abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165299881
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 18:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Beetje naïef als je denkt dat je papiertje je op een of andere manier een soort van garantie moeten geven dat je in dat vakgebied zult kunnen werken.
En dan vind jij dat hbo dat al zou moeten garanderen.

Ik ken mensen die een hele riante hypotheek kunnen betalen van de baan die helemaal niets te maken heeft met de universitaire opleiding die ze 25 jaar geleden afgerond hebben, en ook nooit in dat vakgebied gewerkt hebben.
Ik zit nu, misschien wat laat, in de verkenningsfase wat voor werk ik eigenlijk wil doen. Een baan is noodzakelijk vanwege de volgende stap in mijn leven. Als binnen mijn sector waarvoor ik geleerd heb, het niet wilt vlotten of ik niet aan de bak kom moet je toch echt een andere richting zoeken. Ik ben erg gesteld op mijn vrijheid, dus je werk niet mee naar huis nemen is al erg fijn indien mogelijk. En in de bijstand ga ik niet gelukkig worden zonder goede daginvulling... Ik zeg niet dat ik aan de bak moet komen binnen mijn gebied omdat ik nu mijn papiertje heb, maar uiteindelijk heb je dan jaren weggegooid als je in een hele andere of lagere sector terecht komt? Mensen die voor arts zijn opgeleid willen lijkt me ook niet de hele dag in een drogist staan ook al kom je daar financieel mee rond?
pi_165299960
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 18:30 schreef Leandra het volgende:
Ik ken mensen die een hele riante hypotheek kunnen betalen van de baan die helemaal niets te maken heeft met de universitaire opleiding die ze 25 jaar geleden afgerond hebben, en ook nooit in dat vakgebied gewerkt hebben.
WO is geen beroepsopleiding.

quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 12:56 schreef Copycat het volgende:
Niet om lullig te doen, maar sta je wel sterk genoeg in je schoenen voor het conducteursschap?
Hij kan wel gaan experimenteren met aansluiting vinden. :P Omgaan met mensen.
pi_165303122
quote:
8s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:57 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Wat dacht je van springende mensen tegen je voorraam. O-)
Een conducteur zit in een eerste klas-coupé; die heeft alleen zijramen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_165303179
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:26 schreef baskick het volgende:

[..]

Een conducteur zit in een eerste klas-coupé; die heeft alleen zijramen.
Hoeft die niet te krabben aan de voorkant?
pi_165303503
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:27 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Hoeft die niet te krabben aan de voorkant?
Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_165303551
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:32 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
Ik heb geen idee. Leek me wel een groepsactiviteit.
  dinsdag 13 september 2016 @ 21:34:58 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165303687
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:32 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
De conducteur is de eerste die gaat inventariseren waarmee de trein een aanrijding heeft gehad als er een aanrijding is geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165303753
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

De conducteur is de eerste die gaat inventariseren waarmee de trein een aanrijding heeft gehad als er een aanrijding is geweest.
Ja, dat weet ik, maar ik kan me niet voorstellen dat deze ook begint met reinigen (of zoals Jopie78 het noemt, 'krabben'). Altijd gedacht dat de brandweer dat doet (na eventueel politieonderzoek). Zit ik ernaast?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 13 september 2016 @ 21:41:38 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165304031
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:36 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik, maar ik kan me niet voorstellen dat deze ook begint met reinigen (of zoals Jopie78 het noemt, 'krabben'). Altijd gedacht dat de brandweer dat doet (na eventueel politieonderzoek). Zit ik ernaast?
Oh dat zal idd niet door het treinpersoneel gedaan worden, maar dat maakt niet zo heel veel meer uit als je buiten al hebt moeten inventariseren hoe de onderdelen verdeeld liggen hè....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165304089
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh dat zal idd niet door het treinpersoneel gedaan worden, maar dat maakt niet zo heel veel meer uit als je buiten al hebt moeten inventariseren hoe de onderdelen verdeeld liggen hè....
Ja, dat kan heftig zijn, maar de discussie ging over het schoonmaken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 13 september 2016 @ 21:45:26 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165304206
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:42 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, dat kan heftig zijn, maar de discussie ging over het schoonmaken.
Wellicht is het meer on topic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165304252
Goed elke job heeft zijn nadelen. Ik denk dat ik gewoon, mocht ik überhaupt de kans krijgen, een paar banen ga uitproberen tot ik weet wat ik wil. Binnen mijn sector of niet. Ik weet iig welke banen ik niet wil en ook niet geschikt voor ben.
pi_165304361
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:45 schreef Leandra het volgende:
opic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Wellicht, maar ik neem aan dat TS dat weet, aangezien hij gesolliciteerd heeft (en zich vooraf - in elk geval globaal - heeft verdiept in de te verrichten werkzaamheden). Of zou TS echt denken dat het alleen fluiten, krant lezen en sudoku'en (en zo nu en dan kaartjes controleren) is?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_165304595
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:48 schreef baskick het volgende:

[..]

Wellicht, maar ik neem aan dat TS dat weet, aangezien hij gesolliciteerd heeft (en zich vooraf - in elk geval globaal - heeft verdiept in de te verrichten werkzaamheden). Of zou TS echt denken dat het alleen fluiten, krant lezen en sudoku'en (en zo nu en dan kaartjes controleren) is?
Zeker niet, soms moet je ook uit je comfortzone gaan.
pi_165305566
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:53 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Zeker niet, soms moet je ook uit je comfortzone gaan.
Een beetje in het wilde weg banen proberen, zonder doel of richting, is ook niet alles voor je cv.
Je wilt analytisch zijn en niet saai op kantoor. Ga dan kijken waar je die combi kan vinden en werk daar naar toe.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_165306332
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 22:14 schreef d.k. het volgende:

[..]

Een beetje in het wilde weg banen proberen, zonder doel of richting, is ook niet alles voor je cv.
Je wilt analytisch zijn en niet saai op kantoor. Ga dan kijken waar je die combi kan vinden en werk daar naar toe.
Liefst iets met direct resultaat. Dus als je kaartjes controleert moet je optreden bij niet kloppende kaartjes. Ik zoek graag dingen uit, wil mensen adviseren, bevindingen delen. Soort adviseur dus, stukje serviceberoep. Maar heb een hekel aan kantoorbanen, of dat verwacht ik iig.
pi_165306498
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:42 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Momenteel weet ik nog steeds niet wat ik als net hbo-afgestudeerde wil gaan doen...

Startsalaris voor treinpersoneel (ongeschoold dus) is 1900 euro bruto exclusief toeslagen. Maximale salaris is na flink wat jaren 2500 euro. Een gemiddeld hbo-salaris start je vaak rond de 2000/2500 euro en ga je na een paar jaar al richting de 3000, voor mij zou 3800 euro maximaal zijn als ik de gemiddelde cao raadpleeg.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:01 schreef Elvi het volgende:
Ik denk overigens dat de meeste afgestudeerden nu terecht komen in een callcenter of een 'werkervaringsplek'. TS denkt dat hij met een hbo-papiertje heel wat te wensen heeft, maar dat is niet meer zo.
Waarom wordt hier gepraat over hbo in het algemeen en wordt niet de opleiding genoemd? Lijkt me nogal relevant, zeker gezien de titel van het topic. Zover ik weet zitten er nogal wat verschillen tussen opleidingen qua banenkans en salaris.
pi_165307432
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 22:34 schreef Ideale_Schoonzoon het volgende:

[..]

[..]

Waarom wordt hier gepraat over hbo in het algemeen en wordt niet de opleiding genoemd? Lijkt me nogal relevant, zeker gezien de titel van het topic. Zover ik weet zitten er nogal wat verschillen tussen opleidingen qua banenkans en salaris.
Omdat het niet relevant is. Mijn hbo-functie waar ik voor geleerd heb is een meer uitdagende baan qua werk- en denkniveau en het salaris is dan ook iets beter dan dat van bijvoorbeeld een conducteur, al kan dat ook best intensief werk zijn. Geen topsalaris voor een hbo'er. In mijn geval zou het in mijn startjaren maximaal 1000 euro per maand kunnen schelen, ik denk eerder 500 euro verschil want 2500 euro per maand startsalaris moet je nog maar zien te krijgen, off iig een jaarcontract op zak hebben anders heb je niet veel aan een paar maanden wat eurootjes meer verdienen.

Verder zou je met een conducteursalaris net boven de toeslagengrens komen en verdien je onder de streep minder doordat je toeslagen als huur- en zorgtoeslag mist. Zou je wel 1500 euro op jaarbasis schelen. Je zou uitkomen op 21600 euro en de grens is 21100 euro... dus je krijgt meer maar gaat er eigenlijk netto op achteruit. Zo slecht verdien je dus niet als conducteur. ;)

Punt is: ik verwacht dat mijn (start)salaris niet veel hoger is dan een modaal inkomen, dus zou je dan een baan op niveau moeten nemen waar je wel uitgedaagd wordt maar ook met de minder leuke kanten van werken op een kantoor in aanraking komt zoals prestatiedrang of kantoorpolitiek, of onder je niveau werken maar wel de vrijheid van je werk ervaren?
pi_165308004
Je romantiseert het conducteur zijn nogal volgens mij. Vergeet niet dat die baan ook nadelen heeft. En wat is volgens jou de 'vrijheid' die een conducteur heeft? Je hebt ook immers gewoon je vaste diensten waarin je je vaste werk moet doen. Je hebt journalistiek gestudeerd? Dat lijkt me nu net een vakgebied waarin je wel veel vrijheid hebt.. Ik wil je niet uit het conducteur zijn praten als je het echt wil, maar zorg wel dat je realiteit met realiteit vergelijkt en niet de realiteit van het ene met een ideaalbeeld van het andere.

Bovendien, wat maakt een tijdelijk contract uit? Prima om mee te beginnen je in te bewijzen en een vast contract krijgen, of als dat er niet in zit een eerste ervaring hebben wat je helpt voor een volgende sollicitatie. Echt niet iedereen start met een vast contract en een top salaris en al helemaal niet in banen zonder minder leuke kanten.. (Als dat soort banen überhaupt al bestaan..)
pi_165308227
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
pi_165308332
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:26 schreef MCH het volgende:
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
Zolang er treinen rijden wel lijkt me. Poortjes zijn leuk, maar te omzeilen. Bovendien moet een conducteur de trein vrijgeven om te vertrekken zodat de machinist kan gaan rijden.
pi_165308364
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:30 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Zolang er treinen rijden wel lijkt me. Poortjes zijn leuk, maar te omzeilen. Bovendien moet een conducteur de trein vrijgeven om te vertrekken zodat de machinist kan gaan rijden.
Dat kan de machinist met een spiegel aan de zijkant van z'n cabine ook wel inschatten.
pi_165308442
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:31 schreef MCH het volgende:

[..]

Dat kan de machinist met een spiegel aan de zijkant van z'n cabine ook wel inschatten.
Tja, blijkbaar niet. Maar waar je te maken hebt met mensen.. zijn er ook mensen nodig. Niet iedereen checkt netjes in, weet de weg of houdt zich in de trein aan de huisregels of is medereizigers tot last. Dus: zolang er treinen rijden is er personeel nodig.
  dinsdag 13 september 2016 @ 23:48:47 #74
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165308848
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wellicht is het meer on topic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Zelfs dat is een conducteur niet verplicht.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 13 september 2016 @ 23:51:33 #75
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165308908
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:26 schreef MCH het volgende:
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
Op een IC met 7 bakken en meer wel. Die zal daar niet snel verdwijnen. Op sprinters kan dat een ander verhaal zijn. Maar dat is moeilijk te voorspellen. De sociale veiligheid in een trein is ook van belang. Het kan ook zo zijn dat de functie van een conducteur aangepast word in controle teams.
Allemaal maar afwachten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')