abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160371471
Zo had ik ook geheel toevallig een ''sociaal experiment'' met Chinezen.

Eén van m'n eerste baantjes was in het magazijn van de Bijenkorf in Den Haag. Ik hielp mee met de logistiek en het laten lossen van vrachtwagens. Het stukje waarop de vrachtwagens mochten staan is privéterrein van de Bijenkorf.

Parkeerruimte is schaars in de binnenstad, daarnaast zit de achterkant van de Bijenkorf precies in 'little Chinatown'. U raadt het al, allerlei andere auto's parkeren op dat stukje. O.a. Chinezen om hun eigen winkeltjes te bevoorraden.

Het was mijn taak om iedereen die daar parkeerde vriendelijk te verzoeken om daar niet te staan, dit omdat het privéterrein is en omdat vrachtwagens (leveranciers en de vuilophaal) van de Bijenkorf hierdoor gehinderd werden.

Als iemand er parkeerde. Liep ik naar zo'n auto, klopte op het raam en vroeg of meneer ergens anders zou willen parkeren. Meestal kreeg ik dan een smoesje te horen, ''ik sta hier maar vijf minuten'' of ''m'n vrouw is in de Bijenkorf aan het winkelen''.

Chinezen waren wel een apart geval. Als ik naar een auto met een Chinees erin liep, deden ze hun raam niet eens open. Ik kan me ook nog herinneren dat ik tijdens het lossen van de spullen voor een Chinees winkeltje straal genegeerd werd. Ook meegemaakt dat een Chinees naar zijn auto liep, hij mij zag, en snel zijn auto inging.

Ik ben natuurlijk een Nederlandse jongen, misschien reageren ze anders op een Chinees. Maar het viel me op hoe gesloten deze mensen zijn.
pi_160371489
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 17:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De mensen die het over 'racisme' hadden, zijn niet degenen die 'te kakken' zijn gezet.
Dat maakt voor mij niet uit. In de politiek gebeurt vaak hetzelfde.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_160371506
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 16:44 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Geen idee hoe oud jij bent :P
Maar goed, misschien voelen ze zich meer op hun gemak in hun eigen groepje. Niks geks aan toch? Heel veel rassen doen het, Marokkanen, Turken ook. Communicatie is dan toch een stuk makkelijker.
Dat zijn geen rassen...

Het probleem met de reacties in dit topic is dat ze etnocentristisch zijn en het experiment van TS ook als ik dat goed begrijp. Ik snap wel dat de Chinezen je dat niet dank af namen.
Etnocentrisme =/= rascisme
Chinezen doen dingen anders dan Nederlanders of Duitsers. Ik denk dat je daar geen waarde oordeel aan moet hangen, zoals in dit topic wel gedaan word

Om er achter te komen of je per ongeluk een ongeschreven regel of zo hebt overschreven zul je iemand moeten vinden met dezelfde cultuur als die specifieke Chinezen.
Had je het toen niet kunnen vragen?
pi_160371565
quote:
2s.gif Op woensdag 2 maart 2016 17:35 schreef Bosbeetle het volgende:
ik vind het kort gezegd niet zo netjes van mijzelf om een experiment uit te voeren met mensen.
Waarom zou je geen experimenten met mensen mogen uitvoeren wat betreft hun sociale gedrag?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_160371970
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 17:45 schreef Allures het volgende:

[..]

Dat zijn geen rassen...

Het probleem met de reacties in dit topic is dat ze etnocentristisch zijn en het experiment van TS ook als ik dat goed begrijp. Ik snap wel dat de Chinezen je dat niet dank af namen.
Etnocentrisme =/= rascisme
Chinezen doen dingen anders dan Nederlanders of Duitsers. Ik denk dat je daar geen waarde oordeel aan moet hangen, zoals in dit topic wel gedaan word

Om er achter te komen of je per ongeluk een ongeschreven regel of zo hebt overschreven zul je iemand moeten vinden met dezelfde cultuur als die specifieke Chinezen.
Had je het toen niet kunnen vragen?
Dat weet ik, het was ook maar een voorbeeld dat zelfde soorten mensen elkaar opzoeken. Soms is dat dus gebaseerd op rassen.

En ik zou het eerlijk gezegd niet vragen. Chinezen zijn best 'beleefd' wanneer het op zulke dingen aan komt, je gaat geen eerlijk antwoord krijgen.
  woensdag 2 maart 2016 @ 18:12:22 #56
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160372060
Rassen bestaan niet.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_160372130
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 16:40 schreef BeamofLight het volgende:
Zijn gewoon klote lui over het algemeen. Ik weet niet wat dat is. Iedereen die daar is geweest westerling is het met mij eens,
Ik ben er geweest en ik ben het niet met je eens. Zo, nu jij weer. :P
  woensdag 2 maart 2016 @ 18:18:46 #58
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_160372169
quote:
7s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:16 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik ben er geweest en ik ben het niet met je eens. Zo, nu jij weer. :P
er zijn er altijd een paar die het verzieken voor de hele groep
pi_160372492
quote:
2s.gif Op woensdag 2 maart 2016 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Hoezo? Misschien heb ik wel een verschrikkelijk sociale regel overschreden waar ik me niet bewust van ben, heb ik beleefdheidsvormen genegeerd, of hebben zij mijn voorbeeld ter harte genomen en zijn net zoals ik eens aan een andere tafel gaan zitten.
ik weet niet hoe klein die groep was...maar vast te klein om er iets betrouwbaars over te kunnen zeggen. bovendien komt er wellicht een bepaald type mens op dat symposium af? Geld dan tuurlijk ook voor de andere afkomsten... Of wellicht stonk je gewoon ;)

Chinezen komen op mij niet echt open over iig. Alhoewel ik meer over japanners weet.. maar wellicht is t wel een cultuur dingetje

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2016 18:35:47 ]
pi_160372528
Hoorde van een Chinees dat Chinezen niet van andere volken houden, ze laten ook niet makkelijk iemand 'binnen' met andere afkomst.
  woensdag 2 maart 2016 @ 18:37:00 #61
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_160372568
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:33 schreef madeliefff het volgende:

[..]

Chinezen komen op mij niet echt open over iig. Alhoewel ik meer over japanners weet.. maar wellicht is t wel een cultuur dingetje
beetje rascistisch om over hun ogen te beginnen
pi_160372636
En ken ook iemand die jaren goed bevriend was met een Chinese familie, maar niet op de bruiloft mocht komen van een meisje van de familie. Vanwege cultuur-dingen. Dat zie je niet bij bijvoorbeeld Turkse of Marokkaanse mensen.
  woensdag 2 maart 2016 @ 18:46:45 #63
416020 K44S
The bearded man
pi_160372783
Is dit voor gevallen Nederland?(opmisschienslechtgelezenmoevanwerkenzo###).

Dan vind ik het juist onfatsoenlijk van hunnes om ergens anders te gaan zitten als zij daadwerkelijk, het volgens hun normen en waarden racisime.

IK heb altijd respect voor alles en iedereen ... maar gedraag je wel naar de normen en waarden van het land waar in je bent(extreme uitzonderingen daargelaten)
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_160373018
'Sociaal experiment' :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_160373549
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:40 schreef Wimperkruller het volgende:
En ken ook iemand die jaren goed bevriend was met een Chinese familie, maar niet op de bruiloft mocht komen van een meisje van de familie. Vanwege cultuur-dingen. Dat zie je niet bij bijvoorbeeld Turkse of Marokkaanse mensen.
Dan is het echt een uitzondering, ik vind het ook erg apart.
Maar goed, nogmaals: ligt dus aan de opvoeding.
Mijn vriend is niet Chinees, en dat vindt mijn moeder prima. Dus dat kan ook nog.
pi_160373649
quote:
7s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:20 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Dan is het echt een uitzondering, ik vind het ook erg apart.
Maar goed, nogmaals: ligt dus aan de opvoeding.
Mijn vriend is niet Chinees, en dat vindt mijn moeder prima. Dus dat kan ook nog.
Je zegt dat wij niet alle chinezen over 1 kam mogen scheren maar dat doe je zelf wel? je spiegelt alles aan jezelf
  woensdag 2 maart 2016 @ 19:25:07 #67
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_160373680
chinezen roken weinig wiet dus het was niet je klantengroepje
  woensdag 2 maart 2016 @ 19:25:34 #68
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160373692
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:24 schreef Allures het volgende:

[..]

Je zegt dat wij niet alle chinezen over 1 kam mogen scheren maar dat doe je zelf wel? je spiegelt alles aan jezelf
En alle kritiek 'herkent ze niet'. Lekker makkelijk inderdaad.

Maar niet verrassend. Als men het over 'Nederlanders' zou hebben zouden wij ons wellicht op dezelfde manier verdedigen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 2 maart 2016 @ 19:26:34 #69
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_160373721
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:35 schreef Wimperkruller het volgende:
Hoorde van een Chinees dat Chinezen niet van andere volken houden, ze laten ook niet makkelijk iemand 'binnen' met andere afkomst.
weet je wel hoe veel chinezer er zijn?
pi_160373775
Chinezen die in china opgegroeid zijn, willen alleen met diezelfde soort chinezen optrekken, ook al hebben ze in het buitenland gestudeerd. Maar weinig Chinezen gaan om met niet Chinezen, dit fenomeen zie je overal op de wereld en is ook een veel gehoorde klacht op vele universiteiten buiten China.
pi_160373808
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:24 schreef Allures het volgende:

[..]

Ik geef alleen een voorbeeld dat het ook anders kan. Niet alle Chinezen zijn dus zo gesloten zoals Wimperkruller het beschrijft in haar voorbeeld.
Daarbij geef ik me mening dat IK het erg apart vind, mag dat?
pi_160373832
quote:
10s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:30 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Ik geef alleen een voorbeeld dat het ook anders kan. Niet alle Chinezen zijn dus zo gesloten zoals Wimperkruller het beschrijft in haar voorbeeld.
Daarbij geef ik me mening dat IK het erg apart vind, mag dat?
Nee je zegt dingen als 'dat is de uitzondering'. Dat is niet 'ik herken dat niet'
pi_160373840
quote:
14s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:25 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En alle kritiek 'herkent ze niet'. Lekker makkelijk inderdaad.

Maar niet verrassend. Als men het over 'Nederlanders' zou hebben zouden wij ons wellicht op dezelfde manier verdedigen.
Welke kritiek? Wist niet dat we Chinezen aan het bekritiseren waren. Dacht dat hier geen KLB was.
Maar goed, hier: Chinezen zijn onbeleefd, dringen altijd voor :r
pi_160373879
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:30 schreef Allures het volgende:

[..]

Nee je zegt dingen als 'dat is de uitzondering'. Dat is niet 'ik herken dat niet'
Voor mij is het een uitzondering, want ik herken het inderdaad niet.
Zo beter?
pi_160373927
quote:
14s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:32 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Voor mij is het een uitzondering, want ik herken het inderdaad niet.
Zo beter?
Ja

En niet lullig bedoeld verder maar jij bent een in Nederland opgegroeide Chinees dus de cultuur van de mensen in de OP is ook niet echt helemaal jouw cultuur. En dan laat ik het principe van regio's in china/het feit dat ze (gok ik) hoog opgeleide studenten zijn nog weg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')