abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164223651
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 15:06 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Nee, het hoeft niet oud genoeg te zijn. Wat mij betreft krijgt iets subsidie als het lastig is om het op een andere manier dan door de staat gesponsord naar het publiek te brengen.

Ik heb absoluut geen lage pet op van popmuzikanten. Ik ben écht een heel groot liefhebber van bepaalde muziekstijlen en bezoek daarom vaak een concert. Maar het maken van popmuziek is echt niet te vergelijken met een heel orkest. Dat orkest speelt een stuk wat is gemaakt in de tijd dat hele orkesten door een één of andere vorst betaald werden om de hele dag te repeteren op stukken van een huiscomponist, die ook de hele dag kreeg om stukken te schrijven. Dat kost heel veel tijd om onder de knie te krijgen. Wil je dat nu weer natuurgetrouw opvoeren, dan moet je bijna evenveel tijd investeren. Omdat het belangrijk is dat die stukken zo correct mogelijk op worden gevoerd, is een gesubsidieerd orkest nodig.

Een band die een cover speelt van de Stones, of U2 houdt zich wel degelijk bezig met cultureel erfgoed, maar ook Keith Richards en Mick Jagger hebben de muziek niet geschreven terwijl ze subsidie kregen. Die hebben het gewoon op een zaterdagavond bij elkaar geschreven en gespeeld en in hun vrije tijd heel veel oefening er in gestoken. Die coverband hoef je dus niet extra te sponsoren buiten dat wat we nu al doen want het origineel kon het ook zonder. Er zijn gesubsidieerde zalen waar de band geprogrammeerd kan worden, en waar jij en ik voor 20 euro naar binnen kunnen om er naar te kijken. Zo is het werk van de coverband (in feite de legacy van de Rolling Stones) in theorie voor iedereen bereikbaar. Net zoals het werk van een componist als Mozart voor iedereen bereikbaar is door het gesubsidieerde orkest en de gesubsidieerde schouwburg.
Simpel gezegd heb jij het idee dat een symfonieorkest alleen kan bestaan als het 8 uur per dag repeteert. Dat is niet zo. Net zoals coverbandjes van de Stones niet zoveel hoeven te repeteren als de Stones zelf om een show te spelen, kunnen amateur orkesten met minder tijd toe dan de professionele orkesten. Dat komt omdat er bij amateur orkesten (en coverbandjes) minder noodzaak is om van 95% naar 99,99% perfect te gaan, een instelling die de Stones of het Concertgebouw Orkest well hebben. En dus als jij vindt dat een coverbandje goed genoeg is om de legacy van de Stones mee te krijgen (in plaats van een concert van de Stones te bezoeken), dan geldt dat ook voor orkesten.

Nogmaals, ik ben voorstander van het subsidiëren van beiden, ik vind het alleen raar dat mensen denken dat er echt een onderscheid tussen de twee is qua of je er 8 uur per dag mee bezig moet kunnen zijn om het op te voeren.
  donderdag 4 augustus 2016 @ 15:18:49 #277
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164223746
quote:
Kijk, daar kraait verder geen haan naar.
Men ontkent gewoon dat er belangenverstrengeling is
http://www.parool.nl/amst(...)e-de-staat~a4351123/

[ Bericht 9% gewijzigd door Pietverdriet op 04-08-2016 15:33:20 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 4 augustus 2016 @ 15:26:39 #278
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164223944
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 09:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Fijn dat je dat vind, ook fijn dat je je niet over belastingrulings en vage belasting constructies uit laat. :')
Die vallen voor mij onder hetzelfde kopje als aftrekposten en subsidies, bij en toeslagen, speciale regelingen en andere zaken die het belastingstelsel complex, duur, arbeidsintensief en fraudegevoelig maken.
Gewoon een eenduidig en eenvoudig belastingstelsel, zonder uitzonderingen en speciale regelingen, wat voor iedereen hetzelfde is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_164223961
Plus als we het echt perfect willen hebben kunnen we beter robots voor symfonieorkesten gaan inzetten ipv het door mensen die toch altijd foutjes maken laten uit te voeren. Hoeveel subsidie zou ik daarvoor kunnen krijgen als we daarmee maar eenmalig iets hoeven op te zetten en dan alleen nog maar met wat robots slepen. :D
  donderdag 4 augustus 2016 @ 15:29:30 #280
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164224017
Was er eigenlijk ook zo'n volgeschreven topic over dat mens dat 25k subsidie kreeg voor het maken van een podcast?
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164224050
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 15:15 schreef Operc het volgende:

[..]

Simpel gezegd heb jij het idee dat een symfonieorkest alleen kan bestaan als het 8 uur per dag repeteert. Dat is niet zo. Net zoals coverbandjes van de Stones niet zoveel hoeven te repeteren als de Stones zelf om een show te spelen, kunnen amateur orkesten met minder tijd toe dan de professionele orkesten. Dat komt omdat er bij amateur orkesten (en coverbandjes) minder noodzaak is om van 95% naar 99,99% perfect te gaan, een instelling die de Stones of het Concertgebouw Orkest well hebben. En dus als jij vindt dat een coverbandje goed genoeg is om de legacy van de Stones mee te krijgen (in plaats van een concert van de Stones te bezoeken), dan geldt dat ook voor orkesten.

Nogmaals, ik ben voorstander van het subsidiëren van beiden, ik vind het alleen raar dat mensen denken dat er echt een onderscheid tussen de twee is qua of je er 8 uur per dag mee bezig moet kunnen zijn om het op te voeren.
Ik dacht juist dat we het over het Concertgebouworkest hadden, en niet over elk orkest :) Ik vind namelijk niet dat elk orkest maar subsidie moet krijgen omdat ze toevallig klassieke stukken spelen. Ik vind dat, als je gaat voor een zo natuurgetrouw mogelijk opvoering van een al bestaand stuk, je best subsidie mag verlenen. Het orkest is dan een soort van faciliteit geworden om dat stuk te beleven.
pi_164224313
waarvoor De Staat-subsidie krijgt:

quote:
1. Een (vervolg op de) tournee rondom het recent uitgebrachte album O, met onder meer shows in de Heineken Music Hall en op de zomerfestivals van 2017. In het najaar van 2017 volgt er een live-ep van O en een tour met zogenaamde circle shows: de band staat in een cirkel met het gezicht naar binnen gericht en het publiek om de band heen. Lees ook dit opiniestuk in de Vrij Nederland waarin Aafke Romeijn uitlegt waarom een relatief grote band als De Staat subsidie nodig heeft om te kunnen touren.

2. Een nieuwe plaat. In de aanvraag valt te lezen dat De Staat vanaf 2018 gaat "toewerken naar een nieuw album" met de al even korte titel V, die projectmatig in drie fases van elk één ep zal worden gemaakt. Voor deze composities live worden gespeeld zullen er weer Headphone Sessions plaatsvinden in de studio, waarbij een klein publiek alvast het nieuwe materiaal kan horen en aanvullend met vragen en opmerkingen mag komen. Het blijft in de aanvraag overigens onduidelijk in hoeverre partner Hi-Fi Klubben deze sessies voor haar rekening neemt.

3. De Derde Speeldoos, een vervolg op het project van frontman Torre Florim en Roos 'Roosbeef' Rebergen. Torre en Roos gaan op bezoek bij (of verblijven in) een bejaardentehuis, om daar de mensen te leren kennen en hun verhalen om te zetten naar liedteksten.

4. Een nieuwe Vinticious Versions, waarin bestaande nummers van De Staat worden uitgewerkt met hernieuwde arrangementen. Hieromheen zal ook een korte concerttour plaatsvinden: "klein van opzet en (...) op bijzondere locaties" lezen we terug in de aanvraag.

5. Talentontwikkeling. Vanuit het oude pand van Doornroosje wil De Staat "een infrastructuur opzetten die ervoor zorgt dat bands en artiesten makkelijker en beter door kunnen stromen naar (semi)professionaliteit". Denk daarbij aan het coachen van support-acts en het coachen bij studio-opnames.
http://3voor12.vpro.nl/lo(...)n-ze-ermee-doen.html
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  donderdag 4 augustus 2016 @ 15:45:17 #283
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164224349
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 15:30 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik dacht juist dat we het over het Concertgebouworkest hadden, en niet over elk orkest :) Ik vind namelijk niet dat elk orkest maar subsidie moet krijgen omdat ze toevallig klassieke stukken spelen. Ik vind dat, als je gaat voor een zo natuurgetrouw mogelijk opvoering van een al bestaand stuk, je best subsidie mag verlenen. Het orkest is dan een soort van faciliteit geworden om dat stuk te beleven.
Musicals worden enorm goed bezocht en hebben geen subsidie nodig, sterker nog, er wordt in die sector goed winst gedraaid. Ook daar zitten orkesten, veel artiesten.
De prijzen van de kaarten zijn daar ook naar.
Mensen die gesubsideerde kunst bezoeken kunnen ook gewoon een markconforme prijs betalen, nergens voor nodig dat er subsidie heen gaat.
En als er dan orkesten verdwijnen? Tja, dan vind kunstminnend nederland het blijkbaar niet belangrijk genoeg om erheen te gaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 15:51:22 #284
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_164224478
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Musicals worden enorm goed bezocht en hebben geen subsidie nodig, sterker nog, er wordt in die sector goed winst gedraaid. Ook daar zitten orkesten, veel artiesten.
De prijzen van de kaarten zijn daar ook naar.
Mensen die gesubsideerde kunst bezoeken kunnen ook gewoon een markconforme prijs betalen, nergens voor nodig dat er subsidie heen gaat.
En als er dan orkesten verdwijnen? Tja, dan vind kunstminnend nederland het blijkbaar niet belangrijk genoeg om erheen te gaan.
Jij denkt dat de Joop van den Endes van deze wereld niet links of rechtsom gesubsidieerd worden? Moet je bij de gemeente eens opvragen hoeveel erfpacht betaald wordt voor de grond onder dat nieuwe theater van hem.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 4 augustus 2016 @ 15:54:04 #285
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164224523
quote:
10s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 15:51 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Jij denkt dat de Joop van den Endes van deze wereld niet links of rechtsom gesubsidieerd worden? Moet je bij de gemeente eens opvragen hoeveel erfpacht betaald wordt voor de grond onder dat nieuwe theater van hem.
Het punt is dat het niet nodig is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 15:55:31 #286
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_164224544
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Het punt is dat het niet nodig is.
Kennelijk wel.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 4 augustus 2016 @ 15:58:36 #287
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164224601
quote:
14s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 15:55 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Kennelijk wel.
Nee, want het is wereldwijd een fenomeen, niet alleen in NL
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 16:05:31 #288
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_164224740
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, want het is wereldwijd een fenomeen, niet alleen in NL
Je denkt dat de lokale overheden van bijvoorbeeld New York (Broadway) en Londen (West End) er niet alles aan doen om ze daar te houden? Want musicals betekent aantrekkingskracht, betekent meer publiek / toeristen, betekent meer neveninkomsten voor de stad. Natuurlijk wordt daar indirect dan wel direct ook gesubsidieerd. Al is het maar door de openbare ruimte op een bepaalde (duurdere) manier te beheren zodat het verwelkomend is.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_164224890
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Musicals worden enorm goed bezocht en hebben geen subsidie nodig, sterker nog, er wordt in die sector goed winst gedraaid. Ook daar zitten orkesten, veel artiesten.
De prijzen van de kaarten zijn daar ook naar.
Mensen die gesubsideerde kunst bezoeken kunnen ook gewoon een markconforme prijs betalen, nergens voor nodig dat er subsidie heen gaat.
En als er dan orkesten verdwijnen? Tja, dan vind kunstminnend nederland het blijkbaar niet belangrijk genoeg om erheen te gaan.
Ik vind de redenatie zo vreemd dat als er niet genoeg mensen heen gaan, dat het dan maar moet verdwijnen. Dan hebben we over een aantal jaar alleen nog musicals, Jantje Smit en Guus Meuwis. Lekker dan.
De massa houdt nu eenmaal van mainstream, de echte kwaliteit trekt minder publiek. Zou toch wel heel zonde zijn als dat niet meer zou kunnen bestaan.
pi_164224960
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 16:12 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ik vind de redenatie zo vreemd dat als er niet genoeg mensen heen gaan, dat het dan maar moet verdwijnen.
Dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar als iets maar heel weinig populair is kan je je afvragen in hoeverre het loont om er geld in te stoppen. Als er niet genoeg mensen naar een winkel gaan dan doet de winkel in kwestie duidelijk iets fout en is het einde oefening. Waarom anders omgaan met vermaak/cultuur?
quote:
Dan hebben we over een aantal jaar alleen nog musicals, Jantje Smit en Guus Meuwis. Lekker dan.
De massa houdt nu eenmaal van mainstream, de echte kwaliteit trekt minder publiek. Zou toch wel heel zonde zijn als dat niet meer zou kunnen bestaan.
Echte kwaliteit is relatief.
Conscience do cost.
pi_164224992
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 16:12 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ik vind de redenatie zo vreemd dat als er niet genoeg mensen heen gaan, dat het dan maar moet verdwijnen. Dan hebben we over een aantal jaar alleen nog musicals, Jantje Smit en Guus Meuwis. Lekker dan.
De massa houdt nu eenmaal van mainstream, de echte kwaliteit trekt minder publiek. Zou toch wel heel zonde zijn als dat niet meer zou kunnen bestaan.
Je begint toch ook geen winkel waar niemand ooit iets komt kopen ?
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  donderdag 4 augustus 2016 @ 16:18:46 #292
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164225057
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 16:12 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ik vind de redenatie zo vreemd dat als er niet genoeg mensen heen gaan, dat het dan maar moet verdwijnen. Dan hebben we over een aantal jaar alleen nog musicals, Jantje Smit en Guus Meuwis. Lekker dan.
De massa houdt nu eenmaal van mainstream, de echte kwaliteit trekt minder publiek. Zou toch wel heel zonde zijn als dat niet meer zou kunnen bestaan.
Ik zeg niets over bezoekeraantallen, ik heb het over prijzen voor kaarten.
Hoe vaak ga jij naar de opera of een uitvoering van het concertgebouw orkest?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 4 augustus 2016 @ 16:20:24 #293
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164225078
quote:
5s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 16:05 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Je denkt dat de lokale overheden van bijvoorbeeld New York (Broadway) en Londen (West End) er niet alles aan doen om ze daar te houden? Want musicals betekent aantrekkingskracht, betekent meer publiek / toeristen, betekent meer neveninkomsten voor de stad. Natuurlijk wordt daar indirect dan wel direct ook gesubsidieerd. Al is het maar door de openbare ruimte op een bepaalde (duurdere) manier te beheren zodat het verwelkomend is.
Spijkers, laag water
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_164225138
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 16:15 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Je begint toch ook geen winkel waar niemand ooit iets komt kopen ?
Nee, maar dit is toch niet vergelijkbaar met een winkel. Ongelooflijk dat mensen niet zien dat er verschil is tussen het voortbestaan van kunst en cultuur en commercieel belang.

En om even op dit specifieke voorbeeld door te gaan. Het is dus geen winkel waar nooit iemand iets komt kopen, het is een stimuleringssubsidie waarbij het de bedoeling is dat ze zich na een paar jaar prima kunnen bedruipen.
  Moderator donderdag 4 augustus 2016 @ 16:26:25 #295
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_164225186
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 16:15 schreef StaceySinger het volgende:
Je begint toch ook geen winkel waar niemand ooit iets komt kopen ?
Winkelstraten worden ook gesubsidieerd.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_164225248
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 16:23 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ongelooflijk dat mensen niet zien dat er verschil is tussen het voortbestaan van kunst en cultuur en commercieel belang.
Hoezo zou kunst en cultuur stoppen met bestaan dan?
Conscience do cost.
pi_164225352
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het punt is dat het niet nodig is.
Het punt is dat er zoveel subsidie naar schouwburgen en theaters gaat dat de prjs van de kaartjes zouden verdubbelen als dit weg zou vallen.

Stadsschouwburg Amsterdam kreeg de afgelopen tijd 5,3Miljoen per jaar. En dat op minder dan 200.000 bezoekers, dat is dus aan alleen al exploitatiesubsidie 26,50 per verkocht kaartje, tel daar de overige subsidies, de door werkgelegenheid betaalde werknemers, en de subsidies voor de producties en gezelschappen zelf bij op, en je zit rustig op 40/50 Euro subsidie per verkocht kaartje.

Gaat helemaal nergens meer over, er valt ook veel te veel onder kunst en cultuur, het zou veel zakelijker moeten worden want nu betaalt de massa voor het feestje van een groep.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_164225421
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Musicals worden enorm goed bezocht en hebben geen subsidie nodig,
Musicals worden hoofdzakelijk opgevoerd in zwaar gesubsidieerde gelegenheden.

Dus v/d Ende maakt megawinsten omdat de prijs van de kaarten op deze hoogte kan zitten met voor hem een forse winsttoeslag, omdat het deel wat nodig zou zijn om de zaal te onderhouden word opgebracht door de belastingbetaler.

Hoe kun je dit nu niet krom vinden?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  donderdag 4 augustus 2016 @ 16:49:45 #299
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164225606
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 16:40 schreef hottentot het volgende:

[..]

Musicals worden hoofdzakelijk opgevoerd in zwaar gesubsidieerde gelegenheden.

Dus v/d Ende maakt megawinsten omdat de prijs van de kaarten op deze hoogte kan zitten met voor hem een forse winsttoeslag, omdat het deel wat nodig zou zijn om de zaal te onderhouden word opgebracht door de belastingbetaler.

Hoe kun je dit nu niet krom vinden?
Wat snap je niet aan "niet nodig hebben"
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_164225618
Wat gaan ze ermee doen?

Met de subsidie wil De Staat onder meer muziek gaan schrijven met als inspiratiebron de herinneringen van ouderen. Dat moet een concerttour langs bejaardenhuizen opleveren, samen met de zangeres van Roosbeef.

Verder wil de band volgens zanger Torre een nieuwe opstelling in hun show verder ontwikkelen, "waarbij we in een cirkelopstelling spelen naar het publiek toe. Dat deden we op Down The Rabbithole al en dat was heel tof."
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')