Dus dan hadden we volgens jou pas volgend jaar hierover moeten stemmen?quote:Op woensdag 6 april 2016 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe vaak denk jij dat dat gaat gebeuren?
Gewoon bindend maken en het koppelen aan een andere verkiezing waarvoor mensen toch al komen opdagen.
Ik hoop niet al te vaak, want het stemmen of de democratie neem ik altijd heel serieus, gezien er voor dat voorrecht vroeger gevochten is. En tegenwoordig met sociale media lijkt het makkelijker 400.000 handtekeningen te halen dan met de traditionele manier.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe vaak denk jij dat dat gaat gebeuren?
Gewoon bindend maken, dan komen meer mensen opdagen.
Dat kan de consequentie zijn: wetgeving in de ijskast tot de volgende verkiezing. Het is maar net hoe hoog je het opkomstpercentage wil hebben. Je kan ook enkel het referendum bindend maken, dan krijg je waarschijnlijk eveneens een hogere opkomst.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:30 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dus dan hadden we volgens jou pas volgend jaar hierover moeten stemmen?
Lekker onpraktisch.
Democratie is niet voor bange mensen, dat blijkt maar weer.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:30 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De burgerinitiatief wet was het slechtste idee ooit. Zo snel mogelijk uit het wetboek schrappen.
Uiteraard, jij stelde dat iets meer dan 15% van de mensen tegen is, terwijl iets meer dan de helft van de mensen die is gaan stemmen tegen is en we dit uit noodzaak moeten extrapoleren naar de Nederlandse bevolking, wat we altijd doen bij verkiezingen. We kunnen niets stellen over de 65-70% die niet gaat stemmen en we kunnen met hen geen rekening houden. Dat is democratisch want de meeste van hen kiezen er zelf voor om niet te gaan stemmen.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:30 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid over wat ik bedoel: alleen van die 15% weet je zeker dat ze tegen zijn. Bij die 70% die niet gaat stemmen kunnen uiteraard ook heel veel mensen zitten die tegen zijn, maar dat weet je dus niet.
Doelde je op deze "fout" in mijn logica of op iets anders?
Referenda hebben niks met democratie te maken. Werken alleen maar populisme en demagogie in de hand.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Democratie is niet voor bange mensen, dat blijkt maar weer.
vind dat niet zo vreemd hoorquote:Op woensdag 6 april 2016 18:22 schreef Breekfast het volgende:
Dit referendum heeft weinig met democratie te maken. 30% opkomst, met een kleine meerderheid die tegen stemt. Dan weet je dus dat iets meer dan 15% tegen het associatieverdrag is, meer niet.
En wat wil die burger dan wel? Helemaal geen associatieverdrag? Of een aangepast verdrag met alleen het gedeelte over handel? Beleidsvraagstukken zijn helemaal niet geschikt om in een voor en tegen op te delen.
Populisme is wel een bedreiging voor goed functionerend bestuur als je steeds meer en meer opties voor directe input geeft. Moet ergens een balans zijn tussen vertegenwoordiging en directe input.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Democratie is niet voor bange mensen, dat blijkt maar weer.
Lekker handig, zoveel uitstel. Nog maar een jaartje extra wachten. Je kunt ook nog in een situatie zitten dat er pas nog een jaar later vekiezingen zijn. Als dit referendum net na de laatste PS verkiezingen was aangevraagd, dan heb je dus 2 jaar later het referendum! Dan maak je je als NL wel volledig belachelijk.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat kan de consequentie zijn: wetgeving in de ijskast tot de volgende verkiezing. Het is maar net hoe hoog je het opkomstpercentage wil hebben. Je kan ook enkel het referendum bindend maken, dan krijg je waarschijnlijk eveneens een hogere opkomst.
Dat hangt van het hoe en wat af, in een extreme zaak kan dat inderdaad gebeuren maar met dit ene referendum zal dat wel meevallen.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:38 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Referenda hebben niks met democratie te maken. Werken alleen maar populisme en demagogie in de hand.
Populisme is praktisch hetzelfde als democratie. Alleen het bekt lekker als verknipte beledigng, het komt op exact hetzelfde neer.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:38 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Referenda hebben niks met democratie te maken. Werken alleen maar populisme en demagogie in de hand.
Nogmaals, dan maken we enkel het referendum bindend.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:38 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Lekker handig, zoveel uitstel. Nog maar een jaartje extra wachten. Je kunt ook nog in een situatie zitten dat er pas nog een jaar later vekiezingen zijn. Als dit referendum net na de laatste PS verkiezingen was aangevraagd, dan heb je dus 2 jaar later het referendum! Dan maak je je als NL wel volledig belachelijk.
Normaal is men hier toch zo handig met grafiekjes van enquêtes reken het om dan procentueel, dat wordt toch geloof ik ook met enquêtes gedaan?quote:Op woensdag 6 april 2016 18:30 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid over wat ik bedoel: alleen van die 15% weet je zeker dat ze tegen zijn. Bij die 70% die niet gaat stemmen kunnen uiteraard ook heel veel mensen zitten die tegen zijn, maar dat weet je dus niet.
Doelde je op deze "fout" in mijn logica of op iets anders?
Ook ik prefereer een aristocratie van wijze grijze mannen die wel even voor ons beslissen wat het beste is.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:38 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Dat hebben de organisatoren zelf met zoveel woorden gezegd.quote:Op woensdag 6 april 2016 08:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Wie ben jij om valse voorwendselen te bepalen?
Als je zo gaat redeneren dan is het kabinet ook niet legitiem, want een flink deel van de kiezers heeft op VVD of PvdA gestemd ipv. op de partij waar ze eigenlijk aanhanger van zijn, alleen maar om een kabinet met PvdA resp. VVD zo te kunnen tegenhouden, of wegens het verkiezingsleugentje van de 1000 euro van Rutte. En hetzelfde geldt dan dus voor het besluit van de TK om met dit verdrag in te stemmen.
Nogmaals: het volk heeft in een democratie het fundamentele(!) recht om domme beslissingen te maken en om vanwege "valse voorwendselen" een "verkeerde" keuze te maken!
Waren het maar grijze mannen volgens mij komen ze net uit het ei?quote:Op woensdag 6 april 2016 18:43 schreef ems. het volgende:
[..]
Ook ik prefereer een aristocratie van wijze grijze mannen die wel even voor ons beslissen wat het beste is.
klopt, het is een bedreiging voor het pluche bestuurquote:Op woensdag 6 april 2016 18:38 schreef Baszh het volgende:
Populisme is wel een bedreiging voor goed functionerend bestuur als je steeds meer en meer opties voor directe input geeft. Moet ergens een balans zijn tussen vertegenwoordiging en directe input.
De Kiesraad heeft dat gezegd?quote:Op woensdag 6 april 2016 18:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat hebben de organisatoren zelf met zoveel woorden gezegd.
In ieder geval moet er iets aan die opkomstdrempel gedaan worden obv het aantal uitgebrachte stemmen. Dat werkt strategisch stemmen in de hand. Beter wordt er een drempel bepaald obv het aantal keuzes voor Voor of Tegen. Bv dat minstens 20% van alle kiesgerechtigden tegengestemd (of voorgestemd) moet hebben om van een geldig resultaat te kunnen spreken.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:28 schreef MakkieR het volgende:
Als vanavond de 30% niet gehaald wordt, wat moeten we dan eigenlijk met het burgerinitiatief?
Ik heb namelijk geen zin om elke keer naar de stemhokjes te vliegen als een of ander malloot de 400.000 handtekeningen binnen haalt via sociale media.
Naar mijn idee is het door het Europese parlement ingevoerd of die willen dat, dan snap ik niet dat er hier nog zoveel op het pluche zitten, als er al veel daar besloten wordt.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:45 schreef TomLuny het volgende:
[..]
klopt, het is een bedreiging voor het pluche bestuur
die dachten voor 4 jaar lang ongestoord hun listen uit te kunnen voeren
Kom op zeg. Het is toch ook een kul-referendum.. Niemand heeft dat verdrag gelezen. En men stemt op EU sentiment. Terwijl dat de vraag helemaal niet is.quote:
Heeft dus twee kanten, dat kunnen we hopelijk wel inzien.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:45 schreef TomLuny het volgende:
[..]
klopt, het is een bedreiging voor het pluche bestuur
die dachten voor 4 jaar lang ongestoord hun listen uit te kunnen voeren
dat is de granaat die het onmisbare rookgordijn optrektquote:Op woensdag 6 april 2016 18:48 schreef john2406 het volgende:
Naar mijn idee is het door het Europese parlement ingevoerd of die willen dat, dan snap ik niet dat er hier nog zoveel op het pluche zitten, als er al veel daar besloten wordt.
miscchien nu, 2 kanten na mijn reactiequote:Op woensdag 6 april 2016 18:51 schreef Baszh het volgende:
Heeft dus twee kanten, dat kunnen we hopelijk wel inzien.
Politiek 24 daar stonden er twee eentje van de VVD welke het verdrag niet uit zijn hoofd kon, en eentje van de SP die een paar artikelen uit zijn hoofd kon!quote:Op woensdag 6 april 2016 18:50 schreef agter het volgende:
[..]
Kom op zeg. Het is toch ook een kul-referendum.. Niemand heeft dat verdrag gelezen. En men stemt op EU sentiment. Terwijl dat de vraag helemaal niet is.
Inderdaad, of gewoon even lekker tegen stemmen om tegen de regering aan te schoppen.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:50 schreef agter het volgende:
[..]
Kom op zeg. Het is toch ook een kul-referendum.. Niemand heeft dat verdrag gelezen. En men stemt op EU sentiment. Terwijl dat de vraag helemaal niet is.
Dat uiteraard ook, bij mij dan he.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:54 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Inderdaad, of gewoon even lekker tegen stemmen om tegen de regering aan te schoppen.
Dank voor deze post. Een mooi voorbeeld voor waarom dit referendum lariekoek isquote:Op woensdag 6 april 2016 18:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat uiteraard ook, bij mij dan he.
Alleen volgens mij merken die het nog niet als ik ze tegen de broek aan zeik?
Of ze merken het en denken maar gewoon ik zit hier voor de poen thats it.
Waarom burgers überhaupt nog laten stemmen joh. Het domme gepeupel begrijpt er toch niets van.quote:Op woensdag 6 april 2016 18:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als die het niet geheel kunnen wat verwacht je dan van de burgers, welke er niet voor betaald worden?
Ja zover zal het wel nog eens komen denk ik mij, ik ging toch al niet, hoopte of vestigde mijn hoop op een gezonde oppositie.quote:Op woensdag 6 april 2016 19:02 schreef ems. het volgende:
[..]
Waarom burgers überhaupt nog laten stemmen joh. Het domme gepeupel begrijpt er toch niets van.
Sterker nog ik denk dat als ze zich beschijten dat ze klaar krijgen om te zeggen dat ik het bij ze gedaan heb?quote:Op woensdag 6 april 2016 19:02 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dank voor deze post. Een mooi voorbeeld voor waarom dit referendum lariekoek is
Onzin. Kiezers konden gewoon een kiezerspas aanvragen, waarmee in heel Nederland gestemd kon worden. Net zoals altijd.quote:Op woensdag 6 april 2016 19:04 schreef Klopkoek het volgende:
Compleet debiel dat je in je eigen gemeente moet stemmen. Mensen zijn inmiddels het tegenovergestelde gewend.
Truukjes om opkomst laag te houden.
Eerlijk gezegd zie ik alleen maar luie Nederlanders die het hardst klagen als het binnen de EU mis gaat maar te lui en beroerd zijn om door weer en wind naar het stembureau te gaan.quote:Op woensdag 6 april 2016 19:10 schreef freako het volgende:
[..]
Onzin. Kiezers konden gewoon een kiezerspas aanvragen, waarmee in heel Nederland gestemd kon worden. Net zoals altijd.
Wat ken jij een hoop luie mensen persoonlijk dan!quote:Op woensdag 6 april 2016 19:12 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd zie ik alleen maar luie Nederlanders die het hardst klagen als het binnen de EU mis gaat maar te lui en beroerd zijn om door weer en wind naar het stembureau te gaan.
Het is gewoon een rekensom slimmerik. wat is de opkomstpercentage, 100% - dat percentage zijn de luie Nederlanders.quote:Op woensdag 6 april 2016 19:12 schreef ems. het volgende:
[..]
Wat ken jij een hoop luie mensen persoonlijk dan!
De EU werkt net zo goed of zo slecht als de lidstaten dat willen. En de regeringen van de lidstaten zijn allemaal democratisch gekozen.quote:Op woensdag 6 april 2016 19:12 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd zie ik alleen maar luie Nederlanders die het hardst klagen als het binnen de EU mis gaat maar te lui en beroerd zijn om door weer en wind naar het stembureau te gaan.
En daar zien we weer een excuus, heb je al gestemd?quote:Op woensdag 6 april 2016 19:14 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
De EU werkt net zo goed of zo slecht als de lidstaten dat willen. En de regeringen van de lidstaten zijn allemaal democratisch gekozen.
Ook in het Nederlandse geval de gedoogpartners?quote:Op woensdag 6 april 2016 19:14 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
De EU werkt net zo goed of zo slecht als de lidstaten dat willen. En de regeringen van de lidstaten zijn allemaal democratisch gekozen.
Nee, maar ik vindt dan ook dat de EU perfect werkt.quote:Op woensdag 6 april 2016 19:15 schreef MakkieR het volgende:
[..]
En daar zien we weer een excuus, heb je al gestemd?
Je mening telt niet, want je hebt niet gestemdquote:Op woensdag 6 april 2016 19:16 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Nee, maar ik vindt dan ook dat de EU perfect werkt.
Ach als die werkt kan ik ja voortaan thuis blijven of niet?quote:Op woensdag 6 april 2016 19:16 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Nee, maar ik vindt dan ook dat de EU perfect werkt.
Ik stem bij verkiezingen. Ik heb mijn democratisch plicht nog nooit verzaakt. Referenda hebben niks met democratie te maken.quote:Op woensdag 6 april 2016 19:16 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Je mening telt niet, want je hebt niet gestemd
Daar kan ik me in vinden.quote:Op woensdag 6 april 2016 19:19 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Ik stem bij verkiezingen. Ik heb mijn democratisch plicht nog nooit verzaakt. Referenda hebben niks met democratie te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |