Iemand91 | vrijdag 16 september 2016 @ 20:31 |
Bron: Parool | |
Dr_Flash | vrijdag 16 september 2016 @ 20:48 |
Gefeliciteerd ![]() | |
derLudolf | vrijdag 16 september 2016 @ 21:04 |
Check de TT even opnieuw ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 16 september 2016 @ 21:17 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Amsterdam_Airport_Schiphol En het staat op iinternet dus het is waar ![]() ![]() | |
Fred | vrijdag 16 september 2016 @ 22:18 |
Zo zie je een Fokker niet vaak:![]() ![]() | |
Fred | vrijdag 16 september 2016 @ 22:24 |
Is er eigenlijk al meer nieuws over de MS804 die op de Middellandse Zee? | |
OEM | zaterdag 17 september 2016 @ 09:51 |
Definieer vaak, want een F100 die door z'n landing gear zakt is juist een bekend gezicht. Bekend euvel. | |
Iemand91 | zaterdag 17 september 2016 @ 11:06 |
Ligt eraan wat je al weet. Informatie tot nu toe duidt op brand/rook in het toestel. | |
inkjet | zaterdag 17 september 2016 @ 15:04 |
Volgens Planespotters.net zou dit MSN eerst de PH-BHM voor KLM worden, maar is deze not taken up. | |
Iemand91 | zaterdag 17 september 2016 @ 17:43 |
Er is inderdaad tussen Air France en KLM onderling wat geschoven met toestellen. Simpel gezegd is de eerste AF 787 levering naar voren geschoven wegens versnelde uitfasering van hun A340's.. [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 17-09-2016 22:36:44 ] | |
Iemand91 | zondag 18 september 2016 @ 00:02 |
![]() Voor de spotters; morgen komt deze mooie dame weer 'ns langs op Schiphol. Doet vluchten LY337 en LY338 voor El Al. Aankomst om 10:10 uur, vertrek om 11:35 uur. Wordt aan gate G06 afgehandeld. Planespotters zegt dat het de 3e keer is dat dit toestel op Schiphol komt maar ik zou daar niet direct aan vastpinnen. Wel redelijk uniek een A340-500 op Schiphol; in totaal is dit type maar een handvol keren op Schiphol geweest. Iemand trouwens nog een leuk stuk Boeing meubilair? Boeing maakt meubels van vliegtuigonderdelen Hier is de folder. Staat wel geinig spul in; maar je moet diepe zakken hebben. ![]() Deze 747-400 vloerlamp bijvoorbeeld: $7500. Of de 737 bulkhead klok: $4500. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 18-09-2016 00:20:38 ] | |
Fred | zondag 18 september 2016 @ 10:43 |
Je hebt gelijk, ik had mijn research beter moeten doen ![]() Dat is ook het laatste wat ik heb gehoord. Ben wel erg benieuwd hoe die brand ontstaan is, want volgens mij is dat nog niet bekend. | |
inkjet | zondag 18 september 2016 @ 17:54 |
Ik las op Scamble dat de PH-HSD en -E naar KLM overgaan. Weet iemand of ze een andere registratie krijgen (zoals PH-BCH of PH-BCK)? | |
cherrycoke | zondag 18 september 2016 @ 21:13 |
![]() ik wist niet dat corendon ook naar saoedi-arabië vliegt? | |
derLudolf | zondag 18 september 2016 @ 21:15 |
Gekaapt? ![]() | |
Iemand91 | zondag 18 september 2016 @ 22:15 |
Corendon Airlines is een Turkse maatschappij onderdeel van de Nederlandse holding Corendon. Dit toestel is dus ook gestationeerd in Turkije (let ook op de Turkse registratie) Het Corendon waar jij aan denkt is Corendon Dutch Airlines dat ook onderdeel is van deze holding en gestationeerd is op Schiphol. Enigszins vergelijkbaar met de holding Air France-KLM dat in Frankrijk zit met (o.a.) de Nederlandse maatschappij KLM en de Franse maatschappij Air France. [ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 18-09-2016 22:22:20 ] | |
Lucifer_Doosje | zondag 18 september 2016 @ 23:11 |
Zal wel een hadj charter zijn. | |
Reanimation | maandag 19 september 2016 @ 08:24 |
Vanavond om 21:00 op NPO2 een documentaire over Schiphol (wegens 100 jarig bestaan) | |
boriq | maandag 19 september 2016 @ 08:54 |
G-EMBJ (een Embrear E-145) werd zojuist verwelkomt in Eelde na een kleine 45 minuten vliegen vanaf Kopenhagen. Om 9:40 vliegt ze weer terug naar de Deense hoofdstad.![]() | |
Iemand91 | maandag 19 september 2016 @ 15:09 |
Just for the hell of it, een paar foto's en feitjes: - Een van de oudste luchthavens ter wereld dat nog steeds in gebruik is. - 58 miljoen passagiers in 2015 waarvan 39.5% transer. - Verwachting van 63 miljoen passagiers in 2016. - Staat op nummer 11 van drukte luchthavens ter wereld gemeten in aantal passagiers en nummer 5 in Europa. Maar met de huidige cijfers voor 2016 zal ze dit jaar gaan klimmen in deze lijst. - 322 directe bestemmingen naar 95 landen wereldwijd waaronder 295 directe bestemmingen voor passagiers. Schiphol anno 1916; 4 houten loodsen en een modderig weiland. Hier landden op 19 september 1916 voor het eerst 3 vliegtuigen van de Luchtvaartafdeeling der Koninklijke Landmacht (LVA; voorloper van de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht). Eerste vliegtuig dat land is een Farman HF-20. ![]() 1931; het bekende krijtbord waarop de vluchten worden geschreven met een krijtje: ![]() 2 juli 1970; de Boeing 747 komt voor het eerst naar Schiphol. In de vorm van Pan Am's N737PA "Clipper Red Jacket" uit New York die door zal vliegen naar Brussel. (Let hoe de toestellen parallel met de terminal geparkeerd staan i.t.t. het huidige nose-in) ![]() 31 januari 1971; de allereerste 747 voor KLM; PH-BUA voor de gloednieuwe hangar 11 op Schiphol-Oost; speciaal gebouwd voor dit enorme toestel: ![]() ~ Anno 2016: ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 19-09-2016 18:15:32 ] | |
derLudolf | maandag 19 september 2016 @ 16:10 |
Groningen stond toen ook al op de borden? ![]() | |
OEM | maandag 19 september 2016 @ 16:52 |
Maar nog niet zo lang: het bord is van 20 augustus 1931 en de lijndienst naar Groningen is 15 augustus 1931 begonnen (en in 1939 definitief opgeheven) | |
RedFever007 | maandag 19 september 2016 @ 17:58 |
grappig om op dat krijtbord ook toen al Engels te lezen. Dacht dat dat pas veel later zou komen Prachtige foto van de eenzame KLM 747 voor die enorme hangar op dat grijze betonnen dek. | |
Dr_Flash | maandag 19 september 2016 @ 19:02 |
Super grappig. Dat bord hebben ze min of meer gereconstrueerd (ongetwijfeld vanaf die foto) en hangt nu in het 1928-schipholgebouw dat in Aviodrome staat. ![]() Alleen wat is er met de vlucht naaar Batavia gebeurd...? ![]() | |
derLudolf | maandag 19 september 2016 @ 19:05 |
Die is uitgeveegd ![]() | |
OEM | maandag 19 september 2016 @ 19:16 |
Ook voor the heck of it en voor wat sfeer: wat voor kisten waren dat: Farman F.301 F-AJMJ ![]() Fokker F.III D-594,D-716 ![]() OK-ABP, OO-AIG, PH-AFS, PH-ADR ![]() Fokker F.VIII PH-AED ![]() Fokker F.XII PH-AFV ![]() Rohrbach Roland VIII D-1314 ![]() D-1358 ![]() Junkers G 24 SE-AAE ![]() Junkers G 31 D-1722 ![]() D-2000 [ Bericht 34% gewijzigd door OEM op 19-09-2016 19:33:18 ] | |
derLudolf | maandag 19 september 2016 @ 19:52 |
Gave dingen die Junkers g38 en vooral die Rohrbach ![]() | |
inkjet | maandag 19 september 2016 @ 20:30 |
Top posting! (we want more...) | |
Dr_Flash | maandag 19 september 2016 @ 21:15 |
Mooi spul ja ![]() ![]() Vond dat ook wel opvallend toen ik 2 weken geleden bij het Aviodrome liep: de Trots spat gewoon overal vanaf ![]() | |
Iemand91 | maandag 19 september 2016 @ 21:19 |
![]() ![]() ![]() ![]() De Paralympics zijn ook over. British Airways heeft weer 747-400 G-CIVA 'victoRIOus' weer naar Rio, KLM 777-300ER PH-BVA #OranePride is onderweg. Rest weet ik zo niet. Enne; WOW air in Baltimore: ![]() ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 19-09-2016 23:59:52 ] | |
OEM | maandag 19 september 2016 @ 22:01 |
Nou, dat kan het archief van de Alkmaarsche Courant je exact vertellen. Die hebben elke dag een korte update in de krant staan ![]() 5 minuten eerder dan gepland vertrokken: ![]() Paar dagen vertraging opgelopen in Jodpoer: ![]() En veilig geland in Bandoeng op 4 september: ![]() | |
derLudolf | maandag 19 september 2016 @ 22:09 |
Grappig dat dat gewoon elke dag in de krant kwam ![]() | |
Dr_Flash | maandag 19 september 2016 @ 22:17 |
Wauw cool ![]() | |
derLudolf | maandag 19 september 2016 @ 22:34 |
Ook geniaal dat je gewoon een zinnig antwoord krijgt ![]() | |
Dr_Flash | maandag 19 september 2016 @ 22:49 |
Nou ja dat mis ik dan een beetje. Hij had toch gewoon net als alle andere vluchten van die dag op dat bord moeten staan ![]() | |
OEM | maandag 19 september 2016 @ 22:55 |
Je zou idd verwachten dat ze die ene high profile vlucht er altijd wel op laten staan. Terwijl rechts op het bord de vlucht er nog wel op staat (de FS-kolom bij Essen-Zwitserland-Leipzig) | |
Blue_Panther_Ninja | dinsdag 20 september 2016 @ 23:21 |
The fuck happened? ![]() | |
OEM | woensdag 21 september 2016 @ 00:20 |
Een Fokker 100 die door z'n hoeven zakt is meestal metaalmoeheid waardoor de landing gear afbreekt. Ontwerpfoutje van Fokker danwel Messier-Dowty. En een beetje bananenrepubliek controleert dat niet regelmatig. Geen idee of dat ook hier ook gebeurd is. | |
Fred | woensdag 21 september 2016 @ 00:28 |
Gezien de absurd hoge defectstand bij de Iranezen lijkt het me dat ze blij mogen zijn dat het toestel überhaupt nog vloog. ![]() | |
Blue_Panther_Ninja | woensdag 21 september 2016 @ 11:04 |
Aha Iraniërs en defecte vliegtoestellen? ![]() | |
Fred | woensdag 21 september 2016 @ 11:13 |
Kijk maar eens in de buurt van de vliegvelden van Teheran met Google Maps ![]() | |
derLudolf | woensdag 21 september 2016 @ 11:50 |
het land is vrij lang geboycot hè, dus dan kunnen ze ook niet zomaar even vliegtuigonderdelen bestellen als iets kapot is ![]() | |
Sparqq | woensdag 21 september 2016 @ 13:57 |
Politiek gevoelig, iets met een koloniaal verleden, het heet nu Jakarta. Wel geschiedvervalsing om het niet op het bord te zetten. | |
LintuxCx | woensdag 21 september 2016 @ 21:38 |
Wat kun je een 787 in het donker trouwens mooi herkennen aan z'n knipperlicht, niet? ![]() | |
NewHorizon | woensdag 21 september 2016 @ 21:50 |
Zeker, alhoewel de 747-8 ook led-strobes heeft ![]() 777's zijn op kruishoogte ook altijd mooi herkenbaar omdat hun landingslichten zwakjes blijven gloeien. | |
derLudolf | woensdag 21 september 2016 @ 21:57 |
Als je daarover loopt te nöhlen snap je het idee van een museum niet ![]() Genoeg musea waar een vlag van Nazi Duitsland aan de muur hangt bijvoorbeeld. | |
LintuxCx | donderdag 22 september 2016 @ 00:10 |
Oh, gaaf, ook eens op letten (×2). 747-8 zie ik ook hier (onder de approach van LHR) nog niet eens zo vaak. | |
Pino112 | vrijdag 23 september 2016 @ 12:23 |
http://nos.nl/artikel/213(...)eld-onbruikbaar.htmlHandig. | |
Iemand91 | vrijdag 23 september 2016 @ 13:15 |
Pas kwam zelfs langs dat ze een bergtop wilden opblazen om de problemen te verhelpen... | |
Iemand91 | vrijdag 23 september 2016 @ 21:09 |
KLM's 8e Boeing 787-9 is vandaag aan KLM geleverd. PH-BHI "Lavendel/Lavender" vertrekt over ongeveer een uur vanuit Everett. Verwachte landing morgenvroeg op Schiphol is momenteel 06:42 uur. Dit is ook de laatste levering aan KLM dit jaar. EDIT: onderweg: https://www.flightradar24.com/KLM7879/b18f8f6 In februari 2017 volgt weer een nieuw toestel; in dat geval een 777-300ER. Voor de volgende 787 moeten we 10 maanden wachten; PH-BHJ komt pas in juli 2017. ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 23-09-2016 21:56:18 ] | |
Fred | zaterdag 24 september 2016 @ 12:07 |
Nooit geweten dat Malaga in Amsterdam lag:![]() Oorzaak van deze ongeplande binnenlandse vlucht was een birdstrike bij het opstijgen. | |
Fred | zondag 25 september 2016 @ 05:26 |
Creatieve route:![]() JAF/TUI zal vast geen toegang hebben tot het Chinese en/of Russische luchtruim. 14u in zo'n kist zitten lijkt trouwens ook niet bepaald een pretje. | |
derLudolf | zondag 25 september 2016 @ 07:12 |
Redelijk rechte lijn toch? Wat zou je boven Rusland willen? Zijn die 767 zo krap dan? Of erg oncomfortabel op een andere manier? Delta vliegt er ook veel mee naar AMS toch | |
zlotka | zondag 25 september 2016 @ 09:38 |
![]() | |
Awsom | zondag 25 september 2016 @ 09:58 |
Een kortere route vliegen. ![]() | |
buzz1291 | zondag 25 september 2016 @ 10:20 |
In feite zijn die 767 toestellen in een 2-3-2 opstelling zoals bij Delta, niet eens zo krap, maar door de lederen bekleding en de dikke rugleuningen geeft het en krap gevoel. Tuifly daarentegen plakt er per rij nog een stoel bij, dus 2-4-2 en een 767 lijkt me qua diameter wat smaller dan een A330/340 met dezelfde stoelopstelling. De stoelbreedte van een 767 vanTuifly bij seatguru vertrouw in voor geen meter. En wat betreft de vliegroute, dit is één van de twee routes die KLM ook regelmatig kiest voor routes die kant op. Geen idee waarom KLM de laatste tijd steevast die route kiest ipv de noordelijke route. Ets met het weer en gunstigere luchtstromem misschien? | |
#ANONIEM | zondag 25 september 2016 @ 10:27 |
Dat heeft niks te maken met de route die deze TUI-vlucht heeft uitgevoerd. Als je aanneemt wat voor antwoord TS krijgt in dat topic zou er met een boog over Rusland en China moeten worden gevlogen, want dat is de kortste route (omdat de aarde dus bol is en niet plat) ![]() | |
Awsom | zondag 25 september 2016 @ 10:55 |
#ANONIEM | zondag 25 september 2016 @ 10:56 |
Exact! Alleen vraag ik mij idd net zoals buzz1291 nog wel af waarom TUI zo vliegt. | |
Surveillance-Fiets | zondag 25 september 2016 @ 12:41 |
Omdat Taipei natuurlijk. Puur pesten van China. ![]() | |
buzz1291 | zondag 25 september 2016 @ 14:20 |
De KL807 vloog de afgelopen dagen toch echt over Rusland en China naar Taipei ![]() | |
Fred | zondag 25 september 2016 @ 14:29 |
Dat is aanzienlijk korter. Dat zie je eigenlijk pas goed als je deze route op een wereldbol uitlegt. Een 767 is niet per se krap, maar de kisten van TUI zijn inmiddels zo'n 16 jaar en hebben nog steeds dezelfde stoelen die in economy in een krappe 2-4-2 opstelling staan. Ik ben nu 8 uur blij als ik er uit mag (en dat zat ik nog in de ruimere 2-3-2 opstelling voorin het toestel), moet er niet aan denken om er dan nog 6 uur in te moeten zitten. Die van Seatguru kloppen inderdaad niet. Dit zijn de juiste cijfers: http://www.tui.nl/klantenservice/?faqnodeid=13422 | |
NewHorizon | zondag 25 september 2016 @ 15:07 |
Heeft waarschijnlijk te maken met rechten om de Y1-route te vliegen. Of een gebrek aan benodigde apparatuur. Of ze kunnen niet aan de zuurstofeisen voldoen voor die hoogvlakten, maar dat lijkt me sterk. Geen idee waarom KLM soms de zuidelijke route kiest, ik heb het nog niet meegemaakt. Wellicht een sluiting van de airway of inderdaad gunstigere winden. Overigens zijn Chinezen ATC-wise inderdaad de grootste eikels ter wereld. Zie bijvoorbeeld de vreemde zuidelijke knik aan het einde van de route... Kansloos ![]() | |
Iemand91 | maandag 26 september 2016 @ 00:44 |
![]() PH-BFK eerder deze maand op Schiphol-Oost waar ze o.a. in de Martinair hangar is uitgefaseerd. Deze ochtend verlaat alweer de 3e Boeing 747-400 voorgoed Schiphol. Om 09:15 uur verlaat PH-BFK "City of Karachi" voorgoed Nederlandse bodem als het als vlucht KL9865 naar Chicago vertrekt. Hier stopt het voor een customs stop waarna nog een korte vlucht naar Mojave Air and Space Port in Californië maakt. Op Schiphol zijn alle vier motoren al vervangen; de motoren die er nu onder hangen worden deze week nog van de vleugels verwijderd in Californië. Dit gegeven plus het feit dat het toestel verkocht is aan een externe partij (in tegenstelling tot PH-BFM en -BFO) doet bij mij vermoeden dat dit toestel snel gestript zal zijn. Karachi is de 854e 747 van de productielijn en de 131e gebouwde -400. Ze vloog op 3 mei 1991 haar eerste vlucht vanaf Everett. 18 dagen later werd ze op 21 mei aan KLM afgeleverd. 25 jaar, 4 maanden en 2 dagen na haar eerste vlucht en 129.500 vlieguren en 15.417 cycles verder maakt ze nu haar laatste vlucht. Haar laatste commerciële vlucht maakte ze op zondag 4 september vanuit Shanghai naar Amsterdam als KL896. Over een kleine 3 weken wordt alweer de vierde 747 uitgefaseerd; de op een na oudste nog operationale 747-400 ter wereld; PH-BFA "City of Atlanta". ![]() (Foto van zondag 26 september) Zinloos weetje; PH-BFK was de 747 die op 30 januari 2010 moest uitwijken naar Rotterdam wegens hevige sneeuwval op Schiphol; een bijzonder gezicht: een 747 op Rotterdam. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 26-09-2016 01:24:54 ] | |
Iemand91 | maandag 26 september 2016 @ 11:44 |
https://www.flightradar24.com/KLM9865/b1f3491 | |
Sunri5e | maandag 26 september 2016 @ 12:45 |
? | |
zlotka | maandag 26 september 2016 @ 15:20 |
| |
G-Pier | maandag 26 september 2016 @ 21:27 |
Gerucht van de wandelgang.
| |
Iemand91 | maandag 26 september 2016 @ 21:42 |
Daarnaast worden alle Jet Airways vluchten van/naar Amsterdam (Mumbai, Delhi en Toronto) opgewaardeerd naar de 777-300ER van de huidige A330-300 (Mumbai vanaf eind oktober, overige 2 vanaf januari 2017) en Jet Airways voegt vluchten toe naar Bangalore. De stap van Jet Airways om van Brussel naar Amsterdam te gaan lijkt goed te hebben uitgepakt... | |
G-Pier | maandag 26 september 2016 @ 21:53 |
Jet Airways doet het zeker goed op Schiphol. Het transferfilter begint klein te worden voor de drukte van de 9W-transferpax. | |
Fred | maandag 26 september 2016 @ 22:10 |
De securitycheck bij T9 op de G-pier bedoel je? Die is inderdaad krap bemeten. Bij de bouw was het uitgangspunt dat de meeste transferpassagiers op de E- of F-Pier zouden aankomen en daar is de securitycheck voor transfers ook aanzienlijk groter. Waar ze al helemaal geen rekening mee hebben gehouden is de transfer van passagiers die weer instappen in het toestel waar ze net uitkwamen voor het tweede deel van hun vlucht: 9W 234/233 New Delhi - Toronto is op Schiphol in tweeën geknipt voor een branstofstop. Aangezien het toestel 3,5u aan de grond staat vermoed ik dat de passagiers er allemaal uit moeten en als transfer in de Lounges mogen wachten. En door het nieuwe concept moet elke reiziger dan weer opnieuw door de security. Vóór de centrale security werd ingevoerd hadden de reizigers opgevangen kunnen worden in de gesloten wachtruimtes bij de gates. Geen pretje, maar het had gekund. | |
Fred | maandag 26 september 2016 @ 22:12 |
Dan zullen de vluchten denk ik ook "meeverhuizen" naar de E/F pier. | |
G-Pier | maandag 26 september 2016 @ 22:14 |
Ik weet het niet, aan de ene kant wel maar aan de andere kant weer niet sinds de kisten sinds augustus op G worden gezet. Daarvoor zaten ze altijd op E/F. | |
G-Pier | maandag 26 september 2016 @ 22:19 |
| |
Fred | maandag 26 september 2016 @ 22:24 |
De codesharing met KLM zal daar zeker ook aan bij hebben gedragen. | |
Fred | dinsdag 27 september 2016 @ 20:55 |
De PH-DDZ is op pad naar Lelystad:
| |
Iemand91 | woensdag 28 september 2016 @ 15:49 |
Gisteren door de grachten van Amsterdam, vandaag verder naar Lelystad: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Fred | woensdag 28 september 2016 @ 16:20 |
De Belgen zitten inmiddels weer zonder grote airline waarvan ze zelf de meerderheid van de aandelen bezitten: http://www.luchtvaartnieu(...)handen-van-lufthansa De restanten van Sabena waren al voor 45% in handen van Lufthansa, nu de overige 55% ook. | |
Iemand91 | woensdag 28 september 2016 @ 20:42 |
![]() EDIT: ![]() [ Bericht 25% gewijzigd door Iemand91 op 29-09-2016 00:21:03 ] | |
Fred | woensdag 28 september 2016 @ 20:55 |
Het goede nieuws is dat stukjes van haar nog vele kilometers zullen vliegen. | |
Sunri5e | donderdag 29 september 2016 @ 16:55 |
Werd tijd. | |
derLudolf | donderdag 29 september 2016 @ 16:58 |
Waarom niet in de A380's? Hebben ze al plannen die uit te faseren? | |
Sunri5e | donderdag 29 september 2016 @ 17:01 |
Volgens mij hebben ze redelijk wat moeite om ze gevuld te krijgen. | |
derLudolf | donderdag 29 september 2016 @ 17:03 |
Daarom faseren ze ze uit of daarom krijgen ze geen Wifi? | |
Sunri5e | donderdag 29 september 2016 @ 17:11 |
Ik doel idd op het uitfaseren. Maar ik ben er niet 100 procent zeker van dat dat ook het plan is. | |
Fred | donderdag 29 september 2016 @ 19:05 |
Misschien moeten er eens eentje op KLM vlucnten in zetten. Het is dat de infrastructuur op Curaçao er niet geschikt voor is, maar volgens mij krijg je zo'n kist wel vol in de zomer die kant op. | |
Iemand91 | donderdag 29 september 2016 @ 19:39 |
Het lijkt erop dat AF niet weet wat ze met die 10 toestellen aanmoeten. 2 overgebleven orders zijn geannuleerd. Tijd geleden kwam het nieuws naar buiten dat ze over een reconfiguratie van de indeling nadachten met eventueel een high-density indeling. In de tussentijd is de verbouwing van de toestellen constant uitgesteld.
![]() | |
derLudolf | donderdag 29 september 2016 @ 19:41 |
![]() Tussenlanding op Amsterdam dan? ![]() | |
Iemand91 | donderdag 29 september 2016 @ 19:57 |
BA gaat verder met de afbrak van hun image: British Airways stopt met gratis catering op Europese vluchten BA wordt dus gewoon een dure Easyjet/Ryanair. Net als alle andere legacy-carriers in Europa. Want die tickets worden écht niet goedkoper... Morgen overigens een lange post; iets waar ik veel te veel tijd aan heb besteedt ![]() | |
LintuxCx | donderdag 29 september 2016 @ 21:34 |
![]() ![]() ![]() Niet dat hun eten nu al veel voorstelde, maar even een glaasje water tijdens de vlucht is wel zo fijn. Hun business klas is ook al een aanfluiting. Gewoon dezelfde stoelen maar dan de middenstoel geblokkeerd. Als je samen reist kun je dus niet meer naast elkaar zitten en de beenruimte is ook nog steeds zo beroerd als altijd. Idd. Sterker nog, de verandering is miv 11 januari geloof ik en mensen die al een ticket hebben krijgen alleen een mailtje met een waarschuwing om, ehm, hun verwachtingen wat bij te stellen. ![]() | |
inkjet | donderdag 29 september 2016 @ 22:27 |
12 Airbussen van KLM? Ze hebben er 13. | |
Fred | donderdag 29 september 2016 @ 23:18 |
Gaat er niet nog een A330-200 uit als gevolg van de instroom van de 787-9? | |
Sparqq | vrijdag 30 september 2016 @ 05:12 |
Altijd leuk als er na een lange intercontinentale vlucht en overstap niet eens een glaasje water vanaf kan. | |
derLudolf | vrijdag 30 september 2016 @ 08:55 |
Met Lufthansa of KLM vliegen dan maar ![]() | |
Sparqq | vrijdag 30 september 2016 @ 09:27 |
Cathay Pacific geniet mijn voorkeur | |
LintuxCx | vrijdag 30 september 2016 @ 09:30 |
Maar dan moet je ws wel via LHR en het laatste stukje terug naar Nederland met BA? (Qua alliance iig..) | |
Sunri5e | vrijdag 30 september 2016 @ 09:38 |
Lekker met een cabine vol Aziaten richting HK. | |
Sparqq | vrijdag 30 september 2016 @ 10:33 |
Hoezo? Ze vliegen dagelijks op Amsterdam en met een veel beter tijdslot dan KLM. Alles wat richting Azie gaat zit vol met Aziaten, ze zijn ook met meer en hebben meer centen. | |
Iemand91 | vrijdag 30 september 2016 @ 11:09 |
En weer een Boeing 747 operator minder. Even geleden is B-HUJ vertrokken vanuit Hong Kong naar Tokyo Haneda. Dit is de allerlaatste uitgaande 747-400 vlucht van Cathay Pacific. Morgen keert dit toestel terug naar Hong Kong waar het om 14:10 uur plaatselijke tijd als CX543 moet arriveren. Dit zal de allerlaatste commerciële passagiersvlucht worden van de 747-400 voor Cathay Pacific. Dit betekent na ruim 27 jaar het einde voor de pax-747-400 bij Cathay en na ruim 37 jaar het einde voor de pax-747 bij Cathay. Op dit moment heeft de maatschappij nog slechts 3 pax-747 in gebruik: B-HKT, -HUI en -HUJ. Schijnbaar zal B-HUJ volgende week zaterdag (8 oktober) nog een farewell flight maken van/naar Hong Kong met personeel en VIP's aan boord. ![]() De eerste 747 - een 747-200 "VR-HKG" (vernoemd hun thuishaven) - werd op 20 juli 1979 geleverd. De 747 zorgt bij Cathay Pacific voor een enorme groei; het aantal vervoerde passagiers groeit enorm en de maatschappij heeft nu de mogelijkheid om flink uit te breiden qua routes naar Europa en Noord-Amerika waaronder San Francisco, Vancouver, London, Brisbane, Frankfurt, Amsterdam, Rome, Paris, Zurich and Manchester. Ook Hong Kong groeit uit tot een van de belangrijkste luchthavens ter wereld. De eerste vlucht naar Amsterdam vond plaats op 26 oktober 1986 met de 747. ![]() Hun eerste 747-400 ("VR-BOP", later opnieuw geregistreerd als "B-HOP") werd op 8 juni 1989 aan de maatschappij geleverd en was de eerst geleverde -400 met Rolls Royce motoren. De zo'n 11 uur durende non-stop delivery flight naar Hong Kong was destijds de langste/verste delivery flight ooit voor de 747. 4 dagen later maakte deze kist de eerste commerciële 747-400 vlucht voor de maatschappij; via Melbourne naar Sydney en weer terug. Cathay 747 boven Kowloon bij nadering van Kai Tak ![]() ![]() In de vroege ochtend van 6 juli 1998 sloot het beroemde/beruchte Kai Tak Airport in Hong Kong. Deze thuishaven van Cathay Pacific werd opgevolgd door het nieuwe Chek Lap Kok Airport dat zo'n 30 kilometer verderop ligt. De allerlaatste commerciële vlucht die vanaf de oude luchthaven vertrok was vlucht CX251 naar London Heathrow dat vertrok om 00:00 uur; uitgevoerd door de Boeing 747-400 B-HOW. De gezagvoerder van die vlucht ging na die vlucht met pensioen. ![]() ![]() De eerste commerciële vlucht dat binnenkwam op het nieuwe Chek Lap Kok was eveneens een 747-400; CX889 B-HUJ uit New York dat om 06:20 uur arriveerde. Deze vlucht (bijgenaamd "Polar One") uit New York verbrak destijds het record voor langste non-stop commerciële vlucht. Hiervoor moesten vluchten tussen New York en Hong Kong een tussenstop maken want vliegen door Russisch luchtruim was verboden wat voor een lange reistijd zorgde. In april 2009 wordt hun laatste nieuwe 747-400 geleverd in de vorm van B-LIF; een 747-400ERF en tevens een van de laatste (vanuit Boeing zelf) geleverde 747-400 vrachttoestellen en daarmee ook een van de laatste gebouwde en geleverde 747-400's. In april 2015 werd begonnen aan de verbouw van Cathay 747-400 B-HOU naar een vrachttoestel. Dit toestel werd de eerste 747-400BCF (Boeing Converted Freighter) en werd in december dat jaar terug aan Cathay geleverd. In totaal heeft Cathay Pacific 59 orders bij Boeing geplaatst voor de 747; 8 747-200B, 2 -200F, 6 -300, 17 -400, 6 -400ERF, 6 -400F en 14 -8F. Tel je alles bij elkaar op dan heeft de maatschappij met 84 747's gevlogen. De laatste long-haul bestemming van de Cathay 747 was San Francisco; eind augustus 2014 werd die route vervangen door de 777-300ER. ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 30-09-2016 12:49:44 ] | |
airportmadness | vrijdag 30 september 2016 @ 11:32 |
Dit is een position flight voor onderhoud dat wordt uitgevoerd in Taipei door EGAT(Evergreen Aviation Technologies). | |
#ANONIEM | vrijdag 30 september 2016 @ 11:35 |
Gaan er steeds meer 747'ens uit? | |
Iemand91 | vrijdag 30 september 2016 @ 11:47 |
Helaas wel. | |
#ANONIEM | vrijdag 30 september 2016 @ 12:02 |
Ik heb niet veel verstand van type vliegtuigen. Maar de vervanger zou toch een A380 zijn? Echter is het een Airbus, dus dan kan het niet? | |
Iemand91 | vrijdag 30 september 2016 @ 12:09 |
De theoretische vervanger is de 747-8. Maar in de praktijk is het de 777. Gaan net zoveel passagiers in, nog meer vracht en vergelijkbaar bereik. Daarnaast goedkoper, minder onderhoud etc. etc. Je zou de A380 inderdaad als vervanger kunnen zien maar dan van Airbus. Er is immers hevige concurrentie tussen beide fabrikanten. Maar het lijkt er sterk op dat de markt van deze grootste toestellen uit hun assortiment tanende is. De A380 verkoopt slecht en een aantal maatschappijen lijken 'm liever kwijt dan rijk te zijn en om over de 747-8 (de nieuwste versie van de 747) nog maar niet te spreken. De luchtvaart lijkt steeds meer de kant op te gaan van kleinere, efficiënte toestellen die rechtstreeks tussen twee punten gaan vliegen i.p.v. grote toestellen tussen grote luchthavens en dan door met kleine toestellen naar je eindpunt. | |
Fred | vrijdag 30 september 2016 @ 12:17 |
Sad news, maar onvermijdelijk. Mooie uitgebreide post ![]() Ik dacht altijd dat voor 1997 de registraties in HK met "VR-" begonnen. Typo of zit ik er naast? | |
Iemand91 | vrijdag 30 september 2016 @ 12:48 |
Helemaal gelijk. Typo inderdaad. | |
inkjet | vrijdag 30 september 2016 @ 16:10 |
Dat zou de AOF zijn maar dat is uitgesteld. Misschien gebeurt het nu dan alsnog. Het zou wel betekenen dat de vloot iets krimpt volgend jaar, qua aantal voor de lange afstand. | |
Blistering | vrijdag 30 september 2016 @ 18:22 |
Schitterende post @ vorige pagina @ Iemand91. | |
Iemand91 | vrijdag 30 september 2016 @ 18:52 |
Thanks! ![]() Toeval is dat ook vandaag exact 48 jaar geleden de eerste 747 de fabriek uitrolde: ![]() ![]() ![]() En vandaag is de eerste Airbus A350-900 aan China Airlines geleverd. Ze hebben er 14 besteld en opties voor nog eens 6. Het toestel is op dit moment onderweg naar Taipei. Dit type vervangt hun A340-300 (7 gehad; nu nog slechts 4 in de vloot) en wordt vanaf 9 januari 2017 ingezet naar Amsterdam. Amsterdam wordt (naar mijn weten) de eerste longhaul bestemming van dit type. De huidige A340 wordt sinds begin deze maand niet meer dagelijks maar viermaal per week via Bangkok naar Amsterdam gestuurd. Vanaf 3 december gaat deze vlucht non-stop uitgevoerd worden; vanaf dan komt de stop in Bangkok voorgoed te vervallen. Vanaf volgend jaar wordt de frequentie mogelijk weer opgevoerd naar dagelijkse vluchten. ![]() ![]() ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 30-09-2016 18:59:18 ] | |
LintuxCx | vrijdag 30 september 2016 @ 21:47 |
D'oh, maar natuurlijk. Hersenscheet van mijn kant. ![]() Zonde van de 747. Maar wat een gave foto's van Kai Tak zeg. ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 1 oktober 2016 @ 11:36 |
Ruim 3 uur geleden is CX543 geland in Hong Kong. Nu is na ruim 37 jaar het tijdperk van Cathay pax-747 echt voorbij... Vertrek vanuit Haneda: ![]() ![]() ![]() ![]() Aankomst in Hong Kong: ![]() ![]() Is hier trouwens nog interesse/behoefte aan een post rond het einde van deze maand over het winterseizoen in de luchtvaart zoals ik die hier wel vaker heb gepost? [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 01-10-2016 11:49:36 ] | |
zlotka | zaterdag 1 oktober 2016 @ 11:47 |
Ik vind de posts die je maakt altijd erg interessant Iemand. Laat die winterpost maar komen ![]() | |
Adrie072 | zaterdag 1 oktober 2016 @ 12:25 |
Altijd welkom, graag! | |
Sunri5e | zaterdag 1 oktober 2016 @ 13:01 |
Jouw posts zijn altijd interessant Iemand. | |
inkjet | zaterdag 1 oktober 2016 @ 20:43 |
Absoluut! | |
DeeBee | zaterdag 1 oktober 2016 @ 21:13 |
Alleen al aan de wijzigingen van o.a. Turkish Airlines voor W16 kan je ongeveer 3 posts wijden volgens mij! ![]() Maar zoals de rest ook al zei, ik bedoel vooral dat ik graag zo'n post zou lezen. ![]() | |
Xetran | zaterdag 1 oktober 2016 @ 21:33 |
Weet niet of dat in dit topic hoort maar.. Binnenkort is het zo ver en reis ik via Xiamen naar Bangkok. Echter, ik heb een vrij lange layover van +/- 10 uur.. Nu weet ik dat normaal je kansen gelimiteerd zijn in aan te trekken luxe maar ik had ergens gelezen dat Xiamen Airlines gratis een hotel aanbiedt voor lange layovers. Weet misschien iemand hier meer van? | |
Fred | zaterdag 1 oktober 2016 @ 21:57 |
Ik zou je vraag (ook) hier stellen: TRV / Vragen over vliegen #46 (e-tickets, inchecken, bagage, etc) | |
Xetran | zaterdag 1 oktober 2016 @ 21:58 |
Ah dat topic was ik kwijt en het stond niet in de op, thank you ![]() | |
Woods | zaterdag 1 oktober 2016 @ 21:59 |
| |
Iemand91 | zaterdag 1 oktober 2016 @ 23:01 |
Nou, zo te lezen moet ik dan maar eens beginnen aan de post. Want dat neemt wel aardig wat tijd in beslag.Lol. Maar ik wou me dan (net als vorige edities) toch meer richten op de Schiphol en bijzonderheden e.d. Om nou elke wijziging van elke maatschappij ter wereld te gaan opnoemen ![]() In other 747 news; PH-BFV wil telkens op Schiphol blijven. Gisteravond moest ze als KL897 terugkeren naar Schiphol wegens flaps-problemen. Uiteindelijk is ze 3 uur later alsnog richting Beijing vertrokken. ![]() En vanavond was ze als KL643 bijna vertrokken toen het moest omkeren. Ze had 14 paarden achterin en een daarvan was helemaal over de toeren, liet het hele toestel schudden en moest worden uitgeladen. Deze vlucht is uiteindelijk met 1.5 uur vertraging vertrokken: ![]() | |
#ANONIEM | zondag 2 oktober 2016 @ 18:00 |
Aha, super interessant. Thanks! | |
Iemand91 | zondag 2 oktober 2016 @ 18:19 |
![]() Straks een rondvlucht van de Sukhoi Superjet 100 boven Nederland, van/naar Amsterdam. Toestel is een 45 minuten geleden vanuit Stockholm op Schiphol geland. Vertrek van rondvlucht is om 18:30 uur, aankomst om 20:20 uur. Meer info: Speciale rondvlucht Sukhoi Superjet van Schiphol Toestel is al wel een aantal keren op Schiphol geweest. | |
derLudolf | zondag 2 oktober 2016 @ 18:23 |
Hoe gaat dat met pushback dan? Schiphol heeft daar de juiste 'stangen' of trucks voor? | |
DeeBee | zondag 2 oktober 2016 @ 18:24 |
Towbar kan desnoods mee in de belly toch? ![]() | |
derLudolf | zondag 2 oktober 2016 @ 18:26 |
Oh echt? Dat is wel handig ja met wat exotischer vliegtuigtypen ![]() | |
DeeBee | zondag 2 oktober 2016 @ 18:42 |
Bij KL Cargo gebeurde dat regelmatig volgens mij, zeker als je naar een exotisch veld in Afrika moet ofzo dan was dat wel nodig. En kan met pax-kisten ook wel denk ik, al lossen ze het misschien anders op. ![]() | |
Fred | zondag 2 oktober 2016 @ 19:37 |
SLM benadert gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen voor samenwerking Ben benieuwd waar ze op uit komen. KLM zal het vast niet worden, aangezien ze volgens mij juist een partij naast de KLM willen hebben die naar Nederland vliegt. Volgens het artikel willen ze ook mikken op toerisme dus misschien dat TUI instapt of dat Condor/Thomas Cook zich hiermee definitief wil gaan vestigen op Schiphol met eigen vliegtuigen. Uit hetzelfde artikel: Wat zou er tegenover staan? Die Chinezen doen het vast niet voor niets. | |
Sunri5e | zondag 2 oktober 2016 @ 19:42 |
Suriname is geen Tui bestemming. Tui biedt strandvakanties aan. De zee bij Suriname heeft dezelfde kleur als de Noordzee... | |
Fred | zondag 2 oktober 2016 @ 19:47 |
Misschien kunnen ze er nog wat rondreizen verkopen? | |
Sunri5e | zondag 2 oktober 2016 @ 20:09 |
Met alle respect maar het binnenland van Suriname is niet bijzonder. Het is geen Indonesië of Thailand... 95 procent van de mensen die naar Suriname gaat heeft er familie zitten die ze bezoeken. | |
Fred | zondag 2 oktober 2016 @ 20:14 |
Als je van bomen houdt zit je er goed ![]() Ze hebben het nu trouwens wel in het assortiment zitten bij TUI: http://www.tui.nl/vakantie/suriname/resultaten/ En dat is al boekbaar met SLM. | |
Iemand91 | zondag 2 oktober 2016 @ 22:00 |
Vlucht eens terug gekeken op FR24; toch wel een erg matig vluchtje hoor... Misschien bevooroordeeld ( ![]() EDIT: En dan is de vlucht ook nog opgestegen in het donker. Volgens een bron waren de inzittenden daar niet blij mee... Die investeren in alles wat los en vast zit. EDIT: en slecht nieuws voor de mensen die naar Azië reizen; in navolging van haast elke airline gaat ook Cathay Pacific naar 10 abreast in de 777-300ER; dus ook de 777's die van/naar Amsterdam vliegen...
[ Bericht 16% gewijzigd door Iemand91 op 02-10-2016 23:39:16 ] | |
Blue_Panther_Ninja | zondag 2 oktober 2016 @ 22:20 |
Goedkoop tickets!! ![]() | |
inkjet | zondag 2 oktober 2016 @ 22:22 |
Meestal grondstoffen. | |
LintuxCx | zondag 2 oktober 2016 @ 23:40 |
De "race to the bottom" is nog laaaang niet voorbij kennelijk. ![]() Ik hoop dat voor mensen met eigenwaarde premium economy nog lang (goed) zal blijven... | |
NewHorizon | maandag 3 oktober 2016 @ 17:16 |
Nope, maar dat is helaas de nieuwe realiteit. Wij kenners zijn bekend met de indelingen van vliegtuigen, hun comfort, personeel, etc. De 'doorsnee' economy vlieger kiest echter puur gebaseerd op prijs, en daar moet op ingespeeld worden. Je kan als airline op servicegebied eigenlijk enkel nog bij frequent flyers het verschil maken. | |
Sunri5e | maandag 3 oktober 2016 @ 17:46 |
Weet iemand hier meer over het inperken van nachtvluchten door Schiphol bij Tui? | |
Sunri5e | maandag 3 oktober 2016 @ 19:35 |
SUKHOI SSJ100 op SCHIPHOL AIRPORT | |
Iemand91 | maandag 3 oktober 2016 @ 19:43 |
Ik vind het alleen altijd zo'n dooddoener als men dan zegt 'dan moet je maar meer betalen voor Premium Economy/Business/First class'... De beperkingen zijn door Stichting Airport Coordination Netherlands opgelegd, niet door Schiphol; die laatste gaat daar niet eens over. Waarom? Geen idee.... ![]() Bombardier CSeries landt voor het eerst op Schiphol EDIT:
![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 03-10-2016 22:06:44 ] | |
buzz1291 | maandag 3 oktober 2016 @ 19:50 |
En weer een die dan van mijn voorkeurs lijstje af kan, of ze moeten een ongelofelijk goede aanbieding naar ZO Azie hebben. Dan blijft er dus eigenlijk geen enkel Boeing toestel met een comfortabele zit in economy meer over. A-330 is nog steeds OK, alleen duurt zo'n trip dan door de bank genomen een uurtje langer. Of de A380 natuurlijk via Dubai, zolang ze daar nog niet naar 11 abreast geupgrade hebben. En premium economy, mwah, dat is KLM ook geen bredere zit. Niet dat ik zo breed ben, maar 18 inch zit nu eenmaal prettiger dan een krappe (net geen) 17 inch. Overigens is de recline bij KLM in 777-300 economy volslagen belachelijk weinig zoals ik zeer recent weer eens mocht ervaren op een 12 uurs vluchtje terug naar huis. [ Bericht 8% gewijzigd door buzz1291 op 03-10-2016 19:57:24 ] | |
Iemand91 | maandag 3 oktober 2016 @ 20:07 |
Misschien de CX A350 vanuit Düsseldorf pakken? Tenzij dat natuurlijk wel weer heel ver weg is. Daar lijkt het wel op inderdaad. Boeing toestellen zijn tegenwoordig krapper dan Airbus; de A330 en A350 zijn in hun meest voorkomende configuraties ruimer in de breedte dan de 787 en 777. | |
buzz1291 | maandag 3 oktober 2016 @ 21:29 |
Dusseldorf is een beetje gedoe met de trein en nog overstappen ook. Maar dan vooral bij terugkomst. Finnair en Turkish Airlines zijn dan beide prima alternatieven. Met een lichte voorkeur voor Turkish want dat Helsinki Airport is een kille en geweldig dure bedoening. Maar de transfers daar gaan wel heel vlot. Bij die A350 begin ik toch ook steeds meer bedenkingen te krijgen. In oorsprong gebouwd, dacht ik, voor een 2-4-2 stoel opstelling, configureert iedereen deze nu als 3-3-3 en dat bij een maximale cabine breedte die slechts 33cm (561 - 528) meer is dan die van een A330. Het kan, maar beter wordt het er niet op. 2-4-2 is ideaal wanneer je alleen reist. Je hoeft altijd slecht de ene passagier naast je te storen om in het gangpad te geraken, of slechts door één gestoord te worden. | |
LintuxCx | maandag 3 oktober 2016 @ 21:57 |
Maar zoals NH zegt kun je daar weinig aan doen zolang het gros van 't volk met liefde 12u krom gaat zitten als het ze ¤50 op een ticket scheelt. Of beter gezegd, het ticket uitkiest wat ¤50 goedkoper is, en een paar weken/maanden later zich afvraagt waarom de vliegtuigstoelen steeds krapper en oncomfortabeler worden. ![]() Ik vraag me af hoeveel een gemiddeld premium economy ticket nu kost, inflatie meegerekend, vergeleken met een economy ticket op vergelijkbare afstand zeg eens 10-20j geleden toen dat vergelijkbaar comfort gaf. [ Bericht 4% gewijzigd door LintuxCx op 03-10-2016 22:08:36 ] | |
LintuxCx | dinsdag 4 oktober 2016 @ 01:19 |
Hmm, klinkt alsof de 747 er bij BA iig nog niet uit gaat voorlopig? Ze gaan business class erin uitbreiden: http://www.flyertalk.com/forum/27296868-post100.html | |
Leatherface | dinsdag 4 oktober 2016 @ 12:11 |
Nou, gezellig schouder aan schouder elf uur naar HK. ![]() | |
DeeBee | dinsdag 4 oktober 2016 @ 12:21 |
Gewoon oordoppen in en slapen. 777 is mijn 'meest gevlogen' vliegtuig dit jaar en ik vind de 10 abreast wel meevallen, zeker als je de nieuwste generatie stoelen hebt. Laatst met de PH-BVA (geloof ik...die oranje / blauwe) gevlogen vanaf LIM en dat was echt geen drama ofzo, vond het wel een mooie kist eigenlijk! Veel beter dan de A330 in ieder geval, die doet het niet echt voor mij. 787 met 3-3-3 is ook vrij krap, zeker omdat ze die debiele in flight entertainment boxen bij je knieeen / voeten hebben. ![]() Maar zoals hierboven al gezegd: elke student wil tegenwoordig 2x per jaar naar Azie voor ¤500 per keer, dan moet er ergens ingeleverd worden. ICA vluchten zijn gewoon een stuk toegankelijker geworden de laatste jaren, dat is het voordeel (of nadeel, ligt aan je eigen positie ![]() | |
derLudolf | dinsdag 4 oktober 2016 @ 12:21 |
Goede zaak ![]() Gaat de ticketprijs ook omhoog? Want een turboprop is natuurlijk wel wat voordeliger in onderhoud. | |
Iemand91 | dinsdag 4 oktober 2016 @ 15:20 |
2-4-2 voor de A350 was Premium Economy. 3-3-3 was altijd het uitgangspunt voor gewone Economy. In een cabine die 12 centimeter breder is dan de 787 die ook over het algemeen 3-3-3 heeft. En een 3-5-3 A380 (waar ook plannen voor lopen) is dan ook nog ruimer dan de 3-4-3 777. Nope. die blijven gelukkig nog even. En die ombouw is al klaar; de laatste (van de 18) omgebouwde 747 met 'Super Hi-J' configuratie vliegt sinds 3 augustus al met die configuratie rond. | |
inkjet | dinsdag 4 oktober 2016 @ 19:35 |
Ze gaan ook de density vergroten in de short haul en de B777. Past in de trend die in deze draad al besproken wordt. | |
Fred | dinsdag 4 oktober 2016 @ 20:40 |
Ze vliegen nu met een B737-300 op Amsterdam ![]() | |
derLudolf | dinsdag 4 oktober 2016 @ 20:50 |
Sinds kort pas, in juli nog niet ![]() Edit: BT610 AMS-VNO afgelopen week nog gewoon met een Dash8 ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door derLudolf op 04-10-2016 21:13:47 ] | |
Fred | dinsdag 4 oktober 2016 @ 21:35 |
Volgens mij zijn de tickets alleen maar goedkoper geworden in afgelopen jaren Mijn fout, ik was in de war met de vlucht uit Riga die vanavond over me heen vloog in de file ![]() | |
Fiorano | dinsdag 4 oktober 2016 @ 21:47 |
Onlangs is er in Noord Korea een vliegshow gehouden, met zeer veel oud Sovjet-spul. Mooi spotfilmpje: [ Bericht 30% gewijzigd door Fiorano op 04-10-2016 23:10:54 ] | |
derLudolf | dinsdag 4 oktober 2016 @ 22:03 |
Verkeerde filmpje | |
derLudolf | dinsdag 4 oktober 2016 @ 22:12 |
Dat is ook nog niet zo lang, in juli was dat volgens mij ook nog een Dash 8. Zijn nu zelfs twee rechtstreekse vluchten per dag, AMS-RIX | |
buzz1291 | dinsdag 4 oktober 2016 @ 22:25 |
Natuurlijk zijn tickets veel goedkoper geworden. Daarom wordt er ook meer gereisd. Ik herrinner me nog de tijd dat KLM en BA het alleenrecht op AMS-LHR/LGW hadden. Iedere week een retour voor 800 gulden. Transavia stapte daar toen ook in voor, pats, 500 gulden. De eerste gevulde koeken vlucht. Zegt mijn buurman tegen die trolly dollie "je mot je schamen om dat te durven serveren" ![]() 15 jaar geleden was het nog allemaal een beetje pre internet eigenlijk en betaalde ik iets van 1800 gulden voor een retour AMS-CDG-BKK, 1600 euro AMS-GRU en 4500 euro in Business class naar Mexico City. JFK en EWR waren ook iets van minimaal rond de duizend euro. Dat zijn bedragen die ik me herrinner. Later met Emirates een gecombineerde werk-vakantie trip AMS-DXB-BKK-HKG-BKK-PNH-BKK-DXB-AMS in Business class voor 2700 euro, en op alle plekken een stopover. Dus ja het is veel goedkoper geworden, maar dat komt simpelweg door de toegenomen concurrentie neem ik aan. En vliegen in een periode dat ze die toestellen niet vol krijgen helpt ook. Ooit AMS-KUL-BKK vv met, ik denk de MH17, voor 420 euro, waar je nu door de bank genomen ook niet meer dan 600 euro voor hoeft neer te tellen. En voor Premium Economy of Economy Comfort hoef je zonder FB silver/gold korting ook niet meer dan 180-200 euro per retour extra neer te tellen. Maar vlieg je dan met een KLM 777 / 747 in de nieuwste configuratie, dan is die 200 euro echt weggegooid geld. Die nieuwe dunne stoelen zitten echt perfect en 32 inch pitch is net OK. De recline niet. Over de ouwe meuk zullen we het maar niet hebben ![]() | |
LintuxCx | dinsdag 4 oktober 2016 @ 23:15 |
Precies, dat bedoel ik ook. Dat Premium Economy tickets nu ws net zo veel of zelfs ook nog minder kosten dan Economy tickets een zwik jaren geleden toen dat nog enige vorm van comfort bood. ![]() Volgende week voor het eerst op de BA 787-9 naar SJC trouwens. Ben benieuwd. ![]() | |
Shivo | woensdag 5 oktober 2016 @ 04:37 |
Gemiddelde transatlantische Economy Plus vlucht vanaf AMS is inmiddels minstens ¤700 wat een stuk hoger is dan economy in de pre-ECO+ era. Dit verdienmodrl is een stuk beter voor de airlines, heeft echt niet alleen maar met de voorkeur voor goedkoop vliegen vd massa te maken. | |
Sparqq | woensdag 5 oktober 2016 @ 05:24 |
Er zijn grote verschillen tussen de premium economy. KLM geeft alleen een paar cm extra beenruimte maar gebruikt de zelfde stoelen. Cathay heeft andere, bredere stoelen met meer recline voor premium economy, maar dat heeft wel een prijskaartje. | |
Sunri5e | woensdag 5 oktober 2016 @ 07:44 |
Air Koryo ![]() Daar zou ik altijd nog een keer mee willen vliegen. | |
derLudolf | woensdag 5 oktober 2016 @ 09:44 |
Ja in zo'n gave Il62 ![]() | |
LintuxCx | woensdag 5 oktober 2016 @ 10:10 |
Idd, heb die van KLM nooit geprobeerd maar hoor er zelden wat goeds over. Die van BA vind ik op zich best fijn. Niks overdrevens, maar gewoon een behoorlijke stoel waar je niet al je ruimte verliest zodra de persoon voor je reclinet. En ook heel fijn is dat het een apart stuk cabine is met maar 4/5 rijen ofzo dus vaak heerlijk rustig. Bij Virgin Atlantic is het nog net wat, euh, exclusiever. Champagne voor vertrek, etc. Leuk hoor maar ach. | |
Sparqq | woensdag 5 oktober 2016 @ 11:07 |
De betere premium economy lijkt wel wat op de oude business class, toen de stoelen nog niet full flat gingen. | |
Sunri5e | donderdag 6 oktober 2016 @ 09:32 |
KLM moet toch vluchten en bestemmingen inleveren
| |
derLudolf | donderdag 6 oktober 2016 @ 09:35 |
Nou, gaan we hier nu ook maar es de nationale Franse volkssport (niet jeux de boules) beoefenen? Het zal tijd worden. | |
Iemand91 | donderdag 6 oktober 2016 @ 13:32 |
![]() Vanmorgen kwam voor het eerst een Airbus A320neo naar Schiphol. D-AINC van Lufthansa kwam om 10:32 uur aan vanuit Frankfurt en om 11:42 uur ging de kist weer retour. Vanavond wordt ze weer verwacht vanuit Frankfurt; aankomst om 18:30 uur, vertrek om 19:40 uur. Op dit moment zijn er 31 A320neo's (familie) gebouwd; waarvan 25 aan maatschappijen geleverd. Ook misschien interessant; de nieuwste aanwinst van Ryanair - EI-FTA Boeing 737-800 - nadert op dit moment Schiphol. Dit toestel is gloednieuw en pas eergisteren aan Ryanair geleverd en is gistermiddag in Dublin aangekomen na de rechtstreekse vlucht uit Seattle. De vlucht tussen Dublin en Amsterdam is de tweede rotatie van het toestel; eerder vandaag ging het naar London Gatwick. | |
inkjet | vrijdag 7 oktober 2016 @ 18:11 |
Heeft een van jullie iets gezien over uitfaseren van de PH-AOF? Deze wordt de laatste tijd heel weinig ingezet. Na twee eerdere rustperioden is het toestel sinds 28 september niet meer gebruikt. | |
Iemand91 | vrijdag 7 oktober 2016 @ 19:08 |
Qatar Airways shopt voor miljarden bij Boeing
| |
Bitlord | vrijdag 7 oktober 2016 @ 19:16 |
Aardige stewardess vannacht tijdens een KLM-vlucht van LAX naar Amsterdam; we zaten met drie kleerkasten opgevouwen in de stoelen bij de uitgang. Die hebben veel beenruimte maar zijn wel wat krap door de entertainment die in de leuning zit. Om en om mochten we gebruik maken van haar stoel die alleen gebruikt wordt bij stijgen en landen waardoor we alledrie lekker de ruimte hadden. Hoe heet zo'n stewardessenstoel eigenlijk? | |
Pino112 | vrijdag 7 oktober 2016 @ 19:34 |
Damn, wat een wind. Netjes gedaan van de piloot ![]() | |
Sunri5e | vrijdag 7 oktober 2016 @ 19:59 |
Knetters. | |
Iemand91 | vrijdag 7 oktober 2016 @ 20:16 |
Jump seat Daar mogen wat onderbroeken verschoond worden. ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 7 oktober 2016 @ 21:52 |
Note; dat is straks om 04:30 uur Nederlandse tijd. Laag door de baai bij Hong Kong zal vast geweldige platen opleveren. ![]() EDIT: zojuist is B-HUJ naar de gate gesleept. Zal die dus wel worden. Zelfde kist die de allerlaatste commerciële vlucht uitvoerde van Tokyo Haneda naar Hong Kong. ![]() ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 08-10-2016 00:09:59 ] | |
Fred | zondag 9 oktober 2016 @ 13:42 |
http://www.luchtvaartnieu(...)sleiders-van-de-baan Menig touroperator in Europa heeft flink mogen puzzelen, voor niks zo blijkt. Het najaar is sowieso rumoerig begonnen voor touroperators met orkaan Matthew die long-haul operaties naar de Caribbean en Florida in de weg zit. En een bonus voor TUI die het nu zonder nachtslots op Schiphol moet doen. Daar schijnt een dezer dagen een rechtzaak over te beginnen. | |
Fred | zondag 9 oktober 2016 @ 13:44 |
Er is inmiddels ook een petitie gestart om de B-HUJ in Kai Tak te laten staan als museumstuk. Loopt alleen nog niet echt storm: https://www.change.org/p/(...)t-747-400-at-kai-tak | |
inkjet | zondag 9 oktober 2016 @ 18:16 |
<disregard> [ Bericht 71% gewijzigd door inkjet op 09-10-2016 18:24:36 ] | |
spapaars | zondag 9 oktober 2016 @ 22:30 |
22.04 vertrokken,met een behoorlijke vertraging dus.![]() ![]() | |
OEM | zondag 9 oktober 2016 @ 23:03 |
Iemand nog interesse om een vliegtuigje te wetleasen? ![]() Turkey's Pegasus Airlines puts entire fleet up for lease
| |
derLudolf | zondag 9 oktober 2016 @ 23:07 |
In het treinentopic doen ze altijd een nieuwjaarsrondje met de trein. Misschien kunnen wij dat ook doen ![]() Eindhoven-Amsterdam-Eelde een vervolgens Airbus A340's kijken in München ofzo dan beetje vreten en zuipen en obernavhten in een leuke stad in Oost Europa en dan weer terug vliegen. Zal even offerteaanvraag indienen ![]() | |
Iemand91 | woensdag 12 oktober 2016 @ 00:23 |
![]() De gewone sterveling kan op Schiphol in The Residence En mogelijk komt Azerbaijan Airlines naar Amsterdam: Azerbaijan Airlines opent lijndienst naar Schiphol
| |
Fred | woensdag 12 oktober 2016 @ 21:36 |
Airberlin biedt restaurantservice aan boord Bij Airberlin kan je straks op vluchten vanaf Berlijn een maaltijd uit een echt restaurant krijgen. M.i. is dat gedoemd te mislukken. enerzijds verwacht ik niet dat iemand die voor Airberlin kiest 20~40 euro uit gaat geven aan een maaltijd en anderzijds vraag me af of de kwaliteit van de maaltijden wel aan de verwachtingen gaat voldoen: je smaakpapillen reageren anders op grote hoogte en hoe goed de kok in het restaurant zijn best doen: uiteindelijk wordt het geserveerd vanuit de oven in het vliegtuig. | |
NewHorizon | woensdag 12 oktober 2016 @ 22:14 |
Zou het echt met de hoogte/luchtdruk te maken hebben? Ik bedoel, in Quito kan je ook een prima maaltijd eten ![]() Het eten is doorgaans niet lekker omdat het opgewarmd houdbaar spul is inderdaad. Geen of weinig smaak daardoor. Gerechten bij KLM zijn ook samengesteld door sterrenchefs, maar dat proef je er niet aan terug inderdaad ![]() | |
airportmadness | woensdag 12 oktober 2016 @ 22:33 |
Smaak hangt van de persoon af natuurlijk. De ene airline kist voor diepvries en de andere gebruikt verse producten. Dan heb je nog de crew aanboord, als die de maaltijd te lang opnieuw opwarmen dan is het een drama. | |
buzz1291 | woensdag 12 oktober 2016 @ 22:59 |
Of het gedoemd is te mislukken betwijfel ik. Air Berlin heeft, mede door de algehele bezuinigingen op de kosten van zakelijk vliegen en hun code sharing, nogal wat zakelijke reizigers naar zich toegetrokken. Daarnaast is het privé vliegen altijd weer een afweging van de combi vertrektijd, overstap duur en prijs. En wanneer je vóór vertrek een maaltijd op de luchthaven nuttigt, ben je incl. een glaasje wijn ook zo minstens 25 euro kwijt. Ik zou het toejuichen wanneer KLM dit ook zou aanbieden op longhaul bestemmingen naar Azie die rond 18:00 uur vertrekken. Daar zou ik zeker óók privé gebruik van maken. | |
Sparqq | donderdag 13 oktober 2016 @ 06:05 |
Wel eens business class gevlogen? Ze zijn prima instaat om zeer goede maaltijden te serveren, op echte borden, met echt bestek en in 3 gangen. Kost alleen wel wat, en dat is de crux. Het verschil is dat een gewone economy maaltijd mag niet meer dan een euro of 2 mag kosten en moet in een seconden of 10 per passagier geserveerd kunnen worden. | |
NewHorizon | donderdag 13 oktober 2016 @ 06:12 |
Ook de business class maaltijden missen vaak smaak die je wel hebt bij vers bereid eten. Niet dat de airline daar iets aan kan doen uiteraard, wat dat betreft is het roeien met de riemen die je hebt (al is het inderdaad een stuk beter dan een economymaaltijd). Grote uitzondering is overigens de Indonesische rijsttafel die KLM op bepaalde vluchten serveert, die is echt fantastisch ![]() | |
Randy_S | donderdag 13 oktober 2016 @ 14:00 |
Zoals al eerder aangehaald reageren je smaakpupillen anders op hoogte/druk. Als je vliegtuigvoedsel probeert als je weer geland bent zal je opvallen dat het enorm zout smaakt ![]() | |
DeeBee | donderdag 13 oktober 2016 @ 15:17 |
Als je fatsoenlijk business class voer hebt smaakt dat echt meer dan prima hoor. ![]() AirBerlin heeft gewoon een identiteitscrisis, mensen weten niet wat te verwachten, dat is hun grote probleem... Een idee als dit kan best werken, maar ik vraag mij af of het op veel routes gaat werken (en of het hun doelgroep zo aanspreekt, veel (quasi) premium traffic in Duitsland zal toch al naar LH gaan ofzo in plaats van economy AB en dan een maaltijd erbij kopen). | |
Fred | donderdag 13 oktober 2016 @ 22:29 |
Die maaltijd is dan vast bereid door een kok ter plaatse ![]() Dan krijg je natuurlijk wel een maaltijd van een cateraar die gespecialiseerd is in het maken van maaltijden voor de business class van een vliegtuig en die worden opgewarmd door een crew die de tijd voor krijgt om te doen. Bij Air Berlin worden de maaltijden gemaakt door een regulier restaurant en dan is het maar afwachten hoe goed zij in staat zijn om iets te maken dat ook lekker smaakt in het vliegtuig en het wordt opgewarmd tussen andere maaltijden door. | |
derLudolf | donderdag 13 oktober 2016 @ 22:35 |
Heeft Aeroflot wat orders gewijzigd? Op de NL wiki staan orders voor zowel A350-800 als 900 (18 resp 4 stuks). Op de Engelse wiki spreken ze het over 22 A350-900's | |
Iemand91 | donderdag 13 oktober 2016 @ 23:29 |
De A350-800 zal niet worden gebouwd. Elke maatschappij is voor de -900 gegaan en anders heb je de A330neo. Airbus heeft dan ook nog maar 16 orders open staan voor de -800; de 8 van Aeroflot en 8 van Asiana. Beide maatschappijen hebben ook orders staan voor de -900. | |
derLudolf | donderdag 13 oktober 2016 @ 23:34 |
Aha, mogelijk omgezet in extra orders voor de 900 dus? | |
Iemand91 | vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:30 |
![]() ![]() Vandaag is de 10.000e Airbus afgeleverd; een A350-900 (9V-SMF) aan Singapore Airlines. ![]() ![]() Alle geleverde Airbus toestellen: Airbus-afleveringen tot 30 september 2016 A300: 561 A310: 255 A318: 80 A319: 1456 A320: 4344 (o.a. 24 neo) A321: 1376 A330: 1297 A340: 377 A350: 41 A380: 195 Sindsdien zijn er dus nog 18 extra geleverd. Op 30 september had Airbus nog 6749 orders open staan. De eerst geleverde Airbus; een A300 (F-BVGA) aan Air France op 10 mei 1974: ![]() | |
derLudolf | vrijdag 14 oktober 2016 @ 21:09 |
Huisgenoot van me vloog vandaag AMS Toronto. Met Het, wat doet een Indiase maatschappij op deze v verbinding? | |
buzz1291 | vrijdag 14 oktober 2016 @ 21:29 |
Routes naar Amerika doen ze al veel langer. Voordat ze naar Schiphol vlogen was Zaventem de tussenstop. En daarentegen, Delta had ook een vlucht naar India met tussenstop op Schiphol. Afstand zal wel te lang zijn voor een directe vlucht. | |
Iemand91 | vrijdag 14 oktober 2016 @ 21:53 |
![]() PH-BFA eerder deze maand op Schiphol-Oost. Het lijkt er sterk dat het oudste toestel van KLM haar laatste commerciële vlucht heeft gemaakt. PH-BFA vloog haar laatste vlucht KL612 vanuit Chicago en kwam gisterochtend om 06:36 uur aan op Schiphol. Op N662US van Delta Airlines na is/was -BFA de oudste 747-400 nog in gebruik. Een maand geleden had ze er al ruim 125.000 vlieguren op zitten. En Etihad komt tijdelijk met de Boeing 787-9 naar Amsterdam in plaats van de gebruikelijke Airbus A330-200. Van 19 t/m 31 oktober komt dit toestel naar Schiphol. ![]() | |
flipsen | zaterdag 15 oktober 2016 @ 00:52 |
Wat een toffe plaat ![]() | |
inkjet | zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:08 |
Ze is net vertrokken naar Curacao. Misschien omdat de BFB al sinds 17 september in onderhoud is? [ Bericht 2% gewijzigd door inkjet op 15-10-2016 11:09:11 (Datum) ] | |
Iemand91 | zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:10 |
Ik kreeg vanmorgen inderdaad een melding. Aan de hand van de informatie dat ik heb betekent dat ze na terugkomst uit Curaçao wordt uitgefaseerd óf maandag. | |
Iemand91 | zondag 16 oktober 2016 @ 00:00 |
Net geen Throwback Saturday, editie #2. (Editie #1) De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum. (Heb hier wel eens een post over gemaakt) ![]() | |
nattermann | zondag 16 oktober 2016 @ 00:22 |
Wát een vette foto ![]() | |
Fred | zondag 16 oktober 2016 @ 12:47 |
Mooie tijden waren dat. Ergens is het wel jammer dat herbruikbare ruimteschepen geen blijvertje zijn gebleken. | |
derLudolf | zondag 16 oktober 2016 @ 13:16 |
Ja echt hè ![]() | |
inkjet | zondag 16 oktober 2016 @ 14:04 |
Je zou *bijna* denken dat de BFB nog heavy maintenance krijgt. | |
RedFever007 | zondag 16 oktober 2016 @ 14:21 |
W-A-U-W ![]() ![]() | |
Sparqq | zondag 16 oktober 2016 @ 14:57 |
Een near miss in Shanghai, twee kisten op de baan terwijl eentje met een take-off bezig is. Ook interessant dat de luchtverkeersleiding dacht het onder de pet te kunnen houden. http://m.scmp.com/news/ch(...)tion-why-air-traffic | |
Fred | zondag 16 oktober 2016 @ 17:50 |
Reconstructie van het hele gebeuren: | |
Sunri5e | zondag 16 oktober 2016 @ 18:25 |
Mooie plaat | |
Sunri5e | zondag 16 oktober 2016 @ 18:28 |
![]() | |
Sunri5e | maandag 17 oktober 2016 @ 17:23 |
| |
Iemand91 | maandag 17 oktober 2016 @ 18:52 |
Helaas was mijn informatie dus correct... | |
derLudolf | maandag 17 oktober 2016 @ 19:11 |
Is er nog belangstelling in die motoren dan? Omdat die kosten steeds meer uitgefaseerd worden? | |
Sunri5e | maandag 17 oktober 2016 @ 19:16 |
En 2,5 miljoen per motor. Sow dat had ik niet verwacht. Hoeveel keer wordt er bij zo'n Boeing 747 in 25 jaar een motorwissel gedaan? | |
Fred | maandag 17 oktober 2016 @ 19:56 |
Die motoren zijn vaak ook te gebruiken onder andere vliegtuig typen. De CF6-80C2 van General Electric die KLM er onder heeft hangen passen bijvoorbeeld ook onder een 767, MD11 of Airbus 300/310. De meeste van die toestellen zijn inmiddels ook aardig op leeftijd en kan me goed voorstellen dat een airline dan eerder kiest voor een set refurbished motoren dan nieuwe motoren als deze vervangen moeten worden. | |
derLudolf | maandag 17 oktober 2016 @ 20:24 |
Is dat vaak nodig dan? | |
Fred | maandag 17 oktober 2016 @ 20:35 |
Motoren slijten hun leven vaak onder verschillende toestellen. Om de zoveel jaar hebben ze een revisiebeurt nodig. Meestal worden dan de motoren onder het toestel vandaan gehaald en vervangen door andere motoren. Het kan dus handig zijn om als airline meerdere motoren zelf in voorraad te hebben. Zaken als een birdstrike kunnen er voor zorgen dat een motor veel eerder vervangen moet worden. | |
Fred | maandag 17 oktober 2016 @ 20:36 |
In Kathmandu hebben ze blijkbaar "waakgeiten" ter beveiliging van het vliegveld: Bhutan A319 at Kathmandu on Oct 15th 2016, goat around
| |
Iemand91 | maandag 17 oktober 2016 @ 20:42 |
Meneer van der Hoek is wel een beetje heel erg optimistisch over de waarde van een 747... | |
Surveillance-Fiets | maandag 17 oktober 2016 @ 21:04 |
hij zal het toch wel weten? | |
Iemand91 | maandag 17 oktober 2016 @ 21:18 |
Vast wel, maar de vraag was wat een 747-400 uit 1989 waard is; met andere woorden; wat is PH-BFA nog waard? En dan heeft hij het over ¤10+ miljoen in de beste conditie en ruim onder dat bedrag als er groot onderhoud nodig is. Maar de praktijk is dat de marktwaarde van een 747-400 tussen de $3.6 en $9.1 miljoen ligt. En aangezien -BFA de op een na oudste -400 is die nog rondvliegt, ruim over de 125.000 vlieguren zit zal de waarde van "Atlanta" onderin die schaal zitten. PR-technisch kun je natuurlijk wel wat andere bedragen naar buiten brengen. Bulgaarse Mig-29's escorteren A380 van Lufthansa
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
inkjet | maandag 17 oktober 2016 @ 21:55 |
Volgens mij zes full PAX en 12 74M's. De BFK is overigens vertrokken met andere motoren dan er operationeel onder zaten. Volgens sommige bronnen zou ook voor de BFA een wissel plaatsvinden. | |
inkjet | maandag 17 oktober 2016 @ 21:59 |
Bovendien heeft men het toestel vast 'opgevlogen' qua ruimte tot heavy maintenance. | |
Iemand91 | maandag 17 oktober 2016 @ 22:06 |
Correct. En ze hebben (net hoe je het bekijkt) 4 of 6 full freighters (ze vergeten sowieso PH-MPS en je zou de twee in Teruel ook mee kunnen reken (wordt nog steeds lease over betaalt). Pretty much yeah. | |
OEM | maandag 17 oktober 2016 @ 22:53 |
Als KLM PH-BFA aflevert met 4 spiksplinter nieuwe motoren (10 miljoen dollar per stuk ofzo), dan gaat een KLM 747 uit 1989 behoorlijk veel meer opleveren dan de "marktwaarde" van een gebruikte 747. Als KLM de meest afgetrapte motoren er onder hangt die ze kunnen vinden (wat ze neem ik aan gaan doen), dan gaan ze er idd weinig voor vangen. Precies wat die beste man zegt. Dat de kist aan z'n eind van z'n leven is, wil niet zeggen dat de motoren (en andere onderdelen) ook op hun eind zijn. [ Bericht 0% gewijzigd door OEM op 17-10-2016 23:01:07 ] | |
Blue_Panther_Ninja | maandag 17 oktober 2016 @ 23:08 |
Whut?Welke bouwjaar?Zo goedkoop kunnen ze toch niet zijn? | |
Iemand91 | maandag 17 oktober 2016 @ 23:23 |
Daar heb je zeker een punt, maar ik ga uit van de praktijk. KLM gaat daar daar geen nieuwe motoren onder hangen, ze hebben onwijs veel uren op de klok staan en zijn letterlijk op. Geen enkele 747-400 uit 1989 (wat de vraag was) gaat over de $10 miljoen, tenzij je zo'n rare streek uithaalt als nieuwe motoren eronder hangen. Helaas wel. Oud (ik durf met grote zekerheid te zeggen dat geen enkele 787/A350/A380 etc. ooit zo'n leeftijd gaat halen in reguliere service), veel vlieguren en voorbij gehaald door nieuwere, efficiëntere toestellen. En mocht zo'n kist tegen groot onderhoud aanlopen, dan lopen deze kosten bijna net zo hoog op als het toestel zelf überhaupt waard is. EDIT: hier is ze overigens; gisteravond ![]() ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 17-10-2016 23:49:03 ] | |
Blue_Panther_Ninja | dinsdag 18 oktober 2016 @ 10:43 |
WOW ![]() Boeing 747-400 fan(sinds begin 1997)!(dankzij Nat Geo en Disc Chan docu's)! ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:17 |
Het zal voor de meesten hier wel oud-nieuws zijn, maar laat ik het toch maar even noemen. Zoals bekend gaat eind deze maand (zondag 30 oktober) het winterseizoen in van de luchtvaart. In de nacht van 29 op 30 oktober gaat ook de wintertijd in (dus klok 1 uur achteruit). T/m zaterdagavond is het panoramaterras op Schiphol geopend t/m 21:00 uur. Vanaf zondag 30 oktober gaat deze al om 17:00 uur dicht. Omdat het nu al zo vroeg donker wordt en het terras dus nog tot laat open is, kun je de komende anderhalve week nog 's avonds in het donker foto's maken op het terras. ![]() | |
inkjet | dinsdag 18 oktober 2016 @ 17:39 |
Dan is het feitelijk total loss. Je vraagt je in dit verband wel af wat er in de afgelopen maand met de BFB is gebeurd. Uren/cycles gespaard? Misschien een check? Vroeger deed men een C-check in een maand. Ze is vandaag weer in gebruik genomen met een vlucht naar... jawel Curacao. Aflossing van de wacht. | |
inkjet | woensdag 19 oktober 2016 @ 18:07 |
Vandaag voert PH-BVC haar eerste vlucht uit na de cabin upgrade. Voor de PH-BVB was 25 dagen nodig, nu waren het er 20. Eens kijken of ervaring helpt voor de BVD ![]() [ Bericht 22% gewijzigd door inkjet op 19-10-2016 18:09:01 (Typo) ] | |
Iemand91 | woensdag 19 oktober 2016 @ 21:50 |
Idee en uitvoering is ondertussen wel bekend, maar blijft geinig:http://www.mpkelley.com/projects/ ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 20 oktober 2016 @ 14:10 |
Zojuist even contact opgenomen via Facebook met Schiphol, om te vragen of honden ook op het terras mochten komen. Echter kreeg ik als antwoord dat het terras sluit zodra het donker wordt. Dit omdat de verlichting het op dit moment niet goed doet. Helaas. | |
Iemand91 | donderdag 20 oktober 2016 @ 15:09 |
Dat las ik elders ook maar ook dat er mensen zijn die er (bijvoorbeeld) afgelopen maandag nog rond 21:00 uur hebben gestaan. Ook zie ik op Flickr nog foto's verschijnen van (i.i.g.) ná 20:00 uur. (te zien aan de toestellen) Sowieso is het berichtgeving over het Panoramaterras een zooitje; want oorspronkelijk zou deze in november 2014 weer 'helemaal' open gaan... | |
#ANONIEM | donderdag 20 oktober 2016 @ 18:14 |
Weet ook niet precies sinds wanneer de verlichting kapot is gegaan hoor ![]() Maar ze raadde mij aan in de winter periode langs te komen voor foto's in het donker. Maar dat gaat niet als het al om 17u. sluit he.. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 20 oktober 2016 @ 18:21 |
http://www.mpkelley.com/projects/ Hij heeft nog veel meer ontzettend toffe foto's ![]() | |
Iemand91 | donderdag 20 oktober 2016 @ 18:25 |
Handig. ![]() Ik weet niet of je ver weg woont maar je zou het anders ook gewoon eens kunnen proberen. Als ik dichtbij zou wonen zou ik zeker gaan kijken; maar ja; anderhalf uur enkele reis. ![]() Klopt, maar ik heb maar even de twee van Amsterdam gepakt. ![]() | |
Iemand91 | donderdag 20 oktober 2016 @ 22:36 |
Etihad kwam vandaag voor het eerste met de Boeing 787-9 naar Amsterdam. Een dag later dan gepland. De 787 komt nog tot eind deze maand, daarna komt de reguliere A330-200 weer. De 787 komt nu naar Amsterdam omdat het nog niet ingezet kan worden naar Johannesburg. Vandaag kwamen ze met A6-BLJ; toestel dat afgelopen zaterdag aan Etihad werd geleverd; de vlucht naar Amsterdam is pas de 3e uitgaande commerciële vlucht van het toestel. ![]() Op 24 en 28 november komen ze met de 777-300ER naar Amsterdam vanwege de GP van Abu Dhabi. | |
derLudolf | donderdag 20 oktober 2016 @ 22:39 |
Hebben die 777's speciale bestickering ofzo? Net als die A340's? | |
Iemand91 | donderdag 20 oktober 2016 @ 23:26 |
Niet zo bijzonder als de A340, maar wel een aantal met wat stickers zoals: (sponsor van de Abu Dhabi Grand Prix) ![]() | |
Sunri5e | vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:09 |
![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:14 |
Etihad, leukste livery ![]() | |
buzz1291 | vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:46 |
Rommeliger dan Etihad bestaan ze toch niet. Wanneer je al die toestellen op AUH naast elkaar ziet staan is het een echt zooitje ongeregeld. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 oktober 2016 @ 16:04 |
Ze doen wel lekker gek ja ![]()
| |
DeeBee | vrijdag 21 oktober 2016 @ 16:21 |
Als je er ook nog een Gulf Air toestel tussen zet wordt het vanzelf wel een rommeltje ja. ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:36 |
De eerste Boeing 787-9 voor Air France. Ze hebben even een 'stock 787-9' genomen en er een sticker 'Air France' opgeplakt. ![]() ![]() ![]() | |
Fred | zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:12 |
Hier te koop. | |
Fred | zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:18 |
En mocht het niet niet lukken met de 787-9 van Etihad mee te vliegen: | |
inkjet | zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:19 |
Het toestel zou eerst naar KLM gaan, maar AF wil versneld van zijn A340's af. | |
inkjet | zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:21 |
Het nieuwste toestel voor KLM-C is onderweg. De voor KLM afwijkende registratie PH-EXJ is nog niet bekend bij FR24, vandaar dat er allen de hexcode 4853F4 bij staat ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 22 oktober 2016 @ 23:43 |
Gisteren is de 4e Embraer E175+ aan KLM Cityhopper geleverd. Daarna vanuit Recife via Espargos en Faro naar Amsterdam gevlogen. Even na 18:00 uur vanavond op Schiphol geland. Tevens vloog KLM vandaag weer voor het eerst naar Iran. PH-BQB (Boeing 777-200ER) vertrok vanmiddag om 17:35 uur naar Teheran. Verwacht aankomst terug uit Iran is morgenvroeg om 06:20 uur. KLM vloog eind maart 2013 voor het laatst naar Iran. Toen werd Teheran nog viermaal per week aangevlogen met de McDonnell Douglas MD-11. En een van de drie laatst overgebleven Cathay 747-400 passagiersvliegtuigen heeft gisteren haar allerlaatste vlucht gemaakt; naar Victorville. En dat vinden we niet leuk ![]()
![]() [ Bericht 20% gewijzigd door Iemand91 op 22-10-2016 23:51:02 ] | |
Blue_Panther_Ninja | zaterdag 22 oktober 2016 @ 23:55 |
Geen hele pic? | |
Iemand91 | zondag 23 oktober 2016 @ 00:14 |
De Cathay 747? In dat geval: ![]() ![]() ![]() | |
Blue_Panther_Ninja | zondag 23 oktober 2016 @ 16:04 |
Ziet er wel netjes uit!! | |
Blistering | zondag 23 oktober 2016 @ 19:28 |
Treurig maar logisch die afname van 747's ![]() | |
Iemand91 | zondag 23 oktober 2016 @ 21:50 |
Ook Kuwait Airways doet mee aan de race van nieuwe liveries. Gisteren is hun eerste toestel met nieuwe livery uit de Boeing fabriek gerold; hun eerste 777-300ER. Ze hebben 10 orders openstaan van dit type die de A340-300 en 777-200ER moet vervangen. Op deze twee types na krijgt dus ook de hele vloot deze nieuwe livery. (Ook hun cockpit-, cabine- en grondpersoneel krijgt een nieuw uniform) ![]() Ik vind het persoonlijk een combinatie van mismaaktheid en behoorlijke eentonigheid. Dit is hun huidige livery: ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 23-10-2016 23:52:57 ] | |
DeeBee | zondag 23 oktober 2016 @ 22:55 |
Zo, wat een wanstaltig apparaat. ![]() ![]() | |
airportmadness | zondag 23 oktober 2016 @ 23:00 |
Vandaag weer lekker een stukje VFR gevlogen ![]() | |
Pino112 | maandag 24 oktober 2016 @ 09:49 |
Crash op Malta. Schijnt militair vliegtuig(je) te zijn, vijf doden. | |
Sunri5e | maandag 24 oktober 2016 @ 21:21 |
‘De hoogste baas van Air France-KLM wil commissaris worden bij KLM’ Air France-KLM-topman Jean-Marc Janaillac wil naar verluidt zitting nemen in de raad van commissarissen van het Nederlandse KLM. Dat meldde Het Financieele Dagblad (FD) maandag op basis van ingewijden. De leiding van het luchtvaartconcern in Parijs zou op die manier haar grip op dochter KLM proberen te verstevigen. Volgens het FD spreken bronnen van een ,,ultieme machtsgreep” door de Fransen. Janaillac zou ook van plan zijn onderhoudsdivisie Engineering & Maintenance van KLM onder controle te brengen van de holding. Stoelendans bij Air France-KLM Begin volgende maand maakt de topman, die het stokje eerder dit jaar overnam van Alexandre de Juniac, bekend welke kant hij op wil met Air France-KLM. Naar verwachting wordt er dan ook een nieuwe baas benoemd bij KLM’s zustermaatschappij Air France. Vrijdag meldde de Franse krant La Tribune dat de huidige eindverantwoordelijke van de Franse tak, Frédéric Gagey, binnenkort vervangen gaat worden. De Britse zakenkrant Financial Times kwam maandag ook met dat bericht. | |
Fred | maandag 24 oktober 2016 @ 21:47 |
Raar incident in Venezuela:Bommenwerper Venezuela onderschept Dreamliner Avianca![]() | |
Iemand91 | dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:07 |
Kogel door de kerk: Heathrow mag uitbreiden
![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 25-10-2016 13:37:02 ] | |
Karstman | dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:47 |
Ik weet niet hoe de Britse onteigeningsregels zijn maar dit kan wel even een paar jaar gaan duren... | |
OEM | dinsdag 25 oktober 2016 @ 14:11 |
Mjah, de Britse regering heeft wel vaker dit besluit in het verleden genomen, maar de laatste keer dat ik keek, had Heathrow nog altijd 2 banen. Eerst zien dan geloven. | |
Fred | dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:32 |
Als de nood maar hoog genoeg wordt, komt de baan er vanzelf wel. Zeker met de Brexit zal Londen meer moeten doen om haar rol als overstapstation richting Europa te blijven behouden. Hadden ze eigenlijk al eerder moeten door. Door het beleid van de afgelopen jaren hebben ze nu 6 airports die zich als een airport van Londen bestempelen, maar ze zijn het allemaal nét niet. | |
XL | dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:43 |
Ben geneigd te zeggen dat heathrow meer baat heeft bij een fatsoenlijke connectie naar LGW or LTN. Bovendien komen er nog steeds teveel kleine vliegtuigjes op LHR, al kan dat geluidstechnisch zijn natuurlijk. Maar het groeien lijkt me prima mogelijk met treinen die alles verbinden. De trein van terminal 5 naar terminal 5 duurt al bijna met zo lang als Heathrow express naar Paddington ![]() | |
Dagoduck | woensdag 26 oktober 2016 @ 23:23 |
Vlieg straks met een A380 naar huis ![]() ¤350 betaald voor Amsterdam-Chicago-LA en LA-Frankfurt-Amsterdam. Zag vorige week pas dat het een A380 was, nog niet eerder mee gevlogen. ![]() | |
derLudolf | woensdag 26 oktober 2016 @ 23:24 |
Dat is spotgoedkoop ofniet? ![]() | |
Iemand91 | woensdag 26 oktober 2016 @ 23:45 |
Nette prijs inderdaad. Cathay Pacific viert dertigjarig jubileum op Schiphol
![]() ![]() Morgen maar weer 'ns een dagje spotten op Schiphol. Dit keer met een kanon van een lens. ![]() Kijken of ik de oude dame "Atlanta" nog kan vinden. | |
DeeBee | donderdag 27 oktober 2016 @ 06:31 |
Dat is een aardig goede fare. ![]() En toch gaaf dat je dan ook nog A380 kunt meepakken, enjoy. ![]() | |
Sunri5e | donderdag 27 oktober 2016 @ 07:50 |
Vanavond is er een spoeddebat over de situatie bij KLM Air France. | |
tripel7 | donderdag 27 oktober 2016 @ 13:27 |
Als de 747-400 in 1989 in dienst kwam, lijkt het het me niet dat Cathay er in '86 ermee deze kant op kwam, of de 400 moet een tijdreis functie hebben. | |
Fred | donderdag 27 oktober 2016 @ 21:27 |
“Norwegian opent long-haul basis op Schiphol” Lijkt me een interessante ontwikkeling, natuurlijk nog even afwachten waar ze op gaan vliegen, maar het zal in elk geval gunstig zijn voor de gemiddelde vakantieganger die ver weg wil vanaf Schiphol. Er gloort weer wat hoop voor de liefhebbers van de 747 (en Boeing): UPS Airlines bestelt veertien 747-8F's (met optie voor nog eens 14) Vraag me wel af wat ze er mee gaan doen, gaat volgens mij nog steeds niet denderend in het vrachttransport. [ Bericht 32% gewijzigd door Fred op 27-10-2016 21:35:15 ] | |
spapaars | donderdag 27 oktober 2016 @ 22:26 |
oeps, staat al hierboven. [ Bericht 93% gewijzigd door spapaars op 27-10-2016 22:34:30 ] | |
buzz1291 | donderdag 27 oktober 2016 @ 22:30 |
Gaat Norwegian het "gat" van Malaysian en China Airlines naar resp. KUL en BKK dan opvullen? Je zou het kunnen verwachten want het zijn binnekort bij elkaar toch een dikke 500 stoelen per dag die niet meer opgevuld worden middels een directe vlucht. | |
Iemand91 | donderdag 27 oktober 2016 @ 23:40 |
Ik weet zo niet van welke gelegenheid die 2 foto's zijn, maar Cathay kwam wel op 26 oktober 1986 voor het eerst met de 747 naar Amsterdam. Dat zal dan toen een -200 of -300 zijn geweest.
![]() Héél mooi nieuws. ![]() UPS doet dan ook niet aan regulier vrachttransport. [ Bericht 21% gewijzigd door Iemand91 op 27-10-2016 23:48:36 ] | |
Iemand91 | vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:26 |
Morgenmiddag landt voor de allerlaatste keer een KLM Boeing 747-400 op Princess Juliana International Airport op Sint-Maarten. Vlucht KL785 vertrekt morgenochtend om 08:25 uur en landt om 10:45 uur plaatselijke tijd. (16:45 uur NL tijd). Is hier live te zien: http://www.mahobeachcam.com/ Helaas moet ik iemand helpen dus kan het zelf niet volgen. ![]() ![]() | |
Sunri5e | vrijdag 28 oktober 2016 @ 07:46 |
Wordt vervangen door een A330? | |
Fred | vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:49 |
Dat is niet uitgesloten. Waar ze heen gaan vliegen vanaf Amsterdam is nog niet bekend, sterker nog: Schiphol schijnt nog niet eens op te hoogte te zijn en er zijn nog geen slots aangevraagd. | |
DeeBee | vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:15 |
Ik zou het ook wel vaag vinden als dat zonder slag of stoot ineens wel doorgaat. Zeker gezien het feit dat Schiphol maar heel beperkt extra capaciteit aan de ME3-carriers wil geven (of eigenlijk gewoon niet), dan nu ineens wel een extra concurrent op de KL-hub toestaan lijkt mij vrij apart. | |
Fred | vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:59 |
Voor bij de koffie, een euforisch filmpje van Airbus: Ligt het trouwens aan mij, of worden de eerste vluchten in dit filmpje steeds door dezelfde crew uitgevoerd: | |
DeeBee | vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:59 |
Leuke filmpjes! ![]() http://www.reuters.com/ar(...)me=industrialsSector Overigens is Airbus vrij optimistisch, ik denk niet dat ze nog 8 A350's gaan leveren aan ons in de komende 2 maanden. ![]() Overigens is die A400M wel heel vet in het echt, vorig jaar gezien op de Paris Airshow. Al mogen ze daarmee ook wel eens gaan opschieten, want dat blijft ook maar duren. ![]() | |
Pino112 | vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:45 |
Hij is er bijna, nog een kwartier. | |
G-Pier | vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:55 |
Het gerucht bleek waar te zijn, vanaf zondag óf maandag start KLM met het afhandelen van Jet Airways. De kisten blijven op de G aankomen. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:59 |
Moet die wel doorvliegen ![]() | |
flipsen | vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:05 |
Kut, zie ik nét de rokende banden van de landing, maar de aproach gemist ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:05 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En geland! [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2016 17:10:51 ] | |
Fred | vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:31 |
Tja, Sint Maarten is in zekere zin slachtoffer van het eigen succes. Door de groei in vraag aan tickets kan de gecombineerde vlucht met Curaçao nu vervangen worden door een rechtstreekse vlucht met dezelfde frequentie. | |
Sunri5e | vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:45 |
Waar dat "succes" van Sint Maarten vandaan komt is voor mij echter een grote vraag. Dat eiland is in geen enkel opzicht bijzonder voor de toerist. Aruba, Bonaire en Curacao hebben wat dat betreft echt veel meer te bieden. | |
Fred | vrijdag 28 oktober 2016 @ 20:08 |
Het is voor mij ook een groot raadsel. Misschien dat het ook steeds meer een overstapstation wordt voor de kleinere bovenwindse eilanden? Feit is wel dat vorig jaar TUI óók op Sint Maarten is gaan vliegen en KLM nu sinds jaren (voor het eerst) zowel op de heen als de terugweg non-stop vliegt. | |
Sunri5e | vrijdag 28 oktober 2016 @ 20:12 |
Dat klopt. Waarschijnlijk een hype door de leuke verhalen die reisorganisaties op het internet zetten. In werkelijkheid is er echt niets aan daar. | |
NewHorizon | vrijdag 28 oktober 2016 @ 20:29 |
Het gat naar KUL wordt nu al gedeeltelijk gevuld door KLM die nu wekelijks met 10 777's vliegt, ipv 7. Ongetwijfeld dat Norwegian dat goedkoper kan overigens.. | |
Iemand91 | vrijdag 28 oktober 2016 @ 20:36 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
Mikey92 | vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:31 |
767 van American Airlines vlam gevat op Chicago O'Hare Airport:![]() Deel van romp zwart en een deel van de vleugel naar beneden gebogen: ![]() ![]() | |
Pino112 | vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:38 |
Filmpje: https://twitter.com/Kryptonlogic/status/792092732294651904 | |
airportmadness | zaterdag 29 oktober 2016 @ 00:30 |
En in FLL een DC-10 van Fedex ![]() ![]() ![]() | |
Fred | zaterdag 29 oktober 2016 @ 00:36 |
Nog een paar: | |
Iemand91 | zaterdag 29 oktober 2016 @ 00:47 |
Morgen Vandaag komt de 10.000e Airbus naar Amsterdam. 9V-SMF van Singapore Airlines zou om 07:17 uur op Schiphol moeten landen. Vertrek staat gepland voor 11:15 uur. Dit is de eerste keer dat dit toestel naar Amsterdam komt. ![]() | |
Fred | zaterdag 29 oktober 2016 @ 00:49 |
Een van de oudste DC-10's die nog rond vloog, met de respectabele leeftijd van 44 jaar ![]() FedEx heeft nog twee DC-10 die een jaartje ouder zijn. (Daarnaast hebben ze nog 37 van die dingen rondvliegen ![]() De oudste DC-10 is inmiddels al weer 25 jaar in gebruik als vliegen oogziekenhuis: ![]() | |
Fred | zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:21 |
Zag er nog spectaculair uit: | |
flipsen | zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:28 |
Ik vind die vlammen van die 767 ook aardig spectaculair (vanuit mijn luie stoel dan he...) |