relaxed leven toch met iedere maand 900 euro meer.quote:Op maandag 21 maart 2016 20:44 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Ja, maar TS is 30, vrijgezel, onzekere baan. Je hebt geen idee wat er tussen nu en 5 jaar nog gaat gebeuren in zijn leven. Misschien wil ie er een jaar tussenuit met z'n nieuwe vriendin, misschien wil ie in het buitenland studeren.
Jij zegt dan: doe maar niet, want oei oei die maandlasten! TS is geen bijna gepensioneerde, er zijn andere dingen in het leven dan maandlasten.
Als je 200K aflost dan kun je toch minder gaan werken? Dat is een zekerdere manier dan dat geld opzij hiervoor zetten.quote:Op maandag 21 maart 2016 20:46 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! Ligt redelijk in de lijn van zijn/onze ideeën dus inderdaad overgrote deel voor aflossen. Enige wat ik nog weinig zie als optie is minder werken. Bijv van 36 uur naar 28-30 uur of zou dat voor jullie geen serieuze optie zijn? of pas na algeheel aflossen hypotheek als je maandelijk 600 euro overhoudt zeg maar.
Dat advies kreeg ik ook... tot ik het zelf ging narekenen...quote:Op maandag 21 maart 2016 20:56 schreef spiritusbus het volgende:
Iedereen die hier even een ton aflost... Dat is doorgaans niet boetevrij.
Ik zou zelf een aantal jaar maximaal boetevrij aflossen, per keer 10% van de oorspronkelijke hoofdsom.
Verder zou ik het vooral niet over de balk smijten.
Ivm de rente die je dan niet betaalt? Nou ja, ik zou het inderdaad wel narekenen inderdaad. Maar met het oog op een reorganisatie zou ik toch een substantieel bedrag achter de hand houden.quote:Op maandag 21 maart 2016 20:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat advies kreeg ik ook... tot ik het zelf ging narekenen...
Het was voor mij goedkoper om ineens af te lossen en die (aftrekbare!) boete te incasseren dan jaarlijks tot het boetebedrag af te lossen.
Klopt, die besparing moet je ook meerekenen, anders staar je je alleen maar blind op "boeterente". Boeterente is zo erg niet, als je maar uitrekent of het voordeliger is om wel of niet ineens af te lossen. En nogmaals: ook boeterente is aftrekbaar, dat scheelt minimaal al 1/3e op het boetebedrag.quote:Op maandag 21 maart 2016 21:01 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Ivm de rente die je dan niet betaalt? Nou ja, ik zou het inderdaad wel narekenen inderdaad. Maar met het oog op een reorganisatie zou ik toch een substantieel bedrag achter de hand houden.
Wist niet dat boete rente aftrekbaar was. Ben dan ook nog niet in de positie geweest om het eens uit te zoekenquote:Op maandag 21 maart 2016 21:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, die besparing moet je ook meerekenen, anders staar je je alleen maar blind op "boeterente". Boeterente is zo erg niet, als je maar uitrekent of het voordeliger is om wel of niet ineens af te lossen. En nogmaals: ook boeterente is aftrekbaar, dat scheelt minimaal al 1/3e op het boetebedrag.
Op zich is 20.000 Euro op je spaarrekening vaak wel genoeg.
Als je de rest voor aflossen gebruikt hou je ook gelijk maandelijks meer over om te sparen.
Je kan allemaal spannende dingen bedenken om met het geld te gaan doen maar zolang je nog schulden hebt (hypotheek) zou ik voor de zekerheid kiezen en die eerst aflossen, geeft rust en vrijheid.
Tja, dat ligt eraan natuurlijk. Als je iets duurs wil doen kost het je best een tijd voordat jedat weer bij elkaar gespaard hebt.quote:Op maandag 21 maart 2016 20:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
relaxed leven toch met iedere maand 900 euro meer.
Als je het gelijk in je huis stopt wen je ook niet aan het bedrag op je rekening en ga je er niet anders door leven / uitgeven is mijn ervaring. Wel hou ik meer geld over om te sparen, al is dat sinds ik een dag minder werk wel wat meer gelijk getrokken natuurlijk.quote:Op maandag 21 maart 2016 21:10 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Tja, dat ligt eraan natuurlijk. Als je iets duurs wil doen kost het je best een tijd voordat jedat weer bij elkaar gespaard hebt.
Je kan 50.000 aflossen in je huis en met de lagere maandlasten dat bedrag weer bij elkaar sparen. Of je kan het direct apart houden zodat je het in kan zetten zodra je dat wil.
Maar goed, dat ligt verder volledig aan de voorkeuren van TS. Ik zou het persoonlijk niet allemaal in mn woning gooien.
Waarom zou je de gok nemen op 5% rendement (maximaal 10.000 per jaar als alles meezit) terwijl je nog een eigen hypotheek hebt die niet is afgelost.quote:Op maandag 21 maart 2016 21:10 schreef opgebaarde het volgende:
Vastgoed en verhuren aan studenten. Haal je toch wel vijf procent rendement en dus een leuk centje per maand er bij
als je aflost op je hypotheek, neemt je hypotheekrente ook af als daar zelfs nog iets van overblijftquote:Op maandag 21 maart 2016 21:16 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waarom zou je de gok nemen op 5% rendement (maximaal 10.000 per jaar als alles meezit) terwijl je nog een eigen hypotheek hebt die niet is afgelost.
In theorie kan je 2% extra overhouden maar als je gezeik hebt met studenten die niet / te laat betalen ben je daar ook snel klaar mee.
Wat dan wel als je ook geen hypotheek meer hebt om af te lossen en wel 2 ton spaargeld?quote:Op maandag 21 maart 2016 20:59 schreef habitue het volgende:
Nooit op de bank zetten, het verdampt waar je bijstaat.
Ik begrijp je reactie niet.quote:Op maandag 21 maart 2016 21:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
als je aflost op je hypotheek, neemt je hypotheekrente ook af als daar zelfs nog iets van overblijft
Dus in plaats van 900 euro minder aan vaste lasten, stijgt je maandelijkse budget met bijna 900.
Vastgoed.quote:Op maandag 21 maart 2016 21:48 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wat dan wel als je ook geen hypotheek meer hebt om af te lossen en wel 2 ton spaargeld?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |