abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164365397
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:38 schreef K44S het volgende:
Ik zit er serieus over na te denken om donor te worden dat wel.
Dank! en dat je weloverwogen een besluit mag nemen.
pi_164365422
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:40 schreef nanuk het volgende:

[..]

En waar was je geweest zonder dat 'bezit'?
Dat ligt eraan waar je in gelooft, ik ben ongelovig dus ik was in rook opgegaan.
pi_164365555
quote:

[..]

Daar hoor je mij ook niet over.
Maar er wordt hierboven "stellig beweerd" dat er geen God is, ik ben dus benieuwd naar de gedachten gang.

[..]

Omdat er geen enkele aanwijzing is dat er wel een god is. Behalve dan wat boekjes met wat verhalen die door een paar wilden zijn opgescheven duizenden jaren geleden.

Waarom zou je iets geloven waar 0 bewijs voor is? Het is niet alleen dom maar ook gevaarlijk.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 16:04:17 #104
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_164366019
quote:
En wat houd je tegen?
pi_164366390
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 14:49 schreef Cat22 het volgende:

[..]

En als jij eerst leest voordat je uithaalt had je gezien dat juup de TS van het vorige topic quote. Wat hij ook zegt in die post.
I.d.d.
Lezen is schijnbaar moeilijk voor sommige mensen.

Sorry, ik had de rest van de reacties nog niet gelezen.

quote:
7s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 14:53 schreef Micson het volgende:

[...]

Dat snap ik, schat. Het is ook gericht aan diegene die door Juup gequote wordt.

[ Bericht 17% gewijzigd door Juup© op 09-08-2016 16:16:56 (Ik had niet goed gelezen.) ]
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 16:16:30 #106
416020 K44S
The bearded man
pi_164366433
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:04 schreef Cue_ het volgende:

[..]

En wat houd je tegen?
Angst voor het onbekende NA de dood.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 16:17:21 #107
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_164366458
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:16 schreef K44S het volgende:
Angst voor het onbekende NA de dood.
Want datgene dat mogelijk is heeft invloed of je wel of geen lichaam hebt in stukjes?
  dinsdag 9 augustus 2016 @ 16:49:02 #108
416020 K44S
The bearded man
pi_164367334
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:17 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Want datgene dat mogelijk is heeft invloed of je wel of geen lichaam hebt in stukjes?
Ongeacht de mening(en). Als blijkt bij het dood zijn.. dat er toch nog iets met je lichaam qua gevoel of bewustzijn is
pi_164369135
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 14:24 schreef Sisko het volgende:

Het verschil tussen een pessimist en een optimist (wie doet de realist)
Haha als je van het slechtste uitgaat dan kan het alleen nog maar meevallen! :)
pi_164372989
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 12:40 schreef Samzz het volgende:

[..]

Heb je daar bronnen van? Lijkt me erg interessant om te lezen :).
Ik heb er weleens een documentaire over gezien. Er zijn inderdaad gevallen bekend waarbij de ontvanger van het donororgaan na het ontvangen van het orgaan ineens karaktereigenschappen van de donor ontwikkelde..

Er wordt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Er blijken aanwijzingen te zijn die erop wijzen dat het inderdaad mogelijk zou zijn dat er in de cellen van het donororgaan 'informatie' (bijv. over karaktereigenschappen) ligt opgeslagen die vervolgens doorgegeven kan worden aan de ontvanger.

Heel bizar maar ook heel interessant..

Ik zal eens kijken of ik die documentaire kan vinden..
pi_164373228
Opzich boeit het mij geen reet, maar als je organen naar een iemand gaan, die jouw liever dood had gezien....

Of een andere gekkie die gelooft in sprookjesboeken dank je de koekoek,
En wettelijk vaststellen lukt ook niet, alles is te koop !!
Verbranden met die zooi !
Ik zwaai naar dieren.
pi_164373471
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 20:05 schreef Geerd het volgende:
Opzich boeit het mij geen reet, maar als je organen naar een iemand gaan, die jouw liever dood had gezien....

Of een andere gekkie die gelooft in sprookjesboeken dank je de koekoek,
En wettelijk vaststellen lukt ook niet, alles is te koop !!
Verbranden met die zooi !
en andersom hoef je ze vast ook niet?
op je 40e overlijden omdat je aversie tegen anders denkenden je tegenstaat..?
Hell To The Liars
pi_164373572
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 20:12 schreef Droopie het volgende:

[..]

en andersom hoef je ze vast ook niet?
op je 40e overlijden omdat je aversie tegen anders denkenden je tegenstaat..?
Denk dat het andersom net zo werkt ;) Een moslim die een orgaan aan een jood of homo moet afstaan, gaat liever dood aldus Timescanger of is die reactie ook al verwijdert /
Ik zwaai naar dieren.
pi_164385133
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 15:48 schreef habitue het volgende:

[..]

Omdat er geen enkele aanwijzing is dat er wel een god is. Behalve dan wat boekjes met wat verhalen die door een paar wilden zijn opgescheven duizenden jaren geleden.

Waarom zou je iets geloven waar 0 bewijs voor is? Het is niet alleen dom maar ook gevaarlijk.
Daarom heet het ook geloof, het is geen wetenschap.

Maar zoals ik al eerder typte ben ik donor, tijdens mijn leven probeer ik al zoveel mogelijk mensen te helpen binnen mijn mogelijkheden, als dat na mijn dood doorgaat vind ik dat prachtig!
  woensdag 10 augustus 2016 @ 02:04:07 #115
19194 Oversight
◢◤
pi_164387049
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 16:49 schreef K44S het volgende:

[..]

Ongeacht de mening(en). Als blijkt bij het dood zijn.. dat er toch nog iets met je lichaam qua gevoel of bewustzijn is
Ik vind dit wel interessant.

Hoe beleef je dan een doodsoorzaak waarbij er weinig herkenbaars van je over is? Ok, die beleven we allemaal als gruwelijk maar het einde is voor mij het einde.

De opties die je hebt na je dood zijn cremeren, dan blijft er in korte tijd weinig over. Begraven, deels zal je lichaam (geraamte) dan wat langer bestaan maar het gros van het spul is ook binnen relatief korte tijd niet meer herkenbaar. Balsemen zal het uiterlijk wel behouden maar dat is een stevig kunstmatig proces waarbij allerlei lichaamsdelen ook verwijderd worden of dusdanig veranderd dat er alleen een uiterlijke schijn van je lijf over blijft.

Het lichaam is vergankelijk toch volgens de bijbel? Alleen de geest zou voortleven toch?
  woensdag 10 augustus 2016 @ 08:20:06 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164387106
Balsemen is in NL in principe geen optie, tenzij je bij het koninklijk huis hoort.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_164387137
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 08:20 schreef Leandra het volgende:
Balsemen is in NL in principe geen optie, tenzij je bij het koninklijk huis hoort.
Volgens mij wordt je hier inderdaad niet gebalsemd zoals in Amerika het gebruik is, maar je krijgt wel een klein laagje om een beetje de rot tegen te gaan. Maar niet dat je stevig in de formaldehyde zit :P
  woensdag 10 augustus 2016 @ 08:29:31 #119
416020 K44S
The bearded man
pi_164387169
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 08:08 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ik vind dit wel interessant.

Hoe beleef je dan een doodsoorzaak waarbij er weinig herkenbaars van je over is? Ok, die beleven we allemaal als gruwelijk maar het einde is voor mij het einde.

De opties die je hebt na je dood zijn cremeren, dan blijft er in korte tijd weinig over. Begraven, deels zal je lichaam (geraamte) dan wat langer bestaan maar het gros van het spul is ook binnen relatief korte tijd niet meer herkenbaar. Balsemen zal het uiterlijk wel behouden maar dat is een stevig kunstmatig proces waarbij allerlei lichaamsdelen ook verwijderd worden of dusdanig veranderd dat er alleen een uiterlijke schijn van je lijf over blijft.

Het lichaam is vergankelijk toch volgens de bijbel? Alleen de geest zou voortleven toch?
Klopt.

En om ook even te citeren vanuit de Bijbel: 'van stof bent u en tot stof zul je wederkeren'.
Maar vooralsnog zullen mensen in mijn omgeving (christelijke kant) nooit cremeren omdat het lichaam een tempel van God gegeven is.

Beetje lastig allemaal en ook een van de redenen dat ik Agnost ben.

De gedachten dat mensen m'n lichaam opensnijden en dan er iets mee gebeurt... te vreemde gedachten
  woensdag 10 augustus 2016 @ 08:35:09 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164387205
quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 08:25 schreef Elvi het volgende:

[..]

Volgens mij wordt je hier inderdaad niet gebalsemd zoals in Amerika het gebruik is, maar je krijgt wel een klein laagje om een beetje de rot tegen te gaan. Maar niet dat je stevig in de formaldehyde zit :P
Ook niet standaard, alleen als je niet binnen 5 dagen begraven/gecremeerd wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 10 augustus 2016 @ 18:38:58 #121
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_164404053
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_164404575
Ik vind vooral orgaandonatie bij kinderen een lastig verhaal... Als je er zelf voor kiest oké, maar bij die kleintjes kiezen de ouders natuurlijk wat er met dat lichaam mag gebeuren.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 01:42 schreef vannelle het volgende:

[..]
Maar zoals ik al eerder typte ben ik donor, tijdens mijn leven probeer ik al zoveel mogelijk mensen te helpen binnen mijn mogelijkheden, als dat na mijn dood doorgaat vind ik dat prachtig!
Kan me hier ook wel in vinden.

Alleen orgaandonatie bij kinderen vind ik wel een lastig verhaal... Die kiezen hier natuurlijk niet zelf voor maar zijn overgeleverd aan de ideeën van de ouders... Idem bij donatie van bijvoorbeeld stamcellen of levercellen door kinderen aan broertjes/zusjes...
  woensdag 10 augustus 2016 @ 19:04:50 #123
455618 Halle_Luja
Lekkere kont, niet?
pi_164404767
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 08:29 schreef K44S het volgende:
De gedachten dat mensen m'n lichaam opensnijden en dan er iets mee gebeurt... te vreemde gedachten
Maar heel langzaam wegrotten onder de grond is dat ook.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verbranden in een oven ook een vreemde gedachte.

Vriesdrongen lijkt me wel wat eigenlijk.
http://mijnuitvaartmagazine.nl/index.php?page=over-vriesdrogen
  woensdag 10 augustus 2016 @ 19:11:58 #124
416020 K44S
The bearded man
pi_164405016
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 19:04 schreef Halle_Luja het volgende:

[..]

Maar heel langzaam wegrotten onder de grond is dat ook.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verbranden in een oven ook een vreemde gedachte.

Vriesdrongen lijkt me wel wat eigenlijk.
http://mijnuitvaartmagazine.nl/index.php?page=over-vriesdrogen
True
pi_164405019
Ik zou juist zeggen: wat tof dat mijn organen nog langer doorleven dan ik! 8-)

quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 01:42 schreef vannelle het volgende:
Daarom heet het ook geloof, het is geen wetenschap.
Maar het beinvloedt wel mensen wat hun keuze is omtrent belangrijke zaken in het leven. Mensen gaan bijvoorbeeld dood omdat gelovigen hun organen liever zien wegrotten dan aan iemand anders te gunnen Terwijl er 0 aanwijzingen zijn dat hun hersenspinsels ook maar iets van waarheid bevatten. Dom dus en gevaarlijk.
  woensdag 10 augustus 2016 @ 19:16:28 #126
19194 Oversight
◢◤
  woensdag 10 augustus 2016 @ 19:23:02 #127
455618 Halle_Luja
Lekkere kont, niet?
pi_164405313
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 19:12 schreef habitue het volgende:
Ik zou juist zeggen: wat tof dat mijn organen nog langer doorleven dan ik! 8-)

En dan blijkt de ontvanger het orgaan af te stoten en wordt deze doodziek...

quote:
Keuze is omtrent belangrijke zaken in het leven. Mensen gaan bijvoorbeeld dood omdat gelovigen hun organen liever zien wegrotten dan aan iemand anders te gunnen Terwijl er 0 aanwijzingen zijn dat hun hersenspinsels ook maar iets van waarheid bevatten. Dom dus en gevaarlijk.
Van Jezus wordt gezegd dat ie over water kon lopen. Dat kan illusionist Dynamo ook, heeft ie laten zien. En onlangs was er nog een verdronken jongeman doodverklaard die even later toch wonderbaarlijk nog bleek te leven (en later toch stierf).

Dus misschien was er ooit toch wel een echte Jezus?
  woensdag 10 augustus 2016 @ 19:25:40 #128
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_164405382
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_164405399
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 19:23 schreef Halle_Luja het volgende:

[..]

En dan blijkt de ontvanger het orgaan af te stoten en wordt deze doodziek...

[..]

Van Jezus wordt gezegd dat ie over water kon lopen. Dat kan illusionist Dynamo ook, heeft ie laten zien. En onlangs was er nog een verdronken jongeman doodverklaard die even later toch wonderbaarlijk nog bleek te leven (en later toch stierf).

Dus misschien was er ooit toch wel een echte Jezus?
ok man.
  woensdag 10 augustus 2016 @ 19:27:37 #130
455618 Halle_Luja
Lekkere kont, niet?
pi_164405436
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 19:26 schreef habitue het volgende:

[..]

ok man.
dank voor je diepzinnig filosofische reactie O-)
pi_164414463
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 19:58 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik heb er weleens een documentaire over gezien. Er zijn inderdaad gevallen bekend waarbij de ontvanger van het donororgaan na het ontvangen van het orgaan ineens karaktereigenschappen van de donor ontwikkelde..

Er wordt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Er blijken aanwijzingen te zijn die erop wijzen dat het inderdaad mogelijk zou zijn dat er in de cellen van het donororgaan 'informatie' (bijv. over karaktereigenschappen) ligt opgeslagen die vervolgens doorgegeven kan worden aan de ontvanger.

Heel bizar maar ook heel interessant..

Ik zal eens kijken of ik die documentaire kan vinden..
In de jaren '90 was er een push-actie en kreeg ieder een brief met 4 keuzes. Er is toen gewoon erkend, dat de grote organen bezield kunnen zijn (lees: informatie van de bijbehorende persoon kunnen dragen). Deze openheid was natuurlijk niet spontaan. Het kwam door praktijkvoorbeelden van mensen die wat eigenschappen van de donor vertoonden.
pi_164415617
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 00:02 schreef Teslynd het volgende:

[..]

In de jaren '90 was er een push-actie en kreeg ieder een brief met 4 keuzes. Er is toen gewoon erkend, dat de grote organen bezield kunnen zijn (lees: informatie van de bijbehorende persoon kunnen dragen). Deze openheid was natuurlijk niet spontaan. Het kwam door praktijkvoorbeelden van mensen die wat eigenschappen van de donor vertoonden.
Heb je daar bronnen van? Vind dat namelijk hele interessante materie!
pi_164420883
Als dat echt zo is (en daar geloof ik dus wel in) dan wil toch niemand mijn hart. :D :')
pi_164421094
quote:
10s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 09:55 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Als dat echt zo is (en daar geloof ik dus wel in) dan wil toch niemand mijn hart. :D :')
Maar misschien wel je lever. Of heb je daar ook al veel op? :-)

Een transplantatie is altijd een grote ingreep voor de ontvanger. Dat zal best wel invloed hebben op je karakter de rest van je leven.
pi_164421281
Zal wel zeggen Xeno transplatie ga ik dus echt nooit aan beginnen..
Van dieren naar mensen.
Zou trouwens volgens mij het einde van de wereld beteken, dan krijg je ziektes in omloop dat wil je echt niet.
Hell To The Liars
  donderdag 11 augustus 2016 @ 10:31:48 #136
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_164421445
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 10:08 schreef nanuk het volgende:

[..]

Een transplantatie is altijd een grote ingreep voor de ontvanger. Dat zal best wel invloed hebben op je karakter de rest van je leven.
Ja idd.
pi_164422607
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 10:08 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ja.

Mijn geweten wil vast ook niemand hebben. :')
pi_164422624
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 10:23 schreef Droopie het volgende:
Van dieren naar mensen.
Zou trouwens volgens mij het einde van de wereld beteken, dan krijg je ziektes in omloop dat wil je echt niet.
Andersom zou ik wel doen. Van mens naar dier.
  donderdag 11 augustus 2016 @ 12:24:32 #139
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_164423906
laten we trouwens niet vergeten dat het overgrote deel van de bevolking niet als donor 'ingezet' wordt. Of denk je dat je iemand nog een plezier doet met organen van een 80-jarige.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 11 augustus 2016 @ 12:25:15 #140
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_164423924
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 10:23 schreef Droopie het volgende:
Van dieren naar mensen.
Hartkleppen van varkens worden bij mensen gebruikt.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_164425686
Interessant topic.

Om even terug te gaan naar de OP: ik ben een van die mensen die totaal geen moeite heeft met het idee van orgaantransplantatie (of crematie). Voor mijn gevoel heeft dat weinig te maken met eigenwaarde, mijn eigenwaarde hangt niet per se samen met mijn lichaam (en de volledigheid daarvan).

Ik zie orgaantransplantatie als iets moois dat voort kan komen uit mijn dood - alsof ik spullen die ik niet meer gebruik (want dood) geef aan iemand die het hard nodig heeft.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  donderdag 11 augustus 2016 @ 15:59:01 #142
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_164429537
Maar stel dat je principieel geen orgaandonor wil worden, heb je dan nog wel automatisch recht op een donororgaan als je die nodig blijkt te hebben? Trek je je principe door dan zou je dat dus zelf ook niet moeten accepteren.
To BG or not to BG!
pi_164430494
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 15:59 schreef oppiedoppie het volgende:
Maar stel dat je principieel geen orgaandonor wil worden, heb je dan nog wel automatisch recht op een donororgaan als je die nodig blijkt te hebben? Trek je je principe door dan zou je dat dus zelf ook niet moeten accepteren.
Gelukkig heb je altijd recht op een donororgaan, ook al ben je zelf geen donor. En dat kunnen ze (m.i) ook niet bij de wet verbieden.

Het is dan aan de niet-donoren zelf of ze dat ook vinden, of dat het ze niks kan schelen.
pi_164430642
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 16:31 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Gelukkig heb je altijd recht op een donororgaan, ook al ben je zelf geen donor. En dat kunnen ze (m.i) ook niet bij de wet verbieden.

Het is dan aan de niet-donoren zelf of ze dat ook vinden, of dat het ze niks kan schelen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit ook niet onterecht vind, zolang er verder geen belangrijke bezwaren zijn.

Ik heb in het verleden heel veel vrijwilligerswerk gedaan en op veel andere vlakken mensen geholpen en heb er nooit wat terug voor hoeven hebben, maar dat betekent voor mij niet dat wanneer iemand anders nooit vrijwilligerswerk heeft gedaan, dat ik dat die persoon kwalijk zou nemen als ie zijn/haar kinderen geregeld tijd laat spenderen daar waar het goedkoper voor de ouders is, omdat het door vrijwilligerswerk wordt gerund.

Dat moeten ze lekker zelf weten, net zoals ik van mening ben dat je lekker zelf mag weten of orgaandonor worden iets is voor je of niet.
  donderdag 11 augustus 2016 @ 16:37:37 #145
335476 oppiedoppie
pi_164430730
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 16:31 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Ik vind het wel een beetje een dubbel moraal als je zelf weleen donororgaan wil maar er geen wilt geven. Egoistisch ook.
To BG or not to BG!
  donderdag 11 augustus 2016 @ 16:45:20 #146
335476 oppiedoppie
pi_164431011
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 16:34 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit ook niet onterecht vind, zolang er verder geen belangrijke bezwaren zijn.

Ik heb in het verleden heel veel vrijwilligerswerk gedaan en op veel andere vlakken mensen geholpen en heb er nooit wat terug voor hoeven hebben, maar dat betekent voor mij niet dat wanneer iemand anders nooit vrijwilligerswerk heeft gedaan, dat ik dat die persoon kwalijk zou nemen als ie zijn/haar kinderen geregeld tijd laat spenderen daar waar het goedkoper voor de ouders is, omdat het door vrijwilligerswerk wordt gerund.

Dat moeten ze lekker zelf weten, net zoals ik van mening ben dat je lekker zelf mag weten of orgaandonor worden iets is voor je of niet.
Ik begrijp de vergelijking niet helemaal.

Als je een dood zou gaan zonder een nier en je krijgt het van iemand die dood is is dat mooi als je daarna nog lang kunt leven. Als je daarnaast zegt dat je zelf geen donor wil zijn en dus niet iemand wil redden, dan is dat toch vreselijk raar?

Wel de lusten niet de lasten zeg maar....
To BG or not to BG!
pi_164431030
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 16:37 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Ik vind het wel een beetje een dubbel moraal als je zelf weleen donororgaan wil maar er geen wilt geven. Egoistisch ook.
Niet-donoren hebben zo hun eigen reden(en) om geen donor te zijn.

Ik vind het raar dat mensen menen te mogen zeggen/vinden dat zij dan maar dood moeten gaan omdat ze zelf geen donor willen (of kunnen!) zijn en volgens velen dan dus "verplicht" zijn om geen donororgaan aan te nemen.

Niet iedere niet-donor heeft een doodswens hoor, dat het hun geen bal uitmaakt dat ze doodgaan omdat ze geen orgaan zouden mogen ontvangen vanwege de mening van een paar mensen...
  donderdag 11 augustus 2016 @ 16:51:33 #148
335476 oppiedoppie
pi_164431302
quote:
4s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 16:45 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Niet-donoren hebben zo hun eigen reden(en) om geen donor te zijn.

Ik vind het raar dat mensen menen te mogen zeggen/vinden dat zij dan maar dood moeten gaan omdat ze zelf geen donor willen (of kunnen!) zijn en volgens velen dan dus "verplicht" zijn om geen donororgaan aan te nemen.

Niet iedere niet-donor heeft een doodswens hoor, dat het hun geen bal uitmaakt dat ze doodgaan omdat ze geen orgaan zouden mogen ontvangen vanwege de mening van een paar mensen...
Nee, ik vind niet dat ze dan geen donororgaan mogen, maar dat ze het dan zelf uit principe niet zouden moeten willen.
To BG or not to BG!
pi_164431339
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 16:45 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Ik begrijp de vergelijking niet helemaal.

Als je een dood zou gaan zonder een nier en je krijgt het van iemand die dood is is dat mooi als je daarna nog lang kunt leven. Als je daarnaast zegt dat je zelf geen donor wil zijn en dus niet iemand wil redden, dan is dat toch vreselijk raar?

Wel de lusten niet de lasten zeg maar....
Je begrijpt het wellicht niet, omdat ik het breder zie.

Dat iemand geen orgaandonor wil zijn, kan allerlei redenen hebben, maar het hoeft niet te betekenen dat zoiemand er om wat voor reden dan ook moreel geen recht meer op zou mogen hebben, zelfs niet dat zoiemand daarop per definitie al gelijk "maatschappelijk veroordeeld" zou moeten mogen worden.

Natuurlijk mag je als individueel zit wel zo zien, maar feitelijk zegt m.i. het niet zelf zijn van orgaandonor niet meteen dat je er dan ook zelf geen zou mogen krijgen als je er later toch 1 nodig hebt.

Je kunt jezelf ook op andere manieren nuttig maken, al dan niet direct.
pi_164431430
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 16:51 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Nee, ik vind niet dat ze dan geen donororgaan mogen, maar dat ze het dan zelf uit principe niet zouden moeten willen.
Je kunt dit principe ook breder trekken, maar ik denk dat ik wel snap aan wat voor soort mensen je denkt. Maar niet iedereen hoeft zo te zijn en zoiemand zou niet per definitie om die reden alleen al aangevallen hoeven worden.

Ten slotte mag een ieder ook zelf bepalen wat er met zijn/haar lichaam gebeurt. Sterker nog, ik ben daar in principe juist relatief ruimdenkend in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')