45 procent is meer dan 48 procent, interessant.quote:Mocht het referendum er komen dan halen tegenstanders van het EU-lidmaatschap net geen meerderheid. De teller bijft steken op 48 procent van de ondervraagden uit het Een Vandaag-opiniepanel. 45 procent is voor lidmaatschap.
Joh, een groot deel van die meerderheid snapt er waarschijnlijk niks van en laat zich opnaaien door negatieve propaganda/media/rechts pvv-gelul.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:20 schreef Anthony9219 het volgende:
Ach de EU is niet perfect en hoe ze met de vluchtelingencrisis omgaan is belachelijk. Maar denken die mensen nou echt dat Nederland, vooral economisch gezien, zo goed af zal zijn zonder de EU.
Iedereen is te dom als het daarop aankomt. Buiten de hele duidelijke oorzaak-gevolgrelaties zijn wij als diersoort uitzonderlijk slecht in het voorspellen van de consequenties van onze acties, zeker op de lange termijn.quote:
Referenda zijn dan ook echt gewoon geen goed middel om iets te bereikenquote:
En ondertussen zouden ze zelf de grootste slachtoffers worden, de ironiequote:Op maandag 20 juni 2016 18:18 schreef KoosVogels het volgende:
Minimumlijers en bejaarden willen ons land naar de klote helpen. Het zal ook weer eens niet.
Zijn er al berekeningen gemaakt wat een Nexit voor gevolgen zou hebben?quote:Op maandag 20 juni 2016 18:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En ondertussen zouden ze zelf de grootste slachtoffers worden, de ironie
Prachtig hoor. Maar waar blijven dan de vergezichten over hoe het buiten de EU dan wel zou moeten gaan? Want veel verder dan heel boos tegen zijn komt het momenteel nog niet...quote:Op maandag 20 juni 2016 18:27 schreef Childofthe90s het volgende:
Het feit dat bijna de helft van de Britten en misschien ook bijna de helft van de Nederlanders zo'n drastische stap als het uittreden uit de Unie bereid zijn te nemen, geeft wel aan hoe groot de onvrede is over de werking van de EU. Het feit dat dit soort signalen worden beantwoord met wegwuif gebaren van de EU-top en worden afgedaan als extreemrechts nationalisme of populisme (ook door lieden als Koos en Toefjes hierboven) leidt ertoe dat steeds meer mensen een uittreden uit de Unie als enige manier zien om iets te veranderen aan deze situatie. Het is paradoxaal genoeg de EU die de nieuwe anti-EU partijen op allerlei manieren van munitie voorziet.
Ja door Wilders. Waarbij hij er dan wel van uitgaat dat we alle bestaande regels en afspraken gewoon overnemenquote:Op maandag 20 juni 2016 18:31 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Zijn er al berekeningen gemaakt wat een Nexit voor gevolgen zou hebben?
Er is dus nog niet serieus naar de eventuele gevolgen gekeken nog.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja door Wilders. Waarbij hij er dan wel van uitgaat dat we alle bestaande regels en afspraken gewoon overnemen
JA!!!!!quote:Op maandag 20 juni 2016 18:20 schreef Anthony9219 het volgende:
Ach de EU is niet perfect en hoe ze met de vluchtelingencrisis omgaan is belachelijk. Maar denken die mensen nou echt dat Nederland, vooral economisch gezien, zo goed af zal zijn zonder de EU.
Mathijs Bouman heeft er even over nagedacht. http://fd.nl/opinie/1148626/brexit-nexitquote:Op maandag 20 juni 2016 18:34 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Er is dus nog niet serieus naar de eventuele gevolgen gekeken nog.
U bent soms Rutte?quote:
Bedankt Hans.quote:
Dank je, even een snelle blik er op werpenquote:Op maandag 20 juni 2016 18:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mathijs Bouman heeft er even over nagedacht. http://fd.nl/opinie/1148626/brexit-nexit
Ik kom vaak genoeg met hervormingsvoorstellen. Het "there is no alternative"-argument komt bovendien nog zwakker over.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Prachtig hoor. Maar waar blijven dan de vergezichten over hoe het buiten de EU dan wel zou moeten gaan? Want veel verder dan heel boos tegen zijn komt het momenteel nog niet...
Als je echter alleen weet hoe het niet moet en niet hoe het wel moet schiet je nog altijd niet op...
Ja. En een Nexit is voordelig voor Nederland!quote:Op maandag 20 juni 2016 18:31 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Zijn er al berekeningen gemaakt wat een Nexit voor gevolgen zou hebben?
Wat is dan dat alternatief?quote:Op maandag 20 juni 2016 18:42 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Ik kom vaak genoeg met hervormingsvoorstellen. Het "there is no alternative"-argument komt bovendien nog zwakker over.
Kan je dat ook even voorrekenen?quote:Op maandag 20 juni 2016 18:42 schreef juliusceasar het volgende:
[..]
Ja. En een Nexit is voordelig voor Nederland!
Is een WC-Eend onderzoek, komt rechtstreeks van het ministerie van Financien. Ik zie liever een onafhankelijk onderzoek.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:41 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Bedankt Hans.
[..]
Dank je, even een snelle blik er op werpen
Het jammere is dat vrijwel iedereen er echter van overtuigd is dat ze dat juist heel góéd kunnen.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Iedereen is te dom als het daarop aankomt. Buiten de hele duidelijke oorzaak-gevolgrelaties zijn wij als diersoort uitzonderlijk slecht in het voorspellen van de consequenties van onze acties, zeker op de lange termijn.
Ben je bang dat we je niet horen?quote:Op maandag 20 juni 2016 18:44 schreef juliusceasar het volgende:
Laten we er voor zorgen dat er zo'n referendum voor een Nexit gehouden kan worden. Degenen die tegen zo'n referendum zijn, zijn schijnbaar voor een dictatuur en tegen een democratie!!!
Ik denk dat je eerder een gaybar in Riaad zult vinden dan een daadwerkelijk onafhankelijk onderzoek.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:45 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
Is een WC-Eend onderzoek, komt rechtstreeks van het ministerie van Financien. Ik zie liever een onafhankelijk onderzoek.
OESO of IMF wel goed? Die hebben immers vergelijkbare onderzoeken met vergelijkbare uitkomst opgeleverd.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:45 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
Is een WC-Eend onderzoek, komt rechtstreeks van het ministerie van Financien. Ik zie liever een onafhankelijk onderzoek.
Voor de onderkant van de arbeidsmarkt zou het toch verdomd wat concurrentie schelen. Die groep zou er per saldo volgens mij behoorlijk van kunnen profiteren. Al die beloftes dat er niet op arbeidsvoorwaarden geconcurreerd zou gaan worden met onze voormalige oostblokvrinden zijn niet bepaald uitgekomenquote:Op maandag 20 juni 2016 18:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Want dan willen die mensen wel voor een fooi vies en zwaar werk doen waar ze nu voor bedanken?quote:Op maandag 20 juni 2016 18:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Voor de onderkant van de arbeidsmarkt zou het toch verdomd wat concurrentie schelen. Die groep zou er per saldo volgens mij behoorlijk van kunnen profiteren. Al die beloftes dat er niet op arbeidsvoorwaarden geconcurreerd zou gaan worden met onze voormalige oostblokvrinden zijn niet bepaald uitgekomen.
De OESO en IMF voeren beide campagne tegen een Brexit, dus nee.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
OESO of IMF wel goed? Die hebben immers vergelijkbare onderzoeken met vergelijkbare uitkomst opgeleverd.
quote:Op maandag 20 juni 2016 18:18 schreef KoosVogels het volgende:
Minimumlijers en bejaarden willen ons land naar de klote helpen. Het zal ook weer eens niet.
Laatst moest ik savonds laat richting Utrecht. Onderweg een stop maken was door alle geparkeerde vrachtwagens niet mogelijk. Allemaal witte kentekens. Ze rijden de havens op, spreken geen Engels, hooguit een heel klein beetje Duits. Lekker dan als er een calamiteit plaats vindt en ze kunnen geen aanwijzingen opvolgen. Schrijnende zaken wel.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Voor de onderkant van de arbeidsmarkt zou het toch verdomd wat concurrentie schelen. Die groep zou er per saldo volgens mij behoorlijk van kunnen profiteren. Al die beloftes dat er niet op arbeidsvoorwaarden geconcurreerd zou gaan worden met onze voormalige oostblokvrinden zijn niet bepaald uitgekomen.
Moet je mijn pohi over de EU maar even bekijken, misschien copy-paste ik het hier zo wel even.quote:
Dan krijgen ze een grotere fooi en zullen de arbeidsomstandigheden waarschijnlijk sterk verbeteren. De baas kan dan immers niet meer even zijn detacheerder bellen en zeggen dat hij nú 20 Polen van begin 20 nodig heeft die niet zeuren over pauzes en het niet erg vinden om om 3 uur wakker gebeld te worden met de mededeling dat ze nú moeten komen werken.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Want dan willen die mensen wel voor een fooi vies en zwaar werk doen waar ze nu voor bedanken?
Hoe weet jij zo zeker dat het volk het beter weet? Zijn zij vakbekwaam? Weten zij en jij wat er achter de schermen gebeurt? Weten jij en zij wel wat over handelsverdragen?quote:Op maandag 20 juni 2016 18:41 schreef juliusceasar het volgende:
[..]
U bent soms Rutte?
Het volk weet dondersgoed dat de EU heel slechts is voor Nederland. Ik heb geen enkel voordeel gezien voor de gewonen burger (!) sinds we bij de EU horen.
Aha maar wie zou dan wel een onafhankelijk onderzoek op kunnen leveren?quote:Op maandag 20 juni 2016 18:51 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
De OESO en IMF voeren beide campagne tegen een Brexit, dus nee.
Wat was er dan concreet zo veel beter voor de gewone burger in de periode 1945-1951?quote:Op maandag 20 juni 2016 18:41 schreef juliusceasar het volgende:
[..]
U bent soms Rutte?
Het volk weet dondersgoed dat de EU heel slechts is voor Nederland. Ik heb geen enkel voordeel gezien voor de gewonen burger (!) sinds we bij de EU horen.
Hoi, zou je misschien ook aan me kunnen uitleggen waarom zo'n "Nexit" goed is voor Nederland?quote:Op maandag 20 juni 2016 18:42 schreef juliusceasar het volgende:
[..]
Je snapt dat uit de EU stappen gepaard zal gaan met een leuke nieuwe recessie? En uit welke crisis zijn juist de minima wel beter uitgekomen dan ze er in gingen?quote:Op maandag 20 juni 2016 18:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dan krijgen ze een grotere fooi en zullen de arbeidsomstandigheden waarschijnlijk sterk verbeteren. De baas kan dan immers niet meer even zijn detacheerder bellen en zeggen dat hij nú 20 Polen van begin 20 nodig heeft die niet zeuren over pauzes en het niet erg vinden om om 3 uur wakker gebeld te worden met de mededeling dat ze nú moeten komen werken.
Bij een distributiecentrum van 's lands grootste kruidenier hier willen ze al geen Nederlanders meer hebben eigenlijk. Die willen namelijk wél pauze, niet 's nachts wakker gebeld worden met de mededeling dat ze nú moten komen etc etc.
Ben benieuwd! Dat geluid ontbreekt immers bijna volledig in het "Eurosceptische" kamp.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:54 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Moet je mijn pohi over de EU maar even bekijken, misschien copy-paste ik het hier zo wel even.
quote:Op maandag 20 juni 2016 19:11 schreef 99.999 het volgende:
Ben benieuwd! Dat geluid ontbreekt immers bijna volledig in het "Eurosceptische" kamp.
Daaraan zou ik nog de mogelijkheid van een noodrem wat betreft inter-EU migratie willen toevoegen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 18:20 schreef Childofthe90s het volgende:
Als de EU vergaand zou democratiseren en moderniseren, is er echt wel voldoende steun te vinden in heel Europa voor een EU.
Actieplan wat mij betreft:
• Voorzitter Europese Commissie wordt tegelijkertijd met EU-parlement direct gekozen, niet door regeringsleiders en/of Europarlementariërs. De gekozen voorzitter van de EC treedt op als vertegenwoordiger van de Unie, ofwel 'aangewezen' voorzitter Europese Raad (Donald Tusk) afschaffen.
• Aantal Eurocommissarissen sterk verkleinen.
• Wetgevingsmonopolie van de Europese Commissie afschaffen. Ook het Europees Parlement zelf mag onafhankelijk van de Commissie met maatregelen komen.
• EU-parlement krijgt bevoegdheid Commissieleden individueel weg te sturen.
• Europese partijen in EU-parlement, niet miniversies van lokale parlementen.
• Strenge anti-lobbywetgeving.
• Flexibele en transparante Europese begroting, niet voor zeven jaar vastleggen.
• Gezamenlijk asielbeleid afschaffen.
• Verdere uitbreiding van de Unie of verschuiving van bevoegdheden alleen na referendum.
• Er komt een Europese belastingdienst die naar Amerikaans voorbeeld een 'federal sales tax' (= Unieomzetbelasting) gaat heffen om zichzelf te bekostigen. Geen afdrachten meer op basis van BBP, geen naheffingen.
Nodig niet, het maakt het echter wel een stuk eenvoudiger en dus lucratieverquote:Op maandag 20 juni 2016 19:01 schreef Confetti het volgende:
Nederland verdient zijn geld vooral in onze buurlanden en daar heb je de EU niet voor nodig.
Erg kort door de bocht wel.quote:Een markt van 500 miljoen klinkt heel leuk maar aan 3/4 heb je geen fuck als Nederland zijnde.
Ik ben het inhoudelijk met al die punten eens, maar het klopt imo niet dat er dan veel meer steun voor de EU zou zijn. De paradox is dat hoewel tegenstanders van de EU exact deze punten irritant vinden aan de EU, ze dit niet willen veranderen omdat dat een versterking van die EU zou zijn.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:11 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
[..]
Daaraan zou ik nog de mogelijkheid van een noodrem wat betreft inter-EU migratie willen toevoegen.
Dank, boeiende mix van meer en minder macht naar Brussel welquote:Op maandag 20 juni 2016 19:11 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
[..]
Daaraan zou ik nog de mogelijkheid van een noodrem wat betreft inter-EU migratie willen toevoegen.
Inderdaad, een slagvaardiger EC met een direct gekozen voorzitter zal meer macht naar zich toe gaan trekken. En als ze dan ook nog eens zelf belasting kunnen gaan heffen wordt het helemaal een feestjequote:Op maandag 20 juni 2016 19:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik ben het inhoudelijk met al die punten eens, maar het klopt imo niet dat er dan veel meer steun voor de EU zou zijn. De paradox is dat hoewel tegenstanders van de EU exact deze punten irritant vinden aan de EU, ze dit niet willen veranderen omdat dat een versterking van die EU zou zijn.
Afhankelijk van het beleidsterrein is het toch helemaal niet verkeerd als de EC meer macht naar zich toe kan trekken?quote:Op maandag 20 juni 2016 19:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Inderdaad, een slagvaardiger EC met een direct gekozen voorzitter zal meer macht naar zich toe gaan trekken. En als ze dan ook nog eens zelf belasting kunnen gaan heffen wordt het helemaal een feestje
Dit is een goed voorbeeld waarom ik het volk niet vertrouw met zo'n referendum.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:44 schreef juliusceasar het volgende:
Laten we er voor zorgen dat er zo'n referendum voor een Nexit gehouden kan worden. Degenen die tegen zo'n referendum zijn, zijn schijnbaar voor een dictatuur en tegen een democratie!!!
Het zal economisch wel een tik opleveren in het begin ja. Maar het wegvallen van tientallen miljoenen concurrenten voor jouw 'simpele' baantje zal voor de magazijnmedewerker, de timmerman, vrachtwagenchauffeur etc toch echt een betere positie op de arbeidsmarkt betekenen.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je snapt dat uit de EU stappen gepaard zal gaan met een leuke nieuwe recessie? En uit welke crisis zijn juist de minima wel beter uitgekomen dan ze er in gingen?
Zeker niet maar ik denk niet dat dat het alternatief is wat op een warm onthaal van de Nexit of Brexit roepers kan rekenen.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Afhankelijk van het beleidsterrein is het toch helemaal niet verkeerd als de EC meer macht naar zich toe kan trekken?
Die mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt kunnen zich beter verenigen om zo betere arbeidsomstandigheden en beloningen af te dwingen. Dat heeft meer kans op succes dan gokken op een Nexit en misschien na 10 jaar een kleine verbetering.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het zal economisch wel een tik opleveren in het begin ja. Maar het wegvallen van tientallen miljoenen concurrenten voor jouw 'simpele' baantje zal voor de magazijnmedewerker, de timmerman, vrachtwagenchauffeur etc toch echt een betere positie op de arbeidsmarkt betekenen.
De onderkant van de arbeidsmarkt is keihard geraakt door de arbeidsmigratie uit het oostblok, logisch dus dat de mensen die daar vertoeven niet bijster enthousiast zijn over de EU. Maar goed, dat is blijkbaar een ontzettend grote blinde vlek onder de fanatieke Eurofielen.
Er is een kleine groep die ondanks alles altijd tegen verregaande Europese samenwerking zal zijn, maar ik denk dat je al een heleboel heibel weghaalt, door mensen zelf verantwoordelijk te maken voor EU-beleid. Nu kunnen mensen terecht zeggen dat Brussel een ver van hun bed show is waar ze nauwelijks tot geen invloed op hebben. Als mensen zien dat ze worden vertegenwoordigd, dat ze invloed hebben op het beleid en dat hun belangen boven die van bedrijven en lobbyisten gaan, zullen ze eerder vrede hebben met genomen besluiten.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik ben het inhoudelijk met al die punten eens, maar het klopt imo niet dat er dan veel meer steun voor de EU zou zijn. De paradox is dat hoewel tegenstanders van de EU exact deze punten irritant vinden aan de EU, ze dit niet willen veranderen omdat dat een versterking van die EU zou zijn.
Komt nog bij dat het gros van de gastarbeiders hun verdiende geld hier zo mondjesmaat mogelijk uitgeven zodat we ook nog eens met een flinke kapitaalvlucht naar het oostblok te maken hebben. Dubbel genaaid. Tel uit uw winst. Open grenzen is de natte droom van werkgevers.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het zal economisch wel een tik opleveren in het begin ja. Maar het wegvallen van tientallen miljoenen concurrenten voor jouw 'simpele' baantje zal voor de magazijnmedewerker, de timmerman, vrachtwagenchauffeur etc toch echt een betere positie op de arbeidsmarkt betekenen.
De onderkant van de arbeidsmarkt is keihard geraakt door de arbeidsmigratie uit het oostblok, logisch dus dat de mensen die daar vertoeven niet bijster enthousiast zijn over de EU. Maar goed, dat is blijkbaar een ontzettend grote blinde vlek onder de fanatieke Eurofielen.
Je zult inderdaad altijd wel een paar mensen hebben die tegen elke vorm van Europese samenwerking zijn maar de meeste Eurosceptici zul je, onder de juiste voorwaarden, nog wel over de streep kunnen trekken. Een ook de Pro-Europeanen trouwens, want beleid dat je op die manier maakt is een heel stuk beter dan de zwak afdwingbare compromissen waar we nu vaak mee zitten.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zeker niet maar ik denk niet dat dat het alternatief is wat op een warm onthaal van de Nexit of Brexit roepers kan rekenen.
Dat gebeurt dus niet omdat ze gewoon vervangen worden/zijn door allerlei MOE-landers hè...quote:Op maandag 20 juni 2016 19:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt kunnen zich beter verenigen om zo betere arbeidsomstandigheden en beloningen af te dwingen.
Nou ja, dat scheelt dan sowieso al ¤7.000.000.000 aan besparing op de asielkosten op jaarbasis.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:20 schreef Anthony9219 het volgende:
Mooi gesproken.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:27 schreef Childofthe90s het volgende:
Het feit dat bijna de helft van de Britten en misschien ook bijna de helft van de Nederlanders zo'n drastische stap als het uittreden uit de Unie bereid zijn te nemen, geeft wel aan hoe groot de onvrede is over de werking van de EU. Het feit dat dit soort signalen worden beantwoord met wegwuif gebaren van de EU-top en worden afgedaan als extreemrechts nationalisme of populisme (ook door lieden als Koos en Toefjes hierboven) leidt ertoe dat steeds meer mensen een uittreden uit de Unie als enige manier zien om iets te veranderen aan deze situatie. Het is paradoxaal genoeg de EU die de nieuwe anti-EU partijen op allerlei manieren van munitie voorziet.
Mark Rutte lacht in zijn vuistje.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat gebeurt dus niet omdat ze gewoon vervangen worden/zijn door allerlei MOE-landers hè...![]()
Arbeidsvoorwaarden en omstandigheden worden nou eenmaal voor 99% bepaald door vraag en aanbod. En dat aanbod is aan de onderkant door het vrije verkeer van personen gi-gan-tisch.
Piet van 53 kan nou eenmaal niet concurreren met een Pool van 23 die via allerlei rare constructies voor 1/3 van zijn loon vrachtwagenchauffeur mag spelen van de EU. Daar valt niks tegenop te verenigen....
Vanuit de EU is ook altijd geroepen dat dat niet ging gebeuren, geen verdringing en beloning tegen NL voorwaarden. Nou, daar is dus gewoon geen flikker van terecht gekomen. Terecht dat mensen daar pissig om worden.
Ja, waarom zouden we eigenlijk democratie willen. Een goede strenge Leider is veel beter.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:45 schreef nietzman het volgende:
Man-oh-man. Waarom zou iemand in Godesnaam ooit referenda willen hebben die over iets groters gaan dan bomenkap in de straat of de herbestemming van het oude hondenpoepveldje.
Nee joh, alles met een poll op de FP doen. Gaan!quote:Op maandag 20 juni 2016 19:46 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Ja, waarom zouden we eigenlijk democratie willen. Een goede strenge Leider is veel beter.
Je ziet hier inderdaad ook weer te goed hoeveel te hoog gegrepen dit is.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:45 schreef nietzman het volgende:
Man-oh-man. Waarom zou iemand in Godesnaam ooit referenda willen hebben die over iets groters gaan dan bomenkap in de straat of de herbestemming van het oude hondenpoepveldje.
Interessant dat het percentage tegenstanders van een Nexit nagenoeg evenredig oploopt met het aandeel hoogopgeleide kiezers binnen een partij. PVV en SP hebben in elk onderzoek de laagst opgeleide kiezers, D'66 en GL trekken juist de hoogst opgeleide kiezers.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:11 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
PVV-kiezers zijn de grootste tegenstanders van de EU, 94 procent is voor een 'nexit'. 50PLUS-stemmers volgen met 63 procent en SP'ers met 58 procent. D66-kiezers zijn uitgesproken pro-Europees. 85 procent wil dat Nederland deel blijft uitmaken van de EU. De partij wordt op de voet gevolgd door GroenLinks met 82 procent. PvdA (68), CDA (68) en ChristenUnie (61) staan ook positief tegenover het EU-lidmaatschap. De VVD-aanhang is verdeeld met 47 procent voor lidmaatschap en 45 tegen.
Manmanman, types als jij laten precies zien waarom referenda overig complexe onderwerpen een zeer slecht idee zijn.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:42 schreef juliusceasar het volgende:
[..]
Waar baseer je het toch op dat Nederland er beter van af komt als we nóg meer uit handen geven aan een Unie die het GEMEENSCHAPPELIJK belang moet vertegenwoordigen en niet het Nederlandse belang?quote:Op maandag 20 juni 2016 19:27 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Er is een kleine groep die ondanks alles altijd tegen verregaande Europese samenwerking zal zijn, maar ik denk dat je al een heleboel heibel weghaalt, door mensen zelf verantwoordelijk te maken voor EU-beleid. Nu kunnen mensen terecht zeggen dat Brussel een ver van hun bed show is waar ze nauwelijks tot geen invloed op hebben. Als mensen zien dat ze worden vertegenwoordigd, dat ze invloed hebben op het beleid en dat hun belangen boven die van bedrijven en lobbyisten gaan, zullen ze eerder vrede hebben met genomen besluiten.
Als mensen zien dat de EU belastingen heft, maar dat tegelijkertijd de BTW in Nederland omlaag gaat, is dat wel te verkopen. Het is in ieder geval beter te verkopen dan de mededeling dat de Nederlandse economie twee jaar geleden toch groter was dan gedacht waardoor er nog dit jaar een miljard moet worden neergelegd, waardoor de begroting van dit jaar niet meer sluitend is en Dijsselbloem bijvoorbeeld een belastingverlaging moet uitstellen. Dat is gewoon heel slechte PR voor de Unie, terwijl het inhoudelijk best wel zal kloppen dat Nederland te weinig heeft betaald. Voeg daar nog aan toe dat van dat geld, een deel naar Frankrijk zal gaan dat 'te veel' heeft betaald en je hebt de volkswoede compleet.
Zeker nu we in deze fase zitten dat een meerderheid het belang van de Unie nog inziet, is het noodzakelijk te handelen. Ik zie dat het lampje bij Tusk inmiddels is gaan branden, hopelijk gaan meer politici binnen de EU dit inzien, en houden ze op met gegronde zorgen wegwuiven.
Het is het belang van de Nederlandse elite.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:06 schreef Confetti het volgende:
het GEMEENSCHAPPELIJK belang moet vertegenwoordigen en niet het Nederlandse belang?
Het zou vele malen erger worden als de belangrijkste beslissingen rechtstreeks in Brussel worden genomen. Je kunt de EC niet ter verantwoording roepen met je 17 miljoen inwonertjes.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is het Nederlands belang van de elite.
We hebben ons meer dan 400 jaar prima gered dus ik zie het probleem niet zo.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:20 schreef Anthony9219 het volgende:
Ah, pro EU en anti democratie.quote:
En er moet een wetje aangepast worden. Klein detail.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:12 schreef ems. het volgende:
Nou, handtekenactie en gaan zou ik zeggen. Hoe meer referendums hoe beter, zeker wat betreft dit soort zaken.
De EU krijgt bij mijn plannen per saldo nauwelijks méér te zeggen. Op sommige gebieden wat meer en op andere weer wat minder. De bevoegdheden die de Unie nu al heeft worden democratischer ingevuld.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:06 schreef Confetti het volgende:
[..]
Waar baseer je het toch op dat Nederland er beter van af komt als we nóg meer uit handen geven aan een Unie die het GEMEENSCHAPPELIJK belang moet vertegenwoordigen en niet het Nederlandse belang?
Daar hadden we allang een referendum over moeten hebben.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:24 schreef Toefjes het volgende:
Ik ben bang dat de mensen denken bij zo'n referendum te moeten gaan stemmen of de premier wel of niet zijn ontslag in moet dienen.
1 Keer in de 4 jaar vind ik eigenlijk wel genoeg.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:42 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Daar hadden we allang een referendum over moeten hebben.
Ik niet. Een streven naar democratie kent geen genoeg tot het volledig is.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:47 schreef Toefjes het volgende:
[..]
1 Keer in de 4 jaar vind ik eigenlijk wel genoeg.
Opmerkelijk. Noorwegen en Zwitserland zijn geen EU-lid maar wel beduidend welvarend.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:18 schreef KoosVogels het volgende:
Mwuah, een timmerman die dankzij een stop op Oost-Europese werknemers betere baankansen heeft, zal het niet per definitie slechter krijgen.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar dan gaan we maandelijks een referendum houden of de regering mag blijven zitten? Of eens per jaar? Vertel me hoe dat in elkaar zit dat streven naar democratie kent geen genoeg. Prachtig gezegd trouwens.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:49 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Ik niet. Een streven naar democratie kent geen genoeg tot het volledig is.
In Noorwegen en Zwitserland is er ook niet wezenlijk veel anders qua EU betrokkenheid. Ze zijn geen lid maar betalen wel een hele hoop en moeten aan een hele hoop voorwaarden voldoen. Bovendien zijn dat nog wel iets andere economieën dan de Nederlandse economie waarin goederendoorvoer behoorlijk belangrijk zijn.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:52 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Mwuah, een timmerman die dankzij een stop op Oost-Europese werknemers betere baankansen heeft, zal het niet per definitie slechter krijgen.
Het is maar net uit welke invalshoek je het bekijkt. Noorwegen en Zwitserland zijn rijke landen, doch geen EU-lid.
Noorwegen is wel het slechtste voorbeeld wat je kan hebben met hun olievoorraad. Alleen waar ze het daar goed besteden pleuren wij het in het dichten van tekorten, en nu nog minder ivm het gejank van die groningers.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:49 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Opmerkelijk. Noorwegen en Zwitserland zijn geen EU-lid maar wel beduidend welvarend.
Misschien is de invloed van de EU op welvaart kleiner dan we denken.
Het gaat er maar net om hoe snel je een handelsverdrag met de EU kan sluiten. Kan je dat snel sluiten, kan je door blijven handelen met de EU. De EU heeft daar geen handvest voor op dit moment.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:59 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Noorwegen is wel het slechtste voorbeeld wat je kan hebben met hun olievoorraad. Alleen waar ze het daar goed besteden pleuren wij het in het dichten van tekorten, en nu nog minder ivm het gejank van die groningers.
Maar voor Nederland gaat het niets goeds brengen en jij als burger gaat er sowieso niets positief van merken. Alleen maar jezelf afzonderen van een open markt. Ze hebben één fout gemaakt en dat is uitbreiden prefereren boven de EU echt sterk te maken door juist nog meer samen te voegen en te delen.
Volgens mij is jou al zeker veertig keer uitgelegd wat de exacte status is van de genoemde landen. Dat deze een stuk sterker gelieerd zijn aan de EU dan jij doet overkomen.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:49 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Opmerkelijk. Noorwegen en Zwitserland zijn geen EU-lid maar wel beduidend welvarend.
Net als de mensen die nog steeds aan het stampvoeten zijn over die 1000 euro. Beide oren dicht gok ik.quote:Op maandag 20 juni 2016 21:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Volgens mij is jou al zeker veertig keer uitgelegd wat de exacte status is van de genoemde landen. Dat deze een stuk sterker gelieerd zijn aan de EU dan jij doet overkomen.
Gaat die uitleg telkens het ene oor in en het andere er direct weer uit? Of speel je gewoon bewust keer op keer stommetje?
Klopt. Je geeft aan hoe het zit, waarna dezelfde user de volgende dag zijn domme riedeltje herhaalt in een ander topic.quote:Op maandag 20 juni 2016 21:05 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Net als de mensen die nog steeds aan het stampvoeten zijn over die 1000 euro. Beide oren dicht gok ik.
Kan daar nooit zo goed tegen om wel de voordelen van de EU te houden. Als je tegen stemt dan maar helemaal niets met de EU ipv hypocriet wel hetzelfde blijven willen, want wat jij wilt is de EU.quote:Op maandag 20 juni 2016 21:02 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het gaat er maar net om hoe snel je een handelsverdrag met de EU kan sluiten. Kan je dat snel sluiten, kan je door blijven handelen met de EU. De EU heeft daar geen handvest voor op dit moment.
Overigens ben ik geen voor- of tegenstander van een Nexit, dat terzijde.
Pff, het is ook een beetje de suggestie hè. Men is ook steevast ontevreden over de nationale regeringen maar daar is uittreden geen optie.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:27 schreef Childofthe90s het volgende:
Als Zwarte Piet het land weer heeft verlaten gaat men zich vervelen. Dat zal het moment zijn dat het gaat broeien.quote:Op maandag 20 juni 2016 21:27 schreef rockstah het volgende:
[..]
Pff, het is ook een beetje de suggestie hè. Men is ook steevast ontevreden over de nationale regeringen maar daar is uittreden geen optie.
Daarnaast, dat 50% voor een referendum is betekend niet dat 50% er ook echt uit wil. Het is ook een beetje een verzetje voor veel mensen denk ik.
Nee, daaruit blijkt dat het de elite is die voor de EU is.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:57 schreef k_man het volgende:
[..]
Interessant dat het percentage tegenstanders van een Nexit nagenoeg evenredig oploopt met het aandeel hoogopgeleide kiezers binnen een partij. PVV en SP hebben in elk onderzoek de laagst opgeleide kiezers, D'66 en GL trekken juist de hoogst opgeleide kiezers.
Blijkt daaruit dat een Nexit een dom idee is?
Precies, dat is zoiets als wel de lusten willen maar niet de lasten.quote:Op maandag 20 juni 2016 21:25 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Kan daar nooit zo goed tegen om wel de voordelen van de EU te houden. Als je tegen stemt dan maar helemaal niets met de EU ipv hypocriet wel hetzelfde blijven willen, want wat jij wilt is de EU.
Ben je tegen de EU, dan ben je een domme tokkie lijkt het adagium. De EU wordt haast nog fanatieker beschermt dan Zwarte Piet.quote:Op maandag 20 juni 2016 22:09 schreef Glazenmaker het volgende:
Grappig hoeveel van de ''tolerante'' mensen hier zo denigrerend praten over miljoenen mensen.
Hoelang blijf je nog je onzinargument herhalen? Er is jou al 325345435 keer uitgelegd dat Noorwegen en Zwitserland wel betalen en zich aan regeltjes moeten houden, maar geen inspraak daarop hebben.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:49 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Als 1 na grootste voedselproducent ter wereld heb jer echt niks aan.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:01 schreef Confetti het volgende:
Nederland verdient zijn geld vooral in onze buurlanden en daar heb je de EU niet voor nodig. Een markt van 500 miljoen klinkt heel leuk maar aan 3/4 heb je geen fuck als Nederland zijnde.
Ik snap de OP niet:quote:Op maandag 20 juni 2016 18:11 schreef Voice_of_Liberty het volgende:
(...). Volgens een peiling (...) ziet 54 procent van de mensen wel iets in zo'n volksraadpleging.
Mocht het referendum er komen dan halen tegenstanders van het EU-lidmaatschap net geen meerderheid. De teller bijft steken op 48 procent van de ondervraagden uit het Een Vandaag-opiniepanel. 45 procent is voor lidmaatschap.
(...)
Er zal wel een absolute meerderheid bedoeld worden.quote:Op maandag 20 juni 2016 23:48 schreef qwerty_x het volgende:
1. 48% wil eruit, 45% wil blijven. Dan is volgens mij de meerderheid toch echt voor een exit
Dat dacht ik ook al, maar dat is natuurlijk wel erg suggestief.quote:Op maandag 20 juni 2016 23:54 schreef k_man het volgende:
[..]
Er zal wel een absolute meerderheid bedoeld worden.
Je hebt het Oekraïne-referendum gemist?quote:Op maandag 20 juni 2016 23:56 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook al, maar dat is natuurlijk wel erg suggestief.
Er is volgens mij nog nooit een verkiezing geweest waar een onderwerp, politicus of partij de absolute meerderheid kreeg.
Ja, eerlijk gezegd.quote:Op maandag 20 juni 2016 23:59 schreef k_man het volgende:
[..]
Je hebt het Oekraïne-referendum gemist?
Om de democratische legitimiteit te vergroten.quote:Op maandag 20 juni 2016 23:48 schreef qwerty_x het volgende:
2. waarom zou die 54% - 45% = 9% van de mensen die in favore van blijven zijn, een referendum willen
Misschien vinden sommige mensen democratie belangrijker dan hun eigen standpunt doordrukken. Misschien denken ze zelfs wel dat ze andere mensen kunnen overtuigen om voor de EU te stemmen zodat we van dat eeuwige gezeik af zijn. Er is immers toch echt voor gekozen dan. Al die mietjes die bij het laatste referendum bewust tactisch niet gingen stemmen hebben daar helaas niet de ballen voor.quote:Op maandag 20 juni 2016 23:48 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Ik snap de OP niet:
1. 48% wil eruit, 45% wil blijven. Dan is volgens mij de meerderheid toch echt voor een exit
2. waarom zou die 54% - 45% = 9% van de mensen die in favore van blijven zijn, een referendum willen
Terug naar de EEG op basis soevereine staten met een bijbehorende vrijhandelszone.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Prachtig hoor. Maar waar blijven dan de vergezichten over hoe het buiten de EU dan wel zou moeten gaan? Want veel verder dan heel boos tegen zijn komt het momenteel nog niet...
Als je echter alleen weet hoe het niet moet en niet hoe het wel moet schiet je nog altijd niet op...
Weet je wat het mooie is aan een dictatuur? Domme mensen die helemaal niks van de economie snappen maken geen domme beslissingen waarmee ze zichzelf alleen maar in de vingers snijden.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:44 schreef juliusceasar het volgende:
Koos, voor je eigen bestwil, hou je je een beetje in, dat voorkomt nog meer schaamte in de toekomst. Wat iedereen met de intelligentie van een garnaal al 5 of 10 jaar geleden kon voorspellen was voor jou een onmogelijke opgave. Terwijl jij zelfs nu nog dagelijks de EU zit te verafgoden waren anderen er al jaren geleden achtergekomen dat een intensief samenwerkingsverband als deze bestaande uit 28 landen met een totaal andere economie, cultuur, welvaart en belangen gedoemd te mislukken is. Schijnbaar is het niet iedereen gegeven om voor zichzelf logisch na te denken. Anyways, doe ermee wat je wil, ik zeg je het in je eigen belang.quote:Op maandag 20 juni 2016 18:18 schreef KoosVogels het volgende:
Nee. Volgens mij tellen ze degenen die uberhaupt geen referendum willen op bij de tegenstanders van een nexit.quote:Op maandag 20 juni 2016 23:54 schreef k_man het volgende:
[..]
Er zal wel een absolute meerderheid bedoeld worden.
Nogal nietszeggende uitspraak dit, die je wel vaker tegenkomt. Wat bedoel je dan precies en wat is het grote verschil met nu?quote:Op dinsdag 21 juni 2016 01:06 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Terug naar de EEG op basis soevereine staten met een bijbehorende vrijhandelszone.
Verhip, je hebt gelijk. Al die figuren die er hun beroep van hebben gemaakt om dag in, dag uit de EU af te branden, zijn de intelligentsia, de maatschappelijke winnaars. Je hebt gelijk, ik moet mij schamen voor mijn gebrek aan intellect en mijn gefaal.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 04:55 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Koos, voor je eigen bestwil, hou je je een beetje in, dat voorkomt nog meer schaamte in de toekomst. Wat iedereen met de intelligentie van een garnaal al 5 of 10 jaar geleden kon voorspellen was voor jou een onmogelijke opgave. Terwijl jij zelfs nu nog dagelijks de EU zit te verafgoden waren anderen er al jaren geleden achtergekomen dat een intensief samenwerkingsverband als deze bestaande uit 28 landen met een totaal andere economie, cultuur, welvaart en belangen gedoemd te mislukken is. Schijnbaar is het niet iedereen gegeven om voor zichzelf logisch na te denken. Anyways, doe ermee wat je wil, ik zeg je het in je eigen belang.
Het volk dom houden dusquote:Op dinsdag 21 juni 2016 10:56 schreef agter het volgende:
Gecompliceerde zaken moeten helemaal niet in een referendum gevraagd worden aan het volk.
Zelfs als je je inleest weet je nog niet de helft.
Maar datzelfde volk is wel slim genoeg om een karakter inschatting te maken of een politicus gaat doen wat hij zegt en en tegelijkertijd een keuze te maken uit wie hun het beste vertegenwoordigd op meer dan 100 verschillende onderwerpen bij de volgende verkiezing.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 10:56 schreef agter het volgende:
Gecompliceerde zaken moeten helemaal niet in een referendum gevraagd worden aan het volk.
Zelfs als je je inleest weet je nog niet de helft.
Hij bedoelt waarschijnlijk terug naar waar de EU voor bedoeld was: Het stimuleren van handel tussen de lidstaten. Tegenwoordig is de EU teveel met politiek bezig, waardoor landen niet zelf meer kunnen bepalen wat ze willen. De invloed van burger verdwijnt en zorgt voor spanningen tussen de EU-staten, zeker met bijvoorbeeld de vluchtelingencrisis.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 07:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nogal nietszeggende uitspraak dit, die je wel vaker tegenkomt. Wat bedoel je dan precies en wat is het grote verschil met nu?
Immers de huidige situatie is een vrij autonome doorontwikkeling vanuit die EEG, die ook al veel elementen bevatte waar men nu zo tegen ageert...
quote:Op dinsdag 21 juni 2016 09:24 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Plasterk is een mooi voorbeeld.
Toen hij nog geen politicus was, was het ook zo'n betweterige "zij-lijn-intellectueel".
En overal moest de burger bij betrokken worden.
Nu hij eenmaal in het politieke pluche zit, komt hij met voorstellen om de referendum-wet te willen "herzien".
Eigenlijk wil hij natuurlijk helemaal geen referendum meer.
http://nos.nl/artikel/209(...)r-referendumwet.htmlquote:De minister doelt met name op de opkomstdrempel bij het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Bij een opkomst onder de dertig procent is het referendum niet geldig, dat kan voor mensen een overweging geweest zijn om niet te gaan stemmen. "Ik heb al tijdens de behandeling van de wet in de Kamer gewaarschuwd dat er verwarring en een onaangenaam effect kan optreden", aldus Plasterk.
Nee. Dat zeg ik niet.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:00 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Het volk dom houden dusEn anders maar beweren dat het volk domweg dom is.
Moderne vorm van een beetje rellen, denk ik wel eens.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:10 schreef Copycat het volgende:
Denken die neestemmers ook na over de gevolgen van een Nexit?
Kijk, ik vind het soms best jammer dat men kennelijk slecht uit kan leggen (of dat de andere kant slecht wil luisteren?) waarom Europa zo belangrijk is.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:00 schreef Faz3D het volgende:
psies... Dat oekrainereferendum was me ook te ingewikkeld. Dan moet je honderden pagina's doorlezen , Je verdiepen in al die details..... puffffquote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:08 schreef agter het volgende:
[..]
Nee. Dat zeg ik niet.
Ik zeg dat bepaalde zaken gewoon complex zijn.
En daar zijn specialisten voor die er jaren lang op studeren.
Hoe kun je verwachten dat gewone mensen dat door middel van een ja of een nee doorgronden?
Zoals politici?quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:08 schreef agter het volgende:
[..]
Nee. Dat zeg ik niet.
Ik zeg dat bepaalde zaken gewoon complex zijn.
En daar zijn specialisten voor die er jaren lang op studeren.
Ik ben vooral benieuwd waarom je denkt dat die zaken waar zij het over hebben zo ontzettend complex zijn. En waar je dan precies de grens trekt wat betreft dingen die te complex zouden zijn voor het gepeupel of waar ze wel een mening over mogen hebben.quote:Hoe kun je verwachten dat gewone mensen dat door middel van een ja of een nee doorgronden?
Zou me niets verbazen, inderdaad. Hahaha, we gaan die lul van een Rutte trollen.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:11 schreef agter het volgende:
Moderne vorm van een beetje rellen, denk ik wel eens.
Dat.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:11 schreef Bluesdude het volgende:
psies... Dat oekrainereferendum was me ook te ingewikkeld. Dan moet je honderden pagina's doorlezen , Je verdiepen in al die details..... puffff
Vandaar dat veel mensen dachten: ik stem niet ... ze zoeken het maar uit in Den Haag
Jij denkt serieus dat een Nexit niet bijzonder complexe materie is?quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:12 schreef ems. het volgende:
[..]
Zoals politici?Valt vaak wel mee hoor met dat jarenlang studeren wat betreft de besproken onderwerpen. Doorgaans komt het neer op meningen.
[..]
Ik ben vooral benieuwd waarom je denkt dat die zaken waar zij het over hebben zo ontzettend complex zijn. En waar je dan precies de grens trekt wat betreft dingen die te complex zouden zijn voor het gepeupel of waar ze wel een mening over mogen hebben.
In principe wil ik ook niet dat Oekraine EU-lid wordt. Die EU-samdenwerking is al instablel... nog meer instabiele landen maakt het nog instabieler.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:14 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat.
Bovendien was een nee tegen het associatie verdrag 9 van de 10 keer een "Ik stem nee, want de EU is stom" of een "Ik stem nee, want de Euro is kut" of een "Ik stem nee, want ik wil Oekraine niet bij de EU"
Zal je wellicht opgevallen zijn maar de mensen die zoals jouw denken nemen heel hard af.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 09:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Verhip, je hebt gelijk. Al die figuren die er hun beroep van hebben gemaakt om dag in, dag uit de EU af te branden, zijn de intelligentsia, de maatschappelijke winnaars. Je hebt gelijk, ik moet mij schamen voor mijn gebrek aan intellect en mijn gefaal.
Bedankt voor dit inzicht.
Niet complex genoeg om maar te concluderen dat het plebs zijn bek erover moet houden, nee. Sowieso vind ik het een vrij subjectieve kwestie.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:16 schreef agter het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat een Nexit niet bijzonder complexe materie is?
Ik ben niet echt een voorstander van het voor een ander invullen waarom zij iets vinden. Zo kan je elke politieke mening wel afbranden met "ja maar dat vinden zij eigenlijk helemaal niet".quote:En dan is het maar de vaag waar de mensen antwoord op geven.. Vaak niet op de daadwerkelijk vraag van het referendum.
Beetje onzinargument. Heel veel mensen stemmen sowieso niet, bijvoorbeeld omdat ze gewoon geen interesse hebben.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:07 schreef Bluesdude het volgende:
Maar niet een waarbij een minderheid van de kiesgerechtigden "de wil van het volk" kan bepalen.
Daar waar nood is voor een referendum, hoort een referendum imho. Al is dat elke week.quote:Op maandag 20 juni 2016 20:56 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Maar dan gaan we maandelijks een referendum houden of de regering mag blijven zitten? Of eens per jaar? Vertel me hoe dat in elkaar zit dat streven naar democratie kent geen genoeg. Prachtig gezegd trouwens.
Ga jij alle partijprogrammas doorlezen? Analyseren hoe partijen met elkaar kunnen samenwerken omdat wij onderhand heel veel partijen hebben?quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
psies... Dat oekrainereferendum was me ook te ingewikkeld. Dan moet je honderden pagina's doorlezen , Je verdiepen in al die details..... puffff
Vandaar dat veel mensen dachten: ik stem niet ... ze zoeken het maar uit in Den Haag
Gewoon ervaringscijfers presenteren en hopen dat ze zelf wat geschiedenisonderzoek doen...quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:11 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Kijk, ik vind het soms best jammer dat men kennelijk slecht uit kan leggen (of dat de andere kant slecht wil luisteren?) waarom Europa zo belangrijk is.
Maar niemand wordt dom gehouden. Het interesseert mensen alleen helemaal niet. Past de uitleg niet in 140 tekens? Laat dan maar, verspilde moeite.
Het volk houdt zichzelf dom door niet verder te kijken dan hun neus lang is.
Laat ik voorop stellen dat er niets mis is met een kritische houding richting de EU. De Unie is verre van perfect en kan op veel terreinen worden verbeterd. Maar in plaats van de baby met het badwater weg te gooien, kun je naar mijn idee veel beter streven naar verbetering. Want ik denk dat ons continent nog altijd gebaat is bij samenwerking, en daarom is en blijft de EU in essentie een goed idee.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:21 schreef flibber het volgende:
[..]
Zal je wellicht opgevallen zijn maar de mensen die zoals jouw denken nemen heel hard af.
de mensen die tegen de EU (in deze vorm) zijn neemt toe alsmede de groep die tegen de migrantenstroom is en verdergaande islamisering.
Het einde van de EU is al lang in gang gezet en zal niet meer lang duren.
Zelfde geld dat partijen als AFD, PVV, Le Pen, VB, FPO en andere rechtse partijen een gigantische opmars hebben.
Ik ga me niet verdiepen in de details van een partijprogramma, maar ik vorm mijn mening voor gewone verkiezingen door het nieuws te volgen.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:28 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Ga jij alle partijprogrammas doorlezen? Analyseren hoe partijen met elkaar kunnen samenwerken omdat wij onderhand heel veel partijen hebben?
Dat is nog veel ingewikkelder dan een associatieverdrag snappen denk ik.
Volgens mij was dat niet enkel waar de EU voor bedoeld was. Dus dat kan het niet zijn.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:05 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
[..]
Hij bedoelt waarschijnlijk terug naar waar de EU voor bedoeld was: Het stimuleren van handel tussen de lidstaten. Tegenwoordig is de EU teveel met politiek bezig, waardoor landen niet zelf meer kunnen bepalen wat ze willen. De invloed van burger verdwijnt en zorgt voor spanningen tussen de EU-staten, zeker met bijvoorbeeld de vluchtelingencrisis.
Twijfelachtig, aangezien ze ook al niet na durfden te denken over iets veel simpelers als de gevolgen van een Nee-stem bij het Oekraïnereferendum.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:10 schreef Copycat het volgende:
Denken die neestemmers ook na over de gevolgen van een Nexit?
Het was bedoeld om oorlog na de 2e wereldoorlog te voorkomen, zie de EGKS:quote:Op dinsdag 21 juni 2016 12:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij was dat niet enkel waar de EU voor bedoeld was. Dus dat kan het niet zijn.
Hierna werd de EEG van kracht:quote:De Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal of de EGKS was een zes lidstaten tellende Europese organisatie die bedoeld was om na de Tweede Wereldoorlog de vrede in Europa te verzekeren door oorlog tussen West-Europese landen onmogelijk te maken. Voor dat doel werd de productie van kolen en staal, die toen golden als de belangrijkste middelen voor de productie van oorlogswapens, onder het gezag geplaatst van een gemeenschappelijke Hoge Autoriteit. De EGKS geldt als de eerste aanzet tot de Europese Unie, waarin zij later opging, al hield zij juridisch pas op te bestaan in 2002, na 50 jaar.
Punt blijft dat de EU van nu zich bezighoudt met zaken waar de individuele lidstaten zich mee moeten bemoeien, waaronder dus immigratiebeleid of netneutraliteitquote:De EEG stond aan de basis van de huidige Europese Unie. Binnen de EEG werd een gemeenschappelijke markt gevormd. Het EEG-verdrag bevatte bepalingen over landbouw, transportmogelijkheden, en economische relaties met niet-leden. Later zouden ook kapitaal en arbeidskrachten deel uitmaken van de gemeenschappelijke markt.
Het volk is ook gewoon dom, echt dom.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 11:00 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Snap je dat dit ook hot topics zijn aangaande de handel, politieke stabiliteit?..quote:Op dinsdag 21 juni 2016 12:37 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
Punt blijft dat de EU van nu zich bezighoudt met zaken waar de individuele lidstaten zich mee moeten bemoeien, waaronder dus immigratiebeleid of netneutraliteit
Alright, ik ben geen expert op dit gebied, dus het kan zijn dat ik wat dingen over het hoofd zie, maar dat is niet het punt. We zijn nu eenmaal aangekomen bij een punt dat er veel onvrede is over de gang van zaken in de EU en die zijn terug te koppelen naar het politiek gezag van de EU. De lidstaten geven nu teveel macht uit handen en daarmee ook de wil van de burger.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 12:59 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Snap je dat dit ook hot topics zijn aangaande de handel, politieke stabiliteit?..
Tevens waren er veel meer verdragen dan alleen die jij noemt. De West-Europese Unie bijvoorbeeld (militair) en de EPC (buitenlandbeleid). Zeer zeker niet alleen maar economisch gericht. TREVI voor de politieke samenwerking en Schengen bestaat al los van de EU sinds 1980.
Dat is niet waar. Ik zou in dit geval wel een referendum willen, om te voldoen aan de wens van mensen om hier over te stemmen. Ik zou echter blanco stemmen.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 13:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Als een meerderheid voor een referendum is, dan is dat toch ook meteen de uitslag? Want waarom zou je een referendum willen als je in de EU wil blijven. Dat is toch al, daar hoeft dan toch niet over gestemd te worden?
Niet iedereen is zo opportunistisch, sommige mensen willen iets democratisch toetsen.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 13:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Als een meerderheid voor een referendum is, dan is dat toch ook meteen de uitslag? Want waarom zou je een referendum willen als je in de EU wil blijven. Dat is toch al, daar hoeft dan toch niet over gestemd te worden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |