Kerst is een feest dat ook gewoon massaal wordt gevierd door niet-gelovigen. Cultureel erfgoed, een traditie.quote:
Erg rigide en volgens mij niet houdbaar.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:00 schreef Janneke141 het volgende:
Interessant verhaal.
Een confessionele school mag in zijn personeelsbeleid sturen op achtergrond. Eens kijken of dit ook mag.
Alhoewel hier nu natuurlijk niemand ontslagen wordt vanwege zijn geloof, maar er ietwat rigide huisregels worden gesteld. leuke testcase.
jaquote:Op dinsdag 8 december 2015 22:08 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
De leraar engels heeft toch zelf ontslag genomen?
Klopt, maar dat is natuurlijk geen headline.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:08 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Blijkbaar nadat de school duidelijk heeft gemaakt dat hij niet langer mocht bidden, ook niet in zijn eigen tijd en uit het zicht.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:08 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Nee, 'openbaar' wil zeggen: toegankelijk voor iedereen. Als je niet geconfronteerd wilt worden met religie richt je maar je eigen atheïstische school op - dan kun je lekker je eigen rare dingen doen, net zoals op religieuze scholen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:14 schreef FlyDutchMan het volgende:
Als het uit het zicht was had niemand het gezien lijkt mij.
Verder lastige zaak. Scholen op religieuze leest mogen ook leraren weigeren of wegsturen die hun levensvisie niet uitdragen. Dan is het wel zo eerlijk dat een openbare school docenten mag verbieden te bidden.
Dan ga je naar een openbare school.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:40 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee, 'openbaar' wil zeggen: toegankelijk voor iedereen. Als je niet geconfronteerd wilt worden met religie
Kletskoek. Zoals gezegd: een openbare school is er voor iedereen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan ga je naar een openbare school.
Dat geldt voor iedere school. Dat is niet wat openbaar betekent in dit geval. Hier betekent het juist vrij van religie en andere levensovertuigingen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:45 schreef k_man het volgende:
[..]
Kletskoek. Zoals gezegd: een openbare school is er voor iedereen.
Nee, dat geldt niet voor iedere school. Daarom hebben we confessioneel bijzonder onderwijs.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat geldt voor iedere school. Dat is niet wat openbaar betekent in dit geval. Hier betekent het juist vrij van religie en andere levensovertuigingen.
Precies. Voor religie gaat men dus naar confessioneel onderwijs. Hoort niet thuis in openbaar onderwijs. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:13 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee, dat geldt niet voor iedere school. Daarom hebben we confessioneel bijzonder onderwijs.
Openbaar onderwijs is toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing en wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.
Zullen we afspreken dat we verder praten nadat je je even verdiept in hoe het echt geregeld is? Ik voel er weinig voor om continu op dit soort onzin te blijven reageren. Je kunt nota bene godsdienstles krijgen op openbare middelbare scholen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies. Voor religie gaat men dus naar confessioneel onderwijs. Hoort niet thuis in openbaar onderwijs. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Overigens zijn alle scholen verplicht leerlingen aan te nemen ongeacht de achtergrond van de ouders. Dat de christelijke scholen dat voornamelijk omzeilen door trucjes toe te passen doet daar niets aan af. Alle scholen zijn dus 'openbaar' volgens die definitie.
Dat een zogenaamde voorkeur of gronslag ontbreekt betekent niet dat het er niet thuishoort natuurlijk.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies. Voor religie gaat men dus naar confessioneel onderwijs. Hoort niet thuis in openbaar onderwijs.
Nogal een domme opmerking, dat heeft niets te maken met de persoonlijke overtuiging van de leraar. Of de leerling.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:31 schreef k_man het volgende:
[..]
Zullen we afspreken dat we verder praten nadat je je even verdiept in hoe het echt geregeld is? Ik voel er weinig voor om continu op dit soort onzin te blijven reageren. Je kunt nota bene godsdienstles krijgen op openbare middelbare scholen.
Nou ja, wel dus. Daar hebben we, zoals gezegd, confessioneel onderwijs voor. Ik ben het wat dat betreft eens met de rector van deze school. We zullen zien hoe de zaak verder verloopt.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:31 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat een zogenaamde voorkeur of gronslag ontbreekt betekent niet dat het er niet thuishoort natuurlijk.
Nee, je kunt er ook terecht als moslim of christen bijvoorbeeld. Alleen wordt de nadruk niet op die levensbeschouwing gelegd.quote:
Lees je eigen posts even terug voor je je nog verder belachelijk maakt. Volgens jou betekent openbaar 'vrij van religie en andere levensovertuigingen'. Godsdienstles is niet echt vrij van religie hè?quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nogal een domme opmerking, dat heeft niets te maken met de persoonlijke overtuiging van de leraar. Of de leerling.
Zoals gewoonlijk lees je weer eens niet voordat je reageert.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, je kunt er ook terecht als moslim of christen bijvoorbeeld.
Pauze. Leer wat het betekent.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:26 schreef Elfletterig het volgende:
Het lukt mij steeds minder goed om nog begrip op te brengen voor de eisen, behoeftes en rare gewoontes van gelovige mensen. Je bent op je werk om te werken, niet om de moslim, de christen of wat dan ook uit te hangen.
We staan in Nederland toe dat islamitische en christelijke scholen selecteren op religie bij het aannemen van personeel. Dan moeten we ook toestaan dat een openbare school geen religie op school wil zien.
Religie is een keuze én een privézaak. Alles wat eraan bijdraagt dat religie minder aan anderen wordt opgedrongen heeft mijn zegen.
Ik kan prima lezen; jouw bewering dat een godsdienstige overtuiging er niet welkom is klopt niet.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zoals gewoonlijk lees je weer eens niet voordat je reageert.
Leuke schijnbeweging, maar ga je nog reageren over het feit dat je fout zat over wat openbaar betekent?quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Lees je eigen posts even terug voor je je nog verder belachelijk maakt. Volgens jou betekent openbaar 'vrij van religie en andere levensovertuigingen'. Godsdienst les is niet echt vrij van religie hè?
Dan zijn ze er op een andere manier achter gekomen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:14 schreef FlyDutchMan het volgende:
Als het uit het zicht was had niemand het gezien lijkt mij.
Wat iemand zelf denkt maakt niet uit natuurlijk, het gaat om de uiting daarvan. Maar daar reageerde je niet op.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik kan prima lezen; jouw bewering dat een godsdienstige overtuiging er niet welkom is klopt niet.
Daar geldt hetzelfde voor.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat iemand zelf denkt maakt niet uit natuurlijk, het gaat om de uiting daarvan. Maar daar reageerde je niet op.
Nogmaals, niet dus. Hoe vaak moet ik me herhalen? Ik ben het met de rector eens. We zullen zien hoe het afloopt.quote:
Nee. Dat is namelijk niet zo. Zoals ik zei: verdiep je er even in voordat je doorgaat met allerlei onzin verkondigen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuke schijnbeweging, maar ga je nog reageren over het feit dat je fout zat over wat openbaar betekent?
Ik heb nergens beweerd dat dat wel zo was. Jij zei dat openbare scholen vrij zijn van religie. Het tegendeel is het geval.quote:Overigens is godsdienstles iets anders dan het uitdragen van een persoonlijke godsdienst, maar dat heb ik al gezegd en lijk je niet te snappen.
Helaas voor jou zit je verkeerd. Er zitten genoeg kinderen van moslims, atheisten of wat dan ook op christelijke scholen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:42 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee. Dat is namelijk niet zo. Zoals ik zei: veridep je er even in voordat je doorgaat met allerlei onzin verkondigen.
Ik heb nu al twee keer uitgelegd waarom dat wel zo is, maar dat weiger je of te lezen of te snappen. Ik ga het niet nog een keer proberen.quote:Ik heb nergens beweerd dat dat wel zo was. Jij zei dat openbare scholen vrij zijn van religie. Het tegendeel is het geval.
Ik weet wat pauze betekent. Er zijn bedrijven die werknemers niet toestaan om te roken op het bedrijfsterrein; ook niet tijdens de pauzes. Wie wil roken, moet tijdens de pauze het bedrijfsterrein verlaten.quote:
En hoe is dat in tegenspraak met wat ik zei?quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Helaas voor jou zit je verkeerd. Er zitten genoeg kinderen van moslims, atheisten of wat dan ook op christelijke scholen.
Het heeft weinig zin om je mening uit te leggen als de feiten volledig anders zijn. Een school waar godsdienstles gegeven wordt is niet vrij van religie. Punt.quote:Ik heb nu al twee keer uitgelegd waarom dat wel zo is, maar dat weiger je of te lezen of te snappen. Ik ga het niet nog een keer proberen.
Fair enough.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik weet wat pauze betekent. Er zijn bedrijven die werknemers niet toestaan om te roken op het bedrijfsterrein; ook niet tijdens de pauzes. Wie wil roken, moet tijdens de pauze het bedrijfsterrein verlaten.
Als de docent wil bidden, doet hij dat maar buiten het terrein van de school.
Jij claimt dat openbaar slechts betekent dat iedereen welkom is. Dat is niet het geval, dat geldt in principe voor elke school. Wat jij tegensprak. Wel een beetje blijven opletten.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:47 schreef k_man het volgende:
[..]
En hoe is dat in tegenspraak met wat ik zei?
Zucht. Speciaal voor jou, voor de derde keer dan. Het betekent simpelweg dat de school vrij is van religie of andere levensovertuigingen als uitgangspunt. Dat betekent niet dat men ontkent dat godsdiensten bestaan of dat men er geen les over geeft. Het geeft aan dat de school, en dus de werknemers zelf, geen religie of levensovertuiging uitdragen.quote:Het heeft weinig zin om je mening uit te leggen als de feiten volledig anders zijn. Een school waar godsdienstles gegeven wordt is niet vrij van religie. Punt.
Nee, dat geldt niet voor iedere school. Dat er steeds meer confessioneel bijzondere scholen zijn die het wel doen, wil niet zeggen dat ze het moeten. Probeer jij maar eens een niet-Joods kind op een Joodse school toegelaten te krijgen...quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:50 schreef Fir3fly het volgende:
Jij claimt dat openbaar slechts betekent dat iedereen welkom is. Dat is niet het geval, dat geldt in principe voor elke school. Wat jij tegensprak. Wel een beetje blijven opletten.
Ik heb hier al op gereageerd. Openbaar onderwijs is toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing en wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.quote:Zucht. Speciaal voor jou, voor de derde keer dan. Het betekent simpelweg dat de school vrij is van religie of andere levensovertuigingen als uitgangspunt. Dat betekent niet dat men ontkent dat godsdiensten bestaan of dat men er geen les over geeft. Het geeft aan dat de school, en dus de werknemers zelf, geen religie of levensovertuiging uitdragen.
Zo duidelijk genoeg voor je?
Dit geldt voor een zeer klein aantal van de scholen in Nederland. Nog geen 5% als ik me goed herinner. Dus ja, dat geldt vrijwel voor elke school. Kinderen weigeren op confessionele gronden mag, maar alleen onder vrij strenge voorwaarden. Voorwaarden waar zoals gezegd nog geen 5% van de bijzondere scholen aan voldoen. Bovendien gaat het hier om een docent en niet een leerling.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:59 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee, dat geldt niet voor iedere school. Dat er steeds meer confessioneel bijzondere scholen zijn die het wel doen, wil niet zeggen dat ze het moeten. Probeer jij maar eens een niet-Joods kind op een Joodse school toegelaten te krijgen...
Dat is geen antwoord, want het gaat zoals gezegd helemaal niet om de kinderen. Ik snap ook niet waarom je er die steeds bij de haren bijsleept. Lees nog maar een goed wat ik zeg.quote:Ik heb hier al op gereageerd. Openbaar onderwijs is toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing en wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.
Nou, hè hè. We zijn er hoor. Tering.quote:Op woensdag 9 december 2015 00:11 schreef Fir3fly het volgende:
Kinderen weigeren op confessionele gronden mag,
En dan alleen omdat er nog een wet uit 1917 bestaat, voor de rest zijn er zoals gezegd al flinke restricties aan gesteld.quote:Op woensdag 9 december 2015 00:15 schreef k_man het volgende:
[..]
Nou, hè hè. We zijn er hoor. Tering.
Als hij uit het zicht aan het bidden is hoe weet de school dit dan? Dan was hij misschien toch niet zo uit het zicht?quote:Op dinsdag 8 december 2015 21:56 schreef rutger05 het volgende:
http://www.destentor.nl/a(...)jks-lyceum-1.5522997
Volgens het bericht heeft deze docent Engels in zijn eigen tijd (pauze) uit het zicht gebeden, maar dit was toch niet acceptabel voor de school, omdat volgens deze school een religieuze uiting niet op een openbare school thuis hoort.
Een slechte en intolerante opstelling naar mijn mening, omdat deze moslim in zijn eigen tijd en uit het zicht gebeden heeft.
Ja.quote:Op woensdag 9 december 2015 00:36 schreef Pielemenneke het volgende:
maar is het voor die mensen nou zo moeilijk om je aan te passen in ons land en te accepteren dat de dingen hier niet gaan zoals allah wil ?
Mythologieën vallen onder geschiedenis. Waarom zou dat niet op een school vrij van religie kunnen?quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Lees je eigen posts even terug voor je je nog verder belachelijk maakt. Volgens jou betekent openbaar 'vrij van religie en andere levensovertuigingen'. Godsdienstles is niet echt vrij van religie hè?
Oké, dat jij je iets niet kan voorstellen, betekent dat het niet zo is. mooi.quote:Op woensdag 9 december 2015 09:44 schreef SpecialK het volgende:
Klinkt als zo'n he-said-she-said verhaaltje. Zal wel meer achter zitten dan alleen maar bidden in de pauze waar niemand er last van heeft. Ik kan me niet voorstellen dat een schoolbestuur zich bezig houdt met het bijhouden van de exacte lokaties en bezigheden van al haar docenten tijdens elke pauze.
Ik zeg niet dat het niet zo is. Ik zeg dat ik het een vreemd verhaal vind waar vast wel een keerzijde aan zal zitten. Maar ik zal wel compleet gestoord zijn, toch?quote:Op woensdag 9 december 2015 09:46 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Oké, dat jij je iets niet kan voorstellen, betekent dat het niet zo is. mooi.
Ik denk dat jij niet weet wat die godsdienstles inhoud. Dat is vaak cultuurgeschiedenis.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Lees je eigen posts even terug voor je je nog verder belachelijk maakt. Volgens jou betekent openbaar 'vrij van religie en andere levensovertuigingen'. Godsdienstles is niet echt vrij van religie hè?
Dat heeft je zegen?quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:26 schreef Elfletterig het volgende:
Het lukt mij steeds minder goed om nog begrip op te brengen voor de eisen, behoeftes en rare gewoontes van gelovige mensen. Je bent op je werk om te werken, niet om de moslim, de christen of wat dan ook uit te hangen.
We staan in Nederland toe dat islamitische en christelijke scholen selecteren op religie bij het aannemen van personeel. Dan moeten we ook toestaan dat een openbare school geen religie op school wil zien.
Religie is een keuze én een privézaak. Alles wat eraan bijdraagt dat religie minder aan anderen wordt opgedrongen heeft mijn zegen.
Dus als iemand in de pauze buiten het zicht zich even tot God richt, is dit een schending van het openbaar onderwijs?quote:Op woensdag 9 december 2015 10:17 schreef Janneke141 het volgende:
Blijft toch een ingewikkeld concept, dat openbare onderwijs.
Is dit een oud opstel die je toentertijd hebt geschreven en gevonden in één van de la's daar?quote:Op woensdag 9 december 2015 12:06 schreef DrMabuse het volgende:
Mijn oude school.
Staat nu bekend als "overwegend zwarte school".
Ik schrok me inderdaad rot toen ik een tijd terug er nog eens ging kijken.
Ook de hoeveelheid hoofddoeken verbaasde me.
"Wat een verrijking" , dat is niet wat ik dacht.
Een hai-koe. Moeeehquote:Op woensdag 9 december 2015 12:14 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Is dit een oud opstel die je toentertijd hebt geschreven en gevonden in één van de la's daar?
Kan het hier alleen maar mee eens zijn.quote:Op woensdag 9 december 2015 12:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Religie hoort niet thuis in de klas, maar als hij het buiten de klas in zijn eigen tijd en buiten zicht doet, is er toch niets aan het handje? Zulke regels bestaan om te voorkomen dat leerlingen onrechtmatig beïnvloed worden, daar is hier absoluut geen sprake van...
Jup. Aangezien de baas die tijd niet betaalt.quote:Op woensdag 9 december 2015 12:54 schreef Physsic het volgende:
Valt pauze uberhaupt wel in je vrije tijd?
Nee, zeer zeker niet. Ik doelde meer op de reacties in dit topic, waaruit blijkt dat sommige users vinden dat bidden op een openbare school verboden hoort te zijn.quote:Op woensdag 9 december 2015 12:13 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Dus als iemand in de pauze buiten het zicht zich even tot God richt, is dit een schending van het openbaar onderwijs?
Lijkt mij niet. Nogal een radicale versie van openbaar onderwijs, wat zelfs de de rigiditeit van de Franse versie van secularisme overstijgt.
Ik kan mij herinneren dat op mijn openbare basisschool een grote groep kinderen christelijke godsdienstles kreeg, waar je je dus voor kon opgeven.
En zo is het.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:14 schreef bijdehand het volgende:
Moge Allah de ummah leiden Allahoema ameen
Er is al eerder een moslima met hoofddoek als stagiaire geweigerd bij een openbare school, omdat de openbare school vond dat zulke religieuze uiting niet bij een leraar op die school hoorde.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:44 schreef Wespensteek het volgende:
Het is geen atheïstische school maar een openbare school, bij een openbare school kunnen best religieuze uitingen plaats vinden, openbaar is immers ook voor gelovige mensen.
Als leerling wel, bij een docent (en dus vertegenwoordiger van de school) mogen ze het verbieden. Zo heeft een Islamitische school het recht om een lerares zonder hoofddoek te weigeren.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:44 schreef Wespensteek het volgende:
Het is geen atheïstische school maar een openbare school, bij een openbare school kunnen best religieuze uitingen plaats vinden, openbaar is immers ook voor gelovige mensen.
Ligt eraan, openbare onderwijs heeft ook als doelstelling dat leerlingen met pluriformiteit danwel diversiteit om moeten leren gaan.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:52 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Als leerling wel, bij een docent (en dus vertegenwoordiger van de school) mogen ze het verbieden.
Belachelijk, als het nu is omdat het kledingstuk niet past bij lesgeven vind ik het prima maar het is vreemd om openbaar te verwarren met vrij van religie. Als je geen religie wil zou je bijzonder onderwijs moeten beginnen op basis van atheïsme.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:51 schreef Physsic het volgende:
[..]
Er is al eerder een moslima met hoofddoek als stagiaire geweigerd bij een openbare school, omdat de openbare school vond dat zulke religieuze uiting niet bij een leraar op die school hoorde.
Daarom zeg ik mogen ze. Dat recht hebben ze gewoon, hoe men ermee omgaat zal uiteraard per school verschillen.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ligt eraan, openbare onderwijs heeft ook als doelstelling dat leerlingen met pluriformiteit danwel diversiteit om moeten leren gaan.
Even los van je mening, denk jij dat de school dit volgens de wet mag doen?quote:Op woensdag 9 december 2015 13:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ligt eraan, openbare onderwijs heeft ook als doelstelling dat leerlingen met pluriformiteit danwel diversiteit om moeten leren gaan.
Ik heb geen flauw idee, maar heb zo'n vermoeden van wel. Het staat eigenlijk niets in de weg, wat betreft zijn functioneren niet dan. En een nadelige invloed op leerlingen of het klimaat ofzo is er ook niet.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Even los van je mening, denk jij dat de school dit volgens de wet mag doen?
Mooie woordkeuze hè? Ik heb ook ergens "gelijke monniken, gelijke kappen" geschreven.quote:Op woensdag 9 december 2015 11:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat heeft je zegen?.
Met wijwater en zo. Lol.
Het verbaasd me trouwens dat er nogsteeds geen "atheistische" school (beter gezegd, vrij van religieuze invloeden in de ruimste zin van het woord) is.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:55 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Belachelijk, als het nu is omdat het kledingstuk niet past bij lesgeven vind ik het prima maar het is vreemd om openbaar te verwarren met vrij van religie. Als je geen religie wil zou je bijzonder onderwijs moeten beginnen op basis van atheïsme.
Zo heeft ze het in de media verteld, maar ik lees net het antwoord op de kamervragen daarover en daar heeft de school een ander verhaal.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:55 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Belachelijk, als het nu is omdat het kledingstuk niet past bij lesgeven vind ik het prima maar het is vreemd om openbaar te verwarren met vrij van religie. Als je geen religie wil zou je bijzonder onderwijs moeten beginnen op basis van atheïsme.
Wacht. wat. Er wordt nu stampij gemaakt terwijl de docent in kwestie eerst een gebedszaal eiste om vervolgens ontslag nam toen men hem niet tegemoet kwam?quote:Op woensdag 9 december 2015 14:21 schreef Wespensteek het volgende:
Brief van de school:
http://www.rijswijkslyceu(...)015-12-09-135216-317
Volgens de school zou de docent om een ruimte hebben gevraagd om te bidden en dat wil de school niet toestaan, daar kan ik wel inkomen.
Belachelijk dat de vrouw wel vrij is om haar religie uit te dragen maar dat de school dan niet de vrijheid gegund is om dat gewoon niet willen zien bij de leerkrachten.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:55 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Sinds wanneer is bidden in de eigen tijd en zelfs kleding met een religieus randje dragen je geloof uitdragen?quote:Op woensdag 9 december 2015 15:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Belachelijk dat de vrouw wel vrij is om haar religie uit te dragen maar dat de school dan niet de vrijheid gegund is om dat gewoon niet willen zien bij de leerkrachten.
Zo iemand - als die persoon het openbaar maakt - is IMO een lastpost die wil je dus sws niet in dienst hebben.
Sinds alleen de moslima 's zo'n doek dragen en ze doen dat om hun religie op te laten vallen. Vroeger zag je alleen oudere moslima's nog met hoofddoek. Sinds ( Pim ) we mogen zeggen wat we van hun religie - en de volgelingen - vinden is daar flink verandering in gekomen.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Sinds wanneer is bidden in de eigen tijd en zelfs kleding met een religieus randje dragen je geloof uitdragen?
Voor Pim kon dat ook al hoor...quote:Op woensdag 9 december 2015 15:24 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Sinds alleen de moslima 's zo'n doek dragen en ze doen dat om hun religie op te laten vallen. Vroeger zag je alleen oudere moslima's nog met hoofddoek. Sinds ( Pim ) we mogen zeggen wat we van hun religie - en de volgelingen - vinden is daar flink verandering in gekomen.
Wat betreft bidden op een andere plek dan thuis of in de kerk/moskee. Ik vind dat dit niet hoort.
Als dit de daadwerkelijke gang van zaken is, dan kan ik mij daar wel in vinden. Dat de docent dan maar ontslag neemt, daar kan ik al iets minder inkomen maar dat is natuurlijk zijn eigen keuze. Ik heb ook niet het idee dat hij de media heeft ingeschakeld om de school in een kwaad daglicht te stellen, dus eigenlijk is er gewoon een hoop kabaal om niets, behalve dat een club leerlingen een fijne leraar kwijt is.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:21 schreef Wespensteek het volgende:
Brief van de school:
Volgens de school zou de docent om een ruimte hebben gevraagd om te bidden en dat wil de school niet toestaan, daar kan ik wel inkomen.
Ik denk dat jij ergens in de randstad woont. Het hoort niet bij Nederland en ik zag het vroeger zelden. Men is wél gedwongen om er tegen aan te kijken, telkens wordt je weer met die religie geconfronteerd. Jij vind dat prima. Andere mensen niet en die hebben net zo veel recht om een prettige leefomgeving als jij en de moslims die hun religie hier opdringen.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Voor Pim kon dat ook al hoor...
Leuk dat jij vindt dat dat niet hoort, het hoort al heel erg lang bij Nederland dat het wel ok is ergens anders te bidden dan thuis.
En nog een keer de vraag, hoe is dat uitdragen van geloof, het gaat namelijk over de persoonlijke geloofsbelevenis, er wordt aan niemand gevraagd eraan mee te doen, er wordt niemand bekeerd of iets anders in die geest.
Het is toch niet zo vreemd dat als er ergens vrijheid van godsdienst is dat de ander een goede reden moet hebben om van die regel te willen afwijken. Als iets verboden wordt vind ik zonder meer dat er een goede reden voor moet zijn.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Belachelijk dat de vrouw wel vrij is om haar religie uit te dragen maar dat de school dan niet de vrijheid gegund is om dat gewoon niet willen zien bij de leerkrachten.
Zo iemand - als die persoon het openbaar maakt - is IMO een lastpost die wil je dus sws niet in dienst hebben.
Je mag van de Algemene wet gelijke behandeling(artikel 1a uit mijn hoofd) niet vragen naar geloofsovertuiging als dit geen onderdeel vormt van de functie of als je positief wil discrimineren.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:36 schreef JubaUrbicus het volgende:
Het beste is gewoon tijdens een sollicitatie procedure dit soort zaken te bespreken, dan weet de moslim ook gelijk waar hij of zij aan toe is.
Heeft hij dit niet gedaan dan?quote:Op woensdag 9 december 2015 15:56 schreef RobbieRonald het volgende:
Dit had die moslim zelf moeten aangeven tijdens zijn sollicitatie.
Ah zo, dat klopt wel.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, zeer zeker niet. Ik doelde meer op de reacties in dit topic, waaruit blijkt dat sommige users vinden dat bidden op een openbare school verboden hoort te zijn.
Eens. Als we inderdaad vanuit gaan dat de leraar dit eiste.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als dit de daadwerkelijke gang van zaken is, dan kan ik mij daar wel in vinden. Dat de docent dan maar ontslag neemt, daar kan ik al iets minder inkomen maar dat is natuurlijk zijn eigen keuze. Ik heb ook niet het idee dat hij de media heeft ingeschakeld om de school in een kwaad daglicht te stellen, dus eigenlijk is er gewoon een hoop kabaal om niets, behalve dat een club leerlingen een fijne leraar kwijt is.
Dan moet daar verandering in komen. Ik vind dat je als werkgever wel mag vragen naar religie.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:54 schreef napoleonfour het volgende:
[..]
Je mag van de Algemene wet gelijke behandeling(artikel 1a uit mijn hoofd) niet vragen naar geloofsovertuiging als dit geen onderdeel vormt van de functie of als je positief wil discrimineren.
Alleen maar aannames dus.quote:Op woensdag 9 december 2015 16:02 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Als hij dit van te voren had geweten was het niet zover gekomen lijk mij.
je mag het wel zelf aankaartenquote:Op woensdag 9 december 2015 15:54 schreef napoleonfour het volgende:
[..]
Je mag van de Algemene wet gelijke behandeling(artikel 1a uit mijn hoofd) niet vragen naar geloofsovertuiging als dit geen onderdeel vormt van de functie of als je positief wil discrimineren.
Johquote:Op woensdag 9 december 2015 16:49 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Alleen maar aannames dus.[ afbeelding ]
Jij woont in een dorp waar ze de politie bellen als er een neger over straat loopt?quote:Op woensdag 9 december 2015 15:31 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik denk dat jij ergens in de randstad woont. Het hoort niet bij Nederland en ik zag het vroeger zelden. Men is wél gedwongen om er tegen aan te kijken, telkens wordt je weer met die religie geconfronteerd. Jij vind dat prima. Andere mensen niet en die hebben net zo veel recht om een prettige leefomgeving als jij en de moslims die hun religie hier opdringen.
Ik denk dat ik al een ruime 17 jaar niet meer in de randstad woon. En ja, dat hoort wel bij Nederland, was al in mijn jeugd zo. Dat is al heel lang zo met allerlei zaken die anderen misschien liever niet zien.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:31 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik denk dat jij ergens in de randstad woont. Het hoort niet bij Nederland en ik zag het vroeger zelden. Men is wél gedwongen om er tegen aan te kijken, telkens wordt je weer met die religie geconfronteerd. Jij vind dat prima. Andere mensen niet en die hebben net zo veel recht om een prettige leefomgeving als jij en de moslims die hun religie hier opdringen.
Nette brief. Leest Kosmoproleet even mee?quote:Op woensdag 9 december 2015 14:21 schreef Wespensteek het volgende:
Brief van de school:
Klopt niks van. Geaardheid is geen religie.quote:Op woensdag 9 december 2015 19:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik denk dat ik al een ruime 17 jaar niet meer in de randstad woon. En ja, dat hoort wel bij Nederland, was al in mijn jeugd zo. Dat is al heel lang zo met allerlei zaken die anderen misschien liever niet zien.
Dat je tegen dingen aan moet kijken is heel erg Nederlands. Dat heet tolerantie en heeft niets met opdringen te maken. Tolerantie, je hoeft het niet leuk te vinden, je hoeft niet mee te doen, je leert er maar gewoon mee leven dat anderen zichzelf mogen zijn.
Laat me jouw mening hier eens oppakken en op een andere groep projecteren om het punt wat duidelijker te maken:
"Ik denk dat jij ergens in de randstad woont. Het hoort niet bij Nederland en ik zag het vroeger zelden. Men is wél gedwongen om er tegen aan te kijken, telkens wordt je weer met die homofilie geconfronteerd. Jij vind dat prima. Andere mensen niet en die hebben net zo veel recht om een prettige leefomgeving als jij en de homo's die hun geaardheid hier opdringen."
Waarbij het dan om handje in handje lopen gaat ofzo, of gewoon samenwonen, dat mensen in de omgeving dat weten. Dat is vergelijkbaar met een hoofddoekje of iets in die geest (dus iets wat mensen voor zichzelf doen zonder anderen te vragen het ook te doen).
Zie je nu hoe het niets met opdringen te maken heeft, maar alles met jouw intolerantie te maken heeft? Zie je hoe onnederlands jouw visie is?
Een hoofddoekje, of iemand die in de eigen tijd een rustig plekje opzoekt om te bidden is geen opdringen. Een kruisje, keppeltje, tulband of wat dan ook is geen opdringen.
Daar moeilijk over doen past beter in een land als SA dan in Nederland.
Natuurlijk vindt je het geheel anders, had niet anders verwacht.quote:Op woensdag 9 december 2015 19:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Klopt niks van. Geaardheid is geen religie.
Hilarisch dat je over intolerantie begint. Dat is wat de gelovige moslim immers in hoge mate is.
Ik had het over je eerste post, genius.quote:Op woensdag 9 december 2015 18:05 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
JohDaarom begon ik met "Ik denk".
quote:Op woensdag 9 december 2015 15:56 schreef RobbieRonald het volgende:
Dit had die moslim zelf moeten aangeven tijdens zijn sollicitatie.
En jij bent de tolerantie zelve zeker? Ga je je werkelijk druk maken over de kleding die iemand anders op straat aanheeft? Doen ze bij jullie in het durp alleen moeilijk over hoofddoekjes, of ook over onalledaagse kapsels, te korte rokjes, negers en andere randstedelijke toestanden?quote:Op woensdag 9 december 2015 19:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Klopt niks van. Geaardheid is geen religie.
Hilarisch dat je over intolerantie begint. Dat is wat de gelovige moslim immers in hoge mate is.
Dat denk ik ook als ik moslims zie die het druk hebben met het volgens de regels hun religie te leven ipv gewoon te léven. .quote:Op woensdag 9 december 2015 20:01 schreef k_man het volgende:
[..]
En jij bent de tolerantie zelve zeker? Ga je je werkelijk druk maken over de kleding die iemand anders op straat aanheeft? Doen ze bij jullie in het durp alleen moeilijk over hoofddoekjes, of ook over onalledaagse kapsels, te korte rokjes, negers en andere randstedelijke toestanden?
Nou ja, je kunt je maar ergens druk over maken hè?
Behalve dan dat jij je wil bemoeien met hun manier van leven voor zichzelf.quote:Op woensdag 9 december 2015 20:11 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat denk ik ook als ik moslims zie die het druk hebben met het volgens de regels hun religie te leven ipv gewoon te léven. .
Een geaardheid is aangeboren die is je niet door je ouders aangepraat, een religie is dat wel.quote:Op woensdag 9 december 2015 19:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Natuurlijk vindt je het geheel anders, had niet anders verwacht.
Het idee erachter is gewoon hetzelfde, maar dat zal je toch niet toegeven.
En als jij gelijk hebt met dat intolerante van die moslims, waarom wil je daar dan zo graag op lijken?
Zo kan je ook stellen dat het eigen keuze is om buiten hand in hand te lopen, of samen te wonen. Net zo stompzinnig.quote:Op woensdag 9 december 2015 20:13 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Een geaardheid is aangeboren die is je niet door je ouders aangepraat, een religie is dat wel.
In het 1 ste geval is het gewoon de realiteit in het 2 e geval is het je eigen keus om je aan opgelegde regels te houden zonder je gezonde verstand of gewoon je gevoel voor fatsoen te gebruiken.
Het lijkt er eerder om te gaan dat iedereen zich aan jouw kledingregels moet houden.quote:Op woensdag 9 december 2015 20:13 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Een geaardheid is aangeboren die is je niet door je ouders aangepraat, een religie is dat wel.
In het 1 ste geval is het gewoon de realiteit in het 2 e geval is het je eigen keus om je aan opgelegde regels te houden zonder je gezonde verstand of gewoon je gevoel voor fatsoen te gebruiken.
Eens. Al richten Hooligans zich meestal op elkaar en niet op infidels, elke uiting van iets waar een ander niet op zit te wachten, religieus of sportief of wat dan ook is ongewenst en moet bestreden worden.quote:Op woensdag 9 december 2015 20:17 schreef Janneke141 het volgende:
Zo ben ik nog steeds voorstander van het verbieden van shirts, sjaals en andere uitingen van voetbalclubs. Fan zijn van een voetbalclub doe je maar thuis of in het stadion.
Waarom quote je die dan niet?quote:Op woensdag 9 december 2015 19:59 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Ik had het over je eerste post, genius.
[..]
Hoe moelijk is lezen nu? Dat deed ik.quote:Op woensdag 9 december 2015 20:55 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Waarom quote je die dan niet?
quote:
Nee hoor, lees maar terug. Je quoteerde de reactie waarin ik zelf al aangaf dat ik een aanname deed. Vervolgens ga jij lopen miepen dat ik aannames doequote:Op woensdag 9 december 2015 20:57 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Hoe moelijk is lezen nu? Dat deed ik.
[..]
Het zal niet heel lang duren of je krijgt een mes op je keel gedrukt en je je moet bekeren om jezelf in leven te houden. Ik zou als ik jou was gaan verhuizen.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:
1 miljoen moslims in het kleine Nederland is levensgevaarlijk en had nooit mogen gebeuren. Desondanks wordt de islam in Nederland alleen maar groter.
Keihard uitlachen, checkquote:Op woensdag 9 december 2015 21:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het zal niet heel lang duren of je krijgt een mes op je keel gedrukt en je je moet bekeren om jezelf in leven te houden. Ik zou als ik jou was gaan verhuizen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |