Hoezo? Misschien heb ik wel een verschrikkelijk sociale regel overschreden waar ik me niet bewust van ben, heb ik beleefdheidsvormen genegeerd, of hebben zij mijn voorbeeld ter harte genomen en zijn net zoals ik eens aan een andere tafel gaan zitten.quote:
Hoe oud waren die Chinezen bij wie je ging zitten?quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoezo? Misschien heb ik wel een verschrikkelijk sociale regel overschreden waar ik me niet bewust van ben, heb ik beleefdheidsvormen genegeerd, of hebben zij mijn voorbeeld ter harte genomen en zijn net zoals ik eens aan een andere tafel gaan zitten.
Ik heb redelijk wat contact met chinezen, maar die mensen liegen, zijn onfatsoenlijk en van dat soort dingen omdat dat zo in grote delen van China gaat. Is cultuur zeg maar. Zelf zijn ze zich er niet van bewust.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoezo? Misschien heb ik wel een verschrikkelijk sociale regel overschreden waar ik me niet bewust van ben, heb ik beleefdheidsvormen genegeerd, of hebben zij mijn voorbeeld ter harte genomen en zijn net zoals ik eens aan een andere tafel gaan zitten.
Broodjes, yoghurt, koffiequote:
ja maar chineesen hebben gewoon rare gewoonte's. daar is nou eenmaal niks aan te doen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Echt grappig hoe je 1.4 miljard mensen over een kam scheert omdat je toevallig 20 Chinezen kentquote:Op woensdag 2 maart 2016 16:38 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ik heb redelijk wat contact met chinezen, maar die mensen liegen, zijn onfatsoenlijk en van dat soort dingen omdat dat zo in grote delen van China gaat. Is cultuur zeg maar. Zelf zijn ze zich er niet van bewust.
Hun engels was afdoende om te communiceren, ze waren gemiddeld denk ik iets jonger dan ik, en ze waren al enkele jaren in duitsland op zijn minst.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:37 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Hoe oud waren die Chinezen bij wie je ging zitten?
Zijn het Chinezen die al langer in Diitsland wonen of Chinezen uit China? Spraken ze goed Engels?
Deze reactie had ik al verwacht. Maar ik sta in contact met zo'n 300 chinezen, wat nog niet veel is natuurlijk. Maar deze dingen vallen wel op bij deze groep. Ik stoor mij er verder ook niet aan want het zijn geweldige mensen verder.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:40 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Echt grappig hoe je 1.4 miljard mensen over een kam scheert omdat je toevallig 20 Chinezen kent
Ik had het kunnen weten dat het hier op uit ging draaien sorry daarvoor het was niet mijn insteek.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:40 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Echt grappig hoe je 1.4 miljard mensen over een kam scheert omdat je toevallig 20 Chinezen kent
Geen idee hoe oud jij bentquote:Op woensdag 2 maart 2016 16:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hun engels was afdoende om te communiceren, ze waren gemiddeld denk ik iets jonger dan ik, en ze waren al enkele jaren in duitsland op zijn minst.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:37 schreef BasEnAad het volgende:
Chinezen zijn een gesloten gemeenschap vaak. Ik herken dat ook wel.
Er is in dit verhaal helemaal niemand racistisch.
Ben er al wel aangewend. Ik vind zulke mensen gewoon ignorant, doen alsof ze een cultuur heel goed kennen, terwijl ze geen idee hebben. Ieder cultuur heeft iets lelijks, ben het ook niet altijd mee eens hoe sommige Chinezen zich gedragen, maar het is al aan het veranderen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik had het kunnen weten dat het hier op uit ging draaien sorry daarvoor het was niet mijn insteek.
quote:
Ik heb een actie puur ondernomen omdat zij van een bepaalde ethniciteit waren, ik had dit denk ik niet gedaan met een groepje stille gemengde mensen die hetzelfde gedrag vertonen. Oh nee wacht dat heb ik wel eens gedaan...quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Overigens: waar zit hier in dit verhaal IN HEMELSNAAM het racisme?
De term racisme is voor mij iets negatiefs. Misschien heb ik dat verkeerd. Maar als jou opvalt dat de Chinese delegatie zich afzondert en je wilt een experiment uitvoeren door er een keer bij te gaan zitten, welke klaphark begint er dan over dat dat racisme zou zijn? Ik SNAP dat maar niet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik heb een actie puur ondernomen omdat zij van een bepaalde ethniciteit waren, ik had dit denk ik niet gedaan met een groepje stille gemengde mensen die hetzelfde gedrag vertonen. Oh nee wacht dat heb ik wel eens gedaan...Maarja in dit geval dus omdat ik het deed omdat zij chinezen waren, en omdat zijn ergens anders zijn gaan zitten omdat ik geen chinees was..
Ik ga er van uit dat als er een andere chinees bij was gaan zitten, ze niet zouden gaan verzitten. (maar dat is niet toetsbaar)
Maar die 'klaphark' hoeft het niet zo negatief te bedoelen als jij het nu opvat.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De term racisme is voor mij iets negatiefs. Misschien heb ik dat verkeerd. Maar als jou opvalt dat de Chinese delegatie zich afzondert en je wilt een experiment uitvoeren door er een keer bij te gaan zitten, welke klaphark begint er dan over dat dat racisme zou zijn? Ik SNAP dat maar niet.
Het voldoet aan:quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De term racisme is voor mij iets negatiefs. Misschien heb ik dat verkeerd. Maar als jou opvalt dat de Chinese delegatie zich afzondert en je wilt een experiment uitvoeren door er een keer bij te gaan zitten, welke klaphark begint er dan over dat dat racisme zou zijn? Ik SNAP dat maar niet.
Maar TS deed toch zelf op eigen houtje dit experimentje? Waarom zou iemand er de term 'racisme' bij halen? Dat is toch volkomen misplaatst?quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar die 'klaphark' hoeft het niet zo negatief te bedoelen als jij het nu opvat.
En het zijn wetenschappers. Het is een stap in een discussie.
Hij geeft nota bene zelf aan waarom je het racistisch kunt noemen. En hij vraagt aan anderen wat ze er van vinden. Waarom zou je racisme er niet bij kunnen halen?quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar TS deed toch zelf op eigen houtje dit experimentje? Waarom zou iemand er de term 'racisme' bij halen? Dat is toch volkomen misplaatst?
Op die manier.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het voldoet aan:
elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming
Zie mijn post hierboven Lienekien. Ik kan die term niet meer horen, ben er helemaal KLAAR mee. Dus ik stop deze discussie ook maar.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hij geeft nota bene zelf aan waarom je het racistisch kunt noemen. En hij vraagt aan anderen wat ze er van vinden. Waarom zou je racisme er niet bij kunnen halen?
Kom je aandacht tekort jochie?quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:06 schreef matthias24 het volgende:
chinezen zijn nou eenmaal een beetje raar. maar daar kunnen ze niks aan doen want ze zijn niet voor rede vatbaar.
Dan rest de vraag discrimineerde ik hun door hen uit te kiezen voor het experiment en/of discrimineerden ze mij door mij niet in hun groep te dulden. Of zijn beide gedragingen niet gebaseerd op ras geweest maar op de situatie an sich.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:02 schreef LelijKnap het volgende:
Racisme betekent alleen: 'discrimineren op basis van ras'. Onderzoek doen naar gedragingen van bepaald ras heeft niets met discrimineren van dat ras te maken. Wel kan het zijn dat als TS vanuit een generalisatie (Chinezen zijn dit of dat) onderzoek deed. Maar ook dat vind ik nog geen racisme.
Je zou het eens aan andere Chinezen kunnen vragen die daar open over durven zijn.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Er was trouwens nog een andere chinees daar die zich ook niet mengde met dat groepje maar zij was enorm veramerikaniseerd of laat ik het zo zeggen zij heeft het grootste gedeelte van haar leven in amerika gewoond, eigenlijk zou ik haar moeten vragen waarom zij niet bij die groep is gaan zitten... (misschien is het gewoon wel niet zo'n leuk groepje mensen)quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je zou het eens aan andere Chinezen kunnen vragen die daar open over durven zijn.
Heb ik ook, ben grotendeels in Nederland opgegroeid, ik sluit me niet perse aan bij Chinezen als ik een kamer binnen kom. Daarom dacht ik dat het iets met de leeftijd te maken had + waar ze vandaan komen/hoe ze opgegroeid zijn. En dat zie je dus vaker terug bij alle rassen, niet alleen bij Chinezen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Er was trouwens nog een andere chinees daar die zich ook niet mengde met dat groepje maar zij was enorm veramerikaniseerd of laat ik het zo zeggen zij heeft het grootste gedeelte van haar leven in amerika gewoond, eigenlijk zou ik haar moeten vragen waarom zij niet bij die groep is gaan zitten... (misschien is het gewoon wel niet zo'n leuk groepje mensen)
Stel je hebt twee wetenschapsdokters die donkere mensen (negers) willen gaan onderzoeken.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:08 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dan rest de vraag discrimineerde ik hun door hen uit te kiezen voor het experiment en/of discrimineerden ze mij door mij niet in hun groep te dulden. Of zijn beide gedragingen niet gebaseerd op ras geweest maar op de situatie an sich.
En kan ik een conclusie verbinden aan dit n=1 experiment....
Tja dat begrijp ik ook wel weer, op zo'n symposium ga ik ook niet direct op de "metalheads" af maar meestal spreek ik er wel een paar voor het einde van het symposium (ook al ben ik geen metalhead, ik zie er wel zo uit, en vind het vaak prima gasten) Datzelfde lijkt me ook voor ras, je scant niet een ruimte op hetzelfde ras en sluit je dan daar bij aan, althans zo ga ik geen ontbijtruimte in. Toch selecteer je wel waar je gaat zitten bewust of onbewust.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:15 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Heb ik ook, ben grotendeels in Nederland opgegroeid, ik sluit me niet perse aan bij Chinezen als ik een kamer binnen kom. Daarom dacht ik dat het iets met de leeftijd te maken had + waar ze vandaan komen/hoe ze opgegroeid zijn. En dat zie je dus vaker terug bij alle rassen, niet alleen bij Chinezen.
Maar het is geen racisme vind ik. Als de kamer alleen gevuld was met blanken, jij komt binnen, dan sluit je aan bij een groepje waarvan jij denkt: oh die zien er aardig uit/kunnen interessant zijn/daar pas ik goed bij. En belangrijkste: ik voel me meer op mijn gemak bij groepje X. (Gebaseerd op hun lichaamstaal of whatever)quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja dat begrijp ik ook wel weer, op zo'n symposium ga ik ook niet direct op de "metalheads" af maar meestal spreek ik er wel een paar voor het einde van het symposium (ook al ben ik geen metalhead, ik zie er wel zo uit, en vind het vaak prima gasten) Datzelfde lijkt me ook voor ras, je scant niet een ruimte op hetzelfde ras en sluit je dan daar bij aan, althans zo ga ik geen ontbijtruimte in. Toch selecteer je wel waar je gaat zitten bewust of onbewust.
daar ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:29 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Maar het is geen racisme vind ik. Als de kamer alleen gevuld was met blanken, jij komt binnen, dan sluit je aan bij een groepje waarvan jij denkt: oh die zien er aardig uit/kunnen interessant zijn/daar pas ik goed bij. En belangrijkste: ik voel me meer op mijn gemak bij groepje X. (Gebaseerd op hun lichaamstaal of whatever)
Nu is de kamer gevuld met verschillende etniciteiten. Je hebt dus de Chinezen die opgevoed en opgegroeid zijn in China, dus ook een heel ander cultuur. Bij wie sluiten ze aan? Bij andere Chinezen. Gebaseerd op het uiterlijk sluiten ze bij een groepje Chinezen aan waarvan ze denken: communiceren is zo een stuk makkelijker en ik heb ook meer te vertellen aan diegene, waar ze vandaan komen etc etc.
Dit gebeurt toch heel veel op Amerikaanse high schools? The nerds, de hiphoppers, de sportieve jogs, cheerleaders etc. African americans zitten bij elkaar, Asians, Latino's. Je bent meteen met elkaar verbonden door zelfde cultuur. Terwijl een blanke man uit UK zich anders gedraagt vergeleken met een blanke man uit Australië. Dus ik denk dat het daarom voor de meeste blanken gelden: wie ziet er vriendelijk uit? Wie is ook sportief net zoals ik? Daar sluit ik dan bij.
Er is automatisch een klik met je eigen ras vaak, het is een gevoel, maar ik snap best dat meeste blanken het niet hebben.
Er zit een wereld van verschil tussen 'optrekken met wat je kent' en actief 'dat wat je niet kent' buiten te sluiten zoals in de OP beschreven staat.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:29 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Maar het is geen racisme vind ik. Als de kamer alleen gevuld was met blanken, jij komt binnen, dan sluit je aan bij een groepje waarvan jij denkt: oh die zien er aardig uit/kunnen interessant zijn/daar pas ik goed bij. En belangrijkste: ik voel me meer op mijn gemak bij groepje X. (Gebaseerd op hun lichaamstaal of whatever)
Nu is de kamer gevuld met verschillende etniciteiten. Je hebt dus de Chinezen die opgevoed en opgegroeid zijn in China, dus ook een heel ander cultuur. Bij wie sluiten ze aan? Bij andere Chinezen. Gebaseerd op het uiterlijk sluiten ze bij een groepje Chinezen aan waarvan ze denken: communiceren is zo een stuk makkelijker en ik heb ook meer te vertellen aan diegene, waar ze vandaan komen etc etc.
Dit gebeurt toch heel veel op Amerikaanse high schools? The nerds, de hiphoppers, de sportieve jogs, cheerleaders etc. African americans zitten bij elkaar, Asians, Latino's. Je bent meteen met elkaar verbonden door zelfde cultuur. Terwijl een blanke man uit UK zich anders gedraagt vergeleken met een blanke man uit Australië. Dus ik denk dat het daarom voor de meeste blanken gelden: wie ziet er vriendelijk uit? Wie is ook sportief net zoals ik? Daar sluit ik dan bij.
Er is automatisch een klik met je eigen ras vaak, het is een gevoel, maar ik snap best dat meeste blanken het niet hebben.
Daar heb je een punt, ik vind het kort gezegd niet zo netjes van mijzelf om een experiment uit te voeren met mensen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:33 schreef habitue het volgende:
Mensen die om het minste of geringste met het racismebordje gaan strooien. Vreselijk irritant en jankerig komt het over. Ze zijn gewoon gepikeerd omdat je ze te kakken hebt gezet wat betreft hun niet zo sociale gedrag. Zodra je dan diegene uitmaakt als racist verplaats je de aandacht naar die ander. Vervolgens ben jij alleen maar jezelf aan het verdedigen.
De mensen die het over 'racisme' hadden, zijn niet degenen die 'te kakken' zijn gezet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:33 schreef habitue het volgende:
Mensen die om het minste of geringste met het racismebordje gaan strooien. Vreselijk irritant en jankerig komt het over. Ze zijn gewoon gepikeerd omdat je ze te kakken hebt gezet wat betreft hun niet zo sociale gedrag. Zodra je dan diegene uitmaakt als racist verplaats je de aandacht naar die ander. Vervolgens ben jij alleen maar jezelf aan het verdedigen.
Nee die hebben na mijn experiment geen woord meer met mij gewisseld, voor het experiment ook niet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De mensen die het over 'racisme' hadden, zijn niet degenen die 'te kakken' zijn gezet.
Dat maakt voor mij niet uit. In de politiek gebeurt vaak hetzelfde.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De mensen die het over 'racisme' hadden, zijn niet degenen die 'te kakken' zijn gezet.
Dat zijn geen rassen...quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:44 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Geen idee hoe oud jij bent
Maar goed, misschien voelen ze zich meer op hun gemak in hun eigen groepje. Niks geks aan toch? Heel veel rassen doen het, Marokkanen, Turken ook. Communicatie is dan toch een stuk makkelijker.
Waarom zou je geen experimenten met mensen mogen uitvoeren wat betreft hun sociale gedrag?quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:35 schreef Bosbeetle het volgende:
ik vind het kort gezegd niet zo netjes van mijzelf om een experiment uit te voeren met mensen.
Dat weet ik, het was ook maar een voorbeeld dat zelfde soorten mensen elkaar opzoeken. Soms is dat dus gebaseerd op rassen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:45 schreef Allures het volgende:
[..]
Dat zijn geen rassen...
Het probleem met de reacties in dit topic is dat ze etnocentristisch zijn en het experiment van TS ook als ik dat goed begrijp. Ik snap wel dat de Chinezen je dat niet dank af namen.
Etnocentrisme =/= rascisme
Chinezen doen dingen anders dan Nederlanders of Duitsers. Ik denk dat je daar geen waarde oordeel aan moet hangen, zoals in dit topic wel gedaan word
Om er achter te komen of je per ongeluk een ongeschreven regel of zo hebt overschreven zul je iemand moeten vinden met dezelfde cultuur als die specifieke Chinezen.
Had je het toen niet kunnen vragen?
Ik ben er geweest en ik ben het niet met je eens. Zo, nu jij weer.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:40 schreef BeamofLight het volgende:
Zijn gewoon klote lui over het algemeen. Ik weet niet wat dat is. Iedereen die daar is geweest westerling is het met mij eens,
er zijn er altijd een paar die het verzieken voor de hele groepquote:Op woensdag 2 maart 2016 18:16 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik ben er geweest en ik ben het niet met je eens. Zo, nu jij weer.
ik weet niet hoe klein die groep was...maar vast te klein om er iets betrouwbaars over te kunnen zeggen. bovendien komt er wellicht een bepaald type mens op dat symposium af? Geld dan tuurlijk ook voor de andere afkomsten... Of wellicht stonk je gewoonquote:Op woensdag 2 maart 2016 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
beetje rascistisch om over hun ogen te beginnenquote:Op woensdag 2 maart 2016 18:33 schreef madeliefff het volgende:
[..]
Chinezen komen op mij niet echt open over iig. Alhoewel ik meer over japanners weet.. maar wellicht is t wel een cultuur dingetje
Dan is het echt een uitzondering, ik vind het ook erg apart.quote:Op woensdag 2 maart 2016 18:40 schreef Wimperkruller het volgende:
En ken ook iemand die jaren goed bevriend was met een Chinese familie, maar niet op de bruiloft mocht komen van een meisje van de familie. Vanwege cultuur-dingen. Dat zie je niet bij bijvoorbeeld Turkse of Marokkaanse mensen.
Je zegt dat wij niet alle chinezen over 1 kam mogen scheren maar dat doe je zelf wel? je spiegelt alles aan jezelfquote:Op woensdag 2 maart 2016 19:20 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Dan is het echt een uitzondering, ik vind het ook erg apart.
Maar goed, nogmaals: ligt dus aan de opvoeding.
Mijn vriend is niet Chinees, en dat vindt mijn moeder prima. Dus dat kan ook nog.
En alle kritiek 'herkent ze niet'. Lekker makkelijk inderdaad.quote:Op woensdag 2 maart 2016 19:24 schreef Allures het volgende:
[..]
Je zegt dat wij niet alle chinezen over 1 kam mogen scheren maar dat doe je zelf wel? je spiegelt alles aan jezelf
weet je wel hoe veel chinezer er zijn?quote:Op woensdag 2 maart 2016 18:35 schreef Wimperkruller het volgende:
Hoorde van een Chinees dat Chinezen niet van andere volken houden, ze laten ook niet makkelijk iemand 'binnen' met andere afkomst.
Ik geef alleen een voorbeeld dat het ook anders kan. Niet alle Chinezen zijn dus zo gesloten zoals Wimperkruller het beschrijft in haar voorbeeld.quote:Op woensdag 2 maart 2016 19:24 schreef Allures het volgende:
[..]
Je zegt dat wij niet alle chinezen over 1 kam mogen scheren maar dat doe je zelf wel? je spiegelt alles aan jezelf
Nee je zegt dingen als 'dat is de uitzondering'. Dat is niet 'ik herken dat niet'quote:Op woensdag 2 maart 2016 19:30 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Ik geef alleen een voorbeeld dat het ook anders kan. Niet alle Chinezen zijn dus zo gesloten zoals Wimperkruller het beschrijft in haar voorbeeld.
Daarbij geef ik me mening dat IK het erg apart vind, mag dat?
Welke kritiek? Wist niet dat we Chinezen aan het bekritiseren waren. Dacht dat hier geen KLB was.quote:Op woensdag 2 maart 2016 19:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En alle kritiek 'herkent ze niet'. Lekker makkelijk inderdaad.
Maar niet verrassend. Als men het over 'Nederlanders' zou hebben zouden wij ons wellicht op dezelfde manier verdedigen.
Voor mij is het een uitzondering, want ik herken het inderdaad niet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 19:30 schreef Allures het volgende:
[..]
Nee je zegt dingen als 'dat is de uitzondering'. Dat is niet 'ik herken dat niet'
Jaquote:Op woensdag 2 maart 2016 19:32 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Voor mij is het een uitzondering, want ik herken het inderdaad niet.
Zo beter?
Ja, natuurlijk is het opvoeding en cultuur. Maar weet wel zeker dat veel Chinezen op zichzelf gericht zijn en zeker gesloten. Maar wat is daar erg aan?quote:Op woensdag 2 maart 2016 19:20 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Dan is het echt een uitzondering, ik vind het ook erg apart.
Maar goed, nogmaals: ligt dus aan de opvoeding.
Mijn vriend is niet Chinees, en dat vindt mijn moeder prima. Dus dat kan ook nog.
Ik ben eigenlijk ook in China opgegroeid. (10 jaar in China, 9 jaar in Nederland).quote:Op woensdag 2 maart 2016 19:34 schreef Allures het volgende:
[..]
Ja
En niet lullig bedoeld verder maar jij bent een in Nederland opgegroeide Chinees dus de cultuur van de mensen in de OP is ook niet echt helemaal jouw cultuur. En dan laat ik het principe van regio's in china/het feit dat ze (gok ik) hoog opgeleide studenten zijn nog weg
Niet perse erg, maar ik denk dat daardoor veel mensen een verkeerd beeld hebben van Chinezen, omdat de meeste dus inderdaad gesloten zijn.quote:Op woensdag 2 maart 2016 19:40 schreef Wimperkruller het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk is het opvoeding en cultuur. Maar weet wel zeker dat veel Chinezen op zichzelf gericht zijn en zeker gesloten. Maar wat is daar erg aan?
Het doel van het experiment was om er achter te komen of je hun isolement kon doorbreken door contact te leggen. Dit is mislukt. Over wie zegt dit het meest? Ik zie het racisme ook niet. Je kunt het experiment afdoen als het spelen van een spel en het bevestigen van een etnische kloof, maar de intentie lijkt me juist positief en de aanleiding gaven ze zelf.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik heb een actie puur ondernomen omdat zij van een bepaalde ethniciteit waren, ik had dit denk ik niet gedaan met een groepje stille gemengde mensen die hetzelfde gedrag vertonen. Oh nee wacht dat heb ik wel eens gedaan...Maarja in dit geval dus omdat ik het deed omdat zij chinezen waren, en omdat zijn ergens anders zijn gaan zitten omdat ik geen chinees was..
Ik ga er van uit dat als er een andere chinees bij was gaan zitten, ze niet zouden gaan verzitten. (maar dat is niet toetsbaar)
Modern stopwoord van mensen die snel butthurt zijn.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Overigens: waar zit hier in dit verhaal IN HEMELSNAAM het racisme?
Wanneer zij aan een andere tafel gaan zitten doen ze dat niet met het doel om de rechten of vrijheden van TS aan te tasten.quote:Elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft.
'wettelijke definitie' https://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme
Ook niet als het hele experiment gericht is op mensen van een bepaalde afkomst omdat ze naar TS z'n idee niet sociaal genoeg zouden zijn?quote:Op donderdag 3 maart 2016 20:03 schreef probeer het volgende:
Nee, sociaal contact zoeken met een vooropgesteld doel is geen racisme.
Ik vind het experiment wel complete onzin.
FOB ?quote:Op maandag 7 maart 2016 08:39 schreef bopomofo het volgende:
Dat is typisch FOB gedrag, ben zelf in Nederland geboren en ze vinden me wss geen echte Chinees.. ze willen mij ook nooit
Dit klopt het is geen grondig doordacht experiment. Ik ben ook niet van plan het te publiceren. Al heb ik het wel hier naarbuiten gebracht. Gelukkig zijn jullie mijn peers en hebben hiaten in mijn aanpak blootgelegd en daarmij mijn onderzoek als onjuist geclasificeerdquote:Op zondag 6 maart 2016 09:12 schreef smeerpijp. het volgende:
[..]
Ook niet als het hele experiment gericht is op mensen van een bepaalde afkomst omdat ze naar TS z'n idee niet sociaal genoeg zouden zijn?
Tevens is een test met 1 proefpersoon (TS) die erbij komt zitten niet bepaald een sociaal experiment.... Misschien ben jij wel gewoon een complete klootzak of hebben ze andere redenen om niet bij je te willen zitten. Als je dat echt wilt onderzoeken moet je het met verschillende proefpersonen bij verschillende groepjes chinezen doen. Dan kan je er misschien een conclusie aan verbinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |