abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161228031
De burgerinitiatief wet was het slechtste idee ooit. Zo snel mogelijk uit het wetboek schrappen.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_161228033
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hoe vaak denk jij dat dat gaat gebeuren? :?
Gewoon bindend maken en het koppelen aan een andere verkiezing waarvoor mensen toch al komen opdagen.
Dus dan hadden we volgens jou pas volgend jaar hierover moeten stemmen?
Lekker onpraktisch.
pi_161228065
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hoe vaak denk jij dat dat gaat gebeuren? :?
Gewoon bindend maken, dan komen meer mensen opdagen.
Ik hoop niet al te vaak, want het stemmen of de democratie neem ik altijd heel serieus, gezien er voor dat voorrecht vroeger gevochten is. En tegenwoordig met sociale media lijkt het makkelijker 400.000 handtekeningen te halen dan met de traditionele manier.
  woensdag 6 april 2016 @ 18:35:05 #254
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161228140
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:30 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dus dan hadden we volgens jou pas volgend jaar hierover moeten stemmen?
Lekker onpraktisch.
Dat kan de consequentie zijn: wetgeving in de ijskast tot de volgende verkiezing. Het is maar net hoe hoog je het opkomstpercentage wil hebben. Je kan ook enkel het referendum bindend maken, dan krijg je waarschijnlijk eveneens een hogere opkomst.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 6 april 2016 @ 18:35:41 #255
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161228162
quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:30 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De burgerinitiatief wet was het slechtste idee ooit. Zo snel mogelijk uit het wetboek schrappen.
Democratie is niet voor bange mensen, dat blijkt maar weer. :)
#NoDAPL
  woensdag 6 april 2016 @ 18:37:34 #256
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161228204
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:30 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid over wat ik bedoel: alleen van die 15% weet je zeker dat ze tegen zijn. Bij die 70% die niet gaat stemmen kunnen uiteraard ook heel veel mensen zitten die tegen zijn, maar dat weet je dus niet.

Doelde je op deze "fout" in mijn logica of op iets anders?
Uiteraard, jij stelde dat iets meer dan 15% van de mensen tegen is, terwijl iets meer dan de helft van de mensen die is gaan stemmen tegen is en we dit uit noodzaak moeten extrapoleren naar de Nederlandse bevolking, wat we altijd doen bij verkiezingen. We kunnen niets stellen over de 65-70% die niet gaat stemmen en we kunnen met hen geen rekening houden. Dat is democratisch want de meeste van hen kiezen er zelf voor om niet te gaan stemmen.
#NoDAPL
pi_161228210
De burgerinitiatiefwet had er al veel eerder moeten zijn, en had ook nog eens een bindend referendum moeten voorschrijven.

Dat we in Nederland volksvertegenwoordigers hebben, dat wil nog niet zeggen dat die volksvertegenwoordigers een vrijkaart hebben om te doen wat ze willen. Ik heb ook een contract met mijn baas, als ik mijn werk niet goed doe moet ik ook op het matje komen.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_161228225
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Referenda hebben niks met democratie te maken. Werken alleen maar populisme en demagogie in de hand.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_161228231
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:22 schreef Breekfast het volgende:

Dit referendum heeft weinig met democratie te maken. 30% opkomst, met een kleine meerderheid die tegen stemt. Dan weet je dus dat iets meer dan 15% tegen het associatieverdrag is, meer niet.

En wat wil die burger dan wel? Helemaal geen associatieverdrag? Of een aangepast verdrag met alleen het gedeelte over handel? Beleidsvraagstukken zijn helemaal niet geschikt om in een voor en tegen op te delen.

vind dat niet zo vreemd hoor
dat doet iedereen iedere dag
iedere keer als ze iemands handtekening vragen kun je die zetten of niet

zet je die niet, DAN pas gaan ze misschien vragen wat er aangepast zou moeten worden.
of ze zeggen, tabé, dan maar niet
shift-knop defekt
  woensdag 6 april 2016 @ 18:38:39 #260
202546 Baszh
The Dude abides
pi_161228238
quote:

[..]

Populisme is wel een bedreiging voor goed functionerend bestuur als je steeds meer en meer opties voor directe input geeft. Moet ergens een balans zijn tussen vertegenwoordiging en directe input.
Waarom uitstellen tot morgen als je het overmorgen nog kunt doen?
pi_161228242
quote:

[..]

Dat kan de consequentie zijn: wetgeving in de ijskast tot de volgende verkiezing. Het is maar net hoe hoog je het opkomstpercentage wil hebben. Je kan ook enkel het referendum bindend maken, dan krijg je waarschijnlijk eveneens een hogere opkomst.
Lekker handig, zoveel uitstel. Nog maar een jaartje extra wachten. Je kunt ook nog in een situatie zitten dat er pas nog een jaar later vekiezingen zijn. Als dit referendum net na de laatste PS verkiezingen was aangevraagd, dan heb je dus 2 jaar later het referendum! Dan maak je je als NL wel volledig belachelijk.
  woensdag 6 april 2016 @ 18:39:24 #262
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161228260
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:38 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Referenda hebben niks met democratie te maken. Werken alleen maar populisme en demagogie in de hand.
Dat hangt van het hoe en wat af, in een extreme zaak kan dat inderdaad gebeuren maar met dit ene referendum zal dat wel meevallen.
Ik ben een voorstander van het meer gebruik maken van referenda, ik zou het alleen wel wat anders invullen dan dat nu gebeurt.
#NoDAPL
pi_161228264
quote:

[..]

Populisme is praktisch hetzelfde als democratie. Alleen het bekt lekker als verknipte beledigng, het komt op exact hetzelfde neer.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  woensdag 6 april 2016 @ 18:40:29 #264
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161228302
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:38 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Lekker handig, zoveel uitstel. Nog maar een jaartje extra wachten. Je kunt ook nog in een situatie zitten dat er pas nog een jaar later vekiezingen zijn. Als dit referendum net na de laatste PS verkiezingen was aangevraagd, dan heb je dus 2 jaar later het referendum! Dan maak je je als NL wel volledig belachelijk.
Nogmaals, dan maken we enkel het referendum bindend.
#NoDAPL
pi_161228316
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:30 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid over wat ik bedoel: alleen van die 15% weet je zeker dat ze tegen zijn. Bij die 70% die niet gaat stemmen kunnen uiteraard ook heel veel mensen zitten die tegen zijn, maar dat weet je dus niet.

Doelde je op deze "fout" in mijn logica of op iets anders?
Normaal is men hier toch zo handig met grafiekjes van enquêtes reken het om dan procentueel, dat wordt toch geloof ik ook met enquêtes gedaan?
pi_161228380
quote:

[..]

Ook ik prefereer een aristocratie van wijze grijze mannen die wel even voor ons beslissen wat het beste is.
Conscience do cost.
pi_161228438
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 08:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Wie ben jij om valse voorwendselen te bepalen?

Als je zo gaat redeneren dan is het kabinet ook niet legitiem, want een flink deel van de kiezers heeft op VVD of PvdA gestemd ipv. op de partij waar ze eigenlijk aanhanger van zijn, alleen maar om een kabinet met PvdA resp. VVD zo te kunnen tegenhouden, of wegens het verkiezingsleugentje van de 1000 euro van Rutte. En hetzelfde geldt dan dus voor het besluit van de TK om met dit verdrag in te stemmen. :')

Nogmaals: het volk heeft in een democratie het fundamentele(!) recht om domme beslissingen te maken en om vanwege "valse voorwendselen" een "verkeerde" keuze te maken!
Dat hebben de organisatoren zelf met zoveel woorden gezegd.
pi_161228449
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:43 schreef ems. het volgende:

[..]

Ook ik prefereer een aristocratie van wijze grijze mannen die wel even voor ons beslissen wat het beste is.
Waren het maar grijze mannen volgens mij komen ze net uit het ei?
Dacht dat de minister president zelfs nog af en toe bij mama op schoot zit?
pi_161228450
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:38 schreef Baszh het volgende:
Populisme is wel een bedreiging voor goed functionerend bestuur als je steeds meer en meer opties voor directe input geeft. Moet ergens een balans zijn tussen vertegenwoordiging en directe input.
klopt, het is een bedreiging voor het pluche bestuur
die dachten voor 4 jaar lang ongestoord hun listen uit te kunnen voeren
shift-knop defekt
pi_161228465
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:44 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat hebben de organisatoren zelf met zoveel woorden gezegd.
De Kiesraad heeft dat gezegd? :?

Lijkt me sterk.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2016 18:45:50 ]
  woensdag 6 april 2016 @ 18:47:24 #271
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_161228508
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:28 schreef MakkieR het volgende:
Als vanavond de 30% niet gehaald wordt, wat moeten we dan eigenlijk met het burgerinitiatief?
Ik heb namelijk geen zin om elke keer naar de stemhokjes te vliegen als een of ander malloot de 400.000 handtekeningen binnen haalt via sociale media.
In ieder geval moet er iets aan die opkomstdrempel gedaan worden obv het aantal uitgebrachte stemmen. Dat werkt strategisch stemmen in de hand. Beter wordt er een drempel bepaald obv het aantal keuzes voor Voor of Tegen. Bv dat minstens 20% van alle kiesgerechtigden tegengestemd (of voorgestemd) moet hebben om van een geldig resultaat te kunnen spreken.

Ook konden er nu handtekeningen opgehaald worden met een app. Dat is op zich prima, maar dan moet er nog eens goed nagedacht worden of die grens van 300.000 handtekeningen dan niet aan de lage kant is.
pi_161228533
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:45 schreef TomLuny het volgende:

[..]

Naar mijn idee is het door het Europese parlement ingevoerd of die willen dat, dan snap ik niet dat er hier nog zoveel op het pluche zitten, als er al veel daar besloten wordt.
pi_161228606
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 17:02 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Belachelijke opmerking.
Kom op zeg. Het is toch ook een kul-referendum.. Niemand heeft dat verdrag gelezen. En men stemt op EU sentiment. Terwijl dat de vraag helemaal niet is.

:D
Make my day!
  woensdag 6 april 2016 @ 18:51:12 #274
202546 Baszh
The Dude abides
pi_161228624
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:45 schreef TomLuny het volgende:

[..]

Heeft dus twee kanten, dat kunnen we hopelijk wel inzien.
Waarom uitstellen tot morgen als je het overmorgen nog kunt doen?
pi_161228648
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:48 schreef john2406 het volgende:
Naar mijn idee is het door het Europese parlement ingevoerd of die willen dat, dan snap ik niet dat er hier nog zoveel op het pluche zitten, als er al veel daar besloten wordt.
dat is de granaat die het onmisbare rookgordijn optrekt
nu denk je nog, we hebben een parlement, maar daarachter zit een enorme kolos die de touwtjes bedient.
dat is geen fraai beeld, dus dan maar wat rook
shift-knop defekt
pi_161228672
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:51 schreef Baszh het volgende:
Heeft dus twee kanten, dat kunnen we hopelijk wel inzien.
miscchien nu, 2 kanten na mijn reactie
ik zag er eerst maar 1
shift-knop defekt
  woensdag 6 april 2016 @ 18:53:23 #277
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_161228676
Boekestijn en Van der Staaij hebben uiteindelijk toch besloten te gaan stemmen. ^O^
pi_161228690
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:50 schreef agter het volgende:

[..]

Kom op zeg. Het is toch ook een kul-referendum.. Niemand heeft dat verdrag gelezen. En men stemt op EU sentiment. Terwijl dat de vraag helemaal niet is.

Politiek 24 daar stonden er twee eentje van de VVD welke het verdrag niet uit zijn hoofd kon, en eentje van de SP die een paar artikelen uit zijn hoofd kon!
Als die het niet geheel kunnen wat verwacht je dan van de burgers, welke er niet voor betaald worden?
pi_161228701
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:50 schreef agter het volgende:

[..]

Inderdaad, of gewoon even lekker tegen stemmen om tegen de regering aan te schoppen.
pi_161228790
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:54 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Inderdaad, of gewoon even lekker tegen stemmen om tegen de regering aan te schoppen.
Dat uiteraard ook, bij mij dan he.
Alleen volgens mij merken die het nog niet als ik ze tegen de broek aan zeik?
Of ze merken het en denken maar gewoon ik zit hier voor de poen thats it.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2016 18:58:28 ]
pi_161228935
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:57 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat uiteraard ook, bij mij dan he.
Alleen volgens mij merken die het nog niet als ik ze tegen de broek aan zeik?
Of ze merken het en denken maar gewoon ik zit hier voor de poen thats it.
Dank voor deze post. Een mooi voorbeeld voor waarom dit referendum lariekoek is ^O^
pi_161228945
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 18:53 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als die het niet geheel kunnen wat verwacht je dan van de burgers, welke er niet voor betaald worden?
Waarom burgers überhaupt nog laten stemmen joh. Het domme gepeupel begrijpt er toch niets van. 8-)
Conscience do cost.
  woensdag 6 april 2016 @ 19:04:15 #283
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161228997
Compleet debiel dat je in je eigen gemeente moet stemmen. Mensen zijn inmiddels het tegenovergestelde gewend.

Truukjes om opkomst laag te houden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_161229031
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:02 schreef ems. het volgende:

[..]

Waarom burgers überhaupt nog laten stemmen joh. Het domme gepeupel begrijpt er toch niets van. 8-)
Ja zover zal het wel nog eens komen denk ik mij, ik ging toch al niet, hoopte of vestigde mijn hoop op een gezonde oppositie.
Echter hebben die zich van dit kabinet niet ook laten kopen?

Of ging het niet anders en was het de wil van de EU en niet meer of minder als dat?
pi_161229052
kijken ze bij de opkomstcijfers nog naar welke bevolkingsgroepen het meest zijn vertegenwoordigt ?

als je al overtuigd bent dat de enige vorm van regering van een onzichtbare hand dient te komen dan ga je je niet druk maken om een ver oost-europees land

damsko zit bijvoorbeeld met nog 2 uurtjes te gaan op 14 procent :?

http://nos.nl/artikel/209(...)ijna-14-procent.html
shift-knop defekt
pi_161229068
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:02 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Dank voor deze post. Een mooi voorbeeld voor waarom dit referendum lariekoek is ^O^
Sterker nog ik denk dat als ze zich beschijten dat ze klaar krijgen om te zeggen dat ik het bij ze gedaan heb?
pi_161229132
Maar als we met zijn allen thuisblijven, wat willen we daarmee dan bereiken? Dat de regering zijn gang mag gaan, net als bij de invoering van de euro of de toetreding van de EU. Nog niet zo lang geleden zag je hoeveel burgers zich daarover beklaagden, net als over alles rondom Griekenland. Mag je eens een keer stemmen, ga dan ook stemmen.
  woensdag 6 april 2016 @ 19:10:39 #288
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_161229174
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:04 schreef Klopkoek het volgende:
Compleet debiel dat je in je eigen gemeente moet stemmen. Mensen zijn inmiddels het tegenovergestelde gewend.

Truukjes om opkomst laag te houden.
Onzin. Kiezers konden gewoon een kiezerspas aanvragen, waarmee in heel Nederland gestemd kon worden. Net zoals altijd.
pi_161229219
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:10 schreef freako het volgende:

[..]

Onzin. Kiezers konden gewoon een kiezerspas aanvragen, waarmee in heel Nederland gestemd kon worden. Net zoals altijd.
Eerlijk gezegd zie ik alleen maar luie Nederlanders die het hardst klagen als het binnen de EU mis gaat maar te lui en beroerd zijn om door weer en wind naar het stembureau te gaan.
pi_161229236
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:12 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd zie ik alleen maar luie Nederlanders die het hardst klagen als het binnen de EU mis gaat maar te lui en beroerd zijn om door weer en wind naar het stembureau te gaan.
Wat ken jij een hoop luie mensen persoonlijk dan!
Conscience do cost.
pi_161229239
Bij dit vond ik het nodig om mijn stem, voor of tegen, te laten horen.
Daar er geen oppositie is die voor mij het woord kan doen.

Voor de tweede kamer ga ik al niet meer sinds Kok ooit voor de Pvda uitkwam tegen al zijn voorheene principes in!
Nog eens geprobeerd op de SP maar toen zei Marijnesen ook tot ziens, helaas!
pi_161229282
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:12 schreef ems. het volgende:

[..]

Wat ken jij een hoop luie mensen persoonlijk dan!
Het is gewoon een rekensom slimmerik. wat is de opkomstpercentage, 100% - dat percentage zijn de luie Nederlanders.
pi_161229290
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:12 schreef MakkieR het volgende:

[..]

De EU werkt net zo goed of zo slecht als de lidstaten dat willen. En de regeringen van de lidstaten zijn allemaal democratisch gekozen.
pi_161229326
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:14 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

De EU werkt net zo goed of zo slecht als de lidstaten dat willen. En de regeringen van de lidstaten zijn allemaal democratisch gekozen.
En daar zien we weer een excuus, heb je al gestemd?
pi_161229334
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:14 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Ook in het Nederlandse geval de gedoogpartners?
Zouden ze er nog gezeten hebben als die er toen niet waren?
pi_161229346
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:15 schreef MakkieR het volgende:

[..]

En daar zien we weer een excuus, heb je al gestemd?
Nee, maar ik vindt dan ook dat de EU perfect werkt.
pi_161229371
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:16 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Je mening telt niet, want je hebt niet gestemd ;)
pi_161229381
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:16 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Ach als die werkt kan ik ja voortaan thuis blijven of niet?

Mijn tuinkabouters doen mij s nachts het gras zefls af!

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2016 19:18:40 ]
pi_161229454
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:16 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Je mening telt niet, want je hebt niet gestemd ;)
Ik stem bij verkiezingen. Ik heb mijn democratisch plicht nog nooit verzaakt. Referenda hebben niks met democratie te maken.
pi_161229485
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 19:19 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Ik stem bij verkiezingen. Ik heb mijn democratisch plicht nog nooit verzaakt. Referenda hebben niks met democratie te maken.
Daar kan ik me in vinden.
Make my day!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')