Daywalk3r | woensdag 8 juni 2016 @ 22:25 |
Hier kun je je ervaringen op het gebied van motorrijles delen en kun je vragen stellen over de meest uiteenlopende (motor)onderwerpen. Ben je van plan om binnenkort met motorrijlessen te beginnen, schroom dan niet en meld je in dit topic. Ook oud lessers zijn van harte welkom om hun ervaringen en kennis aan ons over te dragen. ![]() ![]() Meld je in onderstaand topic aan voor de FOK!meet der motornieuwelingen! Motorrijders newbierit! ![]() ![]() Phaelanx_NL Eerste les: 28-05-2015 Theorie: 01-06-2015 AVB: nnb AVD: nnb Rijschool: Avanti, Lesmotor: Honda CB650F Rrrroedie Eerste les: 01-08-2013 Theorie: 06-08-2013 AVB: 08-08-2013 AVD: 30-08-2013 Rijschool: Bruinsma, Utrecht Lesmotor: Honda CBF500 Wokkel1982 Eerste les: 13-10-2012 Theorie: 08-11-2012 AVB: 23-11-2012 AVD: 18-12-2012 Rijschool: Mike motoropleidingen, Tilburg Lesmotor: Kawasaki ER-5 Bijzondere verrichtingen op Youtube: Handige sites: Motor-Forum Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf) Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode. http://www.luiemotorfiets.nl/ ![]() ![]() ![]() ![]() Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009 ![]() ![]() ![]() ![]() El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010 ![]() ![]() ![]() ![]() daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011 ![]() ![]() ![]() ![]() Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012 ![]() ![]() ![]() ![]() Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - Tunafish 08-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 - Tommzzz 12-06-2013 - Piles 08-07-2013 - KYC 01-08-2013 - Poem 26-09-2013 - Tijgerbroodje 20-12-2013 ![]() ![]() ![]() ![]() Pinkdwarf 07-01-2014 - Erasmo 08-01-2014 - Scheringa 04-03-2014 - Cobratjuh 14-04-2014 - sanger 20-08-2014 - DonnieDarko1979 31-10-2014 ![]() ![]() ![]() ![]() sylvesterrr 15-04-2015 - Metro2005 07-10-2014 Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR ( ![]() | |
Daywalk3r | woensdag 8 juni 2016 @ 22:25 |
Laatste bericht: M'n instructeur zei afgelopen zaterdag dat ik juist zo rustig koppel, als in een auto. Dan gaat je snelheid er zo uit, dus dat moest ik beter doen. Dus de terugweg na de oefeningen deed ik het gewoon "rally/streetrace-stijl" als in de auto. zoals op 1:36 in het volgende filmpje Dat vond hij beter, al mocht ik wel een klein beetje koppeling vasthouden. | |
Catch22- | woensdag 8 juni 2016 @ 22:37 |
Je moet het gewoon erg snel doen zodat je niet teveel in toeren terug valt. En gelijk goed t gas er op. Ik schakel niet eens altijd met de koppeling helemaal in volgens mij | |
Daywalk3r | woensdag 8 juni 2016 @ 22:49 |
Ja zo deed ik het inderdaad ook de terugweg. Rijdt veel fijner! Ik dacht dat het meer zoals in de auto moest, alhoewel het daar ook vrij vlot kan. | |
Catch22- | woensdag 8 juni 2016 @ 22:58 |
Dan schakel ik net zo snel. Alleen is je koppeling langer en duurt het schakelen iets langer. Schakelde trouwens, heb een automaat nu | |
PleadingTheFifth | woensdag 8 juni 2016 @ 23:57 |
Is het vanaf een veiligheidsoogpunt aan te raden bij stilstand de schakelpedaal ingetrapt en de koppelingshendel ingedrukt te houden, of geniet 'neutraal' de voorkeur? | |
Catch22- | donderdag 9 juni 2016 @ 08:19 |
Gewoon in de 1 houden met koppeling in, tenzij je echt lang stilstaat. Dan kan je hem net zo goed uit zetten | |
Daywalk3r | donderdag 9 juni 2016 @ 11:39 |
Vooraan zou ik hem sowieso in de versnelling laten mocht er iemand achter je niet opletten zodat je weg kan, anders kan hij in neutraal, maar ik zou niet weten waarom. | |
Mathijz | donderdag 9 juni 2016 @ 12:16 |
Theorie in de pocket! Studenten tien maar ach | |
PleadingTheFifth | donderdag 9 juni 2016 @ 17:22 |
Goed bezig! Gaat op een gegeven moment het kwartje vanzelf vallen bij de snelle slalom? Blijkbaar kan men met een lichte tik tegen het stuur de motor laten vallen/hellen en komt de motor daarna 'vanzelf' omhoog? Wellicht een vanzelfsprekend techniek voor de meesten. Het voelt wel onnatuurlijk aan, in mijn korte ervaring. Kan een gemiddelde windstoot op de snelweg je makkelijk een halve meter doen 'verschuiven'? | |
Catch22- | donderdag 9 juni 2016 @ 17:24 |
als je hem niet verwacht, zeker wel. Als het heel hard waait en je rijdt door een tunnel/viaduct en je bent de wind even kwijt dan komt het wel aan als het weer terug komt | |
Dudeweiser | donderdag 9 juni 2016 @ 21:58 |
ik vond de snelle slalom een van de makkelijkste dingen bij lessen, zelfs makkelijker dan de stopproeven denk ik. Waar loop je precies mee vast? | |
PleadingTheFifth | donderdag 9 juni 2016 @ 22:04 |
Het zal wel vaag klinken, maar de instructeur vond het meer 'draaien' dan 'slalommen'. Wellicht zit ik nog wat te stug/stijf op de motor. Ik kan (durf?) nog niet echt afgeschuind die slalom maken. De arm die niet 'de tik/duw' gaf, oefende nog te veel druk uit op de stuur denk ik. Geen techniek? Sturen met de heup zegt me ook niets | |
#ANONIEM | donderdag 9 juni 2016 @ 23:02 |
Het is een gevoel. Op een gegeven moment voel je dat het goed zit. Wat makkelijk is om dat gevoel te krijgen is door met je knie/been die motor nog extra plat te gooien. Dus gewoon met bewuster dat ding plat duwen. Sturen doe je niet echt met je stuur (op hele lage snelheden na). En verder: de motor kan echt veel schuiner dan je denkt. Vooral op hogere snelheden gooi je hem echt niet zomaar tegen de grond met zo'n oefening. En als dat wel gebeurt. Wat dan nog? De motor loopt schade? Je bent er om te leren motorrijden. Je hoeft niet bang zijn om dat ding ooit om te gooien. Heb hem ook een aantal keer op de grond gegooid tijdens avb oefeningen. Beter toen dan nu met mijn eigen motor. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 9 juni 2016 @ 23:07 |
Hoe harder je rijdt, hoe meer je motor rechtdoor wil en hoe lastiger het eigenlijk is om bochten te maken. Verder kan wat catch zegt natuurlijk wel ooit voorkomen. Zeker op een naked bike (je lesmotor waarschijnlijk) heb je best wat wind te verwerken. Als dat even weg is dan voel je dat wel als dat ineens weer terug komt. | |
Catch22- | donderdag 9 juni 2016 @ 23:21 |
Ik vond de snelle slalom de enige echte leuke oefening tbh. | |
#ANONIEM | donderdag 9 juni 2016 @ 23:22 |
Uitwijken ook niet? | |
Catch22- | donderdag 9 juni 2016 @ 23:32 |
Die was ook wel prima ja. | |
hupsakesie | zaterdag 11 juni 2016 @ 00:20 |
Wat bij mij altijd wel qua oefenen goed was om te kijken hoe schuin je de motor kon krijgen is op het oefenterrein tussen oefeningen door kleine rondjes te maken in zijn 1. Gewoon zo klein mogelijke rondjes rijden terwijl je de motor afschuint. Hiermee kan je op lage snelheden de motor schuin houden en in rondjes van ± 3 meter doorsnee rijden, als je dit beide kanten op kan weet je goed genoeg wat je met de motor kan doen. Zoals Lenny ook zegt beter met de lesmotor een keer `omvallen` dan later met je eigen motor. | |
PleadingTheFifth | zaterdag 11 juni 2016 @ 21:25 |
Met die oefening kreeg ik inderdaad een goed idee van wat er onder andere mogelijk was met de motor, en dat was meer dan ik in de eerste instantie dacht; bedankt voor de tip! Bij de langzame slalom laat de motor zich lastig besturen, in mijn ervaring. Bij deze oefening heb ik dan ook op geen enkele moment gedacht controle over het voertuig te hebben. Kunnen jullie bij lage snelheden (stapvoets) de motor 'tot de millimeter' nauwkeurig besturen? Ik had slechts het idee ongecontroleerd in de 'algemene richting' van links of rechts te kunnen, voor zover dat begrijpelijk is. | |
Dudeweiser | zaterdag 11 juni 2016 @ 23:01 |
Langzame slalom heb ik ook heel lang problemen mee gehad, even in een notendop hoe ik dat heb opgelost: Naderen, gas geven met hand op uiteinde om het gas "vast" te zetten, koppeling slippend en de voetrem. Ongeveer 2 meter van te voren een richting kiezen (ik deed altijd rechts) en dan insturen zodra je voorwiel bij de pylon is. Vervolgens in een constant ritme links-rechts zodra het voorwiel bij de pylon is. Ik had in het begin ook erg veel moeite met de controle houden, heb hem zelfs een keer laten vallen tijdens de slalom. Mijn uiteindelijke oplossing was gewoon om simpelweg harder te gaan rijden, op de grens van wat toegestaan is. Je moet dan wel sneller handelen, maar ik vond zelf dat je de motor dan veel beter kan controleren. | |
nattermann | zaterdag 11 juni 2016 @ 23:10 |
Vind de langzame slalom tot nu toe ook de meest lastige oefening. Langzame draai/achtje gaat prima, stapvoets rijden ook, maar die ellendige slalom blijf ik moeilijk vinden. Snelle oefeningen vind ik leuker ![]() | |
Tunafish | maandag 13 juni 2016 @ 09:39 |
Langzame slalom heb ik op mijn AVB nog verprutst, was altijd bij de een-na-laatste pylon dat ik verkeerd instuurde of teveel gas gaf en het niet meer haalde ![]() | |
Roces18 | maandag 13 juni 2016 @ 10:03 |
Hahaha, bij mij ging die altijd kut , haalde hem 50%, gelukkig op mijn examen in een keer goed . Maar dat is inderdaad een kutoefening, omdat je langzaam gaat en moet sturen is het lastig om je balans te houden. Maar gewoon oefenen oefenen oefenen, maar ik had wel het idee dat mensen die kleiner waren dan mijn het makkelijker hadden. | |
Tunafish | maandag 13 juni 2016 @ 10:09 |
Meh, ik heb het achteraf geleerd met filerijden ![]() | |
nattermann | maandag 13 juni 2016 @ 22:46 |
Vandaag les 7+8 gehad. Gaat steeds lekkerder, zelfs de langzame slalom lukt nu meestal. Over 1,5 week examen. | |
PleadingTheFifth | dinsdag 14 juni 2016 @ 00:58 |
Bij deze; succes! De exacte term weet ik niet, maar ik neem aan dat jij ondertussen weet wat de correcte 'positie op de weg' in elke situatie is? Is de vuistregel dat je standaard 'wat links' van het midden van de rijstrook rijdt tenzij de situatie (bocht, tegenligger, in-/uitvoegen, obstakel, voorsorteren) om een andere positie vraagt? Wat markeringen (pijlen) op het asfalt betreft; zo mogelijk over de 'hals' en anders links ervan? Tenzij je uitvoegt, want dan blijf je wat rechts van het midden? Het moge helaas duidelijk zijn dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen. | |
Catch22- | dinsdag 14 juni 2016 @ 01:04 |
De exacte term weet ik niet, maar ik neem aan dat jij ondertussen weet wat de correcte 'positie op de weg' in elke situatie is? - ter hoogte van autobestuurders Is de vuistregel dat je standaard 'wat links' van het midden van de rijstrook rijdt tenzij de situatie (bocht, tegenligger, in-/uitvoegen, obstakel, voorsorteren) om een andere positie vraagt? - voorsorteren moet je niet doen. Behalve voor een rotonde. Wat markeringen (pijlen) op het asfalt betreft; zo mogelijk over de 'hals' en anders links ervan? - over de hals ivm gladheid van de pijl. Tenzij je uitvoegt, want dan blijf je wat rechts van het midden? - nee. Nooit over de pijl rijden. Je pakt dan de buitenkant van de bocht uiteraard. Het moge helaas duidelijk zijn dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen. - komt vanzelf, als je instructeur net zo fel is als de mijne | |
Sarasi | dinsdag 14 juni 2016 @ 01:20 |
Positie op de weg heeft als hoofddoel je eigen zicht vergroten en als tweede doel je plaats claimen, imo. Dus je gaat daar rijden waar je alles het beste kunt overzien. Buitenkant bocht, zijkant van de rijstrook (tussen rijen auto's door kijken), extra afstand houden van dichte busjes etc. En je zorgt ervoor dat er geen auto het idee kan krijgen dat 'ie er wel naast past. Dus niet rechts op de uitvoegstrook gaan rijden, niet links op de linkerbaan, niet voorsorteren, etc. Ik kon al die situaties niet zo goed uit m'n hoofd leren, dus toen ben ik gaan rijden volgens die twee uitgangspunten. Vervolgens had m'n instructeur opeens bijna geen opmerkingen meer over m'n positie. ![]() ![]() Overigens doe ik het nog steeds weleens fout hoor, maar ervaring komt met schrikmomenten. ![]() | |
nattermann | dinsdag 14 juni 2016 @ 16:40 |
Bedankt. Die vraag kan ik niet beantwoorden, het is pas mijn avb-examen he. De openbare weg moet ik nog ![]() | |
Mathijz | vrijdag 17 juni 2016 @ 10:07 |
Bij de vertragingsoefening moet ik nog harder doorremmen. Verder ging alles prima gisteren ![]() | |
Anne | vrijdag 17 juni 2016 @ 11:06 |
Rijp voor het AVB-examen dus ![]() | |
Emi13 | vrijdag 17 juni 2016 @ 11:53 |
Ik vond dat vooral eng bij een nat wegdek. | |
Dudeweiser | vrijdag 17 juni 2016 @ 12:13 |
geen ABS op je lesfiets? Ik vond het de eerste keer echt verbazingwekkend hoe hard je kan remmen zonder dat er iets blokkeert ![]() | |
Sarasi | vrijdag 17 juni 2016 @ 12:16 |
Ik vond het verbazingwekkend te zien hoeveel dat uitmaakte per motorfiets. Op motorfiets A gelest, perfected noodstops op gemaakt. Op fiets B afgereden, en dat ding blokkeerde binnen 10cm met mijn standaard noodstop. ![]() | |
Emi13 | vrijdag 17 juni 2016 @ 13:21 |
Bij mij precies hetzelfde verhaal. Eerste keer onverwachte file in de regen en ik brak achter goed uit. Daar zat weinig rechte lijn meer in. Toen schrok ik behoorlijk. Oefenen op je eigen fiets. Geen gek idee. Is dat niet slecht voor de bandjes? | |
Sarasi | vrijdag 17 juni 2016 @ 13:35 |
Slecht? Het is vooral slecht voor mij als ik mezelf onderuit rem, wat ik overigens alsnog deed, ondanks het oefenen. ![]() ![]() | |
Emi13 | vrijdag 17 juni 2016 @ 13:47 |
Dan ga ik dat ook maar eens doen. Onderuit gegaan in de regen? | |
hupsakesie | vrijdag 17 juni 2016 @ 14:28 |
Remoefeningen kan je het beste doen in de regen, als je hierbij goed door kan/ durft te remmen heb je (in principe) nooit problemen met droog weer. Laatste x tijdens nat weer er ook achter] gekomen dat de zwarte lijnen op het wegdek flink glad kunnen worden. Achterkant van de motor brak hierbij ook uit en is dan ook goed om even meegemaakt te hebben. Had dit met lessen nog nooit meegemaakt. Je let altijd wel op de zebra's en witte lijnen, maar ook de zwarte lijnen zijn dus om op te letten. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door hupsakesie op 17-06-2016 15:38:25 (tekst kloppend gemaakt) ] | |
Sarasi | vrijdag 17 juni 2016 @ 15:01 |
Nee, ik heb geen issues met regen. Klein beetje minder grip, beetje meer afstand houden en dan maak ik me er niet druk om. ![]() | |
Dudeweiser | vrijdag 17 juni 2016 @ 17:12 |
heb maar op een fiets gelest, een CB500 met ABS. Daar ging stoppen altijd prima mee, maar een paar keer ABS voelen ingrijpen. Nu met mijn eigen CB500 zonder ABS nog niet echt een noodstop gemaakt, hoewel het wel bijna fout ging gister met een auto die voor mij de weg opdraaide ![]() | |
Sarasi | vrijdag 17 juni 2016 @ 17:48 |
Zowel motor A als B waren CB500's. ![]() | |
erodome | vrijdag 17 juni 2016 @ 17:55 |
Op de "kleine" waarop ik nu les heb ik ook geen abs. Maar het remmen ging prima op een nat wegdek, alhoewel de instructeur zich er wel zorgen om maakte en zei dat ik wel rustiger kon remmen. Volgende les moet ik over op de "grote", hoop dat dat een beetje soepel gaat aangezien ik echt een kabouter ben. Maar wat anderen hebben me al verteld dat die veel makkelijker rijdt dan de veredelde brommer waar ik tot nu toe op gezeten heb. Weet iemand trouwens of het verzekering technisch goed te regelen is om te lessen/examen te doen op je eigen motor? Mijn duke 390 komt volgende week en daar ga ik iig op oefenen (niet in de drukke randstad wonen heeft zo zijn voordelen). Ik mag ook daarop gaan lessen evt en ook examen doen staat hij niet wars tegenover. Wil ook wel lessen op die grotere en lompere motor, maar als het mag en kan wil ik examen doen op de motor die me het beste ligt en ik vermoed dat mijn duke-je me het beste gaat liggen omdat die gewoon beter "mijn maat" is. | |
Sarasi | vrijdag 17 juni 2016 @ 18:05 |
Daar heb je volgens mij een speciale verzekering voor nodig, wat best duur is. En hoe krijg je dat ding bij je rijles? Dan moet je instructeur je al constant komen ophalen. Bovendien is de kans in het begin veel groter dat je dat ding neerlegt, zeker met AVB. Dat zou ik liever op een lesmotor doen dan op je eigen fiets. ![]() Kortom: het kán wel, maar ik zou er zelf niet voor kiezen. Het is goedkoper en makkelijker om gewoon de lesmotor te gebruiken, zo kun je ook je eigen fiets niet in de prak rijden, en zodra een motor eenmaal rijdt, merk je niks meer van het gewicht. Ik heb ook een keer gelest op een motor die eigenlijk te groot voor me was, ik kon net niet/wel bij de grond. Het waaide een beetje, en bij elk stoplicht moest m'n instructeur de motor aan de achterkant vastpakken, anders ging ik om. ![]() ![]() | |
BigSmurf | zaterdag 18 juni 2016 @ 18:04 |
Van de week de knoop doorgehakt, vandaag m'n eerste les gehad. ![]() Wel wennen als je nooit echt brommer hebt gereden zelf (op wat losse keren na) en 50k per jaar in de auto zit op halve autopilot. Vooral dat schakelen met je voet omhoog en omlaag, en het feit dat ik op m'n fiets eigenlijk altijd rem met links en linkervoet aan de grond zet. ![]() | |
Roces18 | zaterdag 18 juni 2016 @ 19:52 |
Het mag wel als je in het bezit bent van een aangepaste motor waarbij je een verzekeringsbewijs kan overleggen met een rijles claussule en een aantekening dat de motor verzekerd is tijdens het rijexamen. Maar ik raad het wel af. Duizenden mensen zijn voor jou geslaagd van alle lengtes en diktes en die konden het ook. Die motoren zijn geselecteerd op wendbaarheid en als je jouw Duke laat vallen wordt je niet vrolijk denk ik. Hier kan dat trouwens: http://www.woudagroep.nl/(...)otorverzekering.html Maar ik denk dat je niet vrolijk wordt van de prijs. En je betaalt al voor het lessen, waarom zou je in godsnaam nog meer betalen. [ Bericht 2% gewijzigd door Roces18 op 18-06-2016 19:57:25 ] | |
Roces18 | zaterdag 18 juni 2016 @ 19:58 |
Je kan ook allebei je voeten los laten, als je maar je koppeling indrukt of hem in neutraal gooit. ![]() | |
Geelman | zondag 19 juni 2016 @ 09:12 |
Mijn 'brommerervaring' was eigenlijk meer een nadeel dan een voordeel tijdens de rijlessen. Ik deed blijkbaar dingen op de brommer die op een motor niet handig zijn. Het schakelen zit er na een paar lessen trouwens wel in. | |
PleadingTheFifth | maandag 20 juni 2016 @ 02:24 |
Zou de examinator het licht opkomen van het achterwiel ('stoppie') bij de 'noodstop' tolereren? | |
Sarasi | maandag 20 juni 2016 @ 02:40 |
Nee. Het is dan wel een noodstop, maar het moet ook een gecontroleerde noodstop zijn. Je mag ook niet omvallen bij het tot stilstand komen, bijvoorbeeld, ook niet als dat pas bij het neerzetten van je voet is. Je hoeft niet terug te schakelen en je mag in de ABS schieten, maar dat is het. | |
nattermann | woensdag 22 juni 2016 @ 14:09 |
Gisteren nog 2 uurtjes les gehad als laatste voorbereiding op mijn AVB-examen. Morgenochtend om 10:30 nog een uurtje om de puntjes op de i te zetten, en om 14:50 mag ik op examen. Heb er vertrouwen in ![]() | |
Roces18 | woensdag 22 juni 2016 @ 16:24 |
Meeste rijscholen hebben toch motoren met ABS? Ik moest in ieder geval ABS zien aan te krijgen, dan was de proef geslaagd. Deed ik ook zo op het examen. Dan laat je zien dat je zo hard mogelijk durft te remmen. In het echt doe je dat natuurlijk niet zo , zeker als je geen ABS hebt. | |
Anne | woensdag 22 juni 2016 @ 16:31 |
Wel veel, maar ook genoeg motoren zonder ABS ![]() Ik heb altijd rijles gehad zonder ABS in ieder geval. Gelukkig maar, want mijn eigen motor heeft dat ook niet. Ik heb ook op de harde manier ondervonden dat de motor geen ABS had trouwens ![]() | |
Roces18 | woensdag 22 juni 2016 @ 16:58 |
Zelfs een kwaliteitsmotor uit 1995 heeft al ABS en dan 20 jaar later... man man man Wat dan ben je er van af gevallen ![]() | |
Anne | donderdag 23 juni 2016 @ 08:57 |
Ja, mijn instructeur bleef maar roepen dat ik harder moest remmen. En ik raakte na de zesde keer zo gefrustreerd en dacht "wacht maar!" en toen kneep ik de remhendels eigenlijk vol en hard in. Et voila, daar lag ik. Met een motor zonder ABS ![]() | |
Roces18 | donderdag 23 juni 2016 @ 14:34 |
Ach heb je dat ook weer meegemaakt. | |
nattermann | donderdag 23 juni 2016 @ 14:56 |
Geslaagd voor AvB ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 23 juni 2016 @ 14:57 |
Mooi! Gefeliciteerd. | |
Sarasi | donderdag 23 juni 2016 @ 15:18 |
Ik moest gewoon zo hard mogelijk remmen, liefst zonder ABS, desnoods met. Mijn ervaring (persoonlijk) is dat ik na flink oefenen eerder stilstond zonder ABS dan met. | |
Dudeweiser | donderdag 23 juni 2016 @ 17:13 |
dat is toch per definitie zo met ABS, dat je een langere remweg hebt als die ingrijpt? En gefeliciteerd nattermann! | |
NJ | zaterdag 25 juni 2016 @ 20:31 |
Vraagje, moet je je theorie hebben voordat je je AVB gaat doen? | |
Mathijz | zaterdag 25 juni 2016 @ 22:21 |
Nee, wel bij AVD. | |
nattermann | zondag 26 juni 2016 @ 00:38 |
Thx ![]() ![]() | |
PleadingTheFifth | zondag 26 juni 2016 @ 13:53 |
Mag de snelle slalom 'wat links' (of rechts) van het eerste pylon benaderd worden? | |
Catch22- | zondag 26 juni 2016 @ 13:55 |
Als je perfect tegen de grens aan remt wel. Wat in een onverwachte noodsituatie vrij lastig is. | |
PleadingTheFifth | maandag 27 juni 2016 @ 21:32 |
Mocht een van jullie, of bekenden van jullie, ooit gezakt zijn voor het AVD-examen; wat waren de redenen hiervoor? Niet dat ik graag anderen herinner aan hun 'pijnlijke' momenten, maar wellicht dat er wat te leren valt van andermans fouten | |
Catch22- | maandag 27 juni 2016 @ 21:41 |
Plaats op de weg, afstand houden en snelheid zijn de grootste issues meestal. Ik had helaas alles in 1x dus ik kan je niet helpen | |
Dudeweiser | maandag 27 juni 2016 @ 23:47 |
degene die samen met mij af moest rijden was niet geslaagd omdat hij reed alsof hij in een auto zat. In dit geval dus traag accelereren, zowel bij stoplichten als bij snelweg oprijden en niet goed opeisen van zijn plaats op de weg. | |
#ANONIEM | dinsdag 28 juni 2016 @ 06:27 |
Ik ben een keer gezakt. Was iets op de snelweg, weet niet precies meer wat. En na de snelweg reed je op zo'n 1-richtingsweg maar een t-splitsing. Daar moest ik links maar had mezelf niet helemaal goed gepositioneerd. Zet die examinator zijn wagen naast me neer om dat goed duidelijk te maken. ![]() | |
spierbal | dinsdag 28 juni 2016 @ 10:55 |
dat commentaar krijg ik ook van mijn instructeur, wel ff aan werken dus. | |
Catch22- | dinsdag 28 juni 2016 @ 11:02 |
Op de motor moet je wel lekker gas geven ja. Ik snap ook niet waarom je dat niet zo doen POWEERRRR | |
#ANONIEM | dinsdag 28 juni 2016 @ 11:36 |
Klopt. Maar wel herkenbaar hoor. Daardoor bijna mijn AVB niet gehaald. Eerste keer met de noodproef maakte ik geen stoppie. ![]() | |
Anne | dinsdag 28 juni 2016 @ 11:43 |
Gefeliciteerd! Welke oefeningen kreeg je voor je kiezen ![]() ![]() | |
nattermann | dinsdag 28 juni 2016 @ 14:56 |
Dank ![]() | |
Aiciu | dinsdag 28 juni 2016 @ 21:59 |
Morgen AVB examen, hopelijk blijft het droog. | |
nattermann | donderdag 30 juni 2016 @ 02:46 |
....en?? | |
Aiciu | donderdag 30 juni 2016 @ 15:23 |
Gefaald ![]() Ik wil altijd alles te goed doen, en dat lukte niet en toen verloor ik mijn hoofd en ging niets meer goed ![]() | |
PleadingTheFifth | donderdag 30 juni 2016 @ 22:41 |
Wordt men (door de examinator) geacht bochten 'af te snijden', indien mogelijk? Ongeacht of er lijnen op het wegdek zijn die de weg in stroken verdeeld (op wegen met tegenliggers) | |
Catch22- | donderdag 30 juni 2016 @ 22:51 |
Wut? Je moet gewoon buiten/binnen/buiten. Behalve dat je bij de buitenbocht niet over de lijn moet hangen | |
PleadingTheFifth | donderdag 30 juni 2016 @ 23:14 |
Laat ik het zo stellen; je wilt linksaf waarbij je van links tegenliggers kunt verwachten; hoor je, in het geval er geen tegenliggers aankomen, je bocht dermate af te snijden dat je een stuk asfalt van de tegenliggers (van links) meepakt? In geval van een overzichtelijke bocht uiteraard. In geval van 'buiten' kreeg ik te horen dat ik de bocht 'te ruim' (?) nam. Wellicht dat ik het stukje 'binnen' meer moet toepassen | |
Roces18 | vrijdag 1 juli 2016 @ 09:20 |
Nee. Ik deed dat ook in het begin. Jij bedoelt of je bochten mag nemen alsof je aan het racen bent. Maar dat mag dus niet. Je mag nooit op de baan van de tegenligger zitten. Je mag maximaal tegen de binnenstreep. En als je de bocht te ruim neemt, bij mij betekende dat zodra je zag dat er geen tegenliggers aankwamen of dat het veilig was als je in de bocht zat dat je weer naar je originele plek op de weg gaat zitten (dus tegen de binnenlijn). En dus niet die hele bocht ruim neemt | |
Xaryna | vrijdag 1 juli 2016 @ 09:30 |
Deze week een eerste les gehad en man man man wat is dat eng ![]() Volgende week de tweede. ![]() | |
Roces18 | vrijdag 1 juli 2016 @ 10:17 |
ja nu moet je het afmaken ![]() | |
Xaryna | vrijdag 1 juli 2016 @ 10:34 |
Eerst maar eens zien of ik door die angst heen kom. Heb de halve les zitten gillen in de helm, helemaal schor na afloop ![]() ![]() | |
Roces18 | vrijdag 1 juli 2016 @ 10:37 |
Hoezo loop je te gillen dan? | |
Xaryna | vrijdag 1 juli 2016 @ 11:02 |
Uhh.. geen idee. Alsie te hard gaat, als de bocht ineens dichtbij is, als ik achterop moet en de docent enge dingen doet, alsie (de motor) niet luistert, en soms als de geparkeerde auto's te dichtbij komen. Ik ben vocaal ingesteld. ![]() | |
Roces18 | vrijdag 1 juli 2016 @ 11:04 |
haha, komt omdat je nog geen controle hebt denk ik. Als die luistert dan gil je denk ik niet meer. Ik schreeuwde trouwens altijd (dus niet gillen) tijdens mijn langzame slalom, anders werkte die nooit. Zo boos werd ik altijd ![]() | |
Xaryna | vrijdag 1 juli 2016 @ 11:07 |
Langzame slalom beetje geoefend, dan komt er geen geluid uit me behalve wat piepjes, dan ben ik te geconcentreerd ![]() ![]() Les 2, mijn uitdaging is stilte en kalm blijven. Ik hoop zo dat ik niet de weg op hoef van 'm. | |
Roces18 | vrijdag 1 juli 2016 @ 11:08 |
In het begin lijkt 50 bijvoorbeeld heel hard. Maar als je een paar keer 140 bent gegaan op de snelweg denk je , man man man kan het niet wat harder. | |
Xaryna | vrijdag 1 juli 2016 @ 11:36 |
Ik vond 30 al heel hard, maar dat komt ook omdat ik dat remmen en sturen nog niet onder de knie heb. Gelukkig een fijne en geduldige instructeur, en privélessen. | |
Roces18 | vrijdag 1 juli 2016 @ 11:49 |
Betaal je daar nog extra voor dan? Ik had uhm 95 euro voor 2 uur op privebaan met 1 of 2 anderen | |
Xaryna | vrijdag 1 juli 2016 @ 12:24 |
Nee, hij geeft standaard les met 1 persoon, met 2 personen krijg je 5 euro korting en doet hij alleen als je gelijk niveau bent en het toevallig zo uitkomt. Klein dorpje, les is op industrieterrein. Edit: prijzen zijn wel ongeveer gelijk aan rijscholen in de buurt die wél met anderen een les geven. Mijne zit op 70 voor anderhalf uur. Rijschool vlakbij zit op 65 voor anderhalf uur maar dan met anderen in de les. | |
spierbal | vrijdag 1 juli 2016 @ 13:19 |
Is de wachttijd bij het cbr bij jullie ook zo lang? Hier dik 8 weken, rijswijk. | |
Dudeweiser | vrijdag 1 juli 2016 @ 15:38 |
dat is helaas normaal tegenwoordig. Moest begin dit jaar ook in Rijswijk (de tweede keer ![]() | |
spierbal | vrijdag 1 juli 2016 @ 15:51 |
ja belachelijk man. Zat trouwens verkeerd te tellen. Tis zelfs 12 weken. Ben je gewoon 600 euro kwijt om op niveau te blijven wil je elke keer netjes 1x per week lessen. Tering onzin. | |
Catch22- | vrijdag 1 juli 2016 @ 16:24 |
om de week is genoeg toch? | |
spierbal | vrijdag 1 juli 2016 @ 16:33 |
ja maar het is belachelijk als je gewoon op niveau zit. Wat ik hoorde is dat ze examinatoren te weinig hebben bij B en hierdoor bij andere examens examinatoren worden weggehaald omdat B voorrang heeft, en hierdoor langere wachtijden ontstaan bij A, am, BE en dergelijke | |
Roces18 | vrijdag 1 juli 2016 @ 17:01 |
Zou mogelijk zijn. Andersom zie ik het niet zo snel gebeuren. | |
spierbal | vrijdag 1 juli 2016 @ 17:15 |
zou ik nou deels kosten kunnen declareren bij t cbr? | |
Roces18 | vrijdag 1 juli 2016 @ 17:17 |
Pffff weet ik niet. Als je rechtbijstand hebt kan je ze altijd ff bellen ![]() | |
spierbal | vrijdag 1 juli 2016 @ 17:26 |
haha zou toch mooi zijn he ![]() | |
Roces18 | vrijdag 1 juli 2016 @ 17:28 |
Ja dan doe ik dat ook. Ik heb dit jaar nog een maand gewacht. | |
erodome | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:19 |
Heb vorige week voor het eerst op de "grote mensen motor" gereden en de langzame oefeningen moeten doen. Heb mezelf er echt doorheen gepraat, doe zus en zo, wees geen watje, doe het gewoon! Het was maar goed dat mijn oortje niet ook een microfoon is ![]() Tijdens het gewone rijden zit ik vaak wat te zingen, dat vind ik dan ook echt leuk, zeker nu op de "grote mensen motor" (ipv de netaan opgevoerde brommer zeg maar). Bij de snelle slalom maak ik van die blije heen en weer geluidjes, vind ik ook leuk. Maar die langzame slalom e.d., schijt echt in mijn broek ervan, dat ik die motor gewoon dom om laat vallen. | |
Roces18 | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:21 |
langzame slalom is gewoon kut. beste is om heel vaak stapvoets rijden te oefenen, als je dat goed kan hoef je alleen nog maar te sturen op het juiste moment | |
erodome | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:23 |
Grappig, heb dat dus echt andersom. Al dat hele langzame is lastig en "eng", als het wat vlotter gaat voelt die motor echt veel stabieler en voel ik me er kiplekker op. Ik zit de motor veel meer in de weg tijdens dat hele langzame. Eerste les dan ook al gelijk allemaal leuke 60 weggetjes gereden, stukje te hard gereden, was dikke pret. Wel natuurlijk als een slak door elke bocht, maar he, het was de eerste les dus dat gaf niet. | |
erodome | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:26 |
Ja, moet dan ook nu steeds die langzame oefeningen doen. Wat tot nu toe meestal betekend dat ik die motor vasthou alsof mijn leven er vanaf hangt, wat natuurlijk niet meehelpt. Dan moet ik weer tegen mezelf praten, hou je torso ontspannen, pak je stuur niet te vast. Maar doe het toch steeds weer automatisch. Had echt last van mijn armen de laatste keer, wat betekend dat ik veelste krampachtig vastgehouden heb, wat niets ten goede komt. Maar als het goed is komt volgende week mijn eigen fijne motortje en ga ik daarop oefenen (1 van de voordelen van niet in de randstad wonen ![]() | |
Roces18 | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:28 |
oja, dat las ik. Laat maar weten hoe het daarmee ging. Ben benieuwd. Wat voor motor heb je gehaald? | |
Xaryna | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:29 |
Ik denk dat dat nog komt, als ik beter weet hoe remmen en sturen werken. Ik ben ook niet op stukken geweest waar je lang rechtuit kan. Ben wel benieuwd hoe het verder gaat. | |
erodome | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:34 |
Ktm duke 390. Was gelijk verliefd. Niet te gek, maar vooral niet zwaar en ook niet te hoog voor mij. Kan echt goed met mijn voeten bij de grond met die duke en dat voelt gewoon veel fijner/zekerder voor mij. | |
nattermann | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:37 |
Druk je knieën in de tank, op die manier ontspan je de rest van je lichaam enigszins. Heeft bij mij goed geholpen. | |
Roces18 | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:38 |
ja shit hey. Duke is wel echt tof, maar iets te duur voor mij. Ben zelf aan het kijken naar een cb500 uit 2001 ofzo, maar beetje lastig te vinden op het moment. Wacht even tot na het seizoen. | |
erodome | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:38 |
Daarin heb ik geluk gehad, heb natuurlijk al jaren mijn auto rijbewijs en mocht gelijk de weg op. Heb alleen eerst even een blokje om moeten rijden om te zien of ik het koppelen e.d. een beetje snapte, dat ging hartstikke goed, dus mocht ik gelijk de weg op. Hier veel van die achteraf 60 weggetjes die heel rustig zijn, dus daar kon ik heerlijk vrij rijden. Nu rijden we steeds eerst naar een terrein om oefeningen te doen, om dan af te sluiten met gewoon lekker wat rijden zodat ik weer helemaal ontspannen eraf stap. Maar maak je geen zorgen, ik had zelfs nog nooit op een schakelbrommer gereden en ook mij lukt het nu best wel aardig (ben er nog niet, maar het begint langzaam ergens op te lijken). Het zal sneller gaan dan je denkt!!! | |
erodome | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:39 |
Weet ik (twist of the wrist(?) gekeken, erg leerzaam!), tijdens het gewone rijden gaat dat ook echt goed. Maar tijdens die langzame oefeningen stress ik en val ik in de valkuil van te strak vasthouden en kijken naar waar je niet heen wil (dus hoor je me tegen mezelf zeggen, kijk vooruit, niet naar die pionnen!), waardoor ik dus dan die pion wel raak... | |
erodome | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:44 |
Dat is dan misschien wel verstandig, dan kan je vaak leuke deals maken. We hebben hier nu een triumf staan, een streettripple en dan komt mijn duke erbij. Mijn zoon heeft al gezegd dat hij me wel even gaat laten zien hoe het echt moet, maar die etter ( ![]() | |
PleadingTheFifth | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:46 |
Wat zijn de lijnen die jullie nemen op rotondes? Naderen jullie deze altijd opdezelfde manier of is de 'beginpositie' afhankelijk van de afslag die genomen wordt? | |
Sarasi | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:53 |
Niet dat ik je geen advies wil geven ofzo, maar hier betaal je je rij instructeur voor he. Als je de lijnen er niet goed in hebt zitten, vraag dan of je even een halfuurtje achter je instructeur aan mag rijden om te zien hoe het moet. Of kijk eens of je misschien de les na de jouwe bij je instructeur achterop mag (daar leerde ik heel veel van). | |
Xaryna | vrijdag 1 juli 2016 @ 21:24 |
Dat klinkt ook wel fijn, rustige 60 kms... Die zijn heir ook, maar dan vol met vluchtheuvels. Wel een lange en rechte 80 km weg, dat lijkt me ook wel wat om eens te proberen. Auto rijden doe ik ook al jaren (ook een beetje voorzichtig/defensief ![]() Ben nu wel benieuwd naar snel rijden, want eerste les durfde ik dus écht niet harder dan 30. Ik heb denk ik de zekerheid nodig dat ik het kan oplossen als het fout gaat, door bijv. te sturen of te remmen. Als dat makkelijker gaat met snelheid, is dat mooi. | |
Catch22- | vrijdag 1 juli 2016 @ 21:36 |
Je begint altijd rechts van je rijbaan. Dan kan er niemand rechts van je komen | |
Dudeweiser | vrijdag 1 juli 2016 @ 23:58 |
ik heb zelf een CB500 uit '97, prima ding is dat. Ik zou echter wel door blijven kijken in het hoogseizoen, want ik heb van december tot maart zitten zoeken naar een motor maar er was gewoon niks beschikbaar. Denk dat veel mensen ook wachten om juist in het seizoen te verkopen | |
NJ | zondag 3 juli 2016 @ 20:16 |
Donderdag m'n AVB gehaald. ![]() | |
Xaryna | woensdag 6 juli 2016 @ 07:09 |
![]() ![]() Gisteren tweede les gehad, langzame slalom en noodstop geoefend, en een end door de polder gereden. Ging stuk beter dan vorige keer! Slalom paar keer helemaal goed, al staan de pylonnetjes nog te ver van elkaar af (3,5 ipv 3 meter) en ik heb ~75 km/h gereden ![]() | |
Mathijz | donderdag 7 juli 2016 @ 09:31 |
Gisteren ook mijn AVB gehaald ![]() | |
Daywalk3r | donderdag 7 juli 2016 @ 17:17 |
Veni vidi vici op het fietsie! Rond het middag uur m'n AVB gehaald ![]() Qua oefeningen kreeg ik ook precies degene die ik het beste kan, en mijn mede-lesser degene die hij beter kan, dus dat was al mooi. Ik mocht beginnen met de motor even naar achter te rijden, om hem daarna in het vak te zetten. (eitje) 1 Daarna de noodstop en stopproef (eitje) 2 & 3 Toen door naar de volgende parkeerbaan en daar eerst de vertragingsoefeningen (makkie) 4 En daarna de uitwijkoefening (kwam vlak bij de pylon uit maar ging goed) 5 Daar opvolgend de halve draai (gelukkig naar rechts) die net aan was, maar goed ging. 6 En als laatst de langzame sla-om waarvan ik dacht dat ik hem voor het eerst goed deed, maar toen ik in de spiegel keek toch een pylon zag liggen, en waarbij de tweede keer nog slechter ging.. 7 Als het qua planning lukt dan mag ik 2 Augustus voor m'n AVD. | |
#ANONIEM | donderdag 7 juli 2016 @ 17:19 |
Gefeliciteerd! En lekker snel ook door naar AVD. Kun je mooi in de zomer en nazomer nog rijden. | |
Daywalk3r | maandag 11 juli 2016 @ 12:43 |
Inderdaad ![]() | |
Tunafish | maandag 11 juli 2016 @ 13:19 |
Heeft die motor een versnelling achteruit, of lees ik het gewoon verkeerd? ![]() | |
Daywalk3r | woensdag 13 juli 2016 @ 16:17 |
Ja het was een honda goldwing ![]() Nee, ik bedoel natuurlijk hem naar achter duwen waarna ik "parkeren in vak" mocht laten zien. Degene die voor mij was had hem wat knullig neergezet. | |
PleadingTheFifth | zaterdag 16 juli 2016 @ 20:40 |
Is het toegestaan voertuigen die gestopt zijn in verband met een verkeerslicht in te halen danwel passeren? Bijvoorbeeld in het geval van twee stroken voor 'rechtdoor'; mag je hier tussen de twee rijstroken andere voertuigen passeren? | |
Roces18 | zaterdag 16 juli 2016 @ 21:00 |
Nee. Officieel niet. Maar volgens mij wordt het wel gedoogd. | |
Tunafish | zaterdag 16 juli 2016 @ 21:04 |
Ik heb het een paar keer moeten doen van mijn instructeur. Dan zei hij gewoon in mijn oortje dat ik maar vooraan moest zien te komen. | |
PleadingTheFifth | zaterdag 16 juli 2016 @ 21:25 |
Mooi om te horen dat het gedoogd wordt. Zijn de meeste agenten dan ook begripvol als je 'even' de maximumsnelheid overschrijdt om een potentieel gevaar te vermijden? Genoeg examinators die je af zouden kunnen straffen als je dat niet doet, heb ik begrepen | |
Catch22- | zaterdag 16 juli 2016 @ 21:41 |
Als je even de maximum snelheid overschrijdt kunnen ze dat toch niet meten | |
PleadingTheFifth | zaterdag 16 juli 2016 @ 22:08 |
Kan je overigens ook op de motor bumperklevers verwachten op de snelweg of halen mensen dat wel uit hun hoofd? | |
Dudeweiser | zaterdag 16 juli 2016 @ 22:38 |
Uiteraard, idioten heb je overal en als ze bij je in de buurt kunnen komen zullen ze altijd plakken. De oplossing daarvoor is in je rechterhand ![]() | |
Catch22- | zaterdag 16 juli 2016 @ 22:46 |
Ik heb het nog nooit gehad, maar ik heb ook nogal een neiging om aan het gas te hangen | |
Roces18 | zaterdag 16 juli 2016 @ 23:09 |
Oké. Maar op het examen is dat niet toegestaan. | |
PleadingTheFifth | zaterdag 16 juli 2016 @ 23:16 |
Wat kan je naast het dragen van een 'opvallende' uitrusting nog meer doen om een zogenaamde 'SMIDSY' te voorkomen. "Sorry Mate, I Didn't See You" Soms lijkt het wel hopen op het beste op kruispunten.. Geen idee hebben of de afslaande bestuurder jou wel in de gaten heeft voel ik mij niet goed bij! Niet te snel het kruispunt naderen lijkt me een goed begin. Is slalommend het kruispunt naderen wellicht het antwoord? Een instructeur die ik gesproken heb vond dat maar niets. De slalom: (5:00) | |
Catch22- | zaterdag 16 juli 2016 @ 23:30 |
Ik geloof niet in hi-vis. Mensen zien je niet omdat ze niet kijken, niet om je kleding. Gewoon altijd zorgen dat je de situatie goed kan overzien en checken of mensen je zien. En weten waar je eventueel naar kan uitwijken | |
PleadingTheFifth | zondag 17 juli 2016 @ 18:46 |
Heeft een van jullie ervaring met een 'combi-praktijkexamen'?Moet ik dan denken aan bijvoorbeeld een extra opdracht om te keren in een straat (halve draai), of is het daadwerkelijk eerst een afzonderlijk gedeelte AVB en vervolgens het AVD gedeelte? | |
Catch22- | zondag 17 juli 2016 @ 19:08 |
Nero22 denk ik. | |
PleadingTheFifth | woensdag 20 juli 2016 @ 17:16 |
Hoe zit het met de bediening van de hendels? Sommigen raden 'slechts' twee vingers aan, anderen weer vier. Wanneer je twee vingers gebruikt voor de voorrem, gaat het 'rev matchen' bij het terugschakelen wat makkelijker heb ik begrepen. Wat raden jullie aan, en waarom? | |
Dudeweiser | woensdag 20 juli 2016 @ 19:58 |
ik zou voor je rijlessen aanhouden wat het makkelijkste gaat, maak het niet onnodig moeilijk voor jezelf | |
Catch22- | woensdag 20 juli 2016 @ 20:00 |
Laat dat lekker zitten man. Je hebt genoeg te leren. Dat gevoel komt vanzelf | |
PleadingTheFifth | woensdag 20 juli 2016 @ 22:13 |
Wat kennis over iets wat elke rit een potentieel (dodelijk) ongeval voorkomt kan geen kwaad lijkt me, ook al ben je een beginner. Als het een techniek is puur om op het circuit een paar (milli)seconden te winnen op het circuit, het zij zo. Desalniettemin bedankt voor de reacties. Mag men overdag knipperen met groot licht om potentieel gevaar te voorkomen? Of zou het zelfs in je nadeel kunnen werken, wat veiligheid betreft? | |
Catch22- | woensdag 20 juli 2016 @ 23:40 |
Dat revmatchen doet niks met je veiligheid. En seinen ook niet. Kerel, relax. Je rijdt op een fiets met een motortje. Het is geen Rocket science. Gewoon luisteren naar wat je instructeur zegt en genieten ![]() | |
PleadingTheFifth | donderdag 21 juli 2016 @ 00:05 |
Op een evenwichtsvoertuig zou ik persoonlijk ongewenste gewichtsverschuivingen tot een minimum willen beperken. Wat dat betreft is revmatching geen overbodige handigheid, naar mijn bescheiden mening. Hoe meer ik (hopelijk) leer, des te meer ik geniet ![]() Valt er wellicht wat te zeggen over de lichaamshouding van de volgende bestuurder? ![]() | |
Dudeweiser | donderdag 21 juli 2016 @ 00:10 |
Een klassiek schoolvoorbeeld van wat je niet moet doen ja. Zo creëer je onnodige hellingshoek, waardoor je minder contactoppervlak hebt en dus minder grip. Een uitstekende film om te kijken voor rijdende beginners is deze, heeft mij al meerdere malen geholpen. Het acteerwerk is even doorbijten maar de theorie is uitstekend. De pdf is ook verkrijgbaar op internet via de verschillende kanalen ![]() | |
Catch22- | donderdag 21 juli 2016 @ 07:33 |
Als je gewoon snel schakelt heb je daar echt geen problemen mee hoor. Als ik agressief rij dan schakel ik ook wel eens te vroeg terug met een blokkerende achterwiel tot gevolg. Dat overleef je ook wel. Zorg dat je eerst de basis onder de knie hebt, dan kan je bezig gaan met blippen, revmatching etc | |
#ANONIEM | donderdag 21 juli 2016 @ 07:38 |
Ik weet niet eens wat die termen betekenen. ![]() | |
Catch22- | donderdag 21 juli 2016 @ 07:41 |
Het is ook moeilijkdoenerij (of dikdounerij op zijn Gronings). | |
BMWK111RS | donderdag 21 juli 2016 @ 11:45 |
Dan heb je ze hoogst waarschijnlijk ook niet nodig, zijn technieken die op het circuit gebruikt worden en die je op de openbare weg vrijwel geen voordeel opleveren. Het zal je in het normale verkeer toch redelijk een worst moeten zijn of je normaal schakelt of een paar milliseconden sneller schakelt door die technieken te gebruiken. Vandaar dat ik persoonlijk ook weinig nut zie in een slipper-clutch en een quick-shift op een machine waarmee je voornamelijk op de openbare weg rijdt. [ Bericht 0% gewijzigd door BMWK111RS op 21-07-2016 11:46:48 (tikfout) ] | |
Catch22- | donderdag 21 juli 2016 @ 11:46 |
Inderdaad. Wat wel belangrijk is, is houding e.d. Dus kijk twist of the wrist en hou het daarbij | |
Xaryna | zaterdag 23 juli 2016 @ 15:11 |
Welk theorieboek raden jullie aan? Mijn rijschool biedt alleen een online pakket wat ik te duur vind. Heb liever een papieren boek. Wat ik op Bol zie staan is ook voornamelijk oude boeken, niet van 2016... | |
Catch22- | zaterdag 23 juli 2016 @ 15:13 |
ANWB. De regels veranderen niet elk jaar | |
Xaryna | zaterdag 23 juli 2016 @ 15:29 |
Ik weet niet wanneer ze wel veranderen, daarom vraag ik het ![]() Maar goed, ANWB dus. Dank je. | |
Dudeweiser | zaterdag 23 juli 2016 @ 16:06 |
Ik heb de 2014 versie van dat ANWB boek+cd met oefenexamens wel te koop voor je, heeft zowel Catch als ik door het examen geloodst ![]() | |
Xaryna | zaterdag 23 juli 2016 @ 16:12 |
Dank je wel, maar nee. Ik ben een boek-o-fiel en wil ze nieuw hebben. ![]() | |
Mathijz | zaterdag 23 juli 2016 @ 19:17 |
Heb dit theorieboek liggen https://www.bol.com/nl/p/(...)ls/9200000024640204/ bevalt prima | |
Mathijz | maandag 25 juli 2016 @ 22:43 |
Lokquote | |
Xaryna | dinsdag 26 juli 2016 @ 08:58 |
Hmm? Ik had je post gezien, alleen ik wilde voor ANWB gaan. Maar die is niet meer leverbaar... Vekabest gaat het waarschijnlijk worden, ja. | |
Mathijz | dinsdag 26 juli 2016 @ 10:05 |
O, m'n bericht was niet helder. Je mag hem zo overnemen ![]() | |
Xaryna | dinsdag 26 juli 2016 @ 13:22 |
Je hebt DM. | |
Verbodsbord | vrijdag 29 juli 2016 @ 21:21 |
Woensdag 10 augustus eerste (A2) les ![]() | |
Daywalk3r | dinsdag 2 augustus 2016 @ 16:45 |
Net een nagenoeg perfecte rit gereden! ![]() ![]() M'n instructeur moest zo lachen omdat hij vrijdag zei van morgen moet het beter, en zaterdag progressie zag en dus zei dat als ik het vandaag nog beter zou doen het goed zou komen.. en ik reed echt goed! Niet altijd even vlot, maar juist daardoor wel heel veilig en goed geanticipeerd. Mijn mede-lesser die het uur voor mij was (wat een spanning had ik) had zichzelf een beetje voorbij gereden qua vlotheid, waardoor hij geen fout-marge meer had en dus wat fouten had gemaakt. Morgen naar het gemeentehuis! | |
Mathijz | dinsdag 2 augustus 2016 @ 19:13 |
1 september AVD! | |
Catch22- | dinsdag 2 augustus 2016 @ 19:32 |
van harte! Al wat op het oog? | |
Daywalk3r | dinsdag 2 augustus 2016 @ 22:24 |
Niet echt. Bij m'n vaste autogarage (achter-oom en m'n broer werkt er) staat een diversion 600. Die wil ik sowieso even meenemen voor een testrit. Maar ik heb gelezen dat een bandit of een fazer ofzo al een stukje meer fun-factor heeft. Maar kom maar met tips mensen, altijd leuk om uit te zoeken. | |
Catch22- | dinsdag 2 augustus 2016 @ 22:25 |
Diversion is wel echt een goede en betrouwbare fiets om het op te leren. Die kopen en leren rijden is echt geen slecht plan hoor. | |
Xaryna | dinsdag 2 augustus 2016 @ 22:44 |
Gefeliciteerd ![]() Mocht het iemand nog interesseren, Vekabest boek gekocht. Instructeur raadde ANWB boek om wat voor reden dan ook af. | |
Morivar | zaterdag 6 augustus 2016 @ 12:18 |
Heb zowel voor auto- en motortheorie een boek van Vekabest gebruikt en vond het prettig opgestelde boeken. Mijn auto instructeur raadde het mij destijds ook aan. Of andere boeken echt zoveel minder zijn weet ik niet, maar denk dat je hier prima mee uit de voeten kunt ![]() | |
erodome | zaterdag 6 augustus 2016 @ 15:41 |
Zo, nu een maandje vakantie van motorrijles, dan nog een enkel lesje om het allemaal weer even op te halen en dan 23 september avb examen doen! | |
nattermann | woensdag 10 augustus 2016 @ 23:30 |
Vandaag eerste les op de weg gehad. Wat leuk ![]() | |
Dudeweiser | donderdag 11 augustus 2016 @ 00:33 |
Ja nu heb je even geproefd aan het echte werk ![]() ![]() | |
Verbodsbord | donderdag 11 augustus 2016 @ 16:04 |
Gister eerste les gehad! Mocht meteen de weg op, twee uur lang door de polders/duinen gereden, wat 60 wegen en alles. Wat vet zeg ![]() ![]() | |
Catch22- | donderdag 11 augustus 2016 @ 16:21 |
Haha, schattig ![]() | |
Pixels. | zaterdag 13 augustus 2016 @ 17:30 |
Hallo! Ik ben net gestart en zit in mn tweede les, ik zit veel met de techniek en gaat vaak fout, heb heel lang crossmotor gereden waardoor ik redelijk in race/stationaire stand zit, iemand die hier iets op weet? ![]() | |
Tunafish | maandag 15 augustus 2016 @ 09:27 |
Het is je tweede les pas, natuurlijk doe je dingen nog fout. Probeer wat ontspannen op die fiets te zitten, losse polsen, en niet te snel alles willen kunnen. Leren motorrijden is ook een kwestie van geduld. | |
nattermann | maandag 22 augustus 2016 @ 00:20 |
Inmiddels 3x2 uur les op de weg gehad. Gaat goed. Morgenmiddag weer 2 uurtjes rijden en dan bijna examen. | |
Dudeweiser | maandag 22 augustus 2016 @ 17:58 |
Spannond. Wat denk je zelf van het examen? | |
erodome | maandag 22 augustus 2016 @ 18:20 |
Ktm 390, dat is de motor die ik heb gekocht! Heb er al wat (illegaal) op gereden op een industrie terrein in de buurt. Ben er zo blij mee, een heerlijke makkelijke "beginners" motor met genoeg uitdaging voor mij de aankomende tijd. | |
erodome | maandag 22 augustus 2016 @ 18:22 |
Kan je echt de leervideo's/boek the twist of te wrist aanraden. Heb er zelf al veel aan gehad en dat als iemand die zelfs nog nooit op een schakelbrommer heeft gereden. Voor iemand die een beetje weet hoe rijden op een motor werkt is het zelfs nog beter. | |
Dudeweiser | maandag 22 augustus 2016 @ 18:55 |
Ik kan dit niet vaak genoeg herhalen inderdaad. | |
nattermann | maandag 22 augustus 2016 @ 21:11 |
Laat maar komen, voor mijn gevoel en de feedback die ik krijg van mijn rij-instructrice ben ik er klaar voor. | |
nattermann | maandag 22 augustus 2016 @ 23:53 |
Twee uurtjes vandaag gingen overigens ook weer prima. Voel me steeds lekkerder op de motor, bochten aansnijden/inkantelen is heerlijk ![]() ![]() | |
Vallon | dinsdag 23 augustus 2016 @ 00:05 |
Idd zelfs ( en ms vooral de zg) ervaren rijders kunnen daar een hoop uit leren. Ik zou zeggen na je AVB, AVD en een paar maandjes lekker sputteren op een leerfiets, ga die Video kijken en de boeken doornemen. Nog steeds erg verhelderend is hoe tegensturen werkt en hoe je (idd soms stupide) reageert in noodsituaties. | |
Daywalk3r | dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:38 |
Die diversion was niet wat, daarna op 3 fazers gereden waarvan er 1 op 3 cilinders liep, 1 lang stil had gestaan en best last van rijwind had heb ik ook naar een ZZR600 gekeken en die ook gekocht. Minder rechtop, en minder vergevensgezind maar dat komt wel goed! | |
Catch22- | dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:46 |
Ook een leuke fiets. Het ligt ook maar aan je instelling en zelfbeheersing. Ik ben begonnen (en rij nog steeds) op een gsxr600 van 1997. En op een diversion 600 kan je jezelf ook kapot rijden ![]() Have fun! | |
Vallon | dinsdag 23 augustus 2016 @ 23:43 |
Idd. Ik heb o.a. een Div600 en die fiets uit 1993 kan je snel van je RB ontdoen en wil met wind mee al neuzend op het stuur soms FF 200 aantikken. Naast wendbaar een prima (relatief lichte) fiets die je - ook qua kosten - niet snel zal verrassen. | |
Dudeweiser | dinsdag 23 augustus 2016 @ 23:58 |
Leuk om te horen dat het zo goed gaat ![]() | |
nattermann | woensdag 24 augustus 2016 @ 17:19 |
Mwah, ben nog niet concreet op zoek. Moet toch eerst kijken wat bij mij past qua model, neig zelf naar de naked/enduro, en dan in de richting van een suzuki v-strom of dergelijks. | |
Dudeweiser | woensdag 24 augustus 2016 @ 19:01 |
mijn vader heeft nog wel een V-stroom 1000 met Takkoni uitlaten waar ie vanaf wil ![]() | |
Verbodsbord | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:41 |
Vandaag tweede echte les gehad(+2 uur introductieles wat eigenlijk alleen touren was). Stopproef, precisiestop, vertragingsoefening, halve draai links en rechts, en achtjes gaan goed ![]() Maar wat was het heet vandaag zeg.... bijna out gegaan na 20 minuten achtjes oefenen omdat ik in vol pak zat ![]() ![]() Ook al een motor op het oog trouwens, denk dat het een Honda Transalp gaat worden, of een Kawasaki Kle 500. | |
Daywalk3r | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:37 |
Goh ik ben wel dom.. Heb de fiets vandaag opgehaald en hij kon net in het bijschuurtje staan op de standaard. Maar bedenk me ineens dat die natuurlijk ook een middenbok heeft. ![]() | |
Roces18 | donderdag 25 augustus 2016 @ 13:09 |
transalp is veeeeeeeel moooier | |
Catch22- | donderdag 25 augustus 2016 @ 13:26 |
Ach. Ik kreeg mijn Bmw niet op de bok en ik ben best een grote vent. Zag later pas dat hij een handgreep had die wegklapt als je hem niet gebruikt. Dan Hup je hem er zo op | |
nattermann | vrijdag 26 augustus 2016 @ 01:14 |
Morgenochtend nog 2 uur, maandag nog 2 uur en dinsdag is D-day ![]() | |
Roces18 | vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:18 |
en heb je al de zenuwen? | |
Xaryna | vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:49 |
Mijn lessen gaan langzaamaan beter. Ik begin er nu ook lol in te hebben en me iets zekerder te voelen waardoor ik meer kan ontspannen. ![]() | |
Catch22- | vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:55 |
Gewoon je tijd nemen ![]() | |
nattermann | dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:35 |
![]() ![]() | |
Morivar | dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:27 |
Gefeliciteerd ![]() | |
Xaryna | dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:13 |
Gefeliciteerd ![]() | |
nattermann | dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:28 |
Bedankt ![]() | |
Mathijz | dinsdag 30 augustus 2016 @ 17:11 |
Hier ook geslaagd ![]() | |
CoExist | dinsdag 30 augustus 2016 @ 17:32 |
Is er iemand die zijn/haar ervaringen wil delen met motor rijscholen in Leeuwarden? | |
Dudeweiser | dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:42 |
Klasbakken ![]() | |
Daywalk3r | dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:17 |
Gefeliciteerd ![]() | |
nattermann | dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:30 |
Gefeliciteerd ![]() Thanks ![]() | |
Xaryna | dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:42 |
Ik dacht dat je net 4 lessen ofzo had ![]() | |
nattermann | dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:45 |
Op de weg heb ik 9 lessen gehad, 3 weken geleden mee begonnen. | |
Xaryna | dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:46 |
Dat verklaart, dacht dat eerste les op de motor überhaupt was. Alsnog snel gedaan ![]() | |
hupsakesie | dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:43 |
Gefeliciteerd beiden. Veel plezier en veilige kilometers ![]() | |
Verbodsbord | maandag 12 september 2016 @ 13:58 |
Werd vandaag gebeld, omdat de avb lessen erg goed gaan mag ik 21 september voor het examen ![]() | |
#ANONIEM | maandag 12 september 2016 @ 14:01 |
Dat is lekker. Hopelijk slaag je meteen. Met een beetje mazzel kun je dan dit jaar nog lekker rondrijden! | |
#ANONIEM | dinsdag 20 september 2016 @ 21:12 |
Waarschijnlijk al vaker gevraagd, maar ik heb niet het hele topic doorgenomen. Is er naar jullie mening een correlatie tussen hoe lang je het over je autorijbewijs gedaan hebt, en hoelang over je motorrijbewijs? Na hoeveel keren zijn jullie geslaagd voor rijbewijs B, en na hoeveel keren voor A? Ik overig voorzichtig of ik misschien mijn motorrijbewijs wil halen, maar ik heb bijzonder lang gedaan over mijn autorijbewijs, en daarom ben ik bang dat ik ook lang over mijn motorrijbewijs doe. ![]() ![]() | |
Catch22- | dinsdag 20 september 2016 @ 21:13 |
Is er niet. | |
#ANONIEM | dinsdag 20 september 2016 @ 21:15 |
Ik heb rijschool gebeld vandaag, die meldde hetzelfde. Ik vertrouw hun oordeel echter niet zo. Zij hebben natuurlijk alle belang bij mij als klant, als ik weer 100 lessen nodig heb. ![]() | |
Catch22- | dinsdag 20 september 2016 @ 21:29 |
Dan ga je naar een ander. Is het lang geleden en heb je veel gereden in de tussentijd? Op de motor heb je meer verkeersinzicht nodig dan in de auto. | |
#ANONIEM | dinsdag 20 september 2016 @ 21:34 |
Ja, ik heb al dik meer dan 10 jaar mijn rijbewijs, veel kilometers gemaakt, nooit schade gereden. Maar ik heb wel veel lessen nodig gehad, en ook vaak gezakt. Sowieso ben ik geen held in het besturen van dingen. | |
hupsakesie | dinsdag 20 september 2016 @ 22:35 |
Er is geen verband, zoals Catch meldt helpt verkeersinzicht/ ervaring zeker. Voor AVB (voertuigbeheersing) helpt het wel als je met de motor overweg "durft" te kunnen. Voor jezelf dus wel de afweging maken of je het wilt ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door hupsakesie op 20-09-2016 22:36:44 (grammatica edit) ] | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 11:54 |
Neem een proefles en kijk hoe het gaat. Niemand kan je vertellen of je het kan en hoe lang het duurt. | |
erodome | woensdag 21 september 2016 @ 12:33 |
Nee, volgens mij geen correlatie. Wel of je al (schakel) brommer hebt gereden of andere gemotoriseerde 2 wielers. Auto had ik zo in de zak, ging me erg makkelijk af. Motorrijden was een ander verhaal. Had 0 ervaring met dat schakelen, heb in mijn jeugd wel een blauwe maandag scooter gereden, maar dat was zo lang geleden dat er niets meer van dat gevoel in mijn hoofd zat. En ik ben ook nog eens een kabouter, kortom de lesmotor is zwaar voor mij en wat lastiger aan de kant te duwen doordat ik niet zo lang ben. Ben daardoor begonnen op de kleine motor, de veredelde brommer zeg maar, daar eerst even het schakelen onder die knie krijgen en wat motorgevoel krijgen. Toen over op de "grote mensen motor" en vooral even over het mentale heen komen dat ik die motor niet kan houden als hij omvalt (ding weegt over de 200 kilo). Vooral dat dat niet zo snel gebeurd dus, dat moest ik gewoon ervaren. De langzame oefeningen (slalom en wegrijden uit vak) waren dus het lastigste voor mij omdat ik en wat lengte tekort kom om hem echt aan de kant te duwen (voldoende ruimte hoor, maar net iets lastiger) en ik mijn broek scheet dat hij teveel over zou hellen en zou vallen, wat maakte dat ik snel geneigd was gas bij te geven ipv een commitment te maken voor wat ik aan het doen was. Als er maar een beetje tempo in zit heb ik dat allemaal niet, dan valt dat mentale weg. Daardoor doe ik nu dus iets langer over dat eerste rijbewijs (bijna 20 lessen), we zullen vrijdag zien of ik slaag, maar om eerlijk te zijn heb ik er alle vertrouwen in nu. De laatste paar keer had ik alle oefeningen goed en voelde het ook lekker, dus geen met een hoop geluk. Het rijbewijs op de weg zie ik weinig problemen in, dat zal waarschijnlijk even de route's verkennen worden en dan gelijk het examen. Maar dat hebben we natuurlijk ook al wel geoefenend op weg naar de plek waar we de oefeningen voor dit rijbewijs deden. | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 12:40 |
Ik ben bijna 2 meter en weeg 100kg, maar als mijn motor van 180kg valt, hou ik hem ook niet hoor ![]() Dat schakelen enzo, dat kan je heel snel onder de knie hebben. Maar je moet vooral gewoon lekker op je eigen tempo gaan ![]() | |
BMWK111RS | woensdag 21 september 2016 @ 12:55 |
Maar jij hebt wel benen die lang genoeg zijn om je motor op te kunnen vangen voor die een te grote hoek maakt waardoor dat vallen niet meer te vermijden is. Ik ben 1,90m en weeg 116 kg maar mijn vorige BMW K100RS met een 265 kg "nat" gewicht had ik toch echt wel onder controle. Het is meer het idee dat de motor zo zwaar is dat je hem niet zou kunnen houden, maar een gezond been kan een verbazingwekkende kracht leveren. | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 12:57 |
Ja bij normaal gebruik gaat het prima. Maar als je hem niet helemaal lekker pakt, wordt het al gauw zwaar natuurlijk. Ik pakte hem bijvoorbeeld uit de paddockstand en hij ging toen al bijna (tegenwoordig zet ik eerst de standaard uit als ik hem uit de stand haal). Het is handelbaar gewicht, maar als je moet het wel 'handig' aanpakken | |
Vallon | woensdag 21 september 2016 @ 13:04 |
Het is echt een kwestie van gewicht aanvoelen. In den beginne voelt een motor zwaar omdat je niet goed overweg kunt met gewicht. Kan mij zelf herinneren dat ik de motor zomaar uit m'n handen liet glijden en als die gaat, gaat die 200/300Kg zeker. In balans is het daarentegen een verbazingwekkend licht ding. Een vriendin destijds was daar gek genoeg handiger mee. Waarschijnlijk omdat ze op de fiets met kindjes voor & achter had gereden. Ze had meer gevoel met en vanzelfsprekend rustiger met het zwaartepunt. Na verloop van tijd, maar dat kost dan natuurlijk dure lessen, raak je gewend aan het gedrag van het gewicht. Je zou eigenlijk een tijd motorfietsen moeten gaan parkeren.... | |
BMWK111RS | woensdag 21 september 2016 @ 13:05 |
Ah oké, had niet door dat je dat bedoelde. Dat is in het begin wel wennen ja, wat ik meestal deed met die BMW was hem tegen mijn heup/bovenbeen laten steunen, een motor die naar je toe hangt is te houden, kiept hij van je af dan is het over en uit. | |
Verbodsbord | woensdag 21 september 2016 @ 13:46 |
Vandaag AVB gehad in Heerhugowaard. Ik moest doen: - Uitwijkoefening - Stopproef - Noodstop - Halve draai - Snelle slalom - Langzame slalom - Lopend achteruit parkeren Alle oefeningen gingen in één keer goed, behalve het parkeren. Eerste keer gewoon te vroeg gedraaid waardoor ik half op de pion stond, tweede keer vergeten dat ik ook het vak weer uit moest lopen. Ik zat alweer op de motor (gelukkig nog zonder te starten) toen de examinator aangaf dat het toch echt de bedoeling was om ook weer het vak uit te lopen ![]() ![]() Helaas 22 november de eerste mogelijkheid om AVD te doen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 21 september 2016 @ 13:58 |
Haha bijna gezakt op het makkelijkste onderdeel. ![]() En gefeliciteerd natuurlijk. Balen dat je nog 2 maanden moet wachten. | |
erodome | woensdag 21 september 2016 @ 14:21 |
Dit idd. Ik kan echt netaan met mijn tenen bij de grond, moest dus even ervaren dat dat voldoende is. Had vooral niet van mezelf verwacht dat ik zo'n mentale drempel tegen zou komen, ben nu niet echt een bangbroek te noemen namelijk. En dan ook nog eens heel stom bij die hele langzame oefeningen, mijn ego kon het idee niet aan dan stom om te vallen ![]() | |
erodome | woensdag 21 september 2016 @ 14:23 |
Dat red ik dus niet met die zware. Moet hem echt in evenwicht houden, anders wordt het echt een gevecht om hem niet te ver over te laten hellen. Maar straks als ik mijn rijbewijs heb is dat over, mijn duke weegt een 140 kilo (met brandstof) en is kleiner. Kan net iets meer met de voeten bij de grond en het is gewoon een groot verschil in gewicht. | |
Verbodsbord | woensdag 21 september 2016 @ 14:26 |
Haha ja precies, de examinator kon er ook wel om lachen om die reden ![]() | |
spierbal | woensdag 21 september 2016 @ 15:07 |
Hier ook de motorrijbewijs in de pocket. Na het standaard gesprekje aan tafel bij het cbr liepen wij naar het parkeerdek. Sleutel kwijt. Ik had ze op mijn handschoenen neergelegd, maar die had ik weer in mijn hand. Stress. Niets in mijn zakken. Ik dacht die liggen nog op tafel, deur was al dicht, aan de examinator gevraagd of ie mee terug wil lopen, en ook op de tafel geen sleutel. Ik vroeg aan mijn instructeur of tie mij voor de gek hield. Hij zegt nee, ze zitten vast nog in de motor. Ik zeg ik heb ze net nog beet gehad. Kijk ik in mijn helm heb ik daar de motor sleutel ingegooid ![]() | |
multifun | woensdag 21 september 2016 @ 15:27 |
Heb sinds 2009 mijn motorrijbewijs en heb toen ook onmiddelijk een motor aangeschaft. Sinds 3 maanden geleden geen motor meer. Heb sinds 2009 ook geen ander gemotoriseerd voertuig gehad. Ook in de winter reed ik, behalve als het echt glad was natuurlijk niet. Regen wind en kou maakt mij niet uit. Allemaal gefeliciteerd met jullie rijbewijs en succes als je die nog moet halen. | |
#ANONIEM | woensdag 21 september 2016 @ 18:46 |
Dus eigenlijk doe ik er verstandig aan, om een schakelbrommer van marktplaats te halen, en daar alvast een beetje mee te oefenen? Gezien de prijs van lessen, is het misschien wel interessant als je daardoor minder lessen nodig hebt. Zeker als je de schakelbrommer daarna weer kan verkopen. | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 19:09 |
Nee. Beter steek je geld in eigen kleding (met name helm en handschoenen) | |
#ANONIEM | woensdag 21 september 2016 @ 19:14 |
Daarmee leer ik toch niet rijden? Door handschoenen haal ik toch niet sneller mijn rijbewijs? | |
spierbal | woensdag 21 september 2016 @ 19:39 |
dat schakelen is echt niet moeilijk. 1x beneden. De rest omhoog. Mijn eerste les leerde ik schakelen en deed ik al kleine slalom, noodstop en uitwijkoefeningen en ik mocht al terug rijden naar de rijschool. Dan leer je je die onzin aan op een schakelbrommer om vervolgens weer opnieuw het gevoel te krijgen op een ding wat meer dan 200kg weegt. | |
#ANONIEM | woensdag 21 september 2016 @ 19:56 |
Nee, maar leer je ook niet het weggedrag van een tweewieler? En zijn alle lesmotoren zo zwaar? Het verschil tussen een forse schakelbrommer, en een heel lichte motor is toch nihil? | |
#ANONIEM | woensdag 21 september 2016 @ 20:03 |
Moet ik trouwens gelijk voor A rijbewijs gaan, of is A2 beter? | |
Verbodsbord | woensdag 21 september 2016 @ 20:19 |
Als je kan meteen voor A gaan. Scheelt je een hoop tijd, geld, en geeft je een stuk meer vrijheid als je een motor wil kopen, omdat je niet tegengehouden wordt door die vervelende regels. | |
#ANONIEM | woensdag 21 september 2016 @ 20:47 |
Maar is A2 niet makkelijker te halen? | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 20:50 |
Nee. En ervaring op een schakelbrommer kan zelfs tegenwerken als je dingen verkeerd aanleert. Ik zou het afraden | |
Misterjack41 | woensdag 21 september 2016 @ 21:03 |
Heeft iemand hier ervaring met a1? Ik heb een paar maanden mijn autorijbewijs, maar ook een proefles mogen doen op een motor, al was dat een 250cc, het motor rijden heeft me wel gegrepen. Is het een beetje de moeite waard om a1 te halen? Of kan ik beter wachten op a2? | |
Verbodsbord | woensdag 21 september 2016 @ 21:08 |
A en A2 zijn precies hetzelfde, alleen is A2 op een lichtere motor. Dit maakt het niet automatisch makkelijker volgens mij, dus gewoon lekker voor A gaan. | |
Geralt | woensdag 21 september 2016 @ 21:10 |
En stel nou dat ik geen interesse heb om voor een motor te gaan, maar puur en alleen maar een motorscooter zou willen sturen. Met automaat. Moet je dan lessen op een motor met automaat of op een scooter met automaat en welk rijbewijs moet je dan precies hebben? ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 21 september 2016 @ 21:11 |
Precies dat vraag ik me ook af. | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 21:12 |
Het is alleen een vermogenskwestie. @hierboven a1 is wel heel kak. Dan kan je niet eens echt de snelweg op. | |
Geralt | woensdag 21 september 2016 @ 21:12 |
Want A, A1 en A2 is allemaal met zelf schakelen en niet voor een automaat. Vandaar mijn vraag. En nee ik wil geen motor rijden en zelf schakelen ookal vinden jullie dat veel leuker en is scooterrijden gay volgens een hoop motorrijders. I dont give a shit; als ik volgend jaar ofzo een huis heb wil ik een motorscooter kopen om op en neer naar mn werk te kachelen. Wel dan bij voorkeur eentje die op zn allerminst de 140 aantikt, dus ik weet niet wat dat doet qua rijbewijs wat je moet hebben of iets. | |
Geralt | woensdag 21 september 2016 @ 21:13 |
Ok dankje, dus ik moet lessen op een motor met schakelen? Ik wil niet schakelen en ik wil geen motor. Ik wil een motorscooter met automaat. | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 21:13 |
Een 500cc motorscooter doet wel 140 denk ik. Weet niet of die met a2 mogen. Maar jij bent toch 24+? Lichter lessen is echt niet makkelijker hoor. Ik vraag me af of je überhaupt kan kiezen waarop je afrijdt | |
Geralt | woensdag 21 september 2016 @ 21:18 |
Kan ik op een automaat afrijden en bij voorkeur een scooter? Licht of zwaar maakt me geen klap uit, als ik maar meer dan een 125cc prutdingetje mag rijden. Ik zat te denken aan bv een Silverwing of Burgman ofzo. De vraag is of dat kan, in de auto kan (of kon?) het wel, afrijden en lessen in een automaat, maar dan mag je ook alleen maar automaat rijden. Nou zoiets dus, maar dan met een scooter. Welk rijbewijs is dat precies? ![]() | |
Geralt | woensdag 21 september 2016 @ 21:19 |
En ja, ik ben ruimschoots 24+ ![]() Mooie tijd was dat overigens ![]() | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 21:21 |
Je kan blijkbaar wel je rijbewijs met automaat aantekening halen. Je kan niet kiezen of je a1,2 of vol doet. Dat ligt aan je leeftijd. Ik zou hem overigens gewoon met schakelen halen. Kost nauwelijks extra tijd en je kan altijd nog echt gaan motorrijden als je wil | |
Geralt | woensdag 21 september 2016 @ 21:23 |
Ik wil dat niet. En nee, ook in de toekomst niet. Een bewijs dat ik veilig met een grote motorscooter kan rijden volstaat. En hoezo kan je niet kiezen tussen A, A1 of A2? Waarom zeg je dan net tegen iemand gewoon voor A gaan als er niets te kiezen is? ![]() | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 21:26 |
dan ga je lekker afrijden op een automaat ![]() Je kan kiezen door te wachten tot je in een hogere categorie valt. | |
Geralt | woensdag 21 september 2016 @ 21:27 |
dus ik moet afrijden voor gewoon A, maar dan met automaat begrijp ik? Althans als ik die aantekening gewoon wil en geen normale motor wil en alleen maar automaat wil kunnen mogen rijden? ![]() | |
Geralt | woensdag 21 september 2016 @ 21:28 |
Maar moet ik dan ook lessen op een normale motor ipv een scooter? | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 21:29 |
Lessen weet ik niet, afrijden doe je dan op een automaat. Weet niet hoeveel rijscholen daar les mee geven. | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 21:30 |
Je kan ook naar een driewieler kijken. Piaggio mp3 ofzo, kan je met je autorijbewijs op rijden (mits voor 1-1-2013 gehaald) | |
Geralt | woensdag 21 september 2016 @ 21:32 |
In 2013 had ik al een jaar of 17 mijn rijbewijs zo uit mn hoofd ![]() | |
Geralt | woensdag 21 september 2016 @ 21:33 |
Maar zo een MP3 vind ik niks. Gewoon een grote scooter, beetje een betrekkelijk snelle, voor een scooter dan, dan heb je denk ik toch wel A nodig als ik zo links en rechts lees, al dan niet met beperking noemen ze dat geloof ik. | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 21:53 |
JIJ hebt maar 1 keus. Automaat of normaal. | |
Geralt | woensdag 21 september 2016 @ 21:58 |
Ja automaat dan. Ik kan prima schakelen hoor, maar ik heb daar gewoon geen zin in met een rijbewijs halen en was ook niet voornemens om me later te bedenken dat ik toch een motor wil en wil schakelen. Als ik iets in mijn hoofd heb zitten dan bedenk ik me ook niet. Maargoed, toevallig kwam ik dit topic tegen dus ik dacht ik vraag het eens; ik ga nog lang niet beginnen met lessen; eerst maar eens een huis kopen ergens volgend jaar en dan zien we achter een paar jaar wel verder ![]() | |
Catch22- | woensdag 21 september 2016 @ 22:12 |
Dan zijn die regels waarschijnlijk alweer verandert | |
Mathijz | woensdag 21 september 2016 @ 23:20 |
Gefeliciteerd! Mag ik vragen bij wie je lest? | |
spierbal | donderdag 22 september 2016 @ 00:12 |
ja maar als jij jezelf verkeerd rijgedrag aanleert, moet je dat weer afleren tijdens je lessen. De meeste lesmotoren die ik tegen kom in mijn regio (den haag) zijn toch veelal yamaha xj6, kawasaki er6, Honda cbr 650. Die wegen allemaal rond de 200. En weggedrag in de bebouwde kom is niet zo heel boeiend. Buiten de bebouwdekom is wel iets anders vind ik. Voornamelijk snelweg, maar dat kan je toch al niet stiekem oefenen met een schakelbrommertje. | |
Verbodsbord | donderdag 22 september 2016 @ 01:05 |
Bedankt! Ik les bij Post/Klingeler in Beverwijk. | |
erodome | vrijdag 23 september 2016 @ 16:25 |
Voertuigbeheersing is binnen ![]() ![]() ![]() | |
Mathijz | vrijdag 23 september 2016 @ 19:00 |
Best stukje rijden dan. | |
#ANONIEM | vrijdag 23 september 2016 @ 19:29 |
Gefeliciteerd. Hoeveel lesuren heb je in totaal gehad? | |
Xaryna | vrijdag 23 september 2016 @ 20:27 |
Gefeliciteerd! | |
erodome | zaterdag 24 september 2016 @ 19:15 |
Met het uurtje voor het examen oefenen erbij 21 uur. | |
Catch22- | maandag 26 september 2016 @ 08:46 |
Het lastigste heb je gehad imo ![]() | |
Verbodsbord | donderdag 6 oktober 2016 @ 08:58 |
Theorie ook binnen, 2 fout ![]() | |
Dudeweiser | donderdag 6 oktober 2016 @ 13:54 |
lekker man, nu begint het echte werk ![]() Had dinsdag nog een leuk momentje trouwens, reed op de weg naar Langevelderslag, stukje van misschien een 1 kilometer, maar met prachtige lange bochten en hoogteverschil door de duinen. Laatste stukje rij je langs een grote parkeerplaats dus daar rem ik altijd flink af tot 50 ongeveer. Zag nu ook een vent mijn kant op kijken die de weg op wilde draaien, maar ik dacht hou hem toch maar even in de gaten. En ja hoor, terwijl hij mij recht aan kijkt rijdt hij half mijn weghelft op waardoor ik flink moest uitwijken ![]() Long story short, AVB heeft me uit de brand geholpen ![]() | |
Vallon | vrijdag 7 oktober 2016 @ 15:55 |
Goed gedaan. Wederom de bekende SMIDSY (Sorry Mate I Didn't See You). Onhoudt die ervaring goed en ga er gewoon vanuit dat koekblikken je onbedoeld uit je zadel willen vegen. Altijd, ook wanneer je voorrang hebt en zelfs het stoplicht voor jou op groen staat. Het is soms opvallend wanneer je ergens tuft... je weet zeker dat ze je hebben gezien, ze staren je zelfs aan en dan nog hoppa... omdat het kan. Wat helpt, ook zonder motor, is naast ver vooruit kijken , jezelf een gedrag aanleren dat je altijd een optie/uitwijk mogelijkheid hebt. Is die er net. stop dan mits veilig of zo als mijn instructeur destijds zei, gas er op en wegwezen. | |
Dudeweiser | vrijdag 7 oktober 2016 @ 16:46 |
ja daar ben ik sinds ik mijn bewijs heb gehaald altijd zeer actief mee bezig, altijd jezelf zo positioneren zodat iedereen je kan zien, in achteruitkijkspiegels positioneren, dat soort werk. Heb hier ook een heel mooi boek liggen voor de juiste rijtechniek, maar vooral voor een veilige rijtechniek. Daar heb ik wel het een en ander uit opgepikt gelukkig | |
PleadingTheFifth | vrijdag 7 oktober 2016 @ 16:49 |
Hoe heet het boek? | |
Dudeweiser | vrijdag 7 oktober 2016 @ 17:08 |
Sport Riding Techniques van Nick Ienatsch. Kost gebruikt een tientje bij Amazon en is wat mij betreft zeker de moeite waard. In combinatie met A Twist of the Wrist heb je dan gauw een goede basis om op voort te borduren ![]() | |
PleadingTheFifth | vrijdag 7 oktober 2016 @ 17:13 |
Bedankt! | |
Vallon | vrijdag 7 oktober 2016 @ 19:20 |
Idd, actief rijden wil ook zeggen dat je actief bent om te voorkomen dat je plat gaat en wanneer je plat gaat dit zo goed mogelijk uitvoert.... Zelf leer(de) ik veel van "Twist of the Wrist" van Keith Code ![]() Een wheelie maken is niet moeilijk maar een bocht echt werkelijk perfect nemen is mij nog niet gelukt..... er is altijd wel wat te verbeteren. Zal vast wel en nog vaker voorbij zijn gekomen. Niet voor wannabees maar voor elke motor newbie die open staat voor serieuze (goede) beheersing van je motor. Het boek is is nog beter omdat je dan leest wat je (nog, niet) doet. Last but not least... blijf altijd aardig en zelfs wanneer anderen dat op de weg niet zijn, blijf vriendelijk & beheerst. Er komt een dag dat je er blij om zult zijn. | |
Dudeweiser | vrijdag 7 oktober 2016 @ 19:30 |
zie mijn post hierboven ![]() | |
Vallon | vrijdag 7 oktober 2016 @ 19:34 |
Idd.. smidsy... het blijven motorrijders ![]() ![]() | |
PleadingTheFifth | vrijdag 7 oktober 2016 @ 19:48 |
(Lichtjes) slalommen om een 'SMIDSY' te voorkomen vond een instructeur die ik sprak maar niets; hoe pakken jullie dat aan? | |
Dudeweiser | vrijdag 7 oktober 2016 @ 20:02 |
Tegen die auto aanrijden dan maar. Beetje vreemde uitspraak van je instructeur vind ik ![]() | |
Catch22- | vrijdag 7 oktober 2016 @ 20:05 |
Gewoon goed kijken. Dat slalommen an sich is al risicovol | |
Vallon | vrijdag 7 oktober 2016 @ 20:06 |
Zomaar slalommen is imho vragen om (verkeerde) aandacht wat leidt tot irritatie. Komend vanaf een zand/grindpad wil ik meestal wel even de korte slalom overdoen om steentjes uit de bandgroeven weg te werken. Wat ik bij tegenliggers doe die te veel op mijn strook komen is lichtjes daar naartoe sturen zodat ze mij gaan zien en aan te geven dat ik niet opzij ga, je kan altijd nog uitwijken. Bij tegenliggende windklappende lorries, altijd rustig ca. 30/40cm vanuit het midden rijstrook naar rechts en dan weer terugkomen. Bij achteropkomende aanhangers ga ik expres in de kijklijn van de bestuurder rijden. Op persrotondes hou ik wat rechts aan om dringende oprijders niet uit te nodigen het door het geven van ruimte, het toch te gaan proberen. Kort eis de weg voor je op, denk altijd aan je ruimtekussen. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:31 |
PTA / Combi praktijk examen A (CBR) Zal het hier ook eens proberen | |
Verbodsbord | woensdag 19 oktober 2016 @ 15:57 |
Vrijdag eindelijk weer les, was een lange maand zonder ![]() | |
PleadingTheFifth | woensdag 19 oktober 2016 @ 16:37 |
Ik wil het ook wel weten. Blijkbaar heeft 'ene Nero' dit type examen succesvol afgerond; we zouden het aan hem kunnen vragen. Welke 'A2-geschikte' motor kan je aanraden? | |
Dudeweiser | woensdag 19 oktober 2016 @ 16:41 |
Ja Nero hangt geloof ik wel eens rond in het motorclubtopic, vraag het me eigenlijk ook wel af hoewel ik nog niet zo ver ben. Een geschikte motor is compleet afhankelijk van je budget, dus begin daar maar eens mee ![]() | |
PleadingTheFifth | woensdag 19 oktober 2016 @ 16:47 |
Als mijn budget toereikend was had ik een CBR500 aangeschaft, in ieder geval ![]() Lijkt me een leuke voor een beginner zoals ik. Ik vraag me af of ik voor pak 'm beet 1000,- iets betrouwbaars kan rijden. | |
Roces18 | woensdag 19 oktober 2016 @ 16:51 |
Voor rond de 1000 euro kan je een cb500 rijden, betrouwbaar als geen ander en nog sexy ook. Die heb je ook met volle kuip overigens | |
Dudeweiser | woensdag 19 oktober 2016 @ 16:55 |
Mijn CB500 was 1250 en heeft me tot nu toe nog niet laten staan. Een ruime 4000km op de klok gezet sinds maart en de teller staat nu op 46000. Voor 1000 euro kan je ook voor een GS500 gaan, hoef je je geen zorgen te maken over het afknijpen. Heb zelf op eentje gereden maar die vond ik relatief krap zetten ten opzichte van de CB500 van de rijlesmeneer dus die heb ik laten staan. | |
PleadingTheFifth | woensdag 19 oktober 2016 @ 16:55 |
Volle kuip is het 'tegenovergestelde' van 'naked', neem ik aan? Valt er wat te zeggen met betrekking tot 'naked' en comfort? Bedankt voor de informatie, in ieder geval. | |
Tunafish | woensdag 19 oktober 2016 @ 16:59 |
Met een naked zit je met je bakkes vol in de wind, met een kuip zit je ietsjes meer beschut. Tenzij je voor model badkuip gaat, zoals een Pan European, maar dan kun je net zo goed direct een vrachtwagen kopen ![]() | |
Roces18 | woensdag 19 oktober 2016 @ 17:06 |
met kuip ![]() naked (zonder kuipwerk) ![]() | |
Dudeweiser | woensdag 19 oktober 2016 @ 17:10 |
gewoon aftermarket ruitje van een paar tientjes erop zetten, werkt perfect hier ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 19 oktober 2016 @ 17:58 |
Ja die Yamaha XJ6 van de rijschool vind ik daarom niet zo fijn op de snelweg. Ik weeg maar 50 kilo en dat wil niet zo goed met 130 km/u. ![]() | |
Roces18 | woensdag 19 oktober 2016 @ 18:05 |
Doe je een gewichtsgordel om. |