Kerst is een feest dat ook gewoon massaal wordt gevierd door niet-gelovigen. Cultureel erfgoed, een traditie.quote:
Erg rigide en volgens mij niet houdbaar.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:00 schreef Janneke141 het volgende:
Interessant verhaal.
Een confessionele school mag in zijn personeelsbeleid sturen op achtergrond. Eens kijken of dit ook mag.
Alhoewel hier nu natuurlijk niemand ontslagen wordt vanwege zijn geloof, maar er ietwat rigide huisregels worden gesteld. leuke testcase.
jaquote:Op dinsdag 8 december 2015 22:08 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
De leraar engels heeft toch zelf ontslag genomen?
Klopt, maar dat is natuurlijk geen headline.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:08 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Blijkbaar nadat de school duidelijk heeft gemaakt dat hij niet langer mocht bidden, ook niet in zijn eigen tijd en uit het zicht.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:08 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Nee, 'openbaar' wil zeggen: toegankelijk voor iedereen. Als je niet geconfronteerd wilt worden met religie richt je maar je eigen atheïstische school op - dan kun je lekker je eigen rare dingen doen, net zoals op religieuze scholen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:14 schreef FlyDutchMan het volgende:
Als het uit het zicht was had niemand het gezien lijkt mij.
Verder lastige zaak. Scholen op religieuze leest mogen ook leraren weigeren of wegsturen die hun levensvisie niet uitdragen. Dan is het wel zo eerlijk dat een openbare school docenten mag verbieden te bidden.
Dan ga je naar een openbare school.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:40 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee, 'openbaar' wil zeggen: toegankelijk voor iedereen. Als je niet geconfronteerd wilt worden met religie
Kletskoek. Zoals gezegd: een openbare school is er voor iedereen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan ga je naar een openbare school.
Dat geldt voor iedere school. Dat is niet wat openbaar betekent in dit geval. Hier betekent het juist vrij van religie en andere levensovertuigingen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:45 schreef k_man het volgende:
[..]
Kletskoek. Zoals gezegd: een openbare school is er voor iedereen.
Nee, dat geldt niet voor iedere school. Daarom hebben we confessioneel bijzonder onderwijs.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat geldt voor iedere school. Dat is niet wat openbaar betekent in dit geval. Hier betekent het juist vrij van religie en andere levensovertuigingen.
Precies. Voor religie gaat men dus naar confessioneel onderwijs. Hoort niet thuis in openbaar onderwijs. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:13 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee, dat geldt niet voor iedere school. Daarom hebben we confessioneel bijzonder onderwijs.
Openbaar onderwijs is toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing en wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.
Zullen we afspreken dat we verder praten nadat je je even verdiept in hoe het echt geregeld is? Ik voel er weinig voor om continu op dit soort onzin te blijven reageren. Je kunt nota bene godsdienstles krijgen op openbare middelbare scholen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies. Voor religie gaat men dus naar confessioneel onderwijs. Hoort niet thuis in openbaar onderwijs. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Overigens zijn alle scholen verplicht leerlingen aan te nemen ongeacht de achtergrond van de ouders. Dat de christelijke scholen dat voornamelijk omzeilen door trucjes toe te passen doet daar niets aan af. Alle scholen zijn dus 'openbaar' volgens die definitie.
Dat een zogenaamde voorkeur of gronslag ontbreekt betekent niet dat het er niet thuishoort natuurlijk.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies. Voor religie gaat men dus naar confessioneel onderwijs. Hoort niet thuis in openbaar onderwijs.
Nogal een domme opmerking, dat heeft niets te maken met de persoonlijke overtuiging van de leraar. Of de leerling.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:31 schreef k_man het volgende:
[..]
Zullen we afspreken dat we verder praten nadat je je even verdiept in hoe het echt geregeld is? Ik voel er weinig voor om continu op dit soort onzin te blijven reageren. Je kunt nota bene godsdienstles krijgen op openbare middelbare scholen.
Nou ja, wel dus. Daar hebben we, zoals gezegd, confessioneel onderwijs voor. Ik ben het wat dat betreft eens met de rector van deze school. We zullen zien hoe de zaak verder verloopt.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:31 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat een zogenaamde voorkeur of gronslag ontbreekt betekent niet dat het er niet thuishoort natuurlijk.
Nee, je kunt er ook terecht als moslim of christen bijvoorbeeld. Alleen wordt de nadruk niet op die levensbeschouwing gelegd.quote:
Lees je eigen posts even terug voor je je nog verder belachelijk maakt. Volgens jou betekent openbaar 'vrij van religie en andere levensovertuigingen'. Godsdienstles is niet echt vrij van religie hè?quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nogal een domme opmerking, dat heeft niets te maken met de persoonlijke overtuiging van de leraar. Of de leerling.
Zoals gewoonlijk lees je weer eens niet voordat je reageert.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, je kunt er ook terecht als moslim of christen bijvoorbeeld.
Pauze. Leer wat het betekent.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:26 schreef Elfletterig het volgende:
Het lukt mij steeds minder goed om nog begrip op te brengen voor de eisen, behoeftes en rare gewoontes van gelovige mensen. Je bent op je werk om te werken, niet om de moslim, de christen of wat dan ook uit te hangen.
We staan in Nederland toe dat islamitische en christelijke scholen selecteren op religie bij het aannemen van personeel. Dan moeten we ook toestaan dat een openbare school geen religie op school wil zien.
Religie is een keuze én een privézaak. Alles wat eraan bijdraagt dat religie minder aan anderen wordt opgedrongen heeft mijn zegen.
Ik kan prima lezen; jouw bewering dat een godsdienstige overtuiging er niet welkom is klopt niet.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zoals gewoonlijk lees je weer eens niet voordat je reageert.
Leuke schijnbeweging, maar ga je nog reageren over het feit dat je fout zat over wat openbaar betekent?quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Lees je eigen posts even terug voor je je nog verder belachelijk maakt. Volgens jou betekent openbaar 'vrij van religie en andere levensovertuigingen'. Godsdienst les is niet echt vrij van religie hè?
Dan zijn ze er op een andere manier achter gekomen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:14 schreef FlyDutchMan het volgende:
Als het uit het zicht was had niemand het gezien lijkt mij.
Wat iemand zelf denkt maakt niet uit natuurlijk, het gaat om de uiting daarvan. Maar daar reageerde je niet op.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik kan prima lezen; jouw bewering dat een godsdienstige overtuiging er niet welkom is klopt niet.
Daar geldt hetzelfde voor.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat iemand zelf denkt maakt niet uit natuurlijk, het gaat om de uiting daarvan. Maar daar reageerde je niet op.
Nogmaals, niet dus. Hoe vaak moet ik me herhalen? Ik ben het met de rector eens. We zullen zien hoe het afloopt.quote:
Nee. Dat is namelijk niet zo. Zoals ik zei: verdiep je er even in voordat je doorgaat met allerlei onzin verkondigen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuke schijnbeweging, maar ga je nog reageren over het feit dat je fout zat over wat openbaar betekent?
Ik heb nergens beweerd dat dat wel zo was. Jij zei dat openbare scholen vrij zijn van religie. Het tegendeel is het geval.quote:Overigens is godsdienstles iets anders dan het uitdragen van een persoonlijke godsdienst, maar dat heb ik al gezegd en lijk je niet te snappen.
Helaas voor jou zit je verkeerd. Er zitten genoeg kinderen van moslims, atheisten of wat dan ook op christelijke scholen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:42 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee. Dat is namelijk niet zo. Zoals ik zei: veridep je er even in voordat je doorgaat met allerlei onzin verkondigen.
Ik heb nu al twee keer uitgelegd waarom dat wel zo is, maar dat weiger je of te lezen of te snappen. Ik ga het niet nog een keer proberen.quote:Ik heb nergens beweerd dat dat wel zo was. Jij zei dat openbare scholen vrij zijn van religie. Het tegendeel is het geval.
Ik weet wat pauze betekent. Er zijn bedrijven die werknemers niet toestaan om te roken op het bedrijfsterrein; ook niet tijdens de pauzes. Wie wil roken, moet tijdens de pauze het bedrijfsterrein verlaten.quote:
En hoe is dat in tegenspraak met wat ik zei?quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Helaas voor jou zit je verkeerd. Er zitten genoeg kinderen van moslims, atheisten of wat dan ook op christelijke scholen.
Het heeft weinig zin om je mening uit te leggen als de feiten volledig anders zijn. Een school waar godsdienstles gegeven wordt is niet vrij van religie. Punt.quote:Ik heb nu al twee keer uitgelegd waarom dat wel zo is, maar dat weiger je of te lezen of te snappen. Ik ga het niet nog een keer proberen.
Fair enough.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik weet wat pauze betekent. Er zijn bedrijven die werknemers niet toestaan om te roken op het bedrijfsterrein; ook niet tijdens de pauzes. Wie wil roken, moet tijdens de pauze het bedrijfsterrein verlaten.
Als de docent wil bidden, doet hij dat maar buiten het terrein van de school.
Jij claimt dat openbaar slechts betekent dat iedereen welkom is. Dat is niet het geval, dat geldt in principe voor elke school. Wat jij tegensprak. Wel een beetje blijven opletten.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:47 schreef k_man het volgende:
[..]
En hoe is dat in tegenspraak met wat ik zei?
Zucht. Speciaal voor jou, voor de derde keer dan. Het betekent simpelweg dat de school vrij is van religie of andere levensovertuigingen als uitgangspunt. Dat betekent niet dat men ontkent dat godsdiensten bestaan of dat men er geen les over geeft. Het geeft aan dat de school, en dus de werknemers zelf, geen religie of levensovertuiging uitdragen.quote:Het heeft weinig zin om je mening uit te leggen als de feiten volledig anders zijn. Een school waar godsdienstles gegeven wordt is niet vrij van religie. Punt.
Nee, dat geldt niet voor iedere school. Dat er steeds meer confessioneel bijzondere scholen zijn die het wel doen, wil niet zeggen dat ze het moeten. Probeer jij maar eens een niet-Joods kind op een Joodse school toegelaten te krijgen...quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:50 schreef Fir3fly het volgende:
Jij claimt dat openbaar slechts betekent dat iedereen welkom is. Dat is niet het geval, dat geldt in principe voor elke school. Wat jij tegensprak. Wel een beetje blijven opletten.
Ik heb hier al op gereageerd. Openbaar onderwijs is toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing en wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.quote:Zucht. Speciaal voor jou, voor de derde keer dan. Het betekent simpelweg dat de school vrij is van religie of andere levensovertuigingen als uitgangspunt. Dat betekent niet dat men ontkent dat godsdiensten bestaan of dat men er geen les over geeft. Het geeft aan dat de school, en dus de werknemers zelf, geen religie of levensovertuiging uitdragen.
Zo duidelijk genoeg voor je?
Dit geldt voor een zeer klein aantal van de scholen in Nederland. Nog geen 5% als ik me goed herinner. Dus ja, dat geldt vrijwel voor elke school. Kinderen weigeren op confessionele gronden mag, maar alleen onder vrij strenge voorwaarden. Voorwaarden waar zoals gezegd nog geen 5% van de bijzondere scholen aan voldoen. Bovendien gaat het hier om een docent en niet een leerling.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:59 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee, dat geldt niet voor iedere school. Dat er steeds meer confessioneel bijzondere scholen zijn die het wel doen, wil niet zeggen dat ze het moeten. Probeer jij maar eens een niet-Joods kind op een Joodse school toegelaten te krijgen...
Dat is geen antwoord, want het gaat zoals gezegd helemaal niet om de kinderen. Ik snap ook niet waarom je er die steeds bij de haren bijsleept. Lees nog maar een goed wat ik zeg.quote:Ik heb hier al op gereageerd. Openbaar onderwijs is toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing en wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.
Nou, hè hè. We zijn er hoor. Tering.quote:Op woensdag 9 december 2015 00:11 schreef Fir3fly het volgende:
Kinderen weigeren op confessionele gronden mag,
En dan alleen omdat er nog een wet uit 1917 bestaat, voor de rest zijn er zoals gezegd al flinke restricties aan gesteld.quote:Op woensdag 9 december 2015 00:15 schreef k_man het volgende:
[..]
Nou, hè hè. We zijn er hoor. Tering.
Als hij uit het zicht aan het bidden is hoe weet de school dit dan? Dan was hij misschien toch niet zo uit het zicht?quote:Op dinsdag 8 december 2015 21:56 schreef rutger05 het volgende:
http://www.destentor.nl/a(...)jks-lyceum-1.5522997
Volgens het bericht heeft deze docent Engels in zijn eigen tijd (pauze) uit het zicht gebeden, maar dit was toch niet acceptabel voor de school, omdat volgens deze school een religieuze uiting niet op een openbare school thuis hoort.
Een slechte en intolerante opstelling naar mijn mening, omdat deze moslim in zijn eigen tijd en uit het zicht gebeden heeft.
Ja.quote:Op woensdag 9 december 2015 00:36 schreef Pielemenneke het volgende:
maar is het voor die mensen nou zo moeilijk om je aan te passen in ons land en te accepteren dat de dingen hier niet gaan zoals allah wil ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |