abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163168244
HILVERSUM - Een kleine meerderheid van de Nederlanders zou zich graag in een referendum willen uitspreken over het Nederlandse lidmaatschap van de Europese Unie. Volgens een peiling onder 27.000 mensen door het programma Een Vandaag ziet 54 procent van de mensen wel iets in zo'n volksraadpleging.

Mocht het referendum er komen dan halen tegenstanders van het EU-lidmaatschap net geen meerderheid. De teller bijft steken op 48 procent van de ondervraagden uit het Een Vandaag-opiniepanel. 45 procent is voor lidmaatschap.

PVV-kiezers zijn de grootste tegenstanders van de EU, 94 procent is voor een 'nexit'. 50PLUS-stemmers volgen met 63 procent en SP'ers met 58 procent. D66-kiezers zijn uitgesproken pro-Europees. 85 procent wil dat Nederland deel blijft uitmaken van de EU. De partij wordt op de voet gevolgd door GroenLinks met 82 procent. PvdA (68), CDA (68) en ChristenUnie (61) staan ook positief tegenover het EU-lidmaatschap. De VVD-aanhang is verdeeld met 47 procent voor lidmaatschap en 45 tegen.

Van de ondervraagden zegt overigens 43 procent geen referendum te willen.

http://www.telegraaf.nl/b(...)U-referendum___.html
pi_163168401
Minimumlijers en bejaarden willen ons land naar de klote helpen. Het zal ook weer eens niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 20 juni 2016 @ 18:20:52 #3
357651 Anthony9219
I am the Pope of Dope
pi_163168449
Ach de EU is niet perfect en hoe ze met de vluchtelingencrisis omgaan is belachelijk. Maar denken die mensen nou echt dat Nederland, vooral economisch gezien, zo goed af zal zijn zonder de EU.
FR1908
pi_163168480
Voor. En ik ben ook voor een referendum dat ik 200% salarisverhoging krijg
pi_163168489
niet doen. het volk is te dom
pi_163168523
quote:
Mocht het referendum er komen dan halen tegenstanders van het EU-lidmaatschap net geen meerderheid. De teller bijft steken op 48 procent van de ondervraagden uit het Een Vandaag-opiniepanel. 45 procent is voor lidmaatschap.
45 procent is meer dan 48 procent, interessant.
  maandag 20 juni 2016 @ 18:23:45 #7
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_163168532
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:20 schreef Anthony9219 het volgende:
Ach de EU is niet perfect en hoe ze met de vluchtelingencrisis omgaan is belachelijk. Maar denken die mensen nou echt dat Nederland, vooral economisch gezien, zo goed af zal zijn zonder de EU.
Joh, een groot deel van die meerderheid snapt er waarschijnlijk niks van en laat zich opnaaien door negatieve propaganda/media/rechts pvv-gelul.

Ik weet er zelf ook vrij weinig van, maar ik laat me er dan ook niet over uit.

En alsof het zo slecht gaat met Nederland? :') Eigenlijk gaat het best prima.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_163168549
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:22 schreef kurk_droog het volgende:
Iedereen is te dom als het daarop aankomt. Buiten de hele duidelijke oorzaak-gevolgrelaties zijn wij als diersoort uitzonderlijk slecht in het voorspellen van de consequenties van onze acties, zeker op de lange termijn.
pi_163168550
Ik ben bang dat de mensen denken bij zo'n referendum te moeten gaan stemmen of de premier wel of niet zijn ontslag in moet dienen.
  maandag 20 juni 2016 @ 18:25:07 #10
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_163168556
quote:
Referenda zijn dan ook echt gewoon geen goed middel om iets te bereiken
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_163168604
Het feit dat bijna de helft van de Britten en misschien ook bijna de helft van de Nederlanders zo'n drastische stap als het uittreden uit de Unie bereid zijn te nemen, geeft wel aan hoe groot de onvrede is over de werking van de EU. Het feit dat dit soort signalen worden beantwoord met wegwuif gebaren van de EU-top en worden afgedaan als extreemrechts nationalisme of populisme (ook door lieden als Koos en Toefjes hierboven) leidt ertoe dat steeds meer mensen een uittreden uit de Unie als enige manier zien om iets te veranderen aan deze situatie. Het is paradoxaal genoeg de EU die de nieuwe anti-EU partijen op allerlei manieren van munitie voorziet.
pi_163168673
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:18 schreef KoosVogels het volgende:
Minimumlijers en bejaarden willen ons land naar de klote helpen. Het zal ook weer eens niet.
En ondertussen zouden ze zelf de grootste slachtoffers worden, de ironie _O-
pi_163168706
quote:
10s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zijn er al berekeningen gemaakt wat een Nexit voor gevolgen zou hebben?
pi_163168710
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:27 schreef Childofthe90s het volgende:
Het feit dat bijna de helft van de Britten en misschien ook bijna de helft van de Nederlanders zo'n drastische stap als het uittreden uit de Unie bereid zijn te nemen, geeft wel aan hoe groot de onvrede is over de werking van de EU. Het feit dat dit soort signalen worden beantwoord met wegwuif gebaren van de EU-top en worden afgedaan als extreemrechts nationalisme of populisme (ook door lieden als Koos en Toefjes hierboven) leidt ertoe dat steeds meer mensen een uittreden uit de Unie als enige manier zien om iets te veranderen aan deze situatie. Het is paradoxaal genoeg de EU die de nieuwe anti-EU partijen op allerlei manieren van munitie voorziet.
Prachtig hoor. Maar waar blijven dan de vergezichten over hoe het buiten de EU dan wel zou moeten gaan? Want veel verder dan heel boos tegen zijn komt het momenteel nog niet...
Als je echter alleen weet hoe het niet moet en niet hoe het wel moet schiet je nog altijd niet op...
pi_163168725
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:31 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ja door Wilders. Waarbij hij er dan wel van uitgaat dat we alle bestaande regels en afspraken gewoon overnemen :P
pi_163168784
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja door Wilders. Waarbij hij er dan wel van uitgaat dat we alle bestaande regels en afspraken gewoon overnemen :P
Er is dus nog niet serieus naar de eventuele gevolgen gekeken nog.
pi_163168884
quote:
JA!!!!!
pi_163168908
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:34 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Er is dus nog niet serieus naar de eventuele gevolgen gekeken nog.
Mathijs Bouman heeft er even over nagedacht. http://fd.nl/opinie/1148626/brexit-nexit
pi_163168931
quote:
U bent soms Rutte?

Het volk weet dondersgoed dat de EU heel slechts is voor Nederland. Ik heb geen enkel voordeel gezien voor de gewonen burger (!) sinds we bij de EU horen.
pi_163168932
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:39 schreef juliusceasar het volgende:

[..]

JA!!!!!
Bedankt Hans.

quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Mathijs Bouman heeft er even over nagedacht. http://fd.nl/opinie/1148626/brexit-nexit
Dank je, even een snelle blik er op werpen ^O^
pi_163168955
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Prachtig hoor. Maar waar blijven dan de vergezichten over hoe het buiten de EU dan wel zou moeten gaan? Want veel verder dan heel boos tegen zijn komt het momenteel nog niet...
Als je echter alleen weet hoe het niet moet en niet hoe het wel moet schiet je nog altijd niet op...
Ik kom vaak genoeg met hervormingsvoorstellen. Het "there is no alternative"-argument komt bovendien nog zwakker over.
pi_163168958
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:31 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ja. En een Nexit is voordelig voor Nederland!
pi_163168981
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:42 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Ik kom vaak genoeg met hervormingsvoorstellen. Het "there is no alternative"-argument komt bovendien nog zwakker over.
Wat is dan dat alternatief?
pi_163168988
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:42 schreef juliusceasar het volgende:

[..]

Kan je dat ook even voorrekenen?
pi_163168992
Laten we er voor zorgen dat er zo'n referendum voor een Nexit gehouden kan worden. Degenen die tegen zo'n referendum zijn, zijn schijnbaar voor een dictatuur en tegen een democratie!!!
pi_163169001
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:41 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Bedankt Hans.

[..]

Dank je, even een snelle blik er op werpen ^O^
Is een WC-Eend onderzoek, komt rechtstreeks van het ministerie van Financien. Ik zie liever een onafhankelijk onderzoek.
pi_163169017
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:24 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Iedereen is te dom als het daarop aankomt. Buiten de hele duidelijke oorzaak-gevolgrelaties zijn wij als diersoort uitzonderlijk slecht in het voorspellen van de consequenties van onze acties, zeker op de lange termijn.
Het jammere is dat vrijwel iedereen er echter van overtuigd is dat ze dat juist heel góéd kunnen. :')
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_163169039
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:44 schreef juliusceasar het volgende:
Laten we er voor zorgen dat er zo'n referendum voor een Nexit gehouden kan worden. Degenen die tegen zo'n referendum zijn, zijn schijnbaar voor een dictatuur en tegen een democratie!!!
Ben je bang dat we je niet horen?
pi_163169046
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:45 schreef Sylv3se het volgende:

[..]

Is een WC-Eend onderzoek, komt rechtstreeks van het ministerie van Financien. Ik zie liever een onafhankelijk onderzoek.
Ik denk dat je eerder een gaybar in Riaad zult vinden dan een daadwerkelijk onafhankelijk onderzoek.
  maandag 20 juni 2016 @ 18:47:07 #30
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_163169050
Ik denk dat de UK (uiteindelijk) net even een klein beetje beter af is buiten de EU. Ik denk dat Nederland net even slechter af is buiten de EU.

Gegeven dat we...:
- ...een doorvoerland zijn van goederen van en naar de EU
- ...toch weer onze handtekening onder de meeste EU verdragen gaan zetten. Same difference.
- ...dus toch weer in het Schengen gebied gaan zitten en we toch onderdeel willen zijn van de freedom of movement.

Het enige voordeel is dat we dan per verdrag wel of niet mee kunnen doen in de toekomst. Je kan bepaalde verdragen na een x aantal jaar opzeggen als de kiezer dat wil. De EU is een package deal die je slikt als een S&M sletje vastgebonden aan een speciale houten constructie ontworpen om jou zo hard mogelijk te vernederen. En dat is natuurlijk prima zolang het safe-word maar geldt maar ik had begrepen dat ze dat EU artikel willen gaan schrappen in de nabije toekomst dus... die kans hebben we maar kort.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_163169086
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:45 schreef Sylv3se het volgende:

[..]

OESO of IMF wel goed? Die hebben immers vergelijkbare onderzoeken met vergelijkbare uitkomst opgeleverd.
pi_163169111
quote:

[..]

Voor de onderkant van de arbeidsmarkt zou het toch verdomd wat concurrentie schelen. Die groep zou er per saldo volgens mij behoorlijk van kunnen profiteren. Al die beloftes dat er niet op arbeidsvoorwaarden geconcurreerd zou gaan worden met onze voormalige oostblokvrinden zijn niet bepaald uitgekomen :') .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_163169134
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Voor de onderkant van de arbeidsmarkt zou het toch verdomd wat concurrentie schelen. Die groep zou er per saldo volgens mij behoorlijk van kunnen profiteren. Al die beloftes dat er niet op arbeidsvoorwaarden geconcurreerd zou gaan worden met onze voormalige oostblokvrinden zijn niet bepaald uitgekomen :') .
Want dan willen die mensen wel voor een fooi vies en zwaar werk doen waar ze nu voor bedanken?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2016 18:51:29 ]
pi_163169146
quote:
7s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

OESO of IMF wel goed? Die hebben immers vergelijkbare onderzoeken met vergelijkbare uitkomst opgeleverd.
De OESO en IMF voeren beide campagne tegen een Brexit, dus nee.
pi_163169206
quote:
pi_163169211
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Laatst moest ik savonds laat richting Utrecht. Onderweg een stop maken was door alle geparkeerde vrachtwagens niet mogelijk. Allemaal witte kentekens. Ze rijden de havens op, spreken geen Engels, hooguit een heel klein beetje Duits. Lekker dan als er een calamiteit plaats vindt en ze kunnen geen aanwijzingen opvolgen. Schrijnende zaken wel.
pi_163169223
quote:
5s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat is dan dat alternatief?
Moet je mijn pohi over de EU maar even bekijken, misschien copy-paste ik het hier zo wel even.
pi_163169271
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Want dan willen die mensen wel voor een fooi vies en zwaar werk doen waar ze nu voor bedanken?
Dan krijgen ze een grotere fooi en zullen de arbeidsomstandigheden waarschijnlijk sterk verbeteren. De baas kan dan immers niet meer even zijn detacheerder bellen en zeggen dat hij nú 20 Polen van begin 20 nodig heeft die niet zeuren over pauzes en het niet erg vinden om om 3 uur wakker gebeld te worden met de mededeling dat ze nú moeten komen werken.

Bij een distributiecentrum van 's lands grootste kruidenier hier willen ze al geen Nederlanders meer hebben eigenlijk. Die willen namelijk wél pauze, niet 's nachts wakker gebeld worden met de mededeling dat ze nú moten komen etc etc.
  maandag 20 juni 2016 @ 18:56:42 #39
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_163169279
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:41 schreef juliusceasar het volgende:

[..]

U bent soms Rutte?

Het volk weet dondersgoed dat de EU heel slechts is voor Nederland. Ik heb geen enkel voordeel gezien voor de gewonen burger (!) sinds we bij de EU horen.
Hoe weet jij zo zeker dat het volk het beter weet? Zijn zij vakbekwaam? Weten zij en jij wat er achter de schermen gebeurt? Weten jij en zij wel wat over handelsverdragen?

Ik kan als ingenieur ook niet ingezet worden als chirurg en jij kan waarschijnlijk niet een vliegtuig besturen met jouw achtergrond. Daar is kennis voor nodig.

Snap je wat ik bedoel?
pi_163169321
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:51 schreef Sylv3se het volgende:

[..]

De OESO en IMF voeren beide campagne tegen een Brexit, dus nee.
Aha maar wie zou dan wel een onafhankelijk onderzoek op kunnen leveren?
  maandag 20 juni 2016 @ 18:59:44 #41
456858 praisethebooty
praise the booty
pi_163169354
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:41 schreef juliusceasar het volgende:

[..]

U bent soms Rutte?

Wat was er dan concreet zo veel beter voor de gewone burger in de periode 1945-1951? :{
  maandag 20 juni 2016 @ 19:00:59 #42
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_163169392
quote:

[..]

Hoi, zou je misschien ook aan me kunnen uitleggen waarom zo'n "Nexit" goed is voor Nederland? :) De voordelen?

Thanks
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_163169396
Nederland verdient zijn geld vooral in onze buurlanden en daar heb je de EU niet voor nodig. Een markt van 500 miljoen klinkt heel leuk maar aan 3/4 heb je geen fuck als Nederland zijnde.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2016 19:01:14 ]
pi_163169410
Was het 2 weken geleden trouwens nog niet zo dat een meerderheid geen zin had in zo'n referendum? :')
pi_163169662
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dan krijgen ze een grotere fooi en zullen de arbeidsomstandigheden waarschijnlijk sterk verbeteren. De baas kan dan immers niet meer even zijn detacheerder bellen en zeggen dat hij nú 20 Polen van begin 20 nodig heeft die niet zeuren over pauzes en het niet erg vinden om om 3 uur wakker gebeld te worden met de mededeling dat ze nú moeten komen werken.

Bij een distributiecentrum van 's lands grootste kruidenier hier willen ze al geen Nederlanders meer hebben eigenlijk. Die willen namelijk wél pauze, niet 's nachts wakker gebeld worden met de mededeling dat ze nú moten komen etc etc.
Je snapt dat uit de EU stappen gepaard zal gaan met een leuke nieuwe recessie? En uit welke crisis zijn juist de minima wel beter uitgekomen dan ze er in gingen?

Daarnaast verzinnen werkgevers wel weer wat anders en zal de maakindustrie een leuke genadeklap krijgen...

quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:54 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Moet je mijn pohi over de EU maar even bekijken, misschien copy-paste ik het hier zo wel even.
Ben benieuwd! Dat geluid ontbreekt immers bijna volledig in het "Eurosceptische" kamp.
pi_163169670
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:11 schreef 99.999 het volgende:
Ben benieuwd! Dat geluid ontbreekt immers bijna volledig in het "Eurosceptische" kamp.
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 18:20 schreef Childofthe90s het volgende:
Als de EU vergaand zou democratiseren en moderniseren, is er echt wel voldoende steun te vinden in heel Europa voor een EU.

Actieplan wat mij betreft:
• Voorzitter Europese Commissie wordt tegelijkertijd met EU-parlement direct gekozen, niet door regeringsleiders en/of Europarlementariërs. De gekozen voorzitter van de EC treedt op als vertegenwoordiger van de Unie, ofwel 'aangewezen' voorzitter Europese Raad (Donald Tusk) afschaffen.
• Aantal Eurocommissarissen sterk verkleinen.
• Wetgevingsmonopolie van de Europese Commissie afschaffen. Ook het Europees Parlement zelf mag onafhankelijk van de Commissie met maatregelen komen.
• EU-parlement krijgt bevoegdheid Commissieleden individueel weg te sturen.
• Europese partijen in EU-parlement, niet miniversies van lokale parlementen.
• Strenge anti-lobbywetgeving.
• Flexibele en transparante Europese begroting, niet voor zeven jaar vastleggen.
• Gezamenlijk asielbeleid afschaffen.
• Verdere uitbreiding van de Unie of verschuiving van bevoegdheden alleen na referendum.
• Er komt een Europese belastingdienst die naar Amerikaans voorbeeld een 'federal sales tax' (= Unieomzetbelasting) gaat heffen om zichzelf te bekostigen. Geen afdrachten meer op basis van BBP, geen naheffingen.
Daaraan zou ik nog de mogelijkheid van een noodrem wat betreft inter-EU migratie willen toevoegen.
pi_163169743
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:01 schreef Confetti het volgende:
Nederland verdient zijn geld vooral in onze buurlanden en daar heb je de EU niet voor nodig.
Nodig niet, het maakt het echter wel een stuk eenvoudiger en dus lucratiever :).
quote:
Een markt van 500 miljoen klinkt heel leuk maar aan 3/4 heb je geen fuck als Nederland zijnde.
Erg kort door de bocht wel.
pi_163169777
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:11 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

[..]

Daaraan zou ik nog de mogelijkheid van een noodrem wat betreft inter-EU migratie willen toevoegen.
Ik ben het inhoudelijk met al die punten eens, maar het klopt imo niet dat er dan veel meer steun voor de EU zou zijn. De paradox is dat hoewel tegenstanders van de EU exact deze punten irritant vinden aan de EU, ze dit niet willen veranderen omdat dat een versterking van die EU zou zijn.
pi_163169786
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:11 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

[..]

Dank, boeiende mix van meer en minder macht naar Brussel wel :P.
pi_163169850
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:16 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik ben het inhoudelijk met al die punten eens, maar het klopt imo niet dat er dan veel meer steun voor de EU zou zijn. De paradox is dat hoewel tegenstanders van de EU exact deze punten irritant vinden aan de EU, ze dit niet willen veranderen omdat dat een versterking van die EU zou zijn.
Inderdaad, een slagvaardiger EC met een direct gekozen voorzitter zal meer macht naar zich toe gaan trekken. En als ze dan ook nog eens zelf belasting kunnen gaan heffen wordt het helemaal een feestje :P
pi_163169915
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Inderdaad, een slagvaardiger EC met een direct gekozen voorzitter zal meer macht naar zich toe gaan trekken. En als ze dan ook nog eens zelf belasting kunnen gaan heffen wordt het helemaal een feestje :P
Afhankelijk van het beleidsterrein is het toch helemaal niet verkeerd als de EC meer macht naar zich toe kan trekken?
pi_163169926
quote:
Dit is een goed voorbeeld waarom ik het volk niet vertrouw met zo'n referendum.
Make my day!
pi_163169987
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je snapt dat uit de EU stappen gepaard zal gaan met een leuke nieuwe recessie? En uit welke crisis zijn juist de minima wel beter uitgekomen dan ze er in gingen?

Het zal economisch wel een tik opleveren in het begin ja. Maar het wegvallen van tientallen miljoenen concurrenten voor jouw 'simpele' baantje zal voor de magazijnmedewerker, de timmerman, vrachtwagenchauffeur etc toch echt een betere positie op de arbeidsmarkt betekenen.

De onderkant van de arbeidsmarkt is keihard geraakt door de arbeidsmigratie uit het oostblok, logisch dus dat de mensen die daar vertoeven niet bijster enthousiast zijn over de EU. Maar goed, dat is blijkbaar een ontzettend grote blinde vlek onder de fanatieke Eurofielen.
pi_163170053
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:21 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Afhankelijk van het beleidsterrein is het toch helemaal niet verkeerd als de EC meer macht naar zich toe kan trekken?
Zeker niet maar ik denk niet dat dat het alternatief is wat op een warm onthaal van de Nexit of Brexit roepers kan rekenen.
pi_163170114
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Het zal economisch wel een tik opleveren in het begin ja. Maar het wegvallen van tientallen miljoenen concurrenten voor jouw 'simpele' baantje zal voor de magazijnmedewerker, de timmerman, vrachtwagenchauffeur etc toch echt een betere positie op de arbeidsmarkt betekenen.

De onderkant van de arbeidsmarkt is keihard geraakt door de arbeidsmigratie uit het oostblok, logisch dus dat de mensen die daar vertoeven niet bijster enthousiast zijn over de EU. Maar goed, dat is blijkbaar een ontzettend grote blinde vlek onder de fanatieke Eurofielen.
Die mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt kunnen zich beter verenigen om zo betere arbeidsomstandigheden en beloningen af te dwingen. Dat heeft meer kans op succes dan gokken op een Nexit en misschien na 10 jaar een kleine verbetering.
pi_163170126
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:16 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Er is een kleine groep die ondanks alles altijd tegen verregaande Europese samenwerking zal zijn, maar ik denk dat je al een heleboel heibel weghaalt, door mensen zelf verantwoordelijk te maken voor EU-beleid. Nu kunnen mensen terecht zeggen dat Brussel een ver van hun bed show is waar ze nauwelijks tot geen invloed op hebben. Als mensen zien dat ze worden vertegenwoordigd, dat ze invloed hebben op het beleid en dat hun belangen boven die van bedrijven en lobbyisten gaan, zullen ze eerder vrede hebben met genomen besluiten.

Als mensen zien dat de EU belastingen heft, maar dat tegelijkertijd de BTW in Nederland omlaag gaat, is dat wel te verkopen. Het is in ieder geval beter te verkopen dan de mededeling dat de Nederlandse economie twee jaar geleden toch groter was dan gedacht waardoor er nog dit jaar een miljard moet worden neergelegd, waardoor de begroting van dit jaar niet meer sluitend is en Dijsselbloem bijvoorbeeld een belastingverlaging moet uitstellen. Dat is gewoon heel slechte PR voor de Unie, terwijl het inhoudelijk best wel zal kloppen dat Nederland te weinig heeft betaald. Voeg daar nog aan toe dat van dat geld, een deel naar Frankrijk zal gaan dat 'te veel' heeft betaald en je hebt de volkswoede compleet.

Zeker nu we in deze fase zitten dat een meerderheid het belang van de Unie nog inziet, is het noodzakelijk te handelen. Ik zie dat het lampje bij Tusk inmiddels is gaan branden, hopelijk gaan meer politici binnen de EU dit inzien, en houden ze op met gegronde zorgen wegwuiven.
pi_163170201
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Komt nog bij dat het gros van de gastarbeiders hun verdiende geld hier zo mondjesmaat mogelijk uitgeven zodat we ook nog eens met een flinke kapitaalvlucht naar het oostblok te maken hebben. Dubbel genaaid. Tel uit uw winst. Open grenzen is de natte droom van werkgevers.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 20-06-2016 20:07:09 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_163170318
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zeker niet maar ik denk niet dat dat het alternatief is wat op een warm onthaal van de Nexit of Brexit roepers kan rekenen.
Je zult inderdaad altijd wel een paar mensen hebben die tegen elke vorm van Europese samenwerking zijn maar de meeste Eurosceptici zul je, onder de juiste voorwaarden, nog wel over de streep kunnen trekken. Een ook de Pro-Europeanen trouwens, want beleid dat je op die manier maakt is een heel stuk beter dan de zwak afdwingbare compromissen waar we nu vaak mee zitten.
  maandag 20 juni 2016 @ 19:39:54 #59
458213 Roffa123
Feyenoord 4 ever!
pi_163170435
Ik ben ook Europsceptisch. Opzich was Europa wel een goed plan! Maar er zijn te veel landen bijgekomen die er alleen van proviteren. Zoals Polen, Roemenie, Bulgarije en in de toekomst Turkije. Ook zie je soms een Poolse chaffeur met een Nederlandse oplegger. Dat betekent dus dat een Pool het werk doet wat eigenlijk een Nederlandse chaffeur zou moeten doen. Daarom vind ik ook dat Nederland zich moet aansluiten bij de EVA.
pi_163170505
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt kunnen zich beter verenigen om zo betere arbeidsomstandigheden en beloningen af te dwingen.
Dat gebeurt dus niet omdat ze gewoon vervangen worden/zijn door allerlei MOE-landers hè... :')

Arbeidsvoorwaarden en omstandigheden worden nou eenmaal voor 99% bepaald door vraag en aanbod. En dat aanbod is aan de onderkant door het vrije verkeer van personen gi-gan-tisch.

Piet van 53 kan nou eenmaal niet concurreren met een Pool van 23 die via allerlei rare constructies voor 1/3 van zijn loon vrachtwagenchauffeur mag spelen van de EU. Daar valt niks tegenop te verenigen....

Vanuit de EU is ook altijd geroepen dat dat niet ging gebeuren, geen verdringing en beloning tegen NL voorwaarden. Nou, daar is dus gewoon geen flikker van terecht gekomen. Terecht dat mensen daar pissig om worden.
  maandag 20 juni 2016 @ 19:42:54 #61
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_163170508
quote:
Nou ja, dat scheelt dan sowieso al ¤7.000.000.000 aan besparing op de asielkosten op jaarbasis.
  maandag 20 juni 2016 @ 19:44:44 #62
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_163170547
quote:
Mooi gesproken.

Ik ben vóór Europa en vóór democratie. En dus tégen de EU.
  maandag 20 juni 2016 @ 19:45:44 #63
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_163170577
Man-oh-man. Waarom zou iemand in Godesnaam ooit referenda willen hebben die over iets groters gaan dan bomenkap in de straat of de herbestemming van het oude hondenpoepveldje.
Ik ga naar huis.
  maandag 20 juni 2016 @ 19:46:25 #64
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_163170592
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat gebeurt dus niet omdat ze gewoon vervangen worden/zijn door allerlei MOE-landers hè... :')

Arbeidsvoorwaarden en omstandigheden worden nou eenmaal voor 99% bepaald door vraag en aanbod. En dat aanbod is aan de onderkant door het vrije verkeer van personen gi-gan-tisch.

Piet van 53 kan nou eenmaal niet concurreren met een Pool van 23 die via allerlei rare constructies voor 1/3 van zijn loon vrachtwagenchauffeur mag spelen van de EU. Daar valt niks tegenop te verenigen....

Vanuit de EU is ook altijd geroepen dat dat niet ging gebeuren, geen verdringing en beloning tegen NL voorwaarden. Nou, daar is dus gewoon geen flikker van terecht gekomen. Terecht dat mensen daar pissig om worden.
Mark Rutte lacht in zijn vuistje.
  maandag 20 juni 2016 @ 19:46:29 #65
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_163170594
quote:
9s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:45 schreef nietzman het volgende:
Man-oh-man. Waarom zou iemand in Godesnaam ooit referenda willen hebben die over iets groters gaan dan bomenkap in de straat of de herbestemming van het oude hondenpoepveldje.
Ja, waarom zouden we eigenlijk democratie willen. Een goede strenge Leider is veel beter.
  maandag 20 juni 2016 @ 19:46:54 #66
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_163170604
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:46 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Ja, waarom zouden we eigenlijk democratie willen. Een goede strenge Leider is veel beter.
Nee joh, alles met een poll op de FP doen. Gaan!
Ik ga naar huis.
pi_163170767
Het is best knap dat de EU als instituut zo'n grote groep tegen zich in het harnas heeft weten te jagen.
pi_163170830
quote:
9s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:45 schreef nietzman het volgende:
Je ziet hier inderdaad ook weer te goed hoeveel te hoog gegrepen dit is.
pi_163170894
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:11 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
PVV-kiezers zijn de grootste tegenstanders van de EU, 94 procent is voor een 'nexit'. 50PLUS-stemmers volgen met 63 procent en SP'ers met 58 procent. D66-kiezers zijn uitgesproken pro-Europees. 85 procent wil dat Nederland deel blijft uitmaken van de EU. De partij wordt op de voet gevolgd door GroenLinks met 82 procent. PvdA (68), CDA (68) en ChristenUnie (61) staan ook positief tegenover het EU-lidmaatschap. De VVD-aanhang is verdeeld met 47 procent voor lidmaatschap en 45 tegen.
Interessant dat het percentage tegenstanders van een Nexit nagenoeg evenredig oploopt met het aandeel hoogopgeleide kiezers binnen een partij. PVV en SP hebben in elk onderzoek de laagst opgeleide kiezers, D'66 en GL trekken juist de hoogst opgeleide kiezers.

Blijkt daaruit dat een Nexit een dom idee is? O-)
pi_163171128
quote:

[..]

Manmanman, types als jij laten precies zien waarom referenda overig complexe onderwerpen een zeer slecht idee zijn.
pi_163171210
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:27 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Er is een kleine groep die ondanks alles altijd tegen verregaande Europese samenwerking zal zijn, maar ik denk dat je al een heleboel heibel weghaalt, door mensen zelf verantwoordelijk te maken voor EU-beleid. Nu kunnen mensen terecht zeggen dat Brussel een ver van hun bed show is waar ze nauwelijks tot geen invloed op hebben. Als mensen zien dat ze worden vertegenwoordigd, dat ze invloed hebben op het beleid en dat hun belangen boven die van bedrijven en lobbyisten gaan, zullen ze eerder vrede hebben met genomen besluiten.

Als mensen zien dat de EU belastingen heft, maar dat tegelijkertijd de BTW in Nederland omlaag gaat, is dat wel te verkopen. Het is in ieder geval beter te verkopen dan de mededeling dat de Nederlandse economie twee jaar geleden toch groter was dan gedacht waardoor er nog dit jaar een miljard moet worden neergelegd, waardoor de begroting van dit jaar niet meer sluitend is en Dijsselbloem bijvoorbeeld een belastingverlaging moet uitstellen. Dat is gewoon heel slechte PR voor de Unie, terwijl het inhoudelijk best wel zal kloppen dat Nederland te weinig heeft betaald. Voeg daar nog aan toe dat van dat geld, een deel naar Frankrijk zal gaan dat 'te veel' heeft betaald en je hebt de volkswoede compleet.

Zeker nu we in deze fase zitten dat een meerderheid het belang van de Unie nog inziet, is het noodzakelijk te handelen. Ik zie dat het lampje bij Tusk inmiddels is gaan branden, hopelijk gaan meer politici binnen de EU dit inzien, en houden ze op met gegronde zorgen wegwuiven.
Waar baseer je het toch op dat Nederland er beter van af komt als we nóg meer uit handen geven aan een Unie die het GEMEENSCHAPPELIJK belang moet vertegenwoordigen en niet het Nederlandse belang?
pi_163171282
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:06 schreef Confetti het volgende:
het GEMEENSCHAPPELIJK belang moet vertegenwoordigen en niet het Nederlandse belang?
Het is het belang van de Nederlandse elite.
pi_163171322
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is het Nederlands belang van de elite.
Het zou vele malen erger worden als de belangrijkste beslissingen rechtstreeks in Brussel worden genomen. Je kunt de EC niet ter verantwoording roepen met je 17 miljoen inwonertjes.

De andere landen zullen ons levend opvreten.
pi_163171384
Nou, handtekenactie en gaan zou ik zeggen. Hoe meer referendums hoe beter, zeker wat betreft dit soort zaken.
Conscience do cost.
  maandag 20 juni 2016 @ 20:16:58 #75
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_163171529
quote:
We hebben ons meer dan 400 jaar prima gered dus ik zie het probleem niet zo.
Ik snap niet zo goed wat soevereiniteit afdragen met handelen te maken heeft.
Niemand is tegen handel drijven, wél tegen een politieke unie.

We weten allemaal dat het eindstation bij een federatie/confederatie ligt en dat proces zou mogelijk onomkeerbaar kunnen zijn. Het volk mag best geraadpleegd worden over iets dat hen en de toekomstige generaties aangaat.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
  maandag 20 juni 2016 @ 20:18:10 #76
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_163171571
quote:
Ah, pro EU en anti democratie.
Dat is natuurlijk iets dat vanzelfsprekend hand in hand gaat.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_163171578
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:12 schreef ems. het volgende:
Nou, handtekenactie en gaan zou ik zeggen. Hoe meer referendums hoe beter, zeker wat betreft dit soort zaken.
En er moet een wetje aangepast worden. Klein detail.
pi_163171699
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:06 schreef Confetti het volgende:

[..]

Waar baseer je het toch op dat Nederland er beter van af komt als we nóg meer uit handen geven aan een Unie die het GEMEENSCHAPPELIJK belang moet vertegenwoordigen en niet het Nederlandse belang?
De EU krijgt bij mijn plannen per saldo nauwelijks méér te zeggen. Op sommige gebieden wat meer en op andere weer wat minder. De bevoegdheden die de Unie nu al heeft worden democratischer ingevuld.
pi_163172412
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:24 schreef Toefjes het volgende:
Ik ben bang dat de mensen denken bij zo'n referendum te moeten gaan stemmen of de premier wel of niet zijn ontslag in moet dienen.
Daar hadden we allang een referendum over moeten hebben.
En dan nu, Peachbird bericht:
-
Als van rossum, maar dan slim.
pi_163172559
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:42 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Daar hadden we allang een referendum over moeten hebben.
1 Keer in de 4 jaar vind ik eigenlijk wel genoeg.
pi_163172606
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:47 schreef Toefjes het volgende:

[..]

1 Keer in de 4 jaar vind ik eigenlijk wel genoeg.
Ik niet. Een streven naar democratie kent geen genoeg tot het volledig is.
-
pi_163172615
quote:
Opmerkelijk. Noorwegen en Zwitserland zijn geen EU-lid maar wel beduidend welvarend.

Misschien is de invloed van de EU op welvaart kleiner dan we denken.
pi_163172706
quote:

[..]

Mwuah, een timmerman die dankzij een stop op Oost-Europese werknemers betere baankansen heeft, zal het niet per definitie slechter krijgen.

Het is maar net uit welke invalshoek je het bekijkt. Noorwegen en Zwitserland zijn rijke landen, doch geen EU-lid.
pi_163172837
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:49 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Ik niet. Een streven naar democratie kent geen genoeg tot het volledig is.
Maar dan gaan we maandelijks een referendum houden of de regering mag blijven zitten? Of eens per jaar? Vertel me hoe dat in elkaar zit dat streven naar democratie kent geen genoeg. Prachtig gezegd trouwens.
pi_163172860
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:52 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Mwuah, een timmerman die dankzij een stop op Oost-Europese werknemers betere baankansen heeft, zal het niet per definitie slechter krijgen.

Het is maar net uit welke invalshoek je het bekijkt. Noorwegen en Zwitserland zijn rijke landen, doch geen EU-lid.
In Noorwegen en Zwitserland is er ook niet wezenlijk veel anders qua EU betrokkenheid. Ze zijn geen lid maar betalen wel een hele hoop en moeten aan een hele hoop voorwaarden voldoen. Bovendien zijn dat nog wel iets andere economieën dan de Nederlandse economie waarin goederendoorvoer behoorlijk belangrijk zijn.
pi_163172951
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:49 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Opmerkelijk. Noorwegen en Zwitserland zijn geen EU-lid maar wel beduidend welvarend.

Noorwegen is wel het slechtste voorbeeld wat je kan hebben met hun olievoorraad. Alleen waar ze het daar goed besteden pleuren wij het in het dichten van tekorten, en nu nog minder ivm het gejank van die groningers.

Maar voor Nederland gaat het niets goeds brengen en jij als burger gaat er sowieso niets positief van merken. Alleen maar jezelf afzonderen van een open markt. Ze hebben één fout gemaakt en dat is uitbreiden prefereren boven de EU echt sterk te maken door juist nog meer samen te voegen en te delen.
pi_163173032
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:59 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Noorwegen is wel het slechtste voorbeeld wat je kan hebben met hun olievoorraad. Alleen waar ze het daar goed besteden pleuren wij het in het dichten van tekorten, en nu nog minder ivm het gejank van die groningers.

Maar voor Nederland gaat het niets goeds brengen en jij als burger gaat er sowieso niets positief van merken. Alleen maar jezelf afzonderen van een open markt. Ze hebben één fout gemaakt en dat is uitbreiden prefereren boven de EU echt sterk te maken door juist nog meer samen te voegen en te delen.
Het gaat er maar net om hoe snel je een handelsverdrag met de EU kan sluiten. Kan je dat snel sluiten, kan je door blijven handelen met de EU. De EU heeft daar geen handvest voor op dit moment.

Overigens ben ik geen voor- of tegenstander van een Nexit, dat terzijde.
pi_163173100
quote:

[..]

Volgens mij is jou al zeker veertig keer uitgelegd wat de exacte status is van de genoemde landen. Dat deze een stuk sterker gelieerd zijn aan de EU dan jij doet overkomen.

Gaat die uitleg telkens het ene oor in en het andere er direct weer uit? Of speel je gewoon bewust keer op keer stommetje?
pi_163173141
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Volgens mij is jou al zeker veertig keer uitgelegd wat de exacte status is van de genoemde landen. Dat deze een stuk sterker gelieerd zijn aan de EU dan jij doet overkomen.

Gaat die uitleg telkens het ene oor in en het andere er direct weer uit? Of speel je gewoon bewust keer op keer stommetje?
Net als de mensen die nog steeds aan het stampvoeten zijn over die 1000 euro. Beide oren dicht gok ik.
pi_163173323
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:05 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Net als de mensen die nog steeds aan het stampvoeten zijn over die 1000 euro. Beide oren dicht gok ik.
Klopt. Je geeft aan hoe het zit, waarna dezelfde user de volgende dag zijn domme riedeltje herhaalt in een ander topic.
pi_163174018
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:02 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Het gaat er maar net om hoe snel je een handelsverdrag met de EU kan sluiten. Kan je dat snel sluiten, kan je door blijven handelen met de EU. De EU heeft daar geen handvest voor op dit moment.

Overigens ben ik geen voor- of tegenstander van een Nexit, dat terzijde.
Kan daar nooit zo goed tegen om wel de voordelen van de EU te houden. Als je tegen stemt dan maar helemaal niets met de EU ipv hypocriet wel hetzelfde blijven willen, want wat jij wilt is de EU.
  maandag 20 juni 2016 @ 21:27:31 #92
63302 rockstah
New World Disorder
pi_163174110
quote:
Pff, het is ook een beetje de suggestie hè. Men is ook steevast ontevreden over de nationale regeringen maar daar is uittreden geen optie.

Daarnaast, dat 50% voor een referendum is betekend niet dat 50% er ook echt uit wil. Het is ook een beetje een verzetje voor veel mensen denk ik.
pi_163175330
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:27 schreef rockstah het volgende:

[..]

Pff, het is ook een beetje de suggestie hè. Men is ook steevast ontevreden over de nationale regeringen maar daar is uittreden geen optie.

Daarnaast, dat 50% voor een referendum is betekend niet dat 50% er ook echt uit wil. Het is ook een beetje een verzetje voor veel mensen denk ik.
Als Zwarte Piet het land weer heeft verlaten gaat men zich vervelen. Dat zal het moment zijn dat het gaat broeien.
pi_163175816
Grappig hoeveel van de ''tolerante'' mensen hier zo denigrerend praten over miljoenen mensen.
pi_163176733
quote:
7s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:57 schreef k_man het volgende:

[..]

Interessant dat het percentage tegenstanders van een Nexit nagenoeg evenredig oploopt met het aandeel hoogopgeleide kiezers binnen een partij. PVV en SP hebben in elk onderzoek de laagst opgeleide kiezers, D'66 en GL trekken juist de hoogst opgeleide kiezers.

Blijkt daaruit dat een Nexit een dom idee is? O-)
Nee, daaruit blijkt dat het de elite is die voor de EU is.
pi_163178123
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:25 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Kan daar nooit zo goed tegen om wel de voordelen van de EU te houden. Als je tegen stemt dan maar helemaal niets met de EU ipv hypocriet wel hetzelfde blijven willen, want wat jij wilt is de EU.
Precies, dat is zoiets als wel de lusten willen maar niet de lasten.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_163178959
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:09 schreef Glazenmaker het volgende:
Grappig hoeveel van de ''tolerante'' mensen hier zo denigrerend praten over miljoenen mensen.
Ben je tegen de EU, dan ben je een domme tokkie lijkt het adagium. De EU wordt haast nog fanatieker beschermt dan Zwarte Piet.
  maandag 20 juni 2016 @ 23:47:42 #98
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_163179244
quote:

[..]

Hoelang blijf je nog je onzinargument herhalen? Er is jou al 325345435 keer uitgelegd dat Noorwegen en Zwitserland wel betalen en zich aan regeltjes moeten houden, maar geen inspraak daarop hebben.
pi_163179250
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 19:01 schreef Confetti het volgende:
Nederland verdient zijn geld vooral in onze buurlanden en daar heb je de EU niet voor nodig. Een markt van 500 miljoen klinkt heel leuk maar aan 3/4 heb je geen fuck als Nederland zijnde.
Tuurlijk niet. Als 1 na grootste voedselproducent ter wereld heb jer echt niks aan.
  maandag 20 juni 2016 @ 23:48:57 #100
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_163179268
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:11 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
(...). Volgens een peiling (...) ziet 54 procent van de mensen wel iets in zo'n volksraadpleging.

(...)

Ik snap de OP niet:
1. 48% wil eruit, 45% wil blijven. Dan is volgens mij de meerderheid toch echt voor een exit
2. waarom zou die 54% - 45% = 9% van de mensen die in favore van blijven zijn, een referendum willen
zonnig Brasil
pi_163179392
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 23:48 schreef qwerty_x het volgende:
1. 48% wil eruit, 45% wil blijven. Dan is volgens mij de meerderheid toch echt voor een exit
Er zal wel een absolute meerderheid bedoeld worden.
  maandag 20 juni 2016 @ 23:56:34 #102
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_163179423
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 23:54 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook al, maar dat is natuurlijk wel erg suggestief.
Er is volgens mij nog nooit een verkiezing geweest waar een onderwerp, politicus of partij de absolute meerderheid kreeg.
zonnig Brasil
pi_163179479
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 23:56 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook al, maar dat is natuurlijk wel erg suggestief.
Er is volgens mij nog nooit een verkiezing geweest waar een onderwerp, politicus of partij de absolute meerderheid kreeg.
Je hebt het Oekraïne-referendum gemist?
  dinsdag 21 juni 2016 @ 00:00:52 #104
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_163179502
quote:
7s.gif Op maandag 20 juni 2016 23:59 schreef k_man het volgende:

[..]

Je hebt het Oekraïne-referendum gemist?
Ja, eerlijk gezegd.
Maar ik begrijp dat daar dus wel een meerderheid voor dan wel tegen was.
zonnig Brasil
pi_163179641
quote:
2. waarom zou die 54% - 45% = 9% van de mensen die in favore van blijven zijn, een referendum willen
Om de democratische legitimiteit te vergroten.
pi_163179820
quote:

[..]

Ik snap de OP niet:
Misschien vinden sommige mensen democratie belangrijker dan hun eigen standpunt doordrukken. Misschien denken ze zelfs wel dat ze andere mensen kunnen overtuigen om voor de EU te stemmen zodat we van dat eeuwige gezeik af zijn. Er is immers toch echt voor gekozen dan. Al die mietjes die bij het laatste referendum bewust tactisch niet gingen stemmen hebben daar helaas niet de ballen voor.
pi_163180158
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Terug naar de EEG op basis soevereine staten met een bijbehorende vrijhandelszone.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 01:21:23 #108
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_163180222
quote:
Weet je wat het mooie is aan een dictatuur? Domme mensen die helemaal niks van de economie snappen maken geen domme beslissingen waarmee ze zichzelf alleen maar in de vingers snijden.

Ik ben voor een kiesrecht met verplicht tentamen over meerdere politieke punten. Is je kennis daarover goed, dan mag je stemmen. Haal je de test niet, dan mag je niet stemmen. Zo houd je een slimme democratie over.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  dinsdag 21 juni 2016 @ 04:55:08 #109
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_163180578
quote:
Koos, voor je eigen bestwil, hou je je een beetje in, dat voorkomt nog meer schaamte in de toekomst. Wat iedereen met de intelligentie van een garnaal al 5 of 10 jaar geleden kon voorspellen was voor jou een onmogelijke opgave. Terwijl jij zelfs nu nog dagelijks de EU zit te verafgoden waren anderen er al jaren geleden achtergekomen dat een intensief samenwerkingsverband als deze bestaande uit 28 landen met een totaal andere economie, cultuur, welvaart en belangen gedoemd te mislukken is. Schijnbaar is het niet iedereen gegeven om voor zichzelf logisch na te denken. Anyways, doe ermee wat je wil, ik zeg je het in je eigen belang.
pi_163180744
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 23:54 schreef k_man het volgende:

[..]

Nee. Volgens mij tellen ze degenen die uberhaupt geen referendum willen op bij de tegenstanders van een nexit.
Oftewel van de 100 man zijn er 55 voor een referendum waarvan ongeveer 27 voor een nexit. Oftewel slechts 27% is voor een nexit.
pi_163180840
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 01:06 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Terug naar de EEG op basis soevereine staten met een bijbehorende vrijhandelszone.
Nogal nietszeggende uitspraak dit, die je wel vaker tegenkomt. Wat bedoel je dan precies en wat is het grote verschil met nu?
Immers de huidige situatie is een vrij autonome doorontwikkeling vanuit die EEG, die ook al veel elementen bevatte waar men nu zo tegen ageert...
pi_163181023
Ik ben faliekant tegen referenda, maar deze zie ik wel zitten. Gewoon, om het gehad te hebben. Zijn we ook weer af van het gejengel van mensen die denken dat we niet democratisch genoeg zijn. Het begint behoorlijk een eigen leven te leiden, met mensen die zich gedragen alsof ze in een enorm repressieve dictatuur leven waarin ze dagelijks gemarteld worden om wat ze vinden. Met een referendum uitgeschreven door de regering bewijs je in elk geval dat het allemaal wel mee valt, met die zogenaamde onderdrukking.
pi_163181704
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 04:55 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Koos, voor je eigen bestwil, hou je je een beetje in, dat voorkomt nog meer schaamte in de toekomst. Wat iedereen met de intelligentie van een garnaal al 5 of 10 jaar geleden kon voorspellen was voor jou een onmogelijke opgave. Terwijl jij zelfs nu nog dagelijks de EU zit te verafgoden waren anderen er al jaren geleden achtergekomen dat een intensief samenwerkingsverband als deze bestaande uit 28 landen met een totaal andere economie, cultuur, welvaart en belangen gedoemd te mislukken is. Schijnbaar is het niet iedereen gegeven om voor zichzelf logisch na te denken. Anyways, doe ermee wat je wil, ik zeg je het in je eigen belang.
Verhip, je hebt gelijk. Al die figuren die er hun beroep van hebben gemaakt om dag in, dag uit de EU af te branden, zijn de intelligentsia, de maatschappelijke winnaars. Je hebt gelijk, ik moet mij schamen voor mijn gebrek aan intellect en mijn gefaal.

Bedankt voor dit inzicht.
pi_163181739
Je kunt als burger niet een beslissing mbt "wel of niet" overzien.
Er zijn altijd talloze tussenvormen en talloze consequenties.
Het zou net zoiets zijn als een beslissing van de brandweer overlaten aan het publiek.
"Moeten wij de belendende percelen wel of niet nathouden?"
Dat zijn zaken die een ervaren brandweercommandant zelf moet beslissen.
Zo is het ook met beslissingen over samenwerking in Europa.
Langs de zijlijn heb je een veel te eenvoudig beeld, en ken je de consequenties niet.
Plasterk is een mooi voorbeeld.
Toen hij nog geen politicus was, was het ook zo'n betweterige "zij-lijn-intellectueel".
En overal moest de burger bij betrokken worden.
Nu hij eenmaal in het politieke pluche zit, komt hij met voorstellen om de referendum-wet te willen "herzien".
Eigenlijk wil hij natuurlijk helemaal geen referendum meer.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_163182879
Ach gut, wat leuk.

Ongetwijfeld wil een meerderheid ook dat Sinterklaas echt bestaat.

Maar Sinterklaas bestaat niet en bindende referenda zijn in Nederland niet mogelijk. Einde verhaal.
pi_163182902
maar rutte zij dat "wij" heel nederland niet voor een brexit is.
Maar dat betekend dat rutte loog, doet die anders nooit....
pi_163182932
Gecompliceerde zaken moeten helemaal niet in een referendum gevraagd worden aan het volk.
Zelfs als je je inleest weet je nog niet de helft.
Make my day!
pi_163182994
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 10:56 schreef agter het volgende:
Gecompliceerde zaken moeten helemaal niet in een referendum gevraagd worden aan het volk.
Het volk dom houden dus :) En anders maar beweren dat het volk domweg dom is.
pi_163183012
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 10:56 schreef agter het volgende:
Maar datzelfde volk is wel slim genoeg om een karakter inschatting te maken of een politicus gaat doen wat hij zegt en en tegelijkertijd een keuze te maken uit wie hun het beste vertegenwoordigd op meer dan 100 verschillende onderwerpen bij de volgende verkiezing.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 11:05:49 #120
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_163183100
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 07:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nogal nietszeggende uitspraak dit, die je wel vaker tegenkomt. Wat bedoel je dan precies en wat is het grote verschil met nu?
Immers de huidige situatie is een vrij autonome doorontwikkeling vanuit die EEG, die ook al veel elementen bevatte waar men nu zo tegen ageert...
Hij bedoelt waarschijnlijk terug naar waar de EU voor bedoeld was: Het stimuleren van handel tussen de lidstaten. Tegenwoordig is de EU teveel met politiek bezig, waardoor landen niet zelf meer kunnen bepalen wat ze willen. De invloed van burger verdwijnt en zorgt voor spanningen tussen de EU-staten, zeker met bijvoorbeeld de vluchtelingencrisis.
pi_163183132
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 09:24 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Plasterk is een mooi voorbeeld.
Toen hij nog geen politicus was, was het ook zo'n betweterige "zij-lijn-intellectueel".
En overal moest de burger bij betrokken worden.
Nu hij eenmaal in het politieke pluche zit, komt hij met voorstellen om de referendum-wet te willen "herzien".
Eigenlijk wil hij natuurlijk helemaal geen referendum meer.
quote:
De minister doelt met name op de opkomstdrempel bij het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Bij een opkomst onder de dertig procent is het referendum niet geldig, dat kan voor mensen een overweging geweest zijn om niet te gaan stemmen. "Ik heb al tijdens de behandeling van de wet in de Kamer gewaarschuwd dat er verwarring en een onaangenaam effect kan optreden", aldus Plasterk.
http://nos.nl/artikel/209(...)r-referendumwet.html

wbt de huidige referendumwet: De opkomstdrempel deugt niet. Plasterk heeft gelijk
Het is niet-bindend. Dan ken je net zo goed een serie opiniepelingen als raadgevend beschouwen.
Schaf deze wet af en kom met een nieuwe wet voor een bindend referendum.
Maar niet een waarbij een minderheid van de kiesgerechtigden "de wil van het volk" kan bepalen.
pi_163183149
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:00 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Nee. Dat zeg ik niet.
Ik zeg dat bepaalde zaken gewoon complex zijn.
En daar zijn specialisten voor die er jaren lang op studeren.

Hoe kun je verwachten dat gewone mensen dat door middel van een ja of een nee doorgronden?
Make my day!
  dinsdag 21 juni 2016 @ 11:10:20 #123
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_163183179
Denken die neestemmers ook na over de gevolgen van een Nexit?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_163183198
EenVandaag opiniepanel is verre van betrouwbaar overigens.
pi_163183199
quote:
9s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:10 schreef Copycat het volgende:
Moderne vorm van een beetje rellen, denk ik wel eens.
Make my day!
  dinsdag 21 juni 2016 @ 11:11:21 #126
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_163183204
quote:
Kijk, ik vind het soms best jammer dat men kennelijk slecht uit kan leggen (of dat de andere kant slecht wil luisteren?) waarom Europa zo belangrijk is.

Maar niemand wordt dom gehouden. Het interesseert mensen alleen helemaal niet. Past de uitleg niet in 140 tekens? Laat dan maar, verspilde moeite.

Het volk houdt zichzelf dom door niet verder te kijken dan hun neus lang is.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_163183210
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:08 schreef agter het volgende:

[..]

Nee. Dat zeg ik niet.

Hoe kun je verwachten dat gewone mensen dat door middel van een ja of een nee doorgronden?
psies... Dat oekrainereferendum was me ook te ingewikkeld. Dan moet je honderden pagina's doorlezen , Je verdiepen in al die details..... puffff
Vandaar dat veel mensen dachten: ik stem niet ... ze zoeken het maar uit in Den Haag
pi_163183237
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:08 schreef agter het volgende:

[..]

Nee. Dat zeg ik niet.
Zoals politici? :P Valt vaak wel mee hoor met dat jarenlang studeren wat betreft de besproken onderwerpen. Doorgaans komt het neer op meningen.
quote:
Ik ben vooral benieuwd waarom je denkt dat die zaken waar zij het over hebben zo ontzettend complex zijn. En waar je dan precies de grens trekt wat betreft dingen die te complex zouden zijn voor het gepeupel of waar ze wel een mening over mogen hebben.
Conscience do cost.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 11:14:13 #129
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_163183263
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:11 schreef agter het volgende:

Moderne vorm van een beetje rellen, denk ik wel eens.
Zou me niets verbazen, inderdaad. Hahaha, we gaan die lul van een Rutte trollen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 21 juni 2016 @ 11:14:33 #130
116015 SicSicSics
pi_163183267
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:11 schreef Bluesdude het volgende:
psies... Dat oekrainereferendum was me ook te ingewikkeld. Dan moet je honderden pagina's doorlezen , Je verdiepen in al die details..... puffff
Vandaar dat veel mensen dachten: ik stem niet ... ze zoeken het maar uit in Den Haag
Dat.
Bovendien was een nee tegen het associatie verdrag 9 van de 10 keer een "Ik stem nee, want de EU is stom" of een "Ik stem nee, want de Euro is kut" of een "Ik stem nee, want ik wil Oekraine niet bij de EU"

Geen antwoord op de vraag.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_163183295
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:12 schreef ems. het volgende:

[..]

Zoals politici? :P Valt vaak wel mee hoor met dat jarenlang studeren wat betreft de besproken onderwerpen. Doorgaans komt het neer op meningen.

[..]

Ik ben vooral benieuwd waarom je denkt dat die zaken waar zij het over hebben zo ontzettend complex zijn. En waar je dan precies de grens trekt wat betreft dingen die te complex zouden zijn voor het gepeupel of waar ze wel een mening over mogen hebben.
Jij denkt serieus dat een Nexit niet bijzonder complexe materie is?
En dan is het maar de vaag waar de mensen antwoord op geven.. Vaak niet op de daadwerkelijk vraag van het referendum.
Make my day!
pi_163183354
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:14 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat.
Bovendien was een nee tegen het associatie verdrag 9 van de 10 keer een "Ik stem nee, want de EU is stom" of een "Ik stem nee, want de Euro is kut" of een "Ik stem nee, want ik wil Oekraine niet bij de EU"

In principe wil ik ook niet dat Oekraine EU-lid wordt. Die EU-samdenwerking is al instablel... nog meer instabiele landen maakt het nog instabieler.
Maar dat verdrag ging niet over een lidmaatschap.
En hoe dan ook moeten landen afspraken maken met elkaar over handel en verkeer. En daar ging de bulk van het verdrag wel over.
Ik ben gaan stemmen en ik stemde voor. Maar het referendum is me wel door de strot geduwd.

pi_163183386
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 09:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Verhip, je hebt gelijk. Al die figuren die er hun beroep van hebben gemaakt om dag in, dag uit de EU af te branden, zijn de intelligentsia, de maatschappelijke winnaars. Je hebt gelijk, ik moet mij schamen voor mijn gebrek aan intellect en mijn gefaal.

Bedankt voor dit inzicht.
Zal je wellicht opgevallen zijn maar de mensen die zoals jouw denken nemen heel hard af.
de mensen die tegen de EU (in deze vorm) zijn neemt toe alsmede de groep die tegen de migrantenstroom is en verdergaande islamisering.

Het einde van de EU is al lang in gang gezet en zal niet meer lang duren.
Zelfde geld dat partijen als AFD, PVV, Le Pen, VB, FPO en andere rechtse partijen een gigantische opmars hebben.
pi_163183388
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:16 schreef agter het volgende:

[..]

Jij denkt serieus dat een Nexit niet bijzonder complexe materie is?
Niet complex genoeg om maar te concluderen dat het plebs zijn bek erover moet houden, nee. Sowieso vind ik het een vrij subjectieve kwestie.
quote:
En dan is het maar de vaag waar de mensen antwoord op geven.. Vaak niet op de daadwerkelijk vraag van het referendum.
Ik ben niet echt een voorstander van het voor een ander invullen waarom zij iets vinden. Zo kan je elke politieke mening wel afbranden met "ja maar dat vinden zij eigenlijk helemaal niet".

Maar nogmaals de vraag: Waar ligt de grens wat betreft hetgeen waar de gewone man wel of niet een mening over mag/moet hebben?
Conscience do cost.
pi_163183426
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:07 schreef Bluesdude het volgende:

Maar niet een waarbij een minderheid van de kiesgerechtigden "de wil van het volk" kan bepalen.
Beetje onzinargument. Heel veel mensen stemmen sowieso niet, bijvoorbeeld omdat ze gewoon geen interesse hebben.
Why stay small, if you can grow big..
pi_163183467
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:56 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Maar dan gaan we maandelijks een referendum houden of de regering mag blijven zitten? Of eens per jaar? Vertel me hoe dat in elkaar zit dat streven naar democratie kent geen genoeg. Prachtig gezegd trouwens.
Daar waar nood is voor een referendum, hoort een referendum imho. Al is dat elke week.
-
pi_163183499
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ga jij alle partijprogrammas doorlezen? Analyseren hoe partijen met elkaar kunnen samenwerken omdat wij onderhand heel veel partijen hebben?

Dat is nog veel ingewikkelder dan een associatieverdrag snappen denk ik.
Why stay small, if you can grow big..
pi_163183547
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:11 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Kijk, ik vind het soms best jammer dat men kennelijk slecht uit kan leggen (of dat de andere kant slecht wil luisteren?) waarom Europa zo belangrijk is.

Maar niemand wordt dom gehouden. Het interesseert mensen alleen helemaal niet. Past de uitleg niet in 140 tekens? Laat dan maar, verspilde moeite.

Het volk houdt zichzelf dom door niet verder te kijken dan hun neus lang is.
Gewoon ervaringscijfers presenteren en hopen dat ze zelf wat geschiedenisonderzoek doen...
Laatste 10 periodes van Europa

1948 2016 Periode 10 Europese samenwerking
1880 1948 Periode 9 Ieder voor zich
1812 1880 Periode 8 Ieder voor zich
1744 1812 Periode 7 Ieder voor zich
1676 1744 Periode 6 Ieder voor zich
1608 1676 Periode 5 Ieder voor zich
1540 1608 Periode 4 Ieder voor zich
1472 1540 Periode 3 Ieder voor zich
1404 1472 Periode 2 Ieder voor zich
1336 1404 Periode 1 Ieder voor zich
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_163183615
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:21 schreef flibber het volgende:

[..]

Zal je wellicht opgevallen zijn maar de mensen die zoals jouw denken nemen heel hard af.
de mensen die tegen de EU (in deze vorm) zijn neemt toe alsmede de groep die tegen de migrantenstroom is en verdergaande islamisering.

Het einde van de EU is al lang in gang gezet en zal niet meer lang duren.
Zelfde geld dat partijen als AFD, PVV, Le Pen, VB, FPO en andere rechtse partijen een gigantische opmars hebben.
Laat ik voorop stellen dat er niets mis is met een kritische houding richting de EU. De Unie is verre van perfect en kan op veel terreinen worden verbeterd. Maar in plaats van de baby met het badwater weg te gooien, kun je naar mijn idee veel beter streven naar verbetering. Want ik denk dat ons continent nog altijd gebaat is bij samenwerking, en daarom is en blijft de EU in essentie een goed idee.

Dat populistische partijen bezig zijn aan een opmars, zegt mij niet zoveel. ´Mijn soort´ vormt overigens nog steeds de meerderheid. Omdat we weinig te klagen hebben, schreeuwen we alleen wat minder hard dan onze tegenhangers. Daardoor ontstaat het idee dat heel Europa zich tegen de EU aan het keren is. Maar in werkelijkheid valt dat wel mee.

We hebben net een economische crisis achter de rug, evenals een Eurocrisis en een vluchtelingencrisis. Het is niet meer dan logisch dat veel mensen hun toevlucht zoeken tot extreme partijen met op het eerste oog hapklare oplossingen. Maar dat waait wel weer over.
pi_163183638
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:28 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Ga jij alle partijprogrammas doorlezen? Analyseren hoe partijen met elkaar kunnen samenwerken omdat wij onderhand heel veel partijen hebben?

Dat is nog veel ingewikkelder dan een associatieverdrag snappen denk ik.
Ik ga me niet verdiepen in de details van een partijprogramma, maar ik vorm mijn mening voor gewone verkiezingen door het nieuws te volgen.
In de jaren daarvoor pik je druppelsgewijs wel het een en ander op wat een partij globaal wil.
Wel stemmen is beter van niet. Daarom stemde ik ook met dat oekraïnereferendum.
pi_163184687
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:05 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Hij bedoelt waarschijnlijk terug naar waar de EU voor bedoeld was: Het stimuleren van handel tussen de lidstaten. Tegenwoordig is de EU teveel met politiek bezig, waardoor landen niet zelf meer kunnen bepalen wat ze willen. De invloed van burger verdwijnt en zorgt voor spanningen tussen de EU-staten, zeker met bijvoorbeeld de vluchtelingencrisis.
Volgens mij was dat niet enkel waar de EU voor bedoeld was. Dus dat kan het niet zijn.
pi_163184705
quote:
9s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:10 schreef Copycat het volgende:
Twijfelachtig, aangezien ze ook al niet na durfden te denken over iets veel simpelers als de gevolgen van een Nee-stem bij het Oekraïnereferendum.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 12:37:31 #143
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_163184883
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 12:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Volgens mij was dat niet enkel waar de EU voor bedoeld was. Dus dat kan het niet zijn.
Het was bedoeld om oorlog na de 2e wereldoorlog te voorkomen, zie de EGKS:
quote:
De Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal of de EGKS was een zes lidstaten tellende Europese organisatie die bedoeld was om na de Tweede Wereldoorlog de vrede in Europa te verzekeren door oorlog tussen West-Europese landen onmogelijk te maken. Voor dat doel werd de productie van kolen en staal, die toen golden als de belangrijkste middelen voor de productie van oorlogswapens, onder het gezag geplaatst van een gemeenschappelijke Hoge Autoriteit. De EGKS geldt als de eerste aanzet tot de Europese Unie, waarin zij later opging, al hield zij juridisch pas op te bestaan in 2002, na 50 jaar.
Hierna werd de EEG van kracht:
quote:
De EEG stond aan de basis van de huidige Europese Unie. Binnen de EEG werd een gemeenschappelijke markt gevormd. Het EEG-verdrag bevatte bepalingen over landbouw, transportmogelijkheden, en economische relaties met niet-leden. Later zouden ook kapitaal en arbeidskrachten deel uitmaken van de gemeenschappelijke markt.
Punt blijft dat de EU van nu zich bezighoudt met zaken waar de individuele lidstaten zich mee moeten bemoeien, waaronder dus immigratiebeleid of netneutraliteit
  dinsdag 21 juni 2016 @ 12:56:06 #144
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_163185209
quote:

[..]

Het volk is ook gewoon dom, echt dom.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  dinsdag 21 juni 2016 @ 12:59:51 #145
116015 SicSicSics
pi_163185288
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 12:37 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
Punt blijft dat de EU van nu zich bezighoudt met zaken waar de individuele lidstaten zich mee moeten bemoeien, waaronder dus immigratiebeleid of netneutraliteit
Snap je dat dit ook hot topics zijn aangaande de handel, politieke stabiliteit?..

Tevens waren er veel meer verdragen dan alleen die jij noemt. De West-Europese Unie bijvoorbeeld (militair) en de EPC (buitenlandbeleid). Zeer zeker niet alleen maar economisch gericht. TREVI voor de politieke samenwerking en Schengen bestaat al los van de EU sinds 1980.
Fine, fuck you then!
pi_163185523
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 12:56 schreef Drinky het volgende:

[..]

Het volk is ook gewoon dom, echt dom.
Heel goed :D
  dinsdag 21 juni 2016 @ 13:20:24 #147
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_163185675
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 12:59 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Snap je dat dit ook hot topics zijn aangaande de handel, politieke stabiliteit?..

Tevens waren er veel meer verdragen dan alleen die jij noemt. De West-Europese Unie bijvoorbeeld (militair) en de EPC (buitenlandbeleid). Zeer zeker niet alleen maar economisch gericht. TREVI voor de politieke samenwerking en Schengen bestaat al los van de EU sinds 1980.
Alright, ik ben geen expert op dit gebied, dus het kan zijn dat ik wat dingen over het hoofd zie, maar dat is niet het punt. We zijn nu eenmaal aangekomen bij een punt dat er veel onvrede is over de gang van zaken in de EU en die zijn terug te koppelen naar het politiek gezag van de EU. De lidstaten geven nu teveel macht uit handen en daarmee ook de wil van de burger.
De EU in zijn huidige vorm bevat teveel culturele verschillen om het een werkend systeem te maken. Niemand zal tegen handelsverdragen binnen de EU zijn, maar wel tegen een overkoepelend politiek systeem.
pi_163185732
Als een meerderheid voor een referendum is, dan is dat toch ook meteen de uitslag? Want waarom zou je een referendum willen als je in de EU wil blijven. Dat is toch al, daar hoeft dan toch niet over gestemd te worden?
pi_163185781
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 13:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Als een meerderheid voor een referendum is, dan is dat toch ook meteen de uitslag? Want waarom zou je een referendum willen als je in de EU wil blijven. Dat is toch al, daar hoeft dan toch niet over gestemd te worden?
Dat is niet waar. Ik zou in dit geval wel een referendum willen, om te voldoen aan de wens van mensen om hier over te stemmen. Ik zou echter blanco stemmen.
pi_163185825
quote:
Niet iedereen is zo opportunistisch, sommige mensen willen iets democratisch toetsen.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 13:35:11 #151
116015 SicSicSics
pi_163185972
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 13:20 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
Alright, ik ben geen expert op dit gebied, dus het kan zijn dat ik wat dingen over het hoofd zie, maar dat is niet het punt. We zijn nu eenmaal aangekomen bij een punt dat er veel onvrede is over de gang van zaken in de EU en die zijn terug te koppelen naar het politiek gezag van de EU. De lidstaten geven nu teveel macht uit handen en daarmee ook de wil van de burger.
De EU in zijn huidige vorm bevat teveel culturele verschillen om het een werkend systeem te maken. Niemand zal tegen handelsverdragen binnen de EU zijn, maar wel tegen een overkoepelend politiek systeem.
Dat is een heel ander argument ;)
Overigens redelijk onontkoombaar uiteindelijk. De mate van economische samenwerking die wij tegenwoordig hebben, raakt juist ook politieke beslissingen. Dus een overkoepelend politiek systeem is dan weer nodig. Ingewikkeld, dat zeker.

Het culturele verschillen argument krijg ik altijd een beetje jeuk van. In NL gaat het toch ook goed? Dacht je dat de republiek Duitsland één cultuur omvat? Dat ze in de Rhone - Alpes hetzelfde over zaken denken dan in Bretagne?..
quote:
Ik heb voor het referendum van het associatieverdrag getekend en voor het associatieverdrag zelf gestemd. ;)
Fine, fuck you then!
pi_163186001
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 12:37 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Het was bedoeld om oorlog na de 2e wereldoorlog te voorkomen, zie de EGKS:

[..]

Hierna werd de EEG van kracht:

[..]
Oorlog voorkomen is nogal politiek ;).
quote:
Wat doet de EU op immigratiebeleid? En netneutraliteit is typisch iets voor economische samenwerking. Ook in de digitale wereld tracht men tot een gelijk speelveld te komen.
pi_163186051
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 13:20 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Alright, ik ben geen expert op dit gebied, dus het kan zijn dat ik wat dingen over het hoofd zie, maar dat is niet het punt. We zijn nu eenmaal aangekomen bij een punt dat er veel onvrede is over de gang van zaken in de EU en die zijn terug te koppelen naar het politiek gezag van de EU.
Is dat werkelijk zo? Of ligt het veel meer aan het opkomende populisme wat graag leuke zondebokjes zoekt zoals de EU, buitenlanders of anders gelovigen?
quote:
De lidstaten geven nu teveel macht uit handen en daarmee ook de wil van de burger.
De EU loopt juist stroef omdat de lidstaten weinig macht uit handen willen geven. Het is een wat malle paradox allemaal. Zoals gezegd de EU is een mooie zondebok maar de besluiten liggen bijna allemaal gewoon bij de nationale regeringen.
pi_163186066
quote:
Een internetpolletje als leidraad voor al het beleid nemen lijkt me niet zo gek verstandig :P
pi_163186124
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 13:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een internetpolletje als leidraad voor al het beleid nemen lijkt me niet zo gek verstandig :P
Misschien moet er een referendum gehouden worden met de vraag of er een referendum gehouden moet worden.
pi_163186145
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 13:43 schreef -0- het volgende:

[..]

Misschien moet er een referendum gehouden worden met de vraag of er een referendum gehouden moet worden.
Hehe, graag raadgevend met een minimumopkomst van 80% :+
pi_163186594
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:52 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Tafels worden wel 2x duurder dan. Koop ik wel een Chinese tafel of ikea-tafel. Die Nederlandse timmerman is dan gewoon werkeloos toch? Handelsbarrieres opwerpen? Dan wordt alles flink duurder. Heb je niet eens geld meer om een tafel te kopen. Hoe los je dit probleem op?
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_163186651
quote:
In de peiling zijn er meer mensen die een referendum willen dan dat er mensen zijn die uit de EU willen. Dus je retorische vraag is geen retorische vraag maar een echte vraag waarvan je het antwoord eens zou moeten uitzoeken.
pi_163193190
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 13:39 schreef 99.999 het volgende:

De EU loopt juist stroef omdat de lidstaten weinig macht uit handen willen geven. Het is een wat malle paradox allemaal. Zoals gezegd de EU is een mooie zondebok maar de besluiten liggen bijna allemaal gewoon bij de nationale regeringen.
Ja, dat is het paradoxale eraan. Om een voorbeeld te geven stellen de ministers eerst in een richtlijn vast dat er een minimum luchtkwaliteit moet zijn (1999), wordt die in NL geïmplementeerd in 2001 (op een wat onhandige manier), liggen vervolgens alle ruimtelijke projecten stil 'door Brussel'. Nee, GVD, niet door Brussel, je stemde er A) zelf mee in, en B) implementeer je 'm ook nog eens op zo'n manier dat daardoor de projecten stil komen te liggen. Dat had je ook anders kunnen doen.
pi_163193666
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 18:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ja, dat is het paradoxale eraan. Om een voorbeeld te geven stellen de ministers eerst in een richtlijn vast dat er een minimum luchtkwaliteit moet zijn (1999), wordt die in NL geïmplementeerd in 2001 (op een wat onhandige manier), liggen vervolgens alle ruimtelijke projecten stil 'door Brussel'. Nee, GVD, niet door Brussel, je stemde er A) zelf mee in, en B) implementeer je 'm ook nog eens op zo'n manier dat daardoor de projecten stil komen te liggen. Dat had je ook anders kunnen doen.
Prachtige zondebok inderdaad. Want dat blijft hangen, de "Brusselse regeltjes". Hoe onze eigen politici faalden vergeten we blijkbaar zo weer :P
pi_163194056
Ik zou wel een referendum willen, maar voor mijn uiteindelijke keuze zou ik toch graag eerst willen zien hoe het bij anderen gegaan is (GB) en hoe ver de EU bereid is om door de knieën te gaan voor de Nederlandse eisen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_163222917
Onthoud goed dat Rutte referenda haat. Dus stem niet op de VVD (maar ook niet op de meeloperspartij PvdA) in 2017!!!
  woensdag 22 juni 2016 @ 20:33:57 #163
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_163223855
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:23 schreef Nober het volgende:

[..]

45 procent is meer dan 48 procent, interessant.
Dat staat er dan ook niet.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_163247837
quote:
Ik vind het wel leuk dat je van de begeleiding steeds mag internetten maar mischien wordt het tijd om je dag door te brengen in facebook games oid ipv in volwassen discussies.
-
pi_163247944
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 20:07 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Ik vind het wel leuk dat je van de begeleiding steeds mag internetten maar mischien wordt het tijd om je dag door te brengen in facebook games oid ipv in volwassen discussies.
:D
pi_163248084
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 20:07 schreef Peachbird het volgende:

[..]

Sorry, je maakt geen indruk.
pi_163250492
Dan moeten we op de PVV stemmen volgend jaar. Dan krijgen we zeker een referendum over de EU!!!!
pi_163250565
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 13:35 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat is een heel ander argument ;)
Overigens redelijk onontkoombaar uiteindelijk. De mate van economische samenwerking die wij tegenwoordig hebben, raakt juist ook politieke beslissingen. Dus een overkoepelend politiek systeem is dan weer nodig. Ingewikkeld, dat zeker.

Het culturele verschillen argument krijg ik altijd een beetje jeuk van. In NL gaat het toch ook goed? Dacht je dat de republiek Duitsland één cultuur omvat? Dat ze in de Rhone - Alpes hetzelfde over zaken denken dan in Bretagne?..

[..]

Ik heb voor het referendum van het associatieverdrag getekend en voor het associatieverdrag zelf gestemd. ;)
Het verschil tussen Duitsland en Nederland, zelfs in de grensgebieden, is vele malen groter dan jouw voorbeeld. Hoezeer de eurofielen het ook proberen in te stampen, volkeren leven met de rug naar elkaar toe. Vrijwel niemand hier zal ZDF opzetten om 20:00.
pi_163250624
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2016 21:53 schreef juliusceasar het volgende:
Dan moeten we op de PVV stemmen volgend jaar. Dan krijgen we zeker een referendum over de EU!!!!
Twijfelachtig.
pi_163250639
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 14:12 schreef Igen het volgende:

[..]

In de peiling zijn er meer mensen die een referendum willen dan dat er mensen zijn die uit de EU willen. Dus je retorische vraag is geen retorische vraag maar een echte vraag waarvan je het antwoord eens zou moeten uitzoeken.
Waarom zouden zou de meerderheid een referendum over de EU willen als zij tevreden zijn over de EU. Slaat dus nergens op. Het betekent maar 1 ding en dat is onvrede over de EU!!!

Twee derde stemde tegen het associatieverdrag met de Oekraine uit onvrede over de EU. Punt!!!
pi_163250844
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 21:57 schreef juliusceasar het volgende:

[..]

Waarom zouden zou de meerderheid een referendum over de EU willen als zij tevreden zijn over de EU. Slaat dus nergens op. Het betekent maar 1 ding en dat is onvrede over de EU!!!

Twee derde stemde tegen het associatieverdrag met de Oekraine uit onvrede over de EU. Punt!!!
Waarom? Ik weet niet waarom. Misschien kun je het ze eens vragen ipv. gelijk "slaat nergens op" te roepen. ;)
pi_163258574
Engeland kiest voor Brexit. Wij nu een Nexit. Kies voor de PVV!!!!
  vrijdag 24 juni 2016 @ 16:19:26 #173
3542 Gia
User under construction
pi_163270034
Ik ben ook wel voor een referendum, maar dan wel 'bindend'. Daarnaar handelen en dan allemaal de koppen dicht. De meerderheid beslist.

Maar mogelijk zijn de verkiezingen van maart aanstaande zeker zo duidelijk als een referendum.
Kunnen we dat eerst afwachten.
pi_163270159
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:25 schreef richolio het volgende:

[..]

Referenda zijn dan ook echt gewoon geen goed middel om iets te bereiken
Referenda zijn dan ook niet noodzakelijk bedoeld om wat te bereiken, maar om te vragen aan het volk dat jou geld toeschuift of ze het eens zijn met wat je doet. Een soort van imperfect alternatief voor overheden corrigeren waar je bij de vrije markt door zou lopen naar de volgende winkel. Naar een ander land verhuizen is toch wat moeilijker.
  vrijdag 24 juni 2016 @ 16:27:28 #175
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_163270162
quote:
Laten we gelijk maar helemaal niet meer gaan stemmen dan. :') Beter geven we de complete macht aan die kwal van een Juncker.
Fade to Black
pi_163270602
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2016 21:57 schreef juliusceasar het volgende:

[..]

Een referendum is een democratisch recht. Verliezers moeten achteraf niet gaan jammeren als de opkomst laag is, want wie niet stemt heeft daarna geen recht van spreken meer. Zo simpel is het. De kans om jezelf uit te spreken via zo'n referendum is een democratisch recht wat de definitieve uitkomst rechtvaardigt.

Dat geldt ook voor de twee gehouden EU-referendums in Nederland waar ruim 60% tegen stemde. Voor dit Brexit- referendum geldt hetzelfde. Wie niet heeft gestemd heeft zijn stemrecht verspeeld en heeft daarna geen recht meer dit alsnog op te eisen, puur omdat de uitkomst niet bevalt.

Ik ben blij dat Brexit op een eerlijke en democratische manier is verlopen en dat de open en vrije democratie deze uitkomst heeft bepaald. Dat biedt hoop en waardigheid, naast het gebruikelijke gelieg en gedreig vanuit het pro-Europeaanse kamp. Het volk heeft besloten, het volk heeft beslist. Nu moeten wij Nederlanders hetzelfde doen. De komende verkiezingen zal in het teken staan van een komende Nexit. Het falen van de Europese Unie zal hoog op de campagnelijst staan. Als Wilders de komende verkiezingen wint en onze volgende minister-president wordt dan zal er inderdaad een opening komen voor een referendum wat leidt tot een Nexit. Vergelijkbaar als Marine Le Pen in Frankrijk de verkiezingen wint. Een nieuw tijdperk voor Europa breekt aan.
pi_163270713
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 16:53 schreef Elzies het volgende:

[..]

Een referendum is een democratisch recht. Verliezers moeten achteraf niet gaan jammeren als de opkomst laag is, want wie niet stemt heeft daarna geen recht van spreken meer. Zo simpel is het. De kans om jezelf uit te spreken via zo'n referendum is een democratisch recht wat de definitieve uitkomst rechtvaardigt.

Dat geldt ook voor de twee gehouden EU-referendums in Nederland waar ruim 60% tegen stemde. Voor dit Brexit- referendum geldt hetzelfde. Wie niet heeft gestemd heeft zijn stemrecht verspeeld en heeft daarna geen recht meer dit alsnog op te eisen, puur omdat de uitkomst niet bevalt.

Ik ben blij dat Brexit op een eerlijke en democratische manier is verlopen en dat de open en vrije democratie deze uitkomst heeft bepaald. Dat biedt hoop en waardigheid, naast het gebruikelijke gelieg en gedreig vanuit het pro-Europeaanse kamp. Het volk heeft besloten, het volk heeft beslist. Nu moeten wij Nederlanders hetzelfde doen. De komende verkiezingen zal in het teken staan van een komende Nexit. Het falen van de Europese Unie zal hoog op de campagnelijst staan. Als Wilders de komende verkiezingen wint en onze volgende minister-president wordt dan zal er inderdaad een opening komen voor een referendum wat leidt tot een Nexit. Vergelijkbaar als Marine Le Pen in Frankrijk de verkiezingen wint. Een nieuw tijdperk voor Europa breekt aan.
Hoewel wij, dacht ik, ons aan een heel andere zijde van het politieke spectrum bevinden :) ben ik het hier volmondig mee eens (behalve over Marine dan..). Mooi gesproken.
  vrijdag 24 juni 2016 @ 17:01:28 #178
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163270763
Kunnen we het er wel over eens zijn dat een brexit en gelul over een nexit voor een heel groot deel komt door de beeldvorming van de EU en dat de EU als geheel daar voor een heel groot deel zelf debet aan is? Ook al hebben de inwoners van Nederland en Europa er meer baat dan last bij, dan nog komt het over als een lompe ondoorzichtige en totaal niet democratisch apparaat die eigenlijk hoofdzakelijk voor zichzelf zorgt. Ik hoop heel erg dat de Europese Unie binnen nu en korte tijd even hevig en grondig aan zelfreflectie gaat doen en niet alles maar af doet als de schuld van een ander.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_163270969
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 17:01 schreef jogy het volgende:
Kunnen we het er wel over eens zijn dat een brexit en gelul over een nexit voor een heel groot deel komt door de beeldvorming van de EU en dat de EU als geheel daar voor een heel groot deel zelf debet aan is? Ook al hebben de inwoners van Nederland en Europa er meer baat dan last bij, dan nog komt het over als een lompe ondoorzichtige en totaal niet democratisch apparaat die eigenlijk hoofdzakelijk voor zichzelf zorgt. Ik hoop heel erg dat de Europese Unie binnen nu en korte tijd even hevig en grondig aan zelfreflectie gaat doen en niet alles maar af doet als de schuld van een ander.
Het komt voor een groot gedeelte door de kortzichtigheid van de gemiddelde mens. Ik denk dat de meesten hier het erover eens zijn dat we minder idiote regels en wetten vanuit EU willen. En dat we ook wel inzien dat er vrij veel Oost-Europeanen in ons land werkzaam zijn zitten we ook niet allemaal op te wachten. Maar dat is het beeld wat Henk en Ingrid voor zich hebben bij de EU. Dit is wat ze dagelijks tegen komen.
Wat diezelfde Henk en Ingrid niet beseffen is hoe veel baat wij als klein kikkerland hebben bij alle voordelen die de EU met zich mee brengen.
Tel daarbij op dat mensen de laatste 5/10 jaar de beschikking hebben over een platform waarmee we zelf het nieuws kunnen en willen lezen. Daardoor leest men precies hetgeen we willen lezen.

Geert Wilders brengt een rapport uit over een Nexit en welke voordelen dat met zich mee moet brengen. Dat dit rapport gebaseerd is op luchtkastelen lezen Henk en Ingrid niet eens meer...
pi_163271014
D66 kiezers... Het blijft een raar subtype mens.

Wel walgelijk dat Rutte al even voor heel Nederland heeft gesproken en zegt dat "de Nederlandse kiezer niet gebaat is bij een vertrek uit de EU".

Dat beseffende dat bij recent onderzoek meer mensen eruit wouden dan erin blijven.
pi_163271034
quote:
Nee, daar kunnen we het niet over eens zijn, want het komt voor een heel groot deel doordat de regeringen in Brussel met elkaar afspraken maken en dan als ze weer thuiskomen zeggen "het moet van Brussel" of dat dan de oppositie tegen de regering zegt "kap eens met die onzin die vanuit Brussel komt" en de regering daarin niet het weerwoord biedt dat het niet van Brussel moet, maar dat ze zelf tot die afspraken zijn gekomen.
pi_163271194
quote:
Goede post. Verder is de EU volgens mij voordeliger voor werkgevers (wegens goedkope arbeid) en de exporterende sector dan voor de gemiddelde burger. Die moet toch concurreren in eigen land. Verder die absurde zelfverrijking van de bestuurders. Laatst gingen er weer een paar honderd met vroegpensioen*, volledig doorbetaald, om ruimte te maken. Het idee is prima maar met de uitvoering is er een afzichtelijk monster geschapen. Akelige graaicultuur, omdat het kan.

* was in 2010. Maar het zal gerust nog steeds gebeuren. Er zijn ook bronnen die beweren dat dit een hoax zou zijn.
http://www.binnenlandsbes(...)n-9-000.389295.lynkx

[ Bericht 11% gewijzigd door Bart2002 op 24-06-2016 17:41:38 ]
  vrijdag 24 juni 2016 @ 17:35:29 #183
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_163271256
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je kan er ook voor kiezen om mensen een redelijk salaris en redelijke arbeidsvoorwaarden te geven. Die race to the bottom word wat ouderwetsch.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_163271431
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 17:15 schreef Vliegbaard het volgende:
Maar dat is het beeld wat Henk en Ingrid voor zich hebben bij de EU. Dit is wat ze dagelijks tegen komen.
Plus de verwerpelijke graaicultuur ten kantore van de EU.
pi_163271842
quote:
Daarom komen er nog veel meer exits de komende jaren. De EU heeft het gewoon niet in zich om te veranderen. Bij problemen wordt er een pleister geplakt terwijl we een traumateam nodig hebben.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_163271971
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 18:13 schreef vipergts het volgende:

[..]

Daarom komen er nog veel meer exits de komende jaren. De EU heeft het gewoon niet in zich om te veranderen. Bij problemen wordt er een pleister geplakt terwijl we een traumateam nodig hebben.
Het kan ook positief uit draaien. Dat ze dit in Brussel ook beseffen en uit zichzelf in zien dat het op deze manier niet langer door kan.

Ijdele hoop ben ik bang.
pi_163271978
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 17:15 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Het komt voor een groot gedeelte door de kortzichtigheid van de gemiddelde mens. Ik denk dat de meesten hier het erover eens zijn dat we minder idiote regels en wetten vanuit EU willen. En dat we ook wel inzien dat er vrij veel Oost-Europeanen in ons land werkzaam zijn zitten we ook niet allemaal op te wachten. Maar dat is het beeld wat Henk en Ingrid voor zich hebben bij de EU. Dit is wat ze dagelijks tegen komen.
Wat diezelfde Henk en Ingrid niet beseffen is hoe veel baat wij als klein kikkerland hebben bij alle voordelen die de EU met zich mee brengen.
Tel daarbij op dat mensen de laatste 5/10 jaar de beschikking hebben over een platform waarmee we zelf het nieuws kunnen en willen lezen. Daardoor leest men precies hetgeen we willen lezen.

Geert Wilders brengt een rapport uit over een Nexit en welke voordelen dat met zich mee moet brengen. Dat dit rapport gebaseerd is op luchtkastelen lezen Henk en Ingrid niet eens meer...
Henk en Ingrid blablabla. Het is dit soort arrogantie van het pro-EU kamp waardoor de EU nu uit elkaar aan het vallen is.
pi_163272042
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 18:21 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Henk en Ingrid blablabla. Het is dit soort arrogantie van het pro-EU kamp waardoor de EU nu uit elkaar aan het vallen is.
Voorlopig draagt het anti-EU kamp zijn steentje daar flink aan bij.
  vrijdag 24 juni 2016 @ 18:29:45 #189
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_163272134
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 17:19 schreef Denivellering het volgende:
D66 kiezers... Het blijft een raar subtype mens.

Wel walgelijk dat Rutte al even voor heel Nederland heeft gesproken en zegt dat "de Nederlandse kiezer niet gebaat is bij een vertrek uit de EU".

Dat beseffende dat bij recent onderzoek meer mensen eruit wouden dan erin blijven.
Juist nu is er meer haast om de Nexit te kiezen, omdat de kosten van het wegvallen van de UK moeten worden verhaald op de andere lidstaten en dat zijn niet de voormalige Oostblok staten of Frankrijk of Italië. Gelukkig voor de EU is Gekke Henkie nog lid, geleid door Gekke Mark, die het niet nodig vind om een referendum te houden.
Verder draagt Nederland ook het risico van de Euro, vastgelegd in het ESM. Volgens dit mechanisme kan Nederland gedwongen worden naast de 40 miljard die zijn vastgelegd ook nog eens onbeperkt te worden aangeslagen voor de kosten als het echt uit de hand gaat lopen (Frankrijk en/of Italië failliet)
Deze kosten worden natuurlijk gewoon op de belastingbetaler afgewenteld, niet op de bedrijven met hun Panama constructies. Bedankt Mark :'(
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_163272178
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 18:29 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Juist nu is er meer haast om de Nexit te kiezen, omdat de kosten van het wegvallen van de UK moeten worden verhaald op de andere lidstaten en dat zijn niet de voormalige Oostblok staten of Frankrijk of Italië. Gelukkig voor de EU is Gekke Henkie nog lid, geleid door Gekke Mark, die het niet nodig vind om een referendum te houden.
Referendum omtrent Nexit mag niet bij wet.
  vrijdag 24 juni 2016 @ 18:33:49 #191
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_163272204
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 18:32 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Referendum omtrent Nexit mag niet bij wet.
O dan kunnen we niets doen, helaas 8)7 8)7 :X
Exaudi orationem meam
pi_163272247
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 18:33 schreef Oud_student het volgende:

[..]

O dan kunnen we niets doen, helaas 8)7 8)7 :X
Grondwet aanpassen... Dat maakt Mark in ieder geval niet meer mee :D
pi_163272914
Los van het feit dat de EU weleens een grondige verandering kan gebruiken is een referendum gewoon een verschrikkelijk slecht idee.

Het is nou eenmaal zo dat het volk voor een flink merendeel bestaat uit personen die keuzes maken gebaseerd op onderbuikgevoelens (voorbeelden ten over). Ook al is de informatie beschikbaar, het merendeel heeft het niet in zich om dit door te nemen en om deze informatie te verwerken tot een weloverwogen besluit. Het merendeel beschikt eenvoudig weg niet over de benodige capaciteiten.

Het is (zacht gezegd) niet zo handig om deze mensen de toekomst van ons land te willen laten bepalen.
Kijk naar GB waar nu een keuze is gemaakt waarvan eigenlijk niemand lijkt te weten wat deze nu echt feitelijk in gaat houden en wat de korte termijn gevolgen gaan zijn (laat staan de lange termijn).

[ Bericht 11% gewijzigd door Isee op 24-06-2016 19:17:22 ]
pi_163273094
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 19:11 schreef Isee het volgende:
Het is nou eenmaal zo dat het volk voor een flink merendeel bestaat uit personen die keuzes maken gebaseerd op onderbuikgevoelens (voorbeelden ten over).
Maar jij bent zo niet natuurlijk. Beetje arrogant, en bereid om alle voors- en tegens op verstandige wijze af te wegen. Daarna is het eveneens een sprong in het duister. Het "probleem" (wat dat ook moge wezen) wordt wel erg opgeblazen. Over een paar maanden is het weer business as usual.
De Britten hadden een keuze. Zij hebben gekozen voor soevereiniteit. Respect.
pi_163273148
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 18:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Grondwet aanpassen... Dat maakt Mark in ieder geval niet meer mee :D
Uit nieuwsgierigheid, waarom zou het niet kunnen? Een bindend referendum kennen we inderdaad niet maar een raadgevend referendum kan ook.

Het Lissabon verdrag is en blijft een verdrag. De hoogste soevereine macht blijft bij de regering en de Staten-Generaal.
pi_163273616
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 19:20 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar jij bent zo niet natuurlijk. Beetje arrogant, en bereid om alle voors- en tegens op verstandige wijze af te wegen. Daarna is het eveneens een sprong in het duister. Het "probleem" (wat dat ook moge wezen) wordt wel erg opgeblazen. Over een paar maanden is het weer business as usual.
De Britten hadden een keuze. Zij hebben gekozen voor soevereiniteit. Respect.
Nee klopt voor een belangrijke beslissing doe ik eerst gedegen onderzoek. Net als dat ik voor verkiezingen me uitgebreid verdiep in de partij programma's.
En het heeft niks met arrogantie te maken door te stellen dat veel mensen niet de capaciteiten hebben om het gehele plaatje te kunnen overzien (is zelfs voor hoog opgeleiden al lastig). Dat stellen is gewoon een feit aanduiden.
Zulke beslissing maken vanuit de onderbuik is gewoon niet handig.

Zie GB waar nu de laag opgeleiden ouderen de hoog opgeleiden jongeren met een onzekere toekomst opscheepen (let wel: onzeker niet perse slechter). Het is gewoon gokken als je over zulke belangrijke zaken een referendum uitschrijft en daarvoor zijn de belangen gewoon te groot.
pi_163273789
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 19:23 schreef Confetti het volgende:

[..]

Uit nieuwsgierigheid, waarom zou het niet kunnen? Een bindend referendum kennen we inderdaad niet maar een raadgevend referendum kan ook.

Het Lissabon verdrag is en blijft een verdrag. De hoogste soevereine macht blijft bij de regering en de Staten-Generaal.
Volgens de grondwet mogen alleen referendums worden gehouden ten aanzien van nieuwe wetten of verdragen. Aangezien ons EU-lidmaatschap al wettelijk is vastgelegd kan en zal er ook nooit een referendum hieromtrent gehouden worden. Dat kan dus enkel als de grondwet wordt aangepast.
Dat zou dan in moeten houden dat we over elke wet een referendum in kunnen stellen. Daarmee zet je de hele Nederlandse politiek buitenspel. Dat gaan ze in de eerste en tweede kamer natuurlijk nooit niet accepteren.

Nog los van het feit dat het in Nederland enkel raadgevende referendums zijn.
pi_163273898
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 19:46 schreef Isee het volgende:

[..]

Nee klopt voor een belangrijke beslissing doe ik eerst gedegen onderzoek. Net als dat ik voor verkiezingen me uitgebreid verdiep in de partij programma's.
En het heeft niks met arrogantie te maken door te stellen dat veel mensen niet de capaciteiten hebben om het gehele plaatje te kunnen overzien (is zelfs voor hoog opgeleiden al lastig). Dat stellen is gewoon een feit aanduiden.
Zulke beslissing maken vanuit de onderbuik is gewoon niet handig.

Zie GB waar nu de laag opgeleiden ouderen de hoog opgeleiden jongeren met een onzekere toekomst opscheepen (let wel: onzeker niet perse slechter). Het is gewoon gokken als je over zulke belangrijke zaken een referendum uitschrijft en daarvoor zijn de belangen gewoon te groot.
Waarom zijn jouw hoog opgeleiden jongeren dan niet massaal gaan stemmen als het zo belangrijk is. Je kunt nog zo goed zijn opgeleid maar als je niet de capaciteiten hebt om je luie reet naar een stembureau te slepen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_163273932
quote:
(let wel: onzeker niet perse slechter)
Alles in onzeker. Daar hou ik het graag bij. Pretenderen te weten wat het allemaal impliceert is, tja.., pretentieus. Ook als je "verkiezingsprogramma's" hebt "doorgelezen".

quote:
Zie GB waar nu de laag opgeleiden ouderen de hoog opgeleiden jongeren met een onzekere toekomst opscheepen
Tering. En dat heb ik het niet over de spelfout. Ik wil in een hoekje wegkruipen en stilletjes een beetje grienen. En dat komt door jou. Althans door de uitspraken die je doet.
pi_163274065
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Alles in onzeker. Daar hou ik het graag bij. Pretenderen te weten wat het allemaal impliceert is, tja.., pretentieus. Ook als je "verkiezingsprogramma's" hebt "doorgelezen".

[..]

Tering. En dat heb ik het niet over de spelfout. Ik wil in een hoekje wegkruipen en stilletjes een beetje grienen. En dat komt door jou. Althans door de uitspraken die je doet.
Sterke argumenten!
pi_163274077
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 10:55 schreef flibber het volgende:
maar rutte zij dat "wij" heel nederland niet voor een brexit is.
Maar dat betekend dat rutte loog, doet die anders nooit....
Geen idee wat je allemaal bedoelt met zoveel spelfouten in slechts 2 zinnen. Iets zegt me dat het geen goed idee is om de toekomst van het land met een referendum te laten beslissen door jouw soort.
Sowieso wordt het een soort van coinflip. Daar zit niemand echt op te wachten.
pi_163274096
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:02 schreef vipergts het volgende:

[..]

Waarom zijn jouw hoog opgeleiden jongeren dan niet massaal gaan stemmen als het zo belangrijk is. Je kunt nog zo goed zijn opgeleid maar als je niet de capaciteiten hebt om je luie reet naar een stembureau te slepen.
Hebben ze volgens mij ook best redelijk gedaan. Maar degene die niet zijn gaan stemmen, ja dat is knap dom.
pi_163274130
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:10 schreef Isee het volgende:

[..]

Sterke argumenten!
Die heb jij ook niet. Behalve je zelfbeweerde slimheid en tomeloze inzet om het probleem te doorgronden.
pi_163274141
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:11 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Geen idee wat je allemaal bedoelt met zoveel spelfouten in slechts 2 zinnen. Iets zegt me dat het geen goed idee is om de toekomst van het land met een referendum te laten beslissen door jouw soort.
Sowieso wordt het een soort van coinflip. Daar zit niemand echt op te wachten.
Als er consequenties aan referenda-uitslagen zitten, zoals in Zwitserland, dan krijg je met een beetje geluk dat mensen ook echt eens gaan nadenken en de moeite nemen om voor belangrijke dingen naar de stembus te gaan.

Op de manier in Nederland en hoe het nu in Engeland ook maar zo zou kunnen gaan, met een raadgevend referendum dat alleen een "signaal" afgeeft waar de politiek "iets" mee gaat doen, krijg je inderdaad het effect dat het vooral een feestje wordt van gefrustreerde mensen die een proteststem uitbrengen, en dat dan andere mensen gaan zeggen dat referenda niet werken en dat de kiezers allemaal dom zijn.
pi_163274152
quote:
Pro-Europeanen zijn niet in staat gebleken aan enige zelfreflectie te doen. Ze zijn stoïcijns verhard in hun eigen foute idealen en dat zal uiteindelijk de onvermijdelijke ondergang van de EU inluiden. Brexit was het begin, maar daar zal het niet bij blijven. We spreken immers niet over vijf vóór twaalf, maar over tien over twaalf. De processen die nu in gang zijn gezet zijn onomkeerbaar geworden. Dan rest slechts de ontkenning en wijzen naar de ander. Totdat het systeem vanzelf instort. Het is over en uit. Een nationalistisch systeem zal de Europese droom doen vervliegen en vervangen.
pi_163274214
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 19:56 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Volgens de grondwet mogen alleen referendums worden gehouden ten aanzien van nieuwe wetten of verdragen. Aangezien ons EU-lidmaatschap al wettelijk is vastgelegd kan en zal er ook nooit een referendum hieromtrent gehouden worden. Dat kan dus enkel als de grondwet wordt aangepast.
Dat zou dan in moeten houden dat we over elke wet een referendum in kunnen stellen. Daarmee zet je de hele Nederlandse politiek buitenspel. Dat gaan ze in de eerste en tweede kamer natuurlijk nooit niet accepteren.

Nog los van het feit dat het in Nederland enkel raadgevende referendums zijn.
In de Grondwet staat niets over een referendum. We hebben wel een formele wet die referenda regelt inderdaad. Maar er is al precedent, voor het referendum voor de Europese Grondwet werd een tijdelijke wet ingevoerd om een raadgevend referendum mogelijk te maken.
pi_163274237
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die heb jij ook niet. Behalve je zelfbeweerde slimheid en tomeloze inzet om het probleem te doorgronden.
Ik kom met argumenten en jij niet. Helaas voor je, dat is toch wel een vereiste voor een discussie.
pi_163274246
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:10 schreef Isee het volgende:

[..]

Sterke argumenten!
Maar goed. Je wilt iemand de schuld geven. En in deze zijn dat "de laagopgeleide oudjes"... een beetje historisch besef zou jou wel sieren. Maar dan moet je je inlezen. Of gewoon oud worden.
  vrijdag 24 juni 2016 @ 20:20:23 #209
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_163274264
Op dit moment zit ik nog niet op een Nexit oid te wachten eigenlijk. Laten we eerst maar eens zien hoe het zich in de UK ontwikkelt.

Buiten dat ben ik wel degelijk voor een frisse wind binnen Europa. Het pappen en nathouden heeft al te lang geduurd. Tijd om te stoppen met die megalomane EU-projecten en ons weer specifiek te richten op de onderlinge handel. De lidstaten kunnen prima afzonderlijk hun politiek blijven bedrijven zonder inmenging vanuit Brussel.
pi_163274303
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:19 schreef Isee het volgende:
Ik kom met argumenten en jij niet.
Ik zou die argumenten gemist kunnen hebben. Maar volgens mij noem jij grote delen van de bevolking te dom om te poepen. Om nog maar te zwijgen over die laagopgeleide oudjes die het weer eens verpesten voor de hoogopgeleide slimmerik die je bent.
pi_163274313
quote:
Volgens mij wint de PVV al jaren op rij de Middelbare Schoolverkiezingen en is hun electoraal relatief jong.
pi_163274354
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:18 schreef Confetti het volgende:

[..]

In de Grondwet staat niets over een referendum. We hebben wel een formele wet die referenda regelt inderdaad. Maar er is al precedent, voor het referendum voor de Europese Grondwet werd een tijdelijke wet ingevoerd om een raadgevend referendum mogelijk te maken.
https://www.rijksoverheid(...)n-referendum-starten
pi_163274404
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:19 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar goed. Je wilt iemand de schuld geven. En in deze zijn dat "de laagopgeleide oudjes"... een beetje historisch besef zou jou wel sieren. Maar dan moet je je inlezen. Of gewoon oud worden.
Ik geef helemaal niemand de schuld. Op dit moment is het namelijk nog totaal niet te zeggen of dit goed of slecht uit gaat pakken.
En ik heb niks tegen laagopgeleiden en niks tegen ouderen. Ik denk echter niet dat in deze groep de mensen zitten die verstandig kunnen beslissen over de toekomst van een land. Deze groep stemt heel erg vanuit de onderbuik en dat is niet in het belang van het land.

En even voor de goede orde: ik ben slechts tegen referenda, niet per definitie tegen een brexit/nexit.
pi_163274464
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:20 schreef WheeledWarrior het volgende:
Op dit moment zit ik nog niet op een Nexit oid te wachten eigenlijk. Laten we eerst maar eens zien hoe het zich in de UK ontwikkelt.

Buiten dat ben ik wel degelijk voor een frisse wind binnen Europa. Het pappen en nathouden heeft al te lang geduurd. Tijd om te stoppen met die megalomane EU-projecten en ons weer specifiek te richten op de onderlinge handel. De lidstaten kunnen prima afzonderlijk hun politiek blijven bedrijven zonder inmenging vanuit Brussel.
Dan staat een Nexit toch niet in de weg? Beschaafde landen kunnen op beschaafde wijze onderhandelen en handel drijven waar beide partijen beter van worden. Dat doen we al eeuwen voordat er een EU bestond.

Dat hoeft dus niet onder een autocratie die streeft naar een Europese superstaat waar onze soevereiniteit wordt ingepikt en wij kunnen meebetalen aan het politieke en economische wanbeleid van andere lidstaten.

De vluchtelingencrisis heeft onomstotelijk aangetoond dat de EU een tot op het bot verdeeld orgaan is die niet in staat blijkt gezamenlijk mondiale problemen op te lossen. Anders zetten sommige lidstaten geen hekken om hun landen heen terwijl andere lidstaten de problemen mogen oplossen. In dat geval moet je de enige conclusie trekken en net als de Britten kiezen voor een exit-strategie. Het is mooi geweest, Nederlanders willen in meerderheid een Nexit. Geef ze dat democratische recht.
pi_163274494
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:25 schreef Isee het volgende:

[..]

Ik geef helemaal niemand de schuld. Op dit moment is het namelijk nog totaal niet te zeggen of dit goed of slecht uit gaat pakken.
En ik heb niks tegen laagopgeleiden en niks tegen ouderen. Ik denk echter niet dat in deze groep de mensen zitten die verstandig kunnen beslissen over de toekomst van een land. Deze groep stemt heel erg vanuit de onderbuik en dat is niet in het belang van het land.

En even voor de goede orde: ik ben slechts tegen referenda, niet per definitie tegen een brexit/nexit.
Het merendeel van elke sociale, culturele en leeftijdsgebonden groep zal wel vanuit de onderbuik stemmen. Het is niet dat een universitaire opleiding per definitie een juiste wereldkijk en mening doet vormen. Niet als autoriteitsargument naar mijzelf toe, maar ik ben zelf bezig met mijn masterstudie binnen een bèta-richting en ik ben op weinig plaatsen een dermate grote politieke incompetentie tegengekomen als binnen dit soort vakgroepen. Van "we moeten rechtse politiek afschaffen" tot "waarom luistert Poetin niet naar Femke Halsema?".
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_163274539
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:28 schreef Eufonie het volgende:

[..]

Het merendeel van elke sociale, culturele en leeftijdsgebonden groep zal wel vanuit de onderbuik stemmen. Het is niet dat een universitaire opleiding per definitie een juiste wereldkijk en mening doet vormen. Niet als autoriteitsargument naar mijzelf toe, maar ik ben zelf bezig met mijn masterstudie binnen een bèta-richting en op weinig plaatsen een dermate grote politieke incompetentie tegengekomen.
Ach, het onderbuik gevoel. Dat is toch geen geloofwaardig argument? Het gaat om verifieerbare feiten niet om onderbuik.
pi_163274551
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:25 schreef Isee het volgende:
Ik denk echter niet dat in deze groep de mensen zitten die verstandig kunnen beslissen over de toekomst van een land. Deze groep stemt heel erg vanuit de onderbuik en dat is niet in het belang van het land.
Als het al waar is wat ik niet denk druipt de arrogantie ervan af. Terwijl het gewoon toeval en gokken is. Het samenspel is te complex om te pretenderen te weten wat goed en fout is. Ook met een Havo 4 diploma.
pi_163274582
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:28 schreef Eufonie het volgende:

[..]

Het merendeel van elke sociale, culturele en leeftijdsgebonden groep zal wel vanuit de onderbuik stemmen. Het is niet dat een universitaire opleiding per definitie een juiste wereldkijk en mening doet vormen. Niet als autoriteitsargument naar mijzelf toe, maar ik ben zelf bezig met mijn masterstudie binnen een bèta-richting en ik ben op weinig plaatsen een dermate grote politieke incompetentie tegengekomen als binnen dit soort vakgroepen. Van "we moeten rechtse politiek afschaffen" tot "waarom luistert Poetin niet naar Femke Halsema?".
Hear hear. Lees je mee Isee?
pi_163274761
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Hear hear. Lees je mee Isee?
Oh ik geloof meteen dat er onder master studenten ook mensen zijn die uit de onderbuik stemmen.
Ik denk echter wel dat het percentage hier een stuk lager zal liggen. Al is het maar omdat deze groep beter snapt wat er op het spel staat en omdat deze groep meer genegen is om goede stukken te lezen die beide kanten van het verhaal belichten.

Daarnaast ondersteunt de post die jij quote vooral mijn punt dat referenda een slecht instrument zijn (helemaal bindende).
pi_163274783
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:30 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ach, het onderbuik gevoel. Dat is toch geen geloofwaardig argument? Het gaat om verifieerbare feiten niet om onderbuik.
Jij gelooft (nog) in de rationele mens? De mens die wikt en weegt?
Lees dit eens, interessante materie:

https://bureaudehelling.n(...)le-mens-bestaat-niet

Kiezers aanspreken met argumenten lijkt niet erg zinvol als rationalisering pas plaatsvindt als de keuze onbewust al is genomen. Westen onderschrijft dit: de rol van de ratio is verwaarloosbaar in het stemhokje. Hij stelt: 'the road to victory is paved with emotional intentions'.5 Bijna alle dingen die onze keuzes beïnvloeden vinden plaats in het onbewuste. Dit heeft alles te maken met menselijke emotie (onze wensen, angsten en waarden). De redenen die mensen geven voor hun keuzes (zoals hun stemgedrag) worden pas achteraf door de rede bewust geverbaliseerd. Die hadden dus niet of nauwelijks invloed tijdens het moment van kiezen. Om mensen echt te raken kun je ze daarom beter aanspreken op een manier die hun onbewuste, emotionele zijde raakt. Pas dan heeft het een effect.

[ Bericht 32% gewijzigd door Bart2002 op 24-06-2016 20:50:50 ]
pi_163274903
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:40 schreef Isee het volgende:
Al is het maar omdat deze groep beter snapt wat er op het spel staat en omdat deze groep meer genegen is om goede stukken te lezen die beide kanten van het verhaal belichten.
Haha. Mooi is het idee wel. Maar fictie helaas.
De mens lijdt (helaas) in hoge mate aan "bevestigingsvooroordeel" wat wil zeggen dan een ingenomen standpunt/mening NOOIT meer wijzigt. Of bij hoge uitzondering. Men kan daar zelf niet veel aan doen omdat de hersenen nou eenmaal zo werken.

Interessante stof hierover:
https://www.zumba-oostend(...)ltijd-gelijk-hebben/

http://www.volkskrant.nl/(...)ijk-hebben~a3314808/

Het beseffen dat dit zo is kan de mens wel verder helpen. Maar het is m.i. noodzakelijk om dit te weten om uitspraken over zichzelf (en anderen) te kunnen doen. En dat uitgekauwde "onderbuik" eens te vergeten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 24-06-2016 21:06:51 ]
pi_163274987
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Jij gelooft (nog) in de rationele mens? De mens die wikt en weegt?
Lees dit eens, interessante materie:

https://bureaudehelling.n(...)le-mens-bestaat-niet
Het maakt mij weinig uit of het mijn brein is die deze keuze maakt of de illusie van een zelfbewuste persoonlijkheid die ons brein verschaft gedurende dit leven. Dan kun je deze stelling op alles wat we doen wel toepassen.

Toch zit er een bepaalde patroonmatigheid binnen de beslissingen die we (denken) te nemen. Daar kijk ik vooral naar en daar baseer ik voornamelijk mijn keuzes op, ongeacht dit een truc van mijn hersenen is of niet.
pi_163275111
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:51 schreef Elzies het volgende:
Daar kijk ik vooral naar en daar baseer ik voornamelijk mijn keuzes op, ongeacht dit een truc van mijn hersenen is of niet.
Die keuze is dan inmiddels al gemaakt. Je kunt je afvragen of er sprake is van keuze als de hersenen al besloten hebben. Wel een mooie post die wat afdrijft van het onderwerp. ;)
pi_163275137
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:40 schreef Isee het volgende:

[..]

Oh ik geloof meteen dat er onder master studenten ook mensen zijn die uit de onderbuik stemmen.
Ik denk echter wel dat het percentage hier een stuk lager zal liggen. Al is het maar omdat deze groep beter snapt wat er op het spel staat en omdat deze groep meer genegen is om goede stukken te lezen die beide kanten van het verhaal belichten.

Daarnaast ondersteunt de post die jij quote vooral mijn punt dat referenda een slecht instrument zijn (helemaal bindende).
Ik weet niet of deze groep daadwerkelijk groter is bij hoogopgeleiden. Het merendeel van mensen is apathisch tegenover politiek en leest hoofdzakelijk goede stukken binnen de vak- en onderzoeksgebieden waar men interesse in heeft. Weinigen die ik ken die hun vrije tijd actief besteden aan politieke literatuur buiten hen met een actieve interesse hierin of degene welke dit doen wegens hun studie of werk. Plus, intelligentie is niet evenredig verspreid binnen de verschillende gebieden waar je als individu mee te maken krijgt. Kundig zijn binnen geologie of gedragswetenschappen betekent niet dat je kunde hebt van (geo)politiek en aanverwante zaken, hooguit dat je er op een wat diepgaander niveau over kan spreken hetgeen ook niet per definitie een kenmerk van kennis is.
Waar laagopgeleiden en arbeiders mogelijk een grotere onderbuik hebben richting allochtonen hebben universitair geschoolden, en zeker hen afkomstig uit de goede midden- en bovenklasse wijken, vooral een onderbuik richting idealisme dat niet te staven is aan de werkelijkheid maar vooral gebaseerd is op het idee dat omdat zij een goed en zorgeloos leven leiden de hele wereld dit kan als je stemt op een partij welke zich specifiek op mij idealen richt.

Overigens sta ik wel positief tegenover referenda, ook omdat het ook duidelijk de ervaringen per sociale klasse weergeeft en de uitkomst doorgaans te destilleren is tot een daadwerkelijke kern van waarheid. Iemand die op de PVV stemt hoeft geen gelijk te hebben in de opmerking dat islam het oorzaak van alle kwaad is, maar als de partij twintig tot dertig procent van de stemmen binnenhaalt kan men wel over een dermate grote 'onderbuik' richting immigratie, islam en cultureel debat spreken dat de kern van waarheid hierachter serieus genomen dient te worden.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_163275160
Baas in eigen land zijn? Kan mij iemand in godsnaam uitleggen hoe en waar hij last van de EU heeft? Ik dank god op de blote knien dat wij de EU hebben als Nederland zijnde.
pi_163275233
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:57 schreef Eufonie het volgende:
Waar laagopgeleiden en arbeiders mogelijk een grotere onderbuik hebben richting allochtonen hebben universitair geschoolden, en zeker hen afkomstig uit de goede midden- en bovenklasse wijken, vooral een onderbuik richting idealisme dat niet te staven is aan de werkelijkheid maar vooral gebaseerd is op het idee dat omdat zij een goed en zorgeloos leven leiden de hele wereld dit kan als je stemt op een partij welke zich specifiek op mij idealen richt.
Heel scherp gezien. Erg waar wat mij betreft.
pi_163275280
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:57 schreef kurk_droog het volgende:
Kan mij iemand in godsnaam uitleggen hoe en waar hij last van de EU heeft?
Al was het maar de verwerpelijke graaicultuur ten kantore van de EU. Maar niemand reageert daar ooit op. Men weet dat het zo is maar tolereert dat blijkbaar.

Verder zorgt open grenzen voor arbeidsverdringing (de natte droom van werkgevers waar jij het slachtoffer van kan worden) in eigen land, outsourcing (productie uitbesteden in een lage lonen land maar hier het geld verdienen). De grote groep Poolse arbeiders verdient hier hun geld maar geeft dat geld slechts mondjesmaat uit in Nederland. Ze kopen luxeproducten in Polen.
De Nederlandse werknemer moet op prijs concurreren tegen dezelfden uit lage lonen landen. En dat is lastig... Een Nederlander zou ook best willen kiezen. Alleen doordat Nederland al in de top van de boom zit gaat dat niet meer. Voor de Nederlander is het een race to the bottom. Of in ieder geval naar het gemiddelde. Maar dan wel met de hoge kosten in NL.

Het zijn dit soort zaken waarom de man in de straat niet zo blij is met de EU.
Sommigen noemen dat "onderbuik". Maar ik noem dat "verstandig".

[ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 24-06-2016 21:18:27 ]
pi_163275889
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:57 schreef kurk_droog het volgende:
Baas in eigen land zijn? Kan mij iemand in godsnaam uitleggen hoe en waar hij last van de EU heeft? Ik dank god op de blote knien dat wij de EU hebben als Nederland zijnde.
Ik houd gewoon niet zo van het idee dat een klein groepje zelfverklaarde specialisten meent alles voor ons te moeten bepalen en hiervoor geen enkele democratische verantwoording hoeft af te leggen.
  vrijdag 24 juni 2016 @ 21:28:18 #229
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_163275929
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 21:26 schreef Slaro het volgende:

[..]

Ik houd gewoon niet zo van het idee dat een klein groepje zelfverklaarde specialisten meent alles voor ons te moeten bepalen en hiervoor geen enkele democratische verantwoording hoeft af te leggen.
En ik houd niet van het idee dat mensen die ik doordeweeks met een blik bier voor hun huis zie staan net zoveel stemrecht hebben als ik. De wereld is niet perfect.
pi_163275954
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 20:15 schreef Elzies het volgende:

[..]

Pro-Europeanen zijn niet in staat gebleken aan enige zelfreflectie te doen. Ze zijn stoïcijns verhard in hun eigen foute idealen en dat zal uiteindelijk de onvermijdelijke ondergang van de EU inluiden. Brexit was het begin, maar daar zal het niet bij blijven. We spreken immers niet over vijf vóór twaalf, maar over tien over twaalf. De processen die nu in gang zijn gezet zijn onomkeerbaar geworden. Dan rest slechts de ontkenning en wijzen naar de ander. Totdat het systeem vanzelf instort. Het is over en uit. Een nationalistisch systeem zal de Europese droom doen vervliegen en vervangen.
In dat opzicht is de best denkbare uitslag dat dit tot inkeer in Brussel zal leiden. Ik heb in ieder geval de afgelopen dagen, en helemaal vandaag al diverse uitspraken over hervormingen gehoord die zonder dit referendum ondenkbaar geweest waren. Het is op zich al vrij schandalig dat dat zo moet, zoiets als een werkgever die je na 10 jaar zeuren pas loonsverhoging geeft op het moment dat je je ontslagbrief inlevert. Maar het toont ook aan dat 'exit' stemmen niet noodzakelijkerwijs zo'n slechte of onverantwoorde keuze geweest is.
pi_163276005
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 21:28 schreef Twiitch het volgende:

[..]

En ik houd niet van het idee dat mensen die ik doordeweeks met een blik bier voor hun huis zie staan net zoveel stemrecht hebben als ik. De wereld is niet perfect.
Tsja, een volwaardige democratie kan iedereen onderdeel laten uitmaken van het politieke proces, ongeacht of jij je leven invult met een blik bier voor je deur.
pi_163276106
Ik hoop op hervormingen in de EU die het democratischer maken.
Maar ik vind het project EU wel goed. En ik ga niet het kind met het badwater weggooien.
Make my day!
pi_163276277
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 21:34 schreef agter het volgende:
Maar ik vind het project EU wel goed.
Wel het idee. Maar niet de uitvoering. Het Brusselse is een vergaarbak voor graaiende weggetjesweters. Ik heb het vertrouwen reeds lang verloren dat dit uitschot onze belangen gaat behartigen. De Britten zien in, of voelen althans, dat er sprake is van een gefaald project wat ook nog eens buitenaards duur is. Dat zouden wij ook moeten doen.
pi_163276367
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 21:41 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wel het idee. Maar niet de uitvoering.
Dit vat alles samen. Een zorgboerderij draait nog efficiënter.
pi_163276569
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 21:44 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Dit vat alles samen. Een zorgboerderij draait nog efficiënter.
Na zo'n beetje de 2e wereldoorlog zijn er prachtige dingen bereikt in het kader van samenwerking en "dit (die oorlog) nooit meer". Dat is behoorlijk goed gelukt wat betreft Europa. Maar ergens in de historie is er een kritische massa ontstaan en overschreden. Ik zie dit moment gelijkvallen met de omarming van het Angelsaksisch gedachtegoed (Reagan, Thatcher). Toen was zelfverrijking en het naaien van de klant geen schande meer. En waar kun je dat beter in de praktijk brengen dan in conglomeraten als de EU? Het gemeenschapsgeld vloeit daar rijkelijk. En hoe dat te herverdelen beslist men zelf. Kortom: de EU is vooral in het belang van de bestuurders van de EU. En daarom mag zij nooit verloren gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 24-06-2016 22:01:05 ]
pi_163276753
Nexit!!!!
pi_163276990
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 21:54 schreef Bart2002 het volgende:
Maar ergens in de historie is er een kritische massa ontstaan en overschreden. Ik zie dit moment gelijkvallen met de omarming van het Angelsaksisch gedachtegoed (Reagan, Thatcher). Toen was zelfverrijking en het naaien van de klant geen schande meer.
Het begrip "dienstbaarheid" was toen geen issue meer en van betekenis ontdaan.
Het is eigenlijk wel logisch dat een "dienstbaar" fenomeen als de EU sindsdien is afgegleden tot wat het nu is: een vergaarbak voor de liefhebbers met pretentie (en interesse in het grote geld) die daar dus niet perse verkeren om de belangen van de Europese man in de straat te behartigen. Maar het eigenbelang en zelfverrijking hoog in het vaandel hebben.

En daarom moeten wij er ook zo snel mogelijk vanaf.
pi_163278104
De gevestigde politieke partijen willen geen referendum over een Nexit. Stem daarom volgend jaar op de PVV!!!!
  vrijdag 24 juni 2016 @ 23:13:01 #239
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_163278741
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 22:51 schreef juliusceasar het volgende:
De gevestigde politieke partijen willen geen referendum over een Nexit. Stem daarom volgend jaar op de PVV!!!!
Nee, ik help mijn land liever niet volledig naar de kloten, gekke roeptoeter.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  vrijdag 24 juni 2016 @ 23:16:36 #240
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_163278864
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 21:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Na zo'n beetje de 2e wereldoorlog zijn er prachtige dingen bereikt in het kader van samenwerking en "dit (die oorlog) nooit meer". Dat is behoorlijk goed gelukt wat betreft Europa. Maar ergens in de historie is er een kritische massa ontstaan en overschreden. Ik zie dit moment gelijkvallen met de omarming van het Angelsaksisch gedachtegoed (Reagan, Thatcher). Toen was zelfverrijking en het naaien van de klant geen schande meer. En waar kun je dat beter in de praktijk brengen dan in conglomeraten als de EU? Het gemeenschapsgeld vloeit daar rijkelijk. En hoe dat te herverdelen beslist men zelf. Kortom: de EU is vooral in het belang van de bestuurders van de EU. En daarom mag zij nooit verloren gaan.
Je snijdt een goed punt aan. De EU heeft inderdaad geleden onder het angelsaksische gedachtengoed. Onder invloed van het VK ging het steeds meer om geld en wetten om financieële instituten buiten schot te houden.

In dat opzicht is het een zegen voor de EU dat het VK er uit gaat. Kan de EU zich weer meer richten op de sociale aspecten, zoals van oudsher op het vasteland van Europa gebruikelijk is.
  vrijdag 24 juni 2016 @ 23:17:26 #241
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_163278885
quote:
Ik zeg doen.
  vrijdag 24 juni 2016 @ 23:18:39 #242
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_163278917
quote:
Stemmen op de PVV gaat daar niet zo snel verandering in brengen. Kijk liever iets verder en bepaal dan waar je op wilt stemmen.
Fade to Black
  vrijdag 24 juni 2016 @ 23:28:11 #243
451005 Grems
Clown World
pi_163279183
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 21:34 schreef agter het volgende:
Ik hoop op hervormingen in de EU die het democratischer maken.
Maar ik vind het project EU wel goed. En ik ga niet het kind met het badwater weggooien.

0:44 tot 2:12
pi_163282802
Op de nieuwszender van de staatsomroep NPO 1 wordt gezegt dat het merendeel van de Nederlanders geen referendum.

Trap er niet in. In 2017 zal er een politieke aardverschuiving plaatsvinden in Nederland en dat referendum gaat er komen!!!!
  zaterdag 25 juni 2016 @ 07:39:35 #245
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_163282843
quote:
Het zijn dan ook deze lagen van de bevolking die steeds weer de dupe zijn van bezuinigingen. Dus niet vreemd dat ze dan gaan stemmen voor een nexit want ze hebben het nu toch ook al slecht.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  zaterdag 25 juni 2016 @ 07:41:50 #246
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_163282852
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 07:24 schreef juliusceasar het volgende:
Op de nieuwszender van de staatsomroep NPO 1 wordt gezegt dat het merendeel van de Nederlanders geen referendum.

Trap er niet in. In 2017 zal er een politieke aardverschuiving plaatsvinden in Nederland en dat referendum gaat er komen!!!!
Gisteren bij 1vandaag was er juist een meerderheid :')
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 25 juni 2016 @ 08:44:36 #247
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_163283118
Steek dat referendum lekker in je hol.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 25 juni 2016 @ 08:48:18 #248
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_163283137
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 07:39 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Het zijn dan ook deze lagen van de bevolking die steeds weer de dupe zijn van bezuinigingen. Dus niet vreemd dat ze dan gaan stemmen voor een nexit want ze hebben het nu toch ook al slecht.
En hoe gaat de Nexit dat beter maken?
pi_163284842
quote:
en politici zijn ook gewoon onderdeel van het volk. :)
pi_163284914
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2016 21:01 schreef Bart2002 het volgende:
Sommigen noemen dat "onderbuik". Maar ik noem dat "verstandig".
Gewoon naar de inkomsten en uitgaven kijken en iedereen met een gezond verstand komt tot de conclusie dat stoppen met de EU de beste oplossing is, en wel direct. Dat geen EU iets anders is dan een Europese samenwerking is voor veel mensen nog moeilijk te bevatten.
pi_163285008
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 11:48 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Gewoon naar de inkomsten en uitgaven kijken en iedereen met een gezond verstand komt tot de conclusie dat stoppen met de EU de beste oplossing is, en wel direct. Dat geen EU iets anders is dan een Europese samenwerking is voor veel mensen nog moeilijk te bevatten.
Lul niet. Nederland verdient jaarlijks ongeveer 8 miljard euro aan de EU.
pi_163285093
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 11:53 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Geloof jij lekker in sprookjes.
pi_163285136
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 11:57 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 11:57 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Trek jij je maar lekker af op je grote blonde Leider.
  zaterdag 25 juni 2016 @ 12:00:23 #254
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_163285137
quote:

[..]

Het is gewoon zo. Zonder de EU zou er veel minder geld binnenkomen in Nederland.
pi_163285160
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:00 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Het is gewoon zo. Zonder de EU zou er veel minder geld binnenkomen in Nederland.
En ik zie het bewijs van wanneer er maar genoeg gelogen wordt, de mensen het geloven als waarheid.
pi_163285176
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:00 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

[..]

Trek jij je maar lekker af op je grote blonde Leider.
Gezien jouw tokkie-gehalte qua vocabulaire, dacht ik dat jij dat al deed.
  zaterdag 25 juni 2016 @ 12:04:26 #257
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_163285203
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

En ik zie het bewijs van wanneer er maar genoeg gelogen wordt, de mensen het geloven als waarheid.
De grootste leugens over de EU worden verkocht door de populisten, dat zag je ook bij het Brexit-kamp in het VK.
pi_163285212
Nederland moet zo snel mogelijk uit de EU sterke economieën kunnen zonder de EU. Alleen de zwakke landen zullen binnen EU blijven die krijgen immers gratis geld. Wij hebben enkel de lasten van de EU maar niet de lusten.

De gemiddelde Nederlander is er alleen maar op achteruit gegaan als je huidige koopkracht niveau gelijk is in 2016 aan die van 2000 dan is dat wel heel erg triest.
pi_163285239
Een referendum in Nederland helpt niet. Rutte gooit het resultaat in de prullenbak. Net zoals dat met het referendum over het EU grondwet gebeurde.
Ура для россии
pi_163285298
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:04 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

De grootste leugens over de EU worden verkocht door de populisten, dat zag je ook bij het Brexit-kamp in het VK.
is wat iemand zou zeggen die het verschil niet weet tussen leugens en waarheid.
pi_163285314
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:02 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Gezien jouw tokkie-gehalte qua vocabulaire, dacht ik dat jij dat al deed.
Nee ik ben én hetero én laat me niet mak leiden door een Indo met geblondeerd haar.
pi_163285343
quote:

[..]

Aanmerkelijk meer zelfs als je de baten voor ons bedrijfsleven meeneemt lijkt me.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2016 12:13:40 ]
pi_163285365
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:05 schreef cofox het volgende:
Nederland moet zo snel mogelijk uit de EU sterke economieën kunnen zonder de EU. Alleen de zwakke landen zullen binnen EU blijven die krijgen immers gratis geld. Wij hebben enkel de lasten van de EU maar niet de lusten.

Hoe krijg je dit soort nonsens verzonnen?
pi_163285389
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoe krijg je dit soort nonsens verzonnen?
Ik heb het niet verzonnen dit zijn feiten
pi_163285393
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:16 schreef cofox het volgende:

[..]

Bron? Je duim?
pi_163285401
quote:

[..]

_O-
Lijkt me oprecht heerlijk. Zo'n simple wereldbeeld hebben.
Make my day!
pi_163285405
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:16 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Bron? Je duim?
Deze feiten komen rechtstreeks uit Brussel
  Moderator zaterdag 25 juni 2016 @ 12:19:51 #268
446930 crew  ESF1Gamer
pi_163285429
CNN: speech van de buitenlandse zaken ministers van de 6 landen die de eu oprichte
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_163285433
quote:

[..]

Oh, kan je het dan ook onderbouwen? Het komt immers over als baarlijke nonsens. Zeker wanneer je een beetje verstand hebt van de materie kan je dit soort domme praat maar lastig serieus nemen.
pi_163285434
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:17 schreef cofox het volgende:

[..]

Waar heb je je feitenkennis opgedaan? In de rue d'aerschot?
pi_163285453
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:19 schreef F1gamer het volgende:
CNN: speech van de buitenlandse zaken ministers van de 6 landen die de eu oprichte
FF kijken wat deze fascisten weer voor onzin gaan uitkramen :')
pi_163285488
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Oh, kan je het dan ook onderbouwen? Het komt immers over als baarlijke nonsens. Zeker wanneer je een beetje verstand hebt van de materie kan je dit soort domme praat maar lastig serieus nemen.
Dit geef dan maar weer duidelijk aan dat je weinig van de materie hebt meegekregen ik zou er meer in gaan verdiepen als ik jou was :W
pi_163285492
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:21 schreef cofox het volgende:

[..]

FF kijken wat deze fascisten weer voor onzin gaan uitkramen :')
Je grootouders draaien zich in hun graf om als jij denkt dat het fascisten zijn. Doe normaal man.
pi_163285496
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aanmerkelijk meer zelfs als je de baten voor ons bedrijfsleven meeneemt lijkt me.
Dat zou kunnen. Mij is het cijfer van 8 miljard bekend.
pi_163285501
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:17 schreef cofox het volgende:

[..]

Dus ze zijn wel geloofwaardig opeens?
:+
Make my day!
  Moderator zaterdag 25 juni 2016 @ 12:24:30 #276
446930 crew  ESF1Gamer
pi_163285528
wat is die bert koenders groot vergeleken met die andere ministers :P
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_163285547
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:23 schreef cofox het volgende:

[..]

Dit geef dan maar weer duidelijk aan dat je weinig van de materie hebt meegekregen ik zou er meer in gaan verdiepen als ik jou was :W
Het zijn dus verzinseltjes van je. Kleine tip, breng het de volgende keer dan niet zo stellig. Zet je jezelf wat minder voor schut.
pi_163285580
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het zijn dus verzinseltjes van je. Kleine tip, breng het de volgende keer dan niet zo stellig. Zet je jezelf wat minder voor schut.
Nu verdraai je het omdat niet in jou straatje past zijn het verzinsels feiten blijven feiten!
  zaterdag 25 juni 2016 @ 12:27:59 #279
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_163285582
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja een groot verzinsel dat negatieve sentiment over de EU. Allemaal niet waar omdat het niet direct zwart op wit te vinden is uit studies gedaan door de EU.
pi_163285616
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:27 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Ja een groot verzinsel dat negatieve sentiment over de EU. Allemaal niet waar omdat het niet direct zwart op wit te vinden is uit studies gedaan door de EU.
Er zijn nog steeds een hoop mensen die nog steeds een roze zonnebril op hebben. Kijk om je hem de EU in zijn huidige vorm faalt op alle fronten.
pi_163285651
quote:

[..]

Net zo als "vluchtelingen zijn goed voor de economie".
Er profiteren slechts enkelingen van.
Exaudi orationem meam
  zaterdag 25 juni 2016 @ 12:32:09 #282
440653 BarryOSeven
pi_163285658
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:30 schreef cofox het volgende:

[..]

Er zijn nog steeds een hoop mensen die nog steeds een roze zonnebril op hebben. Kijk om je hem die EU in zijn huidige vorm faalt op alle fronten.
Ja natuurlijk en iedereen slim of dom zal dat bevestigen en dat uit een momentopname de EU helemaal geen goed idee is. Rest alleen de zielige hoop dat de EU het ooit nog eens goed gaat doen van de voorstanders.
  Moderator zaterdag 25 juni 2016 @ 12:32:47 #283
446930 crew  ESF1Gamer
pi_163285668
we hebben een goed debat over de EU in Nederland, volgens Koenders

Je mis wel Timmermans met zijn perfecte engels
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_163285677
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:27 schreef cofox het volgende:

[..]

Nu verdraai je het omdat niet in jou straatje past zijn het verzinsels feiten blijven feiten!
Motiveer je onzin dan eens met bronnen? Want met feiten heeft het vooralsnog niets van doen.
pi_163285694
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:27 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Het negatieve sentiment is geen verzinsel. Het is echter wel weinig rationeel als je naar de feiten kijkt en niet enkel naar goedkoop populisme luistert :).
pi_163285715
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Motiveer je onzin dan eens met bronnen? Want met feiten heeft het vooralsnog niets van doen.
Doe je werk verdiep je in de materie iemand deze hier voordat als deskundige op dit gebied verwacht toch iets meer. Maar waarschijnlijk neem je alles voor lief aan wat het NOS journaal je voorschotelt :')
  zaterdag 25 juni 2016 @ 12:37:29 #287
440653 BarryOSeven
pi_163285737
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het negatieve sentiment is geen verzinsel. Het is echter wel weinig rationeel als je naar de feiten kijkt en niet enkel naar goedkoop populisme luistert :).
Dat mag jij vinden. Na onderhand twee jaar debat over wel of geen EU zijn er geen cijfers gepresenteerd die me hebben overtuigd in de EU te blijven. Het mes snijdt aan twee kanten.
pi_163285739
quote:
13s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:35 schreef cofox het volgende:

[..]

Doe je werk verdiep je in de materie iemand deze hier voordat als deskundige op dit gebied verwacht toch iets meer. Maar waarschijnlijk neem je alles voor lief aan wat het NOS journaal je voorschotelt :')
Ik heb mij in de materie verdiept en zie daarom dat je leugens probeert te verkopen. Maar ik geef je de kans om met serieuze bronnen te komen om je verzinsels toch enige kracht bij te zetten :).
pi_163285741
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:31 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Net zo als "vluchtelingen zijn goed voor de economie".
Er profiteren slechts enkelingen van.
Vergeet ook niet dat alle vluchtelingen universitair geschoold zijn :')
pi_163285748
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:37 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Dat mag jij vinden. Na onderhand twee jaar debat over wel of geen EU zijn er geen cijfers gepresenteerd die me hebben overtuigd in de EU te blijven. Het mes snijdt aan twee kanten.
Tja, dat jij het enkel negatief kan bekijken en daarom weinig op hebt met de feiten kan ik weinig aan doen :P
pi_163285756
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik heb mij in de materie verdiept en zie daarom dat je leugens probeert te verkopen. Maar ik geef je de kans om met serieuze bronnen te komen om je verzinsels toch enige kracht bij te zetten :).
Daar laat je weinig van merken dan waarschijnlijk te lang met je kop in de EU propaganda machine gehangen :N
pi_163285763
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:38 schreef cofox het volgende:

[..]

Daar laat je weinig van merken dan waarschijnlijk te lang met je kop in de EU propaganda machine gehangen :N
Kom op knul, waar blijven je bronnen?
pi_163285764
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:37 schreef cofox het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat alle vluchtelingen universitair geschoold zijn :')
Weer zo'n mooi verzinsel van je.
  zaterdag 25 juni 2016 @ 12:40:52 #294
440653 BarryOSeven
pi_163285788
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, dat jij het enkel negatief kan bekijken en daarom weinig op hebt met de feiten kan ik weinig aan doen :P
Oh juist ja, de "feiten" die al jaren als argument gebruikt worden maar nooit gezien zijn. Moet je als tegenstander eens proberen.
pi_163285798
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Weer zo'n mooi verzinsel van je.
"Naar schatting is 70 procent van de vluchtelingen die ons land binnenkomen hoger opgeleid", legt De Voogd uit.
pi_163285806
quote:

[..]

Even een oprechte vraag: waar komt die 8 miljard dan precies vandaan?
Je zou zeggen dat Nederland dan teert op de verdiensten van wie precies?
En als je deze gedachtegang volgt dan zullen er dus ook landen zijn die verlies maken. Althans, dat moet wel. Hoe zit dat precies? Dan is dat ook weer de wereld uit.
  zaterdag 25 juni 2016 @ 12:46:10 #297
440653 BarryOSeven
pi_163285851
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Even een oprechte vraag: waar komt die 8 miljard dan precies vandaan?
Je zou zeggen dat Nederland dan teert op de verdiensten van wie precies?
En als je deze gedachtegang volgt dan zullen er dus ook landen zijn die verlies maken. Althans, dat moet wel. Hoe zit dat precies? Dan is dat ook weer de wereld uit.
Zou dat ook graag eens uiteengezet zien en vooral ook hoe die 8 miljard dan verdeeld zou worden.
pi_163285892
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:46 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Zou dat ook graag eens uiteengezet zien en vooral ook hoe die 8 miljard dan verdeeld zou worden.
Uitgelezen kansen om dat op te helderen. Ik las hier ook dat het nog veel meer is voor het "bedrijfsleven". Waar ze dan weer fijn oostblok werkkrachten voor kunnen inhuren. Maar ik wil niet flauw doen. Er is hier vast wel een kenner die de cijfers kan duiden. Het is mij wel duidelijk dat men zeer goed of zelfs uitstekend voor zichzelf zorgt, en dat moet ook betaald worden.
pi_163285896
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:41 schreef cofox het volgende:

[..]

"Naar schatting is 70 procent van de vluchtelingen die ons land binnenkomen hoger opgeleid", legt De Voogd uit.
Weer heel wat anders dus :).
pi_163285909
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Weer heel wat anders dus :).
Enige waar je bezig bent is trollen ik zou zeggen je verdiepen in de materie en kom daarna maar weer terug :W
pi_163285934
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 12:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Uitgelezen kansen om dat op te helderen. Ik las hier ook dat het nog veel meer is voor het "bedrijfsleven". Waar ze dan weer fijn oostblok werkkrachten voor kunnen inhuren. Maar ik wil niet flauw doen. Er is hier vast wel een kenner die de cijfers kan duiden.
Nederland is vanouds een handelsland. Dan is het voor ons bedrijfsleven nogal gunstig als dit makkelijker gemaakt wordt. En laat dat dan juist de voornaamste bezigheid van de EU zijn...
En daar profiteren we allemaal van immers ons bedrijfsleven is de motor van onze welvaart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')