abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161023725
Waarom kunnen we gewoon niet accepteren dat sommigen de geestelijke vermogens missen om kansen te pakken, te studeren, hun eigen leven te ordenen, op de langere termijn te kijken. Dat we deze mensen handrijkingen kunnen geven , maar zij deze niet aanpakken. Dat we ze niet mogen sturen, want dat is betutteling. Dat we ze niet mogen beschermen, want dat is pesterij (vleestax).

Dus zorgen we voor betaalbare huisvesting, dat ze wat gezond te eten kunnen afhalen en als de wasmachine kapot is mogen ze een nieuwe ophalen. Wat is het probleem?

Links vind dat we ze een villa, een hoge uitkering zodat ze zelf gezond kunnen koken en een Miele AAA wasmachine moeten geven. En daarnaast cultureel verheffen.

Rechts wil het liefst dan ze in grote pensions of kamers gaan wonen, iedere dag euroshopper eten en was maar in een wassalon (goed voor de economie).

Wat is er mis met de middenweg?
.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 15:16:03 #202
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161023804
Die middenweg leidt vaak tot bizarre constructies als de 'participatiemaatschappij' waar weer niemand wat aan heeft.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 29 maart 2016 @ 15:40:20 #203
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_161024229
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 12:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is niet alleen een samenraapsel van individuele problemen. De samenleving is onbetrouwbaar en brengt mensen in problemen. Het speelt mensen zoek. Wat vandaag met alle mogelijke middelen gestimuleerd wordt, noemt men later waardeloze flauwekul. Als je daar niet mee uit de voeten kunt, heb je zelf een puinhoop van je leven gemaakt. Kun je zeggen, dat als je omgeving steeds wisselen waarheden verkondigd zonder dat te erkennen, die omgeving betrouwbaar is? Vandaag slik je dit medicijn, morgen blijkt dat je er ziek van geworden bent. De overheid erkent niet dat ze er vaak zelf een puinhoop van maakt.
Daarmee ontken je dus ieder eigen aandeel in persoonlijke ellende armoede? Dat gaat er bij mij dus niet in.

Genoeg mensen die vooral zelf er een puinhoop van maken of liever wentelen in hun slachtofferrol. Met die dogmatisch linkse houding legitimeer je ook navelstaren en klagen in plaats van wat te gaan doen. Het is immers allemaal de schuld van de boze overheid/het kapitalisme.

Wel is niet iedereen even toerekeningsvatbaar daarin. Een kind dat opgroeit in een troosteloze omgeving heft het nou eenmaal veel moeilijker om er zelf wel wat van te maken. Zorgen dat deze kinderen een betere basis krijgen is imo een zeer belangrijke taak van de samenleving/overheid.

Het sociale stelsel moet er zijn voor mensen die het niet mee zit in het leven en ook voor mensen die fouten maken (want dat maken we allemaal). Maar een beetje zelfreflectie daarin is wel gezond.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 16:14:53 #204
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_161024941
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 15:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Daarmee ontken je dus ieder eigen aandeel in persoonlijke ellende armoede? Dat gaat er bij mij dus niet in.

Genoeg mensen die vooral zelf er een puinhoop van maken of liever wentelen in hun slachtofferrol. Met die dogmatisch linkse houding legitimeer je ook navelstaren en klagen in plaats van wat te gaan doen. Het is immers allemaal de schuld van de boze overheid/het kapitalisme.

Wel is niet iedereen even toerekeningsvatbaar daarin. Een kind dat opgroeit in een troosteloze omgeving heft het nou eenmaal veel moeilijker om er zelf wel wat van te maken. Zorgen dat deze kinderen een betere basis krijgen is imo een zeer belangrijke taak van de samenleving/overheid.

Het sociale stelsel moet er zijn voor mensen die het niet mee zit in het leven en ook voor mensen die fouten maken (want dat maken we allemaal). Maar een beetje zelfreflectie daarin is wel gezond.
Dat staat er niet.

quote:
Het is niet alleen een samenraapsel van individuele problemen.

[...]

De overheid erkent niet dat ze er vaak zelf een puinhoop van maakt.
Dat laatste doe je nu weer. Natuurlijk is iedereen mede verantwoordelijk. Dus ook de politiek. Je individualiseert het probleem. Daarmee schuif je al direct de politieke sturing onder de mat.
The view from nowhere.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 16:54:11 #205
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161026010
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 09:32 schreef robin007bond het volgende:
Naar aanleiding van de discussie die in dit topic is ontstaan leek het me interessant om hierover verder te praten.

In het rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau getiteld 'Gescheiden werelden' blijkt dat hoogopgeleiden en laagopgeleiden haast gesegregeerd leven en er ook ontzettend andere opvattingen op nahouden.

http://www.scp.nl/Publica(...)/Gescheiden_werelden

Ik merk dat zelfs binnen linkse kringen wordt neergekeken op laagopgeleiden en hier schrik ik eerlijk gezegd van. Termen die normaal enkel door VVD'ers werden gebruikt zoals "je kansen pakken" en bijvoorbeeld "je probeert je eigen falen gewoon een externe oorzaak te geven".

Dat terwijl laagopgeleiden zeker het slachtoffer zijn geworden van de trends in het huidige kapitalistische systeem. De globalisatie maakt dat bedrijven altijd op zoek gaan naar de goedkoopste arbeidskrachten wereldwijd en zich niets meer aantrekken van de eigen landsgrenzen, de sociale zekerheid wordt steeds meer uitgehold, flexibilisering van de arbeidsmarkt is prima voor mensen met veel baankansen maar een ramp voor mensen die een gezin moeten voeden en niet zomaar de kansen hebben om ergens anders aan de slag te gaan etc. Niet verwonderlijk dus dat er ontevredenheid is onder deze groep en frustratie.

Heel tekenend vind ik dat veel moderne linksen dus neerkijken op de sociaaleconomische onderlaag. Waar dit denk ik ook door komt is dat velen niet meer geloven in het ideaal dat mensen te verheffen zijn uit hun sociaaleconomische positie. Het lijkt wel of er is geaccepteerd dat sommige mensen niet meer uit hun situatie te halen zijn. Dat terwijl naar mijn mening ook nog zoveel omgevingsfactoren ervoor zorgen dat mensen niet alles uit hun kunnen weten te halen, zoals het gezin waarin je opgroeit en het milieu waar je vandaan komt. Zaken die allemaal positief zijn te beïnvloeden met progressieve maatregelen. Er is dus naar mijn mening geen reden om het verheffingsideaal op te geven.

Naar mijn mening is het tijd voor een opmars van een "nieuw oud links". Een links dat de oude linkse idealen moderniseert maar niet in de prullenbak gooit. Een links dat opkomt voor mensen die het minder getroffen hebben. Een links dat kritisch is op religie, maar het niet gebruikt als zondebok. Een links dat weer begrijpt waarvoor ze strijden: de maatschappelijke onderlaag en deze niet verafschuwt. Een links dat nog snapt dat mensen te verheffen zijn. Een links dat snapt dat de narigheid die mensen uitten ook vaak voortkomt uit onzekerheid en hun materiële omstandigheden. Een links dat de gevaren van geglobaliseerd kapitaal begrijpt.

Meer mensen die zich hierin kunnen vinden? Ik vind het niet verwonderlijk dat mensen vluchten naar populistische en xenofobe partijen als de stroming die meent voor ze op te komen ze ook keihard in de steek laat.
Tja, Robin, dat verkondig ik hier al een tijdje. Toen den arbeider nog gewoon PvdA stemde waren het volgens de zelfbenoemde linkse intellectuelen noeste werkers, eerlijk als brood en zout. Nu deze zich vreselijk genaaid voelen (en zijn) en naar protestpartijen overstapten zijn het randdebielen en smerige tokkies volgens dezelfde politiek correcten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 17:10:47 #206
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161026347
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, Robin, dat verkondig ik hier al een tijdje. Toen den arbeider nog gewoon PvdA stemde waren het volgens de zelfbenoemde linkse intellectuelen noeste werkers, eerlijk als brood en zout. Nu deze zich vreselijk genaaid voelen (en zijn) en naar protestpartijen overstapten zijn het randdebielen en smerige tokkies volgens dezelfde politiek correcten.
Afijn, er zijn gewoon meer klassen onder de arbeidersklasse geschoven.
De groep zieken en de groep allochtonen moeten "meer" worden verheft dan de groep arbeiders.
Een betonvlechter met 0,75 x modaal is niet zo hulpbehoevend als een Wajong-ontvanger.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 18:32:39 #207
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_161028426
quote:
15s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 17:10 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Afijn, er zijn gewoon meer klassen onder de arbeidersklasse geschoven.
De groep zieken en de groep allochtonen moeten "meer" worden verheft dan de groep arbeiders.
Een betonvlechter met 0,75 x modaal is niet zo hulpbehoevend als een Wajong-ontvanger.
Wat noem je verheffing? Bij sommige weet je het antwoord al zonder het te vragen, het antwoord is altijd een geldbedrag.

Het is hiermee duidelijk geworden dat rechts ook denkt in termen van verheffing. Hoe hoger je inkomen hoe verhevener je bent. En hoe verheven zijn dan de mensen met topinkomens? Daarmee vergeleken ben jij een nul, wiens input of mening irrelevant is. Geheel conform het VVD standpunt tav gelijkwaardigheid, toch?
The view from nowhere.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 18:36:51 #208
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161028518
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 18:32 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wat noem je verheffing? Bij sommige weet je het antwoord al zonder het te vragen, het antwoord is altijd een geldbedrag.

Het is hiermee duidelijk geworden dat rechts ook denkt in termen van verheffing. Hoe hoger je inkomen hoe verhevener je bent. En hoe verheven zijn dan de mensen met topinkomens? Daarmee vergeleken ben jij een nul, wiens input of mening irrelevant is. Geheel conform het VVD standpunt tav gelijkwaardigheid, toch?
Oh nee hoor. Het is juist het linkerdeel dat wil verheffen door van nivelleren een feestje te maken. Vrijwel alles wat als volksverheffing wordt gezien (kunst, cultuur, onderwijs, zorg, ontspanning) moet collectief geld kosten, anders zijn bepaalde groepen in de samenleving verstoten van toegang tot het desbetreffende merit-good. Als je zegt dat je kunst en cultuur op zichzelf aantrekkelijker moet maken, d.w.z. zonder staatssteun, dan ben je een rechtse VVD'er die uit is op een SBS6-maatschappij. Over de relatie van geld en verheffing gesproken.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 21:07:27 #209
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_161033651
quote:

[..]

It's turtles all the way down.
It's hierarchy formation all the way down.
Dezelfde onlogica.
The view from nowhere.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 21:50:33 #210
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161035535
quote:

[..]

Tsja, de tijden zijn veranderd hè en de PvdA is meeveranderd. De simpele arbeider vormt niet langer de ruggegraat van de economie, dat is nu de middenklasse die behoorlijk wat beter opgeleid is.

Op die oude PvdA zou ik nooit stemmen maar nu stem ik wel op die partij, omdat ik vind dat ze mij het beste vertegenwoordigt.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  dinsdag 29 maart 2016 @ 21:51:51 #211
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161035596
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 21:50 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Tsja, de tijden zijn veranderd hè en de PvdA is meeveranderd. De simpele arbeider vormt niet langer de ruggegraat van de economie, dat is nu de middenklasse die behoorlijk wat beter opgeleid is.

Op die oude PvdA zou ik nooit stemmen maar nu stem ik wel op die partij, omdat ik vind dat ze mij het beste vertegenwoordigt.
PvdMdbwbOi, dat klinkt niet echt.
Laten we het maar houden op Partij voor de Arbeid, of het nou voor arbeiders is of voor de beter opgeleide middenklasse.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 21:55:05 #212
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161035714
quote:
15s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 21:51 schreef GSbrder het volgende:

[..]

PvdMdbwbOi, dat klinkt niet echt.
Laten we het maar houden op Partij voor de Arbeid, of het nou voor arbeiders is of voor de beter opgeleide middenklasse.
Oh is het de historische naam die voor verwarring zorgt?
  dinsdag 29 maart 2016 @ 21:55:38 #213
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161035735
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 21:55 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Oh is het de historische naam die voor verwarring zorgt?
Ik vind Partij voor de Vrijheid ook tamelijk verwarrend.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 21:58:21 #214
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161035833
quote:
15s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 21:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik vind Partij voor de Vrijheid ook tamelijk verwarrend.
Maar die partij heeft nooit voor vrijheid gestaan, integendeel zelfs.
De PvdA stond tot en met Den Uyl wel degelijk voor de arbeider. Alleen verdween die arbeider toen uit onze economie naar het verre oosten.
pi_161037970
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 10:09 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de sociale onderklasse zich hiermee kan identificeren. Die zien ingevlogen baantjespikkers en criminelen.

Kijk, toen links stond voor hogere salarissen, betere arbeidsrechten, subsidies op van alles, goedkope woningbouw stond iedereen te springen. Tegenwoordig is linkse gedachtengoed veel moelijker te verkopen.

Dat zijn toch zaken waar de PvdA zich echt wel mee bezig houdt. Maar als ze al regeren is het altijd met een (centrum)rechtse coalitiepartner. Dat maakt het moeilijk om er veel doorheen te krijgen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 29 maart 2016 @ 22:43:12 #216
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_161038053
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 22:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat zijn toch zaken waar de PvdA zich echt wel mee bezig houdt. Maar als ze al regeren is het altijd met een (centrum)rechtse coalitiepartner. Dat maakt het moeilijk om er veel doorheen te krijgen.
Bovendien helpen de magere tijden niet mee bij het kadootjes uitdelen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_161038653
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 22:43 schreef Perrin het volgende:

[..]

Bovendien helpen de magere tijden niet mee bij het kadootjes uitdelen.
Nope, wat dat betreft moet je je ook geen illusies maken, welke regering er ook had gezeten de afgelopen 8 jaar, veel ruimte voor leukigheden zou er sowieso niet geweest zijn.

Maar de PvdA zet zich wel degelijk in voor sociale woningbouw en tegen de rap afbrokkelende arbeidsrechten van de rap afbrokkelende arbeidsvoorwaarden tgv de doorgeschoten flexibilisering om maar eens wat te noemen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_161042677
Partij van de Afgunst dekt de lading het beste.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 30 maart 2016 @ 03:09:29 #219
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_161042687
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 21:50 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Hoe kan jij op zo'n fascistische partij stemmen? Die deal met Turkije, waar de PVDA achter staat, bevat allerlei elementen die jij in het verleden fascistisch genoemd hebt.
  woensdag 30 maart 2016 @ 08:45:27 #220
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161043350
quote:
5s.gif Op woensdag 30 maart 2016 03:09 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Hoe kan jij op zo'n fascistische partij stemmen? Die deal met Turkije, waar de PVDA achter staat, bevat allerlei elementen die jij in het verleden fascistisch genoemd hebt.
Dat jij geen idee veinst te hebben van wat fascisme inhoudt laat je al genoeg blijken. Ik ga op deze domme stelling verder niet eens in.
  woensdag 30 maart 2016 @ 08:47:17 #221
66825 Reya
Fier Wallon
pi_161043361
quote:
5s.gif Op woensdag 30 maart 2016 03:09 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Reageer een beetje normaal, graag.
  woensdag 30 maart 2016 @ 08:54:01 #222
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_161043406
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 10:28 schreef Kaneelstokje het volgende:
"Je kansen pakken" is tegenwoordig al neerkijken of laagopgeleiden?
Wat?
Je weet toch dat als je laagopgeleid bent en geen werk kan vinden het ALTIJD aan de maatschappij ligt en nooit aan jezelf. :{w

Als je de ander niet meer de schuld kan geven en zelfs je eigen partij zegt dat je eens met je luie donder aan de slag moet dan gaat men niet 'zijn kansen pakken' maar op fok een topic openen over welke partij er dan nog in aanmerking komt om de uitkering veilig te stellen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_161045932
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 04:36 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik vind het verwonderlijk dat sommige mensen de ene keer beweren dat iedereen gelijk is, grenzen misdadig zijn, de Nederlandse welvaart eerlijk met de rest van de wereld gedeeld moet worden en de andere keer heel nationalistisch zijn. Wat is het nou? Jij zou toch blij moeten zijn dat "bedrijven altijd op zoek gaan naar de goedkoopste arbeidskrachten wereldwijd en zich niets meer aantrekken van de eigen landsgrenzen"?
Ooit van andersglobalisme gehoord? Past prima bij links hoor. :)
pi_161048869
Zolang het volk niet in opstand komt, zal er ook niks veranderen.
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
pi_161048914
quote:
15s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 18:36 schreef GSbrder het volgende:
Oh nee hoor. Het is juist het linkerdeel dat wil verheffen door van nivelleren een feestje te maken.
Krijgen we die weer. En ondertussen klagen over die 1000 euro terwijl ze vergeten dat hier tegenover stond dat de zorgverzekeringspremiedifferentiatie werd afgeschaft. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')