abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160843575
Ik zou 90+% van het geld voor aflossing gebruiken, zelf nog 160k hypotheek, zou dus betekenen dat het in mijn situatie = 0 hypotheek zou zijn. Scheelt al snel 600 in de maand.

Zou dan misschien ook minder werken, ipv 60+- p/w zo'n 40

Van aflossen wordt je (bijna) altijd wijzer, zeker op de lange termijn.
pi_160843662
Belegen zal ik in geen geval doen (tenzij professioneel) wanneer je nog een huis af te lossen hebt en eventueel minder zou willen werken.
  roze maandag 21 maart 2016 @ 20:54:57 #28
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_160843709
A.
Your beauty never ever scared me.
  maandag 21 maart 2016 @ 20:55:35 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160843732
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:44 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Ja, maar TS is 30, vrijgezel, onzekere baan. Je hebt geen idee wat er tussen nu en 5 jaar nog gaat gebeuren in zijn leven. Misschien wil ie er een jaar tussenuit met z'n nieuwe vriendin, misschien wil ie in het buitenland studeren.

Jij zegt dan: doe maar niet, want oei oei die maandlasten! TS is geen bijna gepensioneerde, er zijn andere dingen in het leven dan maandlasten.
relaxed leven toch met iedere maand 900 euro meer.
The End Times are wild
pi_160843755
Iedereen die hier even een ton aflost... Dat is doorgaans niet boetevrij.

Ik zou zelf een aantal jaar maximaal boetevrij aflossen, per keer 10% van de oorspronkelijke hoofdsom.

Verder zou ik het vooral niet over de balk smijten.
  maandag 21 maart 2016 @ 20:57:02 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160843777
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:46 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! Ligt redelijk in de lijn van zijn/onze ideeën dus inderdaad overgrote deel voor aflossen. Enige wat ik nog weinig zie als optie is minder werken. Bijv van 36 uur naar 28-30 uur of zou dat voor jullie geen serieuze optie zijn? of pas na algeheel aflossen hypotheek als je maandelijk 600 euro overhoudt zeg maar.
Als je 200K aflost dan kun je toch minder gaan werken? Dat is een zekerdere manier dan dat geld opzij hiervoor zetten.
The End Times are wild
pi_160843813
Investeren in vastgoed.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_160843818
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:56 schreef spiritusbus het volgende:
Iedereen die hier even een ton aflost... Dat is doorgaans niet boetevrij.

Ik zou zelf een aantal jaar maximaal boetevrij aflossen, per keer 10% van de oorspronkelijke hoofdsom.

Verder zou ik het vooral niet over de balk smijten.
Dat advies kreeg ik ook... tot ik het zelf ging narekenen...

Het was voor mij goedkoper om ineens af te lossen en die (aftrekbare!) boete te incasseren dan jaarlijks tot het boetebedrag af te lossen.

Je krijgt dan wel die boeterente, je bespaart ook vanaf maand 1 direct op hypotheekrente.

Of het uitkan zal je dus moeten uitrekenen, ik heb Aegon eerst een offerte gevraagd voor het ineens aflossen zodat ik al wist hoe hoog de boete was.

Bijkomend voordeel voor mij was dat het geld niet heel verleidelijk op de rekening stond maar direct al in het huis zat. Geen kans dat ik het nog aan wat doms kon uitgeven ;)
pi_160843850
Nooit op de bank zetten, het verdampt waar je bijstaat.
pi_160843855
De beste verzekering tegen financieel onzekere tijden is zorgen dat je lage maandlasten hebt.

Dus alle leningen aflossen, hypotheek (deels) aflossen en zorgen voor lage energiekosten door te isoleren en het dak vol zonnepanelen te leggen.

Met 2 ton kun je de woonlasten afhankelijk van de hoogte van je hypotheekrente en energierekening toch wel verlagen met 600 tot 800+ euro per maand. Om verder op gelijke voet verder te leven, heb je met een terugval van 1000 euro bruto maandinkomen nog steeds genoeg inkomen.
pi_160843901
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat advies kreeg ik ook... tot ik het zelf ging narekenen...

Het was voor mij goedkoper om ineens af te lossen en die (aftrekbare!) boete te incasseren dan jaarlijks tot het boetebedrag af te lossen.
Ivm de rente die je dan niet betaalt? Nou ja, ik zou het inderdaad wel narekenen inderdaad. Maar met het oog op een reorganisatie zou ik toch een substantieel bedrag achter de hand houden.
pi_160844000
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:01 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ivm de rente die je dan niet betaalt? Nou ja, ik zou het inderdaad wel narekenen inderdaad. Maar met het oog op een reorganisatie zou ik toch een substantieel bedrag achter de hand houden.
Klopt, die besparing moet je ook meerekenen, anders staar je je alleen maar blind op "boeterente". Boeterente is zo erg niet, als je maar uitrekent of het voordeliger is om wel of niet ineens af te lossen. En nogmaals: ook boeterente is aftrekbaar, dat scheelt minimaal al 1/3e op het boetebedrag.

Op zich is 20.000 Euro op je spaarrekening vaak wel genoeg.
Als je de rest voor aflossen gebruikt hou je ook gelijk maandelijks meer over om te sparen.

Je kan allemaal spannende dingen bedenken om met het geld te gaan doen maar zolang je nog schulden hebt (hypotheek) zou ik voor de zekerheid kiezen en die eerst aflossen, geeft rust en vrijheid.

Mijn boeterente was zo'n 5000 Euro bruto, bleef ongeveer 3500 Euro netto van over. Maar ik bespaarde direct al 180 Euro netto per maand. Ik verdiende die boete in 2 jaar al terug, anders had ik pas 10.000 afgelost na die 2 jaar en op dat moment dus nog maar 36 per maand bespaard.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-03-2016 21:11:22 ]
pi_160844095
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, die besparing moet je ook meerekenen, anders staar je je alleen maar blind op "boeterente". Boeterente is zo erg niet, als je maar uitrekent of het voordeliger is om wel of niet ineens af te lossen. En nogmaals: ook boeterente is aftrekbaar, dat scheelt minimaal al 1/3e op het boetebedrag.

Op zich is 20.000 Euro op je spaarrekening vaak wel genoeg.
Als je de rest voor aflossen gebruikt hou je ook gelijk maandelijks meer over om te sparen.

Je kan allemaal spannende dingen bedenken om met het geld te gaan doen maar zolang je nog schulden hebt (hypotheek) zou ik voor de zekerheid kiezen en die eerst aflossen, geeft rust en vrijheid.
Wist niet dat boete rente aftrekbaar was. Ben dan ook nog niet in de positie geweest om het eens uit te zoeken :P
pi_160844205
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

relaxed leven toch met iedere maand 900 euro meer.
Tja, dat ligt eraan natuurlijk. Als je iets duurs wil doen kost het je best een tijd voordat jedat weer bij elkaar gespaard hebt.

Je kan 50.000 aflossen in je huis en met de lagere maandlasten dat bedrag weer bij elkaar sparen. Of je kan het direct apart houden zodat je het in kan zetten zodra je dat wil.

Maar goed, dat ligt verder volledig aan de voorkeuren van TS. Ik zou het persoonlijk niet allemaal in mn woning gooien.
pi_160844235
Vastgoed en verhuren aan studenten. Haal je toch wel vijf procent rendement en dus een leuk centje per maand er bij
pi_160844316
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:10 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Tja, dat ligt eraan natuurlijk. Als je iets duurs wil doen kost het je best een tijd voordat jedat weer bij elkaar gespaard hebt.

Je kan 50.000 aflossen in je huis en met de lagere maandlasten dat bedrag weer bij elkaar sparen. Of je kan het direct apart houden zodat je het in kan zetten zodra je dat wil.

Maar goed, dat ligt verder volledig aan de voorkeuren van TS. Ik zou het persoonlijk niet allemaal in mn woning gooien.
Als je het gelijk in je huis stopt wen je ook niet aan het bedrag op je rekening en ga je er niet anders door leven / uitgeven is mijn ervaring. Wel hou ik meer geld over om te sparen, al is dat sinds ik een dag minder werk wel wat meer gelijk getrokken natuurlijk.
pi_160844357
Maandlasten omlaag brengen

Hypotheek aflossen ,zonnepanelen ,zonneboiler. Maandlasten van enorm omlaag en als hij werkloos wordt hopelijk voldoende om te kunnen blijven wonen in zijn huis.
Whatever...
pi_160844442
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:10 schreef opgebaarde het volgende:
Vastgoed en verhuren aan studenten. Haal je toch wel vijf procent rendement en dus een leuk centje per maand er bij
Waarom zou je de gok nemen op 5% rendement (maximaal 10.000 per jaar als alles meezit) terwijl je nog een eigen hypotheek hebt die niet is afgelost.

In theorie kan je 2% extra overhouden maar als je gezeik hebt met studenten die niet / te laat betalen ben je daar ook snel klaar mee.
pi_160844600
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waarom zou je de gok nemen op 5% rendement (maximaal 10.000 per jaar als alles meezit) terwijl je nog een eigen hypotheek hebt die niet is afgelost.

In theorie kan je 2% extra overhouden maar als je gezeik hebt met studenten die niet / te laat betalen ben je daar ook snel klaar mee.
als je aflost op je hypotheek, neemt je hypotheekrente ook af als daar zelfs nog iets van overblijft

Dus in plaats van 900 euro minder aan vaste lasten, stijgt je maandelijkse budget met bijna 900.
pi_160844670
50k sowieso als buffer aanhouden
Gedeelte gebruiken voor aflossen woning en onderhoud/zonnepanelen/warmtepomp
Overige gebruiken voor leuke dingen of minder te gaan werken (door je aflossing heb je lagere lasten en energienota en hoef je hopelijk geen spaargeld te gebruiken om minder te gaan werken)
Eerst denken, dan typen
pi_160845448
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:59 schreef habitue het volgende:
Nooit op de bank zetten, het verdampt waar je bijstaat.
Wat dan wel als je ook geen hypotheek meer hebt om af te lossen en wel 2 ton spaargeld?
pindazakje
pi_160845547
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:20 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

als je aflost op je hypotheek, neemt je hypotheekrente ook af als daar zelfs nog iets van overblijft

Dus in plaats van 900 euro minder aan vaste lasten, stijgt je maandelijkse budget met bijna 900.
Ik begrijp je reactie niet.
Antwoord je op mij?
pi_160845766
2 ton?
investeren die handel.
Koop een winkelpand en verhuur die!
Of koop gronden in andere landen en na een aantal jaren zullen die meerder waard zijn
Of een huis kopen en die verhuren kan ook
pi_160845817
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 21:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Wat dan wel als je ook geen hypotheek meer hebt om af te lossen en wel 2 ton spaargeld?
Vastgoed.
pi_160845902
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:02 schreef habitue het volgende:

[..]

Vastgoed.
Dus een groter huis kopen? Want op een extra huis betaal je nog steeds VRH.
pindazakje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')