quote:Politie altijd mee met ambulance naar azc
Zaandam -
Ambulances zullen voorlopig niet zonder politiebegeleiding uitrukken naar het azc in Zaandam. Dit nadat een groep van zo’n dertig asielzoekers hulpverleners belaagde die zaterdag een man kwamen behandelen na een zelfmoordpoging.
Tegelijkertijd doet het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) onderzoek naar het incident. Voorlichter Jan-Willem Anholts: „Er wordt onderzocht of de groep die zich tegen de hulpverleners keerde, vervolgd kan worden.”
In de nacht van zaterdag op zondag verwondde een man, volgens andere azc-bewoners een Jonge Iraniër, zichzelf met een mes. Een grote groep bewoners maakte het werk van de ambulancebroeders onmogelijk, en de vijftien agenten moesten te hulp schieten om de menigte in toom te houden.
„Het ambulancepersoneel is weggegaan, omdat het te onveilig werd”, vertelt politiewoordvoerster Petrie Koenen. Volgens de zegsvrouw werd het ook de agenten te heet onder de voeten. „Ze hebben buiten gewacht tot de bewoners de man zelf naar brachten.”
Volgens Peter Duif van Ambulance Amsterdam, dat op de melding in Zaandam reageerde, had de uitruk in eerste instantie voorkomen kunnen worden als ’de eerstelijnszorg binnen azc’s beter was geregeld’. „Ik ga niet in op de medische omstandigheden van deze man”, legt Duif uit. „Maar hij had eerder gevraagd om hulp. Als daar beter op was gereageerd hadden we daar zaterdag niet heen hoeven rijden, met alle gevolgen van dien.”
Duif doet dan ook een oproep aan het COA om die eerstelijnszorg (huisarts, tandarts, maatschappelijk werker) ’beter te regelen’. „Als wij nodig zijn voor spoedritten, doen we dat natuurlijk. Maar door heel het land krijgen we signalen dat veel van die ritten naar azc’s voorkomen hadden kunnen worden als er eerder op de hulpvraag zou zijn gereageerd.” Zo’n twee keer per dag vindt er in een azc een zelfmoordpoging of zelfverminking plaats.
VVD-Kamerlid Azmani reageert bezorgd. „Voor asielzoekers geldt dat zij onze gastvrijheid niet horen te beantwoorden met geweld. Overtreed je de wet, dan pakken we dat hard aan. Als terugsturen niet mogelijk is, dan toch zeker gesloten opvang tot dat wel kan.” PvdA-Kamerlid Kuiken is voorzichtiger. Ook zij vindt dat hulpverleners met rust gelaten dienen te worden. Maar zij wil nu eerst weten „wat zich nu precies in deze opvang heeft plaatsgevonden” en „welke maatregelen er worden genomen tegen de daders”.
Voorlopig zullen er bij spoedritten naar het azc in Zaandam dus politieagenten meegaan. „Net zoals gebeurt naar bepaalde uitgaansgebieden”, aldus Duif. Onderzocht wordt nog hoelang dat zo moet blijven, en of er vluchtelingen vervolgd kunnen en gaan worden voor het belagen van hulpverleners.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_mee_naar_azc__.html
"gepast geweld" is vrij eenvoudig: als je op Schiphol vriendelijk en beleefd bent, is de marechaussee dat ook tegen jou. Geen geweld is dan gepast geweld.quote:Op zondag 31 januari 2016 19:50 schreef Molurus het volgende:
Het is om die reden dat ik me bijvoorbeeld afvraag wat "met gepast geweld de grenzen bewaken" precies inhoudt. Het lijkt mij dat 'gepast' en 'effectief' praktisch niet te combineren zijn.
"Onderzoeken of ze vervolgd kunnen worden" i.p.v. dat allang duidelijk was dat ze uitgezet worden. Sterker nog: ze hadden al op een strand in Afrika moeten staan!quote:Op zondag 31 januari 2016 20:16 schreef Houtenbeen het volgende:
„Er wordt onderzocht of de groep die zich tegen de hulpverleners keerde, vervolgd kan worden.”
Het lijkt mij sterk dat een marechaussee met die zware wapens mag schieten op mensen die illegaal ons land betreden. Dan zal er meer aan de hand moeten zijn.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
"gepast geweld" is vrij eenvoudig: als je op Schiphol vriendelijk en beleefd bent, is de marechaussee dat ook tegen jou. Geen geweld is dan gepast geweld.
Als het nodig is daarentegen heeft de marechaussee ook de beschikking over zware wapens. En die hebben ze niet om ze niet te gebruiken! M.a.w. er is geen onder- en bovengrens voor wat gepast is, dat hangt volledig van de situatie af.
Dat er elke keer als het over asielzoekers gaat er mensen tevoorschijn komen die beweren dat het Westen verantwoordelijk is voor die mensen omdat "wij" de landen van die mensen hebben kapotgemaakt.quote:Op zondag 31 januari 2016 19:12 schreef Vallon het volgende:
Waarom wordt het nu weer keer op keer een discussie over ethiek..... uitgemelkte gezichtspunten.... over dat wij/zij slecht zijn..... en er schuld is waar je dat dan ook qua compensatie wenst te (ver)halen.
Het topic gaat over verdelen, de oorzaken en m.i de gevolgen met hoe je dat dan moet inregelen.....
Dat snap ik. Wanneer je gaat verdelen krijg je automatisch (kennelijk) te maken met beperkingen waar je dus nauwlettend op moet toezien. Wanneer je niet bereid bent je regels te handhaven, moet je die niet uitvaardigen. Het moet geen toneelspelletje worden.quote:Op zondag 31 januari 2016 19:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het vraagstuk "hoe kunnen we hier in de praktijk het beste mee omgaan?" roept van nature nogal wat moreel verwerpelijke ideeen en oplossingen op. Dat is vrees ik de aard van het vraagstuk.
De grenzen van wat haalbaar is worden niet alleen bepaald door wat we kunnen doen maar ook door wat wij met z'n allen nog een ethisch verdedigbare oplossing vinden.
Dat negeren lijkt me geen haalbare kaart.
Het is om die reden dat ik me bijvoorbeeld afvraag wat "met gepast geweld de grenzen bewaken" precies inhoudt. Het lijkt mij dat 'gepast' en 'effectief' praktisch niet te combineren zijn.
Corrigeer me als ik ernaast zit hoor, maar zover ik weet bestaat de huidige toestroom niet bepaald uit Nigerianen.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:33 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Dat er elke keer als het over asielzoekers gaat er mensen tevoorschijn komen die beweren dat het Westen verantwoordelijk is voor die mensen omdat "wij" de landen van die mensen hebben kapotgemaakt.
De werkelijke reden is natuurlijk net even iets anders. De belangrijkste:
[ [url=https://www.quandl.com/data/WORLDBANK/NGA_SP_POP_TOTL-Nigeria-Population-total.png?dataset[graph_title]=Population+-+Nigeria&dataset[height]=250&dataset[visible_columns]=0&dataset[width]=375]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
Dit geldt in vrijwel alle arme landen. "Wij" geven ze genoeg eten om een arm leven te hebben en zich enorm te vermenigvuldigen. Die exponentiele groei gaat door zolang ze genoeg te eten hebben, en wij blijven dat geven want anders is het zielig.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Corrigeer me als ik ernaast zit hoor, maar zover ik weet bestaat de huidige toestroom niet bepaald uit Nigerianen.
Dat het vluchtelingen betreft en niet 'zomaar mensen die illegaal de grens oversteken' is in zoverre relevant dat het nogal een invloed heeft op de aantallen. Als je zo af en toe iemand moet tegenhouden is dat natuurlijk prima te doen. Als je miljoenen mensen moet tegenhouden wordt het een heel ander vraagstuk.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat snap ik. Wanneer je gaat verdelen krijg je automatisch (kennelijk) te maken met beperkingen waar je dus nauwlettend op moet toezien. Wanneer je niet bereid bent je regels te handhaven, moet je die niet uitvaardigen. Het moet geen toneelspelletje worden.
Ik heb ook geworsteld met geweld <-> grensbewaking, neerschieten en stuur de honden op de varkens af whatever. Terwijl (grens)bewaking geen discussie hoeft te zijn van geweld maar slechts een kwestie van capaciteit.
Denk de (im)moraliteit van "vluchteling" eens weg en het (verdeel)beleid wordt een stuk eenvoudiger. Het bewaken van de grens moet je niet laten interfereren met een "vluchtelingen" probleem.
Wanneer je dan de grens illegaal passeert word je (gelijk of uiteindelijk) aangehouden. Wanneer je de grens illegaal passeert, word je geïdentificeerd en "opgesloten" totdat je (permanent) kan worden uitgezet.
Wanneer je je daartegen laat staan actief verzet, treedt pas het adagium gepast geweld in werking wat je geheel over jezelf hebt afgeroepen. Niks geen ethisch noch moreel probleem.
Er gaat betrekkelijk weinig voedselhulp naar die landen, nauwelijks significant.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit geldt in vrijwel alle arme landen. "Wij" geven ze genoeg eten om een arm leven te hebben en zich enorm te vermenigvuldigen. Die exponentiele groei gaat door zolang ze genoeg te eten hebben, en wij blijven dat geven want anders is het zielig.
Nigeria was gewoon een illustratie; er is meer data beschikbaar over Nigeria omdat het een groter en belangrijker land is dan Syrie en Afghanistan. Er komen trouwens wel degelijk asielzoekers uit Nigeria.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Corrigeer me als ik ernaast zit hoor, maar zover ik weet bestaat de huidige toestroom niet bepaald uit Nigerianen.
Klopt die cijfers kwamen laatst ook op radio 1 voorbij.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit geldt in vrijwel alle arme landen. "Wij" geven ze genoeg eten om een arm leven te hebben en zich enorm te vermenigvuldigen. Die exponentiele groei gaat door zolang ze genoeg te eten hebben, en wij blijven dat geven want anders is het zielig.
Toch lijken je cijfers dan ten aanzien van je argument hun doel volledig te missen. Ja, er komen asielzoekers uit Nigeria. Maar dat zijn niet de hoeveelheden waar wie dan ook van wakker ligt.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:55 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Nigeria was gewoon een illustratie; er is meer data beschikbaar over Nigeria omdat het een groter en belangrijker land is dan Syrie en Afghanistan. Er komen trouwens wel degelijk asielzoekers uit Nigeria.
Misschien moet je even toelichten warom die cijfers hun doel missen. Anders kan ik niet reageren.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Toch lijken je cijfers dan ten aanzien van je argument hun doel volledig te missen.
"Ja, er komen asielzoekers uit Nigeria. Maar dat zijn niet de hoeveelheden waar wie dan ook van wakker ligt."quote:Op zondag 31 januari 2016 20:58 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Misschien moet je even toelichten warom die cijfers hun doel missen. Anders kan ik niet reageren.
Ik heb in dezelfde post 1) een verklaring gegeven waarom in Nigeria pakte en 2) de data gegeven voor Syrie en Afghanistan.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:01 schreef Molurus het volgende:
"Ja, er komen asielzoekers uit Nigeria. Maar dat zijn niet de hoeveelheden waar wie dan ook van wakker ligt."
Momenteel worden er geen Syriërs teruggestuurd, er zijn zelfs nieuwsberichten over terroristische Syrische asielzoekers die niet teruggestuurd worden.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:02 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Ik heb in dezelfde post 1) een verklaring gegeven waarom in Nigeria pakte en 2) de data gegeven voor Syrie en Afghanistan.
Syrie n Afghanistan zijn voor zover ik weer de #1 en #2 waar die asielzoekers momenteel vandaan komen. Als ik me heb vergist kan ik best de andere nummer 1 en/of 2 opzoeken, ik gerandeer je dat de picture vergelijkbaar is.
Nigeria lijkt me hier nogal off topic, dat is niet waar de massale toestroom van vluchtelingen vandaan komt.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:02 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Ik heb in dezelfde post 1) een verklaring gegeven waarom in Nigeria pakte en 2) de data gegeven voor Syrie en Afghanistan.
Syrie n Afghanistan zijn voor zover ik weer de #1 en #2 waar die asielzoekers momenteel vandaan komen. Als ik me heb vergist kan ik best de andere nummer 1 en/of 2 opzoeken, ik gerandeer je dat de picture vergelijkbaar is.
Nee, verdubbeld tussen 1980 en 2003. Het is nu niet meer 2003. Sinds 1980 is de Syrische bevolking veel meer dan verdubbeld.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:07 schreef Molurus het volgende:
Je geeft aan dat Syrie is verdubbeld sinds 1980
Tussen 1980 - 2003 is de wereldbevolking trouwens met minder dan 50% gestegen, dus Syrie is zeker niet gemiddeld.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:07 schreef Molurus het volgende:
Dat klopt. Dit geldt echter voor de gehele wereldbevolking. Syrie is op dit punt niet uitzonderlijk. Waarom vluchtelingen dan *daar* vandaan komen is dan nog steeds een raadsel wat mij betreft. Dat kun je niet vanuit bevolkingsgroei alleen verklaren.
Los van het feit dat bevolkingsgroei natuurlijk ontzettend veel te maken heeft met de huidige asielcrisis, kwam ik op dit onderwerp omdat ik dit aangeef als belangrijkste reden voor destabilisatie van 3e wereld landen. Ik maakte deze opmerking omdat ik het er niet mee eens ben dat alle verantwoordelijkheid bij het Westen ligt.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:07 schreef Molurus het volgende:
Zoals gezegd: bevolkingsgroei is een groot en onderschat probleem. Maar ik begrijp niet helemaal waarom jij denkt dat het iets met dit onderwerp te maken heeft.
Een van de bewijzen is de video die ik eerder in dit topic heb gepost. Daarnaast heeft ook Erdogan gezegd dat Europa via de baarmoeder veroverd wordt.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 13:54 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ah dat is het doel? Wiens doel? Enig bewijs hiervoor? Tis me nogal een plan om de hele oorspronkelijke bevolking ergens te vervangen.
Die godwin slaat nergens op.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 13:56 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Deze video is schokkend. Het laat ook zien dat geboortebeperking voor allochtonen noodzakelijk is, haast het sluiten van de grenzen en het uitzetten van iedereen zonder westers paspoort.
Geboortebeperking voor allochtonen = geboortebeperking voor joden
het uizetten van mensen zonder westers paspoort = het deporteren van joden.
Voor de zoveelste keer: Het zijn geen vluchtelingen.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nigeria lijkt me hier nogal off topic, dat is niet waar de massale toestroom van vluchtelingen vandaan komt.
Je geeft aan dat Syrie is verdubbeld sinds 1980. Dat klopt. Dit geldt echter voor de gehele wereldbevolking. Syrie is op dit punt niet uitzonderlijk. Waarom vluchtelingen dan *daar* vandaan komen is dan nog steeds een raadsel wat mij betreft. Dat kun je niet vanuit bevolkingsgroei alleen verklaren.
Zoals gezegd: bevolkingsgroei is een groot en onderschat probleem. Maar ik begrijp niet helemaal waarom jij denkt dat het iets met dit onderwerp te maken heeft.
Er is onderzoek waaruit blijkt dat landen met een jonge bevolking een grotere kans hebben op oorlog/gewapende conflicten. Landen met een autoritaire bestuursvorm hebben dat trouwens ook.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:16 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Nee, verdubbeld tussen 1980 en 2003. Het is nu niet meer 2003. Sinds 1980 is de Syrische bevolking veel meer dan verdubbeld.
[..]
Tussen 1980 - 2003 is de wereldbevolking trouwens met minder dan 50% gestegen, dus Syrie is zeker niet gemiddeld.
Ik beweer niet dat bevolkingsgroei de enige factor is, ik beweer dat bevolkinggroei de belangrijkste factor is.
Natuurlijk zijn er meerdere factoren dan alleen bevolkingsgroei. Bijvoorbeeld de grip die de dictator heeft op de locals. In Syria was die zwakker omdat de dictator Shia was en de meste locals Sunni.
[..]
Los van het feit dat bevolkingsgroei natuurlijk ontzettend veel te maken heeft met de huidige asielcrisis, kwam ik op dit onderwerp omdat ik dit aangeef als belangrijkste reden voor destabilisatie van 3e wereld landen. Ik maakte deze opmerking omdat ik het er niet mee eens ben dat alle verantwoordelijkheid bij het Westen ligt.
Er is natuurlijk wel een gewapend conflict in Oekraïne.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:26 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer: Het zijn geen vluchtelingen.
Er zijn geen vluchtelingen in Europa. De oorlog in het voormalig Joegoslavië was de laatste keer dat er in Europa gebieden waren waar mensen in levensgevaar waren (en dus vluchtelingen in Europa). Sindsdien zijn er geen vluchtelingen meer in Europa. Dat het bevolkingsoverschot van Afrika en Azië illegaal Europa in komt heeft niets met vluchtelingen te maken.
Dan noem je ze toch gelukszoekers. Het zal me echt aan m'n reet roesten, het verandert niets aan het vraagstuk.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:26 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer: Het zijn geen vluchtelingen.
Er zijn geen vluchtelingen in Europa. De oorlog in het voormalig Joegoslavië was de laatste keer dat er in Europa gebieden waren waar mensen in levensgevaar waren (en dus vluchtelingen in Europa). Sindsdien zijn er geen vluchtelingen meer in Europa. Dat het bevolkingsoverschot van Afrika en Azië illegaal Europa in komt heeft niets met vluchtelingen te maken.
Ik ben het helemaal met hem eens. Maar iemand die 6 veilige landen door is gereisd vreest allang niet meer voor z'n leven. Daar zit de denkfout van vele naïevelingen.quote:Op zondag 31 januari 2016 08:37 schreef Buster24 het volgende:
Gisteren op Nieuwsuur
[ afbeelding ]
Hoogleraar Cengiz Aktar, tevens oud-directeur van de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR.
Dat is precies wat ik bedoel ja. Er worden in rap tempo ziek veel mensen bijgefokt waar geen banen en vooruitzichten voor zijn. Honger speelde ook een grote rol in bijv de Egyptische revoluties.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:26 schreef luxerobots het volgende:
Er is onderzoek waaruit blijkt dat landen met een jonge bevolking een grotere kans hebben op oorlog/gewapende conflicten. Landen met een autoritaire bestuursvorm hebben dat trouwens ook.
Dat voorspelt weinig goeds voor Afrika/Midden-Oosten en grote delen van Azië. Ook niet voor Europa en onze capaciteit om mensen hier op te vangen trouwens.
Een wereld van verschil.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan noem je ze toch gelukszoekers. Het zal me echt aan m'n reet roesten, het verandert niets aan het vraagstuk.
Dat kan helemaal niet.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:30 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Illegalen pak je keihard aan en trap je met gepast geweld Europa uit.
Ergens in het oosten. Mensen die daarvoor op de vlucht zijn, kunnen terecht in Rusland (als ze van Russische afkomst zijn) of in het westen Oekraïne. Oekraïne is een gigantisch land, het conflict speelt zich op een relatief klein deel. Het gedeelte van Oekraïne dat volledig veilig is, is groter dan Duitsland. Wie illegale immigranten uit Oekraïne "vluchtelingen" noemt heeft er niets van begrepen. Gelukkig speelt dit nauwelijks, omdat Oekraïners geen Afrikanen en moslims zijn en dus minder snel geneigd zijn om de parasiteren op westerse verzorgingsstaten.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel een gewapend conflict in Oekraïne.
"Dat kan helemaal niet" moet maar eens ophouden. Wat is er niet mogelijk? Hekken bouwen mag, grenzen bewaken mag. "Vluchtelingen" binnenlaten is niet verplicht, je moet ze alleen wel de gelegenheid geven asiel aan te vragen. Dat asiel wijs je vervolgens direct af (klaar terwijl de aanvrager wacht) op grond van komst vanuit veilig land. Mocht dit om wat voor reden dan ook niet lukken, dan moet het vluchtelingenverdrag onmiddellijk opgeschort worden in afwachting van herziening.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat kan helemaal niet.
Althans, niet zonder alle verdragen en alle internationale afspraken aan je laars te lappen en al je ethiek overboord te gooien.
Inderdaadquote:Op zondag 31 januari 2016 21:28 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met hem eens. Maar iemand die 6 veilige landen door is gereisd vreest allang niet meer voor z'n leven. Daar zit de denkfout van vele naïevelingen.
Inderdaad. En jonge mannen gaan sneller over tot geweld. Zal ook wel met testosteron (en andere hormonen) te maken hebben.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:29 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel ja. Er worden in rap tempo ziek veel mensen bijgefokt waar geen banen en vooruitzichten voor zijn. Honger speelde ook een grote rol in bijv de Egyptische revoluties.
Zonder met mijn ogen te knipperen. als er grote groepen asielESERS zonder ethiek op ons af komen mag je zelf ook best een tandje terugschakelenquote:Op zondag 31 januari 2016 21:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat kan helemaal niet.
Althans, niet zonder alle verdragen en alle internationale afspraken aan je laars te lappen en al je ethiek overboord te gooien.
Er zijn talloze aanwijzingen die aantonen dat het geen vluchtelingen zijn.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:37 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Inderdaad
En ik vermoed dat maar een klein percentage op de vlucht is voor zijn leven.
Klopt. Ethiek geldt wat mij betreft voor Europeanen en westerse bondgenoten, niet voor indringers, illegalen en mensen uit culturen die zelf ook nooit van ethiek hebben gehoord.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:39 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Zonder met mijn ogen te knipperen. als er grote groepen asielESERS zonder ethiek op ons af komen mag je zelf ook best een tandje terugschakelen
Dan kom je al gauw uit bij vragen zoals: "mag je iemand die zonder toestemming de grens passeert ter plekke doodschieten?"quote:Op zondag 31 januari 2016 21:39 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Zonder met mijn ogen te knipperen. als er grote groepen asielESERS zonder ethiek op ons af komen mag je zelf ook best een tandje terugschakelen
Dat is de belangrijkste oorzaak van de problemen in Afrika. Ik word wel eens voor nazi uitgemaakt als ik gedwongen sterilisatie in Afrika opper, maar ik vrees dat dit de enige oplossing is. Het alternatief is een wereld vol oorlog en een Europa vol kansloze illegalen.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Inderdaad. En jonge mannen gaan sneller over tot geweld. Zal ook wel met testosteron (en andere hormonen) te maken hebben.
Die vraag is heel simpel te beantwoorden: Onder voorwaarden. Als ze na 3 keer bevel tot stoppen (of teruggaan) negeren, dan mag er geschoten worden om de illegaal te stoppen. Niet om te doden, om te stoppen. In die zin is het antwoord op de vraag 'nee'. Maar er mag geschoten worden en de kans bestaat dat de illegaal daarbij om het leven komt. Dat neigt dus naar de 'ja', maar allesbehalve volmondig 'ja'.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan kom je al gauw uit bij vragen zoals: "mag je iemand die zonder toestemming de grens passeert ter plekke doodschieten?"
Zelf zou ik die vraag niet positief kunnen of willen beantwoorden. Voor de mensen die hier oproepen tot het laten varen van onze ethiek... ik zou het wel dapper vinden als ze dit dan ook hardop zouden uitspreken / hiervoor zouden pleiten. Het is ieg consequent.
Een belangrijkere vraag: doen we dat voor- of nadat ons eigen continent naar de knoppen is?quote:Op zondag 31 januari 2016 20:57 schreef Buster24 het volgende:
Het is niet de vraag OF we terug gaan slepen maar WANNEER
Dat 'slepen' klinkt veel belovend, maar ik vrees dat dit gepaard zal geen met het met vliegtuigen ophalen van 'vluchtelingen'. Het gaat ze namelijk niet om het voorkomen dat ze naar Europa gaan, maar om de verdrinkingen (zielig!). Politiek leiders zijn totaal geschift.quote:Op zondag 31 januari 2016 20:57 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Klopt die cijfers kwamen laatst ook op radio 1 voorbij.
Een nuchtere deskundige stelde ook dat toelaten uiteindelijk geen optie meer is.
Het is niet de vraag OF we terug gaan slepen maar WANNEER
In dit land kennen we niet eens een doodstraf voor moord. Om dan illegale grensoverschreiding ernstig genoeg te noemen om gericht te schieten lijk me nogal meten met twee maten. Het lijkt me iets heel anders dan, zeg, een gewapende roofoverval.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:44 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Die vraag is heel simpel te beantwoorden: Onder voorwaarden. Als ze na 3 keer bevel tot stoppen (of teruggaan) negeren, dan mag er geschoten worden om de illegaal te stoppen. Niet om te doden, om te stoppen. In die zin is het antwoord op de vraag 'nee'. Maar er mag geschoten worden en de kans bestaat dat de illegaal daarbij om het leven komt. Dat neigt dus naar de 'ja', maar allesbehalve volmondig 'ja'.
Is dit alles nieuw en voor mij bedacht? Nee. Dit is zoals de politie handelt bij misdadigers. En illegaal een Europese grens overschrijden is wat mij betreft een ernstig misdrijf, zeker als je dit doelbewust met massa's mensen doet.
Wat mij betreft niet. De illegale grensoverschrijdingen ontwrichten het volledige continent. Het lijkt mij niet meer dan redelijk om dat te classificeren als een zwaar misdrijf. Daar hoort met scherp schieten bij, als laatste middel als andere pogingen (verbodsborden, hek, stop-bevel, waarschuwingsschoten) om het misdrijf te stoppen zijn mislukt.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
In dit land kennen we niet eens een doodstraf voor moord. Om dan illegale grensoverschreiding ernstig genoeg te noemen om gericht te schieten lijk me nogal meten met twee maten. Het lijkt me iets heel anders dan, zeg, een gewapende roofoverval.
Schieten op mensen die zelf niet bewapend zijn is wat mij betreft in alle gevallen verwerpelijk.
Mijn respect dat je dit in elk geval hardop zo uitspreekt.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Wat mij betreft niet. De illegale grensoverschrijdingen ontwrichten het volledige continent. Het lijkt mij niet meer dan redelijk om dat te classificeren als een zwaar misdrijf. Daar hoort met scherp schieten bij, als laatste middel als andere pogingen (verbodsborden, hek, stop-bevel, waarschuwingsschoten) om het misdrijf te stoppen zijn mislukt.
Voor de duidelijkheid: Ik heb het niet over een asielzoeker die zich bij een officiële grensovergang meldt en asiel aanvraagt. Ik heb het over mensen die doelbewust hekken omver duwen en daarbij soms zelfs geweld tegen politieagenten gebruiken.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn respect dat je dit in elk geval hardop zo uitspreekt.Heel wat mensen die pleiten voor strengere grensbewaking lijken daar toch niet de ballen voor te hebben.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik het standpunt zelf respecteer. Zelf zou ik dit niet kunnen of willen verdedigen. Maar het is in elk geval consequent en realistisch.
Een schietbevel zou kunnen mits alle andere geweldsmiddelen uitgeput.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan kom je al gauw uit bij vragen zoals: "mag je iemand die zonder toestemming de grens passeert ter plekke doodschieten?"
Zelf zou ik die vraag niet positief kunnen of willen beantwoorden. Voor de mensen die hier oproepen tot het laten varen van onze ethiek... ik zou het wel dapper vinden als ze dit dan ook hardop zouden uitspreken / hiervoor zouden pleiten. Het is ieg consequent.
Ik ga daar helemaal niet aan voorbij. Ik ben me er terdege van bewust dat die enorme toestroom een enorme impact heeft op Europa.quote:Op zondag 31 januari 2016 21:57 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Wat ik bezwaarlijk vind aan jouw standpunt is dat het lijkt alsof je voorbij gaat aan de ontwrichting van het continent, en daarbij de belangen van de Europeanen. Ik heb stevige standpunten, niet omdat ik een of andere idioot ben, maar simpelweg omdat ik het belang van de Europese bevolking op het eigen continent boven het belang van illegale indringers plaats, ongeacht de (ethische) consequenties.
Heb je de video's gezien van de massale aanvallen op grenswachters?quote:Op zondag 31 januari 2016 22:09 schreef Molurus het volgende:
Wat mij betreft kun je niet gericht gaan schieten op iemand wiens enige misdaad het omduwen van een hek is.
Ja. Wat mij betreft ziet dat er nog niet half zo dramatisch uit als een wedstrijd van Feijenoord. En daar schieten we ook niet met scherp.quote:Op zondag 31 januari 2016 22:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heb je de video's gezien van de massale aanvallen op grenswachters?
Kijk bij tientallen is schieten niet nodig maar bij tienduizenden, en daar heb je het over zijn er weinig alternatieven.quote:Op zondag 31 januari 2016 22:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ga daar helemaal niet aan voorbij. Ik ben me er terdege van bewust dat die enorme toestroom een enorme impact heeft op Europa.
Ik vraag me alleen af hoe dat het schieten op individuen rechtvaardigt. Geen enkel specifiek persoon kun je op die manier verantwoordelijk houden voor die ontwrichting. Wat mij betreft kun je niet gericht gaan schieten op iemand wiens enige misdaad het omduwen van een hek is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |