Nouja, niet buiten het filosofisch debat natuurlijk, en daar is dit forum voor.quote:Op dinsdag 15 november 2016 17:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Iemand die dat niet accepteert en het 'geloof' noemt plaatst zich daarmee meteen buiten ieder debat

Bij de "atheïsten in hart en nieren" die ik ken speelt hun atheïsme nauwelijks een rol in het dagelijks leven zoals het ook geen rol in mijn leven speelt, behalve dat ik er wel eens over discussieer op Fok!quote:Op dinsdag 15 november 2016 17:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet echt mijn ervaring. Meestal gewoon atheisten in hart en nieren.
Maar aparte zienswijze's heb je nu eenmaal overal, die komen onder elke groep wel voor.

Dat klopt.. Snaartheorie bv scharen velen dan ook niet onder 'echte wetenschap' alhoewel het wiskundig gezien heel degelijk in elkaar schijnt te zitten (wij leken kunnen dat toch niet beoordelen) heeft het gewoon geen raakvlak meer met de wereld die wij ervaren op onze menselijke schaal.quote:Op dinsdag 15 november 2016 17:18 schreef erodome het volgende:
Wetenschap zelf heeft een goede methode, daar wil ik verder niets over zeggen, dat zit wel snor.
Maar dat gezegd hebbend zijn er wel mensen die ik "wetenschapsgelovigen" noem, die zaken binnen de wetenschap waar de wetenschap zelf nog helemaal niet zo zeker over is tot absolute waarheid verheffen. Dat zijn dus mensen die niet werkzaam zijn als wetenschapper, niet die wetenschappelijke methode toepassen noch er echt veel kaas van gegeten hebben.
Er zijn zaken binnen wetenschap die je echt wel gewoon ronduit bewezen kan noemen, waar nieuwe inzichten alleen maar de details invullen of iets veranderen (evolutie bv). Maar er zijn ook zaken die best nog weleens radicaal kunnen veranderen met voortschrijdend inzicht (bv hoe is het universum begonnen).

Dan doen we een wedstrijdje wie de fanatiekste volgeling wordt, goed?quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:24 schreef Jigzoz het volgende:
Maar als christengod morgen ineens bewezen wordt, dan ben ik zo om hoor.

Dat ga ik niet winnen. Als christengod wel bestaat, dan wil ik absoluut niets met hem te maken hebben.quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dan doen we een wedstrijdje wie de fanatiekste volgeling wordt, goed?

Heb je een praktisch voorbeeld van zulke vraagtekens? Ik kan namelijk niks bedenken, behalve Matrix / Neo-achtige ideeën, wat natuurlijk leuk is om eens over na te denken, maar dat leidt nooit tot een serieus alternatief model van de werkelijkheid.quote:Op dinsdag 15 november 2016 17:43 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Nouja, niet buiten het filosofisch debat natuurlijk, en daar is dit forum voor.
Ik wil ook niet zeggen dat wetenschap onzin of niet bruikbaar is, maar dat je best enige vraagtekens kunt plaatsen bij de aannames die gemaakt worden. Godsgeloof 'werkt' ook voor veel mensen, maar dat wil niet zeggen dat het iets met de werkelijkheid te maken heeft.

Scepticisme gaat ook terug tot de oude Grieken, het leidt inderdaad niet tot een alternatief model van de werkelijkheid maar trekt alle modellen over de werkelijkheid in twijfel, omdat je wel eens door je zintuigen en denkbeelden bedrogen kan worden en geen waarheidsgetrouw beeld van de werkelijkheid krijgt.quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:28 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Heb je een praktisch voorbeeld van zulke vraagtekens? Ik kan namelijk niks bedenken, behalve Matrix / Neo-achtige ideeën, wat natuurlijk leuk is om eens over na te denken, maar dat leidt nooit tot een serieus alternatief model van de werkelijkheid.
Met 'zich buiten het debat plaatsen' bedoel ik dat er buiten de kennistheorie die we hebben ontwikkeld... zeg maar Plato-Aristoteles-Kant- Wittgenstein - Russell geen concurrerende methode is die enig praktisch resultaat heeft geboekt. Men kan er natuurlijk wel over praten, maar we noemen het fantasie.

Ook niet als je vervolgens eeuwig gemarteld wordt?quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat ga ik niet winnen. Als christengod wel bestaat, dan wil ik absoluut niets met hem te maken hebben.

principes veranderen vrij snel als er eeuwig gemarteld wordt. Ik zou zelfs amish worden als dat het eeuwige martelen zou stoppen.quote:Op dinsdag 15 november 2016 20:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ook niet als je vervolgens eeuwig gemarteld wordt?

Atheïsme en wetenschap hebben iets met elkaar te maken.quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:40 schreef misterxvany het volgende:
Atheïsme is het geloven in de wetenschap en een hogere macht komt hierbij niet voor.

Better to reign in hell than serve in heaven.quote:Op dinsdag 15 november 2016 20:30 schreef Perrin het volgende:
[..]

Nou, jij gaat ook naar de hel. Welbewust satanist zijn. Erger kan het niet. Zulke mensen gaan niet alleen naar de hel. Nee, die krijgen ook de aller ergste plek daar.quote:Op dinsdag 15 november 2016 22:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Better to reign in hell than serve in heaven.

Dat was eerder een politieke zet dan een filosofische.quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Binnen de heersende tijdsgeest ja, door de Romeinen werden de christenen 'atheïstisch' genoemd.

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.

Heb ik wel serieus over nagedacht, over dat "wat als"... Zeker aangezien ik de mogelijkheid open laat dat die god wel echt is, alleen niet is wie hij zegt te zijn (iets wat erg goed past in mijn persoonlijk godsbeeld).quote:Op dinsdag 15 november 2016 20:30 schreef Perrin het volgende:
[..]

Ik vind het sowieso vreemd dat mensen geloven in de helse marteling. Angst is gekoppeld aan het lichaam, angst voor pijn/schade, angst voor dood, etc. Als we één ding zeker weten, is het dat we na de dood niet over een dergelijke fysiek lichaam beschikken.quote:Op woensdag 16 november 2016 20:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Heb ik wel serieus over nagedacht, over dat "wat als"... Zeker aangezien ik de mogelijkheid open laat dat die god wel echt is, alleen niet is wie hij zegt te zijn (iets wat erg goed past in mijn persoonlijk godsbeeld).
Maar heb besloten dat zelfs als het waar blijkt te zijn ik niet buig voor de abrahamistische god. Ik dan mijn straf neem, natuurlijk zou ik wel graag eerst even mijn ding willen zeggen tegen die god dan, maar buigen, nee.

En wat dacht je van het boeten voor de zonden van je voorouders. Helemaal bizar.quote:Op donderdag 17 november 2016 10:20 schreef Habbezak het volgende:
Ik vind het ook vreemd dat mensen kunnen geloven dat er zonden zijn die je in een mensenleven (relatief korte tijd) kan doen.. waarmee je het verdient om eeuwig te branden in een hel.

75% van de wereldbevolking gelooft in een hemel en een hel...quote:Op donderdag 17 november 2016 10:22 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
En wat dacht je van het boeten voor de zonden van je voorouders. Helemaal bizar.

Boeten voor de zonden van fictionele voorouders. Nog bizarrerderquote:Op donderdag 17 november 2016 10:22 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
En wat dacht je van het boeten voor de zonden van je voorouders. Helemaal bizar.

Dat komt doordat ratio/rede altijd overtroffen wordt door het persoonlijke geloofssysteem van een persoon, met name als deze gekoppeld is aan (heftige) emoties, i.e. angsten en hoop. Wat dat betreft is religie niet zo vreemd. De mens neemt altijd aan in termen van geloof, ongeacht de bron van de informatie/opvatting. Atheïsme als abstracte en talige entiteit is geen geloof. De subjectieve ideeën/opvattingen/visies die mensen hebben, ook de atheïst ten opzichte van het wel of niet bestaan van een God, is wel een kwestie van geloof. Maar nogmaals, dat geldt voor elke aanname die iemand doet.quote:Op donderdag 17 november 2016 10:24 schreef Habbezak het volgende:
[..]
75% van de wereldbevolking gelooft in een hemel en een hel...

Christenen wuiven dit glimlachten terzijde onder het mom van: in het paradijs of hemel zijn er géén herinneringen aan je aardse bestaan.quote:Op woensdag 16 november 2016 00:58 schreef RobbieRonald het volgende:
De hemel lijkt mij een soort van hel. Ik moet er niet aan denken om eeuwig te leven en zogenaamd gelukkig mag zijn terwijl ik weet dat er op aarde dagelijks miljoenen mensen en dieren onnodig aan het lijden zijn.

Waarom is dat verplicht ?quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:46 schreef misterxvany het volgende:
[..]
Bij een gebrek aan geloof zal je toch andere dingen moeten denken te weten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |