Dat is ook heel erg afhankelijk van je hypotheekvorm, rente en verhouding hypotheek/WOZ.quote:Op maandag 21 maart 2016 20:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Aflossen heeft een zeer gunstige rendements/risico verhouding. Ik zou zeker 100K gebruiken voor aflossen.
Als je niet meer dan 1.2% weet te behalen op verhuur kun je het beter verbrassen aan coke en hoeren. 6-7% is zeker haalbaar.quote:Op maandag 21 maart 2016 22:06 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dus een groter huis kopen? Want op een extra huis betaal je nog steeds VRH.
Probeer die businesscase maar eens te maken... Ik ben benieuwd.quote:Op maandag 21 maart 2016 22:15 schreef habitue het volgende:
[..]
Als je niet meer dan 1.2% weet te behalen op verhuur kun je het beter verbrassen aan coke en hoeren. 6-7% is zeker haalbaar.
Bedenk dat aflossen vaak maar 10% per jaar kan van het originele hypotheekbedrag. Wanneer je meer betaald betaal je boeterente. Dat moet je dus in stappen doen.quote:Op maandag 21 maart 2016 20:46 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! Ligt redelijk in de lijn van zijn/onze ideeën dus inderdaad overgrote deel voor aflossen. Enige wat ik nog weinig zie als optie is minder werken. Bijv van 36 uur naar 28-30 uur of zou dat voor jullie geen serieuze optie zijn? of pas na algeheel aflossen hypotheek als je maandelijk 600 euro overhoudt zeg maar.
Ik zie het in de praktijk vaak van dichtbij (vastgoedfonds), je hebt wel de juiste connecties en relevante kennis nodig. Verder niet zo'n zin om een businesscase voor je te maken. Maar ik weet wat voor rendementen zij maken, dat gaat soms ook boven de 8%.quote:Op maandag 21 maart 2016 22:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Probeer die businesscase maar eens te maken... Ik ben benieuwd.
(Ik heb er overigens zelf ooit naar gekeken en op basis van de berekening besloten dat dat niets ging worden.)
Ik gok dat de vriend van TS daar dan weinig aan heeft, aangezien hij anders al van deze optie geweten zou hebbenquote:Op maandag 21 maart 2016 22:38 schreef habitue het volgende:
je hebt wel de juiste connecties en relevante kennis nodig
Ik zou dat nooit als buffer aanhouden. Inprincipe heeft iedereen zelf toch al een buffer opgebouwd lijkt me. Zo'n buffer is voor de meeste mensen killing. M'n tante had ook ooit een buffer van 50k door winst op huis. Die had het op in nog geen 4 jaar aan onzin/vakanties en dure kleding en meubelen.quote:Op maandag 21 maart 2016 21:22 schreef Piger het volgende:
50k sowieso als buffer aanhouden
Gedeelte gebruiken voor aflossen woning en onderhoud/zonnepanelen/warmtepomp
Overige gebruiken voor leuke dingen of minder te gaan werken (door je aflossing heb je lagere lasten en energienota en hoef je hopelijk geen spaargeld te gebruiken om minder te gaan werken)
Alsof 50k zoveel is, iedere dertiger moet dat minstens wel kunnen hebben opgebouwd als buffer.quote:Op maandag 21 maart 2016 23:05 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]
Ik zou dat nooit als buffer aanhouden. Inprincipe heeft iedereen zelf toch al een buffer opgebouwd lijkt me. Zo'n buffer is voor de meeste mensen killing. M'n tante had ook ooit een buffer van 50k door winst op huis. Die had het op in nog geen 4 jaar aan onzin/vakanties en dure kleding en meubelen.
Daarnaast is zo'n grote buffer alleen maar een reden om rustig aan werk te zoeken mocht je zonder komen te zitten, omdat je het toch nog wel een poos kan uitzingen.
Haha, ik vrees dat je referentiekader wat scheef is..quote:Op maandag 21 maart 2016 23:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Alsof 50k zoveel is, iedere dertiger moet dat minstens wel kunnen hebben opgebouwd als buffer.
Als je tenminste met geld om kunt gaan inderdaad en geen gat in je hand hebt.
Zie het nut er niet zo van in, daarnaast doel ik daar juist ook op. Mag toch wel verwachten dat meneer een buffer heeft, dan lijkt me het niet nodig om er nog een extra 50k tegen aan te gooien. Daarnaast zou ik gewoon leasebak blijven rijden, zelf nieuwe auto kopen is je reinste kapitaal vernietiging.quote:Op maandag 21 maart 2016 23:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Alsof 50k zoveel is, iedere dertiger moet dat minstens wel kunnen hebben opgebouwd als buffer.
Daarnaast ben je voor een beetje auto nieuw al zo 30k kwijt en dan heb je net een Golf 1.4TSI met metallic lak.
Op je dertigste 50k gespaard hebben is eerder uitzonderlijk.quote:Op maandag 21 maart 2016 23:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Daarnaast ben je voor een beetje auto nieuw al zo 30k kwijt en dan heb je net een Golf 1.4TSI met metallic lak.
Nonsens.quote:Op maandag 21 maart 2016 23:23 schreef Manke het volgende:
Geld opnemen, overwaarde van het huis pakken en het land uitvluchten..
Of de hypotheek op het huis aflossen, maar dan wordt het huis vermogen waar je weer belasting over mag betalen.
Daar zou ik nou zelf mee wachten. Die dingen worden met het jaar stukken goedkoper, dan wacht je toch nog een paar jaar tot het gemeengoed is geworden?quote:Op maandag 21 maart 2016 20:13 schreef DJSmiley het volgende:
Deel kan ie ook investeren in duurzame oplossingen. Zonnepanelen, warmteboiler, warmtepomp, elga enz.
Maar het beheer moet je dan wel uitbesteden. Anders komen ze bij jou voor elke lekkende kraan en verstopte afvoer.quote:Op maandag 21 maart 2016 21:10 schreef opgebaarde het volgende:
Vastgoed en verhuren aan studenten. Haal je toch wel vijf procent rendement en dus een leuk centje per maand er bij
dacht altijd dat het belastbaar is, maar heb het nooit opgezocht, weer wat geleerdquote:Op dinsdag 22 maart 2016 00:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nonsens.
De eigen woning valt niet onder belastbaar vermogen als deze afgelost is. Wet Hillen.
a) Aflossen tot 50% WOZ waarde.quote:Op maandag 21 maart 2016 20:04 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
a) aflossen (groot deel) hypotheek
b) beleggen
c) sparen (buffer)
d) minder werken/lang verlof/wereldreis
e) anders, namelijk..
Waarom huizen bijkopen als je zelf nog een hypotheek hebt?quote:Op dinsdag 22 maart 2016 23:07 schreef Thezappa het volgende:
2 huisjes goedkoop scoren en gaan verhuren ..is voor je volgende generatie ook leuk
Dan spaar je met 200.000 Euro, wat geen rente oplevert maar wel belasting (VRH) kost en heb je ondertussen nog een dure hypotheek openstaan waar je rente over betaalt.quote:
Aan de andere kant heb je ook helemaal geen hypotheek meer nodig voor dat deel aangezien je dat bij verkoop weer uit je huis haalt.quote:Op woensdag 23 maart 2016 10:09 schreef AapNootMuis het volgende:
Let bij extra aflossen wel even op de 'eigenwoningreserve'
http://www.geld.nl/hypoth(...)n/eigenwoningreserve
kort gezegd: als je nu eigen geld in het huis stopt en dat na verkoop niet wilt investeren in volgende koopwoning dan krijg je over dat deel (dat je dus leent voor het volgende huis) geen hypotheekrenteaftrek meer.
snap ik maar hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Als je verhuist en bij het zien van de overwaarde denkt 'maar ik heb altijd al een boot (o.i.d.) willen hebben dan loop je hier tegenaan. Als je daardoor een hogere hypotheek neemt, that is.quote:Op woensdag 23 maart 2016 10:20 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mijn doel in het leven is om zo min mogelijk aan hypotheek te hebben, ook als ik ooit weer verhuis.
Dat is vaak waar mensen bang voor zijn.quote:Op woensdag 23 maart 2016 10:30 schreef AapNootMuis het volgende:
[..]
snap ik maar hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Als je verhuist en bij het zien van de overwaarde denkt 'maar ik heb altijd al een boot (o.i.d.) willen hebben dan loop je hier tegenaan. Als je daardoor een hogere hypotheek neemt, that is.
Bij 2% over die ton kom ik op hooguit op netto ¤ 96. Wordt een opblaasbootje...quote:Op woensdag 23 maart 2016 10:38 schreef MaGNeT het volgende:
Op het moment dat jij een ton aflost op je hypotheek hou je, afhankelijk van je rente, iedere maand een nettobedrag over van zo'n 165 tot 325 Euro. Iedere maand!
Als je dat opzij zet, heb je die boot ook vrij snel bijelkaar en hoef je niet te gokken op eventuele overwaarde.
Ten eerste: alleen nieuwe hypotheken (of die waarvan de nieuwe rentevast periode net is ingegaan) zullen op een lage rente zitten op dit moment.quote:Op woensdag 23 maart 2016 10:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij 2% over die ton kom ik op hooguit op netto ¤ 96. Wordt een opblaasbootje...
Al met al denk ik dat rendementen de komende 10 jaar, amper boven de toch al geringe inflatie uit zullen komen. Hypotheek- en spaarrente richting 2 resp. 1% (na HRA ligt dat opvallend dicht bij elkaar), beurskoersen die zwabberen tussen AEX = 350 en 450 (vandaar mijn optieplan) en dividenden die 4 hooguit 5% bedragen (vandaa mijn hoog dividend fonds).
hoger rendement en oog op de toekomst , waarom zou je met 30 minder gaan werken?quote:Op woensdag 23 maart 2016 00:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waarom huizen bijkopen als je zelf nog een hypotheek hebt?
Vind je dat geen legitieme reden? Ik ken(de) academici die op hun 26-ste afstudeerden en alleen solliciteerden op deeltijdbanen: max. 32 uur/week.quote:Op woensdag 23 maart 2016 15:33 schreef Thezappa het volgende:
hoger rendement en oog op de toekomst , waarom zou je met 30 minder gaan werken?
kan wel , ben je gewoon lui..
nee ik vind dat geen legitieme reden..quote:Op woensdag 23 maart 2016 16:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Vind je dat geen legitieme reden? Ik ken(de) academici die op hun 26-ste afstudeerden en alleen solliciteerden op deeltijdbanen: max. 32 uur/week.
Heb geen idee.quote:Op woensdag 23 maart 2016 10:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dan spaar je met 200.000 Euro, wat geen rente oplevert maar wel belasting (VRH) kost en heb je ondertussen nog een dure hypotheek openstaan waar je rente over betaalt.
Wat is daar het voordeel van?
Luiwammes.quote:Op woensdag 23 maart 2016 20:05 schreef _Flash_ het volgende:
Trouwens, ik werk sinds m'n dertigste ongeveer 28 tot 32 uur. Wel met een beetje bijklussen ernaast. Beste keuze ooit. Cliche, maar het leven is te kort om er niet van te genieten.
Je kan beter 40 uur werk doen wat je leuk vindt dan 28-32 uur werk waar je alsnog tegenaan hikt.quote:Op woensdag 23 maart 2016 20:05 schreef _Flash_ het volgende:
Trouwens, ik werk sinds m'n dertigste ongeveer 28 tot 32 uur. Wel met een beetje bijklussen ernaast. Beste keuze ooit. Cliche, maar het leven is te kort om er niet van te genieten.
Misschien als je niks anders in je leven hebt, inderdaad.quote:Op woensdag 23 maart 2016 20:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je kan beter 40 uur werk doen wat je leuk vindt dan 28-32 uur werk waar je alsnog tegenaan hikt.
Leg eens uit waarom het hebben van HRA zo fantastisch is?quote:Op woensdag 23 maart 2016 19:49 schreef GSbrder het volgende:
Ik zou de hypotheek niet aflossen, want HRA. Groter gaan wonen en een deel van die 200k als aanbetaling gebruiken, vakantie'tje en een grotere auto, de rest met een lange horizon beleggen.
Een "deskundig hypotheekadviseur" zal dat fantastisch vinden, omdat je dan voor de verandering geld van de fiscus vangt i.p.v. betaalt. Dat je eerst een bruto rentebedrag betaalt dat minimaal 2x zovel is, zal die "deskundig hypotheekadviseur" er niet bijvertellen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:25 schreef MaGNeT het volgende:
Leg eens uit waarom het hebben van HRA zo fantastisch is?
Je ontvangt niets, je betaalt alleen minder belasting.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 13:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Een "deskundig hypotheekadviseur" zal dat fantastisch vinden, omdat je dan voor de verandering geld van de fiscus vangt i.p.v. betaalt. Dat je eerst een bruto rentebedrag betaalt dat minimaal 2x zovel is, zal die "deskundig hypotheekadviseur" er niet bijvertellen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |