Wát een vette fotoquote:Op zondag 16 oktober 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
Mooie tijden waren dat. Ergens is het wel jammer dat herbruikbare ruimteschepen geen blijvertje zijn gebleken.quote:Op zondag 16 oktober 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Net geen Throwback Saturday, editie #2.
(Editie #1)
De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
(Heb hier wel eens een post over gemaakt)
[ afbeelding ]
Ja echt hèquote:Op zondag 16 oktober 2016 00:22 schreef nattermann het volgende:
[..]
Wát een vette fotoKon zo een scène uit een film zijn.
Je zou *bijna* denken dat de BFB nog heavy maintenance krijgt.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 11:08 schreef inkjet het volgende:
[..]
Ze is net vertrokken naar Curacao. Misschien omdat de BFB al sinds 17 september in onderhoud is?
W-A-U-Wquote:Op zondag 16 oktober 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Net geen Throwback Saturday, editie #2.
(Editie #1)
De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
(Heb hier wel eens een post over gemaakt)
[ afbeelding ]
Mooie plaatquote:Op zondag 16 oktober 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Net geen Throwback Saturday, editie #2.
(Editie #1)
De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
(Heb hier wel eens een post over gemaakt)
[ afbeelding ]
quote:
quote:Eerste Boeing 747-400 van KLM voltooit laatste vlucht
SCHIPHOL – Het oudste vliegtuig in de KLM-vloot heeft zondag de laatste lijndienstvlucht voltooid. Als KL736 arriveerde de Boeing 747-400 'City of Atlanta' vanuit Curaçao. De PH-BFA werd in mei 1989 aan KLM afgeleverd en was destijds het eerste vliegtuig van dit type voor een Europese airline. Na 27 jaar trouwe dienst wordt het toestel nu buiten dienst genomen.
KLM is begonnen met het uitfaseren van de Boeing 747’s, die de komende jaren de vloot geleidelijk gaan verlaten. De ‘Atlanta’ verlaat als vierde 747-400 de KLM-vloot. Een toekomst bij een andere luchtvaartmaatschappij zit er bij deze relatief oude toestellen niet meer in.
“Er zijn bijna geen partijen die willen vliegen met een 25 jaar oude viermotorige kist van dat formaat”, zegt Henk-Jan van der Hoek, director aircraft trading op de afdeling Fleet Development & Aircraft Trading bij KLM. Hij is verantwoordelijk voor de verkoop van de 747’s.
“We verkopen ze dan ook meestal voor onderdelen; het airframe aan de ene partij en de motoren aan de andere. Dan levert het veel meer op. Het grootste deel van de waarde zit in de motoren”, zegt Van der Hoek. Op eenzelfde wijze verkocht KLM eerder de MD-11’s.
Motoren
Wat is dan de waarde van een KLM Boeing 747-400 uit 1989? Van der Hoek kan daar geen eenduidig antwoord op geven. “Dat hangt helemaal af van hoeveel leven er nog in zit. Hebben de motoren net een onderhoudsbeurt ondergaan, dan betaal je de hoofdprijs. Dan zit je ruim boven die tien miljoen. Maar zijn die motoren helemaal op en due for a shop visit, dan ruim onder de 10 miljoen.”
KLM heeft nu nog 21 Boeing 747-400’s in dienst, waarvan vijf met een volledige passagiersconfiguratie (408 stoelen), dertien combi’s (268 stoelen) en drie full freighters.
En 2,5 miljoen per motor. Sow dat had ik niet verwacht. Hoeveel keer wordt er bij zo'n Boeing 747 in 25 jaar een motorwissel gedaan?quote:Op maandag 17 oktober 2016 19:11 schreef derLudolf het volgende:
Is er nog belangstelling in die motoren dan? Omdat die kosten steeds meer uitgefaseerd worden?
Die motoren zijn vaak ook te gebruiken onder andere vliegtuig typen. De CF6-80C2 van General Electric die KLM er onder heeft hangen passen bijvoorbeeld ook onder een 767, MD11 of Airbus 300/310. De meeste van die toestellen zijn inmiddels ook aardig op leeftijd en kan me goed voorstellen dat een airline dan eerder kiest voor een set refurbished motoren dan nieuwe motoren als deze vervangen moeten worden.quote:Op maandag 17 oktober 2016 19:11 schreef derLudolf het volgende:
Is er nog belangstelling in die motoren dan? Omdat die kosten steeds meer uitgefaseerd worden?
Is dat vaak nodig dan?quote:Op maandag 17 oktober 2016 19:56 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Die motoren zijn vaak ook te gebruiken onder andere vliegtuig typen. De CF6-80C2 van General Electric die KLM er onder heeft hangen passen bijvoorbeeld ook onder een 767, MD11 of Airbus 300/310. De meeste van die toestellen zijn inmiddels ook aardig op leeftijd en kan me goed voorstellen dat een airline dan eerder kiest voor een set refurbished motoren dan nieuwe motoren als deze vervangen moeten worden.
Motoren slijten hun leven vaak onder verschillende toestellen. Om de zoveel jaar hebben ze een revisiebeurt nodig. Meestal worden dan de motoren onder het toestel vandaan gehaald en vervangen door andere motoren. Het kan dus handig zijn om als airline meerdere motoren zelf in voorraad te hebben.quote:
quote:Preliminary investigation shows the goat came from the army battalion responsible for airport security.
hij zal het toch wel weten?quote:Op maandag 17 oktober 2016 20:42 schreef Iemand91 het volgende:
Meneer van der Hoek is wel een beetje heel erg optimistisch over de waarde van een 747...
Vast wel, maar de vraag was wat een 747-400 uit 1989 waard is; met andere woorden; wat is PH-BFA nog waard?quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:04 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
hij zal het toch wel weten?
quote:SOFIA - Zondag bezocht voor het eerst een Airbus A380 Bulgarije. Lufthansa zette bij uitzondering het grootste toestel in de vloot in op een vlucht van Frankfurt naar Sofia. De Bulgaarse luchtmacht stuurde drie Mig-29’s de lucht in om de speciale gast op grote hoogte te begroeten. Dat leverde bijzondere beelden op.
Lufthansa vloog met de A380 naar Sofia ter promotie bij het Bulgaarse publiek van langafstandsvluchten die de maatschappij aanbiedt via Frankfurt. Aan boord van het toestel waren naast reguliere passagiers ook politici en media aanwezig. Het toestel werd gevlogen door de enige Bulgaarse A380-piloot bij Lufthansa.
Volgens mij zes full PAX en 12 74M's. De BFK is overigens vertrokken met andere motoren dan er operationeel onder zaten. Volgens sommige bronnen zou ook voor de BFA een wissel plaatsvinden.quote:KLM heeft nu nog 21 Boeing 747-400’s in dienst, waarvan vijf met een volledige passagiersconfiguratie (408 stoelen), dertien combi’s (268 stoelen) en drie full freighters.
Bovendien heeft men het toestel vast 'opgevlogen' qua ruimte tot heavy maintenance.quote:Maar de praktijk is dat de marktwaarde van een 747-400 tussen de $3.6 en $9.1 miljoen ligt.
En aangezien -BFA de op een na oudste -400 is die nog rondvliegt, ruim over de 125.000 vlieguren zit zal de waarde van "Atlanta" onderin die schaal zitten.
Correct. En ze hebben (net hoe je het bekijkt) 4 of 6 full freighters (ze vergeten sowieso PH-MPS en je zou de twee in Teruel ook mee kunnen reken (wordt nog steeds lease over betaalt).quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:55 schreef inkjet het volgende:
Volgens mij zes full PAX en 12 74M's. De BFK is overigens vertrokken met andere motoren dan er operationeel onder zaten. Volgens sommige bronnen zou ook voor de BFA een wissel plaatsvinden.
Pretty much yeah.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:59 schreef inkjet het volgende:
Bovendien heeft men het toestel vast 'opgevlogen' qua ruimte tot heavy maintenance.
Als KLM PH-BFA aflevert met 4 spiksplinter nieuwe motoren (10 miljoen dollar per stuk ofzo), dan gaat een KLM 747 uit 1989 behoorlijk veel meer opleveren dan de "marktwaarde" van een gebruikte 747. Als KLM de meest afgetrapte motoren er onder hangt die ze kunnen vinden (wat ze neem ik aan gaan doen), dan gaan ze er idd weinig voor vangen.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:18 schreef Iemand91 het volgende:
Vast wel, maar de vraag was wat een 747-400 uit 1989 waard is; met andere woorden; wat is PH-BFA nog waard?
En dan heeft hij het over ¤10+ miljoen in de beste conditie en ruim onder dat bedrag als er groot onderhoud nodig is.
Maar de praktijk is dat de marktwaarde van een 747-400 tussen de $3.6 en $9.1 miljoen ligt.
En aangezien -BFA de op een na oudste -400 is die nog rondvliegt, ruim over de 125.000 vlieguren zit zal de waarde van "Atlanta" onderin die schaal zitten.
Whut?Welke bouwjaar?Zo goedkoop kunnen ze toch niet zijn?quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:18 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Vast wel, maar de vraag was wat een 747-400 uit 1989 waard is; met andere woorden; wat is PH-BFA nog waard?
En dan heeft hij het over ¤10+ miljoen in de beste conditie en ruim onder dat bedrag als er groot onderhoud nodig is.
Maar de praktijk is dat de marktwaarde van een 747-400 tussen de $3.6 en $9.1 miljoen ligt.
En aangezien -BFA de op een na oudste -400 is die nog rondvliegt, ruim over de 125.000 vlieguren zit zal de waarde van "Atlanta" onderin die schaal zitten.
PR-technisch kun je natuurlijk wel wat andere bedragen naar buiten brengen.
Bulgaarse Mig-29's escorteren A380 van Lufthansa
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar heb je zeker een punt, maar ik ga uit van de praktijk.quote:Op maandag 17 oktober 2016 22:53 schreef OEM het volgende:
Als KLM PH-BFA aflevert met 4 spiksplinter nieuwe motoren (10 miljoen dollar per stuk ofzo), dan gaat een KLM 747 uit 1989 behoorlijk veel meer opleveren dan de "marktwaarde" van een gebruikte 747. Als KLM de meest afgetrapte motoren er onder hangt die ze kunnen vinden (wat ze neem ik aan gaan doen), dan gaan ze er idd weinig voor vangen.
Precies wat die beste man zegt. Dat de kist aan z'n eind van z'n leven is, wil niet zeggen dat de motoren (en andere onderdelen) ook op hun eind zijn.
Helaas wel. Oud (ik durf met grote zekerheid te zeggen dat geen enkele 787/A350/A380 etc. ooit zo'n leeftijd gaat halen in reguliere service), veel vlieguren en voorbij gehaald door nieuwere, efficiëntere toestellen.quote:Op maandag 17 oktober 2016 23:08 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Whut?Welke bouwjaar?Zo goedkoop kunnen ze toch niet zijn?
WOWquote:Op maandag 17 oktober 2016 23:23 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Daar heb je zeker een punt, maar ik ga uit van de praktijk.
KLM gaat daar daar geen nieuwe motoren onder hangen, ze hebben onwijs veel uren op de klok staan en zijn letterlijk op.
Geen enkele 747-400 uit 1989 (wat de vraag was) gaat over de $10 miljoen, tenzij je zo'n rare streek uithaalt als nieuwe motoren eronder hangen.
[..]
Helaas wel. Oud (ik durf met grote zekerheid te zeggen dat geen enkele 787/A350/A380 etc. ooit zo'n leeftijd gaat halen in reguliere service), veel vlieguren en voorbij gehaald door nieuwere, efficiëntere toestellen.
En mocht zo'n kist tegen groot onderhoud aanlopen, dan lopen deze kosten bijna net zo hoog op als het toestel zelf überhaupt waard is.
EDIT: hier is ze overigens; gisteravond:
[ link | afbeelding ]KLM B747 by Ramon Kok, on Flickr
Dan is het feitelijk total loss. Je vraagt je in dit verband wel af wat er in de afgelopen maand met de BFB is gebeurd. Uren/cycles gespaard? Misschien een check? Vroeger deed men een C-check in een maand.quote:En mocht zo'n kist tegen groot onderhoud aanlopen, dan lopen deze kosten bijna net zo hoog op als het toestel zelf überhaupt waard is.
http://www.mpkelley.com/projects/twitter:mpkelleydotcom twitterde op maandag 17-10-2016 om 23:14:11Happy to announce a new series, Airportraits. Two years, 75,000 miles traveled, way too much time in Photoshop.… https://t.co/7RdVekHc03 reageer retweet
Zojuist even contact opgenomen via Facebook met Schiphol, om te vragen of honden ook op het terras mochten komen. Echter kreeg ik als antwoord dat het terras sluit zodra het donker wordt. Dit omdat de verlichting het op dit moment niet goed doet. Helaas.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 16:17 schreef Iemand91 het volgende:
Het zal voor de meesten hier wel oud-nieuws zijn, maar laat ik het toch maar even noemen.
Zoals bekend gaat eind deze maand (zondag 30 oktober) het winterseizoen in van de luchtvaart.
In de nacht van 29 op 30 oktober gaat ook de wintertijd in (dus klok 1 uur achteruit).
T/m zaterdagavond is het panoramaterras op Schiphol geopend t/m 21:00 uur. Vanaf zondag 30 oktober gaat deze al om 17:00 uur dicht.
Omdat het nu al zo vroeg donker wordt en het terras dus nog tot laat open is, kun je de komende anderhalve week nog 's avonds in het donker foto's maken op het terras.
[ afbeelding ]
Dat las ik elders ook maar ook dat er mensen zijn die er (bijvoorbeeld) afgelopen maandag nog rond 21:00 uur hebben gestaan.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 14:10 schreef xcachet het volgende:
Zojuist even contact opgenomen via Facebook met Schiphol, om te vragen of honden ook op het terras mochten komen. Echter kreeg ik als antwoord dat het terras sluit zodra het donker wordt. Dit omdat de verlichting het op dit moment niet goed doet. Helaas.
Weet ook niet precies sinds wanneer de verlichting kapot is gegaan hoorquote:Op donderdag 20 oktober 2016 15:09 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat las ik elders ook maar ook dat er mensen zijn die er (bijvoorbeeld) afgelopen maandag nog rond 21:00 uur hebben gestaan.
Ook zie ik op Flickr nog foto's verschijnen van (i.i.g.) ná 20:00 uur. (te zien aan de toestellen)
Sowieso is het berichtgeving over het Panoramaterras een zooitje; want oorspronkelijk zou deze in november 2014 weer 'helemaal' open gaan...
http://www.mpkelley.com/projects/quote:Op woensdag 19 oktober 2016 21:50 schreef Iemand91 het volgende:
Idee en uitvoering is ondertussen wel bekend, maar blijft geinig:http://www.mpkelley.com/projects/twitter:mpkelleydotcom twitterde op maandag 17-10-2016 om 23:14:11Happy to announce a new series, Airportraits. Two years, 75,000 miles traveled, way too much time in Photoshop.… https://t.co/7RdVekHc03 reageer retweet
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Handig.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 18:14 schreef xcachet het volgende:
Weet ook niet precies sinds wanneer de verlichting kapot is gegaan hoor
Maar ze raadde mij aan in de winter periode langs te komen voor foto's in het donker. Maar dat gaat niet als het al om 17u. sluit he..
Klopt, maar ik heb maar even de twee van Amsterdam gepakt.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 18:21 schreef xcachet het volgende:
http://www.mpkelley.com/projects/
Hij heeft nog veel meer ontzettend toffe foto's
Hebben die 777's speciale bestickering ofzo? Net als die A340's?quote:Op donderdag 20 oktober 2016 22:36 schreef Iemand91 het volgende:
Etihad kwam vandaag voor het eerste met de Boeing 787-9 naar Amsterdam.
Een dag later dan gepland. De 787 komt nog tot eind deze maand, daarna komt de reguliere A330-200 weer.
De 787 komt nu naar Amsterdam omdat het nog niet ingezet kan worden naar Johannesburg.
Vandaag kwamen ze met A6-BLJ; toestel dat afgelopen zaterdag aan Etihad werd geleverd; de vlucht naar Amsterdam is pas de 3e uitgaande commerciële vlucht van het toestel.
[ afbeelding ]
Op 24 en 28 november komen ze met de 777-300ER naar Amsterdam vanwege de GP van Abu Dhabi.
Niet zo bijzonder als de A340, maar wel een aantal met wat stickers zoals:quote:Op donderdag 20 oktober 2016 22:39 schreef derLudolf het volgende:
Hebben die 777's speciale bestickering ofzo? Net als die A340's?
Rommeliger dan Etihad bestaan ze toch niet. Wanneer je al die toestellen op AUH naast elkaar ziet staan is het een echt zooitje ongeregeld.quote:
Ze doen wel lekker gek jaquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 12:46 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Rommeliger dan Etihad bestaan ze toch niet. Wanneer je al die toestellen op AUH naast elkaar ziet staan is het een echt zooitje ongeregeld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het toestel zou eerst naar KLM gaan, maar AF wil versneld van zijn A340's af.quote:De eerste Boeing 787-9 voor Air France.
Ze hebben even een 'stock 787-9' genomen en er een sticker 'Air France' opgeplakt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |