Hier begrijp ik even iets niet. Je bent net afgestudeerd, wat is dan jouw ervaring met "constante druk" en "vergadercultuur"?quote:Op dinsdag 13 september 2016 10:42 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
niet dagenlang achter de computer zitten wat ik normaal met mijn baan wel zou hebben, geen constante druk om te voldoen aan wat mensen van je vragen/verwachten en geen vergadercultuur
Veel hangt af van:quote:Op dinsdag 13 september 2016 10:42 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Los van de kans op een baan binnen mijn eigen sector, wat is voor jullie de belangrijkste keuze bij een baan? Denken jullie nog steeds vanuit je opleiding of wat je eigenlijk écht in je leven wilt? Als ik straks bij wijze van spreken 1000 euro per maand minder verdien dan ik zou kunnen krijgen elders met mijn capaciteiten, is dat dan zonde of telt voldoening in je werk meer?
Vanuit stages e.d. heb ik een goed beeld hoe een werkdag er straks zou uitzien. Ook heb je te maken met kantoorpolitiek, wat je bij een vrij beroep als conducteur al minder hebt. Feit blijft dat ik voor werk binnen mijn sector gewoon 40 uur per week achter een computer zit. Het werk trekt mij nog steeds wel, maar de dingen eromheen niet. Voor minder geld aan de slag maar wel een vrijer beroep is dan ook wat waard?quote:Op dinsdag 13 september 2016 10:52 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Hier begrijp ik even iets niet. Je bent net afgestudeerd, wat is dan jouw ervaring met "constante druk" en "vergadercultuur"?
OK dus omdat jij 1 uur per week moet vergaderen, wil jij dat werk niet meer doenquote:Op dinsdag 13 september 2016 10:57 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Het werk trekt mij nog steeds wel, maar de dingen eromheen niet
Ja precies... Als ik nu in deze tijd zou afstuderen dan zou ik me aanmelden bij een uitzendbureau als intercedent. Daar zijn ze gek op pas-afgestudeerden.quote:Op dinsdag 13 september 2016 10:58 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat je in de huidige economische situatie blij mag zijn als je een baan kunt krijgen, ongeacht of die aansluit bij je opleiding of wat je denkt leuk te vinden.
De vraagstelling is een absolute luxepositie, en heeft weinig met de realiteit te maken.
Nee daarom, dat weet ik ook. Startsalaris is volgens mij nog gelijk ook.. maar dan kan je dus afvragen waarom ik een hbo-opleiding heb gedaan om vervolgens (al dan niet een lange tijd van je leven) een baan te hebben waar je niet voor geleerd hebt en je waarschijnlijk nooit wat hebt aan je diploma.quote:Op dinsdag 13 september 2016 10:56 schreef Elvi het volgende:
Zoals ik al in het werkzoekend-topic zei:
Ik denk aan 2 dingen: levert het me geld op, en kan ik het volhouden.
Wat ik met mn leven wil heeft niet alleen met mijn werk te maken; het is een klein onderdeel van mn leven. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.
Je krijgt tegenwoordig toch vooral tijdelijke contracten dus na een half jaar kan ik weer wat anders zoeken.
Overigens denk ik dat je jezelf echt veel te hoog inschat. Jij denkt echt dat werkgevers staan te springen om een pas-afgestudeerde hbo'er zonder werkervaring buiten stages. Je hebt even niks te kiezen nu.
Niemand begint aan de top, mensen groeien, ontwikkelen zichzelf, volgen extra cursussen of extra opleidingen. Niemand weet met 18 jaar precies wat ze de komende 50 willen doen. Dat is ook niet meer realitisch: niemand blijft meer 50 jaar bij dezelfde baas werken.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:03 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Nee daarom, dat weet ik ook. Startsalaris is volgens mij nog gelijk ook.. maar dan kan je dus afvragen waarom ik een hbo-opleiding heb gedaan om vervolgens (al dan niet een lange tijd van je leven) een baan te hebben waar je niet voor geleerd hebt en je waarschijnlijk nooit wat hebt aan je diploma.
Overigens ben jij nog niet eens begonnen met werken, dus waar heb je het overquote:Op dinsdag 13 september 2016 11:03 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Nee daarom, dat weet ik ook. Startsalaris is volgens mij nog gelijk ook.. maar dan kan je dus afvragen waarom ik een hbo-opleiding heb gedaan om vervolgens (al dan niet een lange tijd van je leven) een baan te hebben waar je niet voor geleerd hebt en je waarschijnlijk nooit wat hebt aan je diploma.
Het zijn vooral tijdelijke contracten of helemaal freelance, dus zekerheid heb je niet bepaald. Callcenters wil ik sowieso niet. Werkervaringsplekken zijn er wel, maar dan zou ik nog minder verdienen dan met bovenstaande baan, al werk je dan wel binnen je sector en bouw je ervaring op.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:01 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ja precies... Als ik nu in deze tijd zou afstuderen dan zou ik me aanmelden bij een uitzendbureau als intercedent. Daar zijn ze gek op pas-afgestudeerden.
Ik denk overigens dat de meeste afgestudeerden nu terecht komen in een callcenter of een 'werkervaringsplek'. TS denkt dat hij met een hbo-papiertje heel wat te wensen heeft, maar dat is niet meer zo.
Ik denk dat ik sowieso de gok ga wagen, ook om te kijken of ik überhaupt kans maak. Uiteindelijk is elke maand 1900 euro krijgen beter dan thuiszitten zonder een cent.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:10 schreef Jopie78 het volgende:
Een diploma geeft alleen je denk-niveau aan, waarvan je zelf al aangeeft dat je het met pijn en moeite gehaald hebt. Het is dus nog maar de vraag of je hier ook echt aan voldoet.
Je competenties staan los van je diploma, als je niet met mensen om kan gaan, niet tegen vergaderen kan en moe wordt van de 'randverschijnselen', bezit je dus simpelweg bepaalde competenties niet, die wel nodig zijn voor een functie in het gebied van je studie.
Daarnaast is die 3800 gebaseerd op bepaalde groei, waarvan nog niet gezegd is dat je dat punt ook gaat behalen, het is geen gegeven.
Staar je niet blind op dingen die je niet hebt, of niet relevant zijn, ga doen waar je je goed bij voelt. Dat hou je veel langer vol.
Je moet iets doen, omdat je het wil, niet om te kijken hoe ver je komt.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:13 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Ik denk dat ik sowieso de gok ga wagen, ook om te kijken of ik überhaupt kans maak. Uiteindelijk is elke maand 1900 euro krijgen beter dan thuiszitten zonder een cent.
Ik heb sollicitaties binnen mijn vakgebied uitstaan. De kans is klein, want veel concurrentie. Ook korte contracten e.d. Ergens lijkt een baan als conducteur mij wel wat, maar het beeld wat anderen hebben (ook met mijn opleiding) is niet altijd begripvol of positief.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:18 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Je moet iets doen, omdat je het wil, niet om te kijken hoe ver je komt.
Je kan twee kanten op, een functie kiezen waarbij je kan werken aan je competenties, zodat je ze op een gegeven moment wel bezit, of je angsten ontwijken en voor de gemakkelijke weg kiezen.
Je kwelt jezelf, zoals gewoonlijk, door een grote hoeveelheid irrelevante informatie erbij te halen, de gebruikelijke beren, wat de keuze niet gemakkelijker maakt. Focus.. Vraag hulp om die focus te behouden.. Grote kans dat je met kerst nog loopt te emmeren op deze manier.
Mensen reageren op jouw houding. Je hebt altijd excuses, zie hierboven. Ga doen wat je wilt, als dat conducteur is, soit. Het is jouw leven, jij moet er gelukkig mee worden. Als je nu al weet dat je tureluur wordt van de hele dag mensen om je heen, de sociale contacten, of de deadlines, dan ga je toch niet solliciteren op die functies... Hoe simpel kan het zijn. Naast je baan als conducteur kan je altijd gaan schrijven, in je eigen tempo, via je eigen kanaal.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:24 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Ik heb sollicitaties binnen mijn vakgebied uitstaan. De kans is klein, want veel concurrentie. Ook korte contracten e.d. Ergens lijkt een baan als conducteur mij wel wat, maar het beeld wat anderen hebben (ook met mijn opleiding) is niet altijd begripvol of positief.
Dat is ook het doel van dit topic: voor een paar honderd euro meer dagelijks jezelf moeten bewijzen of gewoon doen waar je zelf (voor een tijdje) vrolijk van wordt?quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:28 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Mensen reageren op jouw houding. Je hebt altijd excuses, zie hierboven. Ga doen wat je wilt, als dat conducteur is, soit. Het is jouw leven, jij moet er gelukkig mee worden. Als je nu al weet dat je tureluur wordt van de hele dag mensen om je heen, de sociale contacten, of de deadlines, dan ga je toch niet solliciteren op die functies... Hoe simpel kan het zijn. Naast je baan als conducteur kan je altijd gaan schrijven, in je eigen tempo, via je eigen kanaal.
Je bent zo hard bezig iets te zijn wat je niet bent, om maar aan een plaatje te voldoen. Waarom? Wie denk je daar mee te behagen?
Als je het nou gewoon eens zelf uitprobeert? Tijdelijke banen genoeg om uit te testen wat je wilt.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:44 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Dat is ook het doel van dit topic: voor een paar honderd euro meer dagelijks jezelf moeten bewijzen of gewoon doen waar je zelf (voor een tijdje) vrolijk van wordt?
Je weet helemaal niet of je daar vrolijk van wordt, dat is wat je op dit moment denkt.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:44 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Dat is ook het doel van dit topic: voor een paar honderd euro meer dagelijks jezelf moeten bewijzen of gewoon doen waar je zelf (voor een tijdje) vrolijk van wordt?
Voor mij is dat ook een leermoment, omgang met mensen wordt je alleen maar sterker van. Dan moet je ook wel, nu vermijdt ik het al dan niet bewust. En tja onder je niveau, gelukkig kan je altijd opzeggen als het echt niks blijkt. Ik zie mezelf ook niet als callcentermedewerker, de horeca of in een winkel werken.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je weet helemaal niet of je daar vrolijk van wordt, dat is wat je op dit moment denkt.
Ga eens aan de slag, dan merk je snel genoeg waar je wel of niet vrolijk van wordt.
Eerlijk gezegd zie ik jou helemaal niet als zeer geschikt als conducteur, je gebrek aan sociale vaardigheden gaat je daarin volledig opbreken.
En dan ook nog een baan die gewoon behoorlijk onder je niveau is.... dat is al snel niet leuk meer.
Daarom eerst verschillende uitzendbanen, dan weet je snel genoeg wat je wel of niet wilt, de NS wordt vast ook niet vrolijk als ze investeren in je opleiding tot conducteur en jij binnen een maand gillend wegrent.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:51 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Voor mij is dat ook een leermoment, omgang met mensen wordt je alleen maar sterker van. Dan moet je ook wel, nu vermijdt ik het al dan niet bewust. En tja onder je niveau, gelukkig kan je altijd opzeggen als het echt niks blijkt. Ik zie mezelf ook niet als callcentermedewerker, de horeca of in een winkel werken.
Ik ben erg op mijn vrijheid gesteld, dus zo'n baan lijkt me niet verkeerd. Bovendien persoonlijk ook niet afhankelijk van andere mensen, dus onregelmatige werktijden zijn voor mij geen probleem. Het is niet waar ik voor geleerd heb, en het aanzien is inderdaad niet zo groot als dat ik kan verkondigen dat ik bij 'bedrijf X' werk en mensen dat heel tof vinden om te horen.quote:Op dinsdag 13 september 2016 12:50 schreef Cherna het volgende:
Ik wil nog wel even reageren op het feit dat een conducteur ongeschoold zou zijn en daarom de functie maar een eitje zou zijn en onder een niveau ligt. Je vergis je behoorlijk. Het gaat niet zozeer om de opleiding die je hebt genoten maar om karakter eigeschappen die je moet bezitten om die functie te kunnen beoefenen. Het wil niet zeggen dat je als HBOer geschikt bent omdat men een VMBO of MBO als eis neemt. Dit zijn zo van die beroepen waar karakter eigenschappen een grote rol spelen.
Leuk om te weten dat ik laatst een conductrice tegen kwam die Engels gestudeerd had. Zij vond het geweldig. Buiten het salaris dat niet slecht is voor deze functies heeft de NS uitstekende arbeidsvoorwaarden en doorgroei mogelijkheden als je daar zelf aan werkt. Prima werkgever. Reizigers zullen het daar uiteraard niet mee eens zijnOok dat snap ik wel.
Ik denk dat jij het arbeidsperspectief wel kunt relativeren. Jij bent volgens mij gek op freelancen, maar ik dus absoluut niet. Dan blijft er fulltime weinig over, of in ieder geval moet je elk half jaar op zoek naar nieuw werk. Ik las een heel oud topic uit 2002 van SunChaser die eigenlijk met dezelfde kwestie worstelde, maar toen niet door de test kwam bij de NS. Iemand enig idee wat hij nu doet? GC / Wie heeft er al eens gesolliciteerd als conducteurquote:Op dinsdag 13 september 2016 12:53 schreef Copycat het volgende:
Je hebt buiten een stage nog geen dag gewerkt in je vakgebied, maar weet nu al zeker dat het gaat zoals jij het negatief ziet. Ik werk al jarenlang binnen hetzelfde vakgebied en kan jouw doembeeld uit ervaring tegenspreken.
Houd toch eens op met alles overgieten met een negatief sausje.
Dat vraag ik mij dus ook af, ik ben best wel een pleaser. Ook ben ik wel iemand van de feiten en regeltjes en werk zeer nauwkeurig, maar dat is theoretisch. Maar goed, nu is het uit mijn handen en ik denk dat die vraag straks ook wel komt, mocht ik een stap verder zijn.quote:Op dinsdag 13 september 2016 12:56 schreef Copycat het volgende:
Niet om lullig te doen, maar sta je wel sterk genoeg in je schoenen voor het conducteursschap?
Ik weet nog dat dat zo was, en dat je het eigenlijk wel eng/spannend vond om te gaan freelancen, maar dat dat einde van die baan uiteindelijk een blessing in disguise bleek te zijn.quote:Op dinsdag 13 september 2016 12:58 schreef Copycat het volgende:
Ik heb jarenlang in vaste dienst voor een bureau gewerkt.
Het is wel even wat anders dan de traditionele kantoorbaan, je komt wel een hoop verschillende mensen tegen. Ook mensen waarmee je om moet kunnen gaan.quote:Op dinsdag 13 september 2016 12:56 schreef Copycat het volgende:
Niet om lullig te doen, maar sta je wel sterk genoeg in je schoenen voor het conducteursschap?
Wat dacht je van springende mensen tegen je voorraam.quote:Op dinsdag 13 september 2016 16:45 schreef 0906 het volgende:
[..]
Het is wel even wat anders dan de traditionele kantoorbaan, je komt wel een hoop verschillende mensen tegen. Ook mensen waarmee je om moet kunnen gaan.
Als je van jezelf sociaal en flexibel ingesteld bent moet het wel lukken toch?
Terwijl analytisch sterke mensen nou eenmaal vaak een kantoorbaan hebben. Of hoe zie jij dat?quote:Op dinsdag 13 september 2016 17:49 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Soms is het ook gewoon fijn als mensen bevestigen dat je niet geschikt bent voor een beroep. Ben benieuwd!Ik ben analytisch erg sterk, maar heb het niet zo op een kantoorbaan..
Dat zie ik ook, maar ben altijd op zoek naar uitdaging of verrast worden. Elke dag in hetzelfde kantoor doorbrengen, met eventueel afwisselende werkzaamheden, lijkt mij niets. Combinatie van praktisch en afwisselend werken.quote:Op dinsdag 13 september 2016 17:51 schreef d.k. het volgende:
[..]
Terwijl analytisch sterke mensen nou eenmaal vaak een kantoorbaan hebben. Of hoe zie jij dat?
Waarom zou een ander je dat moeten vertellen. Das toch raar. Je solliciteert toch niet om bevestiging te krijgen dat iets niet bij je past!?quote:Op dinsdag 13 september 2016 17:49 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Soms is het ook gewoon fijn als mensen bevestigen dat je niet geschikt bent voor een beroep. Ben benieuwd!Ik ben analytisch erg sterk, maar heb het niet zo op een kantoorbaan..
Zoiets dus. Maar daar heb ik niet voor geleerd en voelt een beetje dom als je je hbo-diploma niet gebruikt. Ik ben meer van achter de schermen, maar of ik dat zelf wil weet ik niet.quote:Op dinsdag 13 september 2016 18:13 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Waarom zou een ander je dat moeten vertellen. Das toch raar. Je solliciteert toch niet om bevestiging te krijgen dat iets niet bij je past!?
Wat zou je het liefste willen doen de hele dag?
Vergeet dat diploma nou, dat heeft verder geen waarde, buiten dat het een denkniveau aangeeft. Het komt altijd wel weer eens van pas.quote:Op dinsdag 13 september 2016 18:21 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Zoiets dus. Maar daar heb ik niet voor geleerd en voelt een beetje dom als je je hbo-diploma niet gebruikt. Ik ben meer van achter de schermen, maar of ik dat zelf wil weet ik niet.
