We zeggen nu al de hele tijd hetzelfde.quote:Op donderdag 17 maart 2016 09:33 schreef Jihawti het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat we elkaar echt niet snappen.
Wat is precies het punt dat je steeds maakt, bijvoorbeeld? En Tyson reageerde ook op de theïsten die wel zo redeneren en aangezien die redenering in dit topic vrij essentieel is...
Maar hoe zorg je ervoor dat je zeker weet dat god de oerknal niet gemaakt heeft?quote:Op maandag 14 maart 2016 18:26 schreef Jihawti het volgende:
Omdat er sporen en zichtbaar/meetbaar bewijs is van de uitwerking van de oerknal-theorie, in tegenstelling tot god.
Plaatje van de afterglow, bijvoorbeeld.
[ link | afbeelding ]
Daar werken ze hard aan en tot er goede theorieën met bewijs ervoor uitgewerkt zijn weet je dat dus niet. Maar het gaat mij te ver om vanuit dat uitgangspunt te werken, dus dat God daar ergens het plaatje in sluipt simpelweg omdat je het niet weet, dat je dat eerst uit moet sluiten.quote:Op donderdag 17 maart 2016 16:45 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar hoe zorg je ervoor dat je zeker weet dat god de oerknal niet gemaakt heeft?
Gek genoeg komen veel wetenschappelijke ontdekkingen juist wel uit het feit dat iemand ging onderzoeken of God bepaalde dingen had geschapen. Als we nu ineens God gaan ontkennen dan heeft niemand meer motivatie voor dat soort onderzoeken.quote:Op donderdag 17 maart 2016 16:54 schreef Jihawti het volgende:
[..]
Daar werken ze hard aan en tot er goede theorieën met bewijs ervoor uitgewerkt zijn weet je dat dus niet. Maar het gaat mij te ver om vanuit dat uitgangspunt te werken, dus dat God daar ergens het plaatje in sluipt simpelweg omdat je het niet weet, dat je dat eerst uit moet sluiten.
Het is een non sequitur: "weet niet -> God" die net zo weinig waarde heeft wetenschappelijk gezien als "weet niet -> Odin/Zeus/pot Nutella/Ome Willem/mijn lief konijn".
God is zo populair omdat we dit nooit zeker kunnen weten.quote:Op donderdag 17 maart 2016 16:45 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar hoe zorg je ervoor dat je zeker weet dat god de oerknal niet gemaakt heeft?
quote:Op donderdag 17 maart 2016 16:59 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Gek genoeg komen veel wetenschappelijke ontdekkingen juist wel uit het feit dat iemand ging onderzoeken of God bepaalde dingen had geschapen. Als we nu ineens God gaan ontkennen dan heeft niemand meer motivatie voor dat soort onderzoeken.
Zojuist nog een docu van de EO gekeken over zwermgedrag van dieren. Goed voorbeeld van hoe religie je wetenschap kan aan moedigen.quote:Op donderdag 17 maart 2016 18:12 schreef Jihawti het volgende:
[..]
Sorry, zie nu pas dat jij het bent. Ik laat het happen even over aan andere mensen vanaf nu als je het niet erg vindt.
Je bedoelt die EO die bepaalde zaken uit natuurdocumentaires haalt omdat het de evolutie zou bevestigen?quote:Op donderdag 17 maart 2016 18:32 schreef Maanvis het volgende:
Zojuist nog een docu van de EO gekeken over zwermgedrag van dieren. Goed voorbeeld van hoe religie je wetenschap kan aan moedigen.
Nee, SBS heeft leerzame programma'squote:Op donderdag 17 maart 2016 18:38 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je bedoelt die EO die bepaalde zaken uit natuurdocumentaires haalt omdat het de evolutie zou bevestigen?
Je kan niet zo goed lezen geloof ik. Ik geef alleen aan dat de EO een verdraaide versie van de wetenschap geeft. Dat jij dan denkt dat SBS het alternatief is daarvoor, dat is voor je eigen rekening.quote:Op donderdag 17 maart 2016 18:40 schreef Maanvis het volgende:
Nee, SBS heeft leerzame programma's. 100x liever een EO die de jeugd geïntereseerd krijgt in biologie waar ze de echte wetenschap er achter leren als ze dat gaan studeren, dan de SBS die ons vertelt dat je zo dom mogelijk moet blijven.
Noem eens valide alternatieven op de TV voor natuurdocu's dan? Bij discovery channel en natgeo komt het bijna niet op en zenden ze liever programma's over auto's liquideren en verpanden uitquote:Op donderdag 17 maart 2016 19:34 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je kan niet zo goed lezen geloof ik. Ik geef alleen aan dat de EO een verdraaide versie van de wetenschap geeft. Dat jij dan denkt dat SBS het alternatief is daarvoor, dat is voor je eigen rekening.
De BBC documentaires zijn erg goed. De EO zend deze dus uit, alleen in het verleden met censuur van voor religieuzen evolutie gevoelige stukken.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 09:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Noem eens valide alternatieven op de TV voor natuurdocu's dan? Bij discovery channel en natgeo komt het bijna niet op en zenden ze liever programma's over auto's liquideren en verpanden uit.
BBC is Engels en zal de jeugd dus nooit wat van begrijpen. En over doofpotaffaires moet je bij de BBC helemaal niet beginnen,quote:Op vrijdag 18 maart 2016 09:41 schreef truthortruth het volgende:
[..]
De BBC documentaires zijn erg goed. De EO zend deze dus uit, alleen in het verleden met censuur van voor religieuzen evolutie gevoelige stukken.
Sterk puntquote:Op vrijdag 18 maart 2016 09:41 schreef Maanvis het volgende:
[..]
BBC is Engels en zal de jeugd dus nooit wat van begrijpen. En over doofpotaffaires moet je bij de BBC helemaal niet beginnen,
Daarintegen is van God nooit enig spoortje van bewijs gevonden.quote:Op donderdag 17 maart 2016 13:01 schreef Pietverdriet het volgende:
De oerknal theorie is geloofwaardiger omdat deze ondersteund wordt door observaties en de leeftijd van het universum.
...maar "we" denken wel dat er een begin was?quote:Op maandag 14 maart 2016 10:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
We hebben dus inderdaad nog geen goed beeld van hoe het begonnen is;
Beargumenteren dat God niet bestaat is per definitie tot falen gedoemd. Begin er niet aan.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:34 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Daarintegen is van God nooit enig spoortje van bewijs gevonden.
En nee, Jezus en Mohammed tellen niet mee als bewijs.
Als God echte wilde dat we in hem kunnen geloven, dan zou hij wel in een 3D hologram in de lucht verschijnen en tegen iedereen in de wereld spreken: 'hier ben ik, geloof in mij!'
Beargumenteren dat er geen enkele aanleiding is voor de hypothese is niet hetzelfde als beargumenteren dat God niet bestaat natuurlijk.quote:Op maandag 21 maart 2016 23:05 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Beargumenteren dat God niet bestaat is per definitie tot falen gedoemd. Begin er niet aan.
Ik zou willen betogen dat deze twee elkaar niet eens uitsluiten.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:34 schreef Pwn_zoon het volgende:
Oke twee stellingen voor jou:
- "het heelal ontstond door de oerknal"
- "god heeft het heelal geschapen"
Ik meende te bespeuren dat Pwn_zoon vooral naar het laatste op zoek was, gegeven "Daarintegen is van God nooit enig spoortje van bewijs gevonden."quote:Op maandag 21 maart 2016 23:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Beargumenteren dat er geen enkele aanleiding is voor de hypothese is niet hetzelfde als beargumenteren dat God niet bestaat natuurlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |