Als je een nederlandse vrouw had getrouwd had je ook niet gewild dat haar vader haar begeleide en aan jou "gaf"? Want ook dat komt van het weggeven van de dochter, het recht krijgen te mogen trouwen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:22 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ik zit ook niet zo heel erg met het geld. Ik zit ermee dat ik moet praten over het geven van giften aan schoonouders, zodat ik het 'recht' krijg om te mogen trouwen. Mijn vriendin, en enkel zij, bepaalt of ze met mij wil trouwen en niet de hoeveelheid giften die ik geef aan haar ouders. Dat is mijn punt een beetje.
Je krijgt de schoonouders cadeau bij je vriendin. Aan jou hoeveel rekening jij met die schoonouders wil houden.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:22 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ik zit ook niet zo heel erg met het geld. Ik zit ermee dat ik moet praten over het geven van giften aan schoonouders, zodat ik het 'recht' krijg om te mogen trouwen. Mijn vriendin, en enkel zij, bepaalt of ze met mij wil trouwen en niet de hoeveelheid giften die ik geef aan haar ouders. Dat is mijn punt een beetje.
En dat kan je toch gewoon achterlijk vinden? Dus dan doe je het niet.quote:
Ik denk dat je het groter maakt dan het is.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:25 schreef Monotin het volgende:
Zoals ik al schreef, die vernedering (cultuurgebonden of niet) gaat er komen en dat gaat lang steken.
Het alternatief is en je partner pijn doen en haar ouders pijn doen. De relatie aan alle kanten verstoren en lastig maken.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat kan je toch gewoon achterlijk vinden? Dus dan doe je het niet.
Goh, van welke kant zou dat het meeste komen?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat alleen omdat je perse aan je eigen beeld van dit vast wil houden en niet wil zien wat het voor de ander betekend.
Dit is zo Nederlands.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat kan je toch gewoon achterlijk vinden? Dus dan doe je het niet.
Of die schoonouders schikken zich gewoon. Maar dat is geen optie blijkbaar. Wie zit er nou fout?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:30 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dit is zo Nederlands..
Ja, je doet het niet en dat kan dan op twee manieren eindigen:
- beschadigde relatie met de schoonouders, wat de relatie niet ten goede komt; drama, drama, drama.
- je maakt het uit.
Als je die twee opties aantrekkelijk vindt moet je het inderdaad vooral niet doen.
Ik denk dat de TS meer te verliezen heeft dan de ouders, dus op de weegschaal is TS hoe dan ook de verliezer.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Goh, van welke kant zou dat het meeste komen?
Bij een Nederlandse vrouw zou ik ook nooit accepteren dat haar vader haar aan mij 'geeft'. Hij mag meelopen naar voren maar niet als eigendomsoverdracht.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Als je een nederlandse vrouw had getrouwd had je ook niet gewild dat haar vader haar begeleide en aan jou "gaf"? Want ook dat komt van het weggeven van de dochter, het recht krijgen te mogen trouwen.
Als dat geld niet het probleem is snap ik niet dat je hier zo'n halszaak van maakt.
Gewoon...quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Of die schoonouders schikken zich gewoon. Maar dat is geen optie blijkbaar. Wie zit er nou fout?
Goed idee om over winnaars en verliezers te spreken. Dit is gewoon chantage op deze manierquote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:31 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik denk dat de TS meer te verliezen heeft dan de ouders, dus op de weegschaal is TS hoe dan ook de verliezer.
Het is zoals het is. De vriendin van de TS is bereid aan zijn kant te staan, maar snapt het niet en het zal pijn doen omdat zij haar ouders natuurlijk geen pijn wil doen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik wil graag van mijn beeld af. Of beter, mijn beeld mag ik houden maar het gevoel dat ik erbij heb wil ik kwijt.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat alleen omdat je perse aan je eigen beeld van dit vast wil houden en niet wil zien wat het voor de ander betekend.
Je kan allerlei eisen stellen aan je schoonzoon maar daar bereik je geen fuck mee.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:32 schreef zarGon het volgende:
[..]
Gewoon...
TS wil trouwen met hun dochter. Je kan dan allerlei eisen stellen aan de schoonouders, maar daar bereik je geen fuck mee.
Nou inderdaad zeg. Iemand domme tradities proberen op te leggen die daar geen trek in heeft.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Vind dit principieel gedrag om eigenlijk niets,
Jij had het over kanten eh...quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Goed idee om over winnaars en verliezers te spreken. Dit is gewoon chantage op deze manier.
Zie hoe je het wil zien. Je kunt ook vasthouden aan je overtuigingen, maar de vraag is of dat 'lucratief' is.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hier hetzelfde, ook net voor ze mij ontmoette zelf een appartement gekocht. Drie keer raden wie straks de hypotheek mag betalenquote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:17 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ze verwachten er zeker geen huis voor terug. Ze heeft net zelf een eigen huis gekocht dus daar heb ik dan weer geluk mee misschien
Misschien is het cash terugvragen in plaats van als sieraden een optie. Lijkt me echt bizar om dat te moeten vragen. Hoe pakte je zo'n gesprek dan aan? Kom je binnen en zeg je 'laten we over de brudisschat praten' en dan ga je be dragen noemen? En dat jij dat dan graag cash terug wilt?
quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je kan allerlei eisen stellen aan je schoonzoon maar daar bereik je geen fuck mee.
Precies hetzelfde geldt voor die ouders.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:33 schreef zarGon het volgende:
Je kunt dan wel blij aan iedereen vertellen dat je je rug recht hebt gehouden en geen bruidsschat hebt betaald, maar hey, je hebt het meisje opgegeven (of je hebt een boel drama).
Je bent compleet verblind. Waardoor weet ik niet, maar je ziet niet wat je niet wilt zien. Prima, maar je advies is compleet zinloos op deze manier.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:34 schreef zarGon het volgende:
[..].
Best vermakelijk, die cultuurverschillen.
Het gaat niet om een kwestie van goed of fout, flapdrol.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Of die schoonouders schikken zich gewoon. Maar dat is geen optie blijkbaar. Wie zit er nou fout?
Dat is traditioneel de eigendomsoverdracht. Dat wordt nu niet meer met dat idee gedaan, maar daar komt het wel vandaan.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:31 schreef Monotin het volgende:
[..]
Bij een Nederlandse vrouw zou ik ook nooit accepteren dat haar vader haar aan mij 'geeft'. Hij mag meelopen naar voren maar niet als eigendomsoverdracht.
Dat "handelen" gaat over de status van jullie beide, een status die je in die oude traditie een bepaalde plaats in de maatschappij gaf als beginnend stel.quote:Ik merk dat ik ook niet helemaal duidelijk ben geweest naar jou. Het gaat niet om het geld of de giften maar om ongelijkheid en handel. Het zou voor mij een wereld van verschil maken als ik zowel mijn ouders als haar ouders een (traditioneel) cadeau of gift zou moeten geven. Ook al zou dat het toch al aanzienlijke bedrag 2 keer zo hoog maken. Dan gaat het voor mij niet meer om het handelen om een persoon of het verkrijgen van een recht op die persoon.
Komt er ook een achterquote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het gaat niet om een kwestie van goed of fout, flapdrol.
Benader het eens niet zo autistisch, de tering. Die ouders zijn opgegroeid in een totaal andere cultuur, al een stuk ouder dus hebben waarschijnlijk ook weer meer moeite om bepaalde verschillen te overbruggen. Met de starre houding die jij hier propageert maak je alleen maar verstandhoudingen kapot. En wat staat er precies tegenover?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Komt er ook een achter.
Een aantal mensen hebben hier tunnelvisie en geven als advies toe te geven aan emotionele chantage. Dat slaat helemaal nergens op.
Ik ben niet verblind, ik weet precies waar ik het over heb. Ik heb een Turkse komaf, de Turkse cultuur kent de bruidsschat ook.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je bent compleet verblindt. Waardoor weet ik niet, maar je ziet niet wat je niet wilt zien. Prima, maar je advies is compleet zinloos op deze manier.
Dan laat je die vriendin los.quote:Er is geen enkele reden om zomaar eisen te accepteren alleen maar vanwege emotionele chantage.
Die is mooi, starre houdingquote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Benader het eens niet zo autistisch, de tering. Die ouders zijn opgegroeid in een totaal andere cultuur, al een stuk ouder dus hebben waarschijnlijk ook weer meer moeite om bepaalde verschillen te overbruggen. Met de starre houding die jij hier propageert maak je alleen maar verstandhoudingen kapot. En wat staat er precies tegenover?
Dat verklaart een hoopquote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik ben niet verblind, ik weet precies waar ik het over heb. Ik heb een Turkse komaf, de Turkse cultuur kent de bruidsschat ook.
Waarom zou je. Gewoon doen wat je samen wil. Zoals gezegd, dit is iets tussen de vriendin van TS en hemzelf.quote:Dan laat je die vriendin los.
Dit geeft maar aan dat je geen idee hebt wat de gevolgen zijn als het meisje geen rekening met haar ouders gaat houden.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:43 schreef Fir3fly het volgende:
Waarom zou je. Gewoon doen wat je samen wil. Zoals gezegd, dit is iets tussen de vriendin van TS en hemzelf.
Jawel, het levert een constructieve verstandhouding met je schoonouders en vriendin op. We hebben het hier niet over ontzettend principiële zaken ofzo.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die is mooi, starre houding! Wie zou daar het meeste schuldig aan zijn? TS in ieder geval niet.
Zomaar toegeven aan emotionele chantage slaat nergens op. Als die mensen niet zo achterlijk zijn als jij zijn ze vast voor rede vatbaar.
Dat zeg ik, emotionele chantage.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:44 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dit geeft maar aan dat je geen idee hebt wat de gevolgen zijn als het meisje geen rekening met haar ouders gaat houden.
Zoals gewoonlijk zit je weer totaal niet op te letten. Het gaat TS juist wel om de principes. Beter lezen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jawel, het levert een constructieve verstandhouding met je schoonouders en vriendin op. We hebben het hier niet over ontzettend principiële zaken ofzo.
Ja, en de kans dat die ouders dat gaan doen is nihil. Dan kun je maar beter zelf even de minste zijn, het kost je niet gek veel als je kijkt wat ertegenover staat.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zoals gewoonlijk zit je weer totaal niet op te letten. Het gaat TS juist wel om de principes. Beter lezen.
En wederom, dat kun je ook simpelweg omdraaien. Als de schoonouders wat inbinden levert dat een constructieve verstandhouding op met hun schoonzoon.
Ten eerste, hoe weet jij dat? Ken je ze?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:49 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, en de kans dat die ouders dat gaan doen is nihil.
Noem het hoe je het wil noemen... Het is nou eenmaal zoals het is.quote:
Precies, het is emotionele chantage en het is belachelijk dat men adviseert dat TS daar zo maar voor overstag zou moeten gaan.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:51 schreef zarGon het volgende:
[..]
Noem het hoe je het wil noemen... Het is nou eenmaal zoals het is.
Je hebt echt geen idee wat cultuur en traditie inhoudt, hm.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ten eerste, hoe weet jij dat? Ken je ze?
Er staat iets heel groots tegenover: de zegening en medewerking van de ouders en een conflict minder bij het begin van het huwelijk.quote:Waarom zou TS inbinden zonder dat daar ook maar enigszins iets tegenover staat?
Je blijft jezelf herhalen, zo te zien ik ook.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies, het is emotionele chantage en het is belachelijk dat men adviseert dat TS daar zo maar voor overstag zou moeten gaan.
Een goede verstandhouding begint altijd met een lekker potje chantage inderdaad.
Hoe is zeggen dit is hoe ik het wil zien, kan me niet schelen hoe jij het ziet en daar gevolgen aan knopen dan geen emotionele chantage?quote:
Doei.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:55 schreef zarGon het volgende:
Ik heb genoeg laten merken wat mijn standpunt is in dezen.
Fout. Beter lezen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe is zeggen dit is hoe ik het wil zien, kan me niet schelen hoe jij het ziet en daar gevolgen aan knopen dan geen emotionele chantage?
Zeggen ik eis van je dat je daarin niet meegaat, want anders trouw ik niet met je? (sorry ts, bedoel jou hier niet zozeer mee, doel op de manier van fir3fly voorstelt)
De partner van de TS is bereid zijn kant te kiezen, maar geeft aan het niet te snappen en dat het haar pijn doet.quote:
Onzin. Ik ben toch duidelijk zat of niet? Lees anders hierboven nog even een keer goed na.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:59 schreef erodome het volgende:
Jij (niet ts) vindt gewoon dat je het grote gelijk aan jouw kant hebt en dat daarom al die anderen maar zich naar jou moeten schikken.
Ja, je bent idd duidelijk zat. Jij vindt dat die ouders hun bek moeten houden en dat de TS niet mee moet gaan in dat achtelijke en achtergebleven gedachtegoed.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onzin. Ik ben toch duidelijk zat of niet? Lees anders hierboven nog even een keer goed na.
Mijn godquote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, je bent idd duidelijk zat. Jij vindt dat die ouders hun bek moeten houden en dat de TS niet mee moet gaan in dat achtelijke en achtergebleven gedachtegoed.
Dat hij daarmee zijn vriendin pijn doet en de relatie met haar ouders onder druk zet zie jij niet als een probleem.
quote:Nogmaals dan maar: adviseren dat TS zomaar moet zwichten voor emotionele chantage zonder argumenten is een aanfluiting. Deze kwestie gaat tussen hem en zijn vriendin. Zij moeten er uit komen, mocht TS besluiten om zijn vriendin een groot plezier te doen en alsnog mee te doen met het circus is dat ook een geldige beslissing. Maar hij doet het voor haar of voor zichzelf, niet voor die schoonouders. Belangrijk verschil dat jij blijkbaar gemist hebt.
Culturele verwachtingen en patronen veranderen je niet even met een gesprek en het is niet realistisch om te verwachten dat ze dat überhaupt zouden loslaten.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ten eerste, hoe weet jij dat? Ken je ze?
Ten tweede is dat natuurlijk precies het probleem. Waarom zou TS inbinden zonder dat daar ook maar enigszins iets tegenover staat? TS staat duidelijk open voor een compromis. Nu de schoonouders nog.
Hoezo noem je zo iets 'circus'? Het is gewoon een ander cultuur, traditie. Doe ff normaalquote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mijn god. Nog maar een keer dan:
[..]
Dat is geen enkele reden voor TS om dan maar toe te geven. Dat is mijn punt. Hij zit er duidelijk mee en zijn principes zijn net zo veel waard als die culturele verwachtingen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Culturele verwachtingen en patronen veranderen je niet even met een gesprek en het is niet realistisch om te verwachten dat ze dat überhaupt zouden loslaten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |