Ik zit nu, misschien wat laat, in de verkenningsfase wat voor werk ik eigenlijk wil doen. Een baan is noodzakelijk vanwege de volgende stap in mijn leven. Als binnen mijn sector waarvoor ik geleerd heb, het niet wilt vlotten of ik niet aan de bak kom moet je toch echt een andere richting zoeken. Ik ben erg gesteld op mijn vrijheid, dus je werk niet mee naar huis nemen is al erg fijn indien mogelijk. En in de bijstand ga ik niet gelukkig worden zonder goede daginvulling... Ik zeg niet dat ik aan de bak moet komen binnen mijn gebied omdat ik nu mijn papiertje heb, maar uiteindelijk heb je dan jaren weggegooid als je in een hele andere of lagere sector terecht komt? Mensen die voor arts zijn opgeleid willen lijkt me ook niet de hele dag in een drogist staan ook al kom je daar financieel mee rond?quote:Op dinsdag 13 september 2016 18:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Beetje naïef als je denkt dat je papiertje je op een of andere manier een soort van garantie moeten geven dat je in dat vakgebied zult kunnen werken.
En dan vind jij dat hbo dat al zou moeten garanderen.
Ik ken mensen die een hele riante hypotheek kunnen betalen van de baan die helemaal niets te maken heeft met de universitaire opleiding die ze 25 jaar geleden afgerond hebben, en ook nooit in dat vakgebied gewerkt hebben.
WO is geen beroepsopleiding.quote:Op dinsdag 13 september 2016 18:30 schreef Leandra het volgende:
Ik ken mensen die een hele riante hypotheek kunnen betalen van de baan die helemaal niets te maken heeft met de universitaire opleiding die ze 25 jaar geleden afgerond hebben, en ook nooit in dat vakgebied gewerkt hebben.
Hij kan wel gaan experimenteren met aansluiting vinden.quote:Op dinsdag 13 september 2016 12:56 schreef Copycat het volgende:
Niet om lullig te doen, maar sta je wel sterk genoeg in je schoenen voor het conducteursschap?
Een conducteur zit in een eerste klas-coupé; die heeft alleen zijramen.quote:Op dinsdag 13 september 2016 16:57 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Wat dacht je van springende mensen tegen je voorraam.
Hoeft die niet te krabben aan de voorkant?quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:26 schreef baskick het volgende:
[..]
Een conducteur zit in een eerste klas-coupé; die heeft alleen zijramen.
Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:27 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Hoeft die niet te krabben aan de voorkant?
Ik heb geen idee. Leek me wel een groepsactiviteit.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:32 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
De conducteur is de eerste die gaat inventariseren waarmee de trein een aanrijding heeft gehad als er een aanrijding is geweest.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:32 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
Ja, dat weet ik, maar ik kan me niet voorstellen dat deze ook begint met reinigen (of zoals Jopie78 het noemt, 'krabben'). Altijd gedacht dat de brandweer dat doet (na eventueel politieonderzoek). Zit ik ernaast?quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
De conducteur is de eerste die gaat inventariseren waarmee de trein een aanrijding heeft gehad als er een aanrijding is geweest.
Oh dat zal idd niet door het treinpersoneel gedaan worden, maar dat maakt niet zo heel veel meer uit als je buiten al hebt moeten inventariseren hoe de onderdelen verdeeld liggen hè....quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:36 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik, maar ik kan me niet voorstellen dat deze ook begint met reinigen (of zoals Jopie78 het noemt, 'krabben'). Altijd gedacht dat de brandweer dat doet (na eventueel politieonderzoek). Zit ik ernaast?
Ja, dat kan heftig zijn, maar de discussie ging over het schoonmaken.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh dat zal idd niet door het treinpersoneel gedaan worden, maar dat maakt niet zo heel veel meer uit als je buiten al hebt moeten inventariseren hoe de onderdelen verdeeld liggen hè....
Wellicht is het meer on topic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:42 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, dat kan heftig zijn, maar de discussie ging over het schoonmaken.
Wellicht, maar ik neem aan dat TS dat weet, aangezien hij gesolliciteerd heeft (en zich vooraf - in elk geval globaal - heeft verdiept in de te verrichten werkzaamheden). Of zou TS echt denken dat het alleen fluiten, krant lezen en sudoku'en (en zo nu en dan kaartjes controleren) is?quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:45 schreef Leandra het volgende:
opic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Zeker niet, soms moet je ook uit je comfortzone gaan.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:48 schreef baskick het volgende:
[..]
Wellicht, maar ik neem aan dat TS dat weet, aangezien hij gesolliciteerd heeft (en zich vooraf - in elk geval globaal - heeft verdiept in de te verrichten werkzaamheden). Of zou TS echt denken dat het alleen fluiten, krant lezen en sudoku'en (en zo nu en dan kaartjes controleren) is?
Een beetje in het wilde weg banen proberen, zonder doel of richting, is ook niet alles voor je cv.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:53 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Zeker niet, soms moet je ook uit je comfortzone gaan.
Liefst iets met direct resultaat. Dus als je kaartjes controleert moet je optreden bij niet kloppende kaartjes. Ik zoek graag dingen uit, wil mensen adviseren, bevindingen delen. Soort adviseur dus, stukje serviceberoep. Maar heb een hekel aan kantoorbanen, of dat verwacht ik iig.quote:Op dinsdag 13 september 2016 22:14 schreef d.k. het volgende:
[..]
Een beetje in het wilde weg banen proberen, zonder doel of richting, is ook niet alles voor je cv.
Je wilt analytisch zijn en niet saai op kantoor. Ga dan kijken waar je die combi kan vinden en werk daar naar toe.
quote:Op dinsdag 13 september 2016 10:42 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Momenteel weet ik nog steeds niet wat ik als net hbo-afgestudeerde wil gaan doen...
Startsalaris voor treinpersoneel (ongeschoold dus) is 1900 euro bruto exclusief toeslagen. Maximale salaris is na flink wat jaren 2500 euro. Een gemiddeld hbo-salaris start je vaak rond de 2000/2500 euro en ga je na een paar jaar al richting de 3000, voor mij zou 3800 euro maximaal zijn als ik de gemiddelde cao raadpleeg.
Waarom wordt hier gepraat over hbo in het algemeen en wordt niet de opleiding genoemd? Lijkt me nogal relevant, zeker gezien de titel van het topic. Zover ik weet zitten er nogal wat verschillen tussen opleidingen qua banenkans en salaris.quote:Op dinsdag 13 september 2016 11:01 schreef Elvi het volgende:
Ik denk overigens dat de meeste afgestudeerden nu terecht komen in een callcenter of een 'werkervaringsplek'. TS denkt dat hij met een hbo-papiertje heel wat te wensen heeft, maar dat is niet meer zo.
Omdat het niet relevant is. Mijn hbo-functie waar ik voor geleerd heb is een meer uitdagende baan qua werk- en denkniveau en het salaris is dan ook iets beter dan dat van bijvoorbeeld een conducteur, al kan dat ook best intensief werk zijn. Geen topsalaris voor een hbo'er. In mijn geval zou het in mijn startjaren maximaal 1000 euro per maand kunnen schelen, ik denk eerder 500 euro verschil want 2500 euro per maand startsalaris moet je nog maar zien te krijgen, off iig een jaarcontract op zak hebben anders heb je niet veel aan een paar maanden wat eurootjes meer verdienen.quote:Op dinsdag 13 september 2016 22:34 schreef Ideale_Schoonzoon het volgende:
[..]
[..]
Waarom wordt hier gepraat over hbo in het algemeen en wordt niet de opleiding genoemd? Lijkt me nogal relevant, zeker gezien de titel van het topic. Zover ik weet zitten er nogal wat verschillen tussen opleidingen qua banenkans en salaris.
Zolang er treinen rijden wel lijkt me. Poortjes zijn leuk, maar te omzeilen. Bovendien moet een conducteur de trein vrijgeven om te vertrekken zodat de machinist kan gaan rijden.quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:26 schreef MCH het volgende:
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
Dat kan de machinist met een spiegel aan de zijkant van z'n cabine ook wel inschatten.quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:30 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Zolang er treinen rijden wel lijkt me. Poortjes zijn leuk, maar te omzeilen. Bovendien moet een conducteur de trein vrijgeven om te vertrekken zodat de machinist kan gaan rijden.
Tja, blijkbaar niet. Maar waar je te maken hebt met mensen.. zijn er ook mensen nodig. Niet iedereen checkt netjes in, weet de weg of houdt zich in de trein aan de huisregels of is medereizigers tot last. Dus: zolang er treinen rijden is er personeel nodig.quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:31 schreef MCH het volgende:
[..]
Dat kan de machinist met een spiegel aan de zijkant van z'n cabine ook wel inschatten.
Zelfs dat is een conducteur niet verplicht.quote:Op dinsdag 13 september 2016 21:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wellicht is het meer on topic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Op een IC met 7 bakken en meer wel. Die zal daar niet snel verdwijnen. Op sprinters kan dat een ander verhaal zijn. Maar dat is moeilijk te voorspellen. De sociale veiligheid in een trein is ook van belang. Het kan ook zo zijn dat de functie van een conducteur aangepast word in controle teams.quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:26 schreef MCH het volgende:
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |