abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 11 augustus 2016 @ 12:50:56 #101
163650 Greys
pi_164424568
Mijn directe collega is overigens de beste vriendin van een van de Olympisch handbalsters en die gaat in haar vrije tijd (rustdag) lekker naar wedstrijden van anderen kijken. Wel in haar landentenue, uiteraard. En ze mag gewoon kletsen met de anderen op de tribune, hoor :D Dus die 'absurde regels die bepalen met wie je wel en niet mag praten' zijn gewoon om te voorkomen dat je niet op eigen houtje als sporter met diverse media gaat zitten kleppen. Logisch.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 11 augustus 2016 @ 12:51:27 #102
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_164424583
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:50 schreef Greys het volgende:
Mijn directe collega is overigens de beste vriendin van een van de Olympisch handbalsters en die gaat in haar vrije tijd (rustdag) lekker naar wedstrijden van anderen kijken. Wel in haar landentenue, uiteraard. En ze mag gewoon kletsen met de anderen op de tribune, hoor :D Dus die 'absurde regels die bepalen met wie je wel en niet mag praten' zijn gewoon om te voorkomen dat je niet op eigen houtje als sporter met diverse media gaat zitten kleppen. Logisch.
Is ze wel een beetje lekker?
Laffe huichelaar
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 11 augustus 2016 @ 12:53:22 #103
163650 Greys
pi_164424641
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:51 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Is ze wel een beetje lekker?
Daar kan ik niet over oordelen. Ik heb haar verslagen in de voetbalpoule van het werk (ze deed daaraan mee bij ons) en ik voelde me op dat moment reuze sportief. Dat snap je. :7
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_164424692
In het NL dressuurteam zitten er 2 die uit dorpen komen 15 km van elkaar met al eeuwenoude vete.
pi_164424695
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:38 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Phelps staat in Amerika ook niet boven de regels.

Toen die foto van hem met die bong uitkwam is hij ook gewoon drie maanden geschorst. Later gepakt voor rijden onder invloed, zes maanden schorsing waardoor hij niet mee kon naar het zwemsport wk.

Goed, dat is niet de OS, maar het laat wel zien dat hij ook gewoon geschorst wordt als hij in zijn vrije tijd dingen doet die niet gewenst zijn.
Strafrechtelijk over de schreef gaan is natuurlijk van een andere categorie dan waar het nu om gaat.
pi_164424732
Geeft ook gezonde strijd wanneer je zoiets positief invult.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 11 augustus 2016 @ 12:58:02 #107
163650 Greys
pi_164424754
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:55 schreef AchJa het volgende:

[..]

Strafrechtelijk over de schreef gaan is natuurlijk van een andere categorie dan waar het nu om gaat.
Eens.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_164424772
quote:

[..]

Yuri is niet door politie thuisgebracht.
pi_164424836
quote:
3s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:58 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Yuri is niet door politie thuisgebracht.
Als Yuri nu blauw als een tientje met een huurauto en piepende banden door het Olympisch dorp was gaan crossen waardoor iedereen rechtop in zijn bed zat (luidruchtig ;) ...). Dan geloof ik niet dat er ook maar iemand was die het naar huis sturen een buitenproportionele straf had gevonden... Ik niet althans.
pi_164424858
Yuri is slachtoffer geworden van ringennijd heersend binnen de NOC*NSF.
Maakt geluid bij openen
pi_164424896
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als Yuri nu blauw als een tientje met een huurauto en piepende banden door het Olympisch dorp was gaan crossen waardoor iedereen rechtop in zijn bed zat (luidruchtig ;) ...) dan geloof ik niet dat er ook maar iemand was die het naar huis sturen een buitenproportionele straf had gevonden... Ik niet althans.
Of de chef van het zootje daar vol op de bek rammen tijdens gesprek en dan afgevoerd worden door beveiligers.
pi_164424954
quote:
9s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:02 schreef Tentrits het volgende:
Yuri is slachtoffer geworden van ringennijd heersend binnen de NOC*NSF.
Buitenbeentjes passen niet in het plaatje.
pi_164424956
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:18 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Even de wikipedia geopend en die zegt dit:

[..]

Lezen is niet je sterkste punt of wel? :')
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_164424964
quote:

[..]

Het geeft aan dat ook in zijn geval niet enkel naar de prestaties wordt gekeken.

Was dat wel zo geweest dan had de bond kunnen zeggen: "Hij is gepakt voor rijden onder invloed, maar hij heeft de daarvoor gegeven straf geaccepteerd etc... wij zien geen noodzaak hem nog eens extra te straffen enz..."

In plaats daarvan schorsen ze hem, omdat hij zich niet heeft gedragen zoals, gezien zijn voorbeeldfunctie, van hem verwacht mag worden. (wat ik prima vind, ik zit hier niet om iemand te verdedigen :P )
Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
pi_164424988
De ideale schoonzoon Epke is het rolmodel
pi_164425019
quote:
3s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
De ideale schoonzoon Epke is het rolmodel
Ûs Epke _O_
pi_164425039
quote:
2s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:08 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Buitenbeentjes passen niet in het plaatje.
Het zou alleen maar mooi zijn als hij goud wint, ondanks dat hij lekker dit waar hij zin in heeft in Rio.
Dan zit er tenminste nog wat kleur en karakter tussen al die grijze muizen en dertien in het dozijn types.
Maakt geluid bij openen
  donderdag 11 augustus 2016 @ 13:13:10 #119
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_164425079
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:08 schreef nostra het volgende:

[..]

Lezen is niet je sterkste punt of wel? :')
Wat een haat joh. Je kan me natuurlijk in plaats van zo neerbuigend te doen ook wijzen op wat ik verkeerd gelezen heb, dan zeg ik 'goh, je hebt gelijk' en dat is dan dat. Je opstellen als een paardenlul is helemaal niet nodig, lijkt me.
Laffe huichelaar
pi_164425115
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:11 schreef Tentrits het volgende:

[..]

Het zou alleen maar mooi zijn als hij goud wint, ondanks dat hij lekker dit waar hij zin in heeft in Rio.
Dan zit er tenminste nog wat kleur en karakter tussen al die grijze muizen en dertien in het dozijn types.
Dat kan niet, geen echte topsporter ben je dan.
pi_164425224

Kijk Yuri, deze mannen bewijzen dat drank, peuken en topsport wél samengaan

Dit soort helden willen we. Iconen die als legendes de geschiedenis in gingen. Ze waren goed in hun sport, maar waren ook authentieke personen in plaats van het charisma hebben van een natte vaatdoek.
Maakt geluid bij openen
pi_164425257
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:13 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Wat een haat joh. Je kan me natuurlijk in plaats van zo neerbuigend te doen ook wijzen op wat ik verkeerd gelezen heb, dan zeg ik 'goh, je hebt gelijk' en dat is dan dat. Je opstellen als een paardenlul is helemaal niet nodig, lijkt me.
Je eigen houding komt nogal pedant over, dan kan je dat verwachten. Niet-kwalificeren voor de OS van 2008 had niets te maken met middelengebruik van 'die cokeverslaafde', 2012 ook niet.

Uit je eigen bron - altijd even doorlezen:

quote:
Begin oktober 2011 werd de IOC-regel dat na afloop van een schorsing sporters kunnen worden geweerd van de Olympische Spelen, verworpen door het internationaal sporttribunaal CAS; dit gebeurde naar aanleiding van een zaak aangespannen door de atleet LaShawn Merritt (USA). Van Gelder kon zich plaatsen voor de Olympische Spelen 2012, door het behalen van een goed resultaat tijdens de WK turnen in oktober 2011. Dit mislukte door een foutje bij de afsprong van de ringoefening.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_164425265
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:18 schreef Tentrits het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk Yuri, deze mannen bewijzen dat drank, peuken en topsport wél samengaan

Dit soort helden willen we. Iconen die als legendes de geschiedenis in gingen. Ze waren goed in hun sport, maar waren ook authentieke personen in plaats van het charisma hebben van een natte vaatdoek.
Sturen is geen sport.
Ik doe elke dag sturen en ik noem mezelf ook geen sporter :{w
  donderdag 11 augustus 2016 @ 13:20:48 #124
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_164425283
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:19 schreef nostra het volgende:

[..]

Je eigen houding komt nogal pedant over, dan kan je dat verwachten. Niet-kwalificeren voor de OS van 2008 had niets te maken met middelengebruik van 'die cokeverslaafde', 2012 ook niet.

Uit je eigen bron - altijd even doorlezen:

[..]

Nou nou, ik wist niet dat je boos zou worden.
Laffe huichelaar
pi_164425300
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:19 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Sturen is geen sport.
Ik stuur elke dag en ik noem mezelf ook geen sporter
Zeker wel een sport, maar los daarvan worden ook schaatsers, wielrenners en golfers aangestipt in dat artikel die eigen leven erop na hielden.
Maakt geluid bij openen
pi_164425316
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:19 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Sturen is geen sport.
Ik doe elke dag sturen en ik noem mezelf ook geen sporter :{w
Zeilen is ook geen sport.
pi_164425448
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:21 schreef Tentrits het volgende:

[..]

Zeker wel een sport, maar los daarvan worden ook schaatsers, wielrenners en golfers aangestipt in dat artikel die eigen leven erop na hielden.
Beter doen we darters erbij...
pi_164425486
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat is erg zwaar.
pi_164425510
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat zijn gewoon dikke alcoholisten die tijdens het wachten op hun bestelling aan de bar er per toeval achterkwamen dat ze raak konden gooien.
Nou niet bepaald idolen.
Maakt geluid bij openen
pi_164425513
quote:
2s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:29 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dat is erg zwaar.
kratje bier per dag, sigarettenrook en laat naar bed: je moet het maar kunnen
pi_164425526
quote:
9s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:20 schreef timmmmm het volgende:
Nou nou, ik wist niet dat je boos zou worden.
Ik word niet boos hoor, vind het alleen zulke onnodig neerbuigende terminologie om te gebruiken. En als je het dan al doet, zorg dan in ieder geval dat de feiten kloppen.
pi_164425532
quote:
10s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:30 schreef Tentrits het volgende:

[..]

Dat zijn gewoon dikke alcoholisten die tijdens het wachten op hun bestelling aan de bar er per toeval achterkwamen dat ze raak konden gooien.
Nou niet bepaald idolen.
Wel goed voor de nederigheid van Hendriks en de zijnen. :7
pi_164425542
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:11 schreef Tentrits het volgende:

[..]

zo waar
pi_164425615
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wel goed voor de nederigheid van Hendriks en de zijnen. :7
ik denk dat mening sporter inderdaad jaloers is op Van Gerwen:

quote:
Prijzengeld PDC
Jaar Pond Plaats
2007 27.836 25
2008 30.058 29
2009 47.673 30
2010 37.431 32
2011 46.557 33
2012 267.950 4
2013 591.521 2
2014 706.750 1
2015 960.009 1
2016 569.148 1
Totaal Pond Plaats
Carrière *£3.371.847
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_164425623
Ik geloof niet dat Yuri maandag nog gaat turnen. Wel gaan er mogelijk koppen rollen bij NOCNSF en Turnbond mocht ie morgen zijn kortgeding winnen.
pi_164425648
Karaktermoord Yuri van Gelder is buiten proporties

Ik word al enkele dagen heen en weer geslingerd in de 'affaire Yuri van Gelder'. Omdat ik op de website van Yuri in ‘Team Van Gelder’ als ondersteunend journalist werd vermeld, wisten de media me wel te vinden. Tot uit Duitsland en België trokken ze aan de bel.

Door de hectiek kreeg ik een déjà vu-gevoel. Het deed me denken aan mijn tijd als dagbladjournalist. De mooiste periode uit mijn loopbaan. Maar dit is wel anders. Je moet ineens een wereldwijde affaire mede aansturen. Iedereen wil het naadje van de kous weten en de meesten geloofden niet dat ik ook niet veel meer wist. In ieder geval niet meer kón zeggen. Op basis van routine overleefde ik potentieel hachelijke situaties, zoals dinsdagmiddag live op Radio 1.

Laatste contact
Contact met Yuri is er sinds zondagavond 19.30 uur Nederlandse tijd niet meer geweest. Ja, toen was het voorval al gebeurd (zaterdag- op zondagnacht), maar Yuri repte er niet over in het digitale contact van dat moment. Hij was goedgemutst voor zover je dat uit een Whatsapp-gesprekje kan afleiden. Vol met smileys. 'Opgelucht. Grote Spanning. Maar we zitten in de finale. Volgende week maandag knallen!!!!' Daar kan je maar twee conclusies aan verbinden. Of Yuri heeft de situatie ernstig onderschat. Of TeamNL (Maurits Hendriks en Hans Gootjes) heeft het ernstig overschat.

Naar de waarheid blijft het gissen en speculeren. Ook ik moet het vooralsnog doen met het persbericht van TeamNL en de speculaties in diverse media. Yuri was de afgelopen dagen ook voor mensen uit zijn begeleidingsteam onbereikbaar. Het gat waarin hij terecht is gekomen, heeft kennelijk een bodemloze put. Ik weet absoluut niet wat er is gebeurd dus houd ik mijn oordeel in tegenstelling tot treinladingen vol zogenoemde 'deskundigen' voor me. Wanneer je niet weet wat er is gebeurd, kun je niet oordelen. Voor heel veel anderen is dat kennelijk geen belemmering, maar dat is nu eenmaal een Hollandse kwaal. We hebben 17 miljoen bondscoaches tijdens voetbaltoernooien. 17 miljoen ploegleiders tijdens de Tour. En nu ook ineens 17 miljoen mensen die zondagnacht in het olympisch dorp kennelijk als vlieg op de muur zaten.

Geen schoonheidsprijs
De wijze waarop TeamNL het wegsturen van Yuri in het nieuws heeft gebracht, verdient niet de schoonheidsprijs. Amateuristisch, knullig, eenzijdig, stom, gebaseerd op drijfzand. Je mag je bovendien ook afvragen waarvoor Maurits Hendriks in Rio is. Volgens mij ook om de sporters te beschermen. En zeker in het geval Yuri moest Hendriks weten dat Yuri extra aandacht nodig had. Het was namelijk nota bene Hendriks die in 2010 met succes heeft bemiddeld bij het conflict tussen Yuri en de turnbond na het WK in Rotterdam. Maurits kan het dus wel, maar in Rio was hij onverbiddelijk.

Wat er ook is gebeurd, de gevolgen voor Yuri op zowel sportief als persoonlijk vlak, staan in geen enkele verhouding tot een nachtje stappen, een paar biertjes drinken en mogelijk ook wat al te luidruchtig zijn bed opzoeken. Ik zou de topsporters niet de kost willen geven die tijdens evenementen wel eens uit de band springen. Zo meldde Erben Wennemars deze week meer dan eens dat hij zelfs op Olympische Spelen wel eens op stap is geweest en buiten het olympisch dorp nachten heeft doorgebracht. Met wie, dat liet hij in het midden.

Ik heb het tijdens de Spelen van 1996 in Atlanta trouwens met eigen ogen kunnen constateren. Sporters, nog in competitie, die een glaasje bier dronken in het Holland House. En zelfs met een blikje Heineken in de hand met een papieren wikkel er omheen door het olympisch dorp liepen. Sporters van alle landen. Maar dat leverde geen enkele commotie op. De delegatieleiders knepen de ogen even dicht. Topsporters zijn ook maar mensen. En was het niet Jan Raas die tijdens klassiekers in koers wel eens een bidonnetje met bier achterover sloeg?

Hakblok

Het heeft er ook alle schijn van, dat Maurits Hendriks en Hans Gootjes zich nu pas realiseren wat ze hebben veroorzaakt. Beiden zwijgen tot nu toe namelijk als het graf.

Als Yuri in de fout is gegaan, op welke wijze dan ook, dan moeten ze hem daarvoor ter verantwoording roepen. Zonder meer. Maar de vrijwel definitieve karaktermoord die nu is gepleegd, is buitenproportioneel. Een fikse reprimande, ‘huisarrest’ of eventueel een boete was om meerdere redenen beter op zijn plaats geweest.

Voor Yuri zijn de gevolgen dan niet onverbiddelijk. De onrust binnen TeamNL blijft binnen de perken, maar ook Maurits Hendriks en Hans Gootjes komen enigszins in de luwte. Ik durf nu wel te beweren dat beiden intussen enorm veel spijt hebben. Ook zij hebben namelijk hun hoofd op het hakblok gelegd.

http://www.bd.nl/regio/de(...)proporties-1.6257859
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_164426269
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:35 schreef StaceySinger het volgende:
...Naar de waarheid blijft het gissen en speculeren...
Klaar, de rest van column slaat dan ook als een tang op een varken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_164426327
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klaar, de rest van column slaat dan ook als een tang op een varken.
Een artikel van één zin wordt niet gepubliceerd natuurlijk.
Maakt geluid bij openen
pi_164426348
zinloze artikelen
pi_164426547
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:35 schreef StaceySinger het volgende:

Het heeft er ook alle schijn van, dat Maurits Hendriks en Hans Gootjes zich nu pas realiseren wat ze hebben veroorzaakt. Beiden zwijgen tot nu toe namelijk als het graf.

http://www.bd.nl/regio/de(...)proporties-1.6257859
Het artikel spoort wel aan deze twee figuren bij terugkomst in NL met eieren te bekogelen en en plein public in de modder te gooien.
Heb ik dat correct opgevat? :)
Maakt geluid bij openen
pi_164426586
Die Maurits kan sowieso zijn biezen pakken na deze OS door grote bek en tegenvallend aantal medailles want daar draait alles om.
pi_164426693
quote:
2s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 14:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
Die Maurits kan sowieso zijn biezen pakken na deze OS door grote bek en tegenvallend aantal medailles want daar draait alles om.
En ze gaan aan het feit voorbij dat de sporters Nederland vertegenwoordigen.
Hebben ze Nederland en haar burgers goed gedaan door Yuri uit de Spelen te tyfen?
I think not. (8>
Maakt geluid bij openen
pi_164426733
Ook nu krijgt Maurits Hendriks kritiek op het verbannen van Van Gelder. Of er moet natuurlijk meer aan de hand zijn geweest.

Voormalig hockeyinternational Jacques Brinkman wijst erop dat de hockeyers tijdens de Spelen van 2000 een avond flink doorzakten. Dat team werd geleid door Maurits Hendriks.

Mogelijk dat hij het feestje toen functioneel vond en goed voor het resultaat achtte. Nederland dacht te zijn uitgeschakeld, er vielen over en weer heel fikse verwijten, maar toen bleek dat de halve finale toch was bereikt, moest er een en ander in de onderlinge verhoudingen worden gelijmd. Oranje werd in Sydney uiteindelijk olympisch kampioen.

http://www.ad.nl/dossier-(...)van-spelen~ae1da541/
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_164426748
Waar is het oud Hollandse poldermodel gebleven?
pi_164426955
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:18 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Even de wikipedia geopend en die zegt dit:

[..]

Dat is dan lang niet geüpdate:

quote:
2011: derde kans

Van Gelder geeft zijn olympische droom niet op. In het voorjaar van 2011 maakt hij opnieuw een comeback en na het bijleggen van zijn ruzie met de KNGU wordt hij zesde in de EK-finale in Berlijn.

Een paar maanden later is er goed nieuws vanuit Lausanne: het internationale sporttribunaal CAS doet uitspraak in een zaak aangespannen door de op doping betrapte Amerikaanse atleet LaShawn Merritt en oordeelt dat in het verleden betrapte sporters niet geweerd mogen worden van de Olympische Spelen.

En dus kan Van Gelder bij de WK in Tokio alsnog deelname aan de Spelen in Londen afdwingen. Vier jaar eerder moest hij wereldkampioen worden, dit keer volstaat een podiumplaats. Maar dat is te hoog gegrepen.
http://nos.nl/rio2016/art(...)yuri-van-gelder.html
pi_164427288
Maurits kan maar beter in Brazilie blijven. Anders wordt hij met pek en veren het land uit gejaagd.
Hallo
pi_164427385
Wegsturen Yuri van Gelder kan grootste blunder uit Olympische geschiedenis blijken

Het was het IOC zelf dat onlangs duidelijk maakte, hoe zwaar de sanctie van uitsluiting van atleten aan de Spelen in Rio eigenlijk is. Na eerder besloten te hebben, dat alle Russische sporters werden uitgesloten van de Olympische wedstrijden, kwam men te elfder ure terug op dat besluit.

IOC president Thomas Bach vertelde op een persconferentie over de uitgebreide worsteling, die leidde tot het alsnog toelaten van Russische atleten op de Spelen. Let wel: ondanks dat deze atleten mogelijk onderdeel zijn van een door de Russische staat georganiseerd dopingprogramma, dat zijn weerga in de sportgeschiedenis niet kent. Kennelijk is het uitsluiten van een sporter aan de Olympische Spelen zo’n zware sanctie, dat zelfs een land dat geinstitutionaliseerd vals speelt, gewoon mee mag doen.
En dat is een interessant gegeven.
Immers turner Yuri van Gelder werd door de Nederlandse chef de mission, Maurits Hendriks, deze week wel uitgesloten van deelname aan de ringenfinale aanstaande maandag. Waar het IOC de Russen vergevingsgezind was, toonde het Nederlandse NOC/NSF in de persoon van Hendriks geen enkel mededogen. Van Gelder werd van de Spelen verwijderd. Niet na een doping schandaal. Maar na een avondje stappen. En nog wat klein leed.
Morgen staat Van Gelder in Nederland voor de kort geding rechter. Hij wil alsnog afdwingen, dat hij mee mag doen aan de finale in Rio. En vooralsnog lijkt hij een sterke zaak te hebben. NOC/NSF en Maurits Hendriks hebben een heleboel uit te leggen. Er is helaas geen speciale Olympische wet, waar sporters zich aan moeten houden en die voor de rechter morgen een leidraad kan zijn bij zijn oordeelsvorming. De rechter moet het doen met het contract dat Yuri net als alle andere Nederlandse Olympiërs heeft getekend met de NOC/NSF. Hieraan staat vooral dat de sporters zich netjes moeten gedragen.
Wat niet in het contract staat is, wanneer de zwaarste sanctie – uitsluiting van deelname – wordt toegepast en welk gedrag daarvoor aanleiding is. Ook staat er niet in hoeveel waarschuwingen een sporter krijgt, alvorens hij naar huis wordt gestuurd. Eigenlijk is er helemaal niets geregeld in de overeenkomst tussen NOC/NSF en de individuele sporters.
En dat is juridisch verwijtbaar aan de zijde van NOC/NSF. Waar in Nederland iedere werknemer beschermd wordt tegen bijvoorbeeld een baas die je zomaar op staande voet ontslaat (dat mag niet) lijkt de Olympische sporter vogelvrij. Vooral omdat de de onderlinge verhouding in de overeenkomst tussen partijen niet goed geregeld is. Dit terwijl sporters hun deelname aan de spelen toch vooral aan hun eigen talent en harde arbeid te danken hebben en de NOC/NSF vooral een faciliterende rol heeft. Het maken van een sluitende en heldere overeenkomst is daar belangrijk onderdeel van.
Wat we weten is dat Van Gelder het Olympisch dorp heeft verlaten en een bezoek heeft gebracht aan het Holland Heineken House. Daar drinken vele sporters dagelijks onder luid gejuich van NOC/NSF officials menig biertje. Dat is namelijk het hele concept van biersponsor Heineken. Dat het drinken van alcohol wordt gekoppeld aan de prestaties van topatleten. NOC/NSF heeft daar als het gaat om sponsoring kennelijk geen problemen mee. Diezelfde avond is Van Gelder downtown Rio in gegaan. En hij kwam pas zeer laat terug in het dorp. Daarbij zou hij andere sporters wakker hebben gemaakt. En ook zou hij een training hebben gemist. Niet goed voor het topsportklimaat aldaar.
Allemaal verwijtbaar dus. En dat zal ook de kort geding rechter morgen beamen. Reden voor gepaste sancties tegen Van Gelder. Daarover bestaat geen twijfel. Minimaal een formele berisping, of mogelijk zelfs verbanning uit het Olympische dorp.

Grote vraag is of uitsluiting van de finale, waar de kleine Van Gelder 13 jaar iedere dag voor heeft getraind, in dit geval echter een proportionele straf is.

En die kwestie zal de rechter morgen moeten adresseren.
Mij lijkt dat als ter zitting geen nieuwe, zwaarwegende, feiten worden gepresenteerd, de straf voor van Gelder disproportioneel is. Het is voor Maurits Hendriks te hopen, dat er meer aan de hand is. Bijvoorbeeld het gebruik van doping of drugs. Dat zou uitsluiting rechtvaardigen. Of fysiek geweld waaraan Van Gelder zich schuldig heeft gemaakt. Of andere strafbare feiten. In dat geval lijkt het wegsturen van een atleet de enige juiste maatregel. En staat Hendriks in zijn recht. Er is in juridische zin sprake van proportionaliteit.
Maar een uit de hand gelopen avondje stappen (ondermeer bij de eigen sponsor) op deze wijze straffen – zonder dat er sprake is van genoemde ernstige omstandigheden – en een atleet zijn enige kans op deelname aan een Olympische finale ontnemen, lijkt niet redelijk en billijk. En dat zijn de twee belangrijkste juridische criteria op basis waarvan een Nederlandse rechter het besluit van Hendriks uiteindelijk zal beoordelen. NOC/NSF zal dus met een goed verhaal moeten komen. Kan men dat niet, dan zou Yuri wel eens gelijk kunnen krijgen. Met alle gevolgen van dien.
Een avondje stappen is dan een crisis van formaat geworden.

De grootste blunder uit de vaderlandse Olympische geschiedenis staat dan op naam van Maurits Hendriks.

http://www.quotenet.nl/Ni(...)denis-blijken-183039
pi_164427554
Heeft het zin om die artikelen te lezen terwijl er nauwelijks iets bekend is over de motivatie van NOC NSF om Yuri weg te sturen?
pi_164427585
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 14:52 schreef opgebaarde het volgende:
Heeft het zin om die artikelen te lezen terwijl er nauwelijks iets bekend is over de motivatie van NOC NSF om Yuri weg te sturen?
Niemand verplicht jou iets...
  donderdag 11 augustus 2016 @ 14:56:20 #150
165633 eriksd
The grand facade...
pi_164427629
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 14:52 schreef opgebaarde het volgende:
Ik vond dit artikel van quote wel aardig ter duiding.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')