abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165299881
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 18:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Beetje naïef als je denkt dat je papiertje je op een of andere manier een soort van garantie moeten geven dat je in dat vakgebied zult kunnen werken.
En dan vind jij dat hbo dat al zou moeten garanderen.

Ik ken mensen die een hele riante hypotheek kunnen betalen van de baan die helemaal niets te maken heeft met de universitaire opleiding die ze 25 jaar geleden afgerond hebben, en ook nooit in dat vakgebied gewerkt hebben.
Ik zit nu, misschien wat laat, in de verkenningsfase wat voor werk ik eigenlijk wil doen. Een baan is noodzakelijk vanwege de volgende stap in mijn leven. Als binnen mijn sector waarvoor ik geleerd heb, het niet wilt vlotten of ik niet aan de bak kom moet je toch echt een andere richting zoeken. Ik ben erg gesteld op mijn vrijheid, dus je werk niet mee naar huis nemen is al erg fijn indien mogelijk. En in de bijstand ga ik niet gelukkig worden zonder goede daginvulling... Ik zeg niet dat ik aan de bak moet komen binnen mijn gebied omdat ik nu mijn papiertje heb, maar uiteindelijk heb je dan jaren weggegooid als je in een hele andere of lagere sector terecht komt? Mensen die voor arts zijn opgeleid willen lijkt me ook niet de hele dag in een drogist staan ook al kom je daar financieel mee rond?
pi_165299960
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 18:30 schreef Leandra het volgende:
Ik ken mensen die een hele riante hypotheek kunnen betalen van de baan die helemaal niets te maken heeft met de universitaire opleiding die ze 25 jaar geleden afgerond hebben, en ook nooit in dat vakgebied gewerkt hebben.
WO is geen beroepsopleiding.

quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 12:56 schreef Copycat het volgende:
Niet om lullig te doen, maar sta je wel sterk genoeg in je schoenen voor het conducteursschap?
Hij kan wel gaan experimenteren met aansluiting vinden. :P Omgaan met mensen.
pi_165303122
quote:
8s.gif Op dinsdag 13 september 2016 16:57 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Wat dacht je van springende mensen tegen je voorraam. O-)
Een conducteur zit in een eerste klas-coupé; die heeft alleen zijramen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_165303179
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:26 schreef baskick het volgende:

[..]

Een conducteur zit in een eerste klas-coupé; die heeft alleen zijramen.
Hoeft die niet te krabben aan de voorkant?
pi_165303503
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:27 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Hoeft die niet te krabben aan de voorkant?
Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_165303551
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:32 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
Ik heb geen idee. Leek me wel een groepsactiviteit.
  dinsdag 13 september 2016 @ 21:34:58 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165303687
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:32 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dat niet de taak is van een conducteur. Denk je wel?
De conducteur is de eerste die gaat inventariseren waarmee de trein een aanrijding heeft gehad als er een aanrijding is geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165303753
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

De conducteur is de eerste die gaat inventariseren waarmee de trein een aanrijding heeft gehad als er een aanrijding is geweest.
Ja, dat weet ik, maar ik kan me niet voorstellen dat deze ook begint met reinigen (of zoals Jopie78 het noemt, 'krabben'). Altijd gedacht dat de brandweer dat doet (na eventueel politieonderzoek). Zit ik ernaast?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 13 september 2016 @ 21:41:38 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165304031
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:36 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik, maar ik kan me niet voorstellen dat deze ook begint met reinigen (of zoals Jopie78 het noemt, 'krabben'). Altijd gedacht dat de brandweer dat doet (na eventueel politieonderzoek). Zit ik ernaast?
Oh dat zal idd niet door het treinpersoneel gedaan worden, maar dat maakt niet zo heel veel meer uit als je buiten al hebt moeten inventariseren hoe de onderdelen verdeeld liggen hè....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165304089
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh dat zal idd niet door het treinpersoneel gedaan worden, maar dat maakt niet zo heel veel meer uit als je buiten al hebt moeten inventariseren hoe de onderdelen verdeeld liggen hè....
Ja, dat kan heftig zijn, maar de discussie ging over het schoonmaken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 13 september 2016 @ 21:45:26 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165304206
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:42 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, dat kan heftig zijn, maar de discussie ging over het schoonmaken.
Wellicht is het meer on topic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165304252
Goed elke job heeft zijn nadelen. Ik denk dat ik gewoon, mocht ik überhaupt de kans krijgen, een paar banen ga uitproberen tot ik weet wat ik wil. Binnen mijn sector of niet. Ik weet iig welke banen ik niet wil en ook niet geschikt voor ben.
pi_165304361
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:45 schreef Leandra het volgende:
opic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Wellicht, maar ik neem aan dat TS dat weet, aangezien hij gesolliciteerd heeft (en zich vooraf - in elk geval globaal - heeft verdiept in de te verrichten werkzaamheden). Of zou TS echt denken dat het alleen fluiten, krant lezen en sudoku'en (en zo nu en dan kaartjes controleren) is?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_165304595
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:48 schreef baskick het volgende:

[..]

Wellicht, maar ik neem aan dat TS dat weet, aangezien hij gesolliciteerd heeft (en zich vooraf - in elk geval globaal - heeft verdiept in de te verrichten werkzaamheden). Of zou TS echt denken dat het alleen fluiten, krant lezen en sudoku'en (en zo nu en dan kaartjes controleren) is?
Zeker niet, soms moet je ook uit je comfortzone gaan.
pi_165305566
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:53 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Zeker niet, soms moet je ook uit je comfortzone gaan.
Een beetje in het wilde weg banen proberen, zonder doel of richting, is ook niet alles voor je cv.
Je wilt analytisch zijn en niet saai op kantoor. Ga dan kijken waar je die combi kan vinden en werk daar naar toe.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_165306332
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 22:14 schreef d.k. het volgende:

[..]

Een beetje in het wilde weg banen proberen, zonder doel of richting, is ook niet alles voor je cv.
Je wilt analytisch zijn en niet saai op kantoor. Ga dan kijken waar je die combi kan vinden en werk daar naar toe.
Liefst iets met direct resultaat. Dus als je kaartjes controleert moet je optreden bij niet kloppende kaartjes. Ik zoek graag dingen uit, wil mensen adviseren, bevindingen delen. Soort adviseur dus, stukje serviceberoep. Maar heb een hekel aan kantoorbanen, of dat verwacht ik iig.
pi_165306498
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:42 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Momenteel weet ik nog steeds niet wat ik als net hbo-afgestudeerde wil gaan doen...

Startsalaris voor treinpersoneel (ongeschoold dus) is 1900 euro bruto exclusief toeslagen. Maximale salaris is na flink wat jaren 2500 euro. Een gemiddeld hbo-salaris start je vaak rond de 2000/2500 euro en ga je na een paar jaar al richting de 3000, voor mij zou 3800 euro maximaal zijn als ik de gemiddelde cao raadpleeg.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:01 schreef Elvi het volgende:
Ik denk overigens dat de meeste afgestudeerden nu terecht komen in een callcenter of een 'werkervaringsplek'. TS denkt dat hij met een hbo-papiertje heel wat te wensen heeft, maar dat is niet meer zo.
Waarom wordt hier gepraat over hbo in het algemeen en wordt niet de opleiding genoemd? Lijkt me nogal relevant, zeker gezien de titel van het topic. Zover ik weet zitten er nogal wat verschillen tussen opleidingen qua banenkans en salaris.
pi_165307432
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 22:34 schreef Ideale_Schoonzoon het volgende:

[..]

[..]

Waarom wordt hier gepraat over hbo in het algemeen en wordt niet de opleiding genoemd? Lijkt me nogal relevant, zeker gezien de titel van het topic. Zover ik weet zitten er nogal wat verschillen tussen opleidingen qua banenkans en salaris.
Omdat het niet relevant is. Mijn hbo-functie waar ik voor geleerd heb is een meer uitdagende baan qua werk- en denkniveau en het salaris is dan ook iets beter dan dat van bijvoorbeeld een conducteur, al kan dat ook best intensief werk zijn. Geen topsalaris voor een hbo'er. In mijn geval zou het in mijn startjaren maximaal 1000 euro per maand kunnen schelen, ik denk eerder 500 euro verschil want 2500 euro per maand startsalaris moet je nog maar zien te krijgen, off iig een jaarcontract op zak hebben anders heb je niet veel aan een paar maanden wat eurootjes meer verdienen.

Verder zou je met een conducteursalaris net boven de toeslagengrens komen en verdien je onder de streep minder doordat je toeslagen als huur- en zorgtoeslag mist. Zou je wel 1500 euro op jaarbasis schelen. Je zou uitkomen op 21600 euro en de grens is 21100 euro... dus je krijgt meer maar gaat er eigenlijk netto op achteruit. Zo slecht verdien je dus niet als conducteur. ;)

Punt is: ik verwacht dat mijn (start)salaris niet veel hoger is dan een modaal inkomen, dus zou je dan een baan op niveau moeten nemen waar je wel uitgedaagd wordt maar ook met de minder leuke kanten van werken op een kantoor in aanraking komt zoals prestatiedrang of kantoorpolitiek, of onder je niveau werken maar wel de vrijheid van je werk ervaren?
pi_165308004
Je romantiseert het conducteur zijn nogal volgens mij. Vergeet niet dat die baan ook nadelen heeft. En wat is volgens jou de 'vrijheid' die een conducteur heeft? Je hebt ook immers gewoon je vaste diensten waarin je je vaste werk moet doen. Je hebt journalistiek gestudeerd? Dat lijkt me nu net een vakgebied waarin je wel veel vrijheid hebt.. Ik wil je niet uit het conducteur zijn praten als je het echt wil, maar zorg wel dat je realiteit met realiteit vergelijkt en niet de realiteit van het ene met een ideaalbeeld van het andere.

Bovendien, wat maakt een tijdelijk contract uit? Prima om mee te beginnen je in te bewijzen en een vast contract krijgen, of als dat er niet in zit een eerste ervaring hebben wat je helpt voor een volgende sollicitatie. Echt niet iedereen start met een vast contract en een top salaris en al helemaal niet in banen zonder minder leuke kanten.. (Als dat soort banen überhaupt al bestaan..)
pi_165308227
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
pi_165308332
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:26 schreef MCH het volgende:
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
Zolang er treinen rijden wel lijkt me. Poortjes zijn leuk, maar te omzeilen. Bovendien moet een conducteur de trein vrijgeven om te vertrekken zodat de machinist kan gaan rijden.
pi_165308364
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:30 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Zolang er treinen rijden wel lijkt me. Poortjes zijn leuk, maar te omzeilen. Bovendien moet een conducteur de trein vrijgeven om te vertrekken zodat de machinist kan gaan rijden.
Dat kan de machinist met een spiegel aan de zijkant van z'n cabine ook wel inschatten.
pi_165308442
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:31 schreef MCH het volgende:

[..]

Dat kan de machinist met een spiegel aan de zijkant van z'n cabine ook wel inschatten.
Tja, blijkbaar niet. Maar waar je te maken hebt met mensen.. zijn er ook mensen nodig. Niet iedereen checkt netjes in, weet de weg of houdt zich in de trein aan de huisregels of is medereizigers tot last. Dus: zolang er treinen rijden is er personeel nodig.
  dinsdag 13 september 2016 @ 23:48:47 #74
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165308848
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wellicht is het meer on topic (en ook van belang voor TS) om te weten dat het schoonmaken geen onderdeel is van de werkzaamheden van een conducteur, maar het inventariseren van de delen van het aangereden object wel.
Zelfs dat is een conducteur niet verplicht.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 13 september 2016 @ 23:51:33 #75
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165308908
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:26 schreef MCH het volgende:
Bestaan er überhaupt nog conducteurs over pakweg 15 jaar?
Op een IC met 7 bakken en meer wel. Die zal daar niet snel verdwijnen. Op sprinters kan dat een ander verhaal zijn. Maar dat is moeilijk te voorspellen. De sociale veiligheid in een trein is ook van belang. Het kan ook zo zijn dat de functie van een conducteur aangepast word in controle teams.
Allemaal maar afwachten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 14 september 2016 @ 00:02:56 #76
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165309156
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:00 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Omdat het niet relevant is. Mijn hbo-functie waar ik voor geleerd heb is een meer uitdagende baan qua werk- en denkniveau en het salaris is dan ook iets beter dan dat van bijvoorbeeld een conducteur, al kan dat ook best intensief werk zijn. Geen topsalaris voor een hbo'er. In mijn geval zou het in mijn startjaren maximaal 1000 euro per maand kunnen schelen, ik denk eerder 500 euro verschil want 2500 euro per maand startsalaris moet je nog maar zien te krijgen, off iig een jaarcontract op zak hebben anders heb je niet veel aan een paar maanden wat eurootjes meer verdienen.

Verder zou je met een conducteursalaris net boven de toeslagengrens komen en verdien je onder de streep minder doordat je toeslagen als huur- en zorgtoeslag mist. Zou je wel 1500 euro op jaarbasis schelen. Je zou uitkomen op 21600 euro en de grens is 21100 euro... dus je krijgt meer maar gaat er eigenlijk netto op achteruit. Zo slecht verdien je dus niet als conducteur. ;)

Punt is: ik verwacht dat mijn (start)salaris niet veel hoger is dan een modaal inkomen, dus zou je dan een baan op niveau moeten nemen waar je wel uitgedaagd wordt maar ook met de minder leuke kanten van werken op een kantoor in aanraking komt zoals prestatiedrang of kantoorpolitiek, of onder je niveau werken maar wel de vrijheid van je werk ervaren?
Je hebt het maar over het salaris. Vergeet de secundaire arbeidsvoorwaarden niet. Als je die in salaris gaat uitdrukken heb je een stuk meer. Bovendien praat je over bruto bedragen. Ik zal maar niet zeggen wat bijvoorbeeld een machinist aan salaris ontvangt bij zijn eindtrede. Ik denk dat er een aantal hboers behoorlijk onderuit zakken. Dan heb je maar een 36 uur werkweek, adv, enfin te veel om te benoemen.
Maar laat dat salaris als starter eens los. Doe eerst ervaring op en open je ogen.

Maar onderschat het werk niet. Bij een keuring en volgens mij moet een conducteur ook een rollenspel ondergaan bij een sollicitatie zal een en ander wel duidelijk worden.
Het is natuurlijk ook zo dat een hbo er maar mogelijk 4 jaar langer in de schoolbanken heeft gezeten tov van een mbo er. Dat zegt natuurlijk allemaal niets als die mbo leerling in zijn jeugd wat lui was maar een hbo makkelijk zou aan kunnen. Maar het is natuurlijk wel fijn als je hoger bent opgeleid. Dat papiertje geeft je meer kansen en vrijheden als schoolverlater. Maar dat is het dan ook. De rest zul je in de praktijk(werkvloer) toch moeten waar maken ongeacht beroep of functie.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_165309278
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 00:02 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je hebt het maar over het salaris. Vergeet de secundaire arbeidsvoorwaarden niet. Als je die in salaris gaat uitdrukken heb je een stuk meer. Bovendien praat je over bruto bedragen. Ik zal maar niet zeggen wat bijvoorbeeld een machinist aan salaris ontvangt bij zijn eindtrede. Ik denk dat er een aantal hboers behoorlijk onderuit zakken. Dan heb je maar een 36 uur werkweek, adv, enfin te veel om te benoemen.
Maar laat dat salaris als starter eens los. Doe eerst ervaring op en open je ogen.

Maar onderschat het werk niet. Bij een keuring en volgens mij moet een conducteur ook een rollenspel ondergaan bij een sollicitatie zal een en ander wel duidelijk worden.
Het is natuurlijk ook zo dat een hbo er maar mogelijk 4 jaar langer in de schoolbanken heeft gezeten tov van een mbo er. Dat zegt natuurlijk allemaal niets als die mbo leerling in zijn jeugd wat lui was maar een hbo makkelijk zou aan kunnen. Maar het is natuurlijk wel fijn als je hoger bent opgeleid. Dat papiertje geeft je meer kansen en vrijheden als schoolverlater. Maar dat is het dan ook. De rest zul je in de praktijk(werkvloer) toch moeten waar maken ongeacht beroep of functie.
Ik heb een toffe baan gezien binnen mijn sector. Mocht ik aan de slag kunnen en geschikt zijn, zou het ik doen. Maar het kost mij ruim minimaal 1,5 uur reistijd (3 uur per dag) en zo'n 400 euro per maand aan reiskosten (waar ik maar een heel klein deel van terugkrijg). Iets van 2200 euro per maand bruto volgens mij, dus reken maar uit wat ik effectief netto overhoudt na alle vaste lasten. Volgens mij 300 euro per maand over dan. Ja ik doe dan werk waar ik voor geleerd heb, haal er voldoening uit, lekker bezig, maar het kost veel tijd, geld en moeite om misschien net mijn kop boven het maaiveld te houden, zowel privé als zakelijk. Dagelijks jezelf moeten bewijzen (mijn sector sowieso). En dus doordeweeks bijna niks aan je dagen over te houden. Dat zijn dus serieuze overwegingen: werk doen wat je tof vindt maar eigenlijk geen fatsoenlijk privéleven of een leuk centje kunnen sparen.... Dichterbij wonen is nu geen optie aangezien ik volgende maand ga verhuizen en al bezig ben met de inrichting e.d. Beren op de weg? Vooral onhandigheden. In dat geval denk ik: doe mij lekker een baantje waar je zonder al te veel hoeft op te offeren lekker bezig bent en eigenlijk niemand op je vingers tikt.. Al werk ik dan onder mijn eigen kunnen, maar misschien wel relaxter.

[ Bericht 1% gewijzigd door DatIsJammurZeg op 14-09-2016 00:19:10 ]
  woensdag 14 september 2016 @ 00:38:23 #78
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165309656
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 00:10 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Ik heb een toffe baan gezien binnen mijn sector. Mocht ik aan de slag kunnen en geschikt zijn, zou het ik doen. Maar het kost mij ruim minimaal 1,5 uur reistijd (3 uur per dag) en zo'n 400 euro per maand aan reiskosten (waar ik maar een heel klein deel van terugkrijg). Iets van 2200 euro per maand bruto volgens mij, dus reken maar uit wat ik effectief netto overhoudt na alle vaste lasten. Volgens mij 300 euro per maand over dan. Ja ik doe dan werk waar ik voor geleerd heb, haal er voldoening uit, lekker bezig, maar het kost veel tijd, geld en moeite om misschien net mijn kop boven het maaiveld te houden, zowel privé als zakelijk. Dagelijks jezelf moeten bewijzen (mijn sector sowieso). En dus doordeweeks bijna niks aan je dagen over te houden. Dat zijn dus serieuze overwegingen: werk doen wat je tof vindt maar eigenlijk geen fatsoenlijk privéleven of een leuk centje kunnen sparen.... Dichterbij wonen is nu geen optie aangezien ik volgende maand ga verhuizen en al bezig ben met de inrichting e.d. Beren op de weg? Vooral onhandigheden. In dat geval denk ik: doe mij lekker een baantje waar je zonder al te veel hoeft op te offeren lekker bezig bent en eigenlijk niemand op je vingers tikt.. Al werk ik dan onder mijn eigen kunnen, maar misschien wel relaxter.
Tja het werk is tof maar de omstandigheden bevallen je niet meer. Dan zou ik je adviseren om de omstandigheden binnen je vakgebied te veranderen. Wil je echt iets anders dan zou ik mij eerst grondig verdiepen in de functie en of dat echt is wat je graag zou willen. Bij dit soort changes zul je echt goed moeten nadenken of je eigenlijk conducteur zou willen zijn. Onderschat dat werk niet. Voor een buitenstaander lijkt het allemaal vrijheid en pluche. Maar je hebt ook met rondetijden te maken etc. En fysiek gezien zullen je ledematen na jaren versleten zijn. Zeker de knieen. Het probleem bij dit soort banen is de leeftijd. En wat ga je doen als je 63 bent en afgekeurd word voor functie.
Zorg er dan wel voor dat je in je oude vakgebied actief blijft en je netwerk behoud. Zo doe ik dat namelijk ook. Je hebt altijd een plan B nodig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherna op 14-09-2016 00:47:30 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_165309729
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 00:38 schreef Cherna het volgende:

[..]

Tja het werk is tof maar de omstandigheden bevallen je niet meer. Dan zou ik je adviseren om de omstandigheden binnen je vakgebied te veranderen. Wil je echt iets anders dan zou ik mij eerst grondig verdiepen in de functie en of dat echt is wat je graag zou willen. Bij dit soort changes zul je echt goed moeten nadenken of je eigenlijk conducteur zou willen zijn. Onderschat dat werk niet. Voor een buitenstaander lijkt het allemaal vrijheid en pluche. Maar je hebt ook met rondetijden te maken etc. En fysiek gezien zullen je ledematen na jaren versleten zijn. Zeker de knieen.
Inderdaad. Dichterbij wonen zou al een hoop bezwaren wegnemen en dan blijft er een misschien stressvolle, maar toffe baan over waar ik mijn capaciteiten die ik heb goed zou kunnen benutten. Echter is verhuizen nu geen optie dus mocht het zover komen, is de afweging: twee dagen weekend en verder geen doordeweeks leven een investering in je carrière waard of een baan dichterbij wat niet aansluit op je opleiding een betere optie? De meeste banen binnen mijn sector zijn op 1,5 uur enkele reis afstand.

Vakgebieden hebben niks met elkaar te maken.
  woensdag 14 september 2016 @ 01:10:07 #80
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165309906
Een groot voordeel heb je wel bij een functie als conducteur. Je kunt zo een contract laten opzetten voor 24 uur op oudere leeftijd. Voor een machinist idem.
Een ex collega die nog steeds in de werktuigbouwkundige projecten sfeer zit is dat stukken moeilijker. Dat word bij een ing bureau niet geaccpeteerd bij de hogere functies. Die projecten hebben een doorlooptijd. Ook een leuk detail mits je wat zuinig hebt geleefd. Ik ken genoeg collega's die maar 24 uur per week werken en daar genoegen(mbt tot het salaris) mee nemen als hun partner ook werkt. Dat is allemaal een keuze die je kunt maken.

Er zijn zelfs conducteurs die buiten hun 24 uur werkweek nog een andere baan hebben of een zaak runnen. Ook dat is een overweging waard. Zo ken ik een conductrice die 24 uur als conductrice werk en nog aan huis als pedicure werkt(hobby). Maar kon van dat pedicuren alleen niet prima rondkomen als alleenstaande.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_165312405
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 00:48 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Inderdaad. Dichterbij wonen zou al een hoop bezwaren wegnemen en dan blijft er een misschien stressvolle, maar toffe baan over waar ik mijn capaciteiten die ik heb goed zou kunnen benutten. Echter is verhuizen nu geen optie dus mocht het zover komen, is de afweging: twee dagen weekend en verder geen doordeweeks leven een investering in je carrière waard of een baan dichterbij wat niet aansluit op je opleiding een betere optie? De meeste banen binnen mijn sector zijn op 1,5 uur enkele reis afstand.

Vakgebieden hebben niks met elkaar te maken.
Dus je bent net afgestuurd maar wilt nu al niet meer verhuizen voor een baan?! Sorry hoor, maar kom op zeg. En dan gaan rekenen met start- eindsalarissen. Wat is er mis met gewoon een paar jaar hard werken en veel leren?

Je verwacht wel dat je veel komt aanwaaien TS.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_165312680
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 09:42 schreef d.k. het volgende:

[..]

Dus je bent net afgestuurd maar wilt nu al niet meer verhuizen voor een baan?! Sorry hoor, maar kom op zeg. En dan gaan rekenen met start- eindsalarissen. Wat is er mis met gewoon een paar jaar hard werken en veel leren?

Je verwacht wel dat je veel komt aanwaaien TS.
Omdat ik dus volgende maand al verhuis en gezien de huidige arbeidsmarkt krijg je bijna geen jaarcontract meer. Zomaar binnen een half jaar opnieuw verhuizen is niet slim zonder zekerheid. Maar het is voor de banen in mijn sector wel een serieuze struggle merk ik: drie uur reistijd per dag en eigenlijk niets aan je dagen hebben, maar wel gewoon een baan.... als je zeker weet dat je daar nog een tijdje werkt en een buffer hebt kan je dichterbij gaan wonen. Waarom ik dan niet in die buurt ben gaan wonen nu? Omdat daar de lasten veel hoger zijn en de woningkans nog lager is... Je wilt niet binnen 3 maanden weer op straat staan als je geen werk kunt vinden. Dus de eerste paar jaar flink kapot zijn, lange dagen maken, alleen het weekend overhouden voor een carrière waar je doet wat je leuk vindt maar eigenlijk niet veel aan overhoudt...
pi_165312748
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 09:56 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Omdat ik dus volgende maand al verhuis en gezien de huidige arbeidsmarkt krijg je bijna geen jaarcontract meer. Zomaar binnen een half jaar opnieuw verhuizen is niet slim zonder zekerheid. Maar het is voor de banen in mijn sector wel een serieuze struggle merk ik: drie uur reistijd per dag en eigenlijk niets aan je dagen hebben, maar wel gewoon een baan.... als je zeker weet dat je daar nog een tijdje werkt en een buffer hebt kan je dichterbij gaan wonen. Waarom ik dan niet in die buurt ben gaan wonen nu? Omdat daar de lasten veel hoger zijn en de woningkans nog lager is... Je wilt niet binnen 3 maanden weer op straat staan als je geen werk kunt vinden.
Als als als...huur gewoon een kamer, kosten niet te hoog en dan kan je investeren. En wake up call, maar als je eenmaal werkt heb je sowieso een stuk minder vrije tijd dan daarvoor. Dat is normaal. En ja, dat is ook als je conducteur bent.
En die jaarcontracten...ik weet niet beter. Dat is niet eens zo heel nieuw meer. Je begint altijd met een tijdelijk contract en als je geluk hebt krijg je na een jaar een vast contact en als je pech hebt niet. Dan krijg je een verlenging. Ja rot, maar het went.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_165312753
Drie uur per dag reistijd is nog goed te doen toch? Heb je nog een hele avond voor je. Zoveel hobbies heb je niet en vrienden al helemaal niet dus vier uur per dag Fokken moet genoeg zijn?
pi_165312850
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 09:59 schreef Sarabi het volgende:
Drie uur per dag reistijd is nog goed te doen toch? Heb je nog een hele avond voor je. Zoveel hobbies heb je niet en vrienden al helemaal niet dus vier uur per dag Fokken moet genoeg zijn?
Dat is ook nog maar de vraag. Ik denk nu in kantoortijden, maar je werkdag kan ook weleens tot 23:00 uur duren als je late dienst hebt. Of je dan nog thuiskomt en hoe laat is een ander verhaal. Feit blijft dat de reistijd hetzelfde blijft dus 3,5 uur reistijd (zonder vertraging) per dag (!) gaat je hoe dan ook opbreken. Ik heb eens een half jaar 4 uur per dag gereisd elke dag en hoewel het werk leuk was, was ik echt helemaal kapot na dat half jaar. Helaas werden die 4 uur vaak 4,5 en soms 5. Dan kom je dus echt thuis, even snel wat eten, wassen en hup in bed. Weekend was je echt total loss. Vandaar de vraag: voor die paar tientjes per maand meer zoveel opofferen? Werk is werk, en geld is geld. Maar starter of niet, persoonlijk wil ik niet leven om te werken maar werken om te leven.
pi_165313374
In een post is de reistijd opeens weer met een half uur toegenomen?
Je ziet weer allerlei beren op de weg. Maak een keuze en wees daar dan blij mee, blijf niet met die smoesjes komen.
pi_165313476
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 10:30 schreef Sarabi het volgende:
In een post is de reistijd opeens weer met een half uur toegenomen?
Je ziet weer allerlei beren op de weg. Maak een keuze en wees daar dan blij mee, blijf niet met die smoesjes komen.
De reistijd is 1:40 uur, deur tot deur kom je retour bijna uit op 3,5 uur. Ik heb nu twee sollicitaties uitstaan waarvan een dichtbij. Dat ik verderop moet zoeken is helaas al duidelijk, of ik moet wat doen waar ik niet zo veel mee heb maar wel gewoon een redelijk normaal leven kan opbouwen.
pi_165313546
Met 3,5 uur reistijd kan je gewoon een normaal leven opbouwen hoor. Doet mijn vriend al zes jaar en heeft ook nog tijd om dagelijks te sporten en samen doen we doordeweeks ook nog genoeg dingen. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken :)
pi_165313606
Het zijn inderdaad allemaal smoesjes. Je bent klaar met je studie, je zoekt een baan en gaat aan de slag. En ja, dat kan betekenen reizen of verhuizen, maar misschien had je dat beter kunnen bedenken voor je een woning accepteerde. Of je probeert conducteur te worden en gaat daar lekker aan de slag en dan ben je over een jaar uitgekeken en wil je alsnog iets in je vakgebied gaan doen en begint het riedeltje weer opnieuw.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_165313643
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 10:39 schreef Sarabi het volgende:
Met 3,5 uur reistijd kan je gewoon een normaal leven opbouwen hoor. Doet mijn vriend al zes jaar en heeft ook nog tijd om dagelijks te sporten en samen doen we doordeweeks ook nog genoeg dingen. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken :)
Dankje, ideaal is anders maar goed. Ik denk dat het ook te maken heeft met bewijsdrang. Wanneer ik solliciteer wordt er gekeken of ik geschikt ben, maar als ik er daadwerkelijk werk moet je jezelf wel bewijzen. Natuurlijk zegt een diploma wel iets, ik zou het moeten kunnen. Ik heb een hekel aan verwachtingen van mensen en daar aan voldoen, evenals onderlinge concurrentiestrijd. Wil het liefst gewoon iets doen wat duidelijk is, zoals vakken vullen. Zijn ze gevuld, prima. Daarom twijfel ik ook of ik wel in mijn branche aan de slag moet, want een deel daarvan trekt mij niet.
pi_165313699
Ideaal is het leven niet. En een diploma zegt niets tot weinig maar dat is al 100x gezegd.
En niets mis met een simpel baantje, als jij daar gelukkig van wordt.
pi_165313705
Mijn man reist zo'n 1½ uur enkele reis, en wij hebben een kind van 5 dat hij ook nog dagelijks wil zien (en dan langer dan 5 minuten).
Dus ik weet niet wat jouw drama helemaal is, daarbij kun je (afhankelijk van de manier waarop je reist) tijdens het reizen ook je stukje ontspanning hebben.
Je hebt iig al tijd genoeg om te "unwinden" van je werkdag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165313871
Je hebt het ook alleen maar over hoeveel geld je meer over zou houden van ander werk, alsof dat het enige is dat telt. Wat zou je zeggen van zelfvoldoening bijvoorbeeld?

Daarnaast, als ik het me goed herinner heb je geen rijbewijs en doe je alles met OV. Reistijden zijn over het algemeen flink korter met de auto, dus dat zou al een begin zijn.. Daarnaast is reizen in het OV niet bepaald inspannend. Die tijd kun je prima gebruiken om te ontspannen
pi_165314166
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 11:01 schreef robbietobbie het volgende:
Daarnaast is reizen in het OV niet bepaald inspannend. Die tijd kun je prima gebruiken om te ontspannen
Ontspannend?

1) Vertragingen en uitvallende treinen,
2) Smerige en overvolle stations,
3) Hangjeugd,
4) Propvolle coupé's
4) Smoorhete treinen,
5) Jengelende kinderen,
6) Klierende scholieren,
7) Bellende forensen,
8) Hoge reiskosten

Ben al gestrest bij het idee alleen al.

Doe mij dan maar:

1) Airco aan,
2) Achtergrondmuziekje,
3) Geen gezeur aan m 'n kop,
4) Vertrekken op ieder gewenst moment,
5) Eén vervoermiddel van deur tot deur,
6) Lage kosten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165314196
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 11:16 schreef blomke het volgende:

[..]

1) Vertragingen en uitvallende treinen,
2) Smerige stations,
3) Hangjeugd,
4) Propvolle coupé's
4) Smoorhete treinen,
5) Jengelende kinderen,
6) Klierende scholieren,
7) Bellende forensen,
8) Hoge reiskosten

Doe mij dan maar:
1) Airco aan,
2) Achtergrondmuziekje,
3) Geen gezeur aan m 'n kop,
4) Vertrekken op ieder gewenst moment,
5) Eén vervoermiddel van deur tot deur,
6) Lage kosten.
Helemaal mee eens hoor :Y OV geeft hem wel mooi tijd om te FOKen, hoeft hij dat niet meer te doen als hij thuis is
pi_165314484
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:00 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Omdat het niet relevant is.
Verschillen van bruto startsalarissen tussen hbo opleidingen die variëren tussen 1300 en 2700 euro/maand, met ene uitschieter van 3700, vind ik relevanter dan het gemiddelde start-salaris op hbo niveau om te kijken of conducteur een alternatief is, puur qua inkomen. Zie hier: http://www.elsevier.nl/ec(...)je-het-meest-345241/

Maar nog relevanter dan het vergelijken van salarissen lijkt me of je hieraan voldoet:
quote:
Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring in een servicegerichte functie met direct klantcontact https://werkenbijns.nl/conducteur/
pi_165314563
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 11:32 schreef Ideale_Schoonzoon het volgende:

[..]

Verschillen van bruto startsalarissen tussen hbo opleidingen die variëren tussen 1300 en 2700 euro/maand, met ene uitschieter van 3700, vind ik relevanter dan het gemiddelde start-salaris op hbo niveau om te kijken of conducteur een alternatief is, puur qua inkomen. Zie hier: http://www.elsevier.nl/ec(...)je-het-meest-345241/

Maar nog relevanter dan het vergelijken van salarissen lijkt me of je hieraan voldoet:

[..]

Dat laatste voldoe ik aan ja, het zou je nog verbazen! ;)
  woensdag 14 september 2016 @ 11:58:17 #98
321876 Cherna
Fuck the System
pi_165314970
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 11:35 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Dat laatste voldoe ik aan ja, het zou je nog verbazen! ;)
Maar ik snap iets niet. Je wijzigd steeds je verhaal. Als je nog jong bent en met een hbo diploma op zak in een bepaald vakgebied dat je leuk vind. En je vind het leuk alleen baal je van de omstandigheden zoals rijstijd en veel uren draaien. Neem nu maar van mij aan dat iedereen die jong is veel meer uren maakt. Dit door het ontbreken van ervaring. Om ervaring op te doen zul je dus in het begin veel extra uren moeten investeren. Dat kunnen zelfs onbetaalde uren zijn.

Je praat alsof je nu al 40- 50 bent en het je een stuk makkelijker wil gaan maken. Je had het zelfs over vakken vullen. Ik zou eerst in je eigen vakgebied ervaring opdoen als dat mogelijk is met alle nadelen die daarbij behoren. Als je dan ervaring hebt en op een bepaalde leeftijd meer rust wil hebben en je leven anders wil gaan invullen(een compleet nieuw leven beginnn) heb je in iedergeval een vakgebied achter de hand mocht het mis gaan. Als je nu al op die jonge leeftijd met een hbo op zak dit soort functies kiest dan moet je daar wel erg goed over nadenken. Zeker in het geval dat je aangeeft je eigen vakgebied leuk te vinden. Tenzij je erop aast of de gok neemt om een functie als conducteur aan te nemen en dit als binnenkomer ziet om binnen te dringen binnen NS om gelijk naar een jaar door te groeien als team manager conducteur en vandaar uit nog verder door te groeien. Die voorbeelden zijn er namelijk ook. Maar ook dan zul je daar veel extra tijd in moeten investeren.

Hou er rekening mee dat een hbo na een aantal jaren conducteur te zijn geweest niets meer voorstelt als de ervaring ontbreekt waar dat hbo voor bedoeld was.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_165315028
Ik ben de eerste die je zou willen aanmoedigen uit je comfortzone te stappen, maar bij dit (conducteur) idee?
Wat doe je jezelf aan? Al die prikkels, elke dag onzekerheid over waar je mee moet handelen die dag. Zoals ik je ken van dit forum: dat past helemaal niet bij je!

Ik denk dat jij jezelf maar 1 vraag moet stellen: waar ben jij goed in (of waar heb je het talent voor om goed in te worden)?????
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_165315063
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 11:58 schreef Cherna het volgende:

[..]

Maar ik snap iets niet. Je wijzigd steeds je verhaal. Als je nog jong bent en met een hbo diploma op zak in een bepaald vakgebied dat je leuk vind. En je vind het leuk alleen baal je van de omstandigheden zoals rijstijd en veel uren draaien. Neem nu maar van mij aan dat iedereen die jong is veel meer uren maakt. Dit door het ontbreken van ervaring. Om ervaring op te doen zul je dus in het begin veel extra uren moeten investeren. Dat kunnen zelfs onbetaalde uren zijn.

Je praat alsof je nu al 40- 50 bent en het je een stuk makkelijker wil gaan maken. Je had het zelfs over vakken vullen. Ik zou eerst in je eigen vakgebied ervaring opdoen als dat mogelijk is met alle nadelen die daarbij behoren. Als je dan ervaring hebt en op een bepaalde leeftijd meer rust wil hebben en je leven anders wil gaan invullen(een compleet nieuw leven beginnn) heb je in iedergeval een vakgebied achter de hand mocht het mis gaan. Als je nu al op die jonge leeftijd met een hbo op zak dit soort functies kiest dan moet je daar wel erg goed over nadenken. Zeker in het geval dat je aangeeft je eigen vakgebied leuk te vinden. Tenzij je erop aast of de gok neemt om een functie als conducteur aan te nemen en dit als binnenkomer ziet om binnen te dringen binnen NS om gelijk naar een jaar door te groeien als team manager conducteur en vandaar uit nog verder door te groeien. Die voorbeelden zijn er namelijk ook. Maar ook dan zul je daar veel extra tijd in moeten investeren.

Hou er rekening mee dat een hbo na een aantal jaren conducteur te zijn geweest niets meer voorstelt als de ervaring ontbreekt waar dat hbo voor bedoeld was.
Daar ben ik mij ook van bewust, echter heb ik zelf het idee dat mijn hbo-papiertje niet zo veel voorstelt. Praktijkervaring is haast nog belangrijker dan je hbo-diploma. Het is een brede studie zonder dat je echt iets in de praktijk leert, meeste eigenschappen bezit je vóór de studie al, in mijn geval zeker omdat ik al lang wist dat ik deze kant op zou gaan dus zoveel heb ik naar mijn idee niet geleerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')