Dat lijkt mij sterk. Veel presentatoren freelancen of werken met een eigen bv. Er is geen gezagsverhouding tussen de VARA-BNN en de uitvoerder van het concept.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De belastingdienst zal concluderen dat er sprake is van werknemerschap
Toch leuk bedacht voor iemand met een IQ van een bosui.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:36 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Opzetje van TMG zie ik. Geenstijl linkt ernaar (verklaart de reacties) en de Telegraaf bericht erover.
Het ging over verhuftering?quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
Mooi artikel in het FD vandaag over de libertarisering van de samenleving.
Zijn programma gaat echt een stuk minder goed werken bij RTL, lijkt mij.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:39 schreef Gutmensch het volgende:
Matthijs van Nieuwkerk
¤1.000.000 bij RTL kunnen vangen maar toch principieel bij de VARA blijven voor ¤580.000 per jaar.
Laat hem lekker principieel gaan zitten doen bij de VARA voor een ton per jaar. En anders lekker alsnog tekenen bij de commerciëlen; ik zal 'm niet tegenhouden.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:39 schreef Gutmensch het volgende:
Matthijs van Nieuwkerk
¤1.000.000 bij RTL kunnen vangen maar toch principieel bij de VARA blijven voor ¤580.000 per jaar.
Nee over terugkeer van kleinschaligheid en particuliere initiatieven in de periferie.quote:
Je bedoelt dat stuk over burgerinitiatieven? Dat heeft echt niets te maken met het libertarisme. Jij zit tegenwoordig echt goed in de GroenLinks hoek of niet?quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:41 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee over terugkeer van kleinschaligheid en particuliere initiatieven in de periferie.
Zo is dat. Kiezen voor een armoedig bestaan op kosten van de belastingbetaler boven het grote geld van de commercie.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:39 schreef Gutmensch het volgende:
Matthijs van Nieuwkerk
Dat heeft alles te maken met libertarisme. Samen zonder een overheid.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
Je bedoelt dat stuk over burgerinitiatieven? Dat heeft echt niets te maken met het liberarisme. Jij zit tegenwoordig echt goed in de GroenLinks hoek of niet?
Ik welquote:Op zaterdag 30 april 2016 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
Ik begrijp die nationale obsessie met het inkomen van anderen niet zo goed.
Ik betaal er met plezier voor. Als ie naar een campingzender vertrekt kan ik hem niet meer zien.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zo is dat. Kiezen voor een armoedig bestaan op kosten van de belastingbetaler boven het grote geld van de commercie.
Ja dat campingpubliek is er te dom voor.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:40 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Zijn programma gaat echt een stuk minder goed werken bij RTL, lijkt mij.
Dat was het Paroolquote:
Houd jij anders effe lekker je smoel dicht, met je slabbetje en je dikke salaris.quote:
Dat is het probleem met publiek geld. Ik zie hem het liefst halal geslacht worden.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:44 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik betaal er met plezier voor. Als ie naar een campingzender vertrekt kan ik hem niet meer zien.
Ja.. Dus een buurtsupermarkt is libertarisch? Bullshit. Lees eens goed over wat voor een soort initiatieven het gaat en leg dan de link "wij tegen de overheid". Dit gaat over krakers en "kwetsbare burgers" die onder zeggenschap van DWI staan voor hun levensonderhoud.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat heeft alles te maken met libertarisme. Samen zonder een overheid.
Linkse arrogantie 2.0quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:45 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ja dat campingpubliek is er te dom voor.
Nou, mensen hebben ook een bepaald gevoel bij NPO1. Dat mis je dan ook.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:45 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ja dat campingpubliek is er te dom voor.
Waar gaat het over? Groei van detailhandel in de periferie?quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja.. Dus een buurtsupermarkt is libertarisch? Bullshit. Lees eens goed over wat voor een soort initiatieven het gaat en leg dan de link "wij tegen de overheid". Dit gaat over krakers en "kwetsbare burgers" die onder zeggenschap van DWI staan voor hun levensonderhoud.
Ik moest gniffelen.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Houd jij anders effe lekker je smoel dicht, met je slabbetje en je dikke salaris.
Dit gaat over innovatieve burgerinitiatieven. Anyway precies zoals ik de wereld graag zou zien functioneren.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja.. Dus een buurtsupermarkt is libertarisch? Bullshit. Lees eens goed over wat voor een soort initiatieven het gaat en leg dan de link "wij tegen de overheid". Dit gaat over krakers en "kwetsbare burgers" die onder zeggenschap van DWI staan voor hun levensonderhoud.
http://fd.nl/morgen/11497(...)gen-van-de-bovenlaagquote:Op zaterdag 30 april 2016 13:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waar gaat het over? Groei van detailhandel in de periferie?
Zoals ik al zei: diep van binnen ben je gewoon een traditionele GroenLinkser.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dit gaat over innovatieve burgerinitiatieven. Anyway precies zoals ik de wereld graag zou zien functioneren.
De commerciële omroepen staan gewoon bekend om het ontbreken van elke diepgang en dat trekt domme kijkers.quote:
Wil je even copypasten in pm?quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
http://fd.nl/morgen/11497(...)gen-van-de-bovenlaag
Nee, de zogenaamde "buttom up" beweging. Ook wel "het nieuwe links". Denk aan de kantelaars en dergelijke.
Ik heb afgelopen jaar een stuk of 50 van dit soort initiatieven onderzocht. Erg boeiend maar het heeft weinig te maken met een libertarisch of anarchistisch gedachtegoed. Wel met proberen om in een veranderende samenleving het hoofd boven water te blijven houden.
Lekker kraken als je een pandje wilt, geen belasting betalen "want anarchistisch" en vooral geen vergunning aanvragen als je economische activiteiten wilt ondernemen "want top down benadering".quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:50 schreef KoosVogels het volgende:
Tiger en z'n zogenaamde libertarische principes. Die schuift hij maar al te snel opzij als er wat valt te verdienen aan die verschrikkelijke staat.
Daar waar de staat en big business het af laten weten ontstaan dus tal van alternatieven.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
http://fd.nl/morgen/11497(...)gen-van-de-bovenlaag
Nee, de zogenaamde "buttom up" beweging. Ook wel "het nieuwe links". Denk aan de kantelaars en dergelijke.
Ik heb afgelopen jaar een stuk of 50 van dit soort initiatieven onderzocht. Erg boeiend maar het heeft weinig te maken met een libertarisch of anarchistisch gedachtegoed. Wel met proberen om in een veranderende samenleving het hoofd boven water te blijven houden.
Vanzelfsprekend. Ik leef in het hier en nu.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:50 schreef KoosVogels het volgende:
Tiger en z'n zogenaamde libertarische principes. Die schuift hij maar al te snel opzij als er wat valt te verdienen aan die verschrikkelijke staat.
Jij wil helemaal niet dat de overheid verdwijnt. Jij wilt een dictatoriale overheid die de libertarische principes afdwingt.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat heeft alles te maken met libertarisme. Samen zonder een overheid.
Je hebt zojuist het bestaan van de buurtsupermarkt, slagerij en broodjeszaak ontdekt? Wauw.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:52 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Daar waar de staat en big business het af laten weten ontstaan dus tal van alternatieven.
Met zo'n instelling doorbreek je natuurlijk nooit de status quo.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend. Ik leef in het hier en nu.
Tiger, de uiterst principiële man die als het even kan net zo makkelijk weer die principes dropt voor een zakcentje.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met zo'n instelling doorbreek je natuurlijk nooit de status quo.
De Veluwe is ook een soort Atlantis.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:54 schreef Ryon het volgende:
[..]
Je hebt zojuist het bestaan van de buurtsupermarkt, slagerij en broodjeszaak ontdekt? Wauw.
Hoe vaak kijk je daar nu echt naar? Ik kijk amper eens per week een half uurtje naar Nieuwsuur en dan houdt het op. Keertje per week Pauw. Sporadisch een 8 uur journaaltje.quote:
Hier heb ik zelf ook mee te maken gehad. De gedachte is / was om een "burgerinitiatieven" van ondernemers te ontlokken door ze zoveel mogelijk vrijheid te geven. Met enig trots kan ik ook mededelen dat ik zelf een bijdrage heb geleverd aan de "regelluwe" verordeningen. Maar dat even terzijde.quote:De nieuwe relatie tussen burger en gemeente gaat niet vanzelf, is de ervaring van ‘Geef om de Jan Eef’, het buurtinitiatief rond de Jan Evertsentraat in Amsterdam-West. Ruim 300 ondernemers en bewoners sloegen enkele jaren terug de handen ineen om de leefbaarheid te vergroten. Onder meer door het oprichten van een coöperatie om zelf winkelpanden te kunnen huren of kopen: de burger als vastgoedhandelaar. De gemeente werkt enthousiast mee. Sinds begin dit jaar is er een ‘freezone’ in de straat: een afgebakend gebied waar twee jaar mag worden geëxperimenteerd met versoepeling van regels om bedrijvigheid en innovatie aan te jagen. Loopt het al storm met aanvragen? ‘Nog niet echt’, zegt Jeroen Jonkers, buurtbewoner, sociaal entrepreneur en aanjager van Jan Eef. ‘Het is voor iedereen onwennig. We leven in een risicomijdende samenleving. Loslaten is een uitdaging voor een gemeente, maar het aanvaarden van risico’s is net zo lastig voor bewoners en ondernemers.
Ik kijk een uur of twee per dag publieke omroep.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:58 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Hoe vaak kijk je daar nu echt naar? Ik kijk amper eens per week een half uurtje naar Nieuwsuur en dan houdt het op. Keertje per week Pauw. Sporadisch een 8 uur journaaltje.
Principes zijn natuurlijk leuk en aardig, zolang ze maar niets kosten.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:57 schreef Euribob het volgende:
[..]
Tiger, de uiterst principiële man die als het even kan net zo makkelijk weer die principes dropt voor een zakcentje.
En dan zijn de politici graaiers, jaja.
Nieuwsuur, studio sport, studio voetbal, kwis, keuringsdienst, rijdende rechter, zondag met lubach, pauw. Kijk meer publieke omroep dan andere zenders.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:58 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Hoe vaak kijk je daar nu echt naar? Ik kijk amper eens per week een half uurtje naar Nieuwsuur en dan houdt het op. Keertje per week Pauw. Sporadisch een 8 uur journaaltje.
Grond is natuurlijk van de gemeente (diefstal!!!) en de winkel is van een grote boze vastgoedeigenaar (graaien!!!). Vandaar dus.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:01 schreef Tchock het volgende:
Thanks, Ryon. Interessant wel. Wat big business precies van doen zou hebben met een kringloopwinkel of schooltuintjes ontgaat me wel wat.
Ik kijk eigenlijk ook alleen PO als ik TV kijk.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nieuwsuur, studio sport, studio voetbal, kwis, keuringsdienst, rijdende rechter, zondag met lubach, pauw. Kijk meer publieke omroep dan andere zenders.
Het budget van de PO is dan ook niet groot genoeg. Tijd dat we het weer terugbrengen naar het oude niveau.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:58 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Zijn er nog andere zenders?quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nieuwsuur, studio sport, studio voetbal, kwis, keuringsdienst, rijdende rechter, zondag met lubach, pauw. Kijk meer publieke omroep dan andere zenders.
Eigenlijk komen de meeste Burgerinitiatieven die er genoemd worden neer op iets realiseren wat simpelweg niet rendabel is door een beroep te doen op vrijwilligers (niet echt duurzaam) of de gemeenschap.quote:Op zaterdag 30 april 2016 13:59 schreef Ryon het volgende:
Even uit de FD:
[..]
Hier heb ik zelf ook mee te maken gehad. De gedachte is / was om een "burgerinitiatieven" van ondernemers te ontlokken door ze zoveel mogelijk vrijheid te geven. Met enig trots kan ik ook mededelen dat ik zelf een bijdrage heb geleverd aan de "regelluwe" verordeningen. Maar dat even terzijde.
In de praktijk blijkt dat het spelletje iets ingewikkelder in elkaar steekt. De meeste "zelfstandige" ondernemers hebben maatschappelijk kapitaal (subsidie of vastgoed) nodig om van de grond te komen. Veel "bottom uppers" die roepen om zelfstandigheid zijn in feite mensen die in een economisch kwetsbare positie zitten. Mensen uit de sociaal-culturele sector of met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
Corporaties en gemeenten moeten "loslaten" om deze mensen te helpen, maar tegelijkertijd doen deze mensen wel een beroep op de gemeente als het gaat om middelen. Hoe rechtvaardig is het om een bijstandsuitkering te geven zonder er voorwaarden aan te verbinden?
Van de gedroomde libertarische samenleving komt nog weinig terecht als het gaat om "burgerinitiatieven". Momenteel heb ik al de grootste moeite om de "liberale" samenleving hier warm voor te krijgen.
Goed gezien! Er wordt veel gebruik gemaakt van "vrijwillige inzet" door non-professionals. In het gunstige geval zijn dat zeer maatschappelijk betrokken huisvrouwen maar over het algemeen zij het zeer kwetsbare personen die veel begeleiding nodig hebben. Niet de mensen die (zonder hulp) een duurzaam of succesvol initiatief op poten kunnen zetten.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:07 schreef Tchock het volgende:
[..]
Eigenlijk komen de meeste Burgerinitiatieven die er genoemd worden neer op iets realiseren wat simpelweg niet rendabel is door een beroep te doen op vrijwilligers (niet echt duurzaam) of de gemeenschap.
Klopt. Vaak zit daar een duidelijke professionele grondslag in en wordt de energie-corporatie ondersteund door mensen die daar hun vak van gemaakt hebben. Alleen wordt de financiering dan lokaler geregeld.quote:De uitzondering is wel een dorp zelfvoorzienend maken met windmolens, dat soort dingen zijn top.
Goede analyse. De GeenPeil-beweging wordt ontleed tot het weinige dat het is.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:10 schreef Monolith het volgende:
Aardig stukje over het Oekraïnereferendum:
http://www.groene.nl/artikel/geenpeil-tegen-de-wereld
Dat het electoraal gunstig is voor Wilders om te doen alsof hij niet bij het parlement hoort maakt niet dat hij er echt niet bij hoort in mijn ogen. Het is lege retoriek.quote:Hoewel de neiging zal zijn om de rijen gesloten te houden, met de verwachte vloedgolf van referenda aan de horizon, is het de taak van politieke partijen om de politieke strijd die nu buiten het parlement gevoerd wordt naar binnen te brengen, en de parlementaire arena te herstellen als plaats waar die strijd plaatsvindt. Wijzen op de toetreding van de pvv tot het parlement is niet voldoende, omdat die partij zich niet met het instituut identificeert.
Las toevallig deze vandaag op Reddit:quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:21 schreef Monolith het volgende:
De LHC ligt een weekje plat omdat een steenmarter wat kabels heeft doorgeknaagd.
https://www.theguardian.c(...)mer-wiring?CMP=fb_gu
quote:Dr Mike Lamont, the LHC’s Machine Coordinator, said that a “a bit of baguette”, believed to have been dropped by a bird, caused the superconducting magnets to heat up from 1.9 Kelvin (-271.1C) to around 8 Kelvin (-265C), near the mark where they stop superconducting.
Dat mag het wel zijn, maar dat is niet helemaal het punt. Het punt is dat de partij zich zoveel mogelijk distantieert van het parlement en de aanhang dat ook zo ziet. De PVV vergroot daarmee het draagvlak van de parlementaire democratie niet.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Goede analyse. De GeenPeil-beweging wordt ontleed tot het weinig dat het is.
Ben het alleen niet eens met:
[..]
Dat het electoraal gunstig is voor Wilders om te doen alsof hij niet bij het parlement hoort maakt niet dat hij er echt niet bij hoort in mijn ogen. Het is lege retoriek.
quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:10 schreef Monolith het volgende:
Hehe.quote:EN ZIE, DE DEMOCRATIE werd gered. De opkomstdrempel van dertig procent werd met een formidabele twee-en-een-beetje procentpunt overschreden – een ruime tien procentpunten onder de opkomst bij de laatste waterschapsverkiezingen. Pak aan, elite!
Dat doet het in mijn ogen dus wel, door de stem van een grote groep in het parlement te laten horen. Het feit dat de leden van die groep ook op de PVV lijken te stemmen bevestigt hun vertrouwen in de parlementaire democratie.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat mag het wel zijn, maar dat is niet helemaal het punt. Het punt is dat de partij zich zoveel mogelijk distantieert van het parlement en de aanhang dat ook zo ziet. De PVV vergroot daarmee het draagvlak van de parlementaire democratie niet.
Jeutje.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als het budget groter wordt ga ik niet plotseling tv kijkenquote:Op zaterdag 30 april 2016 14:04 schreef Euribob het volgende:
[..]
Het budget van de PO is dan ook niet groot genoeg. Tijd dat we het weer terugbrengen naar het oude niveau.
Dagelijkse programma's interesseren mij ook niet zo veel, maar een goede documentairereeks of een fatsoenlijke Nederlandse serie zou ik wel kijken. Eerstgenoemde is er echter nog vrij sporadisch en laatstgenoemde is überhaupt al een zeldzaamheid (Oud Geld).
Het gaat om het verschil tussen de feiten en de perceptie. De feiten zijn gewoon dat men op de PVV stemt, dat die in de kamer zitten en een kabinet gedoogd hebben. Dat betekent echter niet dat men blij is met het systeem. Je ziet hier op Fok nog steeds vele tirades en mensen die het liefst alle niet PVV-politici tegen de muur zetten en na een grootse zuivering hun heilstaat willen stichten. Proteststemmen zijn bijvoorbeeld ook niet echt te zien als legitimering van het systeem.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat doet het in mijn ogen dus wel, door de stem van een grote groep in het parlement te laten horen. Het feit dat de leden van die groep ook op de PVV lijken te stemmen bevestigt hun vertrouwen in de parlementaire democratie.
De PVV zat nota bene - de facto - in de vorige regering.
Ik ben geen fan van Kleinpaste, maar hij heeft een aantal scherpe observaties. Jammer dat hij eindigt met een paradox:quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:10 schreef Monolith het volgende:
Juist "door het parlement" aan te spreken als één geheel (met een gezamenlijke taak) bevestig je onbewust het beeld van een parlement versus de niet-parlementariërs. Dit terwijl eerder de politieke verdeeldheid binnen het parlement nog als essentie van de parlementaire democratie werd genoemd.quote:Het in stand houden van een parlementaire democratie vereist op z’n minst dat het parlement zich bewust toont van zijn taak om politiek te bedrijven. Om, met andere woorden, de politieke strijd te zoeken vóór er over het compromis wordt nagedacht. Hoewel de neiging zal zijn om de rijen gesloten te houden, met de verwachte vloedgolf van referenda aan de horizon, is het de taak van politieke partijen om de politieke strijd die nu buiten het parlement gevoerd wordt naar binnen te brengen, en de parlementaire arena te herstellen als plaats waar die strijd plaatsvindt. Wijzen op de toetreding van de pvv tot het parlement is niet voldoende, omdat die partij zich niet met het instituut identificeert. Het maakt zichzelf altijd expliciet tot buitenstaander – van ‘nep-parlement’ tot getier tegen de Haagse elite.
Men stemt op een partij die idealen heeft, partijpunten, leden, stemmen vertegenwoordigt in het parlement. Het doel van die stem is zorgen dat de standpunten die jij aanhangt en deelt met de PVV, tot realiteit te maken door de partij zo groot mogelijk te maken.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gaat om het verschil tussen de feiten en de perceptie. De feiten zijn gewoon dat men op de PVV stemt, dat die in de kamer zitten en een kabinet gedoogd hebben. Dat betekent echter niet dat men blij is met het systeem. Je ziet hier op Fok nog steeds vele tirades en mensen die het liefst alle niet PVV-politici tegen de muur zetten en na een grootse zuivering hun heilstaat willen stichten. Proteststemmen zijn bijvoorbeeld ook niet echt te zien als legitimering van het systeem.
Goed stuk inderdaad.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:10 schreef Monolith het volgende:
Mee eens. Dat was ook waar het stuk de bocht uitvloog.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:39 schreef Tchock het volgende:
Dat is gewoon de parlementaire democratie in optima forma. Dat de mensen alle andere politici haten en dat de PVV dat - uiteraard - benut om zichzelf naar eigen zeggen buiten de democratie te plaatsen is niet meer dan logisch. Maar dat wil niet zeggen dat ze er buiten staan. Als de Kamer een nepparlement is, dan is de PVV een neppartij.
Om die reden vind ik dat wijzen op de toetreding van de PVV juist een goed argument is om te stellen dat het politieke debat zich ook in de kamer plaatsvindt - iets wat in het stuk ontkracht werd.
Niet helemaal. Antidemocratische partijen kunnen natuurlijk wel degelijk van binnenuit het systeem kapot proberen te maken door eraan deel te nemen, maar het systeem niet als zodanig te erkennen. Hoezeer veel partijen ook verschillen qua opvattingen, ze staan wel pal voor de parlementaire democratie. Bij de PVV is dat toch beduidend minder, getuige ook de opmerkingen van Wilders over een revolte als hij niet zou mogen regeren. Het is een beetje dezelfde retoriek als die je hoort bij Trump. Die heeft dan ook net als veel PVV aanhangers grote bewondering voor iemand als Poetin die het niet zo op heeft met van die vervelende democratische principes.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:39 schreef Tchock het volgende:
[..]
Men stemt op een partij die idealen heeft, partijpunten, leden, stemmen vertegenwoordigt in het parlement. Het doel van die stem is zorgen dat de standpunten die jij aanhangt en deelt met de PVV, tot realiteit te maken door de partij zo groot mogelijk te maken.
Dat is gewoon de parlementaire democratie in optima forma. Dat de mensen alle andere politici haten en dat de PVV dat - uiteraard - benut om zichzelf naar eigen zeggen buiten de democratie te plaatsen is niet meer dan logisch. Maar dat wil niet zeggen dat ze er buiten staan. Als de Kamer een nepparlement is, dan is de PVV een neppartij.
Om die reden vind ik dat wijzen op de toetreding van de PVV juist een goed argument is om te stellen dat het politieke debat zich ook in de kamer plaatsvindt - iets wat in het stuk ontkracht werd.
Ook Trump is onderdeel van het (Amerikaanse) politieke bestel. Een zuivere protestbeweging wil niet regeren, of misschien net lang genoeg om het stelsel te ontmantelen (zoals de Libertarische Partij zegt te willen). Daarvan is bij Wilders helemaal geen sprake. Hij wil het liefst duurzaam het land besturen naar zijn eigen politieke principes - net als het CDA.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet helemaal. Antidemocratische partijen kunnen natuurlijk wel degelijk van binnenuit het systeem kapot proberen te maken door eraan deel te nemen, maar het systeem niet als zodanig te erkennen. Hoezeer veel partijen ook verschillen qua opvattingen, ze staan wel pal voor de parlementaire democratie. Bij de PVV is dat toch beduidend minder, getuige ook de opmerkingen van Wilders over een revolte als hij niet zou mogen regeren. Het is een beetje dezelfde retoriek als die je hoort bij Trump. Die heeft dan ook net als veel PVV aanhangers grote bewondering voor iemand als Poetin die het niet zo op heeft met van die vervelende democratische principes.
Groter budget -> grotere kans op kwaliteits-tv -> grotere kans dat er iets van je gading bijzitquote:Op zaterdag 30 april 2016 14:30 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Als het budget groter wordt ga ik niet plotseling tv kijken
Wilders bezigde zijn term "nepparlement" juist omdat hij vond dat de kloof tussen parlement en bevolking te groot was (op één specifiek onderwerp). Daarmee ontkende hij niet (de werking) van een parlementaire democratie, maar suggereerde hij dat partijen teveel luisteren naar hun bestuurders en te weinig naar de mogelijke kiezers. Een kritiek die trouwens niet volledig onterecht is.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet helemaal. Antidemocratische partijen kunnen natuurlijk wel degelijk van binnenuit het systeem kapot proberen te maken door eraan deel te nemen, maar het systeem niet als zodanig te erkennen. Hoezeer veel partijen ook verschillen qua opvattingen, ze staan wel pal voor de parlementaire democratie. Bij de PVV is dat toch beduidend minder, getuige ook de opmerkingen van Wilders over een revolte als hij niet zou mogen regeren. Het is een beetje dezelfde retoriek als die je hoort bij Trump. Die heeft dan ook net als veel PVV aanhangers grote bewondering voor iemand als Poetin die het niet zo op heeft met van die vervelende democratische principes.
Dat is ook niet waar. De NSDAP wilde ook gewoon regeren. Op een gegeven moment waren ze natuurlijk wel een beetje klaar met die vervelende democratie, dus daar hebben ze dat aan gedaan. In Polen zie je al dat de regerende partij wat democratische waarborgen aan het afbreken is. In Turkije zijn partijen verboden die feitelijk een theocratie wilden invoeren.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:49 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ook Trump is onderdeel van het (Amerikaanse) politieke bestel. Een zuivere protestbeweging wil niet regeren, of misschien net lang genoeg om het stelsel te ontmantelen (zoals de Libertarische Partij zegt te willen). Daarvan is bij Wilders helemaal geen sprake. Hij wil het liefst duurzaam het land besturen naar zijn eigen politieke principes - net als het CDA.
Hiermee leg je precies de vinger op de zere plek. Binnen het systeem deelnemen zegt inderdaad niets over je inhoudelijke standpunten, maar wel dat je deelneemt aan het systeem. Het stuk van net zei juist dat dát niet het geval was.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Binnen het systeem deelnemen betekent niet dat je niet negatief tegenover dat systeem kunt staan en dat je niet het liefst het systeem wijzigt wanneer je de mogelijkheid hebt.
Zijn term nepparlement bezigt hij veel breder. Het parlement is een nepparlement omdat ze niet braaf het PVV-programma implementeren. Dat is immers wat 'het volk' wil, aldus de PVV.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:53 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wilders bezigde zijn term "nepparlement" juist omdat hij vond dat de kloof tussen parlement en bevolking te groot was (op één specifiek onderwerp). Daarmee ontkende hij niet (de werking) van een parlementaire democratie, maar suggereerde hij dat partijen teveel luisteren naar hun bestuurders en te weinig naar de mogelijke kiezers. Een kritiek die trouwens niet volledig onterecht is.
Dat maakt Wilders niet meteen antidemocratisch (zoals door de PvdA werd geopperd) of zelfs anti-parlementair. Alleen breekt hij wel met de traditionele wijze hoe het parlement vorm is gegeven door de partijenstelsel. Iets waar trouwens meer Nederlanders zich tegenwoordig niet meer in herkennen.
Beweert hij niet dat hij de meerderheid van het volk achter zich heeft?quote:Op zaterdag 30 april 2016 15:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zijn antidemocratische opvattingen beginnen in mijn ogen ook eerder door te schijnen in zijn opmerking over een revolte, zoals ik al aangaf.
Ah, het achterhoedegezeur over het referendum is nog steeds bezig.quote:Op zaterdag 30 april 2016 14:10 schreef Monolith het volgende:
Het ging erover dat de PvdA kiezers geen meer immigranten / asielzoekers willen maar de PvdA desalniettemin de lijn volgt dat die wel welkom zijn. De PvdA zou volgens de PVV dus niet meer hun kiezers vertegenwoordigen. De revolte waar Wilders naar verwees die alleen kan ontstaan als de "gevestigde partijen" zich tegen de wil van hun kiezers zouden keren. De suggestie is dat die kiezers i.t.t de partijbesturen wel willen dat de PvdA of het CDA met de PVV regeert. Zou dat waar zijn dan is het inderdaad aannemelijk dat Nederland in opstand komt als Wilders bewust genegeerd wordt na de verkiezingen.quote:Op zaterdag 30 april 2016 15:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zijn term nepparlement bezigt hij veel breder. Het parlement is een nepparlement omdat ze niet braaf het PVV-programma implementeren. Dat is immers wat 'het volk' wil, aldus de PVV.
Zijn antidemocratische opvattingen beginnen in mijn ogen ook eerder door te schijnen in zijn opmerking over een revolte, zoals ik al aangaf.
Eens.quote:Op zaterdag 30 april 2016 15:09 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Publieke omroep kan wel opgeheven worden.
Dat beweert hij ja. Je kunt je afvragen waarom hij dan nog niet op minstens 76 zetels in de peilingen staat.quote:Op zaterdag 30 april 2016 15:07 schreef Tchock het volgende:
[..]
Beweert hij niet dat hij de meerderheid van het volk achter zich heeft?
Nou ja dat, en feitelijk lijken ze ook geen voorstander van het passief kiesrecht van allochtonen. Ook wel iets waar je je democratische vraagtekens bij kunt zetten.quote:Ik vind die revolte-opmerkingen ook erg griezelig trouwens. Dat plus het deporteren van allochtonen maakt het echt gevaarlijk, meer dan simpelweg een wat extremere partij.
Dan is wat hij roept toch niet per se ondemocratisch?quote:Op zaterdag 30 april 2016 15:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat beweert hij ja. Je kunt je afvragen waarom hij dan nog niet op minstens 76 zetels in de peilingen staat.
Ik denk wel dat onze parlementaire democratie bestand is tegen de PVV, maar mocht dat niet zo zijn, dan zijn dat de voortekenen waar men achteraf naar zal terugverwijzen.quote:Nou ja dat, en feitelijk lijken ze ook geen voorstander van het passief kiesrecht van allochtonen. Ook wel iets waar je je democratische vraagtekens bij kunt zetten.
Hoe zou onze parlementaire democratie niet tegen de PVV bestand zijn? Er zijn geen aanwijzingen dat hij de parlementaire democratie zou willen afschaffen of zelfs zou willen veranderen. Hij wil alleen wel de steun krijgen van het parlement. Iets wat in een parlementaire democratie trouwens normaal is.quote:Op zaterdag 30 april 2016 15:13 schreef Tchock het volgende:
Ik denk wel dat onze parlementaire democratie bestand is tegen de PVV, maar mocht dat niet zo zijn, dan zijn dat de voortekenen waar men achteraf naar zal terugverwijzen.
Feitelijk stelt hij dat parlementaire vertegenwoordiging geen maatstaf is voor de mening van 'het volk'. Die willen eigenlijk gewoon wat de PVV wil, maar op de één of andere wijze heeft dat niet geleid tot een parlementaire meerderheid.quote:Op zaterdag 30 april 2016 15:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan is wat hij roept toch niet per se ondemocratisch?
Oh ik denk het ook wel. Daar is de aanhang simpelweg niet groot genoeg voor.quote:[..]
Ik denk wel dat onze parlementaire democratie bestand is tegen de PVV, maar mocht dat niet zo zijn, dan zijn dat de voortekenen waar men achteraf naar zal terugverwijzen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |