Zo, dat was een productief fotodagje vandaag:
De 1304 van HSL Logistik komt als losse loc op weg van Nijmegen naar Bad Bentheim langs het voormalige Stellwerk Gildehaus. In Bad Bentheim zou deze hoogbejaarde locomotief (alweer ruim 63 jaar oud!) in eerste instantie een keteltrein gaan ophalen, maar het werd toch de autotrein die hier ook aanwezig was. De keteltrein is later door de 1832 meegenomen.
Na de foto van de HSL 1304 in Gildehaus werd er koers gezet naar Salzbergen, om hier een Arriva GTW op de gevoelige geheugenkaart vast te leggen. Het eerste dat hier langskwam was zijn Duitse neefje: FLIRT ET 004 van de Westfalenbahn is als RB61 onderweg van (naar men zegt) Bielefeld naar Bad Bentheim.
En half uur te laat komt Arriva GTW 345 'Ruurt Hazewinkel' Salzbergen binnenrollen vanuit Leer. Daar stond het stel opgesloten na de aanvaring van de Friesenbrücke tussen Weener en Leer afgelopen donderdagavond. Het stel wordt daarom overgebracht via Bad Bentheim naar Groningen, en moet daarbij kopmaken in Salzbergen.
SBB Cargo 421 376-5 komt als huurloc van HSL Logistik door Salzbergen met een autotrein aan de haak op weg naar Bad Bentheim.
Dosto's in Salzbergen, hoe lang nog? Nou, niet zo heel lang meer: vanaf volgende week zondag wordt de RE15 Münster-Emden uitgevoerd door Westfalenbahn die hier vierdelige FLIRT3's gaat inzetten. Ongetwijfeld zal Deutsche Bahn ergens anders werk vinden voor deze vier Bombardier-rijtuigen. Of dat ook geldt voor de duwende 111 174-9 is maar de vraag: de Baureihe 111 is ook alweer 31 tot 41 jaar oud, en meerdere locs zijn al met een verlopen revisietermijn aan de kant gezet.
Na een kwartier had Arriva het wel weer bekeken in Salzbergen en werd er koers gezet naar Oldenzaal. Daar wachtten vanwege detectie-eisen in Nederland twee soortgenoten, die daarvoor speciaal vanuit Groningen gekomen waren. Op de achtergrond is nog de Denkmallok 043 196-5 te zien, die hier in 1978 zijn laatste rustplaats gevonden heeft.
Naast alle materieel van Zwitserse en Duitse makelij was er ook nog een Frans product vertegenwoordigd, in de vorm van de Alstom Prima 37035. Deze loc reed tot september voor HSL Duitsland, maar is sinds die tijd door CFL Cargo gehuurd van leasemaatschappij Akiem.
Na alle foto's in Duitsland was het nog even de tijd voor een rondje Nederland, waarbij tijdens de overstap in Hengelo loc 1832 van HSL Logistik voorbij kwam met een keteltrein aan de haak. Helaas in een vrij onhandig niet bestaand goederenpad: net voor de IC naar Amsterdam Centraal, waardoor die laatste een flinke vertraging op liep.
PM mij!Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven