abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166163868
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_166163990
Ik had vorige week zondag mijn sluitingsritueel. Na afloop daarvan werd deze foto gemaakt:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn meisje O+
pi_166165696
Wat een lieve, knusse foto Bloesem. O+
  maandag 24 oktober 2016 @ 10:54:40 #4
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166167306
Weten jullie of er toevallig een handige app ofzo bestaat om bij te houden welke borst enz je hebt gegeven? Ik hou nu alles bij in een notitie op mn telefoon maar dat moet vast makkelijker kunnen :P
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:06:25 #5
327807 Mariposas
יה&#14
pi_166167462
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 10:54 schreef sproetjes het volgende:
Weten jullie of er toevallig een handige app ofzo bestaat om bij te houden welke borst enz je hebt gegeven? Ik hou nu alles bij in een notitie op mn telefoon maar dat moet vast makkelijker kunnen :P
Breast feeding friend, ik weet niet of het ook voor Android is maar voor iPhone: https://itunes.apple.com/(...)?mt=8&ign-mpt=uo%3D6
Simpel armbandje gebruikte ik. Vergat 'm alleen steeds om te wisselen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_166168651
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 00:11 schreef Bloesem. het volgende:
Ik had vorige week zondag mijn sluitingsritueel. Na afloop daarvan werd deze foto gemaakt:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn meisje O+
Supermooi Bloesem! O+
pi_166168796
quote:
Kan heel makkelijk! Gewoon even met je hand voelen welke het volst is...
  maandag 24 oktober 2016 @ 12:16:57 #8
149959 SQ
snelle trees
pi_166168926
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 12:08 schreef WupWup het volgende:

[..]

Kan heel makkelijk! Gewoon even met je hand voelen welke het volst is...
ik kon dat in het begin echt nog niet herkennen hoor ;) na een tijdje wel inderdaad, maar dat duurt even.

Ik hield overigens gewoon een notitieboekje bij dus nuttige tips heb ik niet!
disclaimer
pi_166168952
Als je het mis hebt, merk je het een uur later wel ;) Of je kind begint eerder te miemelen dat ie de andere borst wil. Don't sweat it, bijhouden is echt niet nodig.
  maandag 24 oktober 2016 @ 12:25:40 #10
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166169055
Ik gebruikte de app Feed Baby.
KuikenGuppy
pi_166169097
Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om als eerste de borst te geven waar baby mee geeindigd is? :@ Mijn baby drinkt aan beide borsten per sessie ongeveer even lang, weet niet of dat wat uit maakt? Ik doe eigenlijk maar wat.
pi_166169098
En wat een mooie fijne foto Bloesem O+
  maandag 24 oktober 2016 @ 12:33:45 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_166169167
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 12:29 schreef Mies_poes het volgende:
Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om als eerste de borst te geven waar baby mee geeindigd is? :@ Mijn baby drinkt aan beide borsten per sessie ongeveer even lang, weet niet of dat wat uit maakt? Ik doe eigenlijk maar wat.
om te zorgen dat de borst goed geleegd wordt en de vettere melk ook bij de baby komt.
Ik was daar overigens na een paar weken ook niet meer zo consequent in :')
disclaimer
pi_166169198
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 12:33 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

om te zorgen dat de borst goed geleegd wordt en de vettere melk ook bij de baby komt.
Ik was daar overigens na een paar weken ook niet meer zo consequent in :')
Komt die melk dan ineens 'vooraan'? Mij werd verteld dat de vettere melk pas na een minuut of tien komt dus als ze twintig minuten per borst drinkt, lijkt het me dat ze de borst dan goed leegt.
pi_166169226
Ik had Smallnest als app.

Hoe vet is melk eigenlijk? Als ik een flesje gekolfde melk laat staan komt er echt een minimaal laagje vet op, misschien 2-3 mm ofzo. Is sommige melk vetter dan andere?
pi_166169336
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 12:35 schreef Mies_poes het volgende:

[..]

Komt die melk dan ineens 'vooraan'? Mij werd verteld dat de vettere melk pas na een minuut of tien komt dus als ze twintig minuten per borst drinkt, lijkt het me dat ze de borst dan goed leegt.
Ligt aan je opslagcapaciteit en dat is voor iedereen verschillend. Heeft overigens niks met je cupmaat te maken.

Dot, dat wisselt ook per vrouw, maar ook per kolfbeurt en per tijdstip.
pi_166169821
quote:
Samen voeden heette de mijne geloof ik!
pi_166170351
quote:
Om de keuze nog ff groter te maken: ik O+ Baby Tracker
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_166170784
Mooi Bloesem O+ O+

Ik doe eigenlijk maar wat met m'n boobies, ik probeer 2x ene borst dan pas andere aan te bieden, maar soms weet ik het ook niet meer en dan voel ik wat, of niet en merk vanzelf wel of ze het oké vindt of niet :D. Ik let ook niet op tijd oid. Weet wel dat ik 's nachts de voorkeur heb voor links en overdag voor rechts.
pi_166174140
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 14:02 schreef Unihipili het volgende:
Mooi Bloesem O+ O+

Ik doe eigenlijk maar wat met m'n boobies, ik probeer 2x ene borst dan pas andere aan te bieden, maar soms weet ik het ook niet meer en dan voel ik wat, of niet en merk vanzelf wel of ze het oké vindt of niet :D. Ik let ook niet op tijd oid. Weet wel dat ik 's nachts de voorkeur heb voor links en overdag voor rechts.
Haha, ik ook. Soms denk ik te voelen welke borst voller is en dan bied ik die aan.
pi_166175416
Wat een mooie foto bloesem O+

Mijn rechter produceert meer dan links. Ik begin meestal links, in de hoop de productie een beetje gelijk te krijgen maar weinig succes tot nu toe :+
In het begin deed ik het met een elastiekje om mijn pols maar dat vergat ik ook steeds vaker.
pi_166182999
Ik zou me dan blijven afvragen "heb ik dat elastiekje nu de vorige keer wel aangepast of ben ik dat vergeten :?"
pi_166183216
*ontlurk * de app 'borstvoeding' is heel makkelijk als je constant de borst vergeet. 1 tik op links of rechts en hij voert in, nog een tik als je klaar bent (kan je ook uitzetten volgens mij maar ik vond de tijd bijhouden wel makkelijk, hij dronk heel kort altijd). Ik gebruik de app nu nog voor de flesjes.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 04:21:45 #24
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166186450
Ik ga er eens uitproberen thnx voor tips!
pi_166187177
Met dat elastiekje vergat ik altijd of dat nou de kant was die wel of niet moest.
pi_166189882
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 08:56 schreef WupWup het volgende:
Met dat elastiekje vergat ik altijd of dat nou de kant was die wel of niet moest.
:D _O- Ja of dat inderdaad.
pi_166191131
Ik ben fan van de app 'samen voeden' lekker overzichtelijk

Mooi bloesem!

Weten jullie of er nog andere aandenking opties zijn naast de sieraden?
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  woensdag 26 oktober 2016 @ 13:03:56 #28
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166216672
Ik gebruik nu samen voeden en die is indd wel lekker overzichtelijk ja :) dat armbandje probeerde ik dus eerst ook maar vergat vooral snachts wat het nu ookalweer was haha

Ik merk trouwens als ik J bij een tweede borst aanleg (die ie wel nog echt wil anders komt hij heel snel weer na maar 1 borst) dat hij vooral links de stroom niet altijd even goed aankan. Hij verslikt zich dan vaak en geeft wat terug.als ik hem dan eraf haal stroomt de melk er ook echt uit.
Hoe voorkom ik dit? Eerst de druk eraf kolven ofzo?
pi_166216755
Kan. Je kan ook tegen de zwaartekracht in voeden, dus achterover liggend, kind op jou, voorhoofdje ondersteunen. Of je koppelt af bij het toeschieten en laat de hardste stroom in een hydrofiel of in een bakje lopen voor je weer aankoppelt.
pi_166217261
Dat afkoppelen, kan dat op een handiger manier dan pink erbij? Dat kost me best veel moeite en dan zou ik te laat zijn om de eerste stroom weg te laten lopen.
Wat ik nu doe op advies van de lk is rugby voeden met dr billen erg laag. Haar op mn buik hebben is nog wat naar vanwege de ks.
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
  woensdag 26 oktober 2016 @ 19:23:11 #31
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166224534
Wupwup ik heb dat indd eens geprobeerd, ook nadat mijn kraamhulp van t weekend begon over natural breastfeeding (even wat filmpjes gegoogled ook). Wat een verschil! Afkloppen misschien maar nu iig geen teruggeven, niet tussendoor boeren etc... :Y
pi_166225382
Nectarientje, je kunt haar ook overdwars op je neerleggen he, ze hoeft niet met jouw lengte mee te liggen! Eventueel een kussentje naast je als haar kont uitsteekt, laat je partner daarin even meehelpen die eerste keer.
pi_166229731
Hoi! Ik heb een vraag over welke borst ik moet geven. In het ziekenhuis kreeg ik van iedereen ander advies en de kraamzorg wist niet zoveel dus hier ben ik!

Zoon is 1.5 week oud en komt ok aan. Niet mega hard maar binnen de marges.

Ik geef nu borst 1, als hij los laat (20 minuten ongeveer) verschoon ik en geef ik borst 2. Borst 1 is duidelijk leeg en slap.
Door met borst 2 dan! Deze drinkt hij niet leeg. Na een paar minuten (meestal max 10min) valt hij in slaap en laat hij los.

Als hij dan later weer komt (na 1/2/3 uur, dat verschilt). Dan geef ik hem borst 2 eerst en daarna borst 1. Enz enz enz.

Mijn onzekerheid zit in het feit dat hij na elke voeding letterlijk overloopt en teruggeeft (thnx maar hou het binnen!) en dat hij best wat krampjes heeft (avond..).

Dank! <3
Veruca Salt: Hey, Daddy, *I* want an Oompa Loompa! I want you to get me an Oompa Loompa right away!
pi_166229826
Volgens mij doe je het helemaal goed :)
Krampjes en spugen is normaal, binnen zekere marges dan.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_166230056
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 21:57 schreef SaskiaR het volgende:
Volgens mij doe je het helemaal goed :)
Krampjes en spugen is normaal, binnen zekere marges dan.
Oh das fijn om te horen. Vet onzekere bussines zo'n baby 🙄
Veruca Salt: Hey, Daddy, *I* want an Oompa Loompa! I want you to get me an Oompa Loompa right away!
pi_166231514
Prima hoor V_A!

Krampjes en spugen is niet leuk, maar hoort er helaas bij. Ervaar het zelf nu ook met mijn kleine. ;(
:)
pi_166235299
Dat maagklepje sluit nog niet zo fantastisch, daarom is teruggeven heel normaal voor een jonge baby. Neem het als teken dat hij voldoende heeft gedronken. Krampjes zijn ook onderdeel van de normale darmrijping. Wist je dat zuigen aan de borst pijnstillend werkt? Kun je dus inzetten als troost.
Vind je het een prettige routine om tussendoor te verschonen? Want dat hoeft natuurlijk niet, kost ook energie voor de kleine.
  Manager PR/Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 08:57:08 #38
269689 crew  Viv
pi_166235754
Mijn baby is altijd knock out na 1 borst, dus als ik er 2 per voeding wil geven, dan moet ik haar wel verschonen tussendoor.

De kraam had haar laatst gewogen voor en na 1 borst en dat verschilde 80 gram, terwijl 40 ml per borst al prachtig zou zijn. O+

Overdag vind ik het daarom prima om 1 borst per keer te geven. Voordat ik ga slapen en 's nachts geef ik wel 2 borsten zodat ze er langer tussen laat, maar dat is dus voor mijn eigen gemak. :Y)
pi_166236872
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 21:54 schreef Veruca_Assault het volgende:
Hoi! Ik heb een vraag over welke borst ik moet geven. In het ziekenhuis kreeg ik van iedereen ander advies en de kraamzorg wist niet zoveel dus hier ben ik!

Zoon is 1.5 week oud en komt ok aan. Niet mega hard maar binnen de marges.

Ik geef nu borst 1, als hij los laat (20 minuten ongeveer) verschoon ik en geef ik borst 2. Borst 1 is duidelijk leeg en slap.
Door met borst 2 dan! Deze drinkt hij niet leeg. Na een paar minuten (meestal max 10min) valt hij in slaap en laat hij los.

Als hij dan later weer komt (na 1/2/3 uur, dat verschilt). Dan geef ik hem borst 2 eerst en daarna borst 1. Enz enz enz.

Mijn onzekerheid zit in het feit dat hij na elke voeding letterlijk overloopt en teruggeeft (thnx maar hou het binnen!) en dat hij best wat krampjes heeft (avond..).

Dank! <3
Bij mij gaat het ook ongeveer zo, hoor. Soms is ie nokkie na 1 borst. Dat geeft niet. Ik rommel maar wat aan; ik zie het heel goed als ie honger heeft en dan krijgt ie een borst en dan zie ik wel hoe ver ie komt. Soms zit er 2 uur tussen voedingen, en soms 6 uur. Hij groeit goed verder.
pi_166250914
Thnx! Verschonen tussen borsten door is fijn om hem wakker te maken. Hij valt in slaap aan de bar... dus dat werkt wel.
Zoals Viva zegt idd!

Dus ik ga zo door! Top!
pi_166252865
Dat tussendoor verschonen werkt prima inderdaad! :)

Wel grappig om te zien dat er zoveel verschil zit in de vrouwen hier. Las posts over afscheid nemen van het borstvoeden terwijl ik er totaal niet tegenop zie om over te stappen op de fles. Nu nog niet, waarschijnlijk december.
pi_166255043
De mevrouw van het CB vertelde bij de intake dat we vanaf zes weken wekelijks een flesje afgekolfde melk moeten geven om M. er aan te laten wennen voor als ik moet werken of een keer weg wil. Nu kolf ik nog steeds bar weinig dus de melk die ik heb gebruik ik liever als het écht nodig is. Mijn vraag is: is het echt belangrijk om nu te starten? Ben nu namelijk iets van zeven keer aan het kolven voor 1 flesje...
pi_166255681
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 01:35 schreef Mies_poes het volgende:
De mevrouw van het CB vertelde bij de intake dat we vanaf zes weken wekelijks een flesje afgekolfde melk moeten geven om M. er aan te laten wennen voor als ik moet werken of een keer weg wil. Nu kolf ik nog steeds bar weinig dus de melk die ik heb gebruik ik liever als het écht nodig is. Mijn vraag is: is het echt belangrijk om nu te starten? Ben nu namelijk iets van zeven keer aan het kolven voor 1 flesje...
Dat zet geen zoden aan de dijk idd. Doe je na een ochtendvoeding? En direct er na of tussen twee voedingen in?

Bij mij duurde het ook een tijdje voordat ik goede voorraadjes kon aanmaken hoor. Doe nu maar één keer per dag en heb dan ongeveer 90 cc en dat wordt met de week meer. Die verdeel ik dan ook soms in zakjes van 20/30 want dan kan ik de porties straks precies op zijn behoefte afstemmen.
pi_166256361
Wekelijks een hele fles oefenen zet juist geen zoden aan de dijk. Elke dag een klein beetje is voldoende, het is een andere techniek en een week is eindeloos lang voor zulke kleintjes. Vaak is flesweigeren een kwestie van niet willen, soms van niet kunnen. "Wilen" moet ik eigenlijk zeggen, want ze hebben het dan liever van de bron.
's Ochtends kolven levert waarschijnlijk het meeste op. Krijg je wel een tsr tijdens het kolven?

Bloesem, wat een mooi idee, zo'n sluitingsritueel. Heeft het je gebracht wat je wilde? Mooie foto ook!
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_166256379
Sja, wij hebben pas een week voor ik ging werken een flesje gegeven en dat ging gelukkig goed, maar bijv Lamb heeft wel geoefend en die had alsnog een flesweigeraar.

Kolven deed ik tijdens m'n ontbijt, ongeveer een uurtje na de ochtendvoeding en dan kolfde ik 50 cc. Als ze dan wilde drinken kon dat gewoon omdat ik niet leeg kolfde en ik had een halve voeding per dag. Uiteindelijk zo 800 cc gespaard voor ik ging werken.
pi_166256380
Oefenen met flesjes is geen garantie voor een flesdrinkend kind. Niet oefenen met flesjes is geen garantie voor flesweigeren. Dus het is prima om dat over te slaan. Het kan wel op enig moment geruststellend zijn om te kijken óf je kind uit een fles drinkt en hoe dat opwarmen eigenlijk werkt enzo.
pi_166257021
Hebben jullie ook tips over welke fles het beste past bij bv kindjes? Ik zag iets over een d'r brown brede hals fles. Maar met welke speen dan?

Ik ben zo'n n00b 🙈
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:48:33 #48
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_166257196
Hier ook vanaf zes weken elke dag geoefend maar een week of drie voor ik ging werken besloot ze toch ineens te weigeren. Gelukkig heeft ze het na een paar weken op het kdv en tig flesjes proberen weer goed opgepakt.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_166257569
In een van die babydozen zat de Philips avent met een 0 naturel speen. Die geprobeerd en ging wel prima dus wij hebben het op Philips Avent gehouden :P Nu met speen 1 trouwens.
pi_166257642
De lk adviseerde hier de Calma van Medela, zou het meest lijken op bv qua drinktechniek. Nu vind ik de hele bvmaffia erg Medela-georiënteerd maar ik denk dat we deze speen wel gaan proberen. Verder ook echt nergens op gebaseerd, voor de lk zat ik me ook in te lezen over dr brown met de verschillende halsen :P
Ga je mee buiten spelen?
101 doelen omdat het kan
pi_166257777
Ik heb een MAM fles met speen gebruikt.
Ik persoonlijk geloof niet in de bv-spenen oid want niks kan de borst vervangen m.i. (persoonlijke mening hoor, ik heb m'n kind ook al in de kraamweek 'verpest' met een speen voor de krampjes)
En speengrootte nooit vervangen, gewoon de eerste speen blijven gebruiken.

Kolven ben ik na week of 6 geloof ik mee begonnen en dan af en toe een keer een beetje door papa laten geven.
Fles weigeren gebeurde hier bij 9 maanden :')
pi_166258355
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 10:17 schreef BlueEyes het volgende:
Fles weigeren gebeurde hier bij 9 maanden :')
Help, is dat ook nog een optie :')

Wij hebben de m0mma (Lansinoh) btw. In het begin was het overigens sowieso een beetje prutsen met het flesje, dat ging pas echt soepel toen ze een tijdje naar het kdv ging en dus meerdere dagen per week de fles kreeg. En nog steeds drinkt ze soms maar kleine hoeveelheden of zit ze met de speen te spelen (knijpen en dan schrikken dat er een melkstraal uitkomt :D), eigenlijk net als aan de borst ;)
pi_166259907
Er is weinig maffia in de borstvoedingswereld. Als je rijk wilt worden, kun je beter melkpoedertjes gaan verkopen.

Qua flessenspenen is het soms gewoon heel erg uitproberen. Mijn oudste was tevreden met de Avent, waar de jongste deze niet snapte. Maar ook de Calma kon ze niet. We zijn uiteindelijk uitgekomen op de MaM.
pi_166261025
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 10:10 schreef nectarientje het volgende:
De lk adviseerde hier de Calma van Medela, zou het meest lijken op bv qua drinktechniek. Nu vind ik de hele bvmaffia erg Medela-georiënteerd maar ik denk dat we deze speen wel gaan proberen. Verder ook echt nergens op gebaseerd, voor de lk zat ik me ook in te lezen over dr brown met de verschillende halsen :P
Allebei mijn dames konden niets met de calma. Maar misschien heb ik rare borsten. :+
pi_166261659
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 10:07 schreef Miezziej het volgende:
In een van die babydozen zat de Philips avent met een 0 naturel speen. Die geprobeerd en ging wel prima dus wij hebben het op Philips Avent gehouden :P Nu met speen 1 trouwens.
Dat flesje ging bij M. te hard. We hebben zelf de Difraxflesjes.
pi_166262291
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 03:52 schreef Soof-87 het volgende:

[..]

Dat zet geen zoden aan de dijk idd. Doe je na een ochtendvoeding? En direct er na of tussen twee voedingen in?

Bij mij duurde het ook een tijdje voordat ik goede voorraadjes kon aanmaken hoor. Doe nu maar één keer per dag en heb dan ongeveer 90 cc en dat wordt met de week meer. Die verdeel ik dan ook soms in zakjes van 20/30 want dan kan ik de porties straks precies op zijn behoefte afstemmen.
Ik heb eerlijk gezegd nu een weekje niet gekolfd, ook op aanraden van mijn lk, omdat het zo'n ding werd en dat niet bevorderlijk is. Als ik kolf doe ik dat wanneer ik tijd heb en dat is soms 's middags, soms 's ochtends en soms 's avonds.

Goed om te weten dat oefenen dus niet per se moet.
pi_166263115
De Calma werkte hier als newborn niet en hebben we daarna nooit meer geprobeerd. De enige fles die ze in ons noodgeval hadden in de supermarkt was Difrax (smal), die ging wel, maar vond ik een rotfles (lekken). Uiteindelijk hebben we DrBrown (smal) met Difrax speen gebruikt.
pi_166263120
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 13:18 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Allebei mijn dames konden niets met de calma. Maar misschien heb ik rare borsten. :+
Of rare meisjes O+

Hoe is het met je oudste afgelopen trouwens wat betreft de bv? Heeft ze het weer opgepakt na de bevalling of is de interesse weggebleven?
pi_166265038
Hahah top! Conclusie; zelf uitproberen! En speen 1 blijven gebruiken. Ik ga dus geen grote flessenset kopen maar gewoon 1.
Ik begin straks wel met avent (want in huis) en ie pas ook onder mijn kolf <3 thnx
pi_166268725
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 14:50 schreef BlueEyes het volgende:

[..]

Of rare meisjes O+

Hoe is het met je oudste afgelopen trouwens wat betreft de bv? Heeft ze het weer opgepakt na de bevalling of is de interesse weggebleven?
Raar doen is wel een duidelijk talent van mijn grote. :+

Ze wil soms alsof drinken, dan kruipt ze lekker tegen me aan met jaar gezicht tegen mijn borst, maar echt drinken daar taalt ze niet naar.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:59:50 #61
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166268991
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:47 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ze wil soms alsof drinken, dan kruipt ze lekker tegen me aan met jaar gezicht tegen mijn borst, maar echt drinken daar taalt ze niet naar.
Haha zo zou E dat ook noemen :D geniale term!

Ik heb vanmiddag tepelhoedjes en purelan gekocht. Godallemachtig wat doet die kloof nog pijn zeg :X En doordat t zo pijn doet laat ik m onvoldoende leegdrinken blijkbaar, want vanochtend zaten er allemaal harde plekken in... Dus maar even in de buidel getast en de publieksfavorieten in huis gehaald. Pray for me dat t snel helpt ;(
pi_166269786
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:47 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Een beetje wat ik hier ook verwacht straks.
Zijn fascinatie voor de 'borstels' :') is er nogsteeds en hij doet z'n nanoseconde drinken er af en toe aan. Maar echt voorstellen doet het niets.
Ben erg benieuwd wat hij er straks van vinden gaat als de baby drinkt.

LB :X
Ik deed als ik een nare plek had een dikke dot Purelan of zelfs Bepanthen op mn tepel en dan zo'n onmogelijk dikke zoogcompres erop. Kon het daar meestal binnen een dag of 2 weer mee handelen. En smeerde gerust een paar keer per dag bij.
pi_166274223
Ik heb voor flesjes de standaard medelaspeen waarmee je therapeutisch kan voeden. (Medium flow denk ik? )

Ik vraag me even iets heel anders af: wat eten jullie 's nachts tussen het voeden door? Ik heb 's nachts en 's ochtends schreeuwende honger en zoek iets goed vet/calorierijks, een appel of drie werkt niet, kwark ook niet want koud..
Tijdje terug ging het hier ook over maar heb niks anders dan iets met tapioca in het nachtkastje van Bloesem onthouden.
pi_166274294
Ik had een rol met simpele kaakjes naast m'n bed liggen...
Ik moest ook echt wat eten idd ;) (en fruit haalde hier het honger gevoel ook niet weg, een kaakje wel :') )
pi_166274347
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 23:07 schreef Unihipili het volgende:
Ik heb voor flesjes de standaard medelaspeen waarmee je therapeutisch kan voeden. (Medium flow denk ik? )

Ik vraag me even iets heel anders af: wat eten jullie 's nachts tussen het voeden door? Ik heb 's nachts en 's ochtends schreeuwende honger en zoek iets goed vet/calorierijks, een appel werkt niet, kwark ook niet want koud..
Tijdje terug ging het hier ook over maar heb niks anders dan iets met tapioca in het nachtkastje van Bloesem onthouden.
Haha ja tapiocapudding O+ Nootjes, melk met amandelen (opwarmen, in de blender, evt met honing/ghee en evt weer af laten koelen), bananen, crackers met humus, appel met tahin en honing, stukjes kaas, blokjes pure chocolade.
pi_166277538
Hmm een kaas- en chocoladeplankje :9.
Ik werd weer wakker met buikpijn van de honger, vieze koekjes gegeten en terug naar bed.
Echt, genoeg eten is de grootste uitdaging van het moederschap nu de bv eenmaal goed loopt. Ooit toen ik nog eetlust had (pre zwangerschap) was ik al de hele dag bezig met eten, twee keer warm eten op een dag o.a., daar is nu de tijd niet meer voor maar heb wel méér eten nodig dan toen.
:{
  Manager PR/Moderator zaterdag 29 oktober 2016 @ 05:21:52 #67
269689 crew  Viv
pi_166277547
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 04:59 schreef Unihipili het volgende:
Echt, genoeg eten is de grootste uitdaging van het moederschap nu de bv eenmaal goed loopt.
Dit. Al heb ik een prima eetlust, maar mijn eten en drinken staat altijd nét buiten handbereik als ze is aangehapt. :')
pi_166277708
Ik heb/ had nooit honger 's nachts... Overdag daarentegen :Y)
Ben nu ook lichter dan ik ooit geweest ben *O* dat wordt nog wat als N straks stopt met bv...
Drinken is nog lastiger vind ik, daar moet ik echt aan denken. Je merkt het ook meteen, echt enorme dorst als ik niet genoeg drink.
  zaterdag 29 oktober 2016 @ 08:30:20 #69
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166277829
Hier liggen mueslirepen en volkorenkoeken in het nachtkastje.
KuikenGuppy
pi_166279340
Oja, dat jaar waarin in ongestraft kan bunkeren :D
pi_166279556
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 11:16 schreef WupWup het volgende:
Bijna 15 mnd inmiddels, maar idd... Benieuwd wanneer ik weer normaal moet gaan eten :+
pi_166280624
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 11:16 schreef WupWup het volgende:
Tenzij je kind allergisch blijkt voor melk/soja/ei/pinda. ;(

Maar! Nu met 14 maanden (na 7 maanden dieet) blijkt dat ze via de bv wel weer tegen sporen van melk, soja en ei kan. Dus bunkeren indeed. :9~ Net op tijd voor Sint & Kerst. :Y)

Oh en ze heeft zelf een woord verzonnen voor borstvoeding, zo lief. Ze zegt dan 'jaja' en maakt het gebaar voor borstvoeding. Geen idee hoe ze bij jaja komt. :? Hoe noemen andere oudere kindjes het?
pi_166280664
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 13:03 schreef LuDann het volgende:

[..]

Maar! Nu met 14 maanden (na 7 maanden dieet) blijkt dat ze via de bv wel weer tegen sporen van melk, soja en ei kan. Dus bunkeren indeed. :9~ Net op tijd voor Sint & Kerst. :Y)

Oh en ze heeft zelf een woord verzonnen voor borstvoeding, zo lief. Ze zegt dan 'jaja' en maakt het gebaar voor borstvoeding. Geen idee hoe ze bij jaja komt. :? Hoe noemen andere oudere kindjes het?
"HMMMMMM!!!!! HMMMMM!!!!!" *trekt aan shirt* :')

Wat fijn dat ze weer tegen die sporen kan <3
pi_166280802
'Tiet! Tiet!'
*trekt aan shirt* :o

Superfijn Lu!!
pi_166280837
O+
Hier geen bv meer, maar als N. 's avonds nog een flesje warme melk krijgt vraagt ze om 'tuut tuut' omdat het uit de magnetron komt. Ze zijn erg inventief. :Y)
pi_166298620
Hallo dames,
Mijn dochter van 3 maanden krijgt sinds een week ontdooide melk. Maar even later begint ze dan te spugen ...komt dit iemand bekend voor? :)
pi_166301942
Te veel gedronken in te korte tijd?
pi_166302524
Nee dat viel wel mee, ze had nog niet de helft op en ook een boer gedaan. Bij verse afgekolfde melk heeft ze nergens last van.. :?
pi_166303430
Te warm of te koud geweest?
  zondag 30 oktober 2016 @ 15:57:09 #80
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166304197
Ik ben met een martel-kolfsessie bezig.... nog steeds een gapende kloof :{

Het is echt een open wond. De harde plekken zijn wel weg gelukkig (sterker nog, volgens mij is de productie van die borst volledig ingestort...), maar het is nog bij lange na niet geheeld. Ik laat S alleen drinken als ie geconcentreerd is, want anders gaat ie muiten vanwege het tepelhoedje en bijten ;(

Het speelt al een week. Wat moet ik hiermee? Word nu wel echt gek van t gehannes.
pi_166304284
LB wat heb je tot nu toe geprobeerd? Knap dat je zo doorzet, kloofjes zijn echt de HEL :X
  zondag 30 oktober 2016 @ 16:30:35 #82
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166305158
Drogen met melk, dikke klodders purelan, drinken met tepelhoedje, kolven ipv drinken....

Oh en paracetamol :')
pi_166305588
Bij mij hielp kokosolie beter dan purelan! En +1 op de kudo's voor je doorzettingsvermogen :*
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_166305689
Is spruw al uitgesloten?

Mocht je willen, ik heb monstertjes van Earth Mama Angel Baby nipple cream liggen, omdat ik die creme verkoop.. Is fijn spul O+ ik kan er altijd een paar opsturen :) als je wilt moet je je adres maar even PMen
pi_166305791
LB, ik moest ook gelijk aan spruw denken. Of aan een bacteriële infectie. Dat kan er beiden voor zorgen dat kloofjes niet weggaan. Sterkte ermee, het doet zo'n zeer!

Wat ik zelf heel fijn vond waren hydrogel compressen, bijvoorbeeld rite aid of mother mates.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_166305934
Ja rite aids, die waren fijn (mother mates vond ik minder).
Sterkte!!!
pi_166306557
Ik deed veel half naakt rondlopen en kolven, maar dat heeft wel 3 weken geduurd.
pi_166306571
Ieder geval sterkte!
pi_166306625
Tijd voor een lactatiekundige LB!
  zondag 30 oktober 2016 @ 19:55:43 #90
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166309442
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 17:51 schreef WupWup het volgende:
Tijd voor een lactatiekundige LB!
Ja ok dat lijkt me dan inderdaad een logische stap. Kan die kijken of t spruw is, en anders wat voor behandeling ik t beste volg.

Dank allemaal :*
  zondag 30 oktober 2016 @ 19:59:24 #91
409579 LuDann
All the way
pi_166309574
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 11:51 schreef angelatje het volgende:
Hallo dames,
Mijn dochter van 3 maanden krijgt sinds een week ontdooide melk. Maar even later begint ze dan te spugen ...komt dit iemand bekend voor? :)
Sommige kindjes vinden ontdooide melk niet zo lekker, maar dat heeft niet zo veel met spugen te maken denk ik. Weet je zeker dat het door de melk komt? Je zou kunnen proberen een portie te pasteuriseren, maar dat heeft niet zo'n fijne invloed op je melk, er verdwijnen wat vitamines en mineralen geloof ik (*klok-klepel verhaal, er verdwijnt iets maar weet niet meer zo goed wat :') )
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 15:57 schreef LadyBlack het volgende:
Ik ben met een martel-kolfsessie bezig.... nog steeds een gapende kloof :{

Het is echt een open wond. De harde plekken zijn wel weg gelukkig (sterker nog, volgens mij is de productie van die borst volledig ingestort...), maar het is nog bij lange na niet geheeld. Ik laat S alleen drinken als ie geconcentreerd is, want anders gaat ie muiten vanwege het tepelhoedje en bijten ;(

Het speelt al een week. Wat moet ik hiermee? Word nu wel echt gek van t gehannes.
Boh dat klinkt echt afschuwelijk. Ik zou ook een LK inschakelen ja... veel sterkte!
pi_166328276
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 19:59 schreef LuDann het volgende:

[..]

Sommige kindjes vinden ontdooide melk niet zo lekker, maar dat heeft niet zo veel met spugen te maken denk ik. Weet je zeker dat het door de melk komt? Je zou kunnen proberen een portie te pasteuriseren, maar dat heeft niet zo'n fijne invloed op je melk, er verdwijnen wat vitamines en mineralen geloof ik (*klok-klepel verhaal, er verdwijnt iets maar weet niet meer zo goed wat :') )

[..]

Boh dat klinkt echt afschuwelijk. Ik zou ook een LK inschakelen ja... veel sterkte!
Nee ik weet het niet zeker. Maar ze Was verder niet ziek. Soms spuugde ze echt veel uit een dat Was alleen na de voeding. Vandaag heeft ze alleen verse melk gehad en het spugen Was veel minder...Mijn zus denkt dat het komt omdat het melk Was die ik de eerste week heb gekolfd en die is wat dikker :?
  maandag 31 oktober 2016 @ 20:59:15 #93
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166334708
Update: ik heb de lk gebeld, en bleek de meeste tips van hier ook al gehad te hebben ^O^ However, het leek haar ook wel slim om toch even te laten checken op spruw.

Kan ik donderdag pas terecht bij de huisarts voor een kweekje }:|

Godzijdank heb ik iets gevonden wat het draaglijker maakt: ik kolf eventjes tot de melk begint te stromen, en dan laat ik S drinken. Scheelt mij de gierende pijn als hij net aanhapt :X Volledig kolven is op een dag thuis geen doen: dan heb ik een krijsende baby terwijl ik aan de kolf hang. En bovendien drinkt hij de borst effectiever leeg. Zodra hij gaat sabbelen koppel ik af. En dan weer een dikke laag purelan.

Duimen maar dat t zo ook eens overgaat!
pi_166335554
Get LB, wat vervelend dat het zo duurt, klinkt erg pijnlijk :X Fijn dat je voor nu iets hebt wat het wat dragelijker maakt, hopelijk kan het op die manier een beetje helen of is er snel duidelijkheid over spruw zodat je daar wat mee kan..

Ik dacht trouwens dat spruw altijd zichtbaar was (witte waas?), maar blijkbaar dus niet?
  maandag 31 oktober 2016 @ 21:28:17 #95
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166335572
Nope, kan helaas ook in de borst zitten.
pi_166335786
Kokosolie zou toch ook goed zijn tegen spruw LB? Onder het mom van baat het niet? Wat gek dat je donderdag pas kunt komen. Dit lijkt me toch best wel iets dringends.
pi_166336779
Hou er rekening mee dat je niet van alles erop kan smeren met een open wond. Gentiaan bijv zou ik overslaan. Miconazol weet ik niet, maar wellicht kan dat gestart worden tot de kweekuitslag bekend is.
Waardeloos dat er niet zoiets als een lactatie-arts bestaat in het ziekenhuis, waar je met dit soort dingen terecht kan.
pi_166341997
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 13:03 schreef LuDann het volgende:

[..]

A trekt mijn shirt omhoog, wijst en zegt "die!" Soms met nog "hap hap hap" er achteraan :'). En als ik vraag of hij wil drinken bij mama, dan volgt een "JA" met een bijna extatische blik in zijn ogen :D O+.

En hoera voor het eten!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_166342104
Wat rot LB. En eigenlijk schandalig dat je pas donderdag terecht kan bij de huisarts! Sterkte, hopelijk helpt je werkwijze in ieder geval genoeg om het dragelijk te houden :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_166342358
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2016 10:05 schreef Phaidra het volgende:

[..]

A trekt mijn shirt omhoog, wijst en zegt "die!" Soms met nog "hap hap hap" er achteraan :'). En als ik vraag of hij wil drinken bij mama, dan volgt een "JA" met een bijna extatische blik in zijn ogen :D O+.

En hoera voor het eten!
Als T ook maar een hint van mijn borsten ziet dan trekt hij m'n shirt omlaag en begint hardop te lachen en te wijzen.

Opzich heel schattig, maar ik vind het soms ook heel irritant want in het openbaar of met bezoek ofzo niet altijd even discreet.

Sterkte, LB!

T was de afgelopen dagen ziek en heeft overdag veel meer gedronken bij mij. Nu ben ik weer aan het werk en heb bijna ploftetten. Wat gaat dat snel weer dat de productie omhoog gaat..
  dinsdag 1 november 2016 @ 20:55:58 #101
409579 LuDann
All the way
pi_166354779
quote:

[..]

En hoera voor het eten!
'hap hap hap' :D O+ Zooo lief!

Jagar, dat klinkt niet erg discreet inderdaad. :P Maar wel schattig. O+

LB, hoe gaat het nu, trek je het een beetje tot donderdag? Ik vind het ook wel lang hoor...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 1 november 2016 @ 21:29:14 #102
147316 crew  DJMO
#trut
pi_166355916
quote:

[..]

En hoera voor het eten!
<3

Michael weet zich buitenshuis prima in te houden, maar thuis is het gewoon dwingend naar de tepel graaien met z'n hand in m'n shirt en idd ook DIE :') inmiddels bijna de 19 maanden aangetikt hier ..
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  dinsdag 1 november 2016 @ 22:34:46 #103
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166358542
Ik heb mijn kolf op mn werk laten liggen :X dus moest mijn zere borst wel laten drinken, en eigenlijk viel dat aardig mee!

Straks weer een dikke laag purelan en hopen dat t stijgende lijn blijft.

Donderdag ga ik sowieso wel naar de dokter, want t doet tussendoor ook nog wel zeer. Zo liep ik vandaag met mijn armen over elkaar omdat t zeer deed als mn borst hobbelde tijdens het lopen :')!
pi_166359121
Och LB dat is zo'n nare pijn :( sterkte! Hoop dat je heel snel er vanaf bent
We'll have love aplenty
You and Me
pi_166362534
Ik heb ook ineens pijn :{ Mini heeft een tandje en daar had ik weinig last van tot nu toe, maar ze drinkt zo slordig de laatste tijd dat ze nu volgens mij regelmatig toch met dat tandje over m'n tepel schraapt. Ik zie nog niet echt een wondje, maar het voelt alsof er een schaafplek zit. Ze bokt en slurpt en smakt en kijkt ook nog continue rond met de tepel nog in d'r mond. Zelfs s nachts laat ze niet gewoon los maar trekt ze d'r hoofd naar achteren als ze klaar is.

Is het een fase of moet ik toch wat meer aandacht besteden aan netjes drinken?
pi_166363167
Beide, Dot. Het gaat weer voorbij dit gedrag, maar ondertussen moet je wel de zeilen bijzetten om je tepels te sparen.
pi_166364420
Hallo allemaal, ik heb hier al best lang meegelezen maar nooit geregistreerd vanwege angst-voor-post-verslaving :D. Heb aan dit topic al veel gehad. Mijn oudste van bijna 3 heb ik 17 maanden aan de borst gehad (toen stopte ze zelf ivm mijn zwangerschap) en bij mijn jongste van negen maanden ben ik benieuwd hoe lang hij dat gaat doen. Tandjes zijn bij mijn kinders altijd reden geweest voor gedoe aan de borst-vooral bij het doorkomen. Vaakwist ik dat ze eraan zaten te komen omdat het dan ineens zo scherp voelde bij het drinken (terwijl er dan nog geen tand te zien was). Ging vanzelf over, maar het hielp wel extra op te letten bij aanhaps.
  woensdag 2 november 2016 @ 10:59:15 #108
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166364731
J heeft sinds een paar dagen iets nieuws... Boos worden aan de tepel/driftig zoeken/happen en zich dan overstrekken. Waar de voedingen eerst sneller leken te gaan, duren ze nu weer langer omdat ie soms zo slordig drinkt (veel loslaten, kreunen, zich verstoppen onder mijn borst). Gelukkig zitten er snachts wel steeds vaker 4 ipv 3 uur tussen de voedingen, scheelt weer iets :Z
pi_166365125
Ai LadyBlack, wat lopen met pijn klinkt heel erg naar ;( Ik had dat van de week ook ineens. Goddank kreeg ik het er uit geknepen.

Even een vraag. Mijn kleine S is nu 8 dagen oud, en drinkt vanaf dag 1 als een malle. De melk was er op dag 1 al en neemt snel toe. Goede volle borsten maar soms wat harde plekken.
Ik merk aan S dat de melk erg snel en heftig komt. Hij moet hard slikken om het weg te krijgen, maar het lukt hem doorgaans. Gisteren voor en na een voeding gewogen en er zat 100 gram verschil in :X :D Hij drinkt kort en effectief ens laapt dan heel wat uurtjes, waarin mijn borsten dus weer tot propvol vollopen.

Wat zou ik doen? Kolven in de tussentijd, met risico op nog meer melk? Het ergste afkolven/wegknijpen vlak voor de voeding? Hem laten wennen aan de harde stroom?

Nu laat ik hem even kort drinken, laat dan een boertje, en laat hem dan verder drinken, zodat hij niet teveel spuugt. Hoe meer ik hem laat drinken, hoe meer hij spuugt. Het is hem echt teveel en te snel.
  woensdag 2 november 2016 @ 11:35:32 #110
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166365359
Ik had hier ook zoiets, liggend op mn rug en hij op zn buik voeden hielp goed :) dan moet ie tegen de zwaartekracht in drinken.

Al wissel ik nu weer af want J werd dus vaak boos liggend sinds een paar dagen maar natural breastfeeding werkt nog steeds t beste, dan geeft ie 9 vd 10 keer niks terug

[ Bericht 15% gewijzigd door sproetjes op 02-11-2016 15:04:58 ]
  Manager PR/Moderator woensdag 2 november 2016 @ 18:28:40 #111
269689 crew  Viv
pi_166373852
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2016 10:59 schreef sproetjes het volgende:
J heeft sinds een paar dagen iets nieuws... Boos worden aan de tepel/driftig zoeken/happen en zich dan overstrekken.
Dat doet die van mij al sinds dag 3 ofzo. Hier lijkt het een teken van vermoeidheid te zijn, want als ze goed wakker is na een lang dutje kan ze prima aanhappen. Als dat niet meteen lukt (bij stuwing ofzo), wordt ze alsnog boos. :') Meestal geef ik haar dan aan mijn man, die kan haar goed kalmeren voor een nieuwe poging. O+
pi_166374559
Ik noemde F als hij zo driftig deed Chucky :@
Het ging uiteindelijk over
pi_166375563
Sproetjes en Vivi, M. deed dat in het begin ook vaak, tegenwoordig is het wat sneller te verhelpen omdat we nu weten wat er, meestal, aan de hand is. Vaak als ze zo doet zit er een boertje dwars. Als het boertje uiteindelijk gelukt is (op rug omhoog wrijven en kloppen) kan ze weer rustig drinken. Als het boertje niet het probleem is dan is ze vaak gewoon heel erg moe en zit ze vol. Ik geef haar dan een speentje.
Kan het zijn dat er een boertje dwarszit?
  woensdag 2 november 2016 @ 20:15:51 #114
409579 LuDann
All the way
pi_166376313
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2016 11:26 schreef Roomsnoes het volgende:
Ai LadyBlack, wat lopen met pijn klinkt heel erg naar ;( Ik had dat van de week ook ineens. Goddank kreeg ik het er uit geknepen.

Even een vraag. Mijn kleine S is nu 8 dagen oud, en drinkt vanaf dag 1 als een malle. De melk was er op dag 1 al en neemt snel toe. Goede volle borsten maar soms wat harde plekken.
Ik merk aan S dat de melk erg snel en heftig komt. Hij moet hard slikken om het weg te krijgen, maar het lukt hem doorgaans. Gisteren voor en na een voeding gewogen en er zat 100 gram verschil in :X :D Hij drinkt kort en effectief ens laapt dan heel wat uurtjes, waarin mijn borsten dus weer tot propvol vollopen.

Wat zou ik doen? Kolven in de tussentijd, met risico op nog meer melk? Het ergste afkolven/wegknijpen vlak voor de voeding? Hem laten wennen aan de harde stroom?

Nu laat ik hem even kort drinken, laat dan een boertje, en laat hem dan verder drinken, zodat hij niet teveel spuugt. Hoe meer ik hem laat drinken, hoe meer hij spuugt. Het is hem echt teveel en te snel.
Ik zou niet kolven in de tussentijd, daarmee stimuleer je je productie nog meer. Wat je wel kunt doen is na je tsr het eerste even weg te laten stromen en dan aanleggen als de ergste druk eraf is.
  woensdag 2 november 2016 @ 20:19:57 #115
409579 LuDann
All the way
pi_166376441
Ik zat me ook nog iets af te vragen. Ik had met Wolk veel problemen met aanleggen in het begin, met name vanwege vlakke tepels.

Nu is dat na bijna 15 maanden voeden wel minder geworden natuurlijk. Als je stopt met voeden, worden je tepels dan weer vlak? En omgekeerd, als je doorgaat met voeden, maakt dat het aanleggen van een volgende baby makkelijker?
  Manager PR/Moderator woensdag 2 november 2016 @ 21:00:22 #116
269689 crew  Viv
pi_166377820
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2016 19:50 schreef Mies_poes het volgende:
Als ze ineens loslaat tijdens de voeding en dan zo driftig doet komt er meestal wel een boertje, maar aan het begin van de voeding houd ik het op vermoeidheid.
pi_166379129
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2016 20:19 schreef LuDann het volgende:
Ik zat me ook nog iets af te vragen. Ik had met Wolk veel problemen met aanleggen in het begin, met name vanwege vlakke tepels.

Nu is dat na bijna 15 maanden voeden wel minder geworden natuurlijk. Als je stopt met voeden, worden je tepels dan weer vlak? En omgekeerd, als je doorgaat met voeden, maakt dat het aanleggen van een volgende baby makkelijker?
Nope, ze blijven groter dan ze voor de zwangerschap waren. Wel iets minder geprononceerd wellicht, maar nooit meer zoals het ooit was. Op je tweede vraag is het heel lastig antwoorden. Niet alleen de vorm van je tepels zijn daarop van invloed, maar ook de techniek van je kind en je eigen ervaring en kennis speelt ook een rol. Over het algemeen kunnen second time moms sowieso veel makkelijker en met zelfvertrouwen hun verse baby aanleggen.
  donderdag 3 november 2016 @ 05:17:47 #118
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166384395
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2016 19:50 schreef Mies_poes het volgende:
Sproetjes en Vivi, M. deed dat in het begin ook vaak, tegenwoordig is het wat sneller te verhelpen omdat we nu weten wat er, meestal, aan de hand is. Vaak als ze zo doet zit er een boertje dwars. Als het boertje uiteindelijk gelukt is (op rug omhoog wrijven en kloppen) kan ze weer rustig drinken. Als het boertje niet het probleem is dan is ze vaak gewoon heel erg moe en zit ze vol. Ik geef haar dan een speentje.
Is het hier ook vaak. Dus tussendoor veel laten boeren. Al ben ik soms alsnog na de voeding langer bezig met "verborgen" boertjes weg te krijgen als t voeden zelf.... Dan lijkt alles prima maar zodra ik hem plat leg is het kreunen en bozig want boer. Die komt na veel moeite... Even wachten.... Niks meer? Ok bed in... Ohnee grapje toch nog niet klaar
En dat nog 5/6x :') jammer is dat er zo vaak nog maar een uur/anderhalf overblijft voor mij om te slapen dus ben soms redelijk uitgeput

Er is niks veranderd aan zijn aanhappen etc dus waar dit nu vanaf komt?

[ Bericht 2% gewijzigd door sproetjes op 03-11-2016 06:03:58 ]
  donderdag 3 november 2016 @ 09:15:10 #119
409579 LuDann
All the way
pi_166385736
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2016 21:42 schreef WupWup het volgende:

[..]

Nope, ze blijven groter dan ze voor de zwangerschap waren. Wel iets minder geprononceerd wellicht, maar nooit meer zoals het ooit was. Op je tweede vraag is het heel lastig antwoorden. Niet alleen de vorm van je tepels zijn daarop van invloed, maar ook de techniek van je kind en je eigen ervaring en kennis speelt ook een rol. Over het algemeen kunnen second time moms sowieso veel makkelijker en met zelfvertrouwen hun verse baby aanleggen.
Oh kijk, dat eerste is goed nieuws! Ik ben benieuwd of het een (hopelijk) volgende keer dan soepeler zal gaan. Dat zal vast ook afhankelijk zijn van een herhaal ks of niet. Voorlopig blijf ik doorvoeden, we zien wel waar het schip strandt. :Y
pi_166389733
Ik val hier even binnen met een vraagje.

Mijn zoontje van bijna 7 weken krijgt borstvoeding op vraag. In januari ga ik terug werken, dus wil ik alvast een voorraadje moedermelk opbouwen en ben ik enkele dagen geleden gestart met afkolven, met een Medela Freestyle.

Ik heb inmiddels 4x afgekolft (telkens 15minuten per borst). De opbrengst was de eerste keer 120 ml, de tweede keer niets, de derde keer zo'n 30 ml en vandaag opnieuw niets (behalve enkele druppeltjes).

Maar ik snap het niet. Vandaag kwam er dus echt niets behalve een paar druppeltjes. Ik heb m'n zoontje bij mij genomen, naar filmpjes gekeken waarop hij huilt enz en dan kwamen er dus wel een paar druppeltjes, maar geen straaltje. Ik veronderstel geen toeschietreflex.

Echter als ik dan met de hand wat masseer, krijg ik metéén een toeschietreflex en dus 2-3 straaltjes uit de borst. Ik kolf dan handmatig met gemak op 10 minuten 50 ml (en nog meer ook, als ik had verder gedaan). Als ik vervolgens opnieuw probeer met de elektrische kolf, weer niks!

Kan dit een technische fout zijn (verkeerde maat borstschild ofzo)? Nuja, lijkt me niet logisch aangezien het de eerste keer wel lukte. Maar ik snap niet waarom het met de hand wél lukt en met de kolf niet...
pi_166390465
Is het een tweedehands kolf misschien? Ze kunnen nog wel eens kracht verliezen.
pi_166390498
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 13:44 schreef Unihipili het volgende:
Is het een tweedehands kolf misschien? Ze kunnen nog wel eens kracht verliezen.
Nee ze is nieuw, dus dat kan het niet zijn...
pi_166390513
Dan weet ik het niet. Lactatiekundige mee laten kijken?
pi_166390784
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 13:46 schreef Unihipili het volgende:
Dan weet ik het niet. Lactatiekundige mee laten kijken?
Dat is een goed idee. Ik ga daar eens een afspraak voor maken. :)
pi_166391562
Saarah wat vervelend zeg. Kolf je wel dubbelzijdig? Omdat je het had over per borst 15 minuten? Ik heb ook een Freestyle en hoewel ik daarmee prima kolf krijg ik geen toeschietreflex als ik het enkelzijdig probeer. Ook de standen van de eerste fase (de 2min sneller pompen) en de tweede kan belangrijk zijn. Voor mij werkt het toeschieten op stand 3 en het pompen dan op 4. Hoger of lager niet
pi_166391666
O ja; iedere vrouw werkt anders dus ook het type kolf is vaak anders. Als je een afspraak maakt met een lactatiekundige kun je vragen of ze er toevallig wat heeft die je kunt uitproberen. Sommige vrouwen zweren bij een ander type of een handkolf of zelfs volledig met de hand. Zelf doe ik dat laatste weleens als ik geen zin heb in afwas, maar vind dat wel zwaar vermoeiend voor mijn handen
pi_166391780
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 13:57 schreef Saarah het volgende:

[..]

Dat is een goed idee. Ik ga daar eens een afspraak voor maken. :)
Ik heb dezelfde kolf en had hetzelfde probleem; ene moment 20cc, andere moment niets terwijl er met de hand wel straaltjes uitkomen. Ik gebruik nu syntoncinon neusspray en kolf daar redelijk mee. Ook helpt bij mij om mijn borsten iets op te tillen tijdens het kolven. Misschien een idee? Overigens heeft een lactatiekundige met mij meegekeken.
pi_166391852
Iemand trouwens hier ervaring met fenegriekthee? Ik drink dat nu ivm maandelijks gezever :( en las dat dat al binnen 24-48 uur gaat werken en dat klinkt wel lekker snel :P
pi_166392069
Ik vond de Freestyle het minst fijn van de kolven die ik geprobeerd heb bij de lk. Had ook het idee dat het minder snel ging, maar dat zegt niet zo veel op zo'n korte periode en met meer achter elkaar testen.
pi_166392194
Vosje, ik heb tot nu toe enkelzijdig geprobeerd. Wist niet dat het een verschil kon maken om dubbelzijdig te kolven. Ga ik ook eens uitproberen!

Bedankt voor de andere tips en Mies_poes, jij ook bedankt voor de tips. Borsten wat optillen kan ik ook eens proberen.

Ik heb ook andere borstschilden besteld, een maat kleiner, want ik heb het idee dat dit schild misschien toch te groot is.
  donderdag 3 november 2016 @ 16:54:40 #131
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166393679
Ik ben vandaag bij t cb geweest ivm j zn klachten. Daar zeiden ze met niet zoveel woorden, na het zien van filmpjes dat het waarschijnlijk inderdaad verborgen reflux lijkt te zijn. We moeten nu proberen (want ze denken dat hij teveel drinkt want hij was goed aangekomen, maar kan dit überhaupt?) 2 min voeden- pauze -2 min voeden- pauze enz. Tot een minuut of 20 en dan geen toetje meer geven aan de andere borst. Zuigbehoefte moesten we maar opvangen met de pink. Als dat niets was dan jbpm geven met afgekolfde melk voor de voeding. Woensdag gaan we iig ook naar een osteopaat met em. (En bedje omhoog, na de voeding 20 min rechtop houden enz)

Kan dit geen kwaad voor mijn productie zo? Mijn man wil dat wisselvoeden eerst uitproberen voor we jbpm gaan halen. Maar ik voel me er niet lekker bij eigenlijk... Vind t lastig nu te bepalen wat we er mee moeten. Maar zal iig zn luiers goed in de gaten houden tot morgen offie ook wel echt genoeg drinkt op deze manier.
Wordt een korte nacht zo met minstens een uur of langer bezig zijn met voeden en alles eromheen.
  donderdag 3 november 2016 @ 17:06:39 #132
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166393857
Sproetjes, ik heb zelf geen ervaring met reflux, maar vind het advies van het CB waardeloos... Met bv kan je baby niet te veel voeding krijgen, dus dat is sowieso al onzin. Elke 2 minuten afkoppelen lijkt me voor alle partijen frustrerend, en ik zie ook niet goed hoe dat zou helpen bij reflux, dus dat zou ik ook niet doen. Jbpm is bijvoeding, daar zou ik ook niet 'zomaar' voor kiezen... Kan je het hoofdeinde van het bedje omhoog zetten?
KuikenGuppy
pi_166393962
Even ontlurken: chanty's oudste had reflux. Wellicht dat zij je nuttige tips kan geven.
Inderdaad na iedere 2 minuten afkoppelen? 8)7
Ik lees al 9 jaar mee, dit heb ik werkelijk nog nooit gelezen...
Trotse mama van 2 :)
pi_166393963
Hm, ik zou een andere houding proberen, biological nurturing helpt soms goed. Best kans dat hij helemaal over de rooie gaat van wisselvoeden, dat lijkt me niet tof. Zijn zijn tong- en lipriempje al eens beoordeeld door een deskundige? Als die te strak zijn kan dat refluxklachten geven. Hij krijgt veel lucht mee net voeden toch? Kan daar ook aan liggen.
En wat ook nog kan is dat er een koemelkovergevoeligheid/-allergie is, die klachten lijken allemaal op elkaar.
  donderdag 3 november 2016 @ 17:14:45 #135
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166393985
Dat zei mijn gevoel dus ook burdie :'). We kunnen wel een boek ofzo onder de poten leggen. Maar hij is nu na voedingen zo gefrustreerd en heeft mijn inziens flinke ongemakken (want hard tot bijna huilens toe kreunen en overstrekken enz) dat ik wel iets voor em wil doen.
  donderdag 3 november 2016 @ 17:16:43 #136
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166394019
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 17:13 schreef Morretje het volgende:
Hm, ik zou een andere houding proberen, biological nurturing helpt soms goed. Best kans dat hij helemaal over de rooie gaat van wisselvoeden, dat lijkt me niet tof. Zijn zijn tong- en lipriempje al eens beoordeeld door een deskundige? Als die te strak zijn kan dat refluxklachten geven. Hij krijgt veel lucht mee net voeden toch? Kan daar ook aan liggen.
En wat ook nog kan is dat er een koemelkovergevoeligheid/-allergie is, die klachten lijken allemaal op elkaar.
Die houding voed ik al in (je bedoeld liggend met buik op buik toch?) helpt voor het daadwerkelijk teruggeven maar de "pijn" of iig t overstrekken na de voeding en tot bijna huilens toe kreunen blijft. Tijdens onze ziekenhuis opname heeft er twee keer een uur een lk meegekeken en toen deed ie t keurig zei ze

Het wisselvoeden hebbik nu uitgeprobeerd, hij vond t niet relaxed en vermoeiend maar heeft niet meer zo liggen "bokken" maargoed die kans krijgt ie ook niet in 2 minuten telkens. Het kreunen erna bleef gewoon (iets minder heftig als vanmorgen) daarna wel.nog heel lang blijven zoeken naar tepel. Ook na pinken
pi_166394030
Goed aangekomen is toch niks mis mee? Of was het 'te veel'op de cb-curve?
Jbpm werkt volgens mij alleen maar averechts; langer vol gevoel, baby komt minder vaak, grotere hoeveelheden ineens, en het komt nog steeds omhoog er alleen niet meer uit?
  donderdag 3 november 2016 @ 17:17:56 #138
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166394038
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 17:14 schreef sproetjes het volgende:
Dat zei mijn gevoel dus ook burdie :'). We kunnen wel een boek ofzo onder de poten leggen. Maar hij is nu na voedingen zo gefrustreerd en heeft mijn inziens flinke ongemakken (want hard tot bijna huilens toe kreunen en overstrekken enz) dat ik wel iets voor em wil doen.
Logisch! Zo sneu als je niks kan doen ;(. Hopelijk heeft iemand hier raad waar je wat aan hebt, maar niet die CB onzin doen hoor ;).
KuikenGuppy
pi_166394064
Ik zou even naar je huisarts gaan en om maagzuurremmers vragen... Dat hielp bij ons iig iets. En zo veel mogelijk rechtop houden, eventueel in de doek.
  donderdag 3 november 2016 @ 17:21:03 #140
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166394096
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 17:17 schreef Unihipili het volgende:
Goed aangekomen is toch niks mis mee? Of was het 'te veel'op de cb-curve?
Jbpm werkt volgens mij alleen maar averechts; langer vol gevoel, baby komt minder vaak, grotere hoeveelheden ineens, en het komt nog steeds omhoog er alleen niet meer uit?
Het komt er nu ook niet uit (heel af wn toe maar binna niet meer sinds t natural breastfeeding). Dus indd omhoog maar niet eruit heb ik nu t vermoeden.
Sinds we thuis zijn bijna 700 gram. Hij zat na de week zkh met een week oud weer netjes op zn geboortegewicht van 3078 en woog gisteren 3700 gram (hij is morgen 3 weken, geboren met 36.0)

Ik bel morgen de ha wel voor een afspraak indd
pi_166394194
Ja buik op buik voeden bedoel ik ja.

Maar heeft die LK in zn mond gekeken, en getest wat hij kan? Er gaat iets niet goed, dat lijkt me duidelijk. Je zou ook een LK IBCLC nog kunnen consulteren? Uitsluiten dat het aan de manier van voeden ligt, en dan evt verder kijken. Maagzuurremmers hebben ook nadelen.
  donderdag 3 november 2016 @ 17:28:53 #142
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166394236
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 17:26 schreef Morretje het volgende:
Ja buik op buik voeden bedoel ik ja.

Maar heeft die LK in zn mond gekeken, en getest wat hij kan? Er gaat iets niet goed, dat lijkt me duidelijk. Je zou ook een LK IBCLC nog kunnen consulteren? Uitsluiten dat het aan de manier van voeden ligt, en dan evt verder kijken. Maagzuurremmers hebben ook nadelen.
Nee er is niet in zn mond gekeken indd. Ibclc moet ik even googlen want dat zegt me zo niks. Kan ik de LK daar gewoon voor benaderen? Voor t kijken naar zn tong/lipriempje
pi_166394312
De meeste LK's IBCLC zijn ondertussen op de hoogte van de hoed en de rand met betrekking tot lip -en tongriempjes. Ibclc geeft het soort opleiding aan, die titel mag niet elke LK dragen. Als je een LK IBCLC gevonden hebt, kun je gewoon je casus voorleggen, en vragen of ze eens meekijkt en zijn mond wil beoordelen.
  donderdag 3 november 2016 @ 18:13:10 #144
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166394964
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 17:33 schreef Morretje het volgende:
De meeste LK's IBCLC zijn ondertussen op de hoogte van de hoed en de rand met betrekking tot lip -en tongriempjes. Ibclc geeft het soort opleiding aan, die titel mag niet elke LK dragen. Als je een LK IBCLC gevonden hebt, kun je gewoon je casus voorleggen, en vragen of ze eens meekijkt en zijn mond wil beoordelen.
Ik ga er een aanmailen hier in de buurt. Thnx voor de tip!
  donderdag 3 november 2016 @ 20:57:37 #145
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_166399617
Sproetjes ik herken de problemen met neerleggen en het boos worden aan de tepel wel van mijn verborgen reflux baby. Ze kwam heel vaak voor de borst, omdat het zuigen/drinken waarschijnlijk verlichting bood tegen de pijn in haar slokdarm. Maar als ze dan melk binnenkreeg werd ze 'boos' en onrustig, omdat ze eigenlijk geen honger had. Bovendien zorgde de 'te veel aan melk' (want eigenlijk al vol) ervoor dat het nog vaker omhoog kwam. Ik bood dan de leegste borst aan, maar vaak was die ook gewoon niet leeg genoeg.

Ik snap echter het advies van het cb niet. Ik zou idd een LK nog eens laten kijken en eens richting huisarts gaan als het niet aan de techniek of tong/lipriempje ligt.

Hier werd het pas beter toen we eindelijk via de kinderarts medicatie kregen.

Ik vond jbpm trouwens een crime met borstvoeding en het leek ook helemaal niet te helpen, dus na een week weer gestopt.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_166402845
Hier hielp jbpm (de pure, niet Nutriton) wel om het spugen acceptabel te houden (en dus weer langzaam te groeien). Maar ik had een 'happy spitter' (die achteraf kma bleek te hebben).
  vrijdag 4 november 2016 @ 00:11:51 #147
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166405803
Ik vind het nu gewoon zo moeilijk waar ik goed aan doe. Ik geef inmiddels maar wat kortere voedingen en maar 1 borst om te kijken of ie geen reflux krijgt van inderdaad teveel drinken en dan dat weer opgeven. Maarja dan twijfel ik weer of ik daar goed aan doe.
Hij vecht iig niet meer aan de borst in die 10-12 minuten, het huilen erna is er nog wel. Nu maar uitproberen of hij daar genoeg aan heeft of toch om de 2 uur weer gaat komen. Want tsja dan lees ik dat vaker kleine beetjes goed is, dan weer minder vaak een langere voeding...

Zit er onderhand zelf een beetje doorheen met wat ik nu wel of niet moet doen en wil niet dat mn productie ineens instort ofzo want t loopt nu zo goed (te goed dan wel weer?)
pi_166406371
Sproetjes, kun je niet weer contact opnemen met een lactatiekundige? Snap dat je nu niet weet waar je goed aan doet en je bang bent voor je productie. Misschien wel fijn om advies te krijgen van iemand met veel verstand van bv?
  vrijdag 4 november 2016 @ 00:55:49 #149
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166406391
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 00:54 schreef Mies_poes het volgende:
Sproetjes, kun je niet weer contact opnemen met een lactatiekundige? Snap dat je nu niet weet waar je goed aan doet en je bang bent voor je productie. Misschien wel fijn om advies te krijgen van iemand met veel verstand van bv?
Ik heb vanavond gemaild naar een LK IBCLC (en andere dus als die ik in t zkh had), en ik bel er morgen ochtend meteen achteraan :)
pi_166407287
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 00:55 schreef sproetjes het volgende:

[..]

Ik heb vanavond gemaild naar een LK IBCLC (en andere dus als die ik in t zkh had), en ik bel er morgen ochtend meteen achteraan :)
Oh sorry, dat zei je al... Hoop dat je goed geholpen wordt!
pi_166407297
Vraagje: mijn baby van zeven weken gaat misschien een nachtje logeren bij onze buren (wil ik niet maar het moet). Ik kan haar nu drie voedingen afgekolfde melk meegeven, maar wat is raadzaam om mijn productie op peil te houden als er niet wordt gedronken aan mijn borsten? Hoe vaak kolven per nacht? Ze komt nu elke 2-5 uur. Als ik elke drie uur moet kolven heeft het weinig zin dat ze gaat logeren... Of maakt het voor een nachtje niet veel uit en kan ik er zo lang tussen laten als voor mijn borsten goed voelt?
pi_166407401
Ik mocht in de kraamweek er al 5u tussen laten van de lk omdat ze goed aankwam en productie prima was. Probeerde ik te voorkomen maar kwam eens voor de eerste weken.
Ik denk dus dat je inmiddels wel een keer kan overslaan ja.
pi_166407709
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 00:11 schreef sproetjes het volgende:
Ik vind het nu gewoon zo moeilijk waar ik goed aan doe. Ik geef inmiddels maar wat kortere voedingen en maar 1 borst om te kijken of ie geen reflux krijgt van inderdaad teveel drinken en dan dat weer opgeven. Maarja dan twijfel ik weer of ik daar goed aan doe.
Hij vecht iig niet meer aan de borst in die 10-12 minuten, het huilen erna is er nog wel. Nu maar uitproberen of hij daar genoeg aan heeft of toch om de 2 uur weer gaat komen. Want tsja dan lees ik dat vaker kleine beetjes goed is, dan weer minder vaak een langere voeding...

Zit er onderhand zelf een beetje doorheen met wat ik nu wel of niet moet doen en wil niet dat mn productie ineens instort ofzo want t loopt nu zo goed (te goed dan wel weer?)
Reflux is gewoon zo ontzettend naar. Het enige wat bij muppet echt hielp was groter worden. En tomaat en paprika vermijden toen hij eenmaal ging eten. Drinken verzacht het keeltje dus het is wel logisch dat hij vaker komt. Ik hoop dat de lk goede tips heeft en volg vooral je hart :*
pi_166412816
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 07:14 schreef Mies_poes het volgende:
Vraagje: mijn baby van zeven weken gaat misschien een nachtje logeren bij onze buren (wil ik niet maar het moet). Ik kan haar nu drie voedingen afgekolfde melk meegeven, maar wat is raadzaam om mijn productie op peil te houden als er niet wordt gedronken aan mijn borsten? Hoe vaak kolven per nacht? Ze komt nu elke 2-5 uur. Als ik elke drie uur moet kolven heeft het weinig zin dat ze gaat logeren... Of maakt het voor een nachtje niet veel uit en kan ik er zo lang tussen laten als voor mijn borsten goed voelt?
Kan prima hoor. Gewoon zo laat mogelijk kolven en als je wakker wordt meteen kolven. Kan wel zijn dat er dan heul veul melk in zit, maar dan heb je meteen weer een voorraadje klaar :)
Is het vanwege de slaap? :*
pi_166413741
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 13:43 schreef Soof-87 het volgende:

[..]

Kan prima hoor. Gewoon zo laat mogelijk kolven en als je wakker wordt meteen kolven. Kan wel zijn dat er dan heul veul melk in zit, maar dan heb je meteen weer een voorraadje klaar :)
Is het vanwege de slaap? :*
Ga ik dat doen!
Ja, die slaap (welke slaap?) heeft veel invloed op m'n psyche dus ik moet even aan mezelf denken.
pi_166414394
En er alvast even rekening mee houden dat je morgen ook de hele dag in bed ligt met plakbaby ;)

Ik zou trouwens voor borstonstekings-sake rond een uur of 3 een keer kolven. Dus dan slaap je bijv 21-3 en 330-9 of zo :) Slaap lekker en geniet ervan O+
pi_166415383
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2016 14:42 schreef Mies_poes het volgende:

[..]

Ga ik dat doen!
Ja, die slaap (welke slaap?) heeft veel invloed op m'n psyche dus ik moet even aan mezelf denken.
Super goede keuze!! Ook goed voor de baby, mama die wat uren slaap heeft gehad.
Dus niet de hele nacht gaan sexen hè..

:+
  vrijdag 4 november 2016 @ 20:03:04 #158
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166419900
Goede keuze Mies!
Hier vandaag telefonisch consult gehad van de LK, die nav een lange mail incl filmpjes wel kon zien dat er met zijn tong/lip bandjes niks mis was. Ik ben wel minder lang gaan voeden en bied nu nog maar 1 borst per keer aan, dit lijkt hij ook ok te vinden en meld zich netjes om de 2,5/3/3,5 uur. Verder nog veel dingen besproken en de bevestiging iig gekregen dat we echt goed bezig waren en er niet aan moesten twijfelen. De nacht was weer redelijk drama, dus heb hem de hele nacht bij me gehouden en rechtop met hem geslapen.

Langs de HA geweest met hele verhaal (incl afspraken met LK en de geplande osteopaat afspraak) daarmee de afspraak gemaakt dat als het na het weekend niet (enigszins) verbeterd is we moeten bellen voor een maagzuurremmer zodat zijn slokdarm een paar dagen kan bijkomen (ook in overleg met de LK) maar eerst meerdere korte voedingen proberen ivm teveel vulling in de maag en de helende werkening van de melk.

Al met al had de LK echt Een heel logisch verhaal over wat dit nou veroorzaakte maar dat is wat lang om zo even 123 hier neer te zetten.
Komt erop neer: wrs indd teveel voeding voor zn maag die teveel geprikkeld wordt. dit zo doorzetten om te kijken of t verbeterd, osteopaat proberen en anders weer verder kijken.

Hij heeft vandaag zn wisselende momenten. Ene moment is het nog gillen na een voeding, andere gaat t redelijk.
Ik zie een beetje op tegen het weekend en de dagen tot aan de afspraak met de osteopaat maargoed daar komen we ook wel doorheen.

[ Bericht 2% gewijzigd door sproetjes op 04-11-2016 20:08:33 ]
pi_166432163
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 15:16 schreef Bloesem. het volgende:
En er alvast even rekening mee houden dat je morgen ook de hele dag in bed ligt met plakbaby ;)

Ik zou trouwens voor borstonstekings-sake rond een uur of 3 een keer kolven. Dus dan slaap je bijv 21-3 en 330-9 of zo :) Slaap lekker en geniet ervan O+
Ik heb om 20 uur gevoed en om 4.30 en 8.00 uur gekolfd :)
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 november 2016 16:09 schreef Soof-87 het volgende:

[..]

Super goede keuze!! Ook goed voor de baby, mama die wat uren slaap heeft gehad.
Dus niet de hele nacht gaan sexen hè..

:+
Haha seksen, wat is dat? :')
Ik heb sinds gisteren een handkolf en kolfde daar twee keer zo 180cc mee! :o zonder neusspray en andere gekke dingen. Zo blij mee *O*
  zaterdag 5 november 2016 @ 15:28:11 #160
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166432165
Pfoe, ik hoop dat t rustig blijft sproetjes. Zo zielig ;(

Ik kwam een foto delen, ben weer zo blij met de borstvoeding O+
SPOILER
Met rechts, that is. Links kolf ik nog steeds, en dat gaat nog steeds matig. Er komt pas melk na minstens een kwartier :X Gelukkig iets minder pijnlijk, dat wel.
  zaterdag 5 november 2016 @ 15:29:13 #161
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166432170
Oh handkolf, die heb ik ook nog ergens geloof ik. Misschien helpt dat mij ook wel :o
pi_166432315
Lb, ik heb even gemist wat de lk heeft gezegd over je grand canion?
Wat een lieve foto <3
  zaterdag 5 november 2016 @ 15:59:47 #163
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166432534
Nou ik ga toch miconazol smeren op advies van de huisarts (daar had de lk me naar doorverwezen). Als t toch spruw is kan dat de genezing van de kloof belemmeren.
Dus nu echt alleen kolven links, zodat ik S niet hoef te behandelen en hij me niet weer besmet....
  Manager PR/Moderator zaterdag 5 november 2016 @ 18:22:07 #164
269689 crew  Viv
pi_166434614
Mijn baby wil al 2 dagen overdag niet slapen en wel continu drinken: wegleggen of vasthouden is huilen met hongersignalen. Op zich niet zo erg, behalve dat ze driftig doet bij het aanhappen en (waarschijnlijk daardoor) mijn tepels nog steeds pijnlijk zijn. Morgen komt een lactatiekundige meekijken. O+
pi_166434781
vivi baby??!?! :o *even kijken naar update* gefeliciteerd!!!
  zaterdag 5 november 2016 @ 18:50:12 #166
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166435081
Regeldagen, Viv?
KuikenGuppy
  Manager PR/Moderator zaterdag 5 november 2016 @ 18:53:37 #167
269689 crew  Viv
pi_166435154
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 november 2016 18:50 schreef Burdie het volgende:
Regeldagen, Viv?
Ja, of ze heeft last van mijn theïnevrije thee (AH huismerk) waar toch gewone thee in bleek te zitten. :( In april al gemeld via Twitter zag ik, maar dus niet uit de schappen gehaald...
  Manager PR/Moderator zaterdag 5 november 2016 @ 19:11:10 #168
269689 crew  Viv
pi_166435565
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 18:33 schreef mignonne het volgende:
vivi baby??!?! :o *even kijken naar update* gefeliciteerd!!!
Thanks, zie DM! ;)
pi_166435662
Een beetje thee zou toch niet zo veel effect hebben?
pi_166437052
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 november 2016 18:53 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ja, of ze heeft last van mijn theïnevrije thee (AH huismerk) waar toch gewone thee in bleek te zitten. :( In april al gemeld via Twitter zag ik, maar dus niet uit de schappen gehaald...
Wat is er mis met thee dan?
  Manager PR/Moderator zaterdag 5 november 2016 @ 21:40:35 #171
269689 crew  Viv
pi_166439642
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 20:14 schreef Mies_poes het volgende:
Wat is er mis met thee dan?
Er zit cafeïne (theïne) in, een kopje zwarte thee bevat evenveel als twee kopjes koffie. Ik drink nogal veel thee en daarom heb ik de hele zwangerschap decaf thee gedronken (van Twinings). Toevallig of niet is het gedoe met niet slapen precies begonnen toen die thee op was.
pi_166439934
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 november 2016 21:40 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Er zit cafeïne (theïne) in, een kopje zwarte thee bevat evenveel als twee kopjes koffie. Ik drink nogal veel thee en daarom heb ik de hele zwangerschap decaf thee gedronken (van Twinings). Toevallig of niet is het gedoe met niet slapen precies begonnen toen die thee op was.
Het is andersom, twee koppen zwarte thee bevatten ongeveer evenveel cafeïne als een kop koffie :) Fijn dat je lk mee komt kijken, succes
  Manager PR/Moderator zondag 6 november 2016 @ 01:40:00 #173
269689 crew  Viv
pi_166445133
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 november 2016 21:50 schreef Bloesem. het volgende:
Het is andersom, twee koppen zwarte thee bevatten ongeveer evenveel cafeïne als een kop koffie :)
Oh dat bedoelde ik ook, mijn hersenen functioneren niet zo goed met slaaptekort. :')
  Moderator / Redactie Sport zondag 6 november 2016 @ 03:13:40 #174
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_166446514
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 november 2016 19:15 schreef Unihipili het volgende:
Een beetje thee zou toch niet zo veel effect hebben?
Vivi doet niet aan een beetje thee :D

Denk dat ze makkelijk aan 6-8 kopjes per dag komt, dus dat is al snel 3-4 kopjes koffie qua caffeine. Wij komen er waarschijnlijk nooit achter of dat de boosdoener was, maar allemaal wel toevallig.
pi_166448079
Vraagje :)

Wanneer beginnen jullie met aanbieden van ander drinken? Slokje water bijvoorbeeld na groente/fruit/brood
We'll have love aplenty
You and Me
pi_166448097
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 08:44 schreef Lamb29 het volgende:
Vraagje :)

Wanneer beginnen jullie met aanbieden van ander drinken? Slokje water bijvoorbeeld na groente/fruit/brood
Mini is daar zelf mee begonnen 😂 Trok de beker uit mijn hand en ging drinken. Sindsdien geven we haar bij het eten een minilaagje water in een bekertje, om met ons mee te doen. Sinds kort (10m) hebben we ook een tuitbeker water bij ons. Ze had hele harde ontlasting, ondanks veel bv, en drinkt nu regelmatig ook wat water.
pi_166448135
Ik ben ander drinken gaan aanbieden vanaf zeven maanden. Ook als alternatief voor buitenshuis omdat ik toen stopte met buitenshuis voeden. Dat pikte I direct goed op.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166482359
Ladyblack, hoe gaat het nu met de kloof, klinkt echt zo naar!

Vivi, hoe is t nu je minder thee drinkt? Hopelijk heeft het wat geholpen. Misschien nog een tip: ik vind de borstvoedingmix van weleda heel lekkere thee en t stimuleert de bv ook nog eens.

Is er toevallig iemand hier die Boezemvriendjes plus capsules gebruikt of wil proberen (kruidencapsules met fenegriek, gezegende distel en galega). Ik heb nog een stuk of 20 over, zonde om weg te gooien. Pm maar bij interesse.

Hier nu echt bijna klaar met de bv. Vandaag voor het eerst 24 uur tussen kolfbeurten en maar 100cc gekolft. Stom dat het zoveel moeite kostte om op gang te krijgen en houden en het zó gemakkelijk weer afloopt. In totaal hebben ze nu bijna 8 maand (deels) bv gehad, ze zijn nu 6 maand gecorrigeerd, ik geloof wel dat ik er nu vrede mee heb. Gister wel een foto en filmpje gemaakt van de laatste keer kleinste aan de borst, was toch wel even beetje emotioneel.
pi_166483552
Madivi, goed dat je er vrede mee hebt. Hulde voor jouw doorzettingsvermogen, je verdient het grootste respect voor wat jij voor je kleintjes in je eentje gedaan hebt _O_

Vraagje obver afgekolfde melk. Mijn vriend wil 's nachts af en toe een flesje gaan geven, maar we komen er niet uit hoe de melk het snelste op te warmen. In kokend water mag niet, magnetron niet... Wat doen jullie?
pi_166483629
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2016 19:52 schreef Mies_poes het volgende:
Madivi, goed dat je er vrede mee hebt. Hulde voor jouw doorzettingsvermogen, je verdient het grootste respect voor wat jij voor je kleintjes in je eentje gedaan hebt _O_

Vraagje obver afgekolfde melk. Mijn vriend wil 's nachts af en toe een flesje gaan geven, maar we komen er niet uit hoe de melk het snelste op te warmen. In kokend water mag niet, magnetron niet... Wat doen jullie?
Ah zo lief O+

Hier flessen verwarmer van difrax gebruikt. Anders aubainmarie (met vast gekookt water in thermosfles klaar ernaast)?
pi_166484022
Wij gebruikten gewoon de magnetron. Niet te heet laten worden en tussendoor een paar keer zwenken tegen hotspots.
pi_166484134
quote:
Nou dat Madivi, jij HELD! Echt, jouw positieve insteek altijd en doorzettingsvermogen, je mannen konden zich geen betere mama wensen! O+
en offtopic hier, maar ik ben ook benieuwd hoe het nu met jou gaat? Heb je alles een beetje op de rit?
  maandag 7 november 2016 @ 21:31:16 #183
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166487237
Ook ik ben super impressed dat jouw jongens zoveel en zo lang bv hebben gehad Madivi _O_

Mies_poes, zo lang het nog geen enorme hoeveelheden zijn is het zo warm in heet water. Wij namen een thermoskan en een XL mok mee naar boven 's avonds.

Hier wordt de pijn minder. Echt, bedankt dat de handkolf genoemd werd! Ik kan daarmee sneller een tsr krijgen en hoef dus niet eerst een kwartier voor nop droog te kolven _O_

Ben wel benieuwd wat er straks nog over is aan productie though :')
pi_166489400
quote:

Hier de Difrax flessenwarmer. Binnen drie minuten op een goede temperatuur. Zitten wel nadelen aan: passen alleen difraxflesjes op. En je moet het goed aandraaien, anders gaat het lekken. Maar wel fijn dat het snel klaar is en dat het altijd op een goede temperatuur is.
pi_166489502
En Madivi, knap zeg zo lang! Snap wel dat het een dingetje is om dan te stoppen. Ik ga ook een foto maken van de laatste keer aan de borst. Goed dat die tip hier genoemd werd :)

Oh en hier werd het echt afgeraden om de melk via de magnetron op te warmen door zowel de kraamhulp als de vk. Mag allemaal niet te snel en te warm etc. En heb geen idee hoe het met de stralingen enzo zit in mijn magnetronnetje, dus dat durf ik gewoon niet. :@
pi_166490341
Madivi zo knap! Laatste keer was hier ook wel een dingetje. Heb inderdaad een keer een foto gemaakt. Ik heb nog 30cc in de vriezer liggen maar weet ook niet wat ik er mee moet :+

Lb die handkolf is bij mij ook een redding geweest. Weliswaar voor het afbouwen, maar zonder had ik het niet zo fijn en pijnloos kunnen afbouwen. Ik zat er zo doorheen toen, het deed zo'n vreselijke pijn dat ik zelfs niet meer wist hoe ik het afbouwen ging overleven. Ik kolfde ook heel snel een volledige voeding en heb zelfs nog gedacht alleen maar te kolven. Uiteindelijk niet gedaan om diverse redenen maar het heeft bij mij voor een fijn bv-einde gezorgd. Ik hoop dat jouw productie straks gewoon weer goed is en je nog door kan gaan.

En wij verwarmden bv altijd au bain marie maar dat vond ik vreselijk onhandig en lang duren.
pi_166491088
Wat een prestatie madivi!!
We'll have love aplenty
You and Me
pi_166493819
Ladyblack, wat fijn dat het beter lijkt te gaan en het handkolven lukt. Je productie zal vast gauw weer bijtrekken als het over is!

Mineola, de grote stappen moeten nog gezet worden, maar er komt wel nu langzaam aan wat meer ruimte in m'n hoofd om daar ook mee bezig te gaan. Einde bv voelt daarin ook wel als een grote stap.

Wilde deze foto even kort delen: eerste keer bv als tweelingmoeder..., wat waren ze toen nog klein (niet quoten)

SPOILER

[ Bericht 8% gewijzigd door Madivi op 08-11-2016 15:06:54 ]
pi_166493944
Wow madivi, wat een schitterende foto <3 Zo klein, en die rimpelige huidjes. En wat een prestatie, 8 maanden tweelingvoeden, in je up! Heb ik heel veel bewondering voor!
pi_166494068
Madivi _O_ je bent een toppertje en die foto O+
pi_166494117
Madivi _O_ O+ O+
pi_166494227
Wauw madivi, respect! _O_
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_166494478
Prachtig! O+
pi_166494774
Madivi O+ O+ Wat waren je jongetjes klein, en wat heb je het fantastisch gedaan met de bv, bewondering voor jou! Kan me voorstellen dat einde bv ook meer ruimte in je hoofd betekent, veel succes met de grote stappen :*
pi_166498301
Oh wauw O+
We'll have love aplenty
You and Me
pi_166498858
Mooi Madivi! O+
  Manager PR/Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 13:55:51 #197
269689 crew  Viv
pi_166499337
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2016 19:13 schreef Madivi het volgende:
Vivi, hoe is t nu je minder thee drinkt? Hopelijk heeft het wat geholpen. Misschien nog een tip: ik vind de borstvoedingmix van weleda heel lekkere thee en t stimuleert de bv ook nog eens.
Ze slaapt weer wat beter gelukkig! En ik drink even geen thee tot ik de goede weer in huis heb. Kruidenthee vind ik lekker voor af en toe, maar mijn dagelijkse thee moet echt zwart zijn (Earl Grey bijvoorbeeld).

Mooie foto trouwens! O+

Verder is hier de lactatiekundige geweest, ZZ heeft een richel op haar gehemelte waar het glad hoort te zijn, dit zou mijn pijnlijke tepels kunnen verklaren. Verder geoefend met een andere houding (biological nurturing), zodat zij de controle heeft over het aanhappen. Mijn timing is namelijk niet alles, vaak gaat haar mondje alweer dicht voordat ik haar dichterbij heb gebracht. :') En ik heb een soort blarenpleisters voor tepels gekregen (hydrogel breast discs van Rite Aid), maar die zijn erg onhandig in gebruik (tepels wassen voor en na iedere voeding).
pi_166500434
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 13:55 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ze slaapt weer wat beter gelukkig! En ik drink even geen thee tot ik de goede weer in huis heb. Kruidenthee vind ik lekker voor af en toe, maar mijn dagelijkse thee moet echt zwart zijn (Earl Grey bijvoorbeeld).

Mooie foto trouwens! O+

Verder is hier de lactatiekundige geweest, ZZ heeft een richel op haar gehemelte waar het glad hoort te zijn, dit zou mijn pijnlijke tepels kunnen verklaren. Verder geoefend met een andere houding (biological nurturing), zodat zij de controle heeft over het aanhappen. Mijn timing is namelijk niet alles, vaak gaat haar mondje alweer dicht voordat ik haar dichterbij heb gebracht. :') En ik heb een soort blarenpleisters voor tepels gekregen (hydrogel breast discs van Rite Aid), maar die zijn erg onhandig in gebruik (tepels wassen voor en na iedere voeding).
Ik waste mn tepels nooit met die dingen... Gewoon zo erop, bliss! :@

Wat een supermooie foto Madivi!!!
pi_166504293
Ik lees hier al een tijdje mee en hopelijk kunnen jullie mij helpen! Ik heb een zoontje van 11,5 maand en hij krijgt nog gemiddeld 4x per dag borstvoeding. Nu heb ik zojuist een antibiotica kuur voor mezelf gekregen welke wel mag met borstvoeding maar verhoogde kans op diarree en spruw bij mijn zoontje. Nu vroeg ik mij af, als ik hem nou gedurende de kuur niet bij mij laat drinken en op zijn drinkmomenten kolf en deze melk weggooi, zou dit dan de kans op spruw verminderen? Ik bedacht deze oplossing net pas dus vandaar dat ik het nog niet aan de lactatiekundige of huisarts heb kunnen vragen.
pi_166504469
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 14:36 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Ik waste mn tepels nooit met die dingen... Gewoon zo erop, bliss! :@

Wat een supermooie foto Madivi!!!
+1. Mijn kraam zei ook dat dat niet nodig was.
pi_166504587
Die antibiotica komt in je melk terecht, daardoor in je kind en doodt vervolgens alle daarvoor gevoelige bacteriën. Daardoor raakt de flora in onbalans en kan de candida uitgroeien tot een infectie: spruw. Dus heel sec genomen: als je je kind geen melk met antibiotica geeft, dan heeft hij geen kans op spruw door de kuur.
Maar, het is een kans, geen zekerheid. En moedermelk is wel heel belangrijke voeding. Wil je hem die vier voedingen per dag gedurende je kuur echt ontnemen vanwege een kans op een niet ernstige aandoening? En wil je de kans daarmee ook nemen dat hij na de kuur niet meer aan de borst wil?
pi_166505017
Kun je misschien voordat je de kuur gaat doen een voorraadje aanleggen? Zodat je die kan geven en tijdens de kuur kolven + weggooien (of in baden ofzo). Desnoods deels vooraf gekolfde melk en deels tijdens kuur gekolfde melk geven.
pi_166506525
Wupwup en unihipili bedankt voor het meedenken! Ik had idd nog niet zo stil gestaan bij het risico dat hij daarna misschien wel de borst zou gaan weigeren. Ik ga het denk ik inderdaad maar gewoon combineren met gekolfde melk uit m'n voorraad wat hij sowieso krijgt op mijn werkdagen. Is het wel verstandig om de melk die ik tijdens de kuur kolf op m'n werkdagen later niet te gebruiken? Ik geef altijd eerst de oudste melk uit de vriezer namelijk dus deze melk wordt ingevroren.
pi_166509423
Als het ff kan zou ik die dus niet/voor iets anders gebruiken en anders wat WupWup zegt inderdaad.
  Manager PR/Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 21:45:21 #205
269689 crew  Viv
pi_166511659
Argh, ik heb een melkblaar bij mezelf gediagnosticeerd. :( Prikken jullie die zelf door? Of week maken en dan open laten drinken?
pi_166511741
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:45 schreef ViviRAWRS het volgende:
Argh, ik heb een melkblaar bij mezelf gediagnosticeerd. :( Prikken jullie die zelf door? Of week maken en dan open laten drinken?
Week maken lukte bij mii niet, dus ik prikte ze door...
pi_166511793
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:45 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ik had direct na de bevalling een melkblaar. Wat ik samen met mijn kraamhulp deed (om te voorkomen dat die doorgeprikt moest worden: brrrr):een luier nat maken met warm water, vlak voor je bv geeft, over de tepel heen leggen en dan bv geven. I heeft 'em op die manier weggedronken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 8 november 2016 @ 21:53:33 #208
149959 SQ
snelle trees
pi_166511961
Ik heb m toen gewoon open gesnokt met een naald. Maar ik schijn redelijk schraal bedeeld te zijn op de afdeling zenuwbanen :')
disclaimer
pi_166511986
Ik prikte ze door. Wist ik zeker dat ie lek was.
pi_166512096
Ik vind dat stoer hoor. Je zou denken dat als je net een bevalling achter de rug hebt zo'n blaar niet zo'n probleem moet zijn, maar ik wilde echt geen naald in de buurt van mijn toch al zeer pijnlijke tepels. ;( .
pi_166512325
Je moet ook niet met die naald in je tepel prikken :+
  dinsdag 8 november 2016 @ 22:05:16 #212
149959 SQ
snelle trees
pi_166512364
Nee precies. Gewoon alleen de blaar aanpakken :D
disclaimer
pi_166512542
Jaja. Maar het was een heel klein blaartje, en er precies bovenop. Maar goed, details, details. :') . :D .
  dinsdag 8 november 2016 @ 22:43:15 #214
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166513789
Ik pulkte hem open onder de douche :9
  Manager PR/Moderator woensdag 9 november 2016 @ 05:32:38 #215
269689 crew  Viv
pi_166524052
Dat open laten drinken klonk wat aantrekkelijker dan doorprikken, maar ze kwam te snel voor de volgende voeding om het goed week te hebben. Dus toen stond ik rond middernacht een naald uit te koken. :') Dat velletje is echt gevoelloos dus de volgende keer prik ik wel meteen.
pi_166535934
Ik kan vanuit thuis niet in het volledige artikel, maar de samenvatting is alvast erg positief! https://www.ntvg.nl/artik(...)ring-van-de-lactatie
pi_166544283
Dank voor de lieve reacties.

Vivi, wat fijn dat de blaar pijnloos weg te halen was.

Hier loop ik een beetje vast met afbouwen. Ik kolf in de avond nog steeds ongeveer 100cc in totaal, maar niet/korter kolven is ook nog niet echt een optie. Het voelt echt vervelend/pijnlijk en vanochtend zelfs ook nog even kort moeten kolven omdat ik een pijnlijke plek voelde (was na 40cc weg maar toch).

Iemand nog tips hoe ik dit laatste stuk nu het beste kan verminderen zonder borstontsteking? Toch een keer langer ertussen laten? Of moet ik zo een tijdje doorgaan nog en wordt het vanzelf minder?
pi_166546569
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 19:59 schreef Madivi het volgende:
Dank voor de lieve reacties.

Vivi, wat fijn dat de blaar pijnloos weg te halen was.

Hier loop ik een beetje vast met afbouwen. Ik kolf in de avond nog steeds ongeveer 100cc in totaal, maar niet/korter kolven is ook nog niet echt een optie. Het voelt echt vervelend/pijnlijk en vanochtend zelfs ook nog even kort moeten kolven omdat ik een pijnlijke plek voelde (was na 40cc weg maar toch).

Iemand nog tips hoe ik dit laatste stuk nu het beste kan verminderen zonder borstontsteking? Toch een keer langer ertussen laten? Of moet ik zo een tijdje doorgaan nog en wordt het vanzelf minder?
Die foto O+ Prachtig! Misschien kun je je kolfbeurt splitsen in twee kleinere kolfbeurten kort uit elkaar en op die manier afbouwen?
pi_166547751
Hoe vaker je stimuleert, hoe beter voor je productie. Ik zou de gok nemen om hetinderdaad even af te wachten op deze manier. Ik zou verwachten dat het zeer binnenkort dan toch gaat teruglopen. En alleen kolven bij stuwing en niet uit gewoonte.
pi_166549750
Hoe vaak geven jullie per 24 uur eigenlijk borstvoeding?
pi_166549907
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 22:28 schreef Soof-87 het volgende:
Wisselend. Mijn dreumes drinkt nog zo'n 4 keer per dag. Maar het kan ook zomaar 3 of 5 keer zijn soms..
pi_166550076
Ik vind het zelf nog lastig te bepalen wanneer hij nou precies honger heeft. :@
Hij sabbelt elke keer nog op z'n vingertjes en maakt de hele dag door smakgeluidjes :')
pi_166550333
Ja herkenbaar Soof. Zo gaf ik net na smakken en sabbelen borst, kwamen er weer flinke golven uit, 2 hydrofielen nodig. Misschien gewoon zuigbehoefte ofzo, misschien had ik de borst die ik de 3x ervoor al had aangeboden weer moeten geven. Maar daar kom ik telkens pas na het spugen achter.
  Manager PR/Moderator woensdag 9 november 2016 @ 22:54:04 #224
269689 crew  Viv
pi_166550567
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 22:28 schreef Soof-87 het volgende:
Vandaag? Ongeveer 100 keer denk ik. }:| Baby wilde van 10 tot 21 uur niet in haar ledikant slapen en bleef continu naar de borst zoeken, dus steeds maar aangelegd, want ja, voeden op verzoek hè? Ze spuugt niks terug overigens.
  woensdag 9 november 2016 @ 23:14:23 #225
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_166551203
ergens tussen de 12 en 24 keer :D
pi_166551516
Ghehe dat ja :D. Ik ging laatst tellen omdat ik die vraag eerder las, maar raakte tel kwijt, 's avonds was het iets van 15x, ik wilde tellen van 0-0.
pi_166554199
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 22:37 schreef Soof-87 het volgende:
Ik vind het zelf nog lastig te bepalen wanneer hij nou precies honger heeft. :@
Hij sabbelt elke keer nog op z'n vingertjes en maakt de hele dag door smakgeluidjes :')
Er komt zo'n fase dat ze op alles gaan sabbelen om te ontdekken. Wat hier hielp was kijken naar hoe 'ie dat deed; als 'ie heel driftig op iets ging zuigen was het honger..
pi_166560261
Ja blijft lastig :P Maar wat ontzettend vaak zeg! Hier ongeveer 7/8 keer.

Kunnen jullie nog wel de deur uit? :D
  donderdag 10 november 2016 @ 14:35:46 #229
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_166560679
Zo gek is het niet hoor die frequentie :D En buiten de deur drinkt hij wel iets minder dus dat gaat prima. Als hij wil drinken dan ga ik gewoon even ergens zitten.
pi_166561066
quote:
17s.gif Op donderdag 10 november 2016 14:35 schreef Budabuddumbam het volgende:
Zo gek is het niet hoor die frequentie :D En buiten de deur drinkt hij wel iets minder dus dat gaat prima. Als hij wil drinken dan ga ik gewoon even ergens zitten.
Ja ik bedoel ook meer zonder hem de deur uit :P
  donderdag 10 november 2016 @ 15:02:18 #231
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_166561233
Oh die behoefte is er niet eigenlijk,hij is nog zo klein er komen nog jaren zonder 'm
pi_166561447
quote:
17s.gif Op donderdag 10 november 2016 15:02 schreef Budabuddumbam het volgende:
Oh die behoefte is er niet eigenlijk,hij is nog zo klein er komen nog jaren zonder 'm
Ah ok :)

Voor mij ligt dat anders. Ik moet soms gewoon even uit die babybubble. Ben meestal wel op tijd voor de volgende voeding, daar niet van. Maar er ligt altijd gekolfde melk in de koelkast voor het geval dat.
pi_166561631
Hier 7-9 keer, maar sinds vannacht doet ze maf. Vannacht dronk ze tien minuten en viel toen in coma, waar ze ook in bleef tijdens luier verschonen, wakker kietelen (ze wordt wel geïrriteerd maar wil gewoon slapen), uiteindelijk met volle licht aan na een half uur nog heel even gedronken.
Nu is hetzelfde geintje. Ze zit ook in een sprongetje, hoort slecht drinken daar ook bij?
pi_166565642
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 15:24 schreef Mies_poes het volgende:
Hier 7-9 keer, maar sinds vannacht doet ze maf. Vannacht dronk ze tien minuten en viel toen in coma, waar ze ook in bleef tijdens luier verschonen, wakker kietelen (ze wordt wel geïrriteerd maar wil gewoon slapen), uiteindelijk met volle licht aan na een half uur nog heel even gedronken.
Nu is hetzelfde geintje. Ze zit ook in een sprongetje, hoort slecht drinken daar ook bij?
Ja hier hetzelfde gehad van de week. Heel veel tukken op een dag en 'slecht' drinken. En toen kon hij een gilletje produceren. Like whot!?!? :D

(Ik denk dan meteen: shit, slecht drinken, dus er is iets ergs aan de hand. Maar niet dus :) )
pi_166576923
Ik kom even met een vraag binnenvallen.
Ik ben sinds een week weer aan het werk en m'n productie is sindsdien echt compleet ingestort.. :'( Ik kolfde om de 3 uur op m'n werk dus dat kan ik wel gaan omzetten naar de 2 uur maar ik ben bang dat het al niet meer goed gaat komen. Ik heb al twee vrije dagen ingelast waarop ik S zoveel mogelijk aanleg en daarnaast nog veel kolf en compressie toepas maar de opbrengt blijft minimaal. S lijkt nog niet echt honger te hebben maar als ik zie wat ik kolf (nog geen 50 ml uit een borst die twee uur niet geleegd is na de nacht) heb ik er een hard hoofd in. Hebben jullie nog tips? Ik ben er echt heel verdrietig om want ik had in m'n hoofd zeker een half jaar bv te geven en het liefst een jaar.
pi_166577096
Och Fien wat een stress; voor zo'n situatie was ik twee keer bang bij het beginnen met werken maar het bleek mee te vallen. Wat extra info is wel handig: hoeveel kolf je nu bij elkaar op een dag? Hoeveel drinkt je kindje in die tijd? Heb je al veel ervaring met kolven? Kan je kolf zelf een probleem hebben? Wat dingen die me zo te binnen schieten: Soms blijkt de verwachting van wat een kindje hoort te drinken onnodig hoog: ikzelf kolfde een tijdje soms een relatief normale 360 terwijl mijn eerste op de opvang maar 200 dronk. Sommige dames zijn simpelweg slecht in kolven en hebben verder een goede productie. Kolven met hoge stress (als het maar genoeg is) kan de kolfopbrengst remmen. Sommige dames geven op werkdagen kunstvoeding bij en kunnen voor de rest blijven voeden. Je ervaring nu betekent hoe dan ook niet automatisch een einde van de borstvoedingsperiode :*
pi_166577123
Krijg je wel een toeschietreflex Fien? Worden het echt straaltjes of blijft het druppelen? Als het niet toeschiet heb je neusspray die kan helpen. Moet je huisarts wel even voorschrijven.
pi_166577182
Verder nog Fien:
Goed voor de productie: veel legen (weet je al) liefst door je kindje, veel huid-huid contact, rust in je lijf en vooral je hoofd, genoeg eten en drinken. Mij gaf het drinken van bv thee (Weleda) wat productieverhogend zou werken een stukje geruststelling. Syntocinon neusspray (via de huisarts) kan uitkomst bieden als de melk niet goed toeschiet bij het kolven. Domperidon (huisarts) werkt productieverhogend, maar wordt vanwege vermoedde risico's niet zomaar voorgeschreven.
pi_166577308
Wat vervelend Fien! Kan me goed voorstellen dat er nu allerlei doemscenario's door je hoofd schieten.

Kun je eens een andere kolf proberen? Hand ipv elektrisch bijvoorbeeld? Soms kan dat al veel verschil maken. En verder wat Vosje zegt.
pi_166578011
Bedankt voor de reacties.
Stress kan het sowieso zijn, ik ben continue bezig of het wel genoeg is enzo. De melk schiet wel toe maar hij stroomt dan maar kort en ik heb het idee dat dat aan de borst ook zo is. Hij heeft wel goede poep en plasluiers en is wel tevreden. Ik leg hem nu zeker ieder uur wel aan maar als ik dat niet doe zoals 's nachts laat hij er gewoon ongeveer 3 uur tussen zitten. Ik ga denk ik een handkolfje proberen en anders inderdaad naar de huisarts voor die neusspray. Bijvoeden met kunstvoeding zou ik niet zo erg vinden als ik daarnaast gewoon nog borstvoeding kan blijven geven. Zou het wel heel erg vinden als ik het half jaar niet zou halen.
  vrijdag 11 november 2016 @ 09:51:02 #241
149959 SQ
snelle trees
pi_166578291
Misschien zeg ik iets heel geks of lees ik het verkeerd maar 50 ml uit 1 borst als daar twee uur eerder nog uit is gedronken is toch niet absurd weinig? :@
Ik kolfde over een hele dag genomen ongeveer 300-400 cc en dat was dubbelzijdig en met drie keer kolven. En kolfopbrengst zegt ook niets over wat je kindje binnen krijgt ;) Mauw kreeg zekerste weten wel meer uit de borst dan mijn kolf.
Ik zou eens met een lactatiekundige kijken naar je kolf, misschien valt daar best wat winst te behalen nog. Niet meteen van het ergste uit gaan :*
disclaimer
pi_166578331
Zolang je kindje goed plast en poept en tevreden is doe je het prima. Zoals ik al eerder zei zegt kolfopbrengst niet altijd iets over je productie. Het kan goed zijn dat als je hem niet ieder uur op jouw verzoek aanlegt het ook prima gaat en hij zich pas ruim na het uur meldt ;)
pi_166578450
:D ha had over de 1 borst heengelezen! Voor mijzelf is 50 per na twee uur ook altijd superdikke prima geweest en ik heb nu na negen maanden 10 kilo baby :P.
  vrijdag 11 november 2016 @ 10:31:31 #244
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166578801
Fien, ben je al weer ongesteld geweest? Je productie kan flink dippen voor/tijdens menstruatie.

En ik baal zo :'( Mijn borst doet nog steeds f*ing veel pijn, de tep valt half uit elkaar, en toen ik net de huisartsenpraktijk belde of ik weer langs kon komen, had ze volgende week vrijdag pas plek!!! Bellen kon wel, as maandag want vandaag werkt ze niet.

Wat moet ik nou? :{ Ik smeer miconazol maar inmiddels is het niet 1 kloof meer maar mn halve tepel die aan gort ligt.
  vrijdag 11 november 2016 @ 10:35:24 #245
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166578859
Ok nevermind ik heb huilend teruggebeld :') en nu kan ik vanmiddag bij de dienstdoende huisarts terecht.

Pfffff
pi_166579035
Aw LB dat klinkt zo pijnlijk :X Hopelijk kan de dienstdoende iets voor je betekenen
pi_166579060
Och LB goed dat je nog een keer gebeld hebt en hoop echt dat er een oplossing komt :*
pi_166579112
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 november 2016 06:52 schreef Fien10 het volgende:
Ik kom even met een vraag binnenvallen.
Ik ben sinds een week weer aan het werk en m'n productie is sindsdien echt compleet ingestort.. :'( Ik kolfde om de 3 uur op m'n werk dus dat kan ik wel gaan omzetten naar de 2 uur maar ik ben bang dat het al niet meer goed gaat komen. Ik heb al twee vrije dagen ingelast waarop ik S zoveel mogelijk aanleg en daarnaast nog veel kolf en compressie toepas maar de opbrengt blijft minimaal. S lijkt nog niet echt honger te hebben maar als ik zie wat ik kolf (nog geen 50 ml uit een borst die twee uur niet geleegd is na de nacht) heb ik er een hard hoofd in. Hebben jullie nog tips? Ik ben er echt heel verdrietig om want ik had in m'n hoofd zeker een half jaar bv te geven en het liefst een jaar.
Fien, bij mij was het met gaan werken ook qua kolven echt een week (of twee) echt op gang komen weer, ondanks dat ik bij m'n eerste ook al langer had gekolfd. De eerste dagen op werk kolfde ik te weinig, maar na een tijdje ging het 'vanzelf' beter. Lekker foto's en filmpjes kijken van je baby, de tijd nemen en veeeeeeel drinken zelf ook.

Ook ik vind je 50cc aan 1 kant 2 uur na drinken echt niet gek weinig hoor!
pi_166581377
Jullie geven me vertrouwen! Super fijn! Voorheen kolfde ik in de ochtend altijd de borst die hij 's nachts voor het laatst had gehad (zo'n 2/3 uur geleden) zeker 100ml maar dat is dus wel veel begrijp ik. Ik ben nog niet ongesteld geweest maar heb PCOS dus misschien dat dat ook een rol kan spelen? M'n werkgever reageerde gelukkig begripvol en mag nu om de 2 uur kolven ipv om de 3 uur. Ik drink ook veeeeel te weinig dus daar ga ik ook meteen verandering inbrengen. Bedankt dames, het geeft me weer goede moed.

Wat super klote LB, ik heb de eerste 4 weken ook een gigantische kloof gehad. Smeerde me gek met purelan maar het hielp niets. Uiteindelijk een goede week zonder bh en met zo wijd mogelijke kleding gelopen en de borst zoveel mogelijk proberen te ontzien. Kolven en heel nauwkeurig aanleggen in iedere keer een andere houding. Wat een ellende he! Sterkte!
pi_166581930
Veel drinken scheelde bij mij veel! Zeker de moeite waard daar goed op te letten.
pi_166582658
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 10:35 schreef LadyBlack het volgende:
Ok nevermind ik heb huilend teruggebeld :') en nu kan ik vanmiddag bij de dienstdoende huisarts terecht.

Pfffff
:* :* hoop dat die je kan helpen.
pi_166582704
Als ik een goede nacht heb gehad kolf ik ook meer dan wanneer ik vermoeider ben. Ik vind kolven op werk nog wel een dingetje hoor, er zijn 2 kamers en 1 wordt bijna nooit gebruikt, dus daar zit ik nu als ik kolf. Alleen vanaf volgende week is er een nieuwe medewerker waardoor die kamer weer vaker in gebruik zal worden genomen -O- Moet ik mensen gaan wegjagen ofzo 3x per dag..

Ik hoop dat het snel beter wordt LB :*
pi_166583575
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 10:31 schreef LadyBlack het volgende:
Fien, ben je al weer ongesteld geweest? Je productie kan flink dippen voor/tijdens menstruatie.

En ik baal zo :'( Mijn borst doet nog steeds f*ing veel pijn, de tep valt half uit elkaar, en toen ik net de huisartsenpraktijk belde of ik weer langs kon komen, had ze volgende week vrijdag pas plek!!! Bellen kon wel, as maandag want vandaag werkt ze niet.

Wat moet ik nou? :{ Ik smeer miconazol maar inmiddels is het niet 1 kloof meer maar mn halve tepel die aan gort ligt.
Medela tepelbeschermende schilden. Waren mijn redding met kloven. Mijn kraam kwam er mee, daarmee kun je luchtdrogen in je kleren. (Wel watjes onderin stoppen, ander buk je en loopt er melk uit :') ) ze zijn te steriliseren, wil ze je wel opsturen maar dan heb je ze dinsdag pas.. de plaatselijke apotheek heeft ze misschien ook? Anders zeker de zorgwinkel.
  vrijdag 11 november 2016 @ 15:27:07 #254
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166584041
Hm, ik heb alleen tepelhoedjes gezien hier bij zowel de drogist als de apotheek... Ik wou nu maar gewoon steeds purelan smeren en dan met een zoogcompres in mn bh. Blijft ie ook lekker warm, want krimpen door kou is door de grond van de pijn :X

Anyhow, ik heb 2 zalfjes gekregen; miconazolnitraat/hydrocortison en fucidin. Dus zowel antischimmel als antibacterieel. We shall see....
pi_166584891
Ik denk dat Crumpette deze bedoelt?
http://www.medela.nl/bors(...)erzorging/lekschalen
Misschien even de dichtstbijzijnde lk zoeken die ze verkoopt?
  vrijdag 11 november 2016 @ 17:03:44 #256
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166585930
^O^
pi_166586613
quote:
Oh die ga ik ook op mijn lijstje zetten! Mijn linkertepel gaat prima, rechts hoef ik maar 1x niet op te letten met aanleggen en het ligt open. Dit ziet er heel comfi uit.
Ga je mee buiten spelen?
101 doelen omdat het kan
pi_166587051
Oh oja ook met ventilatiegaatjes, beter!
pi_166587787
quote:
Deze inderdaad. Hoewel die van uni er bijna gelijk uitzien?

Nouja ik heb er een setje van en doe er sowieso niks meer mee LB. Roep gerust, kan ze morgen posten.
pi_166587812
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 november 2016 17:58 schreef nectarientje het volgende:

[..]

Oh die ga ik ook op mijn lijstje zetten! Mijn linkertepel gaat prima, rechts hoef ik maar 1x niet op te letten met aanleggen en het ligt open. Dit ziet er heel comfi uit.
Comfi is het niet hoor :') maar het geeft je de kans te helen. En je hebt bionische tetten. :+
  Manager PR/Moderator zaterdag 12 november 2016 @ 06:23:37 #262
269689 crew  Viv
pi_166599183
LB ik vind je ontzettend moedig dat je doorgaat met de borstvoeding onder deze omstandigheden. :*

Hier dus ook pijnlijke tepels en het drukt zo zwaar op de hele ervaring met onze baby. We hebben wel een prima kraamtijd gehad omdat ik toen nog dacht dat dit de pijn was die bij de eerste dagen hoort. Inmiddels heb ik ondanks inzet van een lactatiekundige geen zicht op verbetering. Ze maakt gewoon een te kleine hap, ook bij achteroverliggend voeden, en wat ook niet helpt is dat ze regelmatig een hele dag "clustert". Het maakt dat ik tegen de voedingen opzie, haar zelfs met tegenzin uit bed pluk. :'(
pi_166599249
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 06:23 schreef ViviRAWRS het volgende:
LB ik vind je ontzettend moedig dat je doorgaat met de borstvoeding onder deze omstandigheden. :*

Hier dus ook pijnlijke tepels en het drukt zo zwaar op de hele ervaring met onze baby. We hebben wel een prima kraamtijd gehad omdat ik toen nog dacht dat dit de pijn was die bij de eerste dagen hoort. Inmiddels heb ik ondanks inzet van een lactatiekundige geen zicht op verbetering. Ze maakt gewoon een te kleine hap, ook bij achteroverliggend voeden, en wat ook niet helpt is dat ze regelmatig een hele dag "clustert". Het maakt dat ik tegen de voedingen opzie, haar zelfs met tegenzin uit bed pluk. :'(
wat lastig :'( dit was het moment bij ons om over te stappen op kv... Helemaal je eigen keuze maar ik werd er een betere moeder door. Als je door wilt zetten: dikke bewondering _O_
Lb ook voor jou!
pi_166599359
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 06:23 schreef ViviRAWRS het volgende:

Ik heb zo ook 6 weken doorgebikkeld met m'n oudste tot huilend voeden toe. Het deed zo'n pijn en mijn tepel werd ook helemaal vervormd door hem dus het lag echt aan zijn hap. Zelfs laten klieven mocht niks baten. Uiteindelijk dus ook met tegenzin overgestapt naar de fles, wat wel echt beter was voor mijn tepels. En nu bij de tweede had ik wel wat aanhappijn de eerste weken, denk wel een week of 8, maar dat verdween altijd zodra ze goed dronk. En nu voed ik haar alweer bijna 8 maanden probleemloos. Stoppen met bv betekent dus niet dat je een eventueel volgend kind niet kan voeden. :*

Maar het is een ongelooflijk moeilijke keuze. Zou je misschien een paar dagen kunnen kolven zodat je even wat rust hebt?
  Manager PR/Moderator zaterdag 12 november 2016 @ 07:24:36 #265
269689 crew  Viv
pi_166599364
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 06:47 schreef Nazil het volgende:
wat lastig :'( dit was het moment bij ons om over te stappen op kv... Helemaal je eigen keuze maar ik werd er een betere moeder door. Als je door wilt zetten: dikke bewondering _O_
Als het zo blijft ga ik er niet mee door op deze manier, niet eens vanwege de pijn maar vanwege die tegenzin. Ik wil dit weekend nog wel wat proberen (andere houdingen) en we gaan maandag naar het weeguurtje, als ze het super doet qua gewicht kan ik daar wel motivatie uit putten. Overstappen op kv zie ik nu niet zitten. Ik denk als eerste stap aan een fopspeen voor die dagen dat ze continu aan de borst wil (met als risico dat haar aanhap nog slechter wordt), daarna aan kolven (volledig of in combinatie met live voeden).
pi_166599374
Heb je trouwens al eens een tepelhoedje gebruik Vivi? Dat scheelde bij mij wel in pijn, alleen moest ik wel compressie toepassen om mijn borst helemaal leeg te krijgen.
pi_166599380
Blijven oefenen denk ik en hoop ik voor je. Hier gaat het naarmate ze ouder wordt beter en minder gevoelige tepels. Daar had ik de eerste weken ook heel erg last van bij live drinken (wat ook niet vaak gebeurde) en inmiddels niet meer.
  Manager PR/Moderator zaterdag 12 november 2016 @ 07:34:55 #268
269689 crew  Viv
pi_166599383
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 07:21 schreef Dot. het volgende:
[..]
Hier doet alleen het aanhappen echt pijn, het drinken alleen omdat de tepels al stuk zijn. Ze komen inderdaad ook vervormd uit haar mondje. Ik huil ook wel, maar dan bij de gedachte over het stoppen met de borstvoeding.
pi_166599394
Misschien dan echt even je tepels rust geven. Ook met tijdje afgekolfde melk kan het goedkomen met aanhappen. Ik was ook bang dat ze het zou verleren door fulltime kolven dus fles maar het gaat hartstikke prima inmiddels.
Smeer je na elke voeding lanoline?
pi_166599455
Och Vivi wat naar te lezen.
Heb helaas geen oplossing voor je maar wel een hart onder de riem :*

LB hoop dat de nieuwe zalf verbetering geeft en die lekschalen van Crump lijken mij wat drogen en helen betreft wel erg prettig.
Op naar snel herstel!
  zaterdag 12 november 2016 @ 08:50:54 #271
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166599713
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 november 2016 19:10 schreef Crumpette het volgende:

[..]

Deze inderdaad. Hoewel die van uni er bijna gelijk uitzien?

Nouja ik heb er een setje van en doe er sowieso niks meer mee LB. Roep gerust, kan ze morgen posten.
Thx :* Ik zie alleen dat ze ze hier bij de Etos in de binnenstad verkopen, en daar ben ik morgen toch. Dat scheelt weer twee dagen, dus ik denk dat ik daar maar even voor ga.

En alleen al het idee dat nu alles aangepakt wordt en het dus wel beter móet worden, maakt dat ik het beter aankan.
pi_166599752
Vivi, ik had afgelopen week hetzelfde. Alleen al het idee dat ze wilde drinken leverde een enorme huilbui op. Ik heb 24u gekolfd waarbij lief haar een flesje gaf, daarna weer begonnen met voeden met een tepelhoedje, daarna zonder hoedje en nu gaat het weer goed. We hebben een pak nutrilon in huis gehaald dus er is altijd back up. Het geeft rust dat het op deze manier gewerkt heeft en dat ik weet dat er een alternatief is als het weer veel pijn gaat doen. :*

[ Bericht 8% gewijzigd door nectarientje op 12-11-2016 08:57:18 (Verkeerde smiley ) ]
Ga je mee buiten spelen?
101 doelen omdat het kan
pi_166599933
Als je dan een speen geeft, zou ik als eerste kijken naar een ronde. Die van MaM bijv of van de Hema. Bibi etc hebben allemaal van die platte dental spenen. Klinkt heel leuk, maar lijkt niet op een tepel.
  zaterdag 12 november 2016 @ 09:48:11 #274
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166600261
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 08:56 schreef nectarientje het volgende:
Vivi, ik had afgelopen week hetzelfde. Alleen al het idee dat ze wilde drinken leverde een enorme huilbui op. Ik heb 24u gekolfd waarbij lief haar een flesje gaf, daarna weer begonnen met voeden met een tepelhoedje, daarna zonder hoedje en nu gaat het weer goed. We hebben een pak nutrilon in huis gehaald dus er is altijd back up. Het geeft rust dat het op deze manier gewerkt heeft en dat ik weet dat er een alternatief is als het weer veel pijn gaat doen. :*
Zo hebben wij het bij kuiken ook gedaan inderdaad.... Ik kan me het gevoel nog zo goed herinneren (en het komt met vlagen terug als guppy niet goed aanhapt). Bij kuiken werd het na 6 weken wel heel rap beter; zijn mondje was toen wat groter en het paste allemaal gewoon wat beter. En het kopen/in huis hebben van een pak nutrilon motiveerde om vooral niet te stoppen, gek genoeg.
Maar als het toen niet beter was geworden, had ik het denk ik ook niet lang vol gehouden, vooral dat tegenzin-gevoel is naar hè -O-.
KuikenGuppy
  zaterdag 12 november 2016 @ 09:51:49 #275
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166600296
Oh en hai, ik mag weer O+.
KuikenGuppy
pi_166600855
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 09:48 schreef Burdie het volgende:
Zo hebben wij het bij kuiken ook gedaan inderdaad.... Ik kan me het gevoel nog zo goed herinneren (en het komt met vlagen terug als guppy niet goed aanhapt). Bij kuiken werd het na 6 weken wel heel rap beter; zijn mondje was toen wat groter en het paste allemaal gewoon wat beter. En het kopen/in huis hebben van een pak nutrilon motiveerde om vooral niet te stoppen, gek genoeg.
Maar als het toen niet beter was geworden, had ik het denk ik ook niet lang vol gehouden, vooral dat tegenzin-gevoel is naar hè -O-.
Wij zijn ook meer anti-fles gebleken dan we dachten na het halen van die nutrilon inderdaad :D Hebben heel duidelijk uitgesproken dat we zo lang mogelijk door willen met de bv. Maar dat tegenzingevoel.. Je weet dat het pijn gaat doen, wilt niet maar voelt je daarna schuldig omdat uk er bewust echt niets aan kan doen. Hallo hormoonhuilbuien!
Ga je mee buiten spelen?
101 doelen omdat het kan
  Manager PR/Moderator zaterdag 12 november 2016 @ 18:32:06 #277
269689 crew  Viv
pi_166609811
Zo, even achter de pc in plaats van mobiel. :Y) Bedankt voor het meedenken en meeleven jullie. O+
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 07:31 schreef Dot. het volgende:
Heb je trouwens al eens een tepelhoedje gebruik Vivi? Dat scheelde bij mij wel in pijn, alleen moest ik wel compressie toepassen om mijn borst helemaal leeg te krijgen.
Ja, ik heb die op aanraden van de kraam in huis gehaald voor het geval het aanhappen niet zou lukken ten tijde van De Stuwing. Met hoedje lukt de grote hap al helemaal niet, dus dan doet ze qua techniek precies wat ik niet wil, daarom niet meer gebruikt.
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 07:36 schreef Unihipili het volgende:
Misschien dan echt even je tepels rust geven. Ook met tijdje afgekolfde melk kan het goedkomen met aanhappen. Ik was ook bang dat ze het zou verleren door fulltime kolven dus fles maar het gaat hartstikke prima inmiddels.
Smeer je na elke voeding lanoline?
Ik heb nu die tepelbeschermers besteld bij bol.com vanwege de levering op zondag voor ¤ 0,99. Lanoline smeer ik al sinds het begin, inmiddels al aan de tweede tube begonnen. Fles vind ik dan weer tricky omdat ze de techniek eerst nog goed onder de knie moet krijgen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 09:20 schreef WupWup het volgende:
Bibi etc hebben allemaal van die platte dental spenen. Klinkt heel leuk, maar lijkt niet op een tepel.
Lijkt anders wel precies op mijn tepel na de voeding. ;)
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 09:48 schreef Burdie het volgende:
Bij kuiken werd het na 6 weken wel heel rap beter; zijn mondje was toen wat groter en het paste allemaal gewoon wat beter. En het kopen/in huis hebben van een pak nutrilon motiveerde om vooral niet te stoppen, gek genoeg.
Fijn dat het met de tijd vanzelf al beter kan worden, misschien ben ik dan al op de helft. Ik had voor ¤ 1,25 (3 portiezakjes Nutrilon) de zekerheid in huis gehaald dat ze geen honger hoeft te lijden als het (uiteraard 's nachts en/of in het weekend) zou mislukken, maar niet nodig gehad.
Ja dat tegenzin-gevoel, mijn meisje verdient een mama die denkt "ha gezellig!" als ze wakker wordt. :Y
pi_166610047
Vivi, als je tepel zo vervormt en het pijn doet, is er dan al eens gekeken in haar mond naar lip-en togriem?

Burdie, gefeliciteerd *O* *O*

LB, voorzichtige knuffel, wat een gedonder zeg :X
  Manager PR/Moderator zaterdag 12 november 2016 @ 18:56:03 #279
269689 crew  Viv
pi_166610140
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:48 schreef Morretje het volgende:
Vivi, als je tepel zo vervormt en het pijn doet, is er dan al eens gekeken in haar mond naar lip-en togriem?
Ja, lip was normaal, tong niet (tongriem zit verder naar achteren dan normaal, is dus ook niet te klieven tenzij door een kinderarts), maar dit was volgens de lk niet overduidelijk de oorzaak. Wel iets om verder uit te zoeken als het ondanks optimaal aanhappen niet verbetert.
pi_166610260
Hm, ja uitzoeken lijkt me ook. Kan ze wel voldoende met haar tong? Misschien is laseren een optie, ipv klieven?
pi_166610537
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:56 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ja, lip was normaal, tong niet (tongriem zit verder naar achteren dan normaal, is dus ook niet te klieven tenzij door een kinderarts), maar dit was volgens de lk niet overduidelijk de oorzaak. Wel iets om verder uit te zoeken als het ondanks optimaal aanhappen niet verbetert.
Ik heb F laten klieven bij de kno arts, kon de volgende dag terecht en het was zo gepiept (en wordt nog vergoed door de zorgverzekeraar ook itt de enige lactatiekundige hier die het ook kon, want die was niet IBCLC). Het heeft hier echt geholpen met aanhappen.
  Manager PR/Moderator zaterdag 12 november 2016 @ 19:24:07 #282
269689 crew  Viv
pi_166610589
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 19:03 schreef Morretje het volgende:
Hm, ja uitzoeken lijkt me ook. Kan ze wel voldoende met haar tong? Misschien is laseren een optie, ipv klieven?
Uit het verslag:
quote:
Tong komt bij huilen niet tot halverwege de mondholte. Bij uitsteken wel tot over de onderkaak.
Zowel bij uitsteken als optillen geen kenmerkende vervorming van de tong, zoals bij strakke tongriem gezien wordt (geen hart- of v-vorm). Onder de tong strakkere tongriem voelbaar, die tong naar beneden houdt.
ZZ cupt bij aanzuigen vinger haar tong prima en heeft een sterke zuigkracht, zonder verbreken van vacuum of snap back van de tong.
Aan het gehemelte is in het midden een uitstekende richel voelbaar die van voren tot achteraan loopt. Deze richel voelt scherp. Ook voelt gehemelte iets hoger dan bij de meeste baby's.
pi_166611168
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:32 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ik heb nu die tepelbeschermers besteld bij bol.com vanwege de levering op zondag voor ¤ 0,99. Lanoline smeer ik al sinds het begin, inmiddels al aan de tweede tube begonnen. Fles vind ik dan weer tricky omdat ze de techniek eerst nog goed onder de knie moet krijgen.
Ja snap ik, als het niet hoeft dan beter geen fles inderdaad. Hier gevingervoed in het begin (eerste 2? weken). Daarna therapeutisch gevoed met fles totdat live weer lukte. Hoe oud is je baby nu?
  Manager PR/Moderator zaterdag 12 november 2016 @ 22:03:50 #284
269689 crew  Viv
pi_166613740
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:00 schreef Unihipili het volgende:
Ja snap ik, als het niet hoeft dan beter geen fles inderdaad. Hier gevingervoed in het begin (eerste 2? weken). Daarna therapeutisch gevoed met fles totdat live weer lukte. Hoe oud is je baby nu?
Ruim 3 weken nu.
pi_166613883
Wat ik wilde zeggen is met fles kan het goedkomen. Daar was ik zooo bang voor dat live voeden echt nooit meer ging lukken vanwege fles in het begin, dat ze borst zou gaan weigeren etc etc. Ik was echt bang ervoor, ongeacht wat anderen ook zeiden :'). Nouja nam niet weg dat ik het nog steeds niet fijn vond om fles te geven.. want live vervult zuigbehoefte meer, meer binding etc.
Ik weet niet of dit helpt maar wilde toch even delen.
  zondag 13 november 2016 @ 08:41:00 #286
171422 LadyBlack
paint it black
pi_166619911
Als ze goed aan kan happen en drinken, zou ik inderdaad ook een flesje geven (daar heb ik toen de medela calma speen voor gekocht) om je tepels rust te gunnen. Is namelijk ook heel belangrijk :*
  zondag 13 november 2016 @ 18:12:48 #287
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166631020
Waar kan je ook alweer purelan kopen (fysieke winkel)? Mijn tube is bijna op.

(Niet opgemaakt in de 3 dagen dat guppy oud is hoor :D)
KuikenGuppy
pi_166631048
Etos!
  zondag 13 november 2016 @ 18:13:59 #289
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166631067
Ah fijn, dat zit hier in het dorp :).
KuikenGuppy
pi_166632215
Was kuiken nou eigenlijk gestopt of ben je aan het tandemen?
  zondag 13 november 2016 @ 18:47:08 #291
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166632425
Kuiken is gestopt na de termijnecho van gup :). Hij riep wel altijd dat hij ook weer wilde als de baby er is, maar toont vooralsnog geen interesse. Van mij mag hij het een keertje proeven als alles weer rustig en op de rit (ik typte 'tit' :')) is, maar ik heb eerlijk gezegd geen tandem ambities.
KuikenGuppy
pi_166638427
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 18:12 schreef Burdie het volgende:
Waar kan je ook alweer purelan kopen (fysieke winkel)? Mijn tube is bijna op.

(Niet opgemaakt in de 3 dagen dat guppy oud is hoor :D)
:D dat zou niet best zijn _O-

Kruidvat heeft het hier ook maar dat is wel een vrij grote vestiging.
pi_166640382
Bij de Jumbo hebben ze het ook Burdie, bij de luiers etc in het schap!
pi_166641097
Kruidvat ook bij kleine/gemiddelde vestiging hier.
En anders apotheek misschien? Desnoods gewoon als wolvet.
pi_166645916
Ik overweeg om in februari naar een conferentie in de US te gaan. Dat zou betekenen minstens 4 dagen geen borstvoeding voor mijn dan 17 maanden ( :o ) oude dreumes. Heeft iemand hier ervaring mee? Daar kolven (ben ik niet zo'n held in omdat ik het nooit heb hoeven te doen), en dan thuis gewoon weer op de gewone voet verder? Of zou het dan afgelopen zijn? Ook niet perse een ramp, denk ik, maar ik hou nog zo van bv geven. Hij drinkt nu nog 2-3x per dag, 's morgens, soms smiddags na het kdv, en voor het slapen gaan.
pi_166646589
Toen T 1,5 was ben ik 4 dagen weggeweest. Ik kolfde ongeveer 3/4 keer op 24 uur, en hij is daarna gewoon weer aan de borst verder gegaan. Ik kolfde toen standaard 1x per dag om te doneren, maar een echt geweldige opbrengst had ik niet. Maar, ook geen stuwing in die dagen. Ik zou de kolf meenemen en zien hoe het gaat, ik denk dat hij er niet zomaar klaar mee is eigenlijk.
pi_166647775
Dat is goed om te horen, Morretje. Het kolven zou dan ook niet om de opbrengst gaan, want ik denk dat ik de melk dan toch weggooi, maar om de productie in stand te houden en m'n borsten te legen/stuwing te voorkomen.
  maandag 14 november 2016 @ 16:11:24 #298
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_166650972
Weet iemand hier of het echt beter is om een brede fles te gebruiken bij het introduceren van de fles? We hebben een dr browns standaard fles gekocht bij de kolf op aanraden van de verkoopster maar lees nu dat de brede hals beter zou zijn icm borstvoeding?
  maandag 14 november 2016 @ 16:13:17 #299
149959 SQ
snelle trees
pi_166651009
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 16:11 schreef sproetjes het volgende:
Weet iemand hier of het echt beter is om een brede fles te gebruiken bij het introduceren van de fles? We hebben een dr browns standaard fles gekocht bij de kolf op aanraden van de verkoopster maar lees nu dat de brede hals beter zou zijn icm borstvoeding?
Volgens mij gaat dat niet zozeer om de hals maar om de vorm van de speen die bij breedhalzige flessen zit. De speen van bijv. Avent Natural zou beter aansluiten bij de vorm van de tepel.
Maar mijn ervaring is vooral dat je moet zoeken naar een speen die ze uberhaupt accepteren - en dat je daar als ouders van een borstgevoed kind vaak weinig in te willen / sturen hebt :')
disclaimer
pi_166652119
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 11:39 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik overweeg om in februari naar een conferentie in de US te gaan. Dat zou betekenen minstens 4 dagen geen borstvoeding voor mijn dan 17 maanden ( :o ) oude dreumes. Heeft iemand hier ervaring mee? Daar kolven (ben ik niet zo'n held in omdat ik het nooit heb hoeven te doen), en dan thuis gewoon weer op de gewone voet verder? Of zou het dan afgelopen zijn? Ook niet perse een ramp, denk ik, maar ik hou nog zo van bv geven. Hij drinkt nu nog 2-3x per dag, 's morgens, soms smiddags na het kdv, en voor het slapen gaan.
Toen dreumes 11 maanden was ging ik voor anderhalve week naar een conferentie (Azië). Wat me vooral tegenviel was de totale ontregeling door het tijdsverschil. Ik heb in het begin heel veel moeten kolven (maar had toen ook nog flinke productie, is misschien anders bij 17 maanden).
  Manager PR/Moderator maandag 14 november 2016 @ 17:22:35 #301
269689 crew  Viv
pi_166652168
Even een update: naar het weeguurtje geweest, ze was maar 80 gram aangekomen in 11 dagen. :'( Nu fulltime kolven voor een aantal dagen om de tepels rust te geven. Gelukkig meteen een goede opbrengst (meer dan 100 ml in een paar minuten) en ze snapte de Medela Calma speen meteen. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')