Lucky_Strike | dinsdag 22 maart 2016 @ 16:51 |
![]() Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? ![]() Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden ![]() | |
Lucky_Strike | dinsdag 22 maart 2016 @ 16:52 |
| |
Firestorm83 | dinsdag 22 maart 2016 @ 22:22 |
Volgens mij zit je dan aan de cementgebonden pleisters, knauf heeft er diversen. Je zou dan de FP205 moeten hebben als ik kijk naar korrelgrootte. Je zou eens contact op kunnen nemen met een lokale bouwer/stukadoor/Knauf om betere/meer info te krijgen. | |
Methamorphosis | woensdag 23 maart 2016 @ 00:39 |
Vraag: wij willen een stuk draagmuur verwijderen en opvangen met behulp van een h balk. in de buitenmuur draagt de binnenste muur de h balk, in de draagmuur een inkeping maken van zo'n 20cm. nu is mijn vraag welke mortel gebruik ik hiervoor en hoe pak ik dit het beste aan? ![]() | |
Barrah | woensdag 23 maart 2016 @ 06:45 |
Heeft de constructeur die je dit hebt laten doorrekenen je dit niet verteld? | |
Gia | woensdag 23 maart 2016 @ 11:42 |
Constructeur? Moet dat dan? ![]() | |
bleiblei | woensdag 23 maart 2016 @ 12:00 |
Naja, hangt van de polisvoorwaarden van je opstalverzekering & AVP (wanneer er risico is dat de buren er ook last van krijgen) af ![]() | |
Firestorm83 | woensdag 23 maart 2016 @ 20:21 |
Als je wijzigingen aanbrengt in je constructie heb je een omgevingsvergunning nodig, onderdeel hiervan zal ook een berekening zijn dat hetgeen je wilt maken ook overeind blijft: de constructeur kan deze berekening voor je maken. | |
Isane | donderdag 24 maart 2016 @ 19:52 |
In ons nieuwbouwhuis wordt standaard loze leiding 3/8 gelegd, dit is dus 9.5 mm. Is dit niet heel erg smal ![]() | |
derLudolf | donderdag 24 maart 2016 @ 19:54 |
Best wel, 16 lijkt mij gebruikelijker | |
XanderH | donderdag 24 maart 2016 @ 20:05 |
5/8" lijkt me inderdaad wel het minimum ja maar voor loze leidingen zou ik zelf gewoon 3/4" willen... | |
bluemoon23 | donderdag 24 maart 2016 @ 21:18 |
3/8" kun je niets mee, hoogstens voor een kabeltje voor de beltrafo. Gewoon eisen dat ze er 3/4" / 19mm instoppen, dat kost zowat niets extra. De grootste kosten zitten in de arbeid en papierwerk. | |
Isane | donderdag 24 maart 2016 @ 21:19 |
Thanks ![]() 19 MM was ook onze gedachte ![]() Ik ga er mee aan de slag | |
usernaamvergeten | donderdag 24 maart 2016 @ 21:21 |
5/8 of 3/4 zijn de standaardmaten, dus 3/8 lijkt mij vreemd. | |
Isane | donderdag 24 maart 2016 @ 21:29 |
Mn schoonpa dacht dat 3/8 de waterleiding de maat is van de waterleidingen. Ik leg het van t weekend wel even aan hem voor. Anders neem ik volgende week wel even contact op met de installateur. De aannemer gaf 3/8 aan (afdeling verkoop ![]() | |
bluemoon23 | donderdag 24 maart 2016 @ 21:34 |
Net even ingelogd bij Technische Unie 5/8" /16mm is ¤1,01 per 4m 3/4" / 19mm is ¤1,56 per 4m Dit zijn prijzen met korting (wel incl btw), dus zoiets zal de installateur ook wel betalen. Ze hebben ook wel 1/2" /12mm buis, maar dat is nog duurder ook nog, zit minder korting op namelijk, niemand gebruikt dat spul...... Dat spul kost geen drol, het materiaal zijn de kosten niet.................. | |
Isane | donderdag 24 maart 2016 @ 21:35 |
Thanks! En wat kost 3/8 ? Zou je dat na willen kijken? | |
bluemoon23 | donderdag 24 maart 2016 @ 21:36 |
3/8" hebben ze bij TU niet eens in electra buis, ik kon het tenminste niet vinden ![]() | |
Isane | donderdag 24 maart 2016 @ 21:38 |
![]() ![]() 3/8 9,5mm zal dan wel 50 cent per 4 meter kosten ![]() | |
usernaamvergeten | donderdag 24 maart 2016 @ 21:41 |
Interessant. Bij de bouwmaat kost 4 meter 5/8 crème 0,82 euro. 3/4 is wel duurder, 2,02 euro. Zonder korting. | |
usernaamvergeten | donderdag 24 maart 2016 @ 21:43 |
Ik denk dat dat ook niet verkrijgbaar is. Ik vermoed dat ze gewoon een foutje hebben gemaakt in de communicatie en 3/4 of 5/8 bedoelen. Ze hebben beiden waarschijnlijk door de war gehaald en er 3/8 van gemaakt. | |
bluemoon23 | donderdag 24 maart 2016 @ 21:43 |
Excl btw bij bouwmaat ? Korting bij TU is ook afhankelijk van hoeveel je afneemt als klant, een grote installateur kan misschien nog wel meer korting krijgen. Die kortingen moet je natuurlijk moet een korrel zout nemen, de originele bruto advies prijzen betaalt niemand. Zelfs de bouwmarkt prijs is volgens mij al de helft van die bruto adviesprijs. | |
usernaamvergeten | donderdag 24 maart 2016 @ 21:44 |
Heb de prijzen inclusief btw neergezet. 0,68 euro ex btw, als je meer dan 25 koopt betaal je 0,63 euro. | |
Barrah | donderdag 24 maart 2016 @ 22:43 |
Of het is bewust gedaan om zo extra te kunnen vangen voor "meerwerk". | |
Isane | donderdag 24 maart 2016 @ 22:46 |
Ik betaal al 90 euro per loze leiding ![]() ![]() | |
Barrah | vrijdag 25 maart 2016 @ 06:31 |
Wacht maar tot je er draden in wilt laten trekken. Kostte hier 120 euro per leiding. ![]() | |
GotC | vrijdag 25 maart 2016 @ 11:00 |
Vraagje.. We krijgen onze achterdeur ineens niet meer open ![]() Nieuw slot erin dan maar? | |
Volvoman | vrijdag 25 maart 2016 @ 11:19 |
WD40 is misschien niet ideaal. Je kan het met grafietpoeder proberen? Kan je eventueel zelf maken door het binnenste van een gewoon potlod fijn te maken. | |
derLudolf | vrijdag 25 maart 2016 @ 11:23 |
Grafiet ![]() | |
RemcoDelft | vrijdag 25 maart 2016 @ 12:04 |
Probeer een andere sleutel, of laat iemand anders het proberen, dat scheelt soms ook nog. | |
Vonkenboer | vrijdag 25 maart 2016 @ 12:19 |
Lijkt mij echt 3/4" of te wel 19mm. Dat is gewoon de standaard; geloof dat er qua onderlinge communicatie wat langs elkaar heen gaat ![]() | |
GotC | vrijdag 25 maart 2016 @ 12:21 |
Ik ga even kijken of het lukt met grafietpoeder ![]() ![]() | |
Makrolon | vrijdag 25 maart 2016 @ 12:59 |
Grafietpoeder lijkt me niet ideaal als er al wd40troep in zit? | |
GotC | vrijdag 25 maart 2016 @ 13:31 |
Ook niet als het inmiddels al een week geleden is sinds WD40? | |
bondage | zondag 27 maart 2016 @ 15:55 |
Even wat korte vraagjes over de kruipruimte. Ik ben vandaag bezig geweest de kruipruimte te fatsoeneren, heb alle stukken hout en andere troep zoals karton verwijderd. Er ligt nu echter in elke hoek van de ruimte een bult puin, voornamelijk bakstenen. Ik vraag me af of dit kwaad kan, ik weet dat je hout beter kunt verwijderen maar geldt dit ook voor steen en andere zooi zoals stukken leiding? Dit is een van de puinhopen, heb alle losliggende stukken steen verzameld en in de hoeken gedumpt: Ook kwam ik dit tegen op de plek waar er een kabel (aardedraad?) de woning binnenkomt. Het is een plakkerige substantie. Iemand idee wat dit is?
| |
Barrah | zondag 27 maart 2016 @ 18:47 |
Smegma? | |
bondage | zondag 27 maart 2016 @ 18:51 |
Daar lijkt het wel op, maar nee, dat is het vast niet. | |
GotC | maandag 28 maart 2016 @ 19:45 |
Grafietpoeder haalt ook niets uit. Denk dat we maar een nieuw slot laten plaatsen ![]() | |
Sounddragon | maandag 28 maart 2016 @ 19:55 |
5 minuten werk; dat doe je toch effe zelf? | |
GotC | maandag 28 maart 2016 @ 20:02 |
Als de deur open zou kunnen, zou ik het gerust doen. Of eigenlijk niet, dan was er geen probleem ![]() Hoe kan ik een slot vervangen als de deur niet open gaat? ![]() | |
Sounddragon | maandag 28 maart 2016 @ 20:10 |
Hét ideale moment om eens op youtube te kijken hoe je een euroslot amputeert ![]() easy as F!@# ![]() | |
GotC | maandag 28 maart 2016 @ 20:19 |
Kijk, dat ziet er goed uit ![]() ![]() | |
vlindertje89 | vrijdag 1 april 2016 @ 16:12 |
Vraagje! Dit is mijn meterkast: klik! Mijn elektrische kookplaat is helaas gesneuveld, want als ik hem aanzet slaat de stop waaronder sraat 'aardlekschakelaar witte groepen' door. Waarschijnlijk bij het schoonmaken wat water onder de kookplaat gelekt en daar ergens in gelopen oid.. Nu moet ik dus een nieuwe. Die wil ik graag van marktplaats halen (student en zo). Maar ik kom er niet uit wat voor aansluiting die dan moet hebben! Perilex stekker weet ik, maar ik kwam er dus achter dat je dan nog 2 en 3 fase hebt. Klopt het dat ik een 2 fase aansluiting heb in mijn meterkast en dat ik dus een kookplaat van marktplaats moet halen waarbij de perilex stekker voor een 2 fase aansluiting is aangesloten? De stekker nu zit een rode sticker op dat hij is aangesloten voor 3 fase, maar hij heeft het wel gewoon 2 jaar lang gedaan (alle pitten). Betekent dit dat de vorige eigenaren hem wss hebben omgebouwd naar 2 fase? Aangezien ik zou denken dat als hij 3 fase is aangesloten op een 2 fase aansluiting er ergens iets mis zou moeten gaan en hij dan wss niet volledig zou werken/hij al eerder kortsluiting had gemaakt? Thanks! (Sorry, enorme klus noob hier...) | |
Barrah | vrijdag 1 april 2016 @ 17:15 |
[crosspost] In dit topic op PTA leg ik een probleem voor met mijn aanhangmotor. Loopt hier misschien iemand rond die een oplossing weet? De hoop dat het onderdeeltje nog leverbaar is heb ik zelf eigenlijk al opgegeven. Kan iemand een (tweecomponenten) lijm aanraden geschikt voor plastic en die zo goed mogelijk bestand is tegen benzine? Zoiets als dit of dit? [/crosspost] | |
Ou-Tannu | vrijdag 1 april 2016 @ 17:15 |
sterker nog, je meter kast heeft slechts 1 fase. maar door de kookgroep krijg je 2x Fase en 2x Nul bij je perilex ( dit kan je nameten ) je nieuwe plaat moet gewoon geschikt zijn om op een kookgroep aangesloten te worden. en mag dus maximaal 7360 Watt trekken | |
Vonkenboer | vrijdag 1 april 2016 @ 21:59 |
Heb je je al ingelezen in dit uiterst leerzame topic ? K&W / Elektrisch koken; perilex aansluiten #3 | |
vlindertje89 | zaterdag 2 april 2016 @ 06:11 |
Jazeker, maar bovenstaande vraag was voor mij na het lezen van de OP nog steeds niet helemaal duidelijk, vandaar dat ik dat hier nog even wilde checken. Had ik misschien beter in dat topic even kunnen doen (was al paar dagen geleden dat ik daar had gelezen, en dit topic stond in mn myAT, dus vandaar dat ik hier terecht kwam). Ik wil juist niet zelf hoeven klooien met de aansluiting omdat ik daar geen verstand van heb en niet wil klooien met elektriciteit, dus wil een kookplaat van marktplaats halen waarvan de perilex stekker al geschikt is voor mijn aansluiting. Dus is mijn voornaamste vraag: kan ik gewoon elke kookplaat met perilex stekker en <7duizendnogwat aansluitwaarde kopen of moet ik letten op hoe die perilex stekker is aangesloten en zo ja klopt het dat ik er dan een moet hebben met 2 fase aansluiting? Ik denk zelf dat laatste op basis van het perilex topic. Dus ik wilde dat graag controleren voor ik iets koop wat niet werkt/onnodig moeilijk doe. Daarnaast heb ik geen multimeter om te checken hoe de perilex contactdoos is aangesloten, dus baseer dat ik denk dat 'ie 2 fase is op de meterkast (want de kookgroep ziet er niet uit als het plaatje bij 3 fase). Maar of ik die conclusie idd zo kan trekken week ik ook niet zeker en wilde ik even checken! [ Bericht 2% gewijzigd door vlindertje89 op 02-04-2016 09:50:45 ] | |
machtpen | zaterdag 2 april 2016 @ 12:27 |
Gewone twee componenten lijm is op epoxy basis en dat is bestand tegen benzine. | |
Vonkenboer | dinsdag 5 april 2016 @ 22:02 |
Ik zag je pm verschijnen; vandaar dat ik even de tijd neem om even een reactie te geven. Dat geeft geen 100% garantie dat zo'n kookplaat van marktplaats 1 op 1 gaat werken op jou aansluiting; de plek waar de draden zitten op de aansluiting in de muur kan heel anders zijn dan in jou perilex wandcontactdoos. In het ergste geval blaas je je "nieuwe" kookplaat op omdat die kortsluiting maakt. Er hoeft maar één draad te zijn die op een verkeerde plek zit en het is ![]() Je zult moeten vast stellen waar welke draad zit op je oude aansluiting; het makkelijkst gaat dit met behulp van een multimeter. Maar zoals je zelf aangeeft heb je er eigenlijk geen verstand van en geen idee hoe je iets moet meten en wat je dan met die gegevens moet doen. Iedere kookplaat is anders, iedere perilex wandaansluiting is anders. Daar kom je alleen achter door te meten, en de juiste draden op de juiste aansluiting te monteren. Het aansluitschema bevind zich op een sticker/afbeelding achter op de kookplaat. Kun je een foto van de kookgroep hier plaatsen ? Dan kunnen we we zien of die dan twee of drie fase is. ![]() | |
vlindertje89 | dinsdag 5 april 2016 @ 22:46 |
Onwijs bedankt dat je de tijd hebt genomen om uitgebreid te reageren! klik! is een foto van mijn meterkast, met linksboven dus de kookgroep waarvan ik denk dat het een 2 fase is. Een linkje omdat je dan de grote foto kan zien en inzoomen indien nodig. Ik woon in een appartement via een woningbouw, dus ik ga er vanuit dat de perilex wandcontactdoos zo is aangesloten als gebruikelijk is, maar dat is natuurlijk een beetje een gevaarlijke aanname, net zoals dat een marktplaats-persoon goed weet hoe zijn kookplaat is aangesloten. Daar heb je een goed punt! | |
Geralt | dinsdag 5 april 2016 @ 22:47 |
De vraag is hoe werkt dat precies met afstellen? Of hij hangt scheef, of te laag of te hoog of de bovenkant sluit niet netjes tegen het binnenwerk of de onderkant niet etc. En met lukraak wat aan de schroefjes draaien kom ik er niet. Ergo: hoe stel ik dat af? Stel bv ik zie dat de rechterdeur aan de rechterkant de laag zit (als ie dicht is) en aan de linkerkant hoger dan de linkerdeur en de onderkant valt niet netjes tegen het binnenwerk. Aan welke schroeven moet ik dan draaien en waarom? ![]() | |
juiced01 | zaterdag 9 april 2016 @ 13:03 |
Ik heb plinten van naaldhout verstek gezaagd en gebruikt voor de lijst van een spiegel. Hoe kan ik de naden het beste vullen, zodat ik de lijst kan verven en lakken zonder dat ik de naden zie? Voor MDF heb ik altijd MDF vuller wat goed werkt. Kan ik voor dit projectje het beste houtplamuur pakken, of zijn er betere oplossingen? Zag ook grondverf met plamuur d'r in, is dat wat? | |
koffielepel | zaterdag 9 april 2016 @ 14:21 |
Gaten vul ik met twee componenten houtvuller (krimpvrij). Naden kit ik af met een polymeren kit (bijvoorbeeld polymax). ![]() | |
Barrah | zaterdag 9 april 2016 @ 20:45 |
Als in twee keer doen (en tussendoor schuren) geen probleem is, zou ik een gewone houtplamuur pakken. Ook goed genoef voor mdf trouwens. | |
usernaamvergeten | zaterdag 9 april 2016 @ 23:40 |
Als je toch gaat plamuren, neem dan polyesterplamuur. Zelfs te koop bij de Action voor weinig geld, krimpt niet en het duurt minder lang voordat deze voldoende is uitgehard om te schuren. Ook prima bruikbaar met MDF. Bij gewone houtplamuur uit een tube duurt echt een eeuwigheid voordat het droog is, het krimpt dus je moet al snel 2-3 lagen aanbrengen. | |
NealMoonshine | dinsdag 12 april 2016 @ 10:55 |
Gevalletje "waar vul ik mijn CV circuit aan". Komt veelvuldig voor hier en elders op het web maar elk geval is weer anders lijkt wel. Mijn CV/warm water installatie is oud (maar oerdegelijk, heb ik me laten vertellen bij de controle een paar maanden geleden). Er is een verbinding van de waterleiding naar het expansievat, dus ik vermoed dat het hiermee te doen is (dat rode kraantje?), voor de rest zie ik niet echt andere mogelijkheden. Zit ik juist of moet ik toch nog verder zoeken?![]() ![]() | |
Weltschmerz | dinsdag 12 april 2016 @ 11:06 |
Dan draai je aan één schroefje en kijk je wat het effect is, al dan niet met een afstandsmaat. | |
Geralt | dinsdag 12 april 2016 @ 11:15 |
Het is me teveel gekut en het interesseert me geen hol als ik eerlijk ben. Dan heb ik het geduld niet om er echt op mn gemak voor te gaan zitten en het zelf uit te gaan zoeken. Mijn broertje handelt in kozijnen en dergelijke; die weet prima hoe zoiets af te stellen. Die vraag ik binnenkort wel eens. Die heeft dat binnen no time gepiept. Waarom zou ik zelf dan gaan lopen kutten? ![]() | |
Weltschmerz | dinsdag 12 april 2016 @ 11:18 |
Dat moet je helemaal zelf weten, maar ik zou ophouden met kutten en gewoon even die deuren afstellen. | |
bleiblei | dinsdag 12 april 2016 @ 20:51 |
Iemand een slimme tip hoe ik 18mm multiplex ondieper maak op een specifieke plek waar ik niet goed bij kan? Ik heb nu lopen klooien met een multitool, beitel en schuurpapier, maar het werkt voor geen meter ![]() ![]() Een oplossing om een wasbakkraan iets langer te maken voldoet ook ![]() ![]() Het is trouwens deze kraan: ![]() Een Grohe Universal. | |
derLudolf | dinsdag 12 april 2016 @ 20:55 |
Demontage van het blad is niet mogelijk? Kun je het niet uitfrezen? | |
bleiblei | dinsdag 12 april 2016 @ 21:05 |
Het is het betonnen aanrechtblad van de bar ![]() En er zit een latje voor waar elektra overheen loopt. En een wasbak dichtbij. Beetje matig dus. Misschien moet ik dan maar toch een halve dag gaan pielen met een beitel ![]() | |
bluemoon23 | dinsdag 12 april 2016 @ 21:13 |
Dat is een kraan voor een toiletfontein... Kun je hem niet omruilen voor een keukenkraan ? | |
bleiblei | dinsdag 12 april 2016 @ 21:35 |
Nou, er is alleen een koudwater aansluiting, dus het was een bewuste keuze om een toiletfontein kraan te kopen ![]() Hierdoor is de kraan zo laag dat ie net onder het barblad blijft, en er komt gewoon koud water uit. Bijna perfect dus ![]() | |
usernaamvergeten | dinsdag 12 april 2016 @ 21:57 |
Grondschaaf gebruiken? Als een grote niet past moet het met een kleine wel lukken lijkt mij. | |
Gieliovd | dinsdag 12 april 2016 @ 22:03 |
Gatenzaag en het rondje wip je er zo uit.... Als je erbij kunt. | |
mien-moeke | dinsdag 12 april 2016 @ 22:23 |
Bij een betonnen blad? | |
bleiblei | dinsdag 12 april 2016 @ 22:26 |
Nee, het is 2,2cm beton met daaronder 1,8cm multiplex. Maar ik ga gatenboor proberen. Hopelijk lukt het. Grondschaaf past helaas niet. | |
mien-moeke | dinsdag 12 april 2016 @ 22:30 |
Oh... oops... niet goed gelezen. ![]() | |
NealMoonshine | dinsdag 12 april 2016 @ 23:36 |
Iemand een idee? | |
mien-moeke | woensdag 13 april 2016 @ 05:29 |
Moeilijk te zien/zeggen. Heb je beterer overzichtsfoto's? Het zou kunnen, op deze plek maar lijkt me niet echt ideaal. | |
jpajs | woensdag 13 april 2016 @ 07:00 |
Als je er niet bij kan neem dan een verlenging van de doppenset. De as van een gatzaag is zeskant dus dopje er op de verlenging en dan de gatzaag er op. Dan moet je de boel nog in de boormachine krijgen aan de nadere kant. Zou zelf de haakse slijper pakken en dat stuk er afslijpen. Of je pakt de haakse ratel en doet het handmatig voor dit eenmalige klusje. Geen idee hoe slecht je er bij kan. Maar als de gatzaag weg loop even een malletje met gat maken en op de juiste plek vast schroeven. Dan hoef je de center boor niet te gebruiken. Alleen voor de pro's dus niet verder lezen als je dat niet bent.
| |
Gieliovd | woensdag 13 april 2016 @ 07:16 |
Zo te zien is dat je vulkraan ja. Maar mijn hemel wat een zootje. Kraantje, kraantje, nippel, sok, verloop, kraan... lijkt wel een gaskraan ook die ertussen zit. Ik zeg zet die kraan open en kijk wat hij doet. Holy shit, 20.000 toeren gatenzaag van de Action ![]() | |
bleiblei | woensdag 13 april 2016 @ 09:05 |
Oef, die laatste durf ik niet aan ![]() Maar zitten goeie tips tussen, dank je! | |
Weltschmerz | woensdag 13 april 2016 @ 09:49 |
Ik had me even verkeken op de datum van je post inderdaad. | |
bleiblei | woensdag 13 april 2016 @ 11:31 |
Opgelost! De meegeleverde plastic moerplaat van een cm dik vervangen voor een rozet van een mm dik en ik hoef niet meer moeilijk te doen. Die cm was net genoeg. Lang leve de warmteservice-verkoper die mij niet alleen aan een kraan-waterleidingslang hielp, maar ook een oplossing voor dit gedoe ![]() | |
NealMoonshine | woensdag 13 april 2016 @ 11:48 |
Het is gelukt! Het rode kraantje had ik al eens eerder geprobeerd maar blijkbaar moest ik ook die twee kleine zwarte kraantjes opendraaien. Nu bedenk ik me wel dat ik het waarschijnlijk in de verkeerde volgorde heb gedaan, als je eerst de verste rode kraan opendraait, dan het eerste zwarte kraantje en ten slotte het zwarte kraantje vlak bij het expansievat, kan de lucht eerst ontsnappen via dat ventiel ertussen. Maar goed. | |
Makrolon | woensdag 13 april 2016 @ 12:55 |
Volgens mij mag dat helemaal niet, je CV in verbinding met je drinkwater zonder terugslagklep. | |
densmee | woensdag 13 april 2016 @ 12:59 |
Daar wordt het waterleiding bedrijf niet blij van inderdaad | |
NealMoonshine | woensdag 13 april 2016 @ 15:04 |
Ja, dat was ik ook al tegengekomen, maar het is nu zo. In de niet al te verre toekomst zullen we die oude installatie wel volledig vernieuwen en dan vliegt al het knutselwerk van de vorige eigenaar eruit. :-) | |
Roschambo | vrijdag 15 april 2016 @ 09:19 |
Ik ben bezig met het aanleggen van de elektrische installatie, Er komen 3 groepen en een krachtgroep de keuken binnen één van deze groepen is voor de oven een is voor de vaatwasser koelkast en nog een wand contactdoos en een is voor het licht, afzuigkap en 3 dubbele wandcontactdozen, de krachtgroep word alvast gelegd zodat het plafond niet open hoeft als we elektrisch willen gaan koken, moeten alle groepen hiervoor een eigen centraaldoos krijgen of mag ik de groep die naar de oven gaat in een keer naar de oven leggen en daar in een wandcontactdoos laten eindigen? | |
kovenant | vrijdag 15 april 2016 @ 09:39 |
een centraaldoos is precise wat het zegt. een centraal verzamelpunt, het is niet verplicht maar het is alleen gebruikt om meerdere leidingen die dezelfde stroomgroep gebruiken op een handige en bereikbare manier samen te laten komen. als je vanaf de meterkast een pijp maakt die direct naar een stopcontact gaat zonder onderbreking kan dat best. zolang je er altijd maar voor zorgt dat de groepen niet door elkaar zitten met centraal dozen etc. elke groep is zijn eigen afzonderlijke circuit. | |
usernaamvergeten | vrijdag 15 april 2016 @ 09:57 |
Ja, dat is toegestaan en gebruikelijk. | |
Roschambo | vrijdag 15 april 2016 @ 11:59 |
Maar zodra er meerdere stopcontacten op een groep zijn aangesloten die zich niet op dezelfde muur zitten, zoals bij de vaatwasser, koelkast en extra wandcontactdoos het geval is moet er wel gebruik worden gemaakt van een centraal doos of begrijp ik dat verkeerd? | |
Barrah | vrijdag 15 april 2016 @ 12:52 |
Stel je hebt 1 aparte groep voor je wasmachine, met 1 stopcontact (namelijk bij de wasmachine), dan hoef je voor die specifieke leiding natuurlijk geen aparte centraaldoos te plaatsen. Zo lang je de bedrading maar niet in dezelfde leidingen of dozen vermengd met die van andere groepen. | |
Mute_Me | vrijdag 15 april 2016 @ 13:49 |
De stopcontacten even je aanrecht mogen niet allemaal op 1 groep zitten voor zover ik heb begrepen. Dus als je links en rechts van je aanrecht stopcontacten hebt moeten deze op verschillende groepen. | |
Burdie | vrijdag 15 april 2016 @ 13:53 |
En anders krijg je een bekeuring van de elektriciteitspolitie? ![]() | |
nick202 | vrijdag 15 april 2016 @ 13:53 |
Me dak lekt. Ik weet niet waar het vandaan komt. Kan ik rode wijn op het dak gieten en kijken waar het op de muur rood word. ![]() | |
Barrah | vrijdag 15 april 2016 @ 14:02 |
Ja hoor. Vlekken achteraf verwijderen met zout of witte wijn. | |
bluemoon23 | vrijdag 15 april 2016 @ 14:20 |
mag niet, mag niet, het is niet handig maar of het niet mag is weer een andere vraag. En zo ja, waar staat dat dan ? | |
Mute_Me | vrijdag 15 april 2016 @ 18:55 |
Zal wel een NEN norm zijn, ik ga het niet voor je opzoeken. Maar als je het tegendeel vind dan hoor ik het graag ![]() | |
Barrah | vrijdag 15 april 2016 @ 18:57 |
In dat geval zouden heel veel installaties afgekeurd moeten worden. | |
usernaamvergeten | vrijdag 15 april 2016 @ 19:30 |
Volgens mij heb je gelijk, zoiets staat mij ook bij namelijk. Ik vind het persoonlijk een beetje onzin, dat terzijde ![]() | |
bluemoon23 | vrijdag 15 april 2016 @ 19:41 |
http://nen1010.cobouw.nl/(...)installaties-keukens wenselijk, dus niet verplicht ![]() | |
Vonkenboer | vrijdag 15 april 2016 @ 21:08 |
Pcies, het is niet verplicht ![]() | |
Goddelijker | zondag 17 april 2016 @ 16:11 |
Ik heb een nieuwe hanglamp gekocht voor boven de tafel. Alleen zit deze een stuk van het centraalpunt af in het plafond. Dus de lamp moet los daarvan opgehangen worden, hoe kan ik deze het beste bevestigen? Boren, plug en schroef? Of beter een andere manier? Keilbout? | |
bluemoon23 | zondag 17 april 2016 @ 17:18 |
![]() ![]() ![]() Paar pluggen en schroeven dat is zat.(even aangenomen dat je een betonnen plafond hebt natuurlijk) De meeste lampen hangen aan een paar M4 schroeven die in de centraaldoos zit, dat zit ook al decennia lang vast..... | |
derLudolf | zondag 17 april 2016 @ 17:23 |
Absoluut niet nodig. Gewoon gat boren van 5mm, Plug er in, schroef van 4mm er in en ophangen. Heb je een zware kroonluchter zou ik wat zwaardere nemen maar 8mm pluggen met 6mm houtdraadbouten lijken me dat ook al dik genoeg. | |
Goddelijker | zondag 17 april 2016 @ 17:31 |
Nee, lamp is denk ik al met al 5 kg. Betonnen plafond. ![]() | |
Stefanovic83 | maandag 18 april 2016 @ 13:45 |
Vraagje voor de isolatie specialisten. We gaan het platte bitumen dak van ons huis met bouwjaar 1990 laten renoveren, en kunnen opteren voor een extra laag isolatie, 2.15 rd isolatie waarde. Die wordt bovenop de 'oude' laag aangebracht. Ik weet de waarde van de oude laag niet, maar zal vermoedelijk wel het wettelijk minimum zijn geweest ten tijde van de bouw. -wat was het wettelijk vereiste minimum in 1990? - heeft meerdere lagen met dezelfde waarde nut, of kun je ze niet optellen zeg maar? - wat vinden jullie, doen of niet? Zal het nut hebben? | |
Lucky_Strike | dinsdag 19 april 2016 @ 17:03 |
Weet iemand een goede afplaktape, goedkoper dan Tesa? Of waar ik Tesa goedgeprijsd kan kopen? | |
usernaamvergeten | dinsdag 19 april 2016 @ 18:14 |
Oranje rijstpapier tape bij Ecotools is erg goed, beter dan dat gele tape van Tesa en nog een stuk goedkoper ook. | |
Lucky_Strike | dinsdag 19 april 2016 @ 18:18 |
Dank je. Zo'n rol gaat hard en dan zijn we nog niet eens met het grote klussen begonnen. | |
Lucky_Strike | dinsdag 19 april 2016 @ 19:43 |
Ik zie alleen deze. Bedoel je die? Edit: Ecotools, niet Toolstation ![]() Iemand wel eens de tape van Zwaluw geprobeerd? | |
Gia | dinsdag 19 april 2016 @ 20:24 |
Wij hebben maar 2 (zichtbare) dubbele, geaarde stopcontacten, maar wel de inductieplaat op een aparte groep. Overigens ook een compleet nieuwe groepenkast. En inmiddels vrijwel alle stopcontacten van aarde voorzien. | |
Vonkenboer | dinsdag 19 april 2016 @ 20:27 |
Ieder vast opgesteld toestel met een vermogen groter dan 2000 watt; d.w.z. wasmachines, wasdroger, vaatwasser, quooker, oven, stoomoven, warmhoudladen, combimagnetron e.d. enz. dienen altijd aangesloten te worden op een geheel eigen eindgroep. | |
Gia | dinsdag 19 april 2016 @ 20:28 |
Goedkope rollen kunnen wel tot frustratie leiden. Scheuren namelijk regelmatig schuin in, en moet je weer een nieuw begin zoeken. Duurdere rollen rollen makkelijker af, zonder te scheuren. | |
Gia | dinsdag 19 april 2016 @ 20:30 |
Ik ga ervan uit dat dat hier wel het geval zal zijn. Nieuwe groepenkast is door een officiële installateur aangelegd, zoals het hoort. Er zijn karweitjes waar je beun de haas vanaf laat blijven. | |
usernaamvergeten | dinsdag 19 april 2016 @ 20:45 |
https://www.ecotools.nl/afplaktape-rijstpapier-19x50meter/ Deze moet je hebben, zijn echt goed. ![]() | |
Lucky_Strike | dinsdag 19 april 2016 @ 21:57 |
Frustratie alom inderdaad zulke tape. | |
Akilla | woensdag 20 april 2016 @ 10:34 |
Over 2 weken is de oplevering van ons huis en wij zijn nu een beetje aan het inventariseren wat we nodig hebben. Op zolder hebben wij van die groene spaanplaten tegen het dak aan zitten. Deze wil ik gaan verven met synthetische muurverf. Nu is mijn vraag alleen: Kan ik dat met een vachtroller doen? (zo'n zelfde soort als voor muurverf op waterbasis gebruikt wordt bijvoorbeeld) Of is hier een ander soort voor nodig? | |
Barrah | woensdag 20 april 2016 @ 12:49 |
Ik zou die platen eerst in de grondverf zetten. Dit bevordert de hechting, heft de zuigende werking wat op en daarnaast wil dat groene nog wel eens door de verf heen trekken. Als roller kun je wel gewoon een vachtroller gebruiken. Ik zou eentje met niet al te lange haren kiezen, al zul je bij muurverf altijd een structuurtje van de roller blijven zien. Wil je echt een strak resultaat, dan zou je er eerst glasvlies of glasweefselbehang over de platen heen kunnen plakken. Hoeveel tijd en geld je wilt besteden hangt vooral af van de functie die de zolder gaat krijgen. Als het meer wordt dan een simpele bergzolder dan zou ik het meteen goed aanpakken en dit desnoods even uitstellen als dat je beter uitkomt. | |
Akilla | woensdag 20 april 2016 @ 13:34 |
Bedankt, ook maar even naar grondverf kijken dan:) Het wordt een opbergzolder/washok die ik alleen lichter wil hebben. Het schijnt wel zo te zijn dat synthetische verf erg goed dekt, dus hopelijk komt het groen er niet zo doorheen na een aantal lagen ![]() | |
macondo | woensdag 20 april 2016 @ 13:37 |
Is er hier iemand die een aardige schatting kan maken voor de kosten van verbouwen - op basis van funda fotos? Ik zag bijvoorbeeld dit huis. Wat zou dat grofweg een beetje gaan kosten (ja, je kan het zo duur maken als je wil etc etc : maar grofweg) | |
ueberduitser | woensdag 20 april 2016 @ 13:44 |
Ik wel zeggen wat het precies gaat kosten, 2x de helft namelijk. Echt, hoe in hemelsnaam kunnen wij gaan bepalen wat het verbouwen hiervan gaat kosten? | |
Chicolade | woensdag 20 april 2016 @ 13:47 |
Een aannemer. Het ligt echt helemaal aan hoeveel je zelf wil doen, en wat je wil doen. Keuken/badkamer, vloerverwarming, elektra vervangen en meer groepen/stopcontacten op 30cm ipv in het zicht, isoleren van zolder, HR+++ ramen, verven over het behang of alles eraf en stucen. En wil je de indeling zo laten, of moeten er ook muren verplaatst worden? Wil je de zolder af laten werken, dakkapel, nieuwe CV-ketel? | |
macondo | woensdag 20 april 2016 @ 13:56 |
Ik kan standaard dingen wel inschatten (nieuwe badkamer, nieuwe keuken, muurtje keuken-woonkamer doorbreken). Maar wat overige zaken kunnen kosten - geen idee. Al het electriciteit vervangen, of nieuwe radiotoren / verwarming. Geen idee wat zoiets zou kosten. | |
bleiblei | woensdag 20 april 2016 @ 13:57 |
200 euro voor histor latex 20 euro alabastine plamuurmeuk. 50 euro kwasten, afdekzeil, plamuurmes, rollers en afplaktape. En 15 euro voor het kratje bier ![]() | |
ueberduitser | woensdag 20 april 2016 @ 13:58 |
Je vergeet de broodjes kroket voor de hulp nog. | |
bleiblei | woensdag 20 april 2016 @ 14:00 |
Die krijgen al bier. Tssk ![]() | |
ueberduitser | woensdag 20 april 2016 @ 14:05 |
Bier op een nuchtere maag tijdens/na het klussen.... ![]() | |
usernaamvergeten | woensdag 20 april 2016 @ 17:52 |
Badkamer, keuken, likkie verf... 30 duizend? Volledige renovatie is 500-1000m2 als je het laat doen. Hangt er dus volledig vanaf wat je wil. Leuk pand trouwens! | |
bluemoon23 | donderdag 21 april 2016 @ 01:26 |
Aan de binnenkant zijn er nog veel originele (jaren 30 ?) details. Maar de buitenkozijnen zijn van kunststof zo te zien ![]() ![]() Bij een Vinex huis is daar niks mis mee (ik heb het zelf ook), maar bij dit huis vind ik het niet passen ![]() De badkamer is niks, de keuken is niks, op zolder kijk je zo tegen het dakbeschot aan, dat mag je eerst wel eens fatsoenlijk isoleren (net als de rest van het huis waarschijnlijk) etc etc. Wat zit er nu voor vloer in op de begane grond, allemaal houten vloeren of beton ? Is die vloer geisoleerd ? zo nee dan kun je dat beter alsnog gaan doen. Veel hout binnen in het huis, dus dat word heel veel kaal maken en weer schilderen... Wat wil/kun je zelf ? of ga je alles uitbesteden ? | |
usernaamvergeten | donderdag 21 april 2016 @ 07:28 |
Ja, die kunststofkozijnen zijn wel erg jammer inderdaad. | |
Weltschmerz | donderdag 21 april 2016 @ 09:46 |
Ik heb even een vraag over keukenkast scharnieren. Er zit een verzonken stelschroef aan, waarmee je het deurtje meer of minder dicht op de scharnier kunt draaien, en dus ook recht kunt hangen. Helaas lijken deze, door iemand anders, door de schroefdraad heengedraaid zodat die stelschroef de schroefdraad niet meer pakt, waardoor het deurtje zowel scheef als te ver van het scharnier af hangt. Deze lijkt er (functioneel) wel op: ![]() Die linker stelschroef ligt bij mij dus veel dieper, onder de schroefdraad, en hij pakt die schroefdraad dus niet. Het voelt als een dolgedraaide schroef met een tikje. Hoe zorg ik dat hij die schroefdraad weer pakt? Het gaat dus om een kruiskop zonder echte kop, de kop past in de schroefdraad. | |
bleiblei | donderdag 21 april 2016 @ 11:43 |
Ik zou een nieuwe scharnier kopen. Ben je voor een paar euro (max 4 bij erg dure scharnieren) kwijt en het bespaard je een hoop frustratie. | |
derLudolf | donderdag 21 april 2016 @ 12:03 |
Hoezo kun je inschatten wat dat muurtje gaat kosten, misschien is het wel een dragende muur... Maar goed, je bent sowieso ¤20-25k kwijt als je die keuken laat aanpakken, verder is er weinig zinnigs over te zeggen. En 4 ton voor een oud rijtjeshuis ![]() | |
Weltschmerz | donderdag 21 april 2016 @ 12:27 |
Daar had ik ook al aan gedacht. Maar het zit nu allemaal erg netjes bevestigd, dezelfde moet ik waarschijnlijk bestellen en die zullen echt geen 4 euro zijn, dus zit je met anderen die anders open gaan, andere boorgaten en dan moet het allemaal weer netjes uitlijnen en een bouwmarktbezoek komt ook niet goed uit. Dus is pruts er liever een gefrustreerd een kwartiertje mee. De vraag is dus eigenlijk vooral of het mogelijk is, of dat ze definitief onklaar zijn gemaakt. | |
bleiblei | donderdag 21 april 2016 @ 13:17 |
Wat is daar raar aan? Dat kom je zelfs in Eindhoven nog regelmatig tegen ![]() Als het schroefdraad aan gort is, is het meer geluk dan wat anders als je het weer werkende krijgt. En dan hangt het waarschijnlijk aan een flintertje schroefdraad wat ie dan nog net pakt, waardoor het stelschroefje er bij een klein tikje al uit schiet. Als je echt niet het scharniertje wil vervangen (wat dus echt een kwestie van typenr in Google inkloppen, paar euro excl. verzenden over maken, 2 dagen wachten, scharniertje eraf schroeven, scharniertje erop schroeven & klaar). Dan zou je er evt. een langer schroefje in kunnen draaien. | |
Weltschmerz | donderdag 21 april 2016 @ 13:30 |
Nee, hij pakt de schroefdraad gewoon niet. Nee, dat kan niet. Hij heeft een gladde kop aan de andere kant die achter een plaatje zit. Dat is allemaal niet demontabel. | |
Ai_KaRaMBa | donderdag 21 april 2016 @ 13:31 |
Tja... maar eens een natte vinger. Geen idee of de bedragen enigszins realistisch zijn ![]() - gevelisolatie: 5k (spouwmuurisolatie of voorzetwanden) - dakisolatie: 5k - voorzetwanden naar buren (geluid): 5k - vloer begane grond eruit + beton + vloerverwarming: 10k - alle plafonds vervangen (hardboard, bah!): 15k - elektra renoveren: 10k - nieuwe kozijnen (kunststof, bah!) + HR++ glas: 20k - alle wanden stuken: 15k - mechanische ventilatie aanleggen: 5k - schilderwerk binnen: 10k - keuken: 20k-25k - badkamer: 20k-30k - tuin: 20k Dus, zo'n anderhalve ton uitgeven aan een verbouwing lijkt me geen enkel probleem ![]() Maar, als je handig en/of niet zo kritisch bent, kan je met een ton minder ook een eind komen. Een ton meer uitgeven is trouwens ook goed te doen. | |
NealMoonshine | donderdag 21 april 2016 @ 20:32 |
Vorige week ben ik er dus in geslaagd mijn CV waterpeil bij te vullen, deze week lekt mijn CV. ![]() ![]() Dit is op zolder (de cv ketel en zo staan beneden). Nu vraag ik me af: - wat is eigenlijk het nut van deze twee ventielen (heb immers ook al een overstortventiel vlak bij mijn expansievat)? - kan het lekken het gevolg zijn van een te hoge druk? Ik heb bijgevuld tot 1,7 bar. Of misschien een niet goed functionerend expansievat of zo? Of zou dat ding gewoon stuk zijn? - zou dit te doen zijn om zelf te vervangen, of moet ik er een stielman bijhalen? | |
mien-moeke | donderdag 21 april 2016 @ 21:27 |
Je draait wel de goede kant op? Dezen werken, mijns inziens, "verkeerd" om. ![]() | |
XanderH | donderdag 21 april 2016 @ 22:05 |
Vind je het heel erg als ik meer waarde hecht aan de NEN1010 zelf dan een een interpretatie van cobouw.nl? ![]() Daar staat namelijk vrij duidelijk: Bepaling 720.55.1.3 is trouwens de volgende: Citaten zijn uit de NEN 1010:2007+C1:2008/A1:2011/C1:2011. In de nieuwe NEN1010:2015 (deze is nog niet aangewezen in het bouwbesluit) staat het niet zo letterlijk. Deze norm hebben ze vager geschreven dan de vorige, nu moet je het doen met: Wat is voldoende? Wanneer is het nodig? Het wordt er niet duidelijker op, maar wat volgens de huidige normen nog moet, is natuurlijk niet ineens onzin. Ik ben benieuwd naar een nieuwe NPR5310, de Nederlandse Praktijkrichtlijn bij de NEN1010, hoe ze het daar gaan uitleggen. ![]() Nou, I beg to differ. ![]() Volgens mij zegt de woningwet nog steeds dat woningen aan het bouwbesluit moeten voldoen, en het laatste bouwbesluit (2012) zegt toch vrij helder dat elektrische installaties aan de NEN1010 moeten voldoen. De versie van de NEN1010 die ze in het bouwbesluit noemen is de NEN 1010 2007 +C1 2008. Die citaten van 720.55.1.3 en 720.55.1.4 die ik aan het begin van deze post noem komen daar uit. De betreffende paragraven staan ook niet in het lijstje met paragraven dat door het bouwbesluit uitgesloten zijn. Naar mijn bescheiden mening is er dus een wet die (met een berg verwijzingen) stelt dat die WCD's over ten minste twee eindgroepen moeten zijn verdeeld. Lijkt mij dan toch een verplichting. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door XanderH op 21-04-2016 22:10:37 ] | |
bluemoon23 | donderdag 21 april 2016 @ 22:15 |
Goed, volgens die artikelen heb jij gelijk. Ik kijk alleen maar naar de openbare bronnen die ik kan vinden. Als het NEN er voor kiest om zijn artikelen niet openbaar en vrij toegankelijk voor iedereen te maken, dan moet je het ook niet raar vinden dat wel eens niet alles conform de Norm word gebouwd....... | |
Chicolade | donderdag 21 april 2016 @ 22:19 |
Zou jij echt een extra groep aanleggen in je keuken omdat je twee stopcontacten wil, als de zwaarste belasting de combi van een waterkoker en een oldschool koffiezetautomaat is? ![]() | |
bluemoon23 | donderdag 21 april 2016 @ 22:27 |
![]() ![]() Dat speelt denk ik ook mee, heel veel apparaten zijn tegenwoordig ingebouwd in de keuken. Vaak is het zwaarste wat ingeplugd wordt de telefoonoplader ![]() | |
XanderH | donderdag 21 april 2016 @ 22:33 |
Tja, dat is een discussie op zich waard. ![]() Maar helaas heeft de wetgever er voor gekozen om te verwijzen naar betaalde normen. Dat is vervelend, maar het maakt het niet minder verplicht. Uhm, ja? ![]() Die twee groepen voor de algemene WCD's hoeven geen aparte eindgroepen te zijn. 1 WCD kan gewoon bij de verlichting van de keuken, de andere bij een willekeurige andere groep (woonkamer?). Is als je een installatie aanlegt een kleine moeite. En misschien is er tegenwoordig veel ingebouwd, maar ik heb nog steeds geen inbouw frietpan, tosti ijzer, gourmetstel, blender, mixer, keukenmachine... ![]() | |
Chicolade | donderdag 21 april 2016 @ 22:43 |
Moet die tweede groep er wel zijn in de buurt. In mijn woning zou het betekenen dat je vanaf de meterkast door de dekvloer een extra buis moet trekken, of het stopcontact op de groep van vaatwasser/oven moet zetten. Dat is meer dan een kleine moeite, terwijl één groep de belasting ook zonder problemen aankan. Knappe jongen die die allemaal tegelijk aanzet, ga je koken voor een horde uitgehongerde studenten? ![]() | |
NotToBe | donderdag 21 april 2016 @ 23:10 |
Dan mag er hier nog al wat gebeuren ![]() Hele keuken, gang, woonkamer en halve studeerkamer zit op 1 groep, dan nog 1 groep voor slaapkamer, halve studeerkamer, gang 2, wc en douche en nog aparte groep voor de wasmachine | |
XanderH | donderdag 21 april 2016 @ 23:10 |
Ik bedoel dat het een kleine extra moeite is als je een installatie aan het aanleggen bent. Achteraf is het een ander verhaal. | |
Weltschmerz | vrijdag 22 april 2016 @ 08:34 |
Dat heb ik wel geprobeerd, maar ik zal nog eens checken of ik dat wel geduldig genoeg heb gedaan. | |
NealMoonshine | vrijdag 22 april 2016 @ 13:18 |
Ok, enig speurwerk leert me dat dit automatische ontluchters zijn, die inderdaad op het hoogste punt in huis horen te zitten. Ook lees ik dat die een relatief beperkte levensduur hebben en dus inderdaad wel vaker gaan lekken. Gewoon vervangen dus, misschien best beide in één keer. | |
Isane | vrijdag 22 april 2016 @ 23:05 |
In ons nieuwbouwhuis wil ik graag domotica hebben en daarom wil ik een blauw installatiedraad hebben naar alle schakelaars. Nu vraagt het installatiebedrijf er 30 euro voor per schakelaar. Nu heb ik er al 13 in het huis, dus dat maakt al een best bedrag samen. Als ik snel op google zoek kost 100m installatiedraad slechts 30 euro. Alle stroomdraden moeten nog getrokken worden. Wat vinden jullie? | |
usernaamvergeten | vrijdag 22 april 2016 @ 23:16 |
Zelf doen? Ik neem aan dat ze gewoon PVC leggen en het centraaldoossysteem toepassen. Heb je wel een metalen trekveer nodig, kost niet zoveel gelukkig. Wel kwaliteitsdraad nemen, bv Nexans, geen bouwmarktrommel. | |
bluemoon23 | vrijdag 22 april 2016 @ 23:32 |
![]() Maarre hoe werkt dat bij jou dan precies met die domotica ? Ik weet er niet veel van hoor, maar volgens is mij de centrale "besturing" dan in de meterkast. En moet er van elke lichtpunt of wandcontactdoos die je wilt bedienen met je domotica draden rechtstreeks naar die besturing, en niet via het centraaldoos-systeem zoals gebruikelijk..... | |
#ANONIEM | zaterdag 23 april 2016 @ 00:17 |
dit klinkt een beetje als z-wave, die heeft vaak 1 controller (1 master evt met extra slaves) en sommige schakelaars hebben inderdaad een 0 nodig | |
Isane | zaterdag 23 april 2016 @ 08:44 |
Wat akatar zegt ![]() De schakelaar heeft inderdaad een 0 draad nodig. Maar 30 euro per schakelaar is echt asociaal veel. Ik ga kijken of ik het later zelf kan doen. Bedankt voor de reacties zover ![]() | |
Vonkenboer | zaterdag 23 april 2016 @ 09:08 |
Pcies, gewoon achteraf zelf doen ![]() En gebruik dan inderdaad kwaliteitsdraad zoals Dronne, Nexan, TKF oid. verwerkt vaak veel makkelijker dan de bouwmarkt meuk ![]() | |
usernaamvergeten | zaterdag 23 april 2016 @ 10:01 |
Gefixt. | |
XanderH | zaterdag 23 april 2016 @ 12:08 |
En bidden dat ze geen voorbedraadde flexpijp uitrollen in de woning... Zie het steeds meer bij nieuwbouw maar het is een hel om eens een keer een extra draad door te trekken. ![]() Al gaat het in dit geval waarschijnlijk maar om kleine stukjes en zou het alsnog te doen moeten zijn. | |
Vonkenboer | zaterdag 23 april 2016 @ 12:58 |
Je hebt gelijk ! ![]() | |
Makrolon | zaterdag 23 april 2016 @ 17:48 |
Kaku schakelaars geen optie? Die hebben geen nul nodig. | |
bleiblei | zondag 24 april 2016 @ 13:15 |
Iemand een idee hoe ik een houten vloer voor zover dat kan geluidsdempend kan maken? Waar ik nu aan zit te denken is om de ruimte tussen plafond & ondervloer te vullen met glaswol (ik kan voor een tientje 2 rollen regelen), vervolgens op de balken een rubber band plakken, daar 18mm OSB ondervloer op schroeven (ja, weet ik, het is beter om deze zwevend te leggen, maar er komt visgraat parket overheen en er mag geen beweging in de platen onderling zitten) en dan visgraatparket. De beperkingen zijn - kosten, bijv. merfoplex platen zijn mij te duur (linkje). - De visgraat parketvloer, deze verlijm ik op de ondervloer waardoor er denk ik geen dempende tussenvloer tussen kan zoals je meestal onder laminaat legt. - De hoogte, ivm. de trap zou het mooi zijn als het totaal pakket op de balken, niet dikker dan 4cm wordt. | |
Atmoz | zondag 24 april 2016 @ 20:29 |
Wow, mooi spul ![]() Wist niet dat zoiets bestond. Die heb ik ooit eens nodig gehad. Thanks voor de tip ![]() Enne, ik zou even een vloerenboer bellen morgen met je vraag. Die zullen wel vaker zulke vragen krijgen ![]() | |
Puala | woensdag 27 april 2016 @ 17:41 |
Is er een makkelijke manier om tegels van 20x15 cm over de hele lengte op 1 cm af te snijden? Ik heb een tegelsnijder, maar die breekt de hele tegel in 2-en bij zo'n smal randje. En met de handzaag 15 tegels is niet zo aantrekkelijk ![]() | |
Burdie | woensdag 27 april 2016 @ 17:45 |
Tegelsnijder en dan tape op de tegel zodat 'ie niet breekt? Heb er geen ervaring mee verder sorry, maar ik zou dat proberen ![]() Wel heb ik zelf een vraag: de stukadoor is geweest en heeft het trappenhuis netjes glad gemaakt. Alleen nu zijn sommige keilbouten (tenminste, ik denk dat het keilbouten zijn) te kort om de trapleuning terug te kunnen hangen ![]() ![]() | |
bbtb77 | woensdag 27 april 2016 @ 18:17 |
Met een beetje geluk zijn het geen keilbouten maar stokeinden of draadeind in een messing spreidplug. Dan kun je twee moeren er op draaien en met de achterste moer het zaakje een paar slagen er uit draaien. | |
bbtb77 | woensdag 27 april 2016 @ 18:20 |
Insnijden, omdraaien zodat de snijkant onder zit, onder een hoek op de vloer zetten en net zolang voorzichtig met een hamer op de achterkant van de tegel tpv de snijlijn tikken totdat ie breekt. Anders knabbeltang, anders tegelzaag... | |
lipje | woensdag 27 april 2016 @ 18:40 |
15.89mm oftewel 5/8inch ![]() Beetje spuit 11 ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 27 april 2016 @ 18:59 |
een tegelzaagtafel lijkt me het snelste en meest eenvoudig die kan je huren, maar in jouw geval zou ik 1 kopen. kosten een paar tientjes (rond de 50 euro ofzo) [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2016 18:59:56 ] | |
Puala | woensdag 27 april 2016 @ 19:05 |
Die dingen zien er eng uit ![]() * Puala is een watje met zagen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 27 april 2016 @ 19:16 |
dan laat je het de buurman 15 x voordoen? | |
Puala | woensdag 27 april 2016 @ 19:20 |
Haha dat is een optie ![]() Mijn stiefbroertje blijkt een tegelzetter te kennen. Ik breng hem wel een stapeltje tegels en een 6pack bier. Denk de goedkoopste oplossing. Helaas dan vandaag niet alle tegels er op, maar dat is niet anders. | |
#ANONIEM | woensdag 27 april 2016 @ 19:32 |
ontlopen is soms het beste ![]() | |
fingie | woensdag 27 april 2016 @ 19:33 |
Een vraag over een de minimale/maximale hoogte van een afvoer voor een wasdroger. Nu heb ik een wasmachine aangesloten op de riolering op ca 40 cm hoogte. Daar komt een wasdroger (warmtepomp) bij die bovenop de wasmachine komt. Deze heeft ook een afvoer naar de riolering. Nu wil ik de afvoerpijp van de wasmachine splitsen zodat er 2 afvoeren zijn. Maar, ik kan wel vinden dat de afvoer van de droger niet hoger mag zitten als 80cm (vanaf de vloer), maar niet of die lager mag zitten als de machine zelf. Wat is nu verstandig? De afvoer van de wasmachine op ca 60 cm hoogte (zoals nu) en de wasdroger op 85 + 60 cm hoogte (is hoogte wasmachine + 60 cm) of op ongeveer de hoogte van de wasmachine (dus 60cm vanaf de vloer, 25 a 30 cm onder de machine)? | |
Puala | woensdag 27 april 2016 @ 19:39 |
Je moet voldoende slang kwijt kunnen in de buis. Als je buis te hoog is, dan komt de slang er niet ver genoeg in en krijg je kans op lekkage. Te laag lijkt me ook niet handig. Gewoon een kwestie van alles er op zetten, slang er in en kijken of t oke zit lijkt me t handigste. Cm's kom ik niet verder mee ![]() | |
bluemoon23 | woensdag 27 april 2016 @ 19:40 |
Met de (klus)verwondingen die jij hier wel eens laat zien in K&W lijkt mij dat ook niet verstandig ![]() | |
Puala | woensdag 27 april 2016 @ 19:40 |
Ik heb een reputatie hé? ![]() Mijn vriend vraagt ook eerst hoeveel verwondingen heb voor hij vraagt of alles gelukt is ![]()
| |
Isane | woensdag 27 april 2016 @ 19:43 |
Thanks. Ik ga me er eens in verdiepen | |
#ANONIEM | woensdag 27 april 2016 @ 20:00 |
kaku heeft als grootste nadeel dat het geen feedback geeft. zo te zien hebben de inouwschakelaars van kaku ook een 0 nodig http://www.klikaanklikuit(...)ontvangers/aws-3500/ | |
#ANONIEM | woensdag 27 april 2016 @ 20:01 |
kan je niet beter een huisarts als vriend nemen? | |
Chicolade | woensdag 27 april 2016 @ 20:44 |
Ik heb het met een knabbeltang gedaan, oh de blaren. Dan is de handzaag fijner ![]() | |
Makrolon | woensdag 27 april 2016 @ 21:03 |
Klopt, dus zorgen voor een goede zender... De dimmer die ik hier heb heeft geen nul nodig iig. | |
#ANONIEM | woensdag 27 april 2016 @ 23:48 |
dimmers hebben bijna nooit een 0 nodig, er zijn ook zwave dimmers die geen 9 nodig hebben ik hou kaku niet meer bij maar zitten die nog steeds te knoeien op de 4xx mhz? | |
Burdie | donderdag 28 april 2016 @ 10:31 |
Het zijn idd geen keilbouten maar ze zijn te kort voor dit truukje ![]() | |
jpajs | donderdag 28 april 2016 @ 11:14 |
Kan je niet iets doen met een busmoer ??? | |
bbtb77 | donderdag 28 april 2016 @ 11:37 |
Tang er op zetten en waarschijnlijk nieuwe er in draaien dan? | |
Burdie | donderdag 28 april 2016 @ 11:47 |
Wat voor iets? ![]() De klusjesman komt vanmiddag, dan vraag ik het hem wel nog eens ![]() | |
macondo | vrijdag 29 april 2016 @ 11:33 |
Thanks! Het geef in ieder geval een goed referentiepunt waar op te letten bij het verbouwen. Het zijn (voor mij althans) vooral het grote aantal kostenposten die er in hakken. | |
Helsinki | zaterdag 30 april 2016 @ 08:22 |
Muur van een kleurtje voorzien en daarvoor matte muurverf gebruikt. Nu is er iemand geweest die deze muur met zijdeglans verf heeft bijgewerkt (hoekjes, etc. waardoor je dus vlekken ziet, en er vervolgens met de matte muurverf overheen is gegaan waardoor je nu dus ook weer kleurverschil ziet ![]() ![]() | |
Burdie | zaterdag 30 april 2016 @ 08:39 |
Wat zit er onder de verf op de muur? Behang, stuuk, niks? En waarom wordt het donkerder als je het verft? Kleur=kleur toch, of anders neem je een lichtere kleur verf? | |
Akilla | dinsdag 3 mei 2016 @ 11:36 |
Ik heb op zolder een erg onhandig geplaatste lichtschakelaar. Nu wil ik deze verplaatsen, maar daar is het draad te kort voor. Kan ik deze draden verlengen met een nieuw snoer, deze uiteindes in elkaar draaien en isolatietape eroverheen? Of moet ik dit echt meet een kroonsteentje gaan doen? | |
Barrah | dinsdag 3 mei 2016 @ 11:49 |
Nee en nee. Draden verlengen doe je met lasklemmen of lasdoppen. Beter nog trek je een volledig nieuwe langere draad vanaf waar de draad vandaan komt. | |
usernaamvergeten | dinsdag 3 mei 2016 @ 12:28 |
Muurverf die nog moet drogen is donkerder, kleurt vanzelf lichter bij zodra deze droog is. Is dat wat je bedoelt? Het beste even een proefje smeren op een niet opvallende plek, paar uur laten drogen en dan kijken of de kleur goed is. Verf laten mengen levert elke keer net een andere kleur op, verschilt ook nog eens per merk. Je zal dus de hele muur opnieuw moeten doen om een egale kleur te krijgen. Geen van beide is toegestaan. Verlengen doe je met lasdoppen en je moet vd draad of YMVK/XMVK kabel gebruiken. Snoer mag je ook niet gebruiken. Al kan je beter nieuwe draden trekken maar ergens heb ik het gevoel dat dat niet een klusje is wat aan jou besteed is. | |
Akilla | dinsdag 3 mei 2016 @ 14:28 |
Bedankt! lasklemmen had ik inderdaad ook nog als alternatief. Wilde het "makkelijk" oplossen, maar denk dat ik toch maar een nieuw langer draad ga trekken ![]() | |
Erik | vrijdag 6 mei 2016 @ 00:08 |
Ik wil zelf mijn badkamer gaan tegelen, maar weet niet goed hoe ik het aan moet pakken met betrekking tot het afschot laten lopen van de vloer. De oude badkamervloer is op zich nog prima, daar wil ik overheen gaan tegelen met een 41x41cm tegel. Het oude doucheputje komt te vervallen, het nieuwe doucheputje komt er een stukje naast te liggen. Douchegedeelte is 1x1m, er komt een glazen deur ter hoogte van het kozijn. Kimbanden is al gedaan. De vragen die ik heb: 1. Hoe wijzig ik het afschot van het oude putje naar het nieuwe putje? Met alleen lijm kom ik er niet denk ik... Moet ik een 2. Welke lijm is aan te bevelen? Volstaat een lijm als PCI Nanolight? ![]() | |
Gieliovd | vrijdag 6 mei 2016 @ 10:29 |
0,5-1,0 cm en je komt een heel eind. Tegels eruit bikken aan een kant en lekker dik in de lijm pappen en dat is misschien voldoende? Anders wordt het een nieuwe zand cement vloer leggen en verlies je 3+ cm. | |
DrMarten | vrijdag 6 mei 2016 @ 10:38 |
Ik heb gister tapijttegels op de trap geplakt (van die halve maantjes). Netjes alles stofvrij gemaakt enzo, en die dingen plakken voor geen meter. Iemand enig idee of dat met ordinaire montagekit vastgeplakt kan worden aan de randen waar het los zit, of moet ik toch weer op pad voor andere lijm? | |
_Chris_ | vrijdag 6 mei 2016 @ 11:02 |
Wat zit er op de trede? En waar hecht de lijm niet op? (Waar blijft de lijm op plakken als je het loshaalt?) Op de trede of de tegel? Als de trede gelakt is, deze wat opruwen / schuren. Wat heb je nu gebruikt als lijm? [ Bericht 0% gewijzigd door _Chris_ op 06-05-2016 11:03:09 (typo) ] | |
DrMarten | vrijdag 6 mei 2016 @ 11:14 |
Treden zitten in de zijdeglanslak. Lijm blijft deels op de trap achter als ik ee boel los haal. Zijn van die zelfklevende dingen. | |
fingie | vrijdag 6 mei 2016 @ 12:13 |
Gisteren zag ik dat een baksteen in de gevel hier gebroken is. In deze baksteen zit het hek van het franse balkon gemonteerd. Doordat de steen afgebroken is is 1 van de 2 schroeven waarmee het hek aan die kant vastzit zichtbaar:![]() Om te voorkomen dat de steen verder aangetast wordt en het hek los komt moet ik hier iets mee. Mijn vraag is wat het beste is om hieraan te doen. De oplossing mag tijdelijk zijn. Er zijn meer aandachtspunten aan de gevel en het plan is om volgend jaar grootschalig onderhoud aan de gevel uit te voeren (opnieuw voegen, reiningen, impregneren en beschadigingen herstellen). Zelf dacht ik om hier als tijdelijke oplossing cement in te smeren, maar wellicht zijn er betere of andere opties waardoor ik in ieder geval niet bang hoef te zijn dat het hek aan een kant loskomt? Het hek verplaatsen is in ieder geval niet mogelijk. | |
Barrah | vrijdag 6 mei 2016 @ 12:45 |
Wat ik zou doen: Voor nu een lange schroef in combinatie met cement. Dichtsmeren alleen lijkt mij niet veilig genoeg. Zodra je aan het gevelonderhoud toe bent zou ik dan de kapotte steen eruit bikken en vervangen. | |
blomke | vrijdag 6 mei 2016 @ 13:00 |
Ik denk dat cement er weer uit flikkert. Als dat verticale witte ding een kozijnstijl is, zou ik de stang daaraan borgen met een stuk omgebogen ijzer o.i.d. Grootste risico is roesten+uitzetten van de bout. | |
_Chris_ | vrijdag 6 mei 2016 @ 13:21 |
Goede (montage) lijm / kit gebruiken. Bijvoorbeeld iets als een montagekit of polymax. | |
usernaamvergeten | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:25 |
Dit. Niet met cement gaan kloten, dat maakt de reparatie volgend jaar alleen maar lastiger en geeft alleen maar schijnveiligheid. Een gebogen stuk ijzer bevestigen aan de kozijnstijl is voor nu de beste oplossing. Wel even voorboren voor je de bouten vastzet natuurlijk. | |
derLudolf | vrijdag 6 mei 2016 @ 16:55 |
Mis ik een onderdeel? (Sorry voor de onscherpe foto, kreeg hem niet goed scherpgesteld in het badmeubel, hopelijk herkent de kenner het ![]() ![]() De oude kraan kon ik zo met sleutel 19 losdraaien, die moer lijkt hier niet op te zitten RTFM? Yeah I did but I do not see a place for sleutel negentien ![]() ![]() | |
bbtb77 | vrijdag 6 mei 2016 @ 17:02 |
Plaatje 3a... knelsetje voor 12mm naar 3/8" | |
derLudolf | vrijdag 6 mei 2016 @ 17:56 |
Oké, morgen nog maar even langs de winkel dan ![]() | |
Vonkenboer | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:10 |
Lijkt mij ook het eenvoudigst te realiseren, en voldoende veiligheid te geven ![]() | |
Akilla | zondag 8 mei 2016 @ 08:56 |
Ik wil graag de groene spaanplaten op zolder gaan verven. Bij de behang/verf winkel is mij verteld dat dit met synthetische muurverf kan(die schijnbaar ademend kan zijn). De aannemer van het nieuwbouwhuis adviseerde dit niet (het zou dan een vochtige zolder worden) deze adviseerde het met latex op waterbasis te doen. Naar wie ga ik nu luisteren? Wat vinden de fok experts de beste keus | |
Barrah | zondag 8 mei 2016 @ 09:12 |
Een laag grondverf met daar overheen gewone latex werkte voor mij prima, maar ik ben geen expert. Als het een verblijfsruimte wordt zou ik er voor de mooi eerst iets van glasweefsel of glasvlies op plakken. | |
blomke | maandag 9 mei 2016 @ 14:43 |
Latex is ook hartstikke dampdicht, dus dat aannemersargument slaat als een tang op een varken. Neem gewoon wat je het beste uitkomt qua afwerking en gemak. Als je eens wist hoeveel daken dampdicht zijn (gemaakt), vanwege achteraf aangebrachte isolatie aan de binnenzijde....... [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 09-05-2016 18:52:52 ] | |
Roschambo | dinsdag 10 mei 2016 @ 10:35 |
Ik ben klaar met het maken van mijn metalstud verlaagde plafond frame nu moet ik daar de centraaldozen en buizen op vast maken, hoe vaak moeten deze buizen vast liggen en mogen de buizen diagonaal over het plafond lopen om een zo kort mogelijke afstand af te leggen of moeten ze haaks op de muren staan? | |
Teslynd | dinsdag 10 mei 2016 @ 23:04 |
Hoe bevestig je contactdozen dwars aan de muur, dus met minstens 2 bevestigingspunten? | |
valentijn101 | woensdag 11 mei 2016 @ 10:28 |
Hallo allemaal. Wij willen de wc gaan vervangen en nu moet er dus ook een inbouwreservoir voor de hangpot komen. Nu zie ik heel veel soorten en het is mij niet helemaal duidelijk waar de verschillen in zitten. (Ik zie termen als nassbouw en trockenbouw langskomen) waar moet ik op letten bij de keuzen van het inbouwreservoir? | |
_Chris_ | donderdag 12 mei 2016 @ 15:49 |
Die zou ik niet aan je verlaagde plafond monteren, maar aan het normale / reeds bestaande plafond, als dat een optie is? Wat bedoel je met dwars aan de muur? | |
Teslynd | donderdag 12 mei 2016 @ 15:54 |
Ik overweeg een lat aan de muur waar diverse attributen opgeschroefd kunnen worden. Lat, dus geen brede plank, dus geen wandcontacttdoos die alleen bovenaan een ophanggaatje heeft en recht omlaag moet hangen. Of hebben ze tegenwoordig helemaal geen ophanggaatje meer? En hoe moet het als de afstand langer dan de 1,5 m die eraan vast zit is? | |
Barrah | donderdag 12 mei 2016 @ 16:12 |
Waar je contactdoos zei, bedoelde je daar misschien stekkerdoos? | |
Roschambo | donderdag 12 mei 2016 @ 16:48 |
Ik ben er al achter aan de bovenlaag hing een riet stuc plafond maar dat vervang ik voor een metal stud gipsplaat plafond. Nu ben ik ook al de elektra aan het vervangen dus daar komen nieuwe centraaldozen in. Vonkenboer zij dat de buizen in het plafond gewoon goed vast moeten zitten zodat het tijdens het draadtrekken niet los komt. | |
Teslynd | donderdag 12 mei 2016 @ 17:04 |
Ik ben bang van wel. Dingen heten al een tijdje anders dan ik het ooit geleerd heb. Tafelcontactdoos? Maar dan aan de wand vastgeschroefd. | |
Barrah | donderdag 12 mei 2016 @ 17:07 |
Daarvan heb je duizend verschillende soorten. Sommige met bevestigingsmogelijkheden, maar ook veel zonder. Jij weet wat je nodig hebt (en sorry, ik heb nog steeds geen beeld), het bestaat vast, het is alleen een kwestie van zoekt en gij zult vinden ![]() | |
juiced01 | vrijdag 13 mei 2016 @ 22:09 |
Zojuist Albestine MDF grondverf gebruikt. Kan ik hier lak op terpetinebasis op gebruiken of is dat af te raden en moet ik morgen even op en neer om lak op waterbasis te halen? Zo ja: nog tips om dit zo strak mogelijk af te lakken? | |
tiho1 | vrijdag 13 mei 2016 @ 22:15 |
aan beide zijden een spijkerklemmetje ? | |
tiho1 | vrijdag 13 mei 2016 @ 22:16 |
Dat staat op de pot. | |
derLudolf | zaterdag 14 mei 2016 @ 09:20 |
![]() Hoe haal ik deze ruit er uit? 🙈 Merk is Intal | |
Sounddragon | zaterdag 14 mei 2016 @ 10:16 |
S3 of een balkje ![]() Ik zou gewoon die spijkers beginnen te plukken, best kans dat het hele frame (ik ga het geen kozijn noemen) er uit moet. | |
lipje | zaterdag 14 mei 2016 @ 16:15 |
aan welke kant zitten de glaslatten? Die er eerst uittrekken, is waarschijnlijk geklemd. Dan goed uitkijken want dat glaasje valt er dan zo uit ![]() En als Back-up SD zijn methode ![]() | |
bluemoon23 | zaterdag 14 mei 2016 @ 17:37 |
Hoeveel betaal je voor die studentenkamer ? ![]() | |
derLudolf | zaterdag 14 mei 2016 @ 18:57 |
¤450 | |
derLudolf | zaterdag 14 mei 2016 @ 19:02 |
Welke glaslatten? ![]() Ben er inmiddels achter dat dat hele frame uit elkaar kan. Das wel een gekut zeg ![]() | |
Barrah | zondag 15 mei 2016 @ 21:24 |
Voor bergruimte op zolder wil ik eenvoudige schuifdeurtjes maken. Geen knieschotten of luxe schuifdeursysteem, maar gewoon plaatjes die in gleuven moeten schuiven. Het zullen drie deurtjes van 85cm hoog en elk 120cm breed worden. Ik overweeg deze paneeltjes van 9mm mdf te maken dat ik langs de zijden wil opdikken. Boven en onder als rail een houten regel met gleuven van 10mm ingefreesd. Is dit een goed plan? Tips zijn welkom! | |
bleiblei | zondag 15 mei 2016 @ 22:05 |
Ja, dat moet wel goed gaan, al zou ik wel de onderkant insmeren met paraffine (waxinelichtje) of er van die wieltje in zetten. Die paar euro aan wieltjes ga je na een paar jaar wel waarderen denk ik ![]() Oh! En als je ze in de lak wil zetten, voor én achterkant. Anders trekt het krom. | |
Barrah | zondag 15 mei 2016 @ 22:09 |
Dank je! Schilderen dubbelzijdig was ik van plan. Wieltjes heb ik aan gedacht, maar wil het echt zo compact mogelijk houden (smalle regels) dus weet niet of dat wel gaat lukken. De systemen die je hiervoor hebt zijn geweldig, maar voor het kleine stukje waar het om gaat hier vind ik het te duur. | |
zoz | maandag 16 mei 2016 @ 14:20 |
Ik vraag mij af waarom pvc vloeren gekit worden. Ik zie op mijn werk dat de kit (vooral bij de deurkozijnen) lelijk begint te worden. Dit lijkt mij onvermijdelijk. Klopt het dat als je 10cm plinten op het pvc plaatst, de deurkozijnen inkort en het pvc eronder legt, dat het tot een mooier resultaat leidt? Of zie ik iets over het hoofd? | |
m1990 | maandag 16 mei 2016 @ 16:19 |
Beste, Nadat onze thermostaatkraan in de douche al een tijdje kuren geeft, dit weekend eindelijk maar eens besloten om deze te vervangen. Bij de bouwmarkt een Grohe thermostaatkraan gekocht, maar uiteraard niet met de juiste aansluiting voor aan de muur. Wat ik begreep is dat er twee verschillen zijn: 12cm hartafstand en 15cm hartafstand. De vorige bewoner heeft gekozen voor een 12cm hartafstand, dus wij ook zo'n kraan aangeschaft. Nu blijkt er in de muur een 3/4 buitendraad te zitten, die niet past op de 1/2 aansluiting op de kraan. Zonder gebruik te maken van de s-koppeling zou de aansluiting op de kranen met 15 cm hartafstand gewoon passen (want daar zit standaard 3/4 op), maar de aansluiting op de kranen met 12cm past niet. *dit is weer standaard 1/2) Er zijn wel verloopjes voor, maar ik ben bang dat dan de rozetten niet passen. Het liefst heb ik dus de aansluiting in de muur op 3/8, zodat ik de 3/8 naar 1/2 s koppeling er tussen kan zitten. Is er iemand die hier een oplossing voor heeft? | |
Gia | maandag 16 mei 2016 @ 21:34 |
Ben het parket aan het schuren met een parketschuurmachine, gehuurd bij Gamma. Ze hadden hiervoor schuurbanden met 80 als fijnste korrel. Ik dacht altijd dat je ook moest schuren met 120 en tot slot 240, dus vind het een beetje raar dat ze dat niet hebben bij de verhuurbalie. Mijn vraag: waar hebben ze dat dan wel, of hoeft dat helemaal niet, of heb ik voor fijn schuren een andere machine nodig? Overigens gaat het fantastisch. We willen de vloer afwerken met olie. | |
Barrah | maandag 16 mei 2016 @ 21:54 |
Fijn schuurwerk gaat meestal niet met de bandschuurmachine inderdaad. | |
Gia | maandag 16 mei 2016 @ 22:20 |
Maar moet ik dan de parket boen/schuurmachine (roterend) gebruiken, of kan na korrel 80 ook geolied worden. | |
bleiblei | maandag 16 mei 2016 @ 22:26 |
Zou ik niet doen, dan zie je de krassen in je vloer staan. Al kan het wel, als je die krassen mooi vindt ![]() | |
Gia | dinsdag 17 mei 2016 @ 10:30 |
Heb nog even schuurband 120 gehaald. Het wordt al redelijk egaal met 80, moet ik zeggen. Alleen de randen en onder de radiators is veel werk. Met de multitool is het te doen. De hond vindt het schuren alleen niet zo fijn, dus baasje komt zo naar huis. Kan die met de hond de tuin in. | |
Gia | vrijdag 20 mei 2016 @ 10:59 |
Nog maar een klein vraagje. Ons plafond bestaat dus uit houten balken, met daarop nu, prachtig gestucte gipsplaten. De vensterbanken steken nogal uit, waardoor gordijnen ophangen aan alleen een stucplaat niet gaat. Buiten de vensterbank zit op het plafond net geen balk. We hadden dus al besloten deze op te hangen aan de muur. Boven de kozijnen zit pakweg 10 cm ruimte. Als we daar een mdf-plaat tegenaan zetten en dan daarop de rail (kvartal van ikea) dan komen de gordijnen net mooi voor de vensterbank. Vraag is: kunnen we die planken er met gewone pluggen en lange schroeven op monteren, of is het beter dat op een andere manier te doen? Volgens mij zit er geen latei boven de kozijnen, maar gewoon gemetselde blokken. (huis uit 1935) | |
Stefanovic83 | maandag 23 mei 2016 @ 11:22 |
Hoi. Een voordeur van watervast multiplex, is dat een goed idee? Schijnt veel toegepast te worden maar ik lees ook dat vanwege het temperatuur verschil het geen goed idee is. Gaat dan teveel werken denk ik? We krijgen er wel 20 jaar garantie op. | |
Gia | maandag 23 mei 2016 @ 11:41 |
Is die deur ook bedoeld als buitendeur? | |
jpajs | maandag 23 mei 2016 @ 12:02 |
Denk dat een voordeur altijd een buitendeur is ?? ![]() | |
usernaamvergeten | maandag 23 mei 2016 @ 12:27 |
Aluplex moet je hebben. Multiplex deurplaat met twee dunne lagen aluminium erin verwerkt, iets duurder maar blijft gegarandeerd goed. | |
blomke | maandag 23 mei 2016 @ 13:05 |
De bestaande S-koppeling in de muur vervangen door 1/2" exemplaren. Ik heb exact hetzelfde meegemaakt in onze badderkamer en zowel de S-koppelingen als de rozetten vervangen. Op zich wel te doen, maar je moet de afdichting in de muurpplaat (waar je nieuwe S-koppelingen ingedraaid worden) zonder rozetten en met de (nieuwe) kraan controleren op lekkage. Dan kraan verwijderen, rozetten plaatsen en de kraan weeer monteren en de laatste controleren op lekkage bij de S-koppeling. Ik gebruik(te) loctite teflon koord als afdichting in dat soort koppelingen. ![]() | |
Stefanovic83 | maandag 23 mei 2016 @ 15:26 |
ja | |
usernaamvergeten | maandag 23 mei 2016 @ 16:44 |
https://pontmeyer.nl/deco(...)deurplaat-40mm/g+c+a Zo een moet je dus hebben. | |
dedodo | woensdag 25 mei 2016 @ 15:54 |
![]() Stond mijn SSD te sterk dat de pluggen eruit getrokken zijn? 8mm gat met SX 8x40 pluggen en 5x50 schroeven. In een volgens jullie kalkzandsteen muur. Volgens de handleiding moet de schroef minimaal 1 schroefdikte langer zijn dan de plug, over meer staat er niets bij dus leek mij prima. //edit NVM fout gevonden, dat gat was blijkbaar niet diep genoeg. Lengte afmeetding blijkbaar verkeerd. //edit2 Maar krijg die gaten ook gewoon niet dieper :/ [ Bericht 5% gewijzigd door dedodo op 25-05-2016 16:14:23 ] | |
Vonkenboer | woensdag 25 mei 2016 @ 19:33 |
Zit je boven een kozijn te boren ? Dan zit je waarschijnlijk precies op het ijzer van een latei o.i.d. ![]() | |
dedodo | donderdag 26 mei 2016 @ 07:56 |
//edit Even een tooltje gemaakt.. Er zit dus staal, geen idee waarom en daarom dat 49 centimeter verder op gelijke hoogte niet zit ![]() Dan maar hopen dat ik het met een detector goed kan detecteren. Nop, gewoon in een muur waar wel meer gaten zitten. Betonijzer leek mij sterk. Is wel de muur tussen twee huizen in, maar er hebben vaker keukenkastjes gehangen. [ Bericht 18% gewijzigd door dedodo op 26-05-2016 08:47:20 ] | |
dedodo | vrijdag 27 mei 2016 @ 15:01 |
Vanaf ongeveer 1,90 meter (hoog) begint de metaaldetector aan te slaan. Is dat iets logisch in jaren 80 bouw? Ik heb helaas geen bouwplattegrond van mijn huis, als dat daarin zou staan. | |
Barrah | vrijdag 27 mei 2016 @ 15:10 |
Het kan van alles zijn. Denk aan wapening. En bij prefab bijvoorbeeld worden verschillende elementen met staal aan elkaar verankerd. Om maar wat te noemen. | |
Sjewerd | vrijdag 27 mei 2016 @ 16:16 |
Dag allemaal, Simpel vraagje ![]() Ik wil zelf een schoenenrek maken wat gelijk ook enigszins dient als omkapping van een radiator in onze keuken. Hier direct naast staat een kast met een bruin-eiken look. Dit hout is zo'n 36mm dik, en ik zou het mooi vinden om die kleur/dikte door te voeren in het beoogde schoenenrek. Wanneer ik bouwmarkten afspoor kan ik echter alleen meubelpanelen vinden met een maximale dikte van 18mm (ik ben er een aantal van 38mm tegen gekomen maar die hebben niet de juiste kleur). Nou is de vraag dus: zijn dikkere meubelpanelen wél ergens (in breed aanbod) te verkrijgen? Zo niet, wat kan ik dan het beste gebruiken? Mvg Ter verduidelijking, dit soort hout bedoel ik: ![]() | |
kovenant | vrijdag 27 mei 2016 @ 17:21 |
nou ik denk dat het lastiger is dan je denkt. is het echt meubelpaneel ( geperst hout met een plastic laagje erover) of is het echt hout. beide in die dikte is niet makkelijk te vinden. meubelpaneel zou je nog kunnen kijken naar werkbladen.. | |
Sjewerd | vrijdag 27 mei 2016 @ 18:46 |
@Kovenant Bedankt voor je reactie. De kast bestaat inderdaad uit meubelpanelen (van ~35/36mm dikte). Nou hoeft het voor mij niet exact dezelfde dikte te hebben (38mm is bijvoorbeeld oké), maar ik wil wel dat het dezelfde tint "hout" is. Maar zoals gezegd is dat inderdaad lastig te vinden. Wat betreft de werkbladen, ik had er al eens naar gekeken, maar als er al iets in de richting zit is het vaak ook erg duur. Voor dat geld kan ik net zo goed de kast nogmaals kopen en dezelfde panelen weer gebruiken ![]() ![]() Dit is de kast overigens, ik wil dus van dezelfde panelen als de buitenste rand het schoenenrek maken. Als iemand mij naar deze (soort) panelen kan verwijzen, zou helemaal top zijn. | |
bleiblei | vrijdag 27 mei 2016 @ 23:13 |
Als die kast relatief goedkoop was, is de kans groot dat de binnenkant van die planken gevuld is met honingraatkarton. Dan kan je er nooit een mooie schoenenkast van maken. Ik zou het proberen met 2 lagen MDF (ofzo) daar een fineerlaag op plakken en die olien/beitsen zodat het dezelfde uitstraling krijgt. Niet echt een beginnersklus, maar wel de goedkoopste oplossing. | |
bleiblei | vrijdag 27 mei 2016 @ 23:15 |
Ik wil trouwens wat CV leidingen wegwerken op zolder achter een schotje. Zou ik de ruimte achter dat schot (plm 40cm2 over de breedte van het huis) vol kunnen purren? Of is dat garantie op gezeik als er een keer wat mis is met de leiding? Vrijwel alles is gelast, ik heb op 1 punt de leiding afgedopt met knelkoppelingen. | |
usernaamvergeten | vrijdag 27 mei 2016 @ 23:21 |
Kan je er niet beter gewoon wat glaswol of iets degelijks in stoppen? Als er dan iets aan de hand is kan je er makkelijk bij. | |
derLudolf | zaterdag 28 mei 2016 @ 17:21 |
Is dit een massief tafelblad? ![]() In de folder (Karel Mintjes, serie Frodo) daar staat dit "Door de uitgeholde stijlen wordt het gebruik van massief eiken benadrukt." De poten zijn inderdaad gemaakt van vier plankjes. Over het blad staat niet. Het spul zit niet meer mooi in de lak, vandaar de vraag. Als het fineer is, dan is schuren lastig denk ik. | |
Isane | zaterdag 28 mei 2016 @ 17:51 |
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor de vraag, maar ik stel m toch Binnenkort laten we geel zand storten op onze grond voor onder de tegels. Klopt het dat er van te voren anti worteldoek er op moet? Het lijkt me in ieder geval wel logisch? | |
derLudolf | zaterdag 28 mei 2016 @ 17:56 |
Nee is niet nodig. | |
usernaamvergeten | zaterdag 28 mei 2016 @ 18:05 |
Nee. | |
Loopfiets | zaterdag 28 mei 2016 @ 18:09 |
Dat dachten wij ook. Toen wisten we nog niet wat Japanse duizendknoop was. Nu, zo'n 3 weken later begint er een japans tapijtje door het zand te groeien. Liggen wel nog geen tegels, maar dan nog... | |
derLudolf | zaterdag 28 mei 2016 @ 18:51 |
Die zooi gaat ook wel door een laagje folie hoor ![]() | |
Teslynd | zaterdag 28 mei 2016 @ 19:37 |
Niet bij portiekwoningen. | |
derLudolf | zondag 29 mei 2016 @ 11:05 |
Oh dat is minder... Blad schuren en opnieuw lakken kan dus niet? | |
usernaamvergeten | zondag 29 mei 2016 @ 13:22 |
Waarom niet? Gewoon voorzichtig schuren (met de hand), lakken. Dat plastic kantenband zou ik niet lakken. | |
derLudolf | zondag 29 mei 2016 @ 13:26 |
Geen idee hoe dik zo'n fineerlaag is ![]() ik dacht dat die zijkant ook een soort fineer was, door zo'n paneel te maken en daar dan dunne strookjes (fineerdikte) van te zagen. | |
bleiblei | zondag 29 mei 2016 @ 14:25 |
Gewoon opschuren zodat de verf pakt, niet schuren zoals je doet om een verflaag eraf te schuren. Fineer is al snel 0,5mm dik, dus daar ben je niet doorheen als je het licht opschuurt met korrel 120. | |
derLudolf | zondag 29 mei 2016 @ 14:29 |
Dan blijf je de kringen door de nieuwe laklaag zien toch? | |
bleiblei | zondag 29 mei 2016 @ 19:59 |
Oh, blanke lak... Mja... Dan wordt het spannend en met beleid schuren tot de oude lak eraf is en hopen dat de kringen niet in het fineer getrokken zijn. | |
Professional | vrijdag 3 juni 2016 @ 11:42 |
We willen de huidige badkamer herinrichten en nu ben ik op zoek naar het merk van een bepaalde tegel, ik heb alleen werkelijk geen idee welk merk het betreft. Ik zie alleen de volgende kenmerken erop staan: Made in Spain en het nummer 2. Omdat ik niet een nieuw topic wil aanmaken, wellicht iemand een idee welk merk dit betreft? Als ik dat wist, dan hebben we een goede start in de juiste richting gezet. Kan de zoektocht naar deze tegel verdergaan. ![]() | |
Nixxor | vrijdag 3 juni 2016 @ 11:55 |
Heb je ook een foto van de voorkant van de tegel? Misschien herkent iemand hem zo wel. Je hebt zeker geen restje verpakking meer waar deze tegels in zaten? | |
Professional | vrijdag 3 juni 2016 @ 12:05 |
Heb nog maar één tegel over, betreft een wandtegel. Rest van de tegels zitten nog op de muur vast, zou daarom eerst willen weten welk merk het is voordat ik er eventueel eentje van de muur ga halen. Hierbij de voorkant: ![]() | |
jpajs | vrijdag 3 juni 2016 @ 12:26 |
Je blijft altijd kleur verschil zien. Ook in het zelfde merk moet je oppassen dat je een zelfde partij code hebt.Anders wijkt de kleur marginaal af. Het zelfde als met behang. Dus vergeet het maar dat je dezelfde tegels gaat vinden en ook de dezelfde kleurcode. Doe even een nieuw topic met je plannen en buiten plattegrondjes wat je van plan bent ook even foto's van je huidige badkamer. | |
Inbox4me | zaterdag 4 juni 2016 @ 15:42 |
Ik heb een aantal oude gaten met plug in de douche (zie foto). Kan dit kwaad door bv indringend vocht? Zo ja: wat kan ik eraan doen?![]() | |
Makrolon | zaterdag 4 juni 2016 @ 16:15 |
Ja dat kan kwaad. Plug er uit en volspuiten met siliconenkit. | |
jpajs | zaterdag 4 juni 2016 @ 16:19 |
Even met de hand een schroef in de plug draaien. Dan de schroef met plug er uittrekken met een klauwhamer. Rustig en voorzichtig anders wordt het gat groter of trek je de hele tegel er af. Daarna vol kitten met schimmelvrij siliconenkit. Even tuitje op de bodem van het gat zetten en langzaam terugtrekken. Daarna met plamuurmes en wat zeepsop gladstrijken. | |
Vonkenboer | zaterdag 4 juni 2016 @ 17:17 |
Dat is eigenlijk de enige goede manier ![]() | |
Atmoz | zaterdag 4 juni 2016 @ 17:24 |
Waar is dat tuitje voor? Je bedoeld een "puntje" toch? En heb je dan niet te weinig "spul" erin om het gat helemaal gevuld te krijgen? | |
Inbox4me | zaterdag 4 juni 2016 @ 21:03 |
Die gaten zitten er al even in: is het verstandig om dat extra te laten drogen? (dat ik bv geen vocht 'opsluit'). En uit nieuwsgierigheid: wat kan het voor kwaad dat er water achter de tegel komt? Er komt geen direct water op, aangezien het op de wand zit. Bedankt voor alle reacties tot nu toe ![]() | |
derLudolf | zaterdag 4 juni 2016 @ 21:18 |
Heb ik nooit last van ![]() | |
bleiblei | zaterdag 4 juni 2016 @ 21:21 |
Dat vocht dat er nu in zit droogt wel vanaf de andere kant. | |
Atmoz | zaterdag 4 juni 2016 @ 21:26 |
Whaha, het is weer zaterdagavond hoor ![]() | |
derLudolf | zaterdag 4 juni 2016 @ 21:30 |
Staat daar een dag voor? ![]() Hier kan het toch niet aan liggen? ![]() ![]() | |
jpajs | zaterdag 4 juni 2016 @ 21:56 |
De tegels worden er op gezet m,et een lijmkam. Hierdoor krijg je achter de tegel allemaal kleine kanaaltjes. Daar wil je geen water hebben want het loopt langzaam overal achter langs. Dus het tuitje, puntje, tipje, uiteinde van de kitspuit zo diep mogelijk. Zodat echt het hele gat gevuld is. Druk op de tube, kit, pistool opvoeren en langzaam uit het gaatje laten komen. En dan een bultje, toefje boven op de tegel krijgen. Door de druk die je opbouwt in het gaatje smeert de kit in alle kiertjes. Afstrijken en je hebt geen problemen meer. Als iemand nog aanvullingen heeft of het nog duidelijker kan schrijven. GA UW GANG. | |
Atmoz | zaterdag 4 juni 2016 @ 22:16 |
Hier wel aan ![]()
Hehe, nee het is vrij duidelijk ![]() ![]() | |
Inbox4me | zaterdag 4 juni 2016 @ 23:02 |
Thanks, ik ga het zsm proberen ![]() | |
jpajs | zaterdag 4 juni 2016 @ 23:12 |
Denk je duidelijker dan duidelijk geweest te zijn gaat er iemand alsnog binnenkort het nog duidelijker proberen te omschrijven. Ben erg benieuwd naar die tekst.............
| |
Inbox4me | zondag 5 juni 2016 @ 00:17 |
Idd, je beschrijving is meer dan duidelijk ![]() | |
usernaamvergeten | zondag 5 juni 2016 @ 09:13 |
Ik zou gewoon even langs een paar tegelwinkels gaan, kan je even advies vragen en iets uitzoeken wat er het beste op lijkt. | |
Tom_ | zondag 5 juni 2016 @ 12:45 |
Heeft iemand hier zelf ervaring met het plaatsen van een granieten aanrechtblad? Ik ben bezig zelf mijn keuken te plaatsen en ik ben bijna zover dat het werkblad erop kan. Klopt het dat deze gewoon op de kasten kan worden gelegd en zodra hij goed gesteld is met een paar dotten kit in de kast wordt vastgelegd tegen verschuiven? Het is een U-vormige keuken dus ik heb 2 plaatsen waar het blad gekoppeld wordt, hier moet wel op de kopse kant verlijmd worden heb ik begrepen. | |
Nixxor | zondag 5 juni 2016 @ 20:38 |
Graniet niet, maar mijn composieten U blad is inderdaad zo geplaatst (vastkitten op de kastjes) De bladen onderling werden met een stinkend lijm goedje (epoxy?) aan elkaar gezet, en daarna afgekit. Ik had een aanbieding van de bladenleverancier dat ze gratis kwamen plaatsen en inmeten. Dus zelf plaats ervaring heb ik niet. Bedenk je wel dat zo'n blad loeizwaar is, dus zo makkelijk is plaatsen niet. | |
Tom_ | maandag 6 juni 2016 @ 00:03 |
Dus ook niet 'in' de kit gelegd maar gewoon een streep kit langs de onderkant zonder hem nog op te liften? Dat het spul zwaar is was mij bekend, al het spul is al binnen. ![]() 2 stuks van +\- 200x60 naar 4 cm opgedikt en nog een klein stuk naast de hoge kasten, als ik het al kon tillen dan zou ik het niet durven in mijn eentje met die grote uitsparing voor de kookplaat erin. ![]() Nu nog bezig om alle kasten goed waterpas te stellen en extra multiplex stukken met opvulplaatjes op de kasten te zetten, dat kan allemaal nog in m'n eentje. Zou blij zijn als het ding er straks goed en wel opligt. | |
Thrilled | maandag 6 juni 2016 @ 08:12 |
Aloha ![]() Ik ga over twee weken een oprit bestraten met betonnen tegels van 6 centimeter dik. Nu komen daar LED-spotjes in waar ik een gat voor moet boren. Diameter: 30 mm. Ik kon gisteren alleen in de bouwmarkt niet echt iets vinden om die gaten mee te boren. Het zijn ook maar 6 gaatjes en daarna heb ik het waarschijnlijk nooit meer nodig ![]() | |
kovenant | maandag 6 juni 2016 @ 09:26 |
cirkel tekenen op de tegel en dan met een betonboortje rondom de gaatjes erin boren en dan voorzichtig eruit tikken. | |
Makrolon | maandag 6 juni 2016 @ 09:42 |
Diamant boor huren... je kan beter niet met de hamer boor in zo'n tegel boren. Anders even de tegels in de auto gooien en langs een boor bedrijf rijden? | |
jpajs | maandag 6 juni 2016 @ 09:42 |
Maak even een malletje op een kolomboormachine in underlayment. Ongeveer 25 gaatjes van 6 mm heb je een cirkeltje van 30 mm. Voordeel van een malletje dat je vlak naast elkaar kan boren. | |
flibber | maandag 6 juni 2016 @ 10:50 |
https://www.nemaco.nl/ver(...)olomboormachine-DK12 met kolom erbij, vanuit de hand boren kan maar moet je beetje ervaring mee hebben ![]() Met slijtage boorkopkroon ben je denk ik 50 euro kwijt en heb je het perfect. | |
Chicolade | maandag 6 juni 2016 @ 11:07 |
Is diameter 25mm of 35mm ook goed? http://www.hornbach.nl/sh(...)7569313/artikel.html Eerst met een dunne boor compleet doorheen boren, en dan vanaf twee kanten inboren met diamantboor (max diepte van deze boortjes is 45mm). | |
derLudolf | maandag 6 juni 2016 @ 12:38 |
Denk ik niet, want dan passen de spotjes toch niet? Bovendien is zo'n boor bij Ecotools een stuk goedkoper https://www.ecotools.nl/tegelboor-30mm/ Ik zou eerst met zo'n boor een gat boren en door laatste centimeters wat toch de onderkant wordt met een 8mm betonboor ![]() | |
Chicolade | maandag 6 juni 2016 @ 12:40 |
Spotjes die ik had gaven altijd een range waarin je moest blijven. Maar die uit jouw linkje is dan idd beter! Vind alleen de verzendkosten van ecotools altijd een beetje jammer, en toolstation heeft deze maat niet betaalbaar. | |
Thrilled | maandag 6 juni 2016 @ 12:43 |
Die is wel interessant! Buurman erbij met een tuinslang en mn boormachine op een laag toerental.. moet wel lukken toch? ![]() | |
Nixxor | maandag 6 juni 2016 @ 12:58 |
Nee sorry, inderdaad zoals jij het zegt, eerst legde ze wat klodders kit neer op de plekken waar normaal de schroeven in een houten blad gaan. en dan leggen ze het blad bovenop de kit. De uitsparingen voor de kookplaat en wasbak zijn inderdaad de zwakste plekken. Ik kan me voorstellen dat je blij zou zijn als het hele spul eenmaal ligt. Het is de enige klus die ik heb laten doen (vanwege die actie toen) en toen ik ze zo bezig zag was ik heel blij dat ik het niet zelf heb gedaan ![]() Als ik je nog een tip mag meegeven, Haal een plaat hout met de diepte van je blad bij de bouwmarkt, en leg dat bovenop je kastjes op zoveel mogelijk manieren en check of ze onderling waterpas zijn. Ik dacht dat ik het goed waterpas had gesteld, maar als je over de hele lengte zo'n blad ligt blijkt het toch wat anders te zitten. en zo'n houten plaat manoeuvreert wat makkelijker ![]() Succes met plaatsen alvast, ben benieuwd naar je resultaat! | |
_Dizzy_ | maandag 6 juni 2016 @ 17:21 |
Hoi allen. Wij hebben een oud zonnescherm met zo een hand draai ding. Hij loopt ontzettend stroef, is ook al heel lang niet gebruikt. Kun je die WD40 gebruiken daarvoor? Of is dat geen goed idee? Kan ik die WD40 in dat ding spuiten? en op die haak met dat zwarte deel? ![]() ![]() | |
flibber | maandag 6 juni 2016 @ 18:32 |
die heb ik toevallig zelf... er zit geen steenboor bij, wel een gat waar een boor in past en een schroefgat om de boor te klemmen, maar dan is dat heel provisorisch.... en eigenlijk zegt de naam het al... tegelboor... Als je de koppen van een tegelboor en diamantboorkroont vergelijkt is dat heel verschillend... Ik heb mijn twijfels of zo'n tegelboor "blij" word van een klinker.... Ik heb zelf ook led spotjes geboord in buitenbestrating. iets groter (dacht 70 mm) maar dan gewoon met een diamantboor en uit het handje. En dan moet je de boor al schuin erop zetten en langzaam overdrukken, dat gaat je de eerste paar maal grandioos mis en met een beetje pech heb je een verzwikte pols of een hap uit je schoen ![]() voor 5 tientjes diamantboor met kolom huren is makkelijker, vraag je de buurman of die ook mee doet met spotjes en ben je voor 25 euro klaar ![]() | |
flibber | maandag 6 juni 2016 @ 18:33 |
zal vuil in zitten en slijtagevuil. beter open je het, maak je het schoon en nieuw vet eraan. als er veel roest is, eerst een roestoplosser erop. rest inspuiten met bijvoorbeeld ballistol. WD40 is leuk als het snel of ff los moet. | |
Vonkenboer | maandag 6 juni 2016 @ 19:32 |
Dat is wel het beste; er zo maar lukraak WD40 inspuiten is denk ik niet een oplossing voor op de lange termijn. | |
_Dizzy_ | maandag 6 juni 2016 @ 20:07 |
Ik heb er nu WD 40 ingespoten, want hij ging niet meer ophoog.. hopelijk dat ik hem straks weer omhoog krijg. We kunnen iemand inhuren om het uit elkaar te halen... ik denk niet dat we dat zelf kunnen. |