Is het het Duitse 'Hartweizengriess' hetzelfde? Is een stuk voordeliger dan dat spul met Italiaanse namen.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan met normale bloem en eieren prima een pasta maken, echt goed gaat het met semola di grano duro, een griesmeel van harde tarwe
Verschilt per merk.quote:Op maandag 26 september 2016 21:15 schreef -Wereld- het volgende:
Wellicht een domme vraag, maar...
Hoe moet je crème fraîche toevoegen?
Ik heb het een keer geprobeerd, maar het verliep niet volgens plan, want er kwamen allemaal 'witte stipjes'. En gebonden werd het eten niet..
Simpel antwoord, tot het gaar genoeg is.quote:Op dinsdag 27 september 2016 21:28 schreef sirdanilot het volgende:
Piet, ik heb geiten schouder van de marokkaanse supermarkt. Hoe lang moet ik dit stoven? Op internet vind ik dat 1 uur voldoende is maar gevoelsmatig lijkt me dit super kort.
Ik wil dat het vlees gewoon zacht is en eigenlijk van het bot valt. Ik wil geen taaie geit waar ik uren op moet kauwen !
Ik heb het in stukken laten snijden (ging er nogal aggressief aan toe zo te horen, dat zagen...) dus het is geen hele schouder meer. Gewassen tegen botfragmenten. Ligt nu te marineren in kruiden.
Is dat niet te grof?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 14:15 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Is het het Duitse 'Hartweizengriess' hetzelfde? Is een stuk voordeliger dan dat spul met Italiaanse namen.
[ afbeelding ]
Het is wilde ganzenfilet. Ik wist eigenlijk niet eens dat het zo'n rood vlees was. Maar het lijkt me leuk om eens wat dingen klaar te maken die ik nog niet eerder heb gekookt.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 21:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Houtduif is erg lekker, maar ook snel droog, voorzichtig braden, hooguit rosé.
Gans wild of tam? Tamme gans is erg lekker, ik heb het voor zaterdag in de planning (een hele), wilde gans smaakt nogal "wild" en is zeer donker.
Wilde ganzenfilet maakte ik altijd klaar als een biefstuk, medium rare, lekkere wildsaus erbij.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 21:26 schreef Myraela het volgende:
[..]
Het is wilde ganzenfilet. Ik wist eigenlijk niet eens dat het zo'n rood vlees was. Maar het lijkt me leuk om eens wat dingen klaar te maken die ik nog niet eerder heb gekookt.
Ik ging ooit mee met een jager en kreeg ganzenborst mee naar huis.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 21:26 schreef Myraela het volgende:
[..]
Het is wilde ganzenfilet. Ik wist eigenlijk niet eens dat het zo'n rood vlees was. Maar het lijkt me leuk om eens wat dingen klaar te maken die ik nog niet eerder heb gekookt.
Die "leversmaak" is het ijzer wat je proeft omdat het zo rood is. Heb je bij meer wild omdat ze veel bewegen en daardaar het vlees erg rood is. Het is meestal niet zo intens hoor, het is niet alsof je gebakken varkenslever eet.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 08:46 schreef Myraela het volgende:
Even tussendoor. Ik kwam die foto al tegen toen ik dus opzoek was naar recepten. Vond het al zo op een foto van jou lijken. Overigens ook één van de weinige foto's die er lekker uitzag, maar hij is hier dus ook gebruikt: http://www.foodlog.nl/artikel/een_lekker_probleem_gans/
Maar door alle verhalen wacht ik toch nog even met de gans. Eerst maar eens een tamme gans proberen. Sommige vergelijken het echt met lever en dat is toch niet mijn ding.
In de reacties levert Robin het plaatje zelf aanquote:Op donderdag 6 oktober 2016 08:46 schreef Myraela het volgende:
Even tussendoor. Ik kwam die foto al tegen toen ik dus opzoek was naar recepten. Vond het al zo op een foto van jou lijken. Overigens ook één van de weinige foto's die er lekker uitzag, maar hij is hier dus ook gebruikt: http://www.foodlog.nl/artikel/een_lekker_probleem_gans/
Maar door alle verhalen wacht ik toch nog even met de gans. Eerst maar eens een tamme gans proberen. Sommige vergelijken het echt met lever en dat is toch niet mijn ding.
quote:Op donderdag 6 oktober 2016 09:15 schreef Bramito het volgende:
In de reacties levert Robin het plaatje zelf aan
Krokant krijgen van zwoerd is zwarte magie.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 22:57 schreef WKFinal2010 het volgende:
Hehe.
Ja, eerst 20 minuten op 230 graden. Daarna 3 uur afgedekt op 150 en daarna weer op 230 voor 30 minuten. Toen ging het op sommige plekken prima (met regelmatig keren) maar begon 't uitgelekte vet zwart te branden dus toen maar eruitgehaald en 30 min laten rusten.
Snijden ging prima en sommige plekken waren redelijk krokant. Maar er zat dus nog best veel zacht wit vet onder 't bruine en dat mocht van mij wel flink meer weggesmolten zijn..
En ja, was buikspek!
Het insnijden van de huid gaat erg makkelijk met een afbreekmesje. Je kan dan ook meteen heel makkelijk de diepte instellen.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 22:40 schreef WKFinal2010 het volgende:
[ afbeelding ]
Zojuist eerste keer porchetta gemaakt. Op zich redelijk gelukt al kreeg ik de huid niet overal goed krokant en zat er nog redelijk veel vet onder de huid.
Bij sommige delen kreeg ik de huid niet goed ingekerft; is dat de reden dat het vel onder de huid niet weggesmolten is?
Kan beiden. Officieel is het met ongrbruinde gesmolten boter. Salie even zachtjes aanzetten in gesmolten boter,niet laten bruinen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 14:05 schreef WKFinal2010 het volgende:
@allen, dank voor de tips. Ik ga het zeker nog een keer doen. Kan ik mooi alle tips combineren.
Ander vraagje;
Salieboter, meestal zie je dat op basis van (bijna) burre noisette gebeuren met op het laatst de salie er in verwerkt.
Maar je kan toch ook wat water met boter smelten in een pan en de salie er in laten trekken om dit als een saus over bijvoorbeeld pasta te doen?
Volgens mij zag ik ze zoiets in Florence bij de food market doen, maar weet 't niet meer precies.
'Beide', 'beiden' gebruik je alleen als het over personen gaat. Net als sommige(n), enkele(n) etc.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 17:07 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Kan beiden. Officieel is het met ongrbruinde gesmolten boter. Salie even zachtjes aanzetten in gesmolten boter,niet laten bruinen.
lekker boeiuhquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 17:25 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
'Beide', 'beiden' gebruik je alleen als het over personen gaat. Net als sommige(n), enkele(n) etc.
Ik vind dat mensen correct moeten kunnen schrijven, maar dat ze dat niet op sociale media en internet fora hoeven te doen, en dat dat ook niet de plek is om taalnazist uit te hangen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 21:00 schreef RobinOok het volgende:
Je zou ook eens kunnen proberen het te onthouden.
Beetje respect voor je taal enzo.
Nog nooit gehoordquote:Op zondag 9 oktober 2016 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Van dit laatste kan je écht goed ziek worden
Als het je wel was overkomen was je nu doodquote:Op zondag 9 oktober 2016 18:51 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nog nooit gehoordIs me ook nog nooit overkomen.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/bacillus-cereus.aspxquote:Op zondag 9 oktober 2016 18:51 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Das ook weer overdreven. Maar mensen die ziek worden van opgewarmde chinees worden dan meestal niet van het vlees en de sausjes, maar vooral de rijst is de schuldige.quote:Op zondag 9 oktober 2016 18:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Als het je wel was overkomen was je nu dood
Amandeltaart?quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:13 schreef fespo het volgende:
bedankt.
Piet of iemand anders nog een leuk idee voor een Belgisch dessert en/of voorgerecht?
Pffffff, hoe lang loop je hier nou al rond? Nog nooit van gehoord. Knap....quote:Op zondag 9 oktober 2016 18:51 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Als ik stoofvlees maak reken ik op een pond pp, maar wij zijn grote eters.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:09 schreef fespo het volgende:
ik wil voor 7 personen een varkenswang stoofpot maken.
http://www.njam.tv/recepten/vlaamse-stoverij-met-trappistenbier
nu staat er in het recept 2kg (!) vlees voor 4 personen.
dit lijkt mij erg veel.
ook gezien de prijs lijkt mij 4 kg iets te veel van het goede.
zou ik het ook redden met 2 kg voor 7 personen? dat is 280 gram p.p.
ik serveer het met aardappelpuree en 2 stoofpeertjes p.p. en eventeel rodekool met appeltjes.
en een voorgerechtje en een nagerechtje.
Das eerder een hoofdgerecht.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:18 schreef Myraela het volgende:
Als voorgerecht vind ik waterzooi ook lekker.
Inderdaad je kunt toch beter te veel dan te weinig maken? Een pond pp lijkt me redelijk, en wat over is kun je invriezen, je kunt er kroketten van draaien, in een ragout, gewoon de volgende dag opeten etc. Kun je vanalles mee maken.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ik stoofvlees maak reken ik op een pond pp, maar wij zijn grote eters.
Er zijn een aantal micro-organismen waar wij erg ziek van kunnen worden. Salmonella is er een van. Maar bacillus cereus kan voor heel nare dingen zorgen, evenals listeria, campylobacter. Van bijna alle krijg je buikpijn en enzo.quote:Op zondag 9 oktober 2016 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Sowieso is de angst voor salmonella uit ei wat overdreven. Meeste voedselvergiftigingen komen door koelkasten die niet koud genoeg staan (hoewel salmonella zich bij 5 graden beter voelt dan bij 21) en door rijst vorige dag (Rijst van de afhaalchinees de volgende dag nog een keer opwarmen)
Van dit laatste kan je écht goed ziek worden
Ik maak meestal een paar kilo. Prima om in te vriezen en als gemakkelijke hap nog eens op te warmen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ik stoofvlees maak reken ik op een pond pp, maar wij zijn grote eters.
Maak gewoon voldoende. 2 kilo is krap. Maak gewoon 4 en vries de resting.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:09 schreef fespo het volgende:
ik wil voor 7 personen een varkenswang stoofpot maken.
http://www.njam.tv/recepten/vlaamse-stoverij-met-trappistenbier
nu staat er in het recept 2kg (!) vlees voor 4 personen.
dit lijkt mij erg veel.
zou ik het ook redden met 2 kg voor 7 personen? dat is 280 gram p.p.
ik serveer het met aardappelpuree en 2 stoofpeertjes p.p. en eventeel rodekool met appeltjes.
en een voorgerechtje en een nagerechtje.
Tsja.ik kan niet in de portemonnee van ts kijken. Maar varkenswang is nou niet echt de duurste soort vlees.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:35 schreef RobinOok het volgende:
Allemaal weer makkelijker gezegd dan gedaan als je het geld niet op je rug hebt groeien.
Botulisme is in rijst en pasta ook wel een ding.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Das ook weer overdreven. Maar mensen die ziek worden van opgewarmde chinees worden dan meestal niet van het vlees en de sausjes, maar vooral de rijst is de schuldige.
Mensen van de VWA nemen graag monsters van de rijst in keukens.
Je hoeft ook niet in zijn portemonnaie te kijken, maar gewoon te lezen wat hij schrijft:quote:Op zondag 9 oktober 2016 20:02 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Tsja.ik kan niet in de portemonnee van ts kijken. Maar varkenswang is nou niet echt de duurste soort vlees.
quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:09 schreef fespo het volgende:
Gezeik over een kilo varkenswangen van 6 euro/kg vind ik echt een beetje overdrevn. Koop je een fles wijn minder.quote:Op zondag 9 oktober 2016 21:39 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Je hoeft ook niet in zijn portemonnaie te kijken, maar gewoon te lezen wat hij schrijft:
[..]
komt elk topic wel voorbij idd hahaquote:Op zondag 9 oktober 2016 19:17 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Pffffff, hoe lang loop je hier nou al rond? Nog nooit van gehoord. Knap....
Sommige mensen moeten nu eenmaal ieder dubbeltje omdraaien. Ik vind het naar om dat zo makkelijk af te serveren als overdreven, gezeik of Hollandse krenterigheid. Lekker makkelijk ook.quote:Op zondag 9 oktober 2016 22:14 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Gezeik over een kilo varkenswangen van 6 euro/kg vind ik echt een beetje overdrevn. Koop je een fles wijn minder.
Sommige mensen wel, maar bijna niemand heeft zo'n krap budget dat er geen 6 euro extra af kan als er 7 mensen komen eten.quote:Op zondag 9 oktober 2016 22:30 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Sommige mensen moeten nu eenmaal ieder dubbeltje omdraaien. Ik vind het naar om dat zo makkelijk af te serveren als overdreven, gezeik of Hollandse krenterigheid. Lekker makkelijk ook.
Al is de vraagsteller gewoon krenterig, het is toch zijn diner? Jij hebt niks te vinden van zijn budget, mag ie helemaal zelf weten.quote:Op zondag 9 oktober 2016 22:35 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Sommige mensen wel, maar bijna niemand heeft zo'n krap budget dat er geen 6 euro extra af kan als er 7 mensen komen eten.
Misschien lekker makkelijk, misschien naar, maak er van wat je wilt. Ik denk dat TS gewoon op zijn oudhollands krenterig doet met voldoende en goed eten. Maar als het inderdaad een van de weinige mensen is die echt op een bestaansminimum zitten mijn excuses.
Dat klopt; mijn advies is om gewoon wat meer te maken. Dat mag ik ook zeggen, of niet dan? Sinds wanneer is er een meningenpolitie op FOK!? Jouw avatar is in ieder geval juist gekozen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 22:38 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Al is de vraagsteller gewoon krenterig, het is toch zijn diner? Jij hebt niks te vinden van zijn budget, mag ie helemaal zelf weten.
Een van de weinige mensen die op een bestaansminimum zitten? Ben jij wel helemaal van deze wereld?quote:Op zondag 9 oktober 2016 22:35 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
een van de weinige mensen is die echt op een bestaansminimum zitten mijn excuses.
Stel je niet zo aan zeg.quote:Op zondag 9 oktober 2016 23:02 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Een van de weinige mensen die op een bestaansminimum zitten? Ben jij wel helemaal van deze wereld?
Concur, slechte hygiene, koelkast te warm, niet regelmatig schoongemaaktquote:Op zondag 9 oktober 2016 19:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Er zijn een aantal micro-organismen waar wij erg ziek van kunnen worden. Salmonella is er een van. Maar bacillus cereus kan voor heel nare dingen zorgen, evenals listeria, campylobacter. Van bijna alle krijg je buikpijn en enzo.
Cereus groeit goed op die meerdere keren opgewarmde rijst... Of pasta. Dus dat is het meestal.
Die andere dingen kun je van rauwe producten krijgen. Maar ook gewoon van slechte hygiëne. Ik denk dat dat laatste veel meer ziekte veroorzaakt dan een verdwaalde bacterie in rauw ei of rauwmelkse kaas.
Misschien zijn de schimmels wel veel gevaarlijker. Die gifstoffen zijn echt naar. Alleen krijg je er vaak op termijn kanker van.. Dat merk je niet als je iets eet.
Geen Piet, wel iemand anders.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:13 schreef fespo het volgende:
bedankt.
Piet of iemand anders nog een leuk idee voor een Belgisch dessert en/of voorgerecht?
Jeroen Meus, ook zo een schatje, dagelijkse kost zit inmiddels ver over de duizend afleveringenquote:Op maandag 10 oktober 2016 12:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Geen Piet, wel iemand anders.
Zoek eens op 'dagelijkse kost'. Database is inmiddels wel enorm geworden. Bord vol inspiratie, zeg maar.
Het beste van dat programma vind ik dat Jeroen geen moeilijk verkrijgbare ingrediënten gebruikt en de technieken basic.quote:Op maandag 10 oktober 2016 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jeroen Meus, ook zo een schatje, dagelijkse kost zit inmiddels ver over de duizend afleveringen
Mja, als ik kijk naar de kwaliteit van het vlees wat hij gebruikt zou ik niet zeggen dat hij geen moeilijk verkrijgbare ingredienten gebruiktquote:Op maandag 10 oktober 2016 12:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het beste van dat programma vind ik dat Jeroen geen moeilijk verkrijgbare ingrediënten gebruikt en de technieken basic.
En hij is ook gewoon heel prettig om naar te kijkenquote:Op maandag 10 oktober 2016 12:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het beste van dat programma vind ik dat Jeroen geen moeilijk verkrijgbare ingrediënten gebruikt en de technieken basic.
Jep, en hij legt goed uit, heeft oprechte liefde voor mooie ingredienten en eten. En belangrijkste is, hij kan echt vreselijk goed koken, itt tot mensen als Jamie Oliver en Joop Braakhekke vooralquote:Op maandag 10 oktober 2016 12:32 schreef Molo het volgende:
[..]
En hij is ook gewoon heel prettig om naar te kijken
Zou er bijna hommel van worden. Heerlijke tv.quote:Op maandag 10 oktober 2016 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jeroen Meus, ook zo een schatje, dagelijkse kost zit inmiddels ver over de duizend afleveringen
zouten, peperen en bloemen.quote:Op maandag 10 oktober 2016 18:23 schreef Kaas- het volgende:
Piet, hoe bak ik vanavond een scholfilet op de lekkerste wijze?
Kun je bij schol die grijs/oranje huid gewoon opeten?quote:Op maandag 10 oktober 2016 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Gaat beter met een hele schol trouwens.
Hele schol met spekjes ipv peterselie is ook erg lekker
Lekker als die krokant gebakken is.quote:Op maandag 10 oktober 2016 18:52 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Kun je bij schol die grijs/oranje huid gewoon opeten?
Top. Een hele schol is een stuk goedkoper als een gefileerdequote:Op maandag 10 oktober 2016 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lekker als die krokant gebakken is.
Zo had ik mijn tongetjes gisteren <3quote:Op maandag 10 oktober 2016 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
zouten, peperen en bloemen.
Peterselie snijden
Geklaarde Boter (geen margarine) in koekenpan verhitten, vis erin bakken en uit de pan nemen, peterselie in de boter doen en kort bakken, over de vis geven, wat citroensap erover.
Bedankt.quote:Op maandag 10 oktober 2016 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Peterselie snijden
Geklaarde Boter (geen margarine) in koekenpan verhitten, vis erin bakken en uit de pan nemen, peterselie in de boter doen en kort bakken, over de vis geven, wat citroensap erover.
Heerlijk. Klassiek en simpel.quote:Op maandag 10 oktober 2016 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Peterselie snijden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |