abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 september 2016 @ 16:36:42 #176
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_165495746
Dikke kans dat het kippendij is (ipv bijvoorbeeld een normale filet). Dat is veel malser vlees en ondanks (iets) te lang koken, bijna niet zo droog te krijgen als te lang gebakken filet.
  donderdag 22 september 2016 @ 16:44:04 #177
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165495891
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 11:49 schreef kirsten. het volgende:
Hi Piet (en andere experts), vraagje namens mijn vriend.

Het valt hem op dat in restaurants de kipsaté (en ook varkenshaassaté) altijd malser is dan als we het zelf klaarmaken. Nu kopen wij geen kiloknallers en ook regelmatig vlees bij de biologische en/of betere slagers, dus hij dacht niet dat het alleen maar aan een verschil in kwaliteit lag. Nu vermoed hij dat het vlees een klein beetje wordt voorgekookt zodat het al gaar is en niet zolang hoeft te braden. Ikzelf kan er geen zinnig woord over zeggen.

Hoe komt het dat de saté vaak zoveel malser is? Alvast bedankt!
Je kan dijfilet nemen ipv borstfilet, dat is malser en sappiger, voor de rest gebruiken restaurants vaak prefab en ik heb het idee dat dit vaak vormvlees is.
Vlees kan je heel erg mals krijgen door het te marineren met Papaïne,
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Papaïne
Dit kan je bij de supermarkt in het kruidenrek vinden als vlees malser.
Als je het te lang laat trekken of teveel gebruikt wordt het zo mals dat het uit elkaar valt. Het is niets engs verder, je kan hetzelfde effect bereiken door het marineren in vers papayasap of pulp, het is een enzym wat daar inzit.
Verder kan je marineren in zure marinades met bv, azijn, citroensap, yoghurt, maar dan moet je wel minstens 24 uur (liefst langer) marineren.
Je vlees langzaam pocheren bij een relatief lage temperatuur (in een vacuumzak) van een 70-75 graden dan breekt het collageen (bindweefsel) in vlees af en wordt omgezet in Gelatine.
Dit zijn een paar manieren om steviger vlees zachter te krijgen.
Mijn tip, gebruik eens dijfilet ipv borstfilet, lekkerder en zachter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165497207
t
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2016 16:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan dijfilet nemen ipv borstfilet, dat is malser en sappiger, voor de rest gebruiken restaurants vaak prefab en ik heb het idee dat dit vaak vormvlees is.
Vlees kan je heel erg mals krijgen door het te marineren met Papaïne,
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Papaïne
Dit kan je bij de supermarkt in het kruidenrek vinden als vlees malser.
Als je het te lang laat trekken of teveel gebruikt wordt het zo mals dat het uit elkaar valt. Het is niets engs verder, je kan hetzelfde effect bereiken door het marineren in vers papayasap of pulp, het is een enzym wat daar inzit.
Verder kan je marineren in zure marinades met bv, azijn, citroensap, yoghurt, maar dan moet je wel minstens 24 uur (liefst langer) marineren.
Je vlees langzaam pocheren bij een relatief lage temperatuur (in een vacuumzak) van een 70-75 graden dan breekt het collageen (bindweefsel) in vlees af en wordt omgezet in Gelatine.
Dit zijn een paar manieren om steviger vlees zachter te krijgen.
Mijn tip, gebruik eens dijfilet ipv borstfilet, lekkerder en zachter.
Top! Gaan we daar eens mee beginnen :) Papaine klinkt interessant!
pi_165550995
ik heb 4 hele kippen die ik voor 8 personen wil serveren met patat.
dus eigenlijk halveren en dan lekker op smaak maken.

Piet, of iemand anders hebben jullie een idee?
wat standaard vragen.
hoe hoog de temperatuur? en hoe lang? ik dacht zelf 140 graden voor 2 uur?
hoe op smaak maken?
verder nog iets waar ik aan moet denken?

[ Bericht 16% gewijzigd door fespo op 25-09-2016 12:36:00 ]
  zondag 25 september 2016 @ 12:40:47 #180
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_165551197
Past dat in jouw oven, 4 opengeklapte kippen? Of 4 niet opengeklapte?
pi_165551295
ja dat past, 4 opengeklapte kippen zou ik graag willen.
  zondag 25 september 2016 @ 13:05:26 #182
45206 Pietverdriet
pi_165551644
200 graden, vijf kwartier zou ik doen. Maar iedere oven is anders. Gas en electra maakt al veel uit, convectie of met fan nog meer.
Zout, peper, komijn of kummel, wat takjes rozemarijn.
pi_165551708
en waarom niet langer op een lagere temperatuur?
pi_165552429
Gaat opengeklapt niet sneller dan heel? Dacht dat weleens gelezen te hebben.
  zondag 25 september 2016 @ 14:44:35 #185
45206 Pietverdriet
pi_165553644
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2016 13:08 schreef fespo het volgende:
en waarom niet langer op een lagere temperatuur?
Betere bruining en meer smaak
pi_165586538
Wellicht een domme vraag, maar...

Hoe moet je crème fraîche toevoegen?
Ik heb het een keer geprobeerd, maar het verliep niet volgens plan, want er kwamen allemaal 'witte stipjes'. En gebonden werd het eten niet.. :+
  dinsdag 27 september 2016 @ 19:01:12 #187
45206 Pietverdriet
pi_165607150
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2016 21:15 schreef -Wereld- het volgende:

Ik heb het een keer geprobeerd, maar het verliep niet volgens plan, want er kwamen allemaal 'witte stipjes'. En gebonden werd het eten niet.. :+
Toevoegen waaraan?
Klinkt alsof het geschift is
pi_165607713
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2016 13:05 schreef Pietverdriet het volgende:
200 graden, vijf kwartier zou ik doen. Maar iedere oven is anders. Gas en electra maakt al veel uit, convectie of met fan nog meer.
Zout, peper, komijn of kummel, wat takjes rozemarijn.
In mijn oven is 5 kwartier op 170 genoeg, anders verbrandt de boel. Ik grill liever nog even minuten na als het nodig blijkt.

Ik houd zelf trouwens van citroenkip met tijm, dus schil van 3 biologische citroenen, wat zout en peper, tijm en in de vijzel, wat citroensap erop en dit dan onder het vel steken op een paar plaatsen met wat klontjes boter.als je het handig doet verspreidt de smaak zich vanzelf.

Op het vel doe ik liever niet zoveel, dat bedruip ik zodra er wat vet uit de. Kip komt en als ik het niet vergeet nog een paar keer.
Whatever...
pi_165607792
quote:

Crème fraiche is zuur, maar mengt meestal vrij goed. Het schift eerder als je het heel Koud toevoegt of langer laat koken.

Laagvet crème schift ook eerder.
Whatever...
pi_165607900
quote:

misschien helpt het als je verteld wat je hebt gedaan?
pi_165611356
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 19:31 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Crème fraiche is zuur, maar mengt meestal vrij goed. Het schift eerder als je het heel Koud toevoegt of langer laat koken.

Laagvet crème schift ook eerder.
Waarom schrijf je koud met een hoofdletter? Of bedoel je meneer of mevrouw Koud?
pi_165611387
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 21:12 schreef lighted het volgende:

[..]

Waarom schrijf je koud met een hoofdletter? Of bedoel je meneer of mevrouw Koud?
Mobiel.
Whatever...
pi_165611741
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 21:13 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Mobiel.
Scooter.
pi_165612027
Piet, ik heb geiten schouder van de marokkaanse supermarkt. Hoe lang moet ik dit stoven? Op internet vind ik dat 1 uur voldoende is maar gevoelsmatig lijkt me dit super kort.

Ik wil dat het vlees gewoon zacht is en eigenlijk van het bot valt. Ik wil geen taaie geit waar ik uren op moet kauwen !

Ik heb het in stukken laten snijden (ging er nogal aggressief aan toe zo te horen, dat zagen...) dus het is geen hele schouder meer. Gewassen tegen botfragmenten. Ligt nu te marineren in kruiden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_165612371
Inmiddels al beantwoord in andere draad, 1-2 u op 150 graden in de oven dus. We gaan het morgen zien.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_165632134
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 19:36 schreef Elleska het volgende:

[..]

misschien helpt het als je verteld wat je hebt gedaan?
Oh ik heb het uit de koelkast gehaald en in de soep gedaan en geroerd.
Moet je het dan eerst een uur van tevoren ofzo uit de koelkast halen en dan dat je het wel 'normaal' kan toevoegen aan soep (en bijv. een (warme) saus)?

En werkt het bij een saus maken hetzelfde als bij soep?
pi_165692105
?
pi_165766944
Ik heb een pasta machine gekregen en wil dit weekend voor het eerst pasta maken.
Nu lees ik op internet dat er allerlei speciale meel/bloem soorten zijn om pasta te maken.
Aangezien het mijn eerste poging is, vraag ik mij af of ik de speciale typo 00 bloem zal aanschaffen om de eerste poging gewoon met normale tarwebloem zal doen?

Maak ik het mijzelf extra moeilijk als ik de normale tarwebloem gebruik of werkt dit ook prima?
  woensdag 5 oktober 2016 @ 11:46:34 #199
45206 Pietverdriet
pi_165767057
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:41 schreef utrecht1970 het volgende:
Ik heb een pasta machine gekregen en wil dit weekend voor het eerst pasta maken.
Nu lees ik op internet dat er allerlei speciale meel/bloem soorten zijn om pasta te maken.
Aangezien het mijn eerste poging is, vraag ik mij af of ik de speciale typo 00 bloem zal aanschaffen om de eerste poging gewoon met normale tarwebloem zal doen?

Maak ik het mijzelf extra moeilijk als ik de normale tarwebloem gebruik of werkt dit ook prima?
Je kan met normale bloem en eieren prima een pasta maken, echt goed gaat het met semola di grano duro, een griesmeel van harde tarwe
pi_165769828
Zolang je ei gebruikt werkt gewone bloem prima (dus ook de cakebloem uit de supermarkt) . Wil je alleen water gebruiken is bloem Gemaakt van durum tarwe aanbevolen...

Tipo zero zero is mooi fijngemalen, maar zero werkt ook.

Een tip is om de pasta na het doorkneden tot bal te vormen en in plasticfolie een uur of drie in de koelkast te leggen. Dan voorkom je kruimelig deeg en slecht verdeeld vocht.

Voeg iig niet teveel vocht toe. Een ei op 100 gram. Bloem gaat altijd goed.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')