Beetje naïef als je denkt dat je papiertje je op een of andere manier een soort van garantie moeten geven dat je in dat vakgebied zult kunnen werken.quote:Op dinsdag 13 september 2016 18:21 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Zoiets dus. Maar daar heb ik niet voor geleerd en voelt een beetje dom als je je hbo-diploma niet gebruikt. Ik ben meer van achter de schermen, maar of ik dat zelf wil weet ik niet.
Ik zit nu, misschien wat laat, in de verkenningsfase wat voor werk ik eigenlijk wil doen. Een baan is noodzakelijk vanwege de volgende stap in mijn leven. Als binnen mijn sector waarvoor ik geleerd heb, het niet wilt vlotten of ik niet aan de bak kom moet je toch echt een andere richting zoeken. Ik ben erg gesteld op mijn vrijheid, dus je werk niet mee naar huis nemen is al erg fijn indien mogelijk. En in de bijstand ga ik niet gelukkig worden zonder goede daginvulling... Ik zeg niet dat ik aan de bak moet komen binnen mijn gebied omdat ik nu mijn papiertje heb, maar uiteindelijk heb je dan jaren weggegooid als je in een hele andere of lagere sector terecht komt? Mensen die voor arts zijn opgeleid willen lijkt me ook niet de hele dag in een drogist staan ook al kom je daar financieel mee rond?quote:Op dinsdag 13 september 2016 18:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Beetje naïef als je denkt dat je papiertje je op een of andere manier een soort van garantie moeten geven dat je in dat vakgebied zult kunnen werken.
En dan vind jij dat hbo dat al zou moeten garanderen.
Ik ken mensen die een hele riante hypotheek kunnen betalen van de baan die helemaal niets te maken heeft met de universitaire opleiding die ze 25 jaar geleden afgerond hebben, en ook nooit in dat vakgebied gewerkt hebben.
WO is geen beroepsopleiding.quote:Op dinsdag 13 september 2016 18:30 schreef Leandra het volgende:
Ik ken mensen die een hele riante hypotheek kunnen betalen van de baan die helemaal niets te maken heeft met de universitaire opleiding die ze 25 jaar geleden afgerond hebben, en ook nooit in dat vakgebied gewerkt hebben.
Hij kan wel gaan experimenteren met aansluiting vinden.quote:Op dinsdag 13 september 2016 12:56 schreef Copycat het volgende:
Niet om lullig te doen, maar sta je wel sterk genoeg in je schoenen voor het conducteursschap?
Een conducteur zit in een eerste klas-coupé; die heeft alleen zijramen.quote:Op dinsdag 13 september 2016 16:57 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Wat dacht je van springende mensen tegen je voorraam.
Hoeft die niet te krabben aan de voorkant?quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:26 schreef baskick het volgende:
[..]
Een conducteur zit in een eerste klas-coupé; die heeft alleen zijramen.
Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:27 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Hoeft die niet te krabben aan de voorkant?
Ik heb geen idee. Leek me wel een groepsactiviteit.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:32 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
De conducteur is de eerste die gaat inventariseren waarmee de trein een aanrijding heeft gehad als er een aanrijding is geweest.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:32 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
Ja, dat weet ik, maar ik kan me niet voorstellen dat deze ook begint met reinigen (of zoals Jopie78 het noemt, 'krabben'). Altijd gedacht dat de brandweer dat doet (na eventueel politieonderzoek). Zit ik ernaast?quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
De conducteur is de eerste die gaat inventariseren waarmee de trein een aanrijding heeft gehad als er een aanrijding is geweest.
Oh dat zal idd niet door het treinpersoneel gedaan worden, maar dat maakt niet zo heel veel meer uit als je buiten al hebt moeten inventariseren hoe de onderdelen verdeeld liggen hè....quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:36 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik, maar ik kan me niet voorstellen dat deze ook begint met reinigen (of zoals Jopie78 het noemt, 'krabben'). Altijd gedacht dat de brandweer dat doet (na eventueel politieonderzoek). Zit ik ernaast?
Ja, dat kan heftig zijn, maar de discussie ging over het schoonmaken.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh dat zal idd niet door het treinpersoneel gedaan worden, maar dat maakt niet zo heel veel meer uit als je buiten al hebt moeten inventariseren hoe de onderdelen verdeeld liggen hè....
Wellicht is het meer on topic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:42 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, dat kan heftig zijn, maar de discussie ging over het schoonmaken.
Wellicht, maar ik neem aan dat TS dat weet, aangezien hij gesolliciteerd heeft (en zich vooraf - in elk geval globaal - heeft verdiept in de te verrichten werkzaamheden). Of zou TS echt denken dat het alleen fluiten, krant lezen en sudoku'en (en zo nu en dan kaartjes controleren) is?quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:45 schreef Leandra het volgende:
opic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Zeker niet, soms moet je ook uit je comfortzone gaan.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:48 schreef baskick het volgende:
[..]
Wellicht, maar ik neem aan dat TS dat weet, aangezien hij gesolliciteerd heeft (en zich vooraf - in elk geval globaal - heeft verdiept in de te verrichten werkzaamheden). Of zou TS echt denken dat het alleen fluiten, krant lezen en sudoku'en (en zo nu en dan kaartjes controleren) is?
Een beetje in het wilde weg banen proberen, zonder doel of richting, is ook niet alles voor je cv.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:53 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Zeker niet, soms moet je ook uit je comfortzone gaan.
Liefst iets met direct resultaat. Dus als je kaartjes controleert moet je optreden bij niet kloppende kaartjes. Ik zoek graag dingen uit, wil mensen adviseren, bevindingen delen. Soort adviseur dus, stukje serviceberoep. Maar heb een hekel aan kantoorbanen, of dat verwacht ik iig.quote:Op dinsdag 13 september 2016 22:14 schreef d.k. het volgende:
[..]
Een beetje in het wilde weg banen proberen, zonder doel of richting, is ook niet alles voor je cv.
Je wilt analytisch zijn en niet saai op kantoor. Ga dan kijken waar je die combi kan vinden en werk daar naar toe.
quote:Op dinsdag 13 september 2016 10:42 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Momenteel weet ik nog steeds niet wat ik als net hbo-afgestudeerde wil gaan doen...
Startsalaris voor treinpersoneel (ongeschoold dus) is 1900 euro bruto exclusief toeslagen. Maximale salaris is na flink wat jaren 2500 euro. Een gemiddeld hbo-salaris start je vaak rond de 2000/2500 euro en ga je na een paar jaar al richting de 3000, voor mij zou 3800 euro maximaal zijn als ik de gemiddelde cao raadpleeg.
Waarom wordt hier gepraat over hbo in het algemeen en wordt niet de opleiding genoemd? Lijkt me nogal relevant, zeker gezien de titel van het topic. Zover ik weet zitten er nogal wat verschillen tussen opleidingen qua banenkans en salaris.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:01 schreef Elvi het volgende:
Ik denk overigens dat de meeste afgestudeerden nu terecht komen in een callcenter of een 'werkervaringsplek'. TS denkt dat hij met een hbo-papiertje heel wat te wensen heeft, maar dat is niet meer zo.
Omdat het niet relevant is. Mijn hbo-functie waar ik voor geleerd heb is een meer uitdagende baan qua werk- en denkniveau en het salaris is dan ook iets beter dan dat van bijvoorbeeld een conducteur, al kan dat ook best intensief werk zijn. Geen topsalaris voor een hbo'er. In mijn geval zou het in mijn startjaren maximaal 1000 euro per maand kunnen schelen, ik denk eerder 500 euro verschil want 2500 euro per maand startsalaris moet je nog maar zien te krijgen, off iig een jaarcontract op zak hebben anders heb je niet veel aan een paar maanden wat eurootjes meer verdienen.quote:Op dinsdag 13 september 2016 22:34 schreef Ideale_Schoonzoon het volgende:
[..]
[..]
Waarom wordt hier gepraat over hbo in het algemeen en wordt niet de opleiding genoemd? Lijkt me nogal relevant, zeker gezien de titel van het topic. Zover ik weet zitten er nogal wat verschillen tussen opleidingen qua banenkans en salaris.
Zolang er treinen rijden wel lijkt me. Poortjes zijn leuk, maar te omzeilen. Bovendien moet een conducteur de trein vrijgeven om te vertrekken zodat de machinist kan gaan rijden.quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:26 schreef MCH het volgende:
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
Dat kan de machinist met een spiegel aan de zijkant van z'n cabine ook wel inschatten.quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:30 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Zolang er treinen rijden wel lijkt me. Poortjes zijn leuk, maar te omzeilen. Bovendien moet een conducteur de trein vrijgeven om te vertrekken zodat de machinist kan gaan rijden.
Tja, blijkbaar niet. Maar waar je te maken hebt met mensen.. zijn er ook mensen nodig. Niet iedereen checkt netjes in, weet de weg of houdt zich in de trein aan de huisregels of is medereizigers tot last. Dus: zolang er treinen rijden is er personeel nodig.quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:31 schreef MCH het volgende:
[..]
Dat kan de machinist met een spiegel aan de zijkant van z'n cabine ook wel inschatten.
Zelfs dat is een conducteur niet verplicht.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wellicht is het meer on topic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Op een IC met 7 bakken en meer wel. Die zal daar niet snel verdwijnen. Op sprinters kan dat een ander verhaal zijn. Maar dat is moeilijk te voorspellen. De sociale veiligheid in een trein is ook van belang. Het kan ook zo zijn dat de functie van een conducteur aangepast word in controle teams.quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:26 schreef MCH het volgende:
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
Je hebt het maar over het salaris. Vergeet de secundaire arbeidsvoorwaarden niet. Als je die in salaris gaat uitdrukken heb je een stuk meer. Bovendien praat je over bruto bedragen. Ik zal maar niet zeggen wat bijvoorbeeld een machinist aan salaris ontvangt bij zijn eindtrede. Ik denk dat er een aantal hboers behoorlijk onderuit zakken. Dan heb je maar een 36 uur werkweek, adv, enfin te veel om te benoemen.quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:00 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Omdat het niet relevant is. Mijn hbo-functie waar ik voor geleerd heb is een meer uitdagende baan qua werk- en denkniveau en het salaris is dan ook iets beter dan dat van bijvoorbeeld een conducteur, al kan dat ook best intensief werk zijn. Geen topsalaris voor een hbo'er. In mijn geval zou het in mijn startjaren maximaal 1000 euro per maand kunnen schelen, ik denk eerder 500 euro verschil want 2500 euro per maand startsalaris moet je nog maar zien te krijgen, off iig een jaarcontract op zak hebben anders heb je niet veel aan een paar maanden wat eurootjes meer verdienen.
Verder zou je met een conducteursalaris net boven de toeslagengrens komen en verdien je onder de streep minder doordat je toeslagen als huur- en zorgtoeslag mist. Zou je wel 1500 euro op jaarbasis schelen. Je zou uitkomen op 21600 euro en de grens is 21100 euro... dus je krijgt meer maar gaat er eigenlijk netto op achteruit. Zo slecht verdien je dus niet als conducteur.
Punt is: ik verwacht dat mijn (start)salaris niet veel hoger is dan een modaal inkomen, dus zou je dan een baan op niveau moeten nemen waar je wel uitgedaagd wordt maar ook met de minder leuke kanten van werken op een kantoor in aanraking komt zoals prestatiedrang of kantoorpolitiek, of onder je niveau werken maar wel de vrijheid van je werk ervaren?
