Je hebt het maar over het salaris. Vergeet de secundaire arbeidsvoorwaarden niet. Als je die in salaris gaat uitdrukken heb je een stuk meer. Bovendien praat je over bruto bedragen. Ik zal maar niet zeggen wat bijvoorbeeld een machinist aan salaris ontvangt bij zijn eindtrede. Ik denk dat er een aantal hboers behoorlijk onderuit zakken. Dan heb je maar een 36 uur werkweek, adv, enfin te veel om te benoemen.quote:Op dinsdag 13 september 2016 23:00 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Omdat het niet relevant is. Mijn hbo-functie waar ik voor geleerd heb is een meer uitdagende baan qua werk- en denkniveau en het salaris is dan ook iets beter dan dat van bijvoorbeeld een conducteur, al kan dat ook best intensief werk zijn. Geen topsalaris voor een hbo'er. In mijn geval zou het in mijn startjaren maximaal 1000 euro per maand kunnen schelen, ik denk eerder 500 euro verschil want 2500 euro per maand startsalaris moet je nog maar zien te krijgen, off iig een jaarcontract op zak hebben anders heb je niet veel aan een paar maanden wat eurootjes meer verdienen.
Verder zou je met een conducteursalaris net boven de toeslagengrens komen en verdien je onder de streep minder doordat je toeslagen als huur- en zorgtoeslag mist. Zou je wel 1500 euro op jaarbasis schelen. Je zou uitkomen op 21600 euro en de grens is 21100 euro... dus je krijgt meer maar gaat er eigenlijk netto op achteruit. Zo slecht verdien je dus niet als conducteur.
Punt is: ik verwacht dat mijn (start)salaris niet veel hoger is dan een modaal inkomen, dus zou je dan een baan op niveau moeten nemen waar je wel uitgedaagd wordt maar ook met de minder leuke kanten van werken op een kantoor in aanraking komt zoals prestatiedrang of kantoorpolitiek, of onder je niveau werken maar wel de vrijheid van je werk ervaren?
Ik heb een toffe baan gezien binnen mijn sector. Mocht ik aan de slag kunnen en geschikt zijn, zou het ik doen. Maar het kost mij ruim minimaal 1,5 uur reistijd (3 uur per dag) en zo'n 400 euro per maand aan reiskosten (waar ik maar een heel klein deel van terugkrijg). Iets van 2200 euro per maand bruto volgens mij, dus reken maar uit wat ik effectief netto overhoudt na alle vaste lasten. Volgens mij 300 euro per maand over dan. Ja ik doe dan werk waar ik voor geleerd heb, haal er voldoening uit, lekker bezig, maar het kost veel tijd, geld en moeite om misschien net mijn kop boven het maaiveld te houden, zowel privé als zakelijk. Dagelijks jezelf moeten bewijzen (mijn sector sowieso). En dus doordeweeks bijna niks aan je dagen over te houden. Dat zijn dus serieuze overwegingen: werk doen wat je tof vindt maar eigenlijk geen fatsoenlijk privéleven of een leuk centje kunnen sparen.... Dichterbij wonen is nu geen optie aangezien ik volgende maand ga verhuizen en al bezig ben met de inrichting e.d. Beren op de weg? Vooral onhandigheden. In dat geval denk ik: doe mij lekker een baantje waar je zonder al te veel hoeft op te offeren lekker bezig bent en eigenlijk niemand op je vingers tikt.. Al werk ik dan onder mijn eigen kunnen, maar misschien wel relaxter.quote:Op woensdag 14 september 2016 00:02 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je hebt het maar over het salaris. Vergeet de secundaire arbeidsvoorwaarden niet. Als je die in salaris gaat uitdrukken heb je een stuk meer. Bovendien praat je over bruto bedragen. Ik zal maar niet zeggen wat bijvoorbeeld een machinist aan salaris ontvangt bij zijn eindtrede. Ik denk dat er een aantal hboers behoorlijk onderuit zakken. Dan heb je maar een 36 uur werkweek, adv, enfin te veel om te benoemen.
Maar laat dat salaris als starter eens los. Doe eerst ervaring op en open je ogen.
Maar onderschat het werk niet. Bij een keuring en volgens mij moet een conducteur ook een rollenspel ondergaan bij een sollicitatie zal een en ander wel duidelijk worden.
Het is natuurlijk ook zo dat een hbo er maar mogelijk 4 jaar langer in de schoolbanken heeft gezeten tov van een mbo er. Dat zegt natuurlijk allemaal niets als die mbo leerling in zijn jeugd wat lui was maar een hbo makkelijk zou aan kunnen. Maar het is natuurlijk wel fijn als je hoger bent opgeleid. Dat papiertje geeft je meer kansen en vrijheden als schoolverlater. Maar dat is het dan ook. De rest zul je in de praktijk(werkvloer) toch moeten waar maken ongeacht beroep of functie.
Tja het werk is tof maar de omstandigheden bevallen je niet meer. Dan zou ik je adviseren om de omstandigheden binnen je vakgebied te veranderen. Wil je echt iets anders dan zou ik mij eerst grondig verdiepen in de functie en of dat echt is wat je graag zou willen. Bij dit soort changes zul je echt goed moeten nadenken of je eigenlijk conducteur zou willen zijn. Onderschat dat werk niet. Voor een buitenstaander lijkt het allemaal vrijheid en pluche. Maar je hebt ook met rondetijden te maken etc. En fysiek gezien zullen je ledematen na jaren versleten zijn. Zeker de knieen. Het probleem bij dit soort banen is de leeftijd. En wat ga je doen als je 63 bent en afgekeurd word voor functie.quote:Op woensdag 14 september 2016 00:10 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Ik heb een toffe baan gezien binnen mijn sector. Mocht ik aan de slag kunnen en geschikt zijn, zou het ik doen. Maar het kost mij ruim minimaal 1,5 uur reistijd (3 uur per dag) en zo'n 400 euro per maand aan reiskosten (waar ik maar een heel klein deel van terugkrijg). Iets van 2200 euro per maand bruto volgens mij, dus reken maar uit wat ik effectief netto overhoudt na alle vaste lasten. Volgens mij 300 euro per maand over dan. Ja ik doe dan werk waar ik voor geleerd heb, haal er voldoening uit, lekker bezig, maar het kost veel tijd, geld en moeite om misschien net mijn kop boven het maaiveld te houden, zowel privé als zakelijk. Dagelijks jezelf moeten bewijzen (mijn sector sowieso). En dus doordeweeks bijna niks aan je dagen over te houden. Dat zijn dus serieuze overwegingen: werk doen wat je tof vindt maar eigenlijk geen fatsoenlijk privéleven of een leuk centje kunnen sparen.... Dichterbij wonen is nu geen optie aangezien ik volgende maand ga verhuizen en al bezig ben met de inrichting e.d. Beren op de weg? Vooral onhandigheden. In dat geval denk ik: doe mij lekker een baantje waar je zonder al te veel hoeft op te offeren lekker bezig bent en eigenlijk niemand op je vingers tikt.. Al werk ik dan onder mijn eigen kunnen, maar misschien wel relaxter.
Inderdaad. Dichterbij wonen zou al een hoop bezwaren wegnemen en dan blijft er een misschien stressvolle, maar toffe baan over waar ik mijn capaciteiten die ik heb goed zou kunnen benutten. Echter is verhuizen nu geen optie dus mocht het zover komen, is de afweging: twee dagen weekend en verder geen doordeweeks leven een investering in je carrière waard of een baan dichterbij wat niet aansluit op je opleiding een betere optie? De meeste banen binnen mijn sector zijn op 1,5 uur enkele reis afstand.quote:Op woensdag 14 september 2016 00:38 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja het werk is tof maar de omstandigheden bevallen je niet meer. Dan zou ik je adviseren om de omstandigheden binnen je vakgebied te veranderen. Wil je echt iets anders dan zou ik mij eerst grondig verdiepen in de functie en of dat echt is wat je graag zou willen. Bij dit soort changes zul je echt goed moeten nadenken of je eigenlijk conducteur zou willen zijn. Onderschat dat werk niet. Voor een buitenstaander lijkt het allemaal vrijheid en pluche. Maar je hebt ook met rondetijden te maken etc. En fysiek gezien zullen je ledematen na jaren versleten zijn. Zeker de knieen.
Dus je bent net afgestuurd maar wilt nu al niet meer verhuizen voor een baan?! Sorry hoor, maar kom op zeg. En dan gaan rekenen met start- eindsalarissen. Wat is er mis met gewoon een paar jaar hard werken en veel leren?quote:Op woensdag 14 september 2016 00:48 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Inderdaad. Dichterbij wonen zou al een hoop bezwaren wegnemen en dan blijft er een misschien stressvolle, maar toffe baan over waar ik mijn capaciteiten die ik heb goed zou kunnen benutten. Echter is verhuizen nu geen optie dus mocht het zover komen, is de afweging: twee dagen weekend en verder geen doordeweeks leven een investering in je carrière waard of een baan dichterbij wat niet aansluit op je opleiding een betere optie? De meeste banen binnen mijn sector zijn op 1,5 uur enkele reis afstand.
Vakgebieden hebben niks met elkaar te maken.
Omdat ik dus volgende maand al verhuis en gezien de huidige arbeidsmarkt krijg je bijna geen jaarcontract meer. Zomaar binnen een half jaar opnieuw verhuizen is niet slim zonder zekerheid. Maar het is voor de banen in mijn sector wel een serieuze struggle merk ik: drie uur reistijd per dag en eigenlijk niets aan je dagen hebben, maar wel gewoon een baan.... als je zeker weet dat je daar nog een tijdje werkt en een buffer hebt kan je dichterbij gaan wonen. Waarom ik dan niet in die buurt ben gaan wonen nu? Omdat daar de lasten veel hoger zijn en de woningkans nog lager is... Je wilt niet binnen 3 maanden weer op straat staan als je geen werk kunt vinden. Dus de eerste paar jaar flink kapot zijn, lange dagen maken, alleen het weekend overhouden voor een carrière waar je doet wat je leuk vindt maar eigenlijk niet veel aan overhoudt...quote:Op woensdag 14 september 2016 09:42 schreef d.k. het volgende:
[..]
Dus je bent net afgestuurd maar wilt nu al niet meer verhuizen voor een baan?! Sorry hoor, maar kom op zeg. En dan gaan rekenen met start- eindsalarissen. Wat is er mis met gewoon een paar jaar hard werken en veel leren?
Je verwacht wel dat je veel komt aanwaaien TS.
Als als als...huur gewoon een kamer, kosten niet te hoog en dan kan je investeren. En wake up call, maar als je eenmaal werkt heb je sowieso een stuk minder vrije tijd dan daarvoor. Dat is normaal. En ja, dat is ook als je conducteur bent.quote:Op woensdag 14 september 2016 09:56 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Omdat ik dus volgende maand al verhuis en gezien de huidige arbeidsmarkt krijg je bijna geen jaarcontract meer. Zomaar binnen een half jaar opnieuw verhuizen is niet slim zonder zekerheid. Maar het is voor de banen in mijn sector wel een serieuze struggle merk ik: drie uur reistijd per dag en eigenlijk niets aan je dagen hebben, maar wel gewoon een baan.... als je zeker weet dat je daar nog een tijdje werkt en een buffer hebt kan je dichterbij gaan wonen. Waarom ik dan niet in die buurt ben gaan wonen nu? Omdat daar de lasten veel hoger zijn en de woningkans nog lager is... Je wilt niet binnen 3 maanden weer op straat staan als je geen werk kunt vinden.
Dat is ook nog maar de vraag. Ik denk nu in kantoortijden, maar je werkdag kan ook weleens tot 23:00 uur duren als je late dienst hebt. Of je dan nog thuiskomt en hoe laat is een ander verhaal. Feit blijft dat de reistijd hetzelfde blijft dus 3,5 uur reistijd (zonder vertraging) per dag (!) gaat je hoe dan ook opbreken. Ik heb eens een half jaar 4 uur per dag gereisd elke dag en hoewel het werk leuk was, was ik echt helemaal kapot na dat half jaar. Helaas werden die 4 uur vaak 4,5 en soms 5. Dan kom je dus echt thuis, even snel wat eten, wassen en hup in bed. Weekend was je echt total loss. Vandaar de vraag: voor die paar tientjes per maand meer zoveel opofferen? Werk is werk, en geld is geld. Maar starter of niet, persoonlijk wil ik niet leven om te werken maar werken om te leven.quote:Op woensdag 14 september 2016 09:59 schreef Sarabi het volgende:
Drie uur per dag reistijd is nog goed te doen toch? Heb je nog een hele avond voor je. Zoveel hobbies heb je niet en vrienden al helemaal niet dus vier uur per dag Fokken moet genoeg zijn?
De reistijd is 1:40 uur, deur tot deur kom je retour bijna uit op 3,5 uur. Ik heb nu twee sollicitaties uitstaan waarvan een dichtbij. Dat ik verderop moet zoeken is helaas al duidelijk, of ik moet wat doen waar ik niet zo veel mee heb maar wel gewoon een redelijk normaal leven kan opbouwen.quote:Op woensdag 14 september 2016 10:30 schreef Sarabi het volgende:
In een post is de reistijd opeens weer met een half uur toegenomen?
Je ziet weer allerlei beren op de weg. Maak een keuze en wees daar dan blij mee, blijf niet met die smoesjes komen.
Dankje, ideaal is anders maar goed. Ik denk dat het ook te maken heeft met bewijsdrang. Wanneer ik solliciteer wordt er gekeken of ik geschikt ben, maar als ik er daadwerkelijk werk moet je jezelf wel bewijzen. Natuurlijk zegt een diploma wel iets, ik zou het moeten kunnen. Ik heb een hekel aan verwachtingen van mensen en daar aan voldoen, evenals onderlinge concurrentiestrijd. Wil het liefst gewoon iets doen wat duidelijk is, zoals vakken vullen. Zijn ze gevuld, prima. Daarom twijfel ik ook of ik wel in mijn branche aan de slag moet, want een deel daarvan trekt mij niet.quote:Op woensdag 14 september 2016 10:39 schreef Sarabi het volgende:
Met 3,5 uur reistijd kan je gewoon een normaal leven opbouwen hoor. Doet mijn vriend al zes jaar en heeft ook nog tijd om dagelijks te sporten en samen doen we doordeweeks ook nog genoeg dingen. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken
Ontspannend?quote:Op woensdag 14 september 2016 11:01 schreef robbietobbie het volgende:
Daarnaast is reizen in het OV niet bepaald inspannend. Die tijd kun je prima gebruiken om te ontspannen
Helemaal mee eens hoorquote:Op woensdag 14 september 2016 11:16 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Vertragingen en uitvallende treinen,
2) Smerige stations,
3) Hangjeugd,
4) Propvolle coupé's
4) Smoorhete treinen,
5) Jengelende kinderen,
6) Klierende scholieren,
7) Bellende forensen,
8) Hoge reiskosten
Doe mij dan maar:
1) Airco aan,
2) Achtergrondmuziekje,
3) Geen gezeur aan m 'n kop,
4) Vertrekken op ieder gewenst moment,
5) Eén vervoermiddel van deur tot deur,
6) Lage kosten.
Verschillen van bruto startsalarissen tussen hbo opleidingen die variëren tussen 1300 en 2700 euro/maand, met ene uitschieter van 3700, vind ik relevanter dan het gemiddelde start-salaris op hbo niveau om te kijken of conducteur een alternatief is, puur qua inkomen. Zie hier: http://www.elsevier.nl/ec(...)je-het-meest-345241/quote:
quote:Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring in een servicegerichte functie met direct klantcontact https://werkenbijns.nl/conducteur/
Dat laatste voldoe ik aan ja, het zou je nog verbazen!quote:Op woensdag 14 september 2016 11:32 schreef Ideale_Schoonzoon het volgende:
[..]
Verschillen van bruto startsalarissen tussen hbo opleidingen die variëren tussen 1300 en 2700 euro/maand, met ene uitschieter van 3700, vind ik relevanter dan het gemiddelde start-salaris op hbo niveau om te kijken of conducteur een alternatief is, puur qua inkomen. Zie hier: http://www.elsevier.nl/ec(...)je-het-meest-345241/
Maar nog relevanter dan het vergelijken van salarissen lijkt me of je hieraan voldoet:
[..]
Maar ik snap iets niet. Je wijzigd steeds je verhaal. Als je nog jong bent en met een hbo diploma op zak in een bepaald vakgebied dat je leuk vind. En je vind het leuk alleen baal je van de omstandigheden zoals rijstijd en veel uren draaien. Neem nu maar van mij aan dat iedereen die jong is veel meer uren maakt. Dit door het ontbreken van ervaring. Om ervaring op te doen zul je dus in het begin veel extra uren moeten investeren. Dat kunnen zelfs onbetaalde uren zijn.quote:Op woensdag 14 september 2016 11:35 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Dat laatste voldoe ik aan ja, het zou je nog verbazen!
Daar ben ik mij ook van bewust, echter heb ik zelf het idee dat mijn hbo-papiertje niet zo veel voorstelt. Praktijkervaring is haast nog belangrijker dan je hbo-diploma. Het is een brede studie zonder dat je echt iets in de praktijk leert, meeste eigenschappen bezit je vóór de studie al, in mijn geval zeker omdat ik al lang wist dat ik deze kant op zou gaan dus zoveel heb ik naar mijn idee niet geleerd.quote:Op woensdag 14 september 2016 11:58 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar ik snap iets niet. Je wijzigd steeds je verhaal. Als je nog jong bent en met een hbo diploma op zak in een bepaald vakgebied dat je leuk vind. En je vind het leuk alleen baal je van de omstandigheden zoals rijstijd en veel uren draaien. Neem nu maar van mij aan dat iedereen die jong is veel meer uren maakt. Dit door het ontbreken van ervaring. Om ervaring op te doen zul je dus in het begin veel extra uren moeten investeren. Dat kunnen zelfs onbetaalde uren zijn.
Je praat alsof je nu al 40- 50 bent en het je een stuk makkelijker wil gaan maken. Je had het zelfs over vakken vullen. Ik zou eerst in je eigen vakgebied ervaring opdoen als dat mogelijk is met alle nadelen die daarbij behoren. Als je dan ervaring hebt en op een bepaalde leeftijd meer rust wil hebben en je leven anders wil gaan invullen(een compleet nieuw leven beginnn) heb je in iedergeval een vakgebied achter de hand mocht het mis gaan. Als je nu al op die jonge leeftijd met een hbo op zak dit soort functies kiest dan moet je daar wel erg goed over nadenken. Zeker in het geval dat je aangeeft je eigen vakgebied leuk te vinden. Tenzij je erop aast of de gok neemt om een functie als conducteur aan te nemen en dit als binnenkomer ziet om binnen te dringen binnen NS om gelijk naar een jaar door te groeien als team manager conducteur en vandaar uit nog verder door te groeien. Die voorbeelden zijn er namelijk ook. Maar ook dan zul je daar veel extra tijd in moeten investeren.
Hou er rekening mee dat een hbo na een aantal jaren conducteur te zijn geweest niets meer voorstelt als de ervaring ontbreekt waar dat hbo voor bedoeld was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |