Eh, wat bedoel je kerel? Ik heb alleen wat foto's geplaatst van het Centraal Station dat nog niet eens af is.quote:Op woensdag 10 februari 2016 19:36 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Waarom ziet alles er nu al zo ouderwets en goedkoop uit?
Nou gewoon op die renders in de OP.quote:Op woensdag 10 februari 2016 19:39 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Eh, wat bedoel je kerel? Ik heb alleen wat foto's geplaatst van het Centraal Station dat nog niet eens af is.
Alleen op basis van die renders kun je toch nog geen conclusies trekken. Het betreft luchtfoto's van de plaatsen waar de stations van NZ-lijn komen. We kunnen pas conclusies trekken als het ding eind 2017 gaat rijden. Ik denk dat het puik uit gaat zien. Een aantal stations zal verfraaid worden met enorme kunstwerken.quote:Op woensdag 10 februari 2016 19:51 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
Nou gewoon op die renders in de OP.
En toen ik vanmorgen over het Rokin liep, die rand ligt er al van de ingang en sexy is het niet.
volgens mij valt dat wel mee hoor.quote:Op woensdag 10 februari 2016 19:36 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Waarom ziet alles er nu al zo ouderwets en goedkoop uit?
De meeste mensen lezen het topic. En niet vreemd. Interesse voor het volgen van bouwprojecten is een van mijn interesses. Je zou dat een specialistische subinteresse kunnen noemen. Niet iedereen heeft wat mee, kerel.quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:00 schreef matthias24 het volgende:
jammer dat er zo weinig mensen op dit topic reageren zeg!
wel heel jammer want ik had eigenlijk gehoopt dat meer mensen hier zouden posten. ik ben zelf ook wel erg geintereseerd in dit soort dingen.quote:Op donderdag 11 februari 2016 21:53 schreef George_Zina het volgende:
[..]
De meeste mensen lezen het topic. En niet vreemd. Interesse voor het volgen van bouwprojecten is een van mijn interesses. Je zou dat een specialistische subinteresse kunnen noemen. Niet iedereen heeft wat mee, kerel.
We vermaken ons wel.quote:Op donderdag 11 februari 2016 21:55 schreef matthias24 het volgende:
[..]
wel heel jammer want ik had eigenlijk gehoopt dat meer mensen hier zouden posten. ik ben zelf ook wel erg geintereseerd in dit soort dingen.
ja tochquote:
Het is een heel interessante project om te volgen maar ondertussen ook wel een soap aan het worden. Ik zie het niet gebeuren dat de gemeenteraad gaat beslissen om de NZ-lijn te verlengen na Schiphol naar de soap van de NZ-lijn: verzakkingen huizen Vijzelgracht, 200% over de begroting heen, 11/12 maanden stopzetten van de bouw, onderzoekscommissie en uiteindelijk hebben ze besloten om het af te bouwen.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:01 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ja tochtoevalig ken ik iemand die ook bij het GBV werkt dus vandaar dat ik heel erg geintereseerd ben in dit project
aha oke.... maar gaat de noordzuidlijn nou wel door of niet?quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:06 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Het is een heel interessante project om te volgen maar ondertussen ook wel een soap aan het worden. Ik zie het niet gebeuren dat de gemeenteraad gaat beslissen om de NZ-lijn te verlengen na Schiphol naar de soap van de NZ-lijn: verzakkingen huizen Vijzelgracht, 200% over de begroting heen, 11/12 maanden stopzetten van de bouw, onderzoekscommissie en uiteindelijk hebben ze besloten om het af te bouwen.
Ze zitten in de afbouwfase van de NZ-lijn. Veel stations van de NZ-lijn worden in de tweede helft van dit jaar opgeleverd (tenminste als niet meer vertragingen optreden). En daarna is het voornamelijk systeem- en ICT-testen om te kijken of de handel goed functioneert.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:10 schreef matthias24 het volgende:
[..]
aha oke.... maar gaat de noordzuidlijn nou wel door of niet?
Zolang mijn huis niet verzakt boeit het niet echtquote:Op donderdag 11 februari 2016 19:00 schreef matthias24 het volgende:
jammer dat er zo weinig mensen op dit topic reageren zeg!
ik vind dit juist wel interesant hoor. volgens mij is ook heel handig omdat je dan sneller op bepaalde plekken bent in amsterdam.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:15 schreef Pek het volgende:
[..]
Zolang mijn huis niet verzakt boeit het niet echt
wauw! je hebt er duidelijk wel veel verstand van zeg. eej en wat houd ICT testen eigenlijk in? en weet je toevalig ook hoeveel km per uur die metro's mogen gaan?quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:15 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Ze zitten in de afbouwfase van de NZ-lijn. Veel stations van de NZ-lijn worden in de tweede helft van dit jaar opgeleverd (tenminste als niet meer vertragingen optreden). En daarna is het voornamelijk systeem- en ICT-testen om te kijken of de handel goed functioneert.
Geen verstand! Als ik weer 18 jaar was dan had ik een technische studie gevolgd. Zoveel is zeker. Helaas is die interesse veel te laat aangewakkerd.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:19 schreef matthias24 het volgende:
[..]
wauw! je hebt er duidelijk wel veel verstand van zeg. eej en wat houd ICT testen eigenlijk in? en weet je toevalig ook hoeveel km per uur die metro's mogen gaan?
aaaah das echt jammer iddquote:Op donderdag 11 februari 2016 22:22 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Geen verstand! Als ik weer 18 jaar was dan had ik een technische studie gevolgd. Zoveel is zeker. Helaas is die interesse veel te laat aangewakkerd.![]()
Als God mij de keuze gaf om deze week te sterven en over 10 jaar opnieuw ter wereld komen zodat ik opnieuw een keuze kan maken dan stem ik meteen in. Gewoon veel over de NZ-lijn en andere bouwprojecten lezen.
Tip voor als je ergens snel wil zijn in Amsterdam:quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:16 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ik vind dit juist wel interesant hoor. volgens mij is ook heel handig omdat je dan sneller op bepaalde plekken bent in amsterdam.
Nee, niet veel. Het is gewoon een beetje lezen/projecten volgen. Maar machtig interessant.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:26 schreef matthias24 het volgende:
[..]
aaaah das echt jammer iddals je een technische studie had dan had je werk gevonden in amsterdam. toch weet jij er wel veel van af hoor.
ja die trams gaan niet echt snel he. ik heb wel gehoord dat die dingen maximaal 65 km per uur mogen gaan.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:22 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Geen verstand! Als ik weer 18 jaar was dan had ik een technische studie gevolgd. Zoveel is zeker. Helaas is die interesse veel te laat aangewakkerd.![]()
Als God mij de keuze gaf om deze week te sterven en over 10 jaar opnieuw ter wereld komen zodat ik opnieuw een keuze kan maken dan stem ik meteen in. Gewoon veel over de NZ-lijn en andere bouwprojecten lezen. De metro's zullen ongeveer 70 km per uur gaan rijden. Aanzienlijk sneller dan een tram. Die komen niet boven de 30/40 km per uur. Men zal waarschijnlijk de M5-stellen op de NZ-lijn gaan inzetten. Die moeten overigens de oude M4 gaan vervangen.
Dat halen ze dus zeer zelden omdat ze vaak door een drukke winkelcentrum moeten: 30 a 40 km per uur.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:27 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ja die trams gaan niet echt snel he. ik heb wel gehoord dat die dingen maximaal 65 km per uur mogen gaan.
super jammer dat je geen techinsche studie hebt gevolgd...... ik ben zelf ook heel erg geintereseerd. maar ik heb helaas 2 linker handenquote:Op donderdag 11 februari 2016 22:26 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Nee, niet veel. Het is gewoon een beetje lezen/projecten volgen. Maar machtig interessant.![]()
ja dat dacht ik ook al. in vind trams ook niet echt handig zeker in de binnenstad. een metro zou een stuk intersanter zijn ook omdat dat ondergronds is plus kan een metro sneller dan een tram.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:28 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Dat halen ze dus zeer zelden omdat ze vaak door een drukke winkelcentrum moeten: 30 a 40 km per uur.
wat is dat nou weer?? een domme fiets!quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:26 schreef Pek het volgende:
[..]
Tip voor als je ergens snel wil zijn in Amsterdam:
[ afbeelding ]
Ja, het is helaas niet anders. Gelukkig heb ik het genot om veel over te mogen lezen.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:29 schreef matthias24 het volgende:
[..]
super jammer dat je geen techinsche studie hebt gevolgd...... ik ben zelf ook heel erg geintereseerd. maar ik heb helaas 2 linker handen
ja maar ik bedoel het zou toch geweldig zijn als je er ook echt deel van uit mag maken? kijk ik zelf zou dat nooit kunnne want ik heb er weinig verstand van en ik ben erg onhandig. maar jij weet hier echt alles van.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:32 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Ja, het is helaas niet anders. Gelukkig heb ik het genot om veel over te mogen lezen.
Kostenaspect en complexiteit. In Utrecht bouwen ze een tramlijn van 8 km van Utrecht Centraal naar de Uithof voor 440 miljoen euro (inclusief 27 spinksplinternieuwe trams van trambouwer CAF). Dat doen ze in 5 jaar. De NZ-lijn in Amsterdam (9,1 km lang) heeft ondertussen een kostenplaatje van 3100 miljoen euro (3,1 miljard). Men is in 2003 begonnen met de NZ-lijn en het is waarschijnlijk pas af eind 2017: 15 jaar! Niet verwonderlijk. Daarnaast nog het risico van boren onder een oude centrum. In Amsterdam is het faliekant misgegaan bij de Vijzelgracht met huizen die door hun fundering begonnen te zakken tijdens het boren van de tunnel.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:30 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ja dat dacht ik ook al. in vind trams ook niet echt handig zeker in de binnenstad. een metro zou een stuk intersanter zijn ook omdat dat ondergronds is plus kan een metro sneller dan een tram.
9,1 miljard euro!? das wel veel geld zeg. ik ben wel echt benieuwt hoe het er uit zal zien als het eenmaal af is.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:35 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Kostenaspect en complexiteit. In Utrecht bouwen ze een tramlijn van 8 km van Utrecht Centraal naar de Uithof voor 440 miljoen euro (inclusief 27 spinksplinternieuwe trams van trambouwer CAF). Dat doen ze in 5 jaar. De NZ-lijn in Amsterdam (9,1 km lang) staat ondertussen op 3,1 miljard euro. Men is in 2003 begonnen met de NZ-lijn en het is waarschijnlijk pas af eind 2017: 14 jaar! Niet verwonderlijk.
Oiquote:Op donderdag 11 februari 2016 22:31 schreef matthias24 het volgende:
[..]
wat is dat nou weer?? een domme fiets!
aha oke. dat kan ik me ook wel voorstelen. vooral omdat het meeste onder de grond is. eej maar luister de huidige metro's die nu in amsterdam rijden zijn toch allemaal gewoon boven de grond?quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:41 schreef George_Zina het volgende:
Daarnaast is een uitgebreide metro-netwerk wel voorbehouden aan wereldsteden. Veel te duur en complex om in een gemiddelde Nederlandse stad te realiseren. Het had niet veel gescheeld of de NZ-lijn was niet eens gekomen door alle problemen tijdens het bouwproces.
Ja, de meeste lijnen wel. De NZ-lijn loopt wel 7 km onder de grond. De meeste stations van de NZ-lijn bevinden zich ook onder de grond. De stations Europaplein, Pijp, Vijzelgracht, Rokin, Centraal station en Noorderpark liggen onder de grond. Alleen station Noord en Zuid zijn bovengronds.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:44 schreef matthias24 het volgende:
[..]
aha oke. dat kan ik me ook wel voorstelen. vooral omdat het meeste onder de grond is. eej maar luister de huidige metro's die nu in amsterdam rijden zijn toch allemaal gewoon boven de grond?
aha oke. ik neem aan dat er nogal wat instortingsgevaar is of niet?quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:47 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Ja, de meeste lijnen wel. De NZ-lijn loopt wel 7 km onder de grond. De meeste stations van de NZ-lijn bevinden zich ook onder de grond. De stations Europaplein, Pijp, Vijzelgracht, Rokin, Centraal station en Noorderpark zitten onder de grond. Alleen station Noord en Zuid liggen bovengronds.
Tijdens het boren van de tunnel? Geen idee, kerel.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:50 schreef matthias24 het volgende:
[..]
aha oke. ik neem aan dat er nogal wat instortingsgevaar is of niet?
aaah oke. ik denk van wel eigenlijk. dat is juist zo jammer van amsterdam. we hebben nogal zachte grond dus dat is niet echt gunstig. ik ben ooit eens in stockholm geweest en daar zijn alle metro lijnen onder de grond. teminste bijna alles. en daar kan het goed omdat er veel rotsgrond is en alles. en weetje die metro' in stockolm lijken heel erg om de nederlandse trein. volgens mij gaan die sweedse metro's 90 km per uur dacht ik.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:51 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Tijdens het boren van de tunnel? Geen idee, kerel.
Ja, ik had inderdaad gelezen dat de grond van Amsterdam niet bepaald geschikt is voor het boren van metrotunnels en dat het daarom verschrikkelijk duur is geworden. Als de grond wel geschikt was dan hadden ze voor dat bedrag een veel langere lijn kunnen bouwen. Helaas, heeft niet zo mogen zijn. Waarschijnlijk zachte grond omdat Nederland voor het leeuwendeel onder de zeespiegel ligt. Zeker weten doe ik het niet.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:55 schreef matthias24 het volgende:
[..]
aaah oke. ik denk van wel eigenlijk. dat is juist zo jammer van amsterdam. we hebben nogal zachte grond dus dat is niet echt gunstig. ik ben ooit eens in stockholm geweest en daar zijn alle metro lijnen onder de grond. teminste bijna alles. en daar kan het goed omdat er veel rotsgrond is en alles. en weetje die metro' in stockolm lijken heel erg om de nederlandse trein. volgens mij gaan die sweedse metro's 90 km per uur dacht ik.
ja kijk en dan is het idd jammer dat we geen rotsbodem hebben enzo.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:57 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Ja, ik had inderdaad gelezen dat de grond van Amsterdam niet bepaald geschikt is voor het boren van metrotunnels en dat het daarom verschrikkelijk duur is geworden. Als de grond wel geschikt was dan hadden ze voor dat bedrag een veel langere lijn kunnen bouwen. Helaas, heeft niet zo mogen zijn. Waarschijnlijk zachte grond omdat Nederland voor het leeuwendeel onder de zeespiegel ligt. Zeker weten doe ik het niet.
Het is Amsterdam.quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:00 schreef matthias24 het volgende:
jammer dat er zo weinig mensen op dit topic reageren zeg!
Kijk eens op het Nederlandse gedeelte op skyscrapercity.com dan.quote:Op donderdag 11 februari 2016 21:53 schreef George_Zina het volgende:
[..]
De meeste mensen lezen het topic. En niet vreemd. Interesse voor het volgen van bouwprojecten is een van mijn interesses. Je zou dat een specialistische subinteresse kunnen noemen. Niet iedereen heeft wat mee, kerel.
Bij wat hogere technische studies maakt dat niets uit, anders had ik ook geen HTS wtb kunnen doen.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:29 schreef matthias24 het volgende:
[..]
super jammer dat je geen techinsche studie hebt gevolgd...... ik ben zelf ook heel erg geintereseerd. maar ik heb helaas 2 linker handen
Stuk gezonder dan zo'n stinkmetro.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:45 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ga jij nou maar lekker fietsen!!
en wat is HTS dan?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 08:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij wat hogere technische studies maakt dat niets uit, anders had ik ook geen HTS wtb kunnen doen.
iig heel goed van je dat je zo gezond bezig bent! aplaus.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 13:42 schreef Pek het volgende:
[..]
Stuk gezonder dan zo'n stinkmetro.![]()
Openbaar vervoer![]()
Wachttijden![]()
En er nog voor betalen ook
Nu heet het hbo of hogeschool... Ja, lach ons maar uit.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 16:21 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ooh wacht ik weet het al. Hoog Technische School.
nee hoor waarom zou ik lachen? het eenige wat ik heb gehaald is VMBO basisberoeps.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 16:56 schreef PandaDrop het volgende:
[..]
Nu heet het hbo of hogeschool... Ja, lach ons maar uit.
zou voor toeristen ideaal zijn, op Schiphol zo in de metro naar het centrum stappenquote:Op donderdag 11 februari 2016 14:10 schreef George_Zina het volgende:
Noord/Zuidlijn toch naar Schiphol?
[ afbeelding ]
Gisteren werd er druk getwitterd over het wel of niet doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Op zich is dit natuurlijk een onderwerp waar we op deze site vaker over hebben gesproken, maar de plannen lijken nu concreter nu ze in de gemeenteraad behandeld zijn. Toch?
Nou… De gemeenteraad vraagt in ieder geval wel om een vervolgonderzoek om een beter beeld te krijgen van de plannen van de uitbreiding van het huidige metronetwerk. De raad wil vooral graag weten of de diverse varianten verder kunnen worden versoberd, geoptimaliseerd en wat de mogelijkheden zijn voor een gefaseerde aanleg van bijvoorbeeld de Oost/Westlijn. Ook wordt gevraagd naar nog niet onderzochte varianten van een uitbreiding van het (regio)netwerk. Verder wordt specifiek gevraagd naar een verlenging van de Oostlijn, die dan zou lopen via de Westermarkt, de Jacob van Lennepkade, Lelylaan en Schiphol. Een variant waar ook volger Han Schomakers diverse malen voor heeft gepleit.
Mogelijke halte Sixhaven
Daarnaast wil de gemeenteraad de mogelijke halte Sixhaven in Noord verder onderzoeken. De raad vraag naar een ontwerp van een zo sober mogelijk station en wil dat dit uiterlijk begin 2017 aan hen wordt voorgelegd, zodat hier een besluit over kan worden genomen. Dit ontwerp is vooral bedoeld om Noord als stadsdeel verder te ontwikkelen en de bereikbaarheid vanuit de rest van de stad te vergroten.
[ afbeelding ]
Voorbeeld van een metronet met verlening van de Oostlijn via de Westermark, Lelylaan naar Schiphol. Bron: Alargule Productions
[ afbeelding ]
De verschillende metrovarianten op de kaart. Bron: Uitbreiding Metronet Amsterdam Verkennend variantenonderzoek
Noord/Zuidlijn naar Schiphol?
En de Noord/Zuidlijn doortrekken naar Schiphol, is dit nog in de raad besproken? Zeker. De raad wil graag weten hoe de huidige verbinding van Amsterdam met Schiphol verbeterd kan worden. Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn is een optie, maar dat zijn andere varianten als het verbeteren van de treinverbinding of het inzetten van hoogwaardige bussen – zoals de westtangent – ook. In het onderzoek moet bovendien een samenwerking zijn opgenomen van de gemeente Amsterdam met het Rijk, Schiphol, SRA en mogelijk nog andere partijen.
Wordt vervolgd…
Bron
Ik heb vmbo-t gedaan. Het was zo makkelijk, dat ik bijna alle vakken koos, behalve Geschiedenis en Aardrijkskunde.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 16:59 schreef matthias24 het volgende:
[..]
nee hoor waarom zou ik lachen? het eenige wat ik heb gehaald is VMBO basisberoeps.
nu achteraf had ik ook wel een betere opleiding willen hebben.
Je neemt iedereen hier in de maling...quote:Op vrijdag 12 februari 2016 16:21 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ooh wacht ik weet het al. Hoog Technische School.
Thanks. Ik zal een kijkje nemen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 04:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kijk eens op het Nederlandse gedeelte op skyscrapercity.com dan.
http://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=12
Zit vol met Nederlanders met interesse in bouwprojectenMensen posten ook vaak updates over de NZ-lijn.
Welkom dan zou ik zeggen! En neem een paar weken vrij want er is zoveel content. Helemaal als je ook geïnteresseerd bent in bouwprojecten in andere landen.. Er is een groot internationaal deel waar alle spraakmakende bouwprojecten staan. Maar elk land heeft ook zijn eigen subforum (zoals Nederland waar ik naar linkte)quote:Op vrijdag 12 februari 2016 18:17 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Thanks. Ik zal een kijkje nemen.Als het bevalt wat mijn ogen zien dan maar ik daar vanavond nog een account aan.
Wegenforum.nl voor wegen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 18:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Welkom dan zou ik zeggen! En neem een paar weken vrij want er is zoveel content. Helemaal als je ook geïnteresseerd bent in bouwprojecten in andere landen.. Er is een groot internationaal deel waar alle spraakmakende bouwprojecten staan. Maar elk land heeft ook zijn eigen subforum (zoals Nederland waar ik naar linkte)
Het ziet goed uit wat ik zie. Even een account aanmaken.....quote:Op vrijdag 12 februari 2016 18:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Welkom dan zou ik zeggen! En neem een paar weken vrij want er is zoveel content. Helemaal als je ook geïnteresseerd bent in bouwprojecten in andere landen.. Er is een groot internationaal deel waar alle spraakmakende bouwprojecten staan. Maar elk land heeft ook zijn eigen subforum (zoals Nederland waar ik naar linkte)
http://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=130 voor metro projecten gesorteerd op land. Moet je voor de grap eens die van Beijing bekijken, of Shanghai, waar ze 9 metrolijnen in een paar jaar aanleggen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 18:27 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Het ziet goed uit wat ik zie. Even een account aanmaken.....
Top, die kende ik nog niet.quote:
Ik zal eens mijn tijd nemen vanavond om het forum te leren kennen. Ziet verdomme goed uit en actief ook nog.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 18:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
http://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=130 voor metro projecten gesorteerd op land. Moet je voor de grap eens die van Beijing bekijken, of Shanghai, waar ze 9 metrolijnen in een paar jaar aanleggen.
net zo betrouwbaar als die spoorwegen die ze uit de grond stampen?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 18:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Top, die kende ik nog niet.
Ik open zo even random een topic, zie ik precies dezelfde users die ook op het wegengedeelte van skyscrapercity zitten
Edit: China ook weer, openen even 11.000 kilometer snelweg in een jaar
Zijn die dan zo onbetrouwbaar? Er gebeurd idd wel eens een ongeluk, maar eergister knalde er ook 2 duitse treinen op elkaar een een paar maanden terug ging een spaanse trein volledig over de kop dus hoe dat in verhouding staat met westerse landen weet ik niet. China heeft veel baat bij een goed werkend sporen netwerk.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 18:55 schreef rubbereend het volgende:
[..]
net zo betrouwbaar als die spoorwegen die ze uit de grond stampen?
dat is helemaal niet waar man!! ik wist echt niet wat HTS betekende. dus!quote:Op vrijdag 12 februari 2016 17:34 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Je neemt iedereen hier in de maling...
als het er straks werkt dan is iedereen vrij snel enthousiast over de NZ-lijn en dan kan je inderdaad pas goed het doortrekken bespreekbaar maken. Bovendien is het misschien mogelijk om andere financiering te krijgen om omdat het over betere ontsluiting van Schiphol gaatquote:Op vrijdag 12 februari 2016 19:23 schreef George_Zina het volgende:
Wie weet trekken ze die NZ-lijn wel door naar Schiphol. Alleen de komende jaren niet. Men moet de soap rondom de NZ-lijn wat laten wegebben. Dat is hoe het in NL werkt: in kleine stapjes. Ik acht het wel aannemelijk maar op de lange termijn. Ook omdat uit onderzoek bleek dat verlenging naar Schiphol 2,2 miljard euro kost. Iets wat Amsterdam niet kan ophoesten zonder hulp van het kabinet en de staatssecretaris staat niet te springen om geld uit te geven aan het Amsterdamse metronetwerk.
Schiphol krijgt steeds meer passagiers en NS kan het nu al moeilijk aan! Ze hebben dit jaar al het aantal treinen richting Schiphol van 47 naar 53 per uur opgeschroefd. Alleen ProRail kampt ook met veel storingen op dat traject. Dat wat moet gebeuren is wel duidelijk.
Het heeft inderdaad veel tijd nodig. Het zal nog vaak terugkomen. Dat men al aan denkt is veelzeggend. Ik zal ook de ontwikkelingen volgen in de gemeenteraad van Amsterdam als men dit punt bespreekt. Andere financiering: misschien dat het bedrijfsleven wil mee betalen aan het doortrekken? Waarom niet? Ik heb nooit gesnapt dat men die partij niet bij betrekt. Het hoeft niet alleen van publiek geld te komen. Een goede infrastructuur is ook in het belang van het bedrijfsleven. Laat ze maar ook mee betalen!quote:Op vrijdag 12 februari 2016 19:34 schreef rubbereend het volgende:
[..]
als het er straks werkt dan is iedereen vrij snel enthousiast over de NZ-lijn en dan kan je inderdaad pas goed het doortrekken bespreekbaar maken. Bovendien is het misschien mogelijk om andere financiering te krijgen om omdat het over betere ontsluiting van Schiphol gaat
heel leuk filmpje! erg interesant ook. ik hoop dat die noordzuidlijn op tijd af zal zijn. dan ga ik die zeker een keer uiproberen om te kijken hoe efficient het werkt. ben in ieder geval erg benieuwd.quote:
Wauw, dat lijkt gewoon wel prehistorisch!quote:
2005quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:41 schreef Woods het volgende:
Ongelooflijk naïef ook. 1,5 miljard gulden en in 2007 zo het rijden ofzo?
Of gewoon genegeerd om het er door te drukken.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 23:14 schreef Igen het volgende:
dus blijkbaar werden dat destijds in het algemeen onderschat.
telefooncellenquote:
Haha, smakelijk gelachen. En 'pas' 20 jaar geleden. Kan enorm veel veranderen in 20 jaar. Alles in dat filmpje is haast ouderwets in onze ogen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 21:18 schreef matthias24 het volgende:
[..]
heel leuk filmpje! erg interesant ook. ik hoop dat die noordzuidlijn op tijd af zal zijn. dan ga ik die zeker een keer uiproberen om te kijken hoe efficient het werkt. ben in ieder geval erg benieuwd.
en hoeveel drukker is het eigenlijk geworden in die tijd, volgens mij barst het vervoer in Amsterdam centrum inmiddels uit zijn voegenquote:Op vrijdag 12 februari 2016 23:40 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Haha, smakelijk gelachen. En 'pas' 20 jaar geleden. Kan enorm veel veranderen in 20 jaar. Alles in dat filmpje is haast ouderwets in onze ogen.
Ja, het wordt elk jaar drukker. Zowel het aantal inwoners als toeristen groeit. De gemeente wijst steeds meer plaatsen aan om woningen te bouwen. Zijn een aantal krimpgebieden in NL, met name Groningen, Limburg en de Achterhoek, maar in Amsterdam wordt het steeds drukker!quote:Op vrijdag 12 februari 2016 23:47 schreef rubbereend het volgende:
[..]
en hoeveel drukker is het eigenlijk geworden in die tijd, volgens mij barst het vervoer in Amsterdam centrum inmiddels uit zijn voegen
Deels deels.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 23:26 schreef tjoptjop het volgende:
Jammer dat de kosten zo enorm uit de hand gelopen zijn.
Maar qua tracé is het toch wel een zeer mooie lijn, absoluut een aanwinst voor Amsterdam straks.
[..]
Of gewoon genegeerd om het er door te drukken.
ja echt he.....in de jaren 90 was alles nog fijn ouderwets.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 23:40 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Haha, smakelijk gelachen. En 'pas' 20 jaar geleden. Kan enorm veel veranderen in 20 jaar. Alles in dat filmpje is haast ouderwets in onze ogen.
"Het openbaar vervoer raakt voller en voller" zegt hij, gefilmd met een volledig lege tram op de achtergrondquote:
I know. Natuurlijk is het in de spits veel drukken hier in Amsterdam maar wat ook belachelijk is, dat hij impliceert dat je een hele wereldtour moet maken om van Noord naar Zuid te komen. Die metro is nu al achterhaald. Ze konden beter een metro van bijv. Lelylaan naar Schiphol graven. De oplossing welke zich daadwerkelijk terugverdient.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:02 schreef Pek het volgende:
[..]
"Het openbaar vervoer raakt voller en voller" zegt hij, gefilmd met een volledig lege tram op de achtergrond
die is niet sneller dan de 8 minuten die de trein over dat stukje doetquote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:04 schreef Woods het volgende:
. Ze konden beter een metro van bijv. Lelylaan naar Schiphol graven. De oplossing welke zich daadwerkelijk terugverdient.
Ojaquote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:10 schreef computergirl het volgende:
[..]
die is niet sneller dan de 8 minuten die de trein over dat stukje doet
Daar is laatst onderzoek naar gedaan en zo'n lijn zou zich in geen honderd jaar terugverdienen. De enige reden om dat aan te leggen is omdat de spoorlijn naar Schiphol zo vaak storingen heeft dat de bereikbaarheid van Amsterdam (en daardoor de aantrekkelijkheid als vestigingsplaats voor bedrijven) misschien een probleem wordt.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:04 schreef Woods het volgende:
[..]
I know. Natuurlijk is het in de spits veel drukken hier in Amsterdam maar wat ook belachelijk is, dat hij impliceert dat je een hele wereldtour moet maken om van Noord naar Zuid te komen. Die metro is nu al achterhaald. Ze konden beter een metro van bijv. Lelylaan naar Schiphol graven. De oplossing welke zich daadwerkelijk terugverdient.
Die Bart Vink komt ook niet helemaal zuiver over. 'Ik wil'...... Heb daar toch mijn bedenkingen over. Het lijkt net alsof ze net zo lang willen sleutelen totdat de raad 'ja' zegt en men kan starten met het lospeuteren van geld bij het Rijk.quote:Amsterdam wil verlenging Noord/Zuidlijn naar SchipholTunnelboormachine Victoria was actief tijdens het boren van de Noord-Zuidlijn tussen 25 maart 2010 en 1 december 2012
Ondanks de hoge kosten wil Amsterdam de verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol toch doorzetten. Dat blijkt uit een voorstel van D66 waarvoor genoeg steun is in de gemeenteraad.
Uit een eerdere studie, een zogenaamde Maatschappelijke Kosten/Baten Analyse, is gebleken dat de voordelen van een verlengde metrolijn naar Schiphol eigenlijk niet opwegen tegen de nadelen.
Dit onderzoek wees onder meer uit dat de kosten van het extra stukje metro rond de 2,2 miljard euro zouden bedragen. Daarom besloot verkeerswethouder Litjens van de hoofdstad om deze variant voorlopig niet nader te onderzoeken.
Ondermaats
Maar wat D66 betreft, gesteund door PvdA en VVD, moet er zo spoedig mogelijk begonnen worden met het benodigde onderzoek naar de verlening van de Noord/Zuidlijn.
Volgens de partijen is Schiphol wereldwijd goed verbonden, maar zijn de ov-verbindingen aan de ‘landzijde’ van Schiphol ondermaats.
Overigens zouden niet alleen de uitbreiding van het metronetwerk, maar ook andere vervoersopties zoals bus en trein moeten worden meegenomen in het haalbaarheidsonderzoek.
,,Ik wil dat onderzoek uitwijst dat de metro de beste optie is’’, aldus raadslid Bart Vink (D66). ,,De kosten/banenanalyse die is uitgevoerd is een nuttig hulpmiddel, maar reizigers van buiten zitten niet goed verwerkt in dat verkeersmodel. Je moet blijven nadenken.’’
Steun werkgevers
De lokale partijen worden in hun wens om het metronetwerk uit te breiden gesteund door regionale werkgevers, waaronder met name Schipholbaas Jos Nijhuis.
Naast het onderzoek naar de optie Schiphol, willen de partijen ook dat de Noord/Zuidlijn zo snel mogelijk na de gereedkoming wordt uitgebreid met een halte bij het gebied Sixhaven in Noord. Vanmiddag wordt de kwestie besproken in de gemeenteraad. De bouwkosten mogen hoe dan ook niet uit de hand lopen zoals bij de Noord/Zuidlijn, stelt Vink. ,,We hebben geleerd van de Noord/Zuidlijn. Nieuwe verbindingen zijn nodig maar het moet sober, gefaseerd, met een valide begroting en met zo min mogelijk overlast gebouwd worden.”
Op de korte termijn niet, maar op de lange termijn waarschijnlijk wel.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 22:24 schreef raptorix het volgende:
De verlenging komt er de komende jaren echt niet ,daarnaast ook redelijk zinloos, in 7 minuten zit je van schiphol op lelylaan, en vandaar zit je in 10 minuten met lijn 1 of 17 in het centrum, wat dat betreft kan men beter de frequentie op die lijnen uitbreiden, want dat is nu een ramp, wellicht ook 2 nieuwe lijnen maken 1 naar westerpark, en 1 naar zuid.
Flauwekul, met de metro naar Schiphol zou zeker 50 minuten duren, alleen daarom al niet praktisch.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 22:25 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Op de korte termijn niet, maar op de lange termijn waarschijnlijk wel.
Ik zou zeggen peuter het geld los van het bedrijfsleven en blijf met de Amsterdamse poten van de staatskas af wat betreft metrolijnen. Als die niet mee werken dan zal het heel lang niet van komen. De Schipholbaas is voor. Misschien kan Schiphol met een paar honderd miljoen euro over de brug komen. Dat ze het kunnen blijkt wel aangezien ze de komende jaren 2 miljard euro investeren, onder andere in een nieuwe terminal.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 22:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, met de metro naar Schiphol zou zeker 50 minuten duren, alleen daarom al niet praktisch.
Voorlopig gaat het ook niet van komen. Over de NZ-lijn sprak men al in de jaren 60 van de vorige eeuw. Men is pas in 2003 begonnen met het aanleggen.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 22:38 schreef Woods het volgende:
De NZ lijn verlengen vanaf Zuid? Wat een onzin. Er liggen al 4 sporen van en naar Schiphol-Zuid. Bovendien is er geen ruimte meer in de tunnel.
Heerlijk.quote:
Schiphol gaat de komende tijd eerder krimpen dan groeien, daarnaast is passagiers vervoer niet heel interessant voor Schiphol, voor hen is Cargo veel belangrijker.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 22:31 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Ik zou zeggen peuter het geld los van het bedrijfsleven en blijf met de Amsterdamse poten van de staatskas af wat betreft metrolijnen. Als die niet mee werken dan zal het heel lang niet van komen. De Schipholbaas is voor. Misschien kan Schiphol met een paar honderd miljoen euro over de brug komen. Dat ze het kunnen blijkt wel aangezien ze de komende jaren 2 miljard euro investeren, onder andere in een nieuwe terminal.
Ja die kans is groter dan naar het Zuiden, ook al omdat het spoor naar Purmerend enkelspoors is en uitbreiding naar CS voor extra treinen vrijwel niet te behappen is. Bovendien hoeft het spoor in Noord niet perse onder de grond omdat het gebied nog relatief onbebouwd is.quote:Op zondag 14 februari 2016 05:20 schreef Bleie het volgende:
Wordt er eigenlijk nog nagedacht over verlenging naar het Noorden? Richting Purmerend en zo? Beetje zoals de Randstadrail bij Rotterdam en Den Haag. Dat zou volgens mij nuttiger zijn dan naar Schiphol.
Die hele miljoenen verslindende Noord-Zuid Lijn is welgeteld 10 minuten sneller dan de huidige metrolijn die er ligt. 10 minutenquote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:10 schreef computergirl het volgende:
[..]
die is niet sneller dan de 8 minuten die de trein over dat stukje doet
Het spoor naar Purmerend (en Hoorn) is dubbelspoor, maar een doortrekking naar Purmerend zou een hele mooie toevoeging zijn. Ondergronds is idd overbodig, de metro kan op de huidige busbaan worden aangelegd. Een geheel nieuw trace door waterland zal politiek erg lastig zijn, omdat de partijen die het OV willen stimuleren doorgaans ook geen infrastructuur door een natuurgebied willen.quote:Op zondag 14 februari 2016 09:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja die kans is groter dan naar het Zuiden, ook al omdat het spoor naar Purmerend enkelspoors is en uitbreiding naar CS voor extra treinen vrijwel niet te behappen is. Bovendien hoeft het spoor in Noord niet perse onder de grond omdat het gebied nog relatief onbebouwd is.
wat zou die metro dan toevoegen? Je verliest dan de busverbinding die best goed functioneertquote:Op zondag 14 februari 2016 20:25 schreef Joppy het volgende:
[..]
Het spoor naar Purmerend (en Hoorn) is dubbelspoor, maar een doortrekking naar Purmerend zou een hele mooie toevoeging zijn. Ondergronds is idd overbodig, de metro kan op de huidige busbaan worden aangelegd.
Volg het topic via skyscrapercity. Wordt ook meer in gepost en vaak ook met achtergrond info. Heel interessant.quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:00 schreef matthias24 het volgende:
jammer dat er zo weinig mensen op dit topic reageren zeg!
Een metro heeft veel meer capaciteit.quote:Op zondag 14 februari 2016 20:27 schreef computergirl het volgende:
[..]
wat zou die metro dan toevoegen? Je verliest dan de busverbinding die best goed functioneert
De busverbinding tussen Amsterdam en Purmerend is echt geniaal voor NLse begrippen. Op een werkdagochtend gaan hier uit mijn hoofd 8 lijnen om de 5 minuten naar centraal. Niemand heeft een bushalte op verder dan 10 minuten lopen.quote:Op zondag 14 februari 2016 05:20 schreef Bleie het volgende:
Wordt er eigenlijk nog nagedacht over verlenging naar het Noorden? Richting Purmerend en zo? Beetje zoals de Randstadrail bij Rotterdam en Den Haag. Dat zou volgens mij nuttiger zijn dan naar Schiphol.
Wat dacht je van een deel in het NH kanaal? Hoeveel koopvaart wordt daar nog doorheen vervoerd? Daar kan makkelijk 10 meter breedte vanaf voor een wisselrijstrook in de spitsrichting of rail voor de doortrekking vanaf Buikslotermeerplein.quote:Op zondag 14 februari 2016 20:25 schreef Joppy het volgende:
[..]
Het spoor naar Purmerend (en Hoorn) is dubbelspoor, maar een doortrekking naar Purmerend zou een hele mooie toevoeging zijn. Ondergronds is idd overbodig, de metro kan op de huidige busbaan worden aangelegd. Een geheel nieuw trace door waterland zal politiek erg lastig zijn, omdat de partijen die het OV willen stimuleren doorgaans ook geen infrastructuur door een natuurgebied willen.
Ik bedoelde enkelspoors als in de zin, van een heen en terugbaanquote:Op zondag 14 februari 2016 20:25 schreef Joppy het volgende:
[..]
Het spoor naar Purmerend (en Hoorn) is dubbelspoor, maar een doortrekking naar Purmerend zou een hele mooie toevoeging zijn. Ondergronds is idd overbodig, de metro kan op de huidige busbaan worden aangelegd. Een geheel nieuw trace door waterland zal politiek erg lastig zijn, omdat de partijen die het OV willen stimuleren doorgaans ook geen infrastructuur door een natuurgebied willen.
Nee nee nee, je snapt er ook niks van hè. Die weilanden, dat *is* de 'natuur'!quote:Op zondag 14 februari 2016 22:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik bedoelde enkelspoors als in de zin, van een heen en terugbaan
Overigens valt het met natuur wel mee, het is vrij veel weiland. Ik ben in dit gebied opgegroeid en ken het goed, heb er in mijn jeugd veel geschaatst. Ik denk dat je er een prima metro kan leggen zonder veel in te boeten op de natuur.
Leg dat maar eens uit aan bijvoorbeeld een Groenlinks ofzoquote:Op zondag 14 februari 2016 22:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik bedoelde enkelspoors als in de zin, van een heen en terugbaan
Overigens valt het met natuur wel mee, het is vrij veel weiland. Ik ben in dit gebied opgegroeid en ken het goed, heb er in mijn jeugd veel geschaatst. Ik denk dat je er een prima metro kan leggen zonder veel in te boeten op de natuur.
Kan ik heel goed doen, de meeste natuur in Nederland is namelijk gecreeerd in de 20e eeuw, zo uit me hoofd is 70 procent pas in die tijd gemaakt, daarvoor was het vooral moerasquote:Op zondag 14 februari 2016 22:16 schreef Joppy het volgende:
[..]
Leg dat maar eens uit aan bijvoorbeeld een Groenlinks ofzo
Dat stukje ken ik vrij precies, volgens mij is dat namelijk het stukje waar nu redelijk dichtbij het spoor naar Hoorn looptquote:Op zondag 14 februari 2016 22:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee nee nee, je snapt er ook niks van hè. Die weilanden, dat *is* de 'natuur'!
[ afbeelding ]
Eigen foto![]()
Je zal ergens moeten beginnen natuurlijk en op zich zijn de huidige ov-verbindingen met randgemeenten al redelijk. Een metro naar de randgemeenten heeft pas zin als er ook in de stad lijnen liggen.quote:Op zondag 14 februari 2016 22:07 schreef TC03 het volgende:
Ik snap niet dat de metro in Amsterdam zo gefocust is op de stad zelf. Nederlandse steden zijn dermate klein dat je metro's moet benutten om de gehele stedelijke regio te bedienen. Oftewel, van Amstelveen naar Purmerend, Schiphol en Zaanstad. Volgens mij kan dat prima. De Randstadrail van Rotterdam Zuid naar Den Haag CS is bijvoorbeeld ook een groot succes.
Nee, dit is bij Zunderdorp of Ransdorp ergens. Dus niet bij de spoorlijn in de buurt, maar wel het gebied waar je een metro Buikslotermeerplein - Ilpendam - Purmerend zou kunnen bouwen.quote:Op zondag 14 februari 2016 22:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat stukje ken ik vrij precies, volgens mij is dat namelijk het stukje waar nu redelijk dichtbij het spoor naar Hoorn loopt
Het riet wat je in de verte ziet heb ik in mijn jeugd een paar keer met wat vriendjes afgefakkelt
Ah ok, zo een zelfde bord staat namelijk ook een kilometer of 6 verderop, beetje tussen de weilanden van Oostzaan en Purmerend, prachtig gebied om te schaatsen trouwens, ook in mijn jeugd veel met de boot gevaren. Overigens ben ik als natuurliefhebber geen tegenstander van de lijn, een combinatie van natuur en techniek is geen schande, sinds kort ga ik dagelijks van Amsterdam naar Hoorn met de trein, en dat is volop genieten!quote:Op zondag 14 februari 2016 22:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dit is bij Zunderdorp of Ransdorp ergens. Dus niet bij de spoorlijn in de buurt, maar wel het gebied waar je een metro Buikslotermeerplein - Ilpendam - Purmerend zou kunnen bouwen.
Goed punt, maar de komende 50 jaar zal er uberhaupt een gebied komen waar Amsterdam en Zaandam aan elkaar gaan groeien, dat hou je niet tegen, en die kant is de meest logische. De kant van Westpoort in Amsterdam zou mijn inziens beter zijn, maar ik gok erop dat het eerder de Noordkant gaat worden en dan met name het gebied tussen Purmerend en Amsterdam.quote:Op zondag 14 februari 2016 22:28 schreef Igen het volgende:
Trouwens, het gebied daar heeft op zich wel wat. Op sommige plekken kun je ook echt heel mooi zien hoe het ene deel (oud land) meters hoger ligt dan het andere deel (polder). En zo'n open landschap is heel gevoelig voor verstoring; verkeer kun je al van kilometers afstand zien en horen.
De N-wegen die er nu liggen vind ik eigenlijk ook een behoorlijke verpesting van het hele gebied. Maar ja, is het realistisch om die wegen veel rustiger te krijgen en het verkeer allemaal via Zaandam te sturen? Of neem je op de koop toe dat er zo'n as ligt en is het dan ook niet zo erg als je er ook nog een metro langs legt?
Aan de westkant heb je het lawaai van Schiphol waardoor er niet gebouwd kan worden.quote:Op zondag 14 februari 2016 22:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Goed punt, maar de komende 50 jaar zal er uberhaupt een gebied komen waar Amsterdam en Zaandam aan elkaar gaan groeien, dat hou je niet tegen, en die kant is de meest logische. De kant van Westpoort in Amsterdam zou mijn inziens beter zijn, maar ik gok erop dat het eerder de Noordkant gaat worden en dan met name het gebied tussen Purmerend en Amsterdam.
Welk lawaai? Ik heb op veel dagen het verkeer van Schiphol vol over mijn huis en hoor helemaal niets, sterker nog ik ga meestal buiten zitten om te kijken hoe ze er over heen knallen, prachtig gezicht hoe ze hun motoren extra aanknallen op het laatste stukjequote:Op zondag 14 februari 2016 22:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Aan de westkant heb je het lawaai van Schiphol waardoor er niet gebouwd kan worden.
Van mij persoonlijk mogen ze de Amstelscheg wel volbouwen. Met de A9, de A2 en de nieuwbouwwijken die Ouderkerk a/d Amstel al heeft, en de drukte van al die mensen die met hun SUV naar hun semi-illegaal permanent bewoonde vakantiehuisje aan de Vinkeveense Plassen scheuren over de smalle dijkjes - daardoor is de 'belevingswaarde' van dat hele gebied toch al onherroepelijk verpest.
Aan de noordkant van Amsterdam is dat grotendeels nog niet zo.
Waterland is nog steeds een moerasquote:Op zondag 14 februari 2016 22:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kan ik heel goed doen, de meeste natuur in Nederland is namelijk gecreeerd in de 20e eeuw, zo uit me hoofd is 70 procent pas in die tijd gemaakt, daarvoor was het vooral moeras
quote:Op zondag 14 februari 2016 22:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Welk lawaai? Ik heb op veel dagen het verkeer van Schiphol vol over mijn huis en hoor helemaal niets, sterker nog ik ga meestal buiten zitten om te kijken hoe ze er over heen knallen, prachtig gezicht hoe ze hun motoren extra aanknallen op het laatste stukje
Ja dat is natuurlijk altijd de Ethische discussie, wat is natuur? Feitelijk kun je in Nederland alles wel natuur noemen, of je de nu de Westerschelde neemt, de Betuwe, of Waterland, feitelijk heeft alles wel menselijke invloeden, ik denk dat een combinatie mooi is, ik denk dat je prima 50.000 woningen in waterland kan bouwen zonder het gebied te verstoren, gewoon niet compleet volplempen en vooral veel hoogbouw.quote:Op zondag 14 februari 2016 22:41 schreef Joppy het volgende:
[..]
Waterland is nog steeds een moeras
Natuur is ook een verkeerd woord voor waterland. Het is een cultuurlandschap, een veenweide gebied, in de loop der eeuwen door de mens gevormd. Delen van waterland zijn niet herverkaveld in de 20e eeuw en dus nog in dezelfde staat als pakweg 200 jaar terug. Op basis daarvan worden er natuurwaarden aan toegekend en dus beschermd.
Ik woon in Oud West, daar gaan ze vooral overheen bij slecht weer en wind, komen ze vanuit noord oost precies richting Zuid west, ik vind het persoonlijk prachtigquote:Op zondag 14 februari 2016 22:45 schreef Igen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
(Geplande woningbouwlocaties en de geluidscontour van Schiphol)
Woon je echt *in* de geluidscontour? Ik heb in Z-O gewoond en daar zagen we ook veel vliegtuigen over komen, maar we woonden niet in de geluidscontour en hoorden er eigenlijk niks van.
Dank je! 1 km lang.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 22:58 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Heerlijk.
En voor ts: C&H / Volg hier de bouw van 's werelds hoogste gebouw
Sterk punt. Met de NZ-lijn heb je natuurlijk een heel sterke basis voor randstedelijke uitbreidingen in de toekomst. Vanuit Noord kun je de lijn doortrekken naar Purmerend en vanuit Zuid naar Schiphol. Alleen tegens voor uitbreidingen naar Purmerend is dat het natuurlijk weiland is: een metro moet om de 800 - 1000 meter stoppen en rijden door bebouwd gebied en gezien de vele kilometers weiland tussen Amsterdam Noord en Purmerend kunnen we wel op onze vingers na tellen dat die lijn een subsidiespons zal zijn.quote:Op zondag 14 februari 2016 22:07 schreef TC03 het volgende:
Ik snap niet dat de metro in Amsterdam zo gefocust is op de stad zelf. Nederlandse steden zijn dermate klein dat je metro's moet benutten om de gehele stedelijke regio te bedienen. Oftewel, van Amstelveen naar Purmerend, Schiphol en Zaanstad. Volgens mij kan dat prima. De Randstadrail van Rotterdam Zuid naar Den Haag CS is bijvoorbeeld ook een groot succes.
Ik ben het met je eens dat het pas zin heeft als er in de stad lijnen liggen, maar met de Noord/Zuidlijn komt die lijn er juist. Echt goed ontsloten vind ik de randgemeentes trouwens niet, met name Amstelveen is gewoon erg matig ontsloten voor zo'n grote gemeente zo dicht bij de stad.quote:Op zondag 14 februari 2016 22:24 schreef Joppy het volgende:
[..]
Je zal ergens moeten beginnen natuurlijk en op zich zijn de huidige ov-verbindingen met randgemeenten al redelijk. Een metro naar de randgemeenten heeft pas zin als er ook in de stad lijnen liggen.
Die klopt ook voor geen reet eigenlijk. Als vliegtuigen binnenkomen, komen ze vaak laag over bij Purmerend-Noord en Overwhere. Dan pakken ze net de Noord-Westhoek mee en draaien ze langs de A7 naar de Zwanenburgbaan. Er zijn dagen dat ze echt achter elkaar aan blijven komen daar. Zeker alleen gespitst op vertrek?quote:Op zondag 14 februari 2016 22:45 schreef Igen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
(Geplande woningbouwlocaties en de geluidscontour van Schiphol)
Woon je echt *in* de geluidscontour? Ik heb in Z-O gewoond en daar zagen we ook veel vliegtuigen over komen, maar we woonden niet in de geluidscontour en hoorden er eigenlijk niks van.
Niet als je een soort van lightrailsysteem hebt, wat de Amsterdam forenzen in Purmerend en Ilpendam ook mee gaat nemen. Voor een metro is het stuk wel relatief lang, maar voor een trein?quote:Op zondag 14 februari 2016 23:31 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Sterk punt. Met de NZ-lijn heb je natuurlijk een heel sterke basis voor randstedelijke uitbreidingen in de toekomst. Vanuit Noord kun je de lijn doortrekken naar Purmerend en vanuit Zuid naar Schiphol. Alleen tegens voor uitbreidingen naar Purmerend is dat het natuurlijk weiland is: een metro moet om de 800 - 1000 meter stoppen en rijden door bebouwd gebied en gezien de vele kilometers weiland tussen Amsterdam Noord en Purmerend kunnen we wel op onze vingers na tellen dat die lijn een subsidiespons zal zijn.
quote:Op zaterdag 13 februari 2016 22:08 schreef George_Zina het volgende:
Ik wil dat onderzoek uitwijst dat de metro de beste optie is
dat klinkt als een onderzoek op bestelling waarvan de uitkomst alleen maar één richting uit mag..... doodeng ditquote:Ik wil dat onderzoek uitwijst dat de metro de beste optie is
Lightrail zou inderdaad beter zijn en het hoeft niet zo duur uit te pakken als de NZ-lijn omdat de sporen en stations gewoon bovengronds kunnen. Genoeg ruimte.quote:Op maandag 15 februari 2016 14:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet als je een soort van lightrailsysteem hebt, wat de Amsterdam forenzen in Purmerend en Ilpendam ook mee gaat nemen. Voor een metro is het stuk wel relatief lang, maar voor een trein?
Vergeet niet hoeveel mensen er nu met de bus gaan vanuit Purmerend naar centraal. Iedere bus van die 8 lijnen in de spits, zit/staat gewoon vol. 2/3 werkend Purmerend moet naar Amsterdam lijkt wel. Dat is toch wel een prima businesscase voor een verlenging.
Afbouwfase (volgens de huidige planning mits geen vertragingen optreden). Daarna voornamelijk ICT-testen en proefrijden. Eerste rit staat nog steeds gepland voor oktober 2017 maar definitieve datum wordt in de loop van het jaar geprikt.quote:
Juist, en de opdrachtnemer bijt niet in de hand die hem voedt.quote:Op maandag 15 februari 2016 16:56 schreef rubbereend het volgende:
[..]
[..]
dat klinkt als een onderzoek op bestelling waarvan de uitkomst alleen maar één richting uit mag..... doodeng dit
Nh-kanaal is daar idd niet zo druk qua beroepsvaart, maar het nh-knaal is wel belangrijk voor de waterhuishouding in noord-holland boven het noordzeekanaal. Maar daar is ook wel een oplossing voor te vinden met wat creativiteit.quote:Op zondag 14 februari 2016 21:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat dacht je van een deel in het NH kanaal? Hoeveel koopvaart wordt daar nog doorheen vervoerd? Daar kan makkelijk 10 meter breedte vanaf voor een wisselrijstrook in de spitsrichting of rail voor de doortrekking vanaf Buikslotermeerplein.
Er had natuurlijk allang een directe snelweg moeten liggen vanaf purmerend naar Amsterdam, zoals ooit gepland. En dan samen met een metro/lightrailverbinding.quote:Oplossingen te over, alleen is de politiek iedere keer de dwarsligger en doen mensen een uur over een stukje waar je in het weekend 20 minuten over doet.
Die bloedhonden moeten een keer consessies doen. Zij willen mensen uit de auto, maar het echte alternatief wat er voor gaat zorgen dat de infraproblemen ten noorden van AMS worden opgelost, worden iedere keer door hen tegengehouden. Met het gevolg dat er auto's blijven bijkomen.
Voorbeeld is de 2de coentunnel. Ik kan zo 10 bekenden opnoemen die de ns zo zat waren dat ze na de openstelling direct de auto hebben gepakt.
Nee, je kan juist niks in Nederland natuur noemen. En daarom hoeft er wat mij betreft idd niet spastisch gedaan te worden over het bouwen van wegen/spoor of huizen in of door dergelijke gebieden. Maar je moet ook niet onderschatten dat het open polderlandschap een grote maatschappelijke waarde heeft qua recreatie, naast uiteraard de agrarische waarde. Ik zie hier in de zomer altijd hele volksstammen door de polder fietsen.quote:Op zondag 14 februari 2016 22:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja dat is natuurlijk altijd de Ethische discussie, wat is natuur? Feitelijk kun je in Nederland alles wel natuur noemen, of je de nu de Westerschelde neemt, de Betuwe, of Waterland, feitelijk heeft alles wel menselijke invloeden, ik denk dat een combinatie mooi is, ik denk dat je prima 50.000 woningen in waterland kan bouwen zonder het gebied te verstoren, gewoon niet compleet volplempen en vooral veel hoogbouw.
Metro kan gewoon bovengronds door vanaf noord?quote:Op maandag 15 februari 2016 19:06 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Lightrail zou inderdaad beter zijn en het hoeft niet zo duur uit te pakken als de NZ-lijn omdat de sporen en stations gewoon bovengronds kunnen. Genoeg ruimte.
Jazeker, station Noord (en Zuid) liggen bovengronds. De andere 5 stations van de NZ-lijn liggen wel ondergronds maar dat geldt niet voor Noord en Zuid.quote:Op maandag 15 februari 2016 22:55 schreef Zelfscanner het volgende:
[..]
Metro kan gewoon bovengronds door vanaf noord?
Doe nu niet net alsof het enige alternatief voor de auto OV is. Hoewel ik zeker geen tegenstander ben van een deel van het OV (de trein en voor grotere steden dan Amsterdam de metro) kan je natuurlijk in Nederland in theorie tot ongeveer 60% van het autoverkeer (de automobilisten en passagiers die korte afstandjes afleggen zonder zwaar vervoer) verminderen door het fietsen sterk te bevoordelen ten opzichte van de auto. Voer maar flink wat eenrichtingswegen in en geef de andere wegen aan de fietsers. Zorg ervoor dat je binnen de stad sneller bent met de fiets (uitgaande van een gemiddelde snelheid van 20 km/u wat geoefende fietsers van bijna alle leeftijdsgroepen gemakkelijk halen) dan met de auto. In ieder geval kan je zodoende de mensen die korte afstandjes afleggen (5-10 km. binnen zo'n stad) stimuleren om te fietsen in plaats van de auto te gebruiken.quote:Op zondag 14 februari 2016 21:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat dacht je van een deel in het NH kanaal? Hoeveel koopvaart wordt daar nog doorheen vervoerd? Daar kan makkelijk 10 meter breedte vanaf voor een wisselrijstrook in de spitsrichting of rail voor de doortrekking vanaf Buikslotermeerplein.
Oplossingen te over, alleen is de politiek iedere keer de dwarsligger en doen mensen een uur over een stukje waar je in het weekend 20 minuten over doet.
Die bloedhonden moeten een keer consessies doen. Zij willen mensen uit de auto, maar het echte alternatief wat er voor gaat zorgen dat de infraproblemen ten noorden van AMS worden opgelost, worden iedere keer door hen tegengehouden. Met het gevolg dat er auto's blijven bijkomen.
Voorbeeld is de 2de coentunnel. Ik kan zo 10 bekenden opnoemen die de ns zo zat waren dat ze na de openstelling direct de auto hebben gepakt.
Ga jij met je nette werkkloffie aan op de fiets van Purmerend naar Amsterdam en weer terug. Sommigen doen dat in de zomer, maar hey, er is ook een herfst, lente en winter.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 00:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Doe nu niet net alsof het enige alternatief voor de auto OV is. Hoewel ik zeker geen tegenstander ben van een deel van het OV (de trein en voor grotere steden dan Amsterdam de metro) kan je natuurlijk in Nederland in theorie tot ongeveer 60% van het autoverkeer (de automobilisten en passagiers die korte afstandjes afleggen zonder zwaar vervoer) verminderen door het fietsen sterk te bevoordelen ten opzichte van de auto. Voer maar flink wat eenrichtingswegen in en geef de andere wegen aan de fietsers. Zorg ervoor dat je binnen de stad sneller bent met de fiets (uitgaande van een gemiddelde snelheid van 20 km/u wat geoefende fietsers van bijna alle leeftijdsgroepen gemakkelijk halen) dan met de auto. In ieder geval kan je zodoende de mensen die korte afstandjes afleggen (5-10 km. binnen zo'n stad) stimuleren om te fietsen in plaats van de auto te gebruiken.
Combinatie van lightrail en een of andere constructie waarmee je dat plasje water oversteekt, hetzij een brug hetzij een tunnel. Heel wat minder duur dan die metro, maar...minder prestigieus. Amsterdam wil zich zo graag meten met echte steden in plaats van dat het koestert wat het wel is: een heel erg fraai klein stadje.quote:Op maandag 15 februari 2016 19:06 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Lightrail zou inderdaad beter zijn en het hoeft niet zo duur uit te pakken als de NZ-lijn omdat de sporen en stations gewoon bovengronds kunnen. Genoeg ruimte.
Dat project vind ik nu wel mooi.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 01:05 schreef George_Zina het volgende:
Ondergronds transportsysteem voor heel Zwitserland
[ afbeelding ]
Zwitserland denkt serieus na over een gigantische ondergrondse goederenspoorlijn. Het netwerk van tunnels moet een groot deel van het land dekken.
Goederenvervoer is in Zwitserland niet zo makkelijk als in Nederland. Vanwege de geografie kan transport niet over het water en ook de spoorlijnen zijn niet overal geschikt. Gevolg: veel vrachtwagens op de weg. De Zwitsers onderzoeken daarom andere mogelijkheden om vracht snel van A naar B te krijgen.
Gigantische tunnel
En zo kwamen experts tot een plan om goederen te verplaatsen in een gigantische tunnel. Daarin rijden geen vrachtwagens, maar speciaal ontworpen onbemande wagentjes. Die verplaatsen zich met behulp van elektromagnetische inductie met een snelheid van 30 kilometer per uur. 24 uur per dag.
Het project zou technisch haalbaar zijn, maar ook duur. Uit een haalbaarheidsstudie blijkt dat een verbinding tussen Zürich en Bern, een afstand van 66,7 kilometer, 3,5 miljard Zwitserse Frank zou kosten, omgerekend ruim 3 miljard euro.
Het onderzoeksteam, dat met overheidssubsidie twee jaar lang aan het plan werkte, heeft laten weten dat de tunnel in 2030 klaar zou kunnen zijn. Het is de bedoeling dat het project later uitgebreid wordt naar andere logistieke hubs rond het Meer van Genève, het Bodenmeer, Basel, Luzern en Thun.
Nederland kent de Betuweroute: een 160 kilometer lange goederenspoorlijn van Rotterdam naar de grens met Duitsland. Krijgen de Zwitsers straks een 'Cargo Sous Terrain', cargo onder de grond? De onderzoekers noemen de tunnel, die 50 meter diep en 6 meter breed moet worden, in ieder geval een 'pragmatische en technisch simpele oplossing' die efficiënt is en geen schade toebrengt aan het milieu.
Het is de bedoeling om het project privaat te financieren. Momenteel worden investeerders gezocht. Volgens Zwitserse media kan het plan op steun rekenen van de betrokken kantons, maar moet het nog wel worden goedgekeurd door het parlement.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bron
https://www.deingenieur.n(...)rvoer-in-zwitserland
Tunnels bouwen kunnen ze wel in Zwitserland. Over niet al te lange tijd wordt de Gotthardtunnel van 57 km lang in gebruik genomen die Zurich met Milaan verbindt. Treinen die daar met 250 km per uur door kunnen razen. De bouw daarvan heeft bijna 20 jaar geduurd en 20 miljard euro gekost.
Nieuwe Gotthardtunnel flinke impuls spoorgoederenvervoer
[ afbeelding ]Nieuwe Gotthardtunnel door de Alpen die Zwitserland met Italië verbindt
Het heeft bijna 20 jaar geduurd en 18 miljard euro gekost, maar volgend jaar is het zover. Dan is de spoorverbinding tussen onder meer Rotterdam en Milaan flink verbeterd omdat de nieuwe Gotthard-basistunnel in gebruik wordt genomen. Er kunnen 260 treinen per dag doorheen van maximaal 740 meter. De tunnel is 57 kilometer en daarmee de langste spoortunnel ter wereld. Maar het is wel belangrijk dat EU-lidstaten als Nederland, België, Duitsland en Italië zorgen voor standaardisering van hun spoor, zodat alle treinen makkelijk bij de betrokken landen de grens over kunnen. “Nationalisme moeten wijken voor het algemeen belang.”
[ afbeelding ]Gotthardtunnel in aanleg
Vooral het spoorgoederenvervoer vanuit de havens zal profiteren van deze tunnel, zo bleek woensdag in Antwerpen tijdens een conferentie geörganiseerd door de Zwiters. “Dit is ons cadeau aan Europa”, zei Peter Füglistaler, directeur van het Zwitserse ministerie van Transport.
Vlakke verbinding
Met de nieuwe basisspoortunnels wordt een vlakke verbinding door de Alpen gerealiseerd; de noord-zuidcorridor (Corridor Rhine-Alpine). In juni 2016 gaan de eerste treinen rijden door de nieuwe Gotthard-spoortunnel. Eind 2016 is hij volledig operationeel. Met de basistunnels wordt op milieuvriendelijke wijze ruimte geboden aan de groeiende mobiliteit. Goederen kunnen nu nog sneller en efficiënter per spoor, in plaats van over de weg, vervoerd worden.
De spoorcapaciteit van Noord- naar Zuid-Europa is nu maximaal 180 treinen per dag door de bergen. Dat wordt na opening van de Gotthard-tunnel maximaal 260 treinen per dag. Het gaat om zo’n 4 passagierstreinen en 10 goederentreinen per uur in beide richtingen. Maar het belangrijkste is dat het transport veel efficiënter én betrouwbaarder wordt. Want de treinen kunnen 740 meter lang zijn en een flink hoger gewicht meenemen dan nu het geval is. Bovendien is de reis 45 minuten korter.
Locomotieven
Nu moet een trein die door Zwitserland rijdt beschikken over maar liefst drie locomotieven om de bergen over te kunnen; twee ervoor en één erachter. Maar dat is straks verleden tijd omdat het om een vlakke verbinding gaat. Dan is één locomotief voldoende, een flinke besparing. Zo wordt het spoorgoederenvervoer concurrerender en opzichte van het vervoer over de weg.
De Zwitsers hebben de tunnel aangelegd en volledig zelf gefinancierd. Dat was een opdracht van het volk omdat zij geen toename willen van het aantal vrachtwagens door het land. Goederenvervoer per spoor is veel milieuvriendelijker dan vervoer over de weg, daarom is daar flink in geïnvesteerd. Het aantal vrachtwagens dat de Alpen doorkruist moet zijn teruggebracht van 1,14 miljoen in 2013 tot 650.000 per jaar in 2018. Er mag niet geïnvesteerd worden in uitbreiding van het wegennet.
ERMTS
Het project bestaat uit drie delen. De Lötschberg basistunnel is in 2007 geopend. De Gotthard-basistunnel wordt op 11 december 2016 volledig in bedrijf gesteld. Met de Ceneri-basistunnel wordt in 2019 de vlakke spoorverbinding door de Alpen voor Europa realiteit. Vanaf 2018 moet het treinbesturings- en beveligingssysteem ERTMS de afhandeling van treinverkeer op de totale corridor zeker stellen.
Ook de Nederlandse overheid zet flink in op goederenvervoer per spoor, zo vertelt Helen van Dongen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu tijdens de conferentie. De overheid wil in 2030 dat het spoorgoederenvervoer met 40% is gegroeid; in 2050 moet een plus van 80% zijn gerealiseerd.
Nationale belangen
“Maar daarvoor moeten we wel nationale belangen opzij zetten voor het grotere geheel”, vindt Van Dongen. “Want als we allemaal denken aan het grotere geheel profiteert iedereen daar van. Grensoverschreidend treinvervoer heeft nu nog een hoop drempels.”
En daar raakte Van Dongen een gevoelige snaar. Want veel lidstaten in Europa zijn vooral bezig met protectionisme van hun eigen havens. Zo zette Duitsland Nederland de voet dwars bij onder meer de Betuweroute, omdat zij de haven van Hamburg willen beschermen. Nederland is op haar beurt niet toeschietelijk geweest met het bereikbaar houden van de Antwerpse haven via de Westerschelde en IJzeren Rijn om de haven in Rotterdam te beschermen. En de Belgen werkten de Nederlanders op hun beurt weer tegen bij de HSL.
Toezichthouder
Bovendien zijn er nog altijd behoorlijk wat drempels die weggenomen moeten worden. Zo hebben alle lidstaten een toezichthouder met eigen regels. Zelfs een land als Nederland stelt verplicht dat een machinist de lokale taal moet spreken om te communiceren met de meldkamer. Omdat iedereen dat doet, zijn er 18 talen nodig om door heel Europa te kunnen rijden. Zelfs een dagelijkse goederentrein vanuit Rotterdam naar Italië moet over drie machinisten beschikken (Nederlands, Duits en Italiaans), of over iemand met een talenknobbel.
Zo is DB Schenker op dit moment 150 Duitse machinisten Nederlandse les aan het geven om de grens over te kunnen bij Zevenaar. “Terwijl het natuurlijk veel efficiënter is als alle landen ook toestaan dat Engels voldoende is”, zei panel-lid Ad Toet van KNV tijdens het congres. Ook is een probleem dat de gebruikersvergoedingen flink fluctueren. En er maar liefst 27 verschillende spoor-veiligheidssystemen in Europa gebruikt worden.
Oplossingen
“Er gebeuren veel goede dingen, maar we moeten sneller met oplossingen komen”, vindt Toet. “Pas als er een level playing field is, kunnen vervoerders een goede keus maken tussen wegtransport en spoorgoederenvervoer.” Want hoewel Zwitserland ervoor zorgt dat treinen van 740 meter het land kunnen passeren, het spoor in de omringende landen is daar nog niet overal op de route voor geschikt. Ook hebben de goederentreinen last van meldkamers die passagierstreinen voorrang geven (want dat is volgens de politiek belangrijker), wat vertraging oplevert.
“Betrouwbaarheid en punctualiteit is het belangrijkste voor spoorgoederenvervoerders”, weet Ákos Érsek van de UIRR. “In Zwiterserland is dat straks in orde. Nu is het tijd dat de EU-landen zich ook aan de afspraken houden en de zaken op elkaar afstemmen.”
Europese Commissie
Volgens de Europese Commissie wordt er hard gewerkt om de nationale regels en systemen op elkaar aan te laten sluiten. “Dit jaar wordt er nog druk overlegd en zijn diverse werkgroepen actief. Vanaf herfst 2016 zullen we de afspraken gaan implementeren”, kondigt Herald Ruijters van het Europese ministerie van Transport aan.
Probleem is alleen dat de lidstaten het bij de overleggen in Brussel vaak wel eens worden, maar dat vervolgens de uitvoering in de landen zelf erg stroef gaat omdat er allerlei belangen meespelen. Niet alleen het protectionisme van de eigen havens, maar ook het belang van nationale treinbouwers die voor bepaalde veiligheidssystemen pleiten. Of vakbonden die bang zijn dat goedkope machinisten uit het buitenland het werk van ‘eigen volk’ gaan overnemen en daardoor de taalbarrière in stand willen houden.
Maatschappelijke opbrengst
De EU-lidstaten moeten echter niet alleen met een economische bril kijken, vindt Stefan Wendel, directeur EEIG RFC Rhine-Alpine. “Let ook op de sociale opbrengst van spoorgoederenvervoer. De Zwitserse tunnel heeft een negatieve business case, die investering gaan ze in geld nooit terugverdienen. Maar er is ook een grote maatschappelijke opbrengst, bijvoorbeeld op het gebied van milieu en geluidsoverlast.”
“Klimaat is een groot probleem. We hebben rail nodig om grote volumes milieuvriendelijk vervoer te realiseren”, bevestigt Toet. “Daarvoor moeten we niet alleen de problemen op korte termijn oplossen, maar ook de focus houden op de vastgestelde lange termijnvisie.” En dat zijn dagelijkse goederentreinen met een lengte van 740 meter die probleemloos, goedkoop én efficiënt van Rotterdam naar Milaan kunnen rijden. Volgens een betrouwbare dienstregeling. Want als dat niet lukt, kan het Zwitserse meesterwerk er wel eens net zo bij gaan liggen als de HSL-Zuid.
Nieuwe Gotthardtunnel flink impuls spoorgoederenvervoer
Als Mark Rutte - al is hij de slechtst functionerende ministerpresident die Nederland in decennia heeft gehad - op zijn fietsje naar het Binnenhof gaat dan kunnen jij en ik ook prima op ons fietsje van A naar B gaan.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 09:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ga jij met je nette werkkloffie aan op de fiets van Purmerend naar Amsterdam en weer terug.
Sommigen zijn geen mietjes.quote:Sommigen doen dat in de zomer, maar hey, er is ook een herfst, lente en winter.
Dat valt mee maar het is sterk persoonlijk en het hangt af van de efficiëntie van de OV-verbinding. Met de fiets zou je er ongeveer 50-65 minuten (ondergrens voor gezonde 'jonge' mensen die 5 keer per week zo'n stuk fietsen) over doen als de fietsverbinding in orde is. Met het OV zou je minimaal een half uur nodig hebben maar dan ga je uit van een zeer gunstig scenario aangezien het transport met het OV zelf minimaal een minuut of 20 zal duren (als het niet onderweg nog eens god weet hoe vaak stopt, wat mij betreft stopt het maximaal op 3-6 plaatsen en enkel in Amsterdam) en je moet ook nog naar de halte toe en van de laatste halte naar je eindbestemming. Qua tijdwinst valt het dus tegen voor die afstand. Het OV is wel een uitkomst voor die paar dagen waarop het regent wanneer je moet vertrekken.quote:Voor het stuk waar we het nu over hebben, Purmerend - Amsterdam, zijn er wel 2 opties. eigen gemotoriseerd of het OV. Het is namelijk net te lang om met de fiets te doen op dagelijkse basis het hele jaar door.
Jullie kunnen tegenwoordig wel netjes reacties afsplitsen?quote:Op zaterdag 13 februari 2016 22:58 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Heerlijk.
En voor ts: C&H / Volg hier de bouw van 's werelds hoogste gebouw
Rutte woont niet in Zoetermeer. Die woont ook ergens in Den Haag.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 10:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als Mark Rutte - al is hij de slechtst functionerende ministerpresident die Nederland in decennia heeft gehad - op zijn fietsje naar het Binnenhof gaat dan kunnen jij en ik ook prima op ons fietsje van A naar B gaan.
Al deed Rutte dat wel in de zomer maar dat is niet relevant aangezien je kleding niet wordt beïnvloed door het al dan niet dragen van een jas en eventueel handschoenen, een muts en een sjaal of een bivakmuts.
[..]
Sommigen zijn geen mietjes.![]()
Al moet je je natuurlijk wel gepast kleden, zonder handschoenen en wintersokken fietsen zou ik het met het weer van vandaag niet aanraden.
[..]
Dat valt mee maar het is sterk persoonlijk en het hangt af van de efficiëntie van de OV-verbinding. Met de fiets zou je er ongeveer 50-65 minuten (ondergrens voor gezonde 'jonge' mensen die 5 keer per week zo'n stuk fietsen) over doen als de fietsverbinding in orde is. Met het OV zou je minimaal een half uur nodig hebben maar dan ga je uit van een zeer gunstig scenario aangezien het transport met het OV zelf minimaal een minuut of 20 zal duren (als het niet onderweg nog eens god weet hoe vaak stopt, wat mij betreft stopt het maximaal op 3-6 plaatsen en enkel in Amsterdam) en je moet ook nog naar de halte toe en van de laatste halte naar je eindbestemming. Qua tijdwinst valt het dus tegen voor die afstand. Het OV is wel een uitkomst voor die paar dagen waarop het regent wanneer je moet vertrekken.
Er is trouwens nog een hele mooie oplossing: [ afbeelding ]
Een kruissnelheid van 50 km/u en pieksnelheden van in de 70 km/u zijn perfect haalbaar voor een recreatieve wielrenner.![]()
Je zou met dit voertuig sneller van deur naar deur gaan dan met het OV in het geval van Purmerend-Amsterdam. Als de werkgevers mee zouden werken met het veilig stallen (en eventueel douchen voor wie dat wil) en je wat wegenbelasting terug zou kunnen krijgen voor je auto als je zoiets gebruikt of iets dergelijks (perfect mogelijk wegens het minder belasten (andere betekenis) van de wegen)...
Dat doe ik al lang!quote:Op dinsdag 16 februari 2016 11:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
1 tip: bekijk dit in algemene zin en niet in je eigen persoonlijke.
Dat is prima op te lossen met overheidsbeleid.quote:Ook zijn er duizenden kantoren in Amsterdam centrum waar de faciliteiten niet aanwezig zijn om eens een douche te pakken
Ik wel, in België is dit bij de overheid vrij standaard. Het feit dat jij van "mafklappers" spreekt geeft trouwens aan dat jij het zelf juist vanuit je eigen persoonlijke bias bekijkt en niet in algemene zin. Dat is weinig verrassend want mensen verwijten juist datgene bij anderen wat ze zelf ook doen.quote:en ik ken geen manager die voor een paar mafklappers op de fiets een badkamer gaat bouwen.
Welke verhouding?quote:De verhouding klopt ook niet.
Hoe dan? Subsidiespons project fiets en werkdouche? Mensen laten zich moeilijk sturen en de jaren '90 hebben dat goed laten zien. Met allerlei projectjes moesten mensen uit de auto, resultaat? 0. Files namen pas zichtbaar af toen van A naar Beter werd gestart en asfalt werd toegevoegd.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 11:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat doe ik al lang!
[..]
Dat is prima op te lossen met overheidsbeleid.
Nee, ik kijk het niet vanuit mijzelf. Ik kijk het vanuit het perspectief van wat er langs de Jaagweg fietst of door Purmerland naar Amsterdam. En op een regenachtige herfstochtend en op een mooie zomerdag. En in beide gevallen zijn dat er bar weinig. Ook de gemotoriseerde 2-wielers.quote:[..]
Ik wel, in België is dit bij de overheid vrij standaard. Het feit dat jij van "mafklappers" spreekt geeft trouwens aan dat jij het zelf juist vanuit je eigen persoonlijke bias bekijkt en niet in algemene zin. Dat is weinig verrassend want mensen verwijten juist datgene bij anderen wat ze zelf ook doen.
Er gaan nooit grote groepen mensen op dagelijkse basis 2x 10-20km fietsen naar het werk. Kun je overheidsbeleid op uit oefenen en fietssubsidies toepassen, of de brandstoffen achterlijk verhogen, maar mensen gaat dat gewoon niet doen. 5 a 10 gaat nog wel, maar de route Purmerend/Waterland - Amsterdam valt hier dus buiten.quote:[..]
Welke verhouding?
Uit onderzoekjes is gebleken dat minstens 60% van de automobilisten de auto op dat moment gebruikt voor kort transport (minder dan 10 km. waarvan een groot deel minder dan 5 km.). Als je al die mensen - met uitzondering van die paar mensen die een zware last vervoeren of die de auto op het werk nodig hebben maar met inbegrip van veel mensen die 10-20 km. afleggen - uit de auto en op de fiets krijgt...
Ik weet wat het zijn. Dat werkt prachtig in verstedelijkte gebieden en grotere agglomeraties. Alleen denk ik dat dat net even iets te lang is voor structureel dagelijks gebruik tussen Purmerend/Waterland en Amsterdam, het gebied waar we het nu over hebben.quote:Een goede tip naast de tips die ik al heb gegeven: leg fietssnelwegen aan. Als je denkt te weten wat dat is, waarschijnlijk weet je het niet. Google Duckduckgo er even naar.
Ik zou zeggen dat je naar de vervoersprestatie moet kijken.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 12:33 schreef Red_85 het volgende:
Er gaan nooit grote groepen mensen op dagelijkse basis 2x 10-20km fietsen naar het werk. Kun je overheidsbeleid op uit oefenen en fietssubsidies toepassen, of de brandstoffen achterlijk verhogen, maar mensen gaat dat gewoon niet doen. 5 a 10 gaat nog wel, maar de route Purmerend/Waterland - Amsterdam valt hier dus buiten.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het doel van die korte ritjes, is dat ook onderzocht? Ik ben zelf geneigd om eerder de auto te pakken voor een kort ritje als ik ergens kort zal zijn, kleine boodschappen ofzo. Zodat ik niet 2x een kwartier op de fiets zit voor een paar minuten in een winkel, terwijl dat met de auto hoogstens 2x 5 minuten zou zijn. Terwijl als ik ergens een langere periode moet zijn, ik voor dezelfde afstand eerder geneigd ben de fiets te pakken, omdat die 20 minuten verschil op een paar uur minder uitmaken.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 11:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Uit onderzoekjes is gebleken dat minstens 60% van de automobilisten de auto op dat moment gebruikt voor kort transport (minder dan 10 km. waarvan een groot deel minder dan 5 km.). Als je al die mensen - met uitzondering van die paar mensen die een zware last vervoeren of die de auto op het werk nodig hebben maar met inbegrip van veel mensen die 10-20 km. afleggen - uit de auto en op de fiets krijgt...
Wedden op meer paarden inderdaad. Er is niet 1 oplossing zoals veel beleidsbepalers denken. En je moet vooral niet gaan denken voor mensen, dat doen ze zelf wel. Dooddoener, maar mag wel vaak herhaald worden, want ambtenaren denken dat wel te kunnen.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 20:35 schreef Joppy het volgende:
Bereikbaarheid is een kwestie van alle mogelijk modaliteiten inschakelen, omdat de vervoerbehoefte van iedereen weer anders is.
Vind dat ook echt top ideeën. Helemaal in samenwerking met die fietsen met hulpaccu's. Misschien dat dan die 20km wel overbrugt kan worden voor de grotere meute.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 20:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat je naar de vervoersprestatie moet kijken.
Als je de cijfers erbij pakt, dan zie je dat op de afstand 10-20km ongeveer nog half zo veel fietsers over zijn als in de categorie 5-10km. Maar ze fietsen ook twee keer zo ver. Qua vervoersprestatie is de categorie 10-20km dus eigenlijk net zo belangrijk als de kortere afstanden! Hier zijn veel beleidsmakers zich niet bewust van, die kijken alleen naar het aantal ritten. Maar hier komt wel verandering in, bijv. als je kijkt naar de fietssnelwegen / fietsroute+ projecten die in de rest van het land worden gebouwd voor afstanden van ~15km.
Maar goed, Purmerend - Amsterdam is al gauw 25km als je niet op het Buikslotermeerplein moet zijn en dat is echt te ver voor op de fiets.
Tof, dank je.quote:Op donderdag 18 februari 2016 14:10 schreef yvonne het volgende:
FOK!kers over de Noord/Zuidlijn in Amsterdam
Ook op de FP aandacht voor dittopic
wie wil nou zo'n afstand fietsen? niemand toch?quote:Op dinsdag 16 februari 2016 11:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een goede tip naast de tips die ik al heb gegeven: leg fietssnelwegen aan. Als je denkt te weten wat dat is, waarschijnlijk weet je het niet. Google Duckduckgo er even naar.
Sommige mensen die niet roken.quote:Op woensdag 24 februari 2016 16:30 schreef matthias24 het volgende:
[..]
wie wil nou zo'n afstand fietsen?
hihihihihihihiquote:Op woensdag 24 februari 2016 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Sommige mensen die niet roken.
ja maar toch pak ik veel liever de auto als het regent dan dat ik gezelig een fietstochtje ga maken.quote:
Wie niet? Gelukkig komt het niet zo vaak voor dat het (in een beduidende mate) regent op het moment dat je moet fietsen.quote:Op woensdag 24 februari 2016 17:52 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ja maar toch pak ik veel liever de auto als het regent dan dat ik gezelig een fietstochtje ga maken.
aha zeer interesant allemaal.quote:Op woensdag 24 februari 2016 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Sommige mensen die niet roken.
Ik ken zat mensen die er geen moeite mee hebben. Hell, ik ken groepen jongeren waarvan meerdere mensen aan fietsvakanties doen, bijvoorbeeld op de fiets van Nederland naar Noorwegen. Voor dagelijks transport kan je tot ongeveer een uur (heen) met de fiets doen, voor een jongere die een normale conditie heeft komt dat neer op 20-25 km. Waar is die grens van een uur op gebaseerd? Op het verschil in transporttijd tussen de auto en de fiets. Een half uurtje langer erover doen om ergens te geraken vinden veel mensen een goede tradeoff tegen het feit dat ze wat beweging krijgen en wat zonlicht krijgen voordat ze op de plaats van bestemming komen. Het is wel zo dat voor de meeste mensen de grens rond de 10 km. ligt maar het gaat nog steeds om een relevant grote groep voor wie de grens op ongeveer 20 km. ligt. Igen merkte het laatst nog op dat het beleidsmatig zeker loont om voor hen een goede fietsinfrastructuur aan te leggen (fietssnelwegen) aangezien deze groep ook een aanzienlijke grotere afstand aflegt met de fiets en zodoende de impact op de hoeveelheid gemotoriseerd vervoer groter is. Omwille van zijn werk weet hij hier wat meer van af dan de meeste mensen.
Het hangt af van hoeveel tijd je hebt maar in de praktijk willen verreweg de meeste werknemers minder dan 10 km. afleggen tussen hun woning en het werk, neem een afstand tot 20 km. en het percentage wordt nog groter. Jaag deze mensen uit de auto en naar de fiets toe en je krijgt veel minder overlast van auto's.quote:Op woensdag 24 februari 2016 17:55 schreef matthias24 het volgende:
[..]
aha zeer interesant allemaal.dus stel dat ik graag naar tokio wil gaan........wat raad je mij dan aan om op de fiets daar heen te gaan of met de vliegtuig?
wauw! dat klinkt best wel interesant eigenlijk. dus gewoon een rechtsreekse fietslijnverbinding van A naar B? maar dan komt er dus ook gewoon een tunnel voor die fietsnelweg onder het noordzeekanaal toch? en mogen fietsers op zo'n fietssnelweg dan ook 130 km per uur fietsen?....... ik bedoel het is tenslotte een fietsnelweg zeg maar. eej en stel dat je daar opeens fietpech krijgt......mag je dan ook gewoon de wegenwacht bellen?quote:Op woensdag 24 februari 2016 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het hangt af van hoeveel tijd je hebt maar in de praktijk willen verreweg de meeste werknemers minder dan 10 km. afleggen tussen hun woning en het werk, neem een afstand tot 20 km. en het percentage wordt nog groter. Jaag deze mensen uit de auto en naar de fiets toe en je krijgt veel minder overlast van auto's.
Nogmaals, zoek even op wat fietssnelwegen zijn want het is duidelijk dat jij dat niet weet. Ik zal het voor je samenvatten aangezien jij toch te lui zal zijn om het op te zoeken: normaal gesproken krijgt de automobilist de voorrang en de korste wegen, bij een fietssnelweg krijgt de fietser een directe verbinding zonder gelijkvloerse kruispunten en dit bij voorkeur in een groen gebied.
Mijn ervaring is juist dat het regent, net en alleen op het moment dat je moet fietsen.quote:Op woensdag 24 februari 2016 17:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wie niet? Gelukkig komt het niet zo vaak voor dat het (in een beduidende mate) regent op het moment dat je moet fietsen.
Mensen onthouden extreme gebeurtenissen sterker dan gewone gebeurtenissen, dit vertekent hun beeld. Statistisch gezien heb je ongeveer 9% kans dat het regent maar dat is inclusief buitjes die weinig om het lijf hebben of die zelfs aangenaam zijn (een hete zomerdag).quote:Op woensdag 24 februari 2016 18:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mijn ervaring is juist dat het regent, net en alleen op het moment dat je moet fietsen.
Hmm, heb het idee dat het vaak regent in de ochtend, door bepaalde temperatuur verschillen van nacht naar dag. Vaak regent het snachts door tot een uur of 8, dus net op het moment dat je aankomt op je werk. Maar kan mn gevoel zijn natuurlijk.quote:Op woensdag 24 februari 2016 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mensen onthouden extreme gebeurtenissen sterker dan gewone gebeurtenissen, dit vertekent hun beeld. Statistisch gezien heb je ongeveer 9% kans dat het regent maar dat is inclusief buitjes die weinig om het lijf hebben of die zelfs aangenaam zijn (een hete zomerdag).
Het verschilt wat over de loop van de dag, dat klopt. Ik weet er helaas te weinig van om het goed te duiden, als een ander het wel weet, graag.quote:Op woensdag 24 februari 2016 18:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hmm, heb het idee dat het vaak regent in de ochtend
Stop met het topic te verkankeren.quote:Op woensdag 24 februari 2016 18:10 schreef matthias24 het volgende:
[..]
wauw! dat klinkt best wel interesant eigenlijk. dus gewoon een rechtsreekse fietslijnverbinding van A naar B? maar dan komt er dus ook gewoon een tunnel voor die fietsnelweg onder het noordzeekanaal toch? en mogen fietsers op zo'n fietssnelweg dan ook 130 km per uur fietsen?....... ik bedoel het is tenslotte een fietsnelweg zeg maar. eej en stel dat je daar opeens fietpech krijgt......mag je dan ook gewoon de wegenwacht bellen?
jaja ik hou al op.... grapjes zijn duidelijk ongewenst vandaag.quote:Op woensdag 24 februari 2016 18:59 schreef Woods het volgende:
[..]
Stop met het topic te verkankeren.
De stations in Amsterdam-Noord (Noorderpark en Noord) worden pas aan het eind van dit jaar opgeleverd terwijl de overige stations deze zomer worden opgeleverd volgens de planning. Voor station Noord zijn ze zelfs nog op zoek naar een aannemer die het specialistische glaswerk kan verrichten. Oskomera zou dat doen maar die zijn op de fles gegaan. Het is al maanden geleden dat Oskomera failliet is gegaan. Ik vraag mij af waar ze in godsnaam mee bezig zijn: moeten ze 100 km papierwerk in orde maken of wat? Ongelofelijk.quote:Op woensdag 24 februari 2016 19:16 schreef Bleie het volgende:
http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/
Ik ga bij voorkeur op de fiets naar mijn werk; dat is zo'n 9 km. Maar ik moet wel zeggen dat ik bij regen / kou al snel voor de bus kies. Toch is dat op zich een afstand die je inderdaad prima kunt fietsen. Ik doe er overigens wel een stuk langer over dan Bram van Loon: zo'n 40 minuten. Komt ook doordat ik tussendoor met een pont over moet, en daarna dwars door Amsterdam ga, dus nogal wat oponthoud heb van stoplichten. Al met al zal ik blij zijn als die metro eindelijk rijdt.
Heel leuk, maar hoe is dat een reactie op wat ik schreef?quote:Op woensdag 24 februari 2016 19:31 schreef George_Zina het volgende:
[..]
De stations in Amsterdam-Noord (Noorderpark en Noord) worden pas aan het eind van dit jaar opgeleverd terwijl de overige stations deze zomer worden opgeleverd volgens de planning. Voor station Noord zijn ze zelfs nog op zoek naar een aannemer die het specialistische glaswerk kan verrichten. Oskomera zou dat doen maar die zijn op de fles gegaan. Het is al maanden geleden dat Oskomera failliet is gegaan. Ik vraag mij af waar ze in godsnaam mee bezig zijn: moeten ze 100 km papierwerk in orde maken of wat? Ongelofelijk.
Er komt een ondergrondse aansluiting.quote:Op woensdag 24 februari 2016 19:54 schreef Bleie het volgende:
[..]
Anyway, wat mij nog steeds volkomen onduidelijk is, is hoe de overstap bij Centraal wordt. Concreet: ik moet van de Noord/Zuidlijn overstappen op een metro naar Weesperplein, en vv. Hoe lang moet ik dan lopen van de ene metro naar de andere? Want ze zijn nu aan de Noordkant van het station bezig voor de Noord/Zuidlijn, maar de huidige metro's komen aan de Zuidkant. Komt er ondergronds een aansluiting? Of moet je altijd het hele station doorlopen?
Maar hoe ver moet je dan lopen?quote:Op woensdag 24 februari 2016 20:01 schreef freako het volgende:
[..]
Er komt een ondergrondse aansluiting.
http://wijnemenjemee.nl/n(...)udden-elkaar-de-hand
Hierin ga ik absoluut niet met je mee. Dit is dan de snelste en meest comfortabele verbinding van Noord/CS naar Zuid. Daar kan geen bus of tram tegenop.quote:Op donderdag 21 april 2016 13:16 schreef Woods het volgende:
Tegen de tijd dat dit ding gaat rijden maakt haast niemand er gebruik van. De bestaande busverbinding is er al. Eventueel voor mensen die van Noord naar Schiphol willen hoeven maar 1 keer over te stappen.
twitter:wak1964 twitterde op zaterdag 21-05-2016 om 11:21:57Zelfspot. Van de gemeente Amsterdam. Ik vind m leuk. #nzlijn https://t.co/oH89f0KXiO reageer retweet
Je kunt ook zeggen: een goed gemanicuurde middelvinger naar de burger, groetjes van de afdeling Communicatie.quote:Op zondag 22 mei 2016 20:45 schreef rubbereend het volgende:
[ afbeelding ]twitter:wak1964 twitterde op zaterdag 21-05-2016 om 11:21:57Zelfspot. Van de gemeente Amsterdam. Ik vind m leuk. #nzlijn https://t.co/oH89f0KXiO reageer retweet
quote:Op zondag 22 mei 2016 20:45 schreef rubbereend het volgende:
[ afbeelding ]twitter:wak1964 twitterde op zaterdag 21-05-2016 om 11:21:57Zelfspot. Van de gemeente Amsterdam. Ik vind m leuk. #nzlijn https://t.co/oH89f0KXiO reageer retweet
Waar wil je dat eindpunt dan laten? Dat wordt al snel ondergronds wat dan weer honderden miljoenen gaat kosten, terwijl de vervoerswaarde gering is. Als je nu vanaf een punt op de ringlijn in de stad wilt zijn, kun je vanaf bijvoorbeeld lelylaan of Sloterdijk beter gelijk de tram nemen dan eerst naar CS. Reizigers met de metro naar CS willen, doen dat meestal om de trein te pakken en dat kan dan ook prima op Sloterdijk. Direct rondom CS zijn er verder maar beperkt bestemmingen die echt interessant zijn voor de bewoners rondom de Ringlijn, hooguit de Bieb of de Zeedijk.quote:Op vrijdag 18 november 2016 23:42 schreef Woods het volgende:
Het is mij een raadsel waarom de gemeente het eindpunt van metro 50 isolaterweg niet doortrekt naar CS. Een relatieve moeite. Oke, je bent met de trein van Sloterdijk zo op CS maar nu moet je met de tram de stad doorkruisen om op de volgende haltes te kunnen komen.
quote:Nieuwe metro test Noord-Zuidlijn
Op maandag 2 januari zal voor de eerste keer een nieuwe M5-metro op eigen kracht vanaf station Amsterdam Zuid het Noord/Zuidlijn-spoor oprijden en vervolgens de tunnel bij de RAI induiken.De rit is het startsignaal van een omvangrijk testprogramma dat zo’n zeven maanden in beslag zal nemen.
Eerder werd al het noordelijk deel van de treinbeveiliging van de Noord/Zuidlijn getest met onder meer een M5, maar deze moest toen nog in twee delen door de tunnel worden getrokken. Nu zijn de stations en de railinfrastructuur zo ver afgebouwd dat de metro's op eigen kracht de testritten kunnen uitvoeren op de hele Noord/Zuidlijn.
Het grote testprogramma wordt samen met Alstom, de leverancier van de metro's en de bouwer van het nieuwe treinbeveiligingssysteem, in gang gezet. Manager van deze testfase Jan Swanepoel: "In de eerste fase gaan we op de hele lijn door een serie van testen bewijzen dat de metro’s veilig en op de juiste snelheid kunnen voortbewegen. Eerst op lage snelheid met één metro, maar uiteindelijk op hoge snelheid op de hele lijn, met meerdere metro's."
Naar verwachting loopt het testprogramma ongeveer 33 weken. Wanneer de metro’s kunnen rijden zoals vereist, wordt het testprogramma uitgebreid. Dan volgen testen of de communicatie tussen alle verschillende systemen goed werkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |