abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 maart 2016 @ 20:16:04 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_160498712


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( :r )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen.

  maandag 7 maart 2016 @ 20:17:33 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_160498787
quote:
14s.gif Op maandag 7 maart 2016 19:57 schreef Dr_Flash het volgende: Ik had er maar 6 van de 11 goed trouwens. Nou ja "goed". Want 7000 km spoor ligt er natuurlijk niet in NL. Dat is of 3000 (alle trajecten één keer tellen) of minstens 10.000 (alle viersporigheid 4 keer tellen, emplacementen weetikhoeveelkeer etc.)
ProRail schrijft dat ze 7.030 kilometer spoor beheren. Dat er meer spoor ligt in Nederland dan die 7.000 kilometer is vanzelfsprekend, dat zijn museumlijnen, aansluitingen voor fabrieken, en plaatselijke tram-, metro en RandstadRaillijnen.
  maandag 7 maart 2016 @ 20:22:05 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160498964
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 20:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

ProRail schrijft dat ze 7.030 kilometer spoor beheren. Dat er meer spoor ligt in Nederland dan die 7.000 kilometer is vanzelfsprekend, dat zijn museumlijnen, aansluitingen voor fabrieken, en plaatselijke tram-, metro en RandstadRaillijnen.
Ja, dus: compleet arbitrair wat je wel en niet meetelt. Maar goed, laat ze lekker hun eigen gelijk hebben ook :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_160499030
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 20:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

ProRail schrijft dat ze 7.030 kilometer spoor beheren. Dat er meer spoor ligt in Nederland dan die 7.000 kilometer is vanzelfsprekend, dat zijn museumlijnen, aansluitingen voor fabrieken, en plaatselijke tram-, metro en RandstadRaillijnen.
Als je exclusief over NS net spreekt zou het zelfs nog minder zijn gok ik zo
pi_160500971
Het is sowieso dubieus om in een quiz over de NS een vraag te hebben over kilometers spoor. Al dat spoor is toch niet van de NS.
pi_160501705
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:06 schreef dcm360 het volgende:
Het is sowieso dubieus om in een quiz over de NS een vraag te hebben over kilometers spoor. Al dat spoor is toch niet van de NS.
Daar was dan wel weer een vraag over. Die met de koe. :D

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2016 21:23:07 ]
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 maart 2016 @ 21:27:41 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160501893
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:23 schreef Igen het volgende:

[..]

Daar was dan wel weer een vraag over. Die met de koe. :D
Het was dan ook de schuld van de koe. Die moet toch weten dat ze niet op de rails moet gaan staan.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_160501925
quote:
14s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het was dan ook de schuld van de koe. Die moet toch weten dat ze niet op de rails moet gaan staan.
Vond ik ook!

Jammer genoeg alleen niet het goeie antwoord :+
  maandag 7 maart 2016 @ 21:34:52 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160502199
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Vond ik ook!

Jammer genoeg alleen niet het goeie antwoord :+
Wel het goeie antwoord :Y Alleen niet wat de vraagsteller wilde horen :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_160502338
Is het al too soon om die koe te vervangen door een hoogwerker?
  maandag 7 maart 2016 @ 21:42:36 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160502560
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:37 schreef b2py het volgende:
Is het al too soon om die koe te vervangen door een hoogwerker?
Niet echt grappig ook he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 maart 2016 @ 21:42:40 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160502565
quote:
10s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wel het goeie antwoord :Y Alleen niet wat de vraagsteller wilde horen :P
De vragensteller kent zijn klassiekers niet. Hij moet eens wat vaker oude treinen uit de sloot halen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 7 maart 2016 @ 22:11:54 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160503743
quote:
10s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

De vragensteller kent zijn klassiekers niet. Hij moet eens wat vaker oude treinen uit de sloot halen :P
beter gaat ie er gewoon naast liggen }>
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 7 maart 2016 @ 22:18:13 #14
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_160504020
Iemand die in de 9292 app verder kan plannen dan 14 maart?

Gisteren kon het nog tot 31 maart :{
  Redactie Sport maandag 7 maart 2016 @ 22:19:32 #15
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_160504057
Zal wel ergens een dataset niet beschikbaar zijn voor na 14 maart dus hebben ze de hele mogelijkheid er maar uitgehaald (gok ik)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport maandag 7 maart 2016 @ 23:34:54 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_160506320
Hier nog vijf foto's van mijn eerste vakantiedag. De vorige foto's:
- deel 1

DB Regio 641 005, Bad Krozingen by Dennis te D, on Flickr
Terug in Bad Krozingen was er een overstap van 'slechts' 57 minuten op de RE naar Basel. Deze tijd maar even nuttig doorgebracht door wat foto's te maken. Onder andere deze 'walvis' 641 005 van DB Regio kwam voorbij. De Baureihe 641 wordt in Baden-Württemberg alleen ingezet in de Regionalbahn tussen Basel en Lauchringen en was dus enigszins uit de richting.

DB Cargo 185 043 met UC, Bad Krozingen by Dennis te D, on Flickr
In Bad Krozingen worden regelmatig goederentrein richting Weil am Rhein aan de kant gezet om een reizigerstrein te laten passeren. Nadat het sein weer groen wordt is het zaak om zo snel mogelijk op te trekken om het doorrijdende verkeer niet te hinderen. Dat gebeurt hier dan ook, met een flinke lading zand om doorslippen van de wielen te voorkomen.

SBB 521 010, Zell by Dennis te D, on Flickr
Via Basel werd koers gezet naar Zell, gelegen aan de Wiesentalbahn. Hoewel het traject voor het overgrote deel in Duitsland ligt (slechts 6 van de 29 kilometer ligt in Zwitserland) wordt de dienst hier als S6 wel uitgevoerd door de SBB. De Stadler FLIRT van de nationale Zwitserse spoorwegonderneming staat in op het eindpunt in Zell klaar om terug naar Basel SBB te gaan.

SWEG Vs204 + Vt129 + Vt128, Endingen by Dennis te D, on Flickr
Na de Wiesentalbahn stond voor deze dinsdag alleen no de Kaiserstuhlbahn op het programma. Een geval van goed plannen, want hoewel er op de trajecten Freiburg-Gottenheim-Breisach en Gottenheim-Endingen respectievelijk een halfuursdienst en een uursdienst worden gereden, wordt op het deel Breisach-Endingen alleen tijdens de spits gereden. Als lijn 102 staan de Vs204, Vt129 en Vt128 klaar voor vertrek uit Endingen naar Breisach. De stellen en bijwagen behoren tot het type NE81, dat in de jaren 80 voor privatbahnen ontworpen is.

SWEG 650.79 + 650.81, Endingen by Dennis te D, on Flickr
Erg veel te vinden in het Schwarzwald zijn de Regioshuttles van Stadler (en voorheen Adtranz). Ook de SWEG heeft een flink aantal van deze motorwagens in dienst. Hier komen de 650.79 en 650.81 binnen in Endingen als lijn 101 vanuit Gottenheim. Het station van Endingen is het centrale station van de Kaiserstuhlbahn, waar alle voertuigen ook onderhouden worden.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 7 maart 2016 @ 23:47:42 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160506799
Bekend terrein *O* Je trof het beter met het weer dan ik *O*

Zelfde aftandse smut als in 2010 nog steeds op de Kaiserstuhlbahn ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 7 maart 2016 @ 23:51:45 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_160506936
Ik had zelf op Breisach-Endingen wel een Regioshuttle trouwens, een losse motorwagen. Nu maar eens beginnen met het uitzoeken van dag 2, heb in totaal maar iets van 1200 foto's gemaakt :')
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_160506943
Altijd leesplezier deze berichten van foto's en verhaal!
  maandag 7 maart 2016 @ 23:54:23 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160507012
Mijnn verhaal over ditzelfde gebied staat al in de OP :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 7 maart 2016 @ 23:56:29 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160507072
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_160507126
Willen jullie dit dan voortaan beter afstemmen 😆
  Moderator maandag 7 maart 2016 @ 23:58:39 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160507130
quote:
14s.gif Op maandag 7 maart 2016 23:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Bekend terrein *O* Je trof het beter met het weer dan ik *O*

Zelfde aftandse smut als in 2010 nog steeds op de Kaiserstuhlbahn ;(
Dat materieel heeft gewoon Swag 8-)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 7 maart 2016 @ 23:59:23 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160507153
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 23:58 schreef Adrie072 het volgende:
Willen jullie dit dan voortaan beter afstemmen 😆
Goed meneer. Ik ga wel even 6 jaar wortel staan schieten op een of ander willekeurig GeerdijkHauptbahnhof in Mofrikania, nou goed? _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 maart 2016 @ 00:00:23 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160507174
quote:
10s.gif Op maandag 7 maart 2016 23:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat materieel heeft gewoon Swag 8-)
Mijnes kapte er gewoon mee in Oberrotweil. Kon ik de rest van het lijntje tot Breisach met de bus doen :') MET DE BUS :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 00:09:22 #26
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_160507347
quote:
9s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 00:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mijnes kapte er gewoon mee in Oberrotweil. Kon ik de rest van het lijntje tot Breisach met de bus doen :') MET DE BUS :')
Das wel zuur -O-
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_160507691
dennistd, die docu heb ik stomtoevallig afgelopen vrijdag of zondag gezien. Heel boeiend en hartverscheurend.
Bier.
pi_160507699
Nou jah, stomtoevallig, het feit dat ik hier 134 zenders waarvan er ongeveer 80 Duits zijn heeft er denk ik mee te maken.
Bier.
  Redactie Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 01:01:42 #29
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_160507998
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 00:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Nou jah, stomtoevallig, het feit dat ik hier 134 zenders waarvan er ongeveer 80 Duits zijn heeft er denk ik mee te maken.
Bekend probleem :Y
Gelukkig op te lossen met een tablet met Horizon Go, een HDMI-kabel en een VPN-verbinding :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_160508009
Ik heb gewoon RTL XL en Uitzending Gemist onderweg tegenwoordig (ook in het buitenland) en dingen op overige zenders zijn niet boeiend omdat ik die kan downloaden. Dus echte slashcare.
Bier.
pi_160508071
Deze was vast al voorbijgekomen: http://www.dumpert.nl/med(...)spoorbomen_heen.html
Bier.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 01:10:25 #32
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_160508087
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 01:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Deze was vast al voorbijgekomen: http://www.dumpert.nl/med(...)spoorbomen_heen.html
Jap. Gasdebielen.
doei
pi_160510411
Dat #NKTreinreizen is gewoon uitgelopen op een flop _O-
pi_160510539
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 09:02 schreef b2py het volgende:
Dat #NKTreinreizen is gewoon uitgelopen op een flop _O-
Want?
Bier.
pi_160510578
Ik geloof dat er 15 van de 28k studenten zijn oranje - rood wit blauw zijn gesignaleerd als protest :P
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 10:06:42 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160511396
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 09:02 schreef b2py het volgende:
Dat #NKTreinreizen is gewoon uitgelopen op een flop _O-
Had je anders verwacht?
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 maart 2016 @ 10:27:41 #37
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_160511757
Ik niet... Veel studenten zullen als het erop aankomt toch iets té graag in hun bedje blijven liggen.
pi_160511794
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 10:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Had je anders verwacht?
Nee, maar zo'n geringe opkomst had ik niet verwacht. 100 of 200 had ik wel verwacht. Het laat misschien wel zien dat de impact van studenten op reizen in de spits wel heel beperkt is wellicht.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 10:35:37 #39
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_160511874
Ik zie net op fb dat er ook een middagspitsactie is, die eens afwachten :P
doei
pi_160512180
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 10:35 schreef Prins_Pils het volgende:
Ik zie net op fb dat er ook een middagspitsactie is, die eens afwachten :P
ik heb toch zitplaatsgarantie :P goed voor de asdruk ook :P
pi_160512436
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 10:52 schreef Salatrel het volgende:

[..]

ik heb toch zitplaatsgarantie :P goed voor de asdruk ook :P
Niemand heeft recht op een zitplek, aldus je baas! :P
pi_160512991
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 11:04 schreef b2py het volgende:

[..]

Niemand heeft recht op een zitplek, aldus je baas! :P
als ik niet kan zitten stap ik gewoon weer uit :)
pi_160513070
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 01:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Deze was vast al voorbijgekomen: http://www.dumpert.nl/med(...)spoorbomen_heen.html
Ik had ze niet in laten stappen. Wacht maar lekker op de volgende trein :W.
  Moderator dinsdag 8 maart 2016 @ 11:31:11 #44
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160513107
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 11:29 schreef Anne het volgende:

[..]

Ik had ze niet in laten stappen. Wacht maar lekker op de volgende trein :W.
Dat zegt die machinist toch ook?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_160513211
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 11:31 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat zegt die machinist toch ook?
Sorry, ik heb niet met geluid geluisterd :') :@. Kan even niet hier.
Maar ik ben wel benieuwd of ze daadwerkelijk niet zijn ingestapt.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 11:50:11 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160513445
quote:
De vorige week aangekondigde actie
van studenten om vanochtend massaal de
trein te nemen,heeft nauwelijks gehoor
gekregen.De actie zou duren tot 9.00
uur,maar de voorspelde drukte bleef
uit.Op Facebook hadden 28.000 studenten
aangekondigd mee te doen.Volgens de NS
is het niet drukker dan anders.
Oh, was dat vandaag? :') Niks gemerkt idd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 maart 2016 @ 12:05:42 #47
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160513673
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 10:35 schreef Prins_Pils het volgende:
Ik zie net op fb dat er ook een middagspitsactie is, die eens afwachten :P
Dan zijn die luie blagen eindelijk uitgeslapen zeker :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 maart 2016 @ 12:15:31 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_160513837
In mijn trein was het wel wat drukker dan anders, maar dat was omdat de IC direct was uitgevallen (goh).
  dinsdag 8 maart 2016 @ 12:18:38 #49
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160513900
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 12:15 schreef James1988 het volgende:
omdat de IC direct was uitgevallen (goh).
Wanneer is er voor het laatst een hele dag lang geen enkele ICd uitgevallen eigenlijk? :? Hebben we het nog niet eens over vertraging he :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 12:24:45 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160514019
Gisteren was een best goede dag voor de IC Direct
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 12:27:17 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160514063
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 12:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wanneer is er voor het laatst een hele dag lang geen enkele ICd uitgevallen eigenlijk? :? Hebben we het nog niet eens over vertraging he :)
Zaterdag 27 februari om precies te zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 12:27:38 #52
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160514070
Ja, ik ben verbaasd dat ik niet zo ver terug hoefde te zoeken :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 maart 2016 @ 12:33:46 #53
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160514163
en doordeweeks? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_160514178
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 12:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan zijn die luie blagen eindelijk uitgeslapen zeker :D
Studenten die tot de middagspits wachten tot ze naar huis gaan :')
  dinsdag 8 maart 2016 @ 12:38:39 #55
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_160514240
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 12:33 schreef Dr_Flash het volgende:
en doordeweeks? :')
Maandag 25 januari :') _O-
  dinsdag 8 maart 2016 @ 12:47:11 #56
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160514392
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 12:38 schreef GlennQuagmire het volgende:

[..]

Maandag 25 januari :') _O-
Gaat goed man.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_160514934
Is er ooit overwogen om station breda te verplaatsen en er een kruissingstation van te maken? In het kader van de hsl.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
pi_160515159
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 13:13 schreef Merode32 het volgende:
Is er ooit overwogen om station breda te verplaatsen en er een kruissingstation van te maken? In het kader van de hsl.
Dan kunnen ze beter heel Breda een paar KM over de grens verplaatsen, als ze dan toch bezig zijn :D
pi_160515221
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 13:21 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dan kunnen ze beter heel Breda een paar KM over de grens verplaatsen, als ze dan toch bezig zijn :D
Ik bedoelde natuurlijk toen de plannen werden gemaakt, dat het nu geen realistisch idee meer is staat als een paal boven water.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
  dinsdag 8 maart 2016 @ 13:46:01 #60
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_160515780
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 13:13 schreef Merode32 het volgende:
Is er ooit overwogen om station breda te verplaatsen en er een kruissingstation van te maken? In het kader van de hsl.
Ter hoogte van station Prinsenbeek is er geen plek voor een groot kruisingsstation (o.a. door de A16), en het zou een onlogische plek zijn omdat je dan ver buiten het stadscentrum bent.

Op de huidige locatie loop je zo vanaf het station naar de binnenstad. Vanaf Prinsenbeek is het nog wel een eindje stappen. ;)
pi_160515859
Goed voor het gebruik van de OV-Fiets!
pi_160516009
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 13:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ter hoogte van station Prinsenbeek is er geen plek voor een groot kruisingsstation (o.a. door de A16), en het zou een onlogische plek zijn omdat je dan ver buiten het stadscentrum bent.

Op de huidige locatie loop je zo vanaf het station naar de binnenstad. Vanaf Prinsenbeek is het nog wel een eindje stappen. ;)
De a16 had je natuurlijk ondergronds kunnen leggen in combinatie met een compleet nieuwe wijk, op het budget van de hsl is dat kinderspel.

Ik dacht meer aan een station bij westrik, de ruimte is er(met de a16 ondergronds) en de hsl/spoorlijn breda-roosendaal kruisen elkaar daar+ heg invoegen van de lijn uit rotterdam.

De afstand naar het centrum is een probleem ja maar kan eventueel opgelost worden door twee stations aan te houden.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
  dinsdag 8 maart 2016 @ 14:40:56 #63
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160517033
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 13:49 schreef b2py het volgende:
Goed voor het gebruik van de OV-Fiets!
Prima oplossing voor Den Haag ook, wel :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 maart 2016 @ 14:45:44 #64
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_160517144
Dit zal wel niet de bedoeling zijn van zo'n nieuwe tunnel in Ede, hé?



vincentlaptop twitterde op dinsdag 08-03-2016 om 14:22:12 Oeps weggeslagen ballast naast het spoor bij nieuwe te maken tunnel ede. Druk om het spoedig weer te herstellen. https://t.co/fo0lZjlXUa reageer retweet
  Redactie Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 14:47:18 #65
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_160517188
Hoorde het net al op de radio idd, maar dat het zo'n gat zou zijn :o
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 14:51:26 #66
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160517296
Dan is het wel logisch dat het plat ligt
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 maart 2016 @ 14:51:57 #67
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160517312
Weg"geslagen"? Hoogstens weg"gevallen". Of is de Zondvloed gearriveerd? Dan kan dat hele spoor weg, een kademuur voor de ark is genoeg.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 maart 2016 @ 14:55:08 #68
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_160517374
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 14:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Weg"geslagen"? Hoogstens weg"gevallen". Of is de Zondvloed gearriveerd? Dan kan dat hele spoor weg, een kademuur voor de ark is genoeg.
Wel de goede regio om dat soort termen te gebruiken :P
  dinsdag 8 maart 2016 @ 14:57:27 #69
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160517435
ja daarom ook hehe :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 maart 2016 @ 18:02:07 #70
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_160521908
Om reisadvies richting Nijmegen: reis via Den Boschh. Dus wat doet de conducteur van de IC maar Heerlen als de licht vertraagde IC (die normaal naar Nijmegen gaat) in Utrecht aankomsttijd? Juist, snel de deuren sluiten, boos worden op overstappers die bij zijn deur nog naar binnen willen, en maken dat-ie weg komt...
pi_160521962
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 18:02 schreef ReisT het volgende:
Om reisadvies richting Nijmegen: reis via Den Boschh. Dus wat doet de conducteur van de IC maar Heerlen als de licht vertraagde IC (die normaal naar Nijmegen gaat) in Utrecht aankomsttijd? Juist, snel de deuren sluiten, boos worden op overstappers die bij zijn deur nog naar binnen willen, en maken dat-ie weg komt...
Toen was de storing al verholpen..
  dinsdag 8 maart 2016 @ 18:21:31 #72
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_160522413
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 23:34 schreef dennistd het volgende:
Hier nog vijf foto's van mijn eerste vakantiedag. De vorige foto's:
Het station van Endingen is het centrale station van de Kaiserstuhlbahn, waar alle voertuigen ook onderhouden worden.
Leuk hoor Dennis, toch Kaiserstuhlbahn ;)
Ik was vandaag met Flix-bus in Antwerpen best ok, kijken of ik nog tijd heb om wat Tsjechische treinfoto's te posten :) .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 8 maart 2016 @ 18:23:27 #73
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_160522473
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 23:58 schreef Adrie072 het volgende:
Willen jullie dit dan voortaan beter afstemmen 😆


I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 8 maart 2016 @ 18:30:51 #74
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_160522656
O, ja only in Belgium

Per dag 5 uur stilstaan door neergelaten slagbomen
quote:
HERENTALS - Je trein niet halen omdat je aan het station in Herentals vastzit in de file bij de neergelaten slagbomen, dat is in Herentals niet ongewoon. Minister van Mobiliteit Jaqueline Galant (MR) heeft aan Yoleen Van Camp (N-VA) verteld hoe lang de slagboom aan het station per dag dicht blijft: een verbijsterende vijf uur. En meer dan vier uur op de Poederleeseweg.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 8 maart 2016 @ 18:39:21 #75
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_160522865
En dat terwijl bomen in België niet eens zo gek lang dichtliggen, niet zoals Duitsland waar je met gemak minutenlang mag wortelschieten for no reason.

In NL ligt de overweg bij Naarden-Bussum ook haast meer dicht dan open..
doei
  dinsdag 8 maart 2016 @ 18:49:01 #76
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_160523117
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 18:39 schreef Prins_Pils het volgende:

In NL ligt de overweg bij Naarden-Bussum ook haast meer dicht dan open..
En die blijven er beide nog wel even liggen tot ze bij Prorail hebben uitgevochten hoe ze de sporen bij Naarden-Bussum gaan saneren
edit; schijnbaar blijkt uit de laatste voortgangsrapportage van PHS uit februari dat in juni 2015 de subsidie om de spoorboog Naarden-Bussum te verruimen (om zo 130km/h te kunnen halen) en van 5 naar 2 sporen te gaan toegekend.
pi_160527603
ProRail heeft zijn zaakjes niet op orde: http://www.treinreiziger.(...)en_uitgesteld-147499
  dinsdag 8 maart 2016 @ 21:31:35 #78
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_160528052
Met ingang van het wijzigingsblad van april gaat er weer het nodige veranderen in Breda, omdat de volgende fase van de verbouwing van het station ingaat.

Spoor 5+6 gaat buiten dienst, sporen 3 en 4 zullen dan weer gebruikt gaan worden.

De sprinter Woerden - Utrecht - Den Bosch - Breda wordt tijdelijk vastgeknoopt aan de sprinter Breda - Dordrecht - Rotterdam - Den Haag. De sprinters blijven in hun eigen pad rijden, waardoor het stationnement zo'n 10 minuten wordt.

De Intercity Direct gaat weer op de sporen ten oosten van het station keren, iets wat de punctualiteit vast ten goede zal komen.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 21:34:20 #79
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_160528162
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 18:49 schreef boriq het volgende:

[..]

En die blijven er beide nog wel even liggen tot ze bij Prorail hebben uitgevochten hoe ze de sporen bij Naarden-Bussum gaan saneren
edit; schijnbaar blijkt uit de laatste voortgangsrapportage van PHS uit februari dat in juni 2015 de subsidie om de spoorboog Naarden-Bussum te verruimen (om zo 130km/h te kunnen halen) en van 5 naar 2 sporen te gaan toegekend.
50kmh harder door Naarden-B *O*
(Vertraagde) sprinters niet meer kunnen inhalen ;( :|W
doei
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 21:38:35 #80
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160528321
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 18:49 schreef boriq het volgende:

[..]

En die blijven er beide nog wel even liggen tot ze bij Prorail hebben uitgevochten hoe ze de sporen bij Naarden-Bussum gaan saneren
edit; schijnbaar blijkt uit de laatste voortgangsrapportage van PHS uit februari dat in juni 2015 de subsidie om de spoorboog Naarden-Bussum te verruimen (om zo 130km/h te kunnen halen) en van 5 naar 2 sporen te gaan toegekend.
maakt ondertunneling van ten minste een spoorwegovergang daar wel makkelijker en daarnaast komt er in Crailoo nog een extra inhaalspoor
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_160529227
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 21:34 schreef Prins_Pils het volgende:

[..]

50kmh harder door Naarden-B *O*
(Vertraagde) sprinters niet meer kunnen inhalen ;( :|W
Inhalen in Weeps kan ook wel, is 1 halte verder wat ook minder hinder oplevert. Andere richting zijn lange stationnementen in Weeps wel uitdovend genoeg voor vertraging..
pi_160529327
Mag je met een meereiskaart ook terug naar je vertrekpunt? Als ik de voorwaarden lees lijkt het me van niet (de NS-meereiskaart is alleen geldig als degene met wie wordt meegereisd een geldig vervoerbewijs naar Delft (exact hetzelfde traject) of een keuzedag kan tonen en 12 jaar of ouder is) maar lijkt me zo raar....

Het plan is om samen vanuit Maastricht een dagje Delft te doen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 22:05:21 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160529404
Het staat er idd vreemd, maar het is volgens mij gewoon een retourtje
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 maart 2016 @ 22:06:31 #84
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160529440
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 22:03 schreef Basekid_NZ het volgende:
Mag je met een meereiskaart ook terug naar je vertrekpunt? Als ik de voorwaarden lees lijkt het me van niet (de NS-meereiskaart is alleen geldig als degene met wie wordt meegereisd een geldig vervoerbewijs naar Delft (exact hetzelfde traject) of een keuzedag kan tonen en 12 jaar of ouder is) maar lijkt me zo raar....

Het plan is om samen vanuit Maastricht een dagje Delft te doen
Dit verhaal is niet compleet. Wie heeft de Kaart en wie de Meereiskaart? En wie wil er een ander / korter / langer traject afleggen dan wie?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 maart 2016 @ 22:07:31 #85
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160529495
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 22:05 schreef Peterselieman het volgende:
Het staat er idd vreemd, maar het is volgens mij gewoon een retourtje
Het lijkt me sowieso dat NS zo'n formule alleen in de markt zet als het ook legaal te gebruiken is voor reisgedrag dat door verreweg de meeste mensen vertoond wordt ja :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_160529588
Ik heb de meereiskaart en wil samen met een vriendin vanuit Maastricht naar delft en ook weer samen terug. Zij heeft studenten OV (Telt als geldig vervoerbewijs neem ik aan)

Ik twijfel dus of de meereiskaart ook richting Maastricht weer geldig is.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 22:10:57 #87
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160529653
Zou niet weten waarom niet ^O^

Anders heb je er toch geen ruk aan 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 22:14:46 #88
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_160529796
Zo'n meereiskaart is bedoeld om mensen ver weg achter te laten :Y
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 8 maart 2016 @ 22:15:18 #89
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_160529815
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 22:14 schreef dennistd het volgende:
Zo'n meereiskaart is bedoeld om mensen ver weg achter te laten :Y
Ik heb gehoord dat Willem Holleeder zelden met de trein reist.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_160529945
Het lijkt me inderdaad erg raar als het niet retour is, de voorwaarden beschrijven het erg raar :s
pi_160530806
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 22:09 schreef Basekid_NZ het volgende:
Ik heb de meereiskaart en wil samen met een vriendin vanuit Maastricht naar delft en ook weer samen terug. Zij heeft studenten OV (Telt als geldig vervoerbewijs neem ik aan)

Ik twijfel dus of de meereiskaart ook richting Maastricht weer geldig is.
Ik ga waarschijnlijk hetzelfde doen als jij, alleen dan andere herkomst. Ik ga gewoon uit van retour, heb er niet eens bij stil gestaan :')
pi_160530966
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 18:39 schreef Prins_Pils het volgende:
En dat terwijl bomen in België niet eens zo gek lang dichtliggen, niet zoals Duitsland waar je met gemak minutenlang mag wortelschieten for no reason.

In NL ligt de overweg bij Naarden-Bussum ook haast meer dicht dan open..
Het hele stuk tussen Hilversum en Naarden-Bussum heeft daar last van. Vroegâh toen de 'grote spoorbomen' er nog waren in Hilversum was het helemaal erg. Die zaten 15-20 minuten per uur dicht.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 22:46:56 #93
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160531099
Het is niet voor niets dat ze daar de aftelklokken hebben. Kan net een klein beetje schelen voor het verkeer
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 maart 2016 @ 22:47:04 #94
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_160531103
Heeft de overweg direct ten noorden van NdB (die bedoelde ik) een stop-doorschakeling eigenlijk?
doei
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 maart 2016 @ 22:56:02 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160531482
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 22:47 schreef Prins_Pils het volgende:
Heeft de overweg direct ten noorden van NdB (die bedoelde ik) een stop-doorschakeling eigenlijk?
het sluiten van die overwegen in Naarden-Bussum gaat op afstand vanuit de post Amersfoort. Het is ook de reden dat die overwegen langer dan gebruikelijk dicht liggen.

Als de boel daar naar twee sporen gaat is dit niet meer nodig en kan de dichtligtijd korter worden en wordt tegelijkertijd de ergernis wat minder.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 maart 2016 @ 23:32:46 #96
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_160532740
Er is in Naarden=Bussum een vijfsporige AHOB. Die gaat automatisch en ook vrij vlot open en dicht.. Als je even rekening houdt met de lange ontruimingstijden dan.. En de EOB die op afstand bediend wordt. Voor die laatste is het gesloten zijn van de overweg een randvoorwaarde om een rijweg in te kunnen stellen.
  woensdag 9 maart 2016 @ 00:50:08 #97
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_160534275
Sjezus. Hoe onveilig kun je staan als filmert..
+1 voor de bestuurder van het tweede filmpje!
doei
pi_160534960
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 21:19 schreef b2py het volgende:
ProRail heeft zijn zaakjes niet op orde: http://www.treinreiziger.(...)en_uitgesteld-147499
Staat mij bij dat daar al eerder een kwartierdienst heeft gereden. Of ben ik abuis?


Ik zie het al, tien jaar geleden 1,5 uur een kwartierdienst in 1 richting.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bitlord op 09-03-2016 02:56:02 ]
pi_160534975
quote:
Wat een achterlijke staatsmongool 8)7
* De filmer, Dubbele kudo's voor de bestuurder

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2016 03:03:15 ]
  Redactie Sport woensdag 9 maart 2016 @ 04:11:47 #100
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_160535102
Zo, dag 2. Tijdens de tweede vakantiedag heb ik een rondje naar de Bodensee gemaakt. De vorige foto's:
- deel 1
- deel 2

Op het station van Immendingen staat Regioshuttle 244 van de Hohenzollerische Landesbahn klaar als Regionalbahn van Blumberg-Zollhaus naar Rottweil. Veel reizigers zijn er niet zo aan het einde van een doordeweekse ochtend.

Op het verder nogal verlaten station van Herbertingen (het ligt een flink eind van het dorp af) staat dieselstel 611 043 klaar als IRE van Ulm naar Neustadt (Scharzwald). Vanuit Neustadt rijdt er elk uur een (I)RE, het ene uur naar Ulm en het andere uur naar Rottweil. De Baureihe 611 is voorzien van een kantelmechanisme, maar door het hoge aantal storingen is dit momenteel uitgeschakeld.

Terwijl de IRE naar Neustadt vertrekt komt de Regionalbahn naar Aulendorf binnen, gereden door de Regioshuttles 650 327 en een onbekende soortgenoot. In de spiegeling van de ruit is de wegrijdende IRE nog te zien.

Op station Aulendorf komt de enigszins vertraagde Regional Express van Stuttgart naar Lindau het station binnen. Bij gebrek aan bovenleiding is de e-loc waarmee Dosto's meestal rijden vervangen door een dikke diesel, de 218 406. Met vier Dosto's aan de haak en mij als passagier werd even later luid brullend vertrokken.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 9 maart 2016 @ 06:25:41 #101
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_160535310
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 21:31 schreef James1988 het volgende:

De Intercity Direct gaat weer op de sporen ten oosten van het station keren, iets wat de punctualiteit vast ten goede zal komen.
Voor mijn beeldvorming; waar heeft men de laatste tijd dan gekeerd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')