abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165288350
Momenteel weet ik nog steeds niet wat ik als net hbo-afgestudeerde wil gaan doen... Natuurlijk heb je enkele jaren geleden een opleiding gekozen omdat je daar goed in bent of voldoening uithaalt, maar nu ik dagen doorbreng op vacaturesites trekken andere banen mij ook steeds meer merk ik.

Zo lijkt de functie van conducteur op de trein mij wel wat. Behoorlijke vrijheid, niet dagenlang achter de computer zitten wat ik normaal met mijn baan wel zou hebben, geen constante druk om te voldoen aan wat mensen van je vragen/verwachten en geen vergadercultuur. Bovendien is omgang met mensen wel goed voor mij. Natuurlijk kleven er ook nadelen aan als in veiligheid en boze klanten. Maar als ik het voorstel aan mijn omgeving lachen ze me bijna allemaal uit: pfff, dat wil je toch niet doen met jouw opleiding, dat is toch niks voor jou?

Startsalaris voor treinpersoneel (ongeschoold dus) is 1900 euro bruto exclusief toeslagen. Maximale salaris is na flink wat jaren 2500 euro. Een gemiddeld hbo-salaris start je vaak rond de 2000/2500 euro en ga je na een paar jaar al richting de 3000, voor mij zou 3800 euro maximaal zijn als ik de gemiddelde cao raadpleeg. 1300 euro verschil tussen het maximale salaris bij een baan op niveau en een baan wat onder je niveau is Ook zou je dan kunnen afvragen waarom ik met bloed zweet en tranen een hbo-opleiding heb afgerond omdat je voor de meeste 'simpele' baantjes vaak al met vmbo/mbo-niveau klaar bent. Een diploma is nooit weg, maar als je er niks mee doet is het wel zonde natuurlijk, je krijgt niet meer betaald omdat je overgekwalificeerd bent.

Los van de kans op een baan binnen mijn eigen sector, wat is voor jullie de belangrijkste keuze bij een baan? Denken jullie nog steeds vanuit je opleiding of wat je eigenlijk écht in je leven wilt? Als ik straks bij wijze van spreken 1000 euro per maand minder verdien dan ik zou kunnen krijgen elders met mijn capaciteiten, is dat dan zonde of telt voldoening in je werk meer?

Deze vraag is ook deels opgekomen omdat het werkaanbod binnen mijn sector behoorlijk matig is, maar als ze mij een baan aanbieden zou ik die waarschijnlijk gewoon accepteren: ik heb er voor geleerd, beter salaris en ik denk uiteindelijk ook een stukje voldoening. Nadelen zijn dus de vergadercultuur, dagen achter je bureau zitten, in mijn geval behoorlijke reistijd.
pi_165288465
Ik denk vanuit geld..... wat levert mij het meeste op, versus wat vind ik het leukste om te doen.
  dinsdag 13 september 2016 @ 10:51:41 #3
416020 K44S
The bearded man
pi_165288506
Belangrijkst keuzen bij mijn baan?
Dat er een klik is tussen mij en de dienst/het product EN dat het goed klikt met de collega's

Je verdient vanzelf meer naarmate je meer ervaring hebt/kennis op doet etc etc.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  dinsdag 13 september 2016 @ 10:52:15 #4
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_165288515
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:42 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
niet dagenlang achter de computer zitten wat ik normaal met mijn baan wel zou hebben, geen constante druk om te voldoen aan wat mensen van je vragen/verwachten en geen vergadercultuur
Hier begrijp ik even iets niet. Je bent net afgestudeerd, wat is dan jouw ervaring met "constante druk" en "vergadercultuur"?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_165288528
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:42 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

Los van de kans op een baan binnen mijn eigen sector, wat is voor jullie de belangrijkste keuze bij een baan? Denken jullie nog steeds vanuit je opleiding of wat je eigenlijk écht in je leven wilt? Als ik straks bij wijze van spreken 1000 euro per maand minder verdien dan ik zou kunnen krijgen elders met mijn capaciteiten, is dat dan zonde of telt voldoening in je werk meer?
Veel hangt af van:
1) Wat is je kennis (qua opleiding en ervaring),
2) Wat zijn je competenties (analyseren, managen, beïnvloeden, overtuigen)
3) Wat zijn je ambities.

In outplacementjargon: "wat ken ik, wat kan ik en wat wil ik".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165288599
Zoals ik al in het werkzoekend-topic zei:

Ik denk aan 2 dingen: levert het me geld op, en kan ik het volhouden.
Wat ik met mn leven wil heeft niet alleen met mijn werk te maken; het is een klein onderdeel van mn leven. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Je krijgt tegenwoordig toch vooral tijdelijke contracten dus na een half jaar kan ik weer wat anders zoeken.

Overigens denk ik dat je jezelf echt veel te hoog inschat. Jij denkt echt dat werkgevers staan te springen om een pas-afgestudeerde hbo'er zonder werkervaring buiten stages. Je hebt even niks te kiezen nu.
pi_165288622
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:52 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Hier begrijp ik even iets niet. Je bent net afgestudeerd, wat is dan jouw ervaring met "constante druk" en "vergadercultuur"?
Vanuit stages e.d. heb ik een goed beeld hoe een werkdag er straks zou uitzien. Ook heb je te maken met kantoorpolitiek, wat je bij een vrij beroep als conducteur al minder hebt. Feit blijft dat ik voor werk binnen mijn sector gewoon 40 uur per week achter een computer zit. Het werk trekt mij nog steeds wel, maar de dingen eromheen niet. Voor minder geld aan de slag maar wel een vrijer beroep is dan ook wat waard?
pi_165288635
Ik denk dat je in de huidige economische situatie blij mag zijn als je een baan kunt krijgen, ongeacht of die aansluit bij je opleiding of wat je denkt leuk te vinden.
De vraagstelling is een absolute luxepositie, en heeft weinig met de realiteit te maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165288653
Edit: nee.

[ Bericht 95% gewijzigd door Leandra op 13-09-2016 11:01:20 ]
  dinsdag 13 september 2016 @ 11:00:33 #10
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_165288672
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:57 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Het werk trekt mij nog steeds wel, maar de dingen eromheen niet
OK dus omdat jij 1 uur per week moet vergaderen, wil jij dat werk niet meer doen :?

Als het je niet bevalt, dan ga je toch ergens anders werken waar minder vergadercultuur heerst, en waar geen kantoorpolitiek is maar een gezellige atmosfeer?

Ik vind dat je de baby met het badwater weggooit.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_165288694
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:58 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat je in de huidige economische situatie blij mag zijn als je een baan kunt krijgen, ongeacht of die aansluit bij je opleiding of wat je denkt leuk te vinden.
De vraagstelling is een absolute luxepositie, en heeft weinig met de realiteit te maken.
Ja precies... Als ik nu in deze tijd zou afstuderen dan zou ik me aanmelden bij een uitzendbureau als intercedent. Daar zijn ze gek op pas-afgestudeerden.

Ik denk overigens dat de meeste afgestudeerden nu terecht komen in een callcenter of een 'werkervaringsplek'. TS denkt dat hij met een hbo-papiertje heel wat te wensen heeft, maar dat is niet meer zo.
pi_165288753
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:56 schreef Elvi het volgende:
Zoals ik al in het werkzoekend-topic zei:

Ik denk aan 2 dingen: levert het me geld op, en kan ik het volhouden.
Wat ik met mn leven wil heeft niet alleen met mijn werk te maken; het is een klein onderdeel van mn leven. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Je krijgt tegenwoordig toch vooral tijdelijke contracten dus na een half jaar kan ik weer wat anders zoeken.

Overigens denk ik dat je jezelf echt veel te hoog inschat. Jij denkt echt dat werkgevers staan te springen om een pas-afgestudeerde hbo'er zonder werkervaring buiten stages. Je hebt even niks te kiezen nu.
Nee daarom, dat weet ik ook. Startsalaris is volgens mij nog gelijk ook.. maar dan kan je dus afvragen waarom ik een hbo-opleiding heb gedaan om vervolgens (al dan niet een lange tijd van je leven) een baan te hebben waar je niet voor geleerd hebt en je waarschijnlijk nooit wat hebt aan je diploma.
pi_165288802
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:03 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Nee daarom, dat weet ik ook. Startsalaris is volgens mij nog gelijk ook.. maar dan kan je dus afvragen waarom ik een hbo-opleiding heb gedaan om vervolgens (al dan niet een lange tijd van je leven) een baan te hebben waar je niet voor geleerd hebt en je waarschijnlijk nooit wat hebt aan je diploma.
Niemand begint aan de top, mensen groeien, ontwikkelen zichzelf, volgen extra cursussen of extra opleidingen. Niemand weet met 18 jaar precies wat ze de komende 50 willen doen. Dat is ook niet meer realitisch: niemand blijft meer 50 jaar bij dezelfde baas werken.
pi_165288812
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:03 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Nee daarom, dat weet ik ook. Startsalaris is volgens mij nog gelijk ook.. maar dan kan je dus afvragen waarom ik een hbo-opleiding heb gedaan om vervolgens (al dan niet een lange tijd van je leven) een baan te hebben waar je niet voor geleerd hebt en je waarschijnlijk nooit wat hebt aan je diploma.
Overigens ben jij nog niet eens begonnen met werken, dus waar heb je het over :? Je praat alsof je al 15 jaar iets anders doet dan waarvoor je geleerd hebt :')
pi_165288859
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:01 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ja precies... Als ik nu in deze tijd zou afstuderen dan zou ik me aanmelden bij een uitzendbureau als intercedent. Daar zijn ze gek op pas-afgestudeerden.

Ik denk overigens dat de meeste afgestudeerden nu terecht komen in een callcenter of een 'werkervaringsplek'. TS denkt dat hij met een hbo-papiertje heel wat te wensen heeft, maar dat is niet meer zo.
Het zijn vooral tijdelijke contracten of helemaal freelance, dus zekerheid heb je niet bepaald. Callcenters wil ik sowieso niet. Werkervaringsplekken zijn er wel, maar dan zou ik nog minder verdienen dan met bovenstaande baan, al werk je dan wel binnen je sector en bouw je ervaring op.
pi_165288900
Een diploma geeft alleen je denk-niveau aan, waarvan je zelf al aangeeft dat je het met pijn en moeite gehaald hebt. Het is dus nog maar de vraag of je hier ook echt aan voldoet.
Je competenties staan los van je diploma, als je niet met mensen om kan gaan, niet tegen vergaderen kan en moe wordt van de 'randverschijnselen', bezit je dus simpelweg bepaalde competenties niet, die wel nodig zijn voor een functie in het gebied van je studie.

Daarnaast is die 3800 gebaseerd op bepaalde groei, waarvan nog niet gezegd is dat je dat punt ook gaat behalen, het is geen gegeven.

Staar je niet blind op dingen die je niet hebt, of niet relevant zijn, ga doen waar je je goed bij voelt. Dat hou je veel langer vol.
pi_165288959
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:10 schreef Jopie78 het volgende:
Een diploma geeft alleen je denk-niveau aan, waarvan je zelf al aangeeft dat je het met pijn en moeite gehaald hebt. Het is dus nog maar de vraag of je hier ook echt aan voldoet.
Je competenties staan los van je diploma, als je niet met mensen om kan gaan, niet tegen vergaderen kan en moe wordt van de 'randverschijnselen', bezit je dus simpelweg bepaalde competenties niet, die wel nodig zijn voor een functie in het gebied van je studie.

Daarnaast is die 3800 gebaseerd op bepaalde groei, waarvan nog niet gezegd is dat je dat punt ook gaat behalen, het is geen gegeven.

Staar je niet blind op dingen die je niet hebt, of niet relevant zijn, ga doen waar je je goed bij voelt. Dat hou je veel langer vol.
Ik denk dat ik sowieso de gok ga wagen, ook om te kijken of ik überhaupt kans maak. Uiteindelijk is elke maand 1900 euro krijgen beter dan thuiszitten zonder een cent.
pi_165289049
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:13 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Ik denk dat ik sowieso de gok ga wagen, ook om te kijken of ik überhaupt kans maak. Uiteindelijk is elke maand 1900 euro krijgen beter dan thuiszitten zonder een cent.
Je moet iets doen, omdat je het wil, niet om te kijken hoe ver je komt.
Je kan twee kanten op, een functie kiezen waarbij je kan werken aan je competenties, zodat je ze op een gegeven moment wel bezit, of je angsten ontwijken en voor de gemakkelijke weg kiezen.

Je kwelt jezelf, zoals gewoonlijk, door een grote hoeveelheid irrelevante informatie erbij te halen, de gebruikelijke beren, wat de keuze niet gemakkelijker maakt. Focus.. Vraag hulp om die focus te behouden.. Grote kans dat je met kerst nog loopt te emmeren op deze manier.
pi_165289096
De meeste mensen die een baan met verantwoordelijkheden hebben, verlangen denk ik weleens naar een 'simpele' baan. Eentje zonder deadlines, drukte, gedoe. Je klokt in, maakt je uren en nadat je bent uitgeklokt denk je geen seconde meer aan je werk.

Lijkt me soms heerlijk. Maar ik weet ook dat ik me na een maand kapot zou vervelen.
  dinsdag 13 september 2016 @ 11:22:53 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165289152
Er zijn heel veel studierichtingen waarin uiteindelijk vrijwel niemand een beroep in die richting heeft.... dus dan kun je daar wel aan vastklampen, en het zelfs "jammer" vinden dat je je tijd aan die opleiding besteed hebt, maar je helpt jezelf niet door nog meer te twijfelen en ondertussen niets te doen.
Ga gewoon via een uitzendbureau werken, wie weet wat voor leuke banen er dan op je pad komen, die je helemaal niet verwacht had.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165289180
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:18 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Je moet iets doen, omdat je het wil, niet om te kijken hoe ver je komt.
Je kan twee kanten op, een functie kiezen waarbij je kan werken aan je competenties, zodat je ze op een gegeven moment wel bezit, of je angsten ontwijken en voor de gemakkelijke weg kiezen.

Je kwelt jezelf, zoals gewoonlijk, door een grote hoeveelheid irrelevante informatie erbij te halen, de gebruikelijke beren, wat de keuze niet gemakkelijker maakt. Focus.. Vraag hulp om die focus te behouden.. Grote kans dat je met kerst nog loopt te emmeren op deze manier.
Ik heb sollicitaties binnen mijn vakgebied uitstaan. De kans is klein, want veel concurrentie. Ook korte contracten e.d. Ergens lijkt een baan als conducteur mij wel wat, maar het beeld wat anderen hebben (ook met mijn opleiding) is niet altijd begripvol of positief.
pi_165289309
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:24 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Ik heb sollicitaties binnen mijn vakgebied uitstaan. De kans is klein, want veel concurrentie. Ook korte contracten e.d. Ergens lijkt een baan als conducteur mij wel wat, maar het beeld wat anderen hebben (ook met mijn opleiding) is niet altijd begripvol of positief.
Mensen reageren op jouw houding. Je hebt altijd excuses, zie hierboven. Ga doen wat je wilt, als dat conducteur is, soit. Het is jouw leven, jij moet er gelukkig mee worden. Als je nu al weet dat je tureluur wordt van de hele dag mensen om je heen, de sociale contacten, of de deadlines, dan ga je toch niet solliciteren op die functies... Hoe simpel kan het zijn. Naast je baan als conducteur kan je altijd gaan schrijven, in je eigen tempo, via je eigen kanaal.

Je bent zo hard bezig iets te zijn wat je niet bent, om maar aan een plaatje te voldoen. Waarom? Wie denk je daar mee te behagen?
pi_165289455
Daarnaast vergelijk je steeds appels met peren. Twee mensen met een hbo-diploma zijn niet per definitie gelijk(waardig). Waar jij 6 jaar over de jouwe hebt gedaan, doen andere het in 2 jaar, met een eigen bedrijf, een gezin, sporten, hobbies, commissies, vrijwilligerswerk en wat niet meer, ernaast.

Ga vanuit jezelf redeneren, niet vanuit je gekleurde blik op anderen..
pi_165289687
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:28 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Mensen reageren op jouw houding. Je hebt altijd excuses, zie hierboven. Ga doen wat je wilt, als dat conducteur is, soit. Het is jouw leven, jij moet er gelukkig mee worden. Als je nu al weet dat je tureluur wordt van de hele dag mensen om je heen, de sociale contacten, of de deadlines, dan ga je toch niet solliciteren op die functies... Hoe simpel kan het zijn. Naast je baan als conducteur kan je altijd gaan schrijven, in je eigen tempo, via je eigen kanaal.

Je bent zo hard bezig iets te zijn wat je niet bent, om maar aan een plaatje te voldoen. Waarom? Wie denk je daar mee te behagen?
Dat is ook het doel van dit topic: voor een paar honderd euro meer dagelijks jezelf moeten bewijzen of gewoon doen waar je zelf (voor een tijdje) vrolijk van wordt?
pi_165289780
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:44 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Dat is ook het doel van dit topic: voor een paar honderd euro meer dagelijks jezelf moeten bewijzen of gewoon doen waar je zelf (voor een tijdje) vrolijk van wordt?
Als je het nou gewoon eens zelf uitprobeert? Tijdelijke banen genoeg om uit te testen wat je wilt.
  dinsdag 13 september 2016 @ 11:48:42 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165289787
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:44 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Dat is ook het doel van dit topic: voor een paar honderd euro meer dagelijks jezelf moeten bewijzen of gewoon doen waar je zelf (voor een tijdje) vrolijk van wordt?
Je weet helemaal niet of je daar vrolijk van wordt, dat is wat je op dit moment denkt.
Ga eens aan de slag, dan merk je snel genoeg waar je wel of niet vrolijk van wordt.
Eerlijk gezegd zie ik jou helemaal niet als zeer geschikt als conducteur, je gebrek aan sociale vaardigheden gaat je daarin volledig opbreken.
En dan ook nog een baan die gewoon behoorlijk onder je niveau is.... dat is al snel niet leuk meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165289833
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je weet helemaal niet of je daar vrolijk van wordt, dat is wat je op dit moment denkt.
Ga eens aan de slag, dan merk je snel genoeg waar je wel of niet vrolijk van wordt.
Eerlijk gezegd zie ik jou helemaal niet als zeer geschikt als conducteur, je gebrek aan sociale vaardigheden gaat je daarin volledig opbreken.
En dan ook nog een baan die gewoon behoorlijk onder je niveau is.... dat is al snel niet leuk meer.
Voor mij is dat ook een leermoment, omgang met mensen wordt je alleen maar sterker van. Dan moet je ook wel, nu vermijdt ik het al dan niet bewust. En tja onder je niveau, gelukkig kan je altijd opzeggen als het echt niks blijkt. Ik zie mezelf ook niet als callcentermedewerker, de horeca of in een winkel werken.
  dinsdag 13 september 2016 @ 11:55:33 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165289921
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:51 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Voor mij is dat ook een leermoment, omgang met mensen wordt je alleen maar sterker van. Dan moet je ook wel, nu vermijdt ik het al dan niet bewust. En tja onder je niveau, gelukkig kan je altijd opzeggen als het echt niks blijkt. Ik zie mezelf ook niet als callcentermedewerker, de horeca of in een winkel werken.
Daarom eerst verschillende uitzendbanen, dan weet je snel genoeg wat je wel of niet wilt, de NS wordt vast ook niet vrolijk als ze investeren in je opleiding tot conducteur en jij binnen een maand gillend wegrent.
Overigens verwacht ik dat je gebrek aan sociale vaardigheden je al in de sollicitatieprocedure op gaat breken.

En als horeca of een winkel ongeschikt voor je is, dan zit conducteur daar niet ver vanaf.
Nou kan ik me prima voorstellen dat je horeca of een winkel niets vindt, maar je zult toch een soort basis qua gevoel voor dienstverlening moeten hebben als conducteur.

Daarbij zijn er legio banen die je via een uitzendbureau zou kunnen doen, en weet je wat? Als je daar een beetje leuk in het boekje staat, dan denken ze eerder aan jou als er een vacature langskomt die wel bij je opleiding en/of je wensen (van dat moment) past.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165290126
Ik heb gereageerd! :) Mocht ik niet geschikt zijn, is het fijn als die keuze wordt bevestigd. Wat jullie ook zeggen: veel keuze is er momenteel niet, dus je moet sowieso meerdere hengels uitwerpen.
  dinsdag 13 september 2016 @ 12:24:07 #30
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165290410
Voor mij is het simpel. Ik kies voor het soort werk en natuurlijk moet het salaris een bepaalde bodem hebben. Maar alleen voor het geld is uiteindelijk je eigen graf. Vergeet niet hoe meer geld hoe duurder je gaat leven en dit juist een beperking gaat worden. Je levensstijl pas je vaak aan je salaris aan. Heb je een kut baan maar een prima salaris zul je merken op oudere leeftijd dat je niet de juiste keuze hebt gemaakt en niet meer terug kunt omdat je anders je levensstijl niet meer kunt handhaven.

Vergeet niet dat je een groot deel van je leven arbeid moet verrichten. Iedere dag naar een kut baan maar wel een zeer goed salaris, nou nee voor mij zou dat niets zijn.

Alles is natuurlijk persoonlijk. Doe wat je echt wil of probeer dat althans. Ik heb een HTS diploma en was ooit project engineer. Maar wilde altijd machinist worden en zo is het gegaan. Minder salaris en status maar mijn levensinhoud en plezier is er behoorlijk op vooruit gegaan. Wat de omgeving ook denkt, laat je daar niet door beinvloeden.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 13 september 2016 @ 12:50:05 #31
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165290769
Ik wil nog wel even reageren op het feit dat een conducteur ongeschoold zou zijn en daarom de functie maar een eitje zou zijn en onder een niveau ligt. Je vergis je behoorlijk. Het gaat niet zozeer om de opleiding die je hebt genoten maar om karakter eigeschappen die je moet bezitten om die functie te kunnen beoefenen. Het wil niet zeggen dat je als HBOer geschikt bent omdat men een VMBO of MBO als eis neemt. Dit zijn zo van die beroepen waar karakter eigenschappen een grote rol spelen.

Leuk om te weten dat ik laatst een conductrice tegen kwam die Engels gestudeerd had. Zij vond het geweldig. Buiten het salaris dat niet slecht is voor deze functies heeft de NS uitstekende arbeidsvoorwaarden en doorgroei mogelijkheden als je daar zelf aan werkt. Prima werkgever. Reizigers zullen het daar uiteraard niet mee eens zijn :) Ook dat snap ik wel.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 13 september 2016 @ 12:53:36 #32
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_165290821
Je hebt buiten een stage nog geen dag gewerkt in je vakgebied, maar weet nu al zeker dat het gaat zoals jij het negatief ziet. Ik werk al jarenlang binnen hetzelfde vakgebied en kan jouw doembeeld uit ervaring tegenspreken.
Houd toch eens op met alles overgieten met een negatief sausje.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_165290849
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 12:50 schreef Cherna het volgende:
Ik wil nog wel even reageren op het feit dat een conducteur ongeschoold zou zijn en daarom de functie maar een eitje zou zijn en onder een niveau ligt. Je vergis je behoorlijk. Het gaat niet zozeer om de opleiding die je hebt genoten maar om karakter eigeschappen die je moet bezitten om die functie te kunnen beoefenen. Het wil niet zeggen dat je als HBOer geschikt bent omdat men een VMBO of MBO als eis neemt. Dit zijn zo van die beroepen waar karakter eigenschappen een grote rol spelen.

Leuk om te weten dat ik laatst een conductrice tegen kwam die Engels gestudeerd had. Zij vond het geweldig. Buiten het salaris dat niet slecht is voor deze functies heeft de NS uitstekende arbeidsvoorwaarden en doorgroei mogelijkheden als je daar zelf aan werkt. Prima werkgever. Reizigers zullen het daar uiteraard niet mee eens zijn :) Ook dat snap ik wel.
Ik ben erg op mijn vrijheid gesteld, dus zo'n baan lijkt me niet verkeerd. Bovendien persoonlijk ook niet afhankelijk van andere mensen, dus onregelmatige werktijden zijn voor mij geen probleem. Het is niet waar ik voor geleerd heb, en het aanzien is inderdaad niet zo groot als dat ik kan verkondigen dat ik bij 'bedrijf X' werk en mensen dat heel tof vinden om te horen. :) Voor mij is het ook gewoon kijken hoe ver ik kom voor zulke functies, gezien je inderdaad vooral praktisch moet kunnen handelen en omgaan met mensen en hogere banen ook niet voor het oprapen liggen.
  dinsdag 13 september 2016 @ 12:56:44 #34
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_165290861
Niet om lullig te doen, maar sta je wel sterk genoeg in je schoenen voor het conducteursschap?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_165290876
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 september 2016 12:53 schreef Copycat het volgende:
Je hebt buiten een stage nog geen dag gewerkt in je vakgebied, maar weet nu al zeker dat het gaat zoals jij het negatief ziet. Ik werk al jarenlang binnen hetzelfde vakgebied en kan jouw doembeeld uit ervaring tegenspreken.
Houd toch eens op met alles overgieten met een negatief sausje.
Ik denk dat jij het arbeidsperspectief wel kunt relativeren. Jij bent volgens mij gek op freelancen, maar ik dus absoluut niet. Dan blijft er fulltime weinig over, of in ieder geval moet je elk half jaar op zoek naar nieuw werk. Ik las een heel oud topic uit 2002 van SunChaser die eigenlijk met dezelfde kwestie worstelde, maar toen niet door de test kwam bij de NS. Iemand enig idee wat hij nu doet? GC / Wie heeft er al eens gesolliciteerd als conducteur

[ Bericht 5% gewijzigd door DatIsJammurZeg op 13-09-2016 13:03:39 ]
  dinsdag 13 september 2016 @ 12:58:46 #36
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_165290888
Ik heb jarenlang in vaste dienst voor een bureau gewerkt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_165290903
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 12:56 schreef Copycat het volgende:
Niet om lullig te doen, maar sta je wel sterk genoeg in je schoenen voor het conducteursschap?
Dat vraag ik mij dus ook af, ik ben best wel een pleaser. Ook ben ik wel iemand van de feiten en regeltjes en werk zeer nauwkeurig, maar dat is theoretisch. Maar goed, nu is het uit mijn handen en ik denk dat die vraag straks ook wel komt, mocht ik een stap verder zijn.
  dinsdag 13 september 2016 @ 13:01:22 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165290928
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 september 2016 12:58 schreef Copycat het volgende:
Ik heb jarenlang in vaste dienst voor een bureau gewerkt.
Ik weet nog dat dat zo was, en dat je het eigenlijk wel eng/spannend vond om te gaan freelancen, maar dat dat einde van die baan uiteindelijk een blessing in disguise bleek te zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165294446
Ik ben thuis geweest sinds mei en heb bewust de tijd genomen om te bedenken wat ik wil, los van opleiding of achtergrond. Uiteindelijk ben ik daarom op andere banen gaan solliciteren dan verwacht met mijn achtergrond (WO, > 10 jaar werkervaring). En inmiddels heb ik de overstap gemaakt naar het onderwijs. Daar zijn ze juist blij met mensen die zoveel praktijkervaring hebben. En ja, dat betekent dat ik nu de schoolbanken weer in moet, maar ik krijg er ook veel voor terug (meer salaris, veel vrij, meer vrijheid) en het salaris is net iets meer dan het was. Mij hoor je niet klagen.

Maar goed, ik heb een bak ervaring in te brengen, heb in die jaren op verschillende plekken gewerkt en daar veel van geleerd. Ik ben echt een ander iemand dan diegene die in 2003 een papiertje haalde. Je blind staren op cao's en maximale salarissen over x jaar heeft echt geen zin, zowel niet voor een conducteursbaan als voor een andere baan. Niemand weet wat je situatie zal zijn over 7 jaar en of die baan dan nog bij je past.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_165295236
Conducteur is geen ongeschoold werk, zelfs daar moet je een opleiding volgen.
pi_165296186
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 12:56 schreef Copycat het volgende:
Niet om lullig te doen, maar sta je wel sterk genoeg in je schoenen voor het conducteursschap?
Het is wel even wat anders dan de traditionele kantoorbaan, je komt wel een hoop verschillende mensen tegen. Ook mensen waarmee je om moet kunnen gaan.

Als je van jezelf sociaal en flexibel ingesteld bent moet het wel lukken toch?
pi_165296494
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:45 schreef 0906 het volgende:

[..]

Het is wel even wat anders dan de traditionele kantoorbaan, je komt wel een hoop verschillende mensen tegen. Ook mensen waarmee je om moet kunnen gaan.

Als je van jezelf sociaal en flexibel ingesteld bent moet het wel lukken toch?
Wat dacht je van springende mensen tegen je voorraam. O-)
pi_165297599
Soms is het ook gewoon fijn als mensen bevestigen dat je niet geschikt bent voor een beroep. Ben benieuwd! :) Ik ben analytisch erg sterk, maar heb het niet zo op een kantoorbaan..
pi_165297638
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 17:49 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Soms is het ook gewoon fijn als mensen bevestigen dat je niet geschikt bent voor een beroep. Ben benieuwd! :) Ik ben analytisch erg sterk, maar heb het niet zo op een kantoorbaan..
Terwijl analytisch sterke mensen nou eenmaal vaak een kantoorbaan hebben. Of hoe zie jij dat?
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_165298051
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 17:51 schreef d.k. het volgende:

[..]

Terwijl analytisch sterke mensen nou eenmaal vaak een kantoorbaan hebben. Of hoe zie jij dat?
Dat zie ik ook, maar ben altijd op zoek naar uitdaging of verrast worden. Elke dag in hetzelfde kantoor doorbrengen, met eventueel afwisselende werkzaamheden, lijkt mij niets. Combinatie van praktisch en afwisselend werken.
pi_165298053
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 17:49 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Soms is het ook gewoon fijn als mensen bevestigen dat je niet geschikt bent voor een beroep. Ben benieuwd! :) Ik ben analytisch erg sterk, maar heb het niet zo op een kantoorbaan..
Waarom zou een ander je dat moeten vertellen. Das toch raar. Je solliciteert toch niet om bevestiging te krijgen dat iets niet bij je past!?

Wat zou je het liefste willen doen de hele dag?
pi_165298200
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 18:13 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Waarom zou een ander je dat moeten vertellen. Das toch raar. Je solliciteert toch niet om bevestiging te krijgen dat iets niet bij je past!?

Wat zou je het liefste willen doen de hele dag?
Zoiets dus. Maar daar heb ik niet voor geleerd en voelt een beetje dom als je je hbo-diploma niet gebruikt. Ik ben meer van achter de schermen, maar of ik dat zelf wil weet ik niet.
pi_165298276
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 18:21 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Zoiets dus. Maar daar heb ik niet voor geleerd en voelt een beetje dom als je je hbo-diploma niet gebruikt. Ik ben meer van achter de schermen, maar of ik dat zelf wil weet ik niet.
Vergeet dat diploma nou, dat heeft verder geen waarde, buiten dat het een denkniveau aangeeft. Het komt altijd wel weer eens van pas.
Kies gewoon waar je gelukkig van denkt te worden, maar wees dan wel eerlijk naar jezelf. Het klopt natuurlijk niet dat je jaren studeert en nu "ineens" een ander type mens blijkt te zijn. Soms kan je ook jezelf verrassen en gewoon iets gaan doen, wat van te voren 'niet-jij' leek.
  dinsdag 13 september 2016 @ 18:30:05 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165298362
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 18:21 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Zoiets dus. Maar daar heb ik niet voor geleerd en voelt een beetje dom als je je hbo-diploma niet gebruikt. Ik ben meer van achter de schermen, maar of ik dat zelf wil weet ik niet.
Beetje naïef als je denkt dat je papiertje je op een of andere manier een soort van garantie moeten geven dat je in dat vakgebied zult kunnen werken.
En dan vind jij dat hbo dat al zou moeten garanderen.

Ik ken mensen die een hele riante hypotheek kunnen betalen van de baan die helemaal niets te maken heeft met de universitaire opleiding die ze 25 jaar geleden afgerond hebben, en ook nooit in dat vakgebied gewerkt hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165298487
Alsof je klaar bent met studeren na je hbo. Heb nog geen jaar gehad dat ik niet een opleiding, cursus of training moest volgen.

Alles ligt nog open, het niet alsof je vast zit in bepaald traject..
pi_165299881
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 18:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Beetje naïef als je denkt dat je papiertje je op een of andere manier een soort van garantie moeten geven dat je in dat vakgebied zult kunnen werken.
En dan vind jij dat hbo dat al zou moeten garanderen.

Ik ken mensen die een hele riante hypotheek kunnen betalen van de baan die helemaal niets te maken heeft met de universitaire opleiding die ze 25 jaar geleden afgerond hebben, en ook nooit in dat vakgebied gewerkt hebben.
Ik zit nu, misschien wat laat, in de verkenningsfase wat voor werk ik eigenlijk wil doen. Een baan is noodzakelijk vanwege de volgende stap in mijn leven. Als binnen mijn sector waarvoor ik geleerd heb, het niet wilt vlotten of ik niet aan de bak kom moet je toch echt een andere richting zoeken. Ik ben erg gesteld op mijn vrijheid, dus je werk niet mee naar huis nemen is al erg fijn indien mogelijk. En in de bijstand ga ik niet gelukkig worden zonder goede daginvulling... Ik zeg niet dat ik aan de bak moet komen binnen mijn gebied omdat ik nu mijn papiertje heb, maar uiteindelijk heb je dan jaren weggegooid als je in een hele andere of lagere sector terecht komt? Mensen die voor arts zijn opgeleid willen lijkt me ook niet de hele dag in een drogist staan ook al kom je daar financieel mee rond?
pi_165299960
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 18:30 schreef Leandra het volgende:
Ik ken mensen die een hele riante hypotheek kunnen betalen van de baan die helemaal niets te maken heeft met de universitaire opleiding die ze 25 jaar geleden afgerond hebben, en ook nooit in dat vakgebied gewerkt hebben.
WO is geen beroepsopleiding.

quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 12:56 schreef Copycat het volgende:
Niet om lullig te doen, maar sta je wel sterk genoeg in je schoenen voor het conducteursschap?
Hij kan wel gaan experimenteren met aansluiting vinden. :P Omgaan met mensen.
pi_165303122
quote:
8s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:57 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Wat dacht je van springende mensen tegen je voorraam. O-)
Een conducteur zit in een eerste klas-coupé; die heeft alleen zijramen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_165303179
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:26 schreef baskick het volgende:

[..]

Een conducteur zit in een eerste klas-coupé; die heeft alleen zijramen.
Hoeft die niet te krabben aan de voorkant?
pi_165303503
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:27 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Hoeft die niet te krabben aan de voorkant?
Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_165303551
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:32 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
Ik heb geen idee. Leek me wel een groepsactiviteit.
  dinsdag 13 september 2016 @ 21:34:58 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165303687
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:32 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
De conducteur is de eerste die gaat inventariseren waarmee de trein een aanrijding heeft gehad als er een aanrijding is geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165303753
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

De conducteur is de eerste die gaat inventariseren waarmee de trein een aanrijding heeft gehad als er een aanrijding is geweest.
Ja, dat weet ik, maar ik kan me niet voorstellen dat deze ook begint met reinigen (of zoals Jopie78 het noemt, 'krabben'). Altijd gedacht dat de brandweer dat doet (na eventueel politieonderzoek). Zit ik ernaast?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 13 september 2016 @ 21:41:38 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165304031
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:36 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik, maar ik kan me niet voorstellen dat deze ook begint met reinigen (of zoals Jopie78 het noemt, 'krabben'). Altijd gedacht dat de brandweer dat doet (na eventueel politieonderzoek). Zit ik ernaast?
Oh dat zal idd niet door het treinpersoneel gedaan worden, maar dat maakt niet zo heel veel meer uit als je buiten al hebt moeten inventariseren hoe de onderdelen verdeeld liggen hè....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165304089
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh dat zal idd niet door het treinpersoneel gedaan worden, maar dat maakt niet zo heel veel meer uit als je buiten al hebt moeten inventariseren hoe de onderdelen verdeeld liggen hè....
Ja, dat kan heftig zijn, maar de discussie ging over het schoonmaken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 13 september 2016 @ 21:45:26 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165304206
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:42 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, dat kan heftig zijn, maar de discussie ging over het schoonmaken.
Wellicht is het meer on topic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165304252
Goed elke job heeft zijn nadelen. Ik denk dat ik gewoon, mocht ik überhaupt de kans krijgen, een paar banen ga uitproberen tot ik weet wat ik wil. Binnen mijn sector of niet. Ik weet iig welke banen ik niet wil en ook niet geschikt voor ben.
pi_165304361
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:45 schreef Leandra het volgende:
opic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Wellicht, maar ik neem aan dat TS dat weet, aangezien hij gesolliciteerd heeft (en zich vooraf - in elk geval globaal - heeft verdiept in de te verrichten werkzaamheden). Of zou TS echt denken dat het alleen fluiten, krant lezen en sudoku'en (en zo nu en dan kaartjes controleren) is?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_165304595
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:48 schreef baskick het volgende:

[..]

Wellicht, maar ik neem aan dat TS dat weet, aangezien hij gesolliciteerd heeft (en zich vooraf - in elk geval globaal - heeft verdiept in de te verrichten werkzaamheden). Of zou TS echt denken dat het alleen fluiten, krant lezen en sudoku'en (en zo nu en dan kaartjes controleren) is?
Zeker niet, soms moet je ook uit je comfortzone gaan.
pi_165305566
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:53 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Zeker niet, soms moet je ook uit je comfortzone gaan.
Een beetje in het wilde weg banen proberen, zonder doel of richting, is ook niet alles voor je cv.
Je wilt analytisch zijn en niet saai op kantoor. Ga dan kijken waar je die combi kan vinden en werk daar naar toe.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_165306332
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 22:14 schreef d.k. het volgende:

[..]

Een beetje in het wilde weg banen proberen, zonder doel of richting, is ook niet alles voor je cv.
Je wilt analytisch zijn en niet saai op kantoor. Ga dan kijken waar je die combi kan vinden en werk daar naar toe.
Liefst iets met direct resultaat. Dus als je kaartjes controleert moet je optreden bij niet kloppende kaartjes. Ik zoek graag dingen uit, wil mensen adviseren, bevindingen delen. Soort adviseur dus, stukje serviceberoep. Maar heb een hekel aan kantoorbanen, of dat verwacht ik iig.
pi_165306498
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:42 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Momenteel weet ik nog steeds niet wat ik als net hbo-afgestudeerde wil gaan doen...

Startsalaris voor treinpersoneel (ongeschoold dus) is 1900 euro bruto exclusief toeslagen. Maximale salaris is na flink wat jaren 2500 euro. Een gemiddeld hbo-salaris start je vaak rond de 2000/2500 euro en ga je na een paar jaar al richting de 3000, voor mij zou 3800 euro maximaal zijn als ik de gemiddelde cao raadpleeg.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:01 schreef Elvi het volgende:
Ik denk overigens dat de meeste afgestudeerden nu terecht komen in een callcenter of een 'werkervaringsplek'. TS denkt dat hij met een hbo-papiertje heel wat te wensen heeft, maar dat is niet meer zo.
Waarom wordt hier gepraat over hbo in het algemeen en wordt niet de opleiding genoemd? Lijkt me nogal relevant, zeker gezien de titel van het topic. Zover ik weet zitten er nogal wat verschillen tussen opleidingen qua banenkans en salaris.
pi_165307432
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 22:34 schreef Ideale_Schoonzoon het volgende:

[..]

[..]

Waarom wordt hier gepraat over hbo in het algemeen en wordt niet de opleiding genoemd? Lijkt me nogal relevant, zeker gezien de titel van het topic. Zover ik weet zitten er nogal wat verschillen tussen opleidingen qua banenkans en salaris.
Omdat het niet relevant is. Mijn hbo-functie waar ik voor geleerd heb is een meer uitdagende baan qua werk- en denkniveau en het salaris is dan ook iets beter dan dat van bijvoorbeeld een conducteur, al kan dat ook best intensief werk zijn. Geen topsalaris voor een hbo'er. In mijn geval zou het in mijn startjaren maximaal 1000 euro per maand kunnen schelen, ik denk eerder 500 euro verschil want 2500 euro per maand startsalaris moet je nog maar zien te krijgen, off iig een jaarcontract op zak hebben anders heb je niet veel aan een paar maanden wat eurootjes meer verdienen.

Verder zou je met een conducteursalaris net boven de toeslagengrens komen en verdien je onder de streep minder doordat je toeslagen als huur- en zorgtoeslag mist. Zou je wel 1500 euro op jaarbasis schelen. Je zou uitkomen op 21600 euro en de grens is 21100 euro... dus je krijgt meer maar gaat er eigenlijk netto op achteruit. Zo slecht verdien je dus niet als conducteur. ;)

Punt is: ik verwacht dat mijn (start)salaris niet veel hoger is dan een modaal inkomen, dus zou je dan een baan op niveau moeten nemen waar je wel uitgedaagd wordt maar ook met de minder leuke kanten van werken op een kantoor in aanraking komt zoals prestatiedrang of kantoorpolitiek, of onder je niveau werken maar wel de vrijheid van je werk ervaren?
pi_165308004
Je romantiseert het conducteur zijn nogal volgens mij. Vergeet niet dat die baan ook nadelen heeft. En wat is volgens jou de 'vrijheid' die een conducteur heeft? Je hebt ook immers gewoon je vaste diensten waarin je je vaste werk moet doen. Je hebt journalistiek gestudeerd? Dat lijkt me nu net een vakgebied waarin je wel veel vrijheid hebt.. Ik wil je niet uit het conducteur zijn praten als je het echt wil, maar zorg wel dat je realiteit met realiteit vergelijkt en niet de realiteit van het ene met een ideaalbeeld van het andere.

Bovendien, wat maakt een tijdelijk contract uit? Prima om mee te beginnen je in te bewijzen en een vast contract krijgen, of als dat er niet in zit een eerste ervaring hebben wat je helpt voor een volgende sollicitatie. Echt niet iedereen start met een vast contract en een top salaris en al helemaal niet in banen zonder minder leuke kanten.. (Als dat soort banen überhaupt al bestaan..)
pi_165308227
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
pi_165308332
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:26 schreef MCH het volgende:
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
Zolang er treinen rijden wel lijkt me. Poortjes zijn leuk, maar te omzeilen. Bovendien moet een conducteur de trein vrijgeven om te vertrekken zodat de machinist kan gaan rijden.
pi_165308364
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:30 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Zolang er treinen rijden wel lijkt me. Poortjes zijn leuk, maar te omzeilen. Bovendien moet een conducteur de trein vrijgeven om te vertrekken zodat de machinist kan gaan rijden.
Dat kan de machinist met een spiegel aan de zijkant van z'n cabine ook wel inschatten.
pi_165308442
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:31 schreef MCH het volgende:

[..]

Dat kan de machinist met een spiegel aan de zijkant van z'n cabine ook wel inschatten.
Tja, blijkbaar niet. Maar waar je te maken hebt met mensen.. zijn er ook mensen nodig. Niet iedereen checkt netjes in, weet de weg of houdt zich in de trein aan de huisregels of is medereizigers tot last. Dus: zolang er treinen rijden is er personeel nodig.
  dinsdag 13 september 2016 @ 23:48:47 #74
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165308848
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wellicht is het meer on topic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Zelfs dat is een conducteur niet verplicht.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 13 september 2016 @ 23:51:33 #75
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165308908
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:26 schreef MCH het volgende:
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
Op een IC met 7 bakken en meer wel. Die zal daar niet snel verdwijnen. Op sprinters kan dat een ander verhaal zijn. Maar dat is moeilijk te voorspellen. De sociale veiligheid in een trein is ook van belang. Het kan ook zo zijn dat de functie van een conducteur aangepast word in controle teams.
Allemaal maar afwachten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 14 september 2016 @ 00:02:56 #76
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165309156
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:00 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Omdat het niet relevant is. Mijn hbo-functie waar ik voor geleerd heb is een meer uitdagende baan qua werk- en denkniveau en het salaris is dan ook iets beter dan dat van bijvoorbeeld een conducteur, al kan dat ook best intensief werk zijn. Geen topsalaris voor een hbo'er. In mijn geval zou het in mijn startjaren maximaal 1000 euro per maand kunnen schelen, ik denk eerder 500 euro verschil want 2500 euro per maand startsalaris moet je nog maar zien te krijgen, off iig een jaarcontract op zak hebben anders heb je niet veel aan een paar maanden wat eurootjes meer verdienen.

Verder zou je met een conducteursalaris net boven de toeslagengrens komen en verdien je onder de streep minder doordat je toeslagen als huur- en zorgtoeslag mist. Zou je wel 1500 euro op jaarbasis schelen. Je zou uitkomen op 21600 euro en de grens is 21100 euro... dus je krijgt meer maar gaat er eigenlijk netto op achteruit. Zo slecht verdien je dus niet als conducteur. ;)

Punt is: ik verwacht dat mijn (start)salaris niet veel hoger is dan een modaal inkomen, dus zou je dan een baan op niveau moeten nemen waar je wel uitgedaagd wordt maar ook met de minder leuke kanten van werken op een kantoor in aanraking komt zoals prestatiedrang of kantoorpolitiek, of onder je niveau werken maar wel de vrijheid van je werk ervaren?
Je hebt het maar over het salaris. Vergeet de secundaire arbeidsvoorwaarden niet. Als je die in salaris gaat uitdrukken heb je een stuk meer. Bovendien praat je over bruto bedragen. Ik zal maar niet zeggen wat bijvoorbeeld een machinist aan salaris ontvangt bij zijn eindtrede. Ik denk dat er een aantal hboers behoorlijk onderuit zakken. Dan heb je maar een 36 uur werkweek, adv, enfin te veel om te benoemen.
Maar laat dat salaris als starter eens los. Doe eerst ervaring op en open je ogen.

Maar onderschat het werk niet. Bij een keuring en volgens mij moet een conducteur ook een rollenspel ondergaan bij een sollicitatie zal een en ander wel duidelijk worden.
Het is natuurlijk ook zo dat een hbo er maar mogelijk 4 jaar langer in de schoolbanken heeft gezeten tov van een mbo er. Dat zegt natuurlijk allemaal niets als die mbo leerling in zijn jeugd wat lui was maar een hbo makkelijk zou aan kunnen. Maar het is natuurlijk wel fijn als je hoger bent opgeleid. Dat papiertje geeft je meer kansen en vrijheden als schoolverlater. Maar dat is het dan ook. De rest zul je in de praktijk(werkvloer) toch moeten waar maken ongeacht beroep of functie.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_165309278
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 00:02 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je hebt het maar over het salaris. Vergeet de secundaire arbeidsvoorwaarden niet. Als je die in salaris gaat uitdrukken heb je een stuk meer. Bovendien praat je over bruto bedragen. Ik zal maar niet zeggen wat bijvoorbeeld een machinist aan salaris ontvangt bij zijn eindtrede. Ik denk dat er een aantal hboers behoorlijk onderuit zakken. Dan heb je maar een 36 uur werkweek, adv, enfin te veel om te benoemen.
Maar laat dat salaris als starter eens los. Doe eerst ervaring op en open je ogen.

Maar onderschat het werk niet. Bij een keuring en volgens mij moet een conducteur ook een rollenspel ondergaan bij een sollicitatie zal een en ander wel duidelijk worden.
Het is natuurlijk ook zo dat een hbo er maar mogelijk 4 jaar langer in de schoolbanken heeft gezeten tov van een mbo er. Dat zegt natuurlijk allemaal niets als die mbo leerling in zijn jeugd wat lui was maar een hbo makkelijk zou aan kunnen. Maar het is natuurlijk wel fijn als je hoger bent opgeleid. Dat papiertje geeft je meer kansen en vrijheden als schoolverlater. Maar dat is het dan ook. De rest zul je in de praktijk(werkvloer) toch moeten waar maken ongeacht beroep of functie.
Ik heb een toffe baan gezien binnen mijn sector. Mocht ik aan de slag kunnen en geschikt zijn, zou het ik doen. Maar het kost mij ruim minimaal 1,5 uur reistijd (3 uur per dag) en zo'n 400 euro per maand aan reiskosten (waar ik maar een heel klein deel van terugkrijg). Iets van 2200 euro per maand bruto volgens mij, dus reken maar uit wat ik effectief netto overhoudt na alle vaste lasten. Volgens mij 300 euro per maand over dan. Ja ik doe dan werk waar ik voor geleerd heb, haal er voldoening uit, lekker bezig, maar het kost veel tijd, geld en moeite om misschien net mijn kop boven het maaiveld te houden, zowel privé als zakelijk. Dagelijks jezelf moeten bewijzen (mijn sector sowieso). En dus doordeweeks bijna niks aan je dagen over te houden. Dat zijn dus serieuze overwegingen: werk doen wat je tof vindt maar eigenlijk geen fatsoenlijk privéleven of een leuk centje kunnen sparen.... Dichterbij wonen is nu geen optie aangezien ik volgende maand ga verhuizen en al bezig ben met de inrichting e.d. Beren op de weg? Vooral onhandigheden. In dat geval denk ik: doe mij lekker een baantje waar je zonder al te veel hoeft op te offeren lekker bezig bent en eigenlijk niemand op je vingers tikt.. Al werk ik dan onder mijn eigen kunnen, maar misschien wel relaxter.

[ Bericht 1% gewijzigd door DatIsJammurZeg op 14-09-2016 00:19:10 ]
  woensdag 14 september 2016 @ 00:38:23 #78
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165309656
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 00:10 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Ik heb een toffe baan gezien binnen mijn sector. Mocht ik aan de slag kunnen en geschikt zijn, zou het ik doen. Maar het kost mij ruim minimaal 1,5 uur reistijd (3 uur per dag) en zo'n 400 euro per maand aan reiskosten (waar ik maar een heel klein deel van terugkrijg). Iets van 2200 euro per maand bruto volgens mij, dus reken maar uit wat ik effectief netto overhoudt na alle vaste lasten. Volgens mij 300 euro per maand over dan. Ja ik doe dan werk waar ik voor geleerd heb, haal er voldoening uit, lekker bezig, maar het kost veel tijd, geld en moeite om misschien net mijn kop boven het maaiveld te houden, zowel privé als zakelijk. Dagelijks jezelf moeten bewijzen (mijn sector sowieso). En dus doordeweeks bijna niks aan je dagen over te houden. Dat zijn dus serieuze overwegingen: werk doen wat je tof vindt maar eigenlijk geen fatsoenlijk privéleven of een leuk centje kunnen sparen.... Dichterbij wonen is nu geen optie aangezien ik volgende maand ga verhuizen en al bezig ben met de inrichting e.d. Beren op de weg? Vooral onhandigheden. In dat geval denk ik: doe mij lekker een baantje waar je zonder al te veel hoeft op te offeren lekker bezig bent en eigenlijk niemand op je vingers tikt.. Al werk ik dan onder mijn eigen kunnen, maar misschien wel relaxter.
Tja het werk is tof maar de omstandigheden bevallen je niet meer. Dan zou ik je adviseren om de omstandigheden binnen je vakgebied te veranderen. Wil je echt iets anders dan zou ik mij eerst grondig verdiepen in de functie en of dat echt is wat je graag zou willen. Bij dit soort changes zul je echt goed moeten nadenken of je eigenlijk conducteur zou willen zijn. Onderschat dat werk niet. Voor een buitenstaander lijkt het allemaal vrijheid en pluche. Maar je hebt ook met rondetijden te maken etc. En fysiek gezien zullen je ledematen na jaren versleten zijn. Zeker de knieen. Het probleem bij dit soort banen is de leeftijd. En wat ga je doen als je 63 bent en afgekeurd word voor functie.
Zorg er dan wel voor dat je in je oude vakgebied actief blijft en je netwerk behoud. Zo doe ik dat namelijk ook. Je hebt altijd een plan B nodig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherna op 14-09-2016 00:47:30 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_165309729
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 00:38 schreef Cherna het volgende:

[..]

Tja het werk is tof maar de omstandigheden bevallen je niet meer. Dan zou ik je adviseren om de omstandigheden binnen je vakgebied te veranderen. Wil je echt iets anders dan zou ik mij eerst grondig verdiepen in de functie en of dat echt is wat je graag zou willen. Bij dit soort changes zul je echt goed moeten nadenken of je eigenlijk conducteur zou willen zijn. Onderschat dat werk niet. Voor een buitenstaander lijkt het allemaal vrijheid en pluche. Maar je hebt ook met rondetijden te maken etc. En fysiek gezien zullen je ledematen na jaren versleten zijn. Zeker de knieen.
Inderdaad. Dichterbij wonen zou al een hoop bezwaren wegnemen en dan blijft er een misschien stressvolle, maar toffe baan over waar ik mijn capaciteiten die ik heb goed zou kunnen benutten. Echter is verhuizen nu geen optie dus mocht het zover komen, is de afweging: twee dagen weekend en verder geen doordeweeks leven een investering in je carrière waard of een baan dichterbij wat niet aansluit op je opleiding een betere optie? De meeste banen binnen mijn sector zijn op 1,5 uur enkele reis afstand.

Vakgebieden hebben niks met elkaar te maken.
  woensdag 14 september 2016 @ 01:10:07 #80
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165309906
Een groot voordeel heb je wel bij een functie als conducteur. Je kunt zo een contract laten opzetten voor 24 uur op oudere leeftijd. Voor een machinist idem.
Een ex collega die nog steeds in de werktuigbouwkundige projecten sfeer zit is dat stukken moeilijker. Dat word bij een ing bureau niet geaccpeteerd bij de hogere functies. Die projecten hebben een doorlooptijd. Ook een leuk detail mits je wat zuinig hebt geleefd. Ik ken genoeg collega's die maar 24 uur per week werken en daar genoegen(mbt tot het salaris) mee nemen als hun partner ook werkt. Dat is allemaal een keuze die je kunt maken.

Er zijn zelfs conducteurs die buiten hun 24 uur werkweek nog een andere baan hebben of een zaak runnen. Ook dat is een overweging waard. Zo ken ik een conductrice die 24 uur als conductrice werk en nog aan huis als pedicure werkt(hobby). Maar kon van dat pedicuren alleen niet prima rondkomen als alleenstaande.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_165312405
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 00:48 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Inderdaad. Dichterbij wonen zou al een hoop bezwaren wegnemen en dan blijft er een misschien stressvolle, maar toffe baan over waar ik mijn capaciteiten die ik heb goed zou kunnen benutten. Echter is verhuizen nu geen optie dus mocht het zover komen, is de afweging: twee dagen weekend en verder geen doordeweeks leven een investering in je carrière waard of een baan dichterbij wat niet aansluit op je opleiding een betere optie? De meeste banen binnen mijn sector zijn op 1,5 uur enkele reis afstand.

Vakgebieden hebben niks met elkaar te maken.
Dus je bent net afgestuurd maar wilt nu al niet meer verhuizen voor een baan?! Sorry hoor, maar kom op zeg. En dan gaan rekenen met start- eindsalarissen. Wat is er mis met gewoon een paar jaar hard werken en veel leren?

Je verwacht wel dat je veel komt aanwaaien TS.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_165312680
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 09:42 schreef d.k. het volgende:

[..]

Dus je bent net afgestuurd maar wilt nu al niet meer verhuizen voor een baan?! Sorry hoor, maar kom op zeg. En dan gaan rekenen met start- eindsalarissen. Wat is er mis met gewoon een paar jaar hard werken en veel leren?

Je verwacht wel dat je veel komt aanwaaien TS.
Omdat ik dus volgende maand al verhuis en gezien de huidige arbeidsmarkt krijg je bijna geen jaarcontract meer. Zomaar binnen een half jaar opnieuw verhuizen is niet slim zonder zekerheid. Maar het is voor de banen in mijn sector wel een serieuze struggle merk ik: drie uur reistijd per dag en eigenlijk niets aan je dagen hebben, maar wel gewoon een baan.... als je zeker weet dat je daar nog een tijdje werkt en een buffer hebt kan je dichterbij gaan wonen. Waarom ik dan niet in die buurt ben gaan wonen nu? Omdat daar de lasten veel hoger zijn en de woningkans nog lager is... Je wilt niet binnen 3 maanden weer op straat staan als je geen werk kunt vinden. Dus de eerste paar jaar flink kapot zijn, lange dagen maken, alleen het weekend overhouden voor een carrière waar je doet wat je leuk vindt maar eigenlijk niet veel aan overhoudt...
pi_165312748
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 09:56 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Omdat ik dus volgende maand al verhuis en gezien de huidige arbeidsmarkt krijg je bijna geen jaarcontract meer. Zomaar binnen een half jaar opnieuw verhuizen is niet slim zonder zekerheid. Maar het is voor de banen in mijn sector wel een serieuze struggle merk ik: drie uur reistijd per dag en eigenlijk niets aan je dagen hebben, maar wel gewoon een baan.... als je zeker weet dat je daar nog een tijdje werkt en een buffer hebt kan je dichterbij gaan wonen. Waarom ik dan niet in die buurt ben gaan wonen nu? Omdat daar de lasten veel hoger zijn en de woningkans nog lager is... Je wilt niet binnen 3 maanden weer op straat staan als je geen werk kunt vinden.
Als als als...huur gewoon een kamer, kosten niet te hoog en dan kan je investeren. En wake up call, maar als je eenmaal werkt heb je sowieso een stuk minder vrije tijd dan daarvoor. Dat is normaal. En ja, dat is ook als je conducteur bent.
En die jaarcontracten...ik weet niet beter. Dat is niet eens zo heel nieuw meer. Je begint altijd met een tijdelijk contract en als je geluk hebt krijg je na een jaar een vast contact en als je pech hebt niet. Dan krijg je een verlenging. Ja rot, maar het went.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_165312753
Drie uur per dag reistijd is nog goed te doen toch? Heb je nog een hele avond voor je. Zoveel hobbies heb je niet en vrienden al helemaal niet dus vier uur per dag Fokken moet genoeg zijn?
pi_165312850
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 09:59 schreef Sarabi het volgende:
Drie uur per dag reistijd is nog goed te doen toch? Heb je nog een hele avond voor je. Zoveel hobbies heb je niet en vrienden al helemaal niet dus vier uur per dag Fokken moet genoeg zijn?
Dat is ook nog maar de vraag. Ik denk nu in kantoortijden, maar je werkdag kan ook weleens tot 23:00 uur duren als je late dienst hebt. Of je dan nog thuiskomt en hoe laat is een ander verhaal. Feit blijft dat de reistijd hetzelfde blijft dus 3,5 uur reistijd (zonder vertraging) per dag (!) gaat je hoe dan ook opbreken. Ik heb eens een half jaar 4 uur per dag gereisd elke dag en hoewel het werk leuk was, was ik echt helemaal kapot na dat half jaar. Helaas werden die 4 uur vaak 4,5 en soms 5. Dan kom je dus echt thuis, even snel wat eten, wassen en hup in bed. Weekend was je echt total loss. Vandaar de vraag: voor die paar tientjes per maand meer zoveel opofferen? Werk is werk, en geld is geld. Maar starter of niet, persoonlijk wil ik niet leven om te werken maar werken om te leven.
pi_165313374
In een post is de reistijd opeens weer met een half uur toegenomen?
Je ziet weer allerlei beren op de weg. Maak een keuze en wees daar dan blij mee, blijf niet met die smoesjes komen.
pi_165313476
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 10:30 schreef Sarabi het volgende:
In een post is de reistijd opeens weer met een half uur toegenomen?
Je ziet weer allerlei beren op de weg. Maak een keuze en wees daar dan blij mee, blijf niet met die smoesjes komen.
De reistijd is 1:40 uur, deur tot deur kom je retour bijna uit op 3,5 uur. Ik heb nu twee sollicitaties uitstaan waarvan een dichtbij. Dat ik verderop moet zoeken is helaas al duidelijk, of ik moet wat doen waar ik niet zo veel mee heb maar wel gewoon een redelijk normaal leven kan opbouwen.
pi_165313546
Met 3,5 uur reistijd kan je gewoon een normaal leven opbouwen hoor. Doet mijn vriend al zes jaar en heeft ook nog tijd om dagelijks te sporten en samen doen we doordeweeks ook nog genoeg dingen. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken :)
pi_165313606
Het zijn inderdaad allemaal smoesjes. Je bent klaar met je studie, je zoekt een baan en gaat aan de slag. En ja, dat kan betekenen reizen of verhuizen, maar misschien had je dat beter kunnen bedenken voor je een woning accepteerde. Of je probeert conducteur te worden en gaat daar lekker aan de slag en dan ben je over een jaar uitgekeken en wil je alsnog iets in je vakgebied gaan doen en begint het riedeltje weer opnieuw.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_165313643
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 10:39 schreef Sarabi het volgende:
Met 3,5 uur reistijd kan je gewoon een normaal leven opbouwen hoor. Doet mijn vriend al zes jaar en heeft ook nog tijd om dagelijks te sporten en samen doen we doordeweeks ook nog genoeg dingen. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken :)
Dankje, ideaal is anders maar goed. Ik denk dat het ook te maken heeft met bewijsdrang. Wanneer ik solliciteer wordt er gekeken of ik geschikt ben, maar als ik er daadwerkelijk werk moet je jezelf wel bewijzen. Natuurlijk zegt een diploma wel iets, ik zou het moeten kunnen. Ik heb een hekel aan verwachtingen van mensen en daar aan voldoen, evenals onderlinge concurrentiestrijd. Wil het liefst gewoon iets doen wat duidelijk is, zoals vakken vullen. Zijn ze gevuld, prima. Daarom twijfel ik ook of ik wel in mijn branche aan de slag moet, want een deel daarvan trekt mij niet.
pi_165313699
Ideaal is het leven niet. En een diploma zegt niets tot weinig maar dat is al 100x gezegd.
En niets mis met een simpel baantje, als jij daar gelukkig van wordt.
pi_165313705
Mijn man reist zo'n 1½ uur enkele reis, en wij hebben een kind van 5 dat hij ook nog dagelijks wil zien (en dan langer dan 5 minuten).
Dus ik weet niet wat jouw drama helemaal is, daarbij kun je (afhankelijk van de manier waarop je reist) tijdens het reizen ook je stukje ontspanning hebben.
Je hebt iig al tijd genoeg om te "unwinden" van je werkdag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165313871
Je hebt het ook alleen maar over hoeveel geld je meer over zou houden van ander werk, alsof dat het enige is dat telt. Wat zou je zeggen van zelfvoldoening bijvoorbeeld?

Daarnaast, als ik het me goed herinner heb je geen rijbewijs en doe je alles met OV. Reistijden zijn over het algemeen flink korter met de auto, dus dat zou al een begin zijn.. Daarnaast is reizen in het OV niet bepaald inspannend. Die tijd kun je prima gebruiken om te ontspannen
pi_165314166
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 11:01 schreef robbietobbie het volgende:
Daarnaast is reizen in het OV niet bepaald inspannend. Die tijd kun je prima gebruiken om te ontspannen
Ontspannend?

1) Vertragingen en uitvallende treinen,
2) Smerige en overvolle stations,
3) Hangjeugd,
4) Propvolle coupé's
4) Smoorhete treinen,
5) Jengelende kinderen,
6) Klierende scholieren,
7) Bellende forensen,
8) Hoge reiskosten

Ben al gestrest bij het idee alleen al.

Doe mij dan maar:

1) Airco aan,
2) Achtergrondmuziekje,
3) Geen gezeur aan m 'n kop,
4) Vertrekken op ieder gewenst moment,
5) Eén vervoermiddel van deur tot deur,
6) Lage kosten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165314196
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 11:16 schreef blomke het volgende:

[..]

1) Vertragingen en uitvallende treinen,
2) Smerige stations,
3) Hangjeugd,
4) Propvolle coupé's
4) Smoorhete treinen,
5) Jengelende kinderen,
6) Klierende scholieren,
7) Bellende forensen,
8) Hoge reiskosten

Doe mij dan maar:
1) Airco aan,
2) Achtergrondmuziekje,
3) Geen gezeur aan m 'n kop,
4) Vertrekken op ieder gewenst moment,
5) Eén vervoermiddel van deur tot deur,
6) Lage kosten.
Helemaal mee eens hoor :Y OV geeft hem wel mooi tijd om te FOKen, hoeft hij dat niet meer te doen als hij thuis is
pi_165314484
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:00 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Omdat het niet relevant is.
Verschillen van bruto startsalarissen tussen hbo opleidingen die variëren tussen 1300 en 2700 euro/maand, met ene uitschieter van 3700, vind ik relevanter dan het gemiddelde start-salaris op hbo niveau om te kijken of conducteur een alternatief is, puur qua inkomen. Zie hier: http://www.elsevier.nl/ec(...)je-het-meest-345241/

Maar nog relevanter dan het vergelijken van salarissen lijkt me of je hieraan voldoet:
quote:
Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring in een servicegerichte functie met direct klantcontact https://werkenbijns.nl/conducteur/
pi_165314563
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 11:32 schreef Ideale_Schoonzoon het volgende:

[..]

Verschillen van bruto startsalarissen tussen hbo opleidingen die variëren tussen 1300 en 2700 euro/maand, met ene uitschieter van 3700, vind ik relevanter dan het gemiddelde start-salaris op hbo niveau om te kijken of conducteur een alternatief is, puur qua inkomen. Zie hier: http://www.elsevier.nl/ec(...)je-het-meest-345241/

Maar nog relevanter dan het vergelijken van salarissen lijkt me of je hieraan voldoet:

[..]

Dat laatste voldoe ik aan ja, het zou je nog verbazen! ;)
  woensdag 14 september 2016 @ 11:58:17 #98
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165314970
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 11:35 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Dat laatste voldoe ik aan ja, het zou je nog verbazen! ;)
Maar ik snap iets niet. Je wijzigd steeds je verhaal. Als je nog jong bent en met een hbo diploma op zak in een bepaald vakgebied dat je leuk vind. En je vind het leuk alleen baal je van de omstandigheden zoals rijstijd en veel uren draaien. Neem nu maar van mij aan dat iedereen die jong is veel meer uren maakt. Dit door het ontbreken van ervaring. Om ervaring op te doen zul je dus in het begin veel extra uren moeten investeren. Dat kunnen zelfs onbetaalde uren zijn.

Je praat alsof je nu al 40- 50 bent en het je een stuk makkelijker wil gaan maken. Je had het zelfs over vakken vullen. Ik zou eerst in je eigen vakgebied ervaring opdoen als dat mogelijk is met alle nadelen die daarbij behoren. Als je dan ervaring hebt en op een bepaalde leeftijd meer rust wil hebben en je leven anders wil gaan invullen(een compleet nieuw leven beginnn) heb je in iedergeval een vakgebied achter de hand mocht het mis gaan. Als je nu al op die jonge leeftijd met een hbo op zak dit soort functies kiest dan moet je daar wel erg goed over nadenken. Zeker in het geval dat je aangeeft je eigen vakgebied leuk te vinden. Tenzij je erop aast of de gok neemt om een functie als conducteur aan te nemen en dit als binnenkomer ziet om binnen te dringen binnen NS om gelijk naar een jaar door te groeien als team manager conducteur en vandaar uit nog verder door te groeien. Die voorbeelden zijn er namelijk ook. Maar ook dan zul je daar veel extra tijd in moeten investeren.

Hou er rekening mee dat een hbo na een aantal jaren conducteur te zijn geweest niets meer voorstelt als de ervaring ontbreekt waar dat hbo voor bedoeld was.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_165315028
Ik ben de eerste die je zou willen aanmoedigen uit je comfortzone te stappen, maar bij dit (conducteur) idee?
Wat doe je jezelf aan? Al die prikkels, elke dag onzekerheid over waar je mee moet handelen die dag. Zoals ik je ken van dit forum: dat past helemaal niet bij je!

Ik denk dat jij jezelf maar 1 vraag moet stellen: waar ben jij goed in (of waar heb je het talent voor om goed in te worden)?????
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_165315063
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 11:58 schreef Cherna het volgende:

[..]

Maar ik snap iets niet. Je wijzigd steeds je verhaal. Als je nog jong bent en met een hbo diploma op zak in een bepaald vakgebied dat je leuk vind. En je vind het leuk alleen baal je van de omstandigheden zoals rijstijd en veel uren draaien. Neem nu maar van mij aan dat iedereen die jong is veel meer uren maakt. Dit door het ontbreken van ervaring. Om ervaring op te doen zul je dus in het begin veel extra uren moeten investeren. Dat kunnen zelfs onbetaalde uren zijn.

Je praat alsof je nu al 40- 50 bent en het je een stuk makkelijker wil gaan maken. Je had het zelfs over vakken vullen. Ik zou eerst in je eigen vakgebied ervaring opdoen als dat mogelijk is met alle nadelen die daarbij behoren. Als je dan ervaring hebt en op een bepaalde leeftijd meer rust wil hebben en je leven anders wil gaan invullen(een compleet nieuw leven beginnn) heb je in iedergeval een vakgebied achter de hand mocht het mis gaan. Als je nu al op die jonge leeftijd met een hbo op zak dit soort functies kiest dan moet je daar wel erg goed over nadenken. Zeker in het geval dat je aangeeft je eigen vakgebied leuk te vinden. Tenzij je erop aast of de gok neemt om een functie als conducteur aan te nemen en dit als binnenkomer ziet om binnen te dringen binnen NS om gelijk naar een jaar door te groeien als team manager conducteur en vandaar uit nog verder door te groeien. Die voorbeelden zijn er namelijk ook. Maar ook dan zul je daar veel extra tijd in moeten investeren.

Hou er rekening mee dat een hbo na een aantal jaren conducteur te zijn geweest niets meer voorstelt als de ervaring ontbreekt waar dat hbo voor bedoeld was.
Daar ben ik mij ook van bewust, echter heb ik zelf het idee dat mijn hbo-papiertje niet zo veel voorstelt. Praktijkervaring is haast nog belangrijker dan je hbo-diploma. Het is een brede studie zonder dat je echt iets in de praktijk leert, meeste eigenschappen bezit je vóór de studie al, in mijn geval zeker omdat ik al lang wist dat ik deze kant op zou gaan dus zoveel heb ik naar mijn idee niet geleerd.
  woensdag 14 september 2016 @ 12:06:52 #101
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_165315106
D, met alle respect, maar je bijbaantje als postbezorger staat niet gelijk aan aan die eis voldoen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Leandra op 14-09-2016 13:09:18 ]
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')