Dan heb je ze hoogst waarschijnlijk ook niet nodig, zijn technieken die op het circuit gebruikt worden en die je op de openbare weg vrijwel geen voordeel opleveren. Het zal je in het normale verkeer toch redelijk een worst moeten zijn of je normaal schakelt of een paar milliseconden sneller schakelt door die technieken te gebruiken.quote:Op donderdag 21 juli 2016 07:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik weet niet eens wat die termen betekenen.
ANWB. De regels veranderen niet elk jaarquote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:11 schreef Xaryna het volgende:
Welk theorieboek raden jullie aan? Mijn rijschool biedt alleen een online pakket wat ik te duur vind. Heb liever een papieren boek.
Wat ik op Bol zie staan is ook voornamelijk oude boeken, niet van 2016...
Ik weet niet wanneer ze wel veranderen, daarom vraag ik hetquote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:13 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ANWB. De regels veranderen niet elk jaar
Ik heb de 2014 versie van dat ANWB boek+cd met oefenexamens wel te koop voor je, heeft zowel Catch als ik door het examen geloodstquote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:29 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik weet niet wanneer ze wel veranderen, daarom vraag ik hetIk bedoel, is een boek uit 2012/2013 nog up to date?
Maar goed, ANWB dus. Dank je.
Dank je wel, maar nee. Ik ben een boek-o-fiel en wil ze nieuw hebben.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 16:06 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Ik heb de 2014 versie van dat ANWB boek+cd met oefenexamens wel te koop voor je, heeft zowel Catch als ik door het examen geloodstLaat maar weten als je interesse hebt.
Lokquotequote:Op zaterdag 23 juli 2016 16:12 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Dank je wel, maar nee. Ik ben een boek-o-fiel en wil ze nieuw hebben.
Hmm? Ik had je post gezien, alleen ik wilde voor ANWB gaan. Maar die is niet meer leverbaar... Vekabest gaat het waarschijnlijk worden, ja.quote:
O, m'n bericht was niet helder. Je mag hem zo overnemenquote:Op dinsdag 26 juli 2016 08:58 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Hmm? Ik had je post gezien, alleen ik wilde voor ANWB gaan. Maar die is niet meer leverbaar... Vekabest gaat het waarschijnlijk worden, ja.
Je hebt DM.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 10:05 schreef Mathijz het volgende:
[..]
O, m'n bericht was niet helder. Je mag hem zo overnemen
van harte! Al wat op het oog?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 16:45 schreef Daywalk3r het volgende:
Net een nagenoeg perfecte rit gereden!![]()
En dus geslaagd!!
M'n instructeur moest zo lachen omdat hij vrijdag zei van morgen moet het beter, en zaterdag progressie zag en dus zei dat als ik het vandaag nog beter zou doen het goed zou komen.. en ik reed echt goed! Niet altijd even vlot, maar juist daardoor wel heel veilig en goed geanticipeerd.
Mijn mede-lesser die het uur voor mij was (wat een spanning had ik) had zichzelf een beetje voorbij gereden qua vlotheid, waardoor hij geen fout-marge meer had en dus wat fouten had gemaakt.
Morgen naar het gemeentehuis!
Niet echt. Bij m'n vaste autogarage (achter-oom en m'n broer werkt er) staat een diversion 600. Die wil ik sowieso even meenemen voor een testrit. Maar ik heb gelezen dat een bandit of een fazer ofzo al een stukje meer fun-factor heeft. Maar kom maar met tips mensen, altijd leuk om uit te zoeken.quote:
Diversion is wel echt een goede en betrouwbare fiets om het op te leren. Die kopen en leren rijden is echt geen slecht plan hoor.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 22:24 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Niet echt. Bij m'n vaste autogarage (achter-oom en m'n broer werkt er) staat een diversion 600. Die wil ik sowieso even meenemen voor een testrit. Maar ik heb gelezen dat een bandit of een fazer ofzo al een stukje meer fun-factor heeft. Maar kom maar met tips mensen, altijd leuk om uit te zoeken.
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 16:45 schreef Daywalk3r het volgende:
Net een nagenoeg perfecte rit gereden!![]()
En dus geslaagd!!
M'n instructeur moest zo lachen omdat hij vrijdag zei van morgen moet het beter, en zaterdag progressie zag en dus zei dat als ik het vandaag nog beter zou doen het goed zou komen.. en ik reed echt goed! Niet altijd even vlot, maar juist daardoor wel heel veilig en goed geanticipeerd.
Mijn mede-lesser die het uur voor mij was (wat een spanning had ik) had zichzelf een beetje voorbij gereden qua vlotheid, waardoor hij geen fout-marge meer had en dus wat fouten had gemaakt.
Morgen naar het gemeentehuis!
Heb zowel voor auto- en motortheorie een boek van Vekabest gebruikt en vond het prettig opgestelde boeken. Mijn auto instructeur raadde het mij destijds ook aan. Of andere boeken echt zoveel minder zijn weet ik niet, maar denk dat je hier prima mee uit de voeten kuntquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 22:44 schreef Xaryna het volgende:
Mocht het iemand nog interesseren, Vekabest boek gekocht. Instructeur raadde ANWB boek om wat voor reden dan ook af.
Ja nu heb je even geproefd aan het echte werkquote:Op woensdag 10 augustus 2016 23:30 schreef nattermann het volgende:
Vandaag eerste les op de weg gehad. Wat leukEindelijk beetje gassen ipv op het besloten terrein.
Haha, schattigquote:Op donderdag 11 augustus 2016 16:04 schreef Verbodsbord het volgende:
Gister eerste les gehad! Mocht meteen de weg op, twee uur lang door de polders/duinen gereden, wat 60 wegen en alles.
Wat vet zegRij op een ktm duke 390, ding trekt flink door
Spannond. Wat denk je zelf van het examen?quote:Op maandag 22 augustus 2016 00:20 schreef nattermann het volgende:
Inmiddels 3x2 uur les op de weg gehad. Gaat goed. Morgenmiddag weer 2 uurtjes rijden en dan bijna examen.
Ktm 390, dat is de motor die ik heb gekocht!quote:Op donderdag 11 augustus 2016 16:04 schreef Verbodsbord het volgende:
Gister eerste les gehad! Mocht meteen de weg op, twee uur lang door de polders/duinen gereden, wat 60 wegen en alles.
Wat vet zegRij op een ktm duke 390, ding trekt flink door
Kan je echt de leervideo's/boek the twist of te wrist aanraden. Heb er zelf al veel aan gehad en dat als iemand die zelfs nog nooit op een schakelbrommer heeft gereden.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 17:30 schreef Pixels. het volgende:
Hallo!
Ik ben net gestart en zit in mn tweede les, ik zit veel met de techniek en gaat vaak fout, heb heel lang crossmotor gereden waardoor ik redelijk in race/stationaire stand zit, iemand die hier iets op weet?. Ik doe de VB oefeningen meestal fout, rij voor A1 als dat uitmaakt.
Ik kan dit niet vaak genoeg herhalen inderdaad.quote:Op maandag 22 augustus 2016 18:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Kan je echt de leervideo's/boek the twist of te wrist aanraden. Heb er zelf al veel aan gehad en dat als iemand die zelfs nog nooit op een schakelbrommer heeft gereden.
Voor iemand die een beetje weet hoe rijden op een motor werkt is het zelfs nog beter.
Laat maar komen, voor mijn gevoel en de feedback die ik krijg van mijn rij-instructrice ben ik er klaar voor.quote:Op maandag 22 augustus 2016 17:58 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Spannond. Wat denk je zelf van het examen?
Idd zelfs ( en ms vooral de zg) ervaren rijders kunnen daar een hoop uit leren.quote:Op maandag 22 augustus 2016 18:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Kan je echt de leervideo's/boek the twist of te wrist aanraden. Heb er zelf al veel aan gehad en dat als iemand die zelfs nog nooit op een schakelbrommer heeft gereden.
Voor iemand die een beetje weet hoe rijden op een motor werkt is het zelfs nog beter.
Die diversion was niet wat, daarna op 3 fazers gereden waarvan er 1 op 3 cilinders liep, 1 lang stil had gestaan en best last van rijwind had heb ik ook naar een ZZR600 gekeken en die ook gekocht. Minder rechtop, en minder vergevensgezind maar dat komt wel goed!quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 22:25 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Diversion is wel echt een goede en betrouwbare fiets om het op te leren. Die kopen en leren rijden is echt geen slecht plan hoor.
Ook een leuke fiets. Het ligt ook maar aan je instelling en zelfbeheersing. Ik ben begonnen (en rij nog steeds) op een gsxr600 van 1997.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 22:38 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Die diversion was niet wat, daarna op 3 fazers gereden waarvan er 1 op 3 cilinders liep, 1 lang stil had gestaan en best last van rijwind had heb ik ook naar een ZZR600 gekeken en die ook gekocht. Minder rechtop, en minder vergevensgezind maar dat komt wel goed!
Idd. Ik heb o.a. een Div600 en die fiets uit 1993 kan je snel van je RB ontdoen en wil met wind mee al neuzend op het stuur soms FF 200 aantikken. Naast wendbaar een prima (relatief lichte) fiets die je - ook qua kosten - niet snel zal verrassen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 22:25 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Diversion is wel echt een goede en betrouwbare fiets om het op te leren. Die kopen en leren rijden is echt geen slecht plan hoor.
Leuk om te horen dat het zo goed gaatquote:Op maandag 22 augustus 2016 23:53 schreef nattermann het volgende:
Twee uurtjes vandaag gingen overigens ook weer prima. Voel me steeds lekkerder op de motor, bochten aansnijden/inkantelen is heerlijkKan niet wachten totdat ik dat nieuwe stukje plastic mag aanvragen
Mwah, ben nog niet concreet op zoek. Moet toch eerst kijken wat bij mij past qua model, neig zelf naar de naked/enduro, en dan in de richting van een suzuki v-strom of dergelijks.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 23:58 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Leuk om te horen dat het zo goed gaatAl gekeken naar een motor?
mijn vader heeft nog wel een V-stroom 1000 met Takkoni uitlaten waar ie vanaf wilquote:Op woensdag 24 augustus 2016 17:19 schreef nattermann het volgende:
[..]
Mwah, ben nog niet concreet op zoek. Moet toch eerst kijken wat bij mij past qua model, neig zelf naar de naked/enduro, en dan in de richting van een suzuki v-strom of dergelijks.
Ach. Ik kreeg mijn Bmw niet op de bok en ik ben best een grote vent.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 22:37 schreef Daywalk3r het volgende:
Goh ik ben wel dom.. Heb de fiets vandaag opgehaald en hij kon net in het bijschuurtje staan op de standaard. Maar bedenk me ineens dat die natuurlijk ook een middenbok heeft.
en heb je al de zenuwen?quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 01:14 schreef nattermann het volgende:
Morgenochtend nog 2 uur, maandag nog 2 uur en dinsdag is D-day
Gewoon je tijd nemenquote:Op vrijdag 26 augustus 2016 21:49 schreef Xaryna het volgende:
Mijn lessen gaan langzaamaan beter. Ik begin er nu ook lol in te hebben en me iets zekerder te voelen waardoor ik meer kan ontspannen.
Gefeliciteerdquote:
quote:
Bedanktquote:
Ik dacht dat je net 4 lessen ofzo hadquote:Op dinsdag 30 augustus 2016 16:28 schreef nattermann het volgende:
[..]
[..]
BedanktBen begin juni begonnen met lessen, dus al met al +/- 3 maanden (avb+avd+theorie).
Op de weg heb ik 9 lessen gehad, 3 weken geleden mee begonnen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 21:42 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik dacht dat je net 4 lessen ofzo hadLaatst zei je eerste les toch?
Dat verklaart, dacht dat eerste les op de motor überhaupt was. Alsnog snel gedaanquote:Op dinsdag 30 augustus 2016 21:45 schreef nattermann het volgende:
[..]
Op de weg heb ik 9 lessen gehad, 3 weken geleden mee begonnen.
Dat is lekker. Hopelijk slaag je meteen. Met een beetje mazzel kun je dan dit jaar nog lekker rondrijden!quote:Op maandag 12 september 2016 13:58 schreef Verbodsbord het volgende:
Werd vandaag gebeld, omdat de avb lessen erg goed gaan mag ik 21 september voor het examen
Is er niet.quote:Op dinsdag 20 september 2016 21:12 schreef Hamzoef het volgende:
Waarschijnlijk al vaker gevraagd, maar ik heb niet het hele topic doorgenomen.
Is er naar jullie mening een correlatie tussen hoe lang je het over je autorijbewijs gedaan hebt, en hoelang over je motorrijbewijs?
Na hoeveel keren zijn jullie geslaagd voor rijbewijs B, en na hoeveel keren voor A?
Ik overig voorzichtig of ik misschien mijn motorrijbewijs wil halen, maar ik heb bijzonder lang gedaan over mijn autorijbewijs, en daarom ben ik bang dat ik ook lang over mijn motorrijbewijs doe.![]()
Ik heb rijschool gebeld vandaag, die meldde hetzelfde.quote:
Dan ga je naar een ander. Is het lang geleden en heb je veel gereden in de tussentijd? Op de motor heb je meer verkeersinzicht nodig dan in de auto.quote:Op dinsdag 20 september 2016 21:15 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik heb rijschool gebeld vandaag, die meldde hetzelfde.
Ik vertrouw hun oordeel echter niet zo. Zij hebben natuurlijk alle belang bij mij als klant, als ik weer 100 lessen nodig heb.
Ja, ik heb al dik meer dan 10 jaar mijn rijbewijs, veel kilometers gemaakt, nooit schade gereden. Maar ik heb wel veel lessen nodig gehad, en ook vaak gezakt.quote:Op dinsdag 20 september 2016 21:29 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Dan ga je naar een ander. Is het lang geleden en heb je veel gereden in de tussentijd? Op de motor heb je meer verkeersinzicht nodig dan in de auto.
Er is geen verband, zoals Catch meldt helpt verkeersinzicht/ ervaring zeker.quote:Op dinsdag 20 september 2016 21:34 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, ik heb al dik meer dan 10 jaar mijn rijbewijs, veel kilometers gemaakt, nooit schade gereden. Maar ik heb wel veel lessen nodig gehad, en ook vaak gezakt.
Sowieso ben ik geen held in het besturen van dingen.
Neem een proefles en kijk hoe het gaat. Niemand kan je vertellen of je het kan en hoe lang het duurt.quote:Op dinsdag 20 september 2016 21:34 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, ik heb al dik meer dan 10 jaar mijn rijbewijs, veel kilometers gemaakt, nooit schade gereden. Maar ik heb wel veel lessen nodig gehad, en ook vaak gezakt.
Sowieso ben ik geen held in het besturen van dingen.
Nee, volgens mij geen correlatie.quote:Op dinsdag 20 september 2016 21:12 schreef Hamzoef het volgende:
Waarschijnlijk al vaker gevraagd, maar ik heb niet het hele topic doorgenomen.
Is er naar jullie mening een correlatie tussen hoe lang je het over je autorijbewijs gedaan hebt, en hoelang over je motorrijbewijs?
Na hoeveel keren zijn jullie geslaagd voor rijbewijs B, en na hoeveel keren voor A?
Ik overig voorzichtig of ik misschien mijn motorrijbewijs wil halen, maar ik heb bijzonder lang gedaan over mijn autorijbewijs, en daarom ben ik bang dat ik ook lang over mijn motorrijbewijs doe.![]()
Ik ben bijna 2 meter en weeg 100kg, maar als mijn motor van 180kg valt, hou ik hem ook niet hoorquote:Op woensdag 21 september 2016 12:33 schreef erodome het volgende:
Toen over op de "grote mensen motor" en vooral even over het mentale heen komen dat ik die motor niet kan houden als hij omvalt (ding weegt over de 200 kilo). Vooral dat dat niet zo snel gebeurd dus, dat moest ik gewoon ervaren.
Maar jij hebt wel benen die lang genoeg zijn om je motor op te kunnen vangen voor die een te grote hoek maakt waardoor dat vallen niet meer te vermijden is. Ik ben 1,90m en weeg 116 kg maar mijn vorige BMW K100RS met een 265 kg "nat" gewicht had ik toch echt wel onder controle. Het is meer het idee dat de motor zo zwaar is dat je hem niet zou kunnen houden, maar een gezond been kan een verbazingwekkende kracht leveren.quote:Op woensdag 21 september 2016 12:40 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ik ben bijna 2 meter en weeg 100kg, maar als mijn motor van 180kg valt, hou ik hem ook niet hoor
Dat schakelen enzo, dat kan je heel snel onder de knie hebben. Maar je moet vooral gewoon lekker op je eigen tempo gaan
Ja bij normaal gebruik gaat het prima. Maar als je hem niet helemaal lekker pakt, wordt het al gauw zwaar natuurlijk. Ik pakte hem bijvoorbeeld uit de paddockstand en hij ging toen al bijna (tegenwoordig zet ik eerst de standaard uit als ik hem uit de stand haal). Het is handelbaar gewicht, maar als je moet het wel 'handig' aanpakkenquote:Op woensdag 21 september 2016 12:55 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Maar jij hebt wel benen die lang genoeg zijn om je motor op te kunnen vangen voor die een te grote hoek maakt waardoor dat vallen niet meer te vermijden is. Ik ben 1,90m en weeg 116 kg maar mijn vorige BMW K100RS met een 265 kg "nat" gewicht had ik toch echt wel onder controle. Het is meer het idee dat de motor zo zwaar is dat je hem niet zou kunnen houden, maar een gezond been kan een verbazingwekkende kracht leveren.
Het is echt een kwestie van gewicht aanvoelen.quote:Op woensdag 21 september 2016 12:40 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ik ben bijna 2 meter en weeg 100kg, maar als mijn motor van 180kg valt, hou ik hem ook niet hoor
Dat schakelen enzo, dat kan je heel snel onder de knie hebben. Maar je moet vooral gewoon lekker op je eigen tempo gaan
Ah oké, had niet door dat je dat bedoelde. Dat is in het begin wel wennen ja, wat ik meestal deed met die BMW was hem tegen mijn heup/bovenbeen laten steunen, een motor die naar je toe hangt is te houden, kiept hij van je af dan is het over en uit.quote:Op woensdag 21 september 2016 12:57 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ja bij normaal gebruik gaat het prima. Maar als je hem niet helemaal lekker pakt, wordt het al gauw zwaar natuurlijk. Ik pakte hem bijvoorbeeld uit de paddockstand en hij ging toen al bijna (tegenwoordig zet ik eerst de standaard uit als ik hem uit de stand haal). Het is handelbaar gewicht, maar als je moet het wel 'handig' aanpakken
Haha bijna gezakt op het makkelijkste onderdeel.quote:Op woensdag 21 september 2016 13:46 schreef Verbodsbord het volgende:
Vandaag AVB gehad in Heerhugowaard. Ik moest doen:
- Uitwijkoefening
- Stopproef
- Noodstop
- Halve draai
- Snelle slalom
- Langzame slalom
- Lopend achteruit parkeren
Alle oefeningen gingen in één keer goed, behalve het parkeren. Eerste keer gewoon te vroeg gedraaid waardoor ik half op de pion stond, tweede keer vergeten dat ik ook het vak weer uit moest lopen. Ik zat alweer op de motor (gelukkig nog zonder te starten) toen de examinator aangaf dat het toch echt de bedoeling was om ook weer het vak uit te lopen. Gelukkig deed ie daar verder niet moeilijk over, dus geslaagd!
![]()
Helaas 22 november de eerste mogelijkheid om AVD te doen
Dit idd. Ik kan echt netaan met mijn tenen bij de grond, moest dus even ervaren dat dat voldoende is.quote:Op woensdag 21 september 2016 12:55 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Maar jij hebt wel benen die lang genoeg zijn om je motor op te kunnen vangen voor die een te grote hoek maakt waardoor dat vallen niet meer te vermijden is. Ik ben 1,90m en weeg 116 kg maar mijn vorige BMW K100RS met een 265 kg "nat" gewicht had ik toch echt wel onder controle. Het is meer het idee dat de motor zo zwaar is dat je hem niet zou kunnen houden, maar een gezond been kan een verbazingwekkende kracht leveren.
Dat red ik dus niet met die zware. Moet hem echt in evenwicht houden, anders wordt het echt een gevecht om hem niet te ver over te laten hellen.quote:Op woensdag 21 september 2016 13:05 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Ah oké, had niet door dat je dat bedoelde. Dat is in het begin wel wennen ja, wat ik meestal deed met die BMW was hem tegen mijn heup/bovenbeen laten steunen, een motor die naar je toe hangt is te houden, kiept hij van je af dan is het over en uit.
Haha ja precies, de examinator kon er ook wel om lachen om die redenquote:Op woensdag 21 september 2016 13:58 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Haha bijna gezakt op het makkelijkste onderdeel.
En gefeliciteerd natuurlijk. Balen dat je nog 2 maanden moet wachten.
Dus eigenlijk doe ik er verstandig aan, om een schakelbrommer van marktplaats te halen, en daar alvast een beetje mee te oefenen?quote:Op woensdag 21 september 2016 12:33 schreef erodome het volgende:
Nee, volgens mij geen correlatie.
Wel of je al (schakel) brommer hebt gereden of andere gemotoriseerde 2 wielers.
Nee. Beter steek je geld in eigen kleding (met name helm en handschoenen)quote:Op woensdag 21 september 2016 18:46 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dus eigenlijk doe ik er verstandig aan, om een schakelbrommer van marktplaats te halen, en daar alvast een beetje mee te oefenen?
Gezien de prijs van lessen, is het misschien wel interessant als je daardoor minder lessen nodig hebt. Zeker als je de schakelbrommer daarna weer kan verkopen.
Daarmee leer ik toch niet rijden? Door handschoenen haal ik toch niet sneller mijn rijbewijs?quote:Op woensdag 21 september 2016 19:09 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Nee. Beter steek je geld in eigen kleding (met name helm en handschoenen)
dat schakelen is echt niet moeilijk. 1x beneden. De rest omhoog.quote:Op woensdag 21 september 2016 19:14 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Daarmee leer ik toch niet rijden? Door handschoenen haal ik toch niet sneller mijn rijbewijs?
Nee, maar leer je ook niet het weggedrag van een tweewieler? En zijn alle lesmotoren zo zwaar? Het verschil tussen een forse schakelbrommer, en een heel lichte motor is toch nihil?quote:Op woensdag 21 september 2016 19:39 schreef spierbal het volgende:
[..]
dat schakelen is echt niet moeilijk. 1x beneden. De rest omhoog.
Mijn eerste les leerde ik schakelen en deed ik al kleine slalom, noodstop en uitwijkoefeningen en ik mocht al terug rijden naar de rijschool.
Dan leer je je die onzin aan op een schakelbrommer om vervolgens weer opnieuw het gevoel te krijgen op een ding wat meer dan 200kg weegt.
Als je kan meteen voor A gaan. Scheelt je een hoop tijd, geld, en geeft je een stuk meer vrijheid als je een motor wil kopen, omdat je niet tegengehouden wordt door die vervelende regels.quote:Op woensdag 21 september 2016 20:03 schreef Hamzoef het volgende:
Moet ik trouwens gelijk voor A rijbewijs gaan, of is A2 beter?
Maar is A2 niet makkelijker te halen?quote:Op woensdag 21 september 2016 20:19 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Als je kan meteen voor A gaan. Scheelt je een hoop tijd, geld, en geeft je een stuk meer vrijheid als je een motor wil kopen, omdat je niet tegengehouden wordt door die vervelende regels.
Nee. En ervaring op een schakelbrommer kan zelfs tegenwerken als je dingen verkeerd aanleert. Ik zou het afradenquote:Op woensdag 21 september 2016 20:47 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Maar is A2 niet makkelijker te halen?
A en A2 zijn precies hetzelfde, alleen is A2 op een lichtere motor. Dit maakt het niet automatisch makkelijker volgens mij, dus gewoon lekker voor A gaan.quote:Op woensdag 21 september 2016 20:47 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Maar is A2 niet makkelijker te halen?
En stel nou dat ik geen interesse heb om voor een motor te gaan, maar puur en alleen maar een motorscooter zou willen sturen. Met automaat.quote:Op woensdag 21 september 2016 20:19 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Als je kan meteen voor A gaan. Scheelt je een hoop tijd, geld, en geeft je een stuk meer vrijheid als je een motor wil kopen, omdat je niet tegengehouden wordt door die vervelende regels.
Precies dat vraag ik me ook af.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:10 schreef Geralt het volgende:
[..]
En stel nou dat ik geen interesse heb om voor een motor te gaan, maar puur en alleen maar een motorscooter zou willen sturen. Met automaat.
Moet je dan lessen op een motor met automaat of op een scooter met automaat en welk rijbewijs moet je dan precies hebben?
Het is alleen een vermogenskwestie.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:10 schreef Geralt het volgende:
[..]
En stel nou dat ik geen interesse heb om voor een motor te gaan, maar puur en alleen maar een motorscooter zou willen sturen. Met automaat.
Moet je dan lessen op een motor met automaat of op een scooter met automaat en welk rijbewijs moet je dan precies hebben?
Kan ik op een automaat afrijden en bij voorkeur een scooter?quote:Op woensdag 21 september 2016 21:13 schreef Catch22- het volgende:
Ik vraag me af of je überhaupt kan kiezen waarop je afrijdt
Je kan blijkbaar wel je rijbewijs met automaat aantekening halen. Je kan niet kiezen of je a1,2 of vol doet. Dat ligt aan je leeftijd.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:18 schreef Geralt het volgende:
[..]
Kan ik op een automaat afrijden en bij voorkeur een scooter?
Licht of zwaar maakt me geen klap uit, als ik maar meer dan een 125cc prutdingetje mag rijden. Ik zat te denken aan bv een Silverwing of Burgman ofzo.
De vraag is of dat kan, in de auto kan (of kon?) het wel, afrijden en lessen in een automaat, maar dan mag je ook alleen maar automaat rijden.
Nou zoiets dus, maar dan met een scooter.
Welk rijbewijs is dat precies?
Ik wil dat niet. En nee, ook in de toekomst niet. Een bewijs dat ik veilig met een grote motorscooter kan rijden volstaat.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:21 schreef Catch22- het volgende:
Ik zou hem overigens gewoon met schakelen halen. Kost nauwelijks extra tijd en je kan altijd nog echt gaan motorrijden als je wil
dan ga je lekker afrijden op een automaatquote:Op woensdag 21 september 2016 21:23 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik wil dat niet. En nee, ook in de toekomst niet. Een bewijs dat ik veilig met een grote motorscooter kan rijden volstaat.
En hoezo kan je niet kiezen tussen A, A1 of A2? Waarom zeg je dan net tegen iemand gewoon voor A gaan als er niets te kiezen is?
dus ik moet afrijden voor gewoon A, maar dan met automaat begrijp ik? Althans als ik die aantekening gewoon wil en geen normale motor wil en alleen maar automaat wil kunnen mogen rijden?quote:Op woensdag 21 september 2016 21:26 schreef Catch22- het volgende:
[..]
dan ga je lekker afrijden op een automaat
Je kan kiezen door te wachten tot je in een hogere categorie valt.
Lessen weet ik niet, afrijden doe je dan op een automaat. Weet niet hoeveel rijscholen daar les mee geven.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:28 schreef Geralt het volgende:
Maar moet ik dan ook lessen op een normale motor ipv een scooter?
In 2013 had ik al een jaar of 17 mijn rijbewijs zo uit mn hoofdquote:Op woensdag 21 september 2016 21:30 schreef Catch22- het volgende:
Je kan ook naar een driewieler kijken. Piaggio mp3 ofzo, kan je met je autorijbewijs op rijden (mits voor 1-1-2013 gehaald)
JIJ hebt maar 1 keus. Automaat of normaal.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:33 schreef Geralt het volgende:
Maar zo een MP3 vind ik niks. Gewoon een grote scooter, beetje een betrekkelijk snelle, voor een scooter dan, dan heb je denk ik toch wel A nodig als ik zo links en rechts lees, al dan niet met beperking noemen ze dat geloof ik.
Ja automaat dan. Ik kan prima schakelen hoor, maar ik heb daar gewoon geen zin in met een rijbewijs halen en was ook niet voornemens om me later te bedenken dat ik toch een motor wil en wil schakelen. Als ik iets in mijn hoofd heb zitten dan bedenk ik me ook niet.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:53 schreef Catch22- het volgende:
[..]
JIJ hebt maar 1 keus. Automaat of normaal.
Gefeliciteerd! Mag ik vragen bij wie je lest?quote:Op woensdag 21 september 2016 13:46 schreef Verbodsbord het volgende:
Vandaag AVB gehad in Heerhugowaard. Ik moest doen:
- Uitwijkoefening
- Stopproef
- Noodstop
- Halve draai
- Snelle slalom
- Langzame slalom
- Lopend achteruit parkeren
Alle oefeningen gingen in één keer goed, behalve het parkeren. Eerste keer gewoon te vroeg gedraaid waardoor ik half op de pion stond, tweede keer vergeten dat ik ook het vak weer uit moest lopen. Ik zat alweer op de motor (gelukkig nog zonder te starten) toen de examinator aangaf dat het toch echt de bedoeling was om ook weer het vak uit te lopen. Gelukkig deed ie daar verder niet moeilijk over, dus geslaagd!
![]()
Helaas 22 november de eerste mogelijkheid om AVD te doen
ja maar als jij jezelf verkeerd rijgedrag aanleert, moet je dat weer afleren tijdens je lessen.quote:Op woensdag 21 september 2016 19:56 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nee, maar leer je ook niet het weggedrag van een tweewieler? En zijn alle lesmotoren zo zwaar? Het verschil tussen een forse schakelbrommer, en een heel lichte motor is toch nihil?
Bedankt! Ik les bij Post/Klingeler in Beverwijk.quote:Op woensdag 21 september 2016 23:20 schreef Mathijz het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Mag ik vragen bij wie je lest?
Best stukje rijden dan.quote:Op donderdag 22 september 2016 01:05 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Bedankt! Ik les bij Post/Klingeler in Beverwijk.
Gefeliciteerd!quote:
Met het uurtje voor het examen oefenen erbij 21 uur.quote:Op vrijdag 23 september 2016 19:29 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Hoeveel lesuren heb je in totaal gehad?
Het lastigste heb je gehad imoquote:Op zaterdag 24 september 2016 19:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Met het uurtje voor het examen oefenen erbij 21 uur.
lekker man, nu begint het echte werkquote:
Goed gedaan. Wederom de bekende SMIDSY (Sorry Mate I Didn't See You).quote:Op donderdag 6 oktober 2016 13:54 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
lekker man, nu begint het echte werk
Had dinsdag nog een leuk momentje trouwens, reed op de weg naar Langevelderslag, stukje van misschien een 1 kilometer, maar met prachtige lange bochten en hoogteverschil door de duinen. Laatste stukje rij je langs een grote parkeerplaats dus daar rem ik altijd flink af tot 50 ongeveer. Zag nu ook een vent mijn kant op kijken die de weg op wilde draaien, maar ik dacht hou hem toch maar even in de gaten. En ja hoor, terwijl hij mij recht aan kijkt rijdt hij half mijn weghelft op waardoor ik flink moest uitwijken![]()
Long story short, AVB heeft me uit de brand geholpen
ja daar ben ik sinds ik mijn bewijs heb gehaald altijd zeer actief mee bezig, altijd jezelf zo positioneren zodat iedereen je kan zien, in achteruitkijkspiegels positioneren, dat soort werk. Heb hier ook een heel mooi boek liggen voor de juiste rijtechniek, maar vooral voor een veilige rijtechniek. Daar heb ik wel het een en ander uit opgepikt gelukkigquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 15:55 schreef Vallon het volgende:
[..]
Goed gedaan. Wederom de bekende SMIDSY (Sorry Mate I Didn't See You).
Onhoudt die ervaring goed en ga er gewoon vanuit dat koekblikken je onbedoeld uit je zadel willen vegen. Altijd, ook wanneer je voorrang hebt en zelfs het stoplicht voor jou op groen staat.
Het is soms opvallend wanneer je ergens tuft... je weet zeker dat ze je hebben gezien, ze staren je zelfs aan en dan nog hoppa... omdat het kan. Wat helpt, ook zonder motor, is naast ver vooruit kijken , jezelf een gedrag aanleren dat je altijd een optie/uitwijk mogelijkheid hebt. Is die er net. stop dan mits veilig of zo als mijn instructeur destijds zei, gas er op en wegwezen.
Hoe heet het boek?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:46 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
ja daar ben ik sinds ik mijn bewijs heb gehaald altijd zeer actief mee bezig, altijd jezelf zo positioneren zodat iedereen je kan zien, in achteruitkijkspiegels positioneren, dat soort werk. Heb hier ook een heel mooi boek liggen voor de juiste rijtechniek, maar vooral voor een veilige rijtechniek. Daar heb ik wel het een en ander uit opgepikt gelukkig
Sport Riding Techniques van Nick Ienatsch. Kost gebruikt een tientje bij Amazon en is wat mij betreft zeker de moeite waard. In combinatie met A Twist of the Wrist heb je dan gauw een goede basis om op voort te bordurenquote:
Bedankt!quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 17:08 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Sport Riding Techniques van Nick Ienatsch. Kost gebruikt een tientje bij Amazon en is wat mij betreft zeker de moeite waard. In combinatie met A Twist of the Wrist heb je dan gauw een goede basis om op voort te borduren
Idd, actief rijden wil ook zeggen dat je actief bent om te voorkomen dat je plat gaat en wanneer je plat gaat dit zo goed mogelijk uitvoert....quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:46 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
ja daar ben ik sinds ik mijn bewijs heb gehaald altijd zeer actief mee bezig, altijd jezelf zo positioneren zodat iedereen je kan zien, in achteruitkijkspiegels positioneren, dat soort werk. Heb hier ook een heel mooi boek liggen voor de juiste rijtechniek, maar vooral voor een veilige rijtechniek. Daar heb ik wel het een en ander uit opgepikt gelukkig
zie mijn post hierbovenquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
Idd, actief rijden wil ook zeggen dat je actief bent om te voorkomen dat je plat gaat en wanneer je plat gaat dit zo goed mogelijk uitvoert....
Zelf leer(de) ik veel van "Twist of the Wrist" van Keith Codewat een aanrader is nadat je je A hebt behaald, niet meer bezig bent met de motor zelf en meer wil weten om rijvaardigheid op/uit te bouwen.
Een wheelie maken is niet moeilijk maar een bocht echt werkelijk perfect nemen is mij nog niet gelukt..... er is altijd wel wat te verbeteren.
Zal vast wel en nog vaker voorbij zijn gekomen. Niet voor wannabees maar voor elke motor newbie die open staat voor serieuze (goede) beheersing van je motor.
Het boek is is nog beter omdat je dan leest wat je (nog, niet) doet.
Last but not least... blijf altijd aardig en zelfs wanneer anderen dat op de weg niet zijn, blijf vriendelijk & beheerst. Er komt een dag dat je er blij om zult zijn.
Idd.. smidsy... het blijven motorrijdersquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:30 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
zie mijn post hierbovenDat acteerwerk is echt om te huilen, maar boek plus video maakt een boel duidelijk
Tegen die auto aanrijden dan maar. Beetje vreemde uitspraak van je instructeur vind ikquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:48 schreef PleadingTheFifth het volgende:
(Lichtjes) slalommen om een 'SMIDSY' te voorkomen vond een instructeur die ik sprak maar niets; hoe pakken jullie dat aan?
Gewoon goed kijken. Dat slalommen an sich is al risicovolquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:48 schreef PleadingTheFifth het volgende:
(Lichtjes) slalommen om een 'SMIDSY' te voorkomen vond een instructeur die ik sprak maar niets; hoe pakken jullie dat aan?
Zomaar slalommen is imho vragen om (verkeerde) aandacht wat leidt tot irritatie. Komend vanaf een zand/grindpad wil ik meestal wel even de korte slalom overdoen om steentjes uit de bandgroeven weg te werken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:48 schreef PleadingTheFifth het volgende:
(Lichtjes) slalommen om een 'SMIDSY' te voorkomen vond een instructeur die ik sprak maar niets; hoe pakken jullie dat aan?
Ik wil het ook wel weten. Blijkbaar heeft 'ene Nero' dit type examen succesvol afgerond; we zouden het aan hem kunnen vragen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 20:31 schreef Amoeba het volgende:
PTA / Combi praktijk examen A (CBR)
Zal het hier ook eens proberen
Ja Nero hangt geloof ik wel eens rond in het motorclubtopic, vraag het me eigenlijk ook wel af hoewel ik nog niet zo ver ben.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:37 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Ik wil het ook wel weten. Blijkbaar heeft 'ene Nero' dit type examen succesvol afgerond; we zouden het aan hem kunnen vragen.
Welke 'A2-geschikte' motor kan je aanraden?
Als mijn budget toereikend was had ik een CBR500 aangeschaft, in ieder gevalquote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:41 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Ja Nero hangt geloof ik wel eens rond in het motorclubtopic, vraag het me eigenlijk ook wel af hoewel ik nog niet zo ver ben.
Een geschikte motor is compleet afhankelijk van je budget, dus begin daar maar eens mee
Voor rond de 1000 euro kan je een cb500 rijden, betrouwbaar als geen ander en nog sexy ook. Die heb je ook met volle kuip overigensquote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:47 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Als mijn budget toereikend was had ik een CBR500 aangeschaft, in ieder geval
Lijkt me een leuke voor een beginner zoals ik.
Ik vraag me af of ik voor pak 'm beet 1000,- iets betrouwbaars kan rijden.
Mijn CB500 was 1250 en heeft me tot nu toe nog niet laten staan. Een ruime 4000km op de klok gezet sinds maart en de teller staat nu op 46000.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:47 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Als mijn budget toereikend was had ik een CBR500 aangeschaft, in ieder geval
Lijkt me een leuke voor een beginner zoals ik.
Ik vraag me af of ik voor pak 'm beet 1000,- iets betrouwbaars kan rijden.
Volle kuip is het 'tegenovergestelde' van 'naked', neem ik aan? Valt er wat te zeggen met betrekking tot 'naked' en comfort?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:51 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Voor rond de 1000 euro kan je een cb500 rijden, betrouwbaar als geen ander en nog sexy ook. Die heb je ook met volle kuip overigens
Met een naked zit je met je bakkes vol in de wind, met een kuip zit je ietsjes meer beschut. Tenzij je voor model badkuip gaat, zoals een Pan European, maar dan kun je net zo goed direct een vrachtwagen kopenquote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:55 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Volle kuip is het 'tegenovergestelde' van 'naked', neem ik aan? Valt er wat te zeggen met betrekking tot 'naked' en comfort?
Bedankt voor de informatie, in ieder geval.
met kuipquote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:55 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Volle kuip is het 'tegenovergestelde' van 'naked', neem ik aan? Valt er wat te zeggen met betrekking tot 'naked' en comfort?
Bedankt voor de informatie, in ieder geval.
Ja die Yamaha XJ6 van de rijschool vind ik daarom niet zo fijn op de snelweg. Ik weeg maar 50 kilo en dat wil niet zo goed met 130 km/u.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:59 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Met een naked zit je met je bakkes vol in de wind, met een kuip zit je ietsjes meer beschut. Tenzij je voor model badkuip gaat, zoals een Pan European, maar dan kun je net zo goed direct een vrachtwagen kopen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |