Die ouders spreken bijna geen Nederlands. Zij wel maar snapt mijn gevoel net zo min als ik die van hun ooit zal overnemen. Dat wil zeggen, we kunnen precies begrijpen wat we zeggen maar zullen het nooit zelf zo voelen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:39 schreef K44S het volgende:
En heb je dit al met je vriendin en haar ouders er over gehad hoe jij daar dus over denkt?
Ga uit van een paar duizend euro. Niet echt symbolisch. Wat ook mijn punt is; het gaat om geld dus is het handel. Het geven van geld wordt in die cultuur niet echt als handel gezien maar als een geukswens.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:40 schreef Lienekien het volgende:
Hoe moet die bruidsschat eruitzien? Is die niet vooral symbolisch?
Heel normaal. Het is haar cultuur. Haar zwager (ook Chinees) heeft het wel betaalt voor haar zus. Haar zusje is met een Nederlander en die trouwen gewoon niet. Wat voor haar ouders weer heel lastig is geweest, ook al accepteren ze hem nu wel helemaal.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:42 schreef Fera het volgende:
Wat vind je vriendin van die bruidsschat?
Ook in Hong Kong vrij gebruikelijk.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:44 schreef DrDentz het volgende:
Komen ze uit Hong Kong? Klinkt meer als mainland China mensen.
Je betaalt het aan de familie. Die op hun beurt het voor een deel wel weer teruggeeft in de vorm van sieraden bij de bruiloft (wat ik net zo absurd vind trouwens).quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:43 schreef zarGon het volgende:
Bruidsschat is bedoeld voor de vrouw/bruid eh, niet voor de familie.
Gedeeltelijk maar niet helemaal inderdaad. Wat ik dan nog steeds lastig vind; ik zou er al heel veel minder moeite mee hebben als ik voor dat bedrag zelf cadeaus uit zou zoeken. Dan zou ik het nog steeds raar vinden maar het zou me niet het gevoel geven dat ik onderhandel over de prijs van een persoon.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:47 schreef erodome het volgende:
Volgens mij is het vooral de bedoeling dat die 2 met elkaar in balans zijn, een geven van giften en het nemen van giften.
Ah, daarmee wordt het een soort "waardeverzekering" voor haar, voor het geval het huwelijk spaak loopt.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:45 schreef Monotin het volgende:
[..]
Je betaalt het aan de familie. Die op hun beurt het voor een deel wel weer teruggeeft in de vorm van sieraden bij de bruiloft (wat ik net zo absurd vind trouwens).
Ik denk het niet. Ze zeggen zelf dat het helemaal een teken van respect en waardering is. En aan de andere kant, als we zouden scheiden is nog steeds de helft van de inboedel van mij.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, daarmee wordt het een soort "waardeverzekering" voor haar, voor het geval het huwelijk spaak loopt.
In geval van nood kan ze haar sieraden dan nog verkopen, als haar man haar laat stikken.
Volgens mij onderhandel je niet over de waarde van haar persoon, volgens mij geef je een soort onderpand dat zij kan gebruiken als het huwelijk geen succes blijkt.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:49 schreef Monotin het volgende:
[..]
Gedeeltelijk maar niet helemaal inderdaad. Wat ik dan nog steeds lastig vind; ik zou er al heel veel minder moeite mee hebben als ik voor dat bedrag zelf cadeaus uit zou zoeken. Dan zou ik het nog steeds raar vinden maar het zou me niet het gevoel geven dat ik onderhandel over de prijs van een persoon.
Ja, zo zal men dat best noemen, maar ik acht de kans groot dat als je naar de oorsprong van het gebruik kijkt, dat het dan gewoon een soort van "verzekering" voor de vrouw is, dat ze niet met lege handen staat.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:50 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Ze zeggen zelf dat het helemaal een teken van respect en waardering is. En aan de andere kant, als we zouden scheiden is nog steeds de helft van de inboedel van mij.
Dat zou kunnen maar dan heb ik daar een principieel bezwaar tegen; ik ga 100% voor het huwelijk of niet. Dat het dan nog verkeerd kan aflopen weet ik maar om al gelijk te beginnen met geven van geld voor die situatie gaat me te ver.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:51 schreef Leandra het volgende:
dan nog steeds lastig vind; ik zou er al heel veel minder moeite mee hebben als ik voor dat bedrag zelf cadeaus uit zou zoeken. Dan zou ik het nog steeds raar vinden maar het zou me niet het gevoel geven dat ik onderhandel over de prijs van een persoon.
Volgens mij onderhandel je niet over de waarde van haar persoon, volgens mij geef je een soort onderpand dat zij kan gebruiken als het huwelijk geen succes blijkt.
Dat is inderdaad de gedachte achter een bruidsschat. Deels worden daar ook de kosten mee gedekt die de familie moest maken om een dochter op te voeden en te eten. Vrouwen worden in de meeste culturen niet gezien als zelfstandige of zelfredzame wezens. Dus als een kostenpost die gecompenseerd moet worden. Daar zit weinig respectvol achter maar valt wel goed te verklaren.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij onderhandel je niet over de waarde van haar persoon, volgens mij geef je een soort onderpand dat zij kan gebruiken als het huwelijk geen succes blijkt.
Dat wil ik best geloven. Alleen heb ik daar helemaal niets aan. Het lukt me al niet om de Chinese situatie anno 2016 te verenigen met de Nederlandse van 2016, laat staan dat ik die van heel lang geleden er ook nog tussen ga proppen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, zo zal men dat best noemen, maar ik acht de kans groot dat als je naar de oorsprong van het gebruik kijkt, dat het dan gewoon een soort van "verzekering" voor de vrouw is, dat ze niet met lege handen staat.
Geld is daar gewoon een symbolisch iets, staat voor geluk en is daarom een uitermate geschikt cadeau in deze.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:49 schreef Monotin het volgende:
[..]
Gedeeltelijk maar niet helemaal inderdaad. Wat ik dan nog steeds lastig vind; ik zou er al heel veel minder moeite mee hebben als ik voor dat bedrag zelf cadeaus uit zou zoeken. Dan zou ik het nog steeds raar vinden maar het zou me niet het gevoel geven dat ik onderhandel over de prijs van een persoon.
Nou, dan trouw je er niet mee.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:55 schreef Monotin het volgende:
[..]
Dat zou kunnen maar dan heb ik daar een principieel bezwaar tegen; ik ga 100% voor het huwelijk of niet. Dat het dan nog verkeerd kan aflopen weet ik maar om al gelijk te beginnen met geven van geld voor die situatie gaat me te ver.
Zij vind het wel erg. Ze zal me nooit dwingen om te betalen. Ze zal het wel moeilijk vinden naar haar ouders toe. Als ik nee zeg dan legt ze zich daar voor mij zeker bij neer. De vraag is dus, wil ik haar dat aandoen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:54 schreef K44S het volgende:
Als jouw vrouw het niet erg vindt, waar zelf druk om maken?
LOL!quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:56 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de gedachte achter een bruidsschat. Deels worden daar ook de kosten mee gedekt die de familie moest maken om een dochter op te voeden en te eten. Vrouwen worden in de meeste culturen niet gezien als zelfstandige of zelfredzame wezens. Dus als een kostenpost die gecompenseerd moet worden. Daar zit weinig respectvol achter maar valt wel goed te verklaren.
In een moderne westerse samenleving is dat achterhaald maar ook wij kennen nog tal van dat soort idiote gebruiken die wij nu "onder traditie" en cultuur beschouwen. Zo zijn er nog steeds Nederlandse mannen die om de hand van hun vrouw bij hun schoonvader komen vragen (![]()
). Komt er vaak ook op neer dat de man de poetslap moet trekken voor het een en ander zoals de huwelijksreis. Kan je een probleem van maken. Of kan je niet doen.
Zie dat geld eens niet als geld, maar als papier.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:50 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Ze zeggen zelf dat het helemaal een teken van respect en waardering is. En aan de andere kant, als we zouden scheiden is nog steeds de helft van de inboedel van mij.
Als het toch terugkomt, in de vorm van sieraden, dan zou ik me er niet zo druk om maken.... tenzij je het je niet kunt permitteren natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:57 schreef Monotin het volgende:
[..]
Zij vind het wel erg. Ze zal me nooit dwingen om te betalen. Ze zal het wel moeilijk vinden naar haar ouders toe. Als ik nee zeg dan legt ze zich daar voor mij zeker bij neer. De vraag is dus, wil ik haar dat aandoen.
En ipv een envelop met geld (even on beleeft gezegd) de reis naar Nederland (er vanuit gaande dat de bruiloft hier wordt gehouden) betaal jij + bijkomende kosten?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:57 schreef Monotin het volgende:
[..]
Zij vind het wel erg. Ze zal me nooit dwingen om te betalen. Ze zal het wel moeilijk vinden naar haar ouders toe. Als ik nee zeg dan legt ze zich daar voor mij zeker bij neer. De vraag is dus, wil ik haar dat aandoen.
Ze vindt het erg voor jou, dat is wat anders als het zelf erg vinden.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:57 schreef Monotin het volgende:
[..]
Je helpt niet. Ik wil trouwen op een manier die geen van beide families pijn doet.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:56 schreef Leandra het volgende:
Zie je Huwelijkse Voorwaarden ook als "niet 100% voor het huwelijk gaan", of dat weer wel?
Je zit zo tegen de 10k euro aan bij zoiets hoor, los van al het goud nog. Niet echt iets om te bagatelliseren wel? En zeker in HK doen ze heel dik met dat goud, tot je krom loopt.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Ze vindt het erg voor jou, dat is wat anders als het zelf erg vinden.
Ik snap je probleem gewoon niet zo goed, het is gewoon een huwelijks traditie waarin giften worden uitgewisseld en om en nabij gelijk aan elkaar moeten zijn in waarde.
Ts zegt dat het open mensen zijn, dus ga met elkaar om de tafel zou ik zo zeggen tegen de TS.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:01 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Je zit zo tegen de 10k euro aan bij zoiets hoor, los van al het goud nog. Niet echt iets om te bagatelliseren wel? En zeker in HK doen ze heel dik met dat goud, tot je krom loopt.
Kan, maar het is daar allemaal meer van keeping up with the Jones'. Gaat er veel meer om hoeveel je betaalt ten opzichte van nichten / kennissen dan het absolute bedrag (in mijn ervaring).quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Ts zegt dat het open mensen zijn, dus ga met elkaar om de tafel zou ik zo zeggen tegen de TS.
Onderhandel over hoe en wat zodat het wat meer in lijn komt en iedereen tevreden kan zijn.
Dit.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Geld is daar gewoon een symbolisch iets, staat voor geluk en is daarom een uitermate geschikt cadeau in deze.
Het is gewoon een uitwisseling van giften, zo dien je dat geld ook te bekijken.
Dus het gaat wel om het financiële en niet om het principiële aspect? Dat verandert de boel natuurlijk aanzienlijk. Als het geld er niet is, dan moet dat op tafel gelegd wordenquote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:01 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Je zit zo tegen de 10k euro aan bij zoiets hoor, los van al het goud nog. Niet echt iets om te bagatelliseren wel? En zeker in HK doen ze heel dik met dat goud, tot je krom loopt.
[ afbeelding ]
Zoals ik het zie heb je twee opties:quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:45 schreef Monotin het volgende:
[..]
Je betaalt het aan de familie. Die op hun beurt het voor een deel wel weer teruggeeft in de vorm van sieraden bij de bruiloft (wat ik net zo absurd vind trouwens).
Indien de zoon er niet in kan voorzien moeten zijn ouders het regelen. In HK proberen ouders voor de zoon geboren is al te sparen, extra appartement te kopen, etc.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dus het gaat wel om het financiële en niet om het principiële aspect? Dat verandert de boel natuurlijk aanzienlijk. Als het geld er niet is, dan moet dat op tafel gelegd worden
Ik zou heel graag mijn overtuiging loslaten. Dat is wat ik nu 2 maanden geprobeerd heb en niet werkt. Het voelt voor mij heel erg vernederend om met de schoonouders te gaan praten over het geld dat ik ze ga geven als ik met hun dochter ga trouwen. Niet eens vernederend voor mijzelf maar vernederend hoe ik dan moet praten over de liefde van mijn leven; gereduceerd tot een bedrag.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:08 schreef zarGon het volgende:
[..]
(Besef ook dat stug blijven volhouden aan je overtuiging ervoor kan zorgen dat de relatie tussen je vriendin en haar ouders geschaad wordt. Dat is zonde, hm.)
Thanks! Het is inderdaad het gezichtsverlies wat mij ertoe brengt het wel serieus te overwegen, ondanks de pijn die het mij gaat doen. Zelfs al vind ik het onzin dat ze zich gezichtsverlies laten aanpraten (ik zou dat soort kennissen en vrienden vaarwel zeggen maar dat werkt zo niet voor hun).quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:59 schreef Tyr80 het volgende:
Ken de situatie goed TS, is voor ons inderdaad moeilijk te bevatten he?
Haar ouders begrepen gelukkig dat het hier anders gaat, dus heb het niet hoeven te betalen. Maar in hun kennissen kring kost dat wel gezichtsverlies, want alleen een hoer trouwt zonder bruidsschat, en dat krijg ik nog best wel eens ooit naar m'n kop geslingerd, dus jij wellicht ook.
Mijn ouders moesten ook voor tig euro gouden armbanden kopen, die nu ergens in een doos liggen. Inderdaad voor het geval dat het spaak loopt.
Verwachten ze ook niet dat je een hypotheekvrij huis / appartement regelt, enkel op haar naam? Ook weer garantie voor het geval je aftaait.
Mijn vrouw zegt dat als het wel betaald was dat het meerendeel dan inderdaad direct weer bij ons terecht zou komen (cash), wellicht kun je je daar beter in vinden dan in de sieraden en dat voorstellen?
Denk ook aan de giften die je ouders zullen moeten geven op de trouwdag (aan jullie twee) en peil vast hoe hoog dat is, dan is dat ook geen verrassing meer.
Edit: Dat speelde inderdaad ook mee, dat mijn ouders al de reis naar het verre oosten moesten maken. Verzachtende omstandigheid zeg maar.
Die andere invalshoek is het zien als een uitwisseling van giften.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:13 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ik zou heel graag mijn overtuiging loslaten. Dat is wat ik nu 2 maanden geprobeerd heb en niet werkt. Het voelt voor mij heel erg vernederend om met de schoonouders te gaan praten over het geld dat ik ze ga geven als ik met hun dochter ga trouwen. Niet eens vernederend voor mijzelf maar vernederend hoe ik dan moet praten over de liefde van mijn leven; gereduceerd tot een bedrag.
Ik weet dat ik dit niet zo moet zien maar ik kan niet veranderen hoe ik het ga ervaren. Althans, niet met het referentiekader dat ik nu heb. Ik zoek naar andere invalshoeken. Als die er zijn. Als die er niet zijn dan gaat het voor mij een grote blokkade worden voor een eventueel huwelijk.
Praat hier dus met je vriendin over. Wellicht kun je dat gevoel beter van je afschudden als je merkt dat ze er begrip voor heeft en begrijpt waarom jij het wel wil doen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:13 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ik zou heel graag mijn overtuiging loslaten. Dat is wat ik nu 2 maanden geprobeerd heb en niet werkt. Het voelt voor mij heel erg vernederend om met de schoonouders te gaan praten over het geld dat ik ze ga geven als ik met hun dochter ga trouwen. Niet eens vernederend voor mijzelf maar vernederend hoe ik dan moet praten over de liefde van mijn leven; gereduceerd tot een bedrag.
Ik weet dat ik dit niet zo moet zien maar ik kan niet veranderen hoe ik het ga ervaren.
- Het is cultuurgebonden; besef dat je het niet eruit kunt relativeren of dat een goed gesprek gaat helpen. Het is hoe het is.quote:Althans, niet met het referentiekader dat ik nu heb. Ik zoek naar andere invalshoeken. Als die er zijn. Als die er niet zijn dan gaat het voor mij een grote blokkade worden voor een eventueel huwelijk.
Ik zit ook niet zo heel erg met het geld. Ik zit ermee dat ik moet praten over het geven van giften aan schoonouders, zodat ik het 'recht' krijg om te mogen trouwen. Mijn vriendin, en enkel zij, bepaalt of ze met mij wil trouwen en niet de hoeveelheid giften die ik geef aan haar ouders. Dat is mijn punt een beetje.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Die andere invalshoek is het zien als een uitwisseling van giften.
Daar ligt een beetje mijn probleem. Ze zal het zeker accepteren van me, hoeveel pijn ik haar en haar ouders er ook mee doe. Ze zal het alleen niet helemaal begrijpen waarom ik haar dat aandoe. Althans, ze zal begrijpen wat ik zeg maar het niet voor kunnen stellen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:20 schreef zarGon het volgende:
[..]
Praat hier dus met je vriendin over. Wellicht kun je dat gevoel beter van je afschudden als je merkt dat ze er begrip voor heeft en begrijpt waarom jij het wel wil doen.
Samen sta je er sterker in, als je aan je vriendin merkt dat zij er akkoord mee gaat (wellicht ook tegen haar zin in), lukt het je misschien beter om het te accepteren?
Misschien moet het de pijn waard zijn voor mij. Ik hoop alleen dat ik haar ouders daarna nog onder ogen kan of wil komen. Zoals ik al schreef, die vernedering (cultuurgebonden of niet) gaat er komen en dat gaat lang steken.quote:- Het is cultuurgebonden; besef dat je het niet eruit kunt relativeren of dat een goed gesprek gaat helpen. Het is hoe het is.
- Zij krijgt het geld (deels) terug, toch wel zo fijn.
- Jij wil het niet, zij wil het ook niet. Zij weet hoe je erover denkt, jij/jullie doen het puur voor de ouders en de omgeving...
En wat eredome hierboven heeft gezegd; probeer het symboliek erachter te zien...
Vraag jezelf vooral af of hoeveel zij je waard is; als je niet zonder haar kunt (...), is de pijn het wellicht wel waard, hm?
Als je een nederlandse vrouw had getrouwd had je ook niet gewild dat haar vader haar begeleide en aan jou "gaf"? Want ook dat komt van het weggeven van de dochter, het recht krijgen te mogen trouwen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:22 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ik zit ook niet zo heel erg met het geld. Ik zit ermee dat ik moet praten over het geven van giften aan schoonouders, zodat ik het 'recht' krijg om te mogen trouwen. Mijn vriendin, en enkel zij, bepaalt of ze met mij wil trouwen en niet de hoeveelheid giften die ik geef aan haar ouders. Dat is mijn punt een beetje.
Je krijgt de schoonouders cadeau bij je vriendin. Aan jou hoeveel rekening jij met die schoonouders wil houden.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:22 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ik zit ook niet zo heel erg met het geld. Ik zit ermee dat ik moet praten over het geven van giften aan schoonouders, zodat ik het 'recht' krijg om te mogen trouwen. Mijn vriendin, en enkel zij, bepaalt of ze met mij wil trouwen en niet de hoeveelheid giften die ik geef aan haar ouders. Dat is mijn punt een beetje.
En dat kan je toch gewoon achterlijk vinden? Dus dan doe je het niet.quote:
Ik denk dat je het groter maakt dan het is.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:25 schreef Monotin het volgende:
Zoals ik al schreef, die vernedering (cultuurgebonden of niet) gaat er komen en dat gaat lang steken.
Het alternatief is en je partner pijn doen en haar ouders pijn doen. De relatie aan alle kanten verstoren en lastig maken.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat kan je toch gewoon achterlijk vinden? Dus dan doe je het niet.
Goh, van welke kant zou dat het meeste komen?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat alleen omdat je perse aan je eigen beeld van dit vast wil houden en niet wil zien wat het voor de ander betekend.
Dit is zo Nederlands.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat kan je toch gewoon achterlijk vinden? Dus dan doe je het niet.
Of die schoonouders schikken zich gewoon. Maar dat is geen optie blijkbaar. Wie zit er nou fout?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:30 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dit is zo Nederlands..
Ja, je doet het niet en dat kan dan op twee manieren eindigen:
- beschadigde relatie met de schoonouders, wat de relatie niet ten goede komt; drama, drama, drama.
- je maakt het uit.
Als je die twee opties aantrekkelijk vindt moet je het inderdaad vooral niet doen.
Ik denk dat de TS meer te verliezen heeft dan de ouders, dus op de weegschaal is TS hoe dan ook de verliezer.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Goh, van welke kant zou dat het meeste komen?
Bij een Nederlandse vrouw zou ik ook nooit accepteren dat haar vader haar aan mij 'geeft'. Hij mag meelopen naar voren maar niet als eigendomsoverdracht.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Als je een nederlandse vrouw had getrouwd had je ook niet gewild dat haar vader haar begeleide en aan jou "gaf"? Want ook dat komt van het weggeven van de dochter, het recht krijgen te mogen trouwen.
Als dat geld niet het probleem is snap ik niet dat je hier zo'n halszaak van maakt.
Gewoon...quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Of die schoonouders schikken zich gewoon. Maar dat is geen optie blijkbaar. Wie zit er nou fout?
Goed idee om over winnaars en verliezers te spreken. Dit is gewoon chantage op deze manierquote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:31 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik denk dat de TS meer te verliezen heeft dan de ouders, dus op de weegschaal is TS hoe dan ook de verliezer.
Het is zoals het is. De vriendin van de TS is bereid aan zijn kant te staan, maar snapt het niet en het zal pijn doen omdat zij haar ouders natuurlijk geen pijn wil doen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik wil graag van mijn beeld af. Of beter, mijn beeld mag ik houden maar het gevoel dat ik erbij heb wil ik kwijt.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat alleen omdat je perse aan je eigen beeld van dit vast wil houden en niet wil zien wat het voor de ander betekend.
Je kan allerlei eisen stellen aan je schoonzoon maar daar bereik je geen fuck mee.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:32 schreef zarGon het volgende:
[..]
Gewoon...
TS wil trouwen met hun dochter. Je kan dan allerlei eisen stellen aan de schoonouders, maar daar bereik je geen fuck mee.
Nou inderdaad zeg. Iemand domme tradities proberen op te leggen die daar geen trek in heeft.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Vind dit principieel gedrag om eigenlijk niets,
Jij had het over kanten eh...quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Goed idee om over winnaars en verliezers te spreken. Dit is gewoon chantage op deze manier.
Zie hoe je het wil zien. Je kunt ook vasthouden aan je overtuigingen, maar de vraag is of dat 'lucratief' is.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hier hetzelfde, ook net voor ze mij ontmoette zelf een appartement gekocht. Drie keer raden wie straks de hypotheek mag betalenquote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:17 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ze verwachten er zeker geen huis voor terug. Ze heeft net zelf een eigen huis gekocht dus daar heb ik dan weer geluk mee misschien
Misschien is het cash terugvragen in plaats van als sieraden een optie. Lijkt me echt bizar om dat te moeten vragen. Hoe pakte je zo'n gesprek dan aan? Kom je binnen en zeg je 'laten we over de brudisschat praten' en dan ga je be dragen noemen? En dat jij dat dan graag cash terug wilt?
quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je kan allerlei eisen stellen aan je schoonzoon maar daar bereik je geen fuck mee.
Precies hetzelfde geldt voor die ouders.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:33 schreef zarGon het volgende:
Je kunt dan wel blij aan iedereen vertellen dat je je rug recht hebt gehouden en geen bruidsschat hebt betaald, maar hey, je hebt het meisje opgegeven (of je hebt een boel drama).
Je bent compleet verblind. Waardoor weet ik niet, maar je ziet niet wat je niet wilt zien. Prima, maar je advies is compleet zinloos op deze manier.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:34 schreef zarGon het volgende:
[..].
Best vermakelijk, die cultuurverschillen.
Het gaat niet om een kwestie van goed of fout, flapdrol.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Of die schoonouders schikken zich gewoon. Maar dat is geen optie blijkbaar. Wie zit er nou fout?
Dat is traditioneel de eigendomsoverdracht. Dat wordt nu niet meer met dat idee gedaan, maar daar komt het wel vandaan.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:31 schreef Monotin het volgende:
[..]
Bij een Nederlandse vrouw zou ik ook nooit accepteren dat haar vader haar aan mij 'geeft'. Hij mag meelopen naar voren maar niet als eigendomsoverdracht.
Dat "handelen" gaat over de status van jullie beide, een status die je in die oude traditie een bepaalde plaats in de maatschappij gaf als beginnend stel.quote:Ik merk dat ik ook niet helemaal duidelijk ben geweest naar jou. Het gaat niet om het geld of de giften maar om ongelijkheid en handel. Het zou voor mij een wereld van verschil maken als ik zowel mijn ouders als haar ouders een (traditioneel) cadeau of gift zou moeten geven. Ook al zou dat het toch al aanzienlijke bedrag 2 keer zo hoog maken. Dan gaat het voor mij niet meer om het handelen om een persoon of het verkrijgen van een recht op die persoon.
Komt er ook een achterquote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het gaat niet om een kwestie van goed of fout, flapdrol.
Benader het eens niet zo autistisch, de tering. Die ouders zijn opgegroeid in een totaal andere cultuur, al een stuk ouder dus hebben waarschijnlijk ook weer meer moeite om bepaalde verschillen te overbruggen. Met de starre houding die jij hier propageert maak je alleen maar verstandhoudingen kapot. En wat staat er precies tegenover?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Komt er ook een achter.
Een aantal mensen hebben hier tunnelvisie en geven als advies toe te geven aan emotionele chantage. Dat slaat helemaal nergens op.
Ik ben niet verblind, ik weet precies waar ik het over heb. Ik heb een Turkse komaf, de Turkse cultuur kent de bruidsschat ook.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je bent compleet verblindt. Waardoor weet ik niet, maar je ziet niet wat je niet wilt zien. Prima, maar je advies is compleet zinloos op deze manier.
Dan laat je die vriendin los.quote:Er is geen enkele reden om zomaar eisen te accepteren alleen maar vanwege emotionele chantage.
Die is mooi, starre houdingquote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Benader het eens niet zo autistisch, de tering. Die ouders zijn opgegroeid in een totaal andere cultuur, al een stuk ouder dus hebben waarschijnlijk ook weer meer moeite om bepaalde verschillen te overbruggen. Met de starre houding die jij hier propageert maak je alleen maar verstandhoudingen kapot. En wat staat er precies tegenover?
Dat verklaart een hoopquote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik ben niet verblind, ik weet precies waar ik het over heb. Ik heb een Turkse komaf, de Turkse cultuur kent de bruidsschat ook.
Waarom zou je. Gewoon doen wat je samen wil. Zoals gezegd, dit is iets tussen de vriendin van TS en hemzelf.quote:Dan laat je die vriendin los.
Dit geeft maar aan dat je geen idee hebt wat de gevolgen zijn als het meisje geen rekening met haar ouders gaat houden.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:43 schreef Fir3fly het volgende:
Waarom zou je. Gewoon doen wat je samen wil. Zoals gezegd, dit is iets tussen de vriendin van TS en hemzelf.
Jawel, het levert een constructieve verstandhouding met je schoonouders en vriendin op. We hebben het hier niet over ontzettend principiële zaken ofzo.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die is mooi, starre houding! Wie zou daar het meeste schuldig aan zijn? TS in ieder geval niet.
Zomaar toegeven aan emotionele chantage slaat nergens op. Als die mensen niet zo achterlijk zijn als jij zijn ze vast voor rede vatbaar.
Dat zeg ik, emotionele chantage.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:44 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dit geeft maar aan dat je geen idee hebt wat de gevolgen zijn als het meisje geen rekening met haar ouders gaat houden.
Zoals gewoonlijk zit je weer totaal niet op te letten. Het gaat TS juist wel om de principes. Beter lezen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jawel, het levert een constructieve verstandhouding met je schoonouders en vriendin op. We hebben het hier niet over ontzettend principiële zaken ofzo.
Ja, en de kans dat die ouders dat gaan doen is nihil. Dan kun je maar beter zelf even de minste zijn, het kost je niet gek veel als je kijkt wat ertegenover staat.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zoals gewoonlijk zit je weer totaal niet op te letten. Het gaat TS juist wel om de principes. Beter lezen.
En wederom, dat kun je ook simpelweg omdraaien. Als de schoonouders wat inbinden levert dat een constructieve verstandhouding op met hun schoonzoon.
Ten eerste, hoe weet jij dat? Ken je ze?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:49 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, en de kans dat die ouders dat gaan doen is nihil.
Noem het hoe je het wil noemen... Het is nou eenmaal zoals het is.quote:
Precies, het is emotionele chantage en het is belachelijk dat men adviseert dat TS daar zo maar voor overstag zou moeten gaan.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:51 schreef zarGon het volgende:
[..]
Noem het hoe je het wil noemen... Het is nou eenmaal zoals het is.
Je hebt echt geen idee wat cultuur en traditie inhoudt, hm.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ten eerste, hoe weet jij dat? Ken je ze?
Er staat iets heel groots tegenover: de zegening en medewerking van de ouders en een conflict minder bij het begin van het huwelijk.quote:Waarom zou TS inbinden zonder dat daar ook maar enigszins iets tegenover staat?
Je blijft jezelf herhalen, zo te zien ik ook.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies, het is emotionele chantage en het is belachelijk dat men adviseert dat TS daar zo maar voor overstag zou moeten gaan.
Een goede verstandhouding begint altijd met een lekker potje chantage inderdaad.
Hoe is zeggen dit is hoe ik het wil zien, kan me niet schelen hoe jij het ziet en daar gevolgen aan knopen dan geen emotionele chantage?quote:
Doei.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:55 schreef zarGon het volgende:
Ik heb genoeg laten merken wat mijn standpunt is in dezen.
Fout. Beter lezen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe is zeggen dit is hoe ik het wil zien, kan me niet schelen hoe jij het ziet en daar gevolgen aan knopen dan geen emotionele chantage?
Zeggen ik eis van je dat je daarin niet meegaat, want anders trouw ik niet met je? (sorry ts, bedoel jou hier niet zozeer mee, doel op de manier van fir3fly voorstelt)
De partner van de TS is bereid zijn kant te kiezen, maar geeft aan het niet te snappen en dat het haar pijn doet.quote:
Onzin. Ik ben toch duidelijk zat of niet? Lees anders hierboven nog even een keer goed na.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:59 schreef erodome het volgende:
Jij (niet ts) vindt gewoon dat je het grote gelijk aan jouw kant hebt en dat daarom al die anderen maar zich naar jou moeten schikken.
Ja, je bent idd duidelijk zat. Jij vindt dat die ouders hun bek moeten houden en dat de TS niet mee moet gaan in dat achtelijke en achtergebleven gedachtegoed.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onzin. Ik ben toch duidelijk zat of niet? Lees anders hierboven nog even een keer goed na.
Mijn godquote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, je bent idd duidelijk zat. Jij vindt dat die ouders hun bek moeten houden en dat de TS niet mee moet gaan in dat achtelijke en achtergebleven gedachtegoed.
Dat hij daarmee zijn vriendin pijn doet en de relatie met haar ouders onder druk zet zie jij niet als een probleem.
quote:Nogmaals dan maar: adviseren dat TS zomaar moet zwichten voor emotionele chantage zonder argumenten is een aanfluiting. Deze kwestie gaat tussen hem en zijn vriendin. Zij moeten er uit komen, mocht TS besluiten om zijn vriendin een groot plezier te doen en alsnog mee te doen met het circus is dat ook een geldige beslissing. Maar hij doet het voor haar of voor zichzelf, niet voor die schoonouders. Belangrijk verschil dat jij blijkbaar gemist hebt.
Culturele verwachtingen en patronen veranderen je niet even met een gesprek en het is niet realistisch om te verwachten dat ze dat überhaupt zouden loslaten.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ten eerste, hoe weet jij dat? Ken je ze?
Ten tweede is dat natuurlijk precies het probleem. Waarom zou TS inbinden zonder dat daar ook maar enigszins iets tegenover staat? TS staat duidelijk open voor een compromis. Nu de schoonouders nog.
Hoezo noem je zo iets 'circus'? Het is gewoon een ander cultuur, traditie. Doe ff normaalquote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mijn god. Nog maar een keer dan:
[..]
Dat is geen enkele reden voor TS om dan maar toe te geven. Dat is mijn punt. Hij zit er duidelijk mee en zijn principes zijn net zo veel waard als die culturele verwachtingen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Culturele verwachtingen en patronen veranderen je niet even met een gesprek en het is niet realistisch om te verwachten dat ze dat überhaupt zouden loslaten.
De ouders hebben in de Aziatische/Arabisch/niet tatta cultuur zeker wat te zeggen. Je ouders hebben je opgevoed, voor je gezorgd etc etc. Bij ons werkt het niet zo dat je vanaf je 18e opeens los mag gaan en doen wat je wilt, respect naar de ouders toe is heel belangrijk.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:07 schreef MutsMiep het volgende:
TS, ik heb je nog geen enkele keer zien schrijven wat JIJ wil wb de bruiloft.
Je hebt het constant over wat anderen willen, wat je daarvan vindt en hoe je je daaraan aan kan passen. Maar hoe zou jij het zelf willen?
De ouders hebben imo helemaal niets te zeggen over hoe en wat wb de bruiloft en al helemaal geen geld te eisen.
Ook ik kan dit niet anders zien dan het verkopen/verhuren van de gebruikersrechten. En verwachten dat de ouders van de man ook nog behoorlijk veel geld neerleggen...
Ik vind het maar een vreemde gang van zaken.
Ze woont in Nederland, is opgegroeid in Nederland en wil trouwen met een Nederlandse man. Waarom zou het dan volgens Chinese standaarden moeten?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:05 schreef Angel-Joy het volgende:
Waarom bekijk je het zo zwart wit ts?
Waarom zie je het überhaupt als vrouwenhandel?![]()
Ik ben ook Chinees, en ik kan je vertellen, dat je beter gewoon mee kan doen, dan koppig blijven. Je bent inmiddels met een Chinees vrouw, en ons cultuur is nou eenmaal anders. Je moet het zien als een teken van mannelijkheid. Je bewijst hiermee dat je genoeg geld verdient om voor haar te kunnen zorgen.
Maar als je nu al problemen hebt met de Chinese cultuur, vraag je dan af hoe het moet als jullie echt getrouwd zijn. Chinese vrouwen willen meestal macht hebben in het huishouden. Als haar ouders een dag niet meer voor zichzelf kunnen zorgen, is er ook een kans dat jouw vriendin hun in huis neemt. Etc etc
Natuurlijk wel, je bewerkstelligt er een goede verstandhouding mee.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is geen enkele reden voor TS om dan maar toe te geven. Dat is mijn punt.
Die vriendin staat niet los van haar ouders. Natuurlijk is het primair een kwestie die speelt tussen TS en vriendin, maar die ouders staan daar niet volledig buiten. De vriendin van TS is er ook niet bij gebaat als de relatie tussen haar en haar ouders verslechtert.quote:Bovendien, nogmaals, zomaar stellen dat die lui nooit van gedachten zouden kunnen veranderen is nergens op gestoeld. Je kent ze niet. Nogmaals, het gaat ook helemaal niet om hen. Het gaat om TS en zijn vriendin. Zij moeten er samen uit komen.
Respect is toch heel wat anders dan doen wat ze willen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:11 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
De ouders hebben in de Aziatische/Arabisch/niet tatta cultuur zeker wat te zeggen. Je ouders hebben je opgevoed, voor je gezorgd etc etc. Bij ons werkt het niet zo dat je vanaf je 18e opeens los mag gaan en doen wat je wilt, respect naar de ouders toe is heel belangrijk.
Omdat er nog ouders in het spel zijn? En je de bruiloft zelf alsnog in kan vullen zoals je dat zelf wil?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:11 schreef MutsMiep het volgende:
[..]
Ze woont in Nederland, is opgegroeid in Nederland en wil trouwen met een Nederlandse man. Waarom zou het dan volgens Chinese standaarden moeten?
Ze is een allochtoon, blijft een allochtoon, haar ouders zijn Chinees. We passen ons aan aan de Nederlandse cultuur, maar we behouden ook een stukje van ons eigen cultuur. Is dat zo raar?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:11 schreef MutsMiep het volgende:
[..]
Ze woont in Nederland, is opgegroeid in Nederland en wil trouwen met een Nederlandse man. Waarom zou het dan volgens Chinese standaarden moeten?
Chantage. Goede verstandhouding hoor.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je bewerkstelligt er een goede verstandhouding mee.
Dit bepaalt zij zelf en heb jij niets over te zeggen. Tussen TS en haar dus.quote:Die vriendin staat niet los van haar ouders. Natuurlijk is het primair een kwestie die speelt tussen TS en vriendin, maar die ouders staan daar niet volledig buiten. De vriendin van TS is er ook niet bij gebaat als de relatie tussen haar en haar ouders verslechtert.
Nu is er ineens wel een winnaarquote:En het is in theorie niet onmogelijk dat die ouders veranderen, alleen schiet je er niets mee op om dat te verwachten. Je wint er op de lange termijn alleen maar mee als je even de minste bent.
Respect tonen is in dit geval iets doen wat de ouders van de vriendin heeeeeeel belangrijk vinden, anders brengen ze het niet op. Het is al eeuwen lang traditie in de Aziatische/Arabische cultuur. Die ga je niet 1 2 3 veranderen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:14 schreef MutsMiep het volgende:
[..]
Respect is toch heel wat anders dan doen wat ze willen.
Als de ouders hun kinderen respecteren, laten ze hen hun eigen keuzes maken en houden de ouders het bij ideeën en adviezen ipv eisen en verplichtingen.
Ik denk niet dat alle Nederlanders ons ooit gaan begrijpen. Maar geen probleem, zij zijn anders opgevoed. Dat respecteer ik. Maar zij mogen dat andersom ook wel doen ipv zeiken dat we in Nederland wonenquote:
Je bent cultuur blind ja. Goed dat je het zelf opbrengt.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:20 schreef Fir3fly het volgende:
TS, als je nog meeleest, praat met je vriendin hier over. Kom tot een compromis als het even kan. En mocht je dan besluiten om je principes opzij te zetten om haar een plezier te doen is dat ook een uitstekende beslissing. Laat je in ieder geval niet onder druk zetten van buitenaf. Niet door die schoonouders en niet door de blinden hier.
Hoe ironisch.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:21 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Je bent cultuur blind ja. Goed dat je het zelf opbrengt.
Je kan blijven roepen dat het chantage is, mensenhandel etc etc. Maar dat is het niet en zo ziet niemand het. Haar ouders zien het niet als hun dochter verkopen. Dus ik snap echt niet hoe jullie zulke conclusies trekken als jullie niks weten van andere culturenquote:
Mijn punt is, dat ze niet zo moeten drammen/zeuren over de bruiloft volledig Chinees te willen als ze in Nederland trouwt met een Nederlandse man.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:15 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Ze is een allochtoon, blijft een allochtoon, haar ouders zijn Chinees. We passen ons aan aan de Nederlandse cultuur, maar we behouden ook een stukje van ons eigen cultuur. Is dat zo raar?
Zij is inderdaad met een Nederlandse man, wat is je punt? Dat ze maar compleet Nederlands moet gaan gedragen voortaan?
De bruiloft kunnen ze duidelijk niet zelf invullen zoals ze willen. Daar gaat dit hele topic toch om?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat er nog ouders in het spel zijn? En je de bruiloft zelf alsnog in kan vullen zoals je dat zelf wil?
Wij zeggen niet dat het mensenhandel IS, maar dat we het mensenhandel vinden LIJKEN. En dat geeft een erg onprettig en ongemakkelijk gevoel. Zelfs enigzins beschamend en grof; geld geven om te mogen trouwen. Dat is dan weer onze cultuur.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:28 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Je kan blijven roepen dat het chantage is, mensenhandel etc etc. Maar dat is het niet en zo ziet niemand het. Haar ouders zien het niet als hun dochter verkopen. Dus ik snap echt niet hoe jullie zulke conclusies trekken als jullie niks weten van andere culturen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |