abonnement Unibet Coolblue
pi_165981179
Net geen Throwback Saturday, editie #2.
(Editie #1)

De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
(Heb hier wel eens een post over gemaakt)

  zondag 16 oktober 2016 @ 00:22:06 #202
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_165981578
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.

Wát een vette foto _O_ Kon zo een scène uit een film zijn.
Tics van je petten.
  zondag 16 oktober 2016 @ 12:47:45 #203
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_165986830
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Net geen Throwback Saturday, editie #2.
(Editie #1)

De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
(Heb hier wel eens een post over gemaakt)

[ afbeelding ]
Mooie tijden waren dat. Ergens is het wel jammer dat herbruikbare ruimteschepen geen blijvertje zijn gebleken.
So we just called him Fred
  Moderator zondag 16 oktober 2016 @ 13:16:26 #204
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165987474
quote:
11s.gif Op zondag 16 oktober 2016 00:22 schreef nattermann het volgende:

[..]

Wát een vette foto _O_ Kon zo een scène uit een film zijn.
Ja echt hè :D Die kleuren ook, ook typisch voor een film.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_165988545
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 11:08 schreef inkjet het volgende:

[..]

Ze is net vertrokken naar Curacao. Misschien omdat de BFB al sinds 17 september in onderhoud is?
Je zou *bijna* denken dat de BFB nog heavy maintenance krijgt.
--
  zondag 16 oktober 2016 @ 14:21:50 #206
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_165988939
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Net geen Throwback Saturday, editie #2.
(Editie #1)

De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
(Heb hier wel eens een post over gemaakt)

[ afbeelding ]
W-A-U-W _O_ Wat een vette plaat _O_
pi_165989815
Een near miss in Shanghai, twee kisten op de baan terwijl eentje met een take-off bezig is.

Ook interessant dat de luchtverkeersleiding dacht het onder de pet te kunnen houden.

http://m.scmp.com/news/ch(...)tion-why-air-traffic
  zondag 16 oktober 2016 @ 17:50:33 #208
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_165994090
So we just called him Fred
  zondag 16 oktober 2016 @ 18:25:48 #209
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_165994973
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Net geen Throwback Saturday, editie #2.
(Editie #1)

De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
(Heb hier wel eens een post over gemaakt)

[ afbeelding ]
Mooie plaat
  zondag 16 oktober 2016 @ 18:28:24 #210
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
  maandag 17 oktober 2016 @ 17:23:33 #211
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_166016417
quote:
Eerste Boeing 747-400 van KLM voltooit laatste vlucht

SCHIPHOL – Het oudste vliegtuig in de KLM-vloot heeft zondag de laatste lijndienstvlucht voltooid. Als KL736 arriveerde de Boeing 747-400 'City of Atlanta' vanuit Curaçao. De PH-BFA werd in mei 1989 aan KLM afgeleverd en was destijds het eerste vliegtuig van dit type voor een Europese airline. Na 27 jaar trouwe dienst wordt het toestel nu buiten dienst genomen.

KLM is begonnen met het uitfaseren van de Boeing 747’s, die de komende jaren de vloot geleidelijk gaan verlaten. De ‘Atlanta’ verlaat als vierde 747-400 de KLM-vloot. Een toekomst bij een andere luchtvaartmaatschappij zit er bij deze relatief oude toestellen niet meer in.

“Er zijn bijna geen partijen die willen vliegen met een 25 jaar oude viermotorige kist van dat formaat”, zegt Henk-Jan van der Hoek, director aircraft trading op de afdeling Fleet Development & Aircraft Trading bij KLM. Hij is verantwoordelijk voor de verkoop van de 747’s.

“We verkopen ze dan ook meestal voor onderdelen; het airframe aan de ene partij en de motoren aan de andere. Dan levert het veel meer op. Het grootste deel van de waarde zit in de motoren”, zegt Van der Hoek. Op eenzelfde wijze verkocht KLM eerder de MD-11’s.

Motoren
Wat is dan de waarde van een KLM Boeing 747-400 uit 1989? Van der Hoek kan daar geen eenduidig antwoord op geven. “Dat hangt helemaal af van hoeveel leven er nog in zit. Hebben de motoren net een onderhoudsbeurt ondergaan, dan betaal je de hoofdprijs. Dan zit je ruim boven die tien miljoen. Maar zijn die motoren helemaal op en due for a shop visit, dan ruim onder de 10 miljoen.”

KLM heeft nu nog 21 Boeing 747-400’s in dienst, waarvan vijf met een volledige passagiersconfiguratie (408 stoelen), dertien combi’s (268 stoelen) en drie full freighters.
pi_166018067
quote:
Helaas was mijn informatie dus correct...
  Moderator maandag 17 oktober 2016 @ 19:11:22 #213
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166018488
Is er nog belangstelling in die motoren dan? Omdat die kosten steeds meer uitgefaseerd worden?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 17 oktober 2016 @ 19:16:13 #214
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_166018593
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 19:11 schreef derLudolf het volgende:
Is er nog belangstelling in die motoren dan? Omdat die kosten steeds meer uitgefaseerd worden?
En 2,5 miljoen per motor. Sow dat had ik niet verwacht. Hoeveel keer wordt er bij zo'n Boeing 747 in 25 jaar een motorwissel gedaan?
  maandag 17 oktober 2016 @ 19:56:19 #215
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_166019607
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 19:11 schreef derLudolf het volgende:
Is er nog belangstelling in die motoren dan? Omdat die kosten steeds meer uitgefaseerd worden?
Die motoren zijn vaak ook te gebruiken onder andere vliegtuig typen. De CF6-80C2 van General Electric die KLM er onder heeft hangen passen bijvoorbeeld ook onder een 767, MD11 of Airbus 300/310. De meeste van die toestellen zijn inmiddels ook aardig op leeftijd en kan me goed voorstellen dat een airline dan eerder kiest voor een set refurbished motoren dan nieuwe motoren als deze vervangen moeten worden.
So we just called him Fred
  Moderator maandag 17 oktober 2016 @ 20:24:18 #216
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166020246
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 19:56 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Die motoren zijn vaak ook te gebruiken onder andere vliegtuig typen. De CF6-80C2 van General Electric die KLM er onder heeft hangen passen bijvoorbeeld ook onder een 767, MD11 of Airbus 300/310. De meeste van die toestellen zijn inmiddels ook aardig op leeftijd en kan me goed voorstellen dat een airline dan eerder kiest voor een set refurbished motoren dan nieuwe motoren als deze vervangen moeten worden.
Is dat vaak nodig dan?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 17 oktober 2016 @ 20:35:59 #217
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_166020681
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:24 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Is dat vaak nodig dan?
Motoren slijten hun leven vaak onder verschillende toestellen. Om de zoveel jaar hebben ze een revisiebeurt nodig. Meestal worden dan de motoren onder het toestel vandaan gehaald en vervangen door andere motoren. Het kan dus handig zijn om als airline meerdere motoren zelf in voorraad te hebben.

Zaken als een birdstrike kunnen er voor zorgen dat een motor veel eerder vervangen moet worden.
So we just called him Fred
  maandag 17 oktober 2016 @ 20:36:02 #218
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_166020683
In Kathmandu hebben ze blijkbaar "waakgeiten" ter beveiliging van het vliegveld:

Bhutan A319 at Kathmandu on Oct 15th 2016, goat around
quote:
Preliminary investigation shows the goat came from the army battalion responsible for airport security.
So we just called him Fred
pi_166020996
Meneer van der Hoek is wel een beetje heel erg optimistisch over de waarde van een 747...
  PR/Manusje van alles maandag 17 oktober 2016 @ 21:04:16 #220
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_166021844
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:42 schreef Iemand91 het volgende:
Meneer van der Hoek is wel een beetje heel erg optimistisch over de waarde van een 747...
hij zal het toch wel weten?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_166022338
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 21:04 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
hij zal het toch wel weten?
Vast wel, maar de vraag was wat een 747-400 uit 1989 waard is; met andere woorden; wat is PH-BFA nog waard?

En dan heeft hij het over ¤10+ miljoen in de beste conditie en ruim onder dat bedrag als er groot onderhoud nodig is.

Maar de praktijk is dat de marktwaarde van een 747-400 tussen de $3.6 en $9.1 miljoen ligt.
En aangezien -BFA de op een na oudste -400 is die nog rondvliegt, ruim over de 125.000 vlieguren zit zal de waarde van "Atlanta" onderin die schaal zitten.

PR-technisch kun je natuurlijk wel wat andere bedragen naar buiten brengen.

Bulgaarse Mig-29's escorteren A380 van Lufthansa
quote:
SOFIA - Zondag bezocht voor het eerst een Airbus A380 Bulgarije. Lufthansa zette bij uitzondering het grootste toestel in de vloot in op een vlucht van Frankfurt naar Sofia. De Bulgaarse luchtmacht stuurde drie Mig-29’s de lucht in om de speciale gast op grote hoogte te begroeten. Dat leverde bijzondere beelden op.

Lufthansa vloog met de A380 naar Sofia ter promotie bij het Bulgaarse publiek van langafstandsvluchten die de maatschappij aanbiedt via Frankfurt. Aan boord van het toestel waren naast reguliere passagiers ook politici en media aanwezig. Het toestel werd gevlogen door de enige Bulgaarse A380-piloot bij Lufthansa.




pi_166023887
quote:
KLM heeft nu nog 21 Boeing 747-400’s in dienst, waarvan vijf met een volledige passagiersconfiguratie (408 stoelen), dertien combi’s (268 stoelen) en drie full freighters.
Volgens mij zes full PAX en 12 74M's. De BFK is overigens vertrokken met andere motoren dan er operationeel onder zaten. Volgens sommige bronnen zou ook voor de BFA een wissel plaatsvinden.
--
pi_166024026
quote:
Maar de praktijk is dat de marktwaarde van een 747-400 tussen de $3.6 en $9.1 miljoen ligt.
En aangezien -BFA de op een na oudste -400 is die nog rondvliegt, ruim over de 125.000 vlieguren zit zal de waarde van "Atlanta" onderin die schaal zitten.
Bovendien heeft men het toestel vast 'opgevlogen' qua ruimte tot heavy maintenance.
--
pi_166024391
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 21:55 schreef inkjet het volgende:
Volgens mij zes full PAX en 12 74M's. De BFK is overigens vertrokken met andere motoren dan er operationeel onder zaten. Volgens sommige bronnen zou ook voor de BFA een wissel plaatsvinden.
Correct. En ze hebben (net hoe je het bekijkt) 4 of 6 full freighters (ze vergeten sowieso PH-MPS en je zou de twee in Teruel ook mee kunnen reken (wordt nog steeds lease over betaalt).
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 21:59 schreef inkjet het volgende:
Bovendien heeft men het toestel vast 'opgevlogen' qua ruimte tot heavy maintenance.
Pretty much yeah.
  maandag 17 oktober 2016 @ 22:53:24 #225
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_166026446
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 21:18 schreef Iemand91 het volgende:
Vast wel, maar de vraag was wat een 747-400 uit 1989 waard is; met andere woorden; wat is PH-BFA nog waard?

En dan heeft hij het over ¤10+ miljoen in de beste conditie en ruim onder dat bedrag als er groot onderhoud nodig is.

Maar de praktijk is dat de marktwaarde van een 747-400 tussen de $3.6 en $9.1 miljoen ligt.
En aangezien -BFA de op een na oudste -400 is die nog rondvliegt, ruim over de 125.000 vlieguren zit zal de waarde van "Atlanta" onderin die schaal zitten.
Als KLM PH-BFA aflevert met 4 spiksplinter nieuwe motoren (10 miljoen dollar per stuk ofzo), dan gaat een KLM 747 uit 1989 behoorlijk veel meer opleveren dan de "marktwaarde" van een gebruikte 747. Als KLM de meest afgetrapte motoren er onder hangt die ze kunnen vinden (wat ze neem ik aan gaan doen), dan gaan ze er idd weinig voor vangen.

Precies wat die beste man zegt. Dat de kist aan z'n eind van z'n leven is, wil niet zeggen dat de motoren (en andere onderdelen) ook op hun eind zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door OEM op 17-10-2016 23:01:07 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')