abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165909996
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:43 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Weet je wat, laat maar..
Het is beter dat je je mond houdt voor je jezelf nog verder klem lult ja. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 12:47:00 #227
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165910015
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een kind kan zien dat de kleur van pieten niets met roet te maken heeft, net zoals de huidskleur van blanken niets met melk te maken heeft.
Net zoals een kind kan zien dat zwarte piet met slavernij te maken heeft, natuurlijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_165910024
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dat iets zwart is betekent nog niet dat het de kleur van roet heeft. :P Zwart is niet 1 kleur. Een kind kan zien dat de kleur van pieten niets met roet te maken heeft.
zwart = zwart
iets anders is geen zwart

een kind zal niet stilstaan bij het feit dat helemaal dekkende laag zwart niet geheel realistisch is voor roet, dat doen alleen een kleinzielige volwassenen
pi_165910028
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is beter dat je je mond houdt voor je jezelf nog verder klem lult ja. :P
:|W :O
pi_165910068
quote:
6s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Net zoals een kind kan zien dat zwarte piet met slavernij te maken heeft, natuurlijk.
Kinderen missen de kennis van geschiedenis om daar iets over te zeggen. Maar een beetje intelligent kind begrijpt wel de zinsnede "ook al is hij zwart als roet hij meent het toch goed".

Zullen z'n gekleurde klasgenoten leuk vinden als ze het daarover hebben.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 12:52:52 #231
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165910096
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Op dezelfde manier lijkt de kleur van roet niet op de kleur van pieten negers.
Fixed.

Dus gewoon roetzwarte pieten, zoals vroeger normaal was, die totaal niet op negers lijken
pi_165910110
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Fixed.

Dus gewoon roetzwarte pieten, zoals vroeger normaal was, die totaal niet op negers lijken
Zoals vroeger normaal was? Wanneer was dat dan?

Wanneer is de kleur van roet vervangen door de kleur van negers?
  woensdag 12 oktober 2016 @ 12:53:49 #233
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_165910114
Die zijn toch niet zwart als roet, die klasgenoten? Eerder lichtbruin tot donkerbruin.

En echt zwarte mensen zijn geen alledaagse verschijning, daarom wordt het kind in het liedje gerustgesteld. Ziet er in eerste instantie natuurlijk best spannend uit.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 12 oktober 2016 @ 12:54:08 #234
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165910122
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kinderen missen de kennis van geschiedenis om daar iets over te zeggen.

Topic kan wel op slot nu, dunkt me.
pi_165910143
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:53 schreef Perrin het volgende:

Die zijn toch niet zwart als roet, die klasgenoten? Eerder lichtbruin tot donkerbruin.
Het is een denigrerende verwijzing naar huidskleur, net als 'zwartjoekel'.

quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:53 schreef Perrin het volgende:

En echt zwarte mensen zijn geen alledaagse verschijning, daarom wordt het kind in het liedje gerustgesteld. Ziet er in eerste instantie natuurlijk best spannend uit.
Waarom zou dat kind gerustgesteld moeten worden?

Dat liedje suggereert dat dat nodig is, en kinderen pikken dat op.
pi_165910153
quote:
14s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Topic kan wel op slot nu, dunkt me.
Het zijn niet de kinderen die deze discussie voeren, dus nee... topic kan niet op slot.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 12:55:58 #237
38496 Perrin
pi_165910157
Kinderen vinden vanzelf alles wat duidelijk afwijkt van wat ze gewend zijn spannend.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 12:56:24 #238
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165910166
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zijn niet de kinderen die deze discussie voeren
Dat niveau heeft het wel :D.

Maar goed, het gaat om een kinderfeest toch? Of niet?
pi_165910185
quote:
6s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:56 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat niveau heeft het wel :D.

Maar goed, het gaat om een kinderfeest toch? Of niet?
Dat ben ik dan weer wel met je eens. Maar dat maakt de perceptie van volwassenen (en ook kinderen trouwens) niet irrelevant.
pi_165910198
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:55 schreef Perrin het volgende:
Kinderen vinden vanzelf alles wat duidelijk afwijkt van wat ze gewend zijn spannend.
Ach ja. Dus als er in de klas een Afrikaanse jongen bijkomt moet de rest van de klas eerst even gerustgesteld worden. Dat zien ze tenslotte niet vaak. :o
  woensdag 12 oktober 2016 @ 13:01:10 #241
38496 Perrin
pi_165910254
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach ja. Dus als er in de klas een Afrikaanse jongen bijkomt moet de rest van de klas eerst even gerustgesteld worden. Dat zien ze tenslotte niet vaak. :o
Negers zien kinderen inmiddels wel vaker. De eerste keer dat je een zwart geschminkte man ziet kan behoorlijk spannend zijn. Mijn zoontje van 4 is bijv nogal bang voor volwassenen in dierenpakken :@
pi_165910293
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 13:01 schreef Perrin het volgende:

[..]

Negers zien kinderen inmiddels wel vaker. De eerste keer dat je een zwart geschminkte man ziet kan behoorlijk spannend zijn. Mijn zoontje van 4 is bijv nogal bang voor volwassenen in dierenpakken :@
En ik weet zeker dat hij dat nog steeds eng zou vinden als jij degene bent die dat pak draagt, zonder schmink.

Maar da's natuurlijk niet waar dat liedje naar verwijst. Dat liedje suggereert direct, aan dat kind, dat hij bang zou moeten zijn voor zwarte mensen.

"Nee, het is geen ziekte.. het is niet besmettelijk... die persoon is zo geboren". Dat is toch geen boodschap die je een kind wilt meegeven?
pi_165910344
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 13:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

En ik weet zeker dat hij dat nog steeds eng zou vinden als jij degene bent die dat pak draagt, zonder schmink.

Maar da's natuurlijk niet waar dat liedje naar verwijst. Dat liedje suggereert direct, aan dat kind, dat hij bang zou moeten zijn voor zwarte mensen.

"Nee, het is geen ziekte.. het is niet besmettelijk... die persoon is zo geboren". Dat is toch geen boodschap die je een kind wilt meegeven?
Je blijft het maar over `dat` liedje hebben he, wie heeft het hier over `dat`liedje? Begin eens met pagina 1 in dit topic.

[ Bericht 0% gewijzigd door WhateverWhatever op 12-10-2016 13:13:21 ]
  woensdag 12 oktober 2016 @ 13:06:46 #244
38496 Perrin
pi_165910357
Ik vind wel dat je het erg negatief interpreteert dat liedje. Je zou het ook positief kunnen opvatten, dat Zwarte Piet in eerste instantie intimiderend kan zijn, maar heus een toffe peer is.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 13:54:35 #245
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165911154
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 12:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals vroeger normaal was? Wanneer was dat dan?

Wanneer is de kleur van roet vervangen door de kleur van negers?
Vanaf dat ZP op TV moest. Bij ons in de familie werden pieten gewoon nog gezwart met roet van een kurk die in een kaarsvlam werd gehouden (1970s).
pi_165911677
--
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:24 schreef Zelva het volgende:

[..]

Een ad hominem erin gooien is geen steekhoudend argument.

[..]

'Je weet gewoon' is geen steekhoudend argument.

[..]

Iets gewoonweg een feit noemen, maakt het geen feit en is geen steekhoudend argument.

[..]

Blijven herhalen dat het een karikatuur is, maakt het geen karikatuur en is geen steekhoudend argument.

[..]

Weet je was pas echt een discussie lastig, nee, onmogelijk maakt? Iemand die vanuit een bekrompen wereldje maar continue dezelfde mening blijft spuien, maar dat niet kan en/of wil onderbouwen. Want argumenten heb je niet, nul komma nul.
Right. Benieuwd naar de steekhoudende verklaring voor een traditionele "fantasiefiguur" die zogezegd zonder enige historische aanleiding :') als 2 druppels water lijkt op een negroïde of moorse huisslaaf. Anders dus dan het Nederlandse VOC/WIC verleden.

Ja we zoeken gewoon naar de waarheid, geschiedvervalsing zou ook niet patriottisch zijn.

Er is genoeg onderbouwd, geschreven, uitgebeeld. Al jarenlang in deze reeks, door de rechter, de kinderombudsvrouw, wetenschappers, de internationale gemeenschap. Over bekrompen wereldjes gesproken.

Dat er voor jou geen enkel valide argument bij zat zegt idd iets over jou, aan een dood paard valt niet te trekken. ZP is niets anders dan emotie, van voor- en tegenstanders. Als je uitsluitsel in drievoud verwacht voordat je je openstelt ben je zelf ook niet echt aan het discussiëren. Sommigen kunnen wel gedachten veranderen nav emotioneel onderbouwde argumenten van een ander.

Iedereen heeft idd negatieve ervaringen en zodra die een hele bevolkingsgroep aangaan kan je gerust spreken van een maatschappelijk probleem. Daarbij is ongelijke behandeling op basis van huidskleur bij de wet verboden. Tenzij het voor iedereen duidelijk is dat het een fantasiefiguur betreft, makkelijker als hij een oranje pruik draagt.

Dat het niet steeds met de fluwelen handschoen werd aangereikt is jammer, naar vriendelijk of positief wordt blijkbaar niet altijd geluisterd.

Maar verschans je gerust in je ivoren toren en ga op de sleutel zitten joh.

[ Bericht 0% gewijzigd door Manono op 12-10-2016 17:18:42 ]
Jusqu'ici tout va bien...
pi_165911823
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 11:53 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Oh jawel hoor, mijn zoontje van 5 vind gekleurde pieten maar raar, alsof je gekleurd wordt als je door een schoorsteen gaat en door een regenboog gevaren? Beetje slechte LSD geweest.. Dat maak je hem echt niet meer wijs.
Prima een piet met roetvegen en zonder rode lippen, ben ik helemaal voor!
Mooi, hebben we onze compromis toch nog te pakken :)
pi_165911916
quote:

[..]

Oh jawel hoor, mijn zoontje van 5 vind gekleurde pieten maar raar, alsof je gekleurd wordt als je door een schoorsteen gaat en door een regenboog gevaren? Beetje slechte LSD geweest.. Dat maak je hem echt niet meer wijs.
Alleen jammer dat de discussie dan nog niet gestopt is. Want dan is er nog steeds een 'piet' figuur en dat doet de jankpieten nog steeds denken aan ZP.

Alle herinneringen moesten weg..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_165911941
quote:

[..]

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jouw zoontje dat raar vindt omdat jij dat raar vindt
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_165911988
quote:
6s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 14:31 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jouw zoontje dat raar vindt omdat jij dat raar vindt
Nee hoor, tot mijn verbazing kwam hij hier zelf mee en ik kon hem hierin geen ongelijk geven!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')