Ja ook dat is kunst alhoewel ik er ook geen reet aan vind en naar alle waarschijnlijkheid een veel beperktere houdbaarheid heeft als veel nummers die in de top 10000 staan.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 10:48 schreef sp3c het volgende:
is wat Ronnie Flex en de andere kut aan het doen zijn kunst?
Hoe minder mensen ervan genieten, hoe meer kunst het isquote:Op donderdag 4 augustus 2016 10:52 schreef Pleun2011 het volgende:
Je hebt een verschil tussen 'hoge cultuur' en 'lage cultuur'. Popmuziek = populaire cultuur = lage cultuur. Over het algemeen wordt 'kunst'beschouwd als hoge cultuur maar dat popmuziek een vorm van kunst kan zijn geloof ik wel. Het is alleen minder 'verheven'
Shit, dan ben jij waarschijnlijk ook een kunstenaar.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 12:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Hoe minder mensen ervan genieten, hoe meer kunst het is
Sowieso. Ik verwacht dan eigenlijk ook subsidie zodat ik niet meer hoef te werken en me compleet kan richten op de edele kunst van videospelletjes en noobs ownen.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 12:49 schreef k_man het volgende:
[..]
Shit, dan ben jij waarschijnlijk ook een kunstenaar.
Stel je niet zo aan, kerel.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 12:14 schreef TLC het volgende:
Echt, ik zou me smorgens niet eens recht in de spiegel durven aankijken.
Dit dus.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 08:45 schreef Pleun2011 het volgende:
Slim van die gasten om een subsidie aan te vragen en onbegrijpelijk dat hij is toegekend.
Het zal inderdaad veel tijd en verdieping in de materie kosten, zo'n gespecificeerde subsidie aanvraag. Als je daar de kennis / tijd voor hebt lijkt me dat je dat (wellicht met enige hulp) wel zelf kan.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 08:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Onzin, mijn pa is na zijn pensioen met wat ander oude lullen wat gaan ondernemen en hun krijgen het gewoon zelf voor elkaar om de research subsidies aan te vragen.
Belastingrulings, en vage constructies die voornamelijk grote bedrijven erop na kunnen houden zijn dit in jou optiek ook verkapt vormen van subsidie? Of is dat weer de zogenaamde vrije markt.
Dat betaal je zelf.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 13:16 schreef probeer het volgende:
[..]
Het zal inderdaad veel tijd en verdieping in de materie kosten, zo'n gespecificeerde subsidie aanvraag. Als je daar de kennis / tijd voor hebt lijkt me dat je dat (wellicht met enige hulp) wel zelf kan.
Als je voornamelijk bezig bent met muziek maken, is het wellicht beter om het te laten doen.
Wat ik me dan wel afvraag ... Wordt zo'n subsidie-aanvraag-bedrijf betaald uit de zak van de aanvrager, of betaald van de eventueel verstreken subsidie?
Want me dunkt dat dat geld daar toch echt niet voor bedoeld is.
ik ben je kerel helemaal nietquote:Op donderdag 4 augustus 2016 12:59 schreef Ringo het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan, kerel.
Al die lui hier die prat gaan op hun braafstejongetjes-imago..
quote:
Maar waarom zou dat een argument zijn? Bij een bandje wordt gezegd dat als ze niet commercieel belangrijk zijn, dat ze dan maar moeten stoppen, wat is nou echt anders bij een symfonieorkest?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 17:15 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik vind orkesten een ander verhaal. Ten eerste omdat professionele orkesten uit de tijd stammen dat elke vorst zijn eigen orkest op de payroll had. In moderne tijden zijn orkesten heel onpraktisch, want wie wil er 80 muzikanten betalen?
Er zijn genoeg goede amateur orkesten en je kunt prima stellen dat als je meer wilt dan dat, dat je daar als bezoeker maar voor betaalt.quote:Ten tweede brengt een orkest cultureel erfgoed op de planken. Klassieke muziek uit 1780 moet je nu eenmaal met dat hele orkest spelen. Als je naar een goede uitvoering wilt, is dat hele orkest gewoon noodzakelijk. Je wilt ook gedegen uitvoeringen zien, en geen gekras van goedbedoelende hobbyisten.
Dat is een denkfout. De ontwikkeling van symfonieorkesten heeft niet stil gestaan en het niveau is enorm veel hoger nu dan het toen was. Dat komt door verbeterde instrumenten in een aantal gevallen, maar ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld zaken op te nemen en terug te luisteren, het kunnen gebruiken van hulpmiddelen zoals stemapparaatjes bij het oefenen etcetera. Ik vind het prima dat de toporkesten muzikanten hebben die de hele dag de tijd hebben om te repeteren, maar het is onzin dat dat meer noodzakelijk is dan bij andere vormen van muziek.quote:Dan de oefening. Met alle respect voor gitaarbandjes, dat is leuk gehobby vergeleken met een geoefend orkest. Klassieke stukken stammen vaak uit de tijd dat de koning het orkest betaalde, die de hele dag konden repeteren op een stuk gemaakt door de huiscomponist. Wil je dat in deze tijd net zo goed kunnen opvoeren, dan moet je net zoveel oefenen als dat men toen deed. Onze hele moderne muziekgeschiedenis is echter gewoon gemaakt door doodnormale mensen die in hun vrije tijd een instrument hebben leren spelen, dat is echt van een andere orde.
Dat sluit dus weer aan bij mijn eerdere punt, waarom zou voor een bandje het hele gebeuren wel commercieel aantrekkelijk moeten zijn en voor een orkest niet?quote:Dan nog de toegangsprijs. Ook al zou het hobby moeten zijn, de onkosten voor een heel orkest zijn zo groot dat een kaartje anders onbetaalbaar wordt.
Beide subsidieren.quote:Dus ja, orkesten professioneel houden, popmuzikanten niet subsidiėren.
quote:Op woensdag 3 augustus 2016 21:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Vanwaar toch die denigrerende houding ten opzichte van popmuzikanten? Balletdansers, operazangers, toneelspelers, klassieke musici... dat zijn kennelijk allemaal serieuze beroepen. Die mensen moeten heel veel tijd en energie in hun kunst stoppen, die zijn daar fulltime mee bezig, die moeten we ondersteunen, dat is 'echte' kunst. Toch? Maar mensen die popmuziek maken zijn een stelletje amateurs die het er maar even bij moeten doen, naast een reguliere baan. Dat is geen vak, dat is een hobby. Die mensen hebben geen kosten en die hoeven niet te oefenen. Iedereen kan immers een beetje op een gitaar raggen en wat door een microfoon jengelen. Toch?
Goede posts.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 21:32 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Het verbaast mij vooral van iemand die beweert vrijwillig in een popzaal te werken. Meestal zijn dat mensen die ook iets hebben met muziek, zou je denken...
Als een museum geen winst maakt, dan verkopen we niet de Nachtwacht om het wel rendabel te maken. Zo moet je dat zien. Een orkest staat tot schouwburg als de Nachtwacht tot het Rijksmuseum. Het brengt stukken ten gehore die je anders alleen op CD kunt horen.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 13:58 schreef Operc het volgende:
[..]
Maar waarom zou dat een argument zijn? Bij een bandje wordt gezegd dat als ze niet commercieel belangrijk zijn, dat ze dan maar moeten stoppen, wat is nou echt anders bij een symfonieorkest?
Nogmaals, dat is onbetaalbaar. Zelfs de elite gaat niet 500 euro betalen voor een avondje Mozart. Door het orkest niet te subsidiėren maak je cultuur juist ontoegankelijker voor de massa. Door een popbandje niet te subsidiėren gebeurt dat niet. De zalen zijn al gesubsidieerd. Het bandje hoeft er alleen maar heen te rijden en voor twee tientjes kun je een avond naar deze band toe.quote:Er zijn genoeg goede amateur orkesten en je kunt prima stellen dat als je meer wilt dan dat, dat je daar als bezoeker maar voor betaalt.
Zie hierboven. Een orkest op elkaar ingespeeld krijgen is echt geen kwestie van op vrijdagavond met een kratje bier een beetje aanmodderen. Dat is keihard werken. En daarmee wil ik niet zeggen dat bandjes niet keihard werken, maar dat is een heel andere dynamiek die zich ook beter leent voor oefenen in je vrije tijd. Zo is popmuziek immers ontstaan.quote:Dat is een denkfout. De ontwikkeling van symfonieorkesten heeft niet stil gestaan en het niveau is enorm veel hoger nu dan het toen was. Dat komt door verbeterde instrumenten in een aantal gevallen, maar ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld zaken op te nemen en terug te luisteren, het kunnen gebruiken van hulpmiddelen zoals stemapparaatjes bij het oefenen etcetera. Ik vind het prima dat de toporkesten muzikanten hebben die de hele dag de tijd hebben om te repeteren, maar het is onzin dat dat meer noodzakelijk is dan bij andere vormen van muziek.
Om de reden die ik hierboven genoemd heb. Het is cultureel erfgoed. En hoe tof ik het ook vind, de muziek van De Staat is dat niet.quote:Dat sluit dus weer aan bij mijn eerdere punt, waarom zou voor een bandje het hele gebeuren wel commercieel aantrekkelijk moeten zijn en voor een orkest niet?
Je mist mijn punt. Mijn punt is dat je geen kunstenaars moet subsidiėren, maar plekken waar kunst toegankelijk wordt gemaakt. Een orkest is geen kunstenaar. Het orkest krijgt subsidie, maar brengt vooral andermans werk ten gehore en is in feite een middel om naar die muziek te luisteren. De individuele violist krijgt niet betaald om heel goed viool te leren spelen, die krijgt geld van het orkest om heel goed in het orkest te spelen. Andere aspiraties met de viool moet deze muzikant in zijn vrije tijd hebben, zonder subsidie.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 21:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Vanwaar toch die denigrerende houding ten opzichte van popmuzikanten? Balletdansers, operazangers, toneelspelers, klassieke musici... dat zijn kennelijk allemaal serieuze beroepen. Die mensen moeten heel veel tijd en energie in hun kunst stoppen, die zijn daar fulltime mee bezig, die moeten we ondersteunen, dat is 'echte' kunst. Toch? Maar mensen die popmuziek maken zijn een stelletje amateurs die het er maar even bij moeten doen, naast een reguliere baan. Dat is geen vak, dat is een hobby. Die mensen hebben geen kosten en die hoeven niet te oefenen. Iedereen kan immers een beetje op een gitaar raggen en wat door een microfoon jengelen. Toch?
Dus als je kritisch staat tegenover gesubsidieerde popmuzikanten, kun je niet van muziek houden? Wat is dat nu weer voor een rare aanname?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 21:32 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Het verbaast mij vooral van iemand die beweert vrijwillig in een popzaal te werken. Meestal zijn dat mensen die ook iets hebben met muziek, zou je denken...
Het Rijksmuseum, het concertgebouw, ze zorgen allemaal ook op een indirecte manier voor inkomsten, doordat ze toeristen aantrekken. Om ze blijvend aan te blijven trekken, is er ook vernieuwing nodig in de vorm van nieuwe stukken en daar is soms subsidie voor nodig.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 22:10 schreef k_man het volgende:
Tuurlijk joh. Je weet dat zelfs het Rijksmuseum niet kan bestaan zonder subsidie? Sluiten dan maar?
Wanneer wordt iets cultureel erfgoed in jou optiek? Moet het oud genoeg zijn, ik vind gabbermuziek toch echt bij ons cultureel erfgoed horen terwijl ik er niets mee heb.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 14:07 schreef Mystikvm het volgende:
Een popbandje maakt eigen materiaal. Het is niet verantwoordelijk voor cultureel erfgoed
Nee, het hoeft niet oud genoeg te zijn. Wat mij betreft krijgt iets subsidie als het lastig is om het op een andere manier dan door de staat gesponsord naar het publiek te brengen.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 14:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer wordt iets cultureel erfgoed in jou optiek? Moet het oud genoeg zijn, ik vind gabbermuziek toch echt bij ons cultureel erfgoed horen terwijl ik er niets mee heb.
Leg het eens uit waarom het onzin is, dan?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:08 schreef bloodymary1 het volgende:
Haha, hier komt echt de grootste onzin voorbij aan argumenten.
Simpel gezegd heb jij het idee dat een symfonieorkest alleen kan bestaan als het 8 uur per dag repeteert. Dat is niet zo. Net zoals coverbandjes van de Stones niet zoveel hoeven te repeteren als de Stones zelf om een show te spelen, kunnen amateur orkesten met minder tijd toe dan de professionele orkesten. Dat komt omdat er bij amateur orkesten (en coverbandjes) minder noodzaak is om van 95% naar 99,99% perfect te gaan, een instelling die de Stones of het Concertgebouw Orkest well hebben. En dus als jij vindt dat een coverbandje goed genoeg is om de legacy van de Stones mee te krijgen (in plaats van een concert van de Stones te bezoeken), dan geldt dat ook voor orkesten.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:06 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, het hoeft niet oud genoeg te zijn. Wat mij betreft krijgt iets subsidie als het lastig is om het op een andere manier dan door de staat gesponsord naar het publiek te brengen.
Ik heb absoluut geen lage pet op van popmuzikanten. Ik ben écht een heel groot liefhebber van bepaalde muziekstijlen en bezoek daarom vaak een concert. Maar het maken van popmuziek is echt niet te vergelijken met een heel orkest. Dat orkest speelt een stuk wat is gemaakt in de tijd dat hele orkesten door een één of andere vorst betaald werden om de hele dag te repeteren op stukken van een huiscomponist, die ook de hele dag kreeg om stukken te schrijven. Dat kost heel veel tijd om onder de knie te krijgen. Wil je dat nu weer natuurgetrouw opvoeren, dan moet je bijna evenveel tijd investeren. Omdat het belangrijk is dat die stukken zo correct mogelijk op worden gevoerd, is een gesubsidieerd orkest nodig.
Een band die een cover speelt van de Stones, of U2 houdt zich wel degelijk bezig met cultureel erfgoed, maar ook Keith Richards en Mick Jagger hebben de muziek niet geschreven terwijl ze subsidie kregen. Die hebben het gewoon op een zaterdagavond bij elkaar geschreven en gespeeld en in hun vrije tijd heel veel oefening er in gestoken. Die coverband hoef je dus niet extra te sponsoren buiten dat wat we nu al doen want het origineel kon het ook zonder. Er zijn gesubsidieerde zalen waar de band geprogrammeerd kan worden, en waar jij en ik voor 20 euro naar binnen kunnen om er naar te kijken. Zo is het werk van de coverband (in feite de legacy van de Rolling Stones) in theorie voor iedereen bereikbaar. Net zoals het werk van een componist als Mozart voor iedereen bereikbaar is door het gesubsidieerde orkest en de gesubsidieerde schouwburg.
Kijk, daar kraait verder geen haan naar.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 09:45 schreef ErwinRommel het volgende:
![]()
Ons kent ons idd![]()
Arjo Klingens, adviseur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
'De Staat heeft dit soort geld gewoon heel hard nodig'
Die vallen voor mij onder hetzelfde kopje als aftrekposten en subsidies, bij en toeslagen, speciale regelingen en andere zaken die het belastingstelsel complex, duur, arbeidsintensief en fraudegevoelig maken.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 09:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Fijn dat je dat vind, ook fijn dat je je niet over belastingrulings en vage belasting constructies uit laat.
Ik dacht juist dat we het over het Concertgebouworkest hadden, en niet over elk orkestquote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:15 schreef Operc het volgende:
[..]
Simpel gezegd heb jij het idee dat een symfonieorkest alleen kan bestaan als het 8 uur per dag repeteert. Dat is niet zo. Net zoals coverbandjes van de Stones niet zoveel hoeven te repeteren als de Stones zelf om een show te spelen, kunnen amateur orkesten met minder tijd toe dan de professionele orkesten. Dat komt omdat er bij amateur orkesten (en coverbandjes) minder noodzaak is om van 95% naar 99,99% perfect te gaan, een instelling die de Stones of het Concertgebouw Orkest well hebben. En dus als jij vindt dat een coverbandje goed genoeg is om de legacy van de Stones mee te krijgen (in plaats van een concert van de Stones te bezoeken), dan geldt dat ook voor orkesten.
Nogmaals, ik ben voorstander van het subsidiėren van beiden, ik vind het alleen raar dat mensen denken dat er echt een onderscheid tussen de twee is qua of je er 8 uur per dag mee bezig moet kunnen zijn om het op te voeren.
http://3voor12.vpro.nl/lo(...)n-ze-ermee-doen.htmlquote:1. Een (vervolg op de) tournee rondom het recent uitgebrachte album O, met onder meer shows in de Heineken Music Hall en op de zomerfestivals van 2017. In het najaar van 2017 volgt er een live-ep van O en een tour met zogenaamde circle shows: de band staat in een cirkel met het gezicht naar binnen gericht en het publiek om de band heen. Lees ook dit opiniestuk in de Vrij Nederland waarin Aafke Romeijn uitlegt waarom een relatief grote band als De Staat subsidie nodig heeft om te kunnen touren.
2. Een nieuwe plaat. In de aanvraag valt te lezen dat De Staat vanaf 2018 gaat "toewerken naar een nieuw album" met de al even korte titel V, die projectmatig in drie fases van elk één ep zal worden gemaakt. Voor deze composities live worden gespeeld zullen er weer Headphone Sessions plaatsvinden in de studio, waarbij een klein publiek alvast het nieuwe materiaal kan horen en aanvullend met vragen en opmerkingen mag komen. Het blijft in de aanvraag overigens onduidelijk in hoeverre partner Hi-Fi Klubben deze sessies voor haar rekening neemt.
3. De Derde Speeldoos, een vervolg op het project van frontman Torre Florim en Roos 'Roosbeef' Rebergen. Torre en Roos gaan op bezoek bij (of verblijven in) een bejaardentehuis, om daar de mensen te leren kennen en hun verhalen om te zetten naar liedteksten.
4. Een nieuwe Vinticious Versions, waarin bestaande nummers van De Staat worden uitgewerkt met hernieuwde arrangementen. Hieromheen zal ook een korte concerttour plaatsvinden: "klein van opzet en (...) op bijzondere locaties" lezen we terug in de aanvraag.
5. Talentontwikkeling. Vanuit het oude pand van Doornroosje wil De Staat "een infrastructuur opzetten die ervoor zorgt dat bands en artiesten makkelijker en beter door kunnen stromen naar (semi)professionaliteit". Denk daarbij aan het coachen van support-acts en het coachen bij studio-opnames.
Musicals worden enorm goed bezocht en hebben geen subsidie nodig, sterker nog, er wordt in die sector goed winst gedraaid. Ook daar zitten orkesten, veel artiesten.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:30 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat we het over het Concertgebouworkest hadden, en niet over elk orkestIk vind namelijk niet dat elk orkest maar subsidie moet krijgen omdat ze toevallig klassieke stukken spelen. Ik vind dat, als je gaat voor een zo natuurgetrouw mogelijk opvoering van een al bestaand stuk, je best subsidie mag verlenen. Het orkest is dan een soort van faciliteit geworden om dat stuk te beleven.
Jij denkt dat de Joop van den Endes van deze wereld niet links of rechtsom gesubsidieerd worden? Moet je bij de gemeente eens opvragen hoeveel erfpacht betaald wordt voor de grond onder dat nieuwe theater van hem.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Musicals worden enorm goed bezocht en hebben geen subsidie nodig, sterker nog, er wordt in die sector goed winst gedraaid. Ook daar zitten orkesten, veel artiesten.
De prijzen van de kaarten zijn daar ook naar.
Mensen die gesubsideerde kunst bezoeken kunnen ook gewoon een markconforme prijs betalen, nergens voor nodig dat er subsidie heen gaat.
En als er dan orkesten verdwijnen? Tja, dan vind kunstminnend nederland het blijkbaar niet belangrijk genoeg om erheen te gaan.
Het punt is dat het niet nodig is.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:51 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Jij denkt dat de Joop van den Endes van deze wereld niet links of rechtsom gesubsidieerd worden? Moet je bij de gemeente eens opvragen hoeveel erfpacht betaald wordt voor de grond onder dat nieuwe theater van hem.
Kennelijk wel.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Het punt is dat het niet nodig is.
Nee, want het is wereldwijd een fenomeen, niet alleen in NLquote:
Je denkt dat de lokale overheden van bijvoorbeeld New York (Broadway) en Londen (West End) er niet alles aan doen om ze daar te houden? Want musicals betekent aantrekkingskracht, betekent meer publiek / toeristen, betekent meer neveninkomsten voor de stad. Natuurlijk wordt daar indirect dan wel direct ook gesubsidieerd. Al is het maar door de openbare ruimte op een bepaalde (duurdere) manier te beheren zodat het verwelkomend is.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, want het is wereldwijd een fenomeen, niet alleen in NL
Ik vind de redenatie zo vreemd dat als er niet genoeg mensen heen gaan, dat het dan maar moet verdwijnen. Dan hebben we over een aantal jaar alleen nog musicals, Jantje Smit en Guus Meuwis. Lekker dan.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Musicals worden enorm goed bezocht en hebben geen subsidie nodig, sterker nog, er wordt in die sector goed winst gedraaid. Ook daar zitten orkesten, veel artiesten.
De prijzen van de kaarten zijn daar ook naar.
Mensen die gesubsideerde kunst bezoeken kunnen ook gewoon een markconforme prijs betalen, nergens voor nodig dat er subsidie heen gaat.
En als er dan orkesten verdwijnen? Tja, dan vind kunstminnend nederland het blijkbaar niet belangrijk genoeg om erheen te gaan.
Dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar als iets maar heel weinig populair is kan je je afvragen in hoeverre het loont om er geld in te stoppen. Als er niet genoeg mensen naar een winkel gaan dan doet de winkel in kwestie duidelijk iets fout en is het einde oefening. Waarom anders omgaan met vermaak/cultuur?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 16:12 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik vind de redenatie zo vreemd dat als er niet genoeg mensen heen gaan, dat het dan maar moet verdwijnen.
Echte kwaliteit is relatief.quote:Dan hebben we over een aantal jaar alleen nog musicals, Jantje Smit en Guus Meuwis. Lekker dan.
De massa houdt nu eenmaal van mainstream, de echte kwaliteit trekt minder publiek. Zou toch wel heel zonde zijn als dat niet meer zou kunnen bestaan.
Je begint toch ook geen winkel waar niemand ooit iets komt kopen ?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 16:12 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik vind de redenatie zo vreemd dat als er niet genoeg mensen heen gaan, dat het dan maar moet verdwijnen. Dan hebben we over een aantal jaar alleen nog musicals, Jantje Smit en Guus Meuwis. Lekker dan.
De massa houdt nu eenmaal van mainstream, de echte kwaliteit trekt minder publiek. Zou toch wel heel zonde zijn als dat niet meer zou kunnen bestaan.
Ik zeg niets over bezoekeraantallen, ik heb het over prijzen voor kaarten.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 16:12 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik vind de redenatie zo vreemd dat als er niet genoeg mensen heen gaan, dat het dan maar moet verdwijnen. Dan hebben we over een aantal jaar alleen nog musicals, Jantje Smit en Guus Meuwis. Lekker dan.
De massa houdt nu eenmaal van mainstream, de echte kwaliteit trekt minder publiek. Zou toch wel heel zonde zijn als dat niet meer zou kunnen bestaan.
Spijkers, laag waterquote:Op donderdag 4 augustus 2016 16:05 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Je denkt dat de lokale overheden van bijvoorbeeld New York (Broadway) en Londen (West End) er niet alles aan doen om ze daar te houden? Want musicals betekent aantrekkingskracht, betekent meer publiek / toeristen, betekent meer neveninkomsten voor de stad. Natuurlijk wordt daar indirect dan wel direct ook gesubsidieerd. Al is het maar door de openbare ruimte op een bepaalde (duurdere) manier te beheren zodat het verwelkomend is.
Nee, maar dit is toch niet vergelijkbaar met een winkel. Ongelooflijk dat mensen niet zien dat er verschil is tussen het voortbestaan van kunst en cultuur en commercieel belang.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 16:15 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Je begint toch ook geen winkel waar niemand ooit iets komt kopen ?
Winkelstraten worden ook gesubsidieerd.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 16:15 schreef StaceySinger het volgende:
Je begint toch ook geen winkel waar niemand ooit iets komt kopen ?
Hoezo zou kunst en cultuur stoppen met bestaan dan?quote:Op donderdag 4 augustus 2016 16:23 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ongelooflijk dat mensen niet zien dat er verschil is tussen het voortbestaan van kunst en cultuur en commercieel belang.
Het punt is dat er zoveel subsidie naar schouwburgen en theaters gaat dat de prjs van de kaartjes zouden verdubbelen als dit weg zou vallen.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het punt is dat het niet nodig is.
Musicals worden hoofdzakelijk opgevoerd in zwaar gesubsidieerde gelegenheden.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Musicals worden enorm goed bezocht en hebben geen subsidie nodig,
Wat snap je niet aan "niet nodig hebben"quote:Op donderdag 4 augustus 2016 16:40 schreef hottentot het volgende:
[..]
Musicals worden hoofdzakelijk opgevoerd in zwaar gesubsidieerde gelegenheden.
Dus v/d Ende maakt megawinsten omdat de prijs van de kaarten op deze hoogte kan zitten met voor hem een forse winsttoeslag, omdat het deel wat nodig zou zijn om de zaal te onderhouden word opgebracht door de belastingbetaler.
Hoe kun je dit nu niet krom vinden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |