abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159226678
Beste mensen, ik zit al een tijdje met een dilemma en ik kom er niet uit. Mijn vriendin is in Nederland geboren maar haar ouders komen uit Hong Kong. Het zijn ontzettend lieve, hartelijke, vrijgevige mensen. Op zich hebben we zo af en toe wel een cultuurverschil maar dat is niet echt noemenswaardig. Maar ik wil graag ooit trouwen met mijn vriendin en zij verwachten dat ik dan een bruidsschat ga betalen.

Nu weet ik dat het ze niet om het geld gaat maar dat het door hun gezien wordt als een teken van respect. Tegelijk voelt het voor mij juist als heel respectloos, tegen vrouwenhandel aan. Het lukt mij niet om deze 2 denkbeelden met elkaar te verenigen en heb er echt veel moeite mee.

Is er iemand die ooit zo’n zelfde situatie heeft meegemaakt?
pi_159226707
Gewoon niet doen.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:39:04 #3
416020 K44S
The bearded man
pi_159226723
En heb je dit al met je vriendin en haar ouders er over gehad hoe jij daar dus over denkt?
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:40:45 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_159226769
Hoe moet die bruidsschat eruitzien? Is die niet vooral symbolisch?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:42:45 #5
365231 Fera
Fire & Blood
pi_159226826
Wat vind je vriendin van die bruidsschat?
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_159226838
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:39 schreef K44S het volgende:
En heb je dit al met je vriendin en haar ouders er over gehad hoe jij daar dus over denkt?
Die ouders spreken bijna geen Nederlands. Zij wel maar snapt mijn gevoel net zo min als ik die van hun ooit zal overnemen. Dat wil zeggen, we kunnen precies begrijpen wat we zeggen maar zullen het nooit zelf zo voelen.
pi_159226843
Bruidsschat is bedoeld voor de vrouw/bruid eh, niet voor de familie.
pi_159226865
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:40 schreef Lienekien het volgende:
Hoe moet die bruidsschat eruitzien? Is die niet vooral symbolisch?
Ga uit van een paar duizend euro. Niet echt symbolisch. Wat ook mijn punt is; het gaat om geld dus is het handel. Het geven van geld wordt in die cultuur niet echt als handel gezien maar als een geukswens.
pi_159226888
Komen ze uit Hong Kong? Klinkt meer als mainland China mensen.
pi_159226896
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:42 schreef Fera het volgende:
Wat vind je vriendin van die bruidsschat?
Heel normaal. Het is haar cultuur. Haar zwager (ook Chinees) heeft het wel betaalt voor haar zus. Haar zusje is met een Nederlander en die trouwen gewoon niet. Wat voor haar ouders weer heel lastig is geweest, ook al accepteren ze hem nu wel helemaal.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:45:34 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_159226910
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:44 schreef DrDentz het volgende:
Komen ze uit Hong Kong? Klinkt meer als mainland China mensen.
Ook in Hong Kong vrij gebruikelijk.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_159226914
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:43 schreef zarGon het volgende:
Bruidsschat is bedoeld voor de vrouw/bruid eh, niet voor de familie.
Je betaalt het aan de familie. Die op hun beurt het voor een deel wel weer teruggeeft in de vorm van sieraden bij de bruiloft (wat ik net zo absurd vind trouwens).
pi_159226949
Het gaat toch in china over verlovingscadeautjes (waaronder geld) en de bruidsschat is dan toch die waarde zeg maar terug betalen aan de bruid, vaak door spullen voor het stel. Dus niet dat jij voor haar betaald, maar zij haar waarde laat zien (net zoals jij dat doet met de verlovingscadeautjes)?

Volgens mij is het vooral de bedoeling dat die 2 met elkaar in balans zijn, een geven van giften en het nemen van giften.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_159227027
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:47 schreef erodome het volgende:
Volgens mij is het vooral de bedoeling dat die 2 met elkaar in balans zijn, een geven van giften en het nemen van giften.
Gedeeltelijk maar niet helemaal inderdaad. Wat ik dan nog steeds lastig vind; ik zou er al heel veel minder moeite mee hebben als ik voor dat bedrag zelf cadeaus uit zou zoeken. Dan zou ik het nog steeds raar vinden maar het zou me niet het gevoel geven dat ik onderhandel over de prijs van een persoon.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:49:57 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159227043
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:45 schreef Monotin het volgende:

[..]

Je betaalt het aan de familie. Die op hun beurt het voor een deel wel weer teruggeeft in de vorm van sieraden bij de bruiloft (wat ik net zo absurd vind trouwens).
Ah, daarmee wordt het een soort "waardeverzekering" voor haar, voor het geval het huwelijk spaak loopt.
In geval van nood kan ze haar sieraden dan nog verkopen, als haar man haar laat stikken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159227061
Geef ze een paar tegoedbonnen van de V&D.
pi_159227064
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ah, daarmee wordt het een soort "waardeverzekering" voor haar, voor het geval het huwelijk spaak loopt.
In geval van nood kan ze haar sieraden dan nog verkopen, als haar man haar laat stikken.
Ik denk het niet. Ze zeggen zelf dat het helemaal een teken van respect en waardering is. En aan de andere kant, als we zouden scheiden is nog steeds de helft van de inboedel van mij.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:51:43 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159227086
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:49 schreef Monotin het volgende:

[..]

Gedeeltelijk maar niet helemaal inderdaad. Wat ik dan nog steeds lastig vind; ik zou er al heel veel minder moeite mee hebben als ik voor dat bedrag zelf cadeaus uit zou zoeken. Dan zou ik het nog steeds raar vinden maar het zou me niet het gevoel geven dat ik onderhandel over de prijs van een persoon.
Volgens mij onderhandel je niet over de waarde van haar persoon, volgens mij geef je een soort onderpand dat zij kan gebruiken als het huwelijk geen succes blijkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:52:01 #19
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_159227095
Ik vind de cadeaus die in Nederland gegeven worden tijdens bruiloften ook een vorm van mensenhandel en minachting. Alsof mensen niet hun eigen rotzooi kunnen kopen. Zeker als het producten zijn die in derdewereldlanden zijn gemaakt (zoals elektronica). Dan zit er zelfs een element van uitbuiting in.

M.a.w: zo kent elke cultuur zijn eigenaardigheden als het om trouwen gaat. Een bruidsschat vind ik minder debiel dan het westerse gebruik om een "ludiek" vrijgezellenfeest te organiseren met een stripper, drank en een bezoekje aan de wallen. Maar om daar nou een punt van te gaan maken. Onderdeel van de cultuur.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:52:46 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159227112
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:50 schreef Monotin het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Ze zeggen zelf dat het helemaal een teken van respect en waardering is. En aan de andere kant, als we zouden scheiden is nog steeds de helft van de inboedel van mij.
Ja, zo zal men dat best noemen, maar ik acht de kans groot dat als je naar de oorsprong van het gebruik kijkt, dat het dan gewoon een soort van "verzekering" voor de vrouw is, dat ze niet met lege handen staat.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:54:25 #21
416020 K44S
The bearded man
pi_159227148
In Arabische streken koop je een vrouw voor paar kamelen en een geit.

Tja. Zie het als een vorm van respect.

Als jouw vrouw het niet erg vindt, waar zelf druk om maken?
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:55:08 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_159227165
Als je er geen zin in hebt gewoon niet doen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_159227174
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:51 schreef Leandra het volgende:
dan nog steeds lastig vind; ik zou er al heel veel minder moeite mee hebben als ik voor dat bedrag zelf cadeaus uit zou zoeken. Dan zou ik het nog steeds raar vinden maar het zou me niet het gevoel geven dat ik onderhandel over de prijs van een persoon.
Volgens mij onderhandel je niet over de waarde van haar persoon, volgens mij geef je een soort onderpand dat zij kan gebruiken als het huwelijk geen succes blijkt.
Dat zou kunnen maar dan heb ik daar een principieel bezwaar tegen; ik ga 100% voor het huwelijk of niet. Dat het dan nog verkeerd kan aflopen weet ik maar om al gelijk te beginnen met geven van geld voor die situatie gaat me te ver.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:56:25 #24
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_159227204
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de gedachte achter een bruidsschat. Deels worden daar ook de kosten mee gedekt die de familie moest maken om een dochter op te voeden en te eten. Vrouwen worden in de meeste culturen niet gezien als zelfstandige of zelfredzame wezens. Dus als een kostenpost die gecompenseerd moet worden. Daar zit weinig respectvol achter maar valt wel goed te verklaren.

In een moderne westerse samenleving is dat achterhaald maar ook wij kennen nog tal van dat soort idiote gebruiken die wij nu "onder traditie" en cultuur beschouwen. Zo zijn er nog steeds Nederlandse mannen die om de hand van hun vrouw bij hun schoonvader komen vragen ( :') :') ). Komt er vaak ook op neer dat de man de poetslap moet trekken voor het een en ander zoals de huwelijksreis. Kan je een probleem van maken. Of kan je niet doen.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_159227209
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, zo zal men dat best noemen, maar ik acht de kans groot dat als je naar de oorsprong van het gebruik kijkt, dat het dan gewoon een soort van "verzekering" voor de vrouw is, dat ze niet met lege handen staat.
Dat wil ik best geloven. Alleen heb ik daar helemaal niets aan. Het lukt me al niet om de Chinese situatie anno 2016 te verenigen met de Nederlandse van 2016, laat staan dat ik die van heel lang geleden er ook nog tussen ga proppen.
pi_159227211
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:49 schreef Monotin het volgende:

[..]

Geld is daar gewoon een symbolisch iets, staat voor geluk en is daarom een uitermate geschikt cadeau in deze.
Het is gewoon een uitwisseling van giften, zo dien je dat geld ook te bekijken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:56:38 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159227213
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:55 schreef Monotin het volgende:

[..]

Dat zou kunnen maar dan heb ik daar een principieel bezwaar tegen; ik ga 100% voor het huwelijk of niet. Dat het dan nog verkeerd kan aflopen weet ik maar om al gelijk te beginnen met geven van geld voor die situatie gaat me te ver.
Nou, dan trouw je er niet mee.
Zie je Huwelijkse Voorwaarden ook als "niet 100% voor het huwelijk gaan", of dat weer wel?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159227238
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:54 schreef K44S het volgende:
Als jouw vrouw het niet erg vindt, waar zelf druk om maken?
Zij vind het wel erg. Ze zal me nooit dwingen om te betalen. Ze zal het wel moeilijk vinden naar haar ouders toe. Als ik nee zeg dan legt ze zich daar voor mij zeker bij neer. De vraag is dus, wil ik haar dat aandoen.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:58:29 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159227264
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:56 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de gedachte achter een bruidsschat. Deels worden daar ook de kosten mee gedekt die de familie moest maken om een dochter op te voeden en te eten. Vrouwen worden in de meeste culturen niet gezien als zelfstandige of zelfredzame wezens. Dus als een kostenpost die gecompenseerd moet worden. Daar zit weinig respectvol achter maar valt wel goed te verklaren.

In een moderne westerse samenleving is dat achterhaald maar ook wij kennen nog tal van dat soort idiote gebruiken die wij nu "onder traditie" en cultuur beschouwen. Zo zijn er nog steeds Nederlandse mannen die om de hand van hun vrouw bij hun schoonvader komen vragen ( :') :') ). Komt er vaak ook op neer dat de man de poetslap moet trekken voor het een en ander zoals de huwelijksreis. Kan je een probleem van maken. Of kan je niet doen.
LOL!

Tijdens de trouwerij van mijn zoon benoemde de ambtenaar dat nog, en dat dat niet gebeurd was... waarop mijn zoon opstond, naar zijn schoonvader liep en alsnog even ging overleggen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159227286
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:50 schreef Monotin het volgende:

[..]

Zie dat geld eens niet als geld, maar als papier.
Moeilijk, maar in China staat geld voor geluk en daar verbranden ze het ook in sommige oude rituelen.
In andere landen geven ze een koe of spullen, zo geven ze in China geld.
Life is a highway...let's ride it!
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:59:20 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159227296
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:57 schreef Monotin het volgende:

[..]

Zij vind het wel erg. Ze zal me nooit dwingen om te betalen. Ze zal het wel moeilijk vinden naar haar ouders toe. Als ik nee zeg dan legt ze zich daar voor mij zeker bij neer. De vraag is dus, wil ik haar dat aandoen.
Als het toch terugkomt, in de vorm van sieraden, dan zou ik me er niet zo druk om maken.... tenzij je het je niet kunt permitteren natuurlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:59:37 #32
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_159227303
Ken de situatie goed TS, is voor ons inderdaad moeilijk te bevatten he?

Haar ouders begrepen gelukkig dat het hier anders gaat, dus heb het niet hoeven te betalen. Maar in hun kennissen kring kost dat wel gezichtsverlies, want alleen een hoer trouwt zonder bruidsschat, en dat krijg ik nog best wel eens ooit naar m'n kop geslingerd, dus jij wellicht ook.

Mijn ouders moesten ook voor tig euro gouden armbanden kopen, die nu ergens in een doos liggen. Inderdaad voor het geval dat het spaak loopt.

Verwachten ze ook niet dat je een hypotheekvrij huis / appartement regelt, enkel op haar naam? Ook weer garantie voor het geval je aftaait.

Mijn vrouw zegt dat als het wel betaald was dat het meerendeel dan inderdaad direct weer bij ons terecht zou komen (cash), wellicht kun je je daar beter in vinden dan in de sieraden en dat voorstellen?

Denk ook aan de giften die je ouders zullen moeten geven op de trouwdag (aan jullie twee) en peil vast hoe hoog dat is, dan is dat ook geen verrassing meer.

Edit: Dat speelde inderdaad ook mee, dat mijn ouders al de reis naar het verre oosten moesten maken. Verzachtende omstandigheid zeg maar.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:59:42 #33
416020 K44S
The bearded man
pi_159227305
quote:

[..]

En ipv een envelop met geld (even on beleeft gezegd) de reis naar Nederland (er vanuit gaande dat de bruiloft hier wordt gehouden) betaal jij + bijkomende kosten?
pi_159227308
quote:

[..]

Ze vindt het erg voor jou, dat is wat anders als het zelf erg vinden.

Ik snap je probleem gewoon niet zo goed, het is gewoon een huwelijks traditie waarin giften worden uitgewisseld en om en nabij gelijk aan elkaar moeten zijn in waarde.
pi_159227340
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:56 schreef Leandra het volgende:
Zie je Huwelijkse Voorwaarden ook als "niet 100% voor het huwelijk gaan", of dat weer wel?
Je helpt niet. Ik wil trouwen op een manier die geen van beide families pijn doet.

Om je vraag te beantwoorden; er zijn specifieke redenen om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen. Een kennis van me heeft een eigen bedrijf en is niet op die manier getrouwd om haar te beschermen tegen eventueel faillissement of andere risico's. Trouwen op huwelijkse voorwaarden omdat dat het scheiden makkelijker maakt zou ik zelf niet willen (wat ieder weer voor zichzelf mag weten, ik keur het niet af).
  dinsdag 19 januari 2016 @ 14:01:31 #36
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_159227359
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Ze vindt het erg voor jou, dat is wat anders als het zelf erg vinden.

Ik snap je probleem gewoon niet zo goed, het is gewoon een huwelijks traditie waarin giften worden uitgewisseld en om en nabij gelijk aan elkaar moeten zijn in waarde.
Je zit zo tegen de 10k euro aan bij zoiets hoor, los van al het goud nog. Niet echt iets om te bagatelliseren wel? En zeker in HK doen ze heel dik met dat goud, tot je krom loopt.

pi_159227375
Gewoon niet trouwen, hoef je ook niet te betalen. Of boek een vakantie naar Las Vegas en trouw zonder dat haar ouders er achter komen.
pi_159227392
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 14:01 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Je zit zo tegen de 10k euro aan bij zoiets hoor, los van al het goud nog. Niet echt iets om te bagatelliseren wel? En zeker in HK doen ze heel dik met dat goud, tot je krom loopt.
Ts zegt dat het open mensen zijn, dus ga met elkaar om de tafel zou ik zo zeggen tegen de TS.
Onderhandel over hoe en wat zodat het wat meer in lijn komt en iedereen tevreden kan zijn.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 14:04:31 #39
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_159227433
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 14:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Ts zegt dat het open mensen zijn, dus ga met elkaar om de tafel zou ik zo zeggen tegen de TS.
Onderhandel over hoe en wat zodat het wat meer in lijn komt en iedereen tevreden kan zijn.
Kan, maar het is daar allemaal meer van keeping up with the Jones'. Gaat er veel meer om hoeveel je betaalt ten opzichte van nichten / kennissen dan het absolute bedrag (in mijn ervaring).
pi_159227485
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:56 schreef erodome het volgende:

[..]

Geld is daar gewoon een symbolisch iets, staat voor geluk en is daarom een uitermate geschikt cadeau in deze.
Het is gewoon een uitwisseling van giften, zo dien je dat geld ook te bekijken.
Dit.

Het komt bij me over of je principiële bezwaren hebt tegen deze traditie waarbij geld het symbool is.

Dat geld is geen mug, maar maak van jouw principe ook geen olifant.
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
  dinsdag 19 januari 2016 @ 14:07:49 #41
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_159227517
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 14:01 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dus het gaat wel om het financiële en niet om het principiële aspect? Dat verandert de boel natuurlijk aanzienlijk. Als het geld er niet is, dan moet dat op tafel gelegd worden
--
pi_159227535
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:45 schreef Monotin het volgende:

[..]

Zoals ik het zie heb je twee opties:
- blijven vasthouden aan je overtuiging
- je overtuiging bijstellen

Blijven vasthouden aan je overtuiging betekent dat je het stroef zal lopen met de schoonouders. Aangezien een Chinese familie hecht is, levert dat gedoe op en komt het jullie relatie niet ten goede. Hoe dan ook: drama.

Je kunt je overtuiging echter ook bijstellen. Al is het maar op de schoonouders tevreden te stellen. Happy wife, happy life; als je ook je schoonouders happy kan maken/houden, kan het niet meer misgaan.

Niets mis met het volgens van je principes, maar vraag jezelf even af hoe ver je daarmee komt en of je er baat bij hebt. Je kunt ook duidelijk communiceren met de ouders en je vriendin, aangeven wat je bedoeling is en waarom je het toch wel doet (en dus tegen je zin in bruisschat betalen).

Met dat laatste ben je van het gedoe af, zijn je schoonouders tevreden en zijn jullie samen. Lijkt mij een goede deal, no?

(Besef ook dat stug blijven volhouden aan je overtuiging ervoor kan zorgen dat de relatie tussen je vriendin en haar ouders geschaad wordt. Dat is zonde, hm.)

Soms kun je nou eenmaal niet winnen (iedereen tevreden)...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2016 14:11:57 ]
  dinsdag 19 januari 2016 @ 14:09:58 #43
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_159227558
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 14:07 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dus het gaat wel om het financiële en niet om het principiële aspect? Dat verandert de boel natuurlijk aanzienlijk. Als het geld er niet is, dan moet dat op tafel gelegd worden
Indien de zoon er niet in kan voorzien moeten zijn ouders het regelen. In HK proberen ouders voor de zoon geboren is al te sparen, extra appartement te kopen, etc.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 14:12:19 #44
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_159227620
Of je kunt gewoon niet meedoen aan die onzin. Tussen jou en je vriendin, met haar moet je het er over hebben. Je trouwt met haar, niet die familie.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_159227658
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 14:08 schreef zarGon het volgende:

[..]
(Besef ook dat stug blijven volhouden aan je overtuiging ervoor kan zorgen dat de relatie tussen je vriendin en haar ouders geschaad wordt. Dat is zonde, hm.)
Ik zou heel graag mijn overtuiging loslaten. Dat is wat ik nu 2 maanden geprobeerd heb en niet werkt. Het voelt voor mij heel erg vernederend om met de schoonouders te gaan praten over het geld dat ik ze ga geven als ik met hun dochter ga trouwen. Niet eens vernederend voor mijzelf maar vernederend hoe ik dan moet praten over de liefde van mijn leven; gereduceerd tot een bedrag.
Ik weet dat ik dit niet zo moet zien maar ik kan niet veranderen hoe ik het ga ervaren. Althans, niet met het referentiekader dat ik nu heb. Ik zoek naar andere invalshoeken. Als die er zijn. Als die er niet zijn dan gaat het voor mij een grote blokkade worden voor een eventueel huwelijk.
pi_159227764
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:59 schreef Tyr80 het volgende:
Ken de situatie goed TS, is voor ons inderdaad moeilijk te bevatten he?

Haar ouders begrepen gelukkig dat het hier anders gaat, dus heb het niet hoeven te betalen. Maar in hun kennissen kring kost dat wel gezichtsverlies, want alleen een hoer trouwt zonder bruidsschat, en dat krijg ik nog best wel eens ooit naar m'n kop geslingerd, dus jij wellicht ook.

Mijn ouders moesten ook voor tig euro gouden armbanden kopen, die nu ergens in een doos liggen. Inderdaad voor het geval dat het spaak loopt.

Verwachten ze ook niet dat je een hypotheekvrij huis / appartement regelt, enkel op haar naam? Ook weer garantie voor het geval je aftaait.

Mijn vrouw zegt dat als het wel betaald was dat het meerendeel dan inderdaad direct weer bij ons terecht zou komen (cash), wellicht kun je je daar beter in vinden dan in de sieraden en dat voorstellen?

Denk ook aan de giften die je ouders zullen moeten geven op de trouwdag (aan jullie twee) en peil vast hoe hoog dat is, dan is dat ook geen verrassing meer.

Edit: Dat speelde inderdaad ook mee, dat mijn ouders al de reis naar het verre oosten moesten maken. Verzachtende omstandigheid zeg maar.
Thanks! Het is inderdaad het gezichtsverlies wat mij ertoe brengt het wel serieus te overwegen, ondanks de pijn die het mij gaat doen. Zelfs al vind ik het onzin dat ze zich gezichtsverlies laten aanpraten (ik zou dat soort kennissen en vrienden vaarwel zeggen maar dat werkt zo niet voor hun).

Ze verwachten er zeker geen huis voor terug. Ze heeft net zelf een eigen huis gekocht dus daar heb ik dan weer geluk mee misschien :D

Mijn moeder kan geen dure sieraden of giften kopen en ik zou ook echt niet weten hoe ik haar dat ga vragen. Daar ga ik in ieder geval niet in mee; mijn familie is Nederlands en gaan wel tot op zekere hoogte mee maar niet op een manier die ervoor zorgt dat ze zich in de schulden moeten steken voor mijn huwelijk.

Misschien is het cash terugvragen in plaats van als sieraden een optie. Lijkt me echt bizar om dat te moeten vragen. Hoe pakte je zo'n gesprek dan aan? Kom je binnen en zeg je 'laten we over de brudisschat praten' en dan ga je be dragen noemen? En dat jij dat dan graag cash terug wilt?
pi_159227837
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 14:13 schreef Monotin het volgende:

[..]

Ik zou heel graag mijn overtuiging loslaten. Dat is wat ik nu 2 maanden geprobeerd heb en niet werkt. Het voelt voor mij heel erg vernederend om met de schoonouders te gaan praten over het geld dat ik ze ga geven als ik met hun dochter ga trouwen. Niet eens vernederend voor mijzelf maar vernederend hoe ik dan moet praten over de liefde van mijn leven; gereduceerd tot een bedrag.
Ik weet dat ik dit niet zo moet zien maar ik kan niet veranderen hoe ik het ga ervaren. Althans, niet met het referentiekader dat ik nu heb. Ik zoek naar andere invalshoeken. Als die er zijn. Als die er niet zijn dan gaat het voor mij een grote blokkade worden voor een eventueel huwelijk.
Die andere invalshoek is het zien als een uitwisseling van giften.

Als zij jouw gift accepteren geven ze daarmee aan dat ze hun dochter graag bij jou zien, het is een blijk van liefde voor hun dochter en zo voelt het voor hun.
Daarvoor krijg je dus ook weer terug, waarmee ze hun waardering voor jou laten zien als geschikte partner voor hun dochter.

Het geld e.d. symboliseert het geluk dat iedereen elkaar toewenst, de verbinding die men wenst met elkaar voor nu en in de toekomst.
pi_159227840
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 14:13 schreef Monotin het volgende:

[..]

Ik weet dat ik dit niet zo moet zien maar ik kan niet veranderen hoe ik het ga ervaren.
Praat hier dus met je vriendin over. Wellicht kun je dat gevoel beter van je afschudden als je merkt dat ze er begrip voor heeft en begrijpt waarom jij het wel wil doen.

Samen sta je er sterker in, als je aan je vriendin merkt dat zij er akkoord mee gaat (wellicht ook tegen haar zin in), lukt het je misschien beter om het te accepteren?

quote:
Althans, niet met het referentiekader dat ik nu heb. Ik zoek naar andere invalshoeken. Als die er zijn. Als die er niet zijn dan gaat het voor mij een grote blokkade worden voor een eventueel huwelijk.
- Het is cultuurgebonden; besef dat je het niet eruit kunt relativeren of dat een goed gesprek gaat helpen. Het is hoe het is.
- Zij krijgt het geld (deels) terug, toch wel zo fijn.
- Jij wil het niet, zij wil het ook niet. Zij weet hoe je erover denkt, jij/jullie doen het puur voor de ouders en de omgeving...

En wat eredome hierboven heeft gezegd; probeer het symboliek erachter te zien...

Vraag jezelf vooral af of hoeveel zij je waard is; als je niet zonder haar kunt (...), is de pijn het wellicht wel waard, hm?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2016 14:22:11 ]
pi_159227882
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 14:20 schreef erodome het volgende:

[..]

Die andere invalshoek is het zien als een uitwisseling van giften.
Ik zit ook niet zo heel erg met het geld. Ik zit ermee dat ik moet praten over het geven van giften aan schoonouders, zodat ik het 'recht' krijg om te mogen trouwen. Mijn vriendin, en enkel zij, bepaalt of ze met mij wil trouwen en niet de hoeveelheid giften die ik geef aan haar ouders. Dat is mijn punt een beetje.
pi_159227936
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 14:20 schreef zarGon het volgende:

[..]

Praat hier dus met je vriendin over. Wellicht kun je dat gevoel beter van je afschudden als je merkt dat ze er begrip voor heeft en begrijpt waarom jij het wel wil doen.

Samen sta je er sterker in, als je aan je vriendin merkt dat zij er akkoord mee gaat (wellicht ook tegen haar zin in), lukt het je misschien beter om het te accepteren?
Daar ligt een beetje mijn probleem. Ze zal het zeker accepteren van me, hoeveel pijn ik haar en haar ouders er ook mee doe. Ze zal het alleen niet helemaal begrijpen waarom ik haar dat aandoe. Althans, ze zal begrijpen wat ik zeg maar het niet voor kunnen stellen.
quote:
- Het is cultuurgebonden; besef dat je het niet eruit kunt relativeren of dat een goed gesprek gaat helpen. Het is hoe het is.
- Zij krijgt het geld (deels) terug, toch wel zo fijn.
- Jij wil het niet, zij wil het ook niet. Zij weet hoe je erover denkt, jij/jullie doen het puur voor de ouders en de omgeving...

En wat eredome hierboven heeft gezegd; probeer het symboliek erachter te zien...

Vraag jezelf vooral af of hoeveel zij je waard is; als je niet zonder haar kunt (...), is de pijn het wellicht wel waard, hm?
Misschien moet het de pijn waard zijn voor mij. Ik hoop alleen dat ik haar ouders daarna nog onder ogen kan of wil komen. Zoals ik al schreef, die vernedering (cultuurgebonden of niet) gaat er komen en dat gaat lang steken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')