Hoezo? Misschien heb ik wel een verschrikkelijk sociale regel overschreden waar ik me niet bewust van ben, heb ik beleefdheidsvormen genegeerd, of hebben zij mijn voorbeeld ter harte genomen en zijn net zoals ik eens aan een andere tafel gaan zitten.quote:
Hoe oud waren die Chinezen bij wie je ging zitten?quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoezo? Misschien heb ik wel een verschrikkelijk sociale regel overschreden waar ik me niet bewust van ben, heb ik beleefdheidsvormen genegeerd, of hebben zij mijn voorbeeld ter harte genomen en zijn net zoals ik eens aan een andere tafel gaan zitten.
Ik heb redelijk wat contact met chinezen, maar die mensen liegen, zijn onfatsoenlijk en van dat soort dingen omdat dat zo in grote delen van China gaat. Is cultuur zeg maar. Zelf zijn ze zich er niet van bewust.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoezo? Misschien heb ik wel een verschrikkelijk sociale regel overschreden waar ik me niet bewust van ben, heb ik beleefdheidsvormen genegeerd, of hebben zij mijn voorbeeld ter harte genomen en zijn net zoals ik eens aan een andere tafel gaan zitten.
Broodjes, yoghurt, koffiequote:
ja maar chineesen hebben gewoon rare gewoonte's. daar is nou eenmaal niks aan te doen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Echt grappig hoe je 1.4 miljard mensen over een kam scheert omdat je toevallig 20 Chinezen kentquote:Op woensdag 2 maart 2016 16:38 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ik heb redelijk wat contact met chinezen, maar die mensen liegen, zijn onfatsoenlijk en van dat soort dingen omdat dat zo in grote delen van China gaat. Is cultuur zeg maar. Zelf zijn ze zich er niet van bewust.
Hun engels was afdoende om te communiceren, ze waren gemiddeld denk ik iets jonger dan ik, en ze waren al enkele jaren in duitsland op zijn minst.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:37 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Hoe oud waren die Chinezen bij wie je ging zitten?
Zijn het Chinezen die al langer in Diitsland wonen of Chinezen uit China? Spraken ze goed Engels?
Deze reactie had ik al verwacht. Maar ik sta in contact met zo'n 300 chinezen, wat nog niet veel is natuurlijk. Maar deze dingen vallen wel op bij deze groep. Ik stoor mij er verder ook niet aan want het zijn geweldige mensen verder.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:40 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Echt grappig hoe je 1.4 miljard mensen over een kam scheert omdat je toevallig 20 Chinezen kent
Ik had het kunnen weten dat het hier op uit ging draaien sorry daarvoor het was niet mijn insteek.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:40 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Echt grappig hoe je 1.4 miljard mensen over een kam scheert omdat je toevallig 20 Chinezen kent
Geen idee hoe oud jij bentquote:Op woensdag 2 maart 2016 16:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hun engels was afdoende om te communiceren, ze waren gemiddeld denk ik iets jonger dan ik, en ze waren al enkele jaren in duitsland op zijn minst.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:37 schreef BasEnAad het volgende:
Chinezen zijn een gesloten gemeenschap vaak. Ik herken dat ook wel.
Er is in dit verhaal helemaal niemand racistisch.
Ben er al wel aangewend. Ik vind zulke mensen gewoon ignorant, doen alsof ze een cultuur heel goed kennen, terwijl ze geen idee hebben. Ieder cultuur heeft iets lelijks, ben het ook niet altijd mee eens hoe sommige Chinezen zich gedragen, maar het is al aan het veranderen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik had het kunnen weten dat het hier op uit ging draaien sorry daarvoor het was niet mijn insteek.
quote:
Ik heb een actie puur ondernomen omdat zij van een bepaalde ethniciteit waren, ik had dit denk ik niet gedaan met een groepje stille gemengde mensen die hetzelfde gedrag vertonen. Oh nee wacht dat heb ik wel eens gedaan...quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Overigens: waar zit hier in dit verhaal IN HEMELSNAAM het racisme?
De term racisme is voor mij iets negatiefs. Misschien heb ik dat verkeerd. Maar als jou opvalt dat de Chinese delegatie zich afzondert en je wilt een experiment uitvoeren door er een keer bij te gaan zitten, welke klaphark begint er dan over dat dat racisme zou zijn? Ik SNAP dat maar niet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik heb een actie puur ondernomen omdat zij van een bepaalde ethniciteit waren, ik had dit denk ik niet gedaan met een groepje stille gemengde mensen die hetzelfde gedrag vertonen. Oh nee wacht dat heb ik wel eens gedaan...Maarja in dit geval dus omdat ik het deed omdat zij chinezen waren, en omdat zijn ergens anders zijn gaan zitten omdat ik geen chinees was..
Ik ga er van uit dat als er een andere chinees bij was gaan zitten, ze niet zouden gaan verzitten. (maar dat is niet toetsbaar)
Maar die 'klaphark' hoeft het niet zo negatief te bedoelen als jij het nu opvat.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De term racisme is voor mij iets negatiefs. Misschien heb ik dat verkeerd. Maar als jou opvalt dat de Chinese delegatie zich afzondert en je wilt een experiment uitvoeren door er een keer bij te gaan zitten, welke klaphark begint er dan over dat dat racisme zou zijn? Ik SNAP dat maar niet.
Het voldoet aan:quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De term racisme is voor mij iets negatiefs. Misschien heb ik dat verkeerd. Maar als jou opvalt dat de Chinese delegatie zich afzondert en je wilt een experiment uitvoeren door er een keer bij te gaan zitten, welke klaphark begint er dan over dat dat racisme zou zijn? Ik SNAP dat maar niet.
Maar TS deed toch zelf op eigen houtje dit experimentje? Waarom zou iemand er de term 'racisme' bij halen? Dat is toch volkomen misplaatst?quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar die 'klaphark' hoeft het niet zo negatief te bedoelen als jij het nu opvat.
En het zijn wetenschappers. Het is een stap in een discussie.
Hij geeft nota bene zelf aan waarom je het racistisch kunt noemen. En hij vraagt aan anderen wat ze er van vinden. Waarom zou je racisme er niet bij kunnen halen?quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar TS deed toch zelf op eigen houtje dit experimentje? Waarom zou iemand er de term 'racisme' bij halen? Dat is toch volkomen misplaatst?
Op die manier.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het voldoet aan:
elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming
Zie mijn post hierboven Lienekien. Ik kan die term niet meer horen, ben er helemaal KLAAR mee. Dus ik stop deze discussie ook maar.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hij geeft nota bene zelf aan waarom je het racistisch kunt noemen. En hij vraagt aan anderen wat ze er van vinden. Waarom zou je racisme er niet bij kunnen halen?
Kom je aandacht tekort jochie?quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:06 schreef matthias24 het volgende:
chinezen zijn nou eenmaal een beetje raar. maar daar kunnen ze niks aan doen want ze zijn niet voor rede vatbaar.
Dan rest de vraag discrimineerde ik hun door hen uit te kiezen voor het experiment en/of discrimineerden ze mij door mij niet in hun groep te dulden. Of zijn beide gedragingen niet gebaseerd op ras geweest maar op de situatie an sich.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:02 schreef LelijKnap het volgende:
Racisme betekent alleen: 'discrimineren op basis van ras'. Onderzoek doen naar gedragingen van bepaald ras heeft niets met discrimineren van dat ras te maken. Wel kan het zijn dat als TS vanuit een generalisatie (Chinezen zijn dit of dat) onderzoek deed. Maar ook dat vind ik nog geen racisme.
Je zou het eens aan andere Chinezen kunnen vragen die daar open over durven zijn.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Er was trouwens nog een andere chinees daar die zich ook niet mengde met dat groepje maar zij was enorm veramerikaniseerd of laat ik het zo zeggen zij heeft het grootste gedeelte van haar leven in amerika gewoond, eigenlijk zou ik haar moeten vragen waarom zij niet bij die groep is gaan zitten... (misschien is het gewoon wel niet zo'n leuk groepje mensen)quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je zou het eens aan andere Chinezen kunnen vragen die daar open over durven zijn.
Heb ik ook, ben grotendeels in Nederland opgegroeid, ik sluit me niet perse aan bij Chinezen als ik een kamer binnen kom. Daarom dacht ik dat het iets met de leeftijd te maken had + waar ze vandaan komen/hoe ze opgegroeid zijn. En dat zie je dus vaker terug bij alle rassen, niet alleen bij Chinezen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Er was trouwens nog een andere chinees daar die zich ook niet mengde met dat groepje maar zij was enorm veramerikaniseerd of laat ik het zo zeggen zij heeft het grootste gedeelte van haar leven in amerika gewoond, eigenlijk zou ik haar moeten vragen waarom zij niet bij die groep is gaan zitten... (misschien is het gewoon wel niet zo'n leuk groepje mensen)
Stel je hebt twee wetenschapsdokters die donkere mensen (negers) willen gaan onderzoeken.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:08 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dan rest de vraag discrimineerde ik hun door hen uit te kiezen voor het experiment en/of discrimineerden ze mij door mij niet in hun groep te dulden. Of zijn beide gedragingen niet gebaseerd op ras geweest maar op de situatie an sich.
En kan ik een conclusie verbinden aan dit n=1 experiment....
Tja dat begrijp ik ook wel weer, op zo'n symposium ga ik ook niet direct op de "metalheads" af maar meestal spreek ik er wel een paar voor het einde van het symposium (ook al ben ik geen metalhead, ik zie er wel zo uit, en vind het vaak prima gasten) Datzelfde lijkt me ook voor ras, je scant niet een ruimte op hetzelfde ras en sluit je dan daar bij aan, althans zo ga ik geen ontbijtruimte in. Toch selecteer je wel waar je gaat zitten bewust of onbewust.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:15 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Heb ik ook, ben grotendeels in Nederland opgegroeid, ik sluit me niet perse aan bij Chinezen als ik een kamer binnen kom. Daarom dacht ik dat het iets met de leeftijd te maken had + waar ze vandaan komen/hoe ze opgegroeid zijn. En dat zie je dus vaker terug bij alle rassen, niet alleen bij Chinezen.
Maar het is geen racisme vind ik. Als de kamer alleen gevuld was met blanken, jij komt binnen, dan sluit je aan bij een groepje waarvan jij denkt: oh die zien er aardig uit/kunnen interessant zijn/daar pas ik goed bij. En belangrijkste: ik voel me meer op mijn gemak bij groepje X. (Gebaseerd op hun lichaamstaal of whatever)quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja dat begrijp ik ook wel weer, op zo'n symposium ga ik ook niet direct op de "metalheads" af maar meestal spreek ik er wel een paar voor het einde van het symposium (ook al ben ik geen metalhead, ik zie er wel zo uit, en vind het vaak prima gasten) Datzelfde lijkt me ook voor ras, je scant niet een ruimte op hetzelfde ras en sluit je dan daar bij aan, althans zo ga ik geen ontbijtruimte in. Toch selecteer je wel waar je gaat zitten bewust of onbewust.
daar ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:29 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Maar het is geen racisme vind ik. Als de kamer alleen gevuld was met blanken, jij komt binnen, dan sluit je aan bij een groepje waarvan jij denkt: oh die zien er aardig uit/kunnen interessant zijn/daar pas ik goed bij. En belangrijkste: ik voel me meer op mijn gemak bij groepje X. (Gebaseerd op hun lichaamstaal of whatever)
Nu is de kamer gevuld met verschillende etniciteiten. Je hebt dus de Chinezen die opgevoed en opgegroeid zijn in China, dus ook een heel ander cultuur. Bij wie sluiten ze aan? Bij andere Chinezen. Gebaseerd op het uiterlijk sluiten ze bij een groepje Chinezen aan waarvan ze denken: communiceren is zo een stuk makkelijker en ik heb ook meer te vertellen aan diegene, waar ze vandaan komen etc etc.
Dit gebeurt toch heel veel op Amerikaanse high schools? The nerds, de hiphoppers, de sportieve jogs, cheerleaders etc. African americans zitten bij elkaar, Asians, Latino's. Je bent meteen met elkaar verbonden door zelfde cultuur. Terwijl een blanke man uit UK zich anders gedraagt vergeleken met een blanke man uit Australië. Dus ik denk dat het daarom voor de meeste blanken gelden: wie ziet er vriendelijk uit? Wie is ook sportief net zoals ik? Daar sluit ik dan bij.
Er is automatisch een klik met je eigen ras vaak, het is een gevoel, maar ik snap best dat meeste blanken het niet hebben.
Er zit een wereld van verschil tussen 'optrekken met wat je kent' en actief 'dat wat je niet kent' buiten te sluiten zoals in de OP beschreven staat.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:29 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Maar het is geen racisme vind ik. Als de kamer alleen gevuld was met blanken, jij komt binnen, dan sluit je aan bij een groepje waarvan jij denkt: oh die zien er aardig uit/kunnen interessant zijn/daar pas ik goed bij. En belangrijkste: ik voel me meer op mijn gemak bij groepje X. (Gebaseerd op hun lichaamstaal of whatever)
Nu is de kamer gevuld met verschillende etniciteiten. Je hebt dus de Chinezen die opgevoed en opgegroeid zijn in China, dus ook een heel ander cultuur. Bij wie sluiten ze aan? Bij andere Chinezen. Gebaseerd op het uiterlijk sluiten ze bij een groepje Chinezen aan waarvan ze denken: communiceren is zo een stuk makkelijker en ik heb ook meer te vertellen aan diegene, waar ze vandaan komen etc etc.
Dit gebeurt toch heel veel op Amerikaanse high schools? The nerds, de hiphoppers, de sportieve jogs, cheerleaders etc. African americans zitten bij elkaar, Asians, Latino's. Je bent meteen met elkaar verbonden door zelfde cultuur. Terwijl een blanke man uit UK zich anders gedraagt vergeleken met een blanke man uit Australië. Dus ik denk dat het daarom voor de meeste blanken gelden: wie ziet er vriendelijk uit? Wie is ook sportief net zoals ik? Daar sluit ik dan bij.
Er is automatisch een klik met je eigen ras vaak, het is een gevoel, maar ik snap best dat meeste blanken het niet hebben.
Daar heb je een punt, ik vind het kort gezegd niet zo netjes van mijzelf om een experiment uit te voeren met mensen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:33 schreef habitue het volgende:
Mensen die om het minste of geringste met het racismebordje gaan strooien. Vreselijk irritant en jankerig komt het over. Ze zijn gewoon gepikeerd omdat je ze te kakken hebt gezet wat betreft hun niet zo sociale gedrag. Zodra je dan diegene uitmaakt als racist verplaats je de aandacht naar die ander. Vervolgens ben jij alleen maar jezelf aan het verdedigen.
De mensen die het over 'racisme' hadden, zijn niet degenen die 'te kakken' zijn gezet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:33 schreef habitue het volgende:
Mensen die om het minste of geringste met het racismebordje gaan strooien. Vreselijk irritant en jankerig komt het over. Ze zijn gewoon gepikeerd omdat je ze te kakken hebt gezet wat betreft hun niet zo sociale gedrag. Zodra je dan diegene uitmaakt als racist verplaats je de aandacht naar die ander. Vervolgens ben jij alleen maar jezelf aan het verdedigen.
Nee die hebben na mijn experiment geen woord meer met mij gewisseld, voor het experiment ook niet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De mensen die het over 'racisme' hadden, zijn niet degenen die 'te kakken' zijn gezet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |