Dat is niet heel anders dan andere geloven. Ook daarin vind je allerlei regels die er vooral op neerkomen dat je niet het gedrag van andere religies moet tonen. Van "geen tatoeages" tot "er is maar 1 god, aanbidt er niet meer".quote:Op woensdag 6 juli 2016 19:11 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Op zich niet, maar zelfs die zijn meer gericht op andere geloven dan op het eigen.
Klopt.quote:Op woensdag 6 juli 2016 19:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb je bij elke religie toch? Zelfs in het christendom zijn er verschillen.
Hoezo? Het is gewoon een analogie, net als de theepot van Russell.quote:Op woensdag 6 juli 2016 13:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het verschil is alleen dat je het door het VSM wel een grap maakt.
Je kunt ook bovenstaande zin gewoon zeggen en dan maak je het serieus. Maar omdat mensen kinderachtig gaan doen en met het VSM aankomen maak je er een grap van.
Waarom zou dat niet exact evenveel opgaan voor goden? Er zijn niet alleen geen indirecte bewijzen, er zijn helemaal geen bewijzen. (Overigens bestaat er niet zoiets als 'direct bewijs' maar dat terzijde. Alle bewijs is indirect, met uitzondering van Descartes' cogito.)quote:Op woensdag 6 juli 2016 13:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Buiten dat het zinnetje wat jij opnoemt niet specifiek opgaat voor een Goddelijk wezen waar dingen voor aan te voeren zijn.
Het zijn de hele simpele zielen die maar aankomen met: Je zou God echt letterlijk moeten kunnen zien om er in te kunnen geloven. Ipv naar indirecte bewijzen te kijken.
Ik zou er ieg een groot voorstander van zijn als elementaire filosofie zou worden onderwezen op scholen. Zoiets als de theepot van Russell zou eigenlijk iedereen moeten kennen en moeten weten wat de kracht van dit argument is.quote:Op woensdag 6 juli 2016 13:42 schreef jogy het volgende:
[..]
Door dogma overtuigde mensen kan je bijna niet op andere gedachten brengen maar misschien is die pastafari club goed om mensen te weerhouden om zich aan te sluiten bij een religie. Of in ieder geval laat het mooi zien dat de rechten en constructie van een religie niet voorkomt uit een Goddelijke predestinatie maar dat het gewoon een wetmatig dingetje is.
Sterker nog: men is - vanzelfsprekend - in eerste instantie gewoon begonnen met op serieuze wijze te proberen met de creationisten in gesprek te gaan. Met de zinnetjes die zelfs bianconeri acceptabel vindt. Maar helaas. De creationisten wilden geen discussie - ze wilden alleen hun zin doordrammen en negeerden dus alle pogingen tot een serieus gesprek.quote:Op woensdag 6 juli 2016 20:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoezo? Het is gewoon een analogie, net als de theepot van Russell.
Dat gelovigen dit steevast interpreteren als een belediging en daardoor dat punt missen verandert daar niet zo veel aan.
Ik vind het ieg prima dat de juridische privileges op deze manier ter discussie worden gesteld. Er is namelijk gewoon geen andere manier om dat te doen.quote:Op woensdag 6 juli 2016 20:40 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Sterker nog: men is - vanzelfsprekend - in eerste instantie gewoon begonnen met op serieuze wijze te proberen met de creationisten in gesprek te gaan. Met de zinnetjes die zelfs bianconeri acceptabel vindt. Maar helaas. De creationisten wilden geen discussie - ze wilden alleen hun zin doordrammen en negeerden dus alle pogingen tot een serieus gesprek.
En toen probeerde iemand het met een parodie. Dat werkte een stuk beter.
De moraal ? Als je niet als een kleuter behandeld wil worden moet je je niet als een kleuter gedragen.
Zover die waarde bestaat natuurlijk. Respect moet worden verdiend, het is geen a priori vanzelfsprekendheid. Beleefdheid is vanzelfsprekend, respect niet.quote:Op woensdag 6 juli 2016 20:48 schreef Faeroer het volgende:
Laten we het gewoon leuk houden en iedereen in zijn waarde laten. [ afbeelding ]
Waarden kunnen tussen samenlevingen onderling en zelfs binnen de lagen der sociale klassen veel variëren. De samenleving is sterk onderhevig aan veranderingen. Zolang jij weet dat die waarde niet in het leven vast staat, kan je met veel individuën in dialoog treden over respect en beleefdheid. Of jij daar kracht uit kan halen, dat vraag ik mij soms wel eens af.quote:
Aan de andere kant, neerkijken op anderen is niet hoogstaand.quote:Op woensdag 6 juli 2016 20:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zover die waarde bestaat natuurlijk. Respect moet worden verdiend, het is geen a priori vanzelfsprekendheid. Beleefdheid is vanzelfsprekend, respect niet.
De Bijbel leert niet dat de aarde in 7 dagen geschapen is hoorquote:Op woensdag 6 juli 2016 16:15 schreef Vox_Populi het volgende:
Nee joh, natuurlijk niet! De wereld is in 7 dagen geschapen door een hogere macht, dat weet toch iedereen?![]()
VSM heeft niets met geloof of respect te maken want het is gewoon een verzinsel bedacht om dingen belachelijk te maken.quote:Maar we dwalen af. Ik neem aan dat je als gelovige wil dat jouw geloof gerespecteerd wordt, of ten minste in zijn waarde wordt gelaten? Doe dan hetzelfde bij de Pastafarians, want ze afschilderen als gestoord zoals jij doet, is nogal hypocriet. Kusje!![]()
ID is wel aantoonbaar en niemand heeft dat ooit duidelijk gemaakt.quote:Op woensdag 6 juli 2016 16:35 schreef ATON het volgende:
ID is niet aantoonbaar en dat is je hier al meermaals duidelijk gemaakt.
Serieus nemen? Iemand die een punt wil gaan maken door aan te komen zetten met het VSM en daarmee een vergiet wil gaan dragen op een pasfoto en dat aandraagt in een rechtbank?quote:Op woensdag 6 juli 2016 20:23 schreef Molurus het volgende:
Dat gelovigen dit steevast interpreteren als een belediging en daardoor dat punt missen verandert daar niet zo veel aan.
Overigens... als het de bedoeling is om het Christendom in de zeik te zetten dan volstaat het plaatsen van filmpjes van tv evangelisten. Daar hoef je niks aan te doen: dat is op zichzelf vele malen lachwekkender dan het spaghettimonster.
Dus ik zou zeggen: doe zelf niet zo kinderachtig, en neem dit serieus.
Nou ja ligt er maar aan wat je direct noemt. Als ik jou zou voorstellen aan God en Hij voor jou staat dan lijkt mij dat direct bewijs?quote:Waarom zou dat niet exact evenveel opgaan voor goden? Er zijn niet alleen geen indirecte bewijzen, er zijn helemaal geen bewijzen. (Overigens bestaat er niet zoiets als 'direct bewijs' maar dat terzijde. Alle bewijs is indirect, met uitzondering van Descartes' cogito.)
"Indirect bewijs" lijkt vooral een manier om te zeggen: "ik heb geen bewijs, maar ik wijs gewoon maar wat aan waarvan je niet kunt bewijzen dat het geen bewijs is voor god en doe dan alsof dat ook bewijs is." Nee, 'indirect bewijs' in deze zin is helemaal geen bewijs voor wat dan ook.
En dus is het argument onverminderd van toepassing op jouw godsphypothese.
Wat een grapquote:Op woensdag 6 juli 2016 20:40 schreef Kassamiep het volgende:
Sterker nog: men is - vanzelfsprekend - in eerste instantie gewoon begonnen met op serieuze wijze te proberen met de creationisten in gesprek te gaan. Met de zinnetjes die zelfs bianconeri acceptabel vindt. Maar helaas. De creationisten wilden geen discussie - ze wilden alleen hun zin doordrammen en negeerden dus alle pogingen tot een serieus gesprek.
En toen probeerde iemand het met een parodie. Dat werkte een stuk beter.
De moraal ? Als je niet als een kleuter behandeld wil worden moet je je niet als een kleuter gedragen.
Alleen daarom zou het goed zijn als de atheisten ook even iets oprichten waar 1 of andere godheid aanbeden werd die ze waarden leert.quote:Op woensdag 6 juli 2016 20:48 schreef Faeroer het volgende:
Laten we het gewoon leuk houden en iedereen in zijn waarde laten. [ afbeelding ]
Oh shit, het waren er 6. De 7e dag een rustdag, vandaar onze zondag?quote:Op woensdag 6 juli 2016 23:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De Bijbel leert niet dat de aarde in 7 dagen geschapen is hoorKen de feiten mate.
En nee alles bestaat ook niet maar 6000 jaar oud. Dat is gewoon niet wat de Bijbel leert.
Ook al leren sommige onwetende christenen dat.
[..]
VSM heeft niets met geloof of respect te maken want het is gewoon een verzinsel bedacht om dingen belachelijk te maken.
Als je een punt wil maken doe dat dan serieus, niet met iets belachelijks als VSM.
[..]
O.K. , maakt het eens duidelijk aantoonbaar. ( en kom nu niet aanzetten met de bijbel )quote:Op woensdag 6 juli 2016 23:05 schreef bianconeri het volgende:
ID is wel aantoonbaar en niemand heeft dat ooit duidelijk gemaakt.
Dat geloof ik best.quote:Enige wat niet aan te tonen is is dat ik je niet letterlijk aan God kan voorstellen.
De ontstaansgeschiedenis van de FSM en de complete rechtsgang mbt het doceren van creationisme in Amerikaanse scholen is uitstekend gedocumenteerd. Dus lees hem eens na.quote:
Niet in dezelfde mate als de "i really rather had you didn't's", er is inderdaad niet per se iets mis mee, maar het oprechte geloof dat het levensdoelen zijn ontbreekt bij de "volgers"quote:Op woensdag 6 juli 2016 19:12 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat is niet heel anders dan andere geloven. Ook daarin vind je allerlei regels die er vooral op neerkomen dat je niet het gedrag van andere religies moet tonen. Van "geen tatoeages" tot "er is maar 1 god, aanbidt er niet meer".
Maar zelfs afgezien van de overduidelijke verwijzingen.. niets mis met geen miljoenen in tempels steken als je ook armen er mee kan helpen, anderen niet veroordelen op hoe ze er uit zien etc.
Het waren geen letterlijke dagen, ken de feiten als je ergens over mee wilt praten. Of belachelijk maken in dit geval. Belachelijk maken zonder er iets van te weten, ook zo'n ding wat veel ongelovigen graag doenquote:Op woensdag 6 juli 2016 23:15 schreef Vox_Populi het volgende:
Oh shit, het waren er 6. De 7e dag een rustdag, vandaar onze zondag?Anyway, heeft vrij weinig met feiten te maken, maar dat terzijde.
Niet meer of minder? God bestaat en VSM niet. Dus hoe kan het ''niet meer of minder een verzinsel'' zijn? Voor God zijn genoeg dingen om je heen te zien wat gewoon onverklaarbaar is anders dan door ID. (Dus zeker niet in door die reli-gekkies die alles aan puurtoeval toeschrijven, zoals uit totaal geen leven ineens iets van leven).quote:Het VSM is niet meer of minder een verzinsel dan God, Allah, of welke hogere macht dan ook. Wat mij betreft een prima manier om een punt te maken, maar ik kan me voorstellen dat het voor een flink aantal gelovigen vrij confronterend is.
De Bijbel is anders een perfect bewijs dat er een God moet zijn.quote:Op donderdag 7 juli 2016 04:21 schreef ATON het volgende:
O.K. , maakt het eens duidelijk aantoonbaar. ( en kom nu niet aanzetten met de bijbel )
En waarom denk je dat ?quote:Op donderdag 7 juli 2016 08:42 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel is anders een perfect bewijs dat er een God moet zijn.
Nee, maar Madame Blanche kan dat naar het schijn. Ook maar van horen zeggen hoor.quote:Of kan jij ook de toekomst zien over 2000 jaar tot in de details?
Ik had je naar een godsbewijs gevraagd en niet naar een politieke prognose.quote:Of kan jij voorspellen welke wereldmacht op welke manier over 200 jaar zal vallen en door wie?
Ik ook.quote:En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Doe ik niet. Waar haal jij dat nu weer vandaan ?quote:Prima als jij mensen bovennatuurlijke powers toeschrijft hoor, misschien geloof jij daar wel in. Maar dat is absoluut niet menselijk.
Nou, enlighten me!quote:Op donderdag 7 juli 2016 08:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het waren geen letterlijke dagen, ken de feiten als je ergens over mee wilt praten. Of belachelijk maken in dit geval. Belachelijk maken zonder er iets van te weten, ook zo'n ding wat veel ongelovigen graag doen
[..]
Niet meer of minder? God bestaat en VSM niet. Dus hoe kan het ''niet meer of minder een verzinsel'' zijn? Voor God zijn genoeg dingen om je heen te zien wat gewoon onverklaarbaar is anders dan door ID. (Dus zeker niet in door die reli-gekkies die alles aan puurtoeval toeschrijven, zoals uit totaal geen leven ineens iets van leven).
[..]
Het hele atheïsme versus christendom is nu eenmaal favoriet onderwerp van discussie...quote:Op donderdag 7 juli 2016 10:11 schreef Hexxenbiest het volgende:
Alle topics in F&L trekken vroeg of laat richting bijbel en (christelijke) God. Zelfs een topic over Vliegend Spaghettimonster ontkomt niet aan de kaping.
Maar dat is verder niet erg interessant, kennelijk.quote:Op woensdag 6 juli 2016 13:21 schreef Jovatov het volgende:
Ik snap in het geheel niet waarom een theoloog nodig zou zijn om een statement te maken over of joden/moslims hun hoedje niet uit onderdrukking opzetten.
Wat heeft de wel/niet onderdrukking te maken met het feit of een 'Pastafariaan' een vergiet op zijn hoofd mag hebben op de pasfoto?
De pastafariaan zelf boeit het niet, als de rechter maar overtuigd raakt van hun mening. Alles bij deze religie draait om het gelijk krijgen van hun mening en erkenning bij de wet van die mening.quote:Op donderdag 7 juli 2016 10:17 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Het hele atheïsme versus christendom is nu eenmaal favoriet onderwerp van discussie...
Ik vraag me dit nog steeds af:
[..]
Maar dat is verder niet erg interessant, kennelijk.
ik quote Dirk Jan even uit het gesprek dat ik met hem had:quote:Op donderdag 7 juli 2016 10:17 schreef Jovatov het volgende:
Ik vraag me dit nog steeds af:
[..]
Maar dat is verder niet erg interessant, kennelijk.
quote:Het is de bedoeling dat de theoloog verklaart dat Moslims en Joden hun hoofddeksel opzetten uit respect voor hun religie of God en niet vanwege onderdrukking.
Dat had ik begrepen ja. Maar waarom is dat relevant dat de moslim/jood het niet uit onderdrukking doet maar uit respect?quote:Op donderdag 7 juli 2016 10:42 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik quote Dirk Jan even uit het gesprek dat ik met hem had:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |