Dat is geen bron. Dat is de interpretatie van een kunsthistoricus die redeneert vanuit de optiek van de slavernij.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 10:49 schreef Donnis het volgende:
[..]
Wel natuurlijk. Ik baseer me graag op feiten.
http://www.volkskrant.nl/(...)kindslaven~a3531694/
quote:Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
bron?quote:En elke gerenommeerde historicus is het hier mee eens.
Jij bent echt zo'n typisch figuur die ik vol kan blijven gooien met argumenten en je zal toch niet te overtuigen zijn. Cognitieve dissonantie zoals ik al eerder zei. Anyway, een andere historicus:quote:Op woensdag 12 oktober 2016 11:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat is geen bron. Dat is de interpretatie van een kunsthistoricus die redeneert vanuit de optiek van de slavernij.
Nota bene in de op:
[..]
[..]
bron?
quote:Zit in die onwetendheid met de slavernijgeschiedenis het antwoord op de vraag waarom Amerikanen van hun stoel vallen van ongeloof als zij horen van Zwarte Piet als knecht van een witte heilige en dat de meerderheid van de Nederlanders daar de schouders over ophaalt? Van Stipriaan en Hondius geloven van wel.
Volgens Hondius hebben Nederlanders lange tijd geen antenne gehad voor de karikaturen die van gekleurden in onze cultuur rondgaan. Een studie van een van haar studenten liet zien hoe tot diep in de twintigste eeuw zwarte mensen in kinderboeken als kabouters met verwrongen gezichten werden afgebeeld. "Kijk nu eens naar de omslag van 'Oki en Doki bij de negers' uit 1968. In dat jaar werd Martin Luther King doodgeschoten en wij zitten dan nog met beledigende karikaturen."
Jan Schenkman
Van Stipriaan zegt ook dat Nederlanders zichzelf niet racistisch vinden. "Het voor ons gevoel zo traditionele sinterklaasfeest kán dus ook geen racistische elementen bevatten." Daarom wijst hij op de bedenker van het moderne sinterklaasfeest, kinderboekenschrijver Jan Schenkman, die in 1850 het boekje 'Sint Nicolaas en zijn knecht' (herdrukt tot 1907) uitbracht. Daarin kwam de schrijver met nieuwe elementen zoals de stoomboot, het rijden over daken met zijn paard en het afgeven van cadeautjes via de schoorsteen. Ook presenteerde Schenkman als eerste de knecht als een zwarte Afrikaans uitziende jongen, waaruit later Zwarte Piet is ontstaan.
"Het is geen toeval dat dit boekje verscheen terwijl in Nederland het debat over de afschaffing van de slavernij hevig tierde", zegt Van Stipriaan. "Ik denk dat Schenkman als lid van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen voorstander was van afschaffing, maar ook van het bijbrengen van beschaving. In dat debat werd vaak gesteld dat Nederland het gevaar liep dat in Suriname grote opstanden zouden ontstaan. Het lijkt erop dat Schenkman met zijn wijze goede Sint en zwarte knecht aansloot bij het beeld dat de wilde man getemd moest worden en ook na de afschaffing van de slavernij zijn plaats moest kennen.
De Zwarte Piet van Schenkman heeft volgens Van Stipriaan niets te maken met de inderdaad al honderden jaren oude gebruiken met demonen en duistere krachten. In Duitstalige gebieden komen zwerverachtige en monsterlijke creaturen voor rond een sintachtige figuur. Rituelen waarbij mensen zich met roet insmeren komen al duizenden jaren voor. "Maar nooit was het een Afrikaans uitziende man met kroeshaar, dikke lippen en brede neus. Dat gebeurde alleen in Nederland, vanaf 1850."
Accepteer nou gewoon dat het een onschuldig kinderfeest is, 1x in het jaar, 2 weken, zonder de nadruk op racisme of slavernij, het heeft hier totaal niks mee te maken, geen kind associeert dit met slavernij of racisme maar met een leuk feest, spanning en cadeau`s, het zijn de droeftoetters zoals jij die dit feest willen verpesten voor de kinderen.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 11:13 schreef Donnis het volgende:
[..]
Jij bent echt zo'n typisch figuur die ik vol kan blijven gooien met argumenten en je zal toch niet te overtuigen zijn. Cognitieve dissonantie zoals ik al eerder zei. Anyway, een andere historicus:
[..]
Nee, niet de oorsprong, maar die betekenis is er ooit aan gegeven, omdat het verhaal ging dat de Sint uit Spanje kwam en in Spanje hadden ze van die mooi aangeklede negerjongetjes in de bediening bij de rijke adel. Dus, kreeg de Sint ook zo'n mooi aangeklede bedienden aangemeten.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 11:02 schreef Donnis het volgende:
[..]
Bedankt dat je me gelijk geeft dan. Het heeft inderdaad zijn oorsprong in een neger en dus slavernijverleden. Ook heeft het negatieve invloed op donkere kindjes die gepest worden door ze zwarte piet te noemen. Genoeg reden om het aan te passen.
Dit is toch geen argument joh, verschuilen achter kinderen. Voor kinderen boeit het ook helemaal niks of ze paars zijn. Verzin er een regenboog verhaal bij in sinterklaas journaal en ze slikken het als zoete koek. Het zijn volwassenenen die krampachtig vasthouden aan een gebruik dat niet meer past in deze tijd. Ik denk dat je kinderen die Sinterklaas net ontgroeid zijn ook prima kan uitleggen dat het kwetsend is voor bepaalde groepen en het daarom aangepast is. Het moet een feest voor iedereen zijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 11:34 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Accepteer nou gewoon een onschuldig kinderfeest 1x in het jaar zonder de nadruk op racisme of slavernij, het heeft hier totaal niks mee te maken, geen kind associeert dit met slavernij of racisme maar met een leuk feest, spanning en cadeau`s, het zijn de droeftoeters zoals jij die dit feest willen verpesten voor de kinderen.
Heb jij zelf kinderen trouwens?
Dat is geredeneerd vanuit jouw optiek. Vanuit mijn optiek kan ik hetzelfde van jou zeggen. Tja.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 11:13 schreef Donnis het volgende:
[..]
Jij bent echt zo'n typisch figuur die ik vol kan blijven gooien met argumenten en je zal toch niet te overtuigen zijn. Cognitieve dissonantie zoals ik al eerder zei.
Schenkman is niet de god van Zwarte Piet. Zwarte Piet kent al diverse verschijningsvormen die veel ouder zijn dan het bedenksel en de interpretatie van Schenkman.quote:Anyway, een andere historicus:
[..]
Niemand weet wat Schenkman dacht toen hij 'zijn' Zwarte Piet creëerde. Zo wie zo voerde hij Zwarte Piet al helemaal niet op als slaaf maar als knecht. De illustrator van het boekje beeldt Zwarte Piet ook zittend op een paard af en zelfs hoger op een dak dan de Sint. Qua symboliek misschien ook wel tekenend?quote:"Ik denk dat Schenkman als lid van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen voorstander was van afschaffing, maar ook van het bijbrengen van beschaving. In dat debat werd vaak gesteld dat Nederland het gevaar liep dat in Suriname grote opstanden zouden ontstaan. Het lijkt erop dat Schenkman met zijn wijze goede Sint en zwarte knecht aansloot bij het beeld dat de wilde man getemd moest worden en ook na de afschaffing van de slavernij zijn plaats moest kennen.
Er zijn mensen die echt heel fel tegen een zwarte en bruine piet zijn en er zijn mensen die per se zwarte Piet zo zwart mogelijk willen hebben. Er is toch ook een tussenvorm mogelijk! Die ook nog heel goed te verkopen is naar de kinderen toe:quote:Op woensdag 12 oktober 2016 11:34 schreef WhateverWhatever het volgende:
Accepteer nou gewoon een onschuldig kinderfeest 1x in het jaar zonder de nadruk op racisme of slavernij, het heeft hier totaal niks mee te maken, geen kind associeert dit met slavernij of racisme maar met een leuk feest, spanning en cadeau`s, het zijn de droeftoetters zoals jij die dit feest willen verpesten voor de kinderen.
Heb jij zelf kinderen trouwens?
Oh jawel hoor, mijn zoontje van 5 vind gekleurde pieten maar raar, alsof je gekleurd wordt als je door een schoorsteen gaat en door een regenboog gevaren? Beetje slechte LSD geweest.. Dat maak je hem echt niet meer wijs.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 11:44 schreef Donnis het volgende:
[..]
Dit is toch geen argument joh, verschuilen achter kinderen. Voor kinderen boeit het ook helemaal niks of ze paars zijn. Verzin er een regenboog verhaal bij in sinterklaas journaal en ze slikken het als zoete koek. Het zijn volwassenenen die krampachtig vasthouden aan een gebruik dat niet meer past in deze tijd. Ik denk dat je kinderen die Sinterklaas net ontgroeid zijn ook prima kan uitleggen dat het kwetsend is voor bepaalde groepen en het daarom aangepast is. Het moet een feest voor iedereen zijn.
Ik heb geen kinderen maar ik zou het niet leuk vinden als ik een getint kind zou hebben dat 'zwarte piet' genoemd wordt. Iets wat gebeurt op basisscholen. Daarmee is het al een stuk minder onschuldig dan jij doet voorkomen.
En als het dan perse zwarte Piet moet zijn, verander het in zwarte Piet die ook duidelijk roetvegen hebben zodat je geloofwaardig het verhaal van de schoorsteen kan ophangen. Er moet gewoon iets aan veranderd worden want zoals nu is, kán niet.
Kennelijk heb jij even wat taaluitleg nodig, prima hoor.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 09:43 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Wie heeft het hier nou over een liedje, roet heeft toch de kleur zwart ? Oh! hij zei: zo zwart als roet de racist! roet is toch zwart?
Nee, nogmaals, ik refereer helemaal niet aan een liedje, ik zeg alleen roet heeft als kleur zwart.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kennelijk heb jij even wat taaluitleg nodig, prima hoor.
"ook al is hij zwart als roet, hij meent het toch goed" suggereert een paradox, een tegenstelling. Je zou eigenlijk verwachten dat ie slecht is omdat ie zwart is. Dat is wat er staat.
Accepteer nou dat het een onschuldig kinderfeest isquote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:10 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee, nogmaals, ik refereer helemaal niet aan een liedje, ik zeg alleen roet heeft als kleur zwart.
Ja, dat is de moderne uitleg daarvan die het behapbaar zou moeten maken: "zwart van roet".quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:10 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee, nogmaals, ik refereer helemaal niet aan een liedje, ik zeg alleen roet heeft als kleur zwart.
Kinderen zijn dan ook vuile racisten.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, dat is de moderne uitleg daarvan die het behapbaar zou moeten maken: "zwart van roet".
Dat vond ik als kind al idioot.
Ja dat heb ik met wit en melk, man man manquote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, dat is de moderne uitleg daarvan die het behapbaar zou moeten maken: "zwart van roet".
En ditquote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Kinderen zijn dan ook vuile racisten.
Je zegt toch ook niet dat een persoon melkwit is?quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:13 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ja dat heb ik met wit en melk, man man man
dat ligt dan wellicht gewoon aan jou.. zwart van roet is een prima uitleg en kan prima.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Oh nee, ik zie deze mensen genoeg op het strand hoor in de zomer, vooral Engelsen.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je zegt toch ook niet dat een persoon melkwit is?
Melkwitte tanden, ok. Melkwitte mensen is bullshit.
Op dezelfde manier lijkt de kleur van roet niet op de kleur van pieten.
Nee, dan ben je een racist als je dat zegt!quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:23 schreef mschol het volgende:
[..]
dat ligt dan wellicht gewoon aan jou.. zwart van roet is een prima uitleg en kan prima.
Er werd eerder als argument aangedragen dat een aanpassing van zwarte piet niet zou stroken met de liedjes. Dan zeg ik: pas die liedjes dan aan, ze zijn toch racistisch. (Wat ik jou ook niet hoor betwisten trouwens. Je doet vooral je best om het niet over dat liedje te hebben.)quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:33 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Oh nee, ik zie deze mensen genoeg op het strand hoor in de zomer, vooral Engelsen.
En roet is toch zwart? Wat is het probleem
hoe dan?quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:35 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee, dan ben je een racist als je dat zegt!
Weet je wat, laat maar..quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er werd eerder als argument aangedragen dat een aanpassing van zwarte piet niet zou stroken met de liedjes. Dan zeg ik: pas die liedjes dan aan, ze zijn toch racistisch. (Wat ik jou ook niet hoor betwisten trouwens. Je doet vooral je best om het niet over dat liedje te hebben.)
En dat iets zwart is betekent nog niet dat het de kleur van roet heeft.Zwart is niet 1 kleur. Een kind kan zien dat de kleur van pieten niets met roet te maken heeft.
Het is beter dat je je mond houdt voor je jezelf nog verder klem lult ja.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:43 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Weet je wat, laat maar..
Net zoals een kind kan zien dat zwarte piet met slavernij te maken heeft, natuurlijk.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een kind kan zien dat de kleur van pieten niets met roet te maken heeft, net zoals de huidskleur van blanken niets met melk te maken heeft.
zwart = zwartquote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dat iets zwart is betekent nog niet dat het de kleur van roet heeft.Zwart is niet 1 kleur. Een kind kan zien dat de kleur van pieten niets met roet te maken heeft.
quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is beter dat je je mond houdt voor je jezelf nog verder klem lult ja.
Kinderen missen de kennis van geschiedenis om daar iets over te zeggen. Maar een beetje intelligent kind begrijpt wel de zinsnede "ook al is hij zwart als roet hij meent het toch goed".quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Net zoals een kind kan zien dat zwarte piet met slavernij te maken heeft, natuurlijk.
Fixed.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op dezelfde manier lijkt de kleur van roet niet op de kleur van pieten negers.
Zoals vroeger normaal was? Wanneer was dat dan?quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Fixed.
Dus gewoon roetzwarte pieten, zoals vroeger normaal was, die totaal niet op negers lijken
quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kinderen missen de kennis van geschiedenis om daar iets over te zeggen.
Het is een denigrerende verwijzing naar huidskleur, net als 'zwartjoekel'.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:53 schreef Perrin het volgende:
Die zijn toch niet zwart als roet, die klasgenoten? Eerder lichtbruin tot donkerbruin.
Waarom zou dat kind gerustgesteld moeten worden?quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:53 schreef Perrin het volgende:
En echt zwarte mensen zijn geen alledaagse verschijning, daarom wordt het kind in het liedje gerustgesteld. Ziet er in eerste instantie natuurlijk best spannend uit.
Het zijn niet de kinderen die deze discussie voeren, dus nee... topic kan niet op slot.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Topic kan wel op slot nu, dunkt me.
Dat niveau heeft het welquote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zijn niet de kinderen die deze discussie voeren
Dat ben ik dan weer wel met je eens. Maar dat maakt de perceptie van volwassenen (en ook kinderen trouwens) niet irrelevant.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat niveau heeft het wel.
Maar goed, het gaat om een kinderfeest toch? Of niet?
Ach ja. Dus als er in de klas een Afrikaanse jongen bijkomt moet de rest van de klas eerst even gerustgesteld worden. Dat zien ze tenslotte niet vaak.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:55 schreef Perrin het volgende:
Kinderen vinden vanzelf alles wat duidelijk afwijkt van wat ze gewend zijn spannend.
Negers zien kinderen inmiddels wel vaker. De eerste keer dat je een zwart geschminkte man ziet kan behoorlijk spannend zijn. Mijn zoontje van 4 is bijv nogal bang voor volwassenen in dierenpakkenquote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach ja. Dus als er in de klas een Afrikaanse jongen bijkomt moet de rest van de klas eerst even gerustgesteld worden. Dat zien ze tenslotte niet vaak.
En ik weet zeker dat hij dat nog steeds eng zou vinden als jij degene bent die dat pak draagt, zonder schmink.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Negers zien kinderen inmiddels wel vaker. De eerste keer dat je een zwart geschminkte man ziet kan behoorlijk spannend zijn. Mijn zoontje van 4 is bijv nogal bang voor volwassenen in dierenpakken
Je blijft het maar over `dat` liedje hebben he, wie heeft het hier over `dat`liedje? Begin eens met pagina 1 in dit topic.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
En ik weet zeker dat hij dat nog steeds eng zou vinden als jij degene bent die dat pak draagt, zonder schmink.
Maar da's natuurlijk niet waar dat liedje naar verwijst. Dat liedje suggereert direct, aan dat kind, dat hij bang zou moeten zijn voor zwarte mensen.
"Nee, het is geen ziekte.. het is niet besmettelijk... die persoon is zo geboren". Dat is toch geen boodschap die je een kind wilt meegeven?
Vanaf dat ZP op TV moest. Bij ons in de familie werden pieten gewoon nog gezwart met roet van een kurk die in een kaarsvlam werd gehouden (1970s).quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals vroeger normaal was? Wanneer was dat dan?
Wanneer is de kleur van roet vervangen door de kleur van negers?
Right. Benieuwd naar de steekhoudende verklaring voor een traditionele "fantasiefiguur" die zogezegd zonder enige historische aanleidingquote:Op dinsdag 11 oktober 2016 17:24 schreef Zelva het volgende:
[..]
Een ad hominem erin gooien is geen steekhoudend argument.
[..]
'Je weet gewoon' is geen steekhoudend argument.
[..]
Iets gewoonweg een feit noemen, maakt het geen feit en is geen steekhoudend argument.
[..]
Blijven herhalen dat het een karikatuur is, maakt het geen karikatuur en is geen steekhoudend argument.
[..]
Weet je was pas echt een discussie lastig, nee, onmogelijk maakt? Iemand die vanuit een bekrompen wereldje maar continue dezelfde mening blijft spuien, maar dat niet kan en/of wil onderbouwen. Want argumenten heb je niet, nul komma nul.
Mooi, hebben we onze compromis toch nog te pakkenquote:Op woensdag 12 oktober 2016 11:53 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, mijn zoontje van 5 vind gekleurde pieten maar raar, alsof je gekleurd wordt als je door een schoorsteen gaat en door een regenboog gevaren? Beetje slechte LSD geweest.. Dat maak je hem echt niet meer wijs.
Prima een piet met roetvegen en zonder rode lippen, ben ik helemaal voor!
Alleen jammer dat de discussie dan nog niet gestopt is. Want dan is er nog steeds een 'piet' figuur en dat doet de jankpieten nog steeds denken aan ZP.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 11:53 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, mijn zoontje van 5 vind gekleurde pieten maar raar, alsof je gekleurd wordt als je door een schoorsteen gaat en door een regenboog gevaren? Beetje slechte LSD geweest.. Dat maak je hem echt niet meer wijs.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jouw zoontje dat raar vindt omdat jij dat raar vindtquote:Op woensdag 12 oktober 2016 11:53 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee hoor, tot mijn verbazing kwam hij hier zelf mee en ik kon hem hierin geen ongelijk geven!quote:Op woensdag 12 oktober 2016 14:31 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jouw zoontje dat raar vindt omdat jij dat raar vindt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |