airportmadness | zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:14 |
Bron: Parool En we gaan weer verder! Leuke analyse van Routes Online van KLM op SXM. http://www.routesonline.c(...)t-747-to-st-maarten/ | |
Iemand91 | zaterdag 29 oktober 2016 @ 23:59 |
Vannacht gaat de klok een uur terug en dus begint het winterseizoen weer in de luchtvaartwereld. Het winterseizoen loopt van zondag 30 oktober t/m zaterdag 25 maart 2017. Note: - Ik noem hier alleen nieuws dat van toepassing is op Schiphol. Het heeft niet bepaald veel nut om te gaan noemen dat airline X in land Y hun frequentie op bestemming Z verhoogd. ![]() - Vluchtreducties of juist hogere frequenties noem ik ook niet tenzij opvallende veranderingen. - Alles is uiteraard onder voorbehoud. - Heb enkele weken geleden deze post uit zitten tikken; sindsdien geen tijd meer voor gehad. Niet alles staat dus in deze post. - 22 oktober: KLM vliegt vanaf vandaag weer naar Teheran. Viermaal per week zal een Boeing 777-200ER naar de Iraanse hoofdstad vliegen. KLM vloog eind maart 2013 voor het laatste naar Iran. Toen werd Teheran viermaal per week aangevlogen met de McDonnell Douglas MD-11. - 30 oktober: vanaf vandaag vliegt KLM Cityhopper tweemaal daags naar Dublin. Hiermee keert de maatschappij na 50 jaar weer met eigen materieel terug op deze route. Dublin wordt de eerste bestemming in Ierland voor KLM. Nog voor de vluchten beginnen heeft KLM de frequentie in het zomerseizoen 207 al opgeschroefd naar 4 dagelijkse vluchten. - 30 oktober: Vanaf vandaag vliegt KLM rechtstreeks van en naar Sint Maarten. Tot nu toe vliegt KLM driemaal per week Amsterdam - Sint Maarten - Curaçao - Amsterdam met de Boeing 747-400. Vanaf vandaag vliegt KLM echter driemaal per week rechtstreeks naar het eiland met de Airbus A330-200. Naar Curaçao wordt vanaf vandaag dagelijks met de 747-400 gevlogen. Dit betekent ook het einde voor de spectaculaire landingen van de KLM jumbo op Sint Maarten; een van de grote en bekendste attracties van het eiland. KLM vloog sinds oktober 1990 met de Jumbo naar het eiland. Afgelopen vrijdag 28 oktober vloog KLM voor de allerlaatste keer met de Jumbo naar het eiland. Vanaf nu is de A340-300 van Air France het grootste toestel wat naar Sint Maarten komt. - 30 oktober: KLM keert weer terug op Miami. Vanaf vandaag vliegt de maatschappij driemaal per week naar stad in Florida met de Airbus A330-200. Dit is alweer de derde keer dat KLM een poging doet om deze route te vliegen. In 2002 werd de route overgeven aan Martinair. Toen deze in 2011 stopte met passagiersvluchten nam KLM deze route weer over. Toen werd de McDonnell Douglas MD-11 ingezet op deze route. Na slechts een jaar werd deze route in maart 2012 alweer opgeheven. KLM gokt nu op 60% leisure en 40% zakelijke passagiers op deze route. Vluchten worden aangeboden tot en met 4 juni 2017. - 30 oktober: KLM voegt de Namibische hoofdstad Windhoek aan haar dienstregeling. Vanaf vandaag vliegt de huidige, driewekelijkse vlucht naar Luanda door naar Windhoek. De route wordt: Amsterdam - Luanda - Windhoek - Luanda - Amsterdam. De vluchten worden door de Airbus A330-200 uitgevoerd. Windhoek is de 12e bestemming van KLM in Afrika. - 30 oktober: Vanaf vandaag vervangt Jet Airways op de dagelijkse vluchten tussen Mumbai en Amsterdam van de Airbus A330-300 voor de Boeing 777-300ER. - 31 oktober: vanaf vandaag vliegt KLM tweemaal per week (maandag en vrijdag) naar het Sri Lankese Colombo. Deze toeristische route (KLM gokt op 90% leisure, 10% zakelijke passagiers) wordt gevlogen met de Boeing 787-9. - 31 oktober: Vanaf vandaag vliegt Easyjet driemaal per week naar Zürich. Het wordt de derde Zwitserse bestemming vanaf Schiphol voor de maatschappij na Basel en Genève. - 1 december: Vanaf vandaag vliegt China Airlines non-stop tussen Taipei en Amsterdam. Vanaf vandaag vervalt de tussenstop in Bangkok. - 6 januari: Vanavond vertrekt de (voorlopig) laatste KLM vlucht naar Caïro. Morgenvroeg komt het toestel weer terug op Schiphol. Volgens de maatschappij is dit besluit genomen vanwege de devaluatie van de Egyptische Pond en door de Centrale Bank van Egypte opgelegde restricties bij het overmaken van buitenlandse valuta vanuit Egypte. KLM noemt het staken van de route een tijdelijke maatregel. KLM vliegt momenteel viermaal per week naar Caïro met de Boeing 787-9. - 9 januari: China Airlines vliegt vanaf vandaag met de Airbus A350-900 naar Schiphol. Viermaal per week komt dit nieuwe toestel naar Schiphol die de huidige A340-300 vervangt. Hiermee wordt de maatschappij de tweede maatschappij na Singapore Airlines die de A350 op Schiphol inzet. Tevens betekent dit dat Surinam Airways overblijft als enige maatschappij die nog de A340 inzet op Schiphol. Sinds september 2016 vliegt de maatschappij niet meer dagelijks naar Schiphol, mogelijk gaat in 2016 de frequentie weer omhoog naar dagelijkse vluchten. - 14 januari: Vanaf vandaag vervangt Jet Airways de A330-300 tussen Delhi en Amsterdam (die doorvliegt naar Toronto) door de 777-300ER. Alle vluchten van Jet Airways van/naar Amsterdam worden dan nu door 777-300ER's uitgevoerd. - 4 februari: Vanaf vandaag vliegt Easyjet tweemaal per week (dinsdag en zaterdag) naar Lanzarote. Op deze route is Transavia ook actief met vier wekelijkse vluchten. - 6 februari: Vanaf vandaag vliegt Easyjet driemaal per week naar de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Op deze route is tot nu toe alleen KLM actief. - 17 februari: Vanaf vandaag vliegt Transavia vanaf Schiphol ook naar München en Zürich. De maatschappij zal viermaal per week naar haar Duitse basis vliegen en driemaal per week naar Zürich. Op de route naar München is Transavia de eerste low-cost carrier; op de route naar Zürich is Easyjet sinds eind oktober actief. - Winterseizoen algemeen: - Vanaf dit winterseizoen zet Swiss Global Air Lines de Bombardier CS100 af en toe in op vluchten vanuit Zurich naar Amsterdam. Vooral/meestal in het weekend (minder druk) komt het toestel langs tot 3 keer per week. Hiermee wordt de Swiss de eerste maatschappij die dit type inzet op vluchten naar Schiphol. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 30-10-2016 01:06:41 ] | |
Fred | zondag 30 oktober 2016 @ 00:37 |
Mooie post weer ![]() | |
Fred | zondag 30 oktober 2016 @ 00:59 |
Ergens wel paradoxaal: Doordat meer mensen willen zien hoe een 747 landt op een vliegveld aan het strand wordt er met een kleiner vliegtuig gevlogen. Vliegen ze niet met de A330-200? Heb ergens opgevangen dat de A330-200 volgend jaar meer economy en minder businessclass krijgen. Je zou bijna zeggen dat ze bij KLM eindelijk door hebben dat je met toeristenvervoer wél geld kan verdienen. ![]() | |
Iemand91 | zondag 30 oktober 2016 @ 01:06 |
![]() Vandaag was ook de laatste dag voor de Lufthansa Boeing 737. Ze hadden nog 6 737-300's; die maakten vandaag hun laatste vluchten. D-ABEF kwam vandaag nog langs op Schiphol als LH986 om 09:19 uur en vertrok weer om LH987 van/naar Frankfurt. Lufthansa was de launch customer van de Boeing 737; op 10 februari 1968 - ruim 48 jaar geleden - en de maatschappij was ook de eerste airline die een order plaatste; 21 stuks op 19 februari 1965. Een impressie van vandaag: CEO van Lufthansa: ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Fred | zondag 30 oktober 2016 @ 01:30 |
Volgens mij gaan we dit beeld niet meer zien in de komende jaren, de hele F-pier gevuld met 747's van KLM:![]() | |
inkjet | zondag 30 oktober 2016 @ 13:44 |
Hallo mannen, kan het zijn dat PH-KZA en PH-WXD met ingang van vandaag worden uitgefaseerd? | |
derLudolf | zondag 30 oktober 2016 @ 14:06 |
Ik dacht dat die 733's oude lijken waren, maar ze zijn nog tot 2000 gebouwd. Dacht dat de NG al eerder was geïntroduceerd ![]() | |
Kleffe_Dop | zondag 30 oktober 2016 @ 14:07 |
Kwam dat beeld, van alleen maar 747's, afgelopen +/-10 jaar überhaupt nog wel vaak voor? Met de steeds groter wordende 777 vloot in het achterhoofd houdend. De NG werd eind jaren 90 toch ook al geïntroduceerd? Ze zullen wel een aantal jaren naast elkaar geproduceerd zijn, staat vaak nog wel wat in het order book om de productielijn open te houden. | |
Fred | zondag 30 oktober 2016 @ 14:13 |
Jep, de 777 heeft al veel plek van de 747 ingenomen in de afgelopen jaren. 1996 om precies te zijn. | |
derLudolf | zondag 30 oktober 2016 @ 14:25 |
afgelopen week was het trouwens de was het overigens 25 jaar geleden dat de eerste a340 vloog. Op dezelfde dag als ik werd geboren blijkbaar ![]() | |
inkjet | zondag 30 oktober 2016 @ 14:33 |
Dat zie je nu ook met de NG en de MAX. | |
Sunri5e | zondag 30 oktober 2016 @ 15:34 |
![]() | |
LintuxCx | zondag 30 oktober 2016 @ 15:58 |
Blijft toch ingewikkeld voor sommige mensen, het idee dat stuwkracht die genoeg is om een volledige 747 de lucht in te krijgen, ook genoeg blijkt te zijn om een paar mensjes om te waaien. ![]() | |
Sunri5e | zondag 30 oktober 2016 @ 16:00 |
Ze moeten daar volgens mij elk jaar het strand opnieuw opspuiten ![]() | |
inkjet | zondag 30 oktober 2016 @ 17:43 |
Een A330 met voldoende brandstof om Amsterdam te halen gaat ook nog aardig wat zand verplaatsen lijkt me. | |
Iemand91 | zondag 30 oktober 2016 @ 17:59 |
Prachtig. ![]() De A330 zal richting het strand opstijgen. | |
Sunri5e | zondag 30 oktober 2016 @ 18:06 |
Hoe bedoel je dat? Dat is naar mijn idee altijd afhankelijk van de windrichting. | |
#ANONIEM | zondag 30 oktober 2016 @ 18:09 |
Al die spullen het water in ook. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 30 oktober 2016 @ 18:10 |
Lijk mij ook. | |
inkjet | zondag 30 oktober 2016 @ 18:30 |
Bedoel je misschien dat het toestel naar links draait na take off in plaats van naar rechts (richting Curacao)? | |
Iemand91 | zondag 30 oktober 2016 @ 19:37 |
Bron/toelichting | |
Sunri5e | zondag 30 oktober 2016 @ 19:52 |
![]() | |
DeeBee | maandag 31 oktober 2016 @ 06:58 |
http://onemileatatime.boa(...)/emirates-a380-doha/ EK gaat de kortste A380 vlucht nog wat verder aanscherpen. ![]() Ik denk dat ze MAD zijn dat QR de langste route pakt komende maanden met DOH-AKL, want een A380 hier slaat nergens op. ![]() ![]() | |
Karstman | maandag 31 oktober 2016 @ 09:52 |
Ik heb Dubai - Muscat (ongeveer 45 minuten) gevlogen in een 777-300 ER, was ook licht overkill zeker omdat dat ding nog niet eens halfvol zat | |
zlotka | maandag 31 oktober 2016 @ 11:17 |
Ik las ergens iets over dat mensen deze route vliegen om onderweg alcohol te kunnen drinken. In de VAE en in Qatar vast ook wel is dat verboden, dus doen ze het maar in de lucht. Geen idee in hoeverre dit ook daadwerkelijk gebeurt verder hoor. ![]() | |
Fred | maandag 31 oktober 2016 @ 11:54 |
Dat wordt nu een uitdaging om met 11 cabin crew 500~600 man te bedienen op een vlucht van 40 minuten. Er vanuit gaande dat de eerste en laatste 10 minuten nodig zijn voor de start en landing, blijven er 20 minuten over om te serveren. Dat is 25 man per minuut, minder dan 30s per passagier voor het opnemen van de bestelling en het serveren. En dan moet de laatst geserveerde passagier nog flink doordrinken, anders kan hij zijn drankje onaangeroerd weer inleveren ![]() | |
Iemand91 | maandag 31 oktober 2016 @ 11:58 |
Aangezien Emirates alleen nog maar 777's en A380's over heeft in de vloot (recentelijk zijn de A340's en A330's uitgefaseerd) hebben ze weinig keus over wat ze naar Doha sturen. Ze hebben zo'n 9 dagelijkse vluchten tussen de twee steden nu uitgevoerd door de 777-300ER en -200LR; dat is in dat opzicht net zulke waanzin als een A380 op deze route. Feit blijft dat Emirates hier een markt voor ziet en ze deze toestellen waarschijnlijk toch kan inzetten tussen de lange vluchten door. Daarnaast is er op DXB steeds minder ruimte dus die toestellen moeten dan sowieso weg om plaats te maken. Alcohol is in beide steden verkrijgbaar. | |
Fred | maandag 31 oktober 2016 @ 12:04 |
Ik voel ook een nieuw record aankomen: langste vluchttijd, die nog altijd korter is dan de tijd die nodig is voor het boarden. | |
Karstman | maandag 31 oktober 2016 @ 12:12 |
Daar kom je wel zo'n beetje aan met die vlucht toch? 489 man duurt best effe. | |
DeeBee | maandag 31 oktober 2016 @ 13:51 |
Urban legend, want je kunt hier in Doha alcohol kopen hoor en in UAE zijn de regels helemaal nog een stuk soepeler. Zoals genoemd is EK inderdaad naar 777 / 380 vloot nu en dat is toch echt niet zo handig op een hoop vluchten naar mijn mening. Vooral de gigantische business capaciteit van de 380 is echt niet te vullen op sommige routes, maar ze moeten er toch wel ergens mee naar toe... Om over de operating costs van een 380 op zo'n klein stukje nog maar te zwijgen... Overigens zit er wel meer dan 11 crew op een 380 bij EK lijkt mij hoor. ![]() | |
Fred | maandag 31 oktober 2016 @ 17:49 |
Je hebt gelijk, zijn er 27 ![]() | |
Sunri5e | dinsdag 1 november 2016 @ 18:34 |
![]() ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 1 november 2016 @ 23:09 |
Prachtig. Maar helaas niet meer onder ons. -BFP lijkt ook haar laatste vlucht gemaakt te hebben. Dat is verdorie al een kwart van de totale 747-400 vloot weg. ![]() | |
boriq | woensdag 2 november 2016 @ 10:36 |
KLM gaat, na bijna acht jaar afwezigheid, weer op London City vliegenSchema vanaf 6 feb. 2017, alle vluchten met de Embraer 190; ![]() via klm | |
Fred | woensdag 2 november 2016 @ 21:07 |
Toch een stuk minder spectaculair dan een 747-400 ![]() | |
inkjet | woensdag 2 november 2016 @ 22:01 |
Wordt de software in de E190's aangepast om het steilere naderingsprofiel te kunnen vliegen? | |
inkjet | woensdag 2 november 2016 @ 22:04 |
Het vertrek moet wel aardig zijn, de andere kant op! | |
Sunri5e | donderdag 3 november 2016 @ 10:33 |
Martinair kom er maar in.... ![]() | |
buzz1291 | donderdag 3 november 2016 @ 12:54 |
Het enige voordeel om vanaf Schiphol met ME3 te vliegen is PRIJS! Simpele oplossing is voor KLM om in Nederland voor een deel van de stoelen op rechtstreekse vluchten altijd dezelfde tarieven te hanteren zoals die van ME3. Dan prijs je die toch heel snel uit de markt en loopt je loadfactor ineens aardig omhoog. Naar Afrika heb ik daar geen beeld bij, maar naar Azie betekent het dan toch dat die vliegtuigen van KLM nooit vol zitten lijkt me. Of is het gewoon dat de personeelskosten bij KLM veel te hoog zijn door het riante aantal compensatie dagen op locatie in een 5 sterren hotel met een dagvergoeding die er ook niet om liegt? Doe daar dan wat aan. Een serveerster minder en een dag korter laten feestvieren in SIN, BKK, KUL, HKG etc. scheelt een berg geld. | |
G-Pier | donderdag 3 november 2016 @ 22:09 |
Ergens rond augustus zag ik een A340 van het Spaanse Plus Ultra op de G8. Waar kwam deze kist vandaan? Madrid, Lima of Santo Domingo? Lang hebben ze het op Amsterdam niet volgehouden, na een maand of 3/4/5 zijn ze gestopt om op AMS te vliegen. | |
Iemand91 | donderdag 3 november 2016 @ 22:48 |
EC-MFA heeft op 15 augustus een vlucht voor TUI gemaakt van/naar Palma de Mallorca en paar dagen later voor Surinam Airways tussen Amsterdam en Paramaribo. Die twee A340's van hun worden vaak ingezet door andere maatschappijen. [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 03-11-2016 22:57:02 ] | |
Fred | vrijdag 4 november 2016 @ 00:32 |
Dat is denk ik wel afhankelijk van het weer, kan van beide kanten? ![]() | |
Piles | vrijdag 4 november 2016 @ 10:30 |
Nee, zie deze post:
| |
Fred | vrijdag 4 november 2016 @ 11:43 |
Daar staat toch juist dat het afhankelijk is van het weer ![]() | |
Fred | vrijdag 4 november 2016 @ 14:54 |
Ook Qantas heeft een nieuwe livery: | |
Iemand91 | vrijdag 4 november 2016 @ 20:19 |
Ja, maar: - In de regel wordt naar het strand gestart. - Is de baan te nat; dan moet (even) worden gewacht tot de baan droog is om alsnog richting strand te starten. - Is dit alles niet mogelijk dan alsnog vanaf strand starten maar dan met tankstop onderweg (tenzij payload/passagiers dermate weinig is dat dat niet nodig is) Dus je kunt praktisch vanuit gaan dat de KLM A330 altijd naar het strand start. ![]() | |
Fred | zaterdag 5 november 2016 @ 19:35 |
https://www.upinthesky.nl(...)plaatsen-vrachtruim/ Blijkbaar hebben ze de hoop voor het vervoeren van vracht helemaal opgegeven bij AF-KLM. Met "trap bij het toilet" wordt de trap bedoeld die ingebouwd wordt als gebruik wordt gemaakt van het blok toiletten dat Airbus kan leveren voor het vrachtruim. Zoals Lufthansa nu al heeft in hun A340-600: Doet bij mij wel een lampje branden waar de vliegtuigen vandaan gaan komen: dat zouden best wel eens de A330-200's kunnen zijn die vervangen worden door de 787-9's bij KLM. | |
Mikey92 | zaterdag 5 november 2016 @ 20:42 |
Er gaan alleen helemaal geen A330-200's weg bij KLM;) De 787 vervangt de 747-400M | |
Fred | zaterdag 5 november 2016 @ 21:02 |
Die airbussen waren toch tijdelijk omdat de 787 vertraagd was? Of heb ik dat verkeerd begrepen? | |
Mikey92 | zaterdag 5 november 2016 @ 21:05 |
Alleen de 4 A330-200's met een slecht lease contract zijn weg gegaan, de rest hebben ze besloten te houden, de cabine's worden zelfs in 2017 vernieuwd. | |
derLudolf | zaterdag 5 november 2016 @ 22:42 |
Meer Airbus ![]() | |
inkjet | zondag 6 november 2016 @ 12:30 |
Nog 1 lijkt het. Bij de bekendmaking dat er Wi-Fi zou komen werd het aantal van 12 genoemd voor de A330's. Eind maart loopt het contract voor de AOE af, bijvoorbeeld. Bovendien zijn er al vier weg. In 2016 zijn wel degelijk A330's 'vervangen' (nou ja, qua aantal) door 789's. | |
spapaars | zondag 6 november 2016 @ 20:08 |
Verkocht, of onderweg naar de sloop? ![]() | |
Iemand91 | zondag 6 november 2016 @ 21:44 |
Gaat naar Automatic LLC zoals wel meer 737's op SFB. Voor storage maar zeer waarschijnlijk sloop. Gaat om D-ABEH met kort daarachter D-ABEN; hier vanmiddag bij vertrek vanuit Frankfurt: ![]() Over laatste vluchten gesproken; morgen vertrekt KLM's oudste toestel. Maandagmorgen om 09:15 uur vertrekt Boeing 747-400 PH-BFA voor haar allerlaatste vlucht ooit; de ruim anderhalf uur durende vlucht naar Teruel, Spanje waar ze bij haar zusters -BFM en -BFO komt te staan. De "City of Atlanta" werd op 16 oktober uit de vloot gehaald nadat ze die ochtend binnenkwam als haar laatste commerciële vlucht als KL736 uit Willemstad. -BFA werd op 18 mei 1989 aan KLM geleverd en heeft dus ruim 27 jaar voor de maatschappij gevlogen. Naar mijn weten heeft ze na haar laatste vlucht vanuit Willemstad er 125.834 vlieguren en 16.880 cycles opzitten. Nog geen 5 weken na levering aan KLM was er al een aardig groot incident; bij het taxiën naar de startbaan voor haar vlucht KL641 naar New York JFK raakt haar linkermotor een grasmaaier: Zo stond ze er anderhalve week geleden bij... in een leeg en verlaten hangar op Schiphol-Oost: (ik weet nog recentere foto's te vinden maar weet niet of de eigenaren van die foto's het waarderen dat ik ze hier dan plaats) ![]() En nog een van eigen hand in februari dit jaar op weg als KL691 naar Toronto: ![]() | |
DeeBee | maandag 7 november 2016 @ 03:26 |
Mooie foto's! En die stats. ![]() ![]() Zojuist met de eerste geleverde A350 gevlogen, A7-ALA. Op 22/12/2014 geleverd aan QR en nu dus bijna twee jaar oud. Sindsdien zijn er nog 45 geleverd volgens de A350 XWB production list, wat deels de problemen laat zien die Airbus heeft om de productie (flink) op te schroeven. QR is momenteel de grootste operator met 12 A350-900 toestellen en zal dat ook blijven gezien de huidige orders uit mijn hoofd. De eerste A350-1000 zal waarschijnlijk begin volgend jaar geleverd gaan worden, die wacht nu z'n eerste vlucht af. | |
Blue_Panther_Ninja | maandag 7 november 2016 @ 16:24 |
Afgelopen zaterdagavond langs geweest bij Rotterdam The Hague Airport en ik zag voor het eerst een zakenvliegtuig van dichtbij!!! | |
Iemand91 | maandag 7 november 2016 @ 17:34 |
Haar allerlaatste vertrek vanaf Schiphol; vanaf baan 04 (Oostbaan):![]() | |
Iemand91 | maandag 7 november 2016 @ 23:44 |
Snakes on a plane!![]() Voorrangslanding wegens slang aan boord
Ik had het toestel in de fik gezet. ![]() | |
flipsen | dinsdag 8 november 2016 @ 02:29 |
![]() ![]() | |
Sunri5e | dinsdag 8 november 2016 @ 07:24 |
| |
DeeBee | dinsdag 8 november 2016 @ 07:52 |
Dit gaat zo'n onzettende keiharde faal worden, als je zelfs in de eerste plannen al zo'n warrig vaag business plan hebt. Het wordt nu dus een business-toeristen-low-cost-maar-geen-low-cost-experience-zonder-schaalgrootte-carrier ofzo? ![]() | |
Fred | dinsdag 8 november 2016 @ 09:35 |
Klinkt als een sterfhuisconstructie om gemakkelijk van onrendabele lijnen, toestellen en piloten af te komen tbh. | |
Iemand91 | dinsdag 8 november 2016 @ 13:18 |
Vannacht is vlucht CX254, een Cathay 777-300ER B-KPN van London Heathrow naar Hong Kong uitgeweken naar Amsterdam. Toestel is rond 02:00 uur vannacht op Schiphol geland en staat daar nog steeds. Vlucht is wegens medische redenen uitgeweken; schijnt om een man met een diabetische coma te gaan. Overigens niet de eerste keer dat er tegelijkertijd 2 Cathay Pacific toestellen op Schiphol staan (samen met de CX271/CX270 HKG-AMS vlucht); zo stonden er o.a. op 29 maart 2015 stonden er ook 2 Cathay 777-300ER's tegelijk op Schiphol. ![]() | |
Blue_Panther_Ninja | dinsdag 8 november 2016 @ 15:24 |
Jumbo 747 ![]() | |
Iemand91 | woensdag 9 november 2016 @ 00:57 |
De 500e gebouwde Boeing 787 heeft zojuist haar eerste vlucht gemaakt. F-HRBA; de eerste 787(-9) voor Air France: ![]() | |
Sunri5e | woensdag 9 november 2016 @ 06:24 |
Ik snap nog steeds niet dat niet gewoon alle 787's naar KLM gaan en alle 350's naar AF. Dat is toch veel efficiënter? | |
Piles | woensdag 9 november 2016 @ 10:38 |
Daar vond ik het ook op lijken ja | |
Iemand91 | woensdag 9 november 2016 @ 12:26 |
De vloot wordt dermate groot dat dat wel meevalt. | |
inkjet | woensdag 9 november 2016 @ 12:54 |
Op korte termijn wel, maar als beide maatschappijen hopelijk in de loop van de tijd over gemiddeld 25 toestellen van elk type beschikken wordt dat anders. Ze zijn net wat verschillend waardoor de maatschappijen meer mogelijkheden hebben om toestel en route op elkaar af te stemmen. Daarnaast zou de nieuwe A350-1000 wel eens een deel van de 777-200's kunnen gaan vervangen, waardoor je ook daar keuzemogelijkheden krijgt. | |
Fred | woensdag 9 november 2016 @ 22:04 |
Iemand nog een A330 leasen? Turkish Airlines houdt flink deel vloot aan de grond Gaat onder andere om A330-200's die recent aan de vloot zijn toegevoegd vanwege de groei die Turkish Airlines juist doormaakte. | |
Fred | woensdag 9 november 2016 @ 22:31 |
Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar de PH-MCS lijkt en tweede leven te krijgen bij FedEx als N68089:![]() Wel weer opvallend, aangezien deze kist maandenlang bij Martinair op Schiphol heeft gestaan. En ook de PH-MCU mag als N68091 nog even doorvliegen. [ Bericht 13% gewijzigd door Fred op 09-11-2016 22:36:48 ] | |
Iemand91 | woensdag 9 november 2016 @ 23:00 |
Ik zou er maar niet te veel op hopen. Naar mijn weten zijn ze aan FedEx verkocht puur voor onderdelen. | |
Fred | woensdag 9 november 2016 @ 23:02 |
Bummer ![]() Vond de registraties al zo afwijken van de rest van FedEx. Van de PH-MCR weten we in elk zeker dat ze niet meer zal vliegen: ![]() | |
Blue_Panther_Ninja | woensdag 9 november 2016 @ 23:22 |
Binnenkort een Trump Force One!! ![]() | |
Iemand91 | donderdag 10 november 2016 @ 00:37 |
![]() ![]() | |
Karstman | donderdag 10 november 2016 @ 10:30 |
Maar waarom heeft die kist dan een nieuwe VS registratie gekregen? De MCR staat als de-registerd, de MCU en MCS nog niet. | |
Pino112 | donderdag 10 november 2016 @ 15:55 |
![]() ![]()
![]() | |
Iemand91 | donderdag 10 november 2016 @ 16:19 |
Jep, en met een beetje geluk wijkt die morgenavond net dat beetje af dat ik 'm ook nog kan zien. Of in ieder geval; horen. Want ik heb wel eens een Antonov 124 op zo'n 10 kilometer hoogte over horen komen. Ging direct op FR24 kijken want dat geluid leek op geen enkel ander toestel. Helaas ligt m'n monster 100-400mm objectief alweer in Amsterdam ![]() Toestel is overigens onderweg naar Zuid-Amerika: [ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 10-11-2016 16:27:18 ] | |
Maxco | donderdag 10 november 2016 @ 18:32 |
Wow, wat een zieke route. Mag wat kosten. Enig idee wat er vervoerd wordt? | |
Iemand91 | donderdag 10 november 2016 @ 19:05 |
![]() | |
derLudolf | donderdag 10 november 2016 @ 19:57 |
Ik zie overigens dat zo'n vliegtuig een cockpit crew heeft van 4? Gezagvoerder, co-piloot, boordwerktuigkundige en navigator. Alles gaat nog zonder computers dus? Hadden andere vliegtuigen vroeger ook een navigator? | |
Fred | donderdag 10 november 2016 @ 20:01 |
Jep, tegelijk met de komst van de straalvliegtuigen zijn zij langzaam verdwenen. | |
derLudolf | donderdag 10 november 2016 @ 20:03 |
Aha, wie zijn toen gaan navigeren? | |
Fred | donderdag 10 november 2016 @ 20:04 |
![]() (bediend door de gezagvoerder en co-piloot) | |
derLudolf | donderdag 10 november 2016 @ 20:44 |
Aha, hoe heet zo'n ding? Kan ik zelf even Wiki'en ipv vragen hier ![]() | |
Fred | donderdag 10 november 2016 @ 20:45 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_management_system | |
Sunri5e | vrijdag 11 november 2016 @ 15:25 |
Ik zie dat de PH-TFK een Keulen - Dominicanen doet. Weet iemand de reden hier voor? | |
Sunri5e | vrijdag 11 november 2016 @ 15:31 |
| |
Fred | vrijdag 11 november 2016 @ 15:39 |
Eurowings huurt in de winter een aantal toestellen van TUI, dit jaar in elk geval de G-OBYF (een zusje van de Nederlandse PH-OYI en de Belgische OO-JNL) die gaat vanaf morgen als D-ATYF zonder Thomson/TUI opschriften vliegen voor Eurowings. Ze staat nu in Hannover, ik gok dat het klaar maken voor de Eurowings operatie te lang heeft geduurd en de PH-TFK als eerste in Keulen kon zijn. De OO-JNL valt nu in voor de PH-TFK. Geen idee wat TUI er toe heeft doen besluiten om de OO-JNL naar Miami/Orlando te sturen, want beide toestellen zijn vanmorgen rond dezelfde tijd vertrokken vanaf Amsterdam. Je zou dan verwachten dat de OO-JNL de identieke D-ATYF zou vervangen, maar wellicht dat de PH-TFK een probleem had wat meer tijd kostte om te repareren dan gepland en om verdere vertraging te voorkomen de OO-JNL is gestuurd. | |
Fred | vrijdag 11 november 2016 @ 17:41 |
Kleine kink in de kabel voor de AN-225: http://avherald.com/h?article=4a0940b8&opt=0 Staat nog steeds in Leipzig: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ur-82060 [ Bericht 24% gewijzigd door Fred op 11-11-2016 21:49:56 ] | |
Fred | vrijdag 11 november 2016 @ 17:43 |
op 0:47 hoor je geen schoten, maar klappende banden: | |
Iemand91 | vrijdag 11 november 2016 @ 21:58 |
Maar Antonov heeft bevestigd dat de vertraging hier niet mee te maken heeft. EDIT: volgend zomer geen China Southern A380 naar Amsterdam: China Southern in 2017 niet met A380 naar Schiphol
![]() [ Bericht 27% gewijzigd door Iemand91 op 11-11-2016 22:56:38 ] | |
Fred | zaterdag 12 november 2016 @ 14:15 |
JetBlue wilde graag mee doen met de Retro Livery hype, maar heeft geen history om een eigen retro livery te hebben. Oplossing? Ze hebben er eentje verzonnen. Resultaat mag er best wezen:![]() | |
artm | zaterdag 12 november 2016 @ 17:02 |
Air Holland stijl? | |
Iemand91 | maandag 14 november 2016 @ 22:14 |
Amsterdam Schiphol wordt de eerste Bombardier CS300 bestemming:![]() Schiphol heeft primeur van eerste CS300 route De CS300 kwam overigens al eerder naar Schiphol. | |
derLudolf | maandag 14 november 2016 @ 22:32 |
![]() | |
Iemand91 | woensdag 16 november 2016 @ 00:39 |
KLM blijft maar doorgaan met het uitbreiden van haar netwerk; ze keren terug naar Freetown en Monrovia: KLM start lijnvluchten naar Sierra Leone en Liberia
![]() KLM Douglas DC-8 op Freetown Lungi Airport in Sierra Leone, 1969. Een van KLM's 747-400's (PH-BFF) draagt de naam Freetown naar deze stad. | |
Sunri5e | woensdag 16 november 2016 @ 10:41 |
| |
DeeBee | woensdag 16 november 2016 @ 13:02 |
Ze rekenen gelijk een verdubbeling voor pax en cargo, weet niet of dat erin zit. Nu gaan we overigens met 777-300ER met 388 in Y, dat zal heus niet verdubbelen gelijk... Eerder 2x per dag 787-8 ofzo, dat is 464 stoelen in Y in totaal. Beetje zelfde verhaal als toen EK naar 2x A380 ging, qua stoelen viel dat ook wel mee... | |
Iemand91 | woensdag 16 november 2016 @ 13:26 |
Van een dagelijkse 777-300ER naar 2 787-8's gaan zou een beetje raar zijn; want zou een verdubbeling van business stoelen betekenen (2x 22 i.p.v. 1x 24) en slechts 76 economy meer. Denk eerder een combinatie van de twee types of 2x 777-300ER. Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben; wie weet komen met 2x de A380's langszetten. ![]() Sowieso een rare laatste alinea: Bij Qatar komen ze dan op 28 dagelijkse vluchten; echter dan reken ze verdubbeling van zowel passagiers en vrachtvluchten (14 pax, 14 cargo per week). En dan zeggen ze dat KLM op 7 vluchten per week zit; maar dan zijn dan ook alleen maar pax-vluchten. Rare vergelijking. Daarnaast komt Qatar vaker dan 7 keer per week met vrachttoestellen naar Amsterdam. [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 16-11-2016 13:56:29 ] | |
DeeBee | woensdag 16 november 2016 @ 14:13 |
Ja die laatste alinea rekenen ze heel raar, nu is het 7x per week pax en varierend cargo. 'High density' 777-300ER hebben we er 'maar' 12 van uit m'n hoofd, denk niet dat we er daarvan 2 gaan gebruiken in rotaties naar AMS. Overigens is het naar CPH, BRU, ARN, OSL ook 2x per dag 787, dus zo gek is die set-up niet voor West-Europa. ![]() ![]() | |
Iemand91 | woensdag 16 november 2016 @ 16:48 |
De 24/388 configuratie is de vervanging van de 24/356 configuratie aangezien Qatar in de 777 ook overgaat op 3-4-3 i.p.v. 3-3-3. Deze toestellen worden dan ook door elkaar gebruikt ook op de route naar Amsterdam. Ligt eraan; mocht Qatar double daily gaan vanaf het zomerseizoen 2017 dan zou tweemaal 777 niet zo apart zijn. Maar goed; eerst maar eens bevestiging vanuit Qatar afwachten enzo. | |
Iemand91 | woensdag 16 november 2016 @ 18:36 |
![]() Transavia bestaat vandaag 50 jaar! Transavia viert vijftigste verjaardag Luchtvaartnieuws heeft een heel artikel online gezet. En voor de geïnteresseerden; vanavond weer op RTLZ: Z Doc: Vliegen onder druk Op RTLZ om 21:30 - 22:00 uur. | |
buzz1291 | woensdag 16 november 2016 @ 22:10 |
Het zijn niet alleen het aantal stoelen, maar door twee vluchten ook een betere aansluiting op vervolgvluchten natuurlijk. De huidige Qatar vlucht sluit op Azie bestemmingen niet echt lekker aan, of te krappe overstaptijd waardoor ik 'm zowiezo niet boek want geen zin om 6 uur op de volgende vlucht te wachten, of een veel te kange overstaptijd op Doha. | |
Reanimation | woensdag 16 november 2016 @ 22:46 |
Qatar Airways seem to have received slots for additional flights. A 77W is mentioned now for additional evening flights on day 246. For now only the arriving slot can be seen, showing an arrival time of 19:05Z (QR275). QR273/274 will be operated by a 788. (Source: Scramble) 77W = Boeing 777-300ER 788 = Boeing 787-8 | |
Iemand91 | zaterdag 19 november 2016 @ 12:15 |
Aviodrome ontvangt onderdelen eerste KLM-vliegtuig
![]() ![]() Veelbesproken F-16 komt begin december op rotonde bij vliegbasis Volkel Toestel komt dus hier te staan. Gaat om J-246; een toestel dat stamt uit 1981. | |
Iemand91 | zaterdag 19 november 2016 @ 23:26 |
De laatste dag voor KLM's PH-BFP is bijna aangebroken. "City of Paramaribo" is de 5e 747-400 die de vloot voorgoed moet verlaten na PH-BFM, -BFO, -BFK en -BFA. Op 13 augustus 1993 maakte ze haar eerste vlucht en werd op 1 september dat jaar aan KLM geleverd. Op 7 maart 2014 ging ze weer de lucht in met de nieuwe World Business Class. Op 31 oktober vertrok ze voor haar allerlaatste commerciële vlucht als KL662 vanuit Houston naar Amsterdam waar ze om 07:39 uur landde. Dit was haar laatste vertrek vanuit Houston op 31 oktober: ![]() Ze staat gepland om maandagmorgen haar allerlaatste vlucht te maken; ze zal om 09:00 uur vertrekken naar Teruel, Spanje waar ze zich bij haar oudere zusters -BFA, -BFM en -BFO zal voegen. Nu staat ze nog op Schiphol-Oost (bron) ![]() Gelukkig staan er voor dit jaar niet meer 747 uitfaseringen gepland. De volgende is PH-BFD; het toestel met de meeste uren van de gehele KLM vloot. Zij staat gepland om op 15 januari uitgefaseerd te worden. | |
cherrycoke | zondag 20 november 2016 @ 12:38 |
https://www.flightradar24.com/ELY5425/baa9de7 moeilijkheden door het weer? | |
cherrycoke | zondag 20 november 2016 @ 12:40 |
lekker druk op de polderbaan met deze 31kt/s zuidewind. | |
Dven | zondag 20 november 2016 @ 13:08 |
| |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 13:30 |
Lijkt er op wel, deze kist had ook wat moeite: https://www.flightradar24.com/KLM58C/bab1130 | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 13:45 |
Ryanair pakt net een doorstart. En direct daarna ook de Etihad. | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 13:47 |
Etihad: https://www.flightradar24.com/ETD54F/baab4df | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 14:01 |
Ethihad gaat nog een keer. | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:05 |
De Etihad breek de landing voor de tweede keer af. | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:06 |
Lijkt zelfs uit te wijken naar Londen. edit: toch niet en buigt af naar beneden. Rotterdam? | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 14:10 |
Lijkt Rotterdam te worden idd Edit: of Brussel? | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 14:11 |
De volgende Easyjet gaat voor een tweede poging: https://www.flightradar24.com/EZY84PW/bab21b8 KLM ook: https://www.flightradar24.com/KLM1010/bab1011 | |
zlotka | zondag 20 november 2016 @ 14:13 |
En de KL1010 gaat ook in der herhaling | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:13 |
KLM ook een doorstart. Man man man het moet wel aardig waaien daar zeg. Ik heb in een half uur tijd al 5 doorstarts gezien. | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:15 |
Ik denk Brussel idd. Hij is Rotterdam voorbij en zit nog in de klim. | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 14:17 |
Wijkt uit naar de Oost-baan. | |
zlotka | zondag 20 november 2016 @ 14:18 |
Zo zeg zou toch niet graag in die Swiss zitten | |
KomtTijd... | zondag 20 november 2016 @ 14:19 |
Vraag me af wat die van plan is? Antwerpen of Brussel proberen of zo? | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:19 |
Swiss had hem al 2x op de grond staan maar besloot toch om weer gas te geven ![]() | |
zlotka | zondag 20 november 2016 @ 14:20 |
Zag er wel enigszins misselijkmakend uit ![]() | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:21 |
Is dat eigenlijk een standaard procedure om na 2 doorstarts een andere luchthaven te gaan kiezen? | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:22 |
KLM gaat nu voor poging 2. | |
KomtTijd... | zondag 20 november 2016 @ 14:23 |
Volgens mij is dat ter beoordeling voor de piloot. Een van de hiervoor gelinkte vluchten heeft 3 rondjes op de polderbaan gedaan. Vorig jaar of zo was er toch ophef ivm een transavia (?) vlucht die iedereen in brace-houding lieten zitten omdat ze de 3e en laatste landingspoging op schiphol gingen doen? | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 14:26 |
Die hadden na 2 keer Rotterdam nog op papier net/niet voldoende brandstof om naar Amsterdam te vliegen en daarom brace houding. | |
KomtTijd... | zondag 20 november 2016 @ 14:27 |
Ah ok, dacht dat die eerste 2 pogingen ook schiphol waren. edit: Etihad lijkt op te lijnen voor zaventem. | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:28 |
Swiss mag het dadelijk weer proberen. | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 14:28 |
De vlucht was naar Rotterdam, daar twee pogingen, niet gelukt. Door naar Amsterdam, eerste ook mislukt. Vierde poging lukte het uiteindelijk wel. | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:29 |
Trans met een doorstart | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 14:30 |
SLM A340 op de Oost-baan ![]() https://www.flightradar24.com/SLM994/baaacb8 | |
zlotka | zondag 20 november 2016 @ 14:30 |
KQA 787 ook edit: volgens LVNL nu starten op de polderbaan https://www.lvnl.nl/airtraffic?date=2016-08-15%2014:55:00 foutje | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 14:32 |
Swiss kan de kotszakjes gaan verwisselen denk ik. | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:32 |
SLM ![]() De maatschappij die het voor elkaar krijgt om eigenlijk iedere vlucht met vertraging te laten vertrekken. | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:34 |
Dat was een beste landing idd ![]() | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 14:34 |
NH stopt er ook mee op de Polderbaan. De laatste TRA die probeerde te landen gaat nu ook voor Oost: https://www.flightradar24.com/TRA216L/bab0b7f | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:35 |
Hier staat idd dat ze daar nu gaan starten. Jammer. | |
zlotka | zondag 20 november 2016 @ 14:36 |
foutje van mijn kant, waren gegevens van 15-08 ![]() | |
Sunri5e | zondag 20 november 2016 @ 14:36 |
Is de kans aanwezig dat ze nu een andere plek gaan pakken om te filmen? | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 14:41 |
Geen idee, de Oost-baan is erg lastig te filmen helaas. | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 14:41 |
Etihad staat in Brussel: https://www.flightradar24.com/data/flights/ey77/#baab4df | |
KomtTijd... | zondag 20 november 2016 @ 14:42 |
Dat kaartje klopt voor geen meter. Misschien als je de vliegtuigjes 180 graden omdraait... Maar het lijkt me dat het gewoon niet geupdate is of zo. | |
zlotka | zondag 20 november 2016 @ 14:43 |
| |
vipergts | zondag 20 november 2016 @ 16:57 |
Het lijkt zo makkelijk zoals die A380 neergezet wordt | |
Fred | zondag 20 november 2016 @ 22:30 |
Gaat lekker met de 787's van TUI: PH-TFM is aan de grond gebleven vandaag. PH-TFK is naar Brussel gevlogen. G-TUIE is vanuit Manchester overgekomen en heeft de rotaties van de PH-TFM overgenomen. Dat heeft vrijdag enige tijd gekost waardoor OR341 met ruim 6 uur vertraging aan kwam in de Dominicaanse Republiek. De vraag of de reizigers de verplichte 600 euro ooit gaan zien is nog maar de vraag, aangezien deze vlucht als een charter wordt uitgevoerd. Overige long haul vluchten van TUI (muv OR341/342/343/344) zijn lijndiensten. Al met al zal het sowieso een dure grap worden voor TUI, aangezien de Nederlandse tak van die club er vorig jaar aan vast gehouden heeft op twee toestellen een andere stoelindeling te hanteren tov de andere 11 787-8's in de groep. Bij elke vlucht die ze door een vervangende andere 787 uit de groep moeten laten uitvoeren moeten ze 18 mensen downgraden en compenseren, 31 mensen kostenloos upgraden en in het slechtse geval ook 7 mensen weigeren. | |
Fred | maandag 21 november 2016 @ 09:52 |
Het wordt er niet beter op TUI: De G-TUIE blijft, nu ter vervanging van de PH-TFK. De PH-TFM wordt vervangen door de 9H-TQM van HiFly, een A340-313 met een opvallende livery: ![]() Dit toestel doet de vlucht waar ik volgende week mee ga, ben benieuwd of de problemen dan al opgelost zijn of dat ik ook met dit toestel ga. (wat de zoveelste downgrade zou betekenen die ik met TUI mee mag maken ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door Fred op 21-11-2016 10:08:45 ] | |
derLudolf | maandag 21 november 2016 @ 10:44 |
Wat is er mis met die Dreamliners dan? Ik zou graag met zo'n A340 vliegen ipv 787 trouwens ![]() | |
Iemand91 | maandag 21 november 2016 @ 13:49 |
Ze is zojuist vertrokken voor haar allerlaatste vlucht: https://www.flightradar24.com/KLM9865/bad7f06 | |
HetBrabandertje | maandag 21 november 2016 @ 18:04 |
De A340 van Tui is nu ook stuk: het leentoestel heeft de gate geraakt: http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)ersbrug-schiphol-aan | |
zlotka | maandag 21 november 2016 @ 18:36 |
![]() | |
Fred | maandag 21 november 2016 @ 19:09 |
Geen idee, eentje heeft sowieso gepland onderhoud. | |
airportmadness | maandag 21 november 2016 @ 19:26 |
Onderzoeksraad voor de veiligheid is er ook bij. Ben benieuwd naar het rapport! Begreep dat ze nu opnieuw naar een andere kist aan het zoeken zijn voor deze vlucht. | |
airportmadness | maandag 21 november 2016 @ 19:38 |
Voor de liefhebber kwartaalrapportage van de OVV: https://onderzoeksraad.nl(...)t-kw-iii-2016-nl.pdf | |
Sunri5e | maandag 21 november 2016 @ 21:25 |
Gaat lekker zeg. Tui loopt sinds de zomervakantie al zwaar te kloten met hun vluchten. Constant geschuif met haar toestellen en ook veel vertragingen. Ik krijg weer een beetje het "Arke" gevoel. | |
Sunri5e | maandag 21 november 2016 @ 21:30 |
TUIfly huur een Airbus A330-200 van het Britse AirTanker in om de A340 te vervangen. | |
Fred | maandag 21 november 2016 @ 23:07 |
Een deel is veroorzaakt doordat en deel van hun nachtslots uit het niets werd ingetrokken, terwijl het naseizoen nog vol gaande was. Nu hebben ze de pech dat hun eerste 787 in gepland onderhoud staat, de derde met een storing op Schiphol en de vierde widebody voor TUI tussen Polen en de Caribbean vliegt. Dan blijft er dus eentje over, de G-TUIE was al gepland overgekomen vanuit de UK, maar als dan ook nog de piloten van een gehuurd toestel ook nog eens het toestel verkeerd parkeren, dan is de chaos compleet natuurlijk. | |
Fred | maandag 21 november 2016 @ 23:20 |
Zal wel weer aardig wat gemopper op gaan leveren onder de passagiers, aangezien dit een kist is met alleen maar economy stoelen. | |
derLudolf | dinsdag 22 november 2016 @ 00:03 |
Ik kan me voorstellen dat mensen dat weigeren ja. Costa Rica is ook niet een paar uurtjes vliegen. | |
Sunri5e | dinsdag 22 november 2016 @ 06:46 |
Gepland onderhoud lijkt mij geen pech toch? Dat de TFM nog steeds stil staat is idd pech. Wat is er nou eigenlijk met dat toestel aan de hand? Dat constante geschuif met toestellen zorgt ook niet echt verbetering. | |
Iemand91 | dinsdag 22 november 2016 @ 13:14 |
Op luchtvaartnieuws hebben ze het over een birdstrike op een 787 en een blikseminslag op een andere 787. | |
Sunri5e | dinsdag 22 november 2016 @ 13:17 |
Bliksem zou toch geen probleem op moeten leveren? | |
Iemand91 | dinsdag 22 november 2016 @ 13:28 |
Niet directe problemen (meestal), maar zo'n toestel moet daarna wel goed nagekeken worden. | |
Fred | dinsdag 22 november 2016 @ 17:56 |
Begin nu toch ernstig te twijfelen aan mijn bron. | |
Sunri5e | dinsdag 22 november 2016 @ 18:23 |
Ik zie niets terug op Luchtvaartnieuws? | |
Pino112 | dinsdag 22 november 2016 @ 20:11 |
Filmpie: http://www.dumpert.nl/med(...)_go_op_schiphol.html | |
Fred | dinsdag 22 november 2016 @ 22:02 |
Gevonden: http://www.luchtvaartnieu(...)aviobrug-op-schiphol Birdstrike voor PH-TFK, blikseminslag voor de PH-TFM | |
Fred | woensdag 23 november 2016 @ 16:36 |
Zo tezien is er maar een setje flightcrew meegeleverd met het toestel. Toestel vertrekt vanmiddag pas uit de Dominicaanse Republiek. | |
Sunri5e | woensdag 23 november 2016 @ 17:08 |
Die mensen hebben wel 3 dagen langer vakantie mogen vieren ![]() | |
Fred | woensdag 23 november 2016 @ 20:05 |
voor die mensen is het leuk, maar wie uit keek naar een weekje Puerto Plata of Samana is het wel zuur. Toestel staat nog steeds op Punta Cana. | |
Sunri5e | woensdag 23 november 2016 @ 20:32 |
Die hebben maar 4 dagen helaas. | |
flipsen | woensdag 23 november 2016 @ 22:51 |
Voor de mensen is het ook niet (altijd) leuk, want je zit meer dan de helft van de tijd op het vliegveld, in spanning. En aangezien TUI voor een hotel moet zorgen moet je ook maar hopen dat dat een beetje ok is. | |
Iemand91 | donderdag 24 november 2016 @ 00:28 |
Als het weer meezit zal morgenvroeg deze morgen om 10:30 uur de eerste vlucht voor de Airbus A350-1000 plaatsvinden. Dinsdag heeft de rejected take-off (RTO) plaatsgevonden (zie hieronder) Van deze langste variant van de A350 staan er 195 orders open; met 37 orders heeft Qatar Airways de meeste orders openstaan en zij zijn ook - weer - de launch customer. Grootste verschil tussen de -900 en de -1000? De main landing gear; de -800 heeft 2x 4 wielen; de -1000 2x 6. ![]() ![]() | |
Sunri5e | donderdag 24 november 2016 @ 11:02 |
| |
DeeBee | donderdag 24 november 2016 @ 17:23 |
De switch van QR naar 777 afgelopen winter zal het niet veel beter gemaakt hebben nee. Overigens wordt waarschijnlijk een deel van de QR vluchten op andere tijden gezet, net zoals bijv. in Brussel. Op die manier wordt het op sommige dagen mogelijk beter te verbinden met een van de andere banks richting Azie / Pacific. Best een toffe kist die A350-1000, al ziet de -900 er toch beter uit denk ik, mooiere verhoudingen. A350. ![]() | |
derLudolf | donderdag 24 november 2016 @ 17:59 |
Wie is overgestapt naar op die route 777? | |
Iemand91 | donderdag 24 november 2016 @ 18:40 |
Toch apart. De feed van/naar Amsterdam op de Qatar vluchten gaat hoogstwaarschijnlijk grotendeels door naar Azië, Afrika en Oceanië. Bestemmingen waar KLM meer concurrentie heeft van bijvoorbeeld Emirates maar bijvoorbeeld ook de Aziatische maatschappijen. Maar omdat Qatar nu eenmaal per dag een 787 en nu 777 inzet tussen Amsterdam en Doha trekt KLM ineens na ruim een jaar concurrentie de stekker eruit... Impressie van vandaag: ![]() De test crew: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Sunri5e | vrijdag 25 november 2016 @ 17:56 |
![]() 60 meter is serieus dichtbij. | |
winterapfel | vrijdag 25 november 2016 @ 18:07 |
Volgens Aviation Herald: India's DGCA reported the separation reduced to 200 feet vertical and 3.6nm horizontal according to radar data | |
NewHorizon | vrijdag 25 november 2016 @ 18:20 |
Telegraaf heeft er weer een mooi verhaal van gemaakt inderdaad. | |
Adrie072 | vrijdag 25 november 2016 @ 18:44 |
3.6nm is? | |
NewHorizon | vrijdag 25 november 2016 @ 18:53 |
Ongeveer 6.5 km | |
Adrie072 | vrijdag 25 november 2016 @ 19:00 |
En dat staat er inderdaad niet bij, maar goed het alarm sloeg wel aan. | |
NewHorizon | vrijdag 25 november 2016 @ 19:30 |
Het is niet heel duidelijk opgeschreven op AV-herald, maar ik denk dat die 3.6nm horizontaal was op het moment dat ze verticaal 200ft gesepareerd waren. Op het moment van kruizen zullen ze horizontaal wellicht veel dichter op elkaar hebben gezeten, maar dankzij TCAS was de verticale seperatie toen weer hersteld. Het is dus niet zo dat ze 60 meter bij elkaar vandaan hebben gevlogen (dan zou er ook serieus iets mis zijn gegaan met TCAS of het opvolgen ervan). [ Bericht 4% gewijzigd door NewHorizon op 25-11-2016 19:38:01 ] | |
Iemand91 | zondag 27 november 2016 @ 21:33 |
Etihad Airways A380 (A6-APG) flypast met het Al Fursan Aerobatics team van de UAE Air Force vandaag bij de afsluitende Grand Prix van Abu Dhabi. Vorige week werd dit al twee keer getest met twee andere Etihad A380 toestellen. ![]() ![]() | |
DeeBee | zondag 27 november 2016 @ 22:19 |
Wat matigere kwaliteit, maar ik zat er live bij vanmiddag! ![]() Erg cool gedaan, zag dat hij al de hele tijd een holding pattern vloog voor de kust en de timing was echt perfect, mooie show. ![]() ![]() | |
NewHorizon | zondag 27 november 2016 @ 22:48 |
Wat gaaf om daar bij te zijn ![]() Ben jaloers. | |
Fred | maandag 28 november 2016 @ 08:36 |
Blijft toch een beetje raar: Zit je op Schiphol te wachten op vertrek, met uitzicht op het toestel waar je mee vliegt en dan hoor je dat je vertraging hebt ![]() | |
derLudolf | maandag 28 november 2016 @ 08:50 |
Technisch probleem? De crew is niet compleet, probleem met bagage. Kan redenen genoeg verzinnen eigenlijk. | |
Sunri5e | maandag 28 november 2016 @ 08:58 |
Niet zo gek toch ![]() | |
Fred | maandag 28 november 2016 @ 09:05 |
Lijkt op een technisch probleem, klep onder de linker vleugel is open en er staat een wagen van een onderhoudsplan naast. Heb trouwens niets te klagen. De pax die vorige week deze vlucht namen, hadden 1,5 dag vertraging, ik hooguit 1,5 uur. Gelukkig staat dit toestel op de G-apron aan de snelwegzijde, dus geen laat van motoren die tegen slurven aankomen ![]() Straks dus ook met de bus naar het vliegtuig. Pax naar Curaçao en Aruba krijgen straks van TUI een sightseeing tour aangeboden: die worden met de bus van G12 naar A15 vervoerd. Volgens mij is dat de langste afstand die je als passagier op Schiphol airside in een bus kan afleggen. | |
Fred | maandag 28 november 2016 @ 09:12 |
Nummertje 10.000 is er ook:![]() | |
Iemand91 | dinsdag 29 november 2016 @ 16:39 |
![]() Zojuist is B-18807, een A340-300 van China Airlines in Taipei van de gate los gekomen. Deze zal de laatste CI65 vlucht naar Amsterdam uitvoeren. De vlucht is met 5 kwartier vertraging vertrokken. Verwachte aankomst op Schiphol is morgenvroeg om 10:15 uur; een uur later dan gepland. Vanaf komende vrijdag zal de A340-300 niet meer stoppen in Bangkok en zullen de vluchten tussen Taipei en Amsterdam non-stop worden gevlogen met nieuwe vluchtnummers. Het plan was om vanaf december viermaal per week naar Amsterdam te vliegen met de A350 in plaats van dagelijks met de A340-300. De eerste A350 zou in juli geleverd moeten worden en tegelijk zou de A350 ook worden ingezet op Rome (waar de tussenstop in Delhi zou vervallen) en Wenen (was al non-stop) De eerste A350 werd echter pas op 30 september geleverd en de tweede vorige week maandag. Vanaf september zijn het aantal vluchten naar Amsterdam al gereduceerd naar viermaal per week en de A350 komt pas vanaf 9 januari naar Amsterdam. Met het verdwijnen van de stop in Bangkok wordt er 4 uur en 10 minuten van de reistijd afgehaald waardoor het nu (ruwweg) 2 uur later uit Taipei vertrekt en 2 uur eerder op Schiphol aankomt (07:15 uur) Ook vertrekt het toestel straks 2½ uur later vanaf Schiphol en komt het 35 minuten eerder aan in Taipei. Met de komst van de A350 gaat daar op de heenvlucht nog eens 25 minuten af waardoor deze later kan vertrekken in Taipei en een reductie van 45 minuten op de vlucht terug waardoor deze 45 minuten eerder in Taipei aankomst. In totaal wordt de reistijd van Taipei - Amsterdam en andersom van de 1-stop A340-300 met de A350-900 met respectievelijk 04:35 uur en 03:50 uur verkort. China Airlines wordt de tweede maatschappij die de A350 gaat inzetten op Amsterdam na Singapore Airlines die er sinds 10 mei dagelijks mee naar Schiphol komt. Ook blijft Surinam Airways als enige maatschappij over die de Airbus A340 nog inzet op Schiphol. | |
Iemand91 | woensdag 30 november 2016 @ 15:21 |
Ryanair voegt tweede bestemming toe vanaf SchipholVerder zijn alle 500.000 slots op Schiphol vergeven waaronder aan twee nieuwe maatschappijen; het Franse Aigle Azur en het Spaanse Air Nostrum. Daarnaast heeft Qatar Airways inderdaad extra slots aangevraagd voor een tweede rotatie (Emirates en Etihad niet) maar mogen zen nog steeds maximaal 7 passagiersvluchten per week uitvoeren dus zouden ze deze nieuwe slots willen gebruiken, dan moeten ze andere inleveren. | |
Reanimation | woensdag 30 november 2016 @ 15:52 |
Wel apart dat in dat artikel staat dan KLM en Transavia de enige maatschappijen zijn op de route Amsterdam - Valencia, ze vergeten daarbij Vueling. Vueling is dan ook direct de reden dat Air Nostrum naar mijn inziens niet gaat beginnen op de route Amsterdam - Valencia, maar op de route Amsterdam - Vigo. Vanaf Vigo heeft Air Nostrum (Iberia Regional) al seasonal vluchten naar o.a. London-Luton, Paris-Charles de Gaulle en Rome-Fiumicino. | |
HeelVeelvragen | woensdag 30 november 2016 @ 16:05 |
Hoi Ik vroeg me af heeft iemand hier kennis over de aoc vergunning, commerciele vergunning en het piloten bevret? Hoe staat het met deze vergunningen op caribisch nederland? kunnen zij inmiddels al een nederlandse vergunning aanvragen of zijn ze nog aan het klooien met lokale regelgeving en uitgegeven vergunningen? | |
El_Grando101 | woensdag 30 november 2016 @ 19:56 |
Die vraag kun je beter op www.airwork.nl stellen als je een antwoord wil. | |
DeaDLocK2K | woensdag 30 november 2016 @ 22:43 |
Zaterdag doe ik AMS-CDG en CDG-BLR. Vertrek om 8:00 van AMS, volgens mij aankomst in terminal 2F wat ik online kan vinden. Kan iemand dit verifiëren? Mijn vertrekterminal is 2E. Betekent dat security uit en weer in? Ik hoor nogal nachtmerrieverhalen van CDG ("almost the worst airport in existence, second only to Heathrow!!!" heb ik vaak gehoord) en ben benieuwd wat er van waar is, tot nu toe is ieder vliegveld waar ik ben geweest eigenlijk wel redelijk chill geweest in vergelijking met de chaos die Schiphol kan zijn. | |
inkjet | donderdag 1 december 2016 @ 22:30 |
De security valt mee. Ik ben verder eens op 2F aangekomen en weer vertrokken, dan kun je als je goed oplet voorkomen dat je de terminal verlaat en via een niet zo opvallende trap in het vertrekdeel komen. Er is best kans dat je rechtstreeks naar het vertrekdeel van 2E kunt, je kunt het proberen in elk geval. | |
Sunri5e | vrijdag 2 december 2016 @ 07:47 |
De Air France - KLM groep krijgt het lastiger en lastiger. | |
DeeBee | vrijdag 2 december 2016 @ 08:03 |
Gelukkig komt de nieuwe airline eraan. Die producten van TUI worden ook wel steeds kariger, met easyJet op vakantie. Maar ach, voor die korte Europese vluchtjes nog wel te doen en er is gewoon een ontzettende 'budgetmarkt' voor weekendtrips en dat soort dingen. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 2 december 2016 @ 08:22 |
Okay top, bedankt! | |
Iemand91 | zondag 4 december 2016 @ 00:39 |
Aldus: F16 is geland op rotonde in Volkel
![]() ![]() ![]() ![]() En afgelopen donderdag (ik ben laat/druk ja ![]() Het is de eerste 787-9 voor Air France en de 50e 787 van AerCap waarvan Air France het leased. Op 7 en 8 januari vinden er 4 rondvluchten plaats met het nieuwe toestel boven Frankrijk. Op 9 januari volgt de eerste commerciële vlucht: AF570 naar Caïro. Ook wordt de 787-9 zesmaal per week ingezet op de route Parijs - London Heathrow tussen 6 februari en 28 oktober. (was eerst t/m 25 maart). ![]() ![]() [ Bericht 24% gewijzigd door Iemand91 op 04-12-2016 01:18:03 ] | |
Cobra4 | zondag 4 december 2016 @ 00:41 |
Zonde, binnen een paar dagen is dat die kist beklad. | |
inkjet | maandag 5 december 2016 @ 19:43 |
In de categorie vlootvernieuwing KLM is opvallend nieuws verschenen (bron: Scamble). De PH-BFN wordt niet uitgefaseerd in maart, het toestel gaat op D-check. De BFE/R en -C staan nog wel op uitfasering in 2017. Ook de BFD wordt uitgefaseerd, maar dat is al een uitstel van dit jaar. Er komen volgend jaar vier nieuwe toestellen voor de lange afstand (2*789 en 2*77W) terwijl naast de genoemde toestellen waarschijnlijk de PH-AOE vertrekt. Voor de korte afstand komen de PH-HSD en -E over van Transavia. | |
cherrycoke | maandag 5 december 2016 @ 19:51 |
embleem van de 312 squadron zit er nog op ![]() | |
Iemand91 | maandag 5 december 2016 @ 23:26 |
Welke? De F-16 of de Air France 787? ![]() Ik las het inderdaad. Mooi nieuws. ![]() | |
Cobra4 | maandag 5 december 2016 @ 23:48 |
De F-16. ![]() | |
Sunri5e | dinsdag 6 december 2016 @ 07:37 |
PH-BFN ![]() Veel slechte ervaringen mee gehad ![]() | |
G-Pier | dinsdag 6 december 2016 @ 15:55 |
KLM heeft zojuist de vacature van Cabin Attendant opengegooid. | |
Sunri5e | dinsdag 6 december 2016 @ 16:32 |
Die nieuwe Beta site van Schiphol is echt drama. | |
Karstman | dinsdag 6 december 2016 @ 16:43 |
enorme ramp. een gewoon overzicht van aankomende en vertrekkende vluchten in een bepaald tijdvak is niet te krijgen (op mobiel in elk geval) | |
Sunri5e | dinsdag 6 december 2016 @ 17:19 |
PC ook niet volgens mij. Registraties zijn ook niet boven water te krijgen. | |
Sunri5e | dinsdag 6 december 2016 @ 17:24 |
Aan de rechterkant staat btw een feedback knop. Hier heb ik mijn ervaringen gedeeld (slechte website). echter lijkt deze feedbackknop ook niet te werken. | |
Iemand91 | vrijdag 9 december 2016 @ 00:29 |
![]() | |
DeeBee | vrijdag 9 december 2016 @ 00:51 |
Was half vergeten dat er een 787-10 aankwam. ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 9 december 2016 @ 21:15 |
De 787-10 is ietsepietsie groter dan de A350-900 maar die laatste heeft vanaf een bepaalde vliegafstand betere papieren qua payload. De 787-10 is eigenlijk gewoon een verlengde 787-9 met zowel de voor- als nadelen daarvan; meer pax en cargo maar minder range. Dit artikel maakt de feiten ook wel weer heel duidelijk: IATA: regels buitenlands eigenaarschap staan consolidatie in de weg Vraag me af namens wie hij hier spreekt. De Europese maatschappijen zullen vast toekomst zien in meer samenwerking maar domweg overgenomen worden en (qua naam/airline) verdwijnen zullen de meesten niet zien zitten. Het voorbeeld van de 3 airlines in de VS is mogelijk wel de slechtste voorbeeld wat hij kon noemen. En dan komt uiteindelijk de aap uit de mouw; die max. van 49% moet eigenlijk worden afgeschaft. Met andere woorden; de uitbreiding/investeringen van bijvoorbeeld Etihad en Qatar Airways moeten uitgebreid worden. De naam van Alexandre de Juniac kun je geloof ik ook wel zo ongeveer vervangen met Willie Walsh. En dit was al een tijd bekend maar blijft interessant om te volgen: Onderhandelingen met VS over preclearance op Schiphol
[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 09-12-2016 21:22:41 ] | |
inkjet | zaterdag 10 december 2016 @ 14:50 |
Hopelijk haalt de D-check ook het pechduiveltje eruit. Overigens wel een signaal dat de vlootvernieuwing op een lager pitje is gezet, zoals ook bleek uit de latere levering van de PH-BVS en de levering van de eerste 787-9 aan Air France. Dat toestel was eerder voor KLM bedoeld. Voor 2018 staat er momenteel maar 1 nieuw toestel (Dreamliner) in de planning. [ Bericht 0% gewijzigd door inkjet op 10-12-2016 14:51:01 (woord vergeten) ] | |
Iemand91 | zondag 11 december 2016 @ 19:28 |
Twee opvallende nieuwsberichten vandaag: Qantas non-stop van Australië naar Londen Let wel; Dubai - Auckland is maar iets korter dan London - Perth. En in februari start Qatar met de route Doha - Auckland dat nog nét wat langer is dan London - Perth. En de Air India Delhi - San Francisco uitgaande vlucht gaat via het oosten (gebruik maken van de straalstromen) en is qua afstand nóg verder. Qantas kijkt ook naar non-stop vluchten van Perth naar Parijs, Rome en Frankfurt. Megaorder Iran bij Boeing Helaas dus geen 747-8i's. ![]() En let in het persbericht van Boeing ook eens op het stuk van werkgelegenheid; heel toevalllig... [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 11-12-2016 21:48:43 ] | |
DeeBee | zondag 11 december 2016 @ 22:48 |
In het stuk over Qantas staat een keer Qatar. ![]() ![]() Overigens is er in Doha / Qatar geen pre-clearance, maar in Abu Dhabi. Etihad gebruikt dit als selling point, maar het kost een bom duiten om het te opereren naar wat ik begreep, aangezien je ook allemaal Amerikaans personeel moet huisvesten etc. | |
derLudolf | maandag 12 december 2016 @ 13:34 |
Nu live op de FB pagina van I fucking Love science, raketlancering van de Pegasus XL met een Lockheed Stargazer. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stargazer_(aircraft) Staat nu op runway, rakeoff in 3 minuten geloof ik | |
derLudolf | maandag 12 december 2016 @ 13:35 |
https://m.facebook.com/st(...)250787&id=1569855170 | |
Iemand91 | woensdag 14 december 2016 @ 00:45 |
Morgen komt YL-CSA naar Amsterdam. Dit is de eerste Bombardier CS300 van AirBaltic en deze vlucht van Riga naar Amsterdam is 's werelds eerste commerciële vlucht van dit type. Aankomst vanuit Riga is morgenmiddag als BT619 om 17:50 uur. Vertrek terug als BT620 is om 18:55 uur. ![]() | |
derLudolf | woensdag 14 december 2016 @ 00:47 |
Gaaf ![]() | |
DeeBee | woensdag 14 december 2016 @ 08:49 |
Gave kist! ![]() Mooie lijnen rond de cockpit en goede winglets. | |
Iemand91 | donderdag 15 december 2016 @ 11:15 |
Ik mag het hier blijkbaar niet zeggen maar een populaire hoofdtelefoon met Active Noise Cancelling is in de aanbieding op Amazon.it met een prijs die nooit zo laag is geweest. Handig voor in het vliegtuig. | |
Iemand91 | donderdag 15 december 2016 @ 16:34 |
KLM kondigt weer zeven nieuwe bestemmingen aan
| |
flipsen | vrijdag 16 december 2016 @ 10:16 |
Daarnaast worden de vluchten naar Buenos Aires (en door naar Santiago) ook uitgebreid, het waren er eerst 3 per week, nu geloof ik al 4 en ze willen zelfs naar dagelijkse vluchten als ik de geruchten mag geloven ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 16 december 2016 @ 14:09 |
Tijd geleden hadden we het hier (geloof ik) over Sint Maarten en de prestaties van de A330 daar; afgelopen dinsdag heeft KL730 voor het eerst moeten omvliegen via Pointe-à-Pitre. | |
OEM | vrijdag 16 december 2016 @ 18:17 |
Even een "supersnelle" pitstop uitgevoerd door de Air France collega's in Pointe-a-Pitre en ze blijven net onder de 3 uur vertraging om te voorkomen dat er vergoedingen betaald moeten worden. Goed ingepland die standaard diversion. | |
#ANONIEM | vrijdag 16 december 2016 @ 23:16 |
Londen City lijkt mij erg tof om op de vliegen ![]() | |
inkjet | zaterdag 17 december 2016 @ 11:46 |
Dat is het inderdaad vanwege de steep approach en het uitzicht. | |
buzz1291 | zaterdag 17 december 2016 @ 12:31 |
Vóór 9/11 was het helemaal een feest met VLM RTM-LCY en dan moeten landen in oostelijke richting. Maakte die Fokker 50 een rondje om Canary Warf en keek je zo daar de kantoren binnen. | |
airportmadness | zaterdag 17 december 2016 @ 13:57 |
Minimaal 2 keer in de week vlieg ik er naar toe, en het verveeld nooit! | |
#ANONIEM | zaterdag 17 december 2016 @ 14:07 |
2 keer per week? ![]() Oh wow ![]() Staat gewoon op mijn to-do-lijstje van 2017. Jammer dat Vueling er niet op vliegt. Daarmee vlieg ik wat goedkoper ![]() | |
airportmadness | zondag 18 december 2016 @ 01:19 |
Europees hoofdkantoor van de holding(airline) waar ik voor werk zit in London dus dan is city wel makkelijk en snel! | |
inkjet | zondag 18 december 2016 @ 14:25 |
De PH-AOA heeft vannacht na een maand onderhoud een testvlucht uitgevoerd vanuit Xiamen. Ik ben benieuwd of het toestel terugkomt met: 1) de nieuwe livery 2) de uitgebreide economy class 3) Wi-Fi | |
Iemand91 | zondag 18 december 2016 @ 22:09 |
Niet zo'n supersnelle vlucht: - De benodigde fuelstop op PTP - Daar bleek er een probleem te zijn met de rechtermotor; extra vertraging - Bij aankomst in Nederland in de holding wegens mist op Schiphol - Landing op Polderbaan - Gate bezet. ![]() En dan iets wat al sinds de originele 'order' van januari dit jaar eigenlijk al bekend was; geen A380's voor Iran Air. Heeft de maatschappij vandaag bekend gemaakt in Teheran: IranAir confirms cutting Airbus order, dropping A380s
| |
derLudolf | zondag 18 december 2016 @ 22:13 |
![]() Nog een paar jaar, dan rollen er een vier motorige passagierstoestellen meer van de band dus ![]() | |
The_stranger | zondag 18 december 2016 @ 23:28 |
Nee, nee en nee helaas | |
Adrie072 | maandag 19 december 2016 @ 13:23 |
Goed jaar voor Eindhoven Airport: fors meer reizigers Eindhoven Airport heeft het afgelopen jaar fors aan populariteit gewonnen. In 2016 maakten circa 4,7 miljoen passagiers gebruik van de luchthaven. Dat betekende een groei met 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook voor volgend jaar verwacht Eindhoven Airport weer meer passagiers te mogen begroeten. De groei van het aantal passagiers is een logisch gevolg van het extra aantal vliegbewegingen op de luchthaven. Deze stegen met 8 procent op jaarbasis tot 32.807. Daarbij nam het aantal bestemmingen toe. In 2016 werd vanaf Eindhoven op 74 bestemmingen gevlogen. Voor 2017 voorziet de luchthaven 5,2 miljoen passagiers. Daarbij zal het aantal vliegbewegingen ook verder stijgen tot krap 36.000. Verbouwing luchthaven Nog voor de zomer wordt de oplevering verwacht van een nieuw multifunctioneel gebouw, met daarin onder meer 800 plekken voor kortparkeerders, een McDonalds-vestiging en haltes voor het openbaar vervoer. Nog is de luchthaven dan niet uitgebouwd: nadat dit nieuwe pand klaar is, volgt de herinrichting van het terrein rondom. Ook wordt volgend jaar gestart met een ingrijpende verbouwing van de terminal, aan de 'luchtzijde'. Het gebouw krijgt twee gates, met een overdekte brug naar het platform. Op de tweede etage van het gebouw waar de bagage van binnenkomende passagiers wordt verwerkt, staat 1500 vierkante meter leeg. Die ruimte wordt volgend jaar verbouwd. In 2017 moet de nieuwe terminal klaar zijn. Met de aanpassing is een uitgave van 13,5 miljoen euro gemoeid. http://www.ad.nl/home/goe(...)-reizigers~ad947342/ Hoe groot zou Eindhoven kunnen worden, heeft het bijvoorbeeld nog grond om uit te breiden, nieuwe baan erbij? | |
Sunri5e | dinsdag 20 december 2016 @ 11:00 |
| |
derLudolf | dinsdag 20 december 2016 @ 11:32 |
Lufthansa heeft gisteren overigens haar eerste A350 in ontvangst mogen nemen ![]() In totaal zal Lufthansa 25 A350-900's in gebruik nemen, de eerst vlucht van München naar Delhi vindt plaats op 10 februari 2017. De tien eerste A350's zullen gestationeerd worden op de luchthaven van München, waar ze A340-600's zullen vervangen. De overige 15 krijgen de luchthaven van Frankfurt am Main als thuisbasis. In de A350's is plaats voor 224 economy passagiers, 21 in premium en 48 in business-class. First class ontbreekt. ![]() ![]() | |
DeeBee | dinsdag 20 december 2016 @ 11:35 |
A350. ![]() Al staat deze livery hem wel wat saai. ![]() | |
derLudolf | dinsdag 20 december 2016 @ 11:38 |
Ben ook gecharmeerd van de A350, alleen jammer dat ie in de plaats komt van A340's. Niet de allermooiste livery inderdaad. Vind de retro livery op hun 747-8i wel gaaf trouwens ![]() | |
Karstman | dinsdag 20 december 2016 @ 13:21 |
Moet zeggen dat ik niet vindt dat je kan spreken van een livery. Dit is je naam op een toestel zetten... | |
Iemand91 | dinsdag 20 december 2016 @ 13:44 |
Mooie, tijdloze livery. Mooi zo laten. | |
Iemand91 | woensdag 21 december 2016 @ 00:43 |
Nederland kon natuurlijk niet achterblijven op het gebied van Kerstfiguren vliegen ![]()
![]() | |
derLudolf | woensdag 21 december 2016 @ 01:08 |
Haha leuk gedaan. | |
Pino112 | woensdag 21 december 2016 @ 07:12 |
Vliegtuig niet opgestegen in Colombia. Filmpje: http://nos.nl/artikel/214(...)k-en-stort-neer.html | |
DeeBee | woensdag 21 december 2016 @ 10:14 |
Zoooo KOEKOEK. Je zal er zo hebben staan 'spotten', komt hij ineens door de hekken zetten, my god. ![]() ![]() | |
OEM | woensdag 21 december 2016 @ 14:04 |
Zo gaat het er aan toe als het wel (net) goed gaat ![]() Een waar woord in de comments: "you don't do that shit without consequences" | |
Karstman | woensdag 21 december 2016 @ 14:37 |
Is dat nou of een hele korte baan of ligt die baan op hoogte zodat ze meer moeite hebben om snel hoogte te winnen? | |
Sparqq | woensdag 21 december 2016 @ 15:01 |
Ik denk eerder aan structureel overbeladen | |
Iemand91 | donderdag 22 december 2016 @ 14:05 |
Nederlands regeringstoestel te koop
![]() ![]() | |
derLudolf | donderdag 22 december 2016 @ 14:11 |
Brochure is hier te downlaoden http://www.avbuyer.com/ad(...)7-SALES_Brochure.pdf | |
HeelVeelvragen | donderdag 22 december 2016 @ 16:18 |
Schiphol heeft de aankomende passagiers gescheiden doormiddel van een vuil en schoon gebied, maar ik vroeg me af bestaan er ook vliegvelden die vertrekkende en aankomende passagiers volledig scheiden? | |
Sunri5e | donderdag 22 december 2016 @ 16:23 |
Dusseldorf? | |
Fred | donderdag 22 december 2016 @ 16:46 |
Cancun, Aruba, Curaçao, Holguin, Varadero, Faro, Punta Cana, Puerto Plata, Rotterdam, Den Helder, Eindhoven. | |
Sunri5e | donderdag 22 december 2016 @ 16:55 |
Curacao ook. | |
HeelVeelvragen | donderdag 22 december 2016 @ 17:05 |
Geen grote luchthavens dus, ik neem dat bij de luchthavens met een slurf de vertrekkende passagiers op +2 rondlopen en de aankomende passagiers op +3(of andersom). Dit systeem lijkt me dan weer moeilijk te combineren met scheiden van aankomende passagiers zoals schiphol doet. | |
Fred | donderdag 22 december 2016 @ 17:07 |
Nee, loopt allemaal op de zelfde verdieping rond. Cancun is heeft nog een redelijk grote terminal die in een cirkel is gebouwd. aankomende passagiers lopen daar door een gang aan de buitenzijde van die cirkel. | |
Fred | donderdag 22 december 2016 @ 17:11 |
Ik ben Sheremetyevo International Airport bij Moskou nog vergeten. ook daar worden aankomende en vertrekkende passagiers gescheiden. | |
XL | donderdag 22 december 2016 @ 17:20 |
Düsseldorf niet. Volgens mij Heathrow | |
HeelVeelvragen | donderdag 22 december 2016 @ 17:29 |
Wat is daar het voordeel van ipv op twee gescheiden verdiepingen? kan me alleen bedenken dat het budgettaire redenen heeft omdat je een verdieping minder bouwt. Cancun ga ik in de herfst naar toe dan zal ik eens goed rond kijken, kan mij er nu nog weinig bij voorstellen. | |
Iemand91 | donderdag 22 december 2016 @ 18:04 |
Iran Air en Airbus bezegelen megaorderNu kijken wat er na 20 januari gaat gebeuren... Luchtvaartnieuws is ook een brakke site geworden zeg. Alles wordt aangepast aan mobiel/tablet gebruik... [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 22-12-2016 18:09:58 ] | |
Iemand91 | donderdag 22 december 2016 @ 23:39 |
PH-KBX zo afleveren bij Aviodrome ![]() bron ![]() ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door Iemand91 op 23-12-2016 00:46:42 ] | |
Fred | vrijdag 23 december 2016 @ 12:07 |
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/5a-onb/#bf8c3ad Schijnt gekaapt te zijn: http://nos.nl/artikel/214(...)geland-op-malta.html | |
Sparqq | vrijdag 23 december 2016 @ 13:48 |
Hong Kong heeft het zeker weten. | |
flipsen | vrijdag 23 december 2016 @ 21:59 |
De meeste Argentijnse (Zuid-Amerikaanse?) vliegvelden ook. Hoewel, Aeroparque (nationale vliegveld Argentinie) weer niet. Maar het internationale vliegveld wel. Je loopt vliegtuig uit en gescheiden naar de koffer- (en eventueel paspoort)controle en hup, aankomsthal in. | |
Iemand91 | vrijdag 23 december 2016 @ 23:14 |
Aan de ene kant van de plas; de nieuwe Boeing 787-10:![]() ![]() En aan de andere kant van de plas rolde vandaag de eerste A330neo uit de paint: ![]() ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 24 december 2016 @ 09:23 |
In other news; de kerstman is onderweg ![]() https://www.flightradar24.com/santa ![]() Bijbehorende NOTAM: ![]() En de Notenkraker uitgevoerd door AirBaltic: | |
#ANONIEM | zondag 25 december 2016 @ 06:56 |
Minder leuk nieuws...http://nos.nl/artikel/215(...)toestel-vermist.html ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2016 07:08:09 ] | |
Fred | maandag 26 december 2016 @ 19:46 |
De Belgen lijken langzaam maar zeker hun nationale luchthaven om zeep te helpen: Ook Singapore Airlines Cargo dreigt met vertrek uit Brussel Het is weer het gebruikelijke spelletje tussen de verschillende overheden. Lijkt er op dat de Walen weer eens van mening zijn dat de Vlamingen er meer aan overhouden, terwijl er meer Walen zijn die er last van hebben en dat terwijl Zaventem aan de Vlaamse kant van Brussel ligt. | |
Iemand91 | woensdag 28 december 2016 @ 00:37 |
Hoe groot is de vertical stabiliser van de 747-400? Nou, zo groot ![]() ![]() | |
Sunri5e | woensdag 28 december 2016 @ 09:53 |
Tui met de 787 naar Suriname. Ben benieuwd op welke bestemming ze minder gaan vliegen of zelfs helemaal gaan stoppen. | |
Fred | woensdag 28 december 2016 @ 10:09 |
Wat is je bron? Ik zie namelijk alleen maar vluchten die door TUIfly verkocht worden en door Surinam worden uitgevoerd. Edit: Vanaf juli gaan ze zelf vliegen met de Dreamliner op maandag, dat is nu een dag dat ze alledrie de dreamliners gebruiken: Rondje Curaçao/Aruba Rondje Florida Rondje Dominicaanse Republiek Edit2: Ze gaan niet minder vliegen, de Dominicaanse republiek wordt vanaf de zomer gevlogen met een 767-300ER Edit3: Volgens mij hebben ze nu op vrijdag nog een dreamliner over. Kan me niet voorstellen dat ze die de hele zomer niet gaan inzetten. Zou er nog een long-haul bestemming bijkomen? Edit4: Wat ze er niet bij vertellen is dat de samenwerking met KLM wordt verbroken en dat je voor je vakantie naar Suriname bij TUI alleen nog maar kan vliegen met TUI en SLM (en dan ook nog eens op een beperkt aantal vluchtdagen). [ Bericht 11% gewijzigd door Fred op 28-12-2016 12:09:53 ] | |
Iemand91 | donderdag 29 december 2016 @ 23:15 |
Het zicht vanuit de ATC toren op Schiphol deze dagen:![]() ![]() ![]() En Teruel begint nu wel héél erg blauw te kleuren ![]() ![]() Die zijn al niet veel soeps meer; maar in ieder geval nog niet zo ver als hun zus Maria. 2 jaar eerder nog in topconditie op Schiphol rondgelopen: ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 31 december 2016 @ 00:42 |
Dit beantwoord in ieder geval je eerste vraag: ![]() Foto van de bewuste testvlucht van/naar Xiamen. | |
G-Pier | zaterdag 31 december 2016 @ 19:26 |
De vacature voor Nederlandstalige Flight Attendant bij Delta Air Lines staat open. | |
Blue_Panther_Ninja | zaterdag 31 december 2016 @ 21:28 |
Vandaar dat bijnaam "Jumbo" is . ![]() Boeing 747-400,bijna 20 jaar mijn favorite vliegtuigmodel! ![]() | |
Iemand91 | maandag 2 januari 2017 @ 01:07 |
Omdat ik het morgen waarschijnlijk niet kan posten dan maar alvast nu. Tweede televisiereeks over Qantas op RTL-Z
| |
derLudolf | dinsdag 3 januari 2017 @ 13:50 |
Mijn ouders zitten op dit moment in de PH-TFM en hebben voor de meest luxe stoelen betaald, voorin het vliegtuig. Heet dat Starclass? Ik heb ze al voor gek verklaard omdat het nogal een rommeltje is bij TUI op het moment. Ze hebben toch een A330 met alleen economy bijgehuurd omdat er wat spul stil staat? | |
Iemand91 | dinsdag 3 januari 2017 @ 14:47 |
-TFM heeft geen Star Class, de duurste stoelen daarin zijn Premium Comfort. Uiteindelijk moet deze kist wél Star Class krijgen met 25 stoelen en 280 economy. -TFK en -TFL krijgen 7 stoelen meer in Star Class en iets minder economy. Dit is veranderd; eerst was het de bedoeling dat alle 787's geen Star Class zouden krijgen maar Premium Economy; de laatste/nieuwste 787 voor TUI kwam dus ook al aan met Premium Economy i.p.v. Star Class dat wel in de eerste twee 787's zat. Maar dit is dus later omgedraaid. Daar weet ik zo niet wat van. Ze hebben wel eind november een A330-200 van AirTanker geleased tijdens het drama met de vlucht naar de Dominicaanse Republiek. (de oorspronkelijke - eigen - 787 moest plotseling een motorwissel ondergaan; werd een zwarte A340-300 van HiFly binnengehaald maar die knalde tegen de aviobrug op Schiphol en uiteindelijk met de AirTanker ingezet die op de terugweg naar Amsterdam de langste vertraging van 2016 had) | |
derLudolf | dinsdag 3 januari 2017 @ 15:06 |
Oh, dat wordt geld terug claimen dus ![]() Ja dat bedoelde ik ja, is alweer voorbij dus ![]() | |
Iemand91 | woensdag 4 januari 2017 @ 00:49 |
Nou, dit kunnen ze in ieder geval in hun zak steken: 'KLM veiligste Europese luchtvaartmaatschappij'
| |
Fred | woensdag 4 januari 2017 @ 16:27 |
Ze vliegen naar Cuba toch? Daarvoor worden sinds deze winterdienstregeling geen Star Class stoelen meer voor verkocht. Staat er in hun boeking dat ze wel Star Class hebben geboekt? Dan zou je in de "Mijn TUI" omgeving onder "Betaling" de mogelijkheid moeten hebben om het verschil tussen Star Class en Premium terug te krijgen. | |
Iemand91 | woensdag 4 januari 2017 @ 16:52 |
En naast veiligste airline van Europa (en 5e van de wereld) ook de meest punctuele airline van Europa (en 3e wereldwijd). Dochterbedrijf Transavia op plaats 3 (wereldwijd) van LCC en Schiphol als luchthaven op plaats 20 (ook wereldwijd): KLM op twee na punctueelste airline ter wereld
![]() ![]() Zou TUI Amsterdam omlaag trekken? ![]() ![]() | |
Fred | woensdag 4 januari 2017 @ 16:53 |
Ze hebben het tegenwoordig kortweg over "Premium", zodat het net iets meer aansluit bij de "Premium Club" die ze bij de rest van TUI hanteren. Ik vraag me af of dat ooit nog gaat gebeuren. Nu de PH-TFK en PH-TFL alleen nog voor de Antillen + Florida worden ingezet en de PH-TFM en PH-OYI de overige long-haul bestemmingen doen lijkt het erop dat ze voorsorteren op een 4e 787-8 met 300 stoelen (en dus 47 Premium stoelen) Naar verwachting krijgt TUI/Thomson later dit jaar de laatste 787-9 geleverd, het zou mij niks verbazen als er dan een 787-8 van Thomson doorschuift naar TUI NL. Jep, die plannen hebben ze letterlijk op het laatste moment teruggedraaid in september 2015, ik zou in een van de eerste vluchten zitten die met een omgebouwde PH-TFL zou plaats vinden, in Premium. Dat werd dus een gedowngrade vlucht in Economy/Comfort ![]() | |
Fred | woensdag 4 januari 2017 @ 16:55 |
Vergeet de SLM niet, die kan er ook wat van ![]() | |
Sunri5e | woensdag 4 januari 2017 @ 17:17 |
SLM ![]() ![]() | |
Fred | woensdag 4 januari 2017 @ 17:43 |
Ze gaan nu een nieuw entertainment systeem kopen voor in hun A340: http://www.waterkant.net/(...)ten-surinam-airways/ Vergeet vooral de reacties helemaal onderaan het artikel niet te lezen ![]() | |
derLudolf | woensdag 4 januari 2017 @ 17:56 |
Klopt. Dcht dat ze het meest luxe hadden geboekt. Nja meest luxe op die vlucht dus, niet binnen TUI | |
Fred | woensdag 4 januari 2017 @ 17:56 |
De samenwerking met TUI levert ook mooie pareltjes op: http://www.waterkant.net/(...)toeristen-opleveren/ http://www.waterkant.net/(...)liner-naar-suriname/ Bij SLM zijn ze er heilig van overtuigd dat TUI reizen aanbiedt naar Suriname in combinatie met Curaçao (waarbij uiteraard met de SLM tussen PBM en CUR wordt gevlogen). Driemaal raden wat TUI nou net niet aanbiedt... | |
#ANONIEM | woensdag 4 januari 2017 @ 17:59 |
Nieuws is al een paar dagen oud, maar had hem nog niet gezien hier. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2017 18:00:01 ] | |
Sunri5e | woensdag 4 januari 2017 @ 18:38 |
Tsja. Ik begrijp die reacties wel. Wat moet je nou zoeken op Suriname als je 10 dagen op vakantie gaat? | |
Sunri5e | vrijdag 6 januari 2017 @ 15:40 |
Vol! |