abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 3 juli 2016 @ 20:11:49 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_163492919
(topic geplaatst met toestemming van Perrin)

Komende donderdag (7-7) vind er in Groningen een rechtszitting plaats over het Heilige vergiet van de Pastafari. Zie ook het bericht hierover op de Frontpage: Vergietgate voor de rechter in Groningen

quote:
Om dit voor de rechtbank aan te tonen is de kerk nog zoek op naar een afgestudeerde theoloog, die deze redenering kan onderstrepen. Dirk Jan: "Het is de bedoeling dat de theoloog verklaart dat Moslims en Joden hun hoofddeksel opzetten uit respect voor hun religie of God en niet vanwege onderdrukking."
Is er op FOK! iemand bereid om Dirk Jan bij te staan tijdens de rechtszitting komende donderdag?!

Mailen kan naar: contact@kerkvanhetvliegendspaghettimonster.nl of via een privebericht op : https://www.facebook.com/hetvliegendspaghettimonster/
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_163497777
Edit: laten we respectvol blijven

[ Bericht 43% gewijzigd door Perrin op 03-07-2016 22:20:18 ]
  zondag 3 juli 2016 @ 22:23:24 #3
224960 highender
Travellin' Light
pi_163497986
Helaas ben ik geen theoloog, maar goed, ik hoop dat de rechter eindelijk eens mee gaat in deze flauwe kul.
pi_163498269
Ik zie dat mijn vorige reactie verwijderd is...

Ik hoop dat de rechter niet meegaat in deze aanstellerige idioterie.
  zondag 3 juli 2016 @ 23:01:56 #5
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163499536
Ben wel benieuwd naar de uitslag van deze zaak. :) Tvp.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_163500705
moet het vergiet van metaal zijn, of mag plastic ook?
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_163501179
TS: Indien de rechter hierin meegaat, ga jij dan ook gelijk een nieuw paspoort halen?
pi_163550923
Wel triest dat iemand zijn tijd verkwist met zoiets... Laat wel zien dat atheisten gewoon niets beters te doen hebben dan gelovigen de draak te steken.
En dan met iets zieligs als dit monster. Hoe kinderachtig wil iemand zijn. Dat een kind van 3 daar mee aan komt zetten in een discussie over religie oke, maar volwassen personen?

Laat wel zien dat atheïsten gewoon kansloos zijn in een discussie over het bestaan van God.
Weten zelf ook wel beter dat God gewoon bestaat en dat hun theorietjes gewoon zinloos zijn.
Zou wel grappig zijn als deze beste man wint trouwens, dan kun je direct alle gestoorden herkennen aan hun paspoort/id-kaart/rijbewijs, kan de politie ze direct meenemen naar een gesticht.

Ps: Groningen heeft in Helpman nog wel goed gesticht zitten, kunnen ze deze man ook wel direct heen brengen na afloop.
pi_163551096
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 09:08 schreef bianconeri het volgende:
Wel triest dat iemand zijn tijd verkwist met zoiets... Laat wel zien dat atheisten gewoon niets beters te doen hebben dan gelovigen de draak te steken.
En dan met iets zieligs als dit monster. Hoe kinderachtig wil iemand zijn. Dat een kind van 3 daar mee aan komt zetten in een discussie over religie oke, maar volwassen personen?

Laat wel zien dat atheïsten gewoon kansloos zijn in een discussie over het bestaan van God.
Weten zelf ook wel beter dat God gewoon bestaat en dat hun theorietjes gewoon zinloos zijn.
Zou wel grappig zijn als deze beste man wint trouwens, dan kun je direct alle gestoorden herkennen aan hun paspoort/id-kaart/rijbewijs, kan de politie ze direct meenemen naar een gesticht.

Ps: Groningen heeft in Helpman nog wel goed gesticht zitten, kunnen ze deze man ook wel direct heen brengen na afloop.
Pastafari moet zeker bestaan als men dezelfde drogreden gebruikt als jij doet voor jou god. 8-)
pi_163551108
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 22:30 schreef rutger05 het volgende:
Ik zie dat mijn vorige reactie verwijderd is...

Ik hoop dat de rechter niet meegaat in deze aanstellerige idioterie.
En dat is nu juist het hele plan ^O^
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_163551348
quote:

Aankomen met een zombie die over water loopt is wat :')
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_163551353
VSM _O_
జ్ఞ‌ా
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 6 juli 2016 @ 09:59:07 #13
147316 crew  DJMO
#trut
pi_163551711
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 00:00 schreef vaduz het volgende:
TS: Indien de rechter hierin meegaat, ga jij dan ook gelijk een nieuw paspoort halen?
nee, ik laat m'n id kaart pas verlengen als het tijd is. Ik ga geen geld over de balk gooien.
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_163553518
quote:
Hetzelfde kan je natuurlijk zeggen over goden. ;)
Conscience do cost.
  woensdag 6 juli 2016 @ 11:44:57 #15
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163554188
quote:

Dit gaat niet over belachelijk maken, het gaat over gelijke rechten. Wat wat mij betreft toch een vrij serieuze zaak is.

Zo zal dit er ongetwijfeld voor jou uitzien als tv comedy:

Maar uiteindelijk gaat het wel over belastingvoordelen in de vele miljoenen dollars waar die mafkezen wat mij betreft gewoon geen recht op hebben.
  woensdag 6 juli 2016 @ 11:53:42 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163554423
Je zal het zien, deze satirische religieuze beweging is over 100 jaar een religie waar mensen het daadwerkelijk geloven en op zoek gaan naar het vliegende spaghettimonster. Dit is gewoon één lange uit de hand lopende grap waarvan je WEET dat het een keer mis gaat. _O-.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  woensdag 6 juli 2016 @ 11:57:49 #17
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163554499
quote:
9s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:53 schreef jogy het volgende:
Je zal het zien, deze satirische religieuze beweging is over 100 jaar een religie waar mensen het daadwerkelijk geloven en op zoek gaan naar het vliegende spaghettimonster. Dit is gewoon één lange uit de hand lopende grap waarvan je WEET dat het een keer mis gaat. _O-.
De oorspronkelijke bedoeling van dit idee was niet zozeer een grap, hoewel veel mensen dat wel denken... zeker de gelovigen die over elkaar heen vallen om te melden dat dit bedoeld is om hun religie belachelijk te maken en dat dat natuurlijk *helemaal* niet kan.

Oorspronkelijk was het gewoon een variant op het theepot argument van Bertrand Russell, dat bedoeld was om een redelijk serieus filosofisch punt te maken:

Het feit dat je het niet-bestaan van iets niet kunt aantonen betekent nog niet dat het bestaan van dat iets waarschijnlijk is.
pi_163554879
quote:

Zoals jij hier naar kijkt, zo zien veel atheïsten jouw geloof (al dan niet per se zonder respect). Het verschil is dat dit slechts een "grap" is ten voordele van een relevante kwestie. Jij, jij maakt niet eens een grap. Hetzelfde argument dat jij gebruikt kan in principe gebruikt worden om jou op te sluiten. Het ergste is dat jij je dat niet eens realiseert.
  woensdag 6 juli 2016 @ 12:15:02 #19
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_163554889
quote:

Boze gelovige gespot :D
  woensdag 6 juli 2016 @ 12:15:09 #20
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163554891
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

De oorspronkelijke bedoeling van dit idee was niet zozeer een grap, hoewel veel mensen dat wel denken... zeker de gelovigen die over elkaar heen vallen om te melden dat dit bedoeld is om hun religie belachelijk te maken en dat dat natuurlijk *helemaal* niet kan.

Oorspronkelijk was het gewoon een variant op het theepot argument van Bertrand Russell, dat bedoeld was om een redelijk serieus filosofisch punt te maken:

Het feit dat je het niet-bestaan van iets niet kunt aantonen betekent nog niet dat het bestaan van dat iets waarschijnlijk is.
Het is satire met een doel en het werkt best goed verder.
Vrijheid
  woensdag 6 juli 2016 @ 12:47:41 #21
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163555600
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2016 12:15 schreef jogy het volgende:

[..]

Het is satire met een doel en het werkt best goed verder.
Of het nou zo goed werkt weet ik eerlijk gezegd niet. Veel gelovigen lijken niet verder te kunnen kijken dan 'ze maken ons geloof belachelijk' waardoor ze volslagen blind zijn voor het centrale punt.

In dit soort rechtszaken zou het echter prima kunnen werken. Ik denk niet dat er een rechter is die zijn vingers wil branden aan een poging een onderscheid te maken tussen hoofddoekjes, keppeltjes en vergieten.
  woensdag 6 juli 2016 @ 12:53:27 #22
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163555756
Italiaanse pasta chef
pi_163556305
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 09:17 schreef ATON het volgende:
Pastafari moet zeker bestaan als men dezelfde drogreden gebruikt als jij doet voor jou god. 8-)
Je weet zelf ook wel dat deze ''kerk'' nergens op slaat.
En dan wordt dit aangehaald als vergelijking met niet kunnen laten zien van God, maar ook dat slaat nergens op want ID is gewoon aantoonbaar en verder kijkend dan dat ook dat Bijbel klopt.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:19 schreef ems. het volgende:

Hetzelfde kan je natuurlijk zeggen over goden. ;)
Bij bepaalde goden wellicht. Maar dat er ID is daar zijn gewoon duidelijke dingen voor te tonen.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:44 schreef Molurus het volgende:

Dit gaat niet over belachelijk maken, het gaat over gelijke rechten. Wat wat mij betreft toch een vrij serieuze zaak is.

Zo zal dit er ongetwijfeld voor jou uitzien als tv comedy:

Maar uiteindelijk gaat het wel over belastingvoordelen in de vele miljoenen dollars waar die mafkezen wat mij betreft gewoon geen recht op hebben.
1. Ik ben het volledig met je eens dat er gelijke rechten moeten zijn, maar:
Je snapt zelf ook wel dat dit met het VSM gewoon gaat om het belachelijk maken gaat van religie, daarom bestaat het verhaaltje van het VSM. Dat heeft helemaal niet te maken met om religieuze redenen het willen op hebben van een vergiet op een foto omdat een jood of moslim dit vanwege het geloof wil/moet.
Dit zijn gewoon compleet andere dingen, als je gelijke rechten wil dan moet je ook maar een jood of moslim worden dan mag je ook een boerka gaan dragen.
Dit is gewoon geen goede reden om ook iets te mogen dragen. Als hij nou gewoon serieus iets zou aandragen....

2. Wil je dat van Last week tonight geen comedy noemen dan?
En je hoeft bij mij niet aan te komen met tv-dominees hoor :P Daar ben ik ontzettend tegen.
Met hun valse leer en het haast agressief overbrengen van eigen propaganda om maar geld te verdienen. Want daar gaat het de tv-dominees alleen maar om: Geld. Helemaal niets met geloof te maken.
  woensdag 6 juli 2016 @ 13:21:56 #24
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163556473
Ik snap in het geheel niet waarom een theoloog nodig zou zijn om een statement te maken over of joden/moslims hun hoedje niet uit onderdrukking opzetten.

Wat heeft de wel/niet onderdrukking te maken met het feit of een 'Pastafariaan' een vergiet op zijn hoofd mag hebben op de pasfoto?
pi_163556492
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:57 schreef Molurus het volgende:

Het verschil is alleen dat je het door het VSM wel een grap maakt.
Je kunt ook bovenstaande zin gewoon zeggen en dan maak je het serieus. Maar omdat mensen kinderachtig gaan doen en met het VSM aankomen maak je er een grap van.

Buiten dat het zinnetje wat jij opnoemt niet specifiek opgaat voor een Goddelijk wezen waar dingen voor aan te voeren zijn.
Het zijn de hele simpele zielen die maar aankomen met: Je zou God echt letterlijk moeten kunnen zien om er in te kunnen geloven. Ipv naar indirecte bewijzen te kijken.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 12:14 schreef Cockwhale het volgende:

Zoals jij hier naar kijkt, zo zien veel atheïsten jouw geloof (al dan niet per se zonder respect). Het verschil is dat dit slechts een "grap" is ten voordele van een relevante kwestie. Jij, jij maakt niet eens een grap. Hetzelfde argument dat jij gebruikt kan in principe gebruikt worden om jou op te sluiten. Het ergste is dat jij je dat niet eens realiseert.
Oh goh meen je dat nou?
Denk je nou echt dat ik het principe achter het VSM niet weet?

Het probleem is alleen dat je voor het VSM geen enkel bewijs kunt aanvoeren (logisch natuurlijk want het is door peuters bedacht om maar niet serieus te hoeven doen, voor de simpele zielen).
Het verschil met God is dat je door naar de natuur te kijken, door de Bijbel te bestuderen daadwerkelijk dingen kunt gaan bekijken. Echt een werkelijke studie kunt van maken, door archeologie dingen kunt bewijzen.
Door hoe zaken in elkaar zitten kun je ook gewoon zien dat er ID moet zijn, oftewel een God.

Daarom is VSM gewoon iets van de simpele zielen die gewoon nooit enig onderzoek gedaan hebben en niet willen doen en bij elke discussie over religie maar roepen: Ik geloof in VSM en bewijs maar van niet. Je kan gewoon niet bewijzen dat dat niet zo is, maar God kan je wel bewijzen dat die bestaat ook al zie je Hem niet.

VSM is gewoon omgekeerde bewijslast verhaal.
Bewijs eerst maar dat hij bestaat. Zo werkt het met God ook wel. Genoeg bewijs dat Hij wel bestaat. Dus toon dan maar aan dat sprookjes als evolutie kloppen, dat al het ingewikkelde in het universum, en kleiner hier op aarde niet door ID komen. Terwijl dat eigenlijk onmogelijk door toeval kunnen komen.
pi_163556548
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 12:15 schreef Vox_Populi het volgende:
Boze gelovige gespot :D
Ik ben absoluut niet boos hoor, ben ik nooit eigenlijk.
Het is gewoon kinderlijk dat atheisten nooit een serieus onderzoek willen doen naar religie en daarom als peuters aankomen met het VSM.
En dan heb je ook nog mensen die in het gesticht horen zoals een figuur dat aankomt met het VSM en dat zelfs naar het gerecht brengt.
  woensdag 6 juli 2016 @ 13:42:49 #27
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163556918
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 12:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Of het nou zo goed werkt weet ik eerlijk gezegd niet. Veel gelovigen lijken niet verder te kunnen kijken dan 'ze maken ons geloof belachelijk' waardoor ze volslagen blind zijn voor het centrale punt.

In dit soort rechtszaken zou het echter prima kunnen werken. Ik denk niet dat er een rechter is die zijn vingers wil branden aan een poging een onderscheid te maken tussen hoofddoekjes, keppeltjes en vergieten.
Door dogma overtuigde mensen kan je bijna niet op andere gedachten brengen maar misschien is die pastafari club goed om mensen te weerhouden om zich aan te sluiten bij een religie. Of in ieder geval laat het mooi zien dat de rechten en constructie van een religie niet voorkomt uit een Goddelijke predestinatie maar dat het gewoon een wetmatig dingetje is.
Vrijheid
pi_163557000
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Net als jouw kerk.
quote:
En dan wordt dit aangehaald als vergelijking met niet kunnen laten zien van God, maar ook dat slaat nergens op want ID is gewoon aantoonbaar en verder kijkend dan dat ook dat Bijbel klopt.
Leugentjes. Verder zou ik je aanraden om wat meer respect op te brengen voor hun geloof. Dat eis je tenslotte ook voor jouw maffe ideeën over goden enzo.
Conscience do cost.
pi_163557176
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:47 schreef ems. het volgende:

[..]

Leugentjes. Verder zou ik je aanraden om wat meer respect op te brengen voor hun geloof. Dat eis je tenslotte ook voor jouw maffe ideeën over goden enzo.
Je kunt in het geval van Spaghettimonster niet praten over geloof. Zij doen het om een punt te maken, er is geen sprake dat ze in het monster geloven. Het kan derhalve niet een religie ofzo genoemd worden. Ze willen gewoon dwars doen.

Onzin.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2016 13:57:53 ]
pi_163557264
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Je kunt in het geval van Spaghettimonster niet praten over geloof. Zij doen het om een punt te maken, er is geen sprake dat ze in het monster geloven. Het kan derhalve niet een religie ofzo genoemd worden. Ze willen gewoon dwars doen.

Onzin.
Meinung.
Conscience do cost.
  woensdag 6 juli 2016 @ 14:02:54 #31
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_163557309
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:25 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Het is gewoon kinderlijk dat atheisten nooit een serieus onderzoek willen doen naar religie en daarom als peuters aankomen met het VSM.
En dan heb je ook nog mensen die in het gesticht horen zoals een figuur dat aankomt met het VSM en dat zelfs naar het gerecht brengt.
Boehoehoe ;(

Deze religie is net zo (on)geloofwaardig als het christendom, jodendom, de islam en noem maar op.
Moet pijnlijk en confronterend voor je zijn, dat snap ik best :*
pi_163557311
HAHA!
pi_163557317
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:01 schreef ems. het volgende:

[..]

Meinung.
Wat is dat. Mening? Geloof is geen mening, mening is geen geloof. Wat willen ze, een kerk om wat te bewijzen. Hun mening? Zie je hoe onzinnig dat klinkt?
pi_163557477
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:03 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Wat is dat. Mening?
Wat jij zegt is een mening. Iedereen heeft z'n eigen motivatie om in iets of iemand te geloven en dat niet iedereen dezelfde redenen heeft lijkt me geen reden om hun geloof te onderschatten.
quote:
Geloof is geen mening, mening is geen geloof. Wat willen ze, een kerk om wat te bewijzen. Hun mening? Zie je hoe onzinnig dat klinkt?
De wereld zou dan ook beter af zijn zonder kerken. Maar tot die tijd bestaat vrijheid van godsdienst en dan maakt het niet uit of het een klein beetje onzinnig is zoals in het geval van het spaghettimonster of een heleboel onzinnig zoals de reeds gevestigde religies.
Conscience do cost.
pi_163557640
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:10 schreef ems. het volgende:

[..]

Wat jij zegt is een mening. Iedereen heeft z'n eigen motivatie om in iets of iemand te geloven en dat niet iedereen dezelfde redenen heeft lijkt me geen reden om hun geloof te onderschatten.

Wat ik zeg is geen mening. Het is een feit. Zij geloven niet in de Spaghettimonster. Zij willen een kerk omdat ZIJ van mening zijn dat hun mening - niet hun geloof, want zij geloven niet - erkend moet worden.
quote:
[..]

De wereld zou dan ook beter af zijn zonder kerken. Maar tot die tijd bestaat vrijheid van godsdienst en dan maakt het niet uit of het een klein beetje onzinnig is zoals in het geval van het spaghettimonster of een heleboel onzinnig zoals de reeds gevestigde religies.
Je spreekt pas van godsdienst als je in god geloof. Geloven deze mensen dat het monster een god is?
NEE.
Zij willen gewoon een punt maken.
  woensdag 6 juli 2016 @ 14:20:49 #36
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163557715
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:18 schreef Hexxenbiest het volgende:
Je spreekt pas van godsdienst als je in god geloof.
Oh?
Vrijheid
pi_163557736
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:20 schreef jogy het volgende:

[..]

Oh?
Als je vindt van niet, zeg dan waarom.
pi_163557832
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:18 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Wat ik zeg is geen mening. Het is een feit. Zij geloven niet in de Spaghettimonster. Zij willen een kerk omdat ZIJ van mening zijn dat hun mening - niet hun geloof, want zij geloven niet - erkend moet worden.
Zoals gezegd: Het lijkt me nogal voorbarig om voor alle aanhangers van dit of elk ander geloof maar even in te vullen waarom ze precies geloven. Daarnaast niet heel relevant, trouwens.

Daarnaast is wat jij zegt wel degelijk een mening.

quote:
Je spreekt pas van godsdienst als je in god geloof. Geloven deze mensen dat het monster een god is?
NEE.
Zoals je hier weer doet. Daarnaast betreft het een religie waarbij het spaghettimonster duidelijk de 'god' in kwestie is.
quote:
Zij willen gewoon een punt maken.
Dus?
Conscience do cost.
pi_163557948
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:26 schreef ems. het volgende:

[..]

Zoals gezegd: Het lijkt me nogal voorbarig om voor alle aanhangers van dit of elk ander geloof maar even in te vullen waarom ze precies geloven. Daarnaast niet heel relevant, trouwens.

Daarnaast is wat jij zegt wel degelijk een mening.

Dus jij blijft volhouden dat Vliegende Spaghettimonster een geloof is. Dan zou ik graag willen weten wat zij geloven.

Nog een keer: dus jij meent, je bent van mening dat zij geloven?

quote:
[..]

Zoals je hier weer doet. Daarnaast betreft het een religie waarbij het spaghettimonster duidelijk de 'god' in kwestie is.
En weer: jij denkt dat zij geloven in het Spaghettimonster?

quote:
Dus?
Niets. Ze mogen. Maar het is geen geloof.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2016 14:33:22 ]
pi_163558018
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:32 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dus jij blijft volhouden dat Vliegende Spaghettimonster een geloof is. Dan zou ik graag willen weten wat zij geloven.
Volgens mij valt daar genoeg over te vinden met wat gegoogle.
quote:
Nog een keer: dus jij meent, je bent van mening dat zij geloven?
Ik ben van mening dat derden geen oordeel kunnen geven over de exacte beweegredenen van gelovigen. Te meer omdat die onderling nogal verschillen.

quote:
En weer: jij denkt dat zij geloven in het Spaghettimonster?
En weer: Jij en ik zijn niet in een positie om voor duizenden mensen invulling te geven aan hun geloof.

quote:
Niets. Ze mogen. Maar het is geen geloof.
Meinung.
Conscience do cost.
pi_163558079
opzich maar 1 woord nodig.

Spiegel.

en als ik zelf ergens in zou geloven is het satanisme of vliegende spaghetti monster.
achterliggende gedachten goed bij beiden spreken mij nog het meeste aan.
pi_163558293
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:36 schreef ems. het volgende:

[..]

Volgens mij valt daar genoeg over te vinden met wat gegoogle.

[..]

Ik ben van mening dat derden geen oordeel kunnen geven over de exacte beweegredenen van gelovigen. Te meer omdat die onderling nogal verschillen.

[..]

En weer: Jij en ik zijn niet in een positie om voor duizenden mensen invulling te geven aan hun geloof.

[..]

Meinung.
Wat ik uit je link kan opmaken is dat ze dezelfde rechten willen als religie om hun punt te maken. Die ze ook hebben gekregen. Ik lees nergens dat ze in het monster geloven.
pi_163558331
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:52 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Wat ik uit je link kan opmaken is dat ze dezelfde rechten willen als religie om hun punt te maken. Die ze ook hebben gekregen. Ik lees nergens dat ze in het monster geloven.
Allicht als ze een eigen kerk hebben dat je ze persoonlijk aan de tand kan voelen. :)
Conscience do cost.
  woensdag 6 juli 2016 @ 14:54:44 #44
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_163558334
quote:

Deze argumenten gelden ook net zo goed tegen jouw geloof. Voor mij en veel anderen net zo'n grote onzin.
pi_163558541
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:54 schreef ems. het volgende:

[..]

Allicht als ze een eigen kerk hebben dat je ze persoonlijk aan de tand kan voelen. :)
Dus eigenlijk willen ze net zo "idioot" doen als de religieuzen die zij zelf idioot vinden. Met hun "idiote" rechten en hun "idiote" geloven. Met het verschil dat religieuzen ECHT geloven en dus niet beter weten.
Maar ach, nu behoren ze tenminste ook in een "club" die "idiote" rechten hebben. Dat moet kunnen.
pi_163558626
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 09:33 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Aankomen met een zombie die over water loopt is wat :')
:D
pi_163558817
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:02 schreef Vox_Populi het volgende:

Boehoehoe ;(

Deze religie is net zo (on)geloofwaardig als het christendom, jodendom, de islam en noem maar op.
Moet pijnlijk en confronterend voor je zijn, dat snap ik best :*
Als jij christendom niet geloofwaardig vindt dan heb jij nooit onderzoek gedaan naar het bestaan van een God. Of ben jij zo'n persoon die denkt dat alles door pure toeval maar ontstaan zou zijn uit het complete niets :')

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:47 schreef ems. het volgende:

VSM bestaat alleen maar om de draak te steken met geloof.
En bestaat voor peuters die te lui zijn om onderzoek te doen naar het bestaan van God en dan kunnen ze even roepen: Ja, VSM!
Respect voor geloof is wat anders dan respect voor een VSM groep wat alleen bestaat om de onzin uit te halen, de draak te steken met dingen.
  woensdag 6 juli 2016 @ 15:17:30 #48
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_163558831
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 15:04 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dus eigenlijk willen ze net zo "idioot" doen als de religieuzen die zij zelf idioot vinden. Met hun "idiote" rechten en hun "idiote" geloven. Met het verschil dat religieuzen ECHT geloven en dus niet beter weten.
Maar ach, nu behoren ze tenminste ook in een "club" die "idiote" rechten hebben. Dat moet kunnen.
Sommigen nemen hun pastafari-geloof erg serieus:

quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 23:46 schreef vaarsuvius het volgende:
moet het vergiet van metaal zijn, of mag plastic ook?
Plastic mag ook, zie bovenstaand :P

[ Bericht 12% gewijzigd door Perrin op 06-07-2016 15:56:10 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_163559007
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 15:17 schreef Perrin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Blijkt! :D
  woensdag 6 juli 2016 @ 15:33:37 #50
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163559199
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:21 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Als je vindt van niet, zeg dan waarom.
Never mind! Godsdienst heeft inderdaad de voorwaarde dat je er daadwerkelijk in moet geloven :@. Maar het zou wel een religie kunnen zijn, daar zit die voorwaarde niet bij in.
Vrijheid
  woensdag 6 juli 2016 @ 16:15:48 #51
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_163559966
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 15:17 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Als jij christendom niet geloofwaardig vindt dan heb jij nooit onderzoek gedaan naar het bestaan van een God. Of ben jij zo'n persoon die denkt dat alles door pure toeval maar ontstaan zou zijn uit het complete niets :')

Nee joh, natuurlijk niet! De wereld is in 7 dagen geschapen door een hogere macht, dat weet toch iedereen? 8)7

Maar we dwalen af. Ik neem aan dat je als gelovige wil dat jouw geloof gerespecteerd wordt, of ten minste in zijn waarde wordt gelaten? Doe dan hetzelfde bij de Pastafarians, want ze afschilderen als gestoord zoals jij doet, is nogal hypocriet. Kusje! :*
pi_163560513
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2016 15:33 schreef jogy het volgende:

[..]

Never mind! Godsdienst heeft inderdaad de voorwaarde dat je er daadwerkelijk in moet geloven :@. Maar het zou wel een religie kunnen zijn, daar zit die voorwaarde niet bij in.
Een religie kan je het ook niet noemen. Het is meer een soort protestbeweging. Hoe ze rechters zover hebben gekregen om ze in de categorie religie te plaatsen.... Knap!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2016 16:35:08 ]
pi_163560526
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:15 schreef bianconeri het volgende:

:D Jouw " kerk " slaat ook nergens op.
ID is niet aantoonbaar en dat is je hier al meermaals duidelijk gemaakt.
pi_163560602
Dat je de speciale status van gelovigen in bepaalde zaken aan wil stippelen met deze gekkigheid is één ding, maar deze zaak laat precies zien hoe puberaal het eigenlijk is. Je wil met een vergiet op je pasfoto staan, omdat moslims en joden ook een hijab of een kippa mogen hebben. Doet me weer denken aan de mensen die naar moslimmeisjes stonden te wijzen als ze hun pet af moesten doen. :|W

Draagt TS of iemand anders hier van de kerk van VSM ook daadwerkelijk dagelijks een vergiet op het hoofd?
  woensdag 6 juli 2016 @ 16:54:32 #55
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_163561031
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 15:17 schreef Perrin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[..]

Plastic mag ook, zie bovenstaand :P
Nudelmesse _O_
  woensdag 6 juli 2016 @ 16:57:06 #56
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_163561100
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_163561121
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 16:37 schreef FlyDutchMan het volgende:

Draagt TS of iemand anders hier van de kerk van VSM ook daadwerkelijk dagelijks een vergiet op het hoofd?
Niet als ze spaghetti koken. :+
  woensdag 6 juli 2016 @ 17:26:52 #58
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163561791
Het moge toch duidelijk zijn dat er wel een verschil is tussen de Pastafarians die een statement willen maken tov gelovigen en een religie met duizenden jaren traditie?

Edit: Overigens zou je wat mij betreft best wel met een vergiet op de pasfoto mogen hoor. Doe je ding.
  woensdag 6 juli 2016 @ 17:33:58 #59
224960 highender
Travellin' Light
pi_163561928
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 17:26 schreef Jovatov het volgende:
Het moge toch duidelijk zijn dat er wel een verschil is tussen de Pastafarians die een statement willen maken tov gelovigen en een religie met duizenden jaren traditie?

Edit: Overigens zou je wat mij betreft best wel met een vergiet op de pasfoto mogen hoor. Doe je ding.
Dus als de Pastafarians x aantal jaren bestaan dan wordt het verschil steeds kleiner :?
  woensdag 6 juli 2016 @ 17:35:37 #60
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163561962
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 17:33 schreef highender het volgende:

[..]

Dus als de Pastafarians x aantal jaren bestaan dan wordt het verschil steeds kleiner :?
Ja.
  woensdag 6 juli 2016 @ 17:35:54 #61
224960 highender
Travellin' Light
pi_163561970
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 16:35 schreef ATON het volgende:
:D Jouw " kerk " slaat ook nergens op.
Zelfs als ID op wat voor wijze dan ook aantoonbaar zou zijn dan zegt dat nog helemaal niets over de bijbehorende leefregels (if any), en dat is nu net waar deze zaak om draait. ;)
  woensdag 6 juli 2016 @ 17:40:43 #62
224960 highender
Travellin' Light
pi_163562059
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 17:35 schreef Jovatov het volgende:
Ja.
Jij weet ook wel dat een beroep op traditie een drogreden is, en je kan zelf wel voorbeelden verzinnen waarom.
  woensdag 6 juli 2016 @ 17:49:45 #63
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163562220
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 17:40 schreef highender het volgende:

[..]

Jij weet ook wel dat een beroep op traditie een drogreden is, en je kan zelf wel voorbeelden verzinnen waarom.
Ik snap niet waarom dat in dit geval een drogreden zou zijn?
Islam bestaat al 1500 jaar, Pastafarianisme bestaat 11 jaar. Dat is toch gewoon een verschil wat iedereen kan zien en dus ook benoemd mag worden?

En verder lijkt het mij vrij duidelijk dat Pastafarians voornamelijk dezelfde rechten willen claimen als 'reguliere' godsdiensten en zich daar hard voor maken. Het is een reactiebeweging op de huidige godsdiensten, en ook nog eens extreem jong vergeleken met andere religies.

En derhalve is er dus wel degelijk een verschil tussen Pastafarianisme en andere godsdiensten. Of dat verschil groot genoeg is om Pastafarians bepaalde rechten wel/niet toe te kennen is aan de rechter te bepalen.
  woensdag 6 juli 2016 @ 17:52:27 #64
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163562274
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 16:34 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Een religie kan je het ook niet noemen. Het is meer een soort protestbeweging. Hoe ze rechters zover hebben gekregen om ze in de categorie religie te plaatsen.... Knap!
Het gaat om de officiële definitie van 'religie' en daar kan het dus tussen, wettelijk gezien.
Vrijheid
pi_163562624
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 17:49 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom dat in dit geval een drogreden zou zijn?
Islam bestaat al 1500 jaar, Pastafarianisme bestaat 11 jaar. Dat is toch gewoon een verschil wat iedereen kan zien en dus ook benoemd mag worden?

En verder lijkt het mij vrij duidelijk dat Pastafarians voornamelijk dezelfde rechten willen claimen als 'reguliere' godsdiensten en zich daar hard voor maken. Het is een reactiebeweging op de huidige godsdiensten, en ook nog eens extreem jong vergeleken met andere religies.

En derhalve is er dus wel degelijk een verschil tussen Pastafarianisme en andere godsdiensten. Of dat verschil groot genoeg is om Pastafarians bepaalde rechten wel/niet toe te kennen is aan de rechter te bepalen.
Oude kaas of jonge kaas, blijft nog steeds kaas. :D
  woensdag 6 juli 2016 @ 18:18:16 #66
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163562734
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 18:12 schreef ATON het volgende:

[..]

Oude kaas of jonge kaas, blijft nog steeds kaas. :D
Maar er is wel een verschil.
pi_163562782
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2016 17:52 schreef jogy het volgende:

[..]

Het gaat om de officiële definitie van 'religie' en daar kan het dus tussen, wettelijk gezien.
Maar dat bedoel ik ook. De definitie van religie heeft met zingeving te maken.

Als je naar de oorsprong van deze religie kijkt zie je geen zoektocht naar de zin van het leven. Ze zijn niet actief in zingeving. In feite zijn het atheïsten die de "belachelijkheid" van gelovigen (volgens hen) naar voren willen brengen door een groep te vormen en dezelfde rechten te willen als religie.
Het moet kunnen want godsdienst doet dat ook dus waarom zij niet. Een leerstelling hebben ze ook niet.

Het kan volgens de wet wel omdat ze zich als gelovigen presenteren. Maar dat is dus gewoon om de titel religie te krijgen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2016 18:24:35 ]
pi_163563051
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2016 17:52 schreef jogy het volgende:

[..]

Wat is die officiële definitie waar je op doelt?
  woensdag 6 juli 2016 @ 18:40:07 #69
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163563201
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 16:37 schreef FlyDutchMan het volgende:
Dat je de speciale status van gelovigen in bepaalde zaken aan wil stippelen met deze gekkigheid is één ding, maar deze zaak laat precies zien hoe puberaal het eigenlijk is.
Het aantonen van hypocrisie in de wet is allesbehalve puberaal. Eigenlijk is de gekkigheid juist dat die speciale status nog bestaat.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 6 juli 2016 @ 18:43:17 #70
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163563291
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 18:33 schreef FlyDutchMan het volgende:

[..]

Wat is die officiële definitie waar je op doelt?
Ik heb het van wiki (vergeef me). Maar die zijn met definities meestal wel goed te gebruiken. Daar staat dat een religie niet perse godsverering hoeft te zijn. Bij Godsdienst is de voorwaarde dat je in een God moet geloven.
Vrijheid
pi_163563322
quote:
2s.gif Op woensdag 6 juli 2016 18:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het aantonen van hypocrisie in de wet is allesbehalve puberaal. Eigenlijk is de gekkigheid juist dat die speciale status nog bestaat.
Bij andere onderwerpen? Misschien. Bij dit onderwerp is het gewoon dom. Bij een hijab of een kippa is het namelijk zo dat deze voor een deel van de gelovigen zo een belangrijk onderdeel van hun geloof is, dat ze deze elke dag dragen. Om die reden is het alleen maar handig om ze daar ook mee af te beelden op hun paspoort.

Ik vind het helemaal prima dat je met een vergiet op je pasfoto wil. Dan verwacht ik wel dat je dat vergiet elke dag op je hoofd draagt. Dus ook naar je werk en als je baas er wat van zegt ga je naar de commissie gelijke behandeling. Vecht voor je recht om het vergiet altijd te dragen.

Maar ik heb het idee dat het bij veel van die pastafari's toch niet zo diep gaat. Dat is dus ook precies de reden dat het niet hetzelfde is.

quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2016 18:43 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik heb het van wiki (vergeef me). Maar die zijn met definities meestal wel goed te gebruiken. Daar staat dat een religie niet perse godsverering hoeft te zijn. Bij Godsdienst is de voorwaarde dat je in een God moet geloven.
Wiki spreekt over zingeving. Dat ontbreekt bij pastafari's compleet. Sterker nog, de hele levensbeschouwing draait om het onbegrip voor het belang van zingeving voor anderen.
pi_163563489
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 18:44 schreef FlyDutchMan het volgende:
Wiki spreekt over zingeving. Dat ontbreekt bij pastafari's compleet. Sterker nog, de hele levensbeschouwing draait om het onbegrip voor het belang van zingeving voor anderen.
Mwoah, de "I really rather had you didn't" s zijn geen slechte leefregels...
Merendeels dan.
pi_163563520
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 18:44 schreef FlyDutchMan het volgende:

Ah, onbegrip voor het belang van zingeving van de pastafari's deze opmerking. Typisch.
Conscience do cost.
pi_163563540
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:25 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Een ironische uitspraak, aangezien jij dondersgoed weet waarom de FSM destijds is bedacht. En dat was idd wegens kinderachtig gedrag - maar niet van atheisten ;)
pi_163563897
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 18:52 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Mwoah, de "I really rather had you didn't" s zijn geen slechte leefregels...
Merendeels dan.
Op zich niet, maar zelfs die zijn meer gericht op andere geloven dan op het eigen.
pi_163563917
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 18:18 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Maar er is wel een verschil.
Heb je bij elke religie toch? Zelfs in het christendom zijn er verschillen.
pi_163563937
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 19:11 schreef FlyDutchMan het volgende:

[..]

Op zich niet, maar zelfs die zijn meer gericht op andere geloven dan op het eigen.
Dat is niet heel anders dan andere geloven. Ook daarin vind je allerlei regels die er vooral op neerkomen dat je niet het gedrag van andere religies moet tonen. Van "geen tatoeages" tot "er is maar 1 god, aanbidt er niet meer".

Maar zelfs afgezien van de overduidelijke verwijzingen.. niets mis met geen miljoenen in tempels steken als je ook armen er mee kan helpen, anderen niet veroordelen op hoe ze er uit zien etc.
  woensdag 6 juli 2016 @ 19:14:43 #78
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163563980
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 19:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Heb je bij elke religie toch? Zelfs in het christendom zijn er verschillen.
Klopt.
  woensdag 6 juli 2016 @ 20:23:58 #79
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163565958
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:22 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Het verschil is alleen dat je het door het VSM wel een grap maakt.
Je kunt ook bovenstaande zin gewoon zeggen en dan maak je het serieus. Maar omdat mensen kinderachtig gaan doen en met het VSM aankomen maak je er een grap van.
Hoezo? Het is gewoon een analogie, net als de theepot van Russell.

Dat gelovigen dit steevast interpreteren als een belediging en daardoor dat punt missen verandert daar niet zo veel aan.

Overigens... als het de bedoeling is om het Christendom in de zeik te zetten dan volstaat het plaatsen van filmpjes van tv evangelisten. Daar hoef je niks aan te doen: dat is op zichzelf vele malen lachwekkender dan het spaghettimonster.

Dus ik zou zeggen: doe zelf niet zo kinderachtig, en neem dit serieus.

Het grote probleem is namelijk: je kunt zo'n onderscheid tussen spaghettimonsters en de christelijke god helemaal niet maken, op geen enkele manier. Zoals ook duidelijk wordt in die video van John Oliver definieert men het begrip 'kerk' niet en doet men niet eens een poging om te definieren wat 'religieus geloof' is. Een 'oprecht geloof' is voldoende om jezelf die speciale privileges toe te eigenen. En aangezien 'oprecht' ook al niet kan worden getoetst is in de praktijk een verklaring 'ik geloof in het spaghettimonster en daarom wil ik een vergiet op mijn hoofd' voldoende. En laten we eerlijk zijn: dat is absurd, ongeacht of mensen werkelijk in spaghettimonsters geloven is dat absurd.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:22 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Buiten dat het zinnetje wat jij opnoemt niet specifiek opgaat voor een Goddelijk wezen waar dingen voor aan te voeren zijn.
Het zijn de hele simpele zielen die maar aankomen met: Je zou God echt letterlijk moeten kunnen zien om er in te kunnen geloven. Ipv naar indirecte bewijzen te kijken.
Waarom zou dat niet exact evenveel opgaan voor goden? Er zijn niet alleen geen indirecte bewijzen, er zijn helemaal geen bewijzen. (Overigens bestaat er niet zoiets als 'direct bewijs' maar dat terzijde. Alle bewijs is indirect, met uitzondering van Descartes' cogito.)

"Indirect bewijs" lijkt vooral een manier om te zeggen: "ik heb geen bewijs, maar ik wijs gewoon maar wat aan waarvan je niet kunt bewijzen dat het geen bewijs is voor god en doe dan alsof dat ook bewijs is." Nee, 'indirect bewijs' in deze zin is helemaal geen bewijs voor wat dan ook.

En dus is het argument onverminderd van toepassing op jouw godsphypothese.

[ Bericht 17% gewijzigd door Molurus op 06-07-2016 20:42:32 ]
  woensdag 6 juli 2016 @ 20:37:45 #80
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163566334
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:42 schreef jogy het volgende:

[..]

Door dogma overtuigde mensen kan je bijna niet op andere gedachten brengen maar misschien is die pastafari club goed om mensen te weerhouden om zich aan te sluiten bij een religie. Of in ieder geval laat het mooi zien dat de rechten en constructie van een religie niet voorkomt uit een Goddelijke predestinatie maar dat het gewoon een wetmatig dingetje is.
Ik zou er ieg een groot voorstander van zijn als elementaire filosofie zou worden onderwezen op scholen. Zoiets als de theepot van Russell zou eigenlijk iedereen moeten kennen en moeten weten wat de kracht van dit argument is.

De meesten lijken te denken dat het VSM een grap is die bedoeld is om gelovigen belachelijk te maken. Dat is volgens mij niet waar dit over gaat.
pi_163566409
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoezo? Het is gewoon een analogie, net als de theepot van Russell.

Dat gelovigen dit steevast interpreteren als een belediging en daardoor dat punt missen verandert daar niet zo veel aan.
Sterker nog: men is - vanzelfsprekend - in eerste instantie gewoon begonnen met op serieuze wijze te proberen met de creationisten in gesprek te gaan. Met de zinnetjes die zelfs bianconeri acceptabel vindt. Maar helaas. De creationisten wilden geen discussie - ze wilden alleen hun zin doordrammen en negeerden dus alle pogingen tot een serieus gesprek.

En toen probeerde iemand het met een parodie. Dat werkte een stuk beter.

De moraal ? Als je niet als een kleuter behandeld wil worden moet je je niet als een kleuter gedragen.
  woensdag 6 juli 2016 @ 20:44:26 #82
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163566510
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:40 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Sterker nog: men is - vanzelfsprekend - in eerste instantie gewoon begonnen met op serieuze wijze te proberen met de creationisten in gesprek te gaan. Met de zinnetjes die zelfs bianconeri acceptabel vindt. Maar helaas. De creationisten wilden geen discussie - ze wilden alleen hun zin doordrammen en negeerden dus alle pogingen tot een serieus gesprek.

De moraal ? Als je niet als een kleuter behandeld wil worden moet je je niet als een kleuter gedragen.
Ik vind het ieg prima dat de juridische privileges op deze manier ter discussie worden gesteld. Er is namelijk gewoon geen andere manier om dat te doen.

Wat dat betreft vind ik die video van John Oliver ook geniaal. "The church of our lady of perpetual examption", briljant. :D

Maar of dat dan ook gaat leiden tot een einde aan dat soort praktijken is natuurlijk nog maar de vraag. Ergens blijft men vinden dat geloof een speciale behandeling verdient, ook als dat een fundamenteel ontoetsbaar criterium is.
pi_163566635
Laten we het gewoon leuk houden en iedereen in zijn waarde laten. 10.gif
  woensdag 6 juli 2016 @ 20:49:56 #84
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163566680
quote:
10s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:48 schreef Faeroer het volgende:
Laten we het gewoon leuk houden en iedereen in zijn waarde laten. [ afbeelding ]
Zover die waarde bestaat natuurlijk. Respect moet worden verdiend, het is geen a priori vanzelfsprekendheid. Beleefdheid is vanzelfsprekend, respect niet.
pi_163567508
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:49 schreef Molurus het volgende:
Zover die waarde bestaat natuurlijk.
Waarden kunnen tussen samenlevingen onderling en zelfs binnen de lagen der sociale klassen veel variëren. De samenleving is sterk onderhevig aan veranderingen. Zolang jij weet dat die waarde niet in het leven vast staat, kan je met veel individuën in dialoog treden over respect en beleefdheid. Of jij daar kracht uit kan halen, dat vraag ik mij soms wel eens af.

woensdag 6 juli 2016 @ 23:03:52 #86
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_163571615
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zover die waarde bestaat natuurlijk. Respect moet worden verdiend, het is geen a priori vanzelfsprekendheid. Beleefdheid is vanzelfsprekend, respect niet.
Aan de andere kant, neerkijken op anderen is niet hoogstaand.
The view from nowhere.
pi_163571654
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 16:15 schreef Vox_Populi het volgende:

Nee joh, natuurlijk niet! De wereld is in 7 dagen geschapen door een hogere macht, dat weet toch iedereen? 8)7
De Bijbel leert niet dat de aarde in 7 dagen geschapen is hoor ;) Ken de feiten mate.
En nee alles bestaat ook niet maar 6000 jaar oud. Dat is gewoon niet wat de Bijbel leert.
Ook al leren sommige onwetende christenen dat.

quote:
Maar we dwalen af. Ik neem aan dat je als gelovige wil dat jouw geloof gerespecteerd wordt, of ten minste in zijn waarde wordt gelaten? Doe dan hetzelfde bij de Pastafarians, want ze afschilderen als gestoord zoals jij doet, is nogal hypocriet. Kusje! :*
VSM heeft niets met geloof of respect te maken want het is gewoon een verzinsel bedacht om dingen belachelijk te maken.
Als je een punt wil maken doe dat dan serieus, niet met iets belachelijks als VSM.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 16:35 schreef ATON het volgende:
ID is wel aantoonbaar en niemand heeft dat ooit duidelijk gemaakt.
Enige wat niet aan te tonen is is dat ik je niet letterlijk aan God kan voorstellen.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:23 schreef Molurus het volgende:

Overigens... als het de bedoeling is om het Christendom in de zeik te zetten dan volstaat het plaatsen van filmpjes van tv evangelisten. Daar hoef je niks aan te doen: dat is op zichzelf vele malen lachwekkender dan het spaghettimonster.

Dus ik zou zeggen: doe zelf niet zo kinderachtig, en neem dit serieus.
Serieus nemen? Iemand die een punt wil gaan maken door aan te komen zetten met het VSM en daarmee een vergiet wil gaan dragen op een pasfoto en dat aandraagt in een rechtbank?
Serieus nemen? Nee, zo iemand draag ik voor om te laten opnemen.

Natuurlijk snap ik wel dat die mensen een punt willen maken, maar we zijn toch allemaal volwassenen..... Als je een punt wilt maken doe dat dan niet op een manier zoals ze dat op de peuterschool zouden doen.

En Molurus je zou inmiddels wel moeten weten dat ik de christenheid ook een lachwekkende poging tot christenen vind....
De Bijbel leert om niet in de oorlog te gaan en niet in de politiek, en toch gaan ze lekker de politiek en oorlog in. Lachwekkend.
Of de grap dat 2 personen naast elkaar zitten en toch denken dat het 1 is (dat Jezus God is).

Die tv-dominee figuren enzo zijn gewoon een lachwekkende vertoning voor christenen.

quote:
Waarom zou dat niet exact evenveel opgaan voor goden? Er zijn niet alleen geen indirecte bewijzen, er zijn helemaal geen bewijzen. (Overigens bestaat er niet zoiets als 'direct bewijs' maar dat terzijde. Alle bewijs is indirect, met uitzondering van Descartes' cogito.)

"Indirect bewijs" lijkt vooral een manier om te zeggen: "ik heb geen bewijs, maar ik wijs gewoon maar wat aan waarvan je niet kunt bewijzen dat het geen bewijs is voor god en doe dan alsof dat ook bewijs is." Nee, 'indirect bewijs' in deze zin is helemaal geen bewijs voor wat dan ook.

En dus is het argument onverminderd van toepassing op jouw godsphypothese.
Nou ja ligt er maar aan wat je direct noemt. Als ik jou zou voorstellen aan God en Hij voor jou staat dan lijkt mij dat direct bewijs?

Door naar de natuur te kijken, wat overduidelijk bewijst dat dat niet door die onzin verhalen van big bang (zonder dat ID dat getriggerd zou hebben) of evolutie kan komen.
Of door de Bijbel te bestuderen wat onmogelijk door mensen geschreven kan worden met al die voorspellingen (als je denkt van wel dan mag jij wel eens voorspellen wat er over 2000 jaar gaat gebeuren en dat met details, gaat je nooit lukken).

Dat noem ik duidelijk indirect bewijs.

Voor bv evolutie kun je hetzelfde aandragen. Direct ga je dat niet zien omdat er zoveel tijd overheen gaat. Direct valt het niet te bewijzen, net zo goed als dat God niet direct te bewijzen is.
Alleen is er indirect ook nog totaal niets bewezen voor evolutie, maar dat zou theoretisch dan bv door fossielen kunnen (al tonen die tot nu toe het tegenovergestelde maar even bij wijze van).
pi_163571774
quote:

Wat een grap _O-
Atheisten die anderen proberen te beschuldigen van als een kleuter behandelen.
Als ik op dit forum ook kijk, nog geen atheist gevonden die echt een poging doet tot serieus praten. Het enige wat een atheist kan doen is keihard schreeuwen: NEE GOD KAN NIET BESTAAN, EVOLUTIE FEIT. En ondertussen maar nergens mee komen.

quote:
10s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:48 schreef Faeroer het volgende:
Laten we het gewoon leuk houden en iedereen in zijn waarde laten. [ afbeelding ]
Alleen daarom zou het goed zijn als de atheisten ook even iets oprichten waar 1 of andere godheid aanbeden werd die ze waarden leert.
Want zeker op fora tonen atheisten niet bepaald normen en waarden.
Al komt dat mss ook wel omdat op internet sommigen misschien hun mond open durven te doen. En als ze weten dat ze klem zitten maar beginnen te schreeuwen.
  woensdag 6 juli 2016 @ 23:15:49 #89
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_163571920
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 23:05 schreef bianconeri het volgende:

[..]

De Bijbel leert niet dat de aarde in 7 dagen geschapen is hoor ;) Ken de feiten mate.
En nee alles bestaat ook niet maar 6000 jaar oud. Dat is gewoon niet wat de Bijbel leert.
Ook al leren sommige onwetende christenen dat.

[..]

VSM heeft niets met geloof of respect te maken want het is gewoon een verzinsel bedacht om dingen belachelijk te maken.
Als je een punt wil maken doe dat dan serieus, niet met iets belachelijks als VSM.

[..]

Oh shit, het waren er 6. De 7e dag een rustdag, vandaar onze zondag? :P Anyway, heeft vrij weinig met feiten te maken, maar dat terzijde.

Het VSM is niet meer of minder een verzinsel dan God, Allah, of welke hogere macht dan ook. Wat mij betreft een prima manier om een punt te maken, maar ik kan me voorstellen dat het voor een flink aantal gelovigen vrij confronterend is.
pi_163573732
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 23:05 schreef bianconeri het volgende:
ID is wel aantoonbaar en niemand heeft dat ooit duidelijk gemaakt.
O.K. , maakt het eens duidelijk aantoonbaar. ( en kom nu niet aanzetten met de bijbel )
quote:
Enige wat niet aan te tonen is is dat ik je niet letterlijk aan God kan voorstellen.
Dat geloof ik best. :D
Je zou mijn blauw geschelpte eenhoorn eens moeten zien. Staat in mijn garage, maar enkel ik kan die zien. Toch al één getuige meer dan wat jij hebt.
Je club zou eigenlijk " De geen getuigen van Jehova " moeten heten. Cool. 8-)
pi_163573764
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 23:09 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wat een grap _O-
De ontstaansgeschiedenis van de FSM en de complete rechtsgang mbt het doceren van creationisme in Amerikaanse scholen is uitstekend gedocumenteerd. Dus lees hem eens na.
pi_163574399
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 19:12 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dat is niet heel anders dan andere geloven. Ook daarin vind je allerlei regels die er vooral op neerkomen dat je niet het gedrag van andere religies moet tonen. Van "geen tatoeages" tot "er is maar 1 god, aanbidt er niet meer".

Maar zelfs afgezien van de overduidelijke verwijzingen.. niets mis met geen miljoenen in tempels steken als je ook armen er mee kan helpen, anderen niet veroordelen op hoe ze er uit zien etc.
Niet in dezelfde mate als de "i really rather had you didn't's", er is inderdaad niet per se iets mis mee, maar het oprechte geloof dat het levensdoelen zijn ontbreekt bij de "volgers"

Iemand zegt hier dat je oprecht geloof niet kan toetsen en dat is waar, dat is ook waarom onder andere Nederland de "religie" erkent. Wel kan je in zekere mate toetsen hoe serieus sommige eisen zijn.

Bij het vergiet op het hoofd is dat vrij makkelijk namelijk: prima dat je met een vergiet op je hoofd op je pasfoto wil. Moet je wel in het dagelijks leven een vergiet op je hoofd dragen.
pi_163574487
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 23:15 schreef Vox_Populi het volgende:

Oh shit, het waren er 6. De 7e dag een rustdag, vandaar onze zondag? :P Anyway, heeft vrij weinig met feiten te maken, maar dat terzijde.
Het waren geen letterlijke dagen, ken de feiten als je ergens over mee wilt praten. Of belachelijk maken in dit geval. Belachelijk maken zonder er iets van te weten, ook zo'n ding wat veel ongelovigen graag doen 8)7

quote:
Het VSM is niet meer of minder een verzinsel dan God, Allah, of welke hogere macht dan ook. Wat mij betreft een prima manier om een punt te maken, maar ik kan me voorstellen dat het voor een flink aantal gelovigen vrij confronterend is.
Niet meer of minder? God bestaat en VSM niet. Dus hoe kan het ''niet meer of minder een verzinsel'' zijn? Voor God zijn genoeg dingen om je heen te zien wat gewoon onverklaarbaar is anders dan door ID. (Dus zeker niet in door die reli-gekkies die alles aan puurtoeval toeschrijven, zoals uit totaal geen leven ineens iets van leven).

quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 04:21 schreef ATON het volgende:

O.K. , maakt het eens duidelijk aantoonbaar. ( en kom nu niet aanzetten met de bijbel )
De Bijbel is anders een perfect bewijs dat er een God moet zijn.
Of kan jij ook de toekomst zien over 2000 jaar tot in de details?
Of kan jij voorspellen welke wereldmacht op welke manier over 200 jaar zal vallen en door wie?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Prima als jij mensen bovennatuurlijke powers toeschrijft hoor, misschien geloof jij daar wel in. Maar dat is absoluut niet menselijk.
pi_163574753
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:42 schreef bianconeri het volgende:

De Bijbel is anders een perfect bewijs dat er een God moet zijn.
En waarom denk je dat ?
quote:
Of kan jij ook de toekomst zien over 2000 jaar tot in de details?
Nee, maar Madame Blanche kan dat naar het schijn. Ook maar van horen zeggen hoor.
quote:
Of kan jij voorspellen welke wereldmacht op welke manier over 200 jaar zal vallen en door wie?
Ik had je naar een godsbewijs gevraagd en niet naar een politieke prognose.

quote:
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik ook.
quote:
Prima als jij mensen bovennatuurlijke powers toeschrijft hoor, misschien geloof jij daar wel in. Maar dat is absoluut niet menselijk.
Doe ik niet. Waar haal jij dat nu weer vandaan ?
Geen enkel bewijs dus. Moet je mijn blauw geschelpte eenhoorn eens zien. :D
  donderdag 7 juli 2016 @ 10:00:42 #95
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_163575388
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:42 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Het waren geen letterlijke dagen, ken de feiten als je ergens over mee wilt praten. Of belachelijk maken in dit geval. Belachelijk maken zonder er iets van te weten, ook zo'n ding wat veel ongelovigen graag doen 8)7

[..]

Niet meer of minder? God bestaat en VSM niet. Dus hoe kan het ''niet meer of minder een verzinsel'' zijn? Voor God zijn genoeg dingen om je heen te zien wat gewoon onverklaarbaar is anders dan door ID. (Dus zeker niet in door die reli-gekkies die alles aan puurtoeval toeschrijven, zoals uit totaal geen leven ineens iets van leven).

[..]

Nou, enlighten me! :D Hoe zit het dan wél, volgens jou? Nogmaals, het heeft weinig met feiten te maken. Omdat het toevallig in een boek staat, wil dat nog niet zeggen dat het daarom ook waar is. Ik hoef je overigens niet belachelijk te maken hoor, dat kun je prima zelf ^O^

Jij bent van mening dat god bestaat. Ik niet. Dus wat dat betreft gaan we er niet uit komen. Maar ik ben wel erg benieuwd naar wat die 'genoeg dingen om je heen te zin wat gewoon onverklaarbaar is' dan zoal zijn?
pi_163575558
Alle topics in F&L trekken vroeg of laat richting bijbel en (christelijke) God. Zelfs een topic over Vliegend Spaghettimonster ontkomt niet aan de kaping. :D
  donderdag 7 juli 2016 @ 10:17:27 #97
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163575650
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:11 schreef Hexxenbiest het volgende:
Alle topics in F&L trekken vroeg of laat richting bijbel en (christelijke) God. Zelfs een topic over Vliegend Spaghettimonster ontkomt niet aan de kaping. :D
Het hele atheïsme versus christendom is nu eenmaal favoriet onderwerp van discussie...

Ik vraag me dit nog steeds af:

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:21 schreef Jovatov het volgende:
Ik snap in het geheel niet waarom een theoloog nodig zou zijn om een statement te maken over of joden/moslims hun hoedje niet uit onderdrukking opzetten.

Wat heeft de wel/niet onderdrukking te maken met het feit of een 'Pastafariaan' een vergiet op zijn hoofd mag hebben op de pasfoto?
Maar dat is verder niet erg interessant, kennelijk.
pi_163575938
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:17 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Het hele atheïsme versus christendom is nu eenmaal favoriet onderwerp van discussie...

[..]

De pastafariaan zelf boeit het niet, als de rechter maar overtuigd raakt van hun mening. Alles bij deze religie draait om het gelijk krijgen van hun mening en erkenning bij de wet van die mening.

Het enige wat er verandert sinds het ontstaan van die groep is dat er nog een religie bij komt...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 7 juli 2016 @ 10:42:26 #99
147316 crew  DJMO
#trut
pi_163575993
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:17 schreef Jovatov het volgende:

[..]

ik quote Dirk Jan even uit het gesprek dat ik met hem had:
quote:
Het is de bedoeling dat de theoloog verklaart dat Moslims en Joden hun hoofddeksel opzetten uit respect voor hun religie of God en niet vanwege onderdrukking.

donderdag 7 juli 2016 @ 10:43:43 #100
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163576019
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:42 schreef DJMO het volgende:

[..]

ik quote Dirk Jan even uit het gesprek dat ik met hem had:

[..]

Dat had ik begrepen ja. Maar waarom is dat relevant dat de moslim/jood het niet uit onderdrukking doet maar uit respect?

Het is toch niet zo dat omdat het een kwestie van onderdrukking is dat moslims/joden een keppeltje mogen dragen?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 7 juli 2016 @ 10:45:52 #101
147316 crew  DJMO
#trut
pi_163576056
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:43 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Dat had ik begrepen ja. Maar waarom is dat relevant dat de moslim/jood het niet uit onderdrukking doet maar uit respect?

Het is toch niet zo dat omdat het een kwestie van onderdrukking is dat moslims/joden een keppeltje mogen dragen?
Ik heb even om een reactie gevraagd. Ik kom er op terug :)

Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 7 juli 2016 @ 11:06:35 #102
147316 crew  DJMO
#trut
pi_163576500
Het komt er op neer dat de Gemeente Emmen joden en moslims toestaat om hun hoofddeksel te dragen, omdat het volgens de gemeente verplicht is vanuit hun geloof. Omdat het bij de pastafari niet verplicht is, staat de gemeente Emmen het dus niet toe. Als, met behulp van een theoloog, aangetoond wordt dat het voor moslims en joden ook geen verplichting is, heeft de gemeente geen poot meer om op te staan. Dan kunnen ze kiezen: of hoofdbedekking voor joden en moslims te verbieden (wat nooit gaat gebeuren) of toestaan dat de pastafari ook met het vergiet op de foto mag.

donderdag 7 juli 2016 @ 11:15:08 #103
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163576648
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:06 schreef DJMO het volgende:
Het komt er op neer dat de Gemeente Emmen joden en moslims toestaat om hun hoofddeksel te dragen, omdat het volgens de gemeente verplicht is vanuit hun geloof. Omdat het bij de pastafari niet verplicht is, staat de gemeente Emmen het dus niet toe. Als, met behulp van een theoloog, aangetoond wordt dat het voor moslims en joden ook geen verplichting is, heeft de gemeente geen poot meer om op te staan. Dan kunnen ze kiezen: of hoofdbedekking voor joden en moslims te verbieden (wat nooit gaat gebeuren) of toestaan dat de pastafari ook met het vergiet op de foto mag.
Ah, oké.

Vreemde regelgeving dan inderdaad dat Emmen bij joden/moslims de hoofdbedekking verplicht acht.
pi_163576908
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:06 schreef DJMO het volgende:
Interessante invalshoek, maar ik denk dat dat een verloren zaak is. Een rechter gaat inderdaad geen uitspraak doen waarbij joden en moslims wordt verboden hun hoofddeksel te dragen. De andere optie is echter minstens zo onwaarschijnlijk.

Ten eerste draait de zaak niet om joden en moslims, maar om pastafari's. De uitspraak die gepoogd wordt af te dwingen is dat niet-verplichte hoofddeksels op pasfoto's mogen. Daarmee wordt het religieuze component onderuit gehaald en zou iedereen elk hoofddeksel mogen dragen. Probleem daarvan is dat de wettelijke norm is "geen hoofddeksels". De uitzondering wordt enkel gemaakt omdat het noodzakelijk wordt geacht.

Daarbij maakt het niet uit of 'de islam' of 'het jodendom' het vereist. Het gaat erom dat het in de geloofsbeleving van de personen die de hoofddeksels dragen als verplichting wordt beschouwd. Dat is een geloofsbeleving die door zoveel mensen wordt aangehangen, dat het niet kan worden afgedaan als hersenspinsel van een individu. Een geloof gaat verder dan de letter van het heilige boek. Sterker nog, ook religies zonder heilig boek kunnen in aanmerking komen voor bepaalde vrijstellingen.

De enige invalshoek waarmee je in mijn optiek een goede kans zou maken, is die waarbij je de rechter ervan overtuigt dat verscheidene pastafari's het dragen van een vergiet op hun hoofd wél als een verplichting zien en het daarom ook altijd doen.

In alle gevallen snap ik trouwens niet wat je er daadwerkelijk mee wint.
  donderdag 7 juli 2016 @ 11:36:54 #105
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163576989
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:31 schreef FlyDutchMan het volgende:

[..]

In alle gevallen snap ik trouwens niet wat je er daadwerkelijk mee wint.
Ik denk dat de actiegroep al gewonnen heeft eigenlijk. Door aan te tonen hoe arbitrair de rechtspraak is in Nederland. Door aan te tonen dat zolang je maar genoeg medestanders hebt je elk waanbeeld naar voren kan duwen om speciale rechten te verkrijgen voor jouw groep.

Daar waar de overheid dus juist de neutrale arbiter had moeten zijn tussen groepen kiest het duidelijk de kant van mensen met een theistische inslag. Als het zo'n clear-cut issue als dit niet kan herkennen als ongelijkheid wat dan te denken van zaken die veel meer wortels in traditie hebben (zoals besnijdenis voor jongens wat religekkies als recht zien).

[ Bericht 5% gewijzigd door SpecialK op 07-07-2016 11:42:26 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 7 juli 2016 @ 11:39:49 #106
37769 erodome
Zweefteef
pi_163577045
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:42 schreef jogy het volgende:

[..]

Hier niet mee eens.

Het laat alleen maar zien of het goed geregeld is met de vrijheid van godsdienst in een land. Dat het niet aan "het land" is om te bepalen wat voor iemand/groep een godsdienst is. Dat het niet uitmaakt of "jij" (rechter e.d.) het belachelijk vindt of niet.

Ben dus wel benieuwd naar deze rechtszaak en of ze gelijk krijgen en met dat vergiet op het hoofd op het paspoort mogen. Dat laat zien dat er werkelijke vrijheid van godsdienst is ipv bescherming van de al erkende geloven zonder ruimte voor iets anders/nieuws.

De enige adder die onder het gras zit, die ik dan zie, is het feit dat deze club zelf stelt dat het geen godsdienst is, maar een tegenbeweging is. Waardoor de kans bestaat dat het niet onder godsdienst geschaard gaat worden door de rechter, maar onder ideologie, wat het eigenlijk dan ook is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 7 juli 2016 @ 11:43:18 #107
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_163577119
Ik zie trouwens dat het in Den Haag al wel gelukt is om een identiteitskaart met vergiet te krijgen.

donderdag 7 juli 2016 @ 11:49:01 #108
37769 erodome
Zweefteef
pi_163577225
quote:
2s.gif Op woensdag 6 juli 2016 18:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het grappige tot nu toe is dat ze juist hebben aangetoont dat die wet niet hypocriet is. Daarom gaan ze ook steeds verder, ze willen perse een keer de deksel op de neus krijgen om dan te kunnen schreeuwen dat de wet hypocriet is. Maar tot nu toe is dat gewoonweg nog niet gebeurd (niet hier igg).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_163577257
quote:
7s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:36 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat de actiegroep al gewonnen heeft eigenlijk. Door aan te tonen hoe arbitrair de rechtspraak is in Nederland. Door aan te tonen dat zolang je maar genoeg medestanders hebt je elk waanbeeld naar voren kan duwen om speciale rechten te verkrijgen voor jouw groep.

Daar waar de overheid dus juist de neutrale arbiter had moeten zijn tussen groepen kiest het duidelijk de kant van mensen met een theistische inslag. Als het zo'n clear-cut issue als dit niet kan herkennen als ongelijkheid wat dan te denken van zaken die veel meer wortels in traditie hebben (zoals besnijdenis voor jongens wat religekkies als recht zien).
Bij evangelische atheïsten zal het vast goed vallen, maar of er ook iemand daadwerkelijk overtuigd raakt van hun punt betwijfel ik.

Ik had het ook interessanter gevonden als het ging om het recht om kleine kinderen een vingerkootje af te hakken, zoals je ze een stuk van de voorhuid af mag hakken, uit religieuze overwegingen. In dit geval is het, buiten het recht om je geloof te belijden, gewoon praktisch dat iemand die altijd een hijab draagt daarmee ook op de pasfoto afgebeeld staat.
  donderdag 7 juli 2016 @ 11:54:49 #110
37769 erodome
Zweefteef
pi_163577330
quote:

[..]

Werkte dat werkelijk beter, luisterde de creatonisten toen wel?
Niet echt, kortom, werkt ook niet en dat was te verwachten.

Denk dat de serieuze mensen die met wetenschap komen e.d. op dit gebied veel meer bereikt hebben, deze groep kaart zonder het zelf te willen enkel de vrijheid van godsdienst aan.
Vind ik geen verkeerd iets, maar dat is eigenlijk niet hun doel.
  donderdag 7 juli 2016 @ 11:55:29 #111
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163577340
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:50 schreef FlyDutchMan het volgende:

[..]

Bij evangelische atheïsten zal het vast goed vallen, maar of er ook iemand daadwerkelijk overtuigd raakt van hun punt betwijfel ik.
Ik zie niet waarom niet.

quote:
Ik had het ook interessanter gevonden als het ging om het recht om kleine kinderen een vingerkootje af te hakken, zoals je ze een stuk van de voorhuid af mag hakken, uit religieuze overwegingen. In dit geval is het, buiten het recht om je geloof te belijden, gewoon praktisch dat iemand die altijd een hijab draagt daarmee ook op de pasfoto afgebeeld staat.
En dus verdienen wij untermenschen... wij minder-dan-moslim-waardigen ook dat recht, denk ik?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:04:31 #112
37769 erodome
Zweefteef
pi_163577497
quote:
7s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:55 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik zie niet waarom niet.

[..]

En dus verdienen wij untermenschen... wij minder-dan-moslim-waardigen ook dat recht, denk ik?
Jij mag ook moslim worden hoor, mag je ook een hoofddoek op.
Ga je lekker de transgender moslim uithangen, geen rechter die je een strobreed in de weg zal leggen.

Maar laten we eerlijk zijn, jij wil helemaal geen hoofddoek dragen steeds, dus waarom dan gillen om dat recht?
Het zou interessanter zijn als je de overtuiging had dat een petje dragen een teken was dat je bij een bepaalde (niet religieuze) groep hoorde, dat je daarom het recht wil hebben dat petje te dragen.
Dat zou een interessante zaak zijn, want dan haal je echt dat religieuze aspect eruit. Dan toon je niet meer de vrijheid van godsdienst aan, maar gelijkheid in zijn algemeenheid.

Dit is wat deze groep naar mijn mening fout doet, ze zetten zich neer als parodie-religie ipv gewoon als groep met een kledingregel die ze zichzelf opleggen.
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:10:44 #113
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163577628
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Jij mag ook moslim worden hoor, mag je ook een hoofddoek op.
Dus als ik een vergiet op mijn hoofd wil dragen dan mag dat niet maar de overheid gaat mij dan vertellen dat ik maar moslim moet worden want dan mag ik een keppeltje dragen (of hoe zo'n plantjes-onderzetter ook heet)

quote:
Ga je lekker de transgender moslim uithangen, geen rechter die je een strobreed in de weg zal leggen.
Dus als ik gebruik wil maken van extra rechten dan moet ik maar van religie veranderen of mezelf een religie aanmeten? Klinkt als fascisme.

quote:
Maar laten we eerlijk zijn, jij wil helemaal geen hoofddoek dragen steeds, dus waarom dan gillen om dat recht?
Ik niet, anderen willen geen hoofddoek dragen maar iets anders. Je snapt het hele punt dus weer niet.

quote:
Het zou interessanter zijn als je de overtuiging had dat een petje dragen een teken was dat je bij een bepaalde (niet religieuze) groep hoorde, dat je daarom het recht wil hebben dat petje te dragen.
Dat zou een interessante zaak zijn, want dan haal je echt dat religieuze aspect eruit. Dan toon je niet meer de vrijheid van godsdienst aan, maar gelijkheid in zijn algemeenheid.

Dit is wat deze groep naar mijn mening fout doet, ze zetten zich neer als parodie-religie ipv gewoon als groep met een kledingregel die ze zichzelf opleggen.
Ik vind jouw suggestie ook een goed idee maar niet per se een -betere- insteek dan wat er nu wordt gedaan. Gelijkwaardigheid voor de wet wordt geschonden en de blindheid van de overheid voor jouw religie wordt geschonden.

Niet als ze mensen het recht ontkennen om iets op hun hoofd te dragen bij het maken van een pasfoto maar om specifieke mensen dat extra recht te geven. Ongelijkheid is wat dat betreft ongelijkheid.
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:22:45 #114
37769 erodome
Zweefteef
pi_163577854
quote:
7s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:10 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dus als ik een vergiet op mijn hoofd wil dragen dan mag dat niet maar de overheid gaat mij dan vertellen dat ik maar moslim moet worden want dan mag ik een keppeltje dragen (of hoe zo'n plantjes-onderzetter ook heet)

Nee hoor, als jij dat vergiet vanuit overtuiging wil dragen zou je gewoon dat recht moeten hebben. Dat valt dan onder de term godsdienstvrijheid.

Gaat het om een hoofddeksel die je niet uit overtuiging draagt en dus ook niet voor jezelf vindt dat je die altijd moet dragen dan zijn anderen vrij je te vragen die af te doen. Dat is immers geen probleem voor jou aangezien je dat hoofddeksel niet uit overtuiging draagt.

Wil jij een keppeltje of hoofddoek dragen mag dat ook, alleen geld hier ook, als je dan niet bij die geloven hoort, niet die overtuiging hebt mag men je vragen die af te doen.

quote:
Dus als ik gebruik wil maken van extra rechten dan moet ik maar van religie veranderen of mezelf een religie aanmeten? Klinkt als fascisme.
Er zijn zoveel uitzonderingen naast geloof. Ook vereniging e.d. heeft andere rechten. Zo mag jij een mannenvereniging opzetten als je dat wil, dan mag je vrouwen weren. Dat mag je niet als werkgever bv, dat zou dan discriminatie zijn voor de wet. Of neem bv een nudistenvereniging, die wel naakt mogen lopen op hun terrein terwijl "jij" dat niet mag in je eigen rijtjeshuistuin. Ook daar zijn dus verschillen in rechten, dat is geen fascisme, dat is omgaan met verschillende behoeften van groepen.

quote:
Ik niet, anderen willen geen hoofddoek dragen maar iets anders. Je snapt het hele punt dus weer niet.
Ik snap het punt prima, vind het alleen onzinnig in een land als deze die zulke vergaande vrijheid kent en waar jij eigenlijk je helemaal niet beperkt voelt.

quote:
Ik vind jouw suggestie ook een goed idee maar niet per se een -betere- insteek dan wat er nu wordt gedaan. Gelijkwaardigheid voor de wet wordt geschonden en de blindheid van de overheid voor jouw religie wordt geschonden.

Niet als ze mensen het recht ontkennen om iets op hun hoofd te dragen bij het maken van een pasfoto maar om specifieke mensen dat extra recht te geven. Ongelijkheid is wat dat betreft ongelijkheid.
Wat wil je dan, strakke eenheidsworst? Er is geen comlete gelijkheid, wel gelijkwaardigheid.
Als je wil erkennen dat er diversiteit is en dus ook verschillende behoeften zijn zal je daarop in moeten spelen zonder dat je aan gelijkwaardigheid tornt.

Dat betekend dus dat jij ook het recht moet hebben tot vereniging of tot religie, zolang dat zo is wordt er niet getornt aan gelijkwaardigheid.
Tot nu toe wijzen de rechtszaken e.d. die deze club heeft gedaan alleen maar uit dat het redelijk goed zit met die gelijkwaardigheid, ze stuiten op veel minder verzet voor hun vergiet e.d. dan ze hoopte.
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:37:27 #115
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163578075
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:39 schreef erodome het volgende:

[..]

Hier niet mee eens.

Het laat alleen maar zien of het goed geregeld is met de vrijheid van godsdienst in een land. Dat het niet aan "het land" is om te bepalen wat voor iemand/groep een godsdienst is. Dat het niet uitmaakt of "jij" (rechter e.d.) het belachelijk vindt of niet.

Ben dus wel benieuwd naar deze rechtszaak en of ze gelijk krijgen en met dat vergiet op het hoofd op het paspoort mogen. Dat laat zien dat er werkelijke vrijheid van godsdienst is ipv bescherming van de al erkende geloven zonder ruimte voor iets anders/nieuws.

De enige adder die onder het gras zit, die ik dan zie, is het feit dat deze club zelf stelt dat het geen godsdienst is, maar een tegenbeweging is. Waardoor de kans bestaat dat het niet onder godsdienst geschaard gaat worden door de rechter, maar onder ideologie, wat het eigenlijk dan ook is.
Volgens mij ben je het er dus wel mee eens, ik bekeek het alleen van de andere kant maar het komt op hetzelfde neer. Als je een religie wil opstarten moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en als je dat doet in de ogen van de wet dan staat er dus niets in de weg om een officiële religie te worden.
Vrijheid
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:41:03 #116
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163578122
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee hoor, als jij dat vergiet vanuit overtuiging wil dragen zou je gewoon dat recht moeten hebben. Dat valt dan onder de term godsdienstvrijheid.

Gaat het om een hoofddeksel die je niet uit overtuiging draagt en dus ook niet voor jezelf vindt dat je die altijd moet dragen dan zijn anderen vrij je te vragen die af te doen. Dat is immers geen probleem voor jou aangezien je dat hoofddeksel niet uit overtuiging draagt.
En wie is dan de overheid om te beoordelen of ik wel of niet een overtuiging houd? Dat is namelijk het diepere probleem. Er zijn extra rechten voor mensen die bepaalde zinnen roepen tegen een ambtenaar (zoals "ik ben moslim/jood"). Zie jij niet hoe problematisch dit is? Hoe kan het dat een overheid die agnostisch zou moeten zijn weet welk hoofddeksel jij dan wel of niet mag dragen. Hoe kan een overheid die niet gedachtes mag lezen meten hoe overtuigd jij bent van je gestelde overtuiging? Hoe kan een overheid die jouw privacy moet waarborgen weten dat jij wel of niet zo'n hoofddeksel vaak genoeg draagt? Want er kunnen ook van die schijnheilige boontjes tussen zitten die op de foto een keppeltje dragen maar in het dagelijks leven gewoon keppeltjesloos hun auto bij de Yab-Yum parkeren om daar wat wijven vol te spuiten met champagne.

Food for thought.

quote:
Wil jij een keppeltje of hoofddoek dragen mag dat ook, alleen geld hier ook, als je dan niet bij die geloven hoort, niet die overtuiging hebt mag men je vragen die af te doen.
Wat maakt die geloven, die religies, die overtuigingen zo bijzonder dat we hun eisen wel serieus nemen maar die van anderen niet? Er zijn immers gewoon 10.000-den religies en sub-religies in de wereld. Kans is groot dat er mensen zijn die in Nederland leven die bepaalde eisen van hun religie noodgedwongen naast zich neer moeten leggen omdat de Nederlandse staat vind dat dat niet serioessoe genoeg is om rekening mee te houden.

Dus omdat christenen, moslims en joden zo dominant zijn qua marketing hebben ze extra erkenning?

quote:
[..]

Er zijn zoveel uitzonderingen naast geloof. Ook vereniging e.d. heeft andere rechten. Zo mag jij een mannenvereniging opzetten als je dat wil, dan mag je vrouwen weren. Dat mag je niet als werkgever bv, dat zou dan discriminatie zijn voor de wet. Of neem bv een nudistenvereniging, die wel naakt mogen lopen op hun terrein terwijl "jij" dat niet mag in je eigen rijtjeshuistuin. Ook daar zijn dus verschillen in rechten, dat is geen fascisme, dat is omgaan met verschillende behoeften van groepen.
Het gaat niet over discriminatie tussen burgers onderling. Natuurlijk mag ik een clubje oprichten voor mensen met een slecht gebit.

Het gaat hier om de OVERHEID die jou rechten ontneemt iets te doen omdat je niet bij de juiste religie hoort.

Dat jij dit niet als problematisch ervaart is echt stuitend.

quote:
[..]

Ik snap het punt prima, vind het alleen onzinnig in een land als deze die zulke vergaande vrijheid kent en waar jij eigenlijk je helemaal niet beperkt voelt.
Hoe weet jij of ik me wel of niet beperkt voel? Ik zie zat speciale perks voor reli's in dit land dat ik me wel degelijk benauwd voel als atheist. Ik snap dat jij dat niet serieus neemt en dat je er oh zo boven staat en alles maar dat is niet JOUW judgement call.

quote:
[..]

Wat wil je dan, strakke eenheidsworst? Er is geen comlete gelijkheid, wel gelijkwaardigheid.
Als je wil erkennen dat er diversiteit is en dus ook verschillende behoeften zijn zal je daarop in moeten spelen zonder dat je aan gelijkwaardigheid tornt.
Ik wil diversiteit in de samenleving maar een overheid die eenieder gelijke rechten en plichten geeft.

quote:
Dat betekend dus dat jij ook het recht moet hebben tot vereniging of tot religie, zolang dat zo is wordt er niet getornt aan gelijkwaardigheid.
Tot nu toe wijzen de rechtszaken e.d. die deze club heeft gedaan alleen maar uit dat het redelijk goed zit met die gelijkwaardigheid, ze stuiten op veel minder verzet voor hun vergiet e.d. dan ze hoopte.
Ik heb niet het recht om vanuit mijn overtuiging iets op mijn hoofd te dragen op een pasfoto. Ik ben gedwongen een religie te kiezen met staats-sanctie. Dat is al eng zat maar ik heb de rest van mijn punten wel duidelijk zat gemaakt denk ik.
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:49:43 #117
37769 erodome
Zweefteef
pi_163578253
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:37 schreef jogy het volgende:

[..]

Volgens mij ben je het er dus wel mee eens, ik bekeek het alleen van de andere kant maar het komt op hetzelfde neer. Als je een religie wil opstarten moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en als je dat doet in de ogen van de wet dan staat er dus niets in de weg om een officiële religie te worden.
Dan ben ik het er idd wel mee eens...

Alleen denk ik dat deze groep zich hierdoor dus richt op iets anders dan ze zich op willen richten. Ze tonen enkel aan of het goed gesteld is met die godsdienstvrijheid. Nuttig, absoluut, maar ik heb niet het idee dat dat hun doel is.
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:56:12 #118
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163578376
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Dan ben ik het er idd wel mee eens...

Alleen denk ik dat deze groep zich hierdoor dus richt op iets anders dan ze zich op willen richten. Ze tonen enkel aan of het goed gesteld is met die godsdienstvrijheid. Nuttig, absoluut, maar ik heb niet het idee dat dat hun doel is.
Oh nee dat zeker niet :P. Ik blijf erbij dat het een volledig uit de hand gelopen grap met een serieuze ondertoon is en het alleen gebruikt wordt om de religie discussie anders te voeren.
Vrijheid
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:56:33 #119
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163578390
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Het grappige tot nu toe is dat ze juist hebben aangetoont dat die wet niet hypocriet is.
Eh, juist wel. Als dat niet het geval was was deze kwestie allang afgelopen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_163578436
quote:
7s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:55 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik zie niet waarom niet.

[..]

Ja, vandaar dat ik mij afvraag hoeveel van de pastafari's dagelijks een vergiet op hun hoofd dragen. Ik zie ze nooit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')