abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 maart 2016 @ 20:04:52 #1
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_160841905
Een goeie vriend van mij (30, vrijgezel, vaste baan maar komt grote reorganisatie) heeft ca. 2 ton geërfd na belastingen en nu zijn/onze vraag wat hij het beste met dat bedrag kan doen:

a) aflossen (groot deel) hypotheek
b) beleggen
c) sparen (buffer)
d) minder werken/lang verlof/wereldreis
e) anders, namelijk..

Wat zou jij doen en waarom? Goede tips en adviezen zijn erg welkom!
pi_160841972
Alles aan goede doelen schenken
Nouja hoe eerder je hypotheek is afgelost hoe eerder je leuke dingen kunt doen toch? Dus dat zou ik doen. Je kan altijd nog een zakcentje voor reis overhouden
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
  maandag 21 maart 2016 @ 20:07:15 #3
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_160841978
A
en wat leuks.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_160841998
Ik zou hypotheek aflossen. Sparen zou zonde zijn met die rentes die er nu zijn.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_160842040
ik zou iig niet alles in je hypoteek stoppen maar bijv wel zorgen dat je bijv 33% van je geld nog direct kan aankomen voor wat leuks te gaan doen!
pi_160842115
Hypotheek aflossen. Dan hou je vanzelf geld over voor vakanties, reizen, sparen en beleggen, en/of eerder met pensioen.
pi_160842143
afhankelijk van hypotheekvorm een (deel) inlossen.
Deel kan ie ook investeren in duurzame oplossingen. Zonnepanelen, warmteboiler, warmtepomp, elga enz. Deels mogelijk ook nog wat met subsidies goedkoper te krijgen (denk bv aan zonnepanelen btw terug vragen).
Dat levert een stuk hoger rendement op termijn op dan de beste spaarrekening. En je kan dan (deels) nog de HRA behouden.

En idd, leuke dingen doen. Geld op je spaarrekening is leuk maar dat is een stuk minder genieten als een leuke (wereld)reis of af en toe een verre vakantie. 't hoeft geen all-inclusive cruise te zijn, een geweldige ervaring kan ook voor minder :)
pi_160842145
Een ton als hypotheekaflossing en een ton aan Shell aandelen kopen.
pindazakje
pi_160842156
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:09 schreef possetje het volgende:
ik zou iig niet alles in je hypoteek stoppen maar bijv wel zorgen dat je bijv 33% van je geld nog direct kan aankomen voor wat leuks te gaan doen!
¤66.000 om wat leuks te gaan doen is wel veel hoor.
Als je dan iets leuks wil doen houd dan gewoon een euro of 6000 apart om een luxe vakantie te houden met vriendin/vrouw lief en de rest gewoon aflossen. Kan je gaan sparen om in de toekomst leuke dingen te gaan doen.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_160842199
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:13 schreef Donnie-Brasco het volgende:
¤66.000 om wat leuks te gaan doen is wel veel hoor.
ja maar 132 000 in j ehypotheek stoppen is ook aardig veel en leuke dingen doen met je 62 000 is best wel cool! kan je bijv een strandhuisje van kopen!
pi_160842288
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:15 schreef possetje het volgende:

[..]

ja maar 132 000 in j ehypotheek stoppen is ook aardig veel en leuke dingen doen met je 62 000 is best wel cool! kan je bijv een strandhuisje van kopen!
62.000 in een huisje steken of 'leuke dingen doen' zijn wel wat verschillend :P

Zou kunnen, ik zelf zou gewoon een streven hebben om zo laag mogelijke woonlasten te hebben.
pi_160842360
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:18 schreef Donnie-Brasco het volgende:
62.000 in een huisje steken of 'leuke dingen doen' zijn wel wat verschillend

Zou kunnen, ik zelf zou gewoon een streven hebben om zo laag mogelijke woonlasten te hebben.
Nou ik weet niet zeker maar als je het geld in de hypotheek steekt ,maar dan een jaar later opeens iets wil doen waarvoor je 20 000/ 40 000 nodig hebt? Dan moet je toch weer een lening afsluiten?
pi_160842391
Denk dat je de opties wel zo'n beetje hebt toch? Ligt volledig aan hoe hij zijn leven wil leiden en waar hij gelukkig van wordt.

Zou het persoonlijk niet prettig vinden om m'n hele vermogen in mijn huis te hebben zitten, zeker niet op mn 30e. Helft aflossen in je huis, andere helft aanhouden als buffer zou ik denk ik zelf doen. Dan houd je wat meer de vrijheid. Weet jij veel waar je over 5 jaar dat geld voor nodig hebt. Misschien heeft ie tegen die tijd wel een kind dat veel dure zorg nodig heeft, of wil ie een dure opleiding gaan doen.
pi_160842399
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:21 schreef possetje het volgende:

[..]

Nou ik weet niet zeker maar als je het geld in de hypotheek steekt ,maar dan een jaar later opeens iets wil doen waarvoor je 20 000/ 40 000 nodig hebt? Dan moet je toch weer een lening afsluiten?
Ja toch! Gewoon een PL'etje afsluiten toch!!!
  maandag 21 maart 2016 @ 20:22:50 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160842418
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:04 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Een goeie vriend van mij (30, vrijgezel, vaste baan maar komt grote reorganisatie) heeft ca. 2 ton geërfd na belastingen en nu zijn/onze vraag wat hij het beste met dat bedrag kan doen:

b) beleggen
c) sparen (buffer)
e) anders, namelijk..

Wat zou jij doen en waarom? Goede tips en adviezen zijn erg welkom!
Aflossen heeft een zeer gunstige rendements/risico verhouding. Ik zou zeker 100K gebruiken voor aflossen.
Beleggen heeft in principe een goed rendement. Je moet echter wel een horizon hebben van meer dan 15 jaar. Als hij bijvoorbeeld voor de studie van zijn kinderen geld opzij wil leggen, dan zou hij een deel van het geld kunnen beleggen. Zeg 50K
Sparen (op een boekje) hoef je nu niet meer te doen. Pas op, geld sparen kost geld. Het is wel aan te bevelen om een klein bedrag (zeg 20K) als buffer opzij te zetten voor noodgevallen. Blijf daarbij onder de belastingvrije voet
Minder werken houd je maar kort vol met zo'n laag bedrag. Een 30K uitgeven lijkt me prima. Meer zou ik niet doen.
The End Times are wild
  maandag 21 maart 2016 @ 20:26:42 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160842546
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:21 schreef possetje het volgende:

[..]

Dan doe je dat niet. Dat had je ook niet gekund zonder erfenis. Bovendien, met een 200K lagere hypotheek spaar je die 20K zo weer bij elkaar.
The End Times are wild
pi_160842824
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan doe je dat niet. Dat had je ook niet gekund zonder erfenis.
Haha wat is dit nou weer? Hij heeft wél een erfenis, waarom zou ie daar geen gebruik van maken?
  maandag 21 maart 2016 @ 20:35:06 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160842883
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:33 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Haha wat is dit nou weer? Hij heeft wél een erfenis, waarom zou ie daar geen gebruik van maken?
Het gaat erom hoe je het gebruikt.
Stel dat TS een annuiteitenhypotheek heeft met een rentepercentage van 4%. Dan betekent 200K aflossen zo'n 900 euro minder maandlasten. 30 jaar lang! Dat is natuurlijk ook heel luxe!
The End Times are wild
  maandag 21 maart 2016 @ 20:43:07 #19
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_160843238
Ik zou een paar K stukslaan aan leuke dingen en 1,5 ton voor de hypotheek en de rest opzij zetten als buffer voor die reorganisatie
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_160843302
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat erom hoe je het gebruikt.
Stel dat TS een annuiteitenhypotheek heeft met een rentepercentage van 4%. Dan betekent 200K aflossen zo'n 900 euro minder maandlasten. 30 jaar lang! Dat is natuurlijk ook heel luxe!
Ja, maar TS is 30, vrijgezel, onzekere baan. Je hebt geen idee wat er tussen nu en 5 jaar nog gaat gebeuren in zijn leven. Misschien wil ie er een jaar tussenuit met z'n nieuwe vriendin, misschien wil ie in het buitenland studeren.

Jij zegt dan: doe maar niet, want oei oei die maandlasten! TS is geen bijna gepensioneerde, er zijn andere dingen in het leven dan maandlasten.
  maandag 21 maart 2016 @ 20:46:27 #21
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_160843365
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! Ligt redelijk in de lijn van zijn/onze ideeën dus inderdaad overgrote deel voor aflossen. Enige wat ik nog weinig zie als optie is minder werken. Bijv van 36 uur naar 28-30 uur of zou dat voor jullie geen serieuze optie zijn? of pas na algeheel aflossen hypotheek als je maandelijk 600 euro overhoudt zeg maar.
pi_160843399
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:13 schreef DJSmiley het volgende:

En je kan dan (deels) nog de HRA behouden.

In welk opzicht is het een voordeel om je HRA te behouden? :D
Als je HRA terugkrijgt betekent dat dat je... rente betaalt...
pi_160843450
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:46 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! Ligt redelijk in de lijn van zijn/onze ideeën dus inderdaad overgrote deel voor aflossen. Enige wat ik nog weinig zie als optie is minder werken. Bijv van 36 uur naar 28-30 uur of zou dat voor jullie geen serieuze optie zijn? of pas na algeheel aflossen hypotheek als je maandelijk 600 euro overhoudt zeg maar.
Waarom zou je minder gaan werken? Zou dat alleen overwegen als je wilt beginnen met een eigen zaak en tijd nodig hebt om het op te zetten. Anders is het zonde, oh je hebt wat geld gekregen, laat ik dan maar minder gaan werken.

Je hebt nu juist een kans om later financieel gebakken te zitten, zonde om die kans weg te gooien voor die paar rot uurtjes vrije tijd.
pi_160843454
quote:
Ik ben door het aflossen van de helft van m'n hypotheek zo'n 180 Euro in de maand goedkoper uit.
Daardoor werk ik nog 4 ipv 5 dagen per week.

Je kan natuurlijk tot je pensioen wachten op vrije tijd maar niemand krijgt de garantie dat uberhaupt te halen...
pi_160843559
Minder werken als je je werk kut vindt.
Uitgeven aan leuke dingen als je een goed inkomen hebt (met positief toekomstbeeld).
Aflossen kan nooit kwaad; vastgoed zit vast en scheelt in maandelijkse kosten (-> sparen). Deels aflossen misschien nog wel beter. (Dan kan je nog wat opzij zetten voor nood - en kan je het later altijd nog volledig aflossen)
pi_160843575
Ik zou 90+% van het geld voor aflossing gebruiken, zelf nog 160k hypotheek, zou dus betekenen dat het in mijn situatie = 0 hypotheek zou zijn. Scheelt al snel 600 in de maand.

Zou dan misschien ook minder werken, ipv 60+- p/w zo'n 40

Van aflossen wordt je (bijna) altijd wijzer, zeker op de lange termijn.
pi_160843662
Belegen zal ik in geen geval doen (tenzij professioneel) wanneer je nog een huis af te lossen hebt en eventueel minder zou willen werken.
  roze maandag 21 maart 2016 @ 20:54:57 #28
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_160843709
A.
Your beauty never ever scared me.
  maandag 21 maart 2016 @ 20:55:35 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160843732
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:44 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Ja, maar TS is 30, vrijgezel, onzekere baan. Je hebt geen idee wat er tussen nu en 5 jaar nog gaat gebeuren in zijn leven. Misschien wil ie er een jaar tussenuit met z'n nieuwe vriendin, misschien wil ie in het buitenland studeren.

Jij zegt dan: doe maar niet, want oei oei die maandlasten! TS is geen bijna gepensioneerde, er zijn andere dingen in het leven dan maandlasten.
relaxed leven toch met iedere maand 900 euro meer.
The End Times are wild
pi_160843755
Iedereen die hier even een ton aflost... Dat is doorgaans niet boetevrij.

Ik zou zelf een aantal jaar maximaal boetevrij aflossen, per keer 10% van de oorspronkelijke hoofdsom.

Verder zou ik het vooral niet over de balk smijten.
  maandag 21 maart 2016 @ 20:57:02 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160843777
quote:
Als je 200K aflost dan kun je toch minder gaan werken? Dat is een zekerdere manier dan dat geld opzij hiervoor zetten.
The End Times are wild
pi_160843813
Investeren in vastgoed.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_160843818
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:56 schreef spiritusbus het volgende:
Iedereen die hier even een ton aflost... Dat is doorgaans niet boetevrij.

Ik zou zelf een aantal jaar maximaal boetevrij aflossen, per keer 10% van de oorspronkelijke hoofdsom.

Verder zou ik het vooral niet over de balk smijten.
Dat advies kreeg ik ook... tot ik het zelf ging narekenen...

Het was voor mij goedkoper om ineens af te lossen en die (aftrekbare!) boete te incasseren dan jaarlijks tot het boetebedrag af te lossen.

Je krijgt dan wel die boeterente, je bespaart ook vanaf maand 1 direct op hypotheekrente.

Of het uitkan zal je dus moeten uitrekenen, ik heb Aegon eerst een offerte gevraagd voor het ineens aflossen zodat ik al wist hoe hoog de boete was.

Bijkomend voordeel voor mij was dat het geld niet heel verleidelijk op de rekening stond maar direct al in het huis zat. Geen kans dat ik het nog aan wat doms kon uitgeven ;)
pi_160843850
Nooit op de bank zetten, het verdampt waar je bijstaat.
pi_160843855
De beste verzekering tegen financieel onzekere tijden is zorgen dat je lage maandlasten hebt.

Dus alle leningen aflossen, hypotheek (deels) aflossen en zorgen voor lage energiekosten door te isoleren en het dak vol zonnepanelen te leggen.

Met 2 ton kun je de woonlasten afhankelijk van de hoogte van je hypotheekrente en energierekening toch wel verlagen met 600 tot 800+ euro per maand. Om verder op gelijke voet verder te leven, heb je met een terugval van 1000 euro bruto maandinkomen nog steeds genoeg inkomen.
pi_160843901
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat advies kreeg ik ook... tot ik het zelf ging narekenen...

Het was voor mij goedkoper om ineens af te lossen en die (aftrekbare!) boete te incasseren dan jaarlijks tot het boetebedrag af te lossen.
Ivm de rente die je dan niet betaalt? Nou ja, ik zou het inderdaad wel narekenen inderdaad. Maar met het oog op een reorganisatie zou ik toch een substantieel bedrag achter de hand houden.
pi_160844000
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:01 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ivm de rente die je dan niet betaalt? Nou ja, ik zou het inderdaad wel narekenen inderdaad. Maar met het oog op een reorganisatie zou ik toch een substantieel bedrag achter de hand houden.
Klopt, die besparing moet je ook meerekenen, anders staar je je alleen maar blind op "boeterente". Boeterente is zo erg niet, als je maar uitrekent of het voordeliger is om wel of niet ineens af te lossen. En nogmaals: ook boeterente is aftrekbaar, dat scheelt minimaal al 1/3e op het boetebedrag.

Op zich is 20.000 Euro op je spaarrekening vaak wel genoeg.
Als je de rest voor aflossen gebruikt hou je ook gelijk maandelijks meer over om te sparen.

Je kan allemaal spannende dingen bedenken om met het geld te gaan doen maar zolang je nog schulden hebt (hypotheek) zou ik voor de zekerheid kiezen en die eerst aflossen, geeft rust en vrijheid.

Mijn boeterente was zo'n 5000 Euro bruto, bleef ongeveer 3500 Euro netto van over. Maar ik bespaarde direct al 180 Euro netto per maand. Ik verdiende die boete in 2 jaar al terug, anders had ik pas 10.000 afgelost na die 2 jaar en op dat moment dus nog maar 36 per maand bespaard.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-03-2016 21:11:22 ]
pi_160844095
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, die besparing moet je ook meerekenen, anders staar je je alleen maar blind op "boeterente". Boeterente is zo erg niet, als je maar uitrekent of het voordeliger is om wel of niet ineens af te lossen. En nogmaals: ook boeterente is aftrekbaar, dat scheelt minimaal al 1/3e op het boetebedrag.

Op zich is 20.000 Euro op je spaarrekening vaak wel genoeg.
Als je de rest voor aflossen gebruikt hou je ook gelijk maandelijks meer over om te sparen.

Je kan allemaal spannende dingen bedenken om met het geld te gaan doen maar zolang je nog schulden hebt (hypotheek) zou ik voor de zekerheid kiezen en die eerst aflossen, geeft rust en vrijheid.
Wist niet dat boete rente aftrekbaar was. Ben dan ook nog niet in de positie geweest om het eens uit te zoeken :P
pi_160844205
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

relaxed leven toch met iedere maand 900 euro meer.
Tja, dat ligt eraan natuurlijk. Als je iets duurs wil doen kost het je best een tijd voordat jedat weer bij elkaar gespaard hebt.

Je kan 50.000 aflossen in je huis en met de lagere maandlasten dat bedrag weer bij elkaar sparen. Of je kan het direct apart houden zodat je het in kan zetten zodra je dat wil.

Maar goed, dat ligt verder volledig aan de voorkeuren van TS. Ik zou het persoonlijk niet allemaal in mn woning gooien.
pi_160844235
Vastgoed en verhuren aan studenten. Haal je toch wel vijf procent rendement en dus een leuk centje per maand er bij
pi_160844316
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:10 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Tja, dat ligt eraan natuurlijk. Als je iets duurs wil doen kost het je best een tijd voordat jedat weer bij elkaar gespaard hebt.

Je kan 50.000 aflossen in je huis en met de lagere maandlasten dat bedrag weer bij elkaar sparen. Of je kan het direct apart houden zodat je het in kan zetten zodra je dat wil.

Maar goed, dat ligt verder volledig aan de voorkeuren van TS. Ik zou het persoonlijk niet allemaal in mn woning gooien.
Als je het gelijk in je huis stopt wen je ook niet aan het bedrag op je rekening en ga je er niet anders door leven / uitgeven is mijn ervaring. Wel hou ik meer geld over om te sparen, al is dat sinds ik een dag minder werk wel wat meer gelijk getrokken natuurlijk.
pi_160844357
Maandlasten omlaag brengen

Hypotheek aflossen ,zonnepanelen ,zonneboiler. Maandlasten van enorm omlaag en als hij werkloos wordt hopelijk voldoende om te kunnen blijven wonen in zijn huis.
Whatever...
pi_160844442
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:10 schreef opgebaarde het volgende:
Vastgoed en verhuren aan studenten. Haal je toch wel vijf procent rendement en dus een leuk centje per maand er bij
Waarom zou je de gok nemen op 5% rendement (maximaal 10.000 per jaar als alles meezit) terwijl je nog een eigen hypotheek hebt die niet is afgelost.

In theorie kan je 2% extra overhouden maar als je gezeik hebt met studenten die niet / te laat betalen ben je daar ook snel klaar mee.
pi_160844600
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waarom zou je de gok nemen op 5% rendement (maximaal 10.000 per jaar als alles meezit) terwijl je nog een eigen hypotheek hebt die niet is afgelost.

In theorie kan je 2% extra overhouden maar als je gezeik hebt met studenten die niet / te laat betalen ben je daar ook snel klaar mee.
als je aflost op je hypotheek, neemt je hypotheekrente ook af als daar zelfs nog iets van overblijft

Dus in plaats van 900 euro minder aan vaste lasten, stijgt je maandelijkse budget met bijna 900.
pi_160844670
50k sowieso als buffer aanhouden
Gedeelte gebruiken voor aflossen woning en onderhoud/zonnepanelen/warmtepomp
Overige gebruiken voor leuke dingen of minder te gaan werken (door je aflossing heb je lagere lasten en energienota en hoef je hopelijk geen spaargeld te gebruiken om minder te gaan werken)
Eerst denken, dan typen
pi_160845448
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:59 schreef habitue het volgende:
Nooit op de bank zetten, het verdampt waar je bijstaat.
Wat dan wel als je ook geen hypotheek meer hebt om af te lossen en wel 2 ton spaargeld?
pindazakje
pi_160845547
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:20 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

als je aflost op je hypotheek, neemt je hypotheekrente ook af als daar zelfs nog iets van overblijft

Dus in plaats van 900 euro minder aan vaste lasten, stijgt je maandelijkse budget met bijna 900.
Ik begrijp je reactie niet.
Antwoord je op mij?
pi_160845766
2 ton?
investeren die handel.
Koop een winkelpand en verhuur die!
Of koop gronden in andere landen en na een aantal jaren zullen die meerder waard zijn
Of een huis kopen en die verhuren kan ook
pi_160845817
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Wat dan wel als je ook geen hypotheek meer hebt om af te lossen en wel 2 ton spaargeld?
Vastgoed.
pi_160845902
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:02 schreef habitue het volgende:

[..]

Vastgoed.
Dus een groter huis kopen? Want op een extra huis betaal je nog steeds VRH.
pindazakje
pi_160845997
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Aflossen heeft een zeer gunstige rendements/risico verhouding. Ik zou zeker 100K gebruiken voor aflossen.

Dat is ook heel erg afhankelijk van je hypotheekvorm, rente en verhouding hypotheek/WOZ.

Met een oude spaarhypotheek kan het ronduit onaantrekkelijk zijn.

Bij een recente hypotheek met een lage rente kan het nagenoeg break-even uitkomen, zeker als je de aanname doet dat de rente op de middellange termijn weer meer richting de historische niveau's gaat. Dan is de vraag of je voor bijv. 3000 euro besparing op een termijn van 10 jaar dat geld in je hypotheek wilt vastzetten(waar je het in praktijk nooit meer uitkrijgt ivm bijleenregeling) of liever cash hebt.

Bij een aflossingvrije hypotheek met een hogere rente is het dan wel weer een duidelijk verhaal: aflossen!

[ Bericht 1% gewijzigd door stavromulabeta op 21-03-2016 22:14:28 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_160846151
quote:
9s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:06 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Dus een groter huis kopen? Want op een extra huis betaal je nog steeds VRH.
Als je niet meer dan 1.2% weet te behalen op verhuur kun je het beter verbrassen aan coke en hoeren. 6-7% is zeker haalbaar.
pi_160846374
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:15 schreef habitue het volgende:

[..]

Als je niet meer dan 1.2% weet te behalen op verhuur kun je het beter verbrassen aan coke en hoeren. 6-7% is zeker haalbaar.
Probeer die businesscase maar eens te maken... Ik ben benieuwd.

(Ik heb er overigens zelf ooit naar gekeken en op basis van de berekening besloten dat dat niets ging worden.)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_160846523
quote:
Bedenk dat aflossen vaak maar 10% per jaar kan van het originele hypotheekbedrag. Wanneer je meer betaald betaal je boeterente. Dat moet je dus in stappen doen.

Minder werken zie ik persoonlijk een beetje hetzelfde als geld uitgeven omdat je niet weet wat je er mee moet. Ik zou persoonlijk ook niet weten wat je met al die onzin tijd moet. Je vrienden/collega's werken wel gewoon als jij vrij bent. Dan zit je weer op je donderdag en vrijdag de hele dag series te kijken. Daarnaast is geld uitgeven veel makkelijker als je niets doet.

Kortom, ik zou zelf gewoon blijven werken. 2 ton is ook niet zoveel dat je op je 30e de rest van je leven minder kunt werken. Dan zou ik het toch eerder reserveren voor later. Bijvoorbeeld als hij kinderen krijgt de woensdag middag vrij nemen of als hij ouder is een dag minder werken.

Ik zou ook het overgrote deel aflossen aan hypotheek, voor zover de hypotheekvoorwaarden dat toe staan. Dat levert zeker nu toch het meeste op. Sparen is zinloos momenteel.
pi_160846534
Denk dat garages verhuren veiliger is. Weinig risico mbt onderhoud.
pi_160846768
k.
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:23 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Probeer die businesscase maar eens te maken... Ik ben benieuwd.

(Ik heb er overigens zelf ooit naar gekeken en op basis van de berekening besloten dat dat niets ging worden.)
Ik zie het in de praktijk vaak van dichtbij (vastgoedfonds), je hebt wel de juiste connecties en relevante kennis nodig. Verder niet zo'n zin om een businesscase voor je te maken. Maar ik weet wat voor rendementen zij maken, dat gaat soms ook boven de 8%.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 21 maart 2016 @ 23:00:30 #57
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_160847239
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:38 schreef habitue het volgende:
je hebt wel de juiste connecties en relevante kennis nodig
Ik gok dat de vriend van TS daar dan weinig aan heeft, aangezien hij anders al van deze optie geweten zou hebben :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160847338
quote:
7s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:22 schreef Piger het volgende:
50k sowieso als buffer aanhouden
Gedeelte gebruiken voor aflossen woning en onderhoud/zonnepanelen/warmtepomp
Overige gebruiken voor leuke dingen of minder te gaan werken (door je aflossing heb je lagere lasten en energienota en hoef je hopelijk geen spaargeld te gebruiken om minder te gaan werken)
Ik zou dat nooit als buffer aanhouden. Inprincipe heeft iedereen zelf toch al een buffer opgebouwd lijkt me. Zo'n buffer is voor de meeste mensen killing. M'n tante had ook ooit een buffer van 50k door winst op huis. Die had het op in nog geen 4 jaar aan onzin/vakanties en dure kleding en meubelen.

Daarnaast is zo'n grote buffer alleen maar een reden om rustig aan werk te zoeken mocht je zonder komen te zitten, omdat je het toch nog wel een poos kan uitzingen.
pi_160847378
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 23:05 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Ik zou dat nooit als buffer aanhouden. Inprincipe heeft iedereen zelf toch al een buffer opgebouwd lijkt me. Zo'n buffer is voor de meeste mensen killing. M'n tante had ook ooit een buffer van 50k door winst op huis. Die had het op in nog geen 4 jaar aan onzin/vakanties en dure kleding en meubelen.

Daarnaast is zo'n grote buffer alleen maar een reden om rustig aan werk te zoeken mocht je zonder komen te zitten, omdat je het toch nog wel een poos kan uitzingen.
Alsof 50k zoveel is, iedere dertiger moet dat minstens wel kunnen hebben opgebouwd als buffer.
Als je tenminste met geld om kunt gaan inderdaad en geen gat in je hand hebt.
Daarnaast ben je voor een beetje auto nieuw al zo 30k kwijt en dan heb je net een Golf 1.4TSI met metallic lak.
pindazakje
pi_160847451
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 23:07 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Alsof 50k zoveel is, iedere dertiger moet dat minstens wel kunnen hebben opgebouwd als buffer.
Haha, ik vrees dat je referentiekader wat scheef is..
pi_160847531
quote:

[..]

Daarnaast ben je voor een beetje auto nieuw al zo 30k kwijt en dan heb je net een Golf 1.4TSI met metallic lak.
Zie het nut er niet zo van in, daarnaast doel ik daar juist ook op. Mag toch wel verwachten dat meneer een buffer heeft, dan lijkt me het niet nodig om er nog een extra 50k tegen aan te gooien. Daarnaast zou ik gewoon leasebak blijven rijden, zelf nieuwe auto kopen is je reinste kapitaal vernietiging.
  maandag 21 maart 2016 @ 23:23:49 #62
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_160847680
Geld opnemen, overwaarde van het huis pakken en het land uitvluchten..

Of de hypotheek op het huis aflossen, maar dan wordt het huis vermogen waar je weer belasting over mag betalen.
pi_160847783
quote:

[..]

Op je dertigste 50k gespaard hebben is eerder uitzonderlijk.
pi_160847831
Buffer lijkt me wel handig omdat baanzekerheid niet groot is. Daarnaast is het fijn wat geld te hebben wat niet vast zit in stenen of oid.
Eerst denken, dan typen
pi_160848725
Ik zou een combinatie van zaken adviseren:
Stap 1: erfbelasting betalen
Stap 2: Met een groot deel, een stuk van de hypotheek aflossen. Even uitrekenen of dat interessant is. Hoeveel betaal je nu netto aan rente, wat is boeterente, etc. Dalen je maandlasten, dat is altijd plezierig (zeker met mogelijk einde dienstverband).
Stap 3: Buffer opbouwen mocht de reorganisatie in je nadeel werken. Zeg 12 maanden nettoloon apart zetten, dan kan je iig een jaar zorgeloos solliciteren. Je maandlasten waren al lager door hypotheekaflossing, dus in werkelijkheid is het nog iets langer.
Stap 4: Iets leuks doen met 5.000 euro. Een vakantie oid. Je hebt toch een aardige smak geld gehad. Denk dat het gevoelsmatig te lekker voelt als je daar niet een 'rijk' gevoel aan overhoudt (en dat lukt bij aflossen hypotheek denk ik niet zo).

Minder werken kan je overwegen, maar dan ben je zo door die 2 ton heen, en dan moet je over een paar jaar dus weer vol aan de bak (terwijl je dan wellicht kinderen hebt of iig in een levensfase zit dat je iets minder uren wilt maken). Wellicht contractueel 4 uur minder gaan werken en af en toe een mooie middag vrij nemen en op een terrasje gaan zitten. Sowieso zorgen dat je plezier hebt in je werk. Dan is minder werken niet zo aanlokkelijk.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 00:40:50 #66
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160848744
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 23:23 schreef Manke het volgende:
Geld opnemen, overwaarde van het huis pakken en het land uitvluchten..

Of de hypotheek op het huis aflossen, maar dan wordt het huis vermogen waar je weer belasting over mag betalen.
Nonsens.
De eigen woning valt niet onder belastbaar vermogen als deze afgelost is. Wet Hillen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 22 maart 2016 @ 00:54:52 #67
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_160848812
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:13 schreef DJSmiley het volgende:

Deel kan ie ook investeren in duurzame oplossingen. Zonnepanelen, warmteboiler, warmtepomp, elga enz.

Daar zou ik nou zelf mee wachten. Die dingen worden met het jaar stukken goedkoper, dan wacht je toch nog een paar jaar tot het gemeengoed is geworden?

En: als je een dag minder zou werken betekent dat niet in alle gevallen ook daadwerkelijk 20% minder inkomen. Dat kan nog wel eens heel erg meevallen. Het navragen waard en je week wordt er volslagen anders door. Dat zou ik nou doen.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 00:56:55 #68
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_160848818
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:10 schreef opgebaarde het volgende:
Maar het beheer moet je dan wel uitbesteden. Anders komen ze bij jou voor elke lekkende kraan en verstopte afvoer.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 01:16:26 #69
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_160848904
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 00:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nonsens.
De eigen woning valt niet onder belastbaar vermogen als deze afgelost is. Wet Hillen.
dacht altijd dat het belastbaar is, maar heb het nooit opgezocht, weer wat geleerd :)
pi_160850022
quote:
b) beleggen
c) sparen (buffer)
e) anders, namelijk..
a) Aflossen tot 50% WOZ waarde.
b) 25 K beleggen in hoog dividend fondsen en/of in individuele aandelen i.c.m. short gaan op call opties.
c) Sparen
d) Als je een leuke vrijetijdsbesteding weet, daar tijd voor vrij maken.
e) Ik heb een WW-periode doorgebracht met het opkalefateren van ons 101-jaar oude huis. Zou ik daar vaklui voor hebben ingeschakeld, zou mt 10-duizenden ¤'s hebben gekost,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_160855278
30, vrijgezel en hij zit op de schopstoel? Ik zou het wel weten. Melden aan de baas dat hij, if the price is right, wel wil vertrekken. Huis in de verhuur en lekker op reis gaan. Wanneer het geld (of de zin) op is pas weer naar huis komen.
pi_160875765
2 huisjes goedkoop scoren en gaan verhuren ..is voor je volgende generatie ook leuk
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_160877945
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 23:07 schreef Thezappa het volgende:
2 huisjes goedkoop scoren en gaan verhuren ..is voor je volgende generatie ook leuk
Waarom huizen bijkopen als je zelf nog een hypotheek hebt?
pi_160878218
Alle 4.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 23 maart 2016 @ 07:57:06 #75
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_160879507
Waarom moet jij je trouwens bezig houden met wat je 'vriend' met z'n erfenis moet doen?? Of je bent het zelf of het is je anaalvriendje :').

Ik zou het niet tof vinden als mijn vrienden op internet gingen voorleggen wat ik met mijn erfenis moet doen.. WTF gewoon.
Sue Me
pi_160879621
Investeren in startups die vervolgens hard falen.
pi_160879831
Ik zou sparen.
pi_160881009
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 08:42 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Ik zou sparen.
Dan spaar je met 200.000 Euro, wat geen rente oplevert maar wel belasting (VRH) kost en heb je ondertussen nog een dure hypotheek openstaan waar je rente over betaalt.

Wat is daar het voordeel van?
pi_160881041
Let bij extra aflossen wel even op de 'eigenwoningreserve'
http://www.geld.nl/hypoth(...)n/eigenwoningreserve

kort gezegd: als je nu eigen geld in het huis stopt en dat na verkoop niet wilt investeren in volgende koopwoning dan krijg je over dat deel (dat je dus leent voor het volgende huis) geen hypotheekrenteaftrek meer.
pi_160881244
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 10:09 schreef AapNootMuis het volgende:
Let bij extra aflossen wel even op de 'eigenwoningreserve'
http://www.geld.nl/hypoth(...)n/eigenwoningreserve

kort gezegd: als je nu eigen geld in het huis stopt en dat na verkoop niet wilt investeren in volgende koopwoning dan krijg je over dat deel (dat je dus leent voor het volgende huis) geen hypotheekrenteaftrek meer.
Aan de andere kant heb je ook helemaal geen hypotheek meer nodig voor dat deel aangezien je dat bij verkoop weer uit je huis haalt.

Mijn doel in het leven is om zo min mogelijk aan hypotheek te hebben, ook als ik ooit weer verhuis.

Hypotheek = vaste last + rente weggooien.
pi_160881451
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 10:20 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mijn doel in het leven is om zo min mogelijk aan hypotheek te hebben, ook als ik ooit weer verhuis.

snap ik maar hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Als je verhuist en bij het zien van de overwaarde denkt 'maar ik heb altijd al een boot (o.i.d.) willen hebben dan loop je hier tegenaan. Als je daardoor een hogere hypotheek neemt, that is.
  woensdag 23 maart 2016 @ 10:37:03 #82
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160881575
Kijk ook hoeveel je boetevrij kan aflossen.
pi_160881593
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 10:30 schreef AapNootMuis het volgende:

[..]

snap ik maar hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Als je verhuist en bij het zien van de overwaarde denkt 'maar ik heb altijd al een boot (o.i.d.) willen hebben dan loop je hier tegenaan. Als je daardoor een hogere hypotheek neemt, that is.
Dat is vaak waar mensen bang voor zijn.

Maar bekijk het eens van de andere kant die onderbelicht blijft:

Op het moment dat jij een ton aflost op je hypotheek hou je, afhankelijk van je rente, iedere maand een nettobedrag over van zo'n 165 tot 325 Euro. Iedere maand!

Als je dat opzij zet, heb je die boot ook vrij snel bijelkaar en hoef je niet te gokken op eventuele overwaarde.
pi_160881723
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 10:38 schreef MaGNeT het volgende:

Op het moment dat jij een ton aflost op je hypotheek hou je, afhankelijk van je rente, iedere maand een nettobedrag over van zo'n 165 tot 325 Euro. Iedere maand!

Als je dat opzij zet, heb je die boot ook vrij snel bijelkaar en hoef je niet te gokken op eventuele overwaarde.
Bij 2% over die ton kom ik op hooguit op netto ¤ 96. Wordt een opblaasbootje...

Al met al denk ik dat rendementen de komende 10 jaar, amper boven de toch al geringe inflatie uit zullen komen. Hypotheek- en spaarrente richting 2 resp. 1% (na HRA ligt dat opvallend dicht bij elkaar), beurskoersen die zwabberen tussen AEX = 350 en 450 (vandaar mijn optieplan) en dividenden die 4 hooguit 5% bedragen (vandaa mijn hoog dividend fonds).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_160882120
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 10:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Bij 2% over die ton kom ik op hooguit op netto ¤ 96. Wordt een opblaasbootje...

Al met al denk ik dat rendementen de komende 10 jaar, amper boven de toch al geringe inflatie uit zullen komen. Hypotheek- en spaarrente richting 2 resp. 1% (na HRA ligt dat opvallend dicht bij elkaar), beurskoersen die zwabberen tussen AEX = 350 en 450 (vandaar mijn optieplan) en dividenden die 4 hooguit 5% bedragen (vandaa mijn hoog dividend fonds).
Ten eerste: alleen nieuwe hypotheken (of die waarvan de nieuwe rentevast periode net is ingegaan) zullen op een lage rente zitten op dit moment.

De meerderheid van alle hypotheken zwerft nog tussen de 4 en 6% rente. Ik betaal bijvoorbeeld 5.7% rente op mijn hypotheek uit 2009.

Je kan wel gaan rekenen met die 2% voor nieuwe hypotheken (10 jaar vast) maar op het moment dat je nog 5% rente betaalt heb je daar niet zoveel aan en zal je de voor jou voordeligste keuze moeten maken.

Ofwel: reken uit wat je nu netto betaalt, reken uit wat je netto betaalt na het versneld aflossen om te weten wat het jou gaat schelen.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-03-2016 11:14:29 ]
  woensdag 23 maart 2016 @ 12:54:56 #86
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_160884256
Investeren in de volgende zaken:

20% Large Cap Blend aandelen
20% Small Cap Value aandelen
20% Long Term Treasuries
20% Short Term Treasuries
20% Goud

Op lange termijn nemen je investeringen dan gemiddeld 5,8% per jaar toe in waarde.
Chaos is a ladder.
pi_160887399
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2016 00:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waarom huizen bijkopen als je zelf nog een hypotheek hebt?
hoger rendement en oog op de toekomst , waarom zou je met 30 minder gaan werken?
kan wel , ben je gewoon lui..

en huis aflossen kan ook voor gedeelte , maar box 3 inkomsten is meestal leuker...

verdien je het zo terug, en je kindjes hebben erook wat an
pi_160888707
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 15:33 schreef Thezappa het volgende:
hoger rendement en oog op de toekomst , waarom zou je met 30 minder gaan werken?
kan wel , ben je gewoon lui..
Vind je dat geen legitieme reden? Ik ken(de) academici die op hun 26-ste afstudeerden en alleen solliciteerden op deeltijdbanen: max. 32 uur/week.
pi_160892012
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 16:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Vind je dat geen legitieme reden? Ik ken(de) academici die op hun 26-ste afstudeerden en alleen solliciteerden op deeltijdbanen: max. 32 uur/week.
nee ik vind dat geen legitieme reden..
en opleiding is al helemaal niet relevant of wel?
pi_160892430
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 10:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dan spaar je met 200.000 Euro, wat geen rente oplevert maar wel belasting (VRH) kost en heb je ondertussen nog een dure hypotheek openstaan waar je rente over betaalt.

Wat is daar het voordeel van?
Heb geen idee. :P
  woensdag 23 maart 2016 @ 19:49:11 #91
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160893205
Ik zou de hypotheek niet aflossen, want HRA. Groter gaan wonen en een deel van die 200k als aanbetaling gebruiken, vakantie'tje en een grotere auto, de rest met een lange horizon beleggen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 23 maart 2016 @ 20:02:19 #92
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_160893683
Ik zou ongeveer 50K op de spaarrekening houden voor studie kinderen en onverwachte dingen. Ongeveer een 100K gebruiken voor de hypotheek. (Ongeveer de helft van de hypotheek.) Eventueel verspreid aflossen over een paar jaar. De laatste 50K besteden aan het huis, auto en hobbies. Dakkapel, zonnepanelen, recente gebruikte auto.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 23 maart 2016 @ 20:05:13 #93
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_160893788
Trouwens, ik werk sinds m'n dertigste ongeveer 28 tot 32 uur. Wel met een beetje bijklussen ernaast. Beste keuze ooit. Cliche, maar het leven is te kort om er niet van te genieten.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_160893861
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 20:05 schreef _Flash_ het volgende:
Trouwens, ik werk sinds m'n dertigste ongeveer 28 tot 32 uur. Wel met een beetje bijklussen ernaast. Beste keuze ooit. Cliche, maar het leven is te kort om er niet van te genieten.
Luiwammes.
pindazakje
  woensdag 23 maart 2016 @ 20:10:29 #95
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160893961
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 20:05 schreef _Flash_ het volgende:
Je kan beter 40 uur werk doen wat je leuk vindt dan 28-32 uur werk waar je alsnog tegenaan hikt.
  donderdag 24 maart 2016 @ 20:56:02 #96
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_160919518
quote:
12s.gif Op woensdag 23 maart 2016 20:10 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Je kan beter 40 uur werk doen wat je leuk vindt dan 28-32 uur werk waar je alsnog tegenaan hikt.
Misschien als je niks anders in je leven hebt, inderdaad.

Maar wat 'beter' is verschilt per mens.
pi_160920789
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 19:49 schreef GSbrder het volgende:
Ik zou de hypotheek niet aflossen, want HRA. Groter gaan wonen en een deel van die 200k als aanbetaling gebruiken, vakantie'tje en een grotere auto, de rest met een lange horizon beleggen.
Leg eens uit waarom het hebben van HRA zo fantastisch is?
pi_160931181
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 21:25 schreef MaGNeT het volgende:
Een "deskundig hypotheekadviseur" zal dat fantastisch vinden, omdat je dan voor de verandering geld van de fiscus vangt i.p.v. betaalt. Dat je eerst een bruto rentebedrag betaalt dat minimaal 2x zovel is, zal die "deskundig hypotheekadviseur" er niet bijvertellen.
pi_160931433
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 13:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Een "deskundig hypotheekadviseur" zal dat fantastisch vinden, omdat je dan voor de verandering geld van de fiscus vangt i.p.v. betaalt. Dat je eerst een bruto rentebedrag betaalt dat minimaal 2x zovel is, zal die "deskundig hypotheekadviseur" er niet bijvertellen.
Je ontvangt niets, je betaalt alleen minder belasting.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 25 maart 2016 @ 13:30:03 #100
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_160931442
quote:
Een goeie vriend van mij
Jaja! Pas maar op met gegevens over je persoonlijke financiële situatie delen op FOK!
pi_160932015
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 13:29 schreef heiden6 het volgende:
Je ontvangt niets, je betaalt alleen minder belasting.
Mijn vrouw ontvangt de HRA, ik betaal de belasting 8)7 kluns die ik ben.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 14:19:20 #102
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160932379
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 21:25 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het maakt een hypotheek de goedkoopste lening die er is, op een studieschuld na. Huidige rente 2,5-3,0% - netto dus 1,25-1,50 na 50% HRA. Dan is beleggen een stuk lucratiever.
pi_160932563
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 14:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Mijn vrouw ontvangt de HRA, ik betaal de belasting 8)7 kluns die ik ben.
Tsja, het huwelijk is geven en nemen hè.

ik geef, zij neemt :')
pi_160932738
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 14:19 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het maakt een hypotheek de goedkoopste lening die er is, op een studieschuld na. Huidige rente 2,5-3,0% - netto dus 1,25-1,50 na 50% HRA. Dan is beleggen een stuk lucratiever.
De goedkoopste lening = geen lening.

Verder reken je met de huidige rente maar veel hypotheken zitten nog op percentages van 4 tot 6%. Alleen TS weet om welk percentage het gaat dus zal ook dat meegenomen moeten worden in de overweging of aflossen veel oplevert.

En beleggen? Ja... Dat kan lucratief zijn als je er goed in bent. Maar 1 beurscrash zoals aan het begin van de crisis of zoals vorig jaar en je moet aardig stevig in je schoenen staan om niet in paniek te verkopen. Ook fondsen kunnen dan flink inzakken.

Ik zou nooit iemand met schulden adviseren om te gaan beleggen, dat doe je alleen met geld dat je kan missen.

Aflossen heeft misschien niet altijd het hoogste rendement, het is wel het meest veilig.

Je restschuld daalt direct, je vaste lasten dalen direct en je houdt meer over per maand om te sparen en te leven zonder het risico dat je over 20-30 jaar nog met een restschuld zit. Ook kan je het dan prima opvangen als jij of je partner werkloos wordt of als je minder zou willen werken.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 25 maart 2016 @ 14:41:41 #105
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_160932819
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 19:49 schreef GSbrder het volgende:
In Jip- en Janneketaal dan maar:

Stel je betaalt 300 euro hypotheek. Dan ben jij helemaal blij aan het eind van het belastingjaar want je krijgt 100 euro terug! *O* Netto betaal je 200 euro.

Stel ik betaal geen hypotheek. Dan krijg ik aan het eind van het belastingjaar helemaal niks terug -O- Toch ben ik blij want ik betaal netto 0 euro *G*
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_160932947
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In welk opzicht is het een voordeel om je HRA te behouden? :D
Als je HRA terugkrijgt betekent dat dat je... rente betaalt...
Maar je krijgt ook rente op je bankspaarproduct, dat is de grap, en dat is belastingvrij.

Voorbeeld met ronde fictieve bedragen (correct me if I'm wrong):

Je hebt 100k geleend en er zit 75k in je bankspaarproduct. Rente ad 5% is 5k, aftrekbaar tegen 50%= 2,5k betalen. Echter levert je bankspaarproduct je 3,75k op. Tataaaa
pi_160932987
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 14:41 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Stel je betaalt 300 euro hypotheek. Dan ben jij helemaal blij aan het eind van het belastingjaar want je krijgt 100 euro terug! *O* Netto betaal je 200 euro.

Stel ik betaal geen hypotheek. Dan krijg ik aan het eind van het belastingjaar helemaal niks terug -O- Toch ben ik blij want ik betaal netto 0 euro *G*
Om die 300 euro niet te hoeven betalen heb je 100.000 moeten aflossen.

Stel nou dat je met die ton 250 euro rendement kan maken, wie is er dan voordeliger uit?
pi_160933039
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 14:48 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Maar je krijgt ook rente op je bankspaarproduct, dat is de grap, en dat is belastingvrij.

Voorbeeld met ronde fictieve bedragen (correct me if I'm wrong):

Je hebt 100k geleend en er zit 75k in je bankspaarproduct. Rente ad 5% is 5k, aftrekbaar tegen 50%= 2,5k betalen. Echter levert je bankspaarproduct je 3,75k op. Tataaaa
Als je een spaarhypotheek hebt én al op 25 jaar van je looptijd zit.
Dat kan natuurlijk ook annuïteiten of lineair zijn.

En dan is er vaak nog een aflossingsvrij deel waar je niet op aflost of voor spaart maar waar je wel de hele looptijd rente over betaalt, na 30 jaar geen HRA meer over krijgt en wat aan het eind van die looptijd niet afgelost is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 25 maart 2016 @ 14:53:57 #109
13151 crew  Rewimo
pi_160933055
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 14:50 schreef The_Temp het volgende:

Stel nou dat je met die ton 250 euro rendement kan maken, wie is er dan voordeliger uit?
Dat moet je nog maar zien te realiseren. Mijn uitleg was bedoeld om mensen die "maar dan loop je de HRA mis!" duidelijk te maken dat HRA gewoon een sigaar uit eigen doos is.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_160933140
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 14:50 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Precies in die 2 woorden "stel nou" zit hem de kneep.

Het is met de huidige lage rentes zeker niet gezegd dat je meer rendement gaat halen op je spaargeld dan wanneer je gewoon een flink stuk zou aflossen op je hypotheek.

Uiteraard zijn er manieren om (mogelijk) meer rendement te halen maar daar kleeft automatisch ook meer risico aan.

Ben je een gokker: los dan niets af, ga beleggen en misschien heb je over de periode van 30 jaar meer rendement dan dat je had gehad met aflossen. Of het is weg.

Speel je graag op safe: los af op je huis, profiteer direct van de lagere vaste lasten, profiteer van het niet meer weggooien van rente, profiteer later van het niet meer hebben van een restschuld. Profiteer direct van het minder kunnen werken of het kunnen opvangen van baanverlies. Vanwege de lagere vaste lasten hou je meer over en heb je je spaardoelen ook sneller bereikt.

Hou er ook rekening mee dat de verleiding om geld uit te geven dat op je spaarrekening staat een stuk groter is dan wanneer je het in de aflossing van je huis hebt zitten.
pi_160933233
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 14:53 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat moet je nog maar zien te realiseren. Mijn uitleg was bedoeld om mensen die "maar dan loop je de HRA mis!" duidelijk te maken dat HRA gewoon een sigaar uit eigen doos is.
Ja snap ik, maar het stoort me soms dat op FOK! mensen als halve idioten worden weggezet als ze hun geld liquide houden ipv het in hun hypotheek af te lossen. Er zijn genoeg argumenten om dat niet te doen en de verzachting van je hypotheekrente door de HRA is er daar een van.
pi_160933266
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 14:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je een spaarhypotheek hebt én al op 25 jaar van je looptijd zit.
Dat kan natuurlijk ook annuïteiten of lineair zijn.

En dan is er vaak nog een aflossingsvrij deel waar je niet op aflost of voor spaart maar waar je wel de hele looptijd rente over betaalt, na 30 jaar geen HRA meer over krijgt en wat aan het eind van die looptijd niet afgelost is.
Maar idee werkt hetzelfde voor TS
Als hij dat geld belegt haalt hij een X rendement terwijl zijn rentelasten aftrekbaar blijven. Daardoor is dit al snel aantrekkelijk zelfs bij lager rendement.
Dit lijkt op de situatie met de lage rentes over studieschuld. Daar kan je beter ook niet op aflossen en elders een hoger rendement halen.
pi_160933315
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 15:02 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Ja snap ik, maar het stoort me soms dat op FOK! mensen als halve idioten worden weggezet als ze hun geld liquide houden ipv het in hun hypotheek af te lossen. Er zijn genoeg argumenten om dat niet te doen en de verzachting van je hypotheekrente door de HRA is er daar een van.
Hoe verzachtend het ook werkt, je blijft geld weggeven aan de bank door hypotheekrente te betalen. Geld dat je anders maandelijks over zou houden.
Als je na aftrek van de HRA nog 200 Euro maandelijks betaalt is dat toch 72.000 Euro dat je in 30 jaar weggooit.
Niet misselijk. En de schuld wordt dan nog geen cent minder.

Ik adviseer TS ook niet om die hele 2 ton in z'n bakstenen te stoppen maar stel dat je een hypotheekschuld hebt van 170.000 waarvan de helft aflossingsvrij, dan zou ik zeker dat aflossingsvrije deel aflossen van die 2 ton.

Dan heb je nog 115.000 op je spaarrekening staan, ik zou niet weten wat ik met zoveel "liquide geld" op m'n rekening zou moeten.

Ik ben overigens in die situatie geweest en heb een deel afgelost, alleen de bedragen zijn anders.

"Rendement" is natuulijk een mooi woord en fijn als je goed bent in het beleggen van geld maar voor 95% van de mensen (waar ik mezelf ook toe reken) is zekerheid kiezen een stuk veiliger.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-03-2016 15:13:41 ]
pi_160933378
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 15:03 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Maar idee werkt hetzelfde voor TS
Als hij dat geld belegt haalt hij een X rendement terwijl zijn rentelasten aftrekbaar blijven. Daardoor is dit al snel aantrekkelijk zelfs bij lager rendement.
Dit lijkt op de situatie met de lage rentes over studieschuld. Daar kan je beter ook niet op aflossen en elders een hoger rendement halen.
Ja? Heb jij beleggingen met een gegarandeerd toekomstig rendement voor mij? Welke zijn dat?
pi_160934952
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 15:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja? Heb jij beleggingen met een gegarandeerd toekomstig rendement voor mij? Welke zijn dat?
Prima, niemand moet dus beleggen volgens jou als ze een hypotheek hebben? Hypotheek is na je studieschuld het goedkoopste geld wat je ooit kan krijgen.
pi_160935293
Ik zou een flink deel gebruiken om af te lossen op de hypotheek, want lagere maandlasten. Dan een deel wegzetten voor studie van de kinderen en een deel gebruiken voor verbouwing.

Ik heb trouwens nooit meer dan 32 uur gewerkt; zit nu op 24, en ga over een half jaar naar 16 + freelancen. *O* *O* *O* *O* voor vrije tijd
pi_160935430
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 16:08 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Prima, niemand moet dus beleggen volgens jou als ze een hypotheek hebben? Hypotheek is na je studieschuld het goedkoopste geld wat je ooit kan krijgen.
Ehm, jij bent degene die beweert dat je met beleggen een hoger rendement haalt dan met aflossen.
Voorlopig zie ik nog niet hoe jij kan garanderen dat mijn belegging in de toekomst meer waar wordt.

Hetzelfde geldt overigens voor de waarde van een woning, ook daar is die garantie er niet.

Alleen al daarom is het verstandig om te zorgen dat je schulden minimaal aflost tot onder de waarde van het onderpand.

En natuurlijk, als jij goed bent in beleggen en van een gokje houdt dan zou ik zeker m'n geld gaan beleggen. Maar als jij denkt dat jij een garantie hebt dat dat meer oplevert dan aflossen, dan heb je een betere glazen bol dan ik.

Dat is mijn punt.

Aflossen = risicovrije zekerheid met iets lager rendement
Beleggen = risico met mogelijk hoger rendement
Sparen = op dit moment geen rendement
pi_160937172
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 16:08 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Wel beleggen, maar niet met geleend geld. :P
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 25 maart 2016 @ 18:02:23 #119
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160937459
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 14:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De goedkoopste lening = geen lening.

Verder reken je met de huidige rente maar veel hypotheken zitten nog op percentages van 4 tot 6%. Alleen TS weet om welk percentage het gaat dus zal ook dat meegenomen moeten worden in de overweging of aflossen veel oplevert.

En beleggen? Ja... Dat kan lucratief zijn als je er goed in bent. Maar 1 beurscrash zoals aan het begin van de crisis of zoals vorig jaar en je moet aardig stevig in je schoenen staan om niet in paniek te verkopen. Ook fondsen kunnen dan flink inzakken.

Ik zou nooit iemand met schulden adviseren om te gaan beleggen, dat doe je alleen met geld dat je kan missen.

Aflossen heeft misschien niet altijd het hoogste rendement, het is wel het meest veilig.

Je restschuld daalt direct, je vaste lasten dalen direct en je houdt meer over per maand om te sparen en te leven zonder het risico dat je over 20-30 jaar nog met een restschuld zit. Ook kan je het dan prima opvangen als jij of je partner werkloos wordt of als je minder zou willen werken.
Als TS een rentepercentage heeft van 4-6% en hij daar 42 - 50% van kan aftrekken, dan is hij dus tussen de 2-3,5% effectief kwijt. Ik ben het met je eens dat je micro-economisch gezien normaliter eerst schulden moet aflossen, maar we hebben het hier niet over een (bijna)gepensioneerde met als doel lagere maandlasten, maar iemand met een beleggingshorizon van 30 tot 50 jaar. Ook kan 2 ton aan erfenis je niet direct in staat brengen om te stoppen of minder te werken. Wat je eenmaal in de aflossing van je huis hebt gestopt, haal je er, m.u.v. verhuizen, niet snel meer uit en dit is dus ook een risico.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 18:06:16 #120
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160937537
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 14:41 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Stel je betaalt 7200 euro aan jaarlijkse (netto) rente+aflossing en hebt 200.000 op de bank (400.000 na 30 jaar), of je hebt geen geld op de bank en betaalt geen rente. Wat heb je liever?

We spreken over een investering van 200k die je een jaarlijks rendement geeft van 7200 euro, oftewel een aanvangsrendement van 3,6%. Is dit de meest zinnige investering om te doen? Waar prijs je het diversificatienadeel in?
  vrijdag 25 maart 2016 @ 18:11:33 #121
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_160937650
Cabrio kopen, beetje hypotheek aflossen, beetje beleggen door een partij en eventueel een goede webshop opzetten.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 18:14:22 #122
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160937729
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 14:53 schreef Rewimo het volgende:

[..]

En jouw oplossing is die doos weggooien zodat je geen sigaar uit eigen doos aangeboden krijgt.
pi_160938589
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 18:11 schreef Apekoek het volgende:
Cabrio kopen, beetje hypotheek aflossen, beetje beleggen door een partij en eventueel een goede webshop opzetten.
Een webshop? Wtf? Alsof je zoiets er even bij kan doen.
pi_160938669
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 18:06 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Stel je betaalt 7200 euro aan jaarlijkse (netto) rente+aflossing en hebt 200.000 op de bank (400.000 na 30 jaar), of je hebt geen geld op de bank en betaalt geen rente. Wat heb je liever?

We spreken over een investering van 200k die je een jaarlijks rendement geeft van 7200 euro, oftewel een aanvangsrendement van 3,6%. Is dit de meest zinnige investering om te doen? Waar prijs je het diversificatienadeel in?
De HRA wordt al langzaam afgebouwd en HWF verhoogd. Je moet niet gek opkijken als er over 1 of 2 verkiezingen ineens een kabinet opstaat dat het nog sneller wil gaan afbouwen of overgaan naar een ander belastingstelsel.

Waarom zou je gokken op de (altijd onvoorspelbare) toekomst als je nu al een veilige keuze voor de toekomst kan maken met een voorspelbaar rendement en direct meer vrijheid door lagere maandlasten?

En nogmaals, ik advieseer TS niet om ál het geld uit de erfenis in z'n bakstenen te stoppen, een (aflossingsvrije) helft aflossen zorgt al voor een flinke hap uit je vaste lasten en verzekert je er van dat je over 20 of 30 jaar niet met een restschuld zit.

Dan blijft er nog een dikke ton over, lijkt me genoeg om wat van te sparen of een leuke vakantie van te houden.

Het lijkt af en toe wel of men in Nederland niet eerder tevreden is dan dat men een maximale hypotheekschuld heeft.
Ik zie een (hypotheek)schuld als iets waar ik zo snel mogelijk vanaf wil.
pi_160938688
Bakstenen zijn nog altijd beter dan je geld te zien verdampen op je bank. Een buffer van 10k is zat.
pi_160938701
quote:
15s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 18:02 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ook kan 2 ton aan erfenis je niet direct in staat brengen om te stoppen of minder te werken.
Lol :D

Ik had maar de helft van dat bedrag uit Bitcoins, huis voor de helft aflgelost en werk nu nog 4 ipv 5 dagen. Natuurlijk kan dat.

Het verschil in vaste lasten heft voor mij bijna precies die 5e werkdag op (32 ipv 38 uur).

Tja, als je mee wil doen in de rat-race van de mooiste auto en het mooiste huis dan red je dat niet inderdaad, want dan heb je nooit genoeg.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 25 maart 2016 @ 19:02:42 #127
13151 crew  Rewimo
pi_160938875
quote:
12s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 18:14 schreef GSbrder het volgende:

En jouw oplossing is die doos weggooien zodat je geen sigaar uit eigen doos aangeboden krijgt.
Nee, ik ben dan gestopt met roken :7
  vrijdag 25 maart 2016 @ 19:03:36 #128
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160938900
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 18:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De HRA wordt al langzaam afgebouwd en HWF verhoogd. Je moet niet gek opkijken als er over 1 of 2 verkiezingen ineens een kabinet opstaat dat het nog sneller wil gaan afbouwen of overgaan naar een ander belastingstelsel.

Waarom zou je gokken op de (altijd onvoorspelbare) toekomst als je nu al een veilige keuze voor de toekomst kan maken met een voorspelbaar rendement en direct meer vrijheid door lagere maandlasten?

En nogmaals, ik advieseer TS niet om ál het geld uit de erfenis in z'n bakstenen te stoppen, een (aflossingsvrije) helft aflossen zorgt al voor een flinke hap uit je vaste lasten en verzekert je er van dat je over 20 of 30 jaar niet met een restschuld zit.

Dan blijft er nog een dikke ton over, lijkt me genoeg om wat van te sparen of een leuke vakantie van te houden.

Het lijkt af en toe wel of men in Nederland niet eerder tevreden is dan dat men een maximale hypotheekschuld heeft.
Ik zie een (hypotheek)schuld als iets waar ik zo snel mogelijk vanaf wil.
Ik vind een (aflossingsvrij) deel aflossen van de hypotheek al een stuk reeler dan mensen hier die zeggen dat je de volledige hypotheek moet aflossen. Aantal aannames (bij allebei de kampen in dit topic) zijn wel dat TS een aflossingsvrij deel heeft, dat TS een woning heeft zonder veel eigen inbreng, dat TS langdurig in die woning/woonplaats wil wonen en dat TS als een homo economicus handelt in plaats van kiest voor het emotionele comfort van een schuldenvrij leven.

Mijn antwoord op de vragen die je hier stelt; ik denk juist dat het inbrengen van een aanzienlijk bedrag in de eigen woning gelijk staat aan het gokken op een onvoorspelbare toekomst. Als de rentestanden schommelen, de politieke behandeling van het eigen woningbezit wijzigt, of er in de prive-sfeer wat zal gebeuren, dan is geld in aandelen, in spaarproducten of op een andere manier relatief liquide houden een stuk aantrekkelijker. Bijvoorbeeld: TS heeft een woning in een deel van Nederland met een vergrijzende bevolking, welke waardegroei zal die 100k in zijn woning dan doormaken? Uberhaupt, welke waardegroei zal zijn woning kennen? Als TS over 3 jaar een partner kan vinden en daar snel mee samen wil wonen, welke problemen heeft hij dan als het bezit in stenen zit? Is het dan niet prettiger om in elk geval een deel van het kapitaal voor een nieuwe woning liquide te hebben? Als TS een eigen bedrijf wil beginnen waarvoor hij een flink bedrag moet inbrengen, bijvoorbeeld voor de aanschaf van kapitaalgoederen of de huur van bedrijfsruimte, wat brengt hem die overwaarde dan?

Het gaat in dit geval puur om de situatie dat TS in de 30 is en nog geen vastgetimmerd bestaan zal hebben. Zou TS een 65-jarig echtpaar zijn met een pensioengat en een 30-jarig huwelijk, dan zou het aflossen van de hypotheekschuld een veel logischer investering zijn.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 19:05:19 #129
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160938944
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 18:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Lol :D

Ik had maar de helft van dat bedrag uit Bitcoins, huis voor de helft aflgelost en werk nu nog 4 ipv 5 dagen. Natuurlijk kan dat.

Het verschil in vaste lasten heft voor mij bijna precies die 5e werkdag op (32 ipv 38 uur).

Tja, als je mee wil doen in de rat-race van de mooiste auto en het mooiste huis dan red je dat niet inderdaad, want dan heb je nooit genoeg.
En je bouwt minder 20% minder pensioen op. Heb geen idee van jouw leeftijd of van jouw persoonlijke situatie.
Ook niet of je binnenkort studerende kinderen moet onderhouden of dat je een werkende partner hebt of als single thuis zit.
pi_160939113
quote:
12s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 19:05 schreef GSbrder het volgende:

[..]

En je bouwt minder 20% minder pensioen op. Heb geen idee van jouw leeftijd of van jouw persoonlijke situatie.
Ook niet of je binnenkort studerende kinderen moet onderhouden of dat je een werkende partner hebt of als single thuis zit.
Uiteraard bouw ik minder pensioen op sinds ik minder werk, dat is iets waar ik me van bewust ben.
Aan de andere kant heb ik aan het eind van de looptijd (dan ben ik 63) een geheel afgeloste woning ipv een restschuld. Daardoor kan ik ook met minder inkomen toe.

Voor de rest is het toch koffiedik kijken, de echtgenoot van mijn moeder heeft z'n hele leven gewerkt en krijgt (vrijwel) geen pensioen omdat het verdampt is.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 19:15:25 #131
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160939200
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 19:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Uiteraard bouw ik minder pensioen op sinds ik minder werk, dat is iets waar ik me van bewust ben.
Aan de andere kant heb ik aan het eind van de looptijd (dan ben ik 63) een geheel afgeloste woning ipv een restschuld. Daardoor kan ik ook met minder inkomen toe.

Voor de rest is het toch koffiedik kijken, de echtgenoot van mijn moeder heeft z'n hele leven gewerkt en krijgt geen pensioen omdat het verdampt is.
Omdat jij dus een deel aflossingsvrij had (50%) was het in jouw situatie (met een einde looptermijn op 63-jarige leeftijd) een goede investering. Als TS een volledig annuitaire hypotheek heeft, wat bij recent aangeschafte woningen noodzakelijk is om in aanmerking te komen voor HRA, zit dit dus al anders. Dan heeft hij sowieso een afgeloste woning op zijn 60e.

Geen pensioen omdat het verdampt is? Dat klinkt als een erg vreemde situatie.
Meestal is het een lager pensioen, geen ben ik nog bij geen enkel pensioenfonds tegengekomen.
pi_160939260
quote:
15s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 19:15 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Omdat jij dus een deel aflossingsvrij had (50%) was het in jouw situatie (met een einde looptermijn op 63-jarige leeftijd) een goede investering. Als TS een volledig annuitaire hypotheek heeft, wat bij recent aangeschafte woningen noodzakelijk is om in aanmerking te komen voor HRA, zit dit dus al anders. Dan heeft hij sowieso een afgeloste woning op zijn 60e.

Geen pensioen omdat het verdampt is? Dat klinkt als een erg vreemde situatie.
Meestal is het een lager pensioen, geen ben ik nog bij geen enkel pensioenfonds tegengekomen.
Heb het nog aangevuld met "vrijwel". Weet ook het fijne er niet van (behalve dat hij slager is geweest). Weet alleen dat ze het samen prima redden omdat z'n Drentse woonboerderijtje maar een klein hypotheekje heeft.

Verder heb ik vaak genoeg aangegeven dat TS zelf die berekening zal moeten (laten) doen. Ik weet niet wat voor hypotheek hij heeft en dat blijft dan gissen.

Als het een wat oudere hypotheek is (>3 jaar) dan is de kans op een spaarhypotheek (met een aflossingsvrij deel) en een rente van >4% toch wel vrij groot.

Bij een annuitaire hypotheek is aflossen overigens ook nog eens gemakkelijker dan op het spaardeel van een spaarhypotheek. Over alles wat je aflost betaal je geen rente meer.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-03-2016 19:24:16 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')