Zoals gezegd: je zal eerst een werkdefinitie van 'vrije wil' moeten hebben. Het soort definitie dat de vraag 'bestaat vrije wil?' een zinvolle en toetsbare vraag maakt.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:19 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je oordeelt op mijn persoontje zonder inhoudelijk op mijn vraag in te gaan.
De vraag is helder, leg mij nu eens uit hoe een vrije keuze zichzelf determineert. Als je een bepaalde stelling deponeert dan moet je hem ook kunnen onderbouwen.
Mijn vraag was hoe een vrije keuze zichzelf determineert. Aangezien we de gehele dag keuzes maken lijkt me dat voldoende toetsbaar. Als iemand claimt dat dit niet het geval is ben ik nieuwsgierig op welke gronden men dit verondersteld.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd: je zal eerst een werkdefinitie van 'vrije wil' moeten hebben. Het soort definitie dat de vraag 'bestaat vrije wil?' een zinvolle en toetsbare vraag maakt.
Waar komt vrij vandaan dan? "Externe" (kennelijk extern van de keuze op zich, volgens jou althans, de omgeving, lichaam) stimulatie en causaliteit hebben geen enkele bepaling in de keuze, zeg je dus?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Mijn vraag was hoe een vrije keuze zichzelf determineert. Aangezien we de gehele dag keuzes maken lijkt me dat voldoende toetsbaar. Als iemand claimt dat dit niet het geval is ben ik nieuwsgierig op welke gronden men dit verondersteld.
Zo gauw je daar een antwoord - welk antwoord dan ook - op geeft zal jij betwisten dat de keuze vrij is. Wat de vraag oproept wat jij dan met een 'vrije keuze' bedoelt.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Mijn vraag was hoe een vrije keuze zichzelf determineert. Aangezien we de gehele dag keuzes maken lijkt me dat voldoende toetsbaar. Als iemand claimt dat dit niet het geval is ben ik nieuwsgierig op welke gronden men dit verondersteld.
Die vraag is interessant, maar eveneens niet afhankelijk van de achtergrond.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Kan iets wat geproduceerd is van anorganisch materiaal een vorm van persoonlijk zelfbewustzijn hebben of is een biologische achtergrond een voorwaarde voor leven en bewustzijn? Natuurlijk doet de achtergrond ertoe wanneer je dit soort vragen stelt.
Ik heb bijvoorbeeld de vrije keuze wel of niet te reageren op jouw antwoord. In hoeverre heeft een deterministisch model invloed op die beslissing?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:31 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Waar komt vrij vandaan dan? "Externe" (kennelijk extern van de keuze op zich, volgens jou althans, de omgeving, lichaam) stimulatie en causaliteit hebben geen enkele bepaling in de keuze, zeg je dus?
Ik zal een voorbeeld aanhalen. Opportunity is een geavanceerde computer op wielen die al enkele jaren verkenningen doet op Mars. Schrijf jij aan die Marsrover een vorm van zelfbewustzijn toe of is zijn programma toe te schrijven aan de programmeurs die hem opdragen te doen wat zij hem voorprogrammeren?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vraag is interessant, maar eveneens niet afhankelijk van de achtergrond.
En het antwoord is zeker niet vanzelfsprekend 'nee'.
Hoe kom je erbij dat je die had? Ik zeg niet per definitie dat het niet zo is, maar hoe kom je tot die conclusie?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb bijvoorbeeld de vrije keuze wel of niet te reageren op jouw antwoord. In hoeverre heeft een deterministisch model invloed op die beslissing?
Wellicht dat de keuze om te antwoorden al vast stond. Welke uitkomst dan ook, men kan beweren dat juist die uitkomst de enige mogelijke was (we zouden dit theoretisch kunnen bereken als we all informatie zouden hebben, echter die hebben we nooit).quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb bijvoorbeeld de vrije keuze wel of niet te reageren op jouw antwoord. In hoeverre heeft een deterministisch model invloed op die beslissing?
Omdat ik graag digitaal discussieer en ervoor kies om dat op dit forum te doen? Lijkt mij allemaal eigen gemaakte keuzes en geen voorgeprogrammeerd programma zonder eigen wil.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:45 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat je die had? Ik zeg niet per definitie dat het niet zo is, maar hoe kom je tot die conclusie?
Ik denk dat het antwoord kan weerleggen door te vragen, waarom reageerde je op mijn bericht? De reden? Je drijfveer?
Ik denk niet dat Opportunity een bewustzijn heeft, nee. Maar een voorbeeld van een computer die geen bewustzijn heeft lijkt me geen argument voor het idee dat computers geen bewustzijn kunnen hebben.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:41 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik zal een voorbeeld aanhalen. Opportunity is een geavanceerde computer op wielen die al enkele jaren verkenningen doet op Mars. Schrijf jij aan die Marsrover een vorm van zelfbewustzijn toe of is zijn programma toe te schrijven aan de programmeurs die hem opdragen te doen wat zij hem voorprogrammeren?
Waarom zou het 1 het ander uitsluiten?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Omdat ik graag digitaal discussieer en ervoor kies om dat op dit forum te doen? Lijkt mij allemaal eigen gemaakte keuzes en geen voorgeprogrammeerd programma zonder eigen wil.
Als de keuze om te antwoorden al vast staat dan zou de vraagstelling dat ook moeten zijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:51 schreef laforest het volgende:
[..]
Wellicht dat de keuze om te antwoorden al vast stond. Welke uitkomst dan ook, men kan beweren dat juist die uitkomst de enige mogelijke was (we zouden dit theoretisch kunnen bereken als we all informatie zouden hebben, echter die hebben we nooit).
Ik zeg niet dat dit zo is, ik geef slechts een mogelijk antwoord. Ik heb zelf een andere mening.
Het komt er op aan hoe bewustzijn onstaat. Als dat op basis van chemicaliën gaat dan voorzie ik nog niet zo gauw een computer met bewustzijn. Als echter bewustzijn op basis van electrische impulsen en berekenen onstaat dan denk ik dat de mogelijkheid er wel is.Een combinatie van beide is ook mogelijk, maar dat maakt het nog moeilijker om zo iets te bouwen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Opportunity een bewustzijn heeft, nee. Maar een voorbeeld van een computer die geen bewustzijn heeft lijkt me geen argument voor het idee dat computers geen bewustzijn kunnen hebben.
Analoog: ik kan je ook tal van voorbeelden van levensvormen geven waarvan ik niet denk dat ze een bewustzijn hebben. Dat is op dezelfde manier geen argument voor de veronderstelling dat mensen dat dan ook niet hebben.
Wat hier ontbreekt is een argument voor jouw veronderstelling dat een organisch wezen voor nodig is om bewustzijn voort te brengen.
Klopt, determinisme gaat uit van een schakel van gebeurtenissen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:57 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als de keuze om te antwoorden al vast staat dan zou de vraagstelling dat ook moeten zijn.
Ik hanteer het argument omdat alleen organische levensvormen een vorm van (zelf) bewustzijn hebben getoond. Bij anorganisch materiaal is zoiets nog nooit waargenomen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Opportunity een bewustzijn heeft, nee. Maar een voorbeeld van een computer die geen bewustzijn heeft lijkt me geen argument voor het idee dat computers geen bewustzijn kunnen hebben.
Analoog: ik kan je ook tal van voorbeelden van levensvormen geven waarvan ik niet denk dat ze een bewustzijn hebben. Dat is op dezelfde manier geen argument voor de veronderstelling dat mensen dat dan ook niet hebben.
Wat hier ontbreekt is een argument voor jouw veronderstelling dat een organisch wezen voor nodig is om bewustzijn voort te brengen.
Waarom niet? Er is - bij mijn weten - niets aan chemische processen dat fundamenteel onmodelleerbaar is in een computer.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:58 schreef laforest het volgende:
[..]
Het komt er op aan hoe bewustzijn onstaat. Als dat op basis van chemicaliën gaat dan voorzie ik nog niet zo gauw een computer met bewustzijn.
Als dit argument geldig is, dan was het ook geldig ten aanzien van het vermogen om te vliegen toen vliegtuigen nog niet waren uitgevonden.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:02 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik hanteer het argument omdat alleen organische levensvormen een vorm van (zelf) bewustzijn hebben getoond. Bij anorganisch materiaal is zoiets nog nooit waargenomen.
Het vermogen om te kunnen vliegen is iets anders dan het vermogen om onafhankelijk te kunnen denken. Emoties te voelen of aan zelfreflectie te doen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dit argument geldig is, dan was het ook geldig ten aanzien van het vermogen om te vliegen toen vliegtuigen nog niet waren uitgevonden.
Het lijkt me dat het argument toen ook niet geldig was.
Ik gaf in de post ook aan dat het opzich wel mogelijk is maar dat we technologisch daar nog ver weg van zijn. Welke computer heeft dit al?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom niet? Er is - bij mijn weten - niets aan chemische processen dat fundamenteel onmodelleerbaar is in een computer.
Dat zou je inderdaad kunnen stellen dan, waaruit maak jij op dat een kiezelsteen geen bewustzijn heeft?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:43 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan kan ik ook stellen dat alle kiezelsteentjes in mijn achtertuin mogelijkerwijs een vorm van bewustzijn bevat. Lekker theosofisch, maar natuurlijk niet hard te maken. Het menselijke brein is geen biologische evenknie van een computerprogramma. Ooit een computer met hormonen ontmoet?
Ah, natuurlijk... technologisch zijn we nog lang niet zo ver. (Hoewel 'lang' relatief is in deze tijd.) Ik dacht dat je het had over iets fundamenteels.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:37 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik gaf in de post ook aan dat het opzich wel mogelijk is maar dat we technologisch daar nog ver weg van zijn. Welke computer heeft dit al?
Het is voor je argument geen relevant verschil. In beide gevallen is dat argument exact even ongeldig om exact dezelfde reden.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:27 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het vermogen om te kunnen vliegen is iets anders dan het vermogen om onafhankelijk te kunnen denken. Emoties te voelen of aan zelfreflectie te doen.
Nee, ik sluit het fundamenteel niet uit aangezien het ontkennen niet tot een automatische contradictie is. Zekerheid is daarom niet op z'n plaats.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 17:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, natuurlijk... technologisch zijn we nog lang niet zo ver. (Hoewel 'lang' relatief is in deze tijd.) Ik dacht dat je het had over iets fundamenteels.
Dat zou an sich natuurlijk best kunnen. Zo is ons begrip van relativiteit best een goed argument om te veronderstellen dat sneller dan het licht reizen niet alleen nu niet mogelijk is, maar ook nooit mogelijk zal worden.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 17:15 schreef laforest het volgende:
[..]
Nee, ik sluit het fundamenteel niet uit aangezien het ontkennen niet tot een automatische contradictie is. Zekerheid is daarom niet op z'n plaats.
Elzies bedoelt dat het twee verschillende categorieen zijn. Die gelijkstellen is wat ze noemen een categorievergissing. Vliegen is een fysisch verschijnsel in onze waarneming. Bewustzijn is dat niet. Bewustzijn is de waarneming zelf, en het totaal aan ervaringen. Eigenschappen van het een zijn niet persé eigenschappen van het ander.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 17:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is voor je argument geen relevant verschil. In beide gevallen is dat argument exact even ongeldig om exact dezelfde reden.
Dat zou dan een simulatie van chemische processen zijn, en niet die chemische processen zelf. Dus als bewustzijn iets is dat geproduceerd wordt door biochemische processen (wat ik overigens niet denk) zal een computer nooit bewust zijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom niet? Er is - bij mijn weten - niets aan chemische processen dat fundamenteel onmodelleerbaar is in een computer.
Natuurlijk wel, het bewustzijn bevindt zich dan in een andere dimensie (die in de simulatie matrix), met ander verloop van tijd en al.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dat zou dan een simulatie van chemische processen zijn, en niet die chemische processen zelf. Dus als bewustzijn iets is dat geproduceerd wordt door biochemische processen (wat ik overigens niet denk) zal een computer nooit bewust zijn.
In feite is dit het standpunt van John Searle.
Hij heeft al meerdere malen aangetoond dat niet te bedoelen. Zijn standpunt is volledig onverdedigbaar en hij heeft zichzelf ingegraven.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 18:59 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Elzies bedoelt dat het twee verschillende categorieen zijn.
Die we nog steeds waarnemen. Verder maakt het nog steeds niet uit, een eigenschap is een eigenschap. Molurus stelt die dingen ook helemaal niet gelijk. Wat jij constant probeert te doen is bewustzijn indelen in een aparte categorie die niet te beschrijven, waar te nemen of op welke manier dan ook coherent is.quote:Die gelijkstellen is wat ze noemen een categorievergissing. Vliegen is een fysisch verschijnsel in onze waarneming. Bewustzijn is dat niet. Bewustzijn is de waarneming zelf, en het totaal aan ervaringen.
Niet als bewustzijn een produkt is van biochemische processen, want die spelen zich niet af in een computer. Wel als bewustzijn een produkt is van informatieverwerking. In dat geval de informatieverwerking die de werking van biochemische processen simuleert.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:11 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, het bewustzijn bevindt zich dan in een andere dimensie (die in de simulatie matrix), met ander verloop van tijd en al.
Het is niet tastbaar inderdaad. Dus wat dat betreft heb je gelijk.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:35 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Niet als bewustzijn een produkt is van biochemische processen, want die spelen zich niet af in een computer. Wel als bewustzijn een produkt is van informatieverwerking. In dat geval de informatieverwerking die de werking van biochemische processen simuleert.
Is wel te beschrijven maar niet waar te nemen, en coherent is het wel hoor. Beschrijf je eigen bewuste ervaring maar eens, het gaat je vast lukken zonder incoherent te worden.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat jij constant probeert te doen is bewustzijn indelen in een aparte categorie die niet te beschrijven, waar te nemen of op welke manier dan ook coherent is.
Ik bedoel dat een computer geen biochemische processen heeft, alleen electriciteit en silicon chips, plastic, metaal en zo. De simulatie van chemische processen in een computer is in werkelijkheid informatieverwerking geinstantieerd in electronische circuits van transistortjes die enen en nullen symboliseren.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:36 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Het is niet tastbaar inderdaad. Dus wat dat betreft heb je gelijk.
Het is nog steeds mogelijk dat wij ons in een simulatie bevinden, sterker nog: de kans dat wij ons in een simulatie bevinden is groter dan dat we er niet in zitten.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:50 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik bedoel dat een computer geen biochemische processen heeft, alleen electriciteit en silicon chips, plastic, metaal en zo. De simulatie van chemische processen in een computer is in werkelijkheid informatieverwerking geinstantieerd in electronische circuits van transistortjes die enen en nullen symboliseren.
Ja OK, je doet nu een soort JerryWesterby op JerryWesterby, dat is prima ;-)quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:51 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Het is nog steeds mogelijk dat wij ons in een simulatie bevinden, sterker nog: de kans dat wij ons in een simulatie bevinden is groter dan dat we er niet in zitten.
Althans daar las ik ooit een artikel over
Het gaat er even om dat jij een idee hebt van wat realiteit is. Een chemisch proces is "echt" en een simulatie "nep". Wat niet zo hoeft te zijn.
Artikel ff snel geskimd; lijkt meer op n correlatie ipv causatie. "Produced by" kan je als beide opvatten, maar ik neem aan dat men hier correlatie bedoelt.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:43 schreef Molurus het volgende:
Wel redelijk interessant / relevant:
Neuronal Basis Of Consciousness Explored In New Study
What is consciousness? As questions go, that’s quite a whopper, with all sorts of philosophical and neurological implications – but that didn’t stop an international team of researchers from attempting to answer it. Publishing their findings in the Journal of the Royal Society Interface, they suggest that consciousness may be produced by an “ordered chaos” within the brain, with neurons communicating in a spontaneous manner, forming transient patterns that adhere to underlying structures.
<...>
http://www.iflscience.com(...)s-explored-new-study
Dat sluit het niet uit. Als een computer dezelfde functionaliteit kan behalen met niet-biochemische processen kan de uitkomst best hetzelfde zijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:35 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Niet als bewustzijn een produkt is van biochemische processen, want die spelen zich niet af in een computer.
Dat is onzin. Het is precies andersom.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:42 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Is wel te beschrijven maar niet waar te nemen
Omdat het geen eigenschappen vertoond wat duidt op een vorm van bewustzijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:46 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat zou je inderdaad kunnen stellen dan, waaruit maak jij op dat een kiezelsteen geen bewustzijn heeft?
.
Als dit de 'test' is, de manier waarop we vaststellen of iets een bewustzijn heeft of niet, betekent dat dan dat een computer die slaagt voor de Turingtest in jouw ogen ook een bewustzijn heeft?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 09:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Omdat het geen eigenschappen vertoond wat duidt op een vorm van bewustzijn.
Een computer heeft geen (zelf) bewustzijn. Het imiteert datgene wat de programmeur heeft ingesteld. We kunnen hier een doorlopend ja-nietus van maken, maar ik kijk naar de verifieerbare feiten en doe niet aan suggestievorming. Aan suggesties heb je niets want dan kun je alles wat krom is wel recht praten. Bij alles wat je niet direct aantoonbaar kunt maken kun je het immers nooit helemaal uitsluiten. Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Een computer is een product, een mens is een biologische entiteit. Een wereld van verschil.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 09:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dit de 'test' is, de manier waarop we vaststellen of iets een bewustzijn heeft of niet, betekent dat dan dat een computer die slaagt voor de Turingtest in jouw ogen ook een bewustzijn heeft?
Want als het antwoord daarop 'nee' is lijkt dat me nogal arbitrair.
Dat is een drogreden. Je vertrekt vanuit de veronderstelling dat een computer geen bewustzijn heeft. Daarom moet het imiteren wat de programmeur heeft ingesteld. Dus heeft het geen bewustzijn.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 09:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een computer heeft geen (zelf) bewustzijn. Het imiteert datgene wat de programmeur heeft ingesteld. We kunnen hier een doorlopend ja-nietus van maken, maar ik kijk naar de verifieerbare feiten en doe niet aan suggestievorming. Aan suggesties heb je niets want dan kun je alles wat krom is wel recht praten. Bij alles wat je niet direct aantoonbaar kunt maken kun je het immers nooit helemaal uitsluiten. Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Een computer is een product, een mens is een biologische entiteit. Een wereld van verschil.
Het hele punt van een Turingtest is dat je niet weet of er een computer aan de andere kant zit. Hier kun je je dan ook niet op beroepen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 09:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een computer heeft geen (zelf) bewustzijn. Het imiteert datgene wat de programmeur heeft ingesteld. We kunnen hier een doorlopend ja-nietus van maken, maar ik kijk naar de verifieerbare feiten en doe niet aan suggestievorming. Aan suggesties heb je niets want dan kun je alles wat krom is wel recht praten. Bij alles wat je niet direct aantoonbaar kunt maken kun je het immers nooit helemaal uitsluiten. Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Een computer is een product, een mens is een biologische entiteit. Een wereld van verschil.
Een turingtest test dan ook voornamelijk acteerkunst.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 13:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het hele punt van een Turingtest is dat je niet weet of er een computer aan de andere kant zit. Hier kun je je dan ook niet op beroepen.
Dit hele vraagstuk draait dan ook om de vraag: wat is nou het verschil tussen 'the real deal' en perfecte acteerkunst? Wat is het verschil tussen een echte mens en een zombie die zich exact gedraagt als een mens?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 13:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Een turingtest test dan ook voornamelijk acteerkunst.
Volgens dit criterium zou je kunnen zeggen dat een machine die slaagt voor de Turingtest duidt op een vorm van bewustzijn aan de andere kant. (Anders zal er toegelicht moeten worden wat we moeten verstaan onder 'eigenschappen vertonen die duiden op een vorm van bewustzijn'.)quote:Op zaterdag 30 januari 2016 09:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Omdat het geen eigenschappen vertoond wat duidt op een vorm van bewustzijn.
Het speelt ook bij behandeling van TBSers: als een TBSer alle sociaal wenselijke antwoorden weet te geven, is hij dan geschikt om teruggestuurd te worden in de maatschappij?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:06 schreef Molurus het volgende:
Overigens is dat ook het centrale punt dat Daniel Dennett maakt in deze lezing:
-youtube-
"Wat is het verschil tussen 'real magic' en 'stage magic'"?
Soortgelijk vraagstuk inderdaad.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het speelt ook bij behandeling van TBSers: als een TBSer alle sociaal wenselijke antwoorden weet te geven, is hij dan geschikt om teruggestuurd te worden in de maatschappij?
Dit inderdaad. Je kunt natuurlijk nooit de veronderstelling zelf gebruiken als argument voor die veronderstelling. Dat is circulair.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 10:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is een drogreden. Je vertrekt vanuit de veronderstelling dat een computer geen bewustzijn heeft.
Goed punt. Molurus vraagt zich af wat het verschil is. Er is wel degelijk verschil, maar alleen de TBSer zelf weet dat hij alleen maar net doet alsof, en dat hij dus niet geschikt is om terug te sturen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het speelt ook bij behandeling van TBSers: als een TBSer alle sociaal wenselijke antwoorden weet te geven, is hij dan geschikt om teruggestuurd te worden in de maatschappij?
Dit is bepaald niet vanzelfsprekend. Een heel typisch kenmerk van psychopaten is dat ze dat niet weten. Dat ze volledig geloven in hun 'misleiding'. (Daarom zijn ze ook zo overtuigend.)quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:26 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Goed punt. Molurus vraagt zich af wat het verschil is. Er is wel degelijk verschil, maar alleen de TBSer zelf weet dat hij alleen maar net doet alsof, en dat hij dus niet geschikt is om terug te sturen.
Het zou ook raar zijn als je zoiets stelt als 'de computer is de enige die zich er bewust van is dat hij geen bewustzijn heeft'.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:26 schreef JerryWesterby het volgende:
Daarmee is overigens niet gezegd dat een computer niet bewust is. Als hij het is, is ook dat iets dat alleen die computer zelf ervaart.
Ja dat zou allemaal kunnen, maar wie ben "ik" dan? Wie is de bestuurder die ik toch zeker ben op dit moment?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:43 schreef JerryWesterby het volgende:
Overigens, in deze discussie gaat het steeds over de vraag of een computer bewust kan zijn zoals wij, maar Dennett redeneert juist andersom. Ook Dennett zegt dat een computer niet bewust is. Een computer 'begrijpt' iets alleen tussen aanhalingstekens. Hij begrijpt het niet echt. Begrijpen is bij een computer alleen maar begrijpen bij wijze van spreken.
Maar als we denken dat wij echt iets begrijpen dan hebben we het mis. Omdat ook een brein een computer is, en wij ons brein zijn, 'begrijpen' ook wij alleen maar tussen aanhalingstekens. Ook wij zijn niet echt bewust. Dat we denken dat we het zijn is een soort goocheltruuk, stage magic. Uiteindelijk voert hij het helemaal terug op onze genen. Die zijn de eigenlijke en oorspronkelijke programmeurs. En die zijn ontstaan door een doelloos proces van random mutatie en natuurlijke selectie. En dat is waar het stopt. Iets diepers is er niet.
Ik geloof daar niet zo in. Ik denk dan eerder dat ze denken dat anderen ook misleiders zijn. Maar goed, we kunnen de gedachten van anderen niet lezen, dat is het hele punt.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is bepaald niet vanzelfsprekend. Een heel typisch kenmerk van psychopaten is dat ze dat niet weten. Dat ze volledig geloven in hun 'misleiding'. (Daarom zijn ze ook zo overtuigend.)
Ik weet niet meer wie het precies zei, het ging over hersenonderzoek ... "I'm not sure what we'll find, but it had better be me".quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:47 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja dat zou allemaal kunnen, maar wie ben "ik" dan? Wie is de bestuurder die ik toch zeker ben op dit moment?
https://en.wikipedia.org/wiki/Pathological_lyingquote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:51 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet zo in. Ik denk dan eerder dat ze denken dat anderen ook misleiders zijn. Maar goed, we kunnen de gedachten van anderen niet lezen, dat is het hele punt.
Ja precies. Ik vertel ook alleen maar hoe Dennett erover denkt. En Dennett denkt er niet zo over omdat hij het zelf zo ervaart, maar omdat het volgt uit zijn aanname, uit de filosofische stelling die hij heeft ingenomen, die we meestal materialisme noemen. Zijn conclusies volgen uit zijn aanname. De conclusies kloppen gegeven zijn aanname, maar de aanname klopt niet.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:47 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja dat zou allemaal kunnen, maar wie ben "ik" dan? Wie is de bestuurder die ik toch zeker ben op dit moment?
Nou ja ik weet niet of ik nu een juiste conclusie trek, maar zou je dus eigenlijk niet kunnen stellen dat met de huidige kennis en logica de conclusie is dat je niet bestaat.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 15:04 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ja precies. Ik vertel ook alleen maar hoe Dennett erover denkt. En Dennett denkt er niet zo over omdat hij het zelf zo ervaart, maar omdat het volgt uit zijn aanname, uit de filosofische stelling die hij heeft ingenomen, die we meestal materialisme noemen. Zijn conclusies volgen uit zijn aanname. De conclusies kloppen gegeven zijn aanname, maar de aanname klopt niet.
Ik denk zelf dat je je initiele aanname juist beter kan baseren op je eigen ervaring, omdat dat het enige is waar je echt zeker van bent.
Ja ok, dat zijn waanideeen, psychoses. Psychopathie is volgens mij iets anders, maar ik ben geen psychiater. De tevreden atheist had het over iemand die sociaal wenselijke antwoorden geeft, waaruit ik opmaak dat die persoon andere antwoorden geeft dan de antwoorden die werkelijk bij hem opkomen, namelijk antwoorden die sociaal wenselijk zijn. Maar misschien dat ik hem verkeerd heb begrepen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Pathological_lying
"Pathological lying may also present as false memory syndrome, where the sufferer genuinely believes that fictitious (imagined) events have taken place. The sufferer may believe that he or she has accomplished superhuman feats or awe-inspiring acts of altruism and love — or has committed equally grandiose acts of diabolical evil, for which the sufferer must atone or already has atoned in her/his fantasies."
Nu kun je natuurlijk altijd volhouden dat een leugenaar altijd weet dat hij liegt, het tegendeel is niet te bewijzen. Maar het lijkt mij volstrekt aannemelijk dat in tenminste een deel van de gevallen de leugenaar zijn eigen leugens gelooft, en effectief dus niet weet / doorheeft dat hij liegt. Zulke mensen lijden aan sterke cognitieve dissonantie wanneer je ze daarmee confronteert.
Ik heb dergelijke gevallen ook meegemaakt in de praktijk.
Nee helemaal niet. Dennett's aanname is maar een aanname. Niet meer dan dat. Geen 'huidige kennis'. Iedereen is vrij in zijn aannames, maar Dennett's aanname is raar en compleet in strijd met de essentie van de menselijke ervaring.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 15:08 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nou ja ik weet niet of ik nu een juiste conclusie trek, maar zou je dus eigenlijk niet kunnen stellen dat met de huidige kennis en logica de conclusie is dat je niet bestaat.
Oh zo.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 15:20 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee helemaal niet. Dennett's aanname is maar een aanname. Niet meer dan dat. Geen 'huidige kennis'. Iedereen is vrij in zijn aannames, maar Dennett's aanname is raar en compleet in strijd met de essentie van de menselijke ervaring.
Ja je kan wat mij betreft gerust zijn, je bestaat ;-) Ik denk dus ik ben. Dat is het enige zinnige uitgangspunt.quote:
Dit is overigens een goeie reductio ad absurdum weerlegging van Dennett's argument. Als je aanname leidt tot iets dat absurd is dan is je aanname fout.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 15:08 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Eigenlijk heeft dit als ik het goed begrijp gigantische implicaties. Hoe kan ik logisch beredeneren dat ik er niet kan zijn, maar er toch zijn?
En daar hebben we de prachtige stroman weer.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 15:04 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ja precies. Ik vertel ook alleen maar hoe Dennett erover denkt. En Dennett denkt er niet zo over omdat hij het zelf zo ervaart, maar omdat het volgt uit zijn aanname, uit de filosofische stelling die hij heeft ingenomen, die we meestal materialisme noemen. Zijn conclusies volgen uit zijn aanname. De conclusies kloppen gegeven zijn aanname, maar de aanname klopt niet.
Ik denk zelf dat je je initiele aanname juist beter kan baseren op je eigen ervaring, omdat dat het enige is waar je echt zeker van bent.
Ik geef zijn argument weer zoals ik het heb begrepen uit zijn laatste boek. Als je het beter weet moet je het natuurlijk zeggen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 16:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En daar hebben we de prachtige stroman weer.
Jij draait zijn hele argument om. Jij zegt dat alles volgt uit zijn aanname van 'materialisme' maar daar klopt geen bal van. Dat is zoals jij het wil zien. Maar zoals gewoonlijk is het precies andersom. En hij heeft het ook nooit over 'materialisme' zoals jij dat elke keer definieert. Dat moet je ook doen, want het demoniseren daarvan is jouw enige trucje. Inhoudelijke argumenten heb je verder niet.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 16:33 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik geef zijn argument weer zoals ik het heb begrepen uit zijn laatste boek. Als je het beter weet moet je het natuurlijk zeggen.
Waar volgt het dan uit? Bedoel je dat het niet volgt uit een aanname (hoe je die ook wenst te noemen), maar wel degelijk uit hoe hij zijn eigen bestaan ervaart? Ik heb dat nergens gelezen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 16:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Jij draait zijn hele argument om. Jij zegt dat alles volgt uit zijn aanname van 'materialisme' maar daar klopt geen bal van. Dat is zoals jij het wil zien. Maar zoals gewoonlijk is het precies andersom. En hij heeft het ook nooit over 'materialisme' zoals jij dat elke keer definieert. Dat moet je ook doen, want het demoniseren daarvan is jouw enige trucje. Inhoudelijke argumenten heb je verder niet.
Dat klopt, dat heeft er dan ook niets mee te maken. Je snapt het dus totaal niet. Ik zou het nog een keer lezen als ik jou was, je mist het fundamentele punt.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 16:44 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
maar wel degelijk uit hoe hij zijn eigen bestaan ervaart? Ik heb dat nergens gelezen.
De beste manier waarop ik dat ooit beschreven heb gezien, is de volgende.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:47 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja dat zou allemaal kunnen, maar wie ben "ik" dan? Wie is de bestuurder die ik toch zeker ben op dit moment?
Je kletst maar wat Vuurvlieg. Anders had je wel even gezegd wat dat fundamentele punt is dat ik volgens jou gemist heb.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 16:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt, dat heeft er dan ook niets mee te maken. Je snapt het dus totaal niet. Ik zou het nog een keer lezen als ik jou was, je mist het fundamentele punt.
I am a Strange Loop van Douglas Hofstadter misschien. Heel leuk boek, twee keer gelezen, maar gaat meer over intelligentie en zelfherkenning van computerprogramma's, niet over bewustzijn.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 16:48 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
De beste manier waarop ik dat ooit beschreven heb gezien, is de volgende.
Zelfbewustlijn is een stroom van impressies met een "loop" erin. De gedachtenstroom krult terug naar zichzelf en op het moment waar deze zichzelf snijdt, daar zit het "ik in het nu".
Geen idee waar ik het vandaan heb.
Dank u. Dat ga ik eens lezen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 17:17 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
I am a Strange Loop van Douglas Hofstadter misschien. Heel leuk boek, twee keer gelezen, maar gaat meer over intelligentie en zelfherkenning van computerprogramma's, niet over bewustzijn.
Die eigen ervaring waar jij het over hebt is er niet. Dus kan zijn argument daar ook niet vandaan komen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 17:07 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je kletst maar wat Vuurvlieg. Anders had je wel even gezegd wat dat fundamentele punt is dat ik volgens jou gemist heb.
Een psychose is wel echt iets heel anders.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 15:13 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ja ok, dat zijn waanideeen, psychoses.
Het 1 sluit het ander niet uit. Zo'n persoon zou wel eens sociaal wenselijke antwoorden kunnen geven, oprecht kunnen geloven dat hij zelf geestelijk totaal in orde is, terwijl hij toch een regelrecht gevaar voor de samenleving zou zijn als je hem los zou laten in de maatschappij.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 15:13 schreef JerryWesterby het volgende:
Psychopathie is volgens mij iets anders, maar ik ben geen psychiater. De tevreden atheist had het over iemand die sociaal wenselijke antwoorden geeft, waaruit ik opmaak dat die persoon andere antwoorden geeft dan de antwoorden die werkelijk bij hem opkomen, namelijk antwoorden die sociaal wenselijk zijn. Maar misschien dat ik hem verkeerd heb begrepen.
Ik denk dat emotie essentieel is voor bewustzijn. Een entiteit zonder emotie heeft minstens een verminderd bewustzijn ten opzichte van een entiteit met emoties.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:22 schreef Molurus het volgende:
De vraag die dat oproept is: kunnen wij ooit van bewustzijn weten hoe het werkt *zonder* dezelfde tegenwerping? Waar zou het dan aan moeten voldoen?
Op basis van veronderstellingen feitelijkheden benoemen lijkt mij juist een drogreden.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 10:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is een drogreden. Je vertrekt vanuit de veronderstelling dat een computer geen bewustzijn heeft. Daarom moet het imiteren wat de programmeur heeft ingesteld. Dus heeft het geen bewustzijn.
Hopelijk zie je de dwaasheid van je redenering nu in.
Ook hier is een biologische achtergrond een pre.quote:Op zondag 31 januari 2016 03:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik denk dat emotie essentieel is voor bewustzijn. Een entiteit zonder emotie heeft minstens een verminderd bewustzijn ten opzichte van een entiteit met emoties.
Emotie speelt een centrale rol in de 'bewuste ervaring'. Neem een basis emotie zoals honger. Het heeft een duidelijk doel in de evolutie, en vrijwel elk dier zal deze emotie ervaren.
Dat het (nog) niet bestaat, betekent niet dat het onmogelijk is.quote:Op zondag 31 januari 2016 08:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Op basis van veronderstellingen feitelijkheden benoemen lijkt mij juist een drogreden.
Verwijs mij naar een specifiek computerprogramma en toon aan dat die in enige mate een onafhankelijke vorm van zelfbewustzijn kent zonder dat er een programmeur aan te pas hoefde te komen. Dan kan er maar een uitkomst zijn, die bestaat niet.
Emotie lijkt me eerlijk gezegd een lager niveau hebben dan bewustzijn. Maar goed, dat verandert niet heel veel aan de vraag:quote:Op zondag 31 januari 2016 03:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik denk dat emotie essentieel is voor bewustzijn. Een entiteit zonder emotie heeft minstens een verminderd bewustzijn ten opzichte van een entiteit met emoties.
Emotie speelt een centrale rol in de 'bewuste ervaring'. Neem een basis emotie zoals honger. Het heeft een duidelijk doel in de evolutie, en vrijwel elk dier zal deze emotie ervaren.
Ik ben filosofisch gezien geen libertarian. Ik ben wel incompatibilist, ik geloof niet dat vrije wil en determinisme samen kunnen gaan.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 07:26 schreef laforest het volgende:
[..]
Ben jij filosofisch gezien ook libertarian? Want libertarians zijn incompatiblists die tegen determinisme argumenteren omdat we vrije wil hebben en deze niet samen gaan (daarom kan determinisme niet kloppen).
Ik heb vorig jaar een positie verdedigd tegen determinisme en voor vrije will. Echter, het artikel is in het Engels.. Zodra ik mijn post over Kant's Tweede Analogie af heb zal ik een post wijden aan determinisme en vrije wil.
Hoe kan alles in een wereld gedetermineerd zijn als er entiteiten zijn die de vrije keuze hebben om bepaalde processen en daarmee uitkomsten te veranderen?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook dat lijken me verschillende vraagstukken.
Ik zou wel eens een argument willen horen waarom het 1 iets met het ander te maken zou hebben.
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo gauw je daar een antwoord - welk antwoord dan ook - op geeft zal jij betwisten dat de keuze vrij is. Wat de vraag oproept wat jij dan met een 'vrije keuze' bedoelt.
Een keuze is vrij als hij niet gedetermineerd is, een keuze is vrij als een andere keuze ook gemaakt had kunnen worden. Dus, ik kies A maar ik had ook B kunnen kiezen. Maar waarom is mijn keuze dan niet op B gevallen? Daar moet een reden voor zijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ja, ik kan per moment bepalen of ik het linker- of het rechter pad wil nemen. Of ik vanavond chinees haal of stamppot ga eten. Welke zender ik opzet en naar welke muziek ik wil luisteren. Ik ben vrij om mijn mond open te doen of te zwijgen. Ik ben vrij om op deze topic te reageren of niet.
Kom nu maar eens met hard onomstotelijk bewijs dat dit allemaal is voorgeprogrammeerd.
Je hebt het nu over het readiness potential dat zou betekenen dat je brein je acties veroorzaakt, maar dit is allang debunked omdat je readiness potential kan hebben zonder de actie te ondernemen.quote:Op maandag 1 februari 2016 00:44 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt ook willekeurig op knoppen drukken, knop A of knop B. Ik kan het beroemde experiment aanhalen van Benjamin Libet waaruit blijkt dat neurowetenschappers kunnen zien welke beslissing je gaat maken (voor A of B) voordat je de keuze hebt gemaakt. Waaruit dus blijkt dat keuzes gevormd worden in het onbewuste brein voordat het bewuste brein hier bewust van is
Het brein, dat is het orgaan wat het organisme door de wereld leidt. Dat geldt voor jou net zo goed als voor je kat of hond, alleen jouw brein is complexer.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 14:47 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja dat zou allemaal kunnen, maar wie ben "ik" dan? Wie is de bestuurder die ik toch zeker ben op dit moment?
Dan wil ik graag dat je me zelf uitlegt waarom het experiment niet klopt.quote:Op maandag 1 februari 2016 01:00 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Je hebt het nu over het readiness potential dat zou betekenen dat je brein je acties veroorzaakt, maar dit is allang debunked omdat je readiness potential kan hebben zonder de actie te ondernemen.
Daarnaast maak je de fout dat argumentatie voor een ziel zou uitsluiten dat fysieke processen invloed kunnen hebben op onze geest, het idee van een ziel kan juist heel goed in combinatie met een natuurlijke omgeving.
ZIe https://www.researchgate.(...)nt_of_conscious_will en http://tap.sagepub.com/content/23/1/3.abstract
wat betreft het readiness potential
Er is enorm veel wetenschappelijke kennis dat naar de richting wijst die ik heb aangegeven in mijn vorige posts, vandaar ook de mening van mensen als Dick Swaab.quote:Op maandag 1 februari 2016 01:25 schreef alwaysbenice het volgende:
Je komt met geen enkel argument behalve wat cirkelredeneringen.
Er is geen ziel dus jij bent het brein. Ik denk niet dat er een ziel kan bestaan dus het is het brein.
Leuk, maar hier is geen enkele fundering voor.
Juist, neuroplasticiteit (een enigszins overgewaardeerd concept overigens....zwaar overgewaardeerd).quote:Op maandag 1 februari 2016 01:25 schreef alwaysbenice het volgende:
En dat is waar al het bewijsmateriaal naar wijst, onze wil kan namelijk ons brein veranderen,
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat er op duidt dat wij de hersenen zijn in plaats van een wezen dat de hersenen gebruikt.quote:Op maandag 1 februari 2016 01:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is enorm veel wetenschappelijke kennis dat naar de richting wijst die ik heb aangegeven in mijn vorige posts, vandaar ook de mening van mensen als Dick Swaab.
Waar haal je dit vandaan? Veel schattingen leggen juist voor dat het 90% oefenen is en 10% genen.quote:Juist, neuroplasticiteit (een enigszins overgewaardeerd concept overigens....zwaar overgewaardeerd).
Uit bewustzijn, uit het leven zelf, waar overigens geen verschil in zit, alles bestaat in bewustzijn.quote:Waar komt die 'wil' dan vandaan? Waar bestaat die 'wil' uit? Motivatie is een basis emotie voor veel dieren, niet alleen mensen. Motivatie om te eten, motivatie om seks te hebben. En in het geval van mensen motivatie om complexere processen aan te passen. Ik zie daar alleen geen ziel of vrije wil in, ik zie alleen een complexere machine.
Nee, dat is een populaire misvatting. Ik heb zelf een vorm van obsessief-compulsieve stoornis, ik kan uit eigen ervaring meedelen dat vrije wil hier geen drol mee te maken heeft en ook geen invloed heeft op deze stoornis.quote:Op maandag 1 februari 2016 01:41 schreef alwaysbenice het volgende:
Bovendien kunnen mensen gehele compulsieve stoornissen veranderen door hun wil te gebruiken.
Eensch, echter is het dan niet "het brein ... eten" i.p.v. "mijn brein ... eten"?quote:Op maandag 1 februari 2016 01:16 schreef Libertarisch het volgende:
Dan wil ik graag dat je me zelf uitlegt waarom het experiment niet klopt.
Maar zelfs als er gefundeerde kritiek is op Libet blijft mijn argument staan:
Als we er van uit gaan dat er geen onafhankelijke entiteit is die het brein beïnvloedt (homunculus, ziel, 'vrije wil') dan is er dus alleen het brein zelf dat keuzes maakt. Wanneer jij dus zegt:"ik heb besloten om Chinees te eten" kun je 'ik' net zo goed vervangen door 'mijn brein'.
Dan wordt de zin: "mijn brein heeft besloten om Chinees te eten".
En dat klopt, want er is voor zover we weten niks anders dan het brein wat beslissingen maakt.
Een koe kiest waarschijnlijk niet bewust om te gaan eten of slapen. Een koe opereert op de automatische piloot, wat wij 'instinct' noemen. Maar mensen doen fundamenteel niks anders dan koeien. Het enige verschil is dat een mensenbrein complexer is waardoor er een illusie is ontstaan van de vrije wil.
Arhur Schopenhauerquote:"Immers, ik kan niet willen wat ik wil; dat zou een oneindige regressie van willen veronderstellen, hetgeen absurd is. Het denken onttrekt zich dus niet aan de wet van de toereikende grond waaraan de gehele natuur onderworpen is, en de hersenen, als substraat van het denken, verschillen in dit opzicht niet van ieder ander fysisch object."
Met die uitleg neem ik geen genoegenquote:Op maandag 1 februari 2016 01:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het brein, dat is het orgaan wat het organisme door de wereld leidt. Dat geldt voor jou net zo goed als voor je kat of hond, alleen jouw brein is complexer.
Maar dan kan je deze beredenering op alles gaan toepassen, zoals het bestaan van het grote Spaghettimonster. Waarschijnlijk bestaat die niet, maar helemaal uitsluiten kun je het ook niet. Snap je mijn punt?quote:Op zondag 31 januari 2016 09:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat het (nog) niet bestaat, betekent niet dat het onmogelijk is.
Neurologische gevolgtrekkingen verklaart nog niet het ervaren van een individueel persoonlijk zelfbewustzijn. Daarvoor staan nog teveel vragen open en spelen teveel externe factoren buiten het brein een rol.quote:Op maandag 1 februari 2016 01:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het brein, dat is het orgaan wat het organisme door de wereld leidt. Dat geldt voor jou net zo goed als voor je kat of hond, alleen jouw brein is complexer.
Absoluut geen misvatting, er zijn genoeg onderzoeken gedaan naar mensen die met hun wil zich van hun stoornis weten af te halen omdat het brein de wil van die personen volgt en waar vervolgens letterlijk een nieuw brein uit komt.quote:Op maandag 1 februari 2016 01:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat is een populaire misvatting. Ik heb zelf een vorm van obsessief-compulsieve stoornis, ik kan uit eigen ervaring meedelen dat vrije wil hier geen drol mee te maken heeft en ook geen invloed heeft op deze stoornis.
Jij propageert hetzelfde als die christelijke groeperingen die beweren dat je homoseksualiteit kunt 'genezen', ook dat klopt niet. Homoseksualiteit is aangeboren, en is niet met 'wil' om te vormen naar heteroseksualiteit. Tot zover neuroplasticiteit.
Nee, matter over mind:quote:
Zelfmoord was ook de bedoeling, om awareness op te roepen voor de situatie van de Tibetanen.quote:Op maandag 1 februari 2016 11:17 schreef laforest het volgende:
[..]
Nee, matter over mind:
Thích Quảng Đức...burns himself to death...
Dus ja, had matter gewoon gewonnen en was dit eigenlijk een soort van zelfmoord.
Waarom kunnen homo's dan geen hetero's worden? Of kan dat wel?quote:Op maandag 1 februari 2016 11:42 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Zelfmoord was ook de bedoeling, om awareness op te roepen voor de situatie van de Tibetanen.
Het punt is dat wij dus ons lichaam stil kunnen houden ook als het letterlijk schreeuwt om actie (of dat we wellicht het lichaam kunnen laten stoppen met schreeuwen), hier is een OCD bijvoorbeeld niks bij.
Dat is een goeie vraag. Maar een ja of nee antwoord zou niet betekenen dat onze wil wel of niet bestaat. Het zou slechts een de grote van de onze wil bepalen binnen deze wereld.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Waarom kunnen homo's dan geen hetero's worden? Of kan dat wel?
Nu wordt het te onwetenschappelijk om verder hierover een discussie te hebben. Je kunt dit soort dingen geloven, maar er is geen aanwijzing voor en het is niet te bewijzen.quote:Op maandag 1 februari 2016 15:37 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Dat is een goeie vraag. Maar een ja of nee antwoord zou niet betekenen dat onze wil wel of niet bestaat. Het zou slechts een de grote van de onze wil bepalen binnen deze wereld.
En dan zou je ook nog niet kunnen uitsluiten dat het onze wil is dat we ervaren dat we een bepaalde grote van een wil hebben.
Of te wel, heeft de ziel ervoor gekozen om in een lichaam te komen met bepaalde behoeftes die hij of zij niet kan controleren, zijn wij per ongeluk in een lichaam gevallen, of was het de keuze van een bepaald ander soort macht.
Daarnaast denk ik dat het wel eens voorgekomen is dat iemands voorkeur van mannen naar vrouwen ging of andersom.
Maar is die persoon dan steeds minder hetero geworden zijn en op een gegeven moment homo of misschien is iedereen wel voor 99,99% homo/hetero en dus eigenlijk bi. En zou die persoon dan van bi tot bi gegaan zijn.
Maar goed dat zegt uiteindelijk ook niet alles.
Had je iets anders verwacht van een vraag weer geen wetenschappelijk antwoord op is?quote:Op maandag 1 februari 2016 15:44 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nu wordt het te onwetenschappelijk om verder hierover een discussie te hebben. Je kunt dit soort dingen geloven, maar er is geen aanwijzing voor en het is niet te bewijzen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |