Jammer joh, dit soort dingen vind ik echt mierenneukerij... Ik denk niet dat zoiets iets zegt over je rij-skills.quote:Op donderdag 14 januari 2016 11:59 schreef GtaRipper het volgende:
Voor de tweede keer gezakt voor mijn praktijkexamen, godverdomme zeg. Ik verdeelde mijn aandacht niet goed. Ik moest parkeren en er zat een auto achter mij die zat te douwen. Ik naar rechts gaan naar het parkeervak, had ik blijkbaar 15 parkeervakken eerder al moeten gaan, zodat die auto achter mij er ongehinderd door kon. Ben het lessen nu zo zat.
Dat heeft wel degelijk met autorijden en inzicht te maken. Als die auto achter jou al lange tijd zat te duwen terwijl jij een parkeerplek moest opzoeken heb je het blijkbaar in alle haast en misschien wel alle stress, niet goed opgelost.quote:Op donderdag 14 januari 2016 11:59 schreef GtaRipper het volgende:
Voor de tweede keer gezakt voor mijn praktijkexamen, godverdomme zeg. Ik verdeelde mijn aandacht niet goed. Ik moest parkeren en er zat een auto achter mij die zat te douwen. Ik naar rechts gaan naar het parkeervak, had ik blijkbaar 15 parkeervakken eerder al moeten gaan, zodat die auto achter mij er ongehinderd door kon. Ben het lessen nu zo zat.
feliquote:Op donderdag 14 januari 2016 18:16 schreef Piperidine het volgende:
Zo, theorie is binnen, in één keer gelukkig. Begon even te knijpen na het bericht van vorige week over 38% slagingspercentage. Op naar het echte werk!
Gefeliciteerd! Nu knallen met je instructeur puntjes op de i zetten en slagen!quote:Op donderdag 14 januari 2016 18:16 schreef Piperidine het volgende:
Zo, theorie is binnen, in één keer gelukkig. Begon even te knijpen na het bericht van vorige week over 38% slagingspercentage. Op naar het echte werk!
jaquote:Op donderdag 21 januari 2016 17:38 schreef Evi90 het volgende:
Zijn er meer mensen die na een tijd lessen niet meer vooruit lijken te gaan? Ik heb nu ruim 30 lessen gehad en blijf maar fouten maken. Voel me totaal niet zeker meer in de auto, terwijl ik daar in het begin geen last van had.
Had ik ook. Nog even wachten en dan begint 'het kwartje' te vallen, en krijg je door hoe je moet autorijden. Althans, hoe zij willen dat je rijdt.quote:Op donderdag 21 januari 2016 17:38 schreef Evi90 het volgende:
Zijn er meer mensen die na een tijd lessen niet meer vooruit lijken te gaan? Ik heb nu ruim 30 lessen gehad en blijf maar fouten maken. Voel me totaal niet zeker meer in de auto, terwijl ik daar in het begin geen last van had.
Komt omdat je er niks meer bij leert, alles is behandeld waarschijnlijk.quote:Op donderdag 21 januari 2016 17:38 schreef Evi90 het volgende:
Zijn er meer mensen die na een tijd lessen niet meer vooruit lijken te gaan? Ik heb nu ruim 30 lessen gehad en blijf maar fouten maken. Voel me totaal niet zeker meer in de auto, terwijl ik daar in het begin geen last van had.
quote:Op vrijdag 22 januari 2016 16:05 schreef Lazvic het volgende:
Heb afgelopen dinsdag eindelijke kunnen slagen voor mijn rijexamen. Nu maar ongeduldig wachten tot ik mijn rijbewijs kan ophalen.
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 22 januari 2016 16:05 schreef Lazvic het volgende:
Heb afgelopen dinsdag eindelijke kunnen slagen voor mijn rijexamen. Nu maar ongeduldig wachten tot ik mijn rijbewijs kan ophalen.
Dank je wel. Kan inderdaad niet wachten tot ik eindelijk alleen kan rijden zonder bemoeienis van mijn oude rijinstructeur.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 17:26 schreef Messina het volgende:
[..]
Gefeliciteerd![]()
Nog een weekendje wachten en dan kun je beginnen met veilige kilometers maken
Hangt er vanaf de hoeveelste het is die je tegen komt, bij de 1e heb je nog even, bij de 2e of 3e zal je er wel bijna af moetenquote:Op vrijdag 22 januari 2016 19:04 schreef Evi90 het volgende:
Het viel mij laatst op dat er ook afritborden zijn zonder meters, zoals deze:
[ afbeelding ]
Misschien een domme vraag, maar is de afrit dan nog ver weg of juist heel dichtbij?
Ongeveer 1200 meter. Tijd genoeg om de juiste rijstrook te pakken. Afhankelijk van de drukte en snelheid ongeveer tussen de 30 en 60 seconden. Zodra de afslag nadert zie je de meters verschijnen (900, 600, 300).quote:Op vrijdag 22 januari 2016 19:04 schreef Evi90 het volgende:
Het viel mij laatst op dat er ook afritborden zijn zonder meters, zoals deze:
[ afbeelding ]
Misschien een domme vraag, maar is de afrit dan nog ver weg of juist heel dichtbij?
Doe jezelf een lol en ga eerst eens een half uurtje stoppen/starten doen op een parkeerplaats, zodat je het gevoel in de koppeling krijgt.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 17:29 schreef Lazvic het volgende:
[..]
Dank je wel. Kan inderdaad niet wachten tot ik eindelijk alleen kan rijden zonder bemoeienis van mijn oude rijinstructeur.
dat had ik beter ook kunnen doen. Mijn eerste zelfstandige rit was in een benzineauto (had alleen in diesel gereden tijdens de rijlessen) door de binnenstad van Den Haag. Had ik beter niet kunnen doen.....quote:Op zaterdag 23 januari 2016 00:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Doe jezelf een lol en ga eerst eens een half uurtje stoppen/starten doen op een parkeerplaats, zodat je het gevoel in de koppeling krijgt.Grote parkeerplaats uitzoeken en wat rondjes rijden, paar keer inparkeren, zowel vooruit als achteruit, kan geen kwaad
Ach man, ik haalde mijn rijbewijs op met een vriend samen, en vervolgens ben ik met diezelfde vriend nog 2 vrienden wezen oppikken. 1 in Mijdrecht, 1 in Ijsselstein, heb bij elkaar zeker 140 kilometer gestuurd in een dag.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 00:49 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
dat had ik beter ook kunnen doen. Mijn eerste zelfstandige rit was in een benzineauto (had alleen in diesel gereden tijdens de rijlessen) door de binnenstad van Den Haag. Had ik beter niet kunnen doen.....
Bij dat bord begint de afslag al. Meestal krijg je eerst op 1200 meter de aankondiging middels een bord met alleen de naam en het nummer van de afslag. Op 600m krijg je een bord met meer info m.b.t. de plaatsen waarvoor je de afslag moet nemen en de naam van de eerste afslag daarna.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 19:04 schreef Evi90 het volgende:
Het viel mij laatst op dat er ook afritborden zijn zonder meters, zoals deze:
[ afbeelding ]
Misschien een domme vraag, maar is de afrit dan nog ver weg of juist heel dichtbij?
Precies.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 02:40 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Bij dat bord begint de afslag al. Meestal krijg je eerst op 1200 meter de aankondiging middels een bord met alleen de naam en het nummer van de afslag. Op 600m krijg je een bord met meer info m.b.t. de plaatsen waarvoor je de afslag moet nemen en de naam van de eerste afslag daarna.
Ik dacht even op Facebook te zitten. Ik miste alleen nog de gifglitters.quote:
Ok, bedankt voor de opheldering. Ik dacht eerst dat het 1200m was, dit stond ergens op een websitequote:Op zaterdag 23 januari 2016 02:40 schreef Ferdo het volgende:
Bij dat bord begint de afslag al. Meestal krijg je eerst op 1200 meter de aankondiging middels een bord met alleen de naam en het nummer van de afslag. Op 600m krijg je een bord met meer info m.b.t. de plaatsen waarvoor je de afslag moet nemen en de naam van de eerste afslag daarna.
quote:Op zaterdag 23 januari 2016 02:40 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Bij dat bord begint de afslag al. Meestal krijg je eerst op 1200 meter de aankondiging middels een bord met alleen de naam en het nummer van de afslag. Op 600m krijg je een bord met meer info m.b.t. de plaatsen waarvoor je de afslag moet nemen en de naam van de eerste afslag daarna.
Die afstanden zijn geen vast gegeven. Op de A9 staan ze ook met 800 en 500 meter tot afrit...quote:Op zaterdag 23 januari 2016 03:07 schreef vannelle het volgende:
[..]
Precies.
En na 600m op 300m nog de laatste melding voor de afslag.
Waarschijnlijk omdat er ergens anders geen ruimte voor borden was, de afstanden die jij noemt zijn een uitzondering.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 14:38 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
[..]
Die afstanden zijn geen vast gegeven. Op de A9 staan ze ook met 800 en 500 meter tot afrit...
Daarom ook meestal.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 14:38 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
[..]
Die afstanden zijn geen vast gegeven. Op de A9 staan ze ook met 800 en 500 meter tot afrit...
Dat zal ik inderdaad eerst doen.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 00:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Doe jezelf een lol en ga eerst eens een half uurtje stoppen/starten doen op een parkeerplaats, zodat je het gevoel in de koppeling krijgt.Grote parkeerplaats uitzoeken en wat rondjes rijden, paar keer inparkeren, zowel vooruit als achteruit, kan geen kwaad
praktijk.quote:Op maandag 25 januari 2016 18:23 schreef Lazvic het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Is het voor theorie of praktijkexamen ?
Mooi hoe vond je het zelf gegaan ? Ik heb vorige week dinsdag mijn praktijkexamen gehaald. Maar had totaal niet de gevoel dat het goed ging en was ook verbaast toen ze zei dat ik geslaagd was.quote:
ik open even een text editor en typ het verhaal.quote:Op maandag 25 januari 2016 19:08 schreef Lazvic het volgende:
[..]
Mooi hoe vond je het zelf gegaan ? Ik heb vorige week dinsdag mijn praktijkexamen gehaald. Maar had totaal niet de gevoel dat het goed ging en was ook verbaast toen ze zei dat ik geslaagd was.
Wat ging er precies fout dan ?quote:Op maandag 25 januari 2016 22:05 schreef 1marcelfilms het volgende:
hallo help mij ik ben nu al een tijdje gestopt met les want het gezijk van die vrouw werd me te veel wat moet ik nu doen me theorie zal wel verlopen na 1,5 jaar ofzo
theorie verloopt na 1,5 jaar.quote:Op maandag 25 januari 2016 22:05 schreef 1marcelfilms het volgende:
hallo help mij ik ben nu al een tijdje gestopt met les want het gezijk van die vrouw werd me te veel wat moet ik nu doen me theorie zal wel verlopen na 1,5 jaar ofzo
Was de wachttijd zo lang??quote:Op woensdag 27 januari 2016 18:42 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Ik kan morgenmiddag mijn theorie-examen rijbewijs B afnemen,na 4 maanden vertraging.
Blijven ademen, je mag niet voor niets op. Gewoon je ding doen en niet in paniek raken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 22:48 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Nee
Er was een persoonlijke kwestie!!
Theorie-examen auto: Net niet gehaald vandaag(9 fouten voor gevaarherkenning maar 3 waren niet beantwoord en ik heb 8 fouten voor verkeersregels en inzicht).quote:Op donderdag 28 januari 2016 14:49 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Blijven ademen, je mag niet voor niets op. Gewoon je ding doen en niet in paniek raken.
Gevaarherkenning mag je de helft fout doen, waar ging je op fout met regels?quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:48 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Theorie-examen auto: Net niet gehaald vandaag(9 fouten voor gevaarherkenning maar 3 waren niet beantwoord en ik heb 8 fouten voor verkeersregels en inzicht).
Nou heeft het CBR dat ook wel een beetje aan zichzelf te danken. Als men er gewoon een theorietoets van zou maken, in plaats van een toets begrijpend lezen, zou je dit soort dingen minder nodig hebben. Gewoon regels testen, in plaats van je vraagstelling subtiel te veranderen en zo een compleet ander antwoord te willen hebben.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 01:24 schreef Ridocar het volgende:
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-voor-theorie-examen
Zorgwekkend, omdat je natuurlijk nooit op het niveau komt wat het CBR voor ogen heeft. Aan de andere kant, het praktijkexamen voor kandidaten die op deze manier hun theorie hebben gehaald zal wel een stuk moeilijker zijn, gezien het theoretische kennisniveau.
Staat op mijn uitslagformulier(pdf),kan niet rechtstreeks kopiëren.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 00:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Gevaarherkenning mag je de helft fout doen, waar ging je op fout met regels?
Lees wel de motivate voor waarom!!quote:Op vrijdag 29 januari 2016 01:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nou heeft het CBR dat ook wel een beetje aan zichzelf te danken. Als men er gewoon een theorietoets van zou maken, in plaats van een toets begrijpend lezen, zou je dit soort dingen minder nodig hebben. Gewoon regels testen, in plaats van je vraagstelling subtiel te veranderen en zo een compleet ander antwoord te willen hebben.
Verder: Net even snel een theorietoetsje gedaan. Dan zak je dus, als ervaren chauffeur, op dit soort geintjes
[ afbeelding ]
Ik zou hooguit van mijn gas af gaan, maar remmen? Er is toch niets aan de hand, ja, verderop rijdt een vrachtwagen, maar met gas los red je dat prima. En anders rem je als je wacht dichterbij bent.
[ afbeelding ]
Je gaat naar links om in te halen en dan gas los?Seriously? Blijf dan überhaupt lekker rechts hangen, zeker in sneeuw.
[ afbeelding ]
Ja, ik ga een berm in waarvan ik door het hoge gras niet kan zien wat er ligt... Dat is lekker veilig.Verder een kut fotostandpunt. En pech is een te ruim begrip. Wat is er aan de hand? Remprobleem? Lekke band? Ophanging?
Wat mijn grote probleem is met deze afbeeldingen (als iemand die wel al rijdt);quote:Op vrijdag 29 januari 2016 01:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nou heeft het CBR dat ook wel een beetje aan zichzelf te danken. Als men er gewoon een theorietoets van zou maken, in plaats van een toets begrijpend lezen, zou je dit soort dingen minder nodig hebben. Gewoon regels testen, in plaats van je vraagstelling subtiel te veranderen en zo een compleet ander antwoord te willen hebben.
Verder: Net even snel een theorietoetsje gedaan. Dan zak je dus, als ervaren chauffeur, op dit soort geintjes
[ afbeelding ]
Ik zou hooguit van mijn gas af gaan, maar remmen? Er is toch niets aan de hand, ja, verderop rijdt een vrachtwagen, maar met gas los red je dat prima. En anders rem je als je wacht dichterbij bent.
[ afbeelding ]
Je gaat naar links om in te halen en dan gas los?Seriously? Blijf dan überhaupt lekker rechts hangen, zeker in sneeuw.
[ afbeelding ]
Ja, ik ga een berm in waarvan ik door het hoge gras niet kan zien wat er ligt... Dat is lekker veilig.Verder een kut fotostandpunt. En pech is een te ruim begrip. Wat is er aan de hand? Remprobleem? Lekke band? Ophanging?
Pff dit snap ik ook niet... echt belachelijk. Je hebt toch het recht om te horen wat je fout hebt gedaan lijkt mij, zo schiet je niets op. Wat zei je instructeur er verder over?quote:
Je zou ook kunnen zeggen dat je op de vluchtstrook per definitie niet veilig staat.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 17:39 schreef Messina het volgende:
Bij het derde plaatje zou ik zeggen: Je auto staat prima, maar jij als bestuurder zit zo niet echt veilig naar je auto te kijken, verkeer zie je niet aankomen.
Veiliger dan op de rijbaan met pech in ieder gevalquote:Op vrijdag 29 januari 2016 21:47 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen dat je op de vluchtstrook per definitie niet veilig staat.
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 16:28 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Lees wel de motivate voor waarom!!
Je remt af. Je ziet dat de auto's voor je op de linkerrijstrook remmen, omdat er een vrachtauto aan het inhalen is. De afstand tot de voorliggers is groot genoeg zodat je rustig kan afremmen en kijk hoe de verkeerssituatie zich gaat ontwikkelen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 17:39 schreef Messina het volgende:
[..]
Wat mijn grote probleem is met deze afbeeldingen (als iemand die wel al rijdt);
Op je eerste plaatje wordt geremd. Of staan ze stil? Hoe hard wordt er geremd? Allemaal dingen die belangrijk zijn om te kiezen tussen gas loslaten of remmen.
De linkerrijstrook is onvoldoende vrij van sneeuw om daar met hoge snelheid te gaan rijden. Laat het gas los en ga op ruime afstand achter de auto met aanhanger naar de rechterrijstrook. Ga niet remmen op een besneeuwd wegdek.quote:Bij dat tweede plaatje rijd ik blijkbaar al gedeeltelijk op de vluchtstrook links. Ga ik inhalen of de linker vluchtstrook op?![]()
Parkeer de auto zo ver als je kunt in de berm. Dan sta je veiliger.quote:Bij het derde plaatje zou ik zeggen: Je auto staat prima, maar jij als bestuurder zit zo niet echt veilig naar je auto te kijken, verkeer zie je niet aankomen.
Maar stel dat er in de berm krokodillen zitten?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 22:13 schreef Messina het volgende:
[..]
Veiliger dan op de rijbaan met pech in ieder geval
Hij lijkt met iets van een sleutel bezig bij zijn achterwiel. Les 1 bij sleutelen: Zorg voor een stabiele ondergrond. De berm is geen stabiele ondergrond, als ik een auto omhoog moet krikken, vind ik het prettig als de kant die op de grond blijft, ook gewoon grip heeft.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 22:28 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar stel dat er in de berm krokodillen zitten?
Niet rechts rijden is niet echt van toepassing, ik reed ~200 (Duitsland) dan kan je moeilijk achter elke vrachtwagen duiken want dan gaat het fout.quote:
Dit gat was groot zat.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 22:57 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Niet rechts rijden is niet echt van toepassing, ik reed ~200 (Duitsland) dan kan je moeilijk achter elke vrachtwagen duiken want dan gaat het fout.
Als je dat denkt heb je nog nooit met 200 langs een vrachtwagen gereden.quote:
Nee, niet met 200, dat ging wel wat harder.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 23:04 schreef delano.888 het volgende:
Als je dat denkt heb je nog nooit met 200 langs een vrachtwagen gereden.
Met andere woorden: je laat je rijstijl afhangen van externe factoren. Dat is niet de bedoeling. Jij zit letterlijk achter het stuur, dus jij bepaalt hoe je rijdt en anticipeert op die externe factoren. Je kan de auto voor je waar je tegenaan botste wel de schuld geven dat hij te langzaam reedt of plotseling remde, maar als jij genoeg afstand had gehouden was er niks aan de hand.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 13:07 schreef Muisraket het volgende:
Ik ben nog steeds aan het lessen...Ik vind het zo frustrerend, want vaak weet ik binnen 3 minuten al of mijn les super goed zal gaan, of echt heel slecht. Dit hangt bij mij vooral af van hoe rustig ik mezelf kan houden. Maar als super neurotisch en angstig persoon is dat vaak zo lastig voor mij. Ik ben al heel lang aan het lessen en als het goed gaat, zit ik ruim op TT niveau. Maar vervolgens gaat de les erna zó slecht, dat het lijkt alsof ik net begonnen ben. Ik word hier echt een beetje moedeloos van.
Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen en misschien tips hebben.
Overigens denk ik niet dat ik me onrustig voel door mijn instructeur, want ik heb de laatste tijd één en dezelfde en bij hem voel ik me voor mijn doen goed op mijn gemak.
Even iets recht zetten: ik word niet agressief of onrustig door andere weggebruikers. Ik word onrustig door mezelf, o.a. door foutjes maar soms ook zonder reden lijkt het wel.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 16:24 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Met andere woorden: je laat je rijstijl afhangen van externe factoren. Dat is niet de bedoeling. Jij zit letterlijk achter het stuur, dus jij bepaalt hoe je rijdt en anticipeert op die externe factoren. Je kan de auto voor je waar je tegenaan botste wel de schuld geven dat hij te langzaam reedt of plotseling remde, maar als jij genoeg afstand had gehouden was er niks aan de hand.
Ik herken me er enigszins in. Bij mij was het dat ik van mezelf na mijn 30e les het kwalijk nam als ik weer eens een domme fout maak. Dat is nergens voor nodig. Zelfs ervaren chauffeurs maken soms domme fouten.
Je zit nog op rijles, dus je rijdt nog niet goed. En dat geeft niks.
Dan zou ik uitzoeken waarom je onrustig wordt van jezelf en dat aan te pakken. Als je dat zelf niet kan iemand zoeken die dat wel kan. Verder lessen zou zonde van het geld zijn.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 19:06 schreef Muisraket het volgende:
[..]
Even iets recht zetten: ik word niet agressief of onrustig door andere weggebruikers. Ik word onrustig door mezelf, o.a. door foutjes maar soms ook zonder reden lijkt het wel.
Ik weet dat zelfs ervaren chauffeurs domme fouten maken, maar ik les echt al héél lang. En op een gegeven moment wil je toch wel richting je rijbewijs gaan. Domme fouten maken is één ding, maar een gevaar op de weg zijn iets anders natuurlijk.
Fouten moet je ook achter je kunnen laten.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 19:06 schreef Muisraket het volgende:
Ik word onrustig door mezelf, o.a. door foutjes maar soms ook zonder reden lijkt het wel.
Hoeveel lessen heb je al gehad?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 13:07 schreef Muisraket het volgende:
Ik ben nog steeds aan het lessen...Ik vind het zo frustrerend, want vaak weet ik binnen 3 minuten al of mijn les super goed zal gaan, of echt heel slecht. Dit hangt bij mij vooral af van hoe rustig ik mezelf kan houden. Maar als super neurotisch en angstig persoon is dat vaak zo lastig voor mij. Ik ben al heel lang aan het lessen en als het goed gaat, zit ik ruim op TT niveau. Maar vervolgens gaat de les erna zó slecht, dat het lijkt alsof ik net begonnen ben. Ik word hier echt een beetje moedeloos van.
Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen en misschien tips hebben.
Overigens denk ik niet dat ik me onrustig voel door mijn instructeur, want ik heb de laatste tijd één en dezelfde en bij hem voel ik me voor mijn doen goed op mijn gemak.
Hoeveel lessen heb je inmiddels??quote:Op zaterdag 30 januari 2016 13:07 schreef Muisraket het volgende:
Ik ben nog steeds aan het lessen...Ik vind het zo frustrerend, want vaak weet ik binnen 3 minuten al of mijn les super goed zal gaan, of echt heel slecht. Dit hangt bij mij vooral af van hoe rustig ik mezelf kan houden. Maar als super neurotisch en angstig persoon is dat vaak zo lastig voor mij. Ik ben al heel lang aan het lessen en als het goed gaat, zit ik ruim op TT niveau. Maar vervolgens gaat de les erna zó slecht, dat het lijkt alsof ik net begonnen ben. Ik word hier echt een beetje moedeloos van.
Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen en misschien tips hebben.
Overigens denk ik niet dat ik me onrustig voel door mijn instructeur, want ik heb de laatste tijd één en dezelfde en bij hem voel ik me voor mijn doen goed op mijn gemak.
Ik heb precies hetzelfde; soms gaat het een les goed, maar een les later maak ik weer 100 fouten. Waar dit o.a.. mee te maken heeft bij mij is dat ik nu in een fase zit waarin ik niks nieuws meer leer, daardoor ben ik veel minder bewust bezig dan in het begin. En natuurlijk wordt het ook minder leuk om te rijden naarmate je langer bezig bent.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 13:07 schreef Muisraket het volgende:
Ik ben nog steeds aan het lessen...Ik vind het zo frustrerend, want vaak weet ik binnen 3 minuten al of mijn les super goed zal gaan, of echt heel slecht. Dit hangt bij mij vooral af van hoe rustig ik mezelf kan houden. Maar als super neurotisch en angstig persoon is dat vaak zo lastig voor mij. Ik ben al heel lang aan het lessen en als het goed gaat, zit ik ruim op TT niveau. Maar vervolgens gaat de les erna zó slecht, dat het lijkt alsof ik net begonnen ben. Ik word hier echt een beetje moedeloos van.
Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen en misschien tips hebben.
Overigens denk ik niet dat ik me onrustig voel door mijn instructeur, want ik heb de laatste tijd één en dezelfde en bij hem voel ik me voor mijn doen goed op mijn gemak.
Het is toch een beetje 'wat wil het CBR mij hier zeggen/leren' wat je bij zulke opdrachten moet denken. Plaatjes met vrachtwagen voor je en zelf 130 op de teller zullen altijd wel 'remmen' zijn. Net als (100 op) besneeuwd wegdek nooit remmen zal zijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 22:15 schreef Pizza_Boom het volgende:
Nou, vooruit dan maar. Nogmaals erdoorheen gegaan.
[..]
[..]
Je remt af. Je ziet dat de auto's voor je op de linkerrijstrook remmen, omdat er een vrachtauto aan het inhalen is. De afstand tot de voorliggers is groot genoeg zodat je rustig kan afremmen en kijk hoe de verkeerssituatie zich gaat ontwikkelen.
Ik zie bij de achterste auto geen remlicht, maar alleen normale achterlichten. Ook bij de auto daarvoor zie ik geen remlichten. Daarbij is dit met gas los prima uit te laten rollen.
[..]
De linkerrijstrook is onvoldoende vrij van sneeuw om daar met hoge snelheid te gaan rijden. Laat het gas los en ga op ruime afstand achter de auto met aanhanger naar de rechterrijstrook. Ga niet remmen op een besneeuwd wegdek.
WhutJe gaat dus eerst naar links en daarna weer naar rechts...
Die "lijn" in het midden is gewoon een spoor. In het echte witte deel links zie je de kantstreep.
[..]
Parkeer de auto zo ver als je kunt in de berm. Dan sta je veiliger.Een berm die je niet goed kan zien door het hoge gras. En volgens mij is pech niet parkeren, want dan zou je strafbaar zijn op de vluchtstrook.
Nog een pareltje gevonden:
[ afbeelding ]
Tsja, door dit soort dingen snap ik wel dat mensen denken dat ze voorrang hebben als ze hun richtingaanwijzer aan zetten. Godverdomme zegWat denkt meneer of mevrouw de touringcarchauffeur ervan om gewoon het overige verkeer voorrang te verlenen bij het uitvoeren van zijn of haar zijdelingse manoeuvre, zoals RVV90 art. 54 voorschrijft.
Super herkenbaar dit inderdaad! En bedankt voor de tip, ik zal het uitproberen!quote:Op zondag 31 januari 2016 10:21 schreef Evi90 het volgende:
[..]
Ik heb precies hetzelfde; soms gaat het een les goed, maar een les later maak ik weer 100 fouten. Waar dit o.a.. mee te maken heeft bij mij is dat ik nu in een fase zit waarin ik niks nieuws meer leer, daardoor ben ik veel minder bewust bezig dan in het begin. En natuurlijk wordt het ook minder leuk om te rijden naarmate je langer bezig bent.
Wat ik ook herken bij jou is dat het na 3 minuten rijden al verpest is voor je gevoel; bij mij komt dit gevoel soms zelfs al vóór de les doordat het regent/de zon laag staat etc. Ik laat me dan veel te veel afleiden door omstandigheden waardoor ik zenuwachtig wordt. Dit probeer ik wel uit te schakelen nu; uiteindelijk ben alleen ik verantwoordelijk voor hoe ik rij.
Ook als je fouten maakt moet je toch proberen om die gelijk achter je te laten zodat het geen invloed heeft op de rest van je les. Mijn laatste les afgelopen week ging ook weer crap; maar er gingen ook dingen goed (zoals invoegen, wat ik nog steeds een beetje eng vind) Probeer ook bij dingen stil te staan die wél goed gaan en hoe je op zo'n moment in de auto zit.
Om toch weer een beetje mijn focus terug te krijgen tijdens het rijden probeer ik sinds twee lessen al mijn fouten te noteren na de les en te bedenken hoe ik dit de volgende les anders ga doen. Daardoor ben ik tijdens de les veel meer bezig met mijn valkuilen en kan ik daarop anticiperen. Als je niets doet met de fouten die je blijft maken gaat er ook niks veranderen.
Dan gaan we dus de discussie voeren: "wat is veilig". Ik vind remmen op de snelweg niet iets dat per definitie veilig is. Gas loslaten of snelheid houden kan in veel gevallen veiliger zijn (en is dat niet voor jezelf, dan is het voor het verkeer achter je).quote:Op zondag 31 januari 2016 11:57 schreef kaassouffle het volgende:
Het is toch een beetje 'wat wil het CBR mij hier zeggen/leren' wat je bij zulke opdrachten moet denken. Plaatjes met vrachtwagen voor je en zelf 130 op de teller zullen altijd wel 'remmen' zijn. Net als (100 op) besneeuwd wegdek nooit remmen zal zijn.
Het is vaak later dat je zelf merkt dat gas los ook al genoeg is. Ze willen toch horen dat je de 'veilige beslissing' neemt denk ik. Maar vraag drie is gewoon onzin
Ben ik met je eens hoor. Waar ik zei 'veilige keuze' moet dan natuurlijk zijn 'wat het CBR de veilige keuze zou vinden maar waar je het zelf niet per definitie mee eens bent'.quote:Op zondag 31 januari 2016 13:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dan gaan we dus de discussie voeren: "wat is veilig". Ik vind remmen op de snelweg niet iets dat per definitie veilig is. Gas loslaten of snelheid houden kan in veel gevallen veiliger zijn (en is dat niet voor jezelf, dan is het voor het verkeer achter je).
Daarnaast is gevaarherkenning op een theoretische manier toetsen eigenlijk gewoon de grootst mogelijke onzin. Je mist de feeling, de omgeving, de beleving van het autorijden. Je ziet 1 splitsecond, maar de splitsecond ervoor en erna mis je. Het CBR vindt dat blijkbaar ook, want je mag immers de helft fout doen.
60 lessen van een uurtje? 60 uur is niet heel veel. Heb je al een TTT gehad of een examen aangevraagd?quote:Op zondag 31 januari 2016 13:05 schreef Muisraket het volgende:
Ik ben de tel kwijt geraakt wat lessen betreft. Maar sowieso meer dan 60, waarschijnlijk zelfs meer dan 70. Ik ga ook iets aan mijn angsten doen, maar ik hoopte dat er misschien ook tips zijn specifiek voor autorijden.
[..]
Super herkenbaar dit inderdaad! En bedankt voor de tip, ik zal het uitproberen!
Een uur inderdaad. Maar het zou goed kunnen dat het er al 10+ meer zijn, ik heb best een aantal lessen gehad die niet op mijn leskaart staan, dus ik kan het niet precies nagaan. Ik heb over een week mijn TTT.quote:Op zondag 31 januari 2016 22:41 schreef Sander166 het volgende:
[..]
60 lessen van een uurtje? 60 uur is niet heel veel. Heb je al een TTT gehad of een examen aangevraagd?
Ik had in totaal ook iets van 60 lessen, omdat ik 1x was gezakt en je in de tussentijd moet doorlessen. In het begin had ik ook een soort 'angst', omdat het allemaal nieuw voor me was en ik er niet tegen kon om te falen.
Uiteindelijk merkte ik dat ik beter ging rijden als ik gewoon relaxed was en me niet druk maakte om fouten van mezelf of van andere weggebruikers. Nu ik zelf rij merk ik dat het overgrote deel van de mensen echt niet volgens het boekje rijdt. Ik ben uiteraard wel alert, maar niet meer zo pietje precies als toen ik ging lessen. Juist door dat pietje precies doen raakte ik gestresst, omdat ik perfect wou rijden.
Proficiatquote:Op woensdag 3 februari 2016 12:29 schreef KolonelBroodje het volgende:
Vanochtend geslaagd voor het rijexamen
Hoelang duurde het bij jullie voordat je de mail van het cbr kreeg?
Lekker karren man!quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:24 schreef bobbernaut het volgende:
Mijn rijbewijs zit nu eindelijk veilig in mijn portemonnee
In 1x theorie gehaald, praktijk helaas 2x.
De 2e keer stapte ik wel met een fijner gevoel de auto in, ik was veeeel minder zenuwachtig.
De rit ging echt goed! Zelf vond ik dat ik 2 fouten had gemaakt, maar mijn instructeur en de examinator vonden maar 1 "foutje", en dat dat foutje niet echt aan mij lag.
Dus prima!
Bij mij duurde het bij zakken +- 5 minutenquote:Op woensdag 3 februari 2016 12:29 schreef KolonelBroodje het volgende:
Vanochtend geslaagd voor het rijexamen
Hoelang duurde het bij jullie voordat je de mail van het cbr kreeg?
Dankjewel!quote:
Ik heb inmiddels de mail binnen. Bij mij duurde het zo'n 5 uur ongeveer.quote:Op donderdag 4 februari 2016 18:03 schreef Braddie het volgende:
[..]
Bij mij duurde het bij zakken +- 5 minuten
En bij het slagen +- 30
Hier nog zo een...quote:Op zondag 31 januari 2016 13:05 schreef Muisraket het volgende:
Ik ben de tel kwijt geraakt wat lessen betreft. Maar sowieso meer dan 60, waarschijnlijk zelfs meer dan 70. Ik ga ook iets aan mijn angsten doen, maar ik hoopte dat er misschien ook tips zijn specifiek voor autorijden.
[..]
Super herkenbaar dit inderdaad! En bedankt voor de tip, ik zal het uitproberen!
Waarom duurde het bij jou zo lang?quote:Op donderdag 4 februari 2016 18:05 schreef Braddie het volgende:
[..]
Hier nog zo een...
70 lessen gehad bij elkaar, een aantal van 1 uur, een aantal van 2 uur en ik meen 3 van 4 uur
Maar goed, als je uiteindelijk dat pasje hebt dan leer je pas echt rijden en je kijkt er eigenlijk niet echt meer op terug de minuut nadat je zonder instructeur en mét pasje op zak in de auto stapt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |