abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 juni 2016 @ 22:25:19 #1
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_162854058
Hier kun je je ervaringen op het gebied van motorrijles delen en kun je vragen stellen over de meest uiteenlopende (motor)onderwerpen. Ben je van plan om binnenkort met motorrijlessen te beginnen, schroom dan niet en meld je in dit topic. Ook oud lessers zijn van harte welkom om hun ervaringen en kennis aan ons over te dragen.

Newbierit 2013!

Meld je in onderstaand topic aan voor de FOK!meet der motornieuwelingen!

Motorrijders newbierit!

De lessers

Phaelanx_NL Eerste les: 28-05-2015 Theorie: 01-06-2015 AVB: nnb AVD: nnb Rijschool: Avanti, Lesmotor: Honda CB650F

Rrrroedie Eerste les: 01-08-2013 Theorie: 06-08-2013 AVB: 08-08-2013 AVD: 30-08-2013 Rijschool: Bruinsma, Utrecht Lesmotor: Honda CBF500

Wokkel1982 Eerste les: 13-10-2012 Theorie: 08-11-2012 AVB: 23-11-2012 AVD: 18-12-2012 Rijschool: Mike motoropleidingen, Tilburg Lesmotor: Kawasaki ER-5

Bijzondere verrichtingen op Youtube:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige sites:

Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/

*O* Geslaagden 2009 *O*
Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009

*O* Geslaagden 2010 *O*
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010

*O* Geslaagden 2011 *O*
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011

*O* Geslaagden 2012 *O*
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012

*O* Geslaagden 2013 *O*
Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - Tunafish 08-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 - Tommzzz 12-06-2013 - Piles 08-07-2013 - KYC 01-08-2013 - Poem 26-09-2013 - Tijgerbroodje 20-12-2013

*O* Geslaagden 2014 *O*
Pinkdwarf 07-01-2014 - Erasmo 08-01-2014 - Scheringa 04-03-2014 - Cobratjuh 14-04-2014 - sanger 20-08-2014 - DonnieDarko1979 31-10-2014

*O* Geslaagden 2015 *O*
sylvesterrr 15-04-2015 - Metro2005 07-10-2014

Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR (mod.gif) met je gegevens of aanpassingen.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  woensdag 8 juni 2016 @ 22:25:32 #2
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_162854064
Laatste bericht:

M'n instructeur zei afgelopen zaterdag dat ik juist zo rustig koppel, als in een auto. Dan gaat je snelheid er zo uit, dus dat moest ik beter doen. Dus de terugweg na de oefeningen deed ik het gewoon "rally/streetrace-stijl" als in de auto.

zoals op 1:36 in het volgende filmpje

Dat vond hij beter, al mocht ik wel een klein beetje koppeling vasthouden.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  woensdag 8 juni 2016 @ 22:37:38 #3
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_162854564
Je moet het gewoon erg snel doen zodat je niet teveel in toeren terug valt. En gelijk goed t gas er op. Ik schakel niet eens altijd met de koppeling helemaal in volgens mij
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 8 juni 2016 @ 22:49:59 #4
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_162855093
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 22:37 schreef Catch22- het volgende:
Je moet het gewoon erg snel doen zodat je niet teveel in toeren terug valt. En gelijk goed t gas er op. Ik schakel niet eens altijd met de koppeling helemaal in volgens mij
Ja zo deed ik het inderdaad ook de terugweg. Rijdt veel fijner!
Ik dacht dat het meer zoals in de auto moest, alhoewel het daar ook vrij vlot kan.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  woensdag 8 juni 2016 @ 22:58:34 #5
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_162855425
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 22:49 schreef Daywalk3r het volgende:

[..]

Ja zo deed ik het inderdaad ook de terugweg. Rijdt veel fijner!
Ik dacht dat het meer zoals in de auto moest, alhoewel het daar ook vrij vlot kan.
Dan schakel ik net zo snel. Alleen is je koppeling langer en duurt het schakelen iets langer.

Schakelde trouwens, heb een automaat nu
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_162856951
Is het vanaf een veiligheidsoogpunt aan te raden bij stilstand de schakelpedaal ingetrapt en de koppelingshendel ingedrukt te houden, of geniet 'neutraal' de voorkeur?
  donderdag 9 juni 2016 @ 08:19:28 #7
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_162858951
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 23:57 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Is het vanaf een veiligheidsoogpunt aan te raden bij stilstand de schakelpedaal ingetrapt en de koppelingshendel ingedrukt te houden, of geniet 'neutraal' de voorkeur?
Gewoon in de 1 houden met koppeling in, tenzij je echt lang stilstaat. Dan kan je hem net zo goed uit zetten
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  donderdag 9 juni 2016 @ 11:39:11 #8
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_162862337
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 23:57 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Is het vanaf een veiligheidsoogpunt aan te raden bij stilstand de schakelpedaal ingetrapt en de koppelingshendel ingedrukt te houden, of geniet 'neutraal' de voorkeur?
Vooraan zou ik hem sowieso in de versnelling laten mocht er iemand achter je niet opletten zodat je weg kan, anders kan hij in neutraal, maar ik zou niet weten waarom.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_162863046
Theorie in de pocket!

Studenten tien maar ach
pi_162869181
Goed bezig!

Gaat op een gegeven moment het kwartje vanzelf vallen bij de snelle slalom? Blijkbaar kan men met een lichte tik tegen het stuur de motor laten vallen/hellen en komt de motor daarna 'vanzelf' omhoog? Wellicht een vanzelfsprekend techniek voor de meesten.

Het voelt wel onnatuurlijk aan, in mijn korte ervaring.

Kan een gemiddelde windstoot op de snelweg je makkelijk een halve meter doen 'verschuiven'?
  donderdag 9 juni 2016 @ 17:24:34 #11
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_162869225
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 17:22 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Goed bezig!

Gaat op een gegeven moment het kwartje vanzelf vallen bij de snelle slalom? Blijkbaar kan men met een lichte tik tegen het stuur de motor laten vallen/hellen en komt de motor daarna 'vanzelf' omhoog? Wellicht een vanzelfsprekend techniek voor de meesten.

Het voelt wel onnatuurlijk aan, in mijn korte ervaring.

Kan een gemiddelde windstoot op de snelweg je makkelijk een halve meter doen 'verschuiven'?
als je hem niet verwacht, zeker wel. Als het heel hard waait en je rijdt door een tunnel/viaduct en je bent de wind even kwijt dan komt het wel aan als het weer terug komt
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_162875611
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 17:22 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Goed bezig!

Gaat op een gegeven moment het kwartje vanzelf vallen bij de snelle slalom? Blijkbaar kan men met een lichte tik tegen het stuur de motor laten vallen/hellen en komt de motor daarna 'vanzelf' omhoog? Wellicht een vanzelfsprekend techniek voor de meesten.

Het voelt wel onnatuurlijk aan, in mijn korte ervaring.

Kan een gemiddelde windstoot op de snelweg je makkelijk een halve meter doen 'verschuiven'?
ik vond de snelle slalom een van de makkelijkste dingen bij lessen, zelfs makkelijker dan de stopproeven denk ik. Waar loop je precies mee vast?
pi_162875819
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 21:58 schreef Dudeweiser het volgende:

[..]

ik vond de snelle slalom een van de makkelijkste dingen bij lessen, zelfs makkelijker dan de stopproeven denk ik. Waar loop je precies mee vast?
Het zal wel vaag klinken, maar de instructeur vond het meer 'draaien' dan 'slalommen'.

Wellicht zit ik nog wat te stug/stijf op de motor. Ik kan (durf?) nog niet echt afgeschuind die slalom maken. De arm die niet 'de tik/duw' gaf, oefende nog te veel druk uit op de stuur denk ik. Geen techniek? Sturen met de heup zegt me ook niets
pi_162878144
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 22:04 schreef PleadingTheFifth het volgende:

[..]

Het zal wel vaag klinken, maar de instructeur vond het meer 'draaien' dan 'slalommen'.

Wellicht zit ik nog wat te stug/stijf op de motor. Ik kan (durf?) nog niet echt afgeschuind die slalom maken. De arm die niet 'de tik/duw' gaf, oefende nog te veel druk uit op de stuur denk ik. Geen techniek? Sturen met de heup zegt me ook niets
Het is een gevoel. Op een gegeven moment voel je dat het goed zit.

Wat makkelijk is om dat gevoel te krijgen is door met je knie/been die motor nog extra plat te gooien. Dus gewoon met bewuster dat ding plat duwen.

Sturen doe je niet echt met je stuur (op hele lage snelheden na).

En verder: de motor kan echt veel schuiner dan je denkt. Vooral op hogere snelheden gooi je hem echt niet zomaar tegen de grond met zo'n oefening.
En als dat wel gebeurt. Wat dan nog? De motor loopt schade? Je bent er om te leren motorrijden. Je hoeft niet bang zijn om dat ding ooit om te gooien. Heb hem ook een aantal keer op de grond gegooid tijdens avb oefeningen. Beter toen dan nu met mijn eigen motor. :9
pi_162878372
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 17:22 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Goed bezig!

Gaat op een gegeven moment het kwartje vanzelf vallen bij de snelle slalom? Blijkbaar kan men met een lichte tik tegen het stuur de motor laten vallen/hellen en komt de motor daarna 'vanzelf' omhoog? Wellicht een vanzelfsprekend techniek voor de meesten.

Het voelt wel onnatuurlijk aan, in mijn korte ervaring.

Kan een gemiddelde windstoot op de snelweg je makkelijk een halve meter doen 'verschuiven'?
Hoe harder je rijdt, hoe meer je motor rechtdoor wil en hoe lastiger het eigenlijk is om bochten te maken.

Verder kan wat catch zegt natuurlijk wel ooit voorkomen. Zeker op een naked bike (je lesmotor waarschijnlijk) heb je best wat wind te verwerken. Als dat even weg is dan voel je dat wel als dat ineens weer terug komt.
  donderdag 9 juni 2016 @ 23:21:15 #16
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_162879123
Ik vond de snelle slalom de enige echte leuke oefening tbh.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_162879168
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 23:21 schreef Catch22- het volgende:
Ik vond de snelle slalom de enige echte leuke oefening tbh.
Uitwijken ook niet?
  donderdag 9 juni 2016 @ 23:32:33 #18
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_162879629
quote:
11s.gif Op donderdag 9 juni 2016 23:22 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Uitwijken ook niet?
Die was ook wel prima ja.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_162907505
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 22:04 schreef PleadingTheFifth het volgende:

[..]

Het zal wel vaag klinken, maar de instructeur vond het meer 'draaien' dan 'slalommen'.

Wellicht zit ik nog wat te stug/stijf op de motor. Ik kan (durf?) nog niet echt afgeschuind die slalom maken. De arm die niet 'de tik/duw' gaf, oefende nog te veel druk uit op de stuur denk ik. Geen techniek? Sturen met de heup zegt me ook niets
Wat bij mij altijd wel qua oefenen goed was om te kijken hoe schuin je de motor kon krijgen is op het oefenterrein tussen oefeningen door kleine rondjes te maken in zijn 1.
Gewoon zo klein mogelijke rondjes rijden terwijl je de motor afschuint. Hiermee kan je op lage snelheden de motor schuin houden en in rondjes van ± 3 meter doorsnee rijden, als je dit beide kanten op kan weet je goed genoeg wat je met de motor kan doen.

Zoals Lenny ook zegt beter met de lesmotor een keer `omvallen` dan later met je eigen motor.
pi_162927536
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 00:20 schreef hupsakesie het volgende:

[..]

Wat bij mij altijd wel qua oefenen goed was om te kijken hoe schuin je de motor kon krijgen is op het oefenterrein tussen oefeningen door kleine rondjes te maken in zijn 1.
Gewoon zo klein mogelijke rondjes rijden terwijl je de motor afschuint. Hiermee kan je op lage snelheden de motor schuin houden en in rondjes van ± 3 meter doorsnee rijden, als je dit beide kanten op kan weet je goed genoeg wat je met de motor kan doen.

Zoals Lenny ook zegt beter met de lesmotor een keer `omvallen` dan later met je eigen motor.
Met die oefening kreeg ik inderdaad een goed idee van wat er onder andere mogelijk was met de motor, en dat was meer dan ik in de eerste instantie dacht; bedankt voor de tip!


Bij de langzame slalom laat de motor zich lastig besturen, in mijn ervaring. Bij deze oefening heb ik dan ook op geen enkele moment gedacht controle over het voertuig te hebben.

Kunnen jullie bij lage snelheden (stapvoets) de motor 'tot de millimeter' nauwkeurig besturen? Ik had slechts het idee ongecontroleerd in de 'algemene richting' van links of rechts te kunnen, voor zover dat begrijpelijk is.
pi_162931211
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 21:25 schreef PleadingTheFifth het volgende:

[..]

Met die oefening kreeg ik inderdaad een goed idee van wat er onder andere mogelijk was met de motor, en dat was meer dan ik in de eerste instantie dacht; bedankt voor de tip!


Bij de langzame slalom laat de motor zich lastig besturen, in mijn ervaring. Bij deze oefening heb ik dan ook op geen enkele moment gedacht controle over het voertuig te hebben.

Kunnen jullie bij lage snelheden (stapvoets) de motor 'tot de millimeter' nauwkeurig besturen? Ik had slechts het idee ongecontroleerd in de 'algemene richting' van links of rechts te kunnen, voor zover dat begrijpelijk is.
Langzame slalom heb ik ook heel lang problemen mee gehad, even in een notendop hoe ik dat heb opgelost:

Naderen, gas geven met hand op uiteinde om het gas "vast" te zetten, koppeling slippend en de voetrem.
Ongeveer 2 meter van te voren een richting kiezen (ik deed altijd rechts) en dan insturen zodra je voorwiel bij de pylon is.
Vervolgens in een constant ritme links-rechts zodra het voorwiel bij de pylon is.

Ik had in het begin ook erg veel moeite met de controle houden, heb hem zelfs een keer laten vallen tijdens de slalom. Mijn uiteindelijke oplossing was gewoon om simpelweg harder te gaan rijden, op de grens van wat toegestaan is. Je moet dan wel sneller handelen, maar ik vond zelf dat je de motor dan veel beter kan controleren.
  zaterdag 11 juni 2016 @ 23:10:05 #22
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_162931600
Vind de langzame slalom tot nu toe ook de meest lastige oefening. Langzame draai/achtje gaat prima, stapvoets rijden ook, maar die ellendige slalom blijf ik moeilijk vinden.

Snelle oefeningen vind ik leuker :D
Tics van je petten.
  maandag 13 juni 2016 @ 09:39:00 #23
177940 Tunafish
met staart
pi_162968730
Langzame slalom heb ik op mijn AVB nog verprutst, was altijd bij de een-na-laatste pylon dat ik verkeerd instuurde of teveel gas gaf en het niet meer haalde :')
I'm sorry, you must be confusing me with someone who gives a shit.
  maandag 13 juni 2016 @ 10:03:50 #24
286575 Roces18
Chef de party
pi_162969163
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 09:39 schreef Tunafish het volgende:
Langzame slalom heb ik op mijn AVB nog verprutst, was altijd bij de een-na-laatste pylon dat ik verkeerd instuurde of teveel gas gaf en het niet meer haalde :')
Hahaha, bij mij ging die altijd kut , haalde hem 50%, gelukkig op mijn examen in een keer goed . Maar dat is inderdaad een kutoefening, omdat je langzaam gaat en moet sturen is het lastig om je balans te houden. Maar gewoon oefenen oefenen oefenen, maar ik had wel het idee dat mensen die kleiner waren dan mijn het makkelijker hadden.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  maandag 13 juni 2016 @ 10:09:02 #25
177940 Tunafish
met staart
pi_162969290
Meh, ik heb het achteraf geleerd met filerijden :+
I'm sorry, you must be confusing me with someone who gives a shit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')