Ik heb een toffe baan gezien binnen mijn sector. Mocht ik aan de slag kunnen en geschikt zijn, zou het ik doen. Maar het kost mij ruim minimaal 1,5 uur reistijd (3 uur per dag) en zo'n 400 euro per maand aan reiskosten (waar ik maar een heel klein deel van terugkrijg). Iets van 2200 euro per maand bruto volgens mij, dus reken maar uit wat ik effectief netto overhoudt na alle vaste lasten. Volgens mij 300 euro per maand over dan. Ja ik doe dan werk waar ik voor geleerd heb, haal er voldoening uit, lekker bezig, maar het kost veel tijd, geld en moeite om misschien net mijn kop boven het maaiveld te houden, zowel privé als zakelijk. Dagelijks jezelf moeten bewijzen (mijn sector sowieso). En dus doordeweeks bijna niks aan je dagen over te houden. Dat zijn dus serieuze overwegingen: werk doen wat je tof vindt maar eigenlijk geen fatsoenlijk privéleven of een leuk centje kunnen sparen.... Dichterbij wonen is nu geen optie aangezien ik volgende maand ga verhuizen en al bezig ben met de inrichting e.d. Beren op de weg? Vooral onhandigheden. In dat geval denk ik: doe mij lekker een baantje waar je zonder al te veel hoeft op te offeren lekker bezig bent en eigenlijk niemand op je vingers tikt.. Al werk ik dan onder mijn eigen kunnen, maar misschien wel relaxter.quote:Op woensdag 14 september 2016 00:02 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je hebt het maar over het salaris. Vergeet de secundaire arbeidsvoorwaarden niet. Als je die in salaris gaat uitdrukken heb je een stuk meer. Bovendien praat je over bruto bedragen. Ik zal maar niet zeggen wat bijvoorbeeld een machinist aan salaris ontvangt bij zijn eindtrede. Ik denk dat er een aantal hboers behoorlijk onderuit zakken. Dan heb je maar een 36 uur werkweek, adv, enfin te veel om te benoemen.
Maar laat dat salaris als starter eens los. Doe eerst ervaring op en open je ogen.
Maar onderschat het werk niet. Bij een keuring en volgens mij moet een conducteur ook een rollenspel ondergaan bij een sollicitatie zal een en ander wel duidelijk worden.
Het is natuurlijk ook zo dat een hbo er maar mogelijk 4 jaar langer in de schoolbanken heeft gezeten tov van een mbo er. Dat zegt natuurlijk allemaal niets als die mbo leerling in zijn jeugd wat lui was maar een hbo makkelijk zou aan kunnen. Maar het is natuurlijk wel fijn als je hoger bent opgeleid. Dat papiertje geeft je meer kansen en vrijheden als schoolverlater. Maar dat is het dan ook. De rest zul je in de praktijk(werkvloer) toch moeten waar maken ongeacht beroep of functie.
Tja het werk is tof maar de omstandigheden bevallen je niet meer. Dan zou ik je adviseren om de omstandigheden binnen je vakgebied te veranderen. Wil je echt iets anders dan zou ik mij eerst grondig verdiepen in de functie en of dat echt is wat je graag zou willen. Bij dit soort changes zul je echt goed moeten nadenken of je eigenlijk conducteur zou willen zijn. Onderschat dat werk niet. Voor een buitenstaander lijkt het allemaal vrijheid en pluche. Maar je hebt ook met rondetijden te maken etc. En fysiek gezien zullen je ledematen na jaren versleten zijn. Zeker de knieen. Het probleem bij dit soort banen is de leeftijd. En wat ga je doen als je 63 bent en afgekeurd word voor functie.quote:Op woensdag 14 september 2016 00:10 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Ik heb een toffe baan gezien binnen mijn sector. Mocht ik aan de slag kunnen en geschikt zijn, zou het ik doen. Maar het kost mij ruim minimaal 1,5 uur reistijd (3 uur per dag) en zo'n 400 euro per maand aan reiskosten (waar ik maar een heel klein deel van terugkrijg). Iets van 2200 euro per maand bruto volgens mij, dus reken maar uit wat ik effectief netto overhoudt na alle vaste lasten. Volgens mij 300 euro per maand over dan. Ja ik doe dan werk waar ik voor geleerd heb, haal er voldoening uit, lekker bezig, maar het kost veel tijd, geld en moeite om misschien net mijn kop boven het maaiveld te houden, zowel privé als zakelijk. Dagelijks jezelf moeten bewijzen (mijn sector sowieso). En dus doordeweeks bijna niks aan je dagen over te houden. Dat zijn dus serieuze overwegingen: werk doen wat je tof vindt maar eigenlijk geen fatsoenlijk privéleven of een leuk centje kunnen sparen.... Dichterbij wonen is nu geen optie aangezien ik volgende maand ga verhuizen en al bezig ben met de inrichting e.d. Beren op de weg? Vooral onhandigheden. In dat geval denk ik: doe mij lekker een baantje waar je zonder al te veel hoeft op te offeren lekker bezig bent en eigenlijk niemand op je vingers tikt.. Al werk ik dan onder mijn eigen kunnen, maar misschien wel relaxter.
Inderdaad. Dichterbij wonen zou al een hoop bezwaren wegnemen en dan blijft er een misschien stressvolle, maar toffe baan over waar ik mijn capaciteiten die ik heb goed zou kunnen benutten. Echter is verhuizen nu geen optie dus mocht het zover komen, is de afweging: twee dagen weekend en verder geen doordeweeks leven een investering in je carrière waard of een baan dichterbij wat niet aansluit op je opleiding een betere optie? De meeste banen binnen mijn sector zijn op 1,5 uur enkele reis afstand.quote:Op woensdag 14 september 2016 00:38 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja het werk is tof maar de omstandigheden bevallen je niet meer. Dan zou ik je adviseren om de omstandigheden binnen je vakgebied te veranderen. Wil je echt iets anders dan zou ik mij eerst grondig verdiepen in de functie en of dat echt is wat je graag zou willen. Bij dit soort changes zul je echt goed moeten nadenken of je eigenlijk conducteur zou willen zijn. Onderschat dat werk niet. Voor een buitenstaander lijkt het allemaal vrijheid en pluche. Maar je hebt ook met rondetijden te maken etc. En fysiek gezien zullen je ledematen na jaren versleten zijn. Zeker de knieen.
Dus je bent net afgestuurd maar wilt nu al niet meer verhuizen voor een baan?! Sorry hoor, maar kom op zeg. En dan gaan rekenen met start- eindsalarissen. Wat is er mis met gewoon een paar jaar hard werken en veel leren?quote:Op woensdag 14 september 2016 00:48 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Inderdaad. Dichterbij wonen zou al een hoop bezwaren wegnemen en dan blijft er een misschien stressvolle, maar toffe baan over waar ik mijn capaciteiten die ik heb goed zou kunnen benutten. Echter is verhuizen nu geen optie dus mocht het zover komen, is de afweging: twee dagen weekend en verder geen doordeweeks leven een investering in je carrière waard of een baan dichterbij wat niet aansluit op je opleiding een betere optie? De meeste banen binnen mijn sector zijn op 1,5 uur enkele reis afstand.
Vakgebieden hebben niks met elkaar te maken.
Omdat ik dus volgende maand al verhuis en gezien de huidige arbeidsmarkt krijg je bijna geen jaarcontract meer. Zomaar binnen een half jaar opnieuw verhuizen is niet slim zonder zekerheid. Maar het is voor de banen in mijn sector wel een serieuze struggle merk ik: drie uur reistijd per dag en eigenlijk niets aan je dagen hebben, maar wel gewoon een baan.... als je zeker weet dat je daar nog een tijdje werkt en een buffer hebt kan je dichterbij gaan wonen. Waarom ik dan niet in die buurt ben gaan wonen nu? Omdat daar de lasten veel hoger zijn en de woningkans nog lager is... Je wilt niet binnen 3 maanden weer op straat staan als je geen werk kunt vinden. Dus de eerste paar jaar flink kapot zijn, lange dagen maken, alleen het weekend overhouden voor een carrière waar je doet wat je leuk vindt maar eigenlijk niet veel aan overhoudt...quote:Op woensdag 14 september 2016 09:42 schreef d.k. het volgende:
[..]
Dus je bent net afgestuurd maar wilt nu al niet meer verhuizen voor een baan?! Sorry hoor, maar kom op zeg. En dan gaan rekenen met start- eindsalarissen. Wat is er mis met gewoon een paar jaar hard werken en veel leren?
Je verwacht wel dat je veel komt aanwaaien TS.
Als als als...huur gewoon een kamer, kosten niet te hoog en dan kan je investeren. En wake up call, maar als je eenmaal werkt heb je sowieso een stuk minder vrije tijd dan daarvoor. Dat is normaal. En ja, dat is ook als je conducteur bent.quote:Op woensdag 14 september 2016 09:56 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Omdat ik dus volgende maand al verhuis en gezien de huidige arbeidsmarkt krijg je bijna geen jaarcontract meer. Zomaar binnen een half jaar opnieuw verhuizen is niet slim zonder zekerheid. Maar het is voor de banen in mijn sector wel een serieuze struggle merk ik: drie uur reistijd per dag en eigenlijk niets aan je dagen hebben, maar wel gewoon een baan.... als je zeker weet dat je daar nog een tijdje werkt en een buffer hebt kan je dichterbij gaan wonen. Waarom ik dan niet in die buurt ben gaan wonen nu? Omdat daar de lasten veel hoger zijn en de woningkans nog lager is... Je wilt niet binnen 3 maanden weer op straat staan als je geen werk kunt vinden.
Dat is ook nog maar de vraag. Ik denk nu in kantoortijden, maar je werkdag kan ook weleens tot 23:00 uur duren als je late dienst hebt. Of je dan nog thuiskomt en hoe laat is een ander verhaal. Feit blijft dat de reistijd hetzelfde blijft dus 3,5 uur reistijd (zonder vertraging) per dag (!) gaat je hoe dan ook opbreken. Ik heb eens een half jaar 4 uur per dag gereisd elke dag en hoewel het werk leuk was, was ik echt helemaal kapot na dat half jaar. Helaas werden die 4 uur vaak 4,5 en soms 5. Dan kom je dus echt thuis, even snel wat eten, wassen en hup in bed. Weekend was je echt total loss. Vandaar de vraag: voor die paar tientjes per maand meer zoveel opofferen? Werk is werk, en geld is geld. Maar starter of niet, persoonlijk wil ik niet leven om te werken maar werken om te leven.quote:Op woensdag 14 september 2016 09:59 schreef Sarabi het volgende:
Drie uur per dag reistijd is nog goed te doen toch? Heb je nog een hele avond voor je. Zoveel hobbies heb je niet en vrienden al helemaal niet dus vier uur per dag Fokken moet genoeg zijn?
De reistijd is 1:40 uur, deur tot deur kom je retour bijna uit op 3,5 uur. Ik heb nu twee sollicitaties uitstaan waarvan een dichtbij. Dat ik verderop moet zoeken is helaas al duidelijk, of ik moet wat doen waar ik niet zo veel mee heb maar wel gewoon een redelijk normaal leven kan opbouwen.quote:Op woensdag 14 september 2016 10:30 schreef Sarabi het volgende:
In een post is de reistijd opeens weer met een half uur toegenomen?
Je ziet weer allerlei beren op de weg. Maak een keuze en wees daar dan blij mee, blijf niet met die smoesjes komen.
Dankje, ideaal is anders maar goed. Ik denk dat het ook te maken heeft met bewijsdrang. Wanneer ik solliciteer wordt er gekeken of ik geschikt ben, maar als ik er daadwerkelijk werk moet je jezelf wel bewijzen. Natuurlijk zegt een diploma wel iets, ik zou het moeten kunnen. Ik heb een hekel aan verwachtingen van mensen en daar aan voldoen, evenals onderlinge concurrentiestrijd. Wil het liefst gewoon iets doen wat duidelijk is, zoals vakken vullen. Zijn ze gevuld, prima. Daarom twijfel ik ook of ik wel in mijn branche aan de slag moet, want een deel daarvan trekt mij niet.quote:Op woensdag 14 september 2016 10:39 schreef Sarabi het volgende:
Met 3,5 uur reistijd kan je gewoon een normaal leven opbouwen hoor. Doet mijn vriend al zes jaar en heeft ook nog tijd om dagelijks te sporten en samen doen we doordeweeks ook nog genoeg dingen. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken
Ontspannend?quote:Op woensdag 14 september 2016 11:01 schreef robbietobbie het volgende:
Daarnaast is reizen in het OV niet bepaald inspannend. Die tijd kun je prima gebruiken om te ontspannen
Helemaal mee eens hoorquote:Op woensdag 14 september 2016 11:16 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Vertragingen en uitvallende treinen,
2) Smerige stations,
3) Hangjeugd,
4) Propvolle coupé's
4) Smoorhete treinen,
5) Jengelende kinderen,
6) Klierende scholieren,
7) Bellende forensen,
8) Hoge reiskosten
Doe mij dan maar:
1) Airco aan,
2) Achtergrondmuziekje,
3) Geen gezeur aan m 'n kop,
4) Vertrekken op ieder gewenst moment,
5) Eén vervoermiddel van deur tot deur,
6) Lage kosten.
Verschillen van bruto startsalarissen tussen hbo opleidingen die variëren tussen 1300 en 2700 euro/maand, met ene uitschieter van 3700, vind ik relevanter dan het gemiddelde start-salaris op hbo niveau om te kijken of conducteur een alternatief is, puur qua inkomen. Zie hier: http://www.elsevier.nl/ec(...)je-het-meest-345241/quote:
quote:Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring in een servicegerichte functie met direct klantcontact https://werkenbijns.nl/conducteur/
Dat laatste voldoe ik aan ja, het zou je nog verbazen!quote:Op woensdag 14 september 2016 11:32 schreef Ideale_Schoonzoon het volgende:
[..]
Verschillen van bruto startsalarissen tussen hbo opleidingen die variëren tussen 1300 en 2700 euro/maand, met ene uitschieter van 3700, vind ik relevanter dan het gemiddelde start-salaris op hbo niveau om te kijken of conducteur een alternatief is, puur qua inkomen. Zie hier: http://www.elsevier.nl/ec(...)je-het-meest-345241/
Maar nog relevanter dan het vergelijken van salarissen lijkt me of je hieraan voldoet:
[..]
Maar ik snap iets niet. Je wijzigd steeds je verhaal. Als je nog jong bent en met een hbo diploma op zak in een bepaald vakgebied dat je leuk vind. En je vind het leuk alleen baal je van de omstandigheden zoals rijstijd en veel uren draaien. Neem nu maar van mij aan dat iedereen die jong is veel meer uren maakt. Dit door het ontbreken van ervaring. Om ervaring op te doen zul je dus in het begin veel extra uren moeten investeren. Dat kunnen zelfs onbetaalde uren zijn.quote:Op woensdag 14 september 2016 11:35 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Dat laatste voldoe ik aan ja, het zou je nog verbazen!
Daar ben ik mij ook van bewust, echter heb ik zelf het idee dat mijn hbo-papiertje niet zo veel voorstelt. Praktijkervaring is haast nog belangrijker dan je hbo-diploma. Het is een brede studie zonder dat je echt iets in de praktijk leert, meeste eigenschappen bezit je vóór de studie al, in mijn geval zeker omdat ik al lang wist dat ik deze kant op zou gaan dus zoveel heb ik naar mijn idee niet geleerd.quote:Op woensdag 14 september 2016 11:58 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar ik snap iets niet. Je wijzigd steeds je verhaal. Als je nog jong bent en met een hbo diploma op zak in een bepaald vakgebied dat je leuk vind. En je vind het leuk alleen baal je van de omstandigheden zoals rijstijd en veel uren draaien. Neem nu maar van mij aan dat iedereen die jong is veel meer uren maakt. Dit door het ontbreken van ervaring. Om ervaring op te doen zul je dus in het begin veel extra uren moeten investeren. Dat kunnen zelfs onbetaalde uren zijn.
Je praat alsof je nu al 40- 50 bent en het je een stuk makkelijker wil gaan maken. Je had het zelfs over vakken vullen. Ik zou eerst in je eigen vakgebied ervaring opdoen als dat mogelijk is met alle nadelen die daarbij behoren. Als je dan ervaring hebt en op een bepaalde leeftijd meer rust wil hebben en je leven anders wil gaan invullen(een compleet nieuw leven beginnn) heb je in iedergeval een vakgebied achter de hand mocht het mis gaan. Als je nu al op die jonge leeftijd met een hbo op zak dit soort functies kiest dan moet je daar wel erg goed over nadenken. Zeker in het geval dat je aangeeft je eigen vakgebied leuk te vinden. Tenzij je erop aast of de gok neemt om een functie als conducteur aan te nemen en dit als binnenkomer ziet om binnen te dringen binnen NS om gelijk naar een jaar door te groeien als team manager conducteur en vandaar uit nog verder door te groeien. Die voorbeelden zijn er namelijk ook. Maar ook dan zul je daar veel extra tijd in moeten investeren.
Hou er rekening mee dat een hbo na een aantal jaren conducteur te zijn geweest niets meer voorstelt als de ervaring ontbreekt waar dat hbo voor bedoeld was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |