Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.quote:Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.
De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.
Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.
Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.quote:Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.
Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.
Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.
In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.quote:Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.
Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Nee, hoor, hoezo?quote:
Nee, maar democratisering wel. Het gedrocht is een achterlijk compromis geweest, maar wel wel onderdeel van democratisering.quote:Op dinsdag 1 november 2016 16:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het raadgevende correctieve referendum is een reden dat D66 is opgericht? Geef je dat gedrocht nu niet teveel eer?
Zo snel mogelijk een reactie op een ja/nee vraag is over het algemeen geen 250 dagen. Zo snel mogelijk is wel onderdeel van de wet.quote:Op dinsdag 1 november 2016 15:52 schreef Belabor het volgende:
[..]
Dit was een raadgevend referendum, geen bindend referendum. Bovendien was het oorspronkelijke doel van D66 ook niet om een bindend referendum te introduceren omdat dat de politiek potentieel vleugellam zou kunnen maken waardoor we hier ook deadlock-achtige toestanden zouden kunnen krijgen.
Er worden geen wetten overtreden en D66 neemt het raadgevend referendum nu nog altijd even serieus als voorheen.
Waarom loop jij je zo druk te maken om wat D66 hiervan vindt? Als de achterban baalt van hoe de partij omgaat met het Oekraïne-referendum, dan merken we dat in maart wel.quote:Op dinsdag 1 november 2016 16:48 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nee, maar democratisering wel. Het gedrocht is een achterlijk compromis geweest, maar wel wel onderdeel van democratisering.
[..]
Zo snel mogelijk een reactie op een ja/nee vraag is over het algemeen geen 250 dagen. Zo snel mogelijk is wel onderdeel van de wet.
Ik had vroeger het idee dat mensen om principes ergens op stemden. Die jeugdige naïviteit is allang weg, maar de teleurstelling blijft. Maak jij je trouwens niet druk dat mensen nog steeds massaal stemmen op partijen waarvan ze van tevoren weten dat ze bedrogen uitkomen? D66 is vanwege persoonlijke ervaringen mijn specifieke partij waar ik jeuk van krijg.quote:Op dinsdag 1 november 2016 16:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom loop jij je zo druk te maken om wat D66 hiervan vindt? Als de achterban baalt van hoe de partij omgaat met het Oekraïne-referendum, dan merken we dat in maart wel.
Ja, zo heb ik in 2010 nog op Wilders gestemd omdat hij mij beloofd had dat ik op 65e met pensioen kon.quote:Op dinsdag 1 november 2016 16:58 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik had vroeger het idee dat mensen om principes ergens op stemden. Die jeugdige naïviteit is allang weg, maar de teleurstelling blijft. Maak jij je trouwens niet druk dat mensen nog steeds massaal stemmen op partijen waarvan ze van tevoren weten dat ze bedrogen uitkomen? D66 is vanwege persoonlijke ervaringen mijn specifieke partij waar ik jeuk van krijg.
D66 hamert al geruime tijd niet meer op referenda. Het is niet langer een van de speerpunten van de partij. En gezien de positie in de peilingen en het feit dat D66 op steeds meer plekken in ons land voet aan de grond krijgt, zal de kiezer dat een zorg zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2016 16:58 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik had vroeger het idee dat mensen om principes ergens op stemden. Die jeugdige naïviteit is allang weg, maar de teleurstelling blijft. Maak jij je trouwens niet druk dat mensen nog steeds massaal stemmen op partijen waarvan ze van tevoren weten dat ze bedrogen uitkomen? D66 is vanwege persoonlijke ervaringen mijn specifieke partij waar ik jeuk van krijg.
Heb jij een andere persco gezien dan dan de rest van Nederland?quote:Op dinsdag 1 november 2016 16:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe wou je bewust foutief interpreteren dan omschrijven? Als het niet liegen is, dan als bedriegen of misleiden? Ik houd het dan toch liever bij de eenvoudige term liegen, dat past het beste.
Je bent geen leugenaar, maar je maakt over het algemeen een stal varkens niet sterker door er nog eentje extra bij te halen die de pest heeft.quote:Op dinsdag 1 november 2016 16:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, hoor, hoezo?
Meneer noemt me een leugenaar, daar waar ik alleen aangeef hoe vacuumbommen in de persconferentie van Rutte vorige week geassocieerd worden met Oekraïne referendum.
En verder geloof ik er niets van dat men serieus bezig is geweest het verdrag aan te passen. Maar ook dat is een interpretatie. Als jij Rutte op zijn blauwe ogen wil geloven, moet je dat zelf weten. Ik vind dat de man wat al te veel "sorry" zegt voor iemand die ik zou moeten geloven.
Ik heb zelf niet op D66 gestemd, maar ik heb kereltje Pechtold in ongeveer een halfjaar 2x 180 graden zien draaien op een onderwerp dat ik nogal interessant vond.quote:Op dinsdag 1 november 2016 16:59 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ja, zo heb ik in 2010 nog op Wilders gestemd omdat hij mij beloofd had dat ik op 65e met pensioen kon.
Ok.quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
D66 hamert al geruime tijd niet meer op referenda. Het is niet langer een van de speerpunten van de partij. En gezien de positie in de peilingen en het feit dat D66 op steeds meer plekken in ons land voet aan de grond krijgt, zal de kiezer dat een zorg zijn.
Dan kun jij wel heel verontwaardigd doen, maar jij bent overduidelijk geen (potentiële) D66-stemmer, dus wat jouw oordeel zal de partij een rotzorg zijn.
Net zoals mijn mening de PVV, SGP of SP een zorg zal zijn.
Volgens mij was het beter geweest als men dat al voor het tekenen gedaan had, dat had het helemaal niet gehoeven op deze manier!quote:Op dinsdag 1 november 2016 16:22 schreef Ryan3 het volgende:
Ik denk dat ik hier toch even een puntje van moet maken.
[..]
Ik stel het niet op prijs om voor leugenaar uitgemaakt te worden, als mijn interpretatie van omstandigheden en feiten niet overeenkomt met die van jou, hoor.
Tegen die tijd dat jij mag dacht dat er dan alweer 3mnd bij gaan komen als ik het goed gelezen heb?quote:Op dinsdag 1 november 2016 16:59 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ja, zo heb ik in 2010 nog op Wilders gestemd omdat hij mij beloofd had dat ik op 65e met pensioen kon.
Nou ..... 68% van de bevolking heeft zich niet duidelijk uitgesproken.quote:Op dinsdag 1 november 2016 16:20 schreef Ryan3 het volgende:
Een opkomstpercentage van 32% en een duidelijke nee (61 vs. 38).
.
68% was te lam om te gaan zul jij bedoelen, ben jij geweest en als ja waarom als nee waarom niet?quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nou ..... 68% van de bevolking heeft zich niet duidelijk uitgesproken.
Dus er is nooit een duidelijke nee geweest.
Hadden ze van de bank moeten komen, toch? Nu tellen de principiële, strategische of luie niet-stemmers niet mee, en zit Rutte in een heel lastig parket.quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er zijn Europese verkiezingen geweest met een lagere opkomst en de laatste was niet veel hoger, dus eigenlijk kunnen we wel stellen dat er voor dat verdrag ook geen mandaat is.quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Rutte zit niet in een lastig parket omdat de bevolking dit een non-referendum vond, Rutte zit in een lastig parket omdat hij en de andere fractievoorzitters met het oog op de naderende verkiezingen hebben gedaan alsof het geen non-referendum is.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hadden ze van de bank moeten komen, toch? Nu tellen de principiële, strategische of luie niet-stemmers niet mee, en zit Rutte in een heel lastig parket.
Democratie = de regering van het volk. Dit referendum is mislukt als besluitvorming van het volk, als het bindend was. Als de politiek een raadgevend verhaal wilt horen, dan moet men dus met opiniepeilingen die mogelijke mening , meningen van het volk peilen.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:12 schreef john2406 het volgende:
[..]
68% was te lam om te gaan zul jij bedoelen, ben jij geweest en als ja waarom als nee waarom niet?
Als nee denk ik te weten waarom jij niet gegaan bent als, lekker mispoes dus dan voor jou!
Dat klopt, dat denk ik ook.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:23 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Rutte zit niet in een lastig parket omdat de bevolking dit een non-referendum vond, Rutte zit in een lastig parket omdat hij en de andere fractievoorzitters met het oog op de naderende verkiezingen hebben gedaan alsof het geen non-referendum is.
En dat zonder een in werking getreden verdrag. Wat is het drama rondom het verdrag dan waard?quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:26 schreef Glazenmaker het volgende:
http://www.fort-russ.com/(...)nian-weapons-in.html
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Militaire samenwerking is echt geen sprake van hoor. Er gaan geen Nederlandse militairen naar Oekraïne.
Wat mij betreft mag dat Europees parlement opgeheven worden. Nu dacht ik dat het oekraineverdrag alleen door de lidstaten aangenomen kan worden.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Er zijn Europese verkiezingen geweest met een lagere opkomst en de laatste was niet veel hoger, dus eigenlijk kunnen we wel stellen dat er voor dat verdrag ook geen mandaat is.
In het kader van een NAVO-oefening toch?quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:26 schreef Glazenmaker het volgende:
http://www.fort-russ.com/(...)nian-weapons-in.html
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Militaire samenwerking is echt geen sprake van hoor. Er gaan geen Nederlandse militairen naar Oekraïne.
De schijn van legaliteit en openbaar bestuur.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dat zonder een in werking getreden verdrag. Wat is het drama rondom het verdrag dan waard?
In Nederland heeft het kabinet geen debat in de kamer nodig om militairen te sturen. In de VS is er sinds de tweede wereldoorlog ook nooit meer toestemming van het congres geweest om oorlog te voeren en toch kan ik mij wat oorlogen herinneren.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In het kader van een NAVO-oefening toch?
Neem aan dat we geen militairen sturen om die lui te trainen op eigen houtje. Kan me het debat daarover ook niet herinneren.
Het gaat ook meer om allerlei onduidelijke geo-politieke aspiraties van bepaalde actoren. Ik bedoel waarom haal je in je persconferentie anders de Russische vaccuumbommen erbij die op Aleppo vallen.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat mij betreft mag dat Europees parlement opgeheven worden. Nu dacht ik dat het oekraineverdrag alleen door de lidstaten aangenomen kan worden.
Mijn advies aan de lidstaten. Volg het verdrag als je het aangenomen hebt en laat ruimte over aan lidstaten die het niet willen. Geen centralistische dwang.
Mjn advies aan Tweede Kamer... neem die afwijzingswet aan en ga op eigen houtje een verdrag sluiten met Oekraine. 98% van de tekst van het associatieverdrag.kan zo overgenomen worden
Die andere 2% verandering is om de neestemmers tegemoet te komen.
Als je het goed bekijkt is het een hele hoop bombarie om niks. Het is vooral de vreemdelingenhysterie die de boel opfokt.
Neuh. Niet stemmen was voor mij een weloverwogen keuze. Ik werk op steenworp afstand van een vast stembureau, dus met 'lamheid' had het het niets te maken.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:12 schreef john2406 het volgende:
[..]
68% was te lam om te gaan zul jij bedoelen, ben jij geweest en als ja waarom als nee waarom niet?
Als nee denk ik te weten waarom jij niet gegaan bent als, lekker mispoes dus dan voor jou!
Ja, maar in NL kun je niet zonder daar op zijn minst een debat over te houden zomaar militairen sturen naar een gebied dat in oorlog verkeert, volgens mij hoor. De mensen in die foto's houden wrs gewoon een NAVO-oefening, en daar hoef je idd niet de TK voor bijeen te roepen.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De schijn van legaliteit en openbaar bestuur.
[..]
In Nederland heeft het kabinet geen debat in de kamer nodig om militairen te sturen. In de VS is er sinds de tweede wereldoorlog ook nooit meer toestemming van het congres geweest om oorlog te voeren en toch kan ik mij wat oorlogen herinneren.
Ik lees nu dat de tweede kamer een informatierecht heeft, maar dat de regering soldaten mag uitzenden zonder toestemming.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar in NL kun je niet zonder daar op zijn minst een debat over te houden zomaar militairen sturen naar een gebied dat in oorlog verkeert, volgens mij hoor. De mensen in die foto's houden wrs gewoon een NAVO-oefening, en daar hoef je idd niet de TK voor bijeen te roepen.
In de VS vraagt de president wel toestemming voor militair ingrijpen, volgens mij, maar kan de president gebruik maken van veto (wat electoraal niet handig is) en hij een een presidential executive beslissing maken.
Op dat gebied is er toch niks mis met het verdrag? Uiteindelijk neemt onze volksvertegenwoordiging in twee Kamers gewoon het besluit.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De schijn van legaliteit en openbaar bestuur.
Als je het artikel lees was het een bezoek, geen training of gevecht.quote:In Nederland heeft het kabinet geen debat in de kamer nodig om militairen te sturen. In de VS is er sinds de tweede wereldoorlog ook nooit meer toestemming van het congres geweest om oorlog te voeren en toch kan ik mij wat oorlogen herinneren.
Aha, nu vallen ze niet meer op Den Haag?quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het gaat ook meer om allerlei onduidelijke geo-politieke aspiraties van bepaalde actoren. Ik bedoel waarom haal je in je persconferentie anders de Russische vaccuumbommen erbij die op Aleppo vallen.
Ja, maar niet als er een warme oorlog aan de gang is.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik lees nu dat de tweede kamer een informatierecht heeft, maar dat de regering soldaten mag uitzenden zonder toestemming.
https://en.wikipedia.org/(...)ared_wars_since_1945
Ook andere westerse landen doen niet meer aan oorlogsverklaringen waar toestemming voor nodig is, maar geven het eufemistische termen om de grondwet te omzeilen. Orde handhaven enzovoorts.
Er is geen vrede in Oekraïne, dus door die troepen te trainen helpen we in NAVO verband mee aan een militaire actie. Er waren op het hoogtepunt van de oorlog ook genoeg foto's van westerse ''adviseurs''.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar niet als er een warme oorlog aan de gang is.
En verder in NAVO-verband qua oefening hoeft dit niet. Maar als we meehelpen met een militaire actie in NAVO-verband, volget op zijn minst wel een debat hierover, lijkt me.
Als we vrede gaan handhaven in VN-verband, en we ons dus in een oorlogsomstandigheid gaan begeven, volgt ook gewoon een debat.
En als de meerderheid van TK dit niet wil dan weet ik nog net niet wat voor een situatie we krijgen. Motie van afkeur, motie van wantrouwen met meerderheid?
Voor een beleefdheidsbezoek aan de Donbass? Het is natuurlijk geen echte militaire missie.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar niet als er een warme oorlog aan de gang is.
En verder in NAVO-verband qua oefening hoeft dit niet. Maar als we meehelpen met een militaire actie in NAVO-verband, volget op zijn minst wel een debat hierover, lijkt me.
Als we vrede gaan handhaven in VN-verband, en we ons dus in een oorlogsomstandigheid gaan begeven, volgt ook gewoon een debat.
En als de meerderheid van TK dit niet wil dan weet ik nog net niet wat voor een situatie we krijgen. Motie van afkeur, motie van wantrouwen met meerderheid?
Dat heb ik nergens gesteld. Dat er vacuumbommen vallen op Den Haag: je liegt dus. Of je bent niet in staat om een tekst begrijpelijk te lezen.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, nu vallen ze niet meer op Den Haag?
Volgens mij zijn ze gewoon reguliere oefeningen aan het houden. Alleen het is niet toevallig dat nu Oost-Europa: Polen, Oekraïne, Baltische staten met de grootste NAVO-oefeningen sinds mensenheugenis te maken krijgen natuurlijk. Is wel bedoeld om spierballen te tonen aan Poetin.quote:Op dinsdag 1 november 2016 19:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Er is geen vrede in Oekraïne, dus door die troepen te trainen helpen we in NAVO verband mee aan een militaire actie. Er waren op het hoogtepunt van de oorlog ook genoeg foto's van westerse ''adviseurs''.
geeft toch niet?quote:Op dinsdag 1 november 2016 19:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Er is geen vrede in Oekraïne, dus door die troepen te trainen helpen we in NAVO verband mee aan een militaire actie. Er waren op het hoogtepunt van de oorlog ook genoeg foto's van westerse ''adviseurs''.
Maar volgens mij is er niet sprake van bemoeienis met die burgeroorlog daar van NAVO-zijde, toch? Alleen spierballen rollen.quote:Op dinsdag 1 november 2016 19:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
geeft toch niet?
de NAVO heeft niet zoveel met EU verdragen te maken natuurlijk
Volgens mij wel, zie het enige precedent: het referendum over de EU-grondwet in 2005. Moet wel dan een aparte wet voor aangenomen worden.quote:Op dinsdag 1 november 2016 19:26 schreef icloud het volgende:
Ik weet dat er sinds 2015 een referendumwet is die deze klucht heeft mogelijk gemaakt.
Maar is het volgens de nederlandse wetgeving ook mogelijk om als kabinet/tweede kamer een vrijwillig referendum te organiseren over een onderwerp of niet aangenomen wet?
Natuurlijk! EU-grondwet.quote:Op dinsdag 1 november 2016 19:26 schreef icloud het volgende:
Ik weet dat er sinds 2015 een referendumwet is die deze klucht heeft mogelijk gemaakt.
Maar is het volgens de nederlandse wetgeving ook mogelijk om als kabinet/tweede kamer een vrijwillig referendum te organiseren over een onderwerp of niet aangenomen wet?
niet eens spierballen rollen, zie het als een zakenlunchquote:Op dinsdag 1 november 2016 19:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar volgens mij is er niet sprake van bemoeienis met die burgeroorlog daar van NAVO-zijde, toch? Alleen spierballen rollen.
Ja, nou ja, komt wel net in een tijd van opgelopen spanningen tussen het geo-politieke blok het westen en Rusland. Als je slaande ruzie hebt met je vrouw ga je ook niet gezellig picknicken natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 november 2016 19:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet eens spierballen rollen, zie het als een zakenlunch
het onderhouden van de relaties
dan is het juist belangrijkquote:Op dinsdag 1 november 2016 19:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, nou ja, komt wel net in een tijd van opgelopen spanningen tussen het geo-politieke blok het westen en Rusland. Als je slaande ruzie hebt met je vrouw ga je ook niet gezellig picknicken natuurlijk.
Nou nee, meer dat je vrouw je achter het behang wil plakken, omdat je tot 3 uur 's nachts een serie aan het bingen was (2 nachten achter elkaar) of dan gezellig picknicken voor de hand ligt.quote:Op dinsdag 1 november 2016 19:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan is het juist belangrijk
gezellig picknicken met je vrouw tijdens de wittebroodsweken is leuk en aardig maar ze zal het pas echt waarderen als je gezellig met haar gaat picknicken als ze net dr baan kwijt is en tegelijkertijd dr liefste hont heeft moeten laten inslapen
En zo had men er mee om behoren te gaan, dat deed men echter niet dus wat was het vanaf toen, maar mij was al bekend dat deze niet weet wat die doet!quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Democratie = de regering van het volk. Dit referendum is mislukt als besluitvorming van het volk, als het bindend was. Als de politiek een raadgevend verhaal wilt horen, dan moet men dus met opiniepeilingen die mogelijke mening , meningen van het volk peilen.
Dit referendum was flut, schijndemocratie.
Verder... het volk heeft niet om het referendum gevraagd. Het is hen door strot geduwd onder het mom van " democratie" Logisch dat men niet komt opdagen.
Als jij kunt lezen zie jij die tweede regel die bevestigd dat wat jij deed of niet?quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Neuh. Niet stemmen was voor mij een weloverwogen keuze. Ik werk op steenworp afstand van een vast stembureau, dus met 'lamheid' had het het niets te maken.
Als je nou eerst eens gaat nadenken over je eigen beweringen en pas als je dat onder de knie hebt gaat denken voor anderen, dan worden je reacties wellicht wat minder infantiel.quote:Op dinsdag 1 november 2016 20:22 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als jij kunt lezen zie jij die tweede regel die bevestigd dat wat jij deed of niet?
Jij speculeert weer totaal ongefundeerd wat de redenen zijn van de "nee". Daar moet en mag je niet naar speculeren, "nee" houdt in dat je heel het verdrag afwijst, niet slechts 2%.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat mij betreft mag dat Europees parlement opgeheven worden. Nu dacht ik dat het oekraineverdrag alleen door de lidstaten aangenomen kan worden.
Mijn advies aan de lidstaten. Volg het verdrag als je het aangenomen hebt en laat ruimte over aan lidstaten die het niet willen. Geen centralistische dwang.
Mjn advies aan Tweede Kamer... neem die afwijzingswet aan en ga op eigen houtje een verdrag sluiten met Oekraine. 98% van de tekst van het associatieverdrag.kan zo overgenomen worden
Die andere 2% verandering is om de neestemmers tegemoet te komen.
Als je het goed bekijkt is het een hele hoop bombarie om niks. Het is vooral de vreemdelingenhysterie die de boel opfokt.
Ik meen me te herinneren dat jij nog iets heel anders riep toen je tijdens het campagnevoeren twijfelaars, die an sich niets tegen een verdrag met de Oekraïne hadden maar details ervan wellicht te ver vonden gaan, over de streep probeerde te trekken om toch vooral "Nee" te stemmen.quote:Op dinsdag 1 november 2016 22:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij speculeert weer totaal ongefundeerd wat de redenen zijn van de "nee". Daar moet en mag je niet naar speculeren, "nee" houdt in dat je heel het verdrag afwijst, niet slechts 2%.
Wat Koos vraagt en tevens op een quote aan iemand anders dus.quote:Op dinsdag 1 november 2016 20:37 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als je nou eerst eens gaat nadenken over je eigen beweringen en pas als je dat onder de knie hebt gaat denken voor anderen, dan worden je reacties wellicht wat minder infantiel.
Dankje dat ga ik niet ieder daar heen gelopen toelichten als hun verstand niet reikt!quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:12 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat een kortzichtige mening.quote:Op dinsdag 1 november 2016 22:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij speculeert weer totaal ongefundeerd wat de redenen zijn van de "nee". Daar moet en mag je niet naar speculeren, "nee" houdt in dat je heel het verdrag afwijst, niet slechts 2%.
Ohhh heb je alles gelezen dan ? Wie wel.? De meeste mensen stemden Nee vanuit vreemdelingenangst. Er zijn een paar passages die je kunt verwijderen om deze onzinangst af te dempen..dat is die 2% . Die andere 98% is normale afspraken van handel en verkeer die landen altijd maken. Als je daar tegen ben, dan ben je hysterisch.quote:Op dinsdag 1 november 2016 22:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij vergelijkt een stem voor een one-issue-item met een stem voor een partij of in een zeldzaam geval een parlementariër?quote:Op dinsdag 1 november 2016 23:00 schreef Belabor het volgende:
[..]
Wat een kortzichtige mening.
Als ik voor de Tweede Kamer stem kies ik ook niet voor een kandidaat waar ik het 100% mee eens ben, ik kies voor een kandidaat waar ik me het meest mee identificeer.
Zo'n referendum is niet anders: ik kies de optie waar ik het voor het grootste deel mee eens ben. Mijn voor-stem betekende niet dat ik het verdrag voor de volle 100% steun, enkel dat ik het belang van het verdrag voor Oekraïne erken en dat ik het over het algemeen een goed verdrag vond.
De overheid heeft onze stem NIET serieus genomen! De VVD, de PvdA, de D66 en het CDA veegden hun gat af aan de uitslag van het referendum en Mark Rutte stak zijn middelvinger op naar het Nederlandse volk. Ze hebben gewoon hun zin gedaan. Dat mag juridisch gezien maar daar blijkt wel uit dat het slechts valse beloftes waren die ze deden toen ze zwetsten dat ze het advies serieus zouden nemen. Ze hebben zelfs niets aangepast aan het verdrag. Nu wist ik al langer dat Nederland nog veel te leren heeft op het democratische vlak maar zo bont hadden ze het niet gemaakt sinds dat ze schijt hadden aan het EU-referendum en alsnog de EU-grondwet (VvL) ondertekenden.quote:Je zou als tegen-stemmer blij moeten zijn dat de overheid je stem serieus neemt
Kijk eerst naar je eigen... 80,5 % van de bevolking heeft niet jouw favoriete Nee gestemd.quote:Op dinsdag 1 november 2016 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De overheid heeft onze stem NIET serieus genomen!
Ja, want het principe van een stem veranderd niet als het onderwerp veranderd. Dus die vergelijking is heel logisch.quote:Op dinsdag 1 november 2016 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij vergelijkt een stem voor een one-issue-item met een stem voor een partij of in een zeldzaam geval een parlementariër?
Weet je wel waarom veel mensen niet zijn gaan stemmen? Juist omdat de vraag het hele verdrag in een voor of tegen stelling stopte.quote:De mensen stemden voor of tegen het gehele verdrag, bijna 2/3de van de mensen stemde tegen het verdrag. Meer valt er echt niet over te zeggen.
Nee, laten we elke individuele beslissing die onze overheid maakt maar toetsen aan de hand van een referendum, daar hebben we echt behoefte aan.quote:Ik vind het best als ze het verdrag niet ondertekenen, een eigen verdrag opstellen en dan dit voorleggen aan het volk maar wel eerst het nieuwe verdrag voorleggen aan het volk dan!
Wat een dramatisch populistisch gebral. Met zulke inhoudsloze kreten neem ik je dus direct al niet meer serieus.quote:De overheid heeft onze stem NIET serieus genomen! De VVD, de PvdA, de D66 en het CDA veegden hun gat af aan de uitslag van het referendum en Mark Rutte stak zijn middelvinger op naar het Nederlandse volk.
Even quoten uit het nieuws van vorige week:quote:Ze hebben gewoon hun zin gedaan. Dat mag juridisch gezien maar daar blijkt wel uit dat het slechts valse beloftes waren die ze deden toen ze zwetsten dat ze het advies serieus zouden nemen. Ze hebben zelfs niets aangepast aan het verdrag.
Dat klopt dus niet. Ze respecteren het wel, maar beseffen zich ook wel dat het simpelweg blokkeren van dit verdrag gevolgen heeft en dat een amendement voor alle partijen een betere optie is.quote:We weten nu waar we aan toe zijn. Heb je "tegen" het associatieverdrag gestemd stem dan de volgende keer niet op de VVD, de PvdA, de D66 of het CDA, want deze partijen respecteren je stem niet.
Heb je tegen het associatieverdrag gestemd en ben je tegen elke vorm van Europese samenwerking (de destructieve nee), stem dan de volgende keer niet op de VVD, de PVDA, de D66 of het CDA, maar dat deed je dan vermoedelijk toch al niet.quote:Op dinsdag 1 november 2016 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We weten nu waar we aan toe zijn. Heb je "tegen" het associatieverdrag gestemd stem dan de volgende keer niet op de VVD, de PvdA, de D66 of het CDA, want deze partijen respecteren je stem niet.
Zo simpel is het.quote:Op dinsdag 1 november 2016 23:33 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Heb je tegen het associatieverdrag gestemd en ben je tegen elke vorm van Europese samenwerking (de destructieve nee), stem dan de volgende keer niet op de VVD, de PVDA, de D66 of het CDA, maar dat deed je dan vermoedelijk toch al niet.
Heb je tegen het associatieverdrag gestemd om genuanceerdere reden (de constructieve nee), dan is de kans groot dat je eigenlijk best tevreden bent met de oplossing die Rutte cum suis nu hopen te leveren.
Juist, maar verkeerde verwoording.quote:
Maar doet die mening ertoe au fond dan? Nee is nee, en ja is ja, volgens mij. Nee, is uiteindelijk een minderheid.quote:Op woensdag 2 november 2016 00:02 schreef Belabor het volgende:
[..]
Juist, maar verkeerde verwoording.
De mening van "het volk" is simpelweg gecompliceerder en diverser dan wat GeenPeil en zijn legertje populisten stelt.
Net zoals het hele Oekraïne-verdrag en de huidige onderhandelingen trouwens.
Zeker doen die meningen er wel toe. Daarom wordt er nu aan de hand van een amendement gepoogd aan de belangrijkste bezwaren te voldoen.quote:Op woensdag 2 november 2016 00:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar doet die mening ertoe au fond dan? Nee is nee, en ja is ja, volgens mij. Nee, is uiteindelijk een minderheid.
Ik denk dat geo-politiek gesproken de mening van een volkje zoals NL'ers er niet toe doet. Powers that be zullen wars van de eventuele mening van een volkje toch doorzetten wat ze van plan zijn.
Zeker omdat de opkomst een factor van belang was zijn veel mensen expres thuisgebleven, wellicht zelfs meer dan tegen hebben gestemd.quote:Op woensdag 2 november 2016 09:16 schreef 99.999 het volgende:
Een lage opkomst heeft natuurlijk gewoon invloed op de discussie. Zeker omdat het slechts een raadgevend referendum betreft.
Negeren is niet goed. Maar ik zou het zeker niet willen zien als eeuwige en absolute waarheid. Het is een advies en dat zal men serieus moeten nemen.quote:Op woensdag 2 november 2016 09:21 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Zeker omdat de opkomst een factor van belang was zijn veel mensen expres thuisgebleven, wellicht zelfs meer danntegennhebben gestemd.
Deze referendumwet zit zo slecht in elkaar dat het negeren van deze uitslag gewoon het verstandigste is.
Deze wet is zo brak dat iedereen het er over eens is dat ie veranderd moet worden.quote:Op woensdag 2 november 2016 09:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Negeren is niet goed. Maar ik zou het zeker niet willen zien als eeuwige en absolute waarheid. Het is een advies en dat zal men serieus moeten nemen.
Je hele argument werkt niet omdat het een raadgevend referendum is en geen dwingend referendum.quote:
Niet iedereen. Voor de populisten is dit een perfect modelquote:Op woensdag 2 november 2016 09:30 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Deze wet is zo brak dat iedereen het er over eens is dat ie veranderd moet worden.
Ok, anti-democratische opportunisten uitgesloten. Maar er is wel een grote meerderheid in het parlement voor aanpassing van deze wet. Ik vermoed dat dat dan ook zal gebeuren voordat ie ooit weer gebruikt gaat worden.quote:Op woensdag 2 november 2016 09:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niet iedereen. Voor de populisten is dit een perfect model
mja, de belofte van rutte was dat ze de uitslag van het referendum zou respecteren. Net als alle andere partijen. Daarmee hebben ze voor hun eigen geloofwaardigheid een bindend referendum van gemaakt. maw, ze hebben gegokt, en verloren. Nu daar op terugkomen zou hun (al niet bestaande, maar dat terzijde) geloofwaardigheid teniet doen. Het klopt, het is een raadgevend referendum, en ik heb geen probleem ermee als ze om die reden de uitslag niet zouden respecteren. Maar dat is nu juist wat ze maar niet doen.quote:Op woensdag 2 november 2016 09:32 schreef Belabor het volgende:
[..]
Je hele argument werkt niet omdat het een raadgevend referendum is en geen dwingend referendum.
Maar dat heb ik verder een paar posts eerder al uitgelegd.
Dat is natuurlijk bullshit. De drempel die vooraf gesteld is als redelijk, is gehaald. Daarmee is het legitiem geworden, en iedereen die gegokt heeft op een te lage opkomst en op deze manier het referendum wou saboteren omdat het resultaat wel eens zou kunnen tegenvallen, heeft gewoon domweg verloren en bewust elk vorm van invloed weg gegeven.quote:Op woensdag 2 november 2016 09:16 schreef 99.999 het volgende:
Een lage opkomst heeft natuurlijk gewoon invloed op de discussie. Zeker omdat het slechts een raadgevend referendum betreft.
Nogmaals, het is slechts een raadgevend referendum en het is aan de volksvertegenwoordiging wat ze met die raad doen en hoe ze wat meewegen. Als die de opkomst mee willen wegen is dat aan hen. Als de opkomst 70% was geweest hadden de partijen vast andere keuzes gemaakt.quote:Op woensdag 2 november 2016 09:57 schreef Bensel het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk bullshit. De drempel die vooraf gesteld is als redelijk, is gehaald. Daarmee is het legitiem geworden, en iedereen die gegokt heeft op een te lage opkomst en op deze manier het referendum wou saboteren omdat het resultaat wel eens zou kunnen tegenvallen, heeft gewoon domweg verloren en bewust elk vorm van invloed weg gegeven.
Volgens mij heeft Rutte dergelijke beloftes vooraf niet gedaan. Alle oppositiepartijen wel.quote:Op woensdag 2 november 2016 09:55 schreef Bensel het volgende:
[..]
mja, de belofte van rutte was dat ze de uitslag van het referendum zou respecteren. Net als alle andere partijen. Daarmee hebben ze voor hun eigen geloofwaardigheid een bindend referendum van gemaakt. maw, ze hebben gegokt, en verloren. Nu daar op terugkomen zou hun (al niet bestaande, maar dat terzijde) geloofwaardigheid teniet doen. Het klopt, het is een raadgevend referendum, en ik heb geen probleem ermee als ze om die reden de uitslag niet zouden respecteren. Maar dat is nu juist wat ze maar niet doen.
Dat is een anti-democratische gedachte . Vooral bedoeld om de mening van een minderheid door te drukken. Dictatuur van een minderheid.quote:Op woensdag 2 november 2016 09:12 schreef Bensel het volgende:
Die 68% die niet gestemd heeft, heeft gewoon elk invloed op de discussie verloren.
en nogmaals, opkomst is totaal irreleveant als de drempel gewoon gehaald word. Vooraf afgesproken, voor iedereen duidelijk, 30% was het minimum, is gehaald. Of het raadgevend was of niet, de uitslag is duidelijk geweest. Als de kamer zou zeggen: tis raadgevend, om die reden negeren we de uitslag, dan zou het prima zijn. Nu zit men in een spagaat. De kamer heeft gezegd het te respecteren (en idd, rutte niet, net nagezocht, hij zei 'niet zondermeer'). Elke vorm van besluitvorming ontbreekt, en dat is hetgene waar men nu zo kwaad om is. Respecteer de uitslag, of niet, leef met de gevolgen. Uitstel leidt echt niet tot afstel in dit geval, is immers wettelijk bepaald.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nogmaals, het is slechts een raadgevend referendum en het is aan de volksvertegenwoordiging wat ze met die raad doen en hoe ze wat meewegen. Als die de opkomst mee willen wegen is dat aan hen. Als de opkomst 70% was geweest hadden de partijen vast andere keuzes gemaakt.
Bij een opkomst van 30% vooral uit de gelederen van de boze populisten is een andere interpretatie wellicht logischer.
waarom, iedereen heeft de kans gehad om te stemmen. Dat niet eidereen dat gedaan heeft, is eigen keus. Gevolgen zijn dat je geen invloed op de uitkomst hebt gehad of zult hebben. Deal with it.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is een anti-democratische gedachte . Vooral bedoeld om de mening van een minderheid door te drukken. Dictatuur van een minderheid.
Onzin, als je te lui bent om te stemmen moet je niet achteraf gaan miepen.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is een anti-democratische gedachte . Vooral bedoeld om de mening van een minderheid door te drukken. Dictatuur van een minderheid.
Een grove misvatting. Voor veel kiezers - zoals ik - was het een weloverwogen keuze, omdat zij niet geloven in referenda.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Onzin, als je te lui bent om te stemmen moet je niet achteraf gaan miepen.
Mooi. Dan vind je het dus ook geen probleem dat de uitslag nu is wat het is?quote:Op woensdag 2 november 2016 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een grove misvatting. Voor veel kiezers - zoals ik - was het een weloverwogen keuze, omdat zij niet geloven in referenda.
Nope. Noch heb ik er problemen mee dat Rutte feitelijk z'n reet afveegt met het referendum en ratificatie toch doorzet.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:22 schreef Bensel het volgende:
[..]
Mooi. Dan vind je het dus ook geen probleem dat de uitslag nu is wat het is?
Tuurlijk wel.. Dit referendum is het volk opgedrongen, onder het mom van " democratie" .quote:Op woensdag 2 november 2016 10:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Onzin, als je te lui bent om te stemmen moet je niet achteraf gaan miepen.
Die besluitvorming komt nog wel. En dan mag de volksvertegenwoordiging toch echt zelf beslissen wat ze al of niet laten meewegen in hun besluitvorming. Hoe boos jij daar ook over bent... of hoe irrelevant jij het ook vindt...quote:Op woensdag 2 november 2016 10:17 schreef Bensel het volgende:
[..]
en nogmaals, opkomst is totaal irreleveant als de drempel gewoon gehaald word. Vooraf afgesproken, voor iedereen duidelijk, 30% was het minimum, is gehaald. Of het raadgevend was of niet, de uitslag is duidelijk geweest. Als de kamer zou zeggen: tis raadgevend, om die reden negeren we de uitslag, dan zou het prima zijn. Nu zit men in een spagaat. De kamer heeft gezegd het te respecteren (en idd, rutte niet, net nagezocht, hij zei 'niet zondermeer'). Elke vorm van besluitvorming ontbreekt, en dat is hetgene waar men nu zo kwaad om is. Respecteer de uitslag, of niet, leef met de gevolgen. Uitstel leidt echt niet tot afstel in dit geval, is immers wettelijk bepaald.
De raad is gegeven inderdaad. Wat kabinet en volksvertegenwoordiging daarmee doen moeten ze vervolgens zelf weten.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:22 schreef Bensel het volgende:
[..]
Mooi. Dan vind je het dus ook geen probleem dat de uitslag nu is wat het is?
Wat een afschuwelijk domme redenering.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kun je nog je mening beargumenteren?quote:Op woensdag 2 november 2016 10:40 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Wat een afschuwelijk domme redenering.
Voor jouw hersenloze stelling? Nee, dat heeft toch geen zin vermoed ik zo.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kun je nog je mening beargumenteren?
niet helemaal. Ze moeten zo spoedig mogelijk met een wet tot intrekking of ratificatie komen. Dat is een wettelijke verplichting. Zo vrijblijvend is het dus ook weer niet. En zo spoedig mogelijk is niet als er al een door de kamer opgegeven deadline verstreken is.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De raad is gegeven inderdaad. Wat kabinet en volksvertegenwoordiging daarmee doen moeten ze vervolgens zelf weten.
Dat doet hij ook, er moet een amendement komen. Zonder referendum was dat er niet gekomen. Dus hulde aan de nee-stemmers, er wordt rekening met jullie gehouden en jullie mening wordt gerespecteerd door opnieuw naar de bezwaren te kijken.quote:Op woensdag 2 november 2016 09:55 schreef Bensel het volgende:
mja, de belofte van rutte was dat ze de uitslag van het referendum zou respecteren.
Er is helemaal nergens iets bindends van gemaakt. Dat is enkel de opvatting die jij de politiek nu op wilt dwingen omdat jij van mening bent dat het dwingend zou moeten zijn.quote:Net als alle andere partijen. Daarmee hebben ze voor hun eigen geloofwaardigheid een bindend referendum van gemaakt. maw, ze hebben gegokt, en verloren.
Probleem is dat het geen amendement is, maar een verklaring. Een verklaring die verder niet zorgt voor een wijziging. Bovendien ging het over het verdrag zoals deze er al lag. Keuze was binair, wel of niet ratificeren. Niet een verklaring toevoegen en alsnog ratificeren.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:48 schreef Belabor het volgende:
[..]
Dat doet hij ook, er moet een amendement komen. Zonder referendum was dat er niet gekomen. Dus hulde aan de nee-stemmers, er wordt rekening met jullie gehouden en jullie mening wordt gerespecteerd door opnieuw naar de bezwaren te kijken.
Dat is toch alleen maar goed? Gek genoeg hoor je daar niemand over.
[..]
Er is helemaal nergens iets bindends van gemaakt. Dat is enkel de opvatting die jij de politiek nu op wilt dwingen omdat jij van mening bent dat het dwingend zou moeten zijn.
quote:Op woensdag 2 november 2016 10:49 schreef SicSicSics het volgende:
Ik snap dat het politiek gezien misschien niet handig was geweest, maar hij had al veel eerder die hele referendum uitslag zijn middelvinger moeten geven.
Het gegil van Jan Roos en Geenpeil is hilarisch. Jammer dat sommige mensen zo vatbaar zijn voor wat 'anti establishment' en 'de politieke elite ditdat' oneliners.
Nogmaals, Rutte heeft vooraf volgens mij geen harde beloftes gedaan. En het lijkt erop dat het Associatieverdrag erdoorheen kan worden gedrukt met de steun van meerdere Eerste Kamerfracties.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:54 schreef Bensel het volgende:
[..]
Probleem is dat het geen amendement is, maar een verklaring. Een verklaring die verder niet zorgt voor een wijziging. Bovendien ging het over het verdrag zoals deze er al lag. Keuze was binair, wel of niet ratificeren. Niet een verklaring toevoegen en alsnog ratificeren.
Ten tweede,zoals ik al gezegd hebt, ik vind het geen probleem als ze zouden zeggen: het is raadgevend, dus dikke vinger. Probleem is alleen dat ze met hun uitspraken en beloftes zo klem hebben gezet, dat het voor hen enorme gevolgen heeft als ze dat nu zouden gaan beslissen. Daarom wordt er zo moeilijk gedaan, ze zijn bang hierdoor electoraat te verliezen. Ze hebben het voor zichzelf dwingend gemaakt, omdat ze zo arrogant en naief waren voor en na het referendum met hun stellingen. het referendum is een groot punt voor veel mensen, iets dat later stemgedrag zeker zal beinvloeden. Daarom zijn ze zo bang
nou dat laatste is wel heel erg twijfelachtig, gezien artikel 12.2 van de de referendumwet.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, Rutte heeft vooraf volgens mij geen harde beloftes gedaan. En het lijkt erop dat het Associatieverdrag erdoorheen kan worden gedrukt met de steun van meerdere Eerste Kamerfracties.
Kun je wel heel boos doen, maar procedureel is het allemaal in orde.
Dat staat helemaal nog niet vast, de onderhandelingen zijn nog bezig.quote:Op woensdag 2 november 2016 10:54 schreef Bensel het volgende:
Probleem is dat het geen amendement is, maar een verklaring. Een verklaring die verder niet zorgt voor een wijziging.
Gemiste kans van GeenPeil inderdaad. Als ze nou wel die derde optie toegevoegd hadden en een gedegen bevolkingsonderzoek gedaan hadden dan was er niks aan de hand geweest.quote:Bovendien ging het over het verdrag zoals deze er al lag. Keuze was binair, wel of niet ratificeren. Niet een verklaring toevoegen en alsnog ratificeren.
Nog niet eens een vijfde van het electoraat. Mensen die zeer waarschijnlijk toch al op oppositiepartijen stemden.quote:het referendum is een groot punt voor veel mensen, iets dat later stemgedrag zeker zal beinvloeden. Daarom zijn ze zo bang
Het is en blijft een raadgevend referendum. Het kabinet heeft inmiddels een reactie gegeven op de uitslag en de volgende stappen uiteen gezet. Als er in zowel de Tweede als Eerste Kamer een meerderheid wordt gevonden, dan is de ratificatie een feit.quote:Op woensdag 2 november 2016 11:04 schreef Bensel het volgende:
[..]
nou dat laatste is wel heel erg twijfelachtig, gezien artikel 12.2 van de de referendumwet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |