ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen.
Op donderdag 28 januari 2016 18:27 schreef Prins_Pils het volgende: Ik las het ook net en ik snap niet waarom treinen ineens korter moeten worden. Bijplaatsen op spoor 11 in Arnhem wordt trouwens wel eens gedaan
De ic's naar de Randstad komen in Nijmegen op spoor 4a te staan. Die is een stuk korter dan het huidige perron 1a.
interessant dat ze de veranderingen op Zwolle - Emmen min of meer terugdraaien, op enkele treinen na dan en dat de stopper Zwolle - Enschede eerder moet vertrekken om de Leeuwarder drie minuten eerder eruit te kunnen krijgen.
Die situatie gaat duren totdat de eerste aanpassingen op Zwolle klaar zijn. Ik zou zeggen: laat dan eerst de huidige situatie nog maar even intact, maar goed, ze zullen er wel goed over nagedacht hebben.
Reizigers tussen Groningen en Twente zijn ze sowieso al kwijt aan Flixbus, plus er rijdt ook nog een sprinter tussen Groningen en Zwolle die wel prima aansluit op de sprinter Zwolle-Enschede. Plus Zwolle-Enschede wordt straks Syntus en zo kunnen ze die reizigers daar (en dus indirect) ook Syntus weer een oor aannaaien. Reizigertje pesten.
Magoe ik ben er wel blij mee, maarja ik woon dan ook in Leeuwarden en die gaan er dus wel op vooruit.
Vermoed dat het verschuiven van de IC Venlo-Eindhoven naar het andere kwartier en tevens doorkoppelen als IC naar Utrecht die daar prima aansluit op de NoordOost naar Leeuwarden/Groningen ook een truc is om Arriva op de Maaslijn dwars te zitten. Nu is het vanuit Venlo veel sneller via de Maaslijn naar Noord-Nederland, straks kan dat misschien wel eens sneller via Eindhoven-Utrecht zijn. Al is het ook weer een voordeel dat de IJsselijn-IC straks nonstop Nijmegen-Arnhem doet waardoor de aansluiting Maaslijn->IC Zwolle weer verbeterd.
Reizigers tussen Groningen en Twente zijn ze sowieso al kwijt aan Flixbus, plus er rijdt ook nog een sprinter tussen Groningen en Zwolle die wel prima aansluit op de sprinter Zwolle-Enschede. Plus Zwolle-Enschede wordt straks Syntus en zo kunnen ze die reizigers daar (en dus indirect) ook Syntus weer een oor aannaaien. Reizigertje pesten.
Magoe ik ben er wel blij mee, maarja ik woon dan ook in Leeuwarden en die gaan er dus wel op vooruit.
Vermoed dat het verschuiven van de IC Venlo-Eindhoven naar het andere kwartier en tevens doorkoppelen als IC naar Utrecht die daar prima aansluit op de NoordOost naar Leeuwarden/Groningen ook een truc is om Arriva op de Maaslijn dwars te zitten. Nu is het vanuit Venlo veel sneller via de Maaslijn naar Noord-Nederland, straks kan dat misschien wel eens sneller via Eindhoven-Utrecht zijn. Al is het ook weer een voordeel dat de IJsselijn-IC straks nonstop Nijmegen-Arnhem doet waardoor de aansluiting Maaslijn->IC Zwolle weer verbeterd.
ik vraag me af hoeveel reizigers Venlo - Zwolle doen. Op dit moment is het nog de Heerlentrein die in Utrecht een redelijk mooie overstap met de NO vormt.
Op donderdag 28 januari 2016 21:13 schreef Zug-Chef het volgende: Klopt maar ik meende te lezen dat de Venlo-IC in EIndhoven combineert/splitst met de Heerlen-IC, vandaar mijn gedachte.
mja, dat zal een tijdelijk iets zijn lijkt me, want in 2018 wil de NS ETMET invoeren
Op donderdag 28 januari 2016 21:05 schreef Zug-Chef het volgende: Nu is het vanuit Venlo veel sneller via de Maaslijn naar Noord-Nederland, straks kan dat misschien wel eens sneller via Eindhoven-Utrecht zijn.
De overstap in Nijmegen is verschrikkelijk lang en volgens mij kom je na Zwolle alsnog in dezelfde trein terecht als die je had gehad als je via Utrecht was gegaan.
Ja, maar nu is het zo dat je via Eindhoven en Utrecht ook (bijna) een half uur in Utrecht staat te wachten omdat in Eindhoven de Venlo-IC op de Maastricht-IC aansluit zeg maar. En je moet ook nog een kwartier eerder weg uit Venlo.
Ik was er na 1 jaar Leeuwarden-Deventer, 2 jaar Leeuwarden-Hilversum en 1,5 jaar Leeuwarden-Utrecht wel klaar mee. Nu werk ik in Leeuwarden tussen het trein- en busstation in. Beter kan haast niet, in mijn situatie.
Op donderdag 28 januari 2016 21:13 schreef Zug-Chef het volgende: Klopt maar ik meende te lezen dat de Venlo-IC in EIndhoven combineert/splitst met de Heerlen-IC, vandaar mijn gedachte.
Ik vind het een gekke gedachte. Het gaat om zulke marginale hoeveelheden dat NS daar geen stuiver aan verdient. Voor NS speelt dan veel meer mee dat ze de overstap richting Duitsland verbeteren vanuit Eindhoven (meer potentiële klanten), eventueel de eigen logistiek zo beter kunnen optimaliseren dan via combineren met de Maastricht-tak en Venlo en Utrecht goed rechtstreeks kunnen verbinden.
Maarja.. Volgens mensen van Arriva is NS alleen maar van het dwarszitten en de oneerlijkheid terwijl als je een NS-er spreekt die het over de regionale vervoerders heeft die het eigenlijk alleen maar vervelend vinden dat ze er in de dienstregeling rekening mee moeten houden op een samenlooptraject en niet domweg eerst de IC's kunnen inplannen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op vrijdag 29 januari 2016 07:37 schreef boriq het volgende: Vandaag een paginagroot artikel in de Tubantia over de man die dertig jaar lang Hengelo <-> Den Haag met de trein deed.
Rijbewijs heeft een scanbare streepjescode, een ID-kaart niet geloof ik.
Klopt. Daarom had ik in mijn tijd als pakketbezorger bij aangetekende brieven met legitimatie ook altijd liever een rijbewijs: die kon ik scannen, ipv een lange reek cijfers en letters invoeren
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Oftewel, gewoon doen alsof je geen rijbewijs hebt (en je normaal gedragen).
Waarom je rijbewijs, ID kaart lijkt mij veel praktischer.
Eigen interpretatie van de overtyper. In het originele artikel dat ik vanmorgen in de Metro las stond dat ze een identiteitsbewijs scannen. Dat kan ook een rijbewijs zijn natuurlijk maar dat hoeft niet.
Maar ik denk niet dat een railpocket OCR kan scannen. Een barcodescanner is veel simpeler natuurlijk.
Niet per se. Je hebt van die identiteitsbewijs-OCR-scanners met een lineaire scanner waar je het id-bewijs als een pas met magneetstrip doorheen haalt.
Daarnaast hebben id-kaarten in Nederland trouwens ook een rfid-chip die je zou kunnen uitlezen.
De inbox van duvel is vol krijg ik als melding dus wat nu?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Dit vind ik wel humor; Digitaal bekeuren door de NS
quote:
Het digitaal uitschrijven van een boete gaat via een app op de telefoon van de NS-medewerker. Via de app kan nu alleen nog het rijbewijs gescand worden. De NS hoopt dat dit straks ook met andere legitimatiebewijzen kan. "Dit nemen we mee in de aanbesteding."
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Wel grappig om met cijfers te klooien: Molenkick heeft zoveel passagierskilometers gemaakt dat hij goed is voor 80 minuten van alle spoorverkeer in Nederland.
Hengelo - Den Haag C is 192 km en niet 200. Aan die foto te zien zelfs maar 188 aangezien Voorburg.
2 x 188 = 376 per dag 4 x 376 = 1504 per week 52 x 1504 = 78.208 per jaar. Feestdagen, vakanties, jammerdepammer, 4 dagen per week door blijven knallen anders wordt het nog minder. 30 x 78.208 = 2.346.240.
Hengelo - Den Haag C is 192 km en niet 200. Aan die foto te zien zelfs maar 188 aangezien Voorburg.
2 x 188 = 376 per dag 4 x 376 = 1504 per week 52 x 1504 = 78.208 per jaar. Feestdagen, vakanties, jammerdepammer, 4 dagen per week door blijven knallen anders wordt het nog minder. 30 x 78.208 = 2.346.240.
Insane veel, maar lang geen 3 miljoen.
Ik gok daarnaast dat het een medewerker is van de belastingdienst, dat betekent slechts 208 dagen per jaar werken, waarvan dus 4/5e geforensd wordt op moment Z maar waarschijnlijk met leeftijdsuren nu 4/5e is maar 11 jaar terug zal het 5 dagen geweest zijn.
Morgen met de ICE via Venlo naar Keulen Kreeg vandaag zelfs van DB Gruppenreisen nog een mailtje dat ik morgen een gewijzigde vertrektijd heb en de route gewijzigd is. Netjes weer
Ik gok daarnaast dat het een medewerker is van de belastingdienst, dat betekent slechts 208 dagen per jaar werken, waarvan dus 4/5e geforensd wordt op moment Z maar waarschijnlijk met leeftijdsuren nu 4/5e is maar 11 jaar terug zal het 5 dagen geweest zijn.
Deze treinen gaan dus allemaal over de HSL. Tussen Breda en Dordrecht rijdt er nog 2x/u een sprinter, en verder niets meer.
Ik vraag me af hoe ze dit gaan aanpakken als de Moerdijkbrug is gesloten vanwege de wind. Ik heb het vermoeden dat de 1100 dan via Dordrecht wordt gestuurd, en dat de 900 en 9200 geheel worden geschrapt.
Die kleine kaartautomaaten binnen de poortjes waren toch om saldo op te laden? Voorlopig zeggen ze alleen maar dat je op de Infozuil knop moet drukken om t station uit te komen
Op zaterdag 30 januari 2016 08:46 schreef Darkwing_Duck het volgende: Op Dordrecht gaat trouwens zo een zelfde situatie ontstaan als op Hilversum met een los spoor 1. Tevens:
Sorry hoor, maar daar heb je het al: Ik kom er niet uit
Auti Fles raakt hier heel erg van in de war
"niet in gebruik" MET een streep er doorheen. Dus: "niet niet in gebruik" => "wel in gebruik". Toch?
Er staat geen rode streep door "niet in gebruik" heen. Het is net andersom: "niet in gebruik" staat over de rode streep heen. Je zou dan nog kunnen concluderen dat daarmee het verbodsteken zelf dan dus niet in gebruik is, maar goed.
Er staat geen rode streep door "niet in gebruik" heen. Het is net andersom: "niet in gebruik" staat over de rode streep heen. Je zou dan nog kunnen concluderen dat daarmee het verbodsteken zelf dan dus niet in gebruik is, maar goed.
Deze treinen gaan dus allemaal over de HSL. Tussen Breda en Dordrecht rijdt er nog 2x/u een sprinter, en verder niets meer.
Ik vraag me af hoe ze dit gaan aanpakken als de Moerdijkbrug is gesloten vanwege de wind. Ik heb het vermoeden dat de 1100 dan via Dordrecht wordt gestuurd, en dat de 900 en 9200 geheel worden geschrapt.
Als een reizigersvereniging echt naar de lange termijn gaat kijken leggen ze druk op dit soort problemen. Als ik het goed heb begrepen wordt het treinverkeer vooral stilgelegd door het zwiepen van de bovenleiding als gevolg van de wind. Je kan het zwiepen verminderen door bijvoorbeeld meer masten aan te brengen en de afstand tussen masten te verminderen. Kan me niet voorstellen dat niemand daar vrolijk van wordt als je ±12 externe storingen per jaar kan oplossen. Met de gemiddelde levensduur van een kunstwerk en de druk die er meer en meer op die lijn zal komen te liggen lijkt me het zeer wenselijk om deze externe invloeden te verminderen.
Op zaterdag 30 januari 2016 15:05 schreef Dr_Flash het volgende: Grondmechanica en vloeistofmechanica ja. Ik weet precies wanneer die hele schijtbrug wegspoelt.
Deze treinen gaan dus allemaal over de HSL. Tussen Breda en Dordrecht rijdt er nog 2x/u een sprinter, en verder niets meer.
Ik vraag me af hoe ze dit gaan aanpakken als de Moerdijkbrug is gesloten vanwege de wind. Ik heb het vermoeden dat de 1100 dan via Dordrecht wordt gestuurd, en dat de 900 en 9200 geheel worden geschrapt.
Wat is het probleem met die mierdijkbrug met wind dan. Een trein waait toch niet zomaar van een (vakwerk) brug af?
Opzich moet dat ook wel lukken toch, in de vorm van een halve ellips, dan gaat de wind er ook overheen. Ik dacht eerst dat je de hele zijkant namelijk dicht wou zetten met plexiglas, maar dat vangt best veel wind.
Deze treinen gaan dus allemaal over de HSL. Tussen Breda en Dordrecht rijdt er nog 2x/u een sprinter, en verder niets meer.
Ik vraag me af hoe ze dit gaan aanpakken als de Moerdijkbrug is gesloten vanwege de wind. Ik heb het vermoeden dat de 1100 dan via Dordrecht wordt gestuurd, en dat de 900 en 9200 geheel worden geschrapt.
Vandaag dus met de omgeleide ICE via Venlo van- en naar Keulen geweest (en aansluitend naar Koblenz). Opmerkelijk is de opvallend lange rijtijd: Van Mönchengladbach naar Keulen in 47 minuten en terug 50 minuten. Waarbij op de heenweg aardig doorgereden werd, en ej toen voor Keulen Hbf zo'n 18 (!) minuten voor de paal stond voor je het station binnen komen kon. De terugweg werd er hooguit 100 à 120 km/h (ipv de daar toegelaten 160 km/h) gereden, en waren we 4 minuten te vroeg in Mönchengladbach, maar wel 6 minuten te laat uit Köln Hbf vertrokken dus effectief ook 10 minuten tijd ingehaald, ondanks de rustige rijstijl.
Op zondag 31 januari 2016 01:15 schreef James1988 het volgende: Venlo - Viersen moet nodig verdubbeld worden, al dat enkelspoor zorgt voor flink wat capaciteitsgebrek.
De lobby daarvoor is al jaren aan de gang, was pas in het nieuws, ook hier op het forum.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op zondag 31 januari 2016 01:15 schreef James1988 het volgende: Venlo - Viersen moet nodig verdubbeld worden, al dat enkelspoor zorgt voor flink wat capaciteitsgebrek.
Dat zou ook nog moeten gebeuren met Heerlen -Herzogenrath.
Toch blijft het allemaal vreemd als je bedenkt dat er nog in de jaren 80 een trein van Maastricht naar Aken reed waarbij de lijn aansloot bij Richterich vlak voor Aken West. Een ETA 150 en als ik me niet vergis is dit accutreinstel later de BR 515 geworden. Vaak genoeg dit treintje genomen om te gaan zemmen in Simpelveld.
Akkutriebwagen ja. Best bijzonder eigenlijk. Jammer dat ik dat niet meer meegemaakt heb. In mijn eerste OV-jaar (91-92) stond Simpelveld nog wel op de spoorkaart, net als Visvliet.
Op zondag 31 januari 2016 15:59 schreef Dr_Flash het volgende: Akkutriebwagen ja. Best bijzonder eigenlijk. Jammer dat ik dat niet meer meegemaakt heb. In mijn eerste OV-jaar (91-92) stond Simpelveld nog wel op de spoorkaart, net als Visvliet.
1991 óf 1992 is het jaar waarin ik met de akkutriebwagen ben geweest. Vakantie Schin Op Geul, uitzicht op de spoorlijn, fantastisch <3