Ik zou zeggen, probeer het uit! Begin eens met een appeltaart. Kan best zonder de EU.quote:Op maandag 27 juni 2016 17:54 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Ik niet, wie zegt mij dat dit soort dingen niet geregeld kunnen worden zonder een EU.
Een flinke val is nog geen crash. Het biedt ook voordelen: het VK exporteert nu goedkoper.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:01 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Het VK is ook nog niet officieel uit de EU.
En de pond heeft nu al een flinke val gemaakt.
Natuurlijk. En daar zit ook het probleem van de EU. Winst en verlies zijn niet in balans. Dat de onderklasse en middengroepen in het voormalige Oostblok er op vooruitgaan is fantastisch. Dat dat vooral ten koste lijkt te gaan van onze onderklasse en niet van onze top, dat is zorgelijk.quote:Op maandag 27 juni 2016 17:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Daar denkt de onderklasse van Polen of Roemenië toch weer heel anders over.
Kan ook zonder de EUquote:Op maandag 27 juni 2016 17:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is het niet fijn om de paupers tegen elkaar uit te spelen?
Ik woon wel op stand in dit wingewest, en niet op de klei. De reden dat ik hier niet zoveel last heb van racisme en xenofobie is omdat de immigratie hier in kleinere aantallen gaat, waardoor de integratie veel soepeler verloopt. Die kleine aantallen zijn natuurlijk een doorn in het oog van de neoliberalen, en dus is het vrij verkeer van werknemers een heilig huisje van de EU en doet die zijn best om de immigratie van buiten de EU aan de democratische controle van de lidstaten te onttrekken.quote:Op maandag 27 juni 2016 16:45 schreef Kosmoproleet het volgende:
Sommige punten van kritiek van Weltschermz op de EU deel ik ook.
Dat gezegd hebbende, heb ik iets waar ik mij meer druk om maak, iets waar hij in de Groningse klei verder niet veel last van zal hebben en dat is dat het gepaard gaat met opkomend racisme en xenofobie.
Nog een reden om het niet tot een echte revolutie te laten komen maar het met democratische en civiele middelen af te dwingen zolang die er nog zijn.quote:Je ziet wel vaker dat "links" een revolutie begint met terechte punten van kritiek op autoritaire overheden, en die wat meer vrijheden willen en een betere verdeling van de welvaart of zelfs opkomen voor de middenklasse.
Helaas leidt het vrijwel altijd tot het kapen van deze 'revoluties' door andere partijen. In Iran zag je hoe de Ayatollahs de linkse revolutie tegen de autoritaire shah hadden gekaapt omdat er nou eenmaal veel meer ongeletterde conservatieve mensen waren, in Egypte zag jet hetzelfde met het moslimbroederschap, in 1905 Rusland had je allerlei partijen met terechte zorgen en toen pakten ook de meest extreme idioten uiteindelijk de macht en ga zo maar door.
Die intellectuelenhaat is ook gewoon een wapen uit het neoliberale arsenaal. Daar kun je de EU echt niet tegenover zetten, hoeveel pseudo-intellectuelen de EU ook verdedigen met de verworvenheden van de wel democratische natiestaten.quote:Wat je ziet bij een groot deel van het anti-EU kamp, naast een deel met terechte zorgen over de richting van de EU is vreemdelingenhaat, intellectuelenhaat (wat duidelijk fascistische kenmerken heeft) en gewoon pure rancune.
Afkeer van een andere groep is eigen aan groepen. Zuiver economisch gemotiveerde massa-immigratie brengt groepsvorming met zich mee, en dan ontstaan de problemen. Niet wanneer mensen zich mengen.quote:Nu zullen sommige mensen uiteindelijk niet veel last hebben van opkomende vreemdelingenhaat en zal het dus voor hun minder van belang zijn, maar ik zie gewoon dat zoals je nu in het UK zag dat idioten het uiteindelijk kapen, met bangmakerij en inspelen op basale menselijke slechte eigenschappen zoals een afkeer voor de andere groep.
Linkse mensen zijn vaak nogal naief en spelen het spel lang niet zo sluw als rechtse mensen. Die laten zich altijd weer emotioneel chanteren met hun eigen ideaalbeeld. Ik deel dat ideaalbeeld voor een groot deel wel, maar dat wil niet zeggen dat elk fragment uit dat ideaalbeeld in een wereld die daar heel ver vanaf is automatisch met applaus begroet moet worden.quote:En dat weegt voor mij zo zwaar dat ik vind dat de EU intern moet hervormen en dat we nu niet de leiding geven aan xenofobe idioten om over ons te heersen. Intellectuelenhaat, racisme, xenofobie hebben we slechte ervaringen mee op dit continent en het vormt ook voor mij persoonlijk een bedreiging.
EU'fielen zouden dan zeggen: ze moeten niet zo zeiken.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:03 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Natuurlijk. En daar zit ook het probleem van de EU. Winst en verlies zijn niet in balans. Dat de onderklasse en middengroepen in het voormalige Oostblok er op vooruitgaan is fantastisch. Dat dat vooral ten koste lijkt te gaan van onze onderklasse en niet van onze top, dat is zorgelijk.
Een hoop Polen, ja.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:01 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Vraag. We hebben nu een aantal vrachtwagenchauffeurs.
Rotterdam gaat idd achteruit de laatste tijd. Daar helpt de EU blijkbaar niets aan. Maar dan houden we uiteindelijk best veel Poolse chauffeurs (en een hoop Nederlandse werklozen) over.quote:Hoeveel hebben we er daar van nodig als Nederland geen belangrijke haven meer is?
Ja die profiteren ervan, zodat de onderklasse hier er nog meer op achteruit gaat.quote:Op maandag 27 juni 2016 17:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Daar denkt de onderklasse van Polen of Roemenië toch weer heel anders over.
Helaas de UK heeft een enorm handelstekort en heeft ook niet zo'n sterke maakindustrie. Die vlieger gaat niet op.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:03 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Een flinke val is nog geen crash. Het biedt ook voordelen: het VK exporteert nu goedkoper.
In linkse kringen heet dat nivellering.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:11 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Ja die profiteren ervan, zodat de onderklasse hier er nog meer op achteruit gaat.
Integratie is juist niet wenselijk want dan gaan ze nooit meer weg. Landen als Groot-Brittannië (Engeland) en Nederland zijn overbevolkt. Daarnaast zijn ook geïntegreerde migranten uit niet-westerse landen een bedreiging voor de sociale cohesie als ze in grote aantallen komen.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik woon wel op stand in dit wingewest, en niet op de klei. De reden dat ik hier niet zoveel last heb van racisme en xenofobie is omdat de immigratie hier in kleinere aantallen gaat, waardoor de integratie veel soepeler verloopt. Die kleine aantallen zijn natuurlijk een doorn in het oog van de neoliberalen, en dus is het vrij verkeer van werknemers een heilig huisje van de EU en doet die zijn best om de immigratie van buiten de EU aan de democratische controle van de lidstaten te onttrekken.
Nu begin ik te snappen waarom sommige automobilisten zo agressief zijnquote:Op maandag 27 juni 2016 18:25 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Weer een boel agitprop gehoord in de auto vandaag op de radio. Wat een ongelofelijk slechte journalisten werken bij Radio 1 en BNR. Totaal geen kritische vragen terwijl door geïnterviewden de meest domme opmerkingen de ether in werden geslingerd.
Cameron vertikt het om artikel 50 in werking te zetten, ondanks dat hij degene is die het referendum heeft georganiseerd.
Nu begin ik te snappen waarom sommige automobilsten het dashboardkastje vol cd's hebben.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:31 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nu begin ik te snappen waarom sommige automobilisten zo agressief zijn
Nee, dat doe ik eigenlijk niet. Ik ben eigenlijk wel voor een supranationale Europese organisatie die op specifieke terreinen het laatste woord en dus beslissingsmacht heeft.quote:Op maandag 27 juni 2016 17:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, beste WS, jij streeft naar het doorbreken van de status quo. Jij pleit ervoor om einde te maken aan de EU.
Het herstel van de democratie zal onze economische situatie verbeteren. Het zijn immers de democratische natiestaten die het hoge welvaartsniveau hebben bereikt. Al die grote bedrijven die miljarden spenderen aan het bewerken van onverkozenen doen dat niet in het belang van onze welvaart maar in het belang van hun eigen aandeelhoudersrendement.quote:Dat staat je uiteraard vrij, maar dan ben ik wel heel benieuwd hoe dat onze (economische) situatie gaat verbeteren.
Beetje jammer dat ze geen kloppende voorbeelden konden geven.quote:
Spotify op de foon, auto starten, op shuffle drukken en genieten. Oh ja, zo hard mee schreeuwen als je kunt want niemand die je hoort. Is leuker dan tegen schreeuwen en niemand die je hoort.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:32 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Nu begin ik te snappen waarom sommige automobilsten het dashboardkastje vol cd's hebben.
Bij BNR is dat gekomen sinds Sjors Fröhlig bij BNR de leiding heeft overgenomen. Wat is het station toen voor business nieuws achteruit gegaan, echt bizar.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:25 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Weer een boel agitprop gehoord in de auto vandaag op de radio. Wat een ongelofelijk slechte journalisten werken bij Radio 1 en BNR. Totaal geen kritische vragen terwijl door geïnterviewden de meest domme opmerkingen de ether in werden geslingerd.
Cameron vertikt het om artikel 50 in werking te zetten, ondanks dat hij degene is die het referendum heeft georganiseerd.
Gemiste kans inderdaad, het idee was grappig, de uitwerking minder.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Beetje jammer dat ze geen kloppende voorbeelden konden geven.
Je spreekt in vaagheden. Meer democratie leidt volgens jou tot meer welvaart. Wees eens concreet, man. Hoe gaat dat gebeuren?quote:Op maandag 27 juni 2016 18:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Het herstel van de democratie zal onze economische situatie verbeteren. Het zijn immers de democratische natiestaten die het hoge welvaartsniveau hebben bereikt. Al die grote bedrijven die miljarden spenderen aan het bewerken van onverkozenen doen dat niet in het belang van onze welvaart maar in het belang van hun eigen aandeelhoudersrendement.
Het is dan ook niet raar dat het zelfs met de ontwikkeling van het BNP niet erg goed gaat naarmate er meer macht van de democratien naar de EU is verplaatst. En dan kwam de kredietcrisis daar nog eens over heen. Dat wij daar meer last van gehad hebben dan alleen verminderde export naar de VS vanwege een recessie daar kun je volledig op conto van de EU schrijven, die de regels voor de financiele sector heeft gemaakt.
Allemaal de schuld van de Polen:quote:Op maandag 27 juni 2016 17:51 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Waarbij de EU voor bepaalde groepen natuurlijk best nadelen heeft. De onderklasse heeft best wat te lijden bij het vrij verkeer van werknemers.
Daarom zou een devaluatie juist kunnen helpen, maar dan moeten ze wel echt werk gaan maken van hun industrie weer op poten krijgen. De boel wat diversificeren en niet alles van de financiële industrie in Londen af laten hangen zou sowieso geen slecht idee zijn. Niet dat dat veel met de Brexit te maken heeft.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Helaas de UK heeft een enorm handelstekort en heeft ook niet zo'n sterke maakindustrie. Die vlieger gaat niet op.
Hoe? Dat helpt toch in de eerste plaats als er acuut braakliggende productiecapaciteit is, niet als die al 30 jaar verdwenen is.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:42 schreef fixatoman het volgende:
[..]
Daarom zou een devaluatie juist kunnen helpen.
Sjors Fröhlig komt bij de NCRV vandaan, politiek correct mannetje.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:36 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Bij BNR is dat gekomen sinds Sjors Fröhlig bij BNR de leiding heeft overgenomen. Wat is het station toen voor business nieuws achteruit gegaan, echt bizar.
Zwitserland maakt deel uit van de EER en Schengen, leuk geprobeerd wel.quote:Op maandag 27 juni 2016 18:44 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Terwijl er talloze voorbeelden zijn van EU buitengrenzen die je met het grootste gemak passeert. Bijvoorbeeld de Zwitserse grens. Daarnaast is het zo dat er in een recent verleden lange wachttijden waren bij Gibraltar door een akkefietje tussen Engeland en Spanje, ondanks de EU.